Misschien ook wel weer eens interessant om hier een jaaroverzicht te delen. December 2024 ruilden we een Fiat Panda om voor een 2019 Tesla Model 3 SR+ en vanaf dat moment laden we 2 EV's volledig thuis (op uiteraard de vakanties na).
Dit jaar hebben we met 2 EV's 4569-767 = 3802 kWh verbruikt:
Mijn vrouw tankte voorheen voor +-200 Euro per maand. En tot 2019 tankte ik voor minimaal 250 Euro per maand. Gezamenlijk 450 Euro per maand = 5400 Euro per jaar.
Door echter een aantal keuzes te maken rondom dynamisch contract, zonnepanelen, thuisaccu, automatiseringen, etc. hebben we op dit moment van het jaar nog steeds een negatieve stroomrekening incl. volledig thuisladen van beide EV's:
Aanvullend ontvangen we hier 2x kilometervergoeding en 1x mobiliteitsbudget. Daar staat natuurlijk een flinke investering tegenover, maar als beide auto's geen grote gebreken gaan vertonen (1 ervan heeft nog garantie) dan betreft dit een positieve businesscase, ondanks de investering in zonnepanelen en thuisaccu's want die kan je niet volledig aan de EV's toeschrijven, maar ook aan het huishouden.
In de media zie je veel berichten dat EV's, zonnepanelen en thuisaccu's niet uit kunnen. Daar zit zeker een kern van waarheid in. Maar als je door slimme automatisering zonnepanelen, thuisaccu's en een slimme laadpaal weet te combineren, dan kan ik wel concluderen dat een positieve business case alsnog mogelijk is, al is die uiteraard (en helaas) niet voor iedereen van toepassing.
Heel benieuwd naar de ervaringen van anderen. En uiteraard besef ik mij dat als je geen eigen laadpaal hebt, of geen mogelijkheid voor (meer) zonnepalen hebt dat de situatie anders kan zijn.
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV