• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:30
@klump4u is die 83% rendement dan met laden en ontladen op max vermogen? Of PV overschot gebaseerd opladen met een mix van laag en hoog vermogen en vervolgens op laag vermogen ontladen om geen netafname te hebben?

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Franciesco schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 18:25:
@klump4u is die 83% rendement dan met laden en ontladen op max vermogen? Of PV overschot gebaseerd opladen met een mix van laag en hoog vermogen en vervolgens op laag vermogen ontladen om geen netafname te hebben?
Gewoon bij nul op de meter draaien, is er veel zon laad hij tot maximaal 2400 Watt, en ontladen is tot maximaal 2400Watt, voor mij gewoon om zonopwek in de avond en nacht tegebruiken.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• Franciesco
  • Laatst online: 20:30
Zo doe ik het ook, maar dan met een SMA systeem waarbij een 10kW hybride omvormer voor het laden en ontladen van de batterij zorgt. Deze maand ligt mijn systeemefficiëntie net onder de 80%

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Taro schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 13:42:
[...]

Het advies is voor de 2400 AC+ & Pro de AB3000L te gebruiken en voor de 1600 AC+ de AB2000X/S. Maar ze zijn compatibel en kunnen onderling gebruikt worden. Wel goed om te beseffen dat een grotere accu met dezelfde load minder stress ervaart. Ga je met de Pro volle bak vanuit panelen en het net laden, dan wil je dat niet met bijv. 1x AB2000X eronder doen, dan kan je beter naar de AB3000L gaan. En als je later verder wil uitbreiden kan je beter alleen AB3000L's gebruiken om de maximale totaalcapaciteit te kunnen bereiken. Maar wil je maar 2 kWh extra opslag of heb je een AB2000X van een andere set staan, dan kan je die dus inzetten.
Toch zie ik het nog wel gebeuren.
Dat de slimme meter nu nog als som werkt.
Het zal wel jaren duren maar wordt je per fase belast. (Afgerekend)
We worden op alle kanten gepakt (geplukt).
Zie ook weer deze op Tweakers.
https://tweakers.net/nieu...tijdens-piekmomenten.html

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 19:51
peterbier schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 14:03:
[...]

volgens mij ben je twee dingen door elkaar aan het halen.
wat men nu bij de netbeheerders wil en dat is ook met de huidige slimme meter gewoon mogelijk is wat ze in het genoemde artikel benoemen.
"De ACM werkt namelijk aan nieuwe tarieven voor netbeheerders, die volgens de markttoezichthouder nodig zijn om het stroomnet stabiel te houden.. De opvallendste van die maatregelen is een nieuwe nettariefstructuur voor netbeheerders. Dat is het tarief dat Nederlandse huishoudens betalen aan de netbeheerder. Nu bestaat dat tarief nog uit een vast bedrag, het vastrecht, en een verbruiksafhankelijk tarief, maar de ACM wil in 2026 werken aan een nieuwe prijsstructuur. Die prijsstructuur moet 'tijdafhankelijk' worden. "Met een tijdafhankelijk nettarief moet het gebruik van het elektriciteitsnet in de piek verder afnemen, wat tot een beter netgebruik leidt", zegt de ACM.
hoe ze dat exact willen doen, is nog niet bekend.
maar willen ze daarmee ook mn het verbruik beinvloeden zal naast een basistarief er dus ook een tarief op basis van het verbruik in die tijdsbestek actief moeten worden.
we zullen het zien, maar ik denk dat juist deze een extra functie voor de thuis-batterij gaat brengen, dus niet alleen NOM maar ook ook dat je moet kijen dat je in het voor en najaar al uit de batterij zou moeten voeden (betekend ook dat je mogelijk ook een hogere capaciteit nodig moet hebben, en vooral in de zomer de teruglevering zo veel mogelijk moet beperken, daarvoor heb je eigenlijk bij de meeste omvormers nog aanvullende instel mogelijkheden nodig, dus naast stop opwek bij negatieve prijzen nu ook nog een stop ivm bepaalde tijdseenheden. zodat je dan niet gaat terugleveren.

• Safe_grut
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 19-02 23:37
Goedemorgen,

[ Voor 96% gewijzigd door Safe_grut op 15-02-2026 10:53 ]

Vrijstaande woningen 1901, 160 m2 geïsoleerd gemiddeld rc 4.5, HR+++ Quatt + Remeha Calenta , Tado xa vvw 80 m2 beneden, 5 radiatoren voorheen 750 m3 gas

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:14
[...]

Het frame dat dit ‘geplukt /gepakt’ worden is deel ik niet. Uiteindelijk zijn we gebaat bij transparantie ieder gebrek aan transparantie wordt uiteindelijk door iemand betaald.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

[...]

Dus dan weer verplicht alle domme elektrische meters vervangen voor een slimme, communicatie op de slimme meter moet dan ook verplicht aan staan.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• overhyped
klump4u schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:15:
[...]

Dus dan weer verplicht alle domme elektrische meters vervangen voor een slimme, communicatie op de slimme meter moet dan ook verplicht aan staan.
Dat had sowieso gemoeten. Miskleun van de eerste orde dat er domme meters geplaatst zijn de afgelopen jaren.

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:55
overhyped schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:16:
[...]

Dat had sowieso gemoeten. Miskleun van de eerste orde dat er domme meters geplaatst zijn de afgelopen jaren.
Dat mag waar zijn maar in de wet die per 01-01-2026 is ingegaan staat het zo geformuleerd dat de huiseigenaar kan kiezen voor het type meter.

Als de netwerkbeheerders een andere meet methode willen gaan gebruiken zal dus eerst die wet weer gewijzigd moeten worden en daarna kan dan pas aan het verplicht vervangen van die domme meters begonnen worden. De kans dat dit in de wet gewijzigd gaat worden is echter niet hoog gezien de onderliggende redenatie van privacy en de weerstand tegen een verplichte slimme en actief werkende meters in de politiek en onder de bevolking..

• overhyped
hanev001 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:38:
[...]

Dat mag waar zijn maar in de wet die per 01-01-2026 is ingegaan staat het zo geformuleerd dat de huiseigenaar kan kiezen voor het type meter.

Als de netwerkbeheerders een andere meet methode willen gaan gebruiken zal dus eerst die wet weer gewijzigd moeten worden en daarna kan dan pas aan het verplicht vervangen van die domme meters begonnen worden. De kans dat dit in de wet gewijzigd gaat worden is echter niet hoog gezien de onderliggende redenatie van privacy en de weerstand tegen een verplichte slimme en actief werkende meters in de politiek en onder de bevolking..
Klopt, in plaats van goede privacy by design richtlijnen kiezen we voor een simpele, beperkende optie. Er zijn echt wel systemen denkbaar waar sturing en privacy samen kunnen gaan.

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Lastige is dat als er geen slimme meter geplaatst wordt, er een gemiddelde aanname moet worden gedaan wat hun verbruiksprofiel is, en dus betalen per definitie al die mensen ofwel "teveel" ofwel "te weinig".

[ Voor 5% gewijzigd door Dreamvoid op 15-02-2026 13:27 ]

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:37

Onbekend

...

overhyped schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:16:
[...]

Het is natuurlijk in de kader van de privacy dat mensen niet willen dat iemand anders realtime kan zien hoeveel energie er wordt verbruikt. Als alternatief wordt dan aangeboden om het automatisch verzenden van gegevens uit te zetten, en deze handmatig aan de netbeheerder door te geven.
Ik mis hierbij helaas een derde optie waarbij een meter maar 1x per tijdsperiode automatisch wordt uitgelezen. Bijvoorbeeld 1x per maand.

Voor wat betreft het extra belasten van het elektriciteitsnet tijdens piekmomenten zie ik de volgende mogelijkheden:
  • Verwerken in het dynamische tarief wat dus 1x per uur of kwartier kan veranderen.
  • Afkopen met een vast bedrag per maand bij 1 of 2-jarig contract. (Gewoon zoals het nu werkt voor een energieleverancier. Afhankelijk van de werkelijke kosten heeft een energieleverancier meer/minder winst.)
  • Maak de tijdstippen waarop normaal en laag tarief ingaat variabel, zodat mensen mogelijk elektriciteitsverbruik gaan uitstellen. (Bij gebrek aan meerdere telwerken in de elektriciteitsmeters kan je niet meer tariefsoorten opslaan.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

• overhyped
Onbekend schreef op zondag 15 februari 2026 @ 13:55:
[...]

Het is natuurlijk in de kader van de privacy dat mensen niet willen dat iemand anders realtime kan zien hoeveel energie er wordt verbruikt. Als alternatief wordt dan aangeboden om het automatisch verzenden van gegevens uit te zetten, en deze handmatig aan de netbeheerder door te geven.
Ik mis hierbij helaas een derde optie waarbij een meter maar 1x per tijdsperiode automatisch wordt uitgelezen. Bijvoorbeeld 1x per maand.

Voor wat betreft het extra belasten van het elektriciteitsnet tijdens piekmomenten zie ik de volgende mogelijkheden:
  • Verwerken in het dynamische tarief wat dus 1x per uur of kwartier kan veranderen.
  • Afkopen met een vast bedrag per maand bij 1 of 2-jarig contract. (Gewoon zoals het nu werkt voor een energieleverancier. Afhankelijk van de werkelijke kosten heeft een energieleverancier meer/minder winst.)
  • Maak de tijdstippen waarop normaal en laag tarief ingaat variabel, zodat mensen mogelijk elektriciteitsverbruik gaan uitstellen. (Bij gebrek aan meerdere telwerken in de elektriciteitsmeters kan je niet meer tariefsoorten opslaan.)
Punt is dat “we” niet willen dat het makkelijk afgekocht wordt. Juist de gedragsverandering, bij voorkeur automatisch aangestuurd, hebben we nodig.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:23

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Pas op met wat je wil. Ik heb al commentaren gezien van "tussen 16 en 21 meer betalen, precies als de werkende man thuis komt en stroom nodig heeft".

Hoe is dat anders dan nu waar je van 7 tot 21 meer betaalt. |:(

Signatures zijn voor boomers.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:25

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Toekomstig scenario?
Tijdafhankelijke net-tarieven (in 2028) én dynamische stroomtarieven die quasi parallel lopen,
pieken dus samen in de ochtend en de avond. Altijd prijs zou ik zeggen of maak je borst maar nat,
alhoewel met stroom ... Nog meer "argumenten" voor een thuisaccu?

[Edit0] En meer KI in de "cloud" om alles slim aan te sturen (tot dat de stroom uitvalt :+ ).

[ Voor 9% gewijzigd door dunklefaser op 16-02-2026 11:48 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• hanev001
Dat kan niet . Netwerktarieven en de levertarieven zijn van elkaar gescheiden omdat het verschillende bedrijven zijn. Dat je het in een keer via de energie rekening betaald komt omdat de leverancier als incassoburo optreed voor de netwerkbeheerder (ze doen dat ook voor de EB en BTW voor overheid).

Netwerkbedrijven zijn monopolies die onder controle van de ACM staan. Leveranciers werken in een vrije concurrentie markt.

• hanev001
dunklefaser schreef op maandag 16 februari 2026 @ 09:46:
Toekomstig scenario?
Tijdafhankelijke net-tarieven (in 2028) én dynamische stroomtarieven die quasi parallel lopen,
pieken dus samen in de ochtend en de avond. Altijd prijs zou ik zeggen of maak je borst maar nat,
Dat tijdsafhankelijke netwerktarieven en dynamische tarieven parallel zullen lopen is niet waarschijnlijk.
De netwerktarieven (als dit de methode wordt wat ook nog niet zeker is) zullen uit tijdsblokken bestaan terwijl de dynamische tarieven per uur of zelfs per kwartier wijzigen. Daarnaast is hel zelfs heel goed mogelijk dat ze tegenovergesteld gaan werken. Een periode met hoog gebruik op het net met bijbehorende tarieven terwijl juist de dynamische tarieven laag zijn als gevolg van over aanbod en het spiegelbeeld van deze situatie.

Dat zal het juist extra complex maken voor de gebruikers omdat ze dan moeten gaan rekenen welke periode gesommeerd het goedkoopste is.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:57
Het worden in ieder geval mooie jaren.

2027: einde salderen: minder handel met de accu's en meer mensen die proberen eigen verbruik te verhogen
2028 (maar kan zomaar 2029 worden): nettarieven per uur : nog meer verschuiving en interessante afweging tussen simpele nettarieven (b.v. eur 0,10 tussen 16:00 en 21:00) en pieken voorkomen (iederen zet om 21:01 zn verbruikers aan)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 17:31
Het is natuurlijk ook maar net hoe je het bekijkt. De nettarieven worden hoger, maar op de daluren hoef je minder te betalen. Dat klinkt al heel anders ;)
Overigens heb ik al jaren een dynamische contract, daar ben ik financieel niet slechter van geworden.

Niet op cijfers gebaseerd, maar ik heb het gevoel dat de fluctuaties in energieprijzen de laatste tijd meer worden gedempt, omdat er in hoog tempo meer opslag (grootschalige batterijen) in het net wordt ingebouwd door leveranciers van zon en windenergie. Wat is jullie ervaring?
Wanneer de prijsschommelingen gedempt worden heeft dat een negatief effect op de business case van de thuisbatterij, en daarmee ook voor de netbelasting (een thuisbatterij om prijspieken op te vangen geeft als neveneffect ook een dempend effect op de netbelasting).
Zou het voor de ACM een motief zijn om door flexibele net-tarieven ook een thuisbatterij als net-demper meer te promoten?

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• hanev001
BarryH schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:01:
Het worden in ieder geval mooie jaren.

2027: einde salderen: minder handel met de accu's en meer mensen die proberen eigen verbruik te verhogen
2028 (maar kan zomaar 2029 worden): nettarieven per uur : nog meer verschuiving en interessante afweging tussen simpele nettarieven (b.v. eur 0,10 tussen 16:00 en 21:00) en pieken voorkomen (iederen zet om 21:01 zn verbruikers aan)
Vooral dat laatste is wat het invoeren van tijdsblokken in de netwerktarieven naar mijn mening een slecht idee maakt. De grootste klacht die je elke keer tegenkomt is het laden van de EV's. In de huidige situatite gebeurt dat dan wel avonds maar niet iedere auto wordt op het zelfde moment aan het net gehangen waardoor de load zich toch enigzins spreidt. Als het laden echter wordt uigesteld tot een lager tarief moment kan je krijgen dat veel vraag opeens op het net komt. Resultaat de piek belasting die men wil weghalen verplaatst zich naar dat moment en door de gelijktijdigheid zou deze weleeens hoger kunnen uitvallen dan nu. Of met andere woorden de oplossing zou wel eens slechter kunnen zijn dan het huidige probleem.

• Jan-tweak
dunklefaser schreef op maandag 16 februari 2026 @ 09:46:
Toekomstig scenario?

[Edit0] En meer KI in de "cloud" om alles slim aan te sturen (tot dat de stroom uitvalt :+ ).
yep, dat is ook mij idee, alleen heb je mogelijk (met name tijdens het voor en najaar mogelijk nog meer capaciteit nodig) cq zou het mogelijk handig worden om je bestaande PV installatie nog uit te breiden zodat je mn je opbrenst tijdens deze periode nog een boost kunt geven.
klein nadeel, zeker in combinatie met dynamische tarieven, je meerombrengst als er negatieve prijzen zijn is dan ook een punt, hoewel je ondertussen bij de meeste PV je zonnepanelen bij negatieve prijzen automaisch kunt uitzetten (en dan even naar de thuis-batterij kunt gaan, die daarna weer worden opgelden) heb je een vast cq variabel contract, is dat met nog hogere terugleverkosten echter een slecht idee..

• Jan-tweak
hanev001 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:45:
[...]

Vooral dat laatste is wat het invoeren van tijdsblokken in de netwerktarieven naar mijn mening een slecht idee maakt. De grootste klacht die je elke keer tegenkomt is het laden van de EV's. In de huidige situatite gebeurt dat dan wel avonds maar niet iedere auto wordt op het zelfde moment aan het net gehangen waardoor de load zich toch enigzins spreidt. Als het laden echter wordt uigesteld tot een lager tarief moment kan je krijgen dat veel vraag opeens op het net komt. Resultaat de piek belasting die men wil weghalen verplaatst zich naar dat moment en door de gelijktijdigheid zou deze weleeens hoger kunnen uitvallen dan nu. Of met andere woorden de oplossing zou wel eens slechter kunnen zijn dan het huidige probleem.
vergeet niet dat als bij de nu goedkopere prijzen iedereen gaat laden je een verschuiving van deze prijzen gaat krijgen, AI modelen hebben dat vrij snel door.
een ander probleem van mn mensen die geen eigen laadpaal hebben en dus afhanklelijk zijn van openbare laadpalen, zie ik het al voor me, kun je vrees ik meerdere keren in de avond en nacht op pad om een vrije laadpaal te zoeken, zeker in steden zal dat een lastige zaak worden. daar is het vinden van een parkeerplaats en laadpaal toch al een opgave.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Jan-tweak
...een ander probleem van mn mensen die geen eigen laadpaal hebben en dus afhanklelijk zijn van openbare laadpalen, zie ik het al voor me, kun je vrees ik meerdere keren in de avond en nacht op pad om een vrije laadpaal te zoeken, zeker in steden zal dat een lastige zaak worden. daar is het vinden van een parkeerplaats en laadpaal toch al een opgave.
Verplaatsbare/zich verplaatsende netcongestie O-) ?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Jan-tweak
dunklefaser schreef op maandag 16 februari 2026 @ 13:01:
@Jan-tweak

[...]

Verplaatsbare/zich verplaatsende netcongestie O-) ?
dat zou best eens het gevolg zijn, of eerder zich uitwijnde tijdsblokken met hogere netwerktarieven, dat stopt pas als je 24 uur lang die hoge netwerktarieven gaat krijgen.
dus hoe je het ook doet de lachende zijn de netwerkbedrijven en dus de overheid (want natuurlijk komt daar ook nog de BTW er bovenop en zullen overmatige "winsten" van de netwerkbedrijven ook wel afgeroomd worden).

• hanev001
Jan-tweak schreef op maandag 16 februari 2026 @ 13:40:
[...]

dat zou best eens het gevolg zijn, of eerder zich uitwijnde tijdsblokken met hogere netwerktarieven, dat stopt pas als je 24 uur lang die hoge netwerktarieven gaat krijgen.
dus hoe je het ook doet de lachende zijn de netwerkbedrijven en dus de overheid (want natuurlijk komt daar ook nog de BTW er bovenop en zullen overmatige "winsten" van de netwerkbedrijven ook wel afgeroomd worden).
De netwerkbedrijven zijn eigendom van de overheid. Daarnaast staan de tarieven onder toezicht van de ACM.
Als de inkomsten door een verandering in de tarieven en/of het gebruik hoger worden dan past bij de behorende kosten zullen de tarieven aangepast worden.

• Jan-tweak
hanev001 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:53:
[...]

De netwerkbedrijven zijn eigendom van de overheid. Daarnaast staan de tarieven onder toezicht van de ACM.
Als de inkomsten door een verandering in de tarieven en/of het gebruik hoger worden dan past bij de behorende kosten zullen de tarieven aangepast worden.
Dat is bekend, nog erger de nieuwe netwerktarieven worden juist door de ACM bepaald. bekijk alleen al hoeveel extra BTW de overheid hierbij krijgt. overigens is alleen TENNET eigendom van de nationale overheid, de locale netwerkbeheerders zijn eigenlijk in eigendom van provincies en gemeenten.
Doordat de kosten door het achterstalig onderhoud en uitbreiding alleen maar groter wordt kun je je er vrijwel van uitgaan de de komende jaren de netwerkkosten alleen nog meer en meer worden.

• Onbekend

Onbekend

...

Maasluip schreef op maandag 16 februari 2026 @ 08:43:
[...]

Pas op met wat je wil. Ik heb al commentaren gezien van "tussen 16 en 21 meer betalen, precies als de werkende man thuis komt en stroom nodig heeft".
Maar dat is juist het hele probleem waar het om draait. Zodra men thuis komt, wordt ineens extra elektriciteit gebruikt wat dus blijkbaar teveel wordt voor het huidige stroomnet. Je gaat de capaciteit niet ineens vergroten doordat mensen "iets vinden" of "iets niet willen".
Hoe is dat anders dan nu waar je van 7 tot 21 meer betaalt. |:(
Ze zouden het laagtarief 's morgens langer door kunnen laten lopen. Dus normaal tarief tussen 16 en 21, en laagtarief tussen 21 en 16. Alleen op deze manier kan je mensen verleiden om het hoge stroomverbruik te verplaatsen.
Maar als men gewoon om 18:00 stroom wil hebben voor de kookplaat voor het avondeten, gaat men dat stroomverbruik echt niet verplaatsen naar een goedkoper tijdstip. Het laagtarief gaat daar echt niet bij helpen, en moet men op zoek naar een andere manier om het hoge stroomverbruik te verplaatsen.

