Klopt. Dat is dus wel een belangrijke voorwaarde. Persoonlijk (en jij ook volgens mij) red ik het prima als ik 1 of 2 keer per week mijn auto met zonnestroom kan opladen.
Waar ik voor pleit is om meer te denken aan
verbruik afdekken, ipv
opwek verbruiken. Het eerste is financiële optimalisatie, het 2e is meer hobby en kan zelfs tot extra kosten leiden.
Daarom zou je wat mij betreft kunnen kijken naar wat je dagelijks aan kWh's nodig hebt om de EV('s) gaande te houden en die opslag in kWh's plaatsen.
Dat kun je doen, maar dat komt dus met een prijs. Daarom zou 100% inkoop van stroom proberen te voorkomen niet het doel moeten zijn, want dan ben je juist duurder uit.
Zowel qua Capex als Opex. Je moet een thuisaccu kopen en daarnaast zijn er operationele kosten vanwege met name de (ont)laadverliezen.
Soms moet je ook 'accepteren' dat je hier en daar wel stroom van het net kunt inkopen, omdat soms ook gewoon de slimste keuze is.
Je EV met een thuisaccu opladen is volgens mij pas interessant als het niet gelukt is om:
-de EV direct met zonnestroom op te laden (de allerbelangrijkste, want vaak lukt dit best aardig)
-de EV met (gunstige) dynamische tarieven op te laden
en als
-de zonnestroom zonder die accu 'verloren' zou zijn gegaan of verkocht tegen 0,0025 cent per kWh
Qua business case zal dit niet snel 'uit' kunnen voor een thuisaccu, omdat die thuisaccu qua business case dus concurreert met 'direct EV op laden van je zonnepanelen' maar het hangt ook van je criteria af. Sommige mensen zijn misschien best tevreden met een tvt van 10 jaar bijvoorbeeld, met de gedachte om ook minder afhankelijk te zijn en dat ze het als hobby zien.
1 ding is wel zeker: Zonnepanelen lonen nog steeds mits je je eigenverbruik kunt verhogen.
Ja zeker, maar zoals gezegd zou ik daar niet de focus op leggen. De focus zou moeten liggen op afdekken van je verbruik (over het hele jaar) met opwek. Die opwek in de zomer is gewoon (vrij) waardeloos en het is slimmer om dat te accepteren en het te 'dumpen' ipv allerlei trucs uithalen en extra investeringen doen om iets wat waardeloos is toch nog een beetje nuttig te maken. Die 'zomer kWhs' kun je beter inzetten voor airco/jacuzzi/zwembad of whatever, of door ook andermans EV op je oprit te gaan laden.
Verder toont jouw verhaal en jouw ervaringen hoe complex het eigenlijk is en welke mogelijkheden er allemaal zijn. Dit vind ik erg lastig samen te vatten in een business case want het hangt heel er af van al gemaakte keuzes en keuzes die je nog gaat maken.
[
Voor 9% gewijzigd door
de Peer op 21-04-2025 17:31
]
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018