Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
bert pit schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:04:
[...]

Vreemd genoeg kloppen de bedragen in centen uit de zonneplan app niet, zie je eigen plaatje. Hetzelfde geldt bij mij. Gisteren heb ik 20.3 KWh teruggeleverd voor de totaalprijs van 1 cent. Eergisteren 26,2 kWh afgenomen voor 1 cent.
Volgens mij wel? Het zwaartepunt heeft in de 4+4+5 cent uren gelegen, maar daarvoor en daarna was er ook verbruik, dus dan kom je op een gemiddelde van 6 cent. Wat klopt er dan niet aan?

Edit: Die 4,03 ct hoort overigens niet bij "Nu" als je dat bedoelt, maar bij de verticale lijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Taro op 27-06-2024 22:26 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-05 09:47
Excuus, bericht verwijderd. Hoort hier thuis

[ Voor 84% gewijzigd door kwaazaar op 01-07-2024 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 31-05 23:43

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

kwaazaar schreef op maandag 1 juli 2024 @ 12:06:
Excuus, bericht verwijderd. Hoort hier thuis
@kwaazaar
Waar? Je link werkt niet…

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-05 19:41

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:03
@Taro, vandaag de boot gemist??

Ik heb in de middag thuis gewerkt en de 2 uurtjes lekker geladen van 55 naar 85%.
Ook even de wasmachine trommelreiniging programma gedraaid en mijn motor even bijgeladen.
Heb de PV installtie niet uitgezet.

21,4kWh afgenomen voor 1,9ct gemiddeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Card Nox schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 00:44:
@Taro, vandaag de boot gemist??

Ik heb in de middag thuis gewerkt en de 2 uurtjes lekker geladen van 55 naar 85%.
Ook even de wasmachine trommelreiniging programma gedraaid en mijn motor even bijgeladen.
Heb de PV installtie niet uitgezet.

21,4kWh afgenomen voor 1,9ct gemiddeld.
Nee, zie Taro in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

Maar zit ziek thuis, dus de auto is voller dan normaal, morgen/zaterdag heeft waarschijnlijk nóg negatievere tarieven, er hoeft maar een klein beetje in, dus de auto is morgen pas aan de beurt.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 525104

Taro schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:06:
[...]

Nee, zie Taro in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

Maar zit ziek thuis, dus de auto is voller dan normaal, morgen/zaterdag heeft waarschijnlijk nóg negatievere tarieven, er hoeft maar een klein beetje in, dus de auto is morgen pas aan de beurt.
Zou lekker zijn. Gisteren was ik op kantoor en heb dus wel de boot gemist :+

Auto zit nu op 21% dus een negatief tarief is zeker welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive_rhymz
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:11
Ik lees hier van veel mensen die een dynamisch contract hebben. Wij krijgen volgend week onze eerste EV en als in november ons vaste contract afloopt overweeg ik ook dynamisch te gaan gezien door de EV wij meer zullen gaan gebruiken dan we opwekken.
Wat ik mij wel af vroeg, ik moet straks via Eneco een stroomtarief opgeven wat ik vanuit mijn werkgever vergoed krijg voor de stroom die de leaseauto in gaat. Nu is dat makkelijk maar ik ga met een dynamisch tarief natuurlijk niet ieder uur dat aan zitten passen.
Zijn hier mensen met een dynamisch contract met vergelijkbare situatie en hoe pakken jullie dit aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:52

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

addictive_rhymz schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:47:
Ik lees hier van veel mensen die een dynamisch contract hebben. Wij krijgen volgend week onze eerste EV en als in november ons vaste contract afloopt overweeg ik ook dynamisch te gaan gezien door de EV wij meer zullen gaan gebruiken dan we opwekken.
Wat ik mij wel af vroeg, ik moet straks via Eneco een stroomtarief opgeven wat ik vanuit mijn werkgever vergoed krijg voor de stroom die de leaseauto in gaat. Nu is dat makkelijk maar ik ga met een dynamisch tarief natuurlijk niet ieder uur dat aan zitten passen.
Zijn hier mensen met een dynamisch contract met vergelijkbare situatie en hoe pakken jullie dit aan?
Ik heb het stroomtarief van het vaste contract dat ik aangeboden kreeg ingevuld. Dynamisch is m'n eigen risico. Kan ook hoger uitvallen als ik 't slecht doe (theoretisch dan)

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 31-05 19:55

de Peer

under peer review

bij steeds meer aanbieders kun je gewoon dynamisch tarief kiezen, dan wordt dus automatisch elk uur het declareertarief aangepast.

En anders: vraag het je werkgever, aangezien zij goedkeuren en betalen.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 05-07-2024 14:50 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:12

bert pit

asdasd

In de meeste apps zie je een gemiddelde prijs van jouw afname per dag/week/mnd/jaar. Met een klein beetje moeite laadt je je auto op tegen de helft van het gemiddelde tarief. Als jij maandelijks dat gemiddelde tarief doorgeeft levert jou dat nog wat extra op en schiet je werkgever er niets bij in. Ik heb Zonneplan.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• william89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-05 16:18
Bij mijn werkgever mag je kiezen tussen de prijs van je vaste contract opgeven, of een vaste vergoeding per Kwh (met name bedoelt voor mensen met dynamische prijzen). Ik heb voor dat laatste gekozen, en met die vergoeding zit ik op 200% van mijn maandelijkse gemiddelde Kwh kosten, dus prima. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive_rhymz
william89 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 10:56:
[...]

Bij mijn werkgever mag je kiezen tussen de prijs van je vaste contract opgeven, of een vaste vergoeding per Kwh (met name bedoelt voor mensen met dynamische prijzen). Ik heb voor dat laatste gekozen, en met die vergoeding zit ik op 200% van mijn maandelijkse gemiddelde Kwh kosten, dus prima. :+
Dat laatste lijkt mij dus ook interessant. Maar hoe is die vaste vergoeding bij jou tot stand gekomen? In overleg, of is dat een vast bedrag voor het hele bedrijf? Ik heb het idee dat daar bij mijn bedrijf nog geen richtlijnen voor zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Deze discussie past beter in andere topics, dit heeft niets met goedkoop laden te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive_rhymz
Taro schreef op maandag 8 juli 2024 @ 11:39:
Deze discussie past beter in andere topics, dit heeft niets met goedkoop laden te maken.
Hoe hoger de vergoeding vanuit mijn bedrijf, des te goedkoper het laden voor mij :+
Maargoed ik zal er niet verder over door gaan O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-05 22:17
Knip

[ Voor 98% gewijzigd door Notna op 28-07-2024 14:36 . Reden: Crossposten is niet de bedoeling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triple_D
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-05 23:03
<verplaatst naar ander topic>

[ Voor 96% gewijzigd door Triple_D op 13-08-2024 22:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:20
Backoffice is noodzakelijk, dat is in onderstaand plaatje de CPO. Zij communiceren de aangeboden laadpas en halen bij de aanbieder gegevens op zodat ze de juiste factuur kunnen opstellen. In theorie is het systeem open, maar dat ga je nooit zelf op zetten (of willen doen) voor 1 paal.

Afbeeldingslocatie: https://www.chargeupeurope.eu/s/ChargeUp_EcoSystem-4.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Caelorum op 13-08-2024 20:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
@Triple_D Zie de andere topics in de topicwaarschuwing, je hebt een technische vraag over de laadpaal en die staat los van goedkoop laden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:51
Ik heb dit topic en diverse andere topics doorgelezen.
Ik wil een Model Y gaan rijden en kan via mijn werkgever een laadpaal laten installeren.
Ik moet hier wel nog een 3-fase laten aanleggen in mijn meterkast.

De vragen welk ik heb....
1) de meeste auto`s laden met 11KW....maar is het verstandig om voor 22KW te laten aanleggen? Groot prijsverschil?
2) Welke aanbieder heeft op dit moment de beste prijs/kwaliteit-verhouding gebaseerd op mede-tweakers en de ervaringen van jullie?

Ik heb nutoe alleen een offerte van CB van ca. 2600 euro
Daarnaast ca 350 euro van de netbheerder.

[ Voor 9% gewijzigd door pitchdown op 20-08-2024 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-05 19:41

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

pitchdown schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 15:17:
Ik heb dit topic en diverse andere topics doorgelezen.
Ik wil een Model Y gaan rijden en kan via mijn werkgever een laadpaal laten installeren.
Ik moet hier wel nog een 3-fase laten aanleggen in mijn meterkast.

De vragen welk ik heb....
1) de meeste auto`s laden met 11KW....maar is het verstandig om voor 22KW te laten aanleggen? Groot prijsverschil?
2) Welke aanbieder heeft op dit moment de beste prijs/kwaliteit-verhouding gebaseerd op mede-tweakers en de ervaringen van jullie?

Ik heb nutoe alleen een offerte van CB van ca. 2600 euro
Daarnaast ca 350 euro van de netbheerder.
11KW is genoeg voor thuis, meer dan 17,2KW kan toch niet op een 3x25, en 3x35 is erg duur.
Tenzij je zonnepanelen hebt, dan kan je wellicht hoger, maar schakel technisch nog steeds niet (/moeilijk)

Meeste auto's gaan toch voor 11KW, meer is thuis ook niet echt nodig naar mijn mening.

Kan niets zeggen over aanbieders van laadpalen, een laadpaal is tegenwoordig een stuk goedkoper, vanaf 500 euro heb je er 1, dus het zijn vooral de montage kosten die zo hoog liggen, en dan is het maar net hoe het traject is van de meterkast naar de lokatie van de laadpaal (moet er geboord / gegraven worden).

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
@pitchdown Heb je de topicwaarschuwing gelezen? Je vraagt hoort in één van de andere topics die daar staan, niet hier.

• Riesjard
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ik laat nu mijn nieuwe energieleverancier Tibber sinds een aantal weken het opladen van mijn auto aansturen met hun Slim laden dienst icm Grid rewards. Ik ben hier niet tevreden over. Het is voor mij niet transparant genoeg, voelt als marketing praat waarbij zij vooral veel voordeel hebben omdat ze kunnen handelen op de onbalansmarkt. Als ik ze vraag uit te leggen ‘what’s in it for me’ krijg antwoorden die ik te abstract vind, ze kunnen niet precies specificeren hoe het voor mij uitpakt.

Mijn probleem zit hem in hoe zij Slim laden pauzeren waardoor het voor mij niet meer te volgen is of ik de goedkopere tarieven tijdens pauzeren later wel echt ‘alsnog’ doorgerekend krijg. Laat staan wat het mij daarnaast nog extra zou moeten opleveren. Helaas bieden ze geen Slim laden dienst aan zonder dat zij extra interventies kunnen doen (zoals pauzeren).
Heb het nu een aantal keren meegemaakt dat ik als gevolg van hun interventies eindelijk duurder uit denk te zijn tov als ik hem ‘gewoon’ had laten opladen op de goedkoopste uren. Dit gebeurt volgens mij vooral als ik tussendoor even de laadkabel er even uit moet halen voor een extra tussentijds ritje.

Hier zijn vast al mensen die dit aansturen vanuit HA. Hoe heb je dat aangepakt? Kun je evt je automation hiervoor delen?
Ik heb me er nog niet heel erg in verdiept maar ik kan me voorstellen dat het niet heel eenvoudig is om een tarieven sensor toekomstige waarden te geven.

Uiteindelijk wil ik zo goedkoop mogelijk mijn auto opladen zonder dat ik hem de hele dag aaneengesloten aan de lader moet hebben aangesloten.

[ Voor 4% gewijzigd door Riesjard op 05-09-2024 21:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:57
Riesjard schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:13:
Ik laat nu mijn nieuwe energieleverancier Tibber sinds een aantal weken het opladen van mijn auto aansturen met hun Slim laden dienst icm Grid rewards. Ik ben hier niet tevreden over. Het is voor mij niet transparant genoeg, voelt als marketing praat waarbij zij vooral veel voordeel hebben omdat ze kunnen handelen op de onbalansmarkt. Als ik ze vraag uit te leggen ‘what’s in it for me’ krijg antwoorden die ik te abstract vind, ze kunnen niet precies specificeren hoe het voor mij uitpakt.

Mijn probleem zit hem in hoe zij Slim laden pauzeren waardoor het voor mij niet meer te volgen is of ik de goedkopere tarieven tijdens pauzeren later wel echt ‘alsnog’ doorgerekend krijg. Laat staan wat het mij daarnaast nog extra zou moeten opleveren. Helaas bieden ze geen Slim laden dienst aan zonder dat zij extra interventies kunnen doen (zoals pauzeren).
Heb het nu een aantal keren meegemaakt dat ik als gevolg van hun interventies eindelijk duurder uit denk te zijn tov als ik hem ‘gewoon’ had laten opladen op de goedkoopste uren. Dit gebeurt volgens mij vooral als ik tussendoor even de laadkabel er even uit moet halen voor een extra tussentijds ritje.

Hier zijn vast al mensen die dit aansturen vanuit HA. Hoe heb je dat aangepakt? Kun je evt je automation hiervoor delen?
Ik heb me er nog niet heel erg in verdiept maar ik kan me voorstellen dat het niet heel eenvoudig is om een tarieven sensor toekomstige waarden te geven.

Uiteindelijk wil ik zo goedkoop mogelijk mijn auto opladen zonder dat ik hem de hele dag aaneengesloten aan de lader moet hebben aangesloten.
Om te beginnen zou je deze post van mij eens door kunnen lezen:
AWEF in "Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:46

13art

Moderator Mobile

Er wordt door Tibber ook nergens gezegd dat je met de grid rewards op de voor jou meest goedkope manier kan laden. Je draagt bij aan het ondersteunen van het netwerk (Grid) waarvoor een een beloning/vergoeding (reward) krijgt. Als je uitgaat van altijd het goedkoopste laden, ja dan kan je inderdaad wat bedrogen uitkomen soms. Andere keren pakt het wel gunstig uit en laad je inderdaad erg goedkoop. Maar het primaire doel is het net ondersteunen.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
13art schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 08:14:
[...]

Er wordt door Tibber ook nergens gezegd dat je met de grid rewards op de voor jou meest goedkope manier kan laden. Je draagt bij aan het ondersteunen van het netwerk (Grid) waarvoor een een beloning/vergoeding (reward) krijgt. Als je uitgaat van altijd het goedkoopste laden, ja dan kan je inderdaad wat bedrogen uitkomen soms. Andere keren pakt het wel gunstig uit en laad je inderdaad erg goedkoop. Maar het primaire doel is het net ondersteunen.
Quote 1:
Laat je auto geld voor je verdienen
De energietransitie is complex, maar een absolute noodzaak voor de planeet. Tibber heeft een makkelijke manier gevonden om de transitie te versnellen. Zonder grote en langdurige investeringen in infrastructuur. Hoe? Door jouw auto een belangrijke schakel te maken in ons netwerk van apparaten dat wij slim kunnen aansturen — en zo van je auto een money-making machine te maken. Voor jou.
Quote 2:
Ontdek hoeveel je kunt besparen met Slim laden en Grid Rewards
Word Tibber-klant om maximaal te besparen met onze slimme features
Tot nu toe is mijn indruk dat “het net ondersteunen” een hele “duurzame” gedachte is maar dat het mij meer lijkt dat ik als klant help om hen te laten handelen en geld verdienen op de onbalans markt. Ik heb er zelf niks aan. Tenzij ik ergens iets helemaal verkeerd zie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Riesjard schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 08:56:
[...]

Quote 1:

[...]

Quote 2:

[...]

Tot nu toe is mijn indruk dat “het net ondersteunen” een hele “duurzame” gedachte is maar dat het mij meer lijkt dat ik als klant help om hen te laten handelen en geld verdienen op de onbalans markt. Ik heb er zelf niks aan. Tenzij ik ergens iets helemaal verkeerd zie…
Heb ervaring met beiden. Maar het één en ander zal afhankelijk zijn wanneer je kan laden. Meestal pakte het voor mij wel gunstig uit. Maar dat waren dan ook de momenten waarop er geladen werd omdat het aanbod groter was en dus een lagere prijs. Het pauzeren van het laden had twee kanten. Een keer dat het minder gunstig uitpakte. Maar ook een keer dat de vergoeding voor het pauzeren vrij hoog lag waardoor het (ruim) compenseerde voor een later moment laden tegen een iets hogere prijs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Laden met de x goedkoopste uren per dag op basis van dynamische tarieven lijkt mij op termijn structureel goedkoper én voorspelbaarder dan bijv. Tibber Grid Rewards. Heb je de auto echt bijv. de hele week niet nodig dan kan ik mij voorstellen dat Grid Rewards voldoet, maar ben je ervan afhankelijk dan ligt dat anders. Klinkt als leuk om even te proberen of erbij te doen, maar niet als een goede standaard/basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Taro schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:13:
Laden met de x goedkoopste uren per dag op basis van dynamische tarieven lijkt mij op termijn structureel goedkoper én voorspelbaarder dan bijv. Tibber Grid Rewards. Heb je de auto echt bijv. de hele week niet nodig dan kan ik mij voorstellen dat Grid Rewards voldoet, maar ben je ervan afhankelijk dan ligt dat anders. Klinkt als leuk om even te proberen of erbij te doen, maar niet als een goede standaard/basis.
Klopt wel wat je zegt. Deze week is de auto weinig gebruikt. Accu stond op nog iets van 75% Toch maar aan de paal gehangen met het oog op Grid Reward (heb geen laadplan ingesteld). En hoppa, 1,14 euro aan Grid rewards vanwege het niet laden. Staat wel tegenover dat er blijkbaar een laadplan gemaakt was om vandaag te laden voor zo'n 17-18ct gemiddeld per kWh waar dat van mij niet echt had gehoeven. Waren er geen rewards dan had ik (vergeleken met de voorgaande maanden) relatief duur geladen.

Tot nu toe lijkt het er op dat met door de week laden op dal momenten het laden wat vaker gepauzeerd wordt ten gunste van de Rewards. In het weekend dit nog niet meegemaakt volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

13art schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:39:
[...]

Staat wel tegenover dat er blijkbaar een laadplan gemaakt was om vandaag te laden voor zo'n 17-18ct gemiddeld per kWh waar dat van mij niet echt had gehoeven.
Ja dat is precies het punt inderdaad. Je geeft toestemming om het net te ontlasten, dat kan ook betekenen dat ze jou soms laden laden op tijdstippen (of tegen tarieven) die niet jouw voorkeur hebben.
Waren er geen rewards dan had ik (vergeleken met de voorgaande maanden) relatief duur geladen.
Echter kan het dus ook voorkomen dat je dan volledig voor 10 cent per kWh had kunnen laden maar vanwege de grid rewards is er dus voor 17-18 cent per kWh geladen.

Grid rewards is maar heel beperkt de moeite waard is mijn indruk.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 06-09-2024 14:48 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
de Peer schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:48:
[...]

Ja dat is precies het punt inderdaad. Je geeft toestemming om het net te ontlasten, dat kan ook betekenen dat ze jou soms laden laden op tijdstippen (of tegen tarieven) die niet jouw voorkeur hebben.

[...]

Echter kan het dus ook voorkomen dat je dan volledig voor 10 cent per kWh had kunnen laden maar vanwege de grid rewards is er dus voor 17-18 cent per kWh geladen.

Grid rewards is maar heel beperkt de moeite waard is mijn indruk.
Dat laatste is nog wel het meeste voorgekomen. Regelmatig voor onder de 10ct/kWh geladen dankzij de Grid Rewards.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
13art schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:52:
[...]

Dat laatste is nog wel het meeste voorgekomen. Regelmatig voor onder de 10ct/kWh geladen dankzij de Grid Rewards.
Ik ben het de afgelopen dagen ook goed in de gaten gehouden heb nu een voorbeeld waarbij het toch wel echt goedkoper is.
Ik had voorheen mijn laadpalen zo ingesteld dat hij ‘s ochtends vroeg opgeladen moet zijn na de dagen dat de auto niet gebruikt wordt. Als je dan tussentijds toch even kort de lader ontkoppeld voor een kort ritje is mijn idee dat je dan de opgebouwde pauze rewards kwijt bent. Ik heb het laadpalen nu zo ingesteld dat hij op zo’n dag 17.00 klaar moet zijn en dat lijkt nu wel goed uit te pakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EnLXnlrQE3v1IL_nBzvT9OxgmpI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zkBbKpXtlK0QeVmblC2WyPa4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hun
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 28-05 15:56

Hun

Hallo iedereen,

Heeft iemand ervaring met de GridIO app of de ANWB slim laden app? Is de ene beter dan de andere?

Min huidige situatie: tesla model y, tesla wallconnector gen 3. De auto is niet dagelijks nodig en kan regelmatig overdag laden wanneer de prijzen echt het laagste zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• taz10
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:57

taz10

Party Animal

Dit ligt er een beetje aan denk wat voor laadpaal je hebt en hoe je dan HA de connectie laat maken.
Ik heb een Ratio Solar laadpaal. Maak via een API van https://developer.volttime.com/api-reference/introduction verbinding.
Ik stel nu in HA een zgn drempelprijs in, via integratie Energyzero, en dan een automation die de laadpaal laat aangaan onder die ingestelde prijs en boven die prijs weer uitgaan.
Werkt perfect.
Nu wil ik alleen nog commando’s kunnen geven aan de laadpaal dat hij aangaat met de hoeveelheid die de zonnepanelen opleveren. Maar dat kan helaas nog niet en dit hebben ze onlangs van Ratio neergelegd bij de ontwikkelaars.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-H6i1U1I8k12Svx_V-xBsdgrEfw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YouieiqYuMsnzsWKruGy9TyR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Da--M9_tUN_QoaExtPR80oLJdyo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zoKz8oRF17J8qJ5qxdEALm0p.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Riesjard schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 13:36:
[...]

Ik ben het de afgelopen dagen ook goed in de gaten gehouden heb nu een voorbeeld waarbij het toch wel echt goedkoper is.
Ik had voorheen mijn laadpalen zo ingesteld dat hij ‘s ochtends vroeg opgeladen moet zijn na de dagen dat de auto niet gebruikt wordt. Als je dan tussentijds toch even kort de lader ontkoppeld voor een kort ritje is mijn idee dat je dan de opgebouwde pauze rewards kwijt bent. Ik heb het laadpalen nu zo ingesteld dat hij op zo’n dag 17.00 klaar moet zijn en dat lijkt nu wel goed uit te pakken.

[Afbeelding]
Vandaag hier eenzelfde situatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wxU_6YnW506VidkcHACA3xjJakI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5TYkqB89SwlIPHWvZBeI5bDf.jpg?f=fotoalbum_large

Zonder de Rewards voor het pauzeren zou de prijs voor het laden op iets van 15ct/kWh uitgekomen zijn. Nu, dankzij de vergoeding en ondanks het uiteindelijk nog laden op een duurder tarief, komt het gemiddelde dus uit op 13,09ct/kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:27
Hun schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 22:29:
Hallo iedereen,

Heeft iemand ervaring met de GridIO app of de ANWB slim laden app? Is de ene beter dan de andere?

Min huidige situatie: tesla model y, tesla wallconnector gen 3. De auto is niet dagelijks nodig en kan regelmatig overdag laden wanneer de prijzen echt het laagste zijn
Ik heb de ANWB Slim Laden app een tijdje geleden geprobeerd. Het eerste probleem was al het instellen van de prijs waaronder het laden zou moeten starten. Er staat alleen een getal, niet of dat incl. of excl. BTW is en incl. of excl. energiebelasting is. Heb er diverse mailtjes aan gewaagd maar nooit een antwoord gekregen.
Misschien lag het aan de aangepaste prijs, maar met mijn Kona werkte de app niet.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistermol
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 31-05 22:35
Riesjard schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 13:36:
[...]

[Afbeelding]
Ah, slim! Ik ga dit ook eens proberen, 17:00 klaar ipv 08:30 de volgende ochtend. Als ik hem op 08:30 zet gooit ‘ie mij er soms de hele dag uit, zodat ik later op de dag moet laden. Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hun
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 28-05 15:56

Hun

Taro schreef op maandag 24 juli 2023 @ 22:38:
[...]

Klopt, 3 opties:
  1. HomeAssistant inzetten en daarmee de SoC uitlezen en het laden scripten.
  2. Een schema per weekdag maken zoals ik in de topicstart heb gezet icm een instelling in de Zappi dat hij onder een bepaald tarief altijd laadt, bijv. < -0,15 Euro. Door middel van dat schema kom je altijd aan het percentage dat je standaard wil halen.
  3. Een ander merk lader of 3rd party tool kiezen die dit voor je regelt
Ik heb nu een schema dat op zaterdag de goedkoopste 2 uren laadt, op zondag de goedkoopste 6 uren, maandag de goedkoopste 2 uren (die worden niet gebruikt als de prijs extra laag is, omdat dan de andere budget laden optie inschakelt en de auto al vol zit) en woensdag de goedkoopste 3 uren. Daarmee red ik het iedere week en heb ik gemiddeld gezien de goedkoopste uren van de week te pakken. Ik wissel ook met de ingestelde SoC van de auto, doorgaans zo rond de 80-85%, is de stroom supergoedkoop (< -15 cent), dan laad de auto dus extra en stel ik de SoC op 90-92% in.
Ik ben nu bezig mijn Tesla model y rwd zo efficient ( goedkoop) mogelijk te automatisch laten laden. Ik ben zo ver dat ik HA heb draaien, mijn tesla wall connector en mijn Tesla fleet heb toegevoegd. Maar ik begrijp nog niet hoe zorg ik er nu voor dat de auto automatisch de laagste tarieven pakt in de day ahead prijs? redelijke newbie op gebied van HA. Gebruiken jullie Nordpool of iets anders? Hoe stel je de automatisatie in/

huidige situatie:
zonneplan
tesla model y rwd
homewizzard op p1 meter.

ps voor de Tesla gebruikers. weet iemand wat het verschil tussen de Tesla fleet en de Tesla custom integration is?

[ Voor 3% gewijzigd door Hun op 16-09-2024 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:57
Hun schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:52:
[...]

Ik ben nu bezig mijn Tesla model y rwd zo efficient ( goedkoop) mogelijk te automatisch laten laden. Ik ben zo ver dat ik HA heb draaien, mijn tesla wall connector en mijn Tesla fleet heb toegevoegd. Maar ik begrijp nog niet hoe zorg ik er nu voor dat de auto automatisch de laagste tarieven pakt in de day ahead prijs? redelijke newbie op gebied van HA. Gebruiken jullie Nordpool of iets anders? Hoe stel je de automatisatie in/

huidige situatie:
zonneplan
tesla model y rwd
homewizzard op p1 meter.

ps voor de Tesla gebruikers. weet iemand wat het verschil tussen de Tesla fleet en de Tesla custom integration is?
Je zou deze post eens kunnen bekijken: AWEF in "Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Ik ben niet direct op zoek naar goedkoop laden, maar wel slimmer laden. Jammer genoeg is de Easee laadpaal niet slim genoeg om correct met alleen zonnestroom te laden. Nu ben ik dus op zoek naar een manier om zoveel mogelijk van de eigen opwek te gebruiken. Het is niet strikt noodzakelijk want salderen blijft nog wel even, maar ik vind het een mooi idee dat er zo min mogelijk stroom mijn huis verlaat, en op een later tijdstip weer in moet.

Ik heb al even gekeken naar Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven, en dit ziet er uit of het zou moeten werken. Ik ben vooral op zoek naar alternatieven voor bovenstaande. Weten jullie meer? Kan ik de Tibber app gebruiken ondanks dat ik geen klant bij ze ben? Is er een ander stuk software?

Aanwezig:
Tesla model 3
Genoeg zonnepanelen
P1 meter (Youless)
Easee laadpaal met equalizer
NAS met Docker en/of Homeassistent

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:04
Moby schreef op maandag 16 september 2024 @ 16:28:
Ik ben niet direct op zoek naar goedkoop laden, maar wel slimmer laden. Jammer genoeg is de Easee laadpaal niet slim genoeg om correct met alleen zonnestroom te laden. Nu ben ik dus op zoek naar een manier om zoveel mogelijk van de eigen opwek te gebruiken. Het is niet strikt noodzakelijk want salderen blijft nog wel even, maar ik vind het een mooi idee dat er zo min mogelijk stroom mijn huis verlaat, en op een later tijdstip weer in moet.

Ik heb al even gekeken naar Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven, en dit ziet er uit of het zou moeten werken. Ik ben vooral op zoek naar alternatieven voor bovenstaande. Weten jullie meer? Kan ik de Tibber app gebruiken ondanks dat ik geen klant bij ze ben? Is er een ander stuk software?

Aanwezig:
Tesla model 3
Genoeg zonnepanelen
P1 meter (Youless)
Easee laadpaal met equalizer
NAS met Docker en/of Homeassistent
Vooral bij Easee klagen dat hun surplus charging niet werkt in NL en hopen dat ze eindelijk eens fasensaldering gaan toepassen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

ASW1 schreef op maandag 16 september 2024 @ 17:25:
[...]

Vooral bij Easee klagen dat hun surplus charging niet werkt in NL en hopen dat ze eindelijk eens fasensaldering gaan toepassen .
Ja, volgens mij had je al eerder gereageerd op dit probleem ineen ander topic. Dat zou inderdaad de oplossing zijn. Technisch is het dus wel mogelijk, alleen Easee moet het implementeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Moby schreef op maandag 16 september 2024 @ 18:30:
[...]

Dat zou inderdaad de oplossing zijn. Technisch is het dus wel mogelijk, alleen Easee moet het implementeren?
Ja geen enkel probleem. Zo doen alle laadpuntfabrikanten het, alleen Easee wil het niet snappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Moby schreef op maandag 16 september 2024 @ 18:30:
[...]

Ja, volgens mij had je al eerder gereageerd op dit probleem ineen ander topic. Dat zou inderdaad de oplossing zijn. Technisch is het dus wel mogelijk, alleen Easee moet het implementeren?
Vandaag maar weer eens een klacht over surplus charging ingeschoten bij Easee.
Dit wordt automatisch opgepikt door de vertegenwoordigdiging van Easee in Nederland.
Beste.....,

dit beantwoordt mijn vraag niet.
Het is een vrij technisch verhaal, maar het komt erop neer dat de manier waarop Easee surplus charging heeft geprogrammeerd totaal niet werkt voor Nederlandse klanten die een PV installatie op meer dan 1 fase hebben.