• Jan-tweak
Onbekend schreef op maandag 16 februari 2026 @ 18:37:
[...]

Maar dat is juist het hele probleem waar het om draait. Zodra men thuis komt, wordt ineens extra elektriciteit gebruikt wat dus blijkbaar teveel wordt voor het huidige stroomnet. Je gaat de capaciteit niet ineens vergroten doordat mensen "iets vinden" of "iets niet willen".
juist, maar daar zit hem dus het probleem, dus wil je niet dan betaal je meer, zo eenvoudig gaat dat worden.
[...]

Ze zouden het laagtarief 's morgens langer door kunnen laten lopen. Dus normaal tarief tussen 16 en 21, en laagtarief tussen 21 en 16. Alleen op deze manier kan je mensen verleiden om het hoge stroomverbruik te verplaatsen.
Maar als men gewoon om 18:00 stroom wil hebben voor de kookplaat voor het avondeten, gaat men dat stroomverbruik echt niet verplaatsen naar een goedkoper tijdstip. Het laagtarief gaat daar echt niet bij helpen, en moet men op zoek naar een andere manier om het hoge stroomverbruik te verplaatsen.
verwacht ik niet, dat ze iets verlagen, doelstelling is naast mensen proberen door kosten naar een ander tijdstip te duwen ook meer opbrengst om de upgade daarmee te betalen.
de slimme jongens gaan dus kijken of ze met hun thuis-batterij ook voor dat tijdsslot te gebruiken, noem het maar NOM+.

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Onbekend schreef op maandag 16 februari 2026 @ 18:37:
Klopt, maar je kunt wél regelen dat:
- De EV die je net inplugt nog niet gaat laden tot nu 23u
- Het huis al op temperatuur is, zodat je WP uit kan (of extra rustig aan)
- Ook de wasmachine niet nu gelijk aan gaat (maar net klaar is of pas 's nachts draait)
- Je eventuele thuisaccu de opbrengst van de PV nu aan het huis levert, i.p.v. elders in het etmaal

Alléén elektrisch koken + de basislast (die er zo'n beetje 24x7 is), kan het net met gemak aan. (Ik heb net even zitten snuffelen in de afgelopen dagen: koken lijkt pakweg 0,8 tot 1,4kWh per dag te kosten.)

• Onbekend

Onbekend

...

Als de elektrische auto hoofdzakelijk de boosdoener is en we stellen gezamenlijk het laden uit naar 23 uur, dan hebben we op dat moment een probleem.

Die warmtepomp zal niet echt het probleem zijn, want dat is doorgaans een langzame verwarming die ruim van tevoren aangezet moet worden. Misschien dat mensen douchen bij thuiskomst, maar dat zal men vaak niet uitstellen.
En die wasmachine zal vast wel met een reden op dat tijdstip draaien. Men heeft juist op dat moment tijd (of het moet op tijd klaar zijn voor in de wasdroger), of gezinsleden komen dan net vuile was thuis. Ook hier verwacht ik weinig verschuiving dat mensen die wasmachine later aan doen.

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Onbekend schreef op maandag 16 februari 2026 @ 22:52:
Als de elektrische auto hoofdzakelijk de boosdoener is en we stellen gezamenlijk het laden uit naar 23 uur, dan hebben we op dat moment een probleem.

Die warmtepomp zal niet echt het probleem zijn, want dat is doorgaans een langzame verwarming die ruim van tevoren aangezet moet worden. Misschien dat mensen douchen bij thuiskomst, maar dat zal men vaak niet uitstellen.
En die wasmachine zal vast wel met een reden op dat tijdstip draaien. Men heeft juist op dat moment tijd (of het moet op tijd klaar zijn voor in de wasdroger), of gezinsleden komen dan net vuile was thuis. Ook hier verwacht ik weinig verschuiving dat mensen die wasmachine later aan doen.
Douchen gaat uit het boilervat als er met een WP verwarmd wordt. De warmwater run hebben veel gebruikers ingesteld op overdag.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• Gwaihir
  • Niet online
Onbekend schreef op maandag 16 februari 2026 @ 22:52:

Ik deels je pessimisme niet, @Onbekend, en vooral je zwart/wit denken niet.

Allereerst die WP. Ja, die is bedoeld als geleidelijk. Maar als je zelfs hier op het forum ziet hoeveel mensen dat (aanvankelijk) niet snappen en 'm pas bij of vlak voor thuiskomst aanzetten. Dat betekent dat het ding als 'n malle gaat stampen, tot en met COP 1 bijverwarming aan toe. Er mag best iets helpen de gewenste gedragsverandering te laten doordringen.

En als hij dan vervolgens, rustig tuffend, tot de nieuwe basislast behoort, dan is dat nog altijd meer dan een verdubbeling van de oude basislast van een woning (d.w.z. van het verbruik tussen de wasjes en kookacties door). Niet het probleem, in jouw terminologie, maar ruim voldoende om merkbaar mee te spelen.

