Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-06 22:30
bert pit schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:05:
@arjandijk162 Het hangt af van hoe vaak je moet laden. Als je vaak moet laden is automatiseren met stekker een goede optie. Kun je het laden uitstellen dan is naar mijn idee je eigen inschatting beter dan de inschatting van stekker. Je moet dan wel de mogelijkheid hebben om de starttijd van laden te kunnen instellen.
Zo zit ik deze maand op 11 cent met 240 kWh laden.
ok, dat voegt nog een 3e variabele toe :) Manueel vs Automatisch laden

Ik was vooral benieuwd naar of de beloningen (los van de lagere stroomprijs) op de onbalans markt relevant zijn. Volgens mij is zowel de Zonnebonus als wat Stekker en Jedlix doen beloningen van de onbalans markt, maar volgens mij gaat dit niet om veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

bert pit

asdasd

Ik heb Stekker een tijdje gebruikt, maar dat werkte toen op basis van eigen instellingen in combinatie met de dynamische prijs. Hij pakte de goedkoopste uren van wat er bekend was, tenzij je eerder vol wilde zitten.

De zonnebonus van Zonneplan werkt gewoon op basis van laden tijdens de zonne uren. Dat kan gemiddeld circa 25 euro opleveren per jaar.

Jedlix werkt daadwerkelijk met een bonus gerelateerd aan de onbalansmarkt. Maar hoe zich dat verhoudt tot de allerlaagste dynamische prijzen van de dag weet ik niet.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:26
bert pit schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:12:
Ik heb Stekker een tijdje gebruikt, maar dat werkte toen op basis van eigen instellingen in combinatie met de dynamische prijs. Hij pakte de goedkoopste uren van wat er bekend was, tenzij je eerder vol wilde zitten.

De zonnebonus van Zonneplan werkt gewoon op basis van laden tijdens de zonne uren. Dat kan gemiddeld circa 25 euro opleveren per jaar.

Jedlix werkt daadwerkelijk met een bonus gerelateerd aan de onbalansmarkt. Maar hoe zich dat verhoudt tot de allerlaagste dynamische prijzen van de dag weet ik niet.
Mijn schoonouders hebben Zonneplan, ik heb toch wel het idee dat PowerPlay met een EV meer oplevert dan twee tientjes per jaar. Meer rond de €15-20 per maand. Heb zelf Tibber (Grid Rewards) dat werkt met onbalans en 'slim laden' d.w.z. op de goedkoopste uren vol laden en af en toe pauzeren of starten op momenten dat er vraag- of aanbodverschil is. Leverde in januari en februari ruim 20 euro per maand op, in maart/april krap een tientje. Maar in die maanden gemiddeld lagere kWh-prijzen. Zat vorige maand op 11 cent specifiek voor de auto laden en 13 cent gemiddeld. ;)
Dus het automatiseren loont wel. Maar zie het als een bijvangst. Als je er speciaal een laadpaal voor moet kopen dat is de terugverdientijd wel lang.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Nu online

bert pit

asdasd

Pr088 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:38:
[...]

Mijn schoonouders hebben Zonneplan, ik heb toch wel het idee dat PowerPlay met een EV meer oplevert dan twee tientjes per jaar. Meer rond de €15-20 per maand. Heb zelf Tibber (Grid Rewards) dat werkt met onbalans en 'slim laden' d.w.z. op de goedkoopste uren vol laden en af en toe pauzeren of starten op momenten dat er vraag- of aanbodverschil is. Leverde in januari en februari ruim 20 euro per maand op, in maart/april krap een tientje. Maar in die maanden gemiddeld lagere kWh-prijzen. Zat vorige maand op 11 cent specifiek voor de auto laden en 13 cent gemiddeld. ;)
Dus het automatiseren loont wel. Maar zie het als een bijvangst. Als je er speciaal een laadpaal voor moet kopen dat is de terugverdientijd wel lang.
Die 25 euro per jaar is de 10% bonus van Zonneplan. Zonneplan geeft zelf aan dat dat ongeveer het bonus bedrag is voor een gemiddelde gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
bert pit schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:12:

Na even lezen zie ik dat Jedlix alleen een vergoeding uitdeelt bij Oxxio, Eneco, om Energie, Greenchoice. Voor de rest niet.

Blijkbaar ben je bij Zonneplan afhankelijk van het hebben van een Zonneplan laadpaal. Zulke lockins houd ik niet van. Heb al een EVbox Elvi hangen en ook de Tesla kan dit sturen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Nu online

bert pit

asdasd

arjandijk162 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:52:
[...]

