Afgelopen week op de frontpage bij het item over EV verkopen wat discussie gehad over TCO van een EV, goedkoop kunnen laden, perfecte omstandigheden, etc. en daar zit natuurlijk wel een kern van waarheid in. Maar als je de mogelijkheden hebt (Oprit, laadpaal, financiële middelen), is het wat mij betreft een kwestie van een strategie kiezen, daar vol voor gaan en alles op inrichten. Zo zie ik nog steeds hier en daar mensen langskomen die een goedkope laadpaal hebben gescoord, of een 32A aansluiting op de oprit laten plaatsen en zich daarna pas gaan verdiepen in hoe die dan slim kan opladen. Of mensen die verzanden in dat EV's duurder zijn (geworden) dan benzine auto's, helemaal met de oplopende wegenbelasting, in plaats van te onderzoeken wat er dan nog wel mogelijk is.
Volgens mij is EV rijden nog steeds interessant, maar je moet er inderdaad wel een (beetje) meer moeite voor doen om het ook financieel verantwoord te houden/maken. Daarom hierbij een geactualiseerd voorbeeld daarvan hoe wij dat in onze situatie aanvliegen.
Recent de ICE van mijn vrouw vervangen door een 2019 Model 3 SR+ met 54 kWh bruto, waarvan op dit moment een indicatie van nog 45.5 kWh netto bruikbaar (is nog geen 100% correcte meting, pas 2x opgeladen, pas bij >10x betrouwbaar). De Model Y LR uit 2023 heeft nog 74 kWh netto over van de bruto 82 kWh. Daarnaast hebben wij sinds kort een thuisaccu van 12 kWh en komt er nog 2.4 kWh bij.
Vannacht zijn er wederom erg goedkope tarieven en morgenavond hele mooie hoge tarieven. De nachtmerrie voor iedereen die niets ziet in dynamische tarieven
De vorige keer dat wij beide auto's hebben geladen was 1 januari, ook voor 15 ct/kWh (Zie het bericht hierboven). Veel mensen zijn van mening dat gemiddeld <20 ct/kWh over een heel jaar gezien voor het laden van de auto niet mogelijk is, interessante uitdaging
Nou hebben wij maar 1 laadpaal en 2 EV's, echter heb ik een extra stopcontact op de oprit laten plaatsen tijdens de upgrade naar de 3-fase laadpaal. Het plan voor vannacht:
- De Y LR optoppen met +-30 kWh via de 11 kW laadpaal
- De 3 SR+ optoppen met +-15 kWh via de mobiele lader icm tijdgebaseerd opladen
- De thuisaccu met +-10 kWh opladen in de 6 goedkoopste uren.
De Y blijft morgen voor de deur staan, de 3 SR+ verbruikt morgen 8,5 kWh voor een retourtje werk. En zouden we dus in theorie morgenavond/morgennacht weer volledig vanuit de thuisaccu kunnen opladen, incl. +-10% laadverliezen

Maar in principe hoeft die niet per se geladen te worden, die redt volgend weekend ook wel weer.
Morgen na 13:00 weten we de prijzen voor die nacht en de volgende dag, dan zijn er meerdere opties:
- De prijzen voor morgennacht zijn erg laag: M3SR+ bijladen, accu maximaal ontladen morgenavond voor 29,6 ct/kWh en de accu 's nachts weer goedkoper bijladen
- De prijzen voor morgennacht zijn gemiddeld of hoog: Accu maximaal ontladen morgenavond voor 29,6 ct/kWh en de M3 SR+ niet opladen
- Of evt. de goedkope stroom in de thuisaccu bewaren voor de volgende keer laden van de auto en verder niets doen.
Dit klinkt mogelijk complex en als zeer veel werk, maar:
De laadpaal laadt uit zichzelf als de tarieven onder de 1 ct/kWh excl. BTW zijn zoals hier is ingesteld:
De thuisaccu kan via de App ook automatisch laden en ontladen op basis van dynamische tarieven, dus dat kost ook geen extra energie, behalve als je het ontladen anders wil plannen.
Het enige is dat we dan soms aanvullend even de mobiele lader erbij moeten leggen als de tarieven erg laag zijn, dat is nog geen minuutje werk en kost altijd nog minder tijd dan heen en weer rijden naar het tankstation. Verder begrijp ik het dat niet iedereen bereid is zo ver te gaan en bijv. op comfort in te leveren, maar wij zijn bereid dat wel te doen, dat is natuurlijk ieder zijn eigen keuze.
Heel benieuwd of anderen nog extra optimalisaties doorvoeren of dit anders aanvliegen? Het mooiste is natuurlijk een dubbele laadpaal gebruiken, maar goed, dat verdien je niet zomaar terug. Mocht de huidige laadpaal het ooit begeven is dat wel een overweging.
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen