Itho Amber 95 + WPV-H 240L
Dat klopt indien je all electric draait dat is de oorzaak.NRJ020 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:10:
@Carboy54 Ik zie dat onder 'Hybride' , 'Bivalent-alternatief aan/uit' op AAN stond.
Die moet dus UIT staan, in All electric opstelling?
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Itho Amber 95 + WPV-H 240L
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/n9VYjZ6W0cynyRuCDdBBzCU2.jpg?f=user_large)
Het verloop van de buitentemperatuur tussen 09:00 en 11:00 uur is in onderstaande screenshot te zien.
Het uursgemiddelde is daarbij ongeveer 4,5 graden.
:strip_exif()/f/image/ASsF1Q9eHFOXhLRGiOgcrkB3.jpg?f=fotoalbum_large)
Geen teken van het inschakelen van de vorstbeveiliging voor de 1e orde.
Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)
Als alles goed gaat komt er eind maart een nieuwe release van de software dus die wachten wij af. Bij ons werkt het wel. Bericht vanmorgen van de productmanager:Plexxodus schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 12:27:
Om 8:56 de Amber handmatig uit gezet (verwarmingsvraag via relais) en om 12:19 uur weer handmatig aangezet. In de tussentijd toont onderstaande screenshot dat er geen inschakeling van de waterpomp is geweest.
[Afbeelding]
Het verloop van de buitentemperatuur tussen 09:00 en 11:00 uur is in onderstaande screenshot te zien.
Het uursgemiddelde is daarbij ongeveer 4,5 graden.
[Afbeelding]
Geen teken van het inschakelen van de vorstbeveiliging voor de 1e orde.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
De verwachting is dat we deze van de zomer kunnen releasen.
Ik ben benieuwd naar zowel de diameter en lengte van de sensor.
Situatie
-Amber 95 op het dak
-270 I-WPV 3G open de plaats waar de CV stond.
32dn Viega leidingen vanuit de Amber naar binnen. +- 8/9 Meter
28dn Vuilafscheider
22dn 3wegklep.
:strip_exif()/f/image/eTbfj76ERulmKhcfkJK8Gc12.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Uapb3k52ElyXxBuBiFCDE1mB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vwEDzYNMDjpJL9kBC7rsIrpP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0CbiSdu6KV8GEzjwpaCwfC2j.jpg?f=fotoalbum_large)
Circulatie pomp op Hoog voor zowel TAP water als Verwarming.
Nu krijg ik sporadisch de Amber draaiend en gaat hij prima het SWW verwarmen, en zelfs nog een keer Verwarming. Maar na een reboot of op de Auto stand krijg ik een S02 Debiet.
Na het systeem soms een uur te laten rusten en het dan weer te starten start hij weer door
:strip_exif()/f/image/w89zZy7AsPaI5rShpXaLiJXu.jpg?f=fotoalbum_large)
Na het lezen van dit forum kan ik melden dat ik geen Callefi's direct aan de amber heb
Is dit de kern van mijn issues ?
Ik heb het Debiet issue op TAP en SWW. Maar niet altijd
2 vragen
Kan ik het SWW vat puur op de Backup heater verwarmen ? is er een setting die het toelaat
En ik heb het gevoel dat de klep pomp van het SWW vat soms heel laat open springt zijn hier nog opties voor ?
En natuurlijk de HAM vraag wat is er fout in de SETUP Die een Debiet storing veroorzaakt
Installateur stond er niet achter om het te monteren zoals ITHO het voorschrijft. Hij geeft ook aan dat er geen A-merk alamats zijn die deze mogelijkheid bieden?
'Het blijf 2x16ampere op 1 fase je kan het exacte verbruik navragen bij de leverancier. Het blijft afgezekerd op 1x25 - Dit probleem komt vaker voor'
[ Voor 20% gewijzigd door Guus. op 08-03-2024 16:57 ]
Draai veelvuldig het ontluchtingsprogamma voor zowel verwarming als sww. S2 etc is lucht lucht lucht.MikeONLCH schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:50:
Ik heb een vraag met betrekking tot de nieuwe installatie
Situatie
-Amber 95 op het dak
28dn Vuilafscheider
22dn 3wegklep.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nu krijg ik sporadisch de Amber draaiend en gaat hij prima het SWW verwarmen, en zelfs nog een keer Verwarming. Maar na een reboot of op de Auto stand krijg ik een S02 Debiet.
Na het systeem soms een uur te laten rusten en het dan weer te starten start hij weer door
[Afbeelding]
Na het lezen van dit forum kan ik melden dat ik geen Callefi's direct aan de amber heb
2 vragen
Kan ik het SWW vat puur op de Backup heater verwarmen ? is er een setting die het toelaat
En ik heb het gevoel dat de klep pomp van het SWW vat soms heel laat open springt zijn hier nog opties voor ?
En natuurlijk de HAM vraag wat is er fout in de SETUP Die een Debiet storing veroorzaakt
Ik vermoed ook dat het lucht is. Loop ook even alle ontluchters na! (Ook die op de vorstbeveiliging, even 2-3 slagen voorzichtig openen)MikeONLCH schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:50:
Ik heb een vraag met betrekking tot de nieuwe installatie
Situatie
-Amber 95 op het dak
28dn Vuilafscheider
22dn 3wegklep.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
2 vragen
Wat doet je systeem als je de pompsnelheid naar bv gemiddeld aanpast? Blijft hij dan draaien of geeft hij dan ook een s02?
Vorstbeveiling is hier noodzakelijk voor een systeem dat prima draait als het goed is ga je ze nooit gebruiken.. persoonlijk adviseer ik ze wel met klem.. voor bv een storing in de Wp of in het elektriciteitsnet.
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Hier 2 losse automaten 16A b karakter.Guus. schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:54:
Klopt het dat de oplossing met 1x 5x2,5 i.c.m. voor zowel pomp als BUH + een 2 fase kookgroep technisch gezien niet legaal is?
Installateur stond er niet achter om het te monteren zoals ITHO het voorschrijft. Hij geeft ook aan dat er geen A-merk alamats zijn die deze mogelijkheid bieden?
'Het blijf 2x16ampere op 1 fase je kan het exacte verbruik navragen bij de leverancier. Het blijft afgezekerd op 1x25 - Dit probleem komt vaker voor'
1 voor de Wp
1 voor de backup van de Wp
alle plekken krijg ik puur water eruit.
Pomp op gemiddeld voor sww
Stand sww wederom direct s02
Je vraag "i.c.m. voor zowel" is niet helemaal duidelijk.Guus. schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:54:
Klopt het dat de oplossing met 1x 5x2,5 i.c.m. voor zowel pomp als BUH + een 2 fase kookgroep technisch gezien niet legaal is?
2x16A achter een 1x25A hoofdzekering is vanuit wetgeving geen probleem. Je hebt waarschijnlijk ook nog een groot aantal andere 16A zekeringen, allemaal tegelijk belasten met 16A, dat kan de hoofdzekering niet aan...
Je mag 4 groepen achter één aardlekschakelaar plaatsen, een fornuisgroep telt dan als één. Als je geen vierde groep kwijt kan, dan moet je inderdaad een extra aardlekschakelaar bijplaatsen, of een gecombineerde aardlekschakelaar/automaat, een alamat.
Er zijn fornuis alamats, bijvoorbeeld van SEP, https://123groepenkast.nl...roep-aardlekautomaat-2P2N, of van ETI: https://www.elektrobode.n...n-16a-b-kar-30ma-85003001
Maar wel goed om na te denken of je de netbeheerder geen "upgrade" naar 35A te vragen, of 3x25A, waarbij je de last een beetje kunt verdelen.
Even wat rekenwerk. Een 3kW backup vraagt 12,5A (UxI=P, 240 x 12,5 = 3kW), de warmtepomp vraagt in die tijden met een slechte COP tegelijk 2,5kW om 5kW warmte op te wekken, dus dat is 10,5A. Je zekert deze af op 2x16A, maar het totaalverbruik van deze groep kan dus al 10,5+12,5=23A zijn. In je hele huis zou je dan zomaar boven de 25A van je hoofdzekering kunnen komen. Een LED-lampje is geen probleem, maar een stofzuiger, magnetron of strijkijzer gebruikt 1000W (4A), een expressomachine kan zo 1500W=6A vragen, maar een oven, grilplaat of frituurpan kan 2500W (10A) zijn.
[ Voor 32% gewijzigd door tonwes99 op 08-03-2024 22:01 ]
En als je je pomp op maximaal zet, maakt dat nog iets uit/heb je dan ook nogsteeds die storing?MikeONLCH schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 20:34:
Systeem 20 keer het ontluchting programma laten lopen ontlucht waar ik kan
alle plekken krijg ik puur water eruit.
Pomp op gemiddeld voor sww
Stand sww wederom direct s02
Sinds wanneer heb je trouwens de pomp draaien?
[ Voor 10% gewijzigd door Stoker op 08-03-2024 21:24 ]
maar toen was het leidingwerk nog op 22 waardoor de debiet storing ergens logisch was.
Vandaag is het leidingwerk van aangepast naar 32 om van de flow storing af te komen, en nu krijg ik het helemaal niet meer aan de gang.
Krijg nu met elke start op verwarming en op sww flow storing.
Is er een manier om het sww op de backupheater alleen te laten verwarmen ?
Prijzen zien er goed uit!
https://www.warmteservice...y%3A11094&context=DEFAULT
Mooie prijzen... wel 9-10 weken levertijd, maar dat is op tijd voor het volgende stookseizoen...bbbrumbrum schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 09:06:
Zie dat warmteservice de Ambers nu ook in het assortiment heeft.
Prijzen zien er goed uit!
https://www.warmteservice...y%3A11094&context=DEFAULT
Heb je bypass geïnstalleerd?
Heb je een ongewenste bypass via de oude cv?
Zitten pompen elkaar tegen te werken?
Staan alle kranen / verdelers open?
Pomp op minimal setting ook debietstoring?
Zou het circuit nalopen voor de zekerheid, wellicht heb je natuurlijk al gedaan.
Via backup en SWW heb je ooo energie vorm van debiet nodig, alleen de wp zelf is daar natuurlijk gevoeliger voor…
MikeONLCH schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 00:12:
Sinds vorige week met flow storingen
maar toen was het leidingwerk nog op 22 waardoor de debiet storing ergens logisch was.
Vandaag is het leidingwerk van aangepast naar 32 om van de flow storing af te komen, en nu krijg ik het helemaal niet meer aan de gang.
Is er een manier om het sww op de backupheater alleen te laten verwarmen ?
[ Voor 6% gewijzigd door Karmusch op 09-03-2024 09:45 ]
Karmusch schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 09:42:
Verkeerde keerklep ergens
Zou het circuit nalopen voor de zekerheid, wellicht heb je natuurlijk al gedaan.
3 weg klep juist gemonteerd
[...]
Keerkleppen neeKarmusch schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 09:42:
Verkeerde keerklep ergens
Via backup en SWW heb je ooo energie vorm van debiet nodig, alleen de wp zelf is daar natuurlijk gevoeliger voor…
[...]
Bypass nee was wel via beneden en badkamer
Pompen tegen elkaar op te werken hoe kan man dat checken ?
Ja alle verdelers en kranen staan open
Ik ga straks minimale setting proberen
Ik zou contact opnemen met jouw installateur en leverancier Top xxxxxx die moeten dat oplossen maar hebben blijkbaar meer verstand van andere disciplines als ik zie wat er al aan gesleuteld is.MikeONLCH schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 10:25:
[...]
Keerkleppen nee
Bypass nee was wel via beneden en badkamer
Pompen tegen elkaar op te werken hoe kan man dat checken ?
Ja alle verdelers en kranen staan open
Ik ga straks minimale setting proberen
[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 09-03-2024 11:37 ]
Zit er niet gewoon lucht bij je waterpomp? In 99% van de gevallen is lucht de oorzaak van een flowstoring na werkzaamheden.MikeONLCH schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 00:12:
Sinds vorige week met flow storingen
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Kan geen lucht meer vinden, en de unit zelf staat op hoogste puntAndrehj schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 10:55:
[...]