Na even lezen zie ik dat Jedlix alleen een vergoeding uitdeelt bij Oxxio, Eneco, om Energie, Greenchoice. Voor de rest niet.

Blijkbaar ben je bij Zonneplan afhankelijk van het hebben van een Zonneplan laadpaal. Zulke lockins houd ik niet van. Heb al een EVbox Elvi hangen en ook de Tesla kan dit sturen
Je kun je post op verschillende manieren lezen, maar voor het afnemen van energie bij Zonneplan is het niet noodzakelijk om een laadpaal van Zonneplan de hebben, voor de 10% bonus ook niet. Alleen voor de PowerPlay vergoeding wel,en dat snap ik goed want daar is integratie voor nodig en dan wil je niet te veel afhankelijkheid van leveranciers hebben.
Overigens deel ik je mening over customer lockin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
bert pit schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 15:13:
[...]

Je kun je post op verschillende manieren lezen, maar voor het afnemen van energie bij Zonneplan is het niet noodzakelijk om een laadpaal van Zonneplan de hebben, voor de 10% bonus ook niet. Alleen voor de PowerPlay vergoeding wel,en dat snap ik goed want daar is integratie voor nodig en dan wil je niet te veel afhankelijkheid van leveranciers hebben.
Overigens deel ik je mening over customer lockin.
Ik krijg het idee dat dit bij Frank Energie wel mogelijk is. Zowel door het via mn Tesla te spelen als via de EVbox laadpaal. Maar daadwerkelijk vergelijken van Gridrewards, Powerplay en Frank Energy Slim Korting is lastig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-06 17:31

ap3nr0ts

hoi

Knip, offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door Taro op 14-05-2025 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@ap3nr0ts Zie de topicwaarschuwing. Succes met de keuze :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Knip, offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door Taro op 14-05-2025 09:27 ]

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop57
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 07-06 15:58
Hallo,
Ik heb een 11kWh autolader en mijn zonnepanelen leveren 10kWh in het midden van de zoncurve. Ik laad ongeveer 4 uur en dat betekent dat ik deels buiten de curve val. Ik heb de lader daarom teruggezet (dipswitch) naar 7,4 kWh. Dan, met zonnige dag, laad ik nu alleen met zonnestroom en kunnen hier en daar andere gebruikers ook profiteren van zonnepaneelvermogen. Mijn vraag: zijn er laders (anders dan de zgn. loadbalancing laders die aangaan bij min
zonvermogen maar uiteindelijk de grid gewoon meelaten doen) die echt geleidelijk kunnen laden zodat ik, met externe meting, altijd binnen het vermogen van de zonnepanelen blijf? Dus bijv. om 9 uur laden met 2kWh en geleidelijk opbouwen naar max.zon =10kWh of gelijk minder wanneer er een wolk voor zit of andere verbruiker in huis aangaat. Dus geen lader met laadstappen maar echt goed variabel geregeld.
Ik heb die zelf nog niet kunnen vinden en lees graag van anderen of ik wat gemist heb.
Gr. Joop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jackaubrey
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
Joop57 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 12:02:
Hallo,
Ik heb een 11kWh autolader en mijn zonnepanelen leveren 10kWh in het midden van de zoncurve. Ik laad ongeveer 4 uur en dat betekent dat ik deels buiten de curve val. Ik heb de lader daarom teruggezet (dipswitch) naar 7,4 kWh. Dan, met zonnige dag, laad ik nu alleen met zonnestroom en kunnen hier en daar andere gebruikers ook profiteren van zonnepaneelvermogen. Mijn vraag: zijn er laders (anders dan de zgn. loadbalancing laders die aangaan bij min
zonvermogen maar uiteindelijk de grid gewoon meelaten doen) die echt geleidelijk kunnen laden zodat ik, met externe meting, altijd binnen het vermogen van de zonnepanelen blijf? Dus bijv. om 9 uur laden met 2kWh en geleidelijk opbouwen naar max.zon =10kWh of gelijk minder wanneer er een wolk voor zit of andere verbruiker in huis aangaat. Dus geen lader met laadstappen maar echt goed variabel geregeld.
Ik heb die zelf nog niet kunnen vinden en lees graag van anderen of ik wat gemist heb.
Gr. Joop.
zappi 2.1 kan dat volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-06 22:10

Bravo

Second Best

Hallo,
Gr. Joop.
De functie die je zoekt is Solar Surplus/Zon Overschot laden, dan wordt alle opgewekte energie die het net op zou gaan naar je autolader gestuurd.
Je geeft niet aan welke lader je hebt van 11 kW (zonder h), dus het is lastig om je te helpen of hij dit al kan, of dat er externe aansturing voor mogelijk is (zoals evcc.io, homeassistant oid)

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
jackaubrey schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 12:20:
[...]

zappi 2.1 kan dat volgens mij
Zappi inderdaad. Bij mijn weten kan die het beste met realtime zonne-energie omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Pr088 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 12:57:
[...]

Zappi inderdaad. Bij mijn weten kan die het beste met realtime zonne-energie omgaan.
En Alfen, Peblar iig.

Waar je dan tegenaanloopt is de minimum van 6A per fase (zoals zovaak gediscussierd hier de laatste maanden), en het automatisch switchen van 1 fase (dus minimaal 6A, max 16A) naar 3 fase (minimaal 18A) is iets wat veel laders niet met eigen software kunnen, maar waar EVCC dan iets moet doen.
Uit mijn zoektocht weet ik dat Alfen dit sowieso wel kan. Andere laders, waaronder Peblar, maar ook Alfen hebben nog een andere truc: een minimum sowieso hanteren, ook al haal je dat uit het grid, en dan opschalen waneer er meer zon is.
Zaptec belooft ook zoiets (met de Go 2), maar heb ik niet uitgezocht. SolarEdge EV charger doet ook iets, maar mij onbekend hoe die werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Nu online

bert pit

asdasd

Hallo,
Gr. Joop.
De Easee Home doet dat ook. Die kun je op zonneladen zetten waarna er bij verminderde zonactiviteit vermogen uit het net wordt bijgemengd. Per fase heb je minimaal 1.4kW nodig om te kunnen laden. Duikt je zonnesysteem daar onder dan wordt het uit het net getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:43
bert pit schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:02:
[...]

De Easee Home doet dat ook. Die kun je op zonneladen zetten waarna er bij verminderde zonactiviteit vermogen uit het net wordt bijgemengd. Per fase heb je minimaal 1.4kW nodig om te kunnen laden. Duikt je zonnesysteem daar onder dan wordt het uit het net getrokken.
Easee saldert niet over de fasen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieseteun
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 05-06 16:05
ASW1 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 16:45:
[...]

Easee saldert niet over de fasen.
Kun je uitleggen (aan een leek) wat je hiermee bedoelt?

Niro EV '22

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:43
Frieseteun schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:18:
[...]

Kun je uitleggen (aan een leek) wat je hiermee bedoelt?
Zie deze eerdere post: ASW1 in "Thuisladen van je EV deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 07:49
Domba schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:53:
@Taro , het kan natuurlijk ook in 1 grafiek, als je graph_span: 48h meer uren zet en offset aanpast
bijv
code:
1
2
3
 span:
  start: hour
  offset: "-12h"

dan hoef alleen nog vandaag en morgen te combineren
code:
1
2
3
4
5
6
    data_generator: |
      return (entity.attributes.raw_today.map((start, index) => {
        return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.raw_today[index]["value"]];
      })).concat(entity.attributes.raw_tomorrow.map((start, index) => {
        return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.raw_tomorrow[index]["value"]];
      }));

[Afbeelding]
@Domba

Wat doe ik hier verkeerd om de 48h grafiek te genereren?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
type: custom:apexcharts-card
experimental:
  color_threshold: true
graph_span: 48h
 span:
  start: hour
  offset: "-12h"
header:
  title: Stroomprijs vandaag (€/kWh)
  show: true
span:
  start: day
now:
  show: true
  label: Nu
series:
  - entity: sensor.dynamische_prijzen_average_electricity_price
    type: column
    show:
      extremas: true
      legend_value: true
    float_precision: 3
    stroke_width: -8
    yaxis_id: kwh_prijs
    data_generator: |
      return (entity.attributes.raw_today.map((start, index) => {
        return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.raw_today[index]["value"]];
      })).concat(entity.attributes.raw_tomorrow.map((start, index) => {
        return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.raw_tomorrow[index]["value"]];
      }));
    color_threshold:
      - value: 0
        color: "#04822e"
      - value: 0.1
        color: "#12A141"
      - value: 0.15
        color: "#79B92C"
      - value: 0.2
        color: "#C4D81D"
      - value: 0.25
        color: "#F3DC0C"
      - value: 0.3
        color: "#EFA51E"
      - value: 0.35
        color: "#E76821"
      - value: 0.4
        color: "#DC182F"
  - entity: sensor.solaredge_huidig_vermogen
    statistics:
      type: mean
      period: hour
    group_by:
      duration: 15m
      func: avg
    yaxis_id: kwh_gebruik
    stroke_width: 2.5
    curve: smooth
    extend_to: now
yaxis:
  - id: kwh_prijs
    min: ~0
    align_to: 0.1
    decimals: 2
    apex_config:
      title:
        text: €/kWh
      tickAmount: 4
  - id: kwh_gebruik
    opposite: true
    min: ~-2000
    max: ~10000
    align_to: 1000
    decimals: 0
    apex_config:
      title:
        text: Verbruik
apex_config:
  tooltip:
    x:
      format: HH:00
  plotOptions:
    bar:
      columnWidth: 80%
  xaxis:
    type: datetime
    tooltip:
      enabled: false
  chart:
    height: 320px

