• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:26
Termy schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 19:48:
@Santee nadat salderen ophoudt wil je zo veel mogelijk je eigen verbruik opwekken dus heb je voor lente/herfst/winter zoveel mogelijk panelen nodig met een warmtepomp. Zuid (is het schuin dak?) is het best in de winter en met een batterij ook prima voor de rest. Tegen de tijd dat de saldering echt weg is komen die financieel mogelijk ook al uit (prijzen blijven tenslotte dalen). Microomvormers kunnen helpen als het zachte schaduw is maar als je vooral schaduw hebt wanneer de bomen bladloos zijn is een omvormer met schaduw management goed genoeg.

Kijk ook naar het lucht/water warmtepomp topic.
Ik kende schaduw management nog niet. Ik wil gewoon voorkomen dat wanneer de boom nog blad heeft begin oktober mijn hele string geen stroom meer levert omdat 1 van de panelen, of de hele onderste rij, in de schaduw valt en de bovenste niet. Bedankt voor jullie inbreng.

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:10
Termy schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 19:48:
@Santee nadat salderen ophoudt wil je zo veel mogelijk je eigen verbruik opwekken dus heb je voor lente/herfst/winter zoveel mogelijk panelen nodig met een warmtepomp. Zuid (is het schuin dak?) is het best in de winter en met een batterij ook prima voor de rest. Tegen de tijd dat de saldering echt weg is komen die financieel mogelijk ook al uit (prijzen blijven tenslotte dalen). Microomvormers kunnen helpen als het zachte schaduw is maar als je vooral schaduw hebt wanneer de bomen bladloos zijn is een omvormer met schaduw management goed genoeg.

Kijk ook naar het lucht/water warmtepomp topic.
Dat is een te simpele benadering. Als je meer herfst/winter dekking wilt hebben heb je meer panelen nodig omdat de opbrengst per paneel in die periode laag is. Maar dat heeft als spiegelbeeld effect dat je in de zomer een fors groter overschot zal hebben welke na afschaffing van de saldering niets waard is en er zelfs de kans bestaat dat je voor teruglevering netto gaat betalen. Dus de kosten van die extra panelen moeten volledig gedekt worden met de opbrengstwaarde van de extra winter opwekking Dat is een rekensom die in ons land moeilijk rond te krijgen is.

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:26
hanev001 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 13:18:
[...]

Dat is een te simpele benadering. Als je meer herfst/winter dekking wilt hebben heb je meer panelen nodig omdat de opbrengst per paneel in die periode laag is. Maar dat heeft als spiegelbeeld effect dat je in de zomer een fors groter overschot zal hebben welke na afschaffing van de saldering niets waard is en er zelfs de kans bestaat dat je voor teruglevering netto gaat betalen. Dus de kosten van die extra panelen moeten volledig gedekt worden met de opbrengstwaarde van de extra winter opwekking Dat is een rekensom die in ons land moeilijk rond te krijgen is.
En als ik in die periode veel te maken heb met schaduw van bomen of gebouwen valt het wellicht helemaal weg.. daarom zat ik eerder aan 2500-4000Wp te denken.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:35

Termy

valt er nog wat te fragge?

[...]

Nou en dat het in de zomer minder waard is in de middag. Ook in de zomer zorgen meer panelen ervoor dat je een groter deel van de dag geen import nodig hebt. Het is sowieso niet alleen in de winter relevant, ook zeker in de lente en herfst. Om nog maar te zwijgen van bewolkte dagen.
Daarnaast is de meerprijs van een paneel steeds minder en heb je zelden zo veel ruimte op het dak dat je echt moet kiezen.

Dus idealiter kijk je eerst naar hoeveel je kwijt kunt op oost/west/zuid en platte daken zonder bergen schaduw en als je dan op 30+ panelen uitkomt kun je gaan kijken naar wat en wanneer je verbruik precies is en/of wat er in de toekomst aan eletrificatie bijkomt (EV, warmtepomp, etc). Anders is een paneel meer of minder onzin. Hoe vaak ik wel niet daken zie met nog net 1 gaatje vrij omdat dat zg niet 'nodig' was. Pennywise poundfoolish.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• hanev001
Termy schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 19:55:
[...]

Nou en dat het in de zomer minder waard is in de middag. Ook in de zomer zorgen meer panelen ervoor dat je een groter deel van de dag geen import nodig hebt. Het is sowieso niet alleen in de winter relevant, ook zeker in de lente en herfst. Om nog maar te zwijgen van bewolkte dagen.
Daarnaast is de meerprijs van een paneel steeds minder en heb je zelden zo veel ruimte op het dak dat je echt moet kiezen.

Dus idealiter kijk je eerst naar hoeveel je kwijt kunt op oost/west/zuid en platte daken zonder bergen schaduw en als je dan op 30+ panelen uitkomt kun je gaan kijken naar wat en wanneer je verbruik precies is en/of wat er in de toekomst aan eletrificatie bijkomt (EV, warmtepomp, etc). Anders is een paneel meer of minder onzin. Hoe vaak ik wel niet daken zie met nog net 1 gaatje vrij omdat dat zg niet 'nodig' was. Pennywise poundfoolish.
Heb je zelf wel panelen want dan zou je moeten weten dat die redenatie niet opgaat. In de zomer zul je altijd een netto overschot hebben en meer panelen zorgt ervoor dat dit overschot groter wordt Maar meer panelen zorgt er niet voor dat je eigen gebruik in de zomer hoger kan worden tenzij je meer gebruikers gaat inschakelen en als je meer gebruikers gaat inzetten dan wordt je winter tekort weer groter. De zon gaat op de zelfde tijd op en onder als wanneer je minder panelen hebt. En in het donker doen panelen nu eenmaal niets ongeacht het aantal. En 30+ panelen serieus? Wat voor huis heb je, dat is niet het dak van een standaard rijtjes woning.

• Termy

Termy

hanev001 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 20:16:
[...]

Heb je zelf wel panelen want dan zou je moeten weten dat die redenatie niet opgaat. In de zomer zul je altijd een netto overschot hebben en meer panelen zorgt ervoor dat dit overschot groter wordt Maar meer panelen zorgt er niet voor dat je eigen gebruik in de zomer hoger kan worden tenzij je meer gebruikers gaat inschakelen en als je meer gebruikers gaat inzetten dan wordt je winter tekort weer groter. De zon gaat op de zelfde tijd op en onder als wanneer je minder panelen hebt. En in het donker doen panelen nu eenmaal niets ongeacht het aantal. En 30+ panelen serieus? Wat voor huis heb je, dat is niet het dak van een standaard rijtjes woning.
Wat ik heb staat exact in m'n onderschrift.

Als de zon op gaat heb je niet meteen je volle piekvermogen. Dus als je meer panelen hebt liggen dan heb je sneller x vermogen. Of dat relevant is ligt aan je situatie. Stel je hebt een EV en je komt om 5 uur terug van werk, dan kun je op hoger vermogen laden de rest van de avond dan met minder panelen (zelfde verhaal in de ochtend). Feit blijft dat je minder van het net zal importeren, hoe weinig dat ook moge zijn. Verder is de zomer totaal irrelevant want dan heb je al snel overschot. Zelfs met een paar schaampanelen op nieuwbouw heb je in de zomer al makkelijk overschot. Als overschot om 1 of andere reden een probleem is, dan draai je gewoon op zero export.

Daarnaast lijk je eraan voorbij te gaan dat er ook zoiets bestaat als bewolking, zelfs in de zomer. Ik zeg ook niet dat je 30+ panelen op elk dak kwijt kunt, ik zeg dat je AlS je 30+ kwijt kunt, het de moeite waard is om te kijken of dat nodig is. Als je bv geen EV hebt of niet thuis kan laden en/of geen WP hebt of zal krijgen (stadsverwarming bv) dan kun je veel minder elektriciteit gebruiken (en dan zijn 30 panelen waarschijnlijk al overkill als je geen stroomvretende hobby hebt). Als je die dingen wel hebt dan betekent elk paneel waarschijnlijk minder opgenomen vermogen van het net. Dat is waar het vanaf 2027 om gaat.

Mijn punt is dat men moet stoppen met denken in termen van jaarverbruik/-opbrengst en "maar al dat overschot in de zomer dan?!".

Als je goed weet wat je verbruiksprofiel per dag voor een jaar is dan kun je daar precies je voorspelde opwek op plakken en kijken wat je precies aan import(kosten) gemiddeld wegspeelt met welk aantal/oriëntatie van panelen. En als je dat doet kun je ook kijken naar wat een batterij van x kWh daarbij doet om nog minder import nodig te hebben.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• hanev001
Termy schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 20:49:
[...]

Wat ik heb staat exact in m'n onderschrift.

Als de zon op gaat heb je niet meteen je volle piekvermogen. Dus als je meer panelen hebt liggen dan heb je sneller x vermogen. Of dat relevant is ligt aan je situatie. Stel je hebt een EV en je komt om 5 uur terug van werk, dan kun je op hoger vermogen laden de rest van de avond dan met minder panelen (zelfde verhaal in de ochtend). Feit blijft dat je minder van het net zal importeren, hoe weinig dat ook moge zijn. Verder is de zomer totaal irrelevant want dan heb je al snel overschot. Zelfs met een paar schaampanelen op nieuwbouw heb je in de zomer al makkelijk overschot. Als overschot om 1 of andere reden een probleem is, dan draai je gewoon op zero export.

Daarnaast lijk je eraan voorbij te gaan dat er ook zoiets bestaat als bewolking, zelfs in de zomer. Ik zeg ook niet dat je 30+ panelen op elk dak kwijt kunt, ik zeg dat je AlS je 30+ kwijt kunt, het de moeite waard is om te kijken of dat nodig is. Als je bv geen EV hebt of niet thuis kan laden en/of geen WP hebt of zal krijgen (stadsverwarming bv) dan kun je veel minder elektriciteit gebruiken (en dan zijn 30 panelen waarschijnlijk al overkill als je geen stroomvretende hobby hebt). Als je die dingen wel hebt dan betekent elk paneel waarschijnlijk minder opgenomen vermogen van het net. Dat is waar het vanaf 2027 om gaat.

Mijn punt is dat men moet stoppen met denken in termen van jaarverbruik/-opbrengst en "maar al dat overschot in de zomer dan?!".

