Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
elektriekert schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:54:
[...]

Heb je geen tweede set CT klemmen bij je Zappi zitten?
Ik heb hier een tweede set in de werkschakelaar van de omvormer erbij gepropt en kan dus precies zien wat alleen de zonnepanelen opwekken.

Ik verwacht dat je dan in HA ook een automation kan maken waarbij het een en ander beter te sturen valt?
Jawel, ik heb zowel CT-klemmen om de PV kabels heen als de SolarEdge koppeling in Home Assistant waarmee ik de waardes gewoon beschikbaar heb. Maar die zonnestroom gaat op dit moment bijv. eerst naar de accu's. En daarna kan je niet meer achterhalen waar de stroom uit de accu's vandaan komt.

En ergens maakt het mij persoonlijk ook niet zoveel uit, het gaat mij erom dat de energierekening zo laag mogelijk is :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:33

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik heb een helper "" waarin het actuele energietarief zet (ik heb alleen piek/dal).

Ik heb een automation die de switch tussen piek dal doet en daar heb ik nu twee triggers aan toegevoegd:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
trigger: template
value_template: >-
  {{ (states('sensor.electricity_meter_net_current_consumption_phase_l1')) |
  round(0) +
  (states('sensor.electricity_meter_net_current_consumption_phase_l2')) |
  round(0) +
  (states('sensor.electricity_meter_net_current_consumption_phase_l3')) |
  round(0) < 0 }}
for:
  hours: 0
  minutes: 1
  seconds: 0
id: nul

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
trigger: template
value_template: >-
  {{ (states('sensor.electricity_meter_net_current_consumption_phase_l1')) |
  round(0) +
  (states('sensor.electricity_meter_net_current_consumption_phase_l2')) |
  round(0) +
  (states('sensor.electricity_meter_net_current_consumption_phase_l3')) |
  round(0) > 0 }}
id: boven-nul

Ik maak gebruik van de DSMR integratie in HA.

Op basis van die trigger ID's zet ik vervolgens het tarief op 0. TeslaMateAgile snapt dit en berekent dan de kosten van de laadsessie.

Is nog steeds niet helemaal zuiver natuulijk, want op het moment dat het niet 0 is komt misschien alsnog de helft wel uit de zonnepanelen. Het gaat mij voor nu wat te ver om dat helemaal uit te werken, wellicht dat ik daar nog eens naar ga kijken als ik m'n Smart EVSE laadpaal aan de praat heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:34
Taro schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:02:
[...]

Jawel, ik heb zowel CT-klemmen om de PV kabels heen als de SolarEdge koppeling in Home Assistant waarmee ik de waardes gewoon beschikbaar heb. Maar die zonnestroom gaat op dit moment bijv. eerst naar de accu's. En daarna kan je niet meer achterhalen waar de stroom uit de accu's vandaan komt.

En ergens maakt het mij persoonlijk ook niet zoveel uit, het gaat mij erom dat de energierekening zo laag mogelijk is :)
Ik had het thuisaccu verhaal al niet meer scherp 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-05 12:17
Is er ergens goed leesvoer te vinden over al deze combinaties? Het begint een redelijke complex verhaal te worden.
Ik sta voor de keuze om hybride of EV te gaan rijden in 1-2 jaar. Wij hebben een warmtepomp (hoog verbruik) en 20 zonnepanelen (wat issues mee, leveren maar 2500 kWh terwijl de buren ruim 5000 kWh opwekken met dezelfde panelen).
Daarbij speelt dus ook de vraag of een thuisaccu interessant is, maar dan komt ook een mogelijk EV auto langs. Of gezien de aanschaf toch nog even een hybride, want met vakanties is dat toch ook wel wat praktischer. Ofwel; een hoop keuzes die elkaar beinvloeden. Dan leest dit topic niet helemaal lekker, omdat ik een gap in mijn kennis heb met wat hier allemaal gedeeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-05 10:50
(jarig!)
Upbeat78 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:58:
en 20 zonnepanelen (wat issues mee, leveren maar 2500 kWh terwijl de buren ruim 5000 kWh opwekken met dezelfde panelen).
Was er geen issue ooit met Growat omvormers die gecapped werden op 2500W? Was met firmware op te lossen, dacht ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Ofwel; een hoop keuzes die elkaar beinvloeden. Dan leest dit topic niet helemaal lekker, omdat ik een gap in mijn kennis heb met wat hier allemaal gedeeld wordt.
Wij zijn ook allemaal niet met deze kennis geboren. En met een goede EV kan je ook prima op verre vakanties, doen we hier al 6 jaar. Dus lees je gewoon goed in, ga op onderzoek uit, wees niet te bang, hak knopen door en ga ervoor :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-05 18:00

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Is er ergens goed leesvoer te vinden over al deze combinaties? Het begint een redelijke complex verhaal te worden.
Ik sta voor de keuze om hybride of EV te gaan rijden in 1-2 jaar. Wij hebben een warmtepomp (hoog verbruik) en 20 zonnepanelen (wat issues mee, leveren maar 2500 kWh terwijl de buren ruim 5000 kWh opwekken met dezelfde panelen).
@Upbeat78 Die opwek zou je natuurlijk gewoon goed moeten kunnen krijgen. Zeker als je buren dezelfde panelen hebben op een zelfde vorm dak (dus geen andere schaduwwerking of zo).

En dan nog wat info die hier in dit topic eigenlijk niet thuishoort:
Daarbij speelt dus ook de vraag of een thuisaccu interessant is, […]
offtopic:
Een thuisaccu is financieel nooit interessant. Terugverdienen gaat onder de huidige omstandigheden nooit lukken. Wel kun je daarmee je terugleveren flink terugbrengen en dus je eigengebruik opschroeven. Ook kun je daarmee helpen het net te ontlasten, maar dat zijn dan dus andere redenen voor een thuisaccu.
[…] maar dan komt ook een mogelijk EV auto langs. Of gezien de aanschaf toch nog even een hybride, want met vakanties is dat toch ook wel wat praktischer.
offtopic:
Ik reed de afgelopen 6 jaar met een Kia e-Niro en ging daarmee zonder problemen naar Frankrijk en naar Zweden. De angst leeft met name zolang je nog geen EV hebt. Maar lees jezelf wel goed in hier op Tweakers voordat je een keuze maakt.
Ik heb pasgeleden mijn 2e EV gekocht: een Hyundai IONIQ 5 en die laadt zó snel dat je niet eens tijd hebt om koffie te halen en op te drinken. Dus daarmee heb je ook meteen het idee om zeep geholpen dat laden te lang duurt (argument van sommige verstokte bezinerijders).

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:51
Daarbij speelt dus ook de vraag of een thuisaccu interessant is, maar dan komt ook een mogelijk EV auto langs. Of gezien de aanschaf toch nog even een hybride, want met vakanties is dat toch ook wel wat praktischer. Ofwel; een hoop keuzes die elkaar beinvloeden. Dan leest dit topic niet helemaal lekker, omdat ik een gap in mijn kennis heb met wat hier allemaal gedeeld wordt.
Combinatie Warmtepomp/EV is geen probleem als je maar zorgt dat je loadbalancing hebt, i dat geval kan het gewoon op 3x25A.
Of een thuisaccu interessant is icm met een Thuisaccu hangt ook af van het type energiecontract dat je hebt.

Keuze EV of Hybride is wat mij betreft niet moeilijk. Hybride is een combinatie van systemen die elk hun kosten en onderhoud hebben. Een EV heeft op dit moment de meeste voordelen, lage kosten per km en geen of zeer weinig onderhoud.
Laadstress is tegenwoordig niet meer nodig, ik kom al jaren met mijn EV in afgelegen gebieden van Frankrijk, Spanje en Portugal en nog nooit een probleem gehad om ergens een laadpunt te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
Taro schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 19:25:
[...]

Wij zijn ook allemaal niet met deze kennis geboren. En met een goede EV kan je ook prima op verre vakanties, doen we hier al 6 jaar. Dus lees je gewoon goed in, ga op onderzoek uit, wees niet te bang, hak knopen door en ga ervoor :)
Ik hoor daar dus verschillende verhalen over ervaringen met het laden in het buitenland. Probleem vind ik niet het wachten. Maar of je werkende laadstation vindt. Afgezien ik er ook een risico aan vind zitten een EV; als er kosten zijn dan zijn deze wel hoog. Anders dan de brandstofmotor. Ik ben nog een beetje huiverig voor 2e hands EV; gebruikte accu en levensduur. Maar misschien weet ik nog te weinig. Ik zal gewoon overal eens een beetje meelezen.

Om een beeld te schetsen wat de vraag is jaarlijks: zo'n 7000kWh. Waar deze vooral in de koude tijden door het dak schiet. Het is voor mij wel een serieuze vraag hoe ik mijn (energie)kosten verder omlaag kan krijgen. Behalve de kachel uit te zetten.
De "angst" zit hem vooral in de hoge aanschafkosten. Andere warmtepomp. Andere auto. Accu. Het zijn forse uitgaven. Terwijl ik de kosten per maand omlaag wil krijgen. Is een beetje contradictie zo.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
@Upbeat78 Aangezien dit het "Het goedkoop thuisladen van je EV topic" en niet het "Overtuig Upbeat78 dat hij voor een EV moet gaan" ;) topic betreft wil ik er nog 1 ding over kwijt: Je ziet op tegen de hoge evt. onderhoudskosten van een EV (lage kans), maar vindt heel veel kleine onderhoudskosten bij een ICE (hoge kans) prima? Gebruik dan een spaardoel en zet er iedere maand iets op, doen we hier ook.

Ik zie veel mensen om mij heen die eigenlijk helemaal geen EV willen en overal drempels opwerpen. Als je er niet klaar voor bent: Gewoon niet doen. Ik had in 2019 mijn eerste lease EV, die in 2023 weggedaan en daarna een nieuwe Model Y LR en 2e hands Model 3 SR+ gekocht, dat hebben we gedaan omdat we het aandurven en de onderhoudskosten nihil zijn. Sterker nog, op banden en een setje HEPA-filters na geen onderhoud hoeven te doen. En als je het juiste merk en type afneemt, bijv. Tesla, dan is onderweg laden geen enkel probleem. Ja, bij Ionity, Engie en anderen zijn de laadpalen weleens vol. Maar het worden er steeds meer en wil je extra zekerheid dan heb je bij Tesla veel meer opties.

Goed, wil je hier verder op ingaan: Dat kan in het volgende topic: [BEV] Het Elektrische auto's topic - deel 5.

Wat betreft de kosten omlaag brengen en goedkoop rijden/laden: Met het volledig thuisladen van de Model Y, 3 warmtepompen en 5760 Wp aan zonnepanelen kwamen wij vorig jaar op 7865 kWh afname en 2334 kWh teruglevering uit. Eind december dus de M3 SR+ erbij gekocht en als wij niet zouden ingrijpen zouden we in 2025 op zo'n 10.000 kWh afname komen. Om die reden heb ik de volgende maatregelen getroffen:
  1. Thuisaccu met omvormers waarop zonnepanelen direct DC kunnen worden aangesloten
  2. Begonnen met 4 extra zonnepanelen, er ligt een offerte voor 13 extra panelen
  3. Vorig jaar een extra stopcontact op de oprit laten aanleggen onder de laadpaal, op de zonnepanelen groep
Wat ik hiermee dit jaar probeer te bereiken:
  1. Model Y + Model 3 tegelijkertijd laden gedurende de goedkoopste momenten, vannacht bijv. ook gedaan.
  2. Extra PV opwek + deze opwek opslaan, dus als je 's avonds thuiskomt en moet laden voor de volgende dag, maar de tarieven zijn hoog, dan kan je goedkope en zelf opgewekte stroom in de auto knallen. Het is niet voldoende capaciteit om dagelijks de auto helemaal te vullen, maar dat hoeft ook niet, de M3 gebruikt max 12kWh per dag en de MY max 23 kWh per dag en ze redden het vaak een hele week op 1 lading, dus iedere dag bijv. met 10-12 kWh bij laden kan je vele weken verder brengen.
  3. Op de goedkoopste dynamische momenten laden zowel de auto's als de accu's.
Dit resulteert in bijv. het volgende plaatje van vannacht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GFmyEZy4FIN2HWHvIhzjVvhbPyo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lhaOhLwnh2qD4CvuRxdBb3CQ.jpg?f=fotoalbum_large

En gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lRaSnYcpANSCR__olVqd71uTsSU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xbHtR6twXTBSzQy9WaFaVMii.jpg?f=fotoalbum_large

De Model Y pakt straks om 13:00 en 14:00 nog even 2 uurtjes mee a 22 ct/kWh en beide auto's kunnen dan volgende week weer voor zo'n 60 kWh x 20,5 ct/kWh (12,30 Euro) & 45 kWh x 20,5 ct/kWh (9,23 Euro) de hele week heen en weer naar werk, waarbij mijn vrouw tot december vorig jaar 3-4x per maand voor 45 Euro per keer de benzinetank moest vullen, dus reken maar uit.

In mijn geval krijg ik zowel mobiliteitsvergoeding als km-vergoeding en dan is dit gewoon een slimme businesscase :)

Dus nogmaals: Stop met twijfelen en ga ervoor, of zie er vanaf. Wij zijn er hier vol voor gegaan en zou dat zonder enige twijfel opnieuw doen, maar het begint met je mindset: Stoppen met denken in problemen en starten met het denken in kansen en als je dat moeilijk vindt, of het financieel niet haalbaar is: Zie er dan vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
Taro schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:12:
@Upbeat78 Aangezien dit het "Het goedkoop thuisladen van je EV topic" en niet het "Overtuig Upbeat78 dat hij voor een EV moet gaan" ;) topic
Even mijn laatste reactie, ik wil idd het topic niet kapen. Nou, ik zie dat plaatje dat jij schets dus ook en ik wil vooral begrijpen HOE ik dit kan realiseren. Tuurlijk zijn er risico's, maar als ik er begrip van heb zoals o.a. jij dat hebt dan snap ik ook hoe ik dat kan uitnutten. Nu zie ik vooral aanschafkosten en heb nog geen benul hoeveel het mij zou kunnen opleveren + hoe ik dat voor elkaar kan krijgen. Dan heb ik in mijn hoofd wel de kosten en niet de baten. Op dat punt zit ik dus. Ik zie de kans, maar weet nog niet hoe ik dat aan elkaar moet rijgen. Vandaar mijn initiele vraag; waar vind ik leesvoer over hoe ik hier meer begrip van kan krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Upbeat78 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:28:
[...]

Even mijn laatste reactie, ik wil idd het topic niet kapen. Nou, ik zie dat plaatje dat jij schets dus ook en ik wil vooral begrijpen HOE ik dit kan realiseren. Tuurlijk zijn er risico's, maar als ik er begrip van heb zoals o.a. jij dat hebt dan snap ik ook hoe ik dat kan uitnutten. Nu zie ik vooral aanschafkosten en heb nog geen benul hoeveel het mij zou kunnen opleveren + hoe ik dat voor elkaar kan krijgen. Dan heb ik in mijn hoofd wel de kosten en niet de baten. Op dat punt zit ik dus. Ik zie de kans, maar weet nog niet hoe ik dat aan elkaar moet rijgen. Vandaar mijn initiele vraag; waar vind ik leesvoer over hoe ik hier meer begrip van kan krijgen.
Heb je de topicstart van dit topic gelezen? :)

De beste combinatie is: Een EV die uitgesteld kan laden met een voldoende groot accupakket om niet per se iedere dag te moeten laden, een eigen oprit + laadpaal die je slim kunt aansturen op basis van dynamische tarieven en idealiter ook zonnepanelen omdat dat gewoon linksom of rechtsom nog steeds een goede investering blijft ondanks wat alle traditionele dino media zeggen.

Lees vooral even de topicstart goed door. En stel daarna evt. relevante vragen hier, we helpen graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:30

bert pit

asdasd

Upbeat78 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:45:
[...]

Ik hoor daar dus verschillende verhalen over ervaringen met het laden in het buitenland. Probleem vind ik niet het wachten. Maar of je werkende laadstation vindt.
Dit is een van de zaken die Tesla Knip goed geregeld heeft. Die lopen een beetje voor maar ik ga ervan uit dat andere snelladers merken binnen korte tijd dat ook op orde hebben.
Wij zijn vorig jaar naar Portugal gereden, het jaar daarvoor midden Italie en geen centje pijn. Ook de wintersport gaat prima.

Met name die lange ritten vallen heel erg mee, omdat je gedwongen wordt om even te stoppen. Je komt dus veel rustiger op je bestemming aan. En omdat wij doorgaans toch al om de 3 uur stopten met de ICE maakt het in tijd weinig uit.

EDIT: sorry ik laat me ook meeslepen in een discussie die hier niet thuishoort

[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 22-02-2025 12:34 . Reden: Ja, dat mag je noemen en dat hoeven we op Tweakers niet iedere keer te benadrukken. ]

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Morgen 2 uurtjes alleen belasting/BTW betalen om te laden, de goede/betere tijden komen er weer aan d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yxh4pTRXR08iHMIol5fMY4CjuGM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ob5DERUsVjcpqra24MrcHkSh.png?f=user_large

* Taro pakt alvast de mobiele lader erbij om 2 auto's tegelijk te gaan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPaul62
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 06-04 11:31
Ik ben nieuw op dit forum en ook een 'groentje' waar het gaat over elektrisch rijden.
Ik heb sinds kort een dynamisch energiecontract bij Zonneplan en gebruik de Zonneplan charge2 laadpaal. Daar gaat mijn vraag over: de Zonneplan app heeft de optie Powerplay - gratis laden bij stroomoverschot. Tot nu toe heb ik alleen via deze functie geladen. De app geeft aan dat 'gratis wordt geladen omdat er een stroomoverschot is'. Maar is dat ook echt gratis??? Volgens Zonneplan wordt de afname gecompenseerd met een zgn. Powerplay-vergoeding. Maar als ik in de app kijk staat die op €0,00 en worden wel degelijk laadkosten in rekening gebracht. Klantenservice van Zonneplan kan mij geen duidelijk antwoord geven
Iemand hier wel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nju6uBSBQKyhlZH5N4JSPzmlKqI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JpE57xnEbkDnPVmJl6wegFEX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Gisteren en vandaag weer mooi de 2 EV's en thuisaccu opgeladen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u8Czbd0F4Qoatk89My9XyaUfAGM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/I77NO3GtVjE7kaRDtHBgSlqD.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iFq5uuhfLD-1CnT7j2Q3Rlumro0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8cNdB6BqisGuZdF32tvFsRf2.jpg?f=fotoalbum_large

Totaal deze maand, incl. het volledig thuisladen van 2 auto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AAU5mFKqp6su9eizIGpZNaOLFw4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zyYPZ8qBdBqvpemYlTPiYBbU.jpg?f=fotoalbum_large

Doel is beide auto's dit jaar voor gemiddeld/max 15 ct/kWh te laden. Deze maand zitten we daar tot nu toe onder. Daarbij reken ik niet mee dat de thuisaccu nu ook helemaal is gevuld met stroom voor 12-15 ct/kWh, dat bijv. morgenavond nog deels in de auto kan worden geladen én dat ongeveer 20-25% van de stroom vanuit de al afbetaalde zonnepanelen is gekomen.

Vooralsnog kan de businesscase van de EV vs mijn vrouws eerdere benzineauto prima uit ondanks de wegenbelasting die we nu moeten gaan betalen d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-05 18:26
Ik wil mijn MY integreren met Home Assistant om beter op zonnestroom te kunnen laden. Zijn er meer mensen die dit al hebben gedaan? Het aansturen van de laadpaal zelf is niet mogelijk (dichtgetimmerd ding vanuit de werkgever. Dus ik wil afhankelijk van de zonne-opwek de parameters laadsnelheid en laadpercentage bijsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:53

de Peer

under peer review

abbeyrules schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:47:
(dichtgetimmerd ding vanuit de werkgever. )
Zeker weten? Ik had ook een dichtgetimmerde Alfen laadpaal, maar heb via de leasemaatschappij het wachtwoord gekregen waarna ik hem volledig kon aansturen via Home Assistant.

Ik bedenk me nu trouwens dat je in het verkeerde topic zit. Dit is meer iets voor:
Thuisladen van je EV deel 2

[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 12-03-2025 13:50 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:15
Taro schreef op zondag 9 maart 2025 @ 17:47:

Doel is beide auto's dit jaar voor gemiddeld/max 15 ct/kWh te laden. Deze maand zitten we daar tot nu toe onder. Daarbij reken ik niet mee dat de thuisaccu nu ook helemaal is gevuld met stroom voor 12-15 ct/kWh, dat …
Als jullie in NL dergelijke prijzen vermelden, houden jullie er dan rekening mee dat er ook afleverkosten te betalen zijn? Hier in Vlaanderen bedragen de kosten per afgenomen kWh namelijk pakweg 13,5c€ (met daar bovenop de day-ahead afnameprijzen). Als je dan op de goedkope uren afneemt, opslaat, en op de dure uren terug injecteert, dan moet één kWh in zo’n geval al 13,5c€/kWh duurder kunnen verkocht worden voordat je er je voordeel mee haalt (bij injectie worden dan géén kosten aangerekend) 🤔

15c€/kWh lijkt mij in deze optiek in Vlaanderen behoorlijk moeilijk haalbaar…

[ Voor 4% gewijzigd door flupp op 13-03-2025 15:24 ]

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:32
flupp schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 15:21:
[...]

Als jullie in NL dergelijke prijzen vermelden, houden jullie er dan rekening mee dat er ook afleverkosten te betalen zijn? Hier in Vlaanderen bedragen de kosten per afgenomen kWh namelijk pakweg 13,5c€ (met daar bovenop de day-ahead afnameprijzen). Als je dan op de goedkope uren afneemt, opslaat, en op de dure uren terug injecteert, dan moet één kWh in zo’n geval al 13,5c€/kWh duurder kunnen verkocht worden voordat je er je voordeel mee haalt (bij injectie worden dan géén kosten aangerekend) 🤔

15c€/kWh lijkt mij in deze optiek in Vlaanderen behoorlijk moeilijk haalbaar…
In Nederland rekenen we met ruim 10 cent belasting en meestal ongeveer 2 cent transportkosten die de leverancier rekent.
Dus met 15 cent wordt ongeveer 3 cent kostprijs per kWh bedoeld.
Injectie kost ook weer 10 cent, die wordt kwijtgescholden dankzij de salderingsregeling (eindigt 1 januari 2027).

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
Pr088 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 17:17:
[...]
In Nederland rekenen we met ruim 10 cent belasting en meestal ongeveer 2 cent transportkosten die de leverancier rekent.
Dus met 15 cent wordt ongeveer 3 cent kostprijs per kWh bedoeld.
Injectie kost ook weer 10 cent, die wordt kwijtgescholden dankzij de salderingsregeling (eindigt 1 januari 2027).
3c€/kWh, zonder de overige (voornamelijk transport-)kosten, da’s dan toch niet realistisch, of zie ik dan ook nog iets anders over het hoofd?
(ook @Taro )

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
flupp schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 19:54:
[...]

3c€/kWh, zonder de overige (voornamelijk transport-)kosten, da’s dan toch niet realistisch, of zie ik dan ook nog iets anders over het hoofd?
(ook @Taro )
Van mijn meest recente factuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ok5gx7ofvN7MZPQL1uFXJBBejs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/m75PxOW5ZUZAOP4OQFvRlxkn.png?f=user_large

En de bedragen die ik hier post zijn incl. energiebelasting, zie ook het vinkje dat ik altijd bewust toon op de screenshots.

Het verschil voor deze maand zonder en met enegiebelasting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dkSO4O41qeVJY8B9g9OlwqpNT6g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ui75BiXaE8Os1tEdcUxL355V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fMl_2Z70XocWwuGagdikGXb_zIE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/semsiAAXwq6a3u2JIkf76DlZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
Taro schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 20:03:
[...]

En de bedragen die ik hier post zijn incl. energiebelasting, zie ook het vinkje dat ik altijd bewust toon op de screenshots.
Ok, ik merk dat je wel over een groot vermogen en een grote batterij beschikt, en mijn eerdere verwarring over die goedkope prijzen zit ‘m in de eigen productie (waarvoor je die afnamekosten uiteraard niét moet betalen).

Uiteraard kun je met 8+kWp en 17kWh opslag (zie ik dan weer in jouw auto-signatuur) al ‘t één en ‘t ander. Maar de terugverdientijd wordt daar ook al wat langer door, hee. In hoeveel tijd (be)reken je dat terugverdiend te hebben?

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
flupp schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 21:54:
[...]

Ok, ik merk dat je wel over een groot vermogen en een grote batterij beschikt, en mijn eerdere verwarring over die goedkope prijzen zit ‘m in de eigen productie (waarvoor je die afnamekosten uiteraard niét moet betalen).

Uiteraard kun je met 8+kWp en 17kWh opslag (zie ik dan weer in jouw auto-signatuur) al ‘t één en ‘t ander. Maar de terugverdientijd wordt daar ook al wat langer door, hee. In hoeveel tijd (be)reken je dat terugverdiend te hebben?
Met dynamische tarieven heeft een zelf opgewekte kWh evenveel waarde als een afgenomen of teruggeleverde kWh. Ik had die kWh immers ook voor het geldende tarief terug kunnen verkopen.

De zonnepanelen zijn al ruimschoots terugverdiend, 8 jaar geleden geplaatst. De 17 kWh accuopslag heeft mij +-1.300 Euro gekost en er is nog 9 kWh extra onderweg, mogelijk meer, heb een aantal mooie samenwerkingen ivm een review website. In bijv. Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic kan je daar meer over vinden, ben ik altijd transparant over (geweest).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Mooie dag weer vandaag, gisteren en vandaag zeer goedkoop geladen, we kunnen beide weer de hele week heen en weer naar werk voor een paar Euro :)

Gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GDY3ld29P2bqVwsWrdKYnI-aOSQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zr15rU0tvfuKKsM0QiOsnea7.png?f=fotoalbum_large

Vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U6XFgfGrf0o2H2WpVM11kwH0CUM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nqr0D7t9WkbA2w5fdllILTpw.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lAVNCkWDYoLOshBP3E-CGMGd3GY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AulO4uOTSPtoI04aweKsvSIs.png?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door Taro op 22-03-2025 21:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:33
Ik baal (bijna/soms) dat ik gratis op het werk kan laden, is niet goed voor mijn gemiddelde stroomprijs 🫣

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Card Nox schreef op zondag 23 maart 2025 @ 00:36:
Ik baal (bijna/soms) dat ik gratis op het werk kan laden, is niet goed voor mijn gemiddelde stroomprijs 🫣
;)

Ik was voorheen ook blij met een leaseauto, laden op het werk en declareren van de thuisgeladen kWh's. Maar kreeg hier de keuze voor leaseauto + bijtelling OF mobiliteitsbudget + km-vergoeding en aangezien ik nooit meer in een baan wil blijven hangen door de voorwaarden of omstandigheden toen voor mob. budget gekozen en zelf een auto aangeschaft.

Op het moment dat het mij niet meer bevalt op het werk lever ik laptop en de druppel voor de voordeur in, rij ik naar huis in mijn eigen auto en kan iedereen lekker de *@* krijgen. Heerlijk gevoel :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Card Nox
Ik rij private lease dus zit qua auto niet aan werk vast. Ik werk voor mezelf dus zit sowieso nergens vast. Maar deze opdrachtgever bied gratis laden aan voor alle medewerkers en bezoekers dus dief van mijn eigen portemonnee als ik het niet doe. Maar toch met deze prijzen wordt thuis laden gewoon leuk haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Card Nox schreef op zondag 23 maart 2025 @ 00:36:
Dat lijkt me niet legaal?

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
offtopic:
@de Peer, ken de exacte regels niet. Maar als de werkgever hier belasting over betaald (aangezien het een verkapte vorm van loon is) mag het volgens mij.

https://www.tanger.nl/ken...aden-op-werk-is-dat-loon/

Ik laad de motor nu wel op 100% groene stroom maar maak niet zo veel kilometers dus dat zet weinig zoden aan de dijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05:38

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

de Peer schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:00:
[...]

Dat lijkt me niet legaal?
En als het een lease auto is, is dat prima legaal

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

prein2 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:17:
[...]

En als het een lease auto is, is dat prima legaal
Als er niet privé mee gereden wordt, ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Card Nox schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:09:
offtopic:
@de Peer, ken de exacte regels niet. Maar als de werkgever hier belasting over betaald (aangezien het een verkapte vorm van loon is) mag het volgens mij.

https://www.tanger.nl/ken...aden-op-werk-is-dat-loon/

Ik laad de motor nu wel op 100% groene stroom maar maak niet zo veel kilometers dus dat zet weinig zoden aan de dijk.
Klopt maar dan is het dus een sigaar uit eigen doos en is het geen gratis laden, want had ook als loon uitgekeerd kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kostj01
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 12-05 11:49
Vraagje aan de specialisten hier:

Onze situatie is als volgt, we hebben 2 sets zonnepanelen liggen in oost-west opstelling op een plat dak.
1 oudere set van 20 panelen van 275 wp met een SMA 500TL omvormer en 1 recentere set van 12 panelen van Canadian Solar met een Canadian Solar omvormer. Beide omvormers worden gemonitord met een kWh meter van HomeWizard.
We hebben een EV welke één fase kan laden, we doen dit nu met een ‘domme” laadpaal van EVHUB.
Omdat ik onregelmatige diensten werk en we in het bezit zijn van een 2e auto laad ik de EV (bijna) altijd op als de panelen goed leveren zodat ik geen stroom van het net hoef af te nemen, ik zet die laadfunctie van de auto handmatig aan en uit via de app van de auto.
Mijn vraag is de volgende; hoe kan ik dat dusdanig automatiseren dat de auto automatisch gaat laden als de zon schijnt?

