Ik zit met mijn energiegebruik op 19,5 cent op een dynamisch contract. Momenteel kan ik vaak thuis laden en doe dat dan op de voordeligste uren. Die 19,5 cent is laden en huisgebruik. De terugleverkosten van mijn zonnepanelen leveren een soortgelijk bedrag op. Dit jaar iets meer omdat ik ook een thuisaccu heb.johan d schreef op maandag 10 november 2025 @ 09:25:
Beste, ik ben een startende EV rijder.
Ik heb een bedrijfswagen, met laadkaart. Een eigen laadpaal moet ik zelf bekostigen. Vergoeding is 30,70c€/kWh, het officiele tarief. Op het werk kan ik ook laden. De auto is een Skoda Elroq die maar max aan 11kW kan laden op AC.
Ik was aan het inlezen in de materie, en kwam uit bij een Peblar Bussiness, +- 2000€
Achter om de hoek zijn er 4 Totalenergies laadpunten 22kW, op het dorpsplein (200m afstand)
We hebben ook voor 5000 wattpiek zonnepanelen. Is het slim om deze investering te doen, als ik zo kortbij met de laadkaart en publieke palen kan werken?
Maar vanaf 2027 wordt voor terugleveren geen energiebelasting meer teruggegeven. Dat scheelt dus circa 13 cent per kWh. Als je dus rekent met 2027 krijg je dus minder terug voor de opgewekte energie. Als je dat meeneemt (scheelt zo'n 600 Euro per jaar of meer) en je kunt laden op zon momenten dan verdien je het terug in een paar jaar.
Om alle andere redenen die niets met terugverdienen te maken hebben zou ik het zelf al doen.
Aiaiai... zeker met AI gedaan

:strip_exif()/f/image/jwgYWoQiemTyPJCNxaSsS1Gt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LLWFMVkOLPh9TGTxq20BgnOa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/20evSYZRb59hEDncDC2G1GGZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/804HAEEAG9XMAio59f54KYrA.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/pQEijBfBt5J2uhgJVKRSycnf.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PxbMSxsHZcm5dBknaNxJuSwc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/beaWHZSSvgzUwQLE4pYhK3us.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/oMsed3C8MhuVaVRshkYEv47z.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KVoCZgqHi0yC8Z1E1Siz9lNr.png?f=user_large)