De kWh-meter blijft dezelg=fde, maar voor iedere fase afzonderlijk moet je een energy+ account hebben bij home wizard (of toch twee losse meters kopen)...
Sorry, ik dacht dat de vraag was om COP te meten vanuit flow/warmte+stroomverbruik.Carboy54 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 22:04:
[...]
Het kan ook simpel voor 15 euro werkt perfect:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor pure verbuik idd. de 1x eur129 of 2x eur59 Eastron, of idd de budget-versie uit China, Dank voor suggestie. Er is ook een 2-fase variant... https://nl.aliexpress.com...25099581391120000788333_3
[ Voor 32% gewijzigd door tonwes99 op 28-02-2024 22:20 ]
Heb ook over deze getwijfeld, werkt ook goed en een stuk voordeliger.Carboy54 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 22:04:
[...]
Het kan ook simpel voor 15 euro werkt perfect:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Jawel dat mag wel, als dit duidelijk is aangegeven op de verdeelinrichting, zie de nen1010.DutchWing schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 21:44:
[...]
2 aparte groepen in een verdeeldoos mag eigenlijk niet.
In de nen1010 is bijna overal wel een uitzondering voor.
Anders mag je ook geen besturingskast maken met meerdere groepen
De echte tweaker wil dan een Kamstrup en niet een ingebouwd systeem af fabriek die soms heel veel af wijkt.tonwes99 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 22:07:
[...]
Sorry, ik dacht dat de vraag was om COP te meten vanuit flow/warmte+stroomverbruik
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Klopt helemaal, ik richtte mijn antwoord puur op deze situatie.tonwes99 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 21:49:
[...]
Dat mag alleen als er één (kookplaat) 2P-automaat of een 3-fase automaat in de hoofd-verdeelkast zit. Dit wordt dan als 1 groep gezien, ook al is het vermogen 2x16A of 3x16A.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
(dubbele post verwijderd)
[ Voor 98% gewijzigd door tonwes99 op 28-02-2024 22:19 . Reden: dubbel geplaatst ]
Een regelkast heeft een hoofdvoeding, geen tweeTechnician- schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 22:10:
[...]
Jawel dat mag wel, als dit duidelijk is aangegeven op de verdeelinrichting, zie de nen1010.
Edit:
Jij bedoeld zoals @tonwes99 aangeeft verdeelinrichtingen (groepenkasten) voor kantoorpanden.
In woonhuizen wil je vaak zulke specifieke situaties vermijden, veelal de enige vreemde spanning vanuit je groepenkast is de PV panelen en dan houdt het wel op.
[ Voor 25% gewijzigd door DutchWing op 29-02-2024 00:17 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Idd maar off-topic want dat is voor huis-situaties eigenlijk niet van toepassing, maar voor bedrijven waar de linkerhelft van een lokale verdeelkast voor bijvoorbeeld verlichting+WCD's is, en de rechterkant, met een eigen hoofdschakelaar, voor airco's, keukens of machines.Technician- schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 22:10:
[...]
Jawel dat mag wel, als dit duidelijk is aangegeven op de verdeelinrichting, zie de nen1010.
Echte cop’s meet je met externe meters idd.Carboy54 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 22:11:
[...]
De echte tweaker wil dan een Kamstrup en niet een ingebouwd systeem af fabriek die soms heel veel af wijkt.
[Afbeelding]
Maar de amber geeft toch wel een flowmeting intern ipv een flowswitch?
De enige unit die geen flowmeter had die ik aansloot was een Haier AU08 (maar die was 2K)
Je vergeet de meest logische mogelijkheid:tonwes99 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 21:12:
Vermogen van iedere warmtepomp loopt flink terug bij (echt) lage temperaturen. Dan moet de ketel bijspringen (hybride) of heb je een electrische bijverwarming die flink vermogen trekt,
Gewoon een wp selecteren die ook bij -10 nog voldoende vermogen heeft om de hut warm te houden.
Mijn Mitsubishi (8 kW nominaal) levert bij -10 nog ca 8.5 kW (zonder element!) wat ruim voldoende is voor onze woning.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Staat gewoon in de norm. Zoek maar optonwes99 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 22:15:
[...]
Idd maar off-topic want dat is voor huis-situaties eigenlijk niet van toepassing, maar voor bedrijven waar de linkerhelft van een lokale verdeelkast voor bijvoorbeeld verlichting+WCD's is, en de rechterkant, met een eigen hoofdschakelaar, voor airco's, keukens of machines.
Gewoon de twee groepen sam,en aan- en uitzetten met een kookplaatautomaat, wel zo veilig.Technician- schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 22:16:
[...]
Staat gewoon in de norm. Zoek maar op
Hoeft niet, komt vaak een vreemde spanning binnen wat ook gekenmerkt moet worden als dusdanig, voorgaande reaguurder heeft ook geen “lasdoos” maar een besturingskast of verdeelkast gebouwd. Daarop moet duidelijk staan dat er 2 groepen binnenkomen en afgeschakeld moeten worden.DutchWing schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 22:13:
[...]
Een regelkast heeft een hoofdvoeding, geen twee
Beste voorbeeld is je (meterkast) verdeler. Die wordt vaak ook door 2 voedingsbronnen gevoed (mag jij raden welke?)
maar we glijden op een off-topic schaal.
[ Voor 33% gewijzigd door Technician- op 28-02-2024 22:23 ]
Kijk in de technische handleiding van Amber, geen flowmeter te zien. Ook bij de uitlezing geen energie gegevens. Eenvoudig: wat stop je erin (kWh) en wat komt er uit (kWh) wil je toch weten, waar heb je dat ding voor? Ik snap niet dat daar geen commentaar op is geleverd bij dit topic. De anders zo kritische Tweakers zijn duidelijk afwezig.Technician- schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 21:34:
[...]
Daar zal toch wel een flowmeter op zitten? Dat zou wel raar zijn als die er niet op zit (uitlezen l/min)
Die icm Ta / Tr is al een afgegeven vermogen.
Ik ben bezig voor een kennis die gecharmeerd is van een Amber of Vaillant, maar flowmeting vind ik wel een soort vereiste.
Bij Vaillant zie een flowmeter en twee temperatuur sensoren voor vermogens meting. en je kunt de geleverde warmte uitlezen eveals de COP. De maandelijkse monitoring heeft 3 Vaillant R290 WP's met goede resultaten.
Mijn Elga had ook geen uitlezing en heb ik zelf moeten aanbrengen. Maar dat was in het begin van het WP tijdperk 8 jaar geleden. Remeha heeft bij de Elga Ace nu wel energiemeting aangebracht.
Ik moet 3 WP (R290) installaties adviseren, maar twijfel over Amber als alternatief.
Heeft wel een flowmeter uiteraard maar niet digitaal uitleesbaarTomexergie schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 10:45:
[...]
Kijk in de technische handleiding van Amber, geen flowmeter te zien. Ook bij de uitlezing geen energie gegevens. Eenvoudig: wat stop je erin (kWh) en wat komt er uit (kWh) wil je toch weten, waar heb je dat ding voor? Ik snap niet dat daar geen commentaar op is geleverd bij dit topic. De anders zo kritische Tweakers zijn duidelijk afwezig.
Bij Vaillant zie een flowmeter en twee temperatuur sensoren voor vermogens meting. en je kunt de geleverde warmte uitlezen eveals de COP. De maandelijkse monitoring heeft 3 Vaillant R290 WP's met goede resultaten.
Mijn Elga had ook geen uitlezing en heb ik zelf moeten aanbrengen. Maar dat was in het begin van het WP tijdperk 8 jaar geleden. Remeha heeft bij de Elga Ace nu wel energiemeting aangebracht.
Ik moet 3 WP (R290) installaties adviseren, maar twijfel over Amber als alternatief.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Nu is mij alles duidelijk (als volkomen leek op elektragebied).tonwes99 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 21:42:
[...]
Idd, of 2x 1 fase meten, of een 3-faxse meter
Ik bestel de 3 fase kWh meter en sluit daar op aan:
* de Amber (1e fase)
* het back-up element welke in de Amber unit zit (2e fase)
* tapwatertank met backup element (3e fase)
Met dank aan een ieder die mij wegwijs heeft gemaakt in deze voor mij moeilijke materie
Heeft je kennis wel een rendementsmeter op zijn oude HR Ketel zitten dan? Ik snap je punt maar vergeet niet, wij zijn nerds die het naadje van de kous willen weten. De gemiddelde gebruiker wil het gewoon warm hebben. Meer niet.Tomexergie schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 10:45:
[...]
Kijk in de technische handleiding van Amber, geen flowmeter te zien. Ook bij de uitlezing geen energie gegevens. Eenvoudig: wat stop je erin (kWh) en wat komt er uit (kWh) wil je toch weten, waar heb je dat ding voor? Ik snap niet dat daar geen commentaar op is geleverd bij dit topic. De anders zo kritische Tweakers zijn duidelijk afwezig.