Als je goed weet wat je verbruiksprofiel per dag voor een jaar is dan kun je daar precies je voorspelde opwek op plakken en kijken wat je precies aan import(kosten) gemiddeld wegspeelt met welk aantal/oriëntatie van panelen. En als je dat doet kun je ook kijken naar wat een batterij van x kWh daarbij doet om nog minder import nodig te hebben.
Ik lees geen onderschrift om dat dit zelden relevant is Maar goed met dat aantal wp zal je op jaarbasis rond de 6000 kWh aan opbrengst uitkomen. Dat zal in een gemiddelde december maand neerkomen op zo'n 60 tot 70 kWh maar met een wp heb je in die maand al snel het 10voudige nodig. Dat je met meer panelen wat eerder het gebruik kan dekken in de vroege ochtend en langer in de avond is waar. Ik heb zelf 10 kWh aan batterij opslag en dat kan in het voor en na jaar het eigen gebruik verbeteren maar is nutteloos in de winter omdat die dan niet eens gaat laden omdat alles direct gebruikt wordt. en in de zomer zit die snel vol en gaat nog steeds het meeste het net op.

Als je echt aan het soort dekking gaat denken wat jij doet heb je opslag nodig die van de zomer naar de winter kan verplaaten en die bestaat niet op gebruikers nivo.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:28
Hoekwoning met gevel op zuid :)
Betere verdeling van opbrengst door het jaar heen.
En nee, daar kan je niet de FE WP mee afdekken.

Zonnepanelen op zuidmuur met schaduw

[ Voor 34% gewijzigd door BarryH op 07-03-2026 21:38 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Termy

Termy

hanev001 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 21:21:
[...]

Ik lees geen onderschrift om dat dit zelden relevant is Maar goed met dat aantal wp zal je op jaarbasis rond de 6000 kWh aan opbrengst uitkomen. Dat zal in een gemiddelde december maand neerkomen op zo'n 60 tot 70 kWh maar met een wp heb je in die maand al snel het 10voudige nodig. Dat je met meer panelen wat eerder het gebruik kan dekken in de vroege ochtend en langer in de avond is waar. Ik heb zelf 10 kWh aan batterij opslag en dat kan in het voor en na jaar het eigen gebruik verbeteren maar is nutteloos in de winter omdat die dan niet eens gaat laden omdat alles direct gebruikt wordt. en in de zomer zit die snel vol en gaat nog steeds het meeste het net op.

Als je echt aan het soort dekking gaat denken wat jij doet heb je opslag nodig die van de zomer naar de winter kan verplaaten en die bestaat niet op gebruikers nivo.
Zucht. Er is niet alleen maar 21 december in het jaar. Ik zie ook dat ik 400 kWh in de airco heb gestopt in januari en slechts 91 heb opgewekt. Plat oost/west is tenslotte vrij beroerd op een zonnige dag in de winter (maar juist goed bij bewolking). Maar hoe meer je hebt hoe sneller je wél op de PV je huis warm houdt. Dat ontken je niet, mag ik hopen.

Als een extra paneel vooral wat oplevert (lees: import voorkomt) in dure maanden/uren tegen lage kosten (wat kost een paneel nou tegenwoordig) dan kan dat prima uit over de levensduur. Alles staat of valt uiteraard bij de kosten, maar doen alsof meer panelen nutteloos zou zijn is pertinent onwaar. Het jaar bestaat uit meer momenten dan 21 juni en 21 december.

@BarryH zeer jaloers daarop ja! Ons nieuwe huis zal een grote zijgevel vrij op zuid hebben en daar zou ik dolgraag panelen op plaatsen maar ik denk dat ik niet zoals jij van rechtswege een vergunning ga krijgen. Dat zou wel erg veel mazzel zijn haha. Ik moet nog een strategie bedenken om het voor elkaar te krijgen :p. Het zou iig de oost/west panelen op schuin- en platdak perfect complementeren :).

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-03 13:24

Bravo

Second Best

Termy schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 23:15:
[...]

Zucht. Er is niet alleen maar 21 december in het jaar. Ik zie ook dat ik 400 kWh in de airco heb gestopt in januari en slechts 91 heb opgewekt. Plat oost/west is tenslotte vrij beroerd op een zonnige dag in de winter (maar juist goed bij bewolking). Maar hoe meer je hebt hoe sneller je wél op de PV je huis warm houdt. Dat ontken je niet, mag ik hopen.

Als een extra paneel vooral wat oplevert (lees: import voorkomt) in dure maanden/uren tegen lage kosten (wat kost een paneel nou tegenwoordig) dan kan dat prima uit over de levensduur. Alles staat of valt uiteraard bij de kosten, maar doen alsof meer panelen nutteloos zou zijn is pertinent onwaar. Het jaar bestaat uit meer momenten dan 21 juni en 21 december.

@BarryH zeer jaloers daarop ja! Ons nieuwe huis zal een grote zijgevel vrij op zuid hebben en daar zou ik dolgraag panelen op plaatsen maar ik denk dat ik niet zoals jij van rechtswege een vergunning ga krijgen. Dat zou wel erg veel mazzel zijn haha. Ik moet nog een strategie bedenken om het voor elkaar te krijgen :p. Het zou iig de oost/west panelen op schuin- en platdak perfect complementeren :).
In plaats van panelen op de zuidgevel zou je nog kunnen kijken of je er een 'trombe wall' van kunt maken (of juist combineren!). Dan heb je ook de zonnewarmte in je huis als de zon schijnt.
In de zomer kun je het als solar chimney gebruiken om de warmte af te voeren.

Ioniq 6 LR Lounge 20" @ Elli Pro gestuurd door evcc
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• Termy

Termy

Bravo schreef op zondag 8 maart 2026 @ 11:05:
[...]

In plaats van panelen op de zuidgevel zou je nog kunnen kijken of je er een 'trombe wall' van kunt maken (of juist combineren!). Dan heb je ook de zonnewarmte in je huis als de zon schijnt.
In de zomer kun je het als solar chimney gebruiken om de warmte af te voeren.
Ik zie niet hoe dit qua vergunning haalbaarder is dan zonnepanelen (sowieso een pak duurder). In de winter doet dit misschien iets maar aangezien dat huis een warmtepomp zal hebben (all-electric huis) heb ik het lieftst gewoon universeel inzetbare stroom.

• surcharge
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 19:54
Hoi, ik woon in Zweden, met bijna 30 kWp op een schuur die ZZW staat, aan een 24 kW omvormer gekoppeld. Geen saldering.

Het punt is niet de piek halen want in de zomer moet ik soms afknijpen naar 15 kW door het overbelaste stroomnet, maar dat ik zelfs op een donkere koude dag zoals vandaag nog 2/3e van mijn energiebehoefte rechtstreeks opwek. Alles wat ik teruglever is winst voor mij.

Dankzij een paar zonnige dagen staat de energierekening nog op 0 voor maart (behalve vaste aansluitkosten). Nog geen batterij, maar staat in de planning. Dat is fijn, maar ik wil uiteindelijk zelfs in deze maand zoveel mogelijk eigen energie opslaan en verbruiken zonder afhankelijk te zijn van het stroomnet.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:22
surcharge schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 21:56:
Hoi, ik woon in Zweden, met bijna 30 kWp op een schuur die ZZW staat, aan een 24 kW omvormer gekoppeld. Geen saldering.

Het punt is niet de piek halen want in de zomer moet ik soms afknijpen naar 15 kW door het overbelaste stroomnet, maar dat ik zelfs op een donkere koude dag zoals vandaag nog 2/3e van mijn energiebehoefte rechtstreeks opwek. Alles wat ik teruglever is winst voor mij.

Dankzij een paar zonnige dagen staat de energierekening nog op 0 voor maart (behalve vaste aansluitkosten). Nog geen batterij, maar staat in de planning. Dat is fijn, maar ik wil uiteindelijk zelfs in deze maand zoveel mogelijk eigen energie opslaan en verbruiken zonder afhankelijk te zijn van het stroomnet.
Kun je in Zweden ook salderen dan?

• Termy

Termy

Er staat letterlijk "Geen saldering" in z'n post :P. Ik neem aan dat hij een terugleververgoeding krijgt.

Zo te zien moet je ook panelen op de andere kant van de schuur leggen ;).

• surcharge
De terugleververgoeding is iets van 0,7 cent plus de kale stroomprijs zonder btw.
Kosten voor 1 kWh zijn btw en iets van 10 cent. 4,5 cent krijg je later weer terug bij de belastingaangifte.

@Termy Ik denk dat nog meer panelen zijn doel voorbij zou gaan. In de winter ligt er sneeuw op, dus wekken we bijna niks op. En omdat we op 60° wonen komt de zon nauwelijks boven de horizon uit. De voorkant ligt niet vol, en ik heb nog een schuur waar het dak vervangen van moet worden.

Duurzame oplossing die ik op de lange termijn in gedachten had: CV verwarmen op houten kachel, wel handig in een bos

Januari (gem -8°C): Verbruik: 2100 kWh, opgewekt: 150 kWh.

[ Voor 8% gewijzigd door surcharge op 12-03-2026 08:55 ]

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 30-03 16:17
surcharge schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 08:51:
De terugleververgoeding is iets van 0,7 cent plus de kale stroomprijs zonder btw.
wauw, dan hadden ze net zo goed niet de moeite kunnen nemen €0.007 per kWh, dan moet je 143 kWh terugleveren voor €1 8)7

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:53
pc_freak1 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 09:32:
[...]

wauw, dan hadden ze net zo goed niet de moeite kunnen nemen €0.007 per kWh, dan moet je 143 kWh terugleveren voor €1 8)7
Lezen is moeilijk, dat is de opslag, kale prijs komt er nog bij

1 PVoutput . Dongen NB

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:11
surcharge schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 21:56:

Kun je met zoveel opwek het niet omzetten naar warm water, in een buffervat. En op enige manier vrijgeven in je huis (douche water, vloer verwarming, etc) ?

• surcharge
@_Apache_ Is eventueel een optie, een buffervat is sowieso nodig bij een houten CV. Op dit moment maak ik het in huis een paar graden warmer, stel ik de graadminuten in op -300 en doe ik de warmtepomp naar 60 graden. Ook doe ik zo veel mogelijk met energie tijdens zonlicht.

Ben wel bezig met de opslag, batterij heb ik al, een EV, mist alleen een koppeling naar een hybride omvormer.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:11
Hier hebben we een kleine buffer van 200 Liter, die opgewarmd via zonnecollectoren. Die max tot 90 graden C gaan zomers. En dat is toch bijna 20kWh aan energie.