Wat je in Nederland en vrijwel alle andere landen wilt is dat bij surplus charging de hoeveelheid laadstroom gelijk is aan de totale hoeveelheid PV overschot.
Bij Easee gaat dat alleen goed wanneer je PV op één fase invoedt.

Zodra je op 2 of op 3 fasen invoedt gaat het fout.

Voorbeeld 1:
Iemand heeft een PV installatie met een 3 fasen omvormer.
Deze levert over L1 +L2+L3  3A+3A+3A=9A 
Dat is dus genoeg om met 1 fase op 9A te gaan laden.
Maar Easee laadt dan nul,niets, omdat deze perse 6A op 1 fase wil zien voordat er met laden wordt begonnen. Er wordt dus 9A weggegooid.

In Nederland meet de netbeheerder het totaal van de 3 fasen, of er gelijktijdig via 1 fase wordt afgenomen en via een andere fase wordt ingevoed maakt daarbij niet uit. Alleen de som van L1+L2 +L3 is wat je afrekent. Maar Easee gaat uit van een andere situatie waarbij de netbeheerder verschillende fasen apart afrekent. Dit is echter in de meeste Europese landen helemaal niet het geval.

Voorbeeld 2:
Dezelfde persoon met een 3 fase omvormer heeft 6A+6A+5A=17A overschot. Er kan dus met 17A geladen worden.
Easee laadt nu maar met 6A, de overige 11A worden niet gebruikt.

Voorbeeld 3:
Iemand heeft 2 omvormers voor PV installaties op oost en west.
Overschot op de fasen is 0A+5A+5A
Er kan dus met 10A op 1 fase worden geladen.
Easee laadt dan helemaal niets, nul. Er wordt 10A weggegooid. 

Ik hoop dat het een beetje duidelijk wordt nu, en dat Easee voor Nederland (en veel andere landen) verkeerde regels toepast bij surplus charging.
De hoeveelheid surplus charging dient gelijk te zijn aan de som van het overschot over de 3 fasen, dus SUM(L1+L2 +L3) 
Easee kijkt alleen naar enkele fasen, dit is onnodig en hierdoor werkt surplus charging niet of nauwelijks wanneer er op 2 of 3 fasen wordt ingevoed.
De meeste PV overschot blijft dan ongebruikt.

Dit is vanuit Easee softwarematig vrij eenvoudig op te lossen, simpelweg door bij surplus charging de mogelijkheid te geven om SUM(L1+L2 +L3) te gebruiken.
Op dit moment werkt surplus charging zo slecht dat ik reeds diverse mensen heb aangeraden om geen Easee laadpunt te kopen.
Ook op internetforums begint het zich rond te spreken dat surplus charging niet goed werkt bij Easee en men wordt afgeraden van aankoop.

Jammer want het is verder een mooi product, maar een goedwerkende surplus/solar functie op een laadpunt is voor veel klanten een eis.
Andere fabrikanten hebben dit wel goed voor elkaar, en hebben een solar functie die wel met SUM(L1+L2 +L3) werkt.

Mijn vraag is dan ook eigenlijk een klacht over uw product, 
met het verzoek deze door te zetten naar uw hoofdkantoor zodat er met een firmware update hopelijk alsnog een wel goed werkende surplus functie kan worden toegevoegd.
Hierop ook een reactie gekregen; "het probleem is bekend" en ze "zijn er mee bezig".
Dit klinkt hoopvol alsof er in de toekomst wellicht een oplossing komt, tegelijkertijd is het weinig concreet.

Vooralsnog zou ik iedereen die wil kunnen opladen met PV en op meer dan 1 fase invoedt Easee sterk afraden; het werkt gewoon niet. De concurrentie heeft het wel goed voor elkaar dus koop iets anders.
Zelf blijf ik nog even op pauze staan; ik mag nog even salderen zonder dat het me extra kost maar zodra dat is afgelopen en Easee heeft nog geen oplossing geïmplementeerd dan schop ik het ding eruit.
Verder overigens heel tevreden over Easee, het is een mooi produkt maar gebrek aan solar/surplus charging is een dealbreaker, spijt dat ik geen ander merk heb gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Dank je. Goed om te lezen dat ze er mee bezig zijn. Hopelijk komt het snel.

Het klinkt als een niet al te moeilijke aanpassing? Je hebt gelijk dat je lader niet aanraad. Achteraf had ik ook liever een andere gekozen die het wel correct doet.

Nu nog hopen dat we iets van een tijdspad krijgen. Salderen duurt nog wel even maar het is gewoon zonde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Moby schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:51:
Dank je. Goed om te lezen dat ze er mee bezig zijn. Hopelijk komt het snel.
Ik heb nog even doorgevraagd of ze een tijdspad kunnen geven, reactie:
"op dit moment zijn ze er mee bezig, ik ben services dus ik heb helaas geen verder inzicht "

Klinkt wel alsof ze er daadwerkelijk aan werken (i.p.v. het alleen overwegen) dus idd maar hopen dat het snel komt dan.

• DriekusFreak
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 30-04 14:24
LTS Solar claimt een "intelligente" lader te kunnen leveren die automatisch optimaliseert op de totale laadkosten. De enige instelling daarbij is de eindtijd, dus geen waslijst aan verschillende modi. Ondersteunt o.a. dynamische tarieven en loadbalancing. Wellicht interessant?

http://pvoutput.org/intraday.jsp?sid=7614

• ASW1
DriekusFreak schreef op woensdag 25 september 2024 @ 16:25:
LTS Solar claimt een "intelligente" lader te kunnen leveren die automatisch optimaliseert op de totale laadkosten. De enige instelling daarbij is de eindtijd, dus geen waslijst aan verschillende modi. Ondersteunt o.a. dynamische tarieven en loadbalancing. Wellicht interessant?
Klinkt interessant, de vormgeving is wel heel bijzonder.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Wel benieuwd waarom je deze boven een al bestaande Zappi V2.1 zou verkiezen die minimaal exact hetzelfde doet en al een behoorlijke reputatie heeft opgebouwd?

• ronjon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-05 08:23
interessant, een paar opmerkingen / 1e gedachten

- bijzondere vormgeving
- loadbalancing kost €300 meer, waarom is dat?
- in de schermen die getoond worden haal ik niet dat er dynamische tarieven worden ondersteunt
- is er een backoffice koppeling mogelijk ?

• DriekusFreak
ronjon schreef op donderdag 26 september 2024 @ 08:42:
[...]

interessant, een paar opmerkingen / 1e gedachten

- bijzondere vormgeving
- loadbalancing kost €300 meer, waarom is dat?
- in de schermen die getoond worden haal ik niet dat er dynamische tarieven worden ondersteunt
- is er een backoffice koppeling mogelijk ?
No nonsense vormgeving.
Loadbalancing+slim laden is 300,-
Backoffice is pvoutput, vrijwel gratis (10,-/jaar).
Dynamische tarieven worden zeker ondersteund.

• DriekusFreak
Taro schreef op woensdag 25 september 2024 @ 17:47:
[...]

Wel benieuwd waarom je deze boven een al bestaande Zappi V2.1 zou verkiezen die minimaal exact hetzelfde doet en al een behoorlijke reputatie heeft opgebouwd?
Eenvoudigere bediening. Meestal alleen maar aankoppelen. Maar 1 slimme modus: de laagste laadkosten.
Koppeling met de auto via smartcar voor de laadtoestand.
Schakelt gecontroleerd tussen 1 en meerfasen laden (zoals SMA).
30% goedkoper...

[ Voor 10% gewijzigd door DriekusFreak op 26-09-2024 10:23 ]

• ronjon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-05 08:23
DriekusFreak schreef op donderdag 26 september 2024 @ 08:52:
[...]

No nonsense vormgeving
Loadbalancing+slim laden is 300,-
Backoffice is pvoutput, vrijwel gratis (10,-/jaar).
Dynamische tarieven worden zeker ondersteund.
  1. kwestie van smaak
  2. nogmaals, waarom? (andere laadpaalbouwers doen dit ook, denk aan Alfen, alleen waarom 300 betalen voor een software feature die al aanwezig is en alleen aan/uit gezet dient te worden. de meeste mensen willen loadbalancing + slim laden
  3. dus zelf declareren indien van toepassing
  4. haalde ik niet uit de screenprints, maar goed om te lezen
.

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
DriekusFreak schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:01:
[...]

Eenvoudigere bediening. Meestal alleen maar aankoppelen. Maar 1 slimme modus: de laagste laadkosten.
Koppeling met de auto via smartcar voor de laadtoestand.
Schakelt gecontroleerd tussen 1 en meerfasen laden (zoals SMA).
30% goedkoper...
Hier ook maar 1 stand nodig, alleen stekker erin, de rest gaat automatisch en schakelt indien nodig ook tussen 1 en 3 fasen.

Hoor alleen de prijs als verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 30-05 16:33
DriekusFreak schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:01:
[...]

Niet geschikt voor een Tweaker dus .... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriekusFreak
Taro schreef op donderdag 26 september 2024 @ 19:30:
[...]

Hier ook maar 1 stand nodig, alleen stekker erin, de rest gaat automatisch en schakelt indien nodig ook tussen 1 en 3 fasen.

Hoor alleen de prijs als verschil.
Werkt met een voorspelling van het overschot zonne-energie per uur voor een optimale planning. Ook bij een dynamisch contract is eigen opgewekte energie goedkoper dan ingekochte (> 4 ct).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
DriekusFreak schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:31:
[...]

Werkt met een voorspelling van het overschot zonne-energie per uur voor een optimale planning. Ook bij een dynamisch contract is eigen opgewekte energie goedkoper dan ingekochte (> 4 ct).
Dan zou ik hem vooral kopen als ik jou was d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Eindelijk weer eens redelijk goedkope nacht laad uren op het dynamische tarief. Geschikt voor degene die niet altijd kan thuiswerken.

Lang leve de nachtelijke stormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13:21
Heeft er iemand met langere gebruikservaring met dynamische tarieven, en bij voorkeur ook met een oog voor hoe die markt werkt, een idee waarom die (in Vlaanderen) de laatste dagen zoveel duurder zijn dan variabele tarieven ?