Grt,John

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CBGerard
  • Laatst online: 22:07
@Beekforel: heb je misschien de smart EVSE in gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 02:00
Kostj01 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 12:30:
Mijn vraag is de volgende; hoe kan ik dat dusdanig automatiseren dat de auto automatisch gaat laden als de zon schijnt?

Grt,John
Aansluitend bij @CBGerard
SmartEVSE inbouwen is vrij eenvoudig te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CBGerard
  • Laatst online: 22:07
@Kostj01: Ik heb afgelopen week de SmartEvse aangelegd. Mocht je specifieke vragen hebben dan kan ik misschien iets betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• podarcis
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-05 12:51
Iemand in de omgeving tilburg met een sensorbox 2? Ik zou graag even mijn sensorbox willen testen. Bij mij doet ie het niet, en ik wil kijken of het aan mijn kabeltjes, de sensorbox of mijn slimme meter ligt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
@podarcis Heb je de topicwaarschuwing gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Knalt iedereen vanmiddag de EV weer vol?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R5M7lExBlJuxMhBHz5pqDfIGckQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1Rtl6vINbnFml7dkBaaAg2pM.png?f=user_large

Ik hoop morgen de 16.xx ct/kWh gemiddeld voor deze maand aan te tikken (en de thuisaccu was nog niet leeg, dus nu even de restanten aan het terugleveren ;) ):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X6iejhR7w2aSJCM_0h6DhNU5wRM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/33OYEVS2aQorku9HE8fizCWd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Taro schreef op zondag 30 maart 2025 @ 00:13:
Knalt iedereen vanmiddag de EV weer vol?
[Afbeelding]

Ik hoop morgen de 16.xx ct/kWh gemiddeld voor deze maand aan te tikken (en de thuisaccu was nog niet leeg, dus nu even de restanten aan het terugleveren ;) ):
[Afbeelding]
Misschien is het rekensommetje wel leuker nog. Als je kijkt naar het verschil in kWh afname en teruglevering dan heb je even op de 550 kWh van het net afgenomen. Als je dat verrekend met je kosten dan heb je eigenlijk een ruime 11.8 ct/kWh betaald. Persoonlijk vind ik dat heel erg netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mine_phun
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09-05 23:32
Zijn er meer mensen die een zaptec hebben, slim laden hebben aan staan en die vandaag op hoogste tarief hun auto hebben volgeladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne100
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-04 15:52
Ik heb een easee charge up bij de deur hangen en ben benieuwd hoe en of ik kan zien wat er nu vanaf de pv is gekomen en vanaf het net bij gecombineerd laden. Heeft iemand ervaring met de Easee en of er een scheiding is in het zichtbare verbruik of telt de charger gewoon alle kw's x de kWh prijs? Ik snap sowieso al niet zoveel van stroom en heb ook niet echt een idee waar ik m op moet begrenzen (kan tussen 1 en 12a bij gecombineerd laden volgens de app) Op het dak ligt 6x430wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-05 11:18
de Peer schreef op zondag 23 maart 2025 @ 12:24:
[...]
Als er niet privé mee gereden wordt, ja
Die stelling lijkt mij onjuist.

De werkgever verschaft de mobiliteit (auto + energie) en de werknemer krijgt vanwege het veronderstelde deels privégebruik van deze mobiliteit van de fiscus een bijtelling.

Als de werkgever op het werk dan de energie verschaft via gratis laden in plaats van het betalen van een dure factuur voor laden bij de snellader of thuis, dan maakt dat natuurlijk niet uit..

Als ik als werkgever stroom de werknemers met goedkoop ingekochte stroom hun auto kan laten opladen, is dat natuurlijk veel beter dan een stop bij Fastned. Ook in een bedrijf loont letten op de kleintjes..

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Graag aandacht voor de topicwaarschuwing, gratis of niet gratis laden bij je werkgever kan in andere topics worden besproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieseteun
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12-05 15:46
Interessant onderwerp waar ik ook met bezig ben.

Ik heb een Niro EV met Easee laadstation (op een 3 x 25A aansluiting in de meterkast). Ik heb onderstaande situaties bedacht:

1) Ik heb geen haast om de auto op te laden. Het opladen mag desnoods een paar dagen duren: Als de zonnepanelen stroom opwekken, dan moet de lader die stoom gebruiken. Het liefst zonder gebruik van stoom van het net. Desnoods wordt het laden onderbroken tot de volgende dag en panelen weer stroom opwekken en het laden weer kan doorgaan;

2) De auto moet zo snel als mogelijk opgeladen worden: Als de zonnepanelen stroom opwekken, dan moet de lader die stoom gebruiken. Als deze stroom te weinig is, of helemaal geen stroom opwekt (bijvoorbeeld 's avonds of 's nachts), dan moet er maximaal stroom van het net gebruikt worden om de auto zo snel als mogelijk op te laden.

Bij het koppelen van de auto (en start van het laden) is er geen haast om de auto te laden (optie 1), maar na een bepaald aantal uren moet het ineens wel zo snel als mogelijk (optie 2). Ik moet dan makkelijk kunnen switchen tussen optie 1 en 2 (bijv via een app op mijn telefoon).

Volgens Easee kan ik dit inregelen met een zgn equalizer. Via de app kan ik aangeven dat de EV alleen met overtollige stroom geladen moet worden. Via de app zou ik dan makkelijk kunnen switchen tussen optie 1 en 2.
Er moet wel minimaal 1300 watt opwekking op 1-fase te zijn of 3700 watt over 3-fase. Wordt er minder opgewekt (bijv 's avonds), dan stopt het laden, maar wordt het laden weer doorgestart als er weer (voldoende) zon is (volgende dag).

Dit lijkt dus goed te kunnen werken. Binnenkort maar eens zo'n equalizer aanschaffen en uitproberen.

Niro EV '22

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stevenlameris
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 19:29
Frieseteun schreef op woensdag 16 april 2025 @ 13:11:

Ik heb een Niro EV met Easee laadstation (op een 3 x 25A aansluiting in de meterkast). Ik heb onderstaande situaties bedacht:

1) Ik heb geen haast om de auto op te laden. Het opladen mag desnoods een paar dagen duren: Als de zonnepanelen stroom opwekken, dan moet de lader die stoom gebruiken. Het liefst zonder gebruik van stoom van het net. Desnoods wordt het laden onderbroken tot de volgende dag en panelen weer stroom opwekken en het laden weer kan doorgaan;

2) De auto moet zo snel als mogelijk opgeladen worden: Als de zonnepanelen stroom opwekken, dan moet de lader die stoom gebruiken. Als deze stroom te weinig is, of helemaal geen stroom opwekt (bijvoorbeeld 's avonds of 's nachts), dan moet er maximaal stroom van het net gebruikt worden om de auto zo snel als mogelijk op te laden.

Bij het koppelen van de auto (en start van het laden) is er geen haast om de auto te laden (optie 1), maar na een bepaald aantal uren moet het ineens wel zo snel als mogelijk (optie 2). Ik moet dan makkelijk kunnen switchen tussen optie 1 en 2 (bijv via een app op mijn telefoon).

Volgens Easee kan ik dit inregelen met een zgn equalizer. Via de app kan ik aangeven dat de EV alleen met overtollige stroom geladen moet worden. Via de app zou ik dan makkelijk kunnen switchen tussen optie 1 en 2.
Er moet wel minimaal 1300 watt opwekking op 1-fase te zijn of 3700 watt over 3-fase. Wordt er minder opgewekt (bijv 's avonds), dan stopt het laden, maar wordt het laden weer doorgestart als er weer (voldoende) zon is (volgende dag).

Dit lijkt dus goed te kunnen werken. Binnenkort maar eens zo'n equalizer aanschaffen en uitproberen.
Ik gebruik hiervoor een Zappi 2.1. Werkt met HA en de Zappi app zelf.

Schakelt automatisch tussen 1 en 3 fase (of niet als ik het zelf bepaal) en doet aan load balancing.

Heeft eigen meters die de de drie verschillende fase meten en als er netto teruggeleverd wordt gaat Zappi meer of minder laden. Of gewoon maximaal als het snel moet.

Fijn ding. Niet goedkoop.

[ Voor 4% gewijzigd door Stevenlameris op 16-04-2025 13:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pr088
Stevenlameris schreef op woensdag 16 april 2025 @ 13:32:
[...]

Ik gebruik hiervoor een Zappi 2.1. Werkt met HA en de Zappi app zelf.

Schakelt automatisch tussen 1 en 3 fase (of niet als ik het zelf bepaal) en doet aan load balancing.

Heeft eigen meters die de de drie verschillende fase meten en als er netto teruggeleverd wordt gaat Zappi meer of minder laden. Of gewoon maximaal als het snel moet.

Fijn ding. Niet goedkoop.
Zappi heeft echt de meeste opties, meer dan een Easee. Wel inderdaad een stuk duurder.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Frieseteun schreef op woensdag 16 april 2025 @ 13:11:

Ik ben benieuwd hoe het gaat bevallen. Easee heeft mooie features maar kan niet schakelen van 1 naar 3 fasen binnen dezelfde laadbeurt. Reden waarom ik de Equalizer afgekoppeld heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bert pit schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 17:15:
[...]

Ik ben benieuwd hoe het gaat bevallen. Easee heeft mooie features maar kan niet schakelen van 1 naar 3 fasen binnen dezelfde laadbeurt. Reden waarom ik de Equalizer afgekoppeld heb.
Misschien een domme vraag maar waarom zou je dit willen? Enige wat ik kan bedenken is ruimte hebben in het eigen verbruik los van de auto laden. Een load balancer regelt het dan toch automatisch als je woning meer verbruik nodig heeft dan kan op de aansluiting i.c.m. laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Devke schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 19:41:
[...]

Misschien een domme vraag maar waarom zou je dit willen? Enige wat ik kan bedenken is ruimte hebben in het eigen verbruik los van de auto laden. Een load balancer regelt het dan toch automatisch als je woning meer verbruik nodig heeft dan kan op de aansluiting i.c.m. laden?
Vermoed dat het niet om de max gaat, maar om zoveel mogelijk met eigen zonnestroom te laden.

Ik misbruik hier bijv. zelf de 3-fase optie om (nog) niet met overschot van de zonnepanelen te laden. Bij 1-fase is 1380 Watt voldoende om in Eco+ stand het laden te starten, in 3-fase stand moet dat >4100 Watt zijn en dat haalt mijn huidige PV dakset niet vaak meer. Daarmee voorkom ik zonneladen, helaas gebruikt de Zappi laadpaal de Eco+ stand ook om laadschema's op basis van dynamische tarieven te plannen.

Zojuist gingen hier de thuisaccu's over die 4100 Watt grens heen met terugleveren en dan start de laadpaal met laden ;)

Vanaf 1-1-2027 zet ik de laadpaal in de automatische stand, dan gaat de overtollige zonnestroom altijd op 1-fase de auto in en bij normaal laden wordt dat 3-fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 20:04:
[...]

Vermoed dat het niet om de max gaat, maar om zoveel mogelijk met eigen zonnestroom te laden.

Ik misbruik hier bijv. zelf de 3-fase optie om (nog) niet met overschot van de zonnepanelen te laden. Bij 1-fase is 1380 Watt voldoende om in Eco+ stand het laden te starten, in 3-fase stand moet dat >4100 Watt zijn en dat haalt mijn huidige PV dakset niet vaak meer. Daarmee voorkom ik zonneladen, helaas gebruikt de Zappi laadpaal de Eco+ stand ook om laadschema's op basis van dynamische tarieven te plannen.

Zojuist gingen hier de thuisaccu's over die 4100 Watt grens heen met terugleveren en dan start de laadpaal met laden ;)

Vanaf 1-1-2027 zet ik de laadpaal in de automatische stand, dan gaat de overtollige zonnestroom altijd op 1-fase de auto in en bij normaal laden wordt dat 3-fase.
Hmm iets om weer goed over na te denken dus, ben hier niet in thuis nog. Jij hebt een zappi dus? Ik wil straks op 3 fase vol kunnen laden tegen dynamische lage tarieven. Er moet loadbalancing opzitten die zelf het laden terugschroeft als de woning vraag net ff iets teveel is. Ik heb de TS al gelezen. Een integratie met HA zou mooi zijn, lokale open API. Dat laatste is schijnbaar wat minder makkelijk te verkrijgen. Heb chatgpt ook al eens een voorzet laten doen. Die spreek zichzelf soms wat tegen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Devke schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 20:12:
[...]

Hmm iets om weer goed over na te denken dus, ben hier niet in thuis nog. Jij hebt een zappi dus? Ik wil straks op 3 fase vol kunnen laden tegen dynamische lage tarieven. Er moet loadbalancing opzitten die zelf het laden terugschroeft als de woning vraag net ff iets teveel is. Ik heb de TS al gelezen. Een integratie met HA zou mooi zijn, lokale open API. Dat laatste is schijnbaar wat minder makkelijk te verkrijgen. Heb chatgpt ook al eens een voorzet laten doen. Die spreek zichzelf soms wat tegen |:(
Ja, Zappi V2.1 met loadbalancing en native ondersteuning voor dynamische tarieven. Al stel ik hem nog vaak wel handmatig in op de juiste start- en eindtijd. Ik ken natuurlijk zelf het allerbeste het weekschema van beide EV's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 20:49:
[...]

Ja, Zappi V2.1 met loadbalancing en native ondersteuning voor dynamische tarieven. Al stel ik hem nog vaak wel handmatig in op de juiste start- en eindtijd. Ik ken natuurlijk zelf het allerbeste het weekschema van beide EV's.
Ik zal binnenkort eens een wensenlijstje maken. Pas nog contact met de gemeente gehad. Moe van. Projectleider gaat me bellen. Heb aangegeven dat ik het na 1.5 jaar wel een beetje klaar ben met beleidontwikkeling. Hier en daar zie ik al kabelgootjes liggen dus meer mensen zijn het wachten ook beu.😈

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Devke schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 19:41:
[...]

Ik laad op basis van een dynamisch contract. De voordeligste uren, dat zijn er vaak maar een paar. Op dat moment wil je op 3 fasen laden om optimaal van de goedkope uren gebruik te maken. Vandaag laad ik op voor tarieven van 7 tot 13 cent per kWh. De duurste uren zijn gemiddeld zo'n 30 cent vandaag. Een behoorlijk verschil dus.

De Easee equalizer schakelt een fase uit, als de koelkast aan springt of iets dergelijks. Onbegrijpelijk, want er is voldoende capaciteit, maar het gebeurt. Die uitgeschakelde extra fase komt er ook niet meer bij, met als gevolg dat het laden 3 keer zo lang duurt en dus in de dure uren kom. Eén fase blijft wel altijd actief.

Je begrijpt dat als de voordeligste uren om 02.00 uur beginnen en er op 1 fase geladen wordt, je niet blij bent als je om 6.30 weg moet en de auto staat op 35%. >:)

[ Voor 8% gewijzigd door bert pit op 20-04-2025 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bert pit schreef op zondag 20 april 2025 @ 10:21:
[...]

Ik laad op basis van een dynamisch contract. De voordeligste uren, dat zijn er vaak maar een paar. Op dat moment wil je op 3 fasen laden om optimaal van de goedkope uren gebruik te maken. Vandaag laad ik op voor tarieven van 7 tot 13 cent per kWh. De duurste uren zijn gemiddeld zo'n 30 cent vandaag. Een behoorlijk verschil dus.

De Easee equalizer schakelt een fase uit, als de koelkast aan springt of iets dergelijks. Onbegrijpelijk, want er is voldoende capaciteit, maar het gebeurt. Die uitgeschakelde extra fase komt er ook niet meer bij, met als gevolg dat het laden 3 keer zo lang duurt en dus in de dure uren kom. Eén fase blijft wel altijd actief.

Je begrijpt dat als de voordeligste uren om 02.00 uur beginnen en er op 1 fase geladen wordt, je niet blij bent als je om 6.30 weg moet en de auto staat op 35%. >:)
Heb zelf ook dynamische tarieven dus ik snap je beredenatie. Kon hem alleen niet plekken waarom je zou willen switchen maar dat is ook helder. Het is geen vrije keus van je. Om nu steeds laden opnieuw te starten schiet niet op. Staat die loadbalancer hier om bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Devke schreef op zondag 20 april 2025 @ 11:08:
[...]

Heb zelf ook dynamische tarieven dus ik snap je beredenatie. Kon hem alleen niet plekken waarom je zou willen switchen maar dat is ook helder. Het is geen vrije keus van je. Om nu steeds laden opnieuw te starten schiet niet op. Staat die loadbalancer hier om bekend?
Dat laatste weet ik niet, aanvankelijk dacht ik dat de mijne niet goed ingesteld stond, dat bleek niet zo te zijn. Het leek mij volkomen logisch dat zo'n equalizer een uitgeschakelde fase gewoon weer bij schakelt. Dat bleek dus een foute aanname.
Er staat ook iets over in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bert pit schreef op zondag 20 april 2025 @ 11:20:
[...]

Dat laatste weet ik niet, aanvankelijk dacht ik dat de mijne niet goed ingesteld stond, dat bleek niet zo te zijn. Het leek mij volkomen logisch dat zo'n equalizer een uitgeschakelde fase gewoon weer bij schakelt. Dat bleek dus een foute aanname.
Er staat ook iets over in de handleiding.
Je vraag al eens door chatgpt gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Devke schreef op zondag 20 april 2025 @ 11:46:
[...]

Je vraag al eens door chatgpt gehaald?
Zeker, terugschakelen van 1 naar 3 fasen is complex en om veiligheidsredenen niet uitgeschakeld.
Met een HA integratie is het wel mogelijk. Wat mij betreft werkt dan de equalizer niet goed.

https://support.easee.com...-won-t-go-back-to-3-phase

[ Voor 15% gewijzigd door bert pit op 20-04-2025 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bert pit schreef op zondag 20 april 2025 @ 12:59:
[...]

Zeker, terugschakelen van 1 naar 3 fasen is complex en om veiligheidsredenen niet uitgeschakeld.
Met een HA integratie is het wel mogelijk. Wat mij betreft werkt dan de equalizer niet goed.

https://support.easee.com...-won-t-go-back-to-3-phase
De CTRL ALT Autostekker is niet echt een oplossing. Chatgpt gaf hier aan dat het een instelling zou moeten zijn. Kan het niet testen want ben nog zoekende naar een goeie paal (als Gemeente binnenkort hopelijk een GO geeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:40
Het is voor mij nog te vroeg, ik heb tot medio 2026 een vast contract zonder terugleverboete en mét salderen, dus een betere thuisbatterij is er niet. :)

Maar voor daarna zal er wel iets moeten gaan komen.
We hebben nu 10kWp zonnepanelen, meest op zuidoost, ook een paar op zuidwest.
Omdat het systeem op 2 momenten is geïnstalleerd, 6 kWp begonnen en 3 jaar later met 4 kWp uitgebreid, zijn het ook 2 verschillende systemen.
Eerste is SolarEdge 3-fase, de aanvulling is enphase 1-fase.

We hebben 2 EV’s, nu nog een model 3 LRAWD (75kWh) en een tweede autootje met 32 kWh.

Wat mij hiermee ideaal leek is een Sigenstor 48kWh thuisaccu met 25kW DC-lader.

De thuisaccu heeft dan ongeveer de dagproductie-capaciteit in de zomer. De EV’s kunnen we inzetten om na thuiskomst van werk de thuisaccu te ontladen. Evt kan dat gezien de 25kW lader nog in de ochtend voor het werk, afhankelijk van de weersverwachting.
Elke dag is het zo een regenton van zonnestroom. :)

Naar mijn idee maximaliseer je zo het zelfverbruik van de panelen, zou je evt niet meer hoeven terugleveren en zo de boete ontlopen.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Puppetmaster schreef op maandag 21 april 2025 @ 15:31:
Het is voor mij nog te vroeg, ik heb tot medio 2026 een vast contract zonder terugleverboete en mét salderen, dus een betere thuisbatterij is er niet. :)

Maar voor daarna zal er wel iets moeten gaan komen.
We hebben nu 10kWp zonnepanelen, meest op zuidoost, ook een paar op zuidwest.
Omdat het systeem op 2 momenten is geïnstalleerd, 6 kWp begonnen en 3 jaar later met 4 kWp uitgebreid, zijn het ook 2 verschillende systemen.
Eerste is SolarEdge 3-fase, de aanvulling is enphase 1-fase.

We hebben 2 EV’s, nu nog een model 3 LRAWD (75kWh) en een tweede autootje met 32 kWh.

Wat mij hiermee ideaal leek is een Sigenstor 48kWh thuisaccu met 25kW DC-lader.

De thuisaccu heeft dan ongeveer de dagproductie-capaciteit in de zomer. De EV’s kunnen we inzetten om na thuiskomst van werk de thuisaccu te ontladen. Evt kan dat gezien de 25kW lader nog in de ochtend voor het werk, afhankelijk van de weersverwachting.
Elke dag is het zo een regenton van zonnestroom. :)

Naar mijn idee maximaliseer je zo het zelfverbruik van de panelen, zou je evt niet meer hoeven terugleveren en zo de boete ontlopen.
Mijn strategie is juist niet inzetten op opslag, maar méér opwek. Dus denk aan circa 80 zonnepanelen zodat er ook op bewolkte dagen en herfst en winterdagen zonnelaadcapaciteit beschikbaar is. Boete is makkelijk te voorkomen, door niet terug te leveren. Export-only modus of zelf iets knutselen via Domotica.

Mijn mening is dat je voor financiële optimalisatie niet zou moeten inzetten op zoveel mogelijk verbruiken van je opwek (die in de zomer niets waard is), maar juist op zoveel mogelijk afdekken van je verbruik, jaarrond.
Neem daar bij de zeer lage prijzen van zonnepanelen momenteel en de nogal altijd prijzige accu's en voor mij is het dan wel duidelijk.
Bovendien kan de stap naar accu altijd nog, over een paar jaar.

Eigenlijk zou iemand dit een keer goed moeten uitwerken in een nette business case. Ik ben er zelf te lui voor eerlijk gezegd.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 21-04-2025 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Het zal afhangen van wat je tegen die tijd moet investeren voor zo'n 48kWh accu
Maar stel dat je 15.000 km rijdt op basis van thuisladen dan kost dat met een vast contract (15.000 X 0,26 cent X 0,2kWh/km) 780 euro per auto per jaar. Ik kan me niet voorstellen dat je met een grote accu voordeliger doet.

In deze podcast komen interessante berekeningen voorbij, ook voor de combinatie van zonnepanelen en dynamische energie: https://doe-duurzaam.nl/d...anelen-nog-een-goed-idee/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Heb de afgelopen maanden ook regelmatig nagedacht over extra opslag of extra opwek. Hier zit natuurlijk een optimale balans tussen die per seizoen verschilt, maar feit is: Iedere kWh die je niet hoeft in te kopen en zelf opwekt is met de huidige zonnepaneelprijzen de beste keuze. Echter heb je er weinig aan als er overdag geen EV beschikbaar is om die stroom in op te slaan. Daarom zou je wat mij betreft kunnen kijken naar wat je dagelijks aan kWh's nodig hebt om de EV('s) gaande te houden en die opslag in kWh's plaatsen.

Wij hebben 2 EV's waarvan 1 op werkdagen 21 kWh nodig heeft (gemiddelde tussen zomer/winter) en de ander zo'n 11 kWh. Maar, de EV met de grootste opslag redt het doorgaans met 1x laden op zondag wel de hele week. De EV met de kleinste opslag redt het net wel/niet de hele week met 1 lading en moet voor de zekerheid op woensdag of donderdag even iets bijladen. En er is geen garantie dat zondag de laagste weekprijzen kent.

Gemiddeld gezien hebben we hier per week zo'n 100-110 kWh nodig voor de EV's, dat is 15.7, laten we zeggen 16 kWh/dag. Op zaterdag, zondag, maandag, woensdag en vrijdag staat er altijd minimaal 1 EV voor de deur. We hoeven dus eigenlijk alleen de dinsdag en donderdag te kunnen overbruggen.

Vermoedelijk is in onze situatie 20 kWh opslag perfect, aangezien je dan het gemiddelde dagverbruik afdekt +10% reserve ivm marge aangezien je nooit 100->0% leeg mag laden en onze zonnepanelen 200+ dagen per jaar wel 15+ kWh opwekken. Meer opslag heeft geen nut aangezien je dat niet op krijgt, behalve om slechte dagen te overbruggen. Maar eigenlijk zou je dan gewoon iedere dag de EV's moeten bijladen zodat de opslag altijd de volgende dag weer leeg is. Opslag die vol is zal de volgende dag alsnog betekenen dat je 100% aan het net teruglevert.

Gelukkig hoef ik op dit moment niet over bovenstaande na te denken. We hebben sinds kort 6 extra zonnepanelen in de achtertuin staan waarvan 4 stuks al voldoende opbrengen voor de EV met de minste opslag en de combinatie van 2 andere panelen + de SolarEdge dak set + thuisaccu's dekken ruimschoots het verbruik van de andere EV + huishouden. Richting de winter gaat dit natuurlijk wel weer opspelen. En daarom kijken we op dit moment ook naar het bijplaatsen van extra panelen en evt. zelfs het vervangen van de "oude" SolarEdge 5k set met 21x 275/285 Wp panelen door nieuwere panelen en nettere verdeling over de 3 fases.

1 ding is wel zeker: Zonnepanelen lonen nog steeds mits je je eigenverbruik kunt verhogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Taro schreef op maandag 21 april 2025 @ 17:07:
Echter heb je er weinig aan als er overdag geen EV beschikbaar is om die stroom in op te slaan.
Klopt. Dat is dus wel een belangrijke voorwaarde. Persoonlijk (en jij ook volgens mij) red ik het prima als ik 1 of 2 keer per week mijn auto met zonnestroom kan opladen.
Waar ik voor pleit is om meer te denken aan verbruik afdekken, ipv opwek verbruiken. Het eerste is financiële optimalisatie, het 2e is meer hobby en kan zelfs tot extra kosten leiden.
Daarom zou je wat mij betreft kunnen kijken naar wat je dagelijks aan kWh's nodig hebt om de EV('s) gaande te houden en die opslag in kWh's plaatsen.
Dat kun je doen, maar dat komt dus met een prijs. Daarom zou 100% inkoop van stroom proberen te voorkomen niet het doel moeten zijn, want dan ben je juist duurder uit.
Zowel qua Capex als Opex. Je moet een thuisaccu kopen en daarnaast zijn er operationele kosten vanwege met name de (ont)laadverliezen.
Soms moet je ook 'accepteren' dat je hier en daar wel stroom van het net kunt inkopen, omdat soms ook gewoon de slimste keuze is.

Je EV met een thuisaccu opladen is volgens mij pas interessant als het niet gelukt is om:
-de EV direct met zonnestroom op te laden (de allerbelangrijkste, want vaak lukt dit best aardig)
-de EV met (gunstige) dynamische tarieven op te laden
en als
-de zonnestroom zonder die accu 'verloren' zou zijn gegaan of verkocht tegen 0,0025 cent per kWh

Qua business case zal dit niet snel 'uit' kunnen voor een thuisaccu, omdat die thuisaccu qua business case dus concurreert met 'direct EV op laden van je zonnepanelen' maar het hangt ook van je criteria af. Sommige mensen zijn misschien best tevreden met een tvt van 10 jaar bijvoorbeeld, met de gedachte om ook minder afhankelijk te zijn en dat ze het als hobby zien.
1 ding is wel zeker: Zonnepanelen lonen nog steeds mits je je eigenverbruik kunt verhogen.
Ja zeker, maar zoals gezegd zou ik daar niet de focus op leggen. De focus zou moeten liggen op afdekken van je verbruik (over het hele jaar) met opwek. Die opwek in de zomer is gewoon (vrij) waardeloos en het is slimmer om dat te accepteren en het te 'dumpen' ipv allerlei trucs uithalen en extra investeringen doen om iets wat waardeloos is toch nog een beetje nuttig te maken. Die 'zomer kWhs' kun je beter inzetten voor airco/jacuzzi/zwembad of whatever, of door ook andermans EV op je oprit te gaan laden.

Verder toont jouw verhaal en jouw ervaringen hoe complex het eigenlijk is en welke mogelijkheden er allemaal zijn. Dit vind ik erg lastig samen te vatten in een business case want het hangt heel er af van al gemaakte keuzes en keuzes die je nog gaat maken.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 21-04-2025 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
@de Peer Mag ik je "advies" samenvatten als: Wek zoveel mogelijk op, accepteer dat je kWh's gaat terugleveren waar je niets voor krijgt, maar alle andere investeringen in andere dingen dan zonnepanelen verdienen zich minder makkelijk terug. Dus als je voldoende dak-/tuinoppervlak hebt, leg dat zo vol mogelijk zodat je ook in de winter zoveel mogelijk eigen opwek hebt.

Als dat klopt: Helemaal mee eens, waarbij de limiterende factor het beschikbare oppervlak is :) En natuurlijk budget, maar, zonnepanelen bijleggen is goedkoper dan accu's aanschaffen. Door laad- en ontlaadverliezen loont tijdelijke opslag van kleine hoeveelheden minder, maar aan de andere kant: Als je iedere 1-2 dagen je EV moet laden dan kan dat zeker een optie zijn.