Het verlies aan warmte over tijd is erg minimaal, zal iets van 3-4C per 24u zijn.

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 30-03 16:17
reneeke1970 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 09:42:
[...]

Lezen is moeilijk, dat is de opslag, kale prijs komt er nog bij
|:( my bad

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

• surcharge
Ik denk dat isoleren op dit moment meer helpt. Het huis is al zo'n 70 jaar oud en heeft ouderwets dubbelglas, waarschijnlijk met een U waarde van 3.
Uiteindelijk willen we ook de bovenverdieping ook en dan komt er ook weer een mooie laag isolatie bij.

Op dit moment gaan de elektrische elementen van de warmtepomp aan als het onder de -10°c duikt, hopelijk kan dat nog lager zodat we minder hoeven bij te stoken met hout.

In de zomer willen we de auto laden wanneer het licht is, en ontladen gedurende de nacht. Het eerste experiment daartoe is al onderweg. De post is hier niet zo snel.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:19
Dus de kosten van die extra panelen moeten volledig gedekt worden met de opbrengstwaarde van de extra winter opwekking Dat is een rekensom die in ons land moeilijk rond te krijgen is.
Let wel dat meer panelen niet perse wil zeggen dat de omvormer ook groter hoeft; daarmee wordt de meerprijs per paneel een stukje lager. Je kan bijvoorbeeld inzetten op 10kWp panelen op een 5kW omvormer. Meer opwek op momenten dat het er toe doet zonder dat de piek verder toeneemt.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• surcharge
Er zit wel een max op trouwens, dus je voorbeeld van 10 kWp met 5 kW zou daar nog wel eens aan kunnen zitten.

• reneeke1970
surcharge schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 12:25:
Er zit wel een max op trouwens, dus je voorbeeld van 10 kWp met 5 kW zou daar nog wel eens aan kunnen zitten.
Zit geen max op, leverancier zegt soms van wel maar is meer voor garantie. Een omvormer 15 uur op vol power vind ie niet leuk.

1 PVoutput . Dongen NB

• Termy

Termy

surcharge schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 08:51:
Kosten voor 1 kWh zijn btw en iets van 10 cent. 4,5 cent krijg je later weer terug bij de belastingaangifte.

@Termy Ik denk dat nog meer panelen zijn doel voorbij zou gaan. In de winter ligt er sneeuw op, dus wekken we bijna niks op. En omdat we op 60° wonen komt de zon nauwelijks boven de horizon uit. De voorkant ligt niet vol, en ik heb nog een schuur waar het dak vervangen van moet worden.

Duurzame oplossing die ik op de lange termijn in gedachten had: CV verwarmen op houten kachel, wel handig in een bos

Januari (gem -8°C): Verbruik: 2100 kWh, opgewekt: 150 kWh.
Waarom kan de sneeuw er niet af? Sneeuwt het aan 1 stuk door?

Maar goed, in het hoge noorden moet je eigenlijk naar verticale bifacials (hekwerk of zo). Dan pak je de lage zon, komt er geen sneeuw op en heb je extra opwek door weerkaatsing van de sneeuw op de grond.

• surcharge
Het verschil met Nederland is dat de temperaturen onder nul blijven, dus de sneeuw gaat niet weg. Toen met nieuwjaar de sneeuw viel, is het pas op 14 januari weer boven nul geworden.

Volgens mij was toen wel even de sneeuw van de panelen gesmolten, nadat ik geholpen had door wat weg te halen.
Toen was het was maar een graad boven nul. Na 17 januari weer sneeuw en flink onder nul, toen pas weer op 21 februari, dus ruim een maand later.

• Termy

Termy

surcharge schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 23:23:
Het verschil met Nederland is dat de temperaturen onder nul blijven, dus de sneeuw gaat niet weg. Toen met nieuwjaar de sneeuw viel, is het pas op 14 januari weer boven nul geworden.

Volgens mij was toen wel even de sneeuw van de panelen gesmolten, nadat ik geholpen had door wat weg te halen.
Toen was het was maar een graad boven nul. Na 17 januari weer sneeuw en flink onder nul, toen pas weer op 21 februari, dus ruim een maand later.
Klinkt als extra de moeite waard om je panelen schoon te vegen. Vergis je ook niet in hoeveel makkelijker het gaat als het al een beetje weg is en een donker stuk paneel in de zon komt. Je hoeft het niet perfect schoon te vegen.

• surcharge
Ik heb alles eraf geveegd voordat het weer een zonnige dag werd. Het is hier deze winter uitzonderlijk donker. In januari hadden we maar 3 dagen die zonnig waren, en de temperatuur lag toen ook een stuk lager (-15 gemiddeld)

https://swedesinthestates...kest-december-since-1934/

Het leek alsof op 22 oktober ineens een knop omging en we sindsdien vooral extreem dikke bewolking hadden waar nauwelijks zon doorheen kwam. Gelukkig is die eind februari weer teruggezet.

• Termy

Termy

Tja, dat heb je hier in NL ook, behalve dat het niet zo koud wordt en de dagen iets langer blijven uiteraard. Hopelijk denk je niet dat je panelen alleen iets met direct zonlicht doen. Ook met diffuus licht onder een wolkendek doen ze het gewoon, als er maar genoeg vermogen op valt en dan zijn plattere panelen beter, mits sneeuwvrij.

• surcharge
Ik heb home assistant draaien met op het home scherm van mijn telefoon het actuele verbruik en productie. Ik zie wat ze doen. ;)

Mijn verbruik in januari 70 kWh/dag, de maandopbrengst van 150 kWh deed dan niet zo veel.

• Termy

Termy

@surcharge haha, ja in Zweden zal het wel een goed stuk sneuer zijn als je niet in het zuiden woont. Mijn 7.28 kWp platte oost/west deed in januari nog 91 kWh en dat was ondergemiddeld (o.a. met dank aan de sneeuw uiteraard, want ik kan er niet makkelijk bij).

• surcharge
@Termy Dat is zo'n 12,5 kWh/kWp. Vorig jaar had ik 284,5 kWh (9,72 kWh/kWp) en dit jaar 149,8 (5,12 kWh/kWp).

De zon is maar zo'n 3,5 uur echt boven de bomenrij op het diepst in de winter. (60° breedtegraad)

• Termy

Termy

surcharge schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 21:30:
@Termy Dat is zo'n 12,5 kWh/kWp. Vorig jaar had ik 284,5 kWh (9,72 kWh/kWp) en dit jaar 149,8 (5,12 kWh/kWp).

De zon is maar zo'n 3,5 uur echt boven de bomenrij op het diepst in de winter. (60° breedtegraad)
Klopt (ik post m'n opbrengst in het oost/west pv topic :)). Dat is wel matig idd, maar ja, beter dan die kWhs meer afnemen.

Woon je achteraf? Misschien is een redelijke wind turbine een optie?

• surcharge
@Termy Een windturbine lijkt me ook nog wel een optie ooit in de verre toekomst. Ik weet niet hoe moeilijk ze hier daarmee zijn.

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Hier is Enexis ook bezig met een transformator huisje. Van de week al een geplande onderbreking van de stroom gehad. Een aantal armdikke kabels zijn nu op een kleine kast aangesloten en lijken voorheen naar het transformator huisje te hebben gelopen.

De aggregaat sprong er vandaag dus uit, en zo zat de wijk zonder stroom. De oorzaak was dat de zon scheen en de teruggeleverde stroom kon niet meer verwerkt worden. Nu staat er een joekel van een aggregaat op een vrachtwagen en die kan de teruglevering wel aan.

De panelen leveren nog niet eens het maximale terug en ze doen op een dag als vandaag nog maar 80% van wat zij kunnen opwekken.

Vandaag is de stroom er dan ook twee keer af geweest en gelukkig heeft hier alles het overleeft. Ik ben wezen kijken toen de stroom eraf was en had hier eerst alle automaten uitgezet. Aan de zijkant van het aggregaat zit een touch beeldscherm en daar kon de bediener kijken of de aangeboden stroom ook verwerkt kon worden. Dat lukte goed en zo dan weer huiswaarts gekeerd en de stap voor stap de stroom er weer op gezet.

Van de week gaat de stroom er weer gepland eraf en hopelijk werkt alles dan ook weer als daarvoor.

• Termy

Termy

@esphome zeer verbazend dat de panelen nog werkten. Ik dacht dat in zo'n situatie ze de frequentie oid zodanig aanpassen dat omvormers uitgaan. Precies om dit probleem te voorkomen.

• Termy

Termy

.

[ Voor 98% gewijzigd door Termy op 15-03-2026 15:15 . Reden: Dubbelpost ]

• esphome
  • Niet online
@Termy Hieronder het voltage verloop en frequency. De lijn flat lines komt omdat er tijdelijk geen nieuwe waarden zijn binnen gekomen. Ook HA lag eruit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IgfTVA7lO6zfuQkI3-eaK8DyMRo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IhixXBFhhijWFZSkWtq3AtlZ.jpg?f=fotoalbum_large

Het lijkt mij dat dat de hoeveelheid stroom niet kon worden afgevoerd terwijl de aggregaat probeerde die niet hoger te laten oplopen dan 240 volt. Zo werkte het normale manier van het uitzetten van omvormers ook niet wat hier nog nooit is voorgekomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ASH5-gtu8tX1iaNzVCbUvz1Jbq4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HIsBKUrfxTHzSXHJtixCUJyn.jpg?f=fotoalbum_large

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-03 22:25

Maasluip

Kabbelend watertje

Normaal zetten ze de frequentie van het aggregaat te hoog zodat de omvormers niet inschakelen.

Signatures zijn voor boomers.

• esphome
  • Niet online
@Maasluip Dat zou sneu zijn, zeker nu men geacht word om 30% van de productie zelf ook te gebruiken. Om dan bijna twee weken dat onmogelijk te maken gaat zeker klachten opleveren.

Dan zou de netbeheerder toch die 30% aan kWh moeten ophoesten die de klant dan extra moet inkopen.

})

• Termy

Termy

Zover ik begreep kan je aardig wat omvormers sturen met de frequentie. Zo doet SigenStor het bv met AC gekoppelde omvormers in eilandmodus volgens hun documentatie. Je zou zeggen dat dit ideaal zou zijn voor zo'n situatie met een aggregaat.

