• visser.m
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:09
Ik wil een Amber gaan aanschaffen, maar twijfel nog of ik voor de 95 of de 120 moet gaan. Hopelijk kunnen jullie me advies geven aan de hand van de volgende informatie:

Woninggegevens
Jaren 30 woning, vrijstaand, 200m2 woonoppervlak waarvan we ongeveer 180m2 verwarmen.
Behoorlijk nageïsoleerd dmv voorzetwanden, nog deels houten vloeren en oud HR glas.
Gasgestookte HR combi-ketel voor verwarming met radiatoren en SWW.

Historisch verbruik
In de laatste koude winter (2021) heb ik over het hele seizoen 2100 m3 gas verbruikt. Het jaar daarop was warmer en zat het verbruik rond de 1900 m3 gas. In die periode heb ik ook het dak geïsoleerd.

Vorige winter hebben we de broekriem aardig aangehaald ivm de extreme gasprijs, toen kwamen we op een jaarverbruik van 1000m3. Daarbij hebben we ook ingeleverd op comfort en ons PV overschot weggestookt met COP1 kacheltjes.

Deze winter hebben we de teugels wat laten vieren en komen we naar schatting op ongeveer 1200m3 jaarverbruik uit. Daarbij passen we nachtverlaging toe en stoken we alleen naar 19 graden als we thuis zijn (5 dagen per week de hele dag en 2 dagen per week alleen vanaf eind van de middag. Ook dit seizoen weer gebruik gemaakt van de COP1 kacheltjes, maar geen idee hoeveel kWh...

Warmteverlies
In de afgelopen vorstperiode heb ik een aantal dagen de woning continue gestookt naar 19 graden. Aan de hand hiervan heb ik het warmteverlies bij -10 berekend. Dit kwam uit op gemiddeld 7,8kW, zonder SWW verbuik.

Verbouwplannen
In de komende maanden gaan we een groot deel van onze kozijnen vervangen door kunststof met triple glas. Ook gaan we de houten vloer verwijderen en een nieuwe geïsoleerde vloer met vloerverwarming plaatsen. Hierna wil ik ook de warmtepomp en boilervat installeren en in gebruik nemen.

Afgiftesysteem
Na de verbouwing komen we op het volgende afgiftesysteem:
  • Benedenverdieping in woongedeelte 70m2 vloerverwarming, 10cm HOH, 16mm buizen in 10 groepen
  • Benedenverdieping overige ruimten radiatoren
  • Bovenverdieping vloerverwarming op de retour in de badkamer en verder radiatoren
  • Totale inhoud (ex. leidingwerk) 150 liter
De leidingen vanaf de warmtepomp naar de vloerverwarming worden nieuw aangelegd, door de kruipruimte in 40mm terrendis, daarna in 28mm koper. De leidingen naar de radiatoren door het hele huis zijn weggewerkt in het plafond en uitgevoerd in 25mm uponor.

SWW voorziening
Indirect gestookte boiler met warm tapwater voorraad van 300 liter. Verwarming door de warmtepomp met grote spiraal.
https://installtek.nl/pro...pawt-300-xl-le1-32mm-1710
Ik kies voor deze boiler i.v.m. de beperkte stahoogte in de kelder waar deze geplaatst moet worden.

Welke Amber past bij mij?
Op basis van de harde cijfers die er op dit moment zijn, zou de Amber95 misschien te klein zijn bij -10. Echter, met de geplande aanvullende isolatiemaatregelen en de mogelijk ondergewaardeerde prestaties van de Ambers zou het best wel eens genoeg kunnen zijn, ook zonder gebruik van de BUH.

Wat is jullie advies in deze, kiezen voor de 120 met mogelijk fors overcapaciteit of toch voor de 95 gaan?

Bijgaand nog mijn concept installatieschema, als jullie daar nog opmerkingen op hebben hoor ik het ook graag :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ywIzV2mNWhnx5LZtBsax83swA60=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hiZCk5g2B9jtdE7Tdq9FPu7X.jpg?f=fotoalbum_large

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 00:21
Nog een kleine aanvulling op mijn eerdere post,
Cv ketel die er nu hangt is een Remeha tzerra plus 28c
De verdelers zijn van het merk Albrand, (messing verdeler zonder pomp).
Er hangt een draadloze naregeling Albrand aan met thermostaten .
Een verdeler op zolder voor de 4 groepen op de 1e etage en op de begane grond een verdeler voor de 4 groepen begane grond

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Jeetje… das een beste discussie om niets, maar Idd, ik bedoelde een verdeler zonder pomp, bedankt @Andrehj @ErikVers @bommer @Carboy54 @evertmulder @Ronald

Iedereen fijne avond!!

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:31
visser.m schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:16:
Ik wil een Amber gaan aanschaffen, maar twijfel nog of ik voor de 95 of de 120 moet gaan. Hopelijk kunnen jullie me advies geven aan de hand van de volgende informatie:

Warmteverlies
In de afgelopen vorstperiode heb ik een aantal dagen de woning continue gestookt naar 19 graden. Aan de hand hiervan heb ik het warmteverlies bij -10 berekend. Dit kwam uit op gemiddeld 7,8kW, zonder SWW verbuik.

Verbouwplannen
In de komende maanden gaan we een groot deel van onze kozijnen vervangen door kunststof met triple glas. Ook gaan we de houten vloer verwijderen en een nieuwe geïsoleerde vloer met vloerverwarming plaatsen. Hierna wil ik ook de warmtepomp en boilervat installeren en in gebruik nemen.

Op basis van de harde cijfers die er op dit moment zijn, zou de Amber95 misschien te klein zijn bij -10. Echter, met de geplande aanvullende isolatiemaatregelen en de mogelijk ondergewaardeerde prestaties van de Ambers zou het best wel eens genoeg kunnen zijn, ook zonder gebruik van de BUH.

Wat is jullie advies in deze, kiezen voor de 120 met mogelijk fors overcapaciteit of toch voor de 95 gaan?
Je hebt een warmtevraag nu (voor je verbouwing dus) van 7,8 kW. De Amber 95 levert bij -7 5,3 kW en de Amber 120 7,5 kW. De vraag is dus eigenlijk of je de 2,5 kW gaat winnen met je isolatiemaatregelen.

Aangezien je het nu ook geen probleem vindt om met een COP van 1 te stoken (je elektrische kachels) zou ik de 95 wel aandurven. In het slechtste geval doen je isolatiemaatregelen niet heel veel en is de Amber 95 niet beter dan de cijfers nu zijn. Dan zou je het met de BUH moeten redden.

Aan de andere kant heb ik juist een grotere Amber gekozen (95 ipv 65) en die draait als een zonnetje in laaglast. De Amber kan zeker op lage temperaturen nog best ver terug modelleren. Ik heb het idee dat die dat verder kan dan de handleiding aan geeft.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:45

Woninggegevens
Jaren 30 woning, vrijstaand, 200m2 woonoppervlak waarvan we ongeveer 180m2 verwarmen.
Behoorlijk nageïsoleerd dmv voorzetwanden, nog deels houten vloeren en oud HR glas.

Historisch verbruik
In de laatste koude winter (2021) heb ik over het hele seizoen 2100 m3 gas verbruikt. Het jaar daarop was warmer en zat het verbruik rond de 1900 m3 gas. In die periode heb ik ook het dak geïsoleerd.

Vorige winter hebben we de broekriem aardig aangehaald ivm de extreme gasprijs, toen kwamen we op een jaarverbruik van 1000m3. Daarbij hebben we ook ingeleverd op comfort en ons PV overschot weggestookt met COP1 kacheltjes.

Deze winter hebben we de teugels wat laten vieren en komen we naar schatting op ongeveer 1200m3 jaarverbruik uit. Daarbij passen we nachtverlaging toe en stoken we alleen naar 19 graden als we thuis zijn (5 dagen per week de hele dag en 2 dagen per week alleen vanaf eind van de middag. Ook dit seizoen weer gebruik gemaakt van de COP1 kacheltjes, maar geen idee hoeveel kWh...

Warmteverlies

Verbouwplannen

Afgiftesysteem
  • Benedenverdieping in woongedeelte 70m2 vloerverwarming, 10cm HOH, 16mm buizen in 10 groepen
  • Bovenverdieping vloerverwarming op de retour in de badkamer en verder radiatoren
De leidingen vanaf de warmtepomp naar de vloerverwarming worden nieuw aangelegd, door de kruipruimte in 40mm terrendis, daarna in 28mm koper. De leidingen naar de radiatoren door het hele huis zijn weggewerkt in het plafond en uitgevoerd in 25mm uponor.

SWW voorziening
Indirect gestookte boiler met warm tapwater voorraad van 300 liter. Verwarming door de warmtepomp met grote spiraal.
Ik kies voor deze boiler i.v.m. de beperkte stahoogte in de kelder waar deze geplaatst moet worden.

Bijgaand nog mijn concept installatieschema, als jullie daar nog opmerkingen op hebben hoor ik het ook graag :)

[Afbeelding]
Ik schat in gezien jouw plannen met verduurzaming een 9.5 Kw. Bij -10 praat je wel over een dag gemiddelde en dat komt zelden voor in NL. Vvw is een prima buffer en bij lagere buitentemperaturen laat je hem 24/7 draaien. Daarnaast kan het 3Kw BUH in incidentele gevallen even meehelpen.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• tonwes99
  • Laatst online: 05:26
Impossibl3 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 22:22:
[...]

...

Aan de andere kant heb ik juist een grotere Amber gekozen (95 ipv 65) en die draait als een zonnetje in laaglast. De Amber kan zeker op lage temperaturen nog best ver terug modelleren. Ik heb het idee dat die dat verder kan dan de handleiding aan geeft.
Moet je nog iets doen om die deel- of laaglast te activeren? Ik zie dat mijn Amber95 vannacht tussen 03:30 en 04:30 draaide met 1.6kW (=8kW@COP5?), en vervolgens pas om 06h35 weer aanschakelde.

Schijnbaar is 2-3kW tussen 03:30 en 06h30 genoeg om de vvw de juiste temperatuur te geven. Ik zal de stooklijn bij 7 graden twee graden lager zetten, maar is er meer dat ik moet doen om deellast te forceren?

[berekening aangepast]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MTh034_GQ6096pprKs3VTP2wZaI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B6KJLIP9X1g3ZjkMSgVO3EG8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door tonwes99 op 14-03-2024 08:06 ]

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:22
@tonwes99 6 kW met een Amber 95 is toch deellast? Hoe heb je die 6 kW gemeten trouwens?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• tonwes99
RichieB schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 07:37:
@tonwes99 6 kW met een Amber 95 is toch deellast? Hoe heb je die 6 kW gemeten trouwens?
Even nagerekend, kom nu op 8kW... Ingeschat vanuit het stroomverbruik op P1 meter, 100W tussen 0:00 en 03:30, 1.7kW om 03:30, dus de Amber neemt 1.6kW. De buitentemperatuur vannacht was >7oC, dus de COP is circa 5 (dit getal ontbreekt in de tabel), dit zou 8kW aan warmte opleveren.

Overigens, onder de 7oC zakt bij de Amber het vollast-vermogen snel, en ik geloof zelfs sneller dan bij concurrenten, Onder de min 7 blijft er maar 5kW over, terwijl je juist dan vermogen nodig hebt. De BUH moet al snel bijspringen. @Andrehj noemt dat zijn Mitsubishi (8 kW nominaal) bij -10 nog ca 8.5 kW levert, kortom hetzelfde als de Amber mèt BUH. Gelukkig niet veel dagen dat de BUH met COP1 moet bijspringen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/32WEtWJLLrDt9QMCs_Fw3CZcN-g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/P7m3Ee3HjPZINfwKAATHmKuH.png?f=user_large

• visser.m
Impossibl3 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 22:22:
[...]

Je hebt een warmtevraag nu (voor je verbouwing dus) van 7,8 kW. De Amber 95 levert bij -7 5,3 kW en de Amber 120 7,5 kW. De vraag is dus eigenlijk of je de 2,5 kW gaat winnen met je isolatiemaatregelen.

Aangezien je het nu ook geen probleem vindt om met een COP van 1 te stoken (je elektrische kachels) zou ik de 95 wel aandurven. In het slechtste geval doen je isolatiemaatregelen niet heel veel en is de Amber 95 niet beter dan de cijfers nu zijn. Dan zou je het met de BUH moeten redden.

Het COP1 stoken doe ik nu om mijn PV overschot weg te stoken en daarmee gas te besparen. Zo lang we nog kunnen salderen kan ik mijn PV overschot nog goed gebruiken om gewoon in de Amber te stoppen :)

Maar mocht de BUH incidenteel nodig zijn in een extreem koude nacht, dan vind ik dat niet zo'n groot probleem.

Het idee van meer in laaglast draaien spreekt me wel aan op het gebied van geluidsproductie. Bij 4 graden was mijn warmteverlies ongeveer 4,5kW, dan zou ik het minimum vermogen van de 12kW ook nog wel kwijt kunnen denk ik.

Zijn er grafieken beschikbaar van de laaglast en vollast vermogens bij verschillende buitentemperaturen? Of moeten we het doen met de tabellen zoals hierboven?

• Carboy54
tonwes99 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 08:12:
[...]

Even nagerekend, kom nu op 8kW... Ingeschat vanuit het stroomverbruik op P1 meter, 100W tussen 0:00 en 03:30, 1.7kW om 03:30, dus de Amber neemt 1.6kW. De buitentemperatuur vannacht was >7oC, dus de COP is circa 5 (dit getal ontbreekt in de tabel), dit zou 8kW aan warmte opleveren.

Overigens, onder de 7oC zakt bij de Amber het vollast-vermogen snel, en ik geloof zelfs sneller dan bij concurrenten, Onder de min 7 blijft er maar 5kW over, terwijl je juist dan vermogen nodig hebt. De BUH moet al snel bijspringen. @Andrehj noemt dat zijn Mitsubishi (8 kW nominaal) bij -10 nog ca 8.5 kW levert, kortom hetzelfde als de Amber mèt BUH. Gelukkig niet veel dagen dat de BUH met COP1 moet bijspringen...

[Afbeelding]
Zoals reeds meerdere keren vermeld en ook in de TS is opgenomen zijn deze waardes niet representatief omdat de Kiwa fouten heeft gemaakt en heeft toegegeven. Momenteel wordt het onderzoek door de Kiwa opnieuw uitgevoerd. Andrehj zijn warmtepomp is met R410 ook niet meer representatief. R290 warmtepompen gedragen zich anders dan R32 en R290. In de door mij gepubliceerde test in de TS blijkt ook niet dat mijn Amber presteert zoals in het overzicht opgenomen. Mijn vorige 9 Kw Panasonic J serie R32 zakt bij -7 van 9 naar 7 kw. Ook de nieuwe en aanzienlijk duurdere L serie doet precies hetzelfde met R290. Het afgelopen seizoen heb ik de prestaties van de Amber 9.5 vergeleken met de Panasonic 9J in mijn woning en ben tot de conclusie gekomen dat deze zeker niet minder presteert en makkelijker de temperatuur behoud ondanks dat de Panasonic een beter defrost gedrag vertoont dan de Amber. Dit laatste punt wordt zoals eerder gemeld deze zomer d.m.v. een update verbetert. Daarnaast heeft mijn backup nauwelijks ( 10 Kwh ) bij moeten springen terwijl de Panasonic dat deed na iedere defrost ivm de door mij toegepaste radiatoren. Zie hier mijn bevindingen:

Carboy54 in "Itho Daalderop Amber"

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 14-03-2024 11:25 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• tonwes99
tonwes99 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 07:34:
[...]

Moet je nog iets doen om die deel- of laaglast te activeren? Ik zie dat mijn Amber95 vannacht tussen 03:30 en 04:30 draaide met 1.6kW (=8kW@COP5?), en vervolgens pas om 06h35 weer aanschakelde.

Schijnbaar is 2-3kW tussen 03:30 en 06h30 genoeg om de vvw de juiste temperatuur te geven. Ik zal de stooklijn bij 7 graden twee graden lager zetten, maar is er meer dat ik moet doen om deellast te forceren?

[berekening aangepast]

[Afbeelding]
@carboy, dank voor de relativering vermogensafname. Ik blijf (net als wij allemaal) benieuwd naar nieuwe Kiwa cijfers,

... maar... mijn vraag was of ik moet instellen om te zorgen dat de Amber in deellast/laaglast gaat, in plaats van 1x/4 uur een uur op volle kracht te draaien. Ieand die suggesties heeft?

• Carboy54
tonwes99 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 18:21:
[...]

@carboy, dank voor de relativering vermogensafname. Ik blijf (net als wij allemaal) benieuwd naar nieuwe Kiwa cijfers,

... maar... mijn vraag was of ik moet instellen om te zorgen dat de Amber in deellast/laaglast gaat, in plaats van 1x/4 uur een uur op volle kracht te draaien. Ieand die suggesties heeft?
De stooklijn naar beneden zetten maar bij hogere temperaturen zoals vandaag niet te laag om pendelen te voorkomen. Er zijn hier tweakers die bij 15 graden de stooklijn juist hoger zetten i.c.m. een thermostaat regeling om langere runs te behouden.

Verder wat spelen met 1.01 l 1.02 en 1.03. Zodat de warmtepomp niet te snel de max tc bereikt en voldoende bandbreedte heeft.

• markietjuh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-11 15:47
Meten is weten...
Wellicht iemand met een Kamstrup die wat objectieve gegevens kan posten over hoe de Amber bij hen gepresteerd heeft afgelopen seizoen? Capaciteit bij deellast, vollast, onder diverse buitentemperaturen en vermelding van watertemperaturen. Dat moet toch uit de logging te halen zijn. @mischa402 wellicht?

• markietjuh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-11 15:47
tonwes99 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 18:21:
[...]

Afhankelijk van je stooklijn en gemeten waarde regelt hij terug, hoef je niet apart in te stellen. Daarnaast zoals Carboy54 aangeeft spelen met parameters 1.01 1.02 en 1.03.
Hier is al veel over gezegd, persoonlijk heb ik ze op 3, 3, en 2. Dit vind ik na 5 maanden draaien de rustigste instelling icm vloerverwarming.

Draai je al met een thermostaat? En heb je dan je stooklijn niet veel te hoog staan wellicht waardoor hij volle bak aan gaat totdat de thermostaat uit gaat op kamertemperatuur?
Blijft gissen zonder iets meer info en instellingen te weten.

• Impossibl3
Hehe zo wil ik wel vaker verwarmen. Vandaag mijn stooklijn nog iets lager gezet. Op 35, 31, 29, 27, 26 bij -10, 0 ,5, 10, 15 ipv 35, 31, 30, 28, 26.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9LBnTmx8lbcQBA_c3I-23Q_RG9o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/55YSaiz0n7PquIqmH7FTGP2B.jpg?f=fotoalbum_large

Wat is de laagste waarde wat aan te raden is 🤔. Lennart gaf aan niet lager te gaan dan 26 graden maar hoezo eigenlijk niet? Kom je dan op het minimale vermogen van de WP terecht waarna je in pendel stand terecht komt?

• Impossibl3
markietjuh schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 19:52:
Meten is weten...
Wellicht iemand met een Kamstrup die wat objectieve gegevens kan posten over hoe de Amber bij hen gepresteerd heeft afgelopen seizoen? Capaciteit bij deellast, vollast, onder diverse buitentemperaturen en vermelding van watertemperaturen. Dat moet toch uit de logging te halen zijn. @mischa402 wellicht?
Ik draai mijn kamstrup nog te kort om daar wat zinnigs over te zeggen. Hoop volgende winter dat goed inzichtelijk te krijgen.

• Carboy54
Impossibl3 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:11:
Hehe zo wil ik wel vaker verwarmen. Vandaag mijn stooklijn nog iets lager gezet. Op 35, 31, 29, 27, 26 bij -10, 0 ,5, 10, 15 ipv 35, 31, 30, 28, 26.

[Afbeelding]

Wat is de laagste waarde wat aan te raden is 🤔. Lennart gaf aan niet lager te gaan dan 26 graden maar hoezo eigenlijk niet? Kom je dan op het minimale vermogen van de WP terecht waarna je in pendel stand terecht komt?
Dat is afhankelijk van afgiftesysteem vvw 23-24 of radiatoren 25-26. Zoals reeds genoemd om teveel pendelen te voorkomen. Kijk hoe lang hij op 36 Hz kan blijven draaien zonder de tc grens te bereiken. Zo lang mogelijk dus en zo lang mogelijke runs.

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 14-03-2024 20:34 ]

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Carboy54 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:19:
[...]

Zoals reeds meerdere keren vermeld en ook in de TS is opgenomen zijn deze waardes niet representatief omdat de Kiwa fouten heeft gemaakt en heeft toegegeven. Momenteel wordt het onderzoek door de Kiwa opnieuw uitgevoerd. Andrehj zijn warmtepomp is met R410 ook niet meer representatief. R290 warmtepompen gedragen zich anders dan R32 en R290. In de door mij gepubliceerde test in de TS blijkt ook niet dat mijn Amber presteert zoals in het overzicht opgenomen. Mijn vorige 9 Kw Panasonic J serie R32 zakt bij -7 van 9 naar 7 kw. Ook de nieuwe en aanzienlijk duurdere L serie doet precies hetzelfde met R290. Het afgelopen seizoen heb ik de prestaties van de Amber 9.5 vergeleken met de Panasonic 9J in mijn woning en ben tot de conclusie gekomen dat deze zeker niet minder presteert en makkelijker de temperatuur behoud ondanks dat de Panasonic een beter defrost gedrag vertoont dan de Amber. Dit laatste punt wordt zoals eerder gemeld deze zomer d.m.v. een update verbetert. Daarnaast heeft mijn backup nauwelijks ( 10 Kwh ) bij moeten springen terwijl de Panasonic dat deed na iedere defrost ivm de door mij toegepaste radiatoren. Zie hier mijn bevindingen:

Carboy54 in "Itho Daalderop Amber"
Zo, dan presteert hij (met radiatoren) best goed!

Twijfel op basis daarvan nu zelfs op het aan mij aangeboden systeem.
Warmeverlies berekend op 8,5kW bij -10. Huis is 1991, muren en dak niet nageisoleerd (dus waarde 2). Vloer krijgt 95m2 vloerverwarming en verdieping 45m2 met 4 jaga radiatoren. Vloer krijgt vloerisolatie van Rc 7. En het 270L vat + 80L Buffer (omdat de jaga's ook veel dicht zullen staan).
Nu Amber 120 in de installatie (en daar ook al akkoord op gegeven trouwens...)

• Carboy54
Get!em schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:34:
[...]

Zo, dan presteert hij (met radiatoren) best goed!

Twijfel op basis daarvan nu zelfs op het aan mij aangeboden systeem.
Warmeverlies berekend op 8,5kW bij -10. Huis is 1991, muren en dak niet nageisoleerd (dus waarde 2). Vloer krijgt 95m2 vloerverwarming en verdieping 45m2 met 4 jaga radiatoren. Vloer krijgt vloerisolatie van Rc 7. En het 270L vat + 80L Buffer (omdat de jaga's ook veel dicht zullen staan).
Nu Amber 120 in de installatie (en daar ook al akkoord op gegeven trouwens...)
Ik zit nu met de Amber 9.5 totaal dit seizoen op 2100 Kwh met een langjarig gemiddelde van 2500 over 6 jaar met de Panasonic. Zal dus niet verder komen met de Amber dan 2250 Kwh voor zover het wat zegt. Toch 2x flink koud geweest. TR 24/7 op 20 en grote vrijstaande woning 1997 waar voor wat betreft isolatie nog aardig wat valt te winnen. En dat met uitsluitend radiatoren 🤫 en excl sww.

[ Voor 7% gewijzigd door Carboy54 op 14-03-2024 20:43 ]

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Impossibl3 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:11:

[Afbeelding]

Prima cijfers en mooie lange run, we gaan de goede kant op hier 😋 hoe lang laag last of kun je nog lager in freq?

Wat betreft onderwaarde temp target;
Ik houd zelf ook minimaal 26 aan met vvw. Met radiatoren heb ik net een woning gedaan waar echt niet lager kan dan 35(!!) en als ik @Carboy54 zo lees zit hij wel een stuk lager met radiatoren.

Eigenlijk is t vij simpel (dat is met alles zodra je het weet 😜)
Radiatoren 30A-25R=275W/stuk
Voer je afgifte in deze app/tool van hy tool (imi) https://apps.apple.com/nl/app/hytools/id537674477en vul de aanvoer en retour temp in en kamer temp dan zie je hoeveel vermogen je afgiftesysteem kan afgeven. Die waarde moet in de ideale wereld hoger blijven dan het minimale vermogen van je warmte pomp.

Vvw 26A-23R=25W/m2
Daar gebruik je deze tool voor; https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening

Mijn vloer geeft met 26gr nog meer af dan het minimale vermogen van mijn warmtepomp en dan kan hij dus niet pendelen. 25w/m2 is grofweg bij 26aanvoer 23 pretour. Je moet dan dus al best wat meters hebben om meer afgifte te hebben dan vermogen. Zou echt niet onder de 26 gaan want je kunt logischer wijze ook vrijwel niks hiermee aan je ruimte afgeven. 24aanvoer met 22retour is gemiddeld 23graden water. Dat geeft bijna niks (19w/m2) af aan een ruimte die 20 graden is.

Een start en een stop kost veel meer energie en geeft meer geluid dan draaien met een iets hogere stooklijn en deze met je thermostaat aftoppen. Dan mag hij de moment die hij kan draaien ook gewoon zijn ding doen. Ga maar eens interval training doen in plaats van een rustige duurloop. Ik weet al waar je meer van gaat zweten.

Reken het eens zelf uit in de genoemde tool dan krijg je er wat meer gevoel mee. Wat helpt is je woning/vloer in de nacht iets te laten afkoelen dan kun je meer vermogen erin kwijt ivm accumulerend vermogen je huis 👍

Wat wel grappig is; bijna altijd praat men over vermogens die een warmtepomp minimaal moet kunnen bij -10 terwijl bijna niemand uit rekent of ze vermogen ook kunnen afgeven.. Zo is vvw rond de 115W/m2 echt wel de max. Heb wel eens woning gedaan waar men een 12kW t cap hadden neergezet en niet warm (21gr wens) kregen.
Alleen je kunt helemaal geen 12.000W in 65m2 vloerverwarming kwijt…

[ Voor 13% gewijzigd door ErikVers op 14-03-2024 22:32 ]

Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• Impossibl3
ErikVers schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 22:09:
[...]

Prima cijfers en mooie lange run, we gaan de goede kant op hier 😋 hoe lang laag last of kun je nog lager in freq?

Wat betreft onderwaarde temp target;
Ik houd zelf ook minimaal 26 aan met vvw. Met radiatoren heb ik net een woning gedaan waar echt niet lager kan dan 35(!!) en als ik @Carboy54 zo lees zit hij wel een stuk lager met radiatoren.

Eigenlijk is t vij simpel;
Radiatoren;
Voer je afgifte in deze app/tool van hy tool (imi) https://apps.apple.com/nl/app/hytools/id537674477en vul de aanvoer en retour temp in en kamer temp dan zie je hoeveel vermogen je afgiftesysteem kan afgeven. Die waarde moet in de ideale wereld hoger blijven dan het minimale vermogen van je warmte pomp.

Vvw:
Daar gebruik je deze tool voor; https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening

Mijn vloer geeft met 26gr nog meer af dan het minimale vermogen van mijn warmtepomp en dan kan hij dus niet pendelen. 25w/m2 is grofweg bij 26aanvoer 23 pretour. Je moet dan dus al best wat meters hebben om meer afgifte te hebben dan vermogen. Zou echt niet onder de 26 gaan want je kunt logischer wijze ook vrijwel niks hiermee aan je ruimte afgeven. 24aanvoer met 22retour is gemiddeld 23graden water. Dat geeft bijna niks (19w/m2) af aan een ruimte die 20 graden is.

Reken het eens zelf uit in de genoemde tool dan krijg je er wat meer gevoel mee. Wat helpt is je woning/vloer in de nacht iets te laten afkoelen dan kun je meer vermogen erin kwijt ivm accumulerend vermogen je huis 👍
De totale run was 1:12:45 (uu:mm:ss) waarvan zo'n 40 minuten op 36 Hz. De eerste 30 minuten was het terug touren van de compressor stapsgewijs. Na 5 kwartier was de kamer weer op temperatuur en greep de thermostaat in die heerlijk op 21 graden staat. Als ik trouwens kijk naar gewogen graaddagen en het verbruik van de WP inclusief tapwater kom ik op een verwacht jaarverbruik uit van 2138 kWh wat ik heel netjes vindt. Had zelf rekening gehouden met 3100 kWh.

Intressant het aantal W/m2 dat het daar mee te maken heeft nooit aan gedacht. Ik ga die wth tool eens invullen. Zelf heb ik een vloerverwarming heel dicht onder het oppervlak (10-15cm eps vanuit de bouw, broodjesvloer, 3 cm eps, 16mm 10hoh leidingen, egaline en dan de afwerkvloer) dus mijn vloer reageert super snel eigenlijk net als een radiator. Ik heb dus ook geen buffer zoals je met traditionele vloerverwarming hebt.

• Carboy54
Zo Lennard heeft zijn best weer moeten doen #trots 6.5 Amber met boiler, nieuwe verdeler, 9 meter grondleiding Watts en ingebouwd in de trapkast. Dat doe je niet in 2 dagen. #zo kan het ook .Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T6lIttFWSLkvl_TB-LDmKfN5_dY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4h3tVfo8fObvHED5EP4MeEta.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/55RfAgBgtXT0Zn91BgllVvmyJNo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ys9BaxAKRU4lGwi6phcmzvQP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZT3aMS-lGrBy-Hb8xOkJby2byFQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q2akkrdxyHaVYuNVaNpxeOrA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U2kTqVHDOgf5Y21JE5GtRphIkQs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gHa2sAcoLtaHDezZlWpXS23T.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Carboy54 op 15-03-2024 18:27 ]

• visser.m
Mijn denkrichting van de Amber95 wordt wel bevestigd merk ik, daar geeft me voldoende vertrouwen om daar voor te gaan ;)

Iemand nog wat aan te merken op mijn installatie schema? Zitten er grove fouten in of zie ik nog wat over het hoofd? O-)

Tips of aanvullingen zijn welkom!

Woninggegevens

Historisch verbruik

Warmteverlies

Verbouwplannen

Afgiftesysteem

SWW voorziening

[Afbeelding]

• Impossibl3
visser.m schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 13:26:
Iemand nog wat aan te merken op mijn installatie schema? Zitten er grove fouten in of zie ik nog wat over het hoofd? O-)

[...]
Een Kamstrup en kWh meter die MID gecertificeerd is 😇

Verder zie ik niet iets geks.