Wij hebben nu +-9000 Wp zonnepanelen en 34 kWh opslag icm dynamische tarieven, over 1-2 weken komt daar nog wat opslag bij, dus t/m september/oktober hebben we het wel voor elkaar. Maar ik leg nog wel graag wat bij op het NO-dak (6-7 stuks) en garagedak in de schaduw (4 stuks) en mogelijk een nieuw te plaatsen overkapping/buitenkeuken met daar +-6 panelen op. Dan redden we het in de winter nog niet met eigen opwek, maar dan hebben we vermoedelijk al 40+ kWh opslag en kopen we wel op goedkope momenten in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Taro schreef op maandag 21 april 2025 @ 17:41:
@de Peer Mag ik je "advies" samenvatten als: Wek zoveel mogelijk op, accepteer dat je kWh's gaat terugleveren waar je niets voor krijgt, maar alle andere investeringen in andere dingen dan zonnepanelen verdienen zich minder makkelijk terug. Dus als je voldoende dak-/tuinoppervlak hebt, leg dat zo vol mogelijk zodat je ook in de winter zoveel mogelijk eigen opwek hebt.

Als dat klopt: Helemaal mee eens, waarbij de limiterende factor het beschikbare oppervlak is :) En natuurlijk budget, maar, zonnepanelen bijleggen is goedkoper dan accu's aanschaffen. Door laad- en ontlaadverliezen loont tijdelijke opslag van kleine hoeveelheden minder, maar aan de andere kant: Als je iedere 1-2 dagen je EV moet laden dan kan dat zeker een optie zijn.

Wij hebben nu +-9000 Wp zonnepanelen en 34 kWh opslag icm dynamische tarieven, over 1-2 weken komt daar nog wat opslag bij, dus t/m september/oktober hebben we het wel voor elkaar. Maar ik leg nog wel graag wat bij op het NO-dak (6-7 stuks) en garagedak in de schaduw (4 stuks) en mogelijk een nieuw te plaatsen overkapping/buitenkeuken met daar +-6 panelen op. Dan redden we het in de winter nog niet met eigen opwek, maar dan hebben we vermoedelijk al 40+ kWh opslag en kopen we wel op goedkope momenten in.
Ja precies helemaal mee eens zoals je het nu omschrijft. En iedereen heeft een andere beperking: budget, dak, verbruik, tijd

Vrijwel niemand met een all electric huis kan volledig zijn eigen verbruik af dekken. Maar dat zou het doel ook niet moeten / hoeven zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:15
Mooie discussie @Taro en @de Peer. Eigenlijk moet ik zsm nog 8 panelen op Noord leggen hier. Juist die leveren in de zomer op spitsmomenten ochtend en avond. In die zin leveren ze minder kWh (60% van zuid), maar wel waardevolle kWh. Eigenlijk doe je hetzelfde door meer op zuid bij te leggen, meer KwH, maar ook de bereidheid om tegen laag tarief terug te leveren of af te schakelen. Met afschaffing salderen en dynamische tarieven moet je anders gaan kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Magpie schreef op maandag 21 april 2025 @ 18:25:
Mooie discussie @Taro en @de Peer. Eigenlijk moet ik zsm nog 8 panelen op Noord leggen hier. Juist die leveren in de zomer op spitsmomenten ochtend en avond. In die zin leveren ze minder kWh (60% van zuid), maar wel waardevolle kWh. Eigenlijk doe je hetzelfde door meer op zuid bij te leggen, meer KwH, maar ook de bereidheid om tegen laag tarief terug te leveren of af te schakelen. Met afschaffing salderen en dynamische tarieven moet je anders gaan kijken.
Jazeker, ook verticale panelen aan je gevel kan interessant worden zelfs. Dus leuk voor creatieve tweakers.
Maargoed dit gaat nu te ver off topic denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
de Peer schreef op maandag 21 april 2025 @ 15:45:
[...]

Mijn strategie is juist niet inzetten op opslag, maar méér opwek. Dus denk aan circa 80 zonnepanelen zodat er ook op bewolkte dagen en herfst en winterdagen zonnelaadcapaciteit beschikbaar is.
Op zich een mooi streven, maar dat is bij ons echt niet haalbaar.
In december hebben we ca. 80 kWh opbrengst, terwijl we 1000 kWh nodig zouden hebben.
Dan zouden we ipv de huidige 10 kWp, 120 kWp moeten hebben liggen! :o 8)7

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Puppetmaster schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:38:
[...]

Op zich een mooi streven, maar dat is bij ons echt niet haalbaar.
In december hebben we ca. 80 kWh opbrengst, terwijl we 1000 kWh nodig zouden hebben.
Dan zouden we ipv de huidige 10 kWp, 120 kWp moeten hebben liggen! :o 8)7
Nee nogmaals, ik zeg niet dat het realistisch is om al je verbruik af te dekken. Dat is nu precies mijn punt, je kunt die stroom gewoon inkopen en dat kan, financieel gezien, de slimste keuze zijn. Slimmer dan een accu kopen.
Echter 80 kWh heb je alvast bespaard met de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
de Peer schreef op maandag 21 april 2025 @ 17:51:
[...]
Vrijwel niemand met een all electric huis kan volledig zijn eigen verbruik af dekken. Maar dat zou het doel ook niet moeten / hoeven zijn.
November-februari is bij ons de periode dat we minder produceren dan verbruiken met december als dieptepunt.

Voor de rest vh jaar hebben we nu al genoeg, maar je blijft zitten met het feit dat de PV niet op momenten van het grotere verbruik produceren.
Volgens mij ontkom je niet aan een “time-shift” dmv een accu?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Puppetmaster schreef op maandag 21 april 2025 @ 21:07:
[...]

November-februari is bij ons de periode dat we minder produceren dan verbruiken met december als dieptepunt.

Voor de rest vh jaar hebben we nu al genoeg, maar je blijft zitten met het feit dat de PV niet op momenten van het grotere verbruik produceren.
Volgens mij ontkom je niet aan een “time-shift” dmv een accu?
Nogmaals (3e keer nu), je kunt stroom gewoon inkopen. Is geen accu voor nodig.

Is verder off topic hier. Ik reageer niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Inderdaad, graag weer ontopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Taro schreef op woensdag 5 april 2023 @ 15:18:
[...]
….Op de momenten waarop de prijzen van dynamische tarieven overdag doorgaans laag liggen, leveren de zonnepanelen ook het meeste terug. Zo heb ik vandaag de auto een aantal uren automatisch geladen met een mix van 2,5 kW zonnepanelen en 5 kW van het stroomnet. Aangezien de zonnepanelen al zijn afbetaald is dit een mooie goedkope oplossing en maximaliseer ik het eigen gebruik én profiteer ik van de lagere tarieven. In de duurdere uren verbruik ik dan minder en leveren de panelen voor een hoger bedrag per kW stroom terug aan het net.
Uiteindelijk maakt het met een dynamisch contract - puur financieel gezien (en dus los van duurzaamheid/groen laden) - toch niet uit of je wel of geen PV overschot hebt & laadt, als de dynamische prijzen maar tijdens de laaduren laag zijn?

Waarom het volgens mij niet uitmaakt: je krijgt immers bij dynamische prijzen (iig bij Tibber en ZP) de actuele prijs incl belastingen retour als terugleververgoeding. Niet waar?

Of maak ik een denkfout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Faraz schreef op zondag 4 mei 2025 @ 21:29:
[...]

Uiteindelijk maakt het met een dynamisch contract - puur financieel gezien (en dus los van duurzaamheid/groen laden) - toch niet uit of je wel of geen PV overschot hebt & laadt, als de dynamische prijzen maar tijdens de laaduren laag zijn?

Waarom het volgens mij niet uitmaakt: je krijgt immers bij dynamische prijzen (iig bij Tibber en ZP) de actuele prijs incl belastingen retour als terugleververgoeding. Niet waar?

Of maak ik een denkfout?
Nee, geen denkfout, zolang saldering bestaat. Daarna is het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:54
Het saldeert anders natuurlijk lijkt me. Als de stroomprijs negatief is en je betaald netto nog maar 10ct belasting krijg je geen 15 ct terug.

Echter als je teruglevert (zeker met een accu) en de prijs is 30ct incl belasting tikt het wel aan.

En wat is nu leuker dan 250km laden voor -1.60😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
  • Nu online
janne_nl schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:27:
Het saldeert anders natuurlijk lijkt me. Als de stroomprijs negatief is en je betaald netto nog maar 10ct belasting krijg je geen 15 ct terug.
Kun je iets duidelijker uitleggen wat je bedoelt met je eerste zin(nen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Bij een ouderwets contract betaal je een vast bedrag. X belasting + y stroom. Dat streep je weg tegen elkaar. In en verkoop. Bij een dynamisch contract ligt dat anders

Lees even bv de Tibber site.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
janne_nl schreef op maandag 5 mei 2025 @ 21:00:
Bij een ouderwets contract betaal je een vast bedrag. X belasting + y stroom. Dat streep je weg tegen elkaar. In en verkoop. Bij een dynamisch contract ligt dat anders

Bij Tibber werkt saldering in de grote lijn hetzelfde. Je krijgt de belasting (en bij Tibber ook de inkoopkosten) terug. Dus elke teruggeleverde kWh levert circa 12 cent belasting (inclusief BTW) + 2,5 cent inkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Op zich klopt dat, daar gaat echter wel de evt negatieve beursprijs nog vanaf. Of komt erbij natuurlijk als de beursprijs hoger dan 0 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
  • Nu online
janne_nl schreef op maandag 5 mei 2025 @ 21:00:

Ik heb al jaren een dynamisch contract, en weet hoe het salderen (bij bijv Tibber) werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
  • Nu online
Pr088 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 21:56:
[...]

