Wij hebben inmiddels 3 jaar een prive EV met lader op de oprit en een dynamisch contract. Ik heb direct tegen mijn vrouw gezegd, we sturen alleen de auto en de rest blijft van mijn part zoals het was. Je raad misschien het gevolg: mijn vrouw ging ook meedoen. Maar ik blijf erbij een wasmachine, oven of vaatwasser is klein bier in vergelijking met de auto.goldmemberf1 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 23:14:
Leuk topic dit! Mijn eerste EV - Tesla Model Y - komt volgende week, alsmede de laadpaal. Situatie:
- Laadpaal wordt een Easee UP.
- Rijtjeshuis met 9 zonnepanelen, produceer +- 3 MWh per jaar.
- Zowel partner als ikzelf werken veel thuis (praktisch elke dag wel iemand). Dus veel verbruik en bedrijvigheid overdag.
- Momenteel hebben we een variabel energiecontract, maar we zoeken naar goedkopere oplossingen / manieren om de auto straks voordelig op te laden.
- Waar ik geen in heb: bij elk wasje of vaatwasbeurt kijken of de tarieven hoog of laag zijn. We hebben kinderen, dus als er veel vaat is, moet die gewoon gedaan worden.
- Wel vind ik het prima om te kijken wat slimme momenten zijn om de auto op te laden. Het betreft een Model Y met LFP batterij, dus hoeft niet continue aan de laadpaal als hij niet gebruikt wordt.
Is een dynamisch contract in zo'n situatie toch de betere keuze dan?
Ik zit al die jaren ver onder de marktprijs voor afname. Bovendien, als je bang bent voor die handvol dagen per jaar dat de stroomprijs 2 uur boven de 50 cent staat, vergelijk dat dan met de kosten die je betaalt als je publiek moet laden.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.