Ik heb Eneco Zon&Wind dynamisch, en vergelijk die met mijn verbruik met het variabele contract Engie Drive. Daar waar Engie Drive deze maand in daltarief momenteel 9,7c€ kwoteert en 10,5c€ in piektarief, noteren die bij de dynamische Eneco Zon&Wind tarieven intussen al enkele dagen niet (of nauwelijks) onder de 11c€ in daltarief.

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
flupp schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:41:
Heeft er iemand met langere gebruikservaring met dynamische tarieven, en bij voorkeur ook met een oog voor hoe die markt werkt, een idee waarom die (in Vlaanderen) de laatste dagen zoveel duurder zijn dan variabele tarieven ?

Ik heb Eneco Zon&Wind dynamisch, en vergelijk die met mijn verbruik met het variabele contract Engie Drive. Daar waar Engie Drive deze maand in daltarief momenteel 9,7c€ kwoteert en 10,5c€ in piektarief, noteren die bij de dynamische Eneco Zon&Wind tarieven intussen al enkele dagen niet (of nauwelijks) onder de 11c€ in daltarief.
Dit is niet het juiste topic voor je vraag, maar het antwoord is: Windstil, veel elektrisch verbruik en uiteraard geen zon als het donker is, dus alles moet uit dure gas- en kolencentrales komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• interFace
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 25-05 22:23
Mijn situatie:
- Tibber stroom
- EV gekocht
- Wil bij Tibber Zaptec Go aanschaffen

Ik zie prijzen van Zaptec en installatie maar ik vraag me af komen nog een abonnement kosten erbij?
Heeft iemand ervaring met Zaptec bij Tibber aub?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
interFace schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:14:
Mijn situatie:
- Tibber stroom
- EV gekocht
- Wil bij Tibber Zaptec Go aanschaffen

Ik zie prijzen van Zaptec en installatie maar ik vraag me af komen nog een abonnement kosten erbij?
Heeft iemand ervaring met Zaptec bij Tibber aub?
Die vraag past beter in één van de andere topics zoals gelinkt in de topicwaarschuwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• interFace
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 25-05 22:23
Taro schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:14:
[...]

Die vraag past beter in één van de andere topics zoals gelinkt in de topicwaarschuwing.
Mijn excuses, ik ga verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptainKansloos
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-05 08:12
Ik heb deze ook al in het Tesla topic geplaatst, maar wellicht past deze vraag beter hier:
Ik heb sinds een paar weken een lease MY RWD met laadpaal + backoffice abo (Alfen Single Pro) via Eneco en de Eneco Slim laden app (branded Jedlix). Ik heb ook een dynamisch Zonneplan tarief, dit gaat op zich icm met de Slim laden app (op Android) goed.

Maar als ik 's avonds mijn auto inplug, dan begint deze vaak direct met laden; de Slim Laden app lijkt zijn tijd te nemen om te checken of de auto al aangesloten is (en vind dat dit nog niet het geval is). Na voldoende app afsluiten en refreshen werkt het na een aantal minuten vaak wel (laadpaal in pauze stand, laadt voornamelijk 's nachts bij laag tarief), maar ik heb het idee dat ik in de volgorde iets fout doe oid. Zelfs als ik 'preventief' eerst de Slim Laden app open voordat ik m'n laadpas bij de laadpaal aanbiedt duurt het best lang.

Is dit 'by design'? Ben ik ongeduldig (probably yes). Is er een betere volgorde? Is mijn Tesla niet alert genoeg? Sowieso is het m.i. een beetje raar dat je een laadschema in kunt stellen in de Slim Laden app die je iedere keer moet 'activeren' voor de volgende dag.

Mss heeft iemand hier meer ervaring met deze combi?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

CaptainKansloos schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:14:
Ik heb deze ook al in het Tesla topic geplaatst, maar wellicht past deze vraag beter hier:

[...]
Je zou het eens met de stekker.com app kunnen proberen. Als jouw laadunit ondersteund wordt geef ik je een grote kans dat die het goed doet. Ik heb hem een tijdje gebruikt en op zich was de integratie tussen mij lader (Easee) en Tesla goed.

Het enige minpunt van de app's die ik ken, is dat je zelf vaak beter kunt inschatten wanneer de stroom goedkoop is. Grosso modo zondag nacht en als het harder dan windkracht 4 waait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptainKansloos
Stekker.app is niet compatibel met mijn lader of regio oid, dat had ik al als alternatief geprobeerd.

Op zich werkt het slim laden via de Slim Laden app best goed (hij pikt zelf de daluren qua dynamische tarieven eruit), alleen de 'activatie' van de sessie laat soms even op zich wachten. Ik zal nog eens wat verder klooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JimBony
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19-05 12:52
CaptainKansloos schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 20:17:
Stekker.app is niet compatibel met mijn lader of regio oid, dat had ik al als alternatief geprobeerd.

Op zich werkt het slim laden via de Slim Laden app best goed (hij pikt zelf de daluren qua dynamische tarieven eruit), alleen de 'activatie' van de sessie laat soms even op zich wachten. Ik zal nog eens wat verder klooien.
Je hoeft binnen Jedlix niet zowel je auto (Tesla) als je lader te koppelen. Wij hebben hier 2 elektrische auto's, een Tesla model 3 en een Kia Niro.
Voor de Tesla is er alleen gekoppeld met Jedlix en daarbij is geen koppeling gemaakt met de Zaptec laadpaal. Jedlix communiceert de 'vraag' met de Tesla en regelt op die manier het laden.
Voor de Kia is er gekoppeld met zowel Jedlix als met de Zaptec laadpaal. Jedlix communiceert nu het 'aanbod' met de laadpaal en regelt op die manier het laden. De koppeling met de Kia dient daarvoor % batterij.

Wat mij opvalt is dat het 'Slim laden' bij de Kia pas veel later inschakelt dan bij de Tesla. Mijn snelle verklaring daarvoor is tweeledig:
- De update interval van de Kia is trager dan bij de Tesla API
- Bij de Kia moet naast de auto ook nog de Zaptec laadpaal in de synchronisatie worden meegenomen.

Het zou het proberen waard zijn om in jouw geval de laadpaal de ontkoppelen en de Tesla zelf zijn laadproces te laten regelen. Die communicatie lijkt in ons geval stabieler te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptainKansloos
JimBony schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:29:
[...]
Het zou het proberen waard zijn om in jouw geval de laadpaal de ontkoppelen en de Tesla zelf zijn laadproces te laten regelen. Die communicatie lijkt in ons geval stabieler te zijn.
Dat is precies zoals het nu geregeld is. De Slim Laden (Jedlix) app is als een ’extra key’ toegevoegd in de auto en geautoriseerd om het laden de starten en te stoppen. De laadpaal toont dan een 'gepauzeerd, wacht op voertuig' melding. Dus op zich werkt dat prima. Maar soms toont de app dat de auto nog niet gekoppeld is, terwijl de stekker er al in zit en m'n laadpas de paal vrijgegeven heeft; de auto start dan meteen met laden omdat de Slim Laden app dan (minuten lang) na ijlt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Situatie:
- EV6 GT-line met een accu met een netto inhoud van 74 kWh.
- Laadpaal Alfen Single Pro line met firmware 7.x. P&C ingesteld.
- Variabel energiecontract met een vaste terugleververgoeding (geldig voor 2 maand) en een afnameprijs vastgelegd na vervallen termijn (de dag/week volgend op de voorbije maand). Afgelopen 12 maanden zat de all in prijs rond de 20 cent/kWh. Salderen niet meer van toepassing (Vlaanderen).
- Terugleververgoeding voor energie geladen in de laadpaal volgens het CREG tarief (zesmaandelijks gemiddelde van de Belgische prijzen voor EV-tartieven). Lag de voorbije periode tussen de 28 en 55 cent/kWh en momenteel rond de 30 cent/kWh.
- PV installatie van 5.6 kWp/5.0 kVA (ZZ0 - 35°) en thuisaccu van 15,3 kWh.
- Netaansluiting: monofase 40A. Digitale meter met P1 meter. P1 poort gebruikt voor loadbalancen en solarcharging vanuit de laadpaal.

Een SAP voor de laadpaal met een eigen energiecontract is hier (Vlaanderen) niet gunstig want dan kan ik de eigen PV niet meer naar de laadpaal sturen (en van de PAP naar de SAP sturen heeft economisch geen zin want dan betaal ik alle netheffingen en BTW op mijn eigen productie).

Een dynamisch contract heeft hier ook geen voordelen. De vaste kost voor een dynamisch contract is hoger dan dit van een variabel (daar zijn voorlopig nog geen kosten op) en om volop van de laagste dynamische prijzen te kunnen genieten moet je op een relatief korte tijdspanne veel kWh binnenhalen. Dat vraagt veel vermogen. En hier betaal je boven de 2,5 kW een extra kost per kW afgenomen klokkwartiervermogen waardoor de winst van een lagere kWh prijs grotendeels teniet gedaan wordt.

Uitvoering:
Tussen half februari en begin november wordt er thuis uitsluitend op zonnestroom opgeladen in comfortmodus.
In de praktijk betekent dit dat alle energie uit de laadpaal van de overproductie uit PV komt en wanneer er uit PV minder dan 1,4 kW het laden doorgaat (op de thuisaccu) aan 1,4 kW.

Tussen november en begin maart wordt er nauwelijks thuis geladen (onvoldoende PV overschot) maar op destination chargers (werk, fitness, .....) met de laadpas van het werk.

Dat is voor ons (n=1) de goedkoopste manier van laden (en brengt nog een beetje extra geld in het laadje). Opladen via eigen opwek "kost" ons nu 7,5 cent/kWh (de gemiste terugleververgoeding) en vanaf 1/1/25 nog 2,5 cent/kWh (terugleververgoeding richting net wordt verder afgebouwd).

[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 20-11-2024 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
flupp schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 20:10:
[...]

Ik weet niet of dit in Vlaanderen kan, 2 meters op hetzelfde aansluitingsnummer (of zijn het dan 2 aansluitingsnummers op éénzelfde adres) ? Zijn er hier eventueel ook Vlamingen in zo'n geval (ttz met 2 "allocatiepunten") ?
Beetje laat antwoord maar:
- in Vlaanderen kan je ook een tweede digitale meter plaatsen uitsluitend voor een laadpaal (en niets anders) en daar dan (je moet het zelfs) een ander energiecontract op aansluiten.
Maar het capaciteitstarief van de twee meters wordt samengeteld om je totale vermogensrtekening te bepalen en indien PV moet je kiezen of je PV naar meter één gaat of naar meter 2. Je kan dan de opwek niet meer verdelen tussen woning en laadpaal. Nou ja, kan wel maar dan betaal je voor de transfer tussen de twee meters alle heffingen en BTW alsof die stroom uit het net werd betrokken. :)
- Ook in Vlaanderen is een dynamisch contract voor afname en teruglevering. In theorie kan dat afzonderlijk maar bijna geen enkele energieleverancier laat je een contract voor teruglevering afsluiten wanneer je bij hen ook geen contract voor afname afsluit. Engie is daar de uitzondering op. Daar kan je alleen een energiecontract voor teruglevering afsluiten. Maar daar betaal je dan een relatief hoge vaste kost voor en dan is het voordeel grotendeels weg.
- Hou er ook rekening mee dat je in Vlaanderen voor een dynamisch contract een digitale meter moet hebben. En een digitale meter houdt in dat je niet meer mag salderen. Indien je dynamisch gaat afnemen betaal je daar de volle mep heffingen, accijnzen, BTW op (zoals bij een vast/variabel contract) en bij teruglevering kan je die kosten niet wegstrepen.
Bovendien betaal je voor iedere afname (ongeacht het type contract) een vaste vergoeding per kW voor ieder klokkwartier (per maand) dat je boven de 2,5 kW ging.

• kerath
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 31-05 19:01
Goedenavond,

De afgelopen weken heb ik veel gelezen over het onderwerp, maar ik heb nog niet kunnen vinden of de opstelling die ik in gedachten doet/kan wat ik zoek.

Mijn situatie:
- sinds deze week eigenaar van een phev die Max 3.7kwh laadt op een accu met max 13kwh capaciteit.
- nog geen laadpunt, gebruik granny lader icm app van het automerk waarmee ik een laadschema kan instellen.
- 3 x 25a meterkast
- 15 zonnepanelen, zonder phev goed voor een stroom overschot van 350 - 750 kWh op jaarbasis
- vast contract wat afloopt 1 mei 2025. Tot die tijd kunnen we salderen obv vaste prijzen.

Gewenste situatie:
- laadpunt en bekabeling/installatie ingericht op EV in de toekomst, dus futureproof en zwaarder ingericht.
- installatie waarmee dynamische contracten/onbalans contracten mogelijk zijn.
- mogelijkheid om wellicht in de toekomst een thuisaccu icm genoemde punt hierboven aan te sluiten.
- mogelijkheid om laadpunt en toebehoren in een “als - dan” configuratie in te stellen; als de zonnepanelen een overschot genereren, dan Phev opladen. Als er geen overschot is, dan op goedkope momenten (bijv onbalans en/of dynamisch contract) opladen. (Of zou ik een slimmere configuratie nodig zijn waarbij het systeem kijkt naar voorspelde tarieven en zonneuren kijkt en dan een laadstrategie maakt voor die dag??)
- enigszins budget vriendelijk ☺️
- weinig omkijken naar of tweaken van door automation.

Opstelling die ik in gedachten had:
- https://tibber.com/nl/store/product/charge-amps-halo
- https://tibber.com/nl/store/product/pulse
- installatie kan door kennis gedaan worden
- tibber dynamisch contract met grid rewards.
- slim zonneladen bèta (https://tibber.com/nl/slimme-bediening/zonnepanelen)

Kan iemand bevestigen/ontkrachten of deze configuratie voldoet aan mijn gewenste situatie? Mogelijke alternatieven?

Opmerkingen suggesties over genoemde gewenste situatie? En/of energieleverancier/contractvorm?

Alvast bedankt voor meedenken. 🙏

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-05 15:24
Ik heb het topic doorgezocht, maar kon niet het antwoord op mijn vraag vinden;

Wij rijden een Skoda Enyaq Coupé met een thuislader van Wallbox Plus, 12 zonnepanelen en een vast energie contract t/m 06-06-2025.
In de zomermaanden proberen wij overdag zoveel mogelijk te laden, maar er zijn ook momenten dat het ons beter uitkomt om in daltarief te laden.

Behalve handmatig het ampère niveau aan te passen in de app, kom ik geen handige automatische oplossing tegen, behalve deze optie. Ik zou graag willen dat de auto automatisch laadt op basis van een schema met laag vermogen (6 ampère) en overdag met overschot zonnestroom automatisch wat meer laadt.

Echter is het qua specificaties en functies zeer beperkt uitgelegd en weet ik niet of dit doet wat ik wil bereiken. Iemand ervaringen ermee?

Verder hoorde ik dat bij het gebruik van dit apparaat, je direct je EV laadt, i.p.v. dat zonnestroom eerst het net wordt opgeduwd, waarna je het weer afneemt. Is dit zo? Ik dacht dat zon energie direct verbruikt werd en bij overschot het net opging?

[ Voor 8% gewijzigd door CuBras op 28-11-2024 19:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

kerath schreef op donderdag 28 november 2024 @ 19:28:
Goedenavond,

De afgelopen weken heb ik veel gelezen over het onderwerp, maar ik heb nog niet kunnen vinden of de opstelling die ik in gedachten doet/kan wat ik zoek.

Mijn situatie:
- sinds deze week eigenaar van een phev die Max 3.7kwh laadt op een accu met max 13kwh capaciteit.
- nog geen laadpunt, gebruik granny lader icm app van het automerk waarmee ik een laadschema kan instellen.
- 3 x 25a meterkast
- 15 zonnepanelen, zonder phev goed voor een stroom overschot van 350 - 750 kWh op jaarbasis
- vast contract wat afloopt 1 mei 2025. Tot die tijd kunnen we salderen obv vaste prijzen.

Gewenste situatie:
- laadpunt en bekabeling/installatie ingericht op EV in de toekomst, dus futureproof en zwaarder ingericht.
- installatie waarmee dynamische contracten/onbalans contracten mogelijk zijn.
- mogelijkheid om wellicht in de toekomst een thuisaccu icm genoemde punt hierboven aan te sluiten.
- mogelijkheid om laadpunt en toebehoren in een “als - dan” configuratie in te stellen; als de zonnepanelen een overschot genereren, dan Phev opladen. Als er geen overschot is, dan op goedkope momenten (bijv onbalans en/of dynamisch contract) opladen. (Of zou ik een slimmere configuratie nodig zijn waarbij het systeem kijkt naar voorspelde tarieven en zonneuren kijkt en dan een laadstrategie maakt voor die dag??)
- enigszins budget vriendelijk ☺️
- weinig omkijken naar of tweaken van door automation.

Opstelling die ik in gedachten had:
- https://tibber.com/nl/store/product/charge-amps-halo
- https://tibber.com/nl/store/product/pulse
- installatie kan door kennis gedaan worden
- tibber dynamisch contract met grid rewards.
- slim zonneladen bèta (https://tibber.com/nl/slimme-bediening/zonnepanelen)

Kan iemand bevestigen/ontkrachten of deze configuratie voldoet aan mijn gewenste situatie? Mogelijke alternatieven?

Opmerkingen suggesties over genoemde gewenste situatie? En/of energieleverancier/contractvorm?

Alvast bedankt voor meedenken. 🙏
Ik zou geen grote investeringen doen die niet rendabel zijn in jouw geval. Dus geen laadpaal en (sowieso) geen thuisaccu voor een phev met een kleine accu van 13 kWh.
Bij de aankoop van een BEV zou ik wel voor een laadpaal (zonder accu) gaan.

Kijk eens naar een zappy of een alfen paal. Tibber kan ook maar dan zit je dus vast aan een energieleverancier. Een absolute no-go neem ik aan?

Vragen over laders kan beter in dit topic :
Thuisladen van je EV deel 2

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 28-11-2024 20:01 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

CuBras schreef op donderdag 28 november 2024 @ 19:40:

Verder hoorde ik dat bij het gebruik van dit apparaat, je direct je EV laadt, i.p.v. dat zonnestroom eerst het net wordt opgeduwd, waarna je het weer afneemt. Is dit zo? Ik dacht dat zon energie direct verbruikt werd en bij overschot het net opging?
Wordt altijd eerst verbruikt, daarna pas het net op. Ongeacht welke apparatuur je gebruikt

• de Peer

de Peer

under peer review

CuBras schreef op donderdag 28 november 2024 @ 19:40:

. Ik zou graag willen dat de auto automatisch laadt op basis van een schema met laag vermogen (6 ampère) en overdag met overschot zonnestroom automatisch wat meer laadt.
Dan is het toch handiger om het laden te beperken tot de middagen? Dan pak je meestal de goede uren mee. En hoef je verder geen investeringen te doen en kun je het simpel houden.

• kerath
de Peer schreef op donderdag 28 november 2024 @ 19:47:
[...]

Ik zou geen grote investeringen doen die niet rendabel zijn in jouw geval. Dus geen laadpaal en (sowieso) geen thuisaccu voor een phev met een kleine accu van 13 kWh.
Bij de aankoop van een BEV zou ik wel voor een laadpaal (zonder accu) gaan.
Kun je uitleggen waarom geen laadpaal?

Mijn overwegingen om dit wel te doen:
Het geeft meer mogelijkheden mijn zonnepanelen te benutten, bij lagere tarieven te laden en bovenal minder laadverlies; iets van 30% wat ik had gelezen.

De thuisaccu staat even los van bovenstaande maar is iets wat ik aan het bekijken ben icm energiecontract obv onbalansmarkt zoals bijv Frank Energie, Zonneplan, Tibber, etc. Ik zou wel willen dat, mochten we besluiten dit te gaan doen, de Phev ook in gebruik zou kunnen maken van de accu. In het geval dit het meest voordelig laden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CuBras
de Peer schreef op donderdag 28 november 2024 @ 20:00:
[...]

Wordt altijd eerst verbruikt, daarna pas het net op. Ongeacht welke apparatuur je gebruikt
Top, dat dacht ik ook altijd, maar begon n.a.v. deze uitspraak te twijfelen.
de Peer schreef op donderdag 28 november 2024 @ 20:09:
[...]

Dan is het toch handiger om het laden te beperken tot de middagen? Dan pak je meestal de goede uren mee. En hoef je verder geen investeringen te doen en kun je het simpel houden.
Daar heb je zeker een punt. Het toverwoord in dit verhaal is "automatisch". Verder vergeten te vermelden dat ik misschien iets met Home Automation wil gaan doen en dan kan je ook weer net ff wat meer bij een EV. Echter is dit een toekomst projectje waarvan ik niet weet of dat écht van de grond gaat komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

kerath schreef op donderdag 28 november 2024 @ 20:26:
[...]

Kun je uitleggen waarom geen laadpaal?
Te weinig besparing in jouw situatie met zo'n kleine accu.
Mijn overwegingen om dit wel te doen:
Het geeft meer mogelijkheden mijn zonnepanelen te benutten, bij lagere tarieven te laden en bovenal minder laadverlies; iets van 30% wat ik had gelezen.
Klopt allemaal wel, maar dat is relatief. Als je naar de absolute kosten kijkt valt het allemaal heel erg mee, en verdien jij een laadpaal niet snel terug. Dan kun je beter wachten tot je een BEV koopt en dan grootser uitpakken met de stand van de techniek tegen die tijd.
Want jouw BEV over 5 jaar zou bijvoorbeeld prima kunnen terugleveren (Vehicle to grid) maar dat kan de laadpaal die je nu gaat kopen niet.

benutten zonnepanelen bereik je ook (grotendeels) door gewoon alleen overdag te laden. Keep it simple.

Met lagere tarieven laden heb je geen laadpaal voor nodig.

Misschien goed om eens in te schatten wat het je gaat kosten en welke besparing je verwacht?
De thuisaccu staat even los van bovenstaande maar is iets wat ik aan het bekijken ben icm energiecontract obv onbalansmarkt zoals bijv Frank Energie, Zonneplan, Tibber, etc. Ik zou wel willen dat, mochten we besluiten dit te gaan doen, de Phev ook in gebruik zou kunnen maken van de accu. In het geval dit het meest voordelig laden is.
ja je kunt dat allemaal doen, maar zie het dan als een hobby die je geld kost, maar niet of nauwelijks iets gaat opleveren, financieel gezien.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 28-11-2024 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

CuBras schreef op donderdag 28 november 2024 @ 20:36:
[...]

Het toverwoord in dit verhaal is "automatisch".
precies. Maar als je gewoon elke dag alleen overdag oplaadt dan zit je 8 van de 10 keer al behoorlijk goed, zonder gedoe.
Verder vergeten te vermelden dat ik misschien iets met Home Automation wil gaan doen en dan kan je ook weer net ff wat meer bij een EV. Echter is dit een toekomst projectje waarvan ik niet weet of dat écht van de grond gaat komen.
met home automation wordt het nog makkelijker inderdaad en kun je prima uit de voeten met je huidige laadpaal. Je stuurt dan gewoon het laden via je auto aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CuBras
de Peer schreef op donderdag 28 november 2024 @ 20:41:
[...]

precies. Maar als je gewoon elke dag alleen overdag oplaadt dan zit je 8 van de 10 keer al behoorlijk goed, zonder gedoe.

[...]

met home automation wordt het nog makkelijker inderdaad en kun je prima uit de voeten met je huidige laadpaal. Je stuurt dan gewoon het laden via je auto aan.
Topper. Dan weet ik voor nu genoeg. Thanks!

• kerath
de Peer schreef op donderdag 28 november 2024 @ 20:39:
[...]

Te weinig besparing in jouw situatie met zo'n kleine accu.

[...]

Klopt allemaal wel, maar dat is relatief. Als je naar de absolute kosten kijkt valt het allemaal heel erg mee, en verdien jij een laadpaal niet snel terug. Dan kun je beter wachten tot je een BEV koopt en dan grootser uitpakken met de stand van de techniek tegen die tijd.
Want jouw BEV over 5 jaar zou bijvoorbeeld prima kunnen terugleveren (Vehicle to grid) maar dat kan de laadpaal die je nu gaat kopen niet.

benutten zonnepanelen bereik je ook (grotendeels) door gewoon alleen overdag te laden. Keep it simple.
Ok, dus als ik het goed begrijp zeg jij, de (financiële) voordelen zijn zo klein dat ik met een schuko buitenstopcontact beter af ben? Investering VS besparing?

Dilemma is dat ik nu geen buitenstopcontact op de goede plek heb. Ik werk nu in de tijdelijkheid met een verlengsnoer wat onhandig voor de voordeur langs loopt. Dus er zal hoe dan ook iets gerealiseerd moeten worden qua installatie; kabel trekken, muurdoorboring, stopcontact/laadpunt plaatsen.
Om te voorkomen niet over een paar jaar opnieuw te hoeven graven/aanleggen, was mijn idee de voorbereiding voor een laadpunt in ieder geval aan te leggen.
Ook lijkt het me fijn niet elke keer de granny lader uit de kofferbak te hoeven halen. Heb je daar nog goede ideeen over?

• de Peer

de Peer

under peer review

kerath schreef op donderdag 28 november 2024 @ 21:42:
[...]

Ok, dus als ik het goed begrijp zeg jij, de (financiële) voordelen zijn zo klein dat ik met een schuko buitenstopcontact beter af ben? Investering VS besparing?

Dilemma is dat ik nu geen buitenstopcontact op de goede plek heb. Ik werk nu in de tijdelijkheid met een verlengsnoer wat onhandig voor de voordeur langs loopt. Dus er zal hoe dan ook iets gerealiseerd moeten worden qua installatie; kabel trekken, muurdoorboring, stopcontact/laadpunt plaatsen.
Om te voorkomen niet over een paar jaar opnieuw te hoeven graven/aanleggen, was mijn idee de voorbereiding voor een laadpunt in ieder geval aan te leggen.
Ook lijkt het me fijn niet elke keer de granny lader uit de kofferbak te hoeven halen. Heb je daar nog goede ideeen over?
Hmm tsja dat kunnen redenen zijn om toch voor een laadpaal te gaan. Voor het gemak.
Wel lastig om dan te bepalen wat je voor je volgende auto nodig gaat hebben. Toekomstbestendig is niet eenvoudig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

de Peer schreef op donderdag 28 november 2024 @ 22:41:
[...]

Hmm tsja dat kunnen redenen zijn om toch voor een laadpaal te gaan. Voor het gemak.
Wel lastig om dan te bepalen wat je voor je volgende auto nodig gaat hebben. Toekomstbestendig is niet eenvoudig.
Toekomstbestendigheid hangt nogal af van je eisen en wensen.

Als het erom gaat dat je volgende auto er ook mee geladen kan worden, dan kies je voor een vrij universele 3-faselaadpaal, lijkt me. Dat werkt gewoon. Liefst met loadbalancing en eventueel eentje die op de een of andere manier rekening kan houden met tariefverschillen over de tijd. Maar dan ben je al wat geavanceerder aan het denken.

Wil je echt als technology freak ermee aan de slag, dan lijkt me toekomstbestendigheid helemaal niet haalbaar. Tegen de tijd dat je je volgend auto hebt (aangenomen dat je niet elke 2 jaar een nieuwe koopt :+ ) kunnen er zomaar weer dingen veranderd zijn. Bidirectioneel laden is een van de duidelijkste en meest ingrijpende voorbeelden daarvan. En wellicht andere features waar we nu nog geen weet van hebben, maar die over twee, drie jaar echt opeens hot zijn?

<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Verlies de topicwaarschuwing niet uit het oog he ;)

• IvoB2
de Peer schreef op donderdag 28 november 2024 @ 22:41:
[...]
Wanneer je goedkoop thuis wil laden is er geen kunst aan om toekomstbestendig te investeren en dat zo te houden.
Dan kies je een laadpaal die zoveel mogelijk op de zon kan laden en zo lang mogelijk meegaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

IvoB2 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 23:16:
[...]

Wanneer je goedkoop thuis wil laden is er geen kunst aan om toekomstbestendig te investeren en dat zo te houden.
Dan kies je een laadpaal die zoveel mogelijk op de zon kan laden en zo lang mogelijk meegaat.
Dat is een van de factoren. Als je het dan ook nog echt toekomstbestendig wilt maken, dan zorg je dat je een laadpaal hebt die je op alle manieren kunt uitlezen, aan- en bijsturen vanuit je domotica. Op die manier kun je ook met toekomstige tarieffactoren rekening houden, zodat je ook met nog komende nieuwigheden rekening kunt houden.
Wie weet wil de netbeheerder om netcongestie te verminderen straks wel een vinger in de pap in wanneer jij thuis laadt, tegen een zekere vergoeding?

[ Voor 10% gewijzigd door Hippe Lip op 29-11-2024 01:01 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kerath
Bedankt in ieder geval voor het sparren. Ik lees in ieder geval obv jullie reacties min of meer dezelfde dilemma’s. Het heeft mij geholpen in mijn zoektocht en oriëntatie.

Ik denk dat ik voor mijn huidige situatie het goedkoopst thuis kan laden (meeste “bang for buck”), door de installatie alvast wat zwaarder uit te voeren qua bekabeling. En daarbij een goedkoop laadstation te zoeken waarbij ik met een app het laadschema in de paal kan instellen. Dan ben ik niet meer afhankelijk van de app en de servers van het automerk die regelmatig foutmeldingen geven. En kan ik met 2 laadschema’s: overdag (PV) en ‘s nachts (laag tarief), zelf aangeven wat per keer het beste is.

Overige investeringen t.o.v. hardware/software waarmee ik automatisch dynamische tarieven/gebruik overschot zonnepanelen kan benutten zijn in mijn geval met de relatief kleine accu van de Phev onvoldoende rendabel.

Bedankt voor de hulp _/-\o_

[ Voor 16% gewijzigd door kerath op 29-11-2024 06:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Hippe Lip schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 01:00:
[...]

Dat is een van de factoren. Als je het dan ook nog echt toekomstbestendig wilt maken, dan zorg je dat je een laadpaal hebt die je op alle manieren kunt uitlezen, aan- en bijsturen vanuit je domotica. Op die manier kun je ook met toekomstige tarieffactoren rekening houden, zodat je ook met nog komende nieuwigheden rekening kunt houden.
Ieder zijn eigen methode maar mijn mening is dat rekening proberen te houden met toekomstige tarieven, belastingen, strategieën van energieleveranciers en wisselend beleid, geopolitieke invloeden,... onbegonnen werk is en vooral veel whisful thinking.
De grootste zekerheid heb je alleen wanneer men zich daar in de toekomst zo onafhankelijk mogelijk van kan opstellen, kortom voorzien in eigen energie en deze zo optimaal mogelijk verbruiken.
KISS dus.
Wie weet wil de netbeheerder om netcongestie te verminderen straks wel een vinger in de pap in wanneer jij thuis laadt, tegen een zekere vergoeding?
Zie voorgaande.
Onafhankelijk van de netbeheerder en energieleverancier heeft dan geen invloed meer.
Hij mag zijn of haar vinger dan in andermans pap gaan roeren. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

IvoB2 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:05:
[...]

Ieder zijn eigen methode maar mijn mening is dat rekening proberen te houden met toekomstige tarieven, belastingen, strategieën van energieleveranciers en wisselend beleid, geopolitieke invloeden,... onbegonnen werk is en vooral veel whisful thinking.
De grootste zekerheid heb je alleen wanneer men zich daar in de toekomst zo onafhankelijk mogelijk van kan opstellen, kortom voorzien in eigen energie en deze zo optimaal mogelijk verbruiken.
KISS dus.

[...]

Zie voorgaande.
Onafhankelijk van de netbeheerder en energieleverancier heeft dan geen invloed meer.
juist onafhankelijkheid van de energieleveranciers is wishful thinking voor een groot deel van de bevolking. Met een klein huisje waar maar een paar panelen op passen en als je wel flink wat woon-werk kilometers maakt, ontkom je niet aan (veel) stroom afnemen van het net, en dan ben ik het helemaal eens met @Hippe Lip . Een laadpaal met zoveel mogelijk aanstuurmogelijkheden maakt je het meest flexibel.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 29-11-2024 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
de Peer schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:19:
[...]
juist onafhankelijkheid van de energieleveranciers is wishful thinking voor een groot deel van de bevolking. Met een klein huisje waar maar een paar panelen op passen en als je wel flink wat woon-werk kilometers maakt, ontkom je niet aan (veel) stroom afnemen van het net.
Correct.
Maar ik onderzoek dan ook wat voor mezelf mogelijk is en handel daar naar.
Vandaar dat ik uitsluitend mijn mening gaf en niet een oplossing die voor iedereen haalbaar en betaalbaar is.

Ik ben geen politicus die andere mensen probeert wijs te maken te handelen in het algemeen belang.
Dat laat ik aan anderen met meer talenten over die erin slagen een haalbare en betaalbare oplossing voor te stellen die binnen het bereik van iedereen ligt. (Van whisful thinking gesproken :+ ).

Ik denk ook niet dat het bewoners van een klein huisje met dagelijks flink wat woon-werk kilometers hun grootste zorg is hoe ze goedkoop gaan laden aan de gevel van dat klein (rij)huisje noch tijd en gelegenheid hebben om zich tijdens de normale werkuren daarin (online) te verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

IvoB2 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:05:
[...]
KISS dus.
Dat klopt als je nu een systeem bouwt en denkt dat dit de komende jaren de ideale oplossing geeft, ook als je er nix aan doet.
Maar vergeet niet dat je hier tussen de tweakers zit. Die doen juist nix liever dan alles uitvogelen, aanpassen en bouwen.

Daarom had ik het over een laadpaal waarmee je alles kunt uitlezen, aan- en bijsturen vanuit je domotica. De vraag ging over de laadpaal, niet over de domotica. Je kunt daarmee dus eindeloos bijsturen en rekening houden met toekomstige tarieven, belastingen, strategieën van energieleveranciers en wisselend beleid, geopolitieke invloeden,... wat onbegonnen leuk werk is en vooral veel whisful thinking leerzaam.
[...]
Zie voorgaande.
Het gaat hier om goedkoop thuis laden. Dat betekent dat als je netbeheerder of energieleverancier je een gunstig aanbod doet in een jaargetijde dat je eigen PV onvoldoende oplevert, dan ben je toch gek als je daar geen gebruik van maakt?
Maar goed, het is en blijft je eigen keuze. Gelukkig is zoiets (nu nog) geen verplichting… :+

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Wanneer je op bepaalde tijdstippen van het jaar afhankelijk bent van het aanbod van de netbeheerder en de energieleverancier ben je daar idd aan gebonden. Het valt dan nog af te wachten - want je geeft het initiatief uit handen - wat dat aanbod zal zijn en of dat in het voordeel is van de netbeheerder en/of de energieleverancier.
Je moet goed gek zijn om te geloven dat dit aanbod niet in hun voordeel zal zijn. :+

Hou je het heft in handen gaat dat argument uiteraard niet meer op want je behoudt zelf het initiatief.
En er is als tweaker niets mis mee om juist daar naar te streven en niet te streven naar het aanbod uitgaande van derden.
En wie het heft zelf in handen houdt moet ook niet bang zijn voor welke verplichting dan ook. Nu niet en in de toekomst niet.
Hoe groter de onafhankelijkheid hoe groter de eigen zekerheid, nu en in de toekomst.

[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 29-11-2024 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 13:35
Nu mijn partner een elektrische auto heeft en ik er rond januari eentje krijg wordt het tijd om eens goed naar ons electraverbruik en contract te kijken. Graag jullie advies of mijn redenatie en conclusie juist zijn:

Ik heb al enkele jaren een modelcontract, huidige 'salderingsjaar' is ingegaan in augustus. Verbruik 3100kWh per jaar en lever hiernaast 6000kWh terug. Geen gasaansluiting. Sinds november heetf mijn vrouw een elektrische auto die volledig privé gebruikt wordt. Ik verwacht een verbruik van 1300kWh per jaar. Ik krijg vanaf eind januari een elektrische leaseauto waarvan alle laadkosten betaald worden door mijn werkgever.

Huidige tarief per KwH €0,35. Ik kan salderen en lever veel stroom terug. Ook betaal ik nog geen terugleverboete maar krijg een kleine terugleververgoeding. Ik verwacht naast de elektrische auto van mijn vrouw nog (6000-1300=) 4700kWh terug te leveren.

Is mijn conclusie juist: het is zonde om over te stappen. De 4700kWh die ik nog teruglever voor augustus kan ik gebruiken voor mijn leaseauto waarvoor de kosten a €0,35 vergoed worden. Alles wat ik hierna gebruik, kost me €0,35 maar wordt vergoed. Ik verwacht zo'n 8000kWh elektrisch te moeten laden met mijn leaseauto (ik rij erg veel en zal weinig 'buiten de deur' hoeven te laden).

Groeten,
Slagroomsoes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
slagroomsoes schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 18:49:
Nu mijn partner een elektrische auto heeft en ik er rond januari eentje krijg wordt het tijd om eens goed naar ons electraverbruik en contract te kijken. Graag jullie advies of mijn redenatie en conclusie juist zijn:

Ik heb al enkele jaren een modelcontract, huidige 'salderingsjaar' is ingegaan in augustus. Verbruik 3100kWh per jaar en lever hiernaast 6000kWh terug. Geen gasaansluiting. Sinds november heetf mijn vrouw een elektrische auto die volledig privé gebruikt wordt. Ik verwacht een verbruik van 1300kWh per jaar. Ik krijg vanaf eind januari een elektrische leaseauto waarvan alle laadkosten betaald worden door mijn werkgever.

Huidige tarief per KwH €0,35. Ik kan salderen en lever veel stroom terug. Ook betaal ik nog geen terugleverboete maar krijg een kleine terugleververgoeding. Ik verwacht naast de elektrische auto van mijn vrouw nog (6000-1300=) 4700kWh terug te leveren.

Is mijn conclusie juist: het is zonde om over te stappen. De 4700kWh die ik nog teruglever voor augustus kan ik gebruiken voor mijn leaseauto waarvoor de kosten a €0,35 vergoed worden. Alles wat ik hierna gebruik, kost me €0,35 maar wordt vergoed. Ik verwacht zo'n 8000kWh elektrisch te moeten laten met mijn leaseauto (ik rij erg veel en zal weinig 'buiten de deur' hoeven te laden).

Groeten,
Slagroomsoes.
Als je meer teruglevert dan verbruikt is doorgaans een vast contract de beste keuze. Tenzij het verschil tussen beide heel klein is én je enorm richting de goedkoopste uren kunt sturen, dan is dynamisch aantrekkelijker omdat je dan uit het prijsverschil een voordeel kunt halen. Maar als ik jou was zou ik nog even vast blijven zitten, tenzij het bijv. maar 100 kWh afwijkt, want met 2 EV's kan je vaak wel prima sturen richting goedkoopste uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 31-05 19:24
Daar sluit ik me wel bij aan. Hier een dynamisch contract, panelen en een accu. Knip, offtopic. Dynamisch omdat in de goedkope uren niet alleen de auto's geladen kunnen worden maar ook de accu.

Gemiddelde kWh prijs in november was 21.4ct.

[ Voor 14% gewijzigd door Taro op 01-12-2024 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Knip, offtopic

[ Voor 110% gewijzigd door Taro op 01-12-2024 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 31-05 19:24
Knip, offtopic

[ Voor 96% gewijzigd door Taro op 01-12-2024 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Knip, offtopic

[ Voor 102% gewijzigd door Taro op 01-12-2024 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Modbreak:Zie de topicwaarschuwing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:03
Stroom is vannacht weer lekker goedkoop, al een tijdje geleden (voor mijn gevoel) dat de prijzen zo laag zijn geweest. Auto vandaag naar 10% gereden dus komt voor de verandering eens goed uit 👍

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e2olMDgVzfWNphxdN0TCCfzDWCk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bfynJ5OsclYg1IS7OlCpzSYW.png?f=fotoalbum_large

Netjes 80% vol geladen.

[ Voor 47% gewijzigd door Card Nox op 06-12-2024 20:29 ]

Pagina: 1 ... 6 ... 9 Laatste

Let op:
In dit topic ligt de focus op het behalen van een zo laag mogelijke prijs per thuisgeladen kWh door de inzet van een combinatie van hardware en slimme oplossingen.

Voor de verdieping en details per afzonderlijk onderwerp kan je terecht in de volgende topics:
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Thuisladen van je EV deel 2
Elektrische auto's - deel 5
Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5