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Termy schreef op zondag 15 maart 2026 @ 20:01:
Zover ik begreep kan je aardig wat omvormers sturen met de frequentie. Zo doet SigenStor het bv met AC gekoppelde omvormers in eilandmodus volgens hun documentatie. Je zou zeggen dat dit ideaal zou zijn voor zo'n situatie met een aggregaat.
Dit kan ook, maar wel alleen in eiland modus. Dus zodra je niet meer off-grid bent dan gaat het (helaas) niet.

Edit: ik dacht dat het hier ging over een thuis situatie en mogelijkheden om een omvormer af te schakelen.

[ Voor 10% gewijzigd door fenrir op 15-03-2026 20:08 ]

Van klussen krijg je grijze haren

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:02
Je bent hier ook in eiland modus, waarbij het eiland de wijk omvat.

Alle netgekoppelde inverters, of dat nu voor PV is, wind of batterijen, moeten terugregelen als de frequentie boven de 50,3Hz komt. De frequentie waarbij de inverter helemaal stopt is verschillend in de diverse EU landen. Maar nooit hoger als 53Hz.

Die grote generator op de vrachtwagen kan zelf aan de hand van de spanning (elke opgewekte kW, die niet ergens op het eiland verbruikt wordt, verhoogt de spanning op het eilandnet een beetje), de frequentie van de generator verhogen om de balans te kunnen houden. Als ze dat niet zouden doen zou op een gegeven moment de spanning zo hoog worden dat de generator als electromotor de diesel gaat aandrijven. Dat wil je ook niet.

• esphome
  • Niet online
Toevallig een aantal dagen geleden de zon ook meegenomen in HA en zo is de hoeveelheid zon ook zichtbaar.

Voordat de de wijk in eilandmode ging het goed en met de eerste aggregaat lag de frequentie altijd verder boven de 50Hz dan met grotere op de vrachtwagen aggregaat. Die werd geplaatst toen op 15 maart de eerste aggregaat eruit klapte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_UOXEIUqWN9UyvdTgMu-35FNT0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jHq6Tf69kW7S4npTt48qKsbs.jpg?f=fotoalbum_large

De productie in de ontbrekende dagen toen er nog niet de zonnekracht werd bijgehouden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r5A576SbMOSZ5y-ILh_pOymCwG0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rk3FtQtuEkay3VaOgHYV9eLA.jpg?f=fotoalbum_large

De grotere aggregaat hoor ik nu goed brommen ondanks dat ik er een paar honderd meter vandaan woon. De mensen die dichterbij wonen hoorde de kleine al ineens stilvallen binnenshuis en die zullen nu wel helemaal blij zijn met nog meer geluid. In ieder geval hebben wij nog stroom en aan het einde van de week zou het onderhoud/werk klaar moeten zijn.

• esphome
  • Niet online
Vanmiddag werd de frequentie dus kunstmatig verhoogt voor een periode van een half uur. Kort daarna was de zon achter de wolken en daalde het voltage nog eens extra. Het is duidelijk dat niet alle omvormers ook stopten met leveren in die periode. Mijn omvormer luisterde ook niet zoals je kunt zien in de bovenste grafiek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_KSCMs7YnPlHkEAPlz5Y7ok29QI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sdzH1xPyCd8CTZUnwwcnoWWi.jpg?f=fotoalbum_large

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Iemand enig idee of dit terecht is van Essent:
"Dit is je jaarrekening van 5 maart 2025 t/m 23 februari 2026"
Terwijl ik een jaarcontract heb van 5 tot 5 maart 25/26. Natuurlijk heb ik tot 23/feb/26 een volledig gesaldeerd verbruik en de periode 23/feb/26 tot 5/mrt-26 een niet volledig gesaldeerd verbruik.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• BarryH
True schreef op maandag 16 maart 2026 @ 23:00:
Iemand enig idee of dit terecht is van Essent:
"Dit is je jaarrekening van 5 maart 2025 t/m 23 februari 2026"
Terwijl ik een jaarcontract heb van 5 tot 5 maart 25/26. Natuurlijk heb ik tot 23/feb/26 een volledig gesaldeerd verbruik en de periode 23/feb/26 tot 5/mrt-26 een niet volledig gesaldeerd verbruik.
gewoon even over bellen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik heb niet zo'n hoge pet van ze op:
"dat komt omdat u het contract eerder hebt aangevraagd en het geldt vanaf het moment van contract aanvraag"
Mijn antwoord:
"ik het het contract zo'n drie maanden eerder aangevraagd niet twee weken eerder"
Reactie:
"oh dan weet ik het ook niet"

Dit naast nog enkel belletjes en mails dat ze SJV niet snappen of een specifieke medewerker die mijn stem hoort en de telefoon dan ophangt (I kid you not), daar stond toen ik in mijn studententijd bij KPN werkte zo'n beetje de doodstraf middels stenigen op. Maar bij Essent boeit dat niet, niet dat je daarna op een normale manier een klacht hierover kan indienen waar je ooit wat van weer hoort natuurlijk, dat doen ze ook niet.
NB ik ben altijd netjes en correct, ook aan de telefoon, daar bereik je het meeste mee, behalve als een organisatie moet teren op bewust incapabele mensen inzetten als klantenservice. Voor mij nooit meer Essent.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• BarryH
True schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 00:09:
[...]

Ik heb niet zo'n hoge pet van ze op:
"dat komt omdat u het contract eerder hebt aangevraagd en het geldt vanaf het moment van contract aanvraag"
Mijn antwoord:
"ik het het contract zo'n drie maanden eerder aangevraagd niet twee weken eerder"
Reactie:
"oh dan weet ik het ook niet"

Dit naast nog enkel belletjes en mails dat ze SJV niet snappen of een specifieke medewerker die mijn stem hoort en de telefoon dan ophangt (I kid you not), daar stond toen ik in mijn studententijd bij KPN werkte zo'n beetje de doodstraf middels stenigen op. Maar bij Essent boeit dat niet, niet dat je daarna op een normale manier een klacht hierover kan indienen waar je ooit wat van weer hoort natuurlijk, dat doen ze ook niet.
NB ik ben altijd netjes en correct, ook aan de telefoon, daar bereik je het meeste mee, behalve als een organisatie moet teren op bewust incapabele mensen inzetten als klantenservice. Voor mij nooit meer Essent.
Bij GC was een belletje voldoende.

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22:32
Heb dit ook gehad bij een andere aanbieder. Ik ben toen een arbitragezaak begonnen. Hiermee draaide de aanbieder bij.

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 8,8 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

• esphome
  • Niet online
Proton_ schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 15:34:
Ik struikelde over de DSMR6 standaard.
Hier komt een ethernet X1 port op als vervanging van de uart P1 port.
Heeft iemand meer informatie over de interface?
Is bijvoorbeeld voorzien om hier ook prijsinformatie voor day-ahead, onbalans en/of lokale congestie over te sturen?

https://ifdesign.com/en/w...extgen-smart-meter/636934
https://www.enlit.world/w...ck-Beugeling-Next-Gen.pdf
In december is er een publicatie (PDF) van Netbeheer Nederland over de nieuwe standaard online gezet:

https://www.netbeheernede...x1_companion_standard.pdf

• Termy

Termy

Even in Gemini gegooid om te kijken wat er voor boeiends in staat en dat ziet er wel goed uit. Schijnbaar kun je zo direct in pluggen in die X1 poort zodat je geen dongle meer nodig hebt om het uit te lezen (kan nog wel). Er draait dan ook lokaal een klantportaal waar je verbruiksdata inzichtelijk in gemaakt worden.
Ook interessant dat er een log komt waarin je kunt zien wanneer de standen uitgelezen zijn door de netbeheerder.

Misschien dat ik in m'n nieuwbouwhuis dat volgend jaar lente ongeveer opgeleverd moet worden wel al zo'n meter heeft.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 30-03 10:33
RaVenXeoN schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:32:
Ik heb hier een Daikin multisplit met 3 binnenunits, en op deze dagen laat ik die afgeknepen (vraagbesturing 40%) verwarmend pruttelen aan een 500 a 600w tot de zon ondergaat :-)

Kost me echt 2x niks zo en spaart een hoop gas uit.

Zelfs als we beiden uit werken zijn zorgt het ervoor dat er nog vrij lang warmte in de woning aanwezig is.

Ik woon wel in België dus salderen zit er hier helaas niet in
Komen we massaal bij jou als Ollanders een cursus volgen. Hoe snoepen we zoveel mogelijk zonnestroom op als het feest bij ons volgend jaar ook voorbij is. 8) Zit ik hier met mijn 17 panelen a 450WP. :X Warmtepomp erbij om een zwembad te verwarmen. :+

• MotorBeast
hvwees schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:18:
[...]

Maak dan een tweede gat en installeer een monoblock airco. Dat is efficiënter dan een mobiele airco.
Verspillen wordt de norm 2027.....helaas.

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 01:02
MotorBeast schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 18:28:
[...]

Verspillen wordt de norm 2027.....helaas.
Ach, bied vervolgens ook weer ruimte voor andere mensen om te verduurzamen.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 30-03 16:56

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Glashelder schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:19:
[...]

Die gaan niet en investeren in airco en 5000 euro in zonwering. Zeker niet als je veel zonnepanelen hebt.
Dat dus, zonwering is enorm duur, en de stroom is met PV praktisch gratis. Zonwering is dus wel de slechtste investering die je maar kan doen, helemaal met einde salderen.

Liever affakkelen voor de meter voor comfort dan gratis het net opzetten.

[ Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 17-03-2026 20:36 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• MotorBeast
revolution-nl schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:34:
[...]

Dat dus, zonwering is enorm duur, en de stroom is met PV praktisch gratis. Zonwering is dus wel de slechtste investering die je maar kan doen, helemaal met einde salderen.

Ik heb hier zonwering boven de serre en warmtewerend glas op Zuid. Leuk in het voorjaar maar als het 28 graden plus wordt ben ik toch echt blij met mijn koeling. En net als bij jou goed geisoleerd, nageisoleerde woning dan weliswaar en als de warmte eenmaal binnen is krijg ik het echt niet meer koel zonder L/L. Een koude nacht met ramen open doet bijna niets meer. Leuk in de winter, niet in de zomer goede isolatie. Heb echt te doen met die mensen in die top geisoleerde appartementen afgelopen zomer. 30 graden binnen en niet koel te krijgen.

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:13

Winkiller

De Mopperpot

revolution-nl schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:34:
[...]

Nou zonwering aangeschaft voordat de zonnepanelen er waren zorgt toch echt wel voor een lagere temperatuur in de woning en dus hoef je ook minder te koelen en heb je weer iets over voor andere stroomverbruikers ;)

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

MotorBeast schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:52:
[...]

Ik heb hier zonwering boven de serre en warmtewerend glas op Zuid. Leuk in het voorjaar maar als het 28 graden plus wordt ben ik toch echt blij met mijn koeling. En net als bij jou goed geisoleerd, nageisoleerde woning dan weliswaar en als de warmte eenmaal binnen is krijg ik het echt niet meer koel zonder L/L. Een koude nacht met ramen open doet bijna niets meer. Leuk in de winter, niet in de zomer goede isolatie. Heb echt te doen met die mensen in die top geisoleerde appartementen afgelopen zomer. 30 graden binnen en niet koel te krijgen.
Nee het is verschrikkelijk, de warmte opbouw cumuleert enorm snel en is er dan zonder actieve koeling niet meer uit te krijgen.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Winkiller schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:54:
[...]

Nou zonwering aangeschaft voordat de zonnepanelen er waren zorgt toch echt wel voor een lagere temperatuur in de woning en dus hoef je ook minder te koelen en heb je weer iets over voor andere stroomverbruikers ;)
Als het er al was, mooi meegenomen inderdaad. Anno 2026 er nog in investeren als je PV hebt, slecht plan. Dan kan je voor dat geld beter een airco en thuisaccu aanschaffen.

• MotorBeast
Winkiller schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:54:
[...]

Na afschaf salderen heb ik schat ik in 3500kWh over. Vertel mij even buiten L/L wat bijna niets verbruikt om te koelen waaraan ik het op kan maken? Wietplantage zit ik aan te denken. :+ Gewoon aan die L/L. Zaaaaaaalig.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

revolution-nl schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:56:
[...]
Als het er al was, mooi meegenomen inderdaad. Anno 2026 er nog in investeren als je PV hebt, slecht plan. Dan kan je voor dat geld beter een airco en thuisaccu aanschaffen.
Beetje kort door de bocht IMHO :)
Je vergeet mensen die een klein aantal zonnepanelen hebben en dus een lagere opbrengst hebben. Ik kan mij zo voorstellen dat je dan ook een voordeel behaald met zonwering, daar is het toch voor !?

Airco en thuis accu zijn comfort zaken die niet iedereen kan betalen, het begint bij zonwering en dan de rest.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

MotorBeast schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 21:02:
[...]
Na afschaf salderen heb ik schat ik in 3500kWh over. Vertel mij even buiten L/L wat bijna niets verbruikt om te koelen waaraan ik het op kan maken? Wietplantage zit ik aan te denken. :+ Gewoon aan die L/L. Zaaaaaaalig.
Ik ben het wel met je eens hoor, maar niet iedereen heeft die luxe. Wij hebben 8 panelen, 2 HW Pibs en de Daikin Sensira + DeLonghi mobiele voor de slaapkamer. Vorig jaar vanaf juni heeft de Daikin en Mobiele unit op zonnestroom gedraaid, inderdaad zalig :Y

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Een jaccuzi met warmtepomp 8) , of gewoon COP1 dan ben je snel van je stroom af :Y)

• assje
[...]

Ik ben druk bezig met de oplossing :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C2mW1KIaNs3DzEa7mmDZwik-gI8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/taMa7AKfCyO1ffIBF8yoeVdp.jpg?f=fotoalbum_large

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:45
assje schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:56:
[...]

Ik ben druk bezig met de oplossing :+
[Afbeelding]
Veel te klein, ik mis ook een waterval en een 'hotpool' area.
Dit is zo'n beetje willen maar dan toch terugkrabbelen. :+

Sony A7 iv en wat recycled glas

• assje
Tommie12 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:21:
Veel te klein, ik mis ook een waterval en een 'hotpool' area.
Dit is zo'n beetje willen maar dan toch terugkrabbelen. :+
Ik wil dit helemaal niet, moet van mijn vrouw. Hetgeen wat ik wil is de mancave (poolhouse volgens de vrouw) die op het beton komt wat je op de foto links kunt zien. Hier wil ik een L/L warmtepomp gaan hangen (direct weer on topic) t.b.v. verwarming.

Hoe super decadent om in de zomer onder je overkapping te zitten met airco aan :+

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 18-03-2026 10:04 ]

• Tommie12
assje schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:03:
[...]

Ik wil dit helemaal niet, moet van mijn vrouw.
OT

Dumpen. Voor je het weet ligt ze te vogelen met de poolboy naast jouw zwembad.

• esphome
  • Niet online
Vandaag weer een uitschakeling van de omvormers m.b.v. het verhogen van de net frequentie om zo het voltage in het stroomnet naar beneden te brengen.
Dit omdat de wijk momenteel op een aggregaat de gehele stroomvoorziening verzorgt. Dit omdat het transformatorhuisje gemoderniseerd. Ik zag gisteren al een oude transformator op een dieplader voorbij rijden en er zal nu wel een nieuwe aangesloten worden.

De verhoging van de frequentie naar een waarde boven de 51Hz laat de omvormers in de wijk minder leveren of zelfs helemaal uitschakelen. Nu was ik toch net bezig in met de begrenzer van de omvormer en dacht waarom niet de omvormer terug laten regelen op dat moment i.p.v. uitschakelen.
Opgewekte stroom wordt dan alleen intern gebruikt en de geëxporteerde stroom is dan minimaal of er is nog afname van stroom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CCIUsCSiR1FSHmtRuOPhc1OYB3s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/27w98zAWHbkEGTwLovl0UO4M.jpg?f=fotoalbum_large

"Allow Limiting" zorgt er voor dat de keuze er is of er gelimiteerd mag worden door de omvormer. De tweede schakelaar "GW limiter manual switch" kan handmatig omgezet worden in HA of automatisch als er meer productie als verbruik. Nu is daar de frequentie bij gekomen die het limiteren kan activeren.

Zo ben ik tevreden dat in ieder geval ik kans heb om de 30% aan eigen verbruik te halen de netbeheerder is blij omdat het voltage naar beneden gaat omdat er minimale of geen teruglevering is in het stroomnet.

ps. in het overzicht kan niet gezien worden wat de werkelijke productie zou zijn als de omvormer niet werd gelimiteerd. Dit omdat er in de omvormer zelf wordt gelimiteerd en niet na de omvormer.

• RaVenXeoN
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 27-03 15:02
MotorBeast schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 18:27:
[...]

Komen we massaal bij jou als Ollanders een cursus volgen. Hoe snoepen we zoveel mogelijk zonnestroom op als het feest bij ons volgend jaar ook voorbij is. 8) Zit ik hier met mijn 17 panelen a 450WP. :X Warmtepomp erbij om een zwembad te verwarmen. :+
You came to the right place haha
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t5zTlK5-aUM8RD-Usryvyxox1rM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F5VOh6YluOXK9sRTK9UxATlO.jpg?f=fotoalbum_large

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-03 14:20
Volgens mij is er maar 1 oplossing wat enigszins werkt en dat is thuiswerken en je EV opladen.
Mijn PV panelen doen nu al 45 kWh per dag en airco of verwarming heb ik nu niet nodig.
Airco 24/7 laten draaien zet geen zoden aan de dijk want die heb je minimaal de helft van het jaar niet nodig. Daarnaast schijnt de zon niet elke dag en wat ga je dan doen?
Het gebruik is gewoon veel te grillig om daadwerkelijk een verschil te kunnen maken.
Ik ga gewoon inkopen wanneer nodig, PV panelen terugschakelen naar geen overproductie.
Alles wat ik dan wel kan gebruiken is gratis. Na 7 jaar heb ik mijn PV panelen al lang terugverdiend dus alles wat ze voor hun rekening nemen is meegenomen.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie

• assje
Pietje555 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:04:
Daarnaast schijnt de zon niet elke dag en wat ga je dan doen?
Als de zon niet schijnt heb je ook geen koeling nodig :>

• Pietje555
assje schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:05:
[...]

Als de zon niet schijnt heb je ook geen koeling nodig :>
Nou, bij ons is zomers regelmatig aan het eind van de dag onweer en dan vallen de mussen van het dak door de temperatuur en de luchtvochtigheid.
En in de winter gebruiken veel mensen de airco om te verwarmen.
Een automatische regeling is bijna niet te maken en je bent constant met je energieverbruik bezig. Ik heb daar niet veel zin in. Alles moet gewoon werken als ik het nodig vind en niet of er zon of geen zon is (of hoog of laag tarief is bij dynamische contracten)

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie

• Termy

Termy

Pietje555 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:14:
[...]

Nou, bij ons is zomers regelmatig aan het eind van de dag onweer en dan vallen de mussen van het dak door de temperatuur en de luchtvochtigheid.
En in de winter gebruiken veel mensen de airco om te verwarmen.
Een automatische regeling is bijna niet te maken en je bent constant met je energieverbruik bezig. Ik heb daar niet veel zin in. Alles moet gewoon werken als ik het nodig vind en niet of er zon of geen zon is (of hoog of laag tarief is bij dynamische contracten)
Dus jij gaat voor een batterij en zero export. Probleem opgelost, lijkt me.

• Pietje555
Termy schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:44:
[...]

Dus jij gaat voor een batterij en zero export. Probleem opgelost, lijkt me.
Batterij is een domme investering.

• Termy

Termy

Pietje555 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:15:
[...]

Batterij is een domme investering.
Want?

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:20

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Termy Ik persoonlijk kan me ook makkelijk rendabelere investeringen in de energie-infrastructuur voorstellen, maar die liggen vaak buiten mijn eigen vermogen O-) .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Termy

Termy

dunklefaser schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:35:
@Termy Ik persoonlijk kan me ook makkelijk rendabelere investeringen in de energie-infrastructuur voorstellen, maar die liggen vaak buiten mijn eigen vermogen O-) .
Zoals? Het zou helpen als er ook echt argumenten gegeven worden ipv een random mening zonder onderbouwing :).

Zonder salderen vanaf 2027 is een batterij (tegen tzt ongetwijfeld weer lagere prijzen) een heel ander verhaal dan nu. Je spaart iig de belastingen uit. In de winter kun je ook bij lage tarieven laden en op de piekuren op je batterij draaien zodat het niet alleen buiten de winter iets doet. Nee, dat kan vast niet elke dag uit, maar het gaat om het totaalplaatje.

Op specieke doelen na, zoals je hele huis op backup in de winter met een WP, is een grotere batterij idd niet verstandig als je puur elektrakosten wilt verminderen. Maar gewoon een botte stelling "een batterij is dom" gaat me wat ver.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:20

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Termy Mij hoor je ook niet zeggen dat een batterij dom is.
Waarschijnlijk, zo schreef ik, zijn er andere investeringen rendabeler.
Maar dat zijn dan vermoedelijk grotere projecten (=grotere batterijen?)
en dat doe je dan niet in je eentje. De focus op de thuisaccu is mij te beperkt.

P.S.: Ik wordt soms door thuisaccu-cowboys gebeld:
"Meneer u heeft zonnepanelen op het dak, in 2027 stopt de salderingsregeling,
- wij hebben dé oplossing voor u!"

[ Voor 22% gewijzigd door dunklefaser op 19-03-2026 09:38 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Pietje555
Termy schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 23:39:
[...]

Zoals? Het zou helpen als er ook echt argumenten gegeven worden ipv een random mening zonder onderbouwing :).

Zonder salderen vanaf 2027 is een batterij (tegen tzt ongetwijfeld weer lagere prijzen) een heel ander verhaal dan nu. Je spaart iig de belastingen uit. In de winter kun je ook bij lage tarieven laden en op de piekuren op je batterij draaien zodat het niet alleen buiten de winter iets doet. Nee, dat kan vast niet elke dag uit, maar het gaat om het totaalplaatje.

Op specieke doelen na, zoals je hele huis op backup in de winter met een WP, is een grotere batterij idd niet verstandig als je puur elektrakosten wilt verminderen. Maar gewoon een botte stelling "een batterij is dom" gaat me wat ver.
Er zijn voldoende argumenten gegeven in de artikelen van de consumenten bond en Radar.
Daarnaast vind ik dat investeringen in energiemaatregelen binnen 5 jaar terugverdiend moeten kunnen worden (is eigenlijk vooruit betalen van je energie rekening) omdat de energiemarkt veel te veel variabelen heeft.
Dynamisch leek leuk, tot er een oorlog in het Midden Oosten kwam,
Thuisladen lijkt leuk, maar de belastingdienst onderzoekt hoe ze het kunnen belasten. Zeker met het terugverkopen op het net heeft de aandacht.
Grote bedrijven verplichten nu al om bij openbare laadpalen te laden en niet thuis. Thuis laden wordt niet vergoed omdat het vergoeden ingewikkeld is en als je vergoeding hoger is dan je kWh tarief dan begint de belasting dienst al te morren dat het loon in natura is.
Thuisbatterij kan ik weinig mee met een verbruik van 10.000 kWh per jaar. 80% is in de wintermaanden.
De batterijen zijn nog lang niet uitontwikkelt en productie en recycelen erg milieu belastend. Gaan ook tekort mee.
Prijzen gaan alleen maar omhoog als gevolg van de hype en misleidende reclame, zeker rond 2027.
Zit vaak aan een energie leverancier vast wegens de sturing en lease contracten
En belangrijkste; ik kan heel goed zelf berekenen wat rendabel is want ik toegang tot software om haalbaarheid studies te doen.

Lijken me wel voldoende argumenten om investeren in een thuis accu dom te vinden in mijn geval.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:09
Pietje555 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:14:
Een automatische regeling is bijna niet te maken en je bent constant met je energieverbruik bezig.
Kom kom, we zitten hier op Tweakers.net. Een grotendeels automatische regeling is best te maken met bv Home Assistant, en ik denk ook dat het niet lang duurt voordat je dat soort systemen commercieel kunt kopen. Maar dan maak je je natuurlijk wel direct afhankelijk van een ecosysteem, cloudverbindingen enz. en dat moet je maar net willen (en zeker als Tweaker wil je dat natuurlijk niet). Helaas ligt er een gapend gat tussen 100%-local-maar-wel-zelfbouw en 100%-local-maar-cloud-connected...
Ik heb daar niet veel zin in.
Ah ok, dat kan maar duidelijk zijn.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• JeroenH
Pietje555 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:24:
Dynamisch is nog steeds leuk - als het bij je verbruikspatroon past. Dankzij combinatie dynamisch en zonnepanelen rijd ik omgerekend voor zo'n 2-3ct per km aan "brandstofkosten" - ondanks de oorlog in het Midden-Oosten. Dankzij mijn thuisbatterij neem ik op de dure uren zelden wat af.

Ik denk dat je nog een beetje kennis van zaken, of in ieder geval ervaring met de materie, te kort komt.
productie en recycelen erg milieu belastend.
Weet je wat pas milieubelastend en niet te recyclen is? Fossiele brandstoffen stoken om elektriciteit op te wekken.
Gaan ook tekort mee.
Weet je wat pas kort mee gaat? Een klont steenkool of een kubieke meter aardgas in een elektriciteitscentrale.
Prijzen gaan alleen maar omhoog als gevolg van de hype en misleidende reclame, zeker rond 2027.
Daar heb je wel een punt en vergeet ook niet het gebrek aan vooruitzien door veel mensen. Let maar op: in januari '27 is iedereen weer boos omdat de saldering dan echt weggevallen is, de overheid is stom, ze zijn slachtoffer enz. Maar dat is allemaal maar tijdelijk natuurlijk. Storage gaat dezelfde prijsontwikkeling doormaken als zonne-energie, kortom wordt spotgoedkoop.
Dat hoeft helemaal niet he? Ja, als je voor iets als Zonneplan gaat, dan ja. Maar veel accu's wonen in hun eigen ecosysteempje, al dan niet lokaal aanstuurbaar vanuit iets als Home Assistant. Een groter probleem vind ik dat veel accu's verplicht aan de cloud van hun fabrikant hangen.
Lijken me wel voldoende argumenten om investeren in een thuis accu dom te vinden in mijn geval.
Ik zie in je verhaal voldoende argumenten om te vinden dat je er nog niet genoeg van weet of in ieder geval nog niet voldoende ervaring uit de eerste hand mee hebt, en ook dat een aantal zaken niet met zekerheid te voorspellen zijn.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Tommie12
Pietje555 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:24:
[...]

Er zijn voldoende argumenten gegeven in de artikelen van de consumenten bond en Radar.
Daarnaast vind ik dat investeringen in energiemaatregelen binnen 5 jaar terugverdiend moeten kunnen worden (is eigenlijk vooruit betalen van je energie rekening) omdat de energiemarkt veel te veel variabelen heeft.
Thuisladen lijkt leuk, maar de belastingdienst onderzoekt hoe ze het kunnen belasten. Zeker met het terugverkopen op het net heeft de aandacht.
Grote bedrijven verplichten nu al om bij openbare laadpalen te laden en niet thuis. Thuis laden wordt niet vergoed omdat het vergoeden ingewikkeld is en als je vergoeding hoger is dan je kWh tarief dan begint de belasting dienst al te morren dat het loon in natura is.
Thuisbatterij kan ik weinig mee met een verbruik van 10.000 kWh per jaar. 80% is in de wintermaanden.
De batterijen zijn nog lang niet uitontwikkelt en productie en recycelen erg milieu belastend. Gaan ook tekort mee.
En belangrijkste; ik kan heel goed zelf berekenen wat rendabel is want ik toegang tot software om haalbaarheid studies te doen.

Ik volg je in behoorlijk wat van je argumenten.

Wat je nogal regelmatig ziet is dat mensen de stap zetten naar een thuisbatterij, en dan een veel te grote capaciteit kiezen. Bij 90% van de mensen zal alles boven de 5kWh leiden tot situaties dat ze de batterij in de winter niet vol krijgen, en in de zomer niet leeg trekken. Dan heeft het geen zin natuurlijk, en meer dan 200€ per kWh capaciteit betalen verdien je niet terug op 5 jaar, en dat is idd financieel zinloos.

Dynamisch werken heb ik al veel over gelezen, maar nog nergens een goede berekening gezien van het echte rendement... dan ga ik er van uit dat dat er niet is. Enkel 'nul op de meter' strategieen werken doordat je meer van je eigen PV gebruikt en de taksen en distributiekosten vermijdt.
Met heel grote batterijen kan je als particulier nooit op tegen de batterijparken die voor veel minder per kWh kunnen gezet worden.

Wat thuisladen betreft... jullie overheid loopt echt achter. In België hebben ze na wat gepalaver een zeer transparante en faire regeling uit gewerkt die de kosten vergoedt en geen extreme winsten oplevert voor mensen die thuis laden met hun bedrijfswagen.
Elk kwartaal wordt er een prijs vastgelegd door de overheid per kWh, en die wordt simpelweg terugbetaald op basis van wat de laadpaal doorgeeft. Voor de eerste maanden van 2026 was dat 31,2 cent. Als ik kijk naar mijn 'marginaal tarief' (prijs voor 1 extra kWh), dan kom ik uit op 28cent, de rest is voor het piektarief.
Natuurlijk, als ik PV energie kan gebruiken, dan ligt mijn kost lager, maar daarvoor heb ik ook geïnvesteerd.
Die regeling is volledig belastingsvrij omdat er geacht wordt dat je daar als privé stroomleverancier geen winst aan boekt.
En laat ons eerlijk zijn, met ca 30.000km per jaar ligt mijn maandbedrag rond de 120€ per maand. Zelfs als dat bedrag 10% te hoog zou zijn, spreken we over een extra 'loon' van 12€ per maand... Daar valt niks te rapen, ook niet met zeer ingewikkelde boekhoudingen die dan waarschijnlijk meer gaan kosten.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:17
JeroenH schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:59:
[...]

Dynamisch is nog steeds leuk - als het bij je verbruikspatroon past. Dankzij combinatie dynamisch en zonnepanelen rijd ik omgerekend voor zo'n 2-3ct per km aan "brandstofkosten" - ondanks de oorlog in het Midden-Oosten. Dankzij mijn thuisbatterij neem ik op de dure uren zelden wat af.

Ik denk dat je nog een beetje kennis van zaken, of in ieder geval ervaring met de materie, te kort komt.

[...]

Weet je wat pas milieubelastend en niet te recyclen is? Fossiele brandstoffen stoken om elektriciteit op te wekken.

[...]

Weet je wat pas kort mee gaat? Een klont steenkool of een kubieke meter aardgas in een elektriciteitscentrale.

[...]

Daar heb je wel een punt en vergeet ook niet het gebrek aan vooruitzien door veel mensen. Let maar op: in januari '27 is iedereen weer boos omdat de saldering dan echt weggevallen is, de overheid is stom, ze zijn slachtoffer enz. Maar dat is allemaal maar tijdelijk natuurlijk. Storage gaat dezelfde prijsontwikkeling doormaken als zonne-energie, kortom wordt spotgoedkoop.
Reken jullie de hogere afschrijving mee?
Wordt altijd vergeten bij EV rijders die niet lease/zaak rijden.