Zit er niet gewoon lucht bij je waterpomp? In 99% van de gevallen is lucht de oorzaak van een flow storing na werkzaamheden.
Is “ergens in maart” nog steeds de verwachting voor nieuwe resultaten van KIWA?Carboy54 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:51:
[...]
Lees hiervoor de herkeuring bij de Kiwa in de TS: Itho Daalderop Amber
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Wanneer de warmtepomp uitgeschakeld is via het display, worden de juiste temperaturen Tw (nu 52.3) van het tapwater en Tc (nu 19) van de cv-leiding getoond. Zodra ik echter de warmtepomp inschakel, springt de Tc ook naar 52.3 en blijft gelijk aan Tw. In de temperatuurgrafiek blijft Tc ook Tw volgen. Het gekke is dat af en toe met terugwerkende kracht de Tc grafiek aangepast wordt naar realistische waarden. De huidige Tc is altijd veel te hoog (en boven de setpoint dus) waardoor de verwarming niet normaal functioneert.
Zou dit een softwareprobleem kunnen zijn (nu V2.26) of een defecte sensor?
De software opnieuw installeren bij voorkeur V 2.29 lost het probleem opxorno schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 12:51:
Sinds afgelopen dinsdag hebben wij ook de Amber (12 kW, all-electric + SWW vat, buffervat, circulatiepomp en vloerverwarming) draaien. Maar er doet zich bij ons een vreemd probleem voor met de temperatuursensoren. De monteur heeft de precieze oorzaak nog niet weten te vinden, dus ben ik benieuwd of iemand dit herkent.
Wanneer de warmtepomp uitgeschakeld is via het display, worden de juiste temperaturen Tw (nu 52.3) van het tapwater en Tc (nu 19) van de cv-leiding getoond. Zodra ik echter de warmtepomp inschakel, springt de Tc ook naar 52.3 en blijft gelijk aan Tw. In de temperatuurgrafiek blijft Tc ook Tw volgen. Het gekke is dat af en toe met terugwerkende kracht de Tc grafiek aangepast wordt naar realistische waarden. De huidige Tc is altijd veel te hoog (en boven de setpoint dus) waardoor de verwarming niet normaal functioneert.
Zou dit een softwareprobleem kunnen zijn (nu V2.26) of een defecte sensor?
Ok, ga ik onze monteur adviseren! Maak ik uit je reactie op dat dit een bekend probleem is?Carboy54 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 12:54:
[...]
De software opnieuw installeren bij voorkeur V 2.29 lost het probleem opsucces.
Niet bekend maar op 100 geïnstalleerde units heb ik het 1x mee gemaakt na installatie. Zo opgelost.xorno schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 12:59:
[...]
Ok, ga ik onze monteur adviseren! Maak ik uit je reactie op dat dit een bekend probleem is?
Naar op het dak gekropen te zijn en de Amber open geschroefd te hebben de volgende ontdekking gedaan.
:strip_exif()/f/image/CZvw1vdqyaOeyLwWxUL6DUii.jpg?f=fotoalbum_large)
De ontluchter boven op de 10 bar vat
Zat zodaning getwist dat er vloeistof druppels vast zaten , oplossing stukje geknipt en terug geplaatst.
Dan Carboy en Stoker advies gevolgd en
:strip_exif()/f/image/ire50Qkuez3CduOfh1YbE5HI.jpg?f=fotoalbum_large)
Het overdruk ventiel gedraaid en vast gehouden en onder de amber het water in de gaten gehouden.
Daar kwam inderdaad bubbeltjes water uit.
Deze heb ik tot het water wat eruit kwam
er uitzag als een ( ijspegel ) stabiele straal laten lopen.
Erna de amber gestart en deze starte samen met backupheater (had ik zelf geselecteerd)
Op
/f/image/7sz0e6CHhRMAwfTJrdSM1H58.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/TPzeFZT2UHXKwrQ9y1chu5ex.png?f=fotoalbum_large)
Nu wachten tot het vat warm is voordat ik op verwarming durf om te stapppen.
In iedergeval kunnen de dames warm
Douchen vanavond dank Carboy en Stoker
🥴Carboy54 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 13:05:
[...]
Niet bekend maar op 100 geïnstalleerde units heb ik het 1x mee gemaakt na installatie. Zo opgelost.
[ Voor 12% gewijzigd door Carboy54 op 09-03-2024 13:14 ]
Zoals Joris alias @Stoker en ik al adviseerde lucht lucht lucht luchtMikeONLCH schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 13:09:
Update:1
Naar op het dak gekropen te zijn en de Amber open geschroefd te hebben de volgende ontdekking gedaan.
[Afbeelding]
Zat zodaning getwist dat er vloeistof druppels vast zaten , oplossing stukje geknipt en terug geplaatst.
[Afbeelding]
Het overdruk ventiel gedraaid en vast gehouden en onder de amber het water in de gaten gehouden.
Erna de amber gestart en deze starte samen met backupheater (had ik zelf geselecteerd)
Op
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nee hij draait op 30/35 graden (stooklijn). Werkt prima met de gietijzeren radiatoren. De eerste dagen van februari (toen nog zonder WP) gemiddeld 10m3 gas per dag. Omgerekend 100kWh. 30kWh gebruik is dus een COP van 3,3.tonwes99 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 21:00:
[...]
Ik neem aan dat je radiatoren op 55oC draaien, de COP 7/55 van de 12kW is 2,9 (deellast 7.4kW), dus jouw 20kW geeft 58kW aan warmte. Dit betekent dat je Amber 8 uur op deellast gedraaid heeft. En de 58kWh komt ruwweg overeen met 6m3 aan gas, dit zou ongeveer overeen komen met een jaarverbruik van 2100m3.
Maar... inderdaad de (S)COP-cijfers van de Amber zouden echt welkom zijn. In de Amber-regelingen post vind je hier en daar iets, maar een goed Kiwa-rapport zou echt helpen.
Vooral aan het stoeien met de zoninstraling: de hele dag staat de WP uit, totdat de WP 's avonds aan slaat en de temperatuur in het systeem richting 10-15 graden is afgekoeld. Het kost hem dan wat moeite om de temp weer richting 30graden te brengen.
Dank voor je toelichting @tonwes99 !tonwes99 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 20:37:
[...]
Er zijn fornuis alamats, bijvoorbeeld van SEP, https://123groepenkast.nl...roep-aardlekautomaat-2P2N, of van ETI: https://www.elektrobode.n...n-16a-b-kar-30ma-85003001
Maar wel goed om na te denken of je de netbeheerder geen "upgrade" naar 35A te vragen, of 3x25A, waarbij je de last een beetje kunt verdelen.
Even wat rekenwerk. Een 3kW backup vraagt 12,5A (UxI=P, 240 x 12,5 = 3kW), de warmtepomp vraagt in die tijden met een slechte COP tegelijk 2,5kW om 5kW warmte op te wekken, dus dat is 10,5A. Je zekert deze af op 2x16A, maar het totaalverbruik van deze groep kan dus al 10,5+12,5=23A zijn. In je hele huis zou je dan zomaar boven de 25A van je hoofdzekering kunnen komen. Een LED-lampje is geen probleem, maar een stofzuiger, magnetron of strijkijzer gebruikt 1000W (4A), een expressomachine kan zo 1500W=6A vragen, maar een oven, grilplaat of frituurpan kan 2500W (10A) zijn.
Ik heb op dit moment een 3x25a hoofdzekering icm 40a hoofdschakelaar. Groepenkast wil ik dus vernieuwen, maar ik twijfel nu een beetje of ik uberhaupt ga wegkomen met mijn plannen en wensen (gasloos) door de electricien die terecht kritisch was volgens mij. SEP automaat ging hem niet worden ivm B-merk.
1. Warmtepomp amber (worst case dus 12,5+10,5A op fase 1, fase 2)
2. Laadpaal 3 fase (easee + loadbalancer)
3. Wens: groep voor kookplaat (2- of 3 fasig)) - 16a per fase
PV invoedend
Fase 1. 3.680V (4x 880v)
Fase 2. Uitbreiden met 2.640v (3x 880v) - Wens. Lopen nu offertes voor
Fase 3: Uitbreiden met 2.640v (3x 880v) - Wens. Lopen nu offertes voor
De laadpaal kan ik volgens mij negeren ivm de loadbalancer, maar dan nog zou de Amber met BUH + kookplaat met etenstijd al >25a zijn over 2/3 fasen. Correct?
Zonnepanelen voeden in, maar die stroom moet je alsnog bij elkaar optellen meen ik, correct? Gaat immers allemaal door de 3 fase hoofdschakelaar van 40a(?)
Geen ruimte voor de kookplaat = aan het gas vastzitten
Maar dat word te moeilijk mss als je verschil tussen verbruik en invoeding al niet scherp hebt.
TLDR: All-electric woonhuis kan altijd op 3x25A. Mits je EV-lader(s) load balancing hebben, dat is immers de enige zware belasting voor lange(re) tijd.
[ Voor 9% gewijzigd door bbbrumbrum op 09-03-2024 15:56 ]
Al is 25A + 16A niet zo boeiend. Daar gaat een 40A noooooit op uit.
[ Voor 17% gewijzigd door Ronald op 09-03-2024 16:05 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
(Weinig PV installateurs die hier rekening mee houden, maar dacht ik de volgende NEN1010 verplicht ivm toename PV installaties)
[ Voor 25% gewijzigd door Whiskey48 op 10-03-2024 06:13 ]
Jouw (3x)40A hoofdschakelaar heeft geen beveiliging, het is een "lastscheider" die geschikt moet zijn voor een hogere stroom dan je hoofdzekering, 40>25 dus dat zit wel goed. De PV-stroom zou je af mogen trekken van je stroomverbruik, maar aleen als die draait, dus dat helpt op een winteravond niet echt. Maar... theoretisch zou de binnenkomende stroom (3x25A) en de stroom vanuit PV (3600Wp op 1 fase, of 10800Wp over 3 fasen=15A) meer kunnen zijn dan de 40A die 4 groepen op één en dezelfde aardlekschakelaar aankan.Guus. schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 15:01:
[...]
Dank voor je toelichting @tonwes99 !
Ik heb op dit moment een 3x25a hoofdzekering icm 40a hoofdschakelaar. Groepenkast wil ik dus vernieuwen, maar ik twijfel nu een beetje of ik uberhaupt ga wegkomen met mijn plannen en wensen (gasloos) door de electricien die terecht kritisch was volgens mij. SEP automaat ging hem niet worden ivm B-merk.
1. Warmtepomp amber (worst case dus 12,5+10,5A op fase 1, fase 2)
2. Laadpaal 3 fase (easee + loadbalancer)
3. Wens: groep voor kookplaat (2- of 3 fasig)) - 16a per fase
PV invoedend
Fase 1. 3.680V (4x 880v)
Fase 2. Uitbreiden met 2.640v (3x 880v) - Wens. Lopen nu offertes voor
Fase 3: Uitbreiden met 2.640v (3x 880v) - Wens. Lopen nu offertes voor
De laadpaal kan ik volgens mij negeren ivm de loadbalancer, maar dan nog zou de Amber met BUH + kookplaat met etenstijd al >25a zijn over 2/3 fasen. Correct?
Zonnepanelen voeden in, maar die stroom moet je alsnog bij elkaar optellen meen ik, correct? Gaat immers allemaal door de 3 fase hoofdschakelaar van 40a(?)
Geen ruimte voor de kookplaat = aan het gas vastzitten
In de praktijk geeft dit niet echt problemen, als de zon vollop schijnt zul je niet snel èn de warmtepomp èn de BUH èn de inductieplaten laten draaien. Je laadpaal heeft een eigen alamat, dus die geeft ook geen problemen. Maar als je een nieuwe schakelkast laat bouwen, kun je dan 40A aardlekautomaten nemen in plaats van aardlekschakelaars, of je kunt iedere groep een eigen aardlekautomaat geven (SEP heeft leuke dingen, maar jouw installateur is hiervan geen fan...).
Vwb. je verdere wenden... Je EV zou je 's-nachts kunnen laden tussen 24-06h met timer of load balancing. Met draaiende WP, BUH en eventueel een bijverwarming op je boiler is dan altijd 3x10A beschikbaar dus je krijgt hem wel vol.
Diezelfde 3x10A heb je ook beschikbaar voor een inductieplaat. Dus liever een plaat op krachtstroom verdeeld over 3 fasen, dan een 2P+2N Perilex verdeeld over 2 fasen. Maar, inderdaad kun je netaan in de problemen met een groot fornuis als alle pitten op vol vermogen zet, of je tijdens het koken wilt stofzuigen.
Je kunt nog wel een paar slimme dingen doen als je goed naar je stoppenkast kijkt. De 3e fase voor (eventuele) bijverwarming van een sww is vaak met een tijdschakelaar, dus als in je keuken je oven, frituur of expresso ook op die groep zitten, dan kun je ervoor zorgen dat die niet tegelijk draaien.
Oja, als je de Amber over meer fasen verdeeld, kun je wellicht ook een 3-fasen alamat gebruiken.
[ Voor 12% gewijzigd door tonwes99 op 09-03-2024 18:18 ]
[ Voor 23% gewijzigd door Whiskey48 op 09-03-2024 18:31 ]
Sinds 13 januari draait die bij mij en zit ik op een COP voor verwarming op 5-5,5. Voor tapwater op het itho vat op een COP van 2,5-3. Mijn SCOP is tot nu toe 4,87.Rotaderp2 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 16:57:
wat is de gemiddelde COP dan van de itho amber ?
Hebben andere ook dat de Amber in standby 6 watt verbruikt?
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Netjes en 6 - 10 watt klopt.Impossibl3 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 21:06:
[...]
Sinds 13 januari draait die bij mij en zit ik op een COP voor verwarming op 5-5,5. Voor tapwater op het itho vat op een COP van 2,5-3. Mijn SCOP is tot nu toe 4,87.
ik vind de prijs/prestatie/geluid toch wel heel erg goed van de itho amber hoor, zou niet weten welke andere ik zou moeten aanschaffenImpossibl3 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 21:06:
[...]
Sinds 13 januari draait die bij mij en zit ik op een COP voor verwarming op 5-5,5. Voor tapwater op het itho vat op een COP van 2,5-3. Mijn SCOP is tot nu toe 4,87.
Een alternatief met vergelijkbare eigenschappen is de Panasonic L serie maar aanzienlijk duurder en kwalitatief minder degelijk afgewerkt en minder standaard mogelijkheden.Rotaderp2 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 22:28:
[...]
ik vind de prijs/prestatie/geluid toch wel heel erg goed van de itho amber hoor, zou niet weten welke andere ik zou moeten aanschaffen
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Een Vaillant aroTHERM plus stond ook op mijn lijstje. Maar aangezien daar geen installateur voor te verkrijgen was in mijn regio en voor de Amber wel ben ik daar voor gegaan.Rotaderp2 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 22:28:
[...]
ik vind de prijs/prestatie/geluid toch wel heel erg goed van de itho amber hoor, zou niet weten welke andere ik zou moeten aanschaffen
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Zou niet weten waarom het ilegaal is. je schakelt met 1 handeling de kookgroep uit en dus alle spanning.Guus. schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:54:
dat je dat uiteindelijk op een 25A hoofdzekering zet is niet slim. Die gaat er uit!
Je kan verzwaring aanvragen als je maar 1 fase hebt naar 35A, dan gaat het wel.
Ik heb een mooi grafisch plaatje gemaakt hoe het zou moeten, staat ook op dit forum.
Dat heb ik bij meerdere deskundige laten toetsen.
En de installateur heeft gelijk wat betreft de alamats, hoewel je bij ABB 2 alamats kunt koppelen als kookgroep. Of een kookgroep met een 3 fase aardlek er voor (als je 3 fase hebt)
Maar dan kan je net zo goed een 3fase aardlekautomaat nemen.
note: een 2 fase kookplaat is begrenst, daarom kan dat op 2x16 op 1x25
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen
De Amber lijkt inderdaad een goede prijs/kwaliteitverhouding te hebben. De Vaillant Arotherm Plus is ook een goede optie. Iets duurder, en voordeel dat officiële geluidsdata bekend is, zodat je kan voldoen aan de rekentool. Maar die gegevens van de Amber zouden in de loop van de maand bekend moeten worden begrijp ik.Rotaderp2 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 22:28:
Ze zijn er wel, en niet alleen van SEP, maar ook van meer gerenomeerde merken als Eaton/Holec, ETI en EMAT:bommer schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:40:
[...]
En de installateur heeft gelijk wat betreft de alamats, hoewel je bij ABB 2 alamats kunt koppelen als kookgroep. Of een kookgroep met een 3 fase aardlek er voor (als je 3 fase hebt)
Maar dan kan je net zo goed een 3fase aardlekautomaat nemen.
https://www.elektramat.nl...16a-30ma-b-kar-432000124/
https://www.elektramat.nl...ul-16a-c-kar-30ma-236217/
https://www.elektramat.nl...-16a-b-kar-30ma-85003002/
https://www.elektramat.nl...2emgHEpBn6O8aAj1GEALw_wcBtonwes99 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:52:
[...]
Ze zijn er wel, en niet alleen van SEP, maar ook van meer gerenomeerde merken als EMAT, Eaton/Holec en ETI:
https://www.elektramat.nl...st-aut-1p-n-6-10ka-c-16a/
[ Voor 29% gewijzigd door bommer op 10-03-2024 08:57 ]
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen
Emat word hier niet als gerenommeerd merk gezien.tonwes99 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:52:
[...]
Ze zijn er wel, en niet alleen van SEP, maar ook van meer gerenomeerde merken als EMAT, Eaton/Holec en ETI:
A-merken in NL: Eaton Holec. Hager, ABB, Schneider electricbbbrumbrum schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:01:
[...]
Emat word hier niet als gerenommeerd merk gezien.
Bij mij heeft de installateur toen een ontluchter open gedraaid in de unit zelf en hier toch wel enkele liters water uit laten lopen voordat de lucht er echt helemaal uit was.MikeONLCH schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 11:06:
[...]
Kan geen lucht meer vinden, en de unit zelf staat op hoogste punt
Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling
Zodra de Kiwa keuring is afgerond zal ik dat posten.marvel27 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:49:
[...]
De Amber lijkt inderdaad een goede prijs/kwaliteitverhouding te hebben. De Vaillant Arotherm Plus is ook een goede optie. Iets duurder, en voordeel dat officiële geluidsdata bekend is, zodat je kan voldoen aan de rekentool. Maar die gegevens van de Amber zouden in de loop van de maand bekend moeten worden begrijp ik.
Idd, zie dit topic, genoeg over geschreven.bommer schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:05:
[...]
A-merken in NL: Eaton Holec. Hager, ABB, Schneider electric
Bruggetje is prima oplossing, maar als je ook meteen aardlek wil, dan combineren met: https://www.elektramat.nl...kar-30ma-2cdb352501r1164/
Klopt, denk momenteel wel de beste en de tekortkomingen (energiemetingen) zullen ook wel snel erbij op komen.Rotaderp2 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 22:28:
[...]
We staan wel aan het begin van de propaan industrie. Veel gerenommeerde merken moeten nog op de markt komen met de R290 monoblocs.
Ik ben heel benieuwd naar de Mitsubishi electric (wordt sowieso bovenkant van de markt qua prijs)
De Daikin M 4 gen is ook propaan. Denk dat die gewoon ongeveer hetzelfde prijsniveau gaan halen als de 3 gen. Komt ook na de bouwvak.
Ik denk dat merken langer wachten om ze uit te brengen, ten eerste om de oude voorraden te kunnen verkopen, ten tweede om de units in veld testen langer te kunnen verbeteren. Bv in de UK draaien al diverse Mitsubishi R290 die alleen selecte installateurs mochten plaatsen.
Resumé eind 2024 zijn er veel meer opties en staat die markt weer op de kop, misschien wel met flinke prijsstijgingen ook. Dus niet gek om nu al bv een Amber aan te schaffen.
En de ISDE subsidie. Ik denk dat die gewoon blijft, maar als het aan Wilders ligt niet.Technician- schreef op zondag 10 maart 2024 @ 11:08:
[...]
Resumé eind 2024 zijn er veel meer opties en staat die markt weer op de kop, misschien wel met flinke prijsstijgingen ook. Dus niet gek om nu al bv een Amber aan te schaffen.
Misschien dat de netcongestie een invloed kan hebben om deze te behouden of niet, maar verwacht dat hij wel blijft. Nu heb je hem iig, later waarschijnlijk ook vast.
Blijven wellicht ja maar de hoogte ervan speelt een belangrijke rol in de verduurzaming.Whiskey48 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 12:11:
[...]
En de ISDE subsidie. Ik denk dat die gewoon blijft, maar als het aan Wilders ligt niet.
Misschien dat de netcongestie een invloed kan hebben om deze te behouden of niet, maar verwacht dat hij wel blijft. Nu heb je hem iig, later waarschijnlijk ook vast.
Nog iemand die hier wat over kan zeggen? @Carboy54 wellicht?visser.m schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:11:
Weet iemand hier de afmetingen van de Tw-sensor? Ik ben in verband met plaatsing in de kelder met beperkte plafondhoogte een tapwatervat aan het configureren en heb dan keuze in welke afmetingen de dompelbuisjes moeten hebben.
Ik ben benieuwd naar zowel de diameter en lengte van de sensor.
6 cm lang incl. verbinding en 4 mm diameter.visser.m schreef op zondag 10 maart 2024 @ 12:20:
[...]
Nog iemand die hier wat over kan zeggen? @Carboy54 wellicht?
Zou je dit plaatje willen delen? Ik wil iets vergeiljkbaars maken in mijn home assistantMikeONLCH schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 13:09:
Update:1
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Op
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Een spanningsonafhankelijke alamat heeft de voorkeur voor een huisinstallatie. Dus beter deze gebruiken: https://www.sandervunderi...b0Al0kVoLWWRoCCIAQAvD_BwEtonwes99 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 10:18:
[...]
Bruggetje is prima oplossing, maar als je ook meteen aardlek wil, dan combineren met: https://www.elektramat.nl...kar-30ma-2cdb352501r1164/
Ook verkrijgbaar in C16. Met zo'n los bruggetje kan je dan inderdaad een mooie compacte "kookgroep" maken met een C16 en B16 voor de Amber. (al denk ik dat een B16 ook voldoet, aangezien er geen sprake is van een hoge aanloopstroom)
Zie voor context en discussie rondom spanningsafhankelijke alamat Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
de warmtepomp komt in de carport te staan, moet niet al teveel geluid gaan makenRichieB schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 23:02:
@Rotaderp2 Als je niet heel kritisch bent op het geluid kan je de Panasonic J serie overwegen. Dan hou je flink wat geld over tov de Amber.
@joneboon had je een update over de plek op balkon?stean schreef op zondag 25 februari 2024 @ 21:49:
[...]
@joneboon Wellicht kan erbij de buren de lucht worden gemeten?
mischa402 in "Uitlezen Itho Daalderop HP-S 95 warmtepomp"titan1901 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 12:59:
[...]
Zou je dit plaatje willen delen? Ik wil iets vergeiljkbaars maken in mijn home assistant.
[Afbeelding]
mischa402 in "Uitlezen Itho Daalderop HP-S 95 warmtepomp"
Ik heb twee 16Amp ABB ALAMAT (C-kar voor de WP en een B-kar voor de BUH) gecombineerd middels een bruggetje.tonwes99 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:52:
[...]
Ze zijn er wel, en niet alleen van SEP, maar ook van meer gerenomeerde merken als Eaton/Holec, ETI en EMAT:
Degene die ik gebruikt heb heeft @markietjuh hier ook genoemd met link.
Wel opletten dat je het juiste bruggetje kiest, want er zijn er twee waarvan er een past en het wordt niet genoemd dat die past. Het beste is dan om ze beide te bestellen om zeker te weten dat het past.
:strip_exif()/f/image/fSF7SSbdo6iidb1jmhDjPBPe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JfgKEnw0Xv96oiJWx3yvoAU0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/L6bTVJjLm9Za3SgrCwilt8fF.jpg?f=fotoalbum_large)
Itho Daalderop Amber 95
De uitslagen van de Kiwa keuring zouden er binnenkort aankomen, zie de post van @Carboy54 een beetje hoger. Dan weten we meer 😀Rotaderp2 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:06:
is de amber nu stiller dan de Arotherm ?
Ik ben nog eens aan het testen geslagen met de vorstbeveiliging en ik kom tot het volgende:
Amber volledig uitgeschakeld (power knop):
1e orde vorstbeveiliging start netjes op ingestelde temperatuur. Waterpomp draait iedere 15 minuten.
Amber ingeschakeld, maar warmtevraag via thermostaat uitgeschakeld:
1e orde vorstbeveiliging wordt niet geactiveerd. Waterpomp draait niet.
Softwarefoutje van Itho?
Bedankt. Is gemeld en in onderzoek bij Itho. Van belang is dat de 2e orde goed werkt en dat is inmiddels voldoende vast gesteld. Dat betekent dat bevriezing wordt voorkomen door het laten draaien voor een korte periode van de compressor en waterpomp bij de ingestelde waardes van Tui en TbPlexxodus schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:18:
@Carboy54
Ik ben nog eens aan het testen geslagen met de vorstbeveiliging en ik kom tot het volgende:
Amber volledig uitgeschakeld (power knop):
1e orde vorstbeveiliging start netjes op ingestelde temperatuur. Waterpomp draait iedere 15 minuten.
Amber ingeschakeld, maar warmtevraag via thermostaat uitgeschakeld:
1e orde vorstbeveiliging wordt niet geactiveerd. Waterpomp draait niet.
Softwarefoutje van Itho?
@titan1901titan1901 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 12:59:
[...]
Zou je dit plaatje willen delen? Ik wil iets vergeiljkbaars maken in mijn home assistant.
[Afbeelding]
[ Voor 1% gewijzigd door MikeONLCH op 12-03-2024 12:15 . Reden: @functie ]
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Voor het behoudt van De Amber zou er ook nog een Vakantie modus bij mogen .Carboy54 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:25:
[...]
Bedankt. Is gemeld en in onderzoek bij Itho. Van belang is dat de 2e orde goed werkt en dat is inmiddels voldoende vast gesteld. Dat betekent dat bevriezing wordt voorkomen door het laten draaien voor een korte periode van de compressor en waterpomp bij de ingestelde waardes van Tui en Tb
Als er in de zomer geen werk is voor de Amber , omdat ze uitsluitend wordt gebruikt voor verwarming , De FAN en waterpomp op gezette tijden eens gaat draaien.
Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
Waarom zou de TS iets te zeggen hebben over een plaatje in Home Assistant?MikeONLCH schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:19:
@hansvk enige wat ik nog heb gedaan is in de code een aanpassing gemaakt dat drieweg klep stand gevisualiseerd word, maar durf niet zomaar dingen te delen zonder de Topic starter dit wel wenst. Dus ik stuur je het in een Chat.
Gewoon delen dus
Vakantiemodus = Zomermodus? Immers, dit geldt ook als je wèl thuis bent, Welkome suggestie. Voorlopig handmatig 1x/2weken even de thermostaat een tikje geven (of de koelfunctie gebruiken;))Jan2023 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:56:
[...]
Voor het behoudt van De Amber zou er ook nog een Vakantie modus bij mogen .
Als er in de zomer geen werk is voor de Amber , omdat ze uitsluitend wordt gebruikt voor verwarming , De FAN en waterpomp op gezette tijden eens gaat draaien.
Of beter nog in Regelingen Amber topic daar heb ik al helemaal niets over te zeggen en beter op zijn plek toch?🤫fsfikke schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 17:09:
[...]
Waarom zou de TS iets te zeggen hebben over een plaatje in Home Assistant?
Gewoon delen dus
[ Voor 12% gewijzigd door Carboy54 op 12-03-2024 18:11 ]
Dan wordt er hier weer geklaagd over het onnodig 10 watt stanby verbruik Jan 🙃Jan2023 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:56:
[...]
Voor het behoudt van De Amber zou er ook nog een Vakantie modus bij mogen .
Ik weet het , Als tweaker kan je zelf wat bedenkentonwes99 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 17:26:
[...]
Vakantiemodus = Zomermodus? Immers, dit geldt ook als je wèl thuis bent, Welkome suggestie. Voorlopig handmatig 1x/2weken even de thermostaat een tikje geven (of de koelfunctie gebruiken;))
Maar in de software geintegreerd is zoveel mooier.
Ik weet zeker dat jij deze zomer op je klapstoel in de tuin trots kijkend naar de warmtepomp hem af en toe wil zien en horen draaien 👍Jan2023 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:46:
[...]
Ik weet het , Als tweaker kan je zelf wat bedenken
![]()
Maar in de software geintegreerd is zoveel mooier.
De stroom terug leveren kost straks nog veel meerCarboy54 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:13:
[...]
Dan wordt er hier weer geklaagd over het onnodig 10 watt stanby verbruik Jan 🙃
Heb een kleine woning,100m2 uit 2018 met vloerverwarming.
Ik wil nu van het gas af.
Cv ketel er uit.
Gasverbruik afgelopen jaar ong 280m3
Op de begane grond hangt ook nog een l/l warmtepomp waar we het meestal mee verwarmen.
Maar willen toch meer de vvw voor het comfort.
Op de 1e etage is ook vvw .
Daar gebruiken we het alleen op de badkamer.
Er hangt daar ook nog een elektrische radiator en een infrarood spiegel.
Warm sanitair water hebben we daarnodig voor 2 pers. (douche). In de keuken hebben we een quooker voor warmwater.
Ik zat dus te denken aan de kleinste Itho Amber 6.5kw .
Voor sww dacht ik aan een kleine boiler 50-80 liter of wpb .
Warmtepomp zou naast de woning op garagedak kunnen.
Vloerverwarming heeft 1 draadloze Albrand met een verdeler op de zolder, die is voor vloerverwarming op 1e etage.
Op begane grond zit ook nog een verdeler voor de vvw groepen beneden.
Is het mogelijk om de cv er tussen uit te halen samen met de Albrand thermostaat. De verdelers laten zitten en de nieuwe warmtepomp er aan te koppelen ?
Lastig zo te zeggen of alles nog te gebruiken is. Persoonlijk zou ik de keuze van een WP niet laten afhangen een thermostaat;)
Verdeler kan blijven indien die open is, mogelijk moet wel het leidingwerk aangepast worden om voldoende flow te hebben.
Douchewater kan met een WPB, hebben jullie voldoende aan 80L? Je zou ook met een tapwatervat kunnen werken, de Amber 65 heeft in jullie situatie enorme overcapaciteit.
Een open verdeler heeft een pomp en een thermostatisch ventiel. Die wil je niet bij een warmtepomp. Je wilt een gesloten verdeler (zonder verbinding tussen aanvoer en retour), zodat de waterpomp van de WP zijn water rechtstreeks en zonder menging (= cop verlies) in de vloer pompt.Stoker schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:28:
Verdeler kan blijven indien die open is, mogelijk moet wel het leidingwerk aangepast worden om voldoende flow te hebben.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Het blijft eens in de zoveel maanden voorbij komen, ik vermoed dat de schrijver het juiste type zonder vermenging en zonder pomp wel bedoeld of hij zit gewoon te “stoken” 👍😋Andrehj schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:43:
[...]
Een open verdeler heeft een pomp en een thermostatisch ventiel. Die wil je niet bij een warmtepomp. Je wilt een gesloten verdeler (zonder verbinding tussen aanvoer en retour), zodat de waterpomp van de WP zijn water rechtstreeks en zonder menging (= cop verlies) in de vloer pompt.
Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |
Googlen leerde mij net dat hij niet zat te stokenErikVers schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:28:
[...]
Het blijft eens in de zoveel maanden voorbij komen, ik vermoed dat de schrijver het juiste type zonder vermenging en zonder pomp wel bedoeld of hij zit gewoon te “stoken” 👍😋
Ik dacht dat een open verdeler juist geen pomp hadAndrehj schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:43:
[...]
Een open verdeler heeft een pomp en een thermostatisch ventiel. Die wil je niet bij een warmtepomp. Je wilt een gesloten verdeler (zonder verbinding tussen aanvoer en retour), zodat de waterpomp van de WP zijn water rechtstreeks en zonder menging (= cop verlies) in de vloer pompt.
https://www.technim.nl/ve...t-open-verdeler-6-groepen
Precies dat.evertmulder schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:50:
[...]
Ik dacht dat een open verdeler juist geen pomp had
bommer schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:46:
[...]
Googlen leerde mij net dat hij niet zat te stoken
Beide opties kunnen natuurlijk niet waar zijn ;-)
Dat verwarring dus nogal eenvoudig is moge duidelijk zijn.
Wikipedia: Vloerverwarming WIki is het eens met de overwegend gedragen versie hier op forum dat gesloten = geen pomp.
[ Voor 32% gewijzigd door Ronald op 13-03-2024 17:57 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Joris laten wij het voortaan een pomploze verdeler noemen anders blijft het verwarrend 🥴Stoker schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:28:
Goedemiddag,
Lastig zo te zeggen of alles nog te gebruiken is. Persoonlijk zou ik de keuze van een WP niet laten afhangen een thermostaat;)
Douchewater kan met een WPB, hebben jullie voldoende aan 80L? Je zou ook met een tapwatervat kunnen werken, de Amber 65 heeft in jullie situatie enorme overcapaciteit.
In dit geval gaat de uitspraak; “google is je vriend” niet op. Helaas zit google namelijk niet altijd goed, die wordt ook maar gevoed door data van diverse websites. Zelfs de officiële grotere jongens en adviseurs zitten er vaak naast op dit punt 🙈bommer schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:46:
[...]
Googlen leerde mij net dat hij niet zat te stoken
Open is met vermenging en meestal dan een pomp. Maar beter om inderdaad zoals carboy aangeeft dan om misverstanden te voorkomen dan bij gesloten het over pomploos te hebben. 😋👍✅
[ Voor 9% gewijzigd door ErikVers op 13-03-2024 18:52 ]
Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |
Open is met vermenging en een pomp.evertmulder schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:50:
[...]
Ik dacht dat een open verdeler juist geen pomp had
Iets kan wel beide waar zijn als de één naar iets anders verwijst dan de ander over wat er open aan is 😋🙈Ronald schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:56:
Je vind evenveel gesloten = met pomp als gesloten = zonder pomp online.
Beide opties kunnen natuurlijk niet waar zijn ;-)
Dat verwarring dus nogal eenvoudig is moge duidelijk zijn.
Wikipedia: Vloerverwarming WIki is het eens met de overwegend gedragen versie hier op forum dat gesloten = geen pomp.
Uitleg;
De één zegt open is zonder thermo ventiel die dicht kan dus vrij toegankelijk is open.
De ander (hier kan ik mij meer in vinden) zegt open is met mogelijke vermenging tussen de verdelers. Dus een open verdeling en daarmee een open verdeler.
[ Voor 7% gewijzigd door ErikVers op 13-03-2024 19:09 ]
:strip_exif()/f/image/lcbVhOzaynfXBwwHGnQNf9v6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/E5q3hiibcybOvgPQdyiYbmIn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/O9MRVMGMXT5eYgwLq5Qvx1sB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NHtr2dTnUwfbNLfz6aVBv1GK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gvmh1J09BFbR3xVHP1CtFyqG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Jsr0EtNMhfkpuiN6mcM0nyC2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/O68eHi6fc1PrumLlrcpd0j6g.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nlifI96GXLtOmZglUnsA7wIe.jpg?f=fotoalbum_large)