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 01-12 21:34

Jan2023

KISS

Carboy54 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 17:43:
Zo Lennard heeft zijn best weer moeten doen #trots 6.5 Amber met boiler, nieuwe verdeler, 9 meter grondleiding Watts en ingebouwd in de trapkast. Dat doe je niet in 2 dagen. #zo kan het ook .[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Stevige klus.

Hij mag wel een toeslag gaan vragen voor de non ergonomische omstandigheden waarin hij moet werken

🤔

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Carboy54
Jan2023 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 15:40:
[...]

Stevige klus.

Hij mag wel een toeslag gaan vragen voor de non ergonomische omstandigheden waarin hij moet werken

🤔
Tja en dan met zijn 2xx lengte 9 meter grondleiding in de kelder trekken met 10cm water 8)7

• Carboy54
Jan2023 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 15:40:
[...]

Stevige klus.

🤔
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xj4VqecT4IWhVL-1WFrIq4UOOLg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/moDB8Gf78MpupmjxBOt2c3DV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 92% gewijzigd door Carboy54 op 16-03-2024 16:21 ]

• joneboon
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09-06 16:29
stean schreef op zondag 10 maart 2024 @ 21:00:
[...]

@joneboon had je een update over de plek op balkon?
Nee geen update. Gaat ook niet komen, ik heb hun situatie nog een keer bekeken en dat is sowieso een puinhoop. Naast dat ze tegen de planken van het balkon blazen, blazen ze ook nog tegen de stenen muur van het balkon. Het boeit ze niet dat het niet heel efficient is gezien ze alleen de woonkamer verwarmen.........

Ik ben het nog steeds van plan, maar op dit moment even op een laag pitje. Zou het graag in het najaar in werking willen hebben. Weet niet wat jou planning is? Kan je niet ook de balkon-planken iets aanpassen als het een probleem blijkt te zijn?

• tonwes99
Mijn denkrichting van de Amber95 wordt wel bevestigd merk ik, daar geeft me voldoende vertrouwen om daar voor te gaan ;)

[...]
Zojuist iets soortgelijks geïnstalleerd:

Voor de winter heb ik vvw (60m2) en een aantal gietijzeren radiatoren (WC/badkamer, slaapkamers) allemaal op een pomploze vloerverwarming-verdeler aangesloten, compleet met magneetfilter/microbelontluchter. Het vermogen teruggeschroefd naar 30%=6kW, en temperatuur naar 45oC (lager ging hij niet). Ook op de koudste dagen (hadden we die in 2023? was er nog restcapaciteit. Nog wat gerekend met graaddagen (2 december was gemiddel 0oC, bij -10oC heb je 50% meer vermogen nodig). Lijkt Ok, wellicht wel een sww-vat met 3kW element kopen, dan heb ik op de koudste dagen ook een warme douche...

Daarna de Amber 95 geinstalleerd:
- vvw/radiatoren all electric-opzet in 1 temperatuurzone, geen mengverdelers, zo simpel mogelijk
- vvw staat "always open", evenals 3 gietijzeren radiatoren, dus gekozen voor geen buffervat
- Nog geen sww
- Oude expansievat laten zitten (verplicht) en bypass (in principe niet nodig, maar wel veilig)

De Amber komt met veel te veel sensoren voor deze opzet, en komt met een terugslagklep met driedelige koppeling op de retour. Je moet er nog wel 2x een vorstbeveiliging bij kopen. Ofwel 1"(aansluiting Amber) ofwel 1 1/4"(net wat grotere doorstroming). Een 3-delige koppeling in de aanvoer zorgt ervoor dat de boel later nog uit elkaar kan, maar dat merk je wel met droog-passen.

Ik lees dat de vvw op de 1e verdieping nu op de retour van de radiator zit. Wat wil je hiermee gaan doen? Splitsen in 2 groepen? 2e temperatuurzone? Ik heb ervoor gekozen om geen tweede temperatuurzone toe te voegen, het wordt allemaal weer complexer met driewegkleppen en sensoren.

De radiatoren doen het in badkamer/wc/gang best aardig, maar echt warm wordt het in de slaapkamers niet. Dat was al zo toen deze nog op 70oC draaiden. Immers, de huiskamer was overdag prima op temperatuur, als je huiswerk wil maken in je slaapkamer moest je in de huiskamer de thermostaat kietelen, dan ging 80% van het vermogen in de vloer, maar dat had daar niets te doen.

Ik overweeg als volgende stap een sww-vat met een extra spiraal voor een klein cv-circuit. Dan kan ik met een extra pomp "on demand" direct water van 55oC in deze gietijzeren slaapkamerradiatoren te pompen. Het blijft immers zonde om je hele verwarming op die temperaturen te draaien, terwijl meestal de radiatoren in slaapkamers uit staan.

Succes!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:04
Carboy54 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 16:16:
[...]

Tja en dan met zijn 2xx lengte 9 meter grondleiding in de kelder trekken met 10cm water 8)7
Daar hebben we een woord voor: Bikkel 👍👍👍

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter

[...]
Ziet er goed uit, mooi ook aan warmte sifon gedacht.

Enige wat nog zou toepassen is op je koud water aanvoer naar je boiler; een t stuk met atapkraan op het laagste punt. Je krijgt anders nooit je boiler leeg zonder choas. Let wel op dat geen afsluiter tussen inlaat combi en boiler mag zitten, vandaar T stuk met daarin de aftapkraan.

Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• Jan2023

Jan2023

KISS

Ronald schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:39:
[...]

Daar hebben we een woord voor: Bikkel 👍👍👍
Juist .
En daar moet je zuinig op zijn
!

• visser.m
Goede tip, ik heb nog een aftapkraan onderin de boiler voorzien d:)b
ErikVers schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 19:27:
[...]

Ziet er goed uit, mooi ook aan warmte sifon gedacht.

Enige wat nog zou toepassen is op je koud water aanvoer naar je boiler; een t stuk met atapkraan op het laagste punt. Je krijgt anders nooit je boiler leeg zonder choas. Let wel op dat geen afsluiter tussen inlaat combi en boiler mag zitten, vandaar T stuk met daarin de aftapkraan.

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:22
Even een vraag voor een 2e install waar ik mee bezig ben.
meer een wat algemenere vraag denk ik, hoeveel vrije ruimte heb je nodig aan de voorzijde van de warmtepomp?

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• Cpt00kirk
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-11 19:45
volgens de handleiding heb je een vrije ruimte nodig van :

Voorzijde : 1500mm
Achterzijde : 300mm
Linkerzijde 300mm
Rechterzijde : 500mm

Dit voor benodigde in/uitblaas en service ruimte.

[ Voor 4% gewijzigd door Cpt00kirk op 17-03-2024 19:57 ]

• isalenedean
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 01-12 19:58
Carboy54 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 13:05:
[...]

Niet bekend maar op 100 geïnstalleerde units heb ik het 1x mee gemaakt na installatie. Zo opgelost.
Klopt, was gelukkig opgelost, door de update op een andere usb stick te zetten en die te draaien.
Het kan dus ook zijn dat de usb stick die je gebruikt heb niet lekker werkt.

10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-11 16:07
Wanneer zou nu de nieuwere update uitkomen ?
Ik heb het proberen terug te zoeken maar lees er volgens mij elke keer overheen was het niet eind deze maand ?

[ Voor 14% gewijzigd door camel1987 op 17-03-2024 20:06 ]

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

• bommer
Cpt00kirk schreef op zondag 17 maart 2024 @ 19:57:
volgens de handleiding heb je een vrije ruimte nodig van :

Voorzijde : 1500mm
Achterzijde : 300mm
Linkerzijde 300mm
Rechterzijde : 500mm

Dit voor benodigde in/uitblaas en service ruimte.
Ik zou net krap 150cm hebben, maar toch bang op (lucht) kortsluiting.
Ben benieuwd wat de deskundige hier zeggen

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• Impossibl3
Nu het warmer aan het worden is, is de vermogensvraag van de woning natuurlijk steeds lager. Om de Amber dan zo lang mogelijk te laten draaien is het dan handiger om de flow naar beneden te schroeven zodat er meer tijd is om de warmte af te geven waardoor de Tc later in gaat grijpen?

Ik zie bij mij namelijk het volgende gebeuren rond 03:00* slaat de Amber af omdat de delta tussen TC en berekende stooklijn > +3K. Dan om ca 4:10 gaat de compressor weer aan omdat de delta tussen TC en berekende stooklijn < -4K. In de tussentijd zie je wel dat de pomp van de Amber door draait op interval omdat er nog wel warmtevraag is. Rond 15:50 zie je hetzelfde gebeuren maar slaat de compressor niet nog eens aan omdat de woning geen warmtevraag meer heeft en de Tc-stooklijn nog niet voorbij de -4K is gepasseerd. Wel draait de pomp in intervallen gedurende ca 35 minuten.

*Om ca 3:00 uur gaat de delta tussen TC en stooklijn omhoog omdat de Amber moet optoeren na 1,5 uur op 36 Hz te hebben gedraaid en daarvoor 30 minuten op 43 Hz dus in totaal 2 uur op 43 Hz of lager.

Andere optie is natuurlijk de stooklijn met 1 graad te verhogen "oude" instelling maar dan toert die minder terug naar de 36 Hz. De vraag is dus wat is wijsheid om zo goedkoop mogelijk te draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/USH6_WAPJpzRKpO2IjCUNUD2JGY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UVzl0Emuv3SqxlAs9aWVYnBi.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UtQJG9p80tYvu6MVMAq9-k40mG4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SUSufGdP40BfsWEtvNpOZAQn.png?f=fotoalbum_large

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Impossibl3 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 22:42:
Nu het warmer aan het worden is, is de vermogensvraag van de woning natuurlijk steeds lager. Om de Amber dan zo lang mogelijk te laten draaien is het dan handiger om de flow naar beneden te schroeven zodat er meer tijd is om de warmte af te geven waardoor de Tc later in gaat grijpen?
Het antwoord is bij alle cv-installaties (fossiel of anders): NEE - zo werkt een cv-installatie niet.
Dit is en blijft een urban verwarmingssprookje!
"Je moet het hete/warme water de tijd gunnen om z'n warmte af te geven."
Echt flauwe kul! - En ik ben dus ook meteen gestopt met verder lezen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• oks
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-11 15:26

oks

dunklefaser schreef op maandag 18 maart 2024 @ 09:02:
[...]

Het antwoord is bij alle cv-installaties (fossiel of anders): NEE - zo werkt een cv-installatie niet.
Mensen worden niet overtuigd door te stellen. Zou je wellicht kunnen uitleggen waarom het een sprookje is? Dan verspreid de correcte informatie zich beter...

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Superbeagle , @Blihi Hoe was dat nog met de backlog en de topicstart in cv-tuning??
Is weer bijna een jaar geleden.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Impossibl3
[...]

Ik dacht er alleen maar aan vanwege deze post: martijn v o in "Wat is pendelen van een warmtepomp?". Maar vertel maar hoe het dan wel zit. Ik leer graag.

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-12 16:01

Cr3ator

1 bar is geen bar

ErikVers schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 19:27:
[...]

[...]
Wanneer je de aanvoer losneemt, zal er geen water uit lopen zo lang je de warme kraan dicht laat. Daar zorgt het vacuum wel voor. Zo kun je ook prima tijdelijk een aftapslang aansluiten en dan de warme kraan open zetten, waarop de boiler wél leeg loopt.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Cr3ator schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:37:
[...]

Wanneer je de aanvoer losneemt, zal er geen water uit lopen zo lang je de warme kraan dicht laat. Daar zorgt het vacuum wel voor. Zo kun je ook prima tijdelijk een aftapslang aansluiten en dan de warme kraan open zetten, waarop de boiler wél leeg loopt.
Dat klopt zodra je van over naar onderdruk bent gegaan. Succes met de liters water in je kelder die daarmee gemoeid gaan 👍

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

ErikVers schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:45:
[...]

Dat klopt zodra je van over naar onderdruk bent gegaan. Succes met de liters water in je kelder die daarmee gemoeid gaan 👍
Die kun je natuurlijk ook gewoon aftappen door eerst even de inlaatlaatcombinatie dicht te draaien en een warme kraan te openen... Mijn ervaring tot nu toe (gebasseerd op de Atlantic Explorer V4) is dat je dan hooguit een paar druppels hoeft op te vegen/vangen.

Een aftapper is praktisch, maar zeker geen noodzaak. Maar je zou het natuurlijk ook goed kunnen combineren met een vulkraan, die wil je vaak toch in de buurt hebben voor de CV.

[ Voor 9% gewijzigd door Cr3ator op 18-03-2024 10:52 ]

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
[...]

Dank voor je bericht in dit topic!
Jij bent direct gestopt met lezen van het bericht van @Impossibl3 alleen drop je een aantal mooie termen (urban-sprookje-flauwekul) die veel lezers nieuwsgierig maken. Kun je je reactie in dit topic onderbouwen zonder te cros posten?

Wat er gebeurd met een lagere flow in combinatie met gelijke aanvoer is dat er dan een lagere retour temperatuur ontstaat.
De omschrijving die @Impossibl3 er aan geeft kan wellicht een toevoeging gebruiken alleen om dit flauwekul te noemen gaat mij wat te ver.

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Nu online
Maar hij heeft wel gelijk.

Feit 1: De warmteafgifte van je radiatoren of vloer hangen enkel en alleen af van de gemiddelde temperatuur van die radiatoren of de vloer en de ruimtetemperatuur.

Feit 2: Bij een gegeven Ta en een gegeven flow ontstaat er over de vloer of radiatoren een delta-T. Dit is het afgegeven vermogen (Hier kun je uitrekenen hoe dat zit: https://zonnecollector-info.nl/nl/deltat.html). Die delta-T is dus geen parameter, maar een afgeleide van de karakteristieken van de vloer en/of radiator en de ruimtetemperatuur.

Feit 3: Bij gelijkblijvende Ta de flow verhogen/verlagen, leidt tot een hogere respectievelijk lagere gemiddelde temperatuur van de vloer of radiator en bij gelijkblijvende flow de Ta verhogen/verlagen ook.

Feit 4: Een warmtepomp werkt zo zuinig mogelijk (lees: hoogste COP) bij een zo laag mogelijke Ta.

Feit 5: De buitentemperatuur bepaalt hoeveel vermogen er nodig is om de woning op temperatuur te houden (dit is een lineair verband). Hoe kouder het buiten is, hoe meer vermogen nodig is.

Hieruit kun je dus het volgende concluderen: De buitentemperatuur (Tb) bepaalt het vermogen (P) wat nodig is. Da vloer of radiatoren hebben een bepaalde gemiddelde temperatuur (Tg) nodig om dat vermogen te leveren. Om die gemiddelde temperatuur te bereiken moet je de Ta en flow zodanig kiezen dat (Ta+Tr)/2 = Tg.

Omdat je de Ta zo klein mogelijk wilt, wil je de flow zo hoog mogelijk. Dus: Pomp maximaal en dan ze Ta zodanig kiezen dat Tg = (Ta+Tr)/2. Zo eenvoudig is het.

Tijd speelt hierin geen enkele rol. Je hebt niet meer of minder "tijd om warmte af te geven". Het advies om de pompsnelheid te verlagen is bij een warmtepomp dan ook altijd een verkeerd advies. Je kiest het pompdebiet altijd zo hoog mogelijk. De Tr is namelijk voor de efficientie van de warmtepomp helemaal niet relevant.

Het "sturen op een delta-T van 5" is onzinnig en stamt uit de CV wereld, waar juist een zo laag mogelijke Tr relevant is, maar bij een WP is de delta-T irrelevant.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• Blihi
  • Nu online
Nog een aanvulling: De meeste warmtepompen specificeren in hun documentatie een minimaal debiet. Je mag niet minder dan zoveel liters per minuut verpompen. Dat heeft met de defrost te maken. Ga je het debiet lager zetten, dan kan de warmtepomp niet meer genoeg vermogen uit het CV water opnemen om een defrost te doen.

Daarom is er ook een minimale systeeminhoud gespecificeerd. De combinatie van die twee garanderen dat er altijd genoeg energie in het systeem zit om defrosts te doen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Blihi schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:46:
Nog een aanvulling: De meeste warmtepompen specificeren in hun documentatie een minimaal debiet. Je mag niet minder dan zoveel liters per minuut verpompen. Dat heeft met de defrost te maken. Ga je het debiet lager zetten, dan kan de warmtepomp niet meer genoeg vermogen uit het CV water opnemen om een defrost te doen.

Daarom is er ook een minimale systeeminhoud gespecificeerd. De combinatie van die twee garanderen dat er altijd genoeg energie in het systeem zit om defrosts te doen.
Bekend en helder 😜

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Blihi schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:16:

Feit 1: De warmteafgifte van je radiatoren of vloer hangen enkel en alleen af van de gemiddelde temperatuur van die radiatoren of de vloer en de ruimtetemperatuur.

Feit 2: Bij een gegeven Ta en een gegeven flow ontstaat er over de vloer of radiatoren een delta-T. Dit is het afgegeven vermogen (Hier kun je uitrekenen hoe dat zit: https://zonnecollector-info.nl/nl/deltat.html). Die delta-T is dus geen parameter, maar een afgeleide van de karakteristieken van de vloer en/of radiator en de ruimtetemperatuur.

Feit 3: Bij gelijkblijvende Ta de flow verhogen/verlagen, leidt tot een hogere respectievelijk lagere gemiddelde temperatuur van de vloer of radiator en bij gelijkblijvende flow de Ta verhogen/verlagen ook.

Feit 4: Een warmtepomp werkt zo zuinig mogelijk (lees: hoogste COP) bij een zo laag mogelijke Ta.

Feit 5: De buitentemperatuur bepaalt hoeveel vermogen er nodig is om de woning op temperatuur te houden (dit is een lineair verband). Hoe kouder het buiten is, hoe meer vermogen nodig is.

Hieruit kun je dus het volgende concluderen: De buitentemperatuur (Tb) bepaalt het vermogen (P) wat nodig is. Da vloer of radiatoren hebben een bepaalde gemiddelde temperatuur (Tg) nodig om dat vermogen te leveren. Om die gemiddelde temperatuur te bereiken moet je de Ta en flow zodanig kiezen dat (Ta+Tr)/2 = Tg.

Omdat je de Ta zo klein mogelijk wilt, wil je de flow zo hoog mogelijk. Dus: Pomp maximaal en dan ze Ta zodanig kiezen dat Tg = (Ta+Tr)/2. Zo eenvoudig is het.

Tijd speelt hierin geen enkele rol. Je hebt niet meer of minder "tijd om warmte af te geven". Het advies om de pompsnelheid te verlagen is bij een warmtepomp dan ook altijd een verkeerd advies. Je kiest het pompdebiet altijd zo hoog mogelijk. De Tr is namelijk voor de efficientie van de warmtepomp helemaal niet relevant.

Het "sturen op een delta-T van 5" is onzinnig en stamt uit de CV wereld, waar juist een zo laag mogelijke Tr relevant is, maar bij een WP is de delta-T irrelevant.
Zie feit 3 dat is precies dezelfde uitkomst die @Impossibl3 in andere bewoording opschreef en door een ander in nogal bijzondere tekst op werd ontkracht. We mogen er best rekening mee houden dat niet iedereen hier 20 jaar ervaring heeft op bepaalde vraagstukken en we ze juist op een positieve manier de juiste richting op moeten helpen ipv afremmen.

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Blihi schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:16:

Dat de tr irrelevant is ben ik niet met je eens het is namelijk de uitkomst van ta en flow en maak dat door jou terecht benoemde gemiddelde. Jij focust op lage ta en max flow. Je kan ook sturen op een hogere ta en lagere flow met lagere tr tot gevolg. Dat koudere water is met een beter cop op te warmen. Je moet ta en tr niet als losse gegevens zien maar juist die grotere deltaT geeft meer kouder water en meer efficiente.

Voorbeeld;
Ta26 Tr21 is economischer dan Ta25 Tr22. Je warmtepomp mag namelijk geen water anders van 21naar22 opwarmen wel moet hij bij eerste voorbeeld 25 nog naar 26 verwarmen. Dit kun je grotendeels tegen elkaar wegstrepen en in combinatie met minder stroomverbruik waterpomp krijg je een hogere COP bij de grotere deltaT

Je hebt minder stroomverbruik omdat je de circulatiepomp niet max zet. Dat maakt op laag vermogen behoefte best veel uit op je COP.

Wij kunnen hier vast uren met elkaar over sparen. Ik doe dat graag maar is wel een beetje off topic. en ook ik heb niet de waarheid in pacht. Wat jij irrelevant noemde net in je bericht, dat staat in de Panasonic Design manuel toch echt precies andersom. Grotere deltaT is economischer.

[ Voor 13% gewijzigd door ErikVers op 18-03-2024 12:21 ]

• Blihi
  • Nu online
ErikVers schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:59:
[...]

Dat de tr irrelevant is ben ik niet met je eens het is namelijk de uitkomst van ta en flow en maak dat door jou terecht benoemde gemiddelde. Jij focust op lage ta en max flow. Je kan ook sturen op een hogere ta en lagere flow met lagere tr tot gevolg. Dat koudere water is met een beter cop op te warmen. Je moet ta en tr niet als losse gegevens zien maar juist die grotere deltaT geeft meer kouder water en meer efficiente.
Dat is dus echt onzin, sorry.

De COP van een warmtepomp hangt af van het verschil tussen de buitentemperatuur en de aanvoertemperatuur. Dat wordt Tlift genoemd = Ta - Tb. De Tr is echt niet relevant.

Een hogere Ta met een lagere flow geeft exact hetzelfde afgiftevermogen, maar een lagere COP. Het is dus niet zo dat je bij een hogere delta-T meer efficientie hebt. Dat is pertinent onwaar en maakt dat dit soort topics mensen niet helpen.
Voorbeeld;
Ta26 Tr21 is economischer dan Ta25 Tr22.
Nee, precies andersom.
Je warmtepomp mag namelijk geen water anders van 21naar22 opwarmen
Van wie niet? Dat kan prima, want je moet exact hetzelfde vermogen toevoegen.
wel moet hij bij eerste voorbeeld 25 nog naar 26 verwarmen. Dit kun je grotendeels tegen elkaar wegstrepen en in combinatie met minder stroomverbruik waterpomp krijg je een hogere COP bij de grotere deltaT

Je hebt minder stroomverbruik omdat je de circulatiepomp niet max zet. Dat maakt op laag vermogen behoefte best veel uit op je COP.
Daar heb je een punt: Een hogere flow geeft een hoger elektrisch verbruik van de pomp, dus bij zeer kleine WP vermogens gaat het pompvermogen harder meetellen. In de databoeken wordt overigens het pompvermogen vrijwel nooit meegerekend en we hebben het over een 50 Watt pomp op een WP vermogen van enkele kW.
Wij kunnen hier vast uren met elkaar over sparen. Ik doe dat graag maar is wel een beetje off topic. en ook ik heb niet de waarheid in pacht. Wat jij irrelevant noemde net in je bericht, dat staat in de Panasonic Design manuel toch echt precies andersom. Grotere deltaT is economischer.
Grotere delta-T bij gelijkblijvende Ta is economischer, vanwege het lagere verbruik van de pomp. Niet grotere delta-T in algemene zin.

[ Voor 3% gewijzigd door Blihi op 18-03-2024 12:36 ]

• Blihi
  • Nu online
Op een andere manier geredeneerd: Als het werkelijk zo zou zijn dat een lagere flow gunstiger zou zijn, waarom hebben warmtepompen dan veel zwaarder uitgevoerde circulatiepompen dan CV ketels? Dat zou dan helemaal niet nodig zijn, want de benodigde flow moet toch zo laag mogelijk?

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Blihi schreef op maandag 18 maart 2024 @ 12:31:
[...]

De COP van een warmtepomp hangt af van het verschil tussen de buitentemperatuur en de aanvoertemperatuur. Dat wordt Tlift genoemd = Ta - Tb. De Tr is echt niet relevant.

Een hogere Ta met een lagere flow geeft exact hetzelfde afgiftevermogen, maar een lagere COP. Het is dus niet zo dat je bij een hogere delta-T meer efficientie hebt. Dat is pertinent onwaar en maakt dat dit soort topics mensen niet helpen.

[...]

Nee, precies andersom.

[...]

Van wie niet? Dat kan prima, want je moet exact hetzelfde vermogen toevoegen.

[...]

Daar heb je een punt: Een hogere flow geeft een hoger elektrisch verbruik van de pomp, dus bij zeer kleine WP vermogens gaat het pompvermogen harder meetellen. In de databoeken wordt overigens het pompvermogen vrijwel nooit meegerekend en we hebben het over een 50 Watt pomp op een WP vermogen van enkele kW.

[...]

Grotere delta-T bij gelijkblijvende Ta is economischer, vanwege het lagere verbruik van de pomp. Niet grotere delta-T in algemene zin.
Uiteraard is er bij hogere buitentemp een hogere cop. De voorbeelden die ik noemde zijn bij gelijkblijvende buitentemp omdat ik dat zo logisch vond om niet eens te benoemen 😋

De rest zal ik vertalen naar het Japans en doorgeven. Ik ga hier verder niet meer in dit topic op reageren, wel bedankt voor gedachtes.

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Blihi schreef op maandag 18 maart 2024 @ 12:38:
Op een andere manier geredeneerd: Als het werkelijk zo zou zijn dat een lagere flow gunstiger zou zijn, waarom hebben warmtepompen dan veel zwaarder uitgevoerde circulatiepompen dan CV ketels? Dat zou dan helemaal niet nodig zijn, want de benodigde flow moet toch zo laag mogelijk?
Omdat je veel flow nodig hebt om ipv deltaT 20 ergens naar 5 uit te komen. Dit vanwege veel lagere temp. je streven voor deltaT is altijd rond de 20% van je aanvoer. Dat wil nog niet zeggen dat er geen verschil zit tussen deltaT van 6 of 3.

[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 18-03-2024 12:41 ]

• Blihi
  • Nu online
Dus, als je niet overtuigd kunt worden ga je maar niet meer reageren.

Een beetje jammer, want je benoemt eerst een hoop zaken die natuurkundig niet kloppen en reageert vervolgens niet meer als je daarop aangesproken wordt.

Streven naar een delta-T op 20% van je aanvoer is echt flauwekul. Dit komt uit de CV tuning en heeft niets met de werking of efficientie van een warmtepomp te maken.

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Blihi schreef op maandag 18 maart 2024 @ 12:31:
[...]

[...]

40-50W verschil kan het maar zo zijn. Dat komt neer op 10% van je stroomverbruik in laaglast.

Dat iets door sommige niet wordt meegerekend maakt het nog niet minder verbruik 😋👍

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Blihi schreef op maandag 18 maart 2024 @ 12:43:
Dus, als je niet overtuigd kunt worden ga je maar niet meer reageren.

Een beetje jammer, want je benoemt eerst een hoop zaken die natuurkundig niet kloppen en reageert vervolgens niet meer als je daarop aangesproken wordt.

Streven naar een delta-T op 20% van je aanvoer is echt flauwekul. Dit komt uit de CV tuning en heeft niets met de werking of efficientie van een warmtepomp te maken.
Maak svp dan een los topic aan en knip je opmerkingen in stukjes. Tag me gerust.

Ik sta open voor elk leermoment. Elke dag een beetje beter is mijn motto.

Wil alleen niet een Amber topic hiermee vullen. 👍✅

[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 18-03-2024 12:47 ]

• Blihi
  • Nu online
Heeft @dunklefaser je al niet verwezen naar het grote warmtepomp topic?

Deze discussie komt daar eens in de zoveel tijd voorbij, met steeds precies dezelfde uitkomst: Lagere Ta is veel belangrijker dan een specifieke delta-T. De pomp zet je zo hoog mogelijk (zolang je geen geluidsoverlast ervaart).

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Blihi schreef op maandag 18 maart 2024 @ 12:50:
Heeft @dunklefaser je al niet verwezen naar het grote warmtepomp topic?

Deze discussie komt daar eens in de zoveel tijd voorbij, met steeds precies dezelfde uitkomst: Lagere Ta is veel belangrijker dan een specifieke delta-T. De pomp zet je zo hoog mogelijk (zolang je geen geluidsoverlast ervaart).
Lage Ta is de basis (met veel apparaten minimaal 26 vanwege combi minimaal vermogen en de bestaande afgifte capaciteit) helemaal mee eens. Dat je pomp zo hoog mogelijk moet dat ben ik niet met je eens alleen was dat al wel helder denk ik.

Laten we het hier weer over de Amber hebben, ok?

[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 18-03-2024 13:10 ]

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

ErikVers schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:59:
[...]

Voorbeeld;
Ta26 Tr21 is economischer dan Ta25 Tr22. Je warmtepomp mag namelijk geen water anders van 21naar22 opwarmen wel moet hij bij eerste voorbeeld 25 nog naar 26 verwarmen. Dit kun je grotendeels tegen elkaar wegstrepen en in combinatie met minder stroomverbruik waterpomp krijg je een hogere COP bij de grotere deltaT
[...]
Je kan dat inderdaad grotendeels tegen elkaar wegstrepen, maar wanneer we de pompenergie buiten beschouwing laten, is er wel degelijk een lager rendement met een grotere dT. In het Pana-topic wordt dit zelfs expliciet als optimalisatie benoemd, want er is ergens een omslagpunt (zadelpunt) tussen langzaam pompen en als een malle pompen. Je wilt zo hard mogelijk water rondpompen om de compressor zo efficient mogelijk te laten werken, zonder dat het verbruik vd pomp dit (teveel) negatief gaat beinvloeden.

De Amber (terug on-topic) heeft slechts 3 standen voor de pomp. Dat maakt deze exercitie om het optimum te bepalen een vrij eenvoudig klusje. Behalve dan dat van de Amber de COP niet te bepalen is zonder externe sensors.

[ Voor 3% gewijzigd door Cr3ator op 18-03-2024 13:54 ]

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Cr3ator schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:52:
[...]

Je kan dat inderdaad grotendeels tegen elkaar wegstrepen, maar wanneer we de pompenergie buiten beschouwing laten, is er wel degelijk een lager rendement met een grotere dT. In het Pana-topic wordt dit zelfs expliciet als optimalisatie benoemd, want er is ergens een omslagpunt (zadelpunt) tussen langzaam pompen en als een malle pompen. Je wilt zo hard mogelijk water rondpompen om de compressor zo efficient mogelijk te laten werken, zonder dat het verbruik vd pomp dit (teveel) negatief gaat beinvloeden.