en kan je me misschien ook vertellen hoe ik de gemiddelde kWh-prijs van de dag boven de grafiek zichtbaar kan krijgen?

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Hoi @Taro

hoe krijg je die minimale en maximale kWh-prijs in de grafiek?

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
hemertje schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 22:32:
[...]

Hoi @Taro

hoe krijg je die minimale en maximale kWh-prijs in de grafiek?
Door extremas: true

->
YAML:
1
2
3
4
5
6
series:
  - entity: sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0
    show:

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Taro schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 22:33:
[...]

Door extremas: true

->
YAML:
1
2
3
4
5
6
series:
  - entity: sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0
    show:
volgens mij heb ik die hierboven in de code?
maar ik krijg ze niet te zien...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FTt0PKxBPRoQHanhzc8-2QwvGk0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ywR6uVsv5KIQGbTrpUGRtikE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
hemertje schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 22:46:
[...]

volgens mij heb ik die hierboven in de code?
maar ik krijg ze niet te zien...

[Afbeelding]
Ok, dat is dan meer een vraag voor: Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 dan dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:54
@hemertje Je hebt twee maal span instructie in de code, waarbij de eerste een spatie te ver naar rechts staat, welke je moet hebben.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Domba schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 23:46:
@hemertje Je hebt twee maal span instructie in de code, waarbij de eerste een spatie te ver naar rechts staat, welke je moet hebben.
dank voor je reactie, helaas is dat niet de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kp78
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-06 08:13
Laadpaal en dynamisch contract – wel of niet doen?

Allereerst bedankt voor de duidelijke informatie en dit topic, @Taro !

Ik heb recent een elektrische auto gekocht en bewust gekozen voor 3-fase laden vanwege mijn dynamische energiecontract. Nu zoek ik een geschikte laadpaal, maar ik wil niet vastzitten aan Zonneplan. De Zappi V2.1 lijkt een goede optie.

Ik heb geen zonnepanelen en ben ook niet van plan ze aan te schaffen, omdat mijn huis omringd is door bomen die ik niet wil kappen. Laden overdag leek voordelig met een dynamisch contract, maar na het lezen van dit topic twijfel ik.

Mijn gemiddelde prijs per kWh is momenteel €0,27, terwijl een vast contract nu €0,23 per kWh kost.

Om kostenneutraal te blijven, zou ik de extra 3500 kWh gemiddeld voor €0,16 per kWh moeten laden.

Overdag laden is overigens geen probleem; mijn auto staat twee dagen per week thuis.

Heeft het zin om een dure laadpaal met dynamic load balancing te kopen en dynamisch te laden, als ik er niet actief mee bezig wil zijn? Mijn idee was om de auto standaard tussen 12:00 en 15:00 op te laden en er verder weinig naar om te kijken. Of is een goedkopere laadpaal met een vast contract uiteindelijk verstandiger?

Achteraf had ik dit misschien beter kunnen uitzoeken vóór de aanschaf van mijn auto! 😅

Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:35
@kp78, de prijzen zijn voornamelijk in het weekend goedkoop. Dus ik weet niet hoeveel je rijd, maar uitgaande van je 3500kWh gok ik zo'n 15 a 20k per jaar oid (afhankelijk van welk verbruik je hebt gerekend). Met een beetje auto kun je dan voornamelijk in het weekend laden en dan door de weeks wellicht 1x even wat bijladen.

Of je die 16ct haalt durf ik je niet te zeggen, de afgelopen weken zijn de prijzen natuurlijk weer erg lekker, maar in de winter zijn ze ook een stuk hoger.

ps. een EV rijden is een genot tov een ICE, los van wat je moet betalen voor het laden.

