• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:30
Ik heb het idee dat de motor af en toe zelf ook aanspringt in de EV stand. Maar, ik ben benieuwd hoor. Ik heb toch echt wel de behoefte om vijf jaar of langer met deze auto te doen en als vervolgens niemand ‘m wil, dan rij ik ‘m maar echt op. Lijkt me ook niks mis mee. Man, ik heb ‘m net - en ik ben benieuwd waar de PHEV techniek heen gaat. En: als-ie met een nieuwe accu weer lekker lang vooruit kan… is dat misschien wel beter dan een nieuwe auto? We gaan het meemaken, als ik je mag geloven ;)

Voor nu ben ik er blij mee, maar ik ga je advies over de ICE wel ter harte nemen! Binnenkort ook weer weg met de caravan dus dan mag hij weer aan de bak.

Trouwens, net even een AI-searchje gedaan op wat dat dan moet kosten, zo'n nieuw accupakket. Ik schrik er niet van om eerlijk te zijn. Gesteld dat de rest van de auto dan nog goed is, zou ik dat wel aandurven:

"Voor de Seat Leon PHEV uit 2025 zijn de kosten voor het vervangen van de HV-accu nog niet overal officieel gepubliceerd, omdat dit een recent model is. Op basis van beschikbare informatie en vergelijkbare PHEV-modellen liggen de kosten voor een nieuwe HV-accu voor de Seat Leon PHEV tussen €4.000 en €8.000 (inclusief arbeid en garantie)"

Nou ja, volgens AI dan he ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Gramser op 19-03-2026 15:17 ]

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:38
RonJ schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:37:
[...]
Dat scheelt nog steeds. Volgens mij kom jij dan hierop uit, want ik zie hierboven geen berekening?
- Benzine, 1:25, 2,10/l = 8,4ct/km.
- Elektrisch, 130wh/km, 50ct publiek of snelladen-met-abo = 6,5ct.

Maar dan neem je het allemaal wel maximaal in je voordeel en dan nog is een EV dus 23% goedkoper. Je zou bijv. ook kunnen snelladen buiten de piektijden voor 28ct/kWh hier in de buurt. Mits de oorlog en evt. energiecrisis dit jaar weer eindigt zullen de dure palen op straat ook weer gaan zakken in prijs. Een groot deel daarvan zijn in 2022/23 aanbesteed toen de prijzen piekte, die worden elke 5 jaar weer opnieuw aanbesteed, dan zal het weer richting de 35ct gaan.

Als ik bovenstaand sommetje voor mezelf maak:
- Benzine >250pk, 1:10 op euro 98 in de randstedelijke-bbk, 2,30/l = 23ct/km
- Elektriciteit, 200Wh/km * 23ct = 4,6ct/km

Ofwel, 80% goedkoper.

Nou komt bij mij het merendeel uit al terugverdiende PV (volgend jaar icm dynamisch in de winternachten) dus het is zelfs nog veel minder, rond de 95% goedkoper, maar ik snap dat dat niet voor iedereen van toepassing is.
Wanneer je een nieuwe auto aanschaft moet je uiteraard wel beide tegen elkaar zetten dus ofwel nieuwe EV en nieuwe benzinewagen. ;)
80% goedkoper slaat natuurlijk kant noch wal om een oude wagen met 1:10 brandstofverbruik te gaan vergelijken met iets nieuws.

Ik zal er binnenkort weer eens in duiken, laatst was de TCO niet voordeliger om EV te gaan maar tijden veranderen natuurlijk, aan huis laden wordt het wel voordelig.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:04
mr_evil08 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:23:
[...]

Wanneer je een nieuwe auto aanschaft moet je uiteraard wel beide tegen elkaar zetten dus ofwel nieuwe EV en nieuwe benzinewagen. ;)
80% goedkoper slaat natuurlijk kant noch wal om een oude wagen met 1:10 brandstofverbruik te gaan vergelijken met iets nieuws.
Het verschil in verbruik zit meer in het verschillende segment waarin wij kijken (icm de bijbehorende rijstijl) dan oud of nieuw denk ik. Ook een nieuwe S5 (mijn laatste dinohok) blijft een 3 liter, daarin is de besparing van de 48v startmotor-hybride meuk zelfs op papier vrij verwaarloosbaar. Net als dat bij een EV een grotere/zwaardere/snellere model S (200wh/km) gewoon veel meer verbruikt dan een model 3 (130wh/km). Je moet wel dino-appels met ev-appels vergelijken.
Ik zal er binnenkort weer eens in duiken, laatst was de TCO niet voordeliger om EV te gaan maar tijden veranderen natuurlijk, aan huis laden wordt het wel voordelig.
Als je de mogelijkheid kan realiseren om aan huis te laden en een beetje km's maakt is het een absolute no-brainer, ook zonder allerlei subsidies.

[ Voor 26% gewijzigd door RonJ op 19-03-2026 16:34 ]

All-electric.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:53
Tommie12 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:04:
[...]

Ik volg je in behoorlijk wat van je argumenten.

Wat je nogal regelmatig ziet is dat mensen de stap zetten naar een thuisbatterij, en dan een veel te grote capaciteit kiezen. Bij 90% van de mensen zal alles boven de 5kWh leiden tot situaties dat ze de batterij in de winter niet vol krijgen, en in de zomer niet leeg trekken. [...]
Als je Home Assistant hebt draaien dan is deze custom add-on (via HACS) een leuke: GitHub: hif2k1/battery_sim. Omdat het allemaal virtueel is kun je prima meerdere batterijen naast elkaar draaien om zo te kijken wat voor jouw situatie het benodigde aantal kWh's is. Een 5,76 kWh is voor mij net te klein zoals het nu lijkt, die is vaak rond 5:00 al weer leeg (maar ik moet ook nog even weer m'n nachtelijke sluipverbruik kritisch bekijken). Idealiter zou je het net wat meer willen rekken dat hij het redt totdat je PV begint op te wekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s1gu7XmMR0__1kcOBWSXC3MC6oI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9uKMlCyKJYrr6uEdLBjjaveF.png?f=user_large
glitch in de grafiek was vanwege een Home Assistant herstart

Ik zie nu op sommige dagen idd ook al dat de 11kWh die ik heb toegevoegd soms niet eens helemaal vol komt.
Geen EV, wel verwarmen met een WP (airco) die 's ochtends aan ging, waardoor de batterij toen wel erg hard naar beneden ging.

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 19-03-2026 16:41 ]

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:38
RonJ schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:30:
[...]

Het verschil in verbruik zit meer in het verschillende segment waarin wij kijken (icm de bijbehorende rijstijl) dan oud of nieuw denk ik. Ook een nieuwe S5 (mijn laatste dinohok) blijft een 3 liter, daarin is de besparing van de 48v startmotor-hybride meuk zelfs op papier vrij verwaarloosbaar.

[...]

Als je de mogelijkheid kan realiseren om aan huis te laden en een beetje km's maakt is het een absolute no-brainer, ook zonder allerlei subsidies.
Een degelijke hybride van afgelopen 5 jaar werkt al met 177V en Lithium‑ion.
Ik begrijp waar je op doelt, dat zijn inderdaad wagens wat de naam hybride niet hoort te hebben.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:15
ThinkPad schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:37:
[...]

Als je Home Assistant hebt draaien dan is deze custom add-on (via HACS) een leuke: GitHub: hif2k1/battery_sim. Omdat het allemaal virtueel is kun je prima meerdere batterijen naast elkaar draaien om zo te kijken wat voor jouw situatie het benodigde aantal kWh's is. Een 5,76 kWh is voor mij net te klein zoals het nu lijkt, die is vaak rond 5:00 al weer leeg. Idealiter zou je het net wat meer willen rekken dat hij leeg is als je PV begint op te wekken.

[Afbeelding]

Ik zie nu idd ook al dat de 11kWh die ik heb toegevoegd soms niet eens helemaal vol komt.
Je moet dat over een heel jaar bekijken.

Laat ons eens rekenen wat de voorwaarden zijn om een batterij van 5 kwh bruto die 1200€ kost terug te verdienen op 5 jaar.

Per cyclus gan je 5kWh in de batterij steken en er 4 kWh uit halen.
5kWh van de zon levert je in B bij teruglevering 30ct op (tarief Maart 2026), dus dat is je kost.
4kWh uit je batterij halen ipv ze aan te kopen levert je 4 x 28ct op (mijn tarief om 1kwh aan te kopen marginaal).
Dus per cyclus spaar je 82cent.
1200€ / 5jaar = 240€
240€/0.82€= 292 cycli

Dat lijkt me behoorlijk ambitieus, dus verwacht een terugbetalingstermijn van ca 6 jaar voor de eerste batterij.
De tweede batterij ga je nooit zo veel cycli kunnen laten maken. In de winter krijg je ze meerdere maanden niet vol, en in de zomer niet leeg tenzij je zowat elke dag 5-7 kWh (50km) in je EV kan pompen.
Maar in de zomer kan je beter direct laden overdag als de zon schijnt.

Pas gerust de cijfers aan, maar een terugbetaaltermijn van 5 jaar blijft behoorlijk ambitieus met de huidige stroomtarieven.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Pagina: 1 ... 87 88 Laatste