Ik kende schaduw management nog niet. Ik wil gewoon voorkomen dat wanneer de boom nog blad heeft begin oktober mijn hele string geen stroom meer levert omdat 1 van de panelen, of de hele onderste rij, in de schaduw valt en de bovenste niet. Bedankt voor jullie inbreng.Termy schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 19:48:
@Santee nadat salderen ophoudt wil je zo veel mogelijk je eigen verbruik opwekken dus heb je voor lente/herfst/winter zoveel mogelijk panelen nodig met een warmtepomp. Zuid (is het schuin dak?) is het best in de winter en met een batterij ook prima voor de rest. Tegen de tijd dat de saldering echt weg is komen die financieel mogelijk ook al uit (prijzen blijven tenslotte dalen). Microomvormers kunnen helpen als het zachte schaduw is maar als je vooral schaduw hebt wanneer de bomen bladloos zijn is een omvormer met schaduw management goed genoeg.
Kijk ook naar het lucht/water warmtepomp topic.
Dat is een te simpele benadering. Als je meer herfst/winter dekking wilt hebben heb je meer panelen nodig omdat de opbrengst per paneel in die periode laag is. Maar dat heeft als spiegelbeeld effect dat je in de zomer een fors groter overschot zal hebben welke na afschaffing van de saldering niets waard is en er zelfs de kans bestaat dat je voor teruglevering netto gaat betalen. Dus de kosten van die extra panelen moeten volledig gedekt worden met de opbrengstwaarde van de extra winter opwekking Dat is een rekensom die in ons land moeilijk rond te krijgen is.Termy schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 19:48:
@Santee nadat salderen ophoudt wil je zo veel mogelijk je eigen verbruik opwekken dus heb je voor lente/herfst/winter zoveel mogelijk panelen nodig met een warmtepomp. Zuid (is het schuin dak?) is het best in de winter en met een batterij ook prima voor de rest. Tegen de tijd dat de saldering echt weg is komen die financieel mogelijk ook al uit (prijzen blijven tenslotte dalen). Microomvormers kunnen helpen als het zachte schaduw is maar als je vooral schaduw hebt wanneer de bomen bladloos zijn is een omvormer met schaduw management goed genoeg.
Kijk ook naar het lucht/water warmtepomp topic.
En als ik in die periode veel te maken heb met schaduw van bomen of gebouwen valt het wellicht helemaal weg.. daarom zat ik eerder aan 2500-4000Wp te denken.hanev001 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 13:18:
[...]
Dat is een te simpele benadering. Als je meer herfst/winter dekking wilt hebben heb je meer panelen nodig omdat de opbrengst per paneel in die periode laag is. Maar dat heeft als spiegelbeeld effect dat je in de zomer een fors groter overschot zal hebben welke na afschaffing van de saldering niets waard is en er zelfs de kans bestaat dat je voor teruglevering netto gaat betalen. Dus de kosten van die extra panelen moeten volledig gedekt worden met de opbrengstwaarde van de extra winter opwekking Dat is een rekensom die in ons land moeilijk rond te krijgen is.
Nou en dat het in de zomer minder waard is in de middag. Ook in de zomer zorgen meer panelen ervoor dat je een groter deel van de dag geen import nodig hebt. Het is sowieso niet alleen in de winter relevant, ook zeker in de lente en herfst. Om nog maar te zwijgen van bewolkte dagen.hanev001 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 13:18:
[...]
Dat is een te simpele benadering. Als je meer herfst/winter dekking wilt hebben heb je meer panelen nodig omdat de opbrengst per paneel in die periode laag is. Maar dat heeft als spiegelbeeld effect dat je in de zomer een fors groter overschot zal hebben welke na afschaffing van de saldering niets waard is en er zelfs de kans bestaat dat je voor teruglevering netto gaat betalen. Dus de kosten van die extra panelen moeten volledig gedekt worden met de opbrengstwaarde van de extra winter opwekking Dat is een rekensom die in ons land moeilijk rond te krijgen is.
Daarnaast is de meerprijs van een paneel steeds minder en heb je zelden zo veel ruimte op het dak dat je echt moet kiezen.
Dus idealiter kijk je eerst naar hoeveel je kwijt kunt op oost/west/zuid en platte daken zonder bergen schaduw en als je dan op 30+ panelen uitkomt kun je gaan kijken naar wat en wanneer je verbruik precies is en/of wat er in de toekomst aan eletrificatie bijkomt (EV, warmtepomp, etc). Anders is een paneel meer of minder onzin. Hoe vaak ik wel niet daken zie met nog net 1 gaatje vrij omdat dat zg niet 'nodig' was. Pennywise poundfoolish.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Heb je zelf wel panelen want dan zou je moeten weten dat die redenatie niet opgaat. In de zomer zul je altijd een netto overschot hebben en meer panelen zorgt ervoor dat dit overschot groter wordt Maar meer panelen zorgt er niet voor dat je eigen gebruik in de zomer hoger kan worden tenzij je meer gebruikers gaat inschakelen en als je meer gebruikers gaat inzetten dan wordt je winter tekort weer groter. De zon gaat op de zelfde tijd op en onder als wanneer je minder panelen hebt. En in het donker doen panelen nu eenmaal niets ongeacht het aantal. En 30+ panelen serieus? Wat voor huis heb je, dat is niet het dak van een standaard rijtjes woning.Termy schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 19:55:
[...]
Nou en dat het in de zomer minder waard is in de middag. Ook in de zomer zorgen meer panelen ervoor dat je een groter deel van de dag geen import nodig hebt. Het is sowieso niet alleen in de winter relevant, ook zeker in de lente en herfst. Om nog maar te zwijgen van bewolkte dagen.
Daarnaast is de meerprijs van een paneel steeds minder en heb je zelden zo veel ruimte op het dak dat je echt moet kiezen.
Dus idealiter kijk je eerst naar hoeveel je kwijt kunt op oost/west/zuid en platte daken zonder bergen schaduw en als je dan op 30+ panelen uitkomt kun je gaan kijken naar wat en wanneer je verbruik precies is en/of wat er in de toekomst aan eletrificatie bijkomt (EV, warmtepomp, etc). Anders is een paneel meer of minder onzin. Hoe vaak ik wel niet daken zie met nog net 1 gaatje vrij omdat dat zg niet 'nodig' was. Pennywise poundfoolish.
Wat ik heb staat exact in m'n onderschrift.hanev001 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 20:16:
[...]
Heb je zelf wel panelen want dan zou je moeten weten dat die redenatie niet opgaat. In de zomer zul je altijd een netto overschot hebben en meer panelen zorgt ervoor dat dit overschot groter wordt Maar meer panelen zorgt er niet voor dat je eigen gebruik in de zomer hoger kan worden tenzij je meer gebruikers gaat inschakelen en als je meer gebruikers gaat inzetten dan wordt je winter tekort weer groter. De zon gaat op de zelfde tijd op en onder als wanneer je minder panelen hebt. En in het donker doen panelen nu eenmaal niets ongeacht het aantal. En 30+ panelen serieus? Wat voor huis heb je, dat is niet het dak van een standaard rijtjes woning.
Als de zon op gaat heb je niet meteen je volle piekvermogen. Dus als je meer panelen hebt liggen dan heb je sneller x vermogen. Of dat relevant is ligt aan je situatie. Stel je hebt een EV en je komt om 5 uur terug van werk, dan kun je op hoger vermogen laden de rest van de avond dan met minder panelen (zelfde verhaal in de ochtend). Feit blijft dat je minder van het net zal importeren, hoe weinig dat ook moge zijn. Verder is de zomer totaal irrelevant want dan heb je al snel overschot. Zelfs met een paar schaampanelen op nieuwbouw heb je in de zomer al makkelijk overschot. Als overschot om 1 of andere reden een probleem is, dan draai je gewoon op zero export.
Daarnaast lijk je eraan voorbij te gaan dat er ook zoiets bestaat als bewolking, zelfs in de zomer. Ik zeg ook niet dat je 30+ panelen op elk dak kwijt kunt, ik zeg dat je AlS je 30+ kwijt kunt, het de moeite waard is om te kijken of dat nodig is. Als je bv geen EV hebt of niet thuis kan laden en/of geen WP hebt of zal krijgen (stadsverwarming bv) dan kun je veel minder elektriciteit gebruiken (en dan zijn 30 panelen waarschijnlijk al overkill als je geen stroomvretende hobby hebt). Als je die dingen wel hebt dan betekent elk paneel waarschijnlijk minder opgenomen vermogen van het net. Dat is waar het vanaf 2027 om gaat.
Mijn punt is dat men moet stoppen met denken in termen van jaarverbruik/-opbrengst en "maar al dat overschot in de zomer dan?!".
Als je goed weet wat je verbruiksprofiel per dag voor een jaar is dan kun je daar precies je voorspelde opwek op plakken en kijken wat je precies aan import(kosten) gemiddeld wegspeelt met welk aantal/oriëntatie van panelen. En als je dat doet kun je ook kijken naar wat een batterij van x kWh daarbij doet om nog minder import nodig te hebben.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Ik lees geen onderschrift om dat dit zelden relevant is Maar goed met dat aantal wp zal je op jaarbasis rond de 6000 kWh aan opbrengst uitkomen. Dat zal in een gemiddelde december maand neerkomen op zo'n 60 tot 70 kWh maar met een wp heb je in die maand al snel het 10voudige nodig. Dat je met meer panelen wat eerder het gebruik kan dekken in de vroege ochtend en langer in de avond is waar. Ik heb zelf 10 kWh aan batterij opslag en dat kan in het voor en na jaar het eigen gebruik verbeteren maar is nutteloos in de winter omdat die dan niet eens gaat laden omdat alles direct gebruikt wordt. en in de zomer zit die snel vol en gaat nog steeds het meeste het net op.Termy schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 20:49:
[...]
Wat ik heb staat exact in m'n onderschrift.
Als de zon op gaat heb je niet meteen je volle piekvermogen. Dus als je meer panelen hebt liggen dan heb je sneller x vermogen. Of dat relevant is ligt aan je situatie. Stel je hebt een EV en je komt om 5 uur terug van werk, dan kun je op hoger vermogen laden de rest van de avond dan met minder panelen (zelfde verhaal in de ochtend). Feit blijft dat je minder van het net zal importeren, hoe weinig dat ook moge zijn. Verder is de zomer totaal irrelevant want dan heb je al snel overschot. Zelfs met een paar schaampanelen op nieuwbouw heb je in de zomer al makkelijk overschot. Als overschot om 1 of andere reden een probleem is, dan draai je gewoon op zero export.
Daarnaast lijk je eraan voorbij te gaan dat er ook zoiets bestaat als bewolking, zelfs in de zomer. Ik zeg ook niet dat je 30+ panelen op elk dak kwijt kunt, ik zeg dat je AlS je 30+ kwijt kunt, het de moeite waard is om te kijken of dat nodig is. Als je bv geen EV hebt of niet thuis kan laden en/of geen WP hebt of zal krijgen (stadsverwarming bv) dan kun je veel minder elektriciteit gebruiken (en dan zijn 30 panelen waarschijnlijk al overkill als je geen stroomvretende hobby hebt). Als je die dingen wel hebt dan betekent elk paneel waarschijnlijk minder opgenomen vermogen van het net. Dat is waar het vanaf 2027 om gaat.
Mijn punt is dat men moet stoppen met denken in termen van jaarverbruik/-opbrengst en "maar al dat overschot in de zomer dan?!".
Als je goed weet wat je verbruiksprofiel per dag voor een jaar is dan kun je daar precies je voorspelde opwek op plakken en kijken wat je precies aan import(kosten) gemiddeld wegspeelt met welk aantal/oriëntatie van panelen. En als je dat doet kun je ook kijken naar wat een batterij van x kWh daarbij doet om nog minder import nodig te hebben.
Als je echt aan het soort dekking gaat denken wat jij doet heb je opslag nodig die van de zomer naar de winter kan verplaaten en die bestaat niet op gebruikers nivo.
Hoekwoning met gevel op zuid 
Betere verdeling van opbrengst door het jaar heen.
En nee, daar kan je niet de FE WP mee afdekken.
Zonnepanelen op zuidmuur met schaduw
Betere verdeling van opbrengst door het jaar heen.
En nee, daar kan je niet de FE WP mee afdekken.
Zonnepanelen op zuidmuur met schaduw
[ Voor 34% gewijzigd door BarryH op 07-03-2026 21:38 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Zucht. Er is niet alleen maar 21 december in het jaar. Ik zie ook dat ik 400 kWh in de airco heb gestopt in januari en slechts 91 heb opgewekt. Plat oost/west is tenslotte vrij beroerd op een zonnige dag in de winter (maar juist goed bij bewolking). Maar hoe meer je hebt hoe sneller je wél op de PV je huis warm houdt. Dat ontken je niet, mag ik hopen.hanev001 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 21:21:
[...]
Ik lees geen onderschrift om dat dit zelden relevant is Maar goed met dat aantal wp zal je op jaarbasis rond de 6000 kWh aan opbrengst uitkomen. Dat zal in een gemiddelde december maand neerkomen op zo'n 60 tot 70 kWh maar met een wp heb je in die maand al snel het 10voudige nodig. Dat je met meer panelen wat eerder het gebruik kan dekken in de vroege ochtend en langer in de avond is waar. Ik heb zelf 10 kWh aan batterij opslag en dat kan in het voor en na jaar het eigen gebruik verbeteren maar is nutteloos in de winter omdat die dan niet eens gaat laden omdat alles direct gebruikt wordt. en in de zomer zit die snel vol en gaat nog steeds het meeste het net op.
Als je echt aan het soort dekking gaat denken wat jij doet heb je opslag nodig die van de zomer naar de winter kan verplaaten en die bestaat niet op gebruikers nivo.
Als een extra paneel vooral wat oplevert (lees: import voorkomt) in dure maanden/uren tegen lage kosten (wat kost een paneel nou tegenwoordig) dan kan dat prima uit over de levensduur. Alles staat of valt uiteraard bij de kosten, maar doen alsof meer panelen nutteloos zou zijn is pertinent onwaar. Het jaar bestaat uit meer momenten dan 21 juni en 21 december.
@BarryH zeer jaloers daarop ja! Ons nieuwe huis zal een grote zijgevel vrij op zuid hebben en daar zou ik dolgraag panelen op plaatsen maar ik denk dat ik niet zoals jij van rechtswege een vergunning ga krijgen. Dat zou wel erg veel mazzel zijn haha. Ik moet nog een strategie bedenken om het voor elkaar te krijgen