De media blaast het op met 2,5 liter door gelijk de duurste pompen in Amsterdam te pakken, mijn regio (NL) is het nog gewoon 2,0-2,1 voor E10.
Hier rijdt de benzineauto 1 op 25 op de snelweg, 130 is geen plicht, 90 kan ook.

Ik heb niks tegen EV rijders, echter ze moeten hun roze bril af doen.
want als puntje bij paaltje komt valt het verschil wel mee (afhankelijk hoeveel km,s per jaar rijdt).
thuisladen op de goedkope uren maakt het interessant, de publieke laadpalen zijn duur(in mijn regio) en de snelladers al helemaal.
offtopic:
Nu zul je ongetwijfeld aangeven niet elke auto haalt 1 op 25, klopt maar dat is hetzelfde als de meest ideale scenario voor EV te pakken.
Een particulier rekent ook TCO mee dan wordt het minder gunstig.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 19-03-2026 11:49 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:19

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@mr_evil08 ik ben al helemaal gebrainwashed, zelfs als elektisch iets duurder was (is niet zo) ga ik het gemak van thuisladen, preheaten en soepel rijden niet opgeven. Is dat een roze bril? :)

Mijn werkgever is nog met de belastingdienst in overleg wat het laagste laadpaaltarief is dat ze aan werknemers zonder leaseauto mogen doorberekenen - met een dynamisch contract, lage grootverbruikers-energiebelasting (dus vaker negatieve prijzen dan particulier) en regelmatig een (momentaan) overschot aan PV is dat bepaald niet triviaal, maar het gaat waarschijnlijk ver onder de 10 cent per kWh komen.

(context; €2/liter geeft bij 1:25 een 8 cent per km, €0,10/kWh en een niet per sé zuinige 20kWh/100km geeft 2 cent per km aan 'brandstof' kosten).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• assje
mr_evil08 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:27:
Het merendeel van de particuliere EV kopers koopt een occasion en dan resulteert die hogere afschrijving dus juist in een lagere aanschafprijs.

Ik heb vorige maand een Skoda Enyaq van 3,5 jaar oud gekocht voor 37% van de nieuwprijs. Ik ben van mening dat het sentiment t.o.v EV's op dit moment doorgeschoten is in negativiteit dus voorzie dat afschrijving ook juist weer de andere kant op kan vallen in de nabije toekomst.

Er is simpelweg meer variabiliteit. Van 2019-2022 hadden we een periode waarin EV's nauwelijks afschreven met zelfs periode waarin de prijzen omhoog gingen. Van 2022-2026 is vervolgens de markt min of meer ingestort met extreme afschrijvingen tot gevolg. Nu gaat de benzineprijs omhoog, stel er komt ook nog wat steekhoudend overheidsbeleid dan kan e.e.a. zomaar weer de andere kant op bewegen.

Op langere termijn is de EV wat mij betreft juist de veiligere keuze, ICE gaat hoe dan ook steeds duurder worden in gebruik (aangezien we daar z.s.m. mee willen stoppen). Verschuiving van gebruikskosten resulteert in verandering van populariteit en werkt daarmee ook door in hogere afschrijving (precies het dubbele effect dat we afgelopen jaren met EV's ook zien).

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 19-03-2026 12:20 ]

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:01
^ dat. Als je eerlijk vergelijkt (en dus een snelle, premium ICE pakt) valt het verschil erg mee. En je vergeet nog de besparingen op onderhoud, juist bij gebruikte auto's. Geen grote kosten aan zaken als multiriemen, kettingspanners, drijfstanglagers, automaatservice, verstopte roetfilters, lekkende turbo's, koolafzettingen, vervormde plastic kleppendeksels, minder remschijven en blokken nodig (daar staat vaker reiniger/smeren van de remklauwen tegenover), etc. etc. die je kan gaan verwachten bij moderne ICE auto's rond de 150-250kkm.

All-electric.

• reneeke1970
[...]

De media blaast het op met 2,5 liter door gelijk de duurste pompen in Amsterdam te pakken, mijn regio (NL) is het nog gewoon 2,0-2,1 voor E10.
Hier rijdt de benzineauto 1 op 25 op de snelweg, 130 is geen plicht, 90 kan ook.

want als puntje bij paaltje komt valt het verschil wel mee (afhankelijk hoeveel km,s per jaar rijdt).
thuisladen op de goedkope uren maakt het interessant, de publieke laadpalen zijn duur(in mijn regio) en de snelladers al helemaal.
offtopic:
Nu zul je ongetwijfeld aangeven niet elke auto haalt 1 op 25, klopt maar dat is hetzelfde als de meest ideale scenario voor EV te pakken.
Een particulier rekent ook TCO mee dan wordt het minder gunstig.
Ach ik lach die mensen altijd uit,ik rijd op lpg en kost maar 5 cent per km,maar wel met lage afschrijving....

1 PVoutput . Dongen NB

• JeroenH
Ja en nee.

Ja:
Voertuig 1 van ons huishouden is een Toyota plugin Prius PHEV. Deze was destijds (gebruikt gekocht) een kleine € 5000 duurder dan de niet-plugin versie. Ik heb toen een berekening gemaakt of die extra uitgave terugverdiend kon worden, en dat leek wel zo te zijn. Prompt twee maanden na aankoop begon de speciale militaire operatie van Rusland in Oekraïne, dus mijn berekening kon het raam uit - in positieve zin. En dat is inclusief de hogere MRB door het hogere gewicht. Ik heb twee spaarpotjes bij de bank "Prius operationeel" en "Prius afschrijving" en op die tweede sparen we voor de volgende. Nu zul je zeggen goed van je maar dat doet bijna niemand (en in beiden heb je gelijk ;) ) maar als je een auto hebt zou je dit moeten doen. Onderdeel van een gezond (duurzaam?) huishoudboekje zou ik zeggen.

Met de huidige bezineprijzen en de stroomprijzen die ik in werkelijkheid betaal is deze auto per kilometer in totaal echt aantoonbaar goedkoper dan de niet plug-in versie.

Nee:
Voertuig 2 van ons huishouden (en mijn daily driver) is een Renault Twizy. Als ik zo op marktplaats kijk kan ik die inmiddels voor mijn aanschafbedrag verkopen, of wellicht zelfs voor iets meer. Dus ik tel daarvoor maar geen afschrijving. Kan ik wel doen, maar het zal jouw argumenten nogal weerspreken...
130 is geen plicht, 90 kan ook.
Daar zeg je dan weer wijze dingen.
Ik heb niks tegen mensen die niets in een EV zien. Maar ze moeten wel hun roze bril afdoen en eerlijk zijn over de kosten van fossiel brandstofverbruik - financieel en anderszins. En het zou ook helpen om geen stellige dingen over EV's te beweren zolang je niet een wat langere tijd in een EV gereden hebt. Sommige aspecten zullen je pas duidelijk worden als je er een tijdje mee geleefd hebt. Maar ieders situatie is natuurlijk anders.

• mr_evil08
RonJ schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:11:
^ dat. Als je eerlijk vergelijkt (en dus een snelle, premium ICE pakt) valt het verschil erg mee. En je vergeet nog de besparingen op onderhoud, juist bij gebruikte auto's. Geen grote kosten aan zaken als multiriemen, kettingspanners, drijfstanglagers, automaatservice, verstopte roetfilters, lekkende turbo's, koolafzettingen, vervormde plastic kleppendeksels, minder remschijven en blokken nodig (daar staat vaker reiniger/smeren van de remklauwen tegenover), etc. etc. die je kan gaan verwachten bij moderne ICE auto's rond de 150-250kkm.
Wanneer je een fatsoenlijke benzineauto koopt zijn de meeste zaken die je opnoemt niet van toepassing.
Benzine auto's ofwel de hybride,s hebben ook regeneratief remmen waardoor ze de schijfremmen zo goed als niet gebruiken.

Ik heb niks met EV,s het idee is prima maar hier wordt wel erg veel door de roze bril gekeken.
De EV kent ook gewoon onderhoud zoals banden/remmen etc etc.

Voor ons is een EV nog niet interessant genoeg, wellicht over 10jr wel, dan zullen wij de hoofdaansluiting ook moeten verzwaren naar 3x 25.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 19-03-2026 14:04 ]

• assje
Mijn eerste elektrische auto was in 2017, in de periode van 2017-2022 heb ik gemiddeld een afschrijving van 6,2%/jaar op de 3 elektrische auto's die ik in die 5 jaar in eigendom heb gehad.

Alleen de periode 2019-2022 was extreem met 19,4%/jaar.

Voor huidige auto reken ik met 15%/jaar (t.o.v. 12%/jaar voorheen), als ik een brandstofauto zou hebben zou ik hetzelfde doen. Op dit moment zijn elektrische occasions niet duurder in aanschaf dan vergelijkbare ICE dus hogere afschrijving is vanuit mijn perspectief niet van toepassing voor gebruikte EV's.

• assje
mr_evil08 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:59:
Wanneer je een fatsoenlijke benzineauto koopt zijn de meeste zaken die je opnoemt niet van toepassing.
Benzine auto's ofwel de hybride,s hebben ook regeneratief remmen waardoor ze de schijfremmen zo goed als niet gebruiken.
Een hybride is doorgaans niet goedkoper in aanschaf dan een EV, ik voorzie daarop dus eerder een hogere dan een lagere afschriving.
Ik heb niks met EV,s het idee is prima maar hier wordt wel erg veel door de roze bril gekeken.
Remmen is wel echt anders voor een EV (hybride ook wel); remblokken zijn eigenlijk geen vervangingsdeel meer en gaan in mijn ervaring gewoon de levensduur van de auto mee. Verder zijn zaken zoals olie/bougies etc echt wel serieuze kostenposten.

Zeker voor mij aangezien ik niet nieuw koop is onderhoud echt wel een meer significante factor en die is in het voordeel van EV's.

• RonJ
mr_evil08 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:59:
[...]

Je hebt wel helemaal gelijk mbt hybride en regeneratief remmen. Maar dan met name voor plug-ins, want een mild-hybride kan niet krachtig genoeg remmen op de motor om de schijven niet nodig te hebben. Vanzelfsprekend zijn niet alle punten voor elke ICE van toepassing, maar een hoop zijn dat wel en ik heb er ook nog een heleboel niet opgenoemd. En dan wil ik zeker niet zeggen dat BEV's helemaal geen onderhoud behoeven, want dat is idd een hardnekkig fabeltje. Daar kom je hooguit mee weg bij een nieuwe waar je vervolgens 4 jaar niet naar omkijkt.

Toch zijn met name -plug-in- hybride's in mijn ogen the worst of both worlds en al helemaal als occasion. Je hebt het onderhoud, faalkans en gewicht van 2 complete aandrijflijnen, als er ook maar iets is moet al vrij snel de halve tot hele motor eruit want de garage kan nergens bij doordat beide systemen in 1 ICE koets gepropt moesten worden en wanneer je een PHEV voornamelijk elektrisch rijdt ga je weer veel te snel voor de accucycles heen, waarna een nieuwe PHEV accu net zoveel kost als de BEV-variant.

Mijn advies is dan ook altijd om wanneer je heel weinig rijdt en/of niet thuis kan laden een simpele (evt. mild-hybride) ICE te nemen (en daarbij toyota-korte olie-intervallen aan te houden) en voor wie wat meer km's rijdt en goede laadmogelijkheden heeft een echte BEV te nemen en geen half werk.

All-electric.

• mr_evil08
RonJ schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:11:
[...]

Je hebt wel helemaal gelijk mbt hybride en regeneratief remmen. Maar dan met name voor plug-ins, want een mild-hybride kan niet krachtig genoeg remmen op de motor om de schijven niet nodig te hebben. Vanzelfsprekend zijn niet alle punten voor elke ICE van toepassing, maar een hoop zijn dat wel en ik heb er ook nog een heleboel niet opgenoemd. En dan wil ik zeker niet zeggen dat BEV's helemaal geen onderhoud behoeven, want dat is idd een hardnekkig fabeltje. Daar kom je hooguit mee weg bij een nieuwe waar je vervolgens 4 jaar niet naar omkijkt.

Toch zijn met name -plug-in- hybride's in mijn ogen the worst of both worlds en al helemaal als occasion. Je hebt het onderhoud, faalkans en gewicht van 2 complete aandrijflijnen, als er ook maar iets is moet al vrij snel de halve tot hele motor eruit want de garage kan nergens bij doordat beide systemen in 1 ICE koets gepropt moesten worden en wanneer je een PHEV voornamelijk elektrisch rijdt ga je weer veel te snel voor de accucycles heen, waarna een nieuwe PHEV accu net zoveel kost als de BEV-variant.

Mijn advies is dan ook altijd om wanneer je heel weinig rijdt en/of niet thuis kan laden een simpele (evt. mild-hybride) ICE te nemen (en daarbij toyota-korte olie-intervallen aan te houden) en voor wie wat meer km's rijdt en goede laadmogelijkheden heeft een echte BEV te nemen en geen half werk.
De EV berekening is gebasseerd op laden met een publieke laadpaal en niet thuis via saldering.
Je hebt mild-hybride en full-hybride, de full-hybride kunnen prima regeneratief remmen, ook daar heeft de techniek niet stil gestaan(de plug-in hybrides heb ik niet over want die zijn door onze overheid de nek omgedraait).

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 19-03-2026 14:18 ]

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05:44
RonJ schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:11:
[...]

Ik lees dit vaak en er zal best een kern van waarheid in zitten. Misschien wel meer dan een kern, dat geef ik toe. Ik rij sinds eind vorig jaar een nieuwe PHEV (Seat Leon Sportstourer 1.5PHEV), nu 4200km op de teller en welgeteld 3 of 4x getankt. Mijn vrouw rijdt 'm bijna dagelijks en de range van dit type is groot genoeg om voledig elektrisch t kunnen rijden. Waarom dan geen EV? Omdat:
- die echt duurder zijn in aanschaf als je ook, zoals wij
- een caravan getrokken moet worden
- er dus voldoende trekgewicht op kenteken moet staan
- je toch ook wel 300-400km wil rijden voor je wil tanken/laden
- je rijbewijs B hebt (vooruit, daar valt wat aan te doen natuurlijk).

Voor ons maakt dit de business case wel rond. Maar we zien bij de eerste beurt wel wat de schade is... Ondertussen pruttelt-ie weer lekker vol.

• assje
Gramser schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:20:
Ik rij sinds eind vorig jaar een nieuwe PHEV
Bij aanschaf van een nieuwe auto die dan tot 5 jaar en <150kkm gereden wordt zou ik me ook niet zoveel zorgen maken; ook niet voor een PHEV. Daartegenover staat dat de afschrijving een veel grotere component gaat zijn.

Onder de streep vind ik PHEV's dus vooral op de occasionmarkt overgewaardeerd. Ik heb een tijdje geleden voor mijn ouders gekeken naar een XC40 en bijvoorbeeld met 150kkm wordt voor een hybride hetzelfde gevraagd als voor een EV.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05:44
Om eerlijk te zijn vond ik het prijsverschil tussen een goede tweedehands PHEV en een nieuwe ook niet schokkend. Mede daaom voor een nieuwe gegaan, maar vooral omdat de elektrische range van de VAG-modellen nu gewoon het dubbele of meer is dan de borige serie PHEV uit diezelfde groep.

Vandaag uit en thuis 104km, met 2 km “over”. Ik doe het ervoor. En dat was dan met een start bij temperaturen iets boven nul.

• RonJ
mr_evil08 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:15:
[...]

De EV berekening is gebasseerd op laden met een publieke laadpaal en niet thuis via saldering.
Dat scheelt nog steeds. Volgens mij kom jij dan hierop uit, want ik zie hierboven geen berekening?
- Benzine, 1:25, 2,10/l = 8,4ct/km.
- Elektrisch, 130wh/km, 50ct publiek of snelladen-met-abo = 6,5ct.

Maar dan neem je het allemaal wel maximaal in je voordeel en dan nog is een EV dus 23% goedkoper. Je zou bijv. ook kunnen snelladen buiten de piektijden voor 28ct/kWh hier in de buurt. Mits de oorlog en evt. energiecrisis dit jaar weer eindigt zullen de dure palen op straat ook weer gaan zakken in prijs. Een groot deel daarvan zijn in 2022/23 aanbesteed toen de prijzen piekte, die worden elke 5 jaar weer opnieuw aanbesteed, dan zal het weer richting de 35ct gaan.

Als ik bovenstaand sommetje voor mezelf maak:
- Benzine >250pk, 1:10 op euro 98 in de randstedelijke-bbk, 2,30/l = 23ct/km
- Elektriciteit, 200Wh/km * 23ct = 4,6ct/km

Ofwel, 80% goedkoper.

Nou komt bij mij het merendeel uit al terugverdiende PV (volgend jaar icm dynamisch in de winternachten) dus het is zelfs nog veel minder, rond de 95% goedkoper, maar ik snap dat dat niet voor iedereen van toepassing is.
Je hebt mild-hybride en full-hybride, de full-hybride kunnen prima regeneratief remmen, ook daar heeft de techniek niet stil gestaan(de plug-in hybrides heb ik niet over want die zijn door onze overheid de nek omgedraait).
Is maar net welke je pakt, maar fair enough, bij recente FHEV's zal het vast beter zijn. Ik zie juist nog relatief veel PHEV's in mijn omgeving ivm de BPM. Zowel nieuw/lease als voor 1-1-2025 bij import van een occasion, scheelt dat echt heel veel op de aanschaf, met name in de hogere segmenten.

All-electric.

• RonJ
Gramser schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:20:
[...]

Ik lees dit vaak en er zal best een kern van waarheid in zitten. Misschien wel meer dan een kern, dat geef ik toe. Ik rij sinds eind vorig jaar een nieuwe PHEV (Seat Leon Sportstourer 1.5PHEV), nu 4200km op de teller en welgeteld 3 of 4x getankt. Mijn vrouw rijdt 'm bijna dagelijks en de range van dit type is groot genoeg om voledig elektrisch t kunnen rijden. Waarom dan geen EV? Omdat:
- die echt duurder zijn in aanschaf als je ook, zoals wij
- een caravan getrokken moet worden
- er dus voldoende trekgewicht op kenteken moet staan
- je toch ook wel 300-400km wil rijden voor je wil tanken/laden
- je rijbewijs B hebt (vooruit, daar valt wat aan te doen natuurlijk).

Voor ons maakt dit de business case wel rond. Maar we zien bij de eerste beurt wel wat de schade is... Ondertussen pruttelt-ie weer lekker vol.
Ik snap de overweging zeker hoor. En het gaat vooral tellen als ie ouder wordt. Dat de laatste generatie fors meer range heeft helpt ook. Maar ik zou zeker in je achterhoofd het aantal cycles proberen bij te houden en 'm op tijd van de hand doen. Als je te lang wacht zal je ondervinden dat de dealer/handel je auto niet wil kopen. Het kan ook zeker geen kwaad met enige regelmaat (minimaal 2x per maand) de ICE te gebruiken en even goed op temperatuur te laten komen. Mijn broertje werkt bij een merkdealer en er zijn relatief veel issues met de motoren van PHEV's die weinig tot nooit draaien. Er komt dan vocht in de olie met alle gevolgen van dien. Er zit weliswaar een sensor in de tank die hem aan forceert als de benzine te oud wordt, maar dat is in de praktijk niet genoeg.

Verder:
- PHEV is vrijwel altijd NMC, want relatief klein tov het gevraagde vermogen. Dan heb je het over een gemiddelde levensduur van zo'n 1500 cycles.
- Als je die 5x per week * 52 = cycle't zit je op 260 cycles per jaar. Dan is het dus na zo'n 6 jaar al klaar met de accu. Heb je het over een leasebak van de vorige PHEV-generatie die vanwege de kleine range dat 2x per dag doet is het soms zelfs na 3 jaar al klaar. De garantie op PHEV accu's is daarom ook vaak veel korter.
- De fabrikanten rekenen vervolgens bizar hoge bedragen voor een nieuwe, vrijwel gelijk aan of zelfs duurder dan een veel grotere BEV-accu.
- Of zoals EV-Clinic, toch echt een absolute autoriteit op EV-gebied het verwoord, "If you drive a hybrid - may god help you"
- Dit is ook nog wel een leuk artikel en sheetje van ze, voor wie een nieuwe auto gaat shoppen.

[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 19-03-2026 15:05 ]

All-electric.

Pagina: 1 ... 87 88 Laatste