[ Voor 8% gewijzigd door Card Nox op 19-05-2025 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kp78
Card Nox schreef op maandag 19 mei 2025 @ 23:01:
@kp78, de prijzen zijn voornamelijk in het weekend goedkoop. Dus ik weet niet hoeveel je rijd, maar uitgaande van je 3500kWh gok ik zo'n 15 a 20k per jaar oid (afhankelijk van welk verbruik je hebt gerekend). Met een beetje auto kun je dan voornamelijk in het weekend laden en dan door de weeks wellicht 1x even wat bijladen.

Of je die 16ct haalt durf ik je niet te zeggen, de afgelopen weken zijn de prijzen natuurlijk weer erg lekker, maar in de winter zijn ze ook een stuk hoger.

ps. een EV rijden is een genot tov een ICE, los van wat je moet betalen voor het laden.
Bedankt voor je bericht. Ja waarschijnlijk wel iets meer verbruik dan 3500 kWh. Ga uit van 20-25 k per jaar aan km.

EV rijden doe ik ook al voor werk. En inderdaad prettig. Maar goed twijfel dus zelf ook of dynamische wel zo slim is en 0.16 cent wel haalbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
@kp78, kijk het gewoon de zomermaanden aan, daar lijkt het me wel haalbaar. Als je merkt dat je er in de winter (te) hard overheen gaat neem je dan een ander contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
kp78 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 23:27:
[...]

Bedankt voor je bericht. Ja waarschijnlijk wel iets meer verbruik dan 3500 kWh. Ga uit van 20-25 k per jaar aan km.

EV rijden doe ik ook al voor werk. En inderdaad prettig. Maar goed twijfel dus zelf ook of dynamische wel zo slim is en 0.16 cent wel haalbaar is.
Als je op bij voorkeur zondag, maar anders op zaterdag én nog 1 dag naar keuze doordeweeks tijdens 12:00-15:00 kunt laden, dan is dat zeker wel haalbaar.

Met de EV's hier haal ik lagere gemiddelde tarieven dan met de rest van het huishouden gezien ze alleen in de allergoedkoopste uren laden en de rest van het huishouden zit nu op het volgende, de EV's er dus nog een stuk onder. Incl. belasting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ot-ImpJ_pFkplnB_N-tB5XB5ayg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rcc7MVABMgjnof0MgmcClnfX.jpg?f=fotoalbum_large

En de jaarrekening gaat gaandeweg ook naar nul (was onderweg naar 600+ geloof ik), maar prachtige gemiddelde huishoudtarieven toch? De EV zit daar echt wel een paar cent onder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bA7fcfr7_oBhPD61FFKLMEDFgnA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dQ6jbrxP4gYkq0gK4b2A6aVj.jpg?f=fotoalbum_large

In de wintermaanden zal je gemiddelde eerder tussen de 21-28 ct/kWh liggen, maar dat maak je in de zomer weer ruimschoots goed. Ik combineer het hier wel met een thuisaccu, dus die 7 ct/kWh zal je niet halen, maar bijv. 12-14 ct/kWh moet volgens mij wel lukken?

En anders wissel je toch weer naar een ander type contract? Ik denk dat ik destijds meer risico nam met mijn keuze voor dynamisch gezien het aantal kWh's dat er hier per jaar doorheen gaat. Soms moet je gewoon doorpakken en iets proberen, je kunt altijd terug toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kp78
Card Nox schreef op maandag 19 mei 2025 @ 23:53:
@kp78, kijk het gewoon de zomermaanden aan, daar lijkt het me wel haalbaar. Als je merkt dat je er in de winter (te) hard overheen gaat neem je dan een ander contract.
Bedankt voor de tip. Wil toch een laadpaal met dynamic load balancing en waar ik in eerste instantie naar aan kijken was (wallbox / easee) zijn beide niet heel veel goedkoper dan de Zappi.

Moet alleen nog even besluiten zonder of met kabel, maar de versie met ziet er wel netjes uit en zie dat je ook gewoon losse kabels kan kopen om eventueel te vervangen als het kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
kp78 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 09:06:
[...]

Bedankt voor de tip. Wil toch een laadpaal met dynamic load balancing en waar ik in eerste instantie naar aan kijken was (wallbox / easee) zijn beide niet heel veel goedkoper dan de Zappi.

Moet alleen nog even besluiten zonder of met kabel, maar de versie met ziet er wel netjes uit en zie dat je ook gewoon losse kabels kan kopen om eventueel te vervangen als het kapot is.
Ik heb al een keer een kapotte kabel gehad bij de Zappi, moest daarna het hele apparaat terugsturen. Daarnaast was de ingebouwde kabel hier 40 cm te kort om als de auto omgekeerd op de oprit stond te kunnen aansluiten. Dus sinds die tijd een Zappi V2.1 3-fase, zonder kabel, met 8 meter kabel. Enige nadeel is dat je dan iets meer laadverliezen hebt, ik zie doorgaans 10 kW binnenkomen in de Tesla App, alleen bij heel hoge voltages staat er 11 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kp78
Taro schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 08:53:
[...]

Als je op bij voorkeur zondag, maar anders op zaterdag én nog 1 dag naar keuze doordeweeks tijdens 12:00-15:00 kunt laden, dan is dat zeker wel haalbaar.

Met de EV's hier haal ik lagere gemiddelde tarieven dan met de rest van het huishouden gezien ze alleen in de allergoedkoopste uren laden en de rest van het huishouden zit nu op het volgende, de EV's er dus nog een stuk onder. Incl. belasting.
[Afbeelding]

En de jaarrekening gaat gaandeweg ook naar nul (was onderweg naar 600+ geloof ik), maar prachtige gemiddelde huishoudtarieven toch? De EV zit daar echt wel een paar cent onder:
[Afbeelding]

In de wintermaanden zal je gemiddelde eerder tussen de 21-28 ct/kWh liggen, maar dat maak je in de zomer weer ruimschoots goed. Ik combineer het hier wel met een thuisaccu, dus die 7 ct/kWh zal je niet halen, maar bijv. 12-14 ct/kWh moet volgens mij wel lukken?

En anders wissel je toch weer naar een ander type contract? Ik denk dat ik destijds meer risico nam met mijn keuze voor dynamisch gezien het aantal kWh's dat er hier per jaar doorheen gaat. Soms moet je gewoon doorpakken en iets proberen, je kunt altijd terug toch?
Bedankt voor je antwoord en hele nette cijfers qua kosten. Ik probeer het deze zomer wel even en kan dan altijd nog overstappen. Heb al een aantal jaar een dynamisch contract aangezien ik zelf een behoorlijk verbruik heb (7000 kWh en 1800 m3) en destijds de vaste contracten belachelijke prijzen hadden. Het goedkope vaste contract was ik destijds had was ‘onterecht’ opgezegd en was daarna wel klaar met de traditionele energie maatschappijen.

Ben alleen niet continu bezig met prijs vergelijken. Toevallig nu omdat ik het las in dit topic. Maar goed ik als 16 cent behaal is het gelijk en dat is voor mij al prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
kp78 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 09:06:
[...]

Ik zou ook altijd voor een dynamic load balancing gaan, wie weet wat de toekomst gaat brengen.

Ik heb zelf een Zappi v2.1 3fase met kabel vanwege het gemak. Al kun je hem zonder kabel ook gewoon ingeplugt laten natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:45
Sinds oktober dynamisch, wel met een accu (en zonnepanelen) maar een accu helpt zeker goed in de winter als er op de goedkopere momenten geladen kan worden.