Bij Tibber werkt saldering in de grote lijn hetzelfde. Je krijgt de belasting (en bij Tibber ook de inkoopkosten) terug. Dus elke teruggeleverde kWh levert circa 12 cent belasting (inclusief BTW) + 2,5 cent inkoop.
Precies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Maar dan weet je toch dat niet elke teruggeleverde kWh die 15ct oplevert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
janne_nl schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 07:40:
Maar dan weet je toch dat niet elke teruggeleverde kWh die 15ct oplevert?
Elke kWh die ik kan salderen tot 1-1-2027 wel, onder voorwaarde dat ik meer gebruik dan teruglever. Met twee elektrische auto's (samen 35k kilometers per jaar) kom ik daar makkelijk aan. Als de kale prijs voor stroom boven nul ligt krijg ik zelfs nog meer centen per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Precies wat ik zeg. En als de kale stroomprijs -15 is krijg je helemaal niks. Ook geen belasting en btw terug. Waarom denk je dat bij -16ct per kWh mijn omvormer uit gaat? (Even niet miepen over de -15 en -16 die zijn bij benadering en als voorbeeld)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pr088
janne_nl schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:07:
Precies wat ik zeg. En als de kale stroomprijs -15 is krijg je helemaal niks. Ook geen belasting en btw terug. Waarom denk je dat bij -16ct per kWh mijn omvormer uit gaat? (Even niet miepen over de -15 en -16 die zijn bij benadering en als voorbeeld)
Klopt. We praten denk ik langs elkaar heen.
Maar -15 cent komt nauwelijks voor. Circa +15 cent inclusief belastingen wel veel (kale prijs ~0 cent).
En voor die momenten is salderen zeker lonend.
Bij -16 cent de omvormer uitschakelen is financieel geredeneerd logisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faraz
  • Nu online
Pr088 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:24:
[...]

Bij -16 cent de omvormer uitschakelen is financieel geredeneerd logisch.
Of op zo’n moment gewoon volle bak je EV (deels groen) laden.. Dan hoef je ook geen geproduceerde stroom ‘weg te gooien’ of die 1 cent per kWh te betalen, en over de rest van de kWh die je ‘extra’ (niet groen) laadt op dat moment krijg je zelfs geld toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Faraz schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 17:05:
[...]

Of op zo’n moment gewoon volle bak je EV (deels groen) laden.. Dan hoef je ook geen geproduceerde stroom ‘weg te gooien’ of die 1 cent per kWh te betalen, en over de rest van de kWh die je ‘extra’ (niet groen) laadt op dat moment krijg je zelfs geld toe.
Daarom zei ik dat het een financieel argument is. Er zijn ook genoeg andere argumenten aan te dragen om niet je zonnepanelen uit te zetten, bijvoorbeeld duurzaamheid. Als eigen opwek bijvoorbeeld 1 cent meer kost dan 'reguliere' uren (misschien grijze stroom)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Zullen we weer rekening houden met de topicwaarschuwing? Merci.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maart84
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-05 00:23
Zojuist een mail van Tibber binnen dat ze per 12 juni overgaan naar kwartierprizen. Ben benieuwd of dat nog veel gaat uitmaken met rare pieken en dalen, of dat het dezelfde golfbewegingen laat zien zoals nu met uurprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
maart84 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 12:43:
Zojuist een mail van Tibber binnen dat ze per 12 juni overgaan naar kwartierprizen. Ben benieuwd of dat nog veel gaat uitmaken met rare pieken en dalen, of dat het dezelfde golfbewegingen laat zien zoals nu met uurprijzen.
Ik ben ook wel benieuwd, met name omdat ik thuis zie dat vaak het eerste deel van een goedkoop uur de laadpaal stopt om (denk ik) een vraagpiek te dempen. De tweede helft van het uur wordt daarna 'gewoon' geladen. Ben benieuwd of die dynamiek verandert en er mogelijk een enorme vraag ontstaat bij bepaalde goedkope uren... Kansen voor hogere Grid Rewards :P We gaan het zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
  • Nu online
Pr088 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 12:58:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd, met name omdat ik thuis zie dat vaak het eerste deel van een goedkoop uur de laadpaal stopt om (denk ik) een vraagpiek te dempen. De tweede helft van het uur wordt daarna 'gewoon' geladen. Ben benieuwd of die dynamiek verandert en er mogelijk een enorme vraag ontstaat bij bepaalde goedkope uren... Kansen voor hogere Grid Rewards :P We gaan het zien!
Ook ik ben benieuwd naar hetzelfde.

Hebben jullie trouwens ervaring met de functie ‘zonneladen’ in de Tibber app? @Pr088
Ik vermoed dat dat namelijk helemaal niet goed werkt, omdat het eenmaal ingesteld op ‘kosten’ (=alleen zonneladen indien het goedkoper is om te zonneladen dan terugleveren) soms vrolijk gaat laden tijdens relatief dure uren…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:34
Taro schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:52:
[...]

Hierbij, incl. een 2e waarde zoals bijv. je P1-meter, CT-klemmen, etc:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
type: custom:apexcharts-card
experimental:
  color_threshold: true
graph_span: 24h
header:
  title: Stroomprijs vandaag
  show: true
span:
  start: day
now:
  label: Nu
series:
  - entity: sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0
    type: column
    show:
      extremas: true
      legend_value: true
    float_precision: 3
    stroke_width: -8
    yaxis_id: kwh_prijs
    data_generator: |
      return entity.attributes.raw_today.map((start, index) => {
        return [new Date(start["start"]).getTime() + 2750000, entity.attributes.raw_today[index]["value"]];
      });
    color_threshold:
      - value: 0
        color: "#04822e"
      - value: 0.1
        color: "#12A141"
      - value: 0.15
        color: "#79B92C"
      - value: 0.2
        color: "#C4D81D"
      - value: 0.25
        color: "#F3DC0C"
      - value: 0.3
        color: "#EFA51E"
      - value: 0.35
        color: "#E76821"
      - value: 0.4
        color: "#DC182F"
  - entity: sensor.zonneplan_current_usage
    statistics:
      type: mean
      period: hour
    group_by:
      duration: 15m
      func: avg
    yaxis_id: kwh_gebruik
    stroke_width: 5
    curve: smooth
    extend_to: now
yaxis:
  - id: kwh_prijs
    min: ~0
    align_to: 0.1
    decimals: 2
    apex_config:
      title:
        text: €/kWh
      tickAmount: 4
  - id: kwh_gebruik
    opposite: true
    min: ~-2000
    max: ~15000
    align_to: 1000
    decimals: 0
    apex_config:
      title:
        text: Verbruik
apex_config:
  tooltip:
    x:
      format: HH:00
  plotOptions:
    bar:
      columnWidth: 80%
  xaxis:
    type: datetime
    tooltip:
      enabled: false
  chart:
    height: 320px

Of de code voor "morgen" zonder opsmuk:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
type: custom:apexcharts-card
experimental:
  color_threshold: true
graph_span: 23h
header:
  title: Stroomprijs morgen
span:
  start: day
  offset: +1d
now:
  label: Now
series:
  - entity: sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0
    type: column
    show:
      extremas: true
    float_precision: 3
    data_generator: |
      return entity.attributes.raw_tomorrow.map((start, index) => {
        return [new Date(start["start"]).getTime() + 1800000, entity.attributes.raw_tomorrow[index]["value"]];
      });
    color_threshold:
      - value: 0
        color: "#186ddc"
      - value: 0.155
        color: "#04822e"
      - value: 0.2
        color: "#12A141"
      - value: 0.25
        color: "#79B92C"
      - value: 0.3
        color: "#C4D81D"
      - value: 0.35
        color: "#F3DC0C"
      - value: 0.4
        color: "#EFA51E"
      - value: 0.45
        color: "#E76821"
      - value: 0.5
        color: "#DC182F"
yaxis:
  - id: "2"
    min: ~0
    align_to: 0.1
    decimals: 2
    apex_config:
      title:
        text: €/kWh
      tickAmount: 4
apex_config:
  xaxis:
    type: datetime
    tooltip:
      enabled: false
  tooltip:
    enabled: true
    x:
    fixed:
      enabled: true
      position: topLeft
  chart:
    height: 320px
  grid:
    borderColor: rgba(255,255,255,0.2)

Boven en onder:
[Afbeelding]
Elke keer als ik denk, ik ga hier eens mee aan de slag dan denk ik toch weer: hmmm, geen idee hoeveel werk ik hier mee ga hebben :')

Dan zie ik die sensoren en bedenk ik me: Waar heb je die vandaan?
Noordpool -> check
Zonneplan current usage -> Zonneplan integratie? (De P1 meter heb ik nog niet), misschien de CT’s via mijn laadpaal uitlezen, maar ik snap er semi de ballen van.

Binnenkort zal ik veel in de HA subforum rondhangen denk ik B)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
Ik neem aan dat gisteren iedereen lekker heeft kunnen laden :D ?
Ik heb 40kWh eruit geladen, auto was de avond ervoor leeg gereden tot 3% dus kwam ideaal uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
Card Nox schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:53:
Ik heb 40kWh eruit geladen, auto was de avond ervoor leeg gereden tot 3% dus kwam ideaal uit.
Zeker. Ik heb de zonnepanelen niet uitgezet, maar gebruikt om de auto te laden. De zonnepanelen doen circa 3,5kw en de andere 7,5kw per uur via het net aangevuld. Leverde toch € 7,55 (36,5kWh). Financieel gezien was het uitzetten van de zonnepanelen beter, maar vanuit duurzaamheid kan ik dat niet over mijn hart verkrijgen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Pr088 op 12-05-2025 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Card Nox schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:53:
Ja, ging prima :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sfyx6-lom0XmaX22wJiyo_eIeYk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zWW2PtykkC2bqs56YKCXSYhk.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1FJBZfy7j5PzFrog-svio2B4pBA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3uK4AtAQtRKeNy5s7IVth8VT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Card Nox
@Pr088, same here.
@Taro, ik had niets anders verwacht :D
Pagina: 1 ... 7 8 Laatste

Let op:
In dit topic ligt de focus op het behalen van een zo laag mogelijke prijs per thuisgeladen kWh door de inzet van een combinatie van hardware en slimme oplossingen.

Voor de verdieping en details per afzonderlijk onderwerp kan je terecht in de volgende topics:
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Thuisladen van je EV deel 2
Elektrische auto's - deel 5
Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5