@
Cafe Del Mar Ik denk niet dat je (
goed) las wat ik schreef. Ik heb het over het laden van 6500 kWh laden
uit zonnestroom en dat dan jouw laadpaal betaald is. Al de rest doet er niet toe. Let wel: ik schreef "uit zonnestroom". Ik schreef niet: "terwijl de zon schijnt". Mijn niet eens zo wereldschokkende PV-installatie leverde mij dit jaar tot op vandaag 3,92 MWh op. Met de 5kWp van @
johan d ware dat zelfs 4,9 kWh geweest. Als ik daarvan (ik reken nu niet extreem veel, en niet extreem weinig) 30% in de wagen krijg, dan is dat 1300 kWh. Dus OK, dan moet je 5 jaar hebben om die 6500 kWh in de auto te pompen. Lijkt mij een halve laadpaal levensduur die ik op 10 jaar reken.
Als weerlegging van mijn (in jouw ogen waarschijnlijk naïeve) berekening, lees ik een hele analytische berekening van rendementen die weerlegt waarom een laadpaal eigenlijk een slechte investering is met "maar" 2,2% over 10 jaar gerekend (niet dat ik alles las, na diagonaal lezen kwam ik daar al wel snel achter). Als je het op die manier, "als een investering" bekijkt, dan betwijfel ik dan wel sterk of je eenzelfde berekening maakte bij de aankoop van jouw auto. Nochtans:
een auto, die is 25 keren duurder! Vergeet hierbij niet, indien van toepassing: ook een bedrijfsauto betaal je (alleen op een andere manier). Als je die aankoop van pakweg 50k€ belegt, zien de cijfertjes er nóg beter uit! En had je dié berekening gemaakt, dan was je nu wel met de trein en de bus aan het rijden, hoor!
Ongetwijfeld voor het comfort? Vreemd dan wel dat je niet leest wat ik over het gebruiksgemak ("comfort") zei: "En dan spreken we nog niet van het gebruiksgemak in die gevallen dat...". Ik zal maar niet met gelijkaardige detailcijfertjes de 5 jaren lange footwalks 's avonds en 's morgens naar het gemeenteplein in verloren gepresteerde uren meerekenen (2000 stuks enkel traject), want dan komen we in deze discussie ook niet verder (als je begrijpt wat ik bedoel)...
Kortom: als je winst wil maken, dan moet je te voet op weg (maar ook schoenen verslijten)...