De gemiddelden in Tibber vind ik een beetje ehm lala, het is een gemiddelde over afname en opwek. Anyway. 12.5ct in 2025 voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Taro schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 08:53:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ben het met @Taro eens. Ik heb zelf geen thuisbatterij, maar wel zonnepanelen. Ik zit nu een half jaartje dynamisch bij Tibber met een 3-fase laadpaal en inmiddels 2 elektrische auto's, waarbij wij meestal woensdagmiddag en 's weekends overdag laadt. Soms ook vrijdag als ik thuiswerk. 's Winters verplaatsen de goedkope momenten vaak richting de nacht. In december/januari/februari haalde ik een gemiddelde qua voor autoladen 16/16/17 cent. Gemiddeld totaalverbruik auto en huis rond de 21 cent. De afgelopen maanden maart/april daalt het tarief aanzienlijk. In maart laadde ik mijn auto voor gemiddeld 14 en 10 cent.
In mei lig ik tot nu toe op 6 cent gemiddeld (allemaal inclusief belasting).
Ik verwacht op basis van mijn eerste half jaar, dat ik goedkoper uit ben dan met een vast contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vraag me af of het veel zin heeft naar dynamisch over te gaan als je geen zin hebt in het nadenken over wanneer je gebruikt. Heb een PHEV, 24 zonnepanelen en een warmtepomp. Vrij ongunstige verdeling tussen verbruik en opwek op die manier. Zal me er eens voorzichtig in gaan verdiepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
MikeyMan schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:47:
Vraag me af of het veel zin heeft naar dynamisch over te gaan als je geen zin hebt in het nadenken over wanneer je gebruikt. Heb een PHEV, 24 zonnepanelen en een warmtepomp. Vrij ongunstige verdeling tussen verbruik en opwek op die manier. Zal me er eens voorzichtig in gaan verdiepen.
Dan is waarschijnlijk in jouw situatie vast contract best voordelig, totdat het salderen afloopt. Mijn 2 EV's laden elke week samen wel ongeveer 60-80kwh. Jaarverbruik 2025 zit bij mij al boven de 3000kwh (waarvan zo'n 15-20% zelfconsumptie). De vraag is eigenlijk heel simpel. Welk deel van mijn verbruik kan ik sturen naar goedkope uren? Als je jouw warmtepomp kunt sturen en bijvoorbeeld de SSW-run (warm waterboiler) kunt sturen naar de middaguren, dan heeft het misschien wat voordeel. Stroom terugleveren van de panelen is ongunstiger qua tarief, maar geen terugleverkosten. Ook afhankelijk van je orientatie. Heb je een oost-west opstelling, dan kan het echt meevallen. De ochtenduren en avonduren leveren een goede prijs op. Vandaag levert een kwh terugleveren tussen 9-10 uur gewoon 25 cent op. En na 18:00 uur ook meer dan 27 cent.

Heb je nog een vast contract zonder terugleverkosten? Dan hoef je niet eens te gaan rekenen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:48

de Peer

under peer review

MikeyMan schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:47:
idealiter is het grotendeels geautomatiseerd, zodat je er niet over na hoeft te denken.

het is 2025 dus het zou wel erg ouderwets zijn om dit allemaal handmatig te gaan bedienen, je hebt wel wat beters te doen neem ik aan ;)

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 20-05-2025 11:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
de Peer schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:13:
[...]

idealiter is het grotendeels geautomatiseerd, zodat je er niet over na hoeft te denken.
Exact, als je automatiseert waar mogelijk dan kost het daarna geen extra inspanning en hoef je bijv. de rest van het gezin ook niet mee te krijgen of tot vervelens toe op te voeden.

Wat je ook kunt doen is bijv. afspreken dat de auto altijd of vaker aan de lader wordt gehangen, maar dat je via automatiseringen bepaalt of die wel/niet of wanneer gaat laden. Nu laden wij alleen bij lage tarieven, maar vanaf 1-1-2027 wil ik ook overtollige zonnestroom erheen sturen als de thuisaccu vol is. Dus hang maar aan de lader, op de achtergrond wordt dan wel bepaald of er wel/niet daadwerkelijk geladen wordt. Heb je dus wel een slimme aanstuurbare laadpaal voor nodig. En daarom moet je niet voor de goedkoopste laadpaal gaan en daarna hierover nadenken, maar bij voorkeur andersom. Helaas zie ik dat toch nog vaak niet goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

de Peer schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:13:
[...]

het is 2025 dus het zou wel erg ouderwets zijn om dit allemaal handmatig te gaan bedienen, je hebt wel wat beters te doen neem ik aan ;)
Mjah, de vaatwasser zullen we zelf moeten programmeren vrees ik. En de auto heeft niet de capaciteit om erop te gokken dat ie niet vol is. Anders pruttelt ie op benzine verder. Wasmachine draait in de weekends volcontinu.

De warmtepomp is ook wat lastig te sturen zonder comfort in te leveren. Dat bedoelde ik vooral met er even over nadenken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-06 16:12

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

MikeyMan schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:45:
[...]

Mjah, de vaatwasser zullen we zelf moeten programmeren vrees ik. En de auto heeft niet de capaciteit om erop te gokken dat ie niet vol is. Anders pruttelt ie op benzine verder. Wasmachine draait in de weekends volcontinu.

De warmtepomp is ook wat lastig te sturen zonder comfort in te leveren. Dat bedoelde ik vooral met er even over nadenken ;)
Met het laden van je EV ga je scoren, maar de vaatwasser en wasmachine gaan het verschil echt niet maken. Ik heb het eens gemeten bij de wasmachine: een 40 graden ecowas kostte een halve kWh, een gewone 60 graden was wel 1,5 kWh. Dat tikt behoorlijk aan! 8) :+

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Hippe Lip schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 22:43:
[...]