Ik heb m'n Kamstrup ook geannuleerd, ga ik een paar keer naar kijken, daarna niet meer.MotorBeast schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 11:15:
[...]
Heeft je kennis wel een rendementsmeter op zijn oude HR Ketel zitten dan? Ik snap je punt maar vergeet niet, wij zijn nerds die het naadje van de kous willen weten. De gemiddelde gebruiker wil het gewoon warm hebben. Meer niet.
Het geld nu gebruikt voor betere radiatoren (voldoende op Marktplaats) en dat Homewizard schermpje (stiekem best geinig ding).
Ik heb precies hetzelfde, ook vwb advies en het “dragen” van een merk. Flowmeting wordt ook gebruikt door de interne logica voor defrost en dergelijke, dus het apparaat kan dan bepalen hoelang de defrost moet duren e.d.Tomexergie schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 10:45:
[...]
Dus even afgezien van het uitlezen, wat elk A merk biedt, zou je dat nog “los” kunnen aanbieden.
Maar je wil bij de testrun ook even kunnen aflezen wat je installatie doet dus de max l/m afmeten en onder bedrijf instellen en de Max flow begrenzen.
Niet om iemand tegen de schenen te schoppen, dit is wel een harde eis voordat ik het type zou aandragen.
Dat verklaart ook wellicht de manual die soms bizarre eisen stelt aan de (inwendige) diameters leidingwerk.
Ik heb echt het technische schema (waterzijdig) bekeken, maar geen flowmeter kunnen ontdekken. Misschien heb ik wat gemist.Carboy54 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 10:52:
[...]
Heeft wel een flowmeter uiteraard maar niet digitaal uitleesbaar
Uiteraard heb je ook niets aan enkel een flowmeter, ook twee temperatuursensoren moeten de berekening compleet maken. Q=Mstr.C.(Ta-Tr) kW.
De beste flow meting is die van de cashflow.
Wat dat betreft ben ik helemaal content met de Amber.
Deze week de jaarafrekening voor de energie over februari 2023 tot nu februari 2024.
Krijg een kleine 900 euro terug
Termijnbedrag wordt nu 124 euro.
Aan stroom voor de Amber tot nu sinds medio oktober 2023 een kleine 1500 kw
Bij 24/7 op 21 graden.
:strip_exif()/f/image/7nZzGC55oLZiFkck6KcglCpd.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze week de jaarafrekening voor de energie over februari 2023 tot nu februari 2024.
Bij 24/7 op 21 graden.
:strip_exif()/f/image/7nZzGC55oLZiFkck6KcglCpd.jpg?f=fotoalbum_large)
Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
Bij een HR ketel is een warmtemeting niet zo interessant omdat het rendement nauwelijks varieert. B.v. van 95 naar 90%. Slechte afstelling of hogere Ta geven maar een paar procent verlies. Een Plug and Play apparaat voor de installateur.Whiskey48 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 11:18:
[...]
Ik heb m'n Kamstrup ook geannuleerd, ga ik een paar keer naar kijken, daarna niet meer.
Het geld nu gebruikt voor betere radiatoren (voldoende op Marktplaats) en dat Homewizard schermpje (stiekem best geinig ding).
Bij een warmtepomp kun je , blijkt uit metingen, kun je bij verkeerde afstelling wel 50% meer elektriciteit verstoken. Slecht voor het milieu en slecht voor je portemonnee. Geen Plug and Play apparaat voor de installateur. Hij moet terdege inregelen en controleren. Het lijkt mij toch wel handig om te weten hoe goed de WP het doet. Het lijkt mij nuttig om de Kamstup toch maar weer te bestellen.
Of ik de Amber neem of een ander merk, ik heb ook aan die monitoring zitten denken. En wat ik er mee zou gaan doen.
Was niet van plan de hele dag naar de gegevens te kijken en alles in grafieken te zetten.
Anderzijds begrijp ik de noodzaak om bepaalde gegevens te kunnen uitlezen om de prestatie van de pomp te controleren. Zowel bij inbedrijfstellen/inregelen als tijdens gebruik langzaam optredende fouten te kunnen ontdekken.
Nu heb ik geen kaas gegeten van Al die kreten die hier regelmatig voorbij komen zoals Kamstrup, HeisHamon, Grafana, NodeRed, HA enz.
Ik wil er geen hobby bij. Het aanleggen van de installatie is hobby, daarna moet het gewoon werken zonder er al teveel naar om te kijken.
Wat ook belangrijk is hierin is wat je er eventueel later nog op kunt bouwen en beter direct mee kunt nemen bij de installatie, met name denk ik dan aan bekabeling die je moet trekken en je net zo goed dus alles maar in 1 keer mee kunt pakken.
Dus wat is echt nodig, en wat kun je achterwege laten.
Die Kwh meter? Ik had er ooit eentje voor mijn zonnepanelen. Een goeie van Homewizard. Die is uitgefikt terwijl ik weg was en had best brand kunnen veroorzaken. Verder daar een maand PV opbrengst door de neus geboord.
Ik ben daar dus nu al huiverig voor geworden om weer zo'n ding erin te zetten, hoewel ik rationeel genoeg ben om te weten dat ik waarschijnlijk gewoon een pechmeter heb ontvangen.
Maar wat is nodig wat er normaal niet bij de WP zit?
KWh meter in meterkast
Kamstrup?
Temperatuur sensors? Gewoon analoog of digitaal wat je weer aan iets moet koppelen waar ik geen kennis van heb.
Een flowsensor lijkt mij wel belangrijk. Maar dat zit toch in de meeste WP wel ingebouwd dacht ik.
Was niet van plan de hele dag naar de gegevens te kijken en alles in grafieken te zetten.
Anderzijds begrijp ik de noodzaak om bepaalde gegevens te kunnen uitlezen om de prestatie van de pomp te controleren. Zowel bij inbedrijfstellen/inregelen als tijdens gebruik langzaam optredende fouten te kunnen ontdekken.
Nu heb ik geen kaas gegeten van Al die kreten die hier regelmatig voorbij komen zoals Kamstrup, HeisHamon, Grafana, NodeRed, HA enz.
Ik wil er geen hobby bij. Het aanleggen van de installatie is hobby, daarna moet het gewoon werken zonder er al teveel naar om te kijken.
Wat ook belangrijk is hierin is wat je er eventueel later nog op kunt bouwen en beter direct mee kunt nemen bij de installatie, met name denk ik dan aan bekabeling die je moet trekken en je net zo goed dus alles maar in 1 keer mee kunt pakken.
Die Kwh meter? Ik had er ooit eentje voor mijn zonnepanelen. Een goeie van Homewizard. Die is uitgefikt terwijl ik weg was en had best brand kunnen veroorzaken. Verder daar een maand PV opbrengst door de neus geboord.
Ik ben daar dus nu al huiverig voor geworden om weer zo'n ding erin te zetten, hoewel ik rationeel genoeg ben om te weten dat ik waarschijnlijk gewoon een pechmeter heb ontvangen.
KWh meter in meterkast
Kamstrup?
Temperatuur sensors? Gewoon analoog of digitaal wat je weer aan iets moet koppelen waar ik geen kennis van heb.
Een flowsensor lijkt mij wel belangrijk. Maar dat zit toch in de meeste WP wel ingebouwd dacht ik.
Rendement van HR Ketel varieert niet?Tomexergie schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 12:37:
[...]
Bij een HR ketel is een warmtemeting niet zo interessant omdat het rendement nauwelijks varieert. B.v. van 95 naar 90%. Slechte afstelling of hogere Ta geven maar een paar procent verlies. Een Plug and Play apparaat voor de installateur.
Bij een warmtepomp kun je , blijkt uit metingen, kun je bij verkeerde afstelling wel 50% meer elektriciteit verstoken. Slecht voor het milieu en slecht voor je portemonnee. Geen Plug and Play apparaat voor de installateur. Hij moet terdege inregelen en controleren. Het lijkt mij toch wel handig om te weten hoe goed de WP het doet. Het lijkt mij nuttig om de Kamstup toch maar weer te bestellen.
Leuk dat je dit deelt.Jan2023 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 12:27:
Bij 24/7 21°
Je maakt me wel nieuwsgierig: welk type huis heb je?
Er zijn drie situaties die eigenlijk los van elkaar staan:MotorBeast schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:06:
[...]
Rendement van HR Ketel varieert niet?Vertel mij dan maar eens hoe ik 20 a 30% besparing op gas realiseer bij het optimaal inregelen van een CV systeem.
Maar dit is hier offtopic. NB: waterzijdig inregelen moet bij een WP ook anders verbruik je ook teveel.
1) Het rendement van de HR zelf: 90 tot 95% voor CV toepassing: daar kun je weinig aan verpesten.
2) De geleverde energie voor de woning: daar kun je wel wat aan doen: Vertrekken die je niet gebruikt op lage temp zetten, nachtverlaging en de ruimtetemperatuur graden lager zetten.
3) De warmtevraag van de woning structureel verlagen door isolatie, H++glas ventilatie warmte terugwinning.
Als de installateur te kleine radiatoren en te dunne CV leidingen heeft aangelegd, dan wordt de aanvoertemperatuur hoger en gaat de HR ketel maar een paar procent lager rendement draaien het wordt toch wel warm. Met voetventielen kun je de verdeling nog een beetje herstellen. Daar ligt NL niet wakker van.
Met een WP systeem gaat dat compleet anders, daar hangt de besparing in grote mate af van de CV water temperatuur, hoe lager hoe meer besparing, en dan niet een paar procentjes, maar 20 tot 30%
Daarom is meten =weten belangrijk.
Misschien dat @Carboy54 een preview heeft gehad van de monitoring die Itho gaat leveren dit jaar? En of dat aftermarket is toe te voegen aan bestaande installaties?
Je stelling 1 klopt dus niet. Hoe lager de aanvoer, hoe lager het condensatiepunt van een HR Ketel, hoe hoger het rendement tot 110%. Hoe lager de aanvoer, hoger je rendement net als met een WP. En dat hangt net zoals met een WP af van waterzijdig inregelen (balans in het systeem) en je afgiftevermogen. En zoals ik reeds melde haal ik besparingen van 20 a 30 %. Dat is geen paar procent. Als iemand van 2000m3 naar zo'n 1500m3 gaat is dat fors. 500m3 bij €1,30 = €650, - per jaar......zijn veel kratten bier.Tomexergie schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:46:
[...]
Er zijn drie situaties die eigenlijk los van elkaar staan:
1) Het rendement van de HR zelf: 90 tot 95% voor CV toepassing: daar kun je weinig aan verpesten.
2) De geleverde energie voor de woning: daar kun je wel wat aan doen: Vertrekken die je niet gebruikt op lage temp zetten, nachtverlaging en de ruimtetemperatuur graden lager zetten.
3) De warmtevraag van de woning structureel verlagen door isolatie, H++glas ventilatie warmte terugwinning.
Als de installateur te kleine radiatoren en te dunne CV leidingen heeft aangelegd, dan wordt de aanvoertemperatuur hoger en gaat de HR ketel maar een paar procent lager rendement draaien het wordt toch wel warm. Met voetventielen kun je de verdeling nog een beetje herstellen. Daar ligt NL niet wakker van.
Met een WP systeem gaat dat compleet anders, daar hangt de besparing in grote mate af van de CV water temperatuur, hoe lager hoe meer besparing, en dan niet een paar procentjes, maar 20 tot 30%
Daarom is meten =weten belangrijk.
Maar laten we het hier maar bij laten.....
Monitoring eind 2024. Digitale flow en cop meting 2024Get!em schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 14:03:
Misschien dat @Carboy54 een preview heeft gehad van de monitoring die Itho gaat leveren dit jaar? En of dat aftermarket is toe te voegen aan bestaande installaties?
Het gaat om een vrijstaande woning van 135 m2 en bouwjaar 2000montebaldo55 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:25:
[...]
Leuk dat je dit deelt.
Je maakt me wel nieuwsgierig: welk type huis heb je?
Hoofdzakelijk vloerverwarming 24/7 op 21 gr , 90 m2 vvw waar van 78 m2 continu open en de rest ( slaapkamer ) bij extreme koude.
Gemiddelde watertemp. in het systeem is 28 a 30 graden , afhankelijk van de buitentemp.
En op de bovenverdieping 2 kleine T22 radiatoren.
Zat febr en maart 2023 nog op het gas voor verwarming , dus tikte nog wat aan op de laatste jaarnota.
Dat gaat er straks ook nog af.
Sww doen we nog op de gasketel voorlopig , alles op zijn tijd.
[ Voor 6% gewijzigd door Jan2023 op 29-02-2024 14:32 ]
En is dat met een software update zo te integreren in bestaande systemen?Carboy54 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 14:24:
[...]
Monitoring eind 2024. Digitale flow en cop meting 2024
Zonder hardware aanpassingen ?
Ik heb een vraagje voor mensen met het Itho watervat. Komt er bij jullie ook zoveel water uit de inlet combinatie? Bij mij echt liters. Beetje zonde van het water. Ik heb het vermoeden dat de waterdruk gewoon hoog is in mijn huis, of komt hier altijd veel water uit?
Iemand nog tips voor een waterdrukverlager? Deze heb ik misschien zoiezo wel nodig. Je hebt er op internet van 30 tot 200 euro kan de verschillen alleen niet goed ontdekken...
Iemand nog tips voor een waterdrukverlager? Deze heb ik misschien zoiezo wel nodig. Je hebt er op internet van 30 tot 200 euro kan de verschillen alleen niet goed ontdekken...
Onbekend op dit moment. Komt zeker andere sensor in.Jan2023 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 14:27:
[...]
En is dat met een software update zo te integreren in bestaande systemen?
Zonder hardware aanpassingen ?
Die info had ik gevonden in de FAq bij Itho.Carboy54 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 14:24:
[...]
Monitoring eind 2024. Digitale flow en cop meting 2024
Heb jij al gezien hoe ze het implementeren? En hoe het er uit ziet?
Gaat het net als met de Vincent onder abonnement?
https://ithodaalderop.com...et_Monitoring_WPU_WEB.pdf
[ Voor 27% gewijzigd door Get!em op 29-02-2024 14:47 ]
Ach, abonnement of niet, als het me nu EUR 500 bespaart voor een kamstrup heb ik graag die drie tientjes per jaar ervoor overGet!em schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 14:44:
[...]
Die info had ik gevonden in de FAq bij Itho.
Begin nu weer te twijfelen om nu tóch snel een kamstup te bestellen nav de berichten hiervoor, maar doe het toch ff niet.
Jij hebt dus met een dergelijk laag verbruik geen behoefte aan een cop meting Jan 🤫 Ik zit ook onder 6 jarig gemiddelde met de AmberJan2023 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 12:27:
Bij 24/7 op 21 graden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Alles zit in de kamstrup, flow, temperaturen, afgegeven vermogen. Elektrisch vermogen kun je doen met een losse energie meter.Guido7619 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 12:57:
Of ik de Amber neem of een ander merk, ik heb ook aan die monitoring zitten denken. En wat ik er mee zou gaan doen.
KWh meter in meterkast
Kamstrup?
Een kamstrup is een geijkt instrument. En ik zie toch wel afwijking tov de sensoren van de Amber.
En zoals al eerder ook door @Carboy54 gezegd, dat deze meting bij andere merken niet heel precies is.
Maar voor sommige is het een breek punt, dat de Amber nog geen flow sensor heeft.
En meten dat hier op tweakers breed uit, jammer.
Je hebt overigens helemaal geen kamstrup warmtemeter nodig voor goede afstelling.
Stel de stooklijn in, ervaar het comfort en kijk naar het vebruik. En in stappjes je stooklijn aanpassen. Tot dat je tevreden bent.
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen
meten kan nu al met de leejow module in home assistant.Get!em schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 14:44:
[...]
Ik hoop deze zomer een werkende integratie te hebben voor Home Assistant, kan nu al uitlezen en via een script schrijven naar de Amber.
Alleen ik wil dit graag voor iedereen beschikbaar maken als een simpele integratie.
Dit alleen ff een nieuw concept voor mij en besteed er nu bijna alle vrije tijd aan.
[ Voor 5% gewijzigd door bommer op 29-02-2024 16:08 ]
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen
Daar is nog niets over bekend.Get!em schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 14:44:
[...]
Een meting die niet betrouwbaar is is niets waard in de context van de klagers, die het voor gedetailleerde monitoring willen gebruiken: Onbetrouwbaar = ongeschikt.bommer schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 15:55:
En zoals al eerder ook door @Carboy54 gezegd, dat deze meting bij andere merken niet heel precies is.
Maar voor sommige is het een breek punt, dat de Amber nog geen flow sensor heeft.
Dus ik snap echt niet waarom ze in de pen klimmen...
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
@Guido7619 je kan een kamstrup nemen dan heb je de flow en temp in en uit op een schermpje. Voor het elektra gebruik kan je een Homewizzard of Eastron gebruiken. Die worden ook geleverd met een schermpje waar je de waardes op uit kan lezen. Je hebt dan geen digitale (poespas) dingen verder nodig terwijl je wel al je info hebt. Voor het draaien van het systeem is dat niet zo zeer nodig. Op het scherm van de Amber kan je de temp retour en de tc sensor uitlezen. Weet je geen flow maar wel iets over de delta T.
Die kamstrup en genoemde kwh meters zijn overigens gekalibreerd waardoor je zeker weet dat de weergegeven waardes correct zijn.
Die kamstrup en genoemde kwh meters zijn overigens gekalibreerd waardoor je zeker weet dat de weergegeven waardes correct zijn.
