WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Merci, dat is wel erg makkelijk inderdaad.Carboy54 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:35:
Je kan een PNI thermostaat ook gebruiken om te koelen. Het trucje is in de software te kiezen voor of verwarmen of koelen omdat de PNI slechts 3 aansluitingen heeft waarbij de schakeling wisselt. No/Com/Nc. Dus 2x per jaar omschakelen van verwarmen /koelen/verwarmen. Doe je dat niet dan gaat hij bij verwarmen en het bereiken van de temperatuur over naar koelen en dat wil je niet. Voor 55 euro ben je klaar simpel en voordelig.
Geen goede WAF qua uiterlijk, maar qua gebruik wel.
Even nadenken of ik de PNI neem, de Netameo uitprobeer of het eerst voorlopig gewoon bij de Nest hou (even instellen als warmtepomp thermostaat bij de instellingen, het zal vast niet slecht werken, de WAF is iig uitstekend bij de Nest).
Waf vandaar test Netatmo. De nest durf ik niet te zeggen. Let vooral op dat ze niet onnodig gaan schakelen (ja je kunt het limiteren in de Amber alleen blijft niet fijn als een thermostaat dat icm een warmtepomp) en zet daar waar mogelijk de meedenkende functies uit zoals voorverwarmen ed. Je merkt het snel genoeg of het werkt als je de grafieken terugkijkt 👍Whiskey48 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:51:
[...]
Merci, dat is wel erg makkelijk inderdaad.
Geen goede WAF qua uiterlijk, maar qua gebruik wel.
Even nadenken of ik de PNI neem, de Netameo uitprobeer of het eerst voorlopig gewoon bij de Nest hou (even instellen als warmtepomp thermostaat bij de instellingen, het zal vast niet slecht werken, de WAF is iig uitstekend bij de Nest).
Ik zal over paar weken nog wel mijn ervaring delen.
[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 21-02-2024 22:29 ]
Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |
De slimme functies en modulatie staat al uit idd, heel irritant. Het enige wat ik wil is iets moois aan de muur, wat simpel is en doet wat het moet doen.ErikVers schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 22:27:
[...]
Waf vandaar test Netatmo. De nest durf ik niet te zeggen. Let vooral op dat ze niet onnodig gaan schakelen (ja je kunt het limiteren in de Amber alleen blijft niet fijn als een thermostaat dat icm een warmtepomp) en zet daar waar mogelijk de meedenkende functies uit zoals voorverwarmen ed. Je merkt het snel genoeg of het werkt als je de grafieken terugkijkt 👍
Ik zal over paar weken nog wel mijn ervaring delen.
Vooral de vrouw en haar visite zien alleen de thermostaat, voor hun is dat 80% van de warmtepomp in hun beleving.
Ik ga tzt ook gewoon 30dgn de een en de ander vergelijken / testen denk ik.
(Ook de Honeywell Home T6R ben ik benieuwd naar).
[ Voor 8% gewijzigd door Whiskey48 op 21-02-2024 22:45 ]
On/off thermostaat PNI in combinatie met hysterese van 0,2 aan beide zijden van de gewenste temperatuur en een vertraging in de software van de Amber werkt zeer stabiel zonder ongewenste schakelingen. Nacht 19.5 / overdag 20 / avond 20.5Whiskey48 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 22:37:
[...]
De slimme functies en modulatie staat al uit idd, heel irritant. Het enige wat ik wil is iets moois aan de muur, wat simpel is en doet wat het moet doen.
Vooral de vrouw en haar visite zien alleen de thermostaat, voor hun is dat 80% van de warmtepomp in hun beleving.
Ik ga tzt ook gewoon 30dgn de een en de ander vergelijken / testen denk ik.
(Ook de Honeywell Home T6R ben ik benieuwd naar).
:strip_exif()/f/image/1jO7lbmxq07j1B0JWVtYr28L.jpg?f=fotoalbum_large)
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Ik lees dat je de 20,5 om 23u pas werkelijk haalt. Ikzelf zou dat fijn vinden als ik dat om 20u als ik start met TV kijken heb. Om 23u ga ik meestal al weer slapen, en wil ik het juist al weer langzaam laten afkoelen.
Bonus is dat je dan meeste stookt op het moment dat de zon schijnt.
[ Voor 26% gewijzigd door Get!em op 22-02-2024 10:00 ]
@Carboy54 zit pas laat voor de TV is nog druk met Itho ook begin van de avond :-)Get!em schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:59:
Ik weet natuurlijk niet wat je dag en avondritme is, maar als ik lees wat er in je onderste screenshot staat, dan zou ik zelf de setpoint changes van 19,5, 20 en 20,5 minimaal 3 uur naar voren halen ivm traagheid van afgifte systeem.
Ik lees dat je de 20,5 om 23u pas werkelijk haalt. Ikzelf zou dat fijn vinden als ik dat om 20u als ik start met TV kijken heb. Om 23u ga ik meestal al weer slapen, en wil ik het juist al weer langzaam laten afkoelen.
Bonus is dat je dan meeste stookt op het moment dat de zon schijnt.
Hij is er zeer content mee en heeft radiatoren dus een andere werking.
Blijft mooi dat een woning waar iedereen van zei dat niet zou werken icm een warmtepomp hij het jaren geleden al gewoon realiseerde!
Met vloerverwarming:
Ik kan prima met 10uur zonder verwarmen dit realiseren. Je kan het zien als een schommel die je af en toe een slinger geeft en lekker heen en weer blijft schommelen.
Heb je wel ZLTV radiatoren dan kun je natuurlijk veel meer vraag gestuurd gaan verwarmen want dat reageert gewoon super snel ook met een warmtepomp. Gelukkig heb ik een super traag systeem en kan daarmee eigen momenten kiezen om de vloer "op te laden"
[ Voor 13% gewijzigd door ErikVers op 22-02-2024 10:47 ]
Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |
Ik heb ook vloerverwarming met daarboven dikke tegels, met daarboven weer een dikke laag egalisatiecement. Die vloer blijft uren en uren warm als dikke buffer, maar warmt wel bijzonder traag op. Dan heb ik gelukkig ook nog radiatoren met heatfans zodat de warmtepomp wel z'n temperatuur kwijt kan. Even afwachten maar ik hoop dat dit een mooie en goed regelbare combinatie zal zijn!ErikVers schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:43:
[...]
Ik zelf kijk naar een zo constant mogelijke manier van de woning.
Ik kan prima met 10uur zonder verwarmen dat realiseren dus dan moet je het zien als een schommel die je af en toe een slinger geeft en lekker heen en weer blijft schommelen. In mijn woning kan ik af met 14uur verwarmen en 10uur niet verwarmen. De temp blijft dan vrijwel gelijk omdat er steeds een slinger warmte de vloer in gaat.
Heb je wel ZLTV radiatoren dan kun je natuurlijk veel meer vraag gestuurd gaan verwarmen want dat reageert gewoon super snel ook met een warmtepomp. Gelukkig heb ik een super traag systeem en kan daarmee eigen momenten kiezen om de vloer "op te laden"
Zeker, dat lijkt me ook het beste. En dan wil je voornamelijk verwarmen als buiten de zon schijnt (PV stroom) en de temperatuur sowieso iets hoger is buiten.ErikVers schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:43:
[...]
@Carboy54 zit pas laat voor de TV is nog druk met Itho ook begin van de avond :-)
Blijft mooi dat een woning waar iedereen van zei dat niet zou werken icm een warmtepomp hij het jaren geleden al gewoon realiseerde!
Met vloerverwarming:
Ik kan prima met 10uur zonder verwarmen dit realiseren. Je kan het zien als een schommel die je af en toe een slinger geeft en lekker heen en weer blijft schommelen.In mijn woning kan ik af met 14uur verwarmen en 10uur niet verwarmen. De temp blijft dan vrijwel gelijk omdat er steeds (1x per 24uur een run van 12 uren) een slinger warmte de vloer in gaat.
(en met bijv nu Greenchoice die dal en piek tarieven omruilt)
Ik las voornamelijk in die grafiek, dat hij nu in de vroege avond aan het stoken is (en er dus geen zon schijnt (winterhalfjaar), en het buiten al afkoelt) terwijl die warmte pas na 23u beschikbaar is in zijn woning (aldus zijn thermostaat gegevens). Dat lijkt me dubbel ongunstig.
Hoe werkt dit dan precies? Stel je zowel in je thermostaat als in de Amber eenzelfde tijdschema in?ErikVers schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:43:
[...]
@Carboy54 zit pas laat voor de TV is nog druk met Itho ook begin van de avond :-)
Met vloerverwarming:
Ik kan prima met 10uur zonder verwarmen dit realiseren. Je kan het zien als een schommel die je af en toe een slinger geeft en lekker heen en weer blijft schommelen.In mijn woning kan ik af met 14uur verwarmen en 10uur niet verwarmen. De temp blijft dan vrijwel gelijk omdat er steeds (1x per 24uur een run van 12 uren) een slinger warmte de vloer in gaat.
Alleen in de thermostaat stel je het tijdschema in.The__Virus schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:03:
[...]
Hoe werkt dit dan precies? Stel je zowel in je thermostaat als in de Amber eenzelfde tijdschema in?
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
In de vakantiemodus van de Amber heb je een TR waarde.leejoow schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 17:36:
[...]
Bij de HP-S gaat de vakantiemodus alleen over het tapwater en schakelt de warmtepomp wel nog steeds op de thermostaat sturing.
Een stukje uit mijn handleiding:
[...]
Zoals ik het nu kan zien deze week luistert de amber alleen naar de AAN/UIT Thermostaat wanneer de TR waarde lager is dan de ingestelde waarde TR waarde van de vakantiemodus.
Als deze conclusie klopt dan vind ik het wel een krachtige functie.
Hij is deze week alleen maar aangesprongen om de legionella run te doen, die blijft hij (logisch) nog wel doen ook al staat hij in vakantiemodus.
Ik vind het verval van het SWW wel flink, legionelle run was afgelopen zaterdag om 14:00 afgerond. nu is die 46,6 graden een verval van bijna 14 graden in 5 dagen, of vinden jullie dit meevallen?
Sinds vandaag op pad naar de sneeuw thermostaat op 17 en TR uit want anders corrigeert hij de stooklijn automatisch naar boven om de TR temperatuur te halen. Wel tot 8 graden omhoog bij grote temperatuurverschillen. Is bij normaal gebruik inderdaad mooie functie die goed werkt binnen bepaalde bandbreedte.Daros schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:25:
[...]
In de vakantiemodus van de Amber heb je een TR waarde.
Zoals ik het nu kan zien deze week luistert de amber alleen naar de AAN/UIT Thermostaat wanneer de TR waarde lager is dan de ingestelde waarde TR waarde van de vakantiemodus.
Hij is deze week alleen maar aangesprongen om de legionella run te doen, die blijft hij (logisch) nog wel doen ook al staat hij in vakantiemodus.
Ik vind het verval van het SWW wel flink, legionelle run was afgelopen zaterdag om 14:00 afgerond. nu is die 46,6 graden een verval van bijna 14 graden in 5 dagen, of vinden jullie dit meevallen?
Gaat inderdaad prima Erik tot -7 met gunstig verbruik. Zit tot nu toe op minder dan 2000 Kwh dus zal met de Amber ook dit jaar weer ver onder mijn langjarig gemiddelde blijven van 2500 Kwh over 7 jaar bij 20 graden kamertemperatuur. En dat in grote vrijstaande woning uit 1997 zonder extra maatregelen en uitsluitend radiatoren met 3 heatfans. Ik lig dus niet wakker van cop's van de Amber. Kom van 1500 m3 gas.ErikVers schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:43:
[...]
Met vloerverwarming:
:strip_exif()/f/image/04LUIwfPfySydSqxje6PcUeH.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door Carboy54 op 22-02-2024 12:26 ]
Carboy54 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 12:12:
[...]
Gaat inderdaad prima Erik tot -7 met gunstig verbruik. Zit tot nu toe op minder dan 2000 Kwh dus zal met de Amber ook dit jaar weer ver onder mijn langjarig gemiddelde blijven van 2500 Kwh over 7 jaar bij 20 graden kamertemperatuur. En dat in grote vrijstaande woning uit 1997 zonder extra maatregelen en uitsluitend radiatoren met 3 heatfans. Ik lig dus niet wakker van cop's van de Amber. Kom van 1500 m3 gas. Zie hier excl sww;
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Enkel in je thermostaat. En blijf met een traag systeem voor rond 06:00 voor en na uit. Dus als je 8uur zonder verwarmen kan dan verlaag je van 02:00 t/m 10:00 kun je 10uren zonder dan 00:00 t/m 10:00 verlagen. Heb je een traag systeem en veel isolatie (>rc5) dan kun je wel 1,5-2 gr verlagen en gaat hij nooit aan in de nachtverlagings uren. Heb je minder isolatie zou ik 1 graad verlagen zodat hij wel optijd weer bij springt.The__Virus schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:03:
[...]
Hoe werkt dit dan precies? Stel je zowel in je thermostaat als in de Amber eenzelfde tijdschema in?
Normaal een 50wh warmteverlies bij de moderne A+ dus reken maar uit hoe snel je water mag afkoelen 😋👍Daros schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:25:
[...]
In de vakantiemodus van de Amber heb je een TR waarde.
Neem een voorwaarde op in je custom sensor,Impossibl3 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 19:19:
Heeft iemand misschien nog een idee hoe ik mijn geweldige COP van 27,73 realistisch kan krijgen in de cijfers? Wat er op het moment gebeurt is dat de Amber nog draait en dus warmte afgeeft terwijl de hoeveelheid geleverde elektriciteit al flink afneemt. De piek duurt overigens maar 1 seconden.
[Afbeelding]
Bijv dat comp frequentie biven de 30Hz is.
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen
Ja heb dat nu inderdaad gedaan. Er moet nu voldaan worden aan een minimale hoeveelheid watts, frequentie, flow en afgegeven vermogen en of er spraken is van een defrost.bommer schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 21:25:
[...]
Neem een voorwaarde op in je custom sensor,
Bijv dat comp frequentie biven de 30Hz is.
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Kwam net eigenlijk tot de conclusie dat het vanwege de veiligsheidszone omtrent R290 het niet gaat lukken op de plek die ik voornemens had (deur net te dichtbij). Laatste mogelijkheid is het plaatsen van de warmtepomp op ons balkon, die eigenlijk in het huis zit. Zie het als een nis op de eerste verdieping, onder het balkon zit onze woonkamer met ventilatie roosters ed. Weet iemand wat er in dit geval met de veiligheidszone gebeurd? Dus loopt deze dan tot aan de rand van het balkon?
Je weet dat voor een particulier de Atex-richtlijnen niet van toepassing zijn?joneboon schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 21:12:
Afgelopen week veel bezig geweest met het uitdenken van een installatie van een Amber 65, met dank aan de vele tips in dit draadje. Ondertussen wel gecharmeerd geworden van de WP!
Kwam net eigenlijk tot de conclusie dat het vanwege de veiligsheidszone omtrent R290 het niet gaat lukken op de plek die ik voornemens had (deur net te dichtbij). Laatste mogelijkheid is het plaatsen van de warmtepomp op ons balkon, die eigenlijk in het huis zit. Zie het als een nis op de eerste verdieping, onder het balkon zit onze woonkamer met ventilatie roosters ed. Weet iemand wat er in dit geval met de veiligheidszone gebeurd? Dus loopt deze dan tot aan de rand van het balkon?
Welke normen toepassen bij R290 monoblocks?
[ Voor 8% gewijzigd door fsfikke op 25-02-2024 07:28 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Wat ik daar uit op had gemaakt is dat er veel meningen zijn. In dat geval had ik graag dat het ook in de handleiding zou staan dat het voor particulieren niet uit maakt.fsfikke schreef op zondag 25 februari 2024 @ 07:13:
[...]
Je weet dat voor een particulier de Atex-richtlijnen niet van toepassing zijn?
Welke normen toepassen bij R290 monoblocks?
Een fabrikant gaat altijd voor 100% zekerheid in het uitzonderlijke geval dat....vandaar dat ook alle aut. ontluchters dicht gezet moeten worden.joneboon schreef op zondag 25 februari 2024 @ 08:50:
[...]
Wat ik daar uit op had gemaakt is dat er veel meningen zijn. In dat geval had ik graag dat het ook in de handleiding zou staan dat het voor particulieren niet uit maakt.
Ik wil dus ook overschakelen naar een WP en de gas cv de deur uit doen. De Amber zal op het dak van de garage komen, leidingen door de douche waar ik dan uitkom in de kast waar nu de CV hangt en dus door kan koppelen naar mijn afgifte systeem. Beneden 50 vierkante meter vloerverwarming, boven radiatoren.
Momenteel staat mijn cv ketel op 30 graden ingesteld en daarmee krijg ik het beneden nog wel warm maar het gaat wel wat traag.
Historisch gasverbruik heb ik niet echt gezien ik ongeveer 6 maanden per jaar in het buitenland vertoef voor werk en dan het huis natuurijk niet warm stook. Ook heb ik een pellet kachel en nog een airco in de woonkamer.
In heel 2023 heb ik bijv. maar 80 kuub gas verbruikt voor een beetje verwarming en douchen. Het betreft een hoekwoning uit 2002. Boven dus ondermaatse radiatoren maar heb al en jaga strada convector via marktplaats gehaald om deze te vervangen in 1 kamer waarmee ik de afgifte verdubbel.
De amber aansluiten op de verwarming en bijbhorende afgifte systeem is vooralsnog niet het probleem waar ik mee zit.
Het gaat om het warm sanitair water. Mijn huis heeft een lessenaarsdak wat de beschikbare ruimte op zolder al ernstig beperkt om daar een groot voorraad vat kwijt te kunnen.
De cv kast zit op de 1e verdieping op de overloop en heeft een normale opdekdeur met kozijn, net als de slaapkamers. Hierin lopen ook nog wat afvoer en ventilatiebuizen.
De diepte van deze kast is echter minder dan 60 cm dus ook hierin kun je geen voorraad vat kwijt.
De afstand vanaf de amber naar de cv kast zal 4 meter zijn.
Op zolder zou op zich nog wel kunnen maar de afstand wordt dan al gauw 12 meter zijn.
Gezien de leidingen van de amber door de badkamer gaan wordt deze ook geheel gerenoveerd. Dat is zoiezo al nodig dus al komt er nog helemaal geen WP, de leidingen wil ik er alvast inleggen.
Het bad gaat eruit en hier gaat de douche komen. Dit had een mooie inloop douch kunnen worden van 2 bij 1 meter.
De beste, maar minst favoriete optie is een deel van de inloop douche opofferen en daar het voorraadvat zetten. Nadeel is een deel van je badkamer inleveren, voordeel is dat het vat dan nog maar 1 meter van de amber afstaat.
Een hele andere optie die ik overweeg is een doodnormale electrische boiler. aangestuurd door zo'n vermogens regelaar kastje die enkel je PV overschot in de boiler stookt.
Het grote voordeel daarvan is dat die E boiler gewoon 1 op 1 is uit te wisselen is met mijn cv ketel en ik dus geen ruimte verlies in mijn badkamer.
Ik woon momenteel nog alleen in huis maar eind van het jaar zal dat 2 personen zijn. Beide avond douchers. Geen bad.
Er staat ook een horizontale douche WTW gepland.
Het is dus een beetje een dilemma welke manier van SWW ik ga. Verstand zegt voorraad vat in de badkamer, maar gevoel zegt dat ik toch ook wel graag die mooie inloop douche wil.
Een vraag is ook, hoe efficient blijkt een voorraad vat te zijn als dit 12 meter van de amber af staat?
Werkt zo'n liggend voorraad vat net zo goed als een staande, ivm gelaagdheid?
Ik heb er verschillende geleverd maar zelf geen ervaring mee op kunnen doen. Wellicht reageert er een van mijn klanten hier met hun ervaringen. Door de aanwezigheid van een pomp zou het beter moeten werken dan een spiraal boiler.Guido7619 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 09:57:
Ik lees al een tijdje mee in het Panasonic topic maar een tijd terug deze Amber ontdekt en lees nu voornamelijk hier mee.
Ik wil dus ook overschakelen naar een WP en de gas cv de deur uit doen. De Amber zal op het dak van de garage komen, leidingen door de douche waar ik dan uitkom in de kast waar nu de CV hangt en dus door kan koppelen naar mijn afgifte systeem. Beneden 50 vierkante meter vloerverwarming, boven radiatoren.
Momenteel staat mijn cv ketel op 30 graden ingesteld en daarmee krijg ik het beneden nog wel warm maar het gaat wel wat traag.
Historisch gasverbruik heb ik niet echt gezien ik ongeveer 6 maanden per jaar in het buitenland vertoef voor werk en dan het huis natuurijk niet warm stook. Ook heb ik een pellet kachel en nog een airco in de woonkamer.
In heel 2023 heb ik bijv. maar 80 kuub gas verbruikt voor een beetje verwarming en douchen. Het betreft een hoekwoning uit 2002. Boven dus ondermaatse radiatoren maar heb al en jaga strada convector via marktplaats gehaald om deze te vervangen in 1 kamer waarmee ik de afgifte verdubbel.
De amber aansluiten op de verwarming en bijbhorende afgifte systeem is vooralsnog niet het probleem waar ik mee zit.
Het gaat om het warm sanitair water. Mijn huis heeft een lessenaarsdak wat de beschikbare ruimte op zolder al ernstig beperkt om daar een groot voorraad vat kwijt te kunnen.
De cv kast zit op de 1e verdieping op de overloop en heeft een normale opdekdeur met kozijn, net als de slaapkamers. Hierin lopen ook nog wat afvoer en ventilatiebuizen.
De diepte van deze kast is echter minder dan 60 cm dus ook hierin kun je geen voorraad vat kwijt.
Op zolder zou op zich nog wel kunnen maar de afstand wordt dan al gauw 12 meter zijn.
Gezien de leidingen van de amber door de badkamer gaan wordt deze ook geheel gerenoveerd. Dat is zoiezo al nodig dus al komt er nog helemaal geen WP, de leidingen wil ik er alvast inleggen.
Het bad gaat eruit en hier gaat de douche komen. Dit had een mooie inloop douch kunnen worden van 2 bij 1 meter.
De beste, maar minst favoriete optie is een deel van de inloop douche opofferen en daar het voorraadvat zetten. Nadeel is een deel van je badkamer inleveren, voordeel is dat het vat dan nog maar 1 meter van de amber afstaat.
Een hele andere optie die ik overweeg is een doodnormale electrische boiler. aangestuurd door zo'n vermogens regelaar kastje die enkel je PV overschot in de boiler stookt.
Het grote voordeel daarvan is dat die E boiler gewoon 1 op 1 is uit te wisselen is met mijn cv ketel en ik dus geen ruimte verlies in mijn badkamer.
Ik woon momenteel nog alleen in huis maar eind van het jaar zal dat 2 personen zijn. Beide avond douchers. Geen bad.
Het is dus een beetje een dilemma welke manier van SWW ik ga. Verstand zegt voorraad vat in de badkamer, maar gevoel zegt dat ik toch ook wel graag die mooie inloop douche wil.
Een vraag is ook, hoe efficient blijkt een voorraad vat te zijn als dit 12 meter van de amber af staat?
Je kunt een 80L vat op de warmtepomp wellicht combineren met een hotfill doorstromer.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik snap dat de fabrikant zich wil indekken. Maar ik wil ook graag subsidie ontvangen bij inbedrijfstelling en ik wil geen problemen met verzekeringen mocht er toch wat fout gaan, dus vandaar dat ik me graag wil houden aan wat staat voorgeschreven. Is er een verwachting dat de veiligheidszones voor warmtepompen nog wordt herzien?Carboy54 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 09:08:
[...]
Een fabrikant gaat altijd voor 100% zekerheid in het uitzonderlijke geval dat....vandaar dat ook alle aut. ontluchters dicht gezet moeten worden.
Hier even een schets van de situatie. Het blauwe vlak is een deur, zo een 500mm afstand tot de warmtepomp. Ik heb voor de leuk er even een wandje (in rood) tussen getekend, zou het op deze manier wel mogen?
Wat mij betreft wel op hoge big foots om voldoende luchtaanvoer te krijgen.joneboon schreef op zondag 25 februari 2024 @ 10:54:
[...]
Ik snap dat de fabrikant zich wil indekken. Maar ik wil ook graag subsidie ontvangen bij inbedrijfstelling en ik wil geen problemen met verzekeringen mocht er toch wat fout gaan, dus vandaar dat ik me graag wil houden aan wat staat voorgeschreven. Is er een verwachting dat de veiligheidszones voor warmtepompen nog wordt herzien?
Hier even een schets van de situatie. Het blauwe vlak is een deur, zo een 500mm afstand tot de warmtepomp. Ik heb voor de leuk er even een wandje (in rood) tussen getekend, zou het op deze manier wel mogen?
[Afbeelding]
[ Voor 14% gewijzigd door Carboy54 op 25-02-2024 11:08 ]
Dat is een leuk idee voor de zomer, maar in de winter heb je vast niet genoeg PV overschot om met COP 1 je boiler warm te stoken.Guido7619 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 09:57:
[…]
[…]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Terecht dat je bepaalde fora van de Panasonic WP de rug toe keert, als je bepaalde reacties richting ts leest moet je die lui direct royeren.Guido7619 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 09:57:
Ik lees al een tijdje mee in het Panasonic topic maar een tijd terug deze Amber ontdekt en lees nu voornamelijk hier mee.
Een liggend ww vat van Itho kan prima, echt geen plek achter een knieschot? desnoods vergroot je een bestaand knieschot als dat bouwtechnisch mag (dragende knieschotten)
12 meter kan nog; dikke 32mm leidingen er naar toe brengen en deze zeer goed isoleren, met 60 grade WP water wil je niet de schachten verwarmen.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Bedankt voor het meedenken! Heb 23cm hoge big foots nu meegenomen. Maak me over luchtaanvoer niet veel zorgen gezien het op de 1e verdieping is, in de straat zijn er meerdere met vergelijkbare opstelling (geen mooie Ambers helaas). Voor de volledigheid maar even fotos gemaakt en wat zitten tekenen (beoogde plek voor werkschakelaar in paars)Carboy54 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 11:07:
[...]
Wat mij betreft wel op hoge big foots om voldoende luchtaanvoer te krijgen.
![]() | ![]() |
Opties voor het afvoer ivm veiligheidszone:
- sifon plaatsen?
- afdoppen aan de regenpijp zijde, gewoon in de tuin laten lopen vanaf hoogte?
Nou, op zich is er zeker wel ruimte. Mijn knieschot is 1.50 mtr hoog. Met een dak van 30 graden. Eventueel een stukje vloeroppervlak erbij pakken van de slaapkamer/rommelkamer op zolder.natural colour schreef op zondag 25 februari 2024 @ 12:21:
[...]
Terecht dat je bepaalde fora van de Panasonic WP de rug toe keert, als je bepaalde reacties richting ts leest moet je die lui direct royeren.
Een liggend ww vat van Itho kan prima, echt geen plek achter een knieschot? desnoods vergroot je een bestaand knieschot als dat bouwtechnisch mag (dragende knieschotten)
12 meter kan nog; dikke 32mm leidingen er naar toe brengen en deze zeer goed isoleren, met 60 grade WP water wil je niet de schachten verwarmen.
Ik zou zelfs nog wel een staand vat kwijt kunnen. En dit is recht boven de toekomstige douche dus scheelt ook heel wat meters leidingwerk.
Helaas niet thuis om alles direct op te meten of het past maar het geeft weer hoop dat er toch weer meer mogelijk is dan voorheen gedacht.
Die warmtepomp gaat zijn uitgeblazen lucht tegen die dichte planken blazen. Dat geeft onvermijdelijk kortsluiting van lucht (zuigt zijn eigen uitgeblazen lucht weer aan).joneboon schreef op zondag 25 februari 2024 @ 12:50:
Bedankt voor het meedenken! Heb 23cm hoge big foots nu meegenomen. Maak me over luchtaanvoer niet veel zorgen gezien het op de 1e verdieping is, in de straat zijn er meerdere met vergelijkbare opstelling (geen mooie Ambers helaas). Voor de volledigheid maar even fotos gemaakt en wat zitten tekenen (beoogde plek voor werkschakelaar in paars)
De kleine spleetjes tussen de planken gaan dat maar een beetje voorkomen.
Kunnen jouw buren met een buitentemperatuursensor achterop hun warmtepomp het tegendeel aantonen?
O, en afvoer in de regenpijp gaat niet goed bij vorst, dat vriest geheid dicht.
[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 25-02-2024 14:09 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Was van plan om een bak te maken met grind. Zodat het vriezen geen probleem gaat zijn. Maar afdoppen is ook geen probleem, er komt nauwelijks regenwater daar.Andrehj schreef op zondag 25 februari 2024 @ 14:08:
[...]
Die warmtepomp gaat zijn uitgeblazen lucht tegen die dichte planken blazen. Dat geeft onvermijdelijk kortsluiting van lucht (zuigt zijn eigen uitgeblazen lucht weer aan).
De kleine spleetjes tussen de planken gaan dat maar een beetje voorkomen.
Kunnen jouw buren met een buitentemperatuursensor achterop hun warmtepomp het tegendeel aantonen?
O, en afvoer in de regenpijp gaat niet goed bij vorst, dat vriest geheid dicht.
Ik was ook bang voor de luchtkortsluiting maar bij de buren lijkt het vooralsnog geen probleem. Kan eens vragen of ze data hebben, maar denk het niet. Zijn geen tweakers
De “dichte” planken hoeven natuurlijk ook niet zo dicht te zijn. En misschien dat er nog wel hogere voeten onder de warmtepomp kunnen.
Grappig hier een net zo'n situatie op eerste verdieping, na schouwing zegt de Amber man dat kan prima(waarbij de afvoer niet een probleem is dan wel over het hoofd is gezien?)joneboon schreef op zondag 25 februari 2024 @ 12:50:
[...]
Bedankt voor het meedenken! Heb 23cm hoge big foots nu meegenomen. Maak me over luchtaanvoer niet veel zorgen gezien het op de 1e verdieping is, in de straat zijn er meerdere met vergelijkbare opstelling (geen mooie Ambers helaas). Voor de volledigheid maar even fotos gemaakt en wat zitten tekenen (beoogde plek voor werkschakelaar in paars)
[Afbeelding] [Afbeelding]
Opties voor het afvoer ivm veiligheidszone:
- sifon plaatsen?
- afdoppen aan de regenpijp zijde, gewoon in de tuin laten lopen vanaf hoogte?
Echter een daikin man zegt best hard noway ivm eigen lucht aanzuigen....
Ik heb moeite wie ik dan moet geloven....
(hier alleen de eerste in de straat)
#zucht....
Ik raad dit af net als @Andrehj alleen met een open gewerkt balkonhek gaat dit goed werken. Op deze manier wordt het rendement negatief beïnvloed. Werken doet het maar vraag niet hoe efficiënt.stean schreef op zondag 25 februari 2024 @ 21:42:
[...]
Graag hier een net zo'n situatie op eerste verdieping, na schouwing zegt de Amber man dat kan prima(waarbij de afvoer niet een probleem is dan wel over het hoofd is gezien?)
Echter een daikin man zegt best hard noway ivm eigen lucht aanzuigen....
Ik heb moeite wie ik dan moet geloven....
(hier alleen de eerste in de straat)
#zucht....
[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 25-02-2024 21:49 ]
Denk wel dat het rendement achteruit gaat ja. Is er een gokje te wagen hoeveel? ...zag je edit te laat:)Carboy54 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 21:47:
[...]
Ik raad dit af net als @Andrehj alleen met een open gewerkt balkonhek gaat dit goed werken. Op deze manier wordt het rendement negatief beïnvloed
@joneboon Wellicht kan erbij de buren de lucht worden gemeten?
[ Voor 3% gewijzigd door stean op 25-02-2024 21:50 ]
Ik ga het wel even navragen. Het is alleen een beetje ongemakkelijk gezien de installateur van die warmtepomp daar een familie lid is van hun.stean schreef op zondag 25 februari 2024 @ 21:49:
[...]
Denk wel dat het rendement achteruit gaat ja. Is er een gokje te wagen hoeveel? ...zag je edit te laat:)
@joneboon Wellicht kan erbij de buren de lucht worden gemeten?
Maar zoals ik al zei, het is niet heel veel moeite om dit veel meer open te maken. De planken zijn nu 150mm breed, zou ook heel makkelijk 2x 35-40mm kunnen worden, misschien is dat zelfs nog mooier dan wat het nu is.
@Carboy54 wat vind jij van die afvoer aan het balkon? Als ik deze zou loskoppelen dan zouden er geen obstakels meer zijn omtrent de veiligheidszone (naast dat ik een dunne wand plaats bij de deur)?
Lijkt mij prima oplossing.joneboon schreef op zondag 25 februari 2024 @ 22:20:
[...]
Ik ga het wel even navragen. Het is alleen een beetje ongemakkelijk gezien de installateur van die warmtepomp daar een familie lid is van hun.
Maar zoals ik al zei, het is niet heel veel moeite om dit veel meer open te maken. De planken zijn nu 150mm breed, zou ook heel makkelijk 2x 35-40mm kunnen worden, misschien is dat zelfs nog mooier dan wat het nu is.
@Carboy54 wat vind jij van die afvoer aan het balkon? Als ik deze zou loskoppelen dan zouden er geen obstakels meer zijn omtrent de veiligheidszone (naast dat ik een dunne wand plaats bij de deur)?
Als je toch je douche gaat verbouwen, denk dan ook aan een douche-WTW. Je kunt dan snel 30% op de grootte van het boilervat besparen (of met hetzelfde vat langer douchen...).Guido7619 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 09:57:
Staat idd op de planning. Waarschijnlijk een Joulia.tonwes99 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:06:
[...]
Als je toch je douche gaat verbouwen, denk dan ook aan een douche-WTW. Je kunt dan snel 30% op de grootte van het boilervat besparen (of met hetzelfde vat langer douchen...).
Ook zonder verbouwing kun je een WTW in je douche zetten indien je een kraan hebt die op de muur zit en minimaal 80x80x10cm aan ruimte hebt in je douche: Sanura Flatmate. Niet het meest elegante, maar voor prijs/prestatie toch wel een hele leuke snelle oplossing.tonwes99 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:06:
[...]
Als je toch je douche gaat verbouwen, denk dan ook aan een douche-WTW. Je kunt dan snel 30% op de grootte van het boilervat besparen (of met hetzelfde vat langer douchen...).
Als je wel gaat verbouwen, dan is vaak een verticale/pijp wtw efficienter en relatief goedkoper als je op de eerste verdieping je badkamer hebt.
[ Voor 11% gewijzigd door Get!em op 26-02-2024 13:06 ]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9qGtDCBnIY3xEZRXqbSGqFeL.jpg?f=user_large)
/f/image/idf2S2bGH2mDTL7OP923D1QC.png?f=fotoalbum_large)
https://button.plus/products
Even reclame maken voor het product van een andere Tweaker uit dit topic.
Ik heb deze zojuist besteld om op te hangen waar m'n thermostaat nu hangt.
Dit is zelf geen thermostaat, maar kan wel communiceren met een andere (draadloze) thermostaat.
Dit apparaat heeft een leuke WAF, je kan zelf instellen wat je op het scherm kunt zien als op de schermpjes bij de knoppen. Ik zal het tzt testen, maar dan kan je de temperatuur van de thermostaat dus even bijstellen (naast het klokprogramma), en kan je gelijk andere items inzien / bedienen zoals Sonos, gordijnen, zonwering, ect.
De draadloze thermostaat zet ik wel op een andere geschikte plek neer. De button+ is dus geen thermostaat, maar laat de ingestelde temperatuur zien zoals op de app van je telefoon. Op dezelfde manier als op je telefoon kan je de temperatuur even bijstellen.
[ Voor 8% gewijzigd door Whiskey48 op 27-02-2024 13:52 ]
Leuk speelgoed. Je kan het wel gebruiken als thermostaat als ik het zo lees?Dit is zelf geen thermostaat, maar kan wel communiceren met een andere (draadloze) thermostaat.
Calibrated 0.1 °C accuracy thermostat
You really don't need an expensive Honeywell or Google Nest thermostat to control the temperature in your room. Just use the integrated PID thermostat function of Button+. Where many of the modern thermostats have poorly calibrated temperature sensors, Button+ has an ultra precise Sensirion STS35 sensor which is factory calibrated and has neglectable self heating. Special measures have been taken to prevent heat from the IC's on the main board reaching the sensor.
Fitted with Sensirion STS35-DIS temperature sensor with +/- 0.1 degrees Celsius accuracy, factory calibrated. The actual accuracy is slightly lower to due heat generated by ESP32 and IC's. With optional correction by the firmware practical accuracy will be up +/- 0.2 degrees. We are committed to offering you the best air temperature sensor available on the market.
Klopt, maar iets moet toch richting de Amber communicerenp.blommendaal schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:39:
[...]
Leuk speelgoed. Je kan het wel gebruiken als thermostaat als ik het zo lees?
You really don't need an expensive Honeywell or Google Nest thermostat to control the temperature in your room. Just use the integrated PID thermostat function of Button+. Where many of the modern thermostats have poorly calibrated temperature sensors, Button+ has an ultra precise Sensirion STS35 sensor which is factory calibrated and has neglectable self heating. Special measures have been taken to prevent heat from the IC's on the main board reaching the sensor.
Fitted with Sensirion STS35-DIS temperature sensor with +/- 0.1 degrees Celsius accuracy, factory calibrated. The actual accuracy is slightly lower to due heat generated by ESP32 and IC's. With optional correction by the firmware practical accuracy will be up +/- 0.2 degrees. We are committed to offering you the best air temperature sensor available on the market.
Althans zo begrijp ik het, ik zal het uitproberen.
Verder is het (Nederlandse) product pas nét op de markt, ontwikkeling is nog bezig.
[ Voor 5% gewijzigd door Whiskey48 op 26-02-2024 22:04 ]
zal deze nog goedkoper worden in de loop van het jaar ?
in augustus kan de warmtepomp geinstalleerd worden
Ik heb maar 1 redelijke oplossing om een WP te plaatsen, mag niet op het dak, mag
en dan moeten de leidingen achter de keuken langs ( en daar moet ook geboord worden ) en dan word de keuken vervangen vandaar.
ik ben alleen niet blij dat er apart geschakeld moet worden tussen koeling/verwarming ( of een dure oplossing ervoor )
p.s wat is nu de beste thermostaat om te kiezen voor de warmtepomp/CV ketel/vloerverwarming ?
die van itho zelf, netatmo of wat anders ?
[ Voor 10% gewijzigd door Rotaderp2 op 27-02-2024 09:54 ]
Een PID regelaar is alleen geschikt voor naregeling, de Amber heeft digitale contacten en kan niet overweg met een procentuele waarde.p.blommendaal schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:39:
[...]
Leuk speelgoed. Je kan het wel gebruiken als thermostaat als ik het zo lees?
Voor de Amber wil je liefst een aan/uit thermostaat met een kleine of instelbare hysteresis en een uitschakel vertraging van 20-30min
Wil je een PID gebruiken voor naregeling dan ontkom je niet aan een buffer en dan nog is het een balanceer act om het goed te krijgen.
Kost veel tijd, dat is voor de tweaker natuurlijk geen probleem. Ervaring is wel een pre om goed te interpreteren wat er gebeurt.
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen
Merci voor je input! Ik ga de Button+ ook niet laten sturen op temperatuur idd, dat zal de draadloze thermostaat doen die ik ergens heb verstopt.bommer schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:28:
[...]
Een PID regelaar is alleen geschikt voor naregeling, de Amber heeft digitale contacten en kan niet overweg met een procentuele waarde.
Voor de Amber wil je liefst een aan/uit thermostaat met een kleine of instelbare hysteresis en een uitschakel vertraging van 20-30min
Wil je een PID gebruiken voor naregeling dan ontkom je niet aan een buffer en dan nog is het een balanceer act om het goed te krijgen.
Kost veel tijd, dat is voor de tweaker natuurlijk geen probleem. Ervaring is wel een pre om goed te interpreteren wat er gebeurt.
(Qua thermostaat zal dit een Netatmo worden met instelbare hysterie of evt de PNI CT36 (in werking en prijs perfect, alleen iets mindere WAF)
De Button+ zal enkel fungeren als schermpje die de ingestelde waarde laat zien van de draadloze thermostaat zoals dit ook op je telefoon werkt. Je kan hem dan wel even een graadje hoger of lager zetten zeg maar.
Een beetje dubbelop naast een draadloze thermostaat maar wel een leuk ding met leuke opties en een goede WAF (voor mij relevant voel ik aan m'n water:)
[ Voor 32% gewijzigd door Whiskey48 op 27-02-2024 10:46 ]
vermogenscurve bij temperaturen?
geluidscurve bij diezelfde temperaturen?
Qua geluid: ik zie dat Itho op sommige plekken geadverteerd heeft met 40dB, en dat in de technische gegevens 52dB staan. Op product pagina staat nu 56dB. Echter staat er niet duidelijk bij in welk scenario beide gelden en of het een maximimum of minimum is bij dat scenario.
Kan ik dat ergens vinden?
56dB:
https://www.ithodaalderop...essional/product/03-00765
54dB:
https://ithodaalderop.com...Amber%20technisch_WEB.pdf
40dB
https://www.aircozonderst...amber-propaan-warmtepomp/
[ Voor 31% gewijzigd door Get!em op 27-02-2024 10:53 ]
Dit doen alle fabrikanten bijna......40DB op de stilste modus op 3m afstand waarschijnlijk.Get!em schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:47:
Over die KIWA keuring is veel gezegd, maar wat mogen we er precies van verwachten:
vermogenscurve bij temperaturen?
geluidscurve bij diezelfde temperaturen?
Qua geluid: ik zie dat Itho op sommige plekken geadverteerd heeft met 40dB, en dat in de technische gegevens 52dB staan. Op product pagina staat nu 56dB. Echter staat er niet duidelijk bij in welk scenario beide gelden en of het een maximimum of minimum is bij dat scenario.
Kan ik dat ergens vinden?
56dB:
https://www.ithodaalderop...essional/product/03-00765
54dB:
https://ithodaalderop.com...Amber%20technisch_WEB.pdf
40dB
https://www.aircozonderst...amber-propaan-warmtepomp/
54/56Db op 1m vol vermogen.
elke 3db meer is een verdubbeling van het geluid.
Dat snap ik, maar bij Amber zie ik niet welke bij welke situatie geldt. Daar staat alleen nominaal.Rotaderp2 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:56:
[...]
Dit doen alle fabrikanten bijna......40DB op de stilste modus op 3m afstand waarschijnlijk.
54/56Db op 1m vol vermogen.
elke 3db meer is een verdubbeling van het geluid.
Ik zou graag de gegevens zien van min/max/nom bij 1m en 3m
Ik weet dat de prijzen iig gelijk blijven in Q1. Goedkoper twijfel ik over.. Itho maakt geen gekke sprongen zoals ze nu bij de Panasonics wel doen. Ik zal thuis eens vragen of ze in dr glazen bol kan kijkenRotaderp2 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 09:15:
ik heb nu een tiental warmtepompen vergeleken qua prijs/prestatie/geluid maar de Itho blijkt wat dat betreft steeds op nummer 1 uit te komen.
zal deze nog goedkoper worden in de loop van het jaar ?
in augustus kan de warmtepomp geinstalleerd worden
Ik heb maar 1 redelijke oplossing om een WP te plaatsen, mag niet op het dak, mag
en dan moeten de leidingen achter de keuken langs ( en daar moet ook geboord worden ) en dan word de keuken vervangen vandaar.
ik ben alleen niet blij dat er apart geschakeld moet worden tussen koeling/verwarming ( of een dure oplossing ervoor )
p.s wat is nu de beste thermostaat om te kiezen voor de warmtepomp/CV ketel/vloerverwarming ?
De beste theromostaat is persoonlijk; wat wil je? Afstand inzage in de huidige temperatuur, instellen van de lijn, hysterese aanpassen, etc? Dit is heel persoonlijk: ikzelf heb voldoende aan een eenvoudige thermostaat waarin ik de hysterese kan instellen, bv het op afstand kunnen schakelen vind ik minder relevant.
Wat bedoel je precies met het apart schakelen van verwarmen/koelen?
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Wil je een keer naar het geluid komen luisteren (je bent niet de enige, zijn er meer geweestGet!em schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:42:
[...]
Dat snap ik, maar bij Amber zie ik niet welke bij welke situatie geldt. Daar staat alleen nominaal.
Ik zou graag de gegevens zien van min/max/nom bij 1m en 3m
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Thanks, dat ga ik waarschijnlijk nog wel even doen. Gezien @Carboy54 relatief dicht bij woont momenteel, en die uitnodiging ook al staat, ga ik dat eens bespreken thuis.Stoker schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 14:01:
[...]
Wil je een keer naar het geluid komen luisteren (je bent niet de enige, zijn er meer geweest)? Als Hoevelaken te ver uit de richting is, dan zijn er vast andere Tweakers die je iets kunnen laten horen of zien!
Ik ken vooral het geluid van een hitachi 12kw (dubbele fan) die enorm lawaai maakt bij tapwater verwarming, en als er dan s'avonds gedouchet is, dan kan ik van dat geluid dus echt wakker liggen.
Op de plek waar ik de warmtepomp wil plaatsen, heb ik nog de keuze om hem te richten op de buren, of richting straat. Richting straat gaat er echter wat ruimte in de tuin verloren die niet zinvol is in te vullen, en ik kan daardoor niet meer met aanhanger in achtertuin komen.
Komend weekend overleg met de toekomstige buren wat zij vinden. Overigens hebben die hun warmtepomp op exact dezelfde plek staan, ook gericht op hun buren.
[ Voor 38% gewijzigd door Get!em op 27-02-2024 14:17 ]
Ik heb zelfs m'n Amber nog niet dus kan nog niet uit ervaring spreken. Na het (iets te fanatiek) volgen van dit en overige topics (oa Panasonic en algemene WP topic). Ik zie onderstaande vaker langskomen alszijnde positief ervaren. Er zullen er vast meer goede zijn.Rotaderp2 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 09:15:
1. Netatmo ON/OFF draadloze thermostaat (instelbare hysterie en via je telefoon benaderbaar)
2. PNI CT36 draadloze thermostaat (goede hysterie, logging en benaderbaar via de telefoon).
3. Plugwise Lisa + Adam + koelelement (prima hysterie, logging en benaderbaar via de telefoon, wat prijziger, koelfunctie via relaisbox, werkt goed icm Home Assistant en Homey)
[ Voor 20% gewijzigd door Whiskey48 op 27-02-2024 17:12 ]
Mooi zoCarboy54 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 17:29:
Tijdens mijn vakantie doet na de update de vorstbeveiliging 2e stage netjes zijn werk:
[Afbeelding]
👍
Komende nacht wordt het ook weer wat frisser, regio Breda rondt de 2 graden.
Heb nog niet zoveel zicht op de beveiliging , de Amber doet zijn werk in de nacht ,mooie lange runs
Vanochtend ook nog een defrost.
:strip_exif()/f/image/vTpy4vUvAnM3MgmSVwXgmVbX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uHIbBSbBF2ow5Y2NCwSswpko.jpg?f=fotoalbum_large)
De zon deed vandaag de rest.
😉
[ Voor 16% gewijzigd door Jan2023 op 27-02-2024 19:42 ]
Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
Nu probeer ik erachter te komen hoe deze te combineren is met de Amber. Deze boiler heeft geen PT1000 sensor en ik zie ook geen dompelbuis hiervoor in de documentatie? Volgens mij zijn hier op het forum een aantal Tweakers met zowel ervaring met Panasonic als Itho die hier wat inzicht over kan bieden.
Geluid kun je toch ook grotendeels richten? Een hoek van 90 graden vereist een enkele 'spiegel'. Daar maak je dan een verplaatsbaar tuinscherm van zodat de aanhanger er langs kan.Get!em schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 14:03:
[...]
Thanks, dat ga ik waarschijnlijk nog wel even doen. Gezien @Carboy54 relatief dicht bij woont momenteel, en die uitnodiging ook al staat, ga ik dat eens bespreken thuis.
Ik ken vooral het geluid van een hitachi 12kw (dubbele fan) die enorm lawaai maakt bij tapwater verwarming, en als er dan s'avonds gedouchet is, dan kan ik van dat geluid dus echt wakker liggen.
Op de plek waar ik de warmtepomp wil plaatsen, heb ik nog de keuze om hem te richten op de buren, of richting straat. Richting straat gaat er echter wat ruimte in de tuin verloren die niet zinvol is in te vullen, en ik kan daardoor niet meer met aanhanger in achtertuin komen.
Komend weekend overleg met de toekomstige buren wat zij vinden. Overigens hebben die hun warmtepomp op exact dezelfde plek staan, ook gericht op hun buren.
Ik heb het hier over het deel van het geluid waarvoor de oriëntatie van de unit bepalend is: het geluid dat met de fan weggeblazen wordt. Voor laag ongericht compressorgeluid zal beide minder invloed hebben.
[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 27-02-2024 20:29 ]
Mijn voortkeur is echt de I-WPV boiler van Itho die is zeer goed en vierkant. Door het ontbreken van een spiraal claimt Itho dat je met een maatje minder 150L bijna hetzelfde netto warm water ter beschikking hebt als een 185 liter spiraal boiler. De Panasonic kan ook. Er is een sensor ingang waar de itho sensor in geplaatst kan worden met wat warmtepasta. Verschil met de pana sensor is dat deze een groter diameter heeft. Hier ervaring genoeg met beide merkencrepsly schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:11:
Ik ben al een tijdje aan het plannen om een warmtepomp te installeren. Ik zat lang op het pad van een Panasonic maar vind de L serie wel erg prijzig en de populaire J-serie is te luid. De Amber lijkt perfect te zijn, 6,5 is voldoende. Nu zit ik echter met het punt dat de boiler in de kelder geplaatst moet worden. Daarbij zijn de beperkende factoren een klein trap deurtje met breedte 60cm en de hoogte van de kelder 132cm. De 200liter boiler van Panasonic is hiervoor perfect, deze lijkt net wat compacter te zijn dan andere boilers (PAW-TD20C1E5-A). 127 x 59,5.
Nu probeer ik erachter te komen hoe deze te combineren is met de Amber. Deze boiler heeft geen PT1000 sensor en ik zie ook geen dompelbuis hiervoor in de documentatie? Volgens mij zijn hier op het forum een aantal Tweakers met zowel ervaring met Panasonic als Itho die hier wat inzicht over kan bieden.
[ Voor 7% gewijzigd door Carboy54 op 27-02-2024 20:51 ]
Warmtepasta: al eerder aan de orde geweest en genoemd.
Hierop middels de zoek functie gezocht.
Kan/zie geen adres vinden waar ik dit bestellen kan welke voor ons doel geschikt is.
[ Voor 9% gewijzigd door montebaldo55 op 28-02-2024 08:01 ]
Ik heb een oso boiler, is van de zelfde fabriek, zitten 2 polystyreen blokken in.crepsly schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:11:
Ik ben al een tijdje aan het plannen om een warmtepomp te installeren. Ik zat lang op het pad van een Panasonic maar vind de L serie wel erg prijzig en de populaire J-serie is te luid. De Amber lijkt perfect te zijn, 6,5 is voldoende. Nu zit ik echter met het punt dat de boiler in de kelder geplaatst moet worden. Daarbij zijn de beperkende factoren een klein trap deurtje met breedte 60cm en de hoogte van de kelder 132cm. De 200liter boiler van Panasonic is hiervoor perfect, deze lijkt net wat compacter te zijn dan andere boilers (PAW-TD20C1E5-A). 127 x 59,5.
De meegeleverde sensor van de Amber gaat hier in. Je moet de sensor wel verdikken en lekker veel warmte pasta gebruiken, dan gaat het prima.
Warmtegeleidende pasta is gemakkelijk te verkrijgen, google maar eens.montebaldo55 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 07:58:
@Carboy54
Kan/zie geen adres vinden waar ik dit bestellen kan welke voor ons doel geschikt is.
Vanzelfsprekend heb ik gegoogled.
Heel veel zelfs.
Maar dan kom je meestal uit bij de pasta die gebruikt wordt tussen de processor en koelvinnen. Bij navraag blijkt dit niet geschikt te zijn.
Dus hierom vraag ik het hier. Hoef ik het wiel niet opnieuw uit te vinden.
Gisteren had Carboy het ook weer over de pasta in een post over het plaatsen van een boilersensor.
Vanochtend lees ik dat Bommer adviseert om er veel pasta tussen te doen.wellecht in dat specifieke geval
Maar het advies is juist om zo weinig mogelijk te gebruiken. Enkel om het minimume luchtlaag te elimineren
Een andere interessante optie lijken de VS thermostaten van Honeywell bijvoorbeeld:Whiskey48 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 14:33:
[...]
Ik heb zelfs m'n Amber nog niet dus kan nog niet uit ervaring spreken. Na het (iets te fanatiek) volgen van dit en overige topics (oa Panasonic en algemene WP topic). Ik zie onderstaande vaker langskomen alszijnde positief ervaren. Er zullen er vast meer goede zijn.
1. Netatmo ON/OFF draadloze thermostaat (instelbare hysterie en via je telefoon benaderbaar)
2. PNI CT36 draadloze thermostaat (goede hysterie, logging en benaderbaar via de telefoon).
3. Plugwise Lisa + Adam + koelelement (prima hysterie, logging en benaderbaar via de telefoon, wat prijziger, koelfunctie via relaisbox, werkt goed icm Home Assistant en Homey)
https://www.honeywellhome...eat-1-cool-th4110u2005-u/
Deze hebben twee aparte setpoints voor verwarmen en koelen (geen trucje nodig voor schakelen tussen verwarmen en koelen). Ik heb deze recent besteld en hoop deze snel te kunnen gaan testen. Enige nadeel vooralsnog lijkt de 24VAC voeding, maar de thermostaat is ook via batterijen te voeden.
Een trucje is zo slecht nog niet. Voorkomt ongewenst schakelen van verwarmen naar koelen bij grote temperatuur schommelingen. Is niet meer dan 2x per jaar verwarmen/koelen on off in de gebruiksvriendelijke controlleraronp schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:20:
[...]
Een andere interessante optie lijken de VS thermostaten van Honeywell bijvoorbeeld:
Deze hebben twee aparte setpoints voor verwarmen en koelen (geen trucje nodig voor schakelen tussen verwarmen en koelen). Ik heb deze recent besteld en hoop deze snel te kunnen gaan testen. Enige nadeel vooralsnog lijkt de 24VAC voeding, maar de thermostaat is ook via batterijen te voeden.
Iemand die hier iets echt zinvols over kan delen? My 2cents... Voor een processor en koelvinnen is de pasta zinvol, immers je moet zoveel mogelijk van de warmte kwijt,. Voor een boiler lijkt dit niet echt nodig, het enige dat belangrijk is, is dat de temperatuur van de sensor, eventueel met enige vertraging, net zo warm/koud is als het vat. Ook een ruimtesensor is niet met pasta verbonden aan je huiskamer, hij wordt toch wel de omgevingstemperatuur. Dus alleen belangrijk is dat de sensor geen wamte (koude) van buiten krijgt, dus "met een kurk op het gat" moet dat volgens mij ook lukken, ook als de sensor niet lekker past.montebaldo55 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:17:
@mused
Vanzelfsprekend heb ik gegoogled.
Heel veel zelfs.
Maar dan kom je meestal uit bij de pasta die gebruikt wordt tussen de processor en koelvinnen. Bij navraag blijkt dit niet geschikt te zijn.
Dus hierom vraag ik het hier. Hoef ik het wiel niet opnieuw uit te vinden.
Gisteren had Carboy het ook weer over de pasta in een post over het plaatsen van een boilersensor.
Vanochtend lees ik dat Bommer adviseert om er veel pasta tussen te doen.wellecht in dat specifieke geval
Maar het advies is juist om zo weinig mogelijk te gebruiken. Enkel om het minimume luchtlaag te elimineren
Weet jij misschien de hyserie van deze Honywell? Ik had eerst de Honeywell Home T6R besteld, maar deze las ik als te worden afgeraden ivm een erg hoge hysterie.aronp schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:20:
[...]
Een andere interessante optie lijken de VS thermostaten van Honeywell bijvoorbeeld:
Nu heb ik de Netatmo NTH01 via Marktplaats voor een paar tientjes. Volledig verrookt en het schermpje is niet meer wat het was qua kapotte pixels, maar die verstop ik toch in een kast, gebruik deze enkel om de Amber aan te sturen en hang een Button+ aan de muur om de temperatuur in te kunnen zien of een graadje hoger/lager aan te passen binnen het klokprogramma van de Netatmo.
[ Voor 19% gewijzigd door Whiskey48 op 28-02-2024 13:32 ]
Deze honeywell scoort wel slecht in de reviews op de linkpaginaaronp schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:20:
[...]
Een van de alternatieven is de Amber van ITHO. Het nadeel van deze warmtepomp is dat er geen energie meters op zitten, voor zover ik in de documentatie kan vinden.
Vreemd, dat je een WP op de markt zet die bedoeld is om de milieubelasting van woningen te reduceren zonder dat je dat meten kunt. Een auto verkoop je ook niet zonder km teller.
Weet iemand van het forum dit?
Of vergis ik mij?
Ik ben al langer bezig met de Amber (vergelijken/info/fora) en heb gisteren de offerte getekend. Ook ik liep tegen het "probleem" aan dat er geen energiemeter op zit. Ik laat er nu een wifi kWh meter tussen plaatsen zodat ik het stroomverbruik kan meten. https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/Tomexergie schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:33:
Ik ben mijn buren aan het helpen bij de keuze van een L/W warmtepomp. Ze willen een R290 monoblok met hybride mogelijkheid.
Een van de alternatieven is de Amber van ITHO. Het nadeel van deze warmtepomp is dat er geen energie meters op zitten, voor zover ik in de documentatie kan vinden.
Vreemd, dat je een WP op de markt zet die bedoeld is om de milieubelasting van woningen te reduceren zonder dat je dat meten kunt. Een auto verkoop je ook niet zonder km teller.
Of vergis ik mij?
Via registratie in de app of website kun je data opslaan en met een zeer goedkoop abo ook over meerdere jaren.
evertmulder schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 20:00:
[...]
Ik ben al langer bezig met de Amber (vergelijken/info/fora) en heb gisteren de offerte getekend. Ook ik liep tegen het "probleem" aan dat er geen energiemeter op zit. Ik laat er nu een wifi kWh meter tussen plaatsen zodat ik het stroomverbruik kan meten. https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/
Via registratie in de app of website kun je data opslaan en met een zeer goedkoop abo ook over meerdere jaren.
:strip_exif()/f/image/vOM0RdekDDawMeKGV3oBwiyP.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb ook de 3 fase kwh meter besteld. Ik had al een P1 en watermeter. Gelijk even zo'n schermpje bij besteld ... best geinig ding, goede WAF.
Voor de warmtemeter een Kamstrup aanbrengen en aflezen of via een ingewikkeld protocol digitaal uitlezen. Dat zie ik mijn alpha buurman niet doen.evertmulder schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 20:00:
[...]
Ik ben al langer bezig met de Amber (vergelijken/info/fora) en heb gisteren de offerte getekend. Ook ik liep tegen het "probleem" aan dat er geen energiemeter op zit. Ik laat er nu een wifi kWh meter tussen plaatsen zodat ik het stroomverbruik kan meten. https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/
Erg gebruikers vriendelijk is dit. Als je zo een product op de marktzet dan twijfel ik ook aan de regeltechnische eigenschappen. Zeker omdat er niet gemeten wordt weet je niets. Goed voor de ondeskundige installateur. Als het maar warm wordt.
Amber heb ik nog niet in de Monitoring staan. Met Vaillant xxx/6 is al veel ervaring en die komen er erg goed uit. Hoge COP's en stil. Alleen de 9kW versie is 1,6 meter hoog.
Waarom de 3 fase kWh en niet de 1 fase. De Amber is toch 1 fase?Whiskey48 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 20:08:
[...]
[Afbeelding]
Ik heb ook de 3 fase kwh meter besteld. Ik had al een P1 en watermeter. Gelijk even zo'n schermpje bij besteld ... best geinig ding, goede WAF.
De Amber is inderdaad 1 fase maar het back-up element welke in de Amber unit zit draait op een 2de fase. De Amber kan je daarom voeden via een 3 fase groep en ook uitlezen via 3 fase. Of je koopt 2x een 1 fase meter. Let dan wel op dat je de fases netjes gescheiden houdt.evertmulder schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 20:57:
[...]
Waarom de 3 fase kWh en niet de 1 fase. De Amber is toch 1 fase?
Het is voor mij als nitwit niet helemaal duidelijk.Impossibl3 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 21:02:
[...]
De Amber is inderdaad 1 fase maar het back-up element welke in de Amber unit zit draait op een 2de fase. De Amber kan je daarom voeden via een 3 fase groep en ook uitlezen via 3 fase. Of je koopt 2x een 1 fase meter. Let dan wel op dat je de fases netjes gescheiden houdt.
Wat bedoel je met een backup element? Heeft dat te maken met de warmwaterboiler die gekoppeld is aan de Amber? Zo niet wat is dat dan
[ Voor 38% gewijzigd door evertmulder op 28-02-2024 21:33 ]
Ik heb er twee ! tussen zitten , 1 voor de compressor en 1 voor de BUH van 3 KWevertmulder schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 20:00:
[...]
In die behuizing naast het raam.
Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
Mijn God wat een toestanden allemaal.Jan2023 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 21:24:
[...]
Ik heb er twee ! tussen zitten , 1 voor de compressor en 1 voor de BUH van 3 KW
[Afbeelding]
Warmtepasta is warmtepasta koop gewoon de eerste de beste die niet duur is.montebaldo55 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 07:58:
@Carboy54
Wat bedoel je met een backup element? Heeft dat te maken met de warmwaterboiler die gekoppeld is aan de Amber? Zo net wat is dat danImpossibl3 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 21:02:
[...]
De Amber is inderdaad 1 fase maar het back-up element welke in de Amber unit zit draait op een 2de fase. De Amber kan je daarom voeden via een 3 fase groep en ook uitlezen via 3 fase. Of je koopt 2x een 1 fase meter. Let dan wel op dat je de fases netjes gescheiden houdt.
Tsjeee, als mijn installateur het zo achterlaat dan zou ik em naar huis sturen….Jan2023 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 21:24:
[...]
[Afbeelding]
Wat betreft metingen, ik begreep van mijn installateur dat Itho met iets bezig is en dat mogelijk in tweede helft van t jaar publiek maakt.
FAQ op site Itho
Voor Amber is nog geen monitoring beschikbaar. Itho Daalderop verwacht in 2024 een projectmatige monitoringsoplossing voor Amber te kunnen aanbieden.
[ Voor 12% gewijzigd door Get!em op 28-02-2024 21:38 ]
Compact kan in de meterkast, ofwel lokaal naast een "lastscheider" (hoofdschakelaar) samengebouwd in een klein lokaal kastje. Deze is dan meteen de werkschakelaar die je moet hebben naast de monoblok.Technician- schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 21:26:
[...]
Mijn God wat een toestanden allemaal.
Daar zal toch wel een flowmeter op zitten? Dat zou wel raar zijn als die er niet op zit (uitlezen l/min)Tomexergie schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:33:
Ik ben mijn buren aan het helpen bij de keuze van een L/W warmtepomp. Ze willen een R290 monoblok met hybride mogelijkheid.
Of vergis ik mij?
Die icm Ta / Tr is al een afgegeven vermogen.
Ik ben bezig voor een kennis die gecharmeerd is van een Amber of Vaillant, maar flowmeting vind ik wel een soort vereiste.
Nee, gewoon een 3kW heater element die het water kan opwarmen als de warmtepomp tekort schiet. De heater is gewoon traditioneel een COP1evertmulder schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 21:31:
[...]
Wat bedoel je met een backup element? Heeft dat te maken met de warmwaterboiler die gekoppeld is aan de Amber? Zo net wat is dat dan
https://www.ithodaalderop...onsument/product/05-00965
Vermogen van iedere warmtepomp loopt flink terug bij (echt) lage temperaturen. Dan moet de ketel bijspringen (hybride) of heb je een electrische bijverwarming (BUH) voor CV die flink vermogen trekt, Bij sommige andere merken moet je zoiets er bijkopen, bij de amber zit hij er in. Het is aan jou of je die wel of niet aansluit. Als je deze aansluit, heb je ofwel een kookplaat aansl;uiting nodig (2x16A), of je gebruikt 2 fasen van een krachtaansluiting, de derde fase kun je dan gebruiken voor een sanitair warm water boiler, ook die heeft soms een electrisch element voor echt koude dagen.evertmulder schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 21:31:
[...]
Wat bedoel je met een backup element? Heeft dat te maken met de warmwaterboiler die gekoppeld is aan de Amber? Zo net wat is dat dan
De WP is dus 1 fase
De BUH in de Amber is ook een fase, als je deze niet aansluit moet je een gas-CV hebben
De derde fase staat buiten de Amber, voor een eventueel elektrisch element op een boiler
Bij mij kan de ketel niet bijspringen aangezien ik full-electric ga. Er wordt ook een boiler op de WP aangesloten van 300 liter (regendouche en bad). Begrijp ik het goed dat de Amber electrische bijverwarming heeft voor echt koude dagen en dat je dit stroomverbruik alleen kunt monitoren/registreren met een 3 fase kWh meter?tonwes99 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 21:12:
Vermogen van iedere warmtepomp loopt flink terug bij (echt) lage temperaturen. Dan moet de ketel bijspringen (hybride) of heb je een electrische bijverwarming die flink vermogen trekt, Bij sommige andere merken moet je zoiets er bijkopen, bij de amber zit hij er in. Het is aan jou of je die wel of niet aansluit. Als je deze aansluit, heb je ofwel een kookplaat aansl;uiting nodig (2x16A), of je gebruikt 2 fasen van een krachtaansluiting, dederde fase kun je dan gebruiken voor een boiler, ook die heeft soms een electrisch element voor echt koude dagen.
Met een 1 fase kWh meter wordt dit verbruik niet gemonitord en geregistreerd. Klopt dat?
Idd, of 2x 1 fase meten, of een 3-faxse meterevertmulder schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 21:40:
[...]
Bij mij kan de ketel niet bijspringen aangezien ik full-electric ga. Er wordt ook een boiler op de WP aangesloten van 300 liter (regendouche en bad). Begrijp ik het goed dat de Amber electrische bijverwarming heeft voor echt koude dagen en dat je dit stroomverbruik alleen kunt monitoren/registreren met een 3 fase kWh meter?
Met een 1 fase kWh meter wordt dit verbruik niet gemonitord en geregistreerd. Klopt dat?
Nee, geen flowmeterTechnician- schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 21:34:
[...]
Daar zal toch wel een flowmeter op zitten? Dat zou wel raar zijn als die er niet op zit (uitlezen l/min)
Die icm Ta / Tr is al een afgegeven vermogen.
Ik ben bezig voor een kennis die gecharmeerd is van een Amber of Vaillant, maar flowmeting vind ik wel een soort vereiste.
mischa402 in "Itho Daalderop Amber"
2 aparte groepen in een verdeeldoos mag eigenlijk niet.Jan2023 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 21:24:
[...]
[Afbeelding]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Get!em schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 21:43:
[...]
Nee, geen flowmeter
mischa402 in "Itho Daalderop Amber"
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Dat mag alleen als er één (kookplaat) 2P-automaat of een 3-fase automaat in de hoofd-verdeelkast zit. Dit wordt dan als 1 groep gezien, ook al is het vermogen 2x16A of 3x16A.DutchWing schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 21:44:
[...]
2 aparte groepen in een verdeeldoos mag eigenlijk niet.
Nee maar daar is voor de liefhebber een simpele oplossing voor. Kijk even hier op Itho Amber regelingen.Tomexergie schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:33:
Of vergis ik mij?
Tja, het kan, en als het je hobby is niet heel moelijk, maar... Ik denk niet dat je je buren wil opzadelen met een Kamstrup,, dit combineren met de output van een kWh-meter, wellicht met modbus interfaces en home assistant, als ze een thermostaat op de muur gewend zijn.Carboy54 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 21:55:
[...]
Nee maar daar is voor de liefhebber een simpele oplossing voor. Kijk even hier op Itho Amber regelingen.
Ik kan de 3e fase dus gebruiken voor een boiler met verwarmingselement aangestuurd door de Amber.tonwes99 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 21:38:
[...]
Vermogen van iedere warmtepomp loopt flink terug bij (echt) lage temperaturen. Dan moet de ketel bijspringen (hybride) of heb je een electrische bijverwarming (BUH) voor CV die flink vermogen trekt, Bij sommige andere merken moet je zoiets er bijkopen, bij de amber zit hij er in. Het is aan jou of je die wel of niet aansluit. Als je deze aansluit, heb je ofwel een kookplaat aansl;uiting nodig (2x16A), of je gebruikt 2 fasen van een krachtaansluiting, de derde fase kun je dan gebruiken voor een sanitair warm water boiler, ook die heeft soms een electrisch element voor echt koude dagen.
De WP is dus 1 fase
De BUH in de Amber is ook een fase, als je deze niet aansluit moet je een gas-CV hebben
De derde fase staat buiten de Amber, voor een eventueel elektrisch element op een boiler
Kan ik dan ook op deze 3 fase kWh meter het verbruik van de WP en de boiler afzonderlijk monitoren of telt de kWh meter het verbruik van de WP en boiler bij elkaar op
Het kan ook simpel voor 15 euro werkt perfect:tonwes99 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 21:58:
[...]
Tja, het kan, en als het je hobby is niet heel moelijk, maar... Ik denk niet dat je je buren wil opzadelen met een Kamstrup,, dit combineren met de output van een kWh-meter, wellicht met modbus interfaces en home assistant, als ze een thermostaat op de muur gewend zijn.
:fill(white):strip_exif()/f/image/yBglmrjeP0z1IZGoKevJMoMd.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/aXoTxrkcEutU0095g6nOuLeu.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/AhztRlD3MdlmXRjiwhQntjHW.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/YyigYhkByIrWByaMW4MjZqv0.jpg?f=fotoalbum_large)