Met hetladen van je EV ga je scoren, maar de vaatwasser en wasmachine gaan het verschil echt niet maken. Ik heb het eens gemeten bij de wasmachine: een 40 graden ecowas kostte een halve kWh, een gewone 60 graden was wel 1,5 kWh. Dat tikt behoorlijk aan! 8) :+
Totdat je dat 365x per jaar doet met 3 dergelijke apparaten. De wet van de grote getallen :)

Maar inderdaad, de EV maakt het grootste verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-06 16:12

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@Taro De wet van de grote getallen idd. Maar die getallen zijn hier niet groot: de vaatwasser draait hooguit 2x per week, de wasmachine 2-3x per week.
Maar dat kan bij anderen natuurlijk ander zijn. Zeker als je een paar kleine koters over de vloer hebt.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hippe Lip schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 23:42:
@Taro De wet van de grote getallen idd. Maar die getallen zijn hier niet groot: de vaatwasser draait hooguit 2x per week, de wasmachine 2-3x per week.
Maar dat kan bij anderen natuurlijk ander zijn. Zeker als je een paar kleine koters over de vloer hebt.
Ja dat...
Eentje van 1 en eentje van 3. Wasmachine staat in het weekend volcontinu aan. Maar daarmee ook weinig ruimte om te schuiven. En de vaatwasser staat ook minimaal 1x per dag aan. Allemaal nieuw zuinig spul, maar toch.

Hoop op een doorbraak mbt accu prijzen.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 23-05-2025 08:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
MikeyMan schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:45:
[...]

Wat betreft een hybride en je wasmachine: eens. Sturen is vooral goed bij energievreters. Het is soms ook omdenken. Ik heb in de winter een elektrische vloerverwarming aan in de badkamer. Die vroeg programmeren zodat de verwarming vóór 7:00 uur afslaat, levert bij het opstaan warme voetjes, met goedkopere stroom.

Met je warmtepomp zou je kunnen kijken naar de legionellaruns. Als je die structureel op zondagmiddag zet heb je in lente/zomer/herfst nagenoeg altijd de goedkoopste stroom van de week. Geldt ook voor de warmwaterrun. Op een groot aantal merken kun je tegenwoordig instellen wanneer de SSW-run plaatsvindt. Kan prima tussen 12-15 uur. 's Ochtends douchen, 's middags bijvullen. Geen omkijken naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarryVSjoris
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 05:53
Hoi alle

Zijn er mensen hier die ook een enphase systeem hebben
Misschien ook een thuis batterij & ev charger 2
Heb hem ook groen laden staan dus overtollig zonnenenergie gaat de auto in.
De grootste vraag an mijn is dat het systeem heel vaak stop & start met laden
Is dat goed voor de auto ?

Mvg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UTvgvhN0GXG2hm8EwNIlDhPmv_k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YPbpwCTsxqrFp6Yg4PX2Dlrl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bgrsc2asFN1N_cJ1ILRa7ApgM_4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/megncUnThSAd8fdaDfzLxsZ7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Nu online

bert pit

asdasd

@HarryVSjoris Dat hangt van het type batterij af. Voor NMC is het prima en voor LFP minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryVSjoris
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 05:53
bert pit schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 17:36:
@HarryVSjoris Dat hangt van het type batterij af. Voor NMC is het prima en voor LFP minder.
Mmmm oké ik heb 3X 3T batterijen van Enphase met LFP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Zullen we weer ontopic gaan? Tenzij Enphase nu ook al EV accu's maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kp78
Verwijdert

[ Voor 97% gewijzigd door kp78 op 29-05-2025 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
@kp78 Goedemorgen, heb je de topicwaarschuwing goed gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kp78
Taro schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 11:21:
@kp78 Goedemorgen, heb je de topicwaarschuwing goed gelezen?
Niet goed genoeg zie ik nu. Excuses. Dacht dat het een relevante vraag was bij het topic, maar dat is het niet. Ik zal het bericht verwijderen.
Pagina: 1 ... 8 9 Laatste

Let op:
In dit topic ligt de focus op het behalen van een zo laag mogelijke prijs per thuisgeladen kWh door de inzet van een combinatie van hardware en slimme oplossingen.

Voor de verdieping en details per afzonderlijk onderwerp kan je terecht in de volgende topics:
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Thuisladen van je EV deel 2
Elektrische auto's - deel 5
Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5