De Amber (terug on-topic) heeft slechts 3 standen voor de pomp. Dat maakt deze exercitie om het optimum te bepalen een vrij eenvoudig klusje. Behalve dan dat van de Amber de COP niet te bepalen is zonder externe sensors.
Er is met een hogere flow meer vermogen, geen hoger rendement. Wat betreft panasonic optimalisatie topic daar staan ook dingen die niet kloppen, kunnen of mogen Dat maakt het altijd opletten en zelf blijven nadenken op tweakers 👍

• Impossibl3
Cr3ator schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:52:
[...]
Laat maar weten hoe ;). Ik heb een Kamstrup en MID kWH sensor in het systeem hangen dus wil best wat experimenteren. Met 3 standen ben ik ook geen weken aan het instellen dus zeg maar welke varianten ik moet testen en ik zal de resultaten hier neer zetten.

Aan de andere dank voor de reactie. Ik maak duidelijk wat los :|. Voor nu laat ik het staan zoals het staat (buiten het experiment om zoals @Cr3ator beschrijft).

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

Probeer eens op alle 3* de pompstanden wat de COP is bij gelijk (maximaal**?) vermogen.
Uiteraard in stabiele situatie. Meet daarbij voor de juiste COP het totale elektrisch verbruik van unit incl waterpomp en het opgewekte thermische vermogen. Let op dat deze test wat tijd nodig heeft om een stabiele situatie te bereiken en dat de buitentemperatuur (en vochtigheid) uiteraard gelijk moet zijn.

*) Gegeven dat de laagste stand voldoende flow geeft om binnen het toegestane werkgebied te blijven.
**) Maximaal vermogen is denk ik het makkelijkste af te dwingen met de Amber.

• Blihi
  • Nu online
ErikVers schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:16:
[...]

Er is met een hogere flow meer vermogen, geen hoger rendement.
Hier moet ik je toch echt weer corrigeren.

Een hogere flow bij gelijkblijvend vermogen betekent een lagere Ta en dus een hogere COP.

Je legt hier een verband tussen een hogere flow en meer vermogen, maar niemand hier heeft gezegd dat je de flow moet blijven verhogen bij gelijkblijvende Ta. Er is steeds gezegd dat je de flow maximaal moet zetten en dan de Ta zodanig (naar beneden) moet inregelen dat het vermogen gelijk blijft.
Wat betreft panasonic optimalisatie topic daar staan ook dingen die niet kloppen, kunnen of mogen Dat maakt het altijd opletten en zelf blijven nadenken op tweakers 👍

• Blihi
  • Nu online
Impossibl3 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:18:
[...]

Laat maar weten hoe ;). Ik heb een Kamstrup en MID kWH sensor in het systeem hangen dus wil best wat experimenteren. Met 3 standen ben ik ook geen weken aan het instellen dus zeg maar welke varianten ik moet testen en ik zal de resultaten hier neer zetten.

Aan de andere dank voor de reactie. Ik maak duidelijk wat los :|. Voor nu laat ik het staan zoals het staat (buiten het experiment om zoals @Cr3ator beschrijft).
Een echt goede test zou het volgende zijn:

Zet de pomp eens maximaal en forceer de WP op hooglast, dus maximaal vermogen. Meet nu de flow, Ta en Tr (die krijg je uit je Kamstrum). Hieruit bepaal je Tg = (Ta + Tr)/2

Nu zet je de pomp op de medium stand en forceer je de WP weer op maximaal vermogen, maar nu met een Ta en een Tr die op dezelfde Tg uitkomen. Dus niet Ta constant houden, maar de Ta aanpassen zodat de Tg gelijk blijft.

Dit herhaal je op de minimum stand.

Je hebt nu dus drie situaties vergeleken, met alle drie dezelfde Tg (dus hetzelfde afgiftevermogen). Nu kun je iets zeggen over de COP van alle drie de situaties.

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Blihi schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:31:
[...]

Hier moet ik je toch echt weer corrigeren.

Een hogere flow bij gelijkblijvend vermogen betekent een lagere Ta en dus een hogere COP.

Je legt hier een verband tussen een hogere flow en meer vermogen, maar niemand hier heeft gezegd dat je de flow moet blijven verhogen bij gelijkblijvende Ta. Er is steeds gezegd dat je de flow maximaal moet zetten en dan de Ta zodanig moet inregelen dat het vermogen gelijk blijft.

[...]
“Mede lezers; check bovenstaande vooral zelf of ga op onderzoek uit in het Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11.

We gaan hier weer on topic”

[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 18-03-2024 15:41 ]

• Jan2023

Jan2023

KISS

ErikVers schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:36:
[...]

“Mede lezers; check bovenstaande vooral zelf of ga op onderzoek uit in het Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11.

We gaan hier weer on topic”
Ik volg dit toch wel met enige verbazing
🤔
De buitentemperatuur loopt op. Wat voor zinvols valt er nog te testen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b3rjcLZa3Hi8DaIDcDqQ5Iynfdo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T6UZPs133MKhHVGrf0Q6QGuX.jpg?f=fotoalbum_large

Ik volg de status van mijn Amber nu remote , deze draait een bescheiden run in de nacht en thats it .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vzKscu3iodqYB6fOAG5fRn7Kw60=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xngtBH7VU0I7dl3RpZwwgrfr.jpg?f=fotoalbum_large

Het stookseizoen is zo ongeveer afgelopen.

👍

• camel1987
Hier net de honewizzard geinstaleerd dus ben benieuwd.
Draait standby mooi continu op 10 watt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vqC0R3u-nkTMk7p14A2u77tgJfM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qItpEhLjcWFaUTiKFZzrdPqx.png?f=fotoalbum_large

• Carboy54
Jan2023 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 17:42:
[...]

Ik volg dit toch wel met enige verbazing
🤔
De buitentemperatuur loopt op. Wat voor zinvols valt er nog te testen.

[Afbeelding]

Ik volg de status van mijn Amber nu remote , deze draait een bescheiden run in de nacht en thats it .

[Afbeelding]

Het stookseizoen is zo ongeveer afgelopen.
👍
Met dit seizoen een stroomverbruik van 2200 Kwh voor de Amber in mijn niet optimaal geïsoleerde grote vrijstaande woning ( 1500 m3 gasverbruik in het verleden) lig ik niet wakker van een cop'tje meer of minder. Leuk om te monitoren maar vergeet ook niet te relaxen 😊😎

• Jan2023

Jan2023

KISS

Carboy54 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 17:55:
[...]

Met dit seizoen een stroomverbruik van 2200 Kwh voor de Amber in mijn niet optimaal geïsoleerde grote vrijstaande woning ( 1500 m3 gasverbruik in het verleden) lig ik niet wakker van een cop'tje meer of minder. Leuk om te monitoren maar vergeet ook niet te relaxen 😊😎
Dat zit wel goed.
👍

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:37
Ik zit vanaf 19 november tot nu op 965 kw met de Amber 65. Twee onder een kap uit 84. Alleen beneden en badkamer verwarmen. Alles na geïsoleerd. Triple glas overal. Thermostaat op 21. Is denk ik ook niet slecht! In ieder geval een stuk meer comfort dan met de gasketel

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-11 18:23
Carboy54 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 17:55:
[...]

Ik kom iets hoger uit (nu 2.160 kWh) met een tweekapper uit 1981, redelijk geïsoleerd en alleen radiatoren. De laatste tijd geen omkijken naar de WP, alleen een beetje de monitoring in de gaten houden en verbruik bijhouden.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:32
Ik zit op 2700 kWh, vanaf oktober. De Amber 9.5 met 240 L boiler.
Vrijstaande woning (jaren 70) 180 m2, qua isolatie valt er nog het een en ander te verbeteren.

Sinds gisteren officieel gasloos! De gasaansluiting is verwijderd.

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-11 16:17
timpel_800 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 20:42:
Ik zit vanaf 19 november tot nu op 965 kw met de Amber 65. Twee onder een kap uit 84. Alleen beneden en badkamer verwarmen. Alles na geïsoleerd. Triple glas overal. Thermostaat op 21. Is denk ik ook niet slecht! In ieder geval een stuk meer comfort dan met de gasketel
Ik zit met een vergelijkbaar huis qua (na)isolatie (2 onder 1 kap 1980).
Bij mij wordt begin mei de Amber 95 geinstalleerd incl. tapwatervoorziening gekoppeld aan de Amber (Tapwatertank 300L Inventum HPB met 3kw Back up element).
Is je stroomverbruik (965 kw over de afgelopen 4 maanden incl verbruik van een tapwatervoorziening?
Ik neem aan dat je all electric bent gegaan met de Amber 65

• timpel_800
Hi! Zoals te lezen in mijn signature heb ik een Atalantic voor tapwater! Amber dus puur voor verwarming. Vat staat op zolder. Wp begane grond dus twee systemen was makkelijker ook omdat ik hetzelf heb geïnstalleerd.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Voor dit stook seizoen tot nu toe op 1321kWh

Woning geschakeld vrijstaand (2/1kap met eigen kap) met 197m2 woonoppervlakte en temp binnen rond 20,5 het was één van de warmste sinds jaren en ruim t laagste verbruik ooit voor mijn warmtepomp.

Het zegt allemaal niet zoveel omdat elke woning andere zoninstraling en isolatie ed heeft, en toch is het leuk om te melden en mooi om te zien dat we hier in dit topic veel tevreden gebruikers hebben van de Itho Amber 😋👍✅

Ik vervang ongeveer een gemiddeld jaar van stookseizoenen voor 2018 met 800m3 gas.

Mijn auto daarentegen heeft in 2023 wel ff 7540kWh via mijn laadpaal afgenomen 😂💰

[ Voor 48% gewijzigd door ErikVers op 19-03-2024 19:12 ]

• timpel_800
Welke zon

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Het grappig is; die zon die in die zelfde periode via mijn zonnepanelen bijna 1300kWh heeft opgewekt, loopt dit jaar synchroon aan het verbruik van de warmtepomp ✅⚡️🔌

[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 19-03-2024 20:54 ]

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-09 07:28
Carboy54 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 17:23:
[...]

Plaatsing van de diverse begrenzers ( 2 kleuren ) is afhankelijk van de waterinhoud en het niet plaatsen heeft invloed op de menging van het koude water in het vat bij gebruik.
Heb ik hier overheen gelezen in de gebruiksaanwijzing? Ik heb een 200 liter vat. Heb er nu (nog) geen begrenzers inzitten. Ik ben benieuwd of ik hoe nog iets aan moet wijzigen.

Wel heb ik de 32mm pijp vervangen voor een 40mm pijp. Ik had last van een vacuüm waardoor ik water overstromingen heb gehad op zolder 😞 wie had dat verwacht…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DQMvut0E_m77rHWQwTJz0DqGrQg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hEAmYXwy3cVTNd7hctNTuu3D.jpg?f=fotoalbum_large

• Impossibl3
psycho-realm schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 22:05:
[...]
Heb ik hier overheen gelezen in de gebruiksaanwijzing? Ik heb een 200 liter vat. Heb er nu (nog) geen begrenzers inzitten. Ik ben benieuwd of ik hoe nog iets aan moet wijzigen.
Ik heb die begrenzers er ook niet inzitten en geen last van "koud" water. Bij mij zitten ze er niet in want Lennard gaf aan dat juist bij een aantal mensen de begrenzer een probleem gaf in de waterdruk van het warm water. Onder mijn stortdouche wil ik wel voldoende druk hebben. 😁

• camel1987
Even een vraagje

Hoe loopt de warmtepomp nu bij jullie op dit moment ?
Aangezien de buitentemperatuur nu aan het stijgen is natuurlijk heeft bij mij de pomp van gisteren 12 uur smiddags tot vanochtend 6 uur niet gedraaid.

Om 6 uur heeft hij een uurtje gedraaid tot 7 uur en tot nu toe ook weer niet gedraaid.
Kan dit geen kwaad voor de pomp zelf dat deze langere tijd niks doet ofwel ?
Het is nu nog niet eens extreem warm drek als de temperaturen oplopen gaat hij zelfs snachts niet eens meer draaien hier denk.

Kan dit kwaad of hoef ik me me eigen hierover niet druk te maken ?

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Hij doet dan idd niks, en je hoeft je ook geen zorgen te maken;)

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• bommer
camel1987 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:15:
Even een vraagje

Aangezien de buitentemperatuur nu aan het stijgen is natuurlijk heeft bij mij de pomp van gisteren 12 uur smiddags tot vanochtend 6 uur niet gedraaid.

Om 6 uur heeft hij een uurtje gedraaid tot 7 uur en tot nu toe ook weer niet gedraaid.
Het is nu nog niet eens extreem warm drek als de temperaturen oplopen gaat hij zelfs snachts niet eens meer draaien hier denk.

Hier maar 2 uur afgelopen nacht, sinds Zaterdag :)

[ Voor 31% gewijzigd door bommer op 20-03-2024 20:16 ]

• Carboy54
camel1987 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:15:
Even een vraagje

Als hij teveel verbruikt maken mensen zich zorgen. Nu ook al bij te weinig? :-) Nee het kan absoluut geen kwaad.

• camel1987
Carboy54 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 20:22:
[...]

Als hij teveel verbruikt maken mensen zich zorgen. Nu ook al bij te weinig? :-) Nee het kan absoluut geen kwaad.
Oh nee ik maak me verder geen zorgen hoor maar ik dacht dat hij wel om de zoveel tijd een keer in beweging moest komen.
Dus het kan geen kwaad dat is duidelijk 😅
Vind het verbruik prima zo 😂

Dat is nog een stuk minder als hier dan.
@bommer

[ Voor 9% gewijzigd door camel1987 op 20-03-2024 21:05 ]

• bommer
camel1987 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 21:03:
[...]

Oh nee ik maak me verder geen zorgen hoor maar ik dacht dat hij wel om de zoveel tijd een keer in beweging moest komen.
Dus het kan geen kwaad dat is duidelijk 😅
Vind het verbruik prima zo 😂

Dat is nog een stuk minder als hier dan.
@bommer
Dat is de waarde van goede isolatie😀
Vannacht een run van 1,5 uur, omdat de temperatuur zakt naar 7 a 8 graden, is het boven de 10 a 12 graden gebeurt er hier helemaal niets meer met verwarmen. Of er moet veel wind staan, uit de verkeerde hoek.

In januari had ik een verbruik van 340kWh en in februari maar 180kWh, tot nu in Maart 103kWh met iets meer dan een week te gaan denk ik totaal 140 a 150 kWh.

Ik schat zonder koelen 1900kWh of minder per jaar. Dat is inclusief warm tapwater.

Dat komt mooi uit ik had een overschot van 3000kWh.

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Daar sta ik dan met mijn 2600kWh en 100kWh backup heater :P

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

silverball

De wagen voor moderne mensen

Carboy54 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 20:10:
[...]

Dat is afhankelijk van het cop op dat moment. Verbruik compressor in watt x cop = minimum vermogen. Reken op 2- 2.5 Kw
Maar zie ik dat dan verkeerd of heeft een Amber 9 dan een extreem hoog minimum tov bijv. een aroTHERM 55 ? ( Ik vergelijk deze twee vanwege de vermogens afname die zover ik kan zien aardig gelijk loopt) Of zal dit in de praktijk allemaal wel meevallen ?

Ik vind het maar lastig te vergelijken, of moet ik de Kiwa keuring afwachten?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• Carboy54
silverball schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 17:02:
[...]

Maar zie ik dat dan verkeerd of heeft een Amber 9 dan een extreem hoog minimum tov bijv. een aroTHERM 55 ? ( Ik vergelijk deze twee vanwege de vermogens afname die zover ik kan zien aardig gelijk loopt) Of zal dit in de praktijk allemaal wel meevallen ?

Ik vind het maar lastig te vergelijken, of moet ik de Kiwa keuring afwachten?
Afhankelijk van de COP rond de 2.5-2.8 Kw maar het pendelen kan door de settings prima worden voorkomen.

• bommer
leejoow schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 16:42:
Daar sta ik dan met mijn 2600kWh en 100kWh backup heater :P
Vind ik ook nog wel mee vallen hoor.
en het is allemaal relatief a/d van het oude gasverbruik en energie verlies van de woning.

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:30
Mijn buren willen een warmtepomp aanschaffen en ik help ze daar een beetje bij. De keuze is gevallen op de Amber 95 (R290). Deze is enkelfase 220V en heeft nog een lage buiten unit en is betrekkelijk stil .
Ik lees hier op dit topic goede recensies, of vergis ik mij daarin?

Echter heeft de Amber nog geen warmtemeting en daarom is het handig om in de installatie fase gelijk maar een warmtemeter aan te brengen.

Welke Kampstrup is geschikt voor DN25?
Ik neem aan dat de kWh elektrisch wel gemeten worden door de Amber. Of beter een DINrail kWh meter?

• Carboy54
Tomexergie schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 19:12:
Mijn buren willen een warmtepomp aanschaffen en ik help ze daar een beetje bij. De keuze is gevallen op de Amber 95 (R290). Deze is enkelfase 220V en heeft nog een lage buiten unit en is betrekkelijk stil .

Echter heeft de Amber nog geen warmtemeting en daarom is het handig om in de installatie fase gelijk maar een warmtemeter aan te brengen.

Ik neem aan dat de kWh elektrisch wel gemeten worden door de Amber. Of beter een DINrail kWh meter?
Simpel Ali ding doet het prima hier voor 13 euro
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9v_3ybWTb8WB8TbGxA6R4Bq3A9M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ogid4KGsrGm3xHDIyjWNKf8w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZY6h_2NRtyH9lqRnkWlGPaHz170=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yBglmrjeP0z1IZGoKevJMoMd.png?f=user_large

• bommer

Een kamstrup multical 403, is een hier veel gebruikte meter. de meeste lezen deze met een infrarood module uit. Ik zelf via een KNX module voor deze meter.
Beter is een aparte meter, dez zijn vaak ook geijkt. De kamstrup is dat ook enzo heb je een betrouwbaar inzicht in de prestaties en het verbruik.
Als je een beetje handig bent kun je met Home Assistant aparte sensoren maken voor verbruik van.
- verwarmen
- koelen
- warm tapwater
zowel elektrisch als thermisch. en COP sensoren.
Ik werk druk aan een modbus integratie voor Home Assistant, Als deze klaar is zal ik ook wat voorbeelden doen van de gemaakte sensoren.

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:30
[quote]bommer schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 19:23:
[...]

Een kamstrup multical 403, is een hier veel gebruikte meter. de meeste lezen deze met een infrarood module uit. Ik zelf via een KNX module voor deze meter.

[...]
De 403 is 200 Eur duurder dan de Kamstrup 303.
Is de 303 niet te krap met DN20 voor de Amber 95 die DN25 heeft? Bij 1500 l/h kan DN20 ook wel want de 303 gaat tot 2,5 m3/uur.

Is er al ervaring mee?

• bommer
Tomexergie schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 20:16:
[quote]bommer schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 19:23:
[...]

[...]
De 403 is 200 Eur duurder dan de Kamstrup 303.
Is de 303 niet te krap met DN20 voor de Amber 95 die DN25 heeft? Bij 1500 l/h kan DN20 ook wel want de 303 gaat tot 2,5 m3/uur.

Is er al ervaring mee?
Volgens mij is de 303 niet uitbreidbaar met bijv. modbus print en heeft eenvaste accu/batterij.
is deze leeg dan moet unit vervangen worden.

• tonwes99

Je adviseert je buren, moet je dan wel die Kamstrup doen? Of is hij/zij ook een tweaker, en kan hij/zij omgaan met KNX-modules en modbus integraties. Of.... moet je je beperken tot een leuke kWh-meter met wifi zoals @Carboy54 noemt?

Oja, je noemt 1-fase, dat klopt, maar als je de (ingebouwde) back-up heater wilt gebruiken op koude dagen heb je een tweede groep nodig. Vermogen van de WP loopt terug als het koud wordt, en dan heb je power nodig!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:44
Voor Kamstrup (met één p) zijn er al een heleboel topics, met als meest actieve deze: Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz
Daarin vind je vast wel een antwoord op je vraag, en is die zeker meer on-topic.
Dat is altijd beter. Voor iemand die zelf niet al te technisch is, is het systeem van HomeWizard lekker simpel en niet afhankelijk van een eigen server of Pi oid.
(Al vraag ik me wel af wat iemand die niet zo technisch is met een Kamstrup moet...)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Impossibl3

Zelf heb ik een Kamstrup 603 Qn 2,5 met 230v module er bij (installatie setje is ook via hen te bestellen). Ik lees die uit via deze unit van Smartgateways. Mochten je buren niet technisch zijn dan kan je een jaar abbo afsluiten bij en zodat je inzicht in je Wp hebt. Al vraag ik mij af of ze op dit soort dingen zitten te wachten. Verder heb ik een 3 fase kWh meter er achter hangen van HomeWizard. Makkelijk lokaal in HA te integreren maar ook een prima app voor huis tuin en keuken gebruik. Ook dit is weer afhankelijk van de kennis van je buren.

Pagina: 1 ... 60 ... 132 Laatste