Van die wasmachine weten we, via het succes van de nachtstroom ('van weleer') dat er best rekening mee gehouden wordt. Niet door iedereen, maar voldoende om uit te maken op het geheel.

En die auto komt simpelweg zo vaak naar voren omdat het laden veelal zo verplaatsbaar is. Het probleem omdat het achteloos bij de grootste piek van de dag op komt. Dat is om 23u fors anders. Maar ik hoop inderdaad dat we overwegend slimmere oplossingen gaan krijgen dan 'knallen om 23u'. Het kan ook deels later, of geleidelijker, of (deels) op aanbod gestuurd; het tactisch gebruik van dynamische tarieven zal echt nog wel 'n stuk verder doordringen.

Maar daarvoor moet die auto m.i. ook vaak genoemd worden. Want waar het nu nog bar slecht geregeld is, is bij de openbare laadpalen. Zijn er al waar je aan kunt geven wanneer je je auto weer nodig hebt en hoe vol hij dan moet zitten (min en max)? Ik hoor vooral van een wirwar van regeltjes en kleeftarieven.

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-02 17:43

Bravo

Second Best

Ik heb een beetje lopen grasduinen in de verschillende rapporten om cijfers te vinden die beter aansluiten bij mijn beleving rondom netcongestie.
  • Per woning een ontwerpvermogen wordt aangehouden van ca 2,1 kW [Berenschot 2024]
  • Per publiek laadpunt een ontwerpvermogen van 2,87 kW [Berenschot 2024]
  • Laden van een EV aan huis een piekbelasting is van 4-11 kW die niet goed in het ontwerpvermogen is opgenomen [Liander, 2025]
  • Warmtepompen in de winter voor een extra verbruik zorgen van 1,3 -2,5 kW [TNO 2025]
  • Historisch er ontworpen is op 1-1,5 kW per aansluiting, met een praktijkpiek van gemiddeld 0,6 kW [CE Delft/Stedin, 2022]
Dan zie je inderdaad dat de transitie naar elektrisch rijden en elektrisch verwarmen (met een WP) een behoorlijke impact heeft op de lokale elektrische netten, zeker op de momenten dat de EV en WP gezamenlijk voor een extra piekbelasting zorgen.
Op wijkniveau (per trafo) gaan de modellen uit van 5-7 kW per woning in 2030 als alles verwarmd wordt met warmtepompen in de winter en de EV's ongestuurd worden geladen (waarbij 40% EV heeft, waarvan 50% tijdens de piek laadt). Dat past niet met een ontwerpnorm van gemiddeld 1,5 kW per aansluiting voor laagspanningsnet.

Als je de gebruikers kunt prikkelen om niet
  • alle piekverbruikers (wasmachine, vaatwasser) in huis aan te zetten
  • + de warmtepomp op 1,5 - 2 kW voluit te laten draaien (overdag niet thuis, dus temp verlaagd)
  • + de EV met 11 kW op te laden
maar alleen de nodige (non-flex) gebruikers in te schakelen (koken, verlichting, media) dan kom je alweer een stuk dichterbij de ontwerpnorm.
En als de thuisbatterijen/EV's (V2H) meehelpen achter de meter, dan gaat het helemaal hard met het reduceren van de piek. Nog harder als batterijen gericht kunnen leveren tijdens de piek ter ontlasting van de lokale trafo.

Maar wanneer moeten dan de EV's en thuisbatterijen opladen en vaatwassers, wasmachines en WP's draaien? Op de momenten dat de rest van de wijk niet aan het pieken is qua verbruik. Dat kan zowel overdag (thuisbatterij, WP, vaatwasser, wasmachine) als in de nacht (thuisbatterij, WP, EV, vaatwasser, wasmachine).

De prijsprikkel die nu in de pijplijn van de ACM zit zal waarschijnlijk zorgen voor een nieuwe (rebound) piek, omdat de WP's moeten inhalen en alsnog de EV's tegelijk gaan laden om 21.00. Er is meer slimmigheid/sturing nodig om dat op te vangen, maar deze piek is al wel lager dan eerst. Het geeft lucht voor het maken van beter beleid/maatregelen, terwijl de penetratiegraad van EV's en WP's verder stijgt.

Er zal nog steeds geinvesteerd moeten worden in een uitbreiding van het net om de capaciteit te vergroten, maar de kans op stroomuitval door overbelasting tot dat uitbereidingsmoment wordt wat kleiner.

Zijn er betere methoden?
  • Lokale sturing door het dimmen van grootverbruikers zoals in Duitsland (paragraaf 14a voor EV en WP), geeft een betere verlaging van de piek als er een piek is.
  • Een capaciteitstarief zoals in Vlaanderen is een prikkel om individueel nooit langdurig grote pieken te veroorzaken. Kwartierpiek van > 2,5kW is extra betalen, ca 50 euro per kW (jaargemiddeld)
  • ... (vul maar aan)

Ioniq 6 LR Lounge 20" @ Elli Pro
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• Bravo

Bravo

Second Best

Gwaihir schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:54:
[...]

...

Maar daarvoor moet die auto m.i. ook vaak genoemd worden. Want waar het nu nog bar slecht geregeld is, is bij de openbare laadpalen. Zijn er al waar je aan kunt geven wanneer je je auto weer nodig hebt en hoe vol hij dan moet zitten (min en max)? Ik hoor vooral van een wirwar van regeltjes en kleeftarieven.
Nee, die publieke laadpalen zijn er nog niet. Er zijn wel publieke laadpalen die met een lager vermogen (7 kW ipv 11 kW) gaan laden tijdens de piek, maar geen laadpalen die superslim aangestuurd worden om gedurende een periode het net het minste te belasten.

En dat laatste is ook niet helemaal in het belang van de laadpaalexploitant. Onder aan de streep wil hij zoveel mogelijk kWh's in EV's pompen, niet zo lang mogelijk een EV aangesloten hebben die vrijwel niets laadt. Daar verdient hij niets aan (tenzij hij een flexverdrag heeft met de netbeheerder).

Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:23

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het probleem is dus dat de grootste verbruiker (EV) vrijwel niet te sturen is. Want overdag zit je op het werk dus iedereen moet 's nachts laden. En natuurlijk hoeft niet iedereen elke dag 16 uur te laden, maar het is wel een groot variabel vermogen wat je moet kunnen opvangen.

Van de andere kant heb je wel een gegarandeerd terugleververmogen van 3-4 kW per huis nodig. Want in de zomer met zonnepanelen is dat er gewoon.

Signatures zijn voor boomers.

• Bravo

Bravo

Second Best

Maasluip schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 12:03:
Het probleem is dus dat de grootste verbruiker (EV) vrijwel niet te sturen is. Want overdag zit je op het werk dus iedereen moet 's nachts laden. En natuurlijk hoeft niet iedereen elke dag 16 uur te laden, maar het is wel een groot variabel vermogen wat je moet kunnen opvangen.

Van de andere kant heb je wel een gegarandeerd terugleververmogen van 3-4 kW per huis nodig. Want in de zomer met zonnepanelen is dat er gewoon.
De EV is prima te sturen, zeker als je een werkgever bent/hebt met een leaseconstructie voor de EV's. Biedt laders aan op de parkeerplekken bij het kantoor, dan hoeven die EV's thuis niet eens te laden (bijvoorbeeld het slimste kantoor van NL) en worden ze op het werk zo groen mogelijk vol gepompt. En als werkgever zou je zomaar minder per gereden km kwijt zijn als met thuisladen. De werknemer maakt het toch niet uit of hij op het werk of thuis het leasepasje langs de lader moet halen.

Nee, dit is niet een oplossing voor alle EV's, maar wel voor een deel.

En dat teruglevermogen dat lost zich stiekem vanzelf op. Als het voltage in het lokale net omhoog gaat, dan wordt productie automatisch afgeschakeld. Geen probleem voor de netbeheerder :X

• Jan-tweak
Bravo schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:49:
Ik heb een beetje lopen grasduinen in de verschillende rapporten om cijfers te vinden die beter aansluiten bij mijn beleving rondom netcongestie.
  • Per woning een ontwerpvermogen wordt aangehouden van ca 2,1 kW [Berenschot 2024]
  • Per publiek laadpunt een ontwerpvermogen van 2,87 kW [Berenschot 2024]
  • Laden van een EV aan huis een piekbelasting is van 4-11 kW die niet goed in het ontwerpvermogen is opgenomen [Liander, 2025]
  • Warmtepompen in de winter voor een extra verbruik zorgen van 1,3 -2,5 kW [TNO 2025]
  • Historisch er ontworpen is op 1-1,5 kW per aansluiting, met een praktijkpiek van gemiddeld 0,6 kW [CE Delft/Stedin, 2022]
Dan zie je inderdaad dat de transitie naar elektrisch rijden en elektrisch verwarmen (met een WP) een behoorlijke impact heeft op de lokale elektrische netten, zeker op de momenten dat de EV en WP gezamenlijk voor een extra piekbelasting zorgen.
Op wijkniveau (per trafo) gaan de modellen uit van 5-7 kW per woning in 2030 als alles verwarmd wordt met warmtepompen in de winter en de EV's ongestuurd worden geladen (waarbij 40% EV heeft, waarvan 50% tijdens de piek laadt). Dat past niet met een ontwerpnorm van gemiddeld 1,5 kW per aansluiting voor laagspanningsnet.

Als je de gebruikers kunt prikkelen om niet
  • alle piekverbruikers (wasmachine, vaatwasser) in huis aan te zetten
  • + de warmtepomp op 1,5 - 2 kW voluit te laten draaien (overdag niet thuis, dus temp verlaagd)
  • + de EV met 11 kW op te laden
ik vrees dat je hier uitgaat van een verkeerde voorstelling hoe een warmtepomp werkt, dfe kans dat deze op vol vermogen draaid is relatief klein als je huis op themeratuur is, tenslotte hoeft hij dan slechts je warmteverleis te overbruggen. Zeker bij lage temperaturen (dus hoger warmteverlies) zal indien je de binnentemperatuur verlaagd juist richting piekverbruik (vanaf 16:00 uur, juist de warmtepomp weer veel hoger moeten draaien om het huis weer op temperatuur te krijgen als je om 18:00 weer thuis komt. Die temperatuurverlaging werkt zeker bij koude buitentemperaturen du contraproducttief.
mbt laden zou je prima je slimme laadpaal zo kunnen instellen dat deze pas na 21:00 uur gaat beginnen met laden, alleen gaat deze optie dus minder op als je afhankelijk bent van publieke laadpalen.
maar alleen de nodige (non-flex) gebruikers in te schakelen (koken, verlichting, media) dan kom je alweer een stuk dichterbij de ontwerpnorm.
En als de thuisbatterijen/EV's (V2H) meehelpen achter de meter, dan gaat het helemaal hard met het reduceren van de piek. Nog harder als batterijen gericht kunnen leveren tijdens de piek ter ontlasting van de lokale trafo.

