• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 06:45
Daar hebben we (in de zin van: jij en ik) het hier wel eens eerder over gehad toch?
Er was geen overschot aan duurzame energie op het net. Als jij op zo’n dag je PV energie in je thuisbatterij stopt, dan moet er elders een gascentrale harder draaien. De batterij is niet gratis (grondstoffen, CO2 emissie) en je hebt ook nog eens conversieverliezen.
Zie:
SebastiaanPs in "De duurzame kroeg deel 5"
JeroenH in "De duurzame kroeg deel 5"
SebastiaanPs in "De duurzame kroeg deel 5"

Op de een of andere manier is de NL consument (helaas) erg vatbaar voor dat idee: “ze pakken de salderingsregeling van me af, dan stop ik het toch lekker in mijn batterij”.

Er zou veel meer winst voor het milieu en klimaat zijn als diezelfde euro’s bijvoorbeeld in EV’s en warmtepompen werden geïnvesteerd.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:14

Termy

valt er nog wat te fragge?

Dus dan is de vraag: wat is erger? Wat zonnestroom verliezen in een accu en wat meer gas overdag, of een hogere avondpiek?

Als ik de netbeheerder moet geloven is dat laatste een stuk problematischer. Daarnaast heb je met genoeg batterijen die hele gas peaker in de avond niet meer nodig. En als er genoeg batterijen zijn om PV overdag op te slurpen dan is er ook weer genoeg business case voor meer PV.

Ik zou batterijen niet afremmen als je voor de transitie bent.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• SebastiaanPs
Termy schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 20:42:
Dus dan is de vraag: wat is erger? Wat zonnestroom verliezen in een accu en wat meer gas overdag, of een hogere avondpiek?

Als ik de netbeheerder moet geloven is dat laatste een stuk problematischer. Daarnaast heb je met genoeg batterijen die hele gas peaker in de avond niet meer nodig. En als er genoeg batterijen zijn om PV overdag op te slurpen dan is er ook weer genoeg business case voor meer PV.

Ik zou batterijen niet afremmen als je voor de transitie bent.
Ik dacht dat het elektriciteitsnet een behoorlijke overcapaciteit heeft op de meeste dagen en dat de (dreigende) overbelasting maar op een beperkt aantal dagen per jaar optreedt.
Heb geprobeerd om wat data hierover te vinden maar zonder succes.
Het varieert natuurlijk ook per regio en dan heb je nog lokale congestie versus congestie op het hoogspanningsnet, opwekcongestie versus afnamecongestie, enz. Dat maakt het niet makkelijker om te begrijpen: wanneer kun je nu het beste wat doen?
Heeft iemand bronnen om dat te bepalen?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
SebastiaanPs schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 20:57:
[...]

Ik dacht dat het elektriciteitsnet een behoorlijke overcapaciteit heeft op de meeste dagen en dat de (dreigende) overbelasting maar op een beperkt aantal dagen per jaar optreedt.
Heb geprobeerd om wat data hierover te vinden maar zonder succes.
Het varieert natuurlijk ook per regio en dan heb je nog lokale congestie versus congestie op het hoogspanningsnet, opwekcongestie versus afnamecongestie, enz. Dat maakt het niet makkelijker om te begrijpen: wanneer kun je nu het beste wat doen?
Heeft iemand bronnen om dat te bepalen?
Netcongestiekaart?

https://data.partnersinen...iteitskaart/totaal/afname

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• SebastiaanPs
Mooie kaart maar die zegt niks over op welk moment er wel en niet een probleem is toch?

• Ronald.42
  • Niet online
SebastiaanPs schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 21:10:
[...]

Mooie kaart maar die zegt niks over op welk moment er wel en niet een probleem is toch?
Nee dat klopt.
Maar ik vond hem wel aardig omdat je kunt zien wat er lokaal is en wat tennet vind.
En het verschil tussen terugleveren en afnemen.

Ik zit even te bedenken of je een realtime kaart zou kunnen knutselen door van veel deelnemers de actuele netspanning in een kaart te plotten.

Spanning op bepaalde gebieden hoog dan congestie op terugeleveren, netspanning aan de lage kant congestie op de afname kant.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:55
assje schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 19:55:
[...]

Omdat er op geen enkel moment sprake is geweest van overschot aan energie. De conversieverliezen van de accu resulteren onder de streep wellicht dus juist aan een hoger verbruik van fossiele energie.
Als de stroom maar 2 cent kost, is er denk ik een aardig overschot....

1 PVoutput . Dongen NB

• SebastiaanPs
reneeke1970 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 21:36:
[...]

Als de stroom maar 2 cent kost, is er denk ik een aardig overschot....
Toch werd er vandaag ook midden op de dag nog aardgas gefikt in de energiecentrales
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/22M-8XCUnY1QpPywQ1gddwln0X8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ijXZW7E2c0GhfS7kuFfcDdJw.jpg?f=fotoalbum_large
Bron

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:14

Termy

valt er nog wat te fragge?

SebastiaanPs schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 21:39:
[...]

Toch werd er vandaag ook midden op de dag nog aardgas gefikt in de energiecentrales
[Afbeelding]
Bron
De vraag is dan of dat echt 'nodig' was of dat ze gewoon niet lager kunnen zonder uit te moeten met bijkomende problemen. Of ze kunnen voor een prikkie leveren omdat ze vanwege andere contracten toch wel betaald worden. Oftewel: hoe flexibel is die gasopwek? Kon het uberhaupt wel uit? Beetje curieus dat je een piekopwek hebt van >25 GW, dus ruim meer dan in de ochtend en avond, zonder dat het licht uit gaat in de ochtend en avond. Dat moet betekenen dat de ofwel de vraag zeer veranderlijk is of er wordt gewoon genoeg gebruik gemaakt van goedkope zonnestroom omdat het kan.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

assje schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:26:
[...]

Er draait momenteel nog 40% aan gascentrales in de mix dus behoudens lokale congestieproblemen is de noodzaak er nu sinpelweg niet.

Eigenverbruik is geen doel op zich.
Dus ik moest investeren in panelen voor het milieu en mezelf en zou nu zoveel mogelijk op het net moeten zetten om minder gas te verstoken maar ik moet er ook nog voor gaan betalen dadelijk om het erop te zetten? En de energiemaatschappij verhandelt het met een woekerwinst, dacht het niet, 53 kWh opgewekt en maar 2 terug geleverd, de rest direct en indirect verbruikt voor mezelf.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:55
SebastiaanPs schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 21:39:
[...]

[Afbeelding]
Bron
Met winst verkocht aan buitenland....

1 PVoutput . Dongen NB

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
reneeke1970 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 22:55:
[...]

Met winst verkocht aan buitenland....
Bron?

Landen om ons heen hebben ook genoeg PV…. Zou dan eerder verwachten verkocht met verlies.

• Ronald.42
  • Niet online
Dit is nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mneZLYUrxJ92yMMxyyuJU1at6Dc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rThF7VunUSNs9lwQ2xOAs4Vc.jpg?f=fotoalbum_large

Maar vanmiddag waren we druk aan het exporteren als ik het goed zie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A4KJPN4_3gAJgnzIGnficuOYqzA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3hJxlwq8NM4JxO3ntszYHr6Q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door Ronald.42 op 25-02-2026 23:42 ]

Pagina: 1 ... 85 86 Laatste