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Die 52/54/56dB is het geluidsvermogen (sound power level) dat de wp produceert en die 40dB is het geluidsniveau dat je hoort of meet (sound pressure level) op een bepaalde afstand en afhankelijk van reflecterende muren of grond. Het geluidsvermogen meet de fabrikant in een galmvrije ruimte. Met de rekentool van de rijksoverheid kun je uit het geluidsvermogen de geluidsdruk uitrekenen als je de situatie met muren en schuttingen invult. In die tool wordt al uitgegaan van een stille modus 's nachts.Rotaderp2 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:56:
[...]
Dit doen alle fabrikanten bijna......40DB op de stilste modus op 3m afstand waarschijnlijk.
54/56Db op 1m vol vermogen.
elke 3db meer is een verdubbeling van het geluid.
Kwh meter moet er toch maar bij. En zo'n kampstrup zal ik nog over nadenken. P1 meter met homewizzard heb ik reeds.Impossibl3 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 19:10:
@Guido7619 je kan een kamstrup nemen dan heb je de flow en temp in en uit op een schermpje. Voor het elektra gebruik kan je een Homewizzard of Eastron gebruiken. Die worden ook geleverd met een schermpje waar je de waardes op uit kan lezen. Je hebt dan geen digitale (poespas) dingen verder nodig terwijl je wel al je info hebt. Voor het draaien van het systeem is dat niet zo zeer nodig. Op het scherm van de Amber kan je de temp retour en de tc sensor uitlezen. Weet je geen flow maar wel iets over de delta T.
Ik denk dat ik eenzelfde opstelling heb/krijg als jouw.Guido7619 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:36:
[...]
Kwh meter moet er toch maar bij. En zo'n kampstrup zal ik nog over nadenken. P1 meter met homewizzard heb ik reeds.
Ik wacht nog met de Kamstrup, laat dat geld nog even in m'n zak
(gebruik ik voor het upgraden van een paar radiatoren voor een verbeterd afgiftesysteem, genoeg en goedkoop te vinden via Marktplaats).
Ik wacht af of Itho tzt met iets komt voor bestaande installaties, ik verwacht dat dit ook voor bestaande installaties wel zal gebeuren. Voor de zekerheid bestel ik wel alvast een 1inch DN25 tussenstuk waar een Kamstrup later makkelijk tussen geplaatst kan worden voor het geval dat
- 130mm DN25 1inch koppelstuk
https://zaehleronlineshop...130-mm-1-35-mm-Passstueck
- messing schroef (ik las ergens dat de meegeleverde van plastic was en een advies was deze mee te bestellen)
https://zaehleronlineshop...mm-direktmessend-nach-MID
De meeste van hen klagen over iets wat ze zelf helemaal niet hebben zijn meerdere gebruikers van andere merken 🥴 die hier toe kijken hoe enthousiast de Amber gebruikers zijn.Ronald schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 18:50:
[...]
Een meting die niet betrouwbaar is is niets waard in de context van de klagers, die het voor gedetailleerde monitoring willen gebruiken: Onbetrouwbaar = ongeschikt.
Dus ik snap echt niet waarom ze in de pen klimmen...
[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 01-03-2024 10:14 ]
klopt van plastic en het breekt snel af kan ik je vertellenWhiskey48 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:53:
[...]
Ik denk dat ik eenzelfde opstelling heb/krijg als jouw.
(gebruik ik voor het upgraden van een paar radiatoren voor een verbeterd afgiftesysteem, genoeg en goedkoop te vinden via Marktplaats).
Ik wacht af of Itho tzt met iets komt voor bestaande installaties, ik verwacht dat dit ook voor bestaande installaties wel zal gebeuren. Voor de zekerheid bestel ik wel alvast een 1inch DN25 tussenstuk waar een Kamstrup later makkelijk tussen geplaatst kan worden voor het geval dat
- messing schroef (ik las ergens dat de meegeleverde van plastic was en een advies was deze mee te bestellen)
/f/image/Tbl1yu9bGZia2Jq4S4maxjRa.png?f=fotoalbum_large)
Welke tweaker wil geen dashboard? module leejoow en kampstrup 403 230v incl. uitleesoogje smartgateways aan te raden
[ Voor 16% gewijzigd door Karmusch op 01-03-2024 12:15 ]
Ja op dit forum wordt meten heel belangrijk gezien. Wat heb je aan al die mooie plaatjes en grafieken al het meest essentiële, de opbrengst niet wordt gemeten? Waarom wel bij PV op het dak een meter waar de eigenaren trots vermelden hoeveel kWh de panelen hebben geleverd. Een een warmtepomp die 15.000 kWh warmte levert en daarmee gasvervangt laat je zitten. Maar ook het rendement (COP) is belangrijk om te weten. Natuurlijk niet overdrijven, maar toch op een koude dag de COP uitlezen om te kijken of de warmtepomp je bankrekening niet aan het plunderen is.bommer schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 15:55:
[...]
Alles zit in de kamstrup, flow, temperaturen, afgegeven vermogen. Elektrisch vermogen kun je doen met een losse energie meter.
Een kamstrup is een geijkt instrument. En ik zie toch wel afwijking tov de sensoren van de Amber.
Je hebt overigens helemaal geen kamstrup warmtemeter nodig voor goede afstelling.
Stel de stooklijn in, ervaar het comfort en kijk naar het vebruik. En in stappjes je stooklijn aanpassen. Tot dat je tevreden bent.
Prachtig dashboard, maar er ontbreekt de geleverde warmte in kWh. Dan kun je de maand en jaar COP vaststellen.Karmusch schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:02:
[...]
klopt van plastic en het breekt snel af kan ik je vertellen
[Afbeelding]
Welke tweaker wil geen dashboard? module leejoow en kampstrup 403 230v incl. uitleesoogje smartgateways aan te raden
snip, je hoeft niet altijd te reageren...
[ Voor 100% gewijzigd door teacher op 01-03-2024 22:39 ]
Ik wil op een koude dag gewoon warmte in mijn huis. De COP maakt op dat moment niet zoveel uit.Tomexergie schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:49:
[...]
Ja op dit forum wordt meten heel belangrijk gezien. Wat heb je aan al die mooie plaatjes en grafieken al het meest essentiële, de opbrengst niet wordt gemeten? Waarom wel bij PV op het dak een meter waar de eigenaren trots vermelden hoeveel kWh de panelen hebben geleverd. Een een warmtepomp die 15.000 kWh warmte levert en daarmee gasvervangt laat je zitten. Maar ook het rendement (COP) is belangrijk om te weten. Natuurlijk niet overdrijven, maar toch op een koude dag de COP uitlezen om te kijken of de warmtepomp je bankrekening niet aan het plunderen is.
Ik lees met de module van leejow het e.e.a. uit en dan vind ik het wel prima. 99% van de tijd kijk ik er niet eens naar. Afhankelijk van de inspanning van de Amber stel ik de stooklijn iets bij. Daar heb ik geen verdere apparatuur voor nodig.
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
Ik had een set met 3 kranen en tussenstuk van metaal, ben op zoek naar de link.Whiskey48 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:53:
[...]
Ik denk dat ik eenzelfde opstelling heb/krijg als jouw.
Merci, maar bovenstaande is al goed volgens mij, deze wordt vaak gekocht lees ik op tweakers.bommer schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 17:48:
[...]
Ik had een set met 3 kranen en tussenstuk van metaal, ben op zoek naar de link.
En idd, ik ben een tweaker dus tweak de boel graag. Maar ik kan me voorstellen dat een gemiddeld persoon lang niet zo ver gaat als ik, die willen gewoon wat leuks aan de muur
COP zegt natuurlijk wat over hoe goed de prestatie is. Maar uiteindelijk gaat het om de verbruikte energie.ArnoudN schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:28:
[...]
Ik wil op een koude dag gewoon warmte in mijn huis. De COP maakt op dat moment niet zoveel uit.
Ik lees met de module van leejow het e.e.a. uit en dan vind ik het wel prima. 99% van de tijd kijk ik er niet eens naar. Afhankelijk van de inspanning van de Amber stel ik de stooklijn iets bij. Daar heb ik geen verdere apparatuur voor nodig.
Ik heb liever een COP 3 bij 3 uurtjes per dag, dan een COP 5 bij 14 uur per dag,
Zoals bij sommige hier.
En als beroeps gekkie, meet ik alles.
Heb een kamstrup omdat dit een geijkt instrument is.
Er hangt inmiddels zoveel spul tussen dat ik zeer accuraat de COP verwarmen,koelen en SWW apart kan meten. Alle verbruiken van verwarmen, koelen en SWW zowel elektrisch als thermisch. Zelfs van de aparte CV pomp en tracing. Alle ruimte temperaturen, setpoints en temperaturen van alle VVW groepen inc alle bij behoordende delta’s. Welke ruimte hoelang en wanneer warmte/koudevraag.
CV pomp wordt nog vervangen, dan kan ik ook flow CV zijde meten.
Maar is echt allemaal niet nodig voor een zuinig en comfortabel systeem met een knop aan de muur.
Maar wel leuk als beroeps gekkie.
De ultieme tweakerbommer schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 18:12:
[...]
COP zegt natuurlijk wat over hoe goed de prestatie is. Maar uiteindelijk gaat het om de verbruikte energie.
Ik heb liever een COP 3 bij 3 uurtjes per dag, dan een COP 5 bij 14 uur per dag,
Zoals bij sommige hier.
En als beroeps gekkie, meet ik alles.
Heb een kamstrup omdat dit een geijkt instrument is.
Er hangt inmiddels zoveel spul tussen dat ik zeer accuraat de COP verwarmen,koelen en SWW apart kan meten. Alle verbruiken van verwarmen, koelen en SWW zowel elektrisch als thermisch. Zelfs van de aparte CV pomp en tracing. Alle ruimte temperaturen, setpoints en temperaturen van alle VVW groepen inc alle bij behoordende delta’s. Welke ruimte hoelang en wanneer warmte/koudevraag.
CV pomp wordt nog vervangen, dan kan ik ook flow CV zijde meten.
Maar is echt allemaal niet nodig voor een zuinig en comfortabel systeem met een knop aan de muur.
Maar wel leuk als beroeps gekkie.
Beetje flauwe opmerking. Omdat jij die dingen verkoopt mag een ander dat niet graag zien, een Cop meter? Iedereen heeft zo zijn wensen als hij die niet vindt bij de Amber kan dat toch zo zijn? Oplossing .... ander merk zoeken die het wel heeft als het zo belangrijk voor je is.Carboy54 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:05:
[...]
Ambers worden niet exclusief gemaakt voor tweakers alleen. De gemiddelde consument wil een knop aan de muur, een warm huis en lagere energiekosten. Dat laatste is hier al bewezen door meerdere gebruikers met of zonder de door jou gewenste meting. Je punt is al lang gemaakt hier zie de opmerkingen van de gebruikers. 😡
Overigens zegt energieverbruik voor een gemiddelde consument ook niets want die stoken in 90% van de gevallen ook onzuinig met een HR Ketel omdat hij niet is ingeregeld en denken....zuinig want HR Ketel. Cop kan dan ook wel handig zijn om na een tuning van het systeem het resultaat te zien van de optimalisering.
Overigens moet je voor energieverbruik daar dan ook weer graaddagen tegenover zetten voor een zuiver beeld. Energiekosten alleen zegt niets en zeker niet in relatie tot gaskosten want dan ben je altijd goedkoper uit.
NB: we zitten hier wel op Tweakers dus kritische opmerkingen kan je hier verwachten.
Ja het dashboard kan nog wel wat verbeteringen uiteraard.Tomexergie schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:49:
[...]
Ja op dit forum wordt meten heel belangrijk gezien. Wat heb je aan al die mooie plaatjes en grafieken al het meest essentiële, de opbrengst niet wordt gemeten? Waarom wel bij PV op het dak een meter waar de eigenaren trots vermelden hoeveel kWh de panelen hebben geleverd. Een een warmtepomp die 15.000 kWh warmte levert en daarmee gasvervangt laat je zitten. Maar ook het rendement (COP) is belangrijk om te weten. Natuurlijk niet overdrijven, maar toch op een koude dag de COP uitlezen om te kijken of de warmtepomp je bankrekening niet aan het plunderen is.
Ik ben in eerste instantie vooral benieuwd wat het bij een bepaalde buitentemperatuur hoeveel kwh(e) vs. gas m3 verbruikt, aangezien temperaturen op jaarbasis wat lastiger te vergelijken is. Om zodoende de WP goed in te stellen met de stooklijn...
Uiteindelijk is het een jaarbalans, die berekening wil ik graag maken als het jaar om is natuurlijk.
En de next step is natuurlijk hoe dit werkt bij een dynamisch contract en met het oog op een batterij setup.
Alles in stapjes, heb de WP net 3 maanden up and running.
Bij - temperaturen is de COP natuurlijk niet prettig, maar het aantal graaddagen gemiddeld onder nul is circa 5 dagen per jaar, ook daarin kun je het relatief beschouwen.
Voor ieder wat wils natuurlijk en dat is prima.
Een dergelijk dashboard hielp mij vooral bij de configuratie qua instellingen om de WP goed te laten lopen bij bepaalde buitentemperaturen, en die optimalisatie vind ik het ook al waard. Aangezien ik dit zie als een instelling over de technische levensduur.
Je kan natuurlijk ook 500 piek in je zak houden zonder een kamstrup 403, want wanneer heb je deze nou terug verdiend. Een boerenverstand helpt ook bij een instelling van de WP.
Willen weten of het economisch beschouwen is een andere invalshoek.
Was ter inspiratie
offtopic op de man geneuzel
[ Voor 90% gewijzigd door teacher op 01-03-2024 22:40 ]
Ik denk dat Carboy veel doet t.o.v. wat normale installateurs nooit doen.Technician- schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 20:42:
[...]
Misschien moet je zelf wat kritischer zijn naar de fabrikant waaraan jij je naam hangt?
Er wordt veel gesproken met de Productmanager van Itho om het product beter te maken, mede door input van dit forum / mede tweakers. De transparantie van alle kennis vind ik juist echt waardevol en dat is mede door o.a. Carboy...
En nee ik heb geen aandelen of enig belang, maar uit mijn klantervaring.
En overigens had ik liever de flowmeter / COP meting e.d. incl. binnen het product gezien, want liever had ik ook geen separate metingen / aanschaf hoeven te verrichten. De WP in aanschaf scheelt ook een hoop t.o.v. een Nibe of Panasonic.
Denk dat dit genuanceerder is, dan jouw reactie.
[ Voor 24% gewijzigd door Karmusch op 01-03-2024 21:15 ]
Bedankt en wacht maar af er zit nog genoeg aan te komen dit jaar. 🤫Karmusch schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 21:08:
[...]
Ik denk dat Carboy veel doet t.o.v. wat normale installateurs nooit doen.
Er wordt veel gesproken met de Productmanager van Itho om het product beter te maken, mede door input van dit forum / mede tweakers. De transparantie van alle kennis vind ik juist echt waardevol en dat is mede door o.a. Carboy...
Voor dat ik bij de Amber uitkwam, had ik diverse start-ups en installateurs aangeschreven.Karmusch schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 21:08:
[...]
Ik denk dat Carboy veel doet t.o.v. wat normale installateurs nooit doen.
En overigens had ik liever de flowmeter / COP meting e.d. incl. binnen het product gezien, want liever had ik ook geen separate metingen / aanschaf hoeven te verrichten. De WP in aanschaf scheelt ook een hoop t.o.v. een Nibe of Panasonic.
Ze moeten nog na 1,5 jaar nog steeds reageren.
Zelfs mijn eigen installateur van de CV ketel, welke de HP-S levert wilde geen offerte maken.
@Carboy54 daarin tegen reageerde gelijk, ontwijkt geen lastige vragen. En heeft enorme inzet, om product wensen en verbeteringen mogelijk te maken.
En ja, kritisch zijn mag best.
Aan een flow meting en daarbij een COP berekening wordt gewerkt.
Heb je dat geduld niet, ga dan voor een ander merk die dat wel bied.
Dat er dan vervolgens een hele discussie ontstaat waarom de flow sensor er niet (nog) op zit. Vind ik niet zo nuttig en heeft ook niets met kritisch te maken.
Kennelijk maakt men zich er wel zo druk om dat ze de Amber willen hebben om zijn andere goede eigenschappen.
Geef dan die 500 euro extra uit voor een meter, die zeker weten betrouwbaarder gaat zijn als wat er straks in de Amber komt.
En dat is logisch, als je de zelfde kwaliteit van een interne meting gaat maken. Wordt de unit te duur.
Ik werk overigens met grote Carrier en Daikin pompen, je mag blij zijn als je een stooklijn kan instellen.
Wij maken het eigenlijk altijd zelf, even als energie en thermische metingen.
[ Voor 15% gewijzigd door bommer op 01-03-2024 23:24 ]
Ik kon het zo snel niet terugvinden, maar zijn er al Tweakers (of klanten van de installateurs die hier zijn) die de Smart Grid option gebruiken via bijv de Solaredge Smart Energy Relais of de Enphase Energy Router+ ?
Lijkt me een nuttige toevoeging, maar ook relatief nieuw en weinig beschreven.
Iemand meer informatie?
Iemand meer informatie?
Get!em schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 23:20:
Ik kon het zo snel niet terugvinden, maar zijn er al Tweakers (of klanten van de installateurs die hier zijn) die de Smart Grid option gebruiken via bijv de Solaredge Smart Energy Relais of de Enphase Energy Router+ ?
Iemand meer informatie?
/f/image/JCS3yCXhg6I25J1m84Dgp2gO.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0o9Q7jcyKmNTH8ewqWOLFGFA.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb nog geen Amber en heb geen Solaredge Smart Energy Relais of de Enphase Energy Router+, maar wat ik zie is dat wat lijkt alle Smartg Grid appaten op dezelfde manier werken als de Amber dat doet, dmv aparte contacten die je AAN/UIT moet schakelen.
Ik ga zelf hiervoor de Shelly Uni voor gebruiken (houdertje), maar deze ga ik zelf laten schakelen met m'n Homey pro (Home Assistant ook mogelijk). Dit obv de overproductie gemeten met m'n P1 meter van HomeWizard en de dynamische prijzen via Powerbythehour app in Homey.
Ik moet wel zeggen dat ik verwacht dat ik dit in de praktijk niet zal gebruiken. De Amber heeft volgens mij een klokprogramma om van 12:00 - 16:00 het sanitairwater op te warmen. Deze tijden zijn de stroomprijzen over het algemeen het laagste, heb ik de meeste productie van de zon en is de temperatuur op de dag het hoogste voor een goede COP.
Je moet elke dag even bijwerken, dus het lijkt me uitstekend als dat op dit moment gebeurt.
Het lijkt me juist extra stroom kosten als ik geforceerd overdag of op andere momenten de setpoint van het CV water of sanitairwater ga verhogen. Liever rustig elke dag in de 6e versnelling dan soms even terug naar z'n 2 zeg maar.
Ik heb al een Homey Pro, vandaar dat die 11 euro me niet uitmaakt om uit te proberen. Ik zou er zelf verder geen geld aan uitgeven, ik verwacht dat het ingestelde klokprogramma al goed is.
Mooi dat het kan inderdaad en je kan bij je negatieve € stroom trigger volle bak verhogen incl element SGA SGB COM dat laatste is lang niet altijd instelbaar via sg ready.Whiskey48 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 08:30:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb nog geen Amber en heb geen Solaredge Smart Energy Relais of de Enphase Energy Router+, maar wat ik zie is dat wat lijkt alle Smartg Grid appaten op dezelfde manier werken als de Amber dat doet, dmv aparte contacten die je AAN/UIT moet schakelen.
Ik ga zelf hiervoor de Shelly Uni voor gebruiken (houdertje), maar deze ga ik zelf laten schakelen met m'n Homey pro (Home Assistant ook mogelijk). Dit obv de overproductie gemeten met m'n P1 meter van HomeWizard en de dynamische prijzen via Powerbythehour app in Homey.
Ik moet wel zeggen dat ik verwacht dat ik dit in de praktijk niet zal gebruiken. De Amber heeft volgens mij een klokprogramma om van 12:00 - 16:00 het sanitairwater op te warmen. Deze tijden zijn de stroomprijzen over het algemeen het laagste, heb ik de meeste productie van de zon en is de temperatuur op de dag het hoogste voor een goede COP.
Je moet elke dag even bijwerken, dus het lijkt me uitstekend als dat op dit moment gebeurt.
Het lijkt me juist extra stroom kosten als ik geforceerd overdag of op andere momenten de setpoint van het CV water of sanitairwater ga verhogen. Liever rustig elke dag in de 6e versnelling dan soms even terug naar z'n 2 zeg maar.
Ik heb al een Homey Pro, vandaar dat die 11 euro me niet uitmaakt om uit te proberen. Ik zou er zelf verder geen geld aan uitgeven, ik verwacht dat het ingestelde klokprogramma al goed is.
Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |
Wie weet @Carboy54 😋🫡🤝Carboy54 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 21:15:
[...]
Bedankt en wacht maar af er zit nog genoeg aan te komen dit jaar. 🤫
Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |
Je hebt gelijk bij een zeer lage stroomprijs het een idee is om het sanitairvat even vol op te warmen ... achja, over 10mnd zal ik m'n ervaring wel delen.ErikVers schreef op zondag 3 maart 2024 @ 17:38:
[...]
Mooi dat het kan inderdaad en je kan bij je negatieve € stroom trigger volle bak verhogen incl element SGA SGB COM dat laatste is lang niet altijd instelbaar via sg ready.
:strip_exif()/f/image/iDwWuWpkfRUuSvab6Blv9pG4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wnplj7feJlYnlC3erLopKElK.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier trouwens alvast een T11 vervangen voor een T22 voor wat meer liter in m'n systeem en goede upgrade voor een snelle afgifte. (Radiator voor €15 via Marktplaats, €85 voor de fans en 4 plakstrips van de Hornbach. Maar een klein deel van wat ik opzij had gezet voor een Kamstrup, maar ik denk toch wat nuttiger).
Nu naast vloerverwarming ook extra voldoende water in m'n systeem, iig geen buffervat nodig!
(De Heatbooster herkend een defrost van de warmtepomp, dan gaat de ventilator niet draaien. Ook gaat hij draaien als je gaat koelen)
[ Voor 68% gewijzigd door Whiskey48 op 04-03-2024 10:11 ]
Mooie volume buffer met afgifte 😃😃Whiskey48 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 19:18:
[...]
Je hebt gelijk bij een zeer lage stroomprijs het een idee is om het sanitairvat even vol op te warmen ... achja, over 10mnd zal ik m'n ervaring wel delen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier trouwens alvast een T11 vervangen voor een T22 voor wat meer liter in m'n systeem en goede upgrade voor een snelle afgifte. (Radiator voor €15 via Marktplaats, €85 voor de fans en 4 plakstrips van de Hornbach. Maar een klein deel van wat ik opzij had gezet voor een Kamstrup, maar ik denk toch wat nuttiger).
Nu naast vloerverwarming ook extra voldoende water in m'n systeem, iig geen buffervat nodig!
Zo, Amber 120 aangeschaft, in combinatie met gehele warmteafgifte systeem in huis vervangen om volledig gasloos te gaan.
Plugwise spullen erop.
SolarEdge omvormer + solarwatt zonnepanelen en solaredge smart switch integratie op de Amber Smart Grid poort erbij.
Installeren in April.
*edit solar spullen verduidelijkt.
Plugwise spullen erop.
SolarEdge omvormer + solarwatt zonnepanelen en solaredge smart switch integratie op de Amber Smart Grid poort erbij.
Installeren in April.
*edit solar spullen verduidelijkt.
[ Voor 20% gewijzigd door Get!em op 04-03-2024 15:31 ]
@Get!em
Gefeliciteerd!
Mooie set
Ik denk dat je een Solaredge omvormer.bedoeld.
Vgl mij maakt Solaredge geen zonnepanelen.
Wat bedoel je met smart grid poort?
Is dat de modbus van Solaredge?
Gefeliciteerd!
Mooie set
Uiteraard, SolarEdge omvormer, maar eigenlijk ecosysteem, want de panelen (Solarwatt) zjin voorzien van optimizers, en dan kun je er nog allerhande spul aanknopen, zoals oa een batterij en laadpaal van SolarEdge.montebaldo55 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:28:
@Get!em
Gefeliciteerd!
Mooie set
Qua smart dus:
Via de SolarEdge Home Smart Switch die communiceert met de Solar Edge Home Inline Meter en de Omvormer (home Wave) kan er efficient/dynamisch geschakeld worden. https://knowledge-center....t-switch-datasheet-nl.pdf
Get!em schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:30:
[...]
Uiteraard, SolarEdge omvormer, maar eigenlijk ecosysteem, want de panelen (Solarwatt) zjin voorzien van optimizers, en dan kun je er nog allerhande spul aanknopen, zoals oa een batterij en laadpaal van SolarEdge.
Qua smart dus:
Via de SolarEdge Home Smart Switch die communiceert met de Solar Edge Home Inline Meter en de Omvormer (home Wave) kan er efficient/dynamisch geschakeld worden. https://knowledge-center....t-switch-datasheet-nl.pdf
/f/image/Y1L3rysGVM9yDeAJWUrrtC1h.png?f=fotoalbum_large)
Geinig, makkelijk aan te sluiten ook.
Toe maar , een eco systeem.Get!em schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:30:
[...]
Uiteraard, SolarEdge omvormer, maar eigenlijk ecosysteem, want de panelen (Solarwatt) zjin voorzien van optimizers, en dan kun je er nog allerhande spul aanknopen, zoals oa een batterij en laadpaal van SolarEdge.
Qua smart dus:
Maak ons blij met wat mooie installatie plaatjes.
Na je kritiek op mijn installatie.
Ik zal straks als de boel staat eens wat foto's maken. Qua eco systeem... tja het is wat de leverancier er aan termen aanhangt. Als het maar (met elkaar) werkt.Jan2023 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 17:04:
[...]
Toe maar , een eco systeem.
Maak ons blij met wat mooie plaatjes.
Na je kritiek op mijn installatie.
En kritiek... ik snap je doelt op mijn reactie op jouw foto met de leidingen bij het raam. (voor de lezers.. de link)
Vat het vooral niet te zwaar op, want ik weet inderdaad niet wat er bij mij straks uit komt, en ik weet tevens niet wat jouw grotere geheel is van de ruimte waar je die foto hebt gemaakt.
Ik hoop alleen echt dat de installateur het hoekje waar ik de apparatuur binnen wil hebben zo inricht dat het met een kast (met isolatie) gewoon in de garage past, waarbij de meeste leidingen uit het zicht zijn. Niet voor niets haal ik in het huis straks alle bestaande verwarmingsleidingen weg, gezien die nu ook in de woonkamer en slaapkamer zowel verticaal als horizontaal bloot over de muur lopen.
Ok dan ,een plaatje van het geheelGet!em schreef op maandag 4 maart 2024 @ 17:20:
[...]
Ik zal straks als de boel staat eens wat foto's maken. Qua eco systeem... tja het is wat de leverancier er aan termen aanhangt. Als het maar (met elkaar) werkt.
En kritiek... ik snap je doelt op mijn reactie op jouw foto met de leidingen bij het raam. (voor de lezers.. de link)
Vat het vooral niet te zwaar op, want ik weet inderdaad niet wat er bij mij straks uit komt, en ik weet tevens niet wat jouw grotere geheel is van de ruimte waar je die foto hebt gemaakt.
Ik hoop alleen echt dat de installateur het hoekje waar ik de apparatuur binnen wil hebben zo inricht dat het met een kast (met isolatie) gewoon in de garage past, waarbij de meeste leidingen uit het zicht zijn. Niet voor niets haal ik in het huis straks alle bestaande verwarmingsleidingen weg, gezien die nu ook in de woonkamer en slaapkamer zowel verticaal als horizontaal bloot over de muur lopen.
:strip_exif()/f/image/2XCDoGuPTP2e8tnsVvZQty26.jpg?f=fotoalbum_large)
😉
Wat er achter die omkasting schuil gaat weet je.
Een setup volgens het KISS principe.
Welke buizen en kabels heeft de Amber warmtepomp nodig?
Ik ben aan kijken waar ik deze het beste kan plaatsen.
Goedemorgen, is al meer over geschreven, als je de Amber handleiding download van de topicstarter heb je alle info.Museon schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 06:18:
Welke buizen en kabels heeft de Amber warmtepomp nodig?
Maar dit moet er aangesloten worden:
Buitenunit - meterkast: 2x voedingskabel + 2x de aansluiting op je afgifte systeem
Binnenunit - buitenunit: 2x utp en 1x stuurkabel.
Binnenunit- afgifte: iig 1 sensor!
[ Voor 3% gewijzigd door Stoker op 07-03-2024 06:41 ]
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Met de start van de 2e orde vorstbeveiliging op 7 graden, zou ik toch mogen verwachten dat bij een Taanvoer van 6,4 die 2e orde zou starten. Maar als ik dan in de logs kijk naar de waterpomp dan heeft die nog geen moment gedraaid.Carboy54 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:10:
[...]
Is een beetje afhankelijk van jouw systeem met Caleffi's lijkt mij dit goed werkbaar.
[Afbeelding]
Of kijkt de vorstbeveiliging naar Tretour (die op 7,4 graden staat nu)?
Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)
Er wordt bij de 2e stap gekeken naar en buitentemperatuur en Tui. Dus beide moeten voldoen aan de waardes. Dan springt de compressor en waterpomp even aan tot de max ingestelde temperatuur.Plexxodus schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:48:
[...]
Met de start van de 2e orde vorstbeveiliging op 7 graden, zou ik toch mogen verwachten dat bij een Taanvoer van 6,4 die 2e orde zou starten. Maar als ik dan in de logs kijk naar de waterpomp dan heeft die nog geen moment gedraaid.
Of kijkt de vorstbeveiliging naar Tretour (die op 7,4 graden staat nu)?
@Carboy54
Ja, daarvan was ik op de hoogte. Buitentemperatuur was op moment van controle onder de 5 graden, dus zou aan alle voorwaarden moeten zijn voldaan om de 2e stap te starten.
Ik zag trouwens ook geen enkel bewijs (waterpomp actief) dat de 1e stap was gestart.
Ja, daarvan was ik op de hoogte. Buitentemperatuur was op moment van controle onder de 5 graden, dus zou aan alle voorwaarden moeten zijn voldaan om de 2e stap te starten.
Ik zag trouwens ook geen enkel bewijs (waterpomp actief) dat de 1e stap was gestart.
[ Voor 4% gewijzigd door Plexxodus op 07-03-2024 10:15 ]
Hier mijn meting:Plexxodus schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:10:
@Carboy54
@Carboy54
Even alle info op een rijtje.
Vanmorgen rond 08.30 uur was de buitentemp rond de 4 graden, Taanvoer 6,4 graden, waterpomp uit, compressor uit en verwarmen stond uit vanuit de thermostaat-schakeling. Dat rijmt dan niet met de instellingen voor de vorstbeveiliging.
:strip_exif()/f/image/wVyxQxUXTcwLnzX4T9cilTAL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yr6zyvUOT9t2yfaqwhbADl1l.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/spCZEILgOq9fmX1TxHQYNi4Y.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanmorgen rond 08.30 uur was de buitentemp rond de 4 graden, Taanvoer 6,4 graden, waterpomp uit, compressor uit en verwarmen stond uit vanuit de thermostaat-schakeling. Dat rijmt dan niet met de instellingen voor de vorstbeveiliging.
:strip_exif()/f/image/wVyxQxUXTcwLnzX4T9cilTAL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yr6zyvUOT9t2yfaqwhbADl1l.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/spCZEILgOq9fmX1TxHQYNi4Y.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik herken je twijfel. Heb zelf ook meerdere tests gedaan, 1x heeft hij het niet gedaan (op de dag vd VSK, de andere tests dus wél), dus deze vraag ook bij de technische man van Itho neergelegd tijdens de ronde op de beurs. hij wist het niet 100% zeker, maar dacht dat het om een uurgemiddelde ging (o.a. M14.11/12). Als ik jou grafieken zo bekijk, dan is het net op het randje van wel-niet.Plexxodus schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:27:
@Carboy54
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Uur gemiddelde voor de buitentemp zou logisch zijn, in ga er vanuit dat gemiddelde ook voor de stooklijn gebruikt wordt.Stoker schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:47:
[...]
Ik herken je twijfel. Heb zelf ook meerdere tests gedaan, 1x heeft hij het niet gedaan (op de dag vd VSK, de andere tests dus wél), dus deze vraag ook bij de technische man van Itho neergelegd tijdens de ronde op de beurs. hij wist het niet 100% zeker, maar dacht dat het om een uurgemiddelde ging (o.a. M14.11/12). Als ik jou grafieken zo bekijk, dan is het net op het randje van wel-niet.
De gemiddelden zijn in de uitlees module van leejow niet beschikbaar, maar in de externe modbus wel. Die neem in straks ook mee in de nieuwe integratie. Even geduld nog.
Af te lezen in systeem info in het scherm.bommer schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:55:
[...]
Uur gemiddelde voor de buitentemp zou logisch zijn, in ga er vanuit dat gemiddelde ook voor de stooklijn gebruikt wordt.
De gemiddelden zijn in de uitlees module van leejow niet beschikbaar, maar in de externe modbus wel. Die neem in straks ook mee in de nieuwe integratie. Even geduld nog.
Zelf je warmtepomp installeren
YouTube: Project installatie Meteren – Amber all-electric – Itho DaalderopYouTube: Product – Amber – Installatie introductie – Itho Daalderop
[ Voor 31% gewijzigd door Carboy54 op 07-03-2024 20:04 ]
Oke duidelijk, dank je wel voor de toelichting.Stoker schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:47:
[...]
Ik herken je twijfel. Heb zelf ook meerdere tests gedaan, 1x heeft hij het niet gedaan (op de dag vd VSK, de andere tests dus wél), dus deze vraag ook bij de technische man van Itho neergelegd tijdens de ronde op de beurs. hij wist het niet 100% zeker, maar dacht dat het om een uurgemiddelde ging (o.a. M14.11/12). Als ik jou grafieken zo bekijk, dan is het net op het randje van wel-niet.
Maar als ik dan naar de periode kijk tussen 22.00 en 06.00 uur dan kan ik wel stellen dat daar het uurgemiddelde van de buitentemperatuur onder de 8 graden ligt. Daarmee wordt voldaan aan de voorwaard voor het starten van de 1e orde vorstbeveiliging (8graden buitentemp). Alleen is er geen enkel bewijs dat dit dus is gebeurd.
Jij een idee hierover @Carboy54 ?
Fase 1 kan mijn meter niet registreren vanwege lage verbruik maar 2 dus wel en dat is het belangrijkste. @stoker en ik hebben hem horen draaien. @stoker zelfs met de groene knop op zwart off. Maar er komen nog nieuwe versies binnenkort.Plexxodus schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 16:40:
[...]
Oke duidelijk, dank je wel voor de toelichting.
Maar als ik dan naar de periode kijk tussen 22.00 en 06.00 uur dan kan ik wel stellen dat daar het uurgemiddelde van de buitentemperatuur onder de 8 graden ligt. Daarmee wordt voldaan aan de voorwaard voor het starten van de 1e orde vorstbeveiliging (8graden buitentemp). Alleen is er geen enkel bewijs dat dit dus is gebeurd.
Ik heb bewijs dat dit werkt.Plexxodus schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 16:40:
[...]
Oke duidelijk, dank je wel voor de toelichting.
Dit is de ochtend van 8 feb. 7 feb heb ik de update geïnstalleerd en de warmtepomp uitgezet (groene knop ingedrukt, wel spanning erop gehouden)
:strip_exif()/f/image/pGZ7A1kKT5O2juBOSdObNX0p.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/12bY9GBk6OTQmzzQlJfZIPmL.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb er ook een filmpje van, maar weet niet of en hoe ik deze hier moet uploaden
Dan maar zo:
https://we.tl/t-eWieqmqZT3
[ Voor 19% gewijzigd door Stoker op 07-03-2024 18:25 ]
Vraagje. Heb sinds kort een 12kW draaien. In hybride opstelling met gietijzeren radiatoren (1932) in een bovengemiddeld groot huis. Afgelopen (zonloze) dagen ca 30kWh per dag aan verbruik. Vergelijkbare dagen in het verleden (met CV ketel) ca 10kwh. Dus netto 20kWh meer.
Ben benieuwd of dat een beetje redelijk is. Zijn er anderen die hun verbruik willen/kunnen delen?
Ben benieuwd of dat een beetje redelijk is. Zijn er anderen die hun verbruik willen/kunnen delen?
Ik neem aan dat je radiatoren op 55oC draaien, de COP 7/55 van de 12kW is 2,9 (deellast 7.4kW), dus jouw 20kW geeft 58kW aan warmte. Dit betekent dat je Amber 8 uur op deellast gedraaid heeft. En de 58kWh komt ruwweg overeen met 6m3 aan gas, dit zou ongeveer overeen komen met een jaarverbruik van 2100m3.Noressat schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 20:32:
Vraagje. Heb sinds kort een 12kW draaien. In hybride opstelling met gietijzeren radiatoren (1932) in een bovengemiddeld groot huis. Afgelopen (zonloze) dagen ca 30kWh per dag aan verbruik. Vergelijkbare dagen in het verleden (met CV ketel) ca 10kwh. Dus netto 20kWh meer.
Maar... inderdaad de (S)COP-cijfers van de Amber zouden echt welkom zijn. In de Amber-regelingen post vind je hier en daar iets, maar een goed Kiwa-rapport zou echt helpen.
Amber 65 met vloerverwarmingNoressat schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 20:32:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Nieuwe versies van de f/w bedoel je?Carboy54 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 17:16:
[...]
Fase 1 kan mijn meter niet registreren vanwege lage verbruik maar 2 dus wel en dat is het belangrijkste. @stoker en ik hebben hem horen draaien. @stoker zelfs met de groene knop op zwart off. Maar er komen nog nieuwe versies binnenkort.
Ik heb inmiddels de nachtverlaging via thermostaat maar uitgeschakeld aangezien de vorstbeveiliging nog niet betrouwbaar is. Ik ga mijn thermostaatscript aanpassen en een eigen softwarematige beveiliging inbouwen en dan zal ik eens verder gaan testen.
Nog even voor de volledigheid: 1e orde vorstbeveiliging zou het inschakelen van de waterpomp wezen, toch? Het inschakelen daarvan zou via de module van @leejoow zichtbaar moeten zijn.
Ja klopt. Alleen de waterpomp. Waterpomp en compressor is fase 2.Plexxodus schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 07:43:
[...]
Nieuwe versies van de f/w bedoel je?
Ik heb inmiddels de nachtverlaging via thermostaat maar uitgeschakeld aangezien de vorstbeveiliging nog niet betrouwbaar is. Ik ga mijn thermostaatscript aanpassen en een eigen softwarematige beveiliging inbouwen en dan zal ik eens verder gaan testen.
Nog even voor de volledigheid: 1e orde vorstbeveiliging zou het inschakelen van de waterpomp wezen, toch? Het inschakelen daarvan zou via de module van @leejoow zichtbaar moeten zijn.
Mag ik vragen waarom je zo wantrouwend bent over de softwareupdate? Bewijs lijkt mij immers geleverd...
Ik ben niet wantrouwend maar het bewijs dat het zou werken is dus niet geleverd (bij mij). Aan alle voorwaarden voor de 1e orde vorstbeveiliging wordt voldaan, maar de waterpomp schakelt niet in (zie grafieken in mijn eerdere post).Stoker schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 07:59:
[...]
Mag ik vragen waarom je zo wantrouwend bent over de softwareupdate? Bewijs lijkt mij immers geleverd...
Oke, dat begrijp ik. Dus je hebt de softwareupdate geinstalleerd en je hebt de waardes aangepast zoals het voorbeeldje van @Carboy54 ?
-Dan zou het goed moeten zitten- , om echt iets te kunnen zeggen of de software bij jou iets doet, dan zou je de thermostaat helemaal uit moeten zetten (en niet 2 uurtjes van te voren) en hopen dat het snachts een keer nog een beetje koud wordt, eigenlijk zoals vannacht. Ikzelf heb de warmtepomp eind van de morgen al uitgezet. Overigens zie ik nu mijn grafiek van 7 februari ook de vorstbeveiliging terugkomen.
/f/image/iJ3fhzbFv7hUAtURVxrjb38t.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/5UJ30PvPU0NjOoK5tvq5d68x.png?f=fotoalbum_large)
Wil je overigens alsnog laten weten welke resultaten jij meet tzt, dat horen wij graag!!
-Dan zou het goed moeten zitten- , om echt iets te kunnen zeggen of de software bij jou iets doet, dan zou je de thermostaat helemaal uit moeten zetten (en niet 2 uurtjes van te voren) en hopen dat het snachts een keer nog een beetje koud wordt, eigenlijk zoals vannacht. Ikzelf heb de warmtepomp eind van de morgen al uitgezet. Overigens zie ik nu mijn grafiek van 7 februari ook de vorstbeveiliging terugkomen.
/f/image/iJ3fhzbFv7hUAtURVxrjb38t.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/5UJ30PvPU0NjOoK5tvq5d68x.png?f=fotoalbum_large)
Wil je overigens alsnog laten weten welke resultaten jij meet tzt, dat horen wij graag!!
[ Voor 35% gewijzigd door Stoker op 08-03-2024 08:27 ]
Vanochtend ineens deze melding op het display. Hij wilde ook niet meer opstarten. Er waren geen foutmeldingen te zien. Iemand een idee wat het rode vlammetje betekend? In de handleiding en gebruikerskaart kan ik hier niets over vinden. Na een paar keer aan/uit doet hij het weer.
Het icoontje van de backupheater brande ook terwijl ik hier 0 verbruik op meet.
Het icoontje van de backupheater brande ook terwijl ik hier 0 verbruik op meet.
Itho Amber 95 + WPV-H 240L
De thermostaat regelt nu alleen nog maar de nachtverlaging. Die verlaging houdt in dat om 00.00 uur de Amber wordt uitgeschakeld (verwarmen) en pas om 10.00 uur weer wordt ingeschakeld, tenzij de woonkamer sterk afkoelt, dan wordt de Amber weer ingeschakeld.Stoker schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:23:
Oke, dat begrijp ik. Dus je hebt de softwareupdate geinstalleerd en je hebt de waardes aangepast zoals het voorbeeldje van @Carboy54 ?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het script voor m'n thermostaat is inmiddels aangepast en die gaat zelf ingrijpen als de vorstbeveiliging niet triggered. Ik zal weer eens gaan testen en mijn bevindingen hier uiteraard delen.
De buitentemperatuur is nu nog prima om te testen, dus de warmtevraag staat uit (thermostaat) en ik ga eens kijken of er iets gebeurt met de vorstbeveiliging nu.
[ Voor 4% gewijzigd door Plexxodus op 08-03-2024 08:58 ]
Het getalletje in de blauwe vlam zegt alleen iets over dat het interne of externe signaal ingeschakeld is. Afhankelijk van je instellingen kan dit idd de BUH zijn, maar hoeft niet perse. Overigens lijkt het erop alsof de 1 en 2 tegelijk getoond worden in het icoontje. Het rode vlammetje heb ik nog nergens gezien, @Carboy54 ?
Wat was je verbruik gisteren en vanmorgen?
Wat was je verbruik gisteren en vanmorgen?
Staat in hybride bedrijf. ( oranje vlam ) instellingen wel goed?? Daarom is het dus koud in de warmtepomp want stuurt de cv aan. Is het een hybride systeem??
[ Voor 53% gewijzigd door Carboy54 op 08-03-2024 09:06 ]
/f/image/7bPpucMiwMurIoIpwgX9ECFi.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/pROWPQiyCuUgejjcpRgB4UPs.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/gbmsm2xgCtG3SsdWt1SHj2Op.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/g1Dy68Eo40iOhLDG7UJjdcYy.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/smsRLBeccp5ScSb91JbUnduF.png?f=fotoalbum_large)