Maar wanneer moeten dan de EV's en thuisbatterijen opladen en vaatwassers, wasmachines en WP's draaien? Op de momenten dat de rest van de wijk niet aan het pieken is qua verbruik. Dat kan zowel overdag (thuisbatterij, WP, vaatwasser, wasmachine) als in de nacht (thuisbatterij, WP, EV, vaatwasser, wasmachine).

De prijsprikkel die nu in de pijplijn van de ACM zit zal waarschijnlijk zorgen voor een nieuwe (rebound) piek, omdat de WP's moeten inhalen en alsnog de EV's tegelijk gaan laden om 21.00. Er is meer slimmigheid/sturing nodig om dat op te vangen, maar deze piek is al wel lager dan eerst. Het geeft lucht voor het maken van beter beleid/maatregelen, terwijl de penetratiegraad van EV's en WP's verder stijgt.

Er zal nog steeds geinvesteerd moeten worden in een uitbreiding van het net om de capaciteit te vergroten, maar de kans op stroomuitval door overbelasting tot dat uitbereidingsmoment wordt wat kleiner.

Zijn er betere methoden?
  • Lokale sturing door het dimmen van grootverbruikers zoals in Duitsland (paragraaf 14a voor EV en WP), geeft een betere verlaging van de piek als er een piek is.
  • Een capaciteitstarief zoals in Vlaanderen is een prikkel om individueel nooit langdurig grote pieken te veroorzaken. Kwartierpiek van > 2,5kW is extra betalen, ca 50 euro per kW (jaargemiddeld)
  • ... (vul maar aan)

• Bravo

Bravo

Second Best

Jan-tweak schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:16:
[...]
ik vrees dat je hier uitgaat van een verkeerde voorstelling hoe een warmtepomp werkt, dfe kans dat deze op vol vermogen draaid is relatief klein als je huis op themeratuur is, tenslotte hoeft hij dan slechts je warmteverleis te overbruggen. Zeker bij lage temperaturen (dus hoger warmteverlies) zal indien je de binnentemperatuur verlaagd juist richting piekverbruik (vanaf 16:00 uur, juist de warmtepomp weer veel hoger moeten draaien om het huis weer op temperatuur te krijgen als je om 18:00 weer thuis komt. Die temperatuurverlaging werkt zeker bij koude buitentemperaturen du contraproducttief.
Ik weet vrij goed hoe een warmtepomp werkt en dat deze een prima middel kan zijn om de piek te vermijden.
Maar ik weet ook hoe gebruikers er mee om kunnen gaan. Zeker als je een WP plaatst in een woning zonder thermische massa (dus geen vloerverwarming e.d.) maar met radiatoren / fancoils zie je vaak dat de gebruikers toch een (kleine) dagverlaging blijven toepassen en alleen willen verwarmen als ze daadwerkelijk thuis zijn en de warmte willen voelen. En dit is ook de groep die gelijk discomfort ervaart bij het uitschakelen van de WP, als er geen buffervat aanwezig is (die funest is voor de COP).
Als ik naar mijn eigen woning kijk met een warmteverliesberekening van 6kW bij -10, dan is een warmtevraag van 4 kW (COP 2,5-3 in de winter) voor een graadje extra bij 2 graden Celcius buiten al passend bij die 1,5-2 kW uit het rapport.

En ja, het rapport gaat uit van de extremere gevallen, niet van een gemiddelde dag. Want anders zou (bijna) iedereen ruim genoeg hebben aan 1 kW continu (8800 kWh/jaar).
mbt laden zou je prima je slimme laadpaal zo kunnen instellen dat deze pas na 21:00 uur gaat beginnen met laden, alleen gaat deze optie dus minder op als je afhankelijk bent van publieke laadpalen.

[...]
Zie het stukje over de rebound piek, dat is op langere termijn geen oplossing voor thuisladen.

• Jan-tweak
Bravo schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:40:
[...]

Ik weet vrij goed hoe een warmtepomp werkt en dat deze een prima middel kan zijn om de piek te vermijden.
Maar ik weet ook hoe gebruikers er mee om kunnen gaan. Zeker als je een WP plaatst in een woning zonder thermische massa (dus geen vloerverwarming e.d.) maar met radiatoren / fancoils zie je vaak dat de gebruikers toch een (kleine) dagverlaging blijven toepassen en alleen willen verwarmen als ze daadwerkelijk thuis zijn en de warmte willen voelen. En dit is ook de groep die gelijk discomfort ervaart bij het uitschakelen van de WP, als er geen buffervat aanwezig is (die funest is voor de COP).
Als ik naar mijn eigen woning kijk met een warmteverliesberekening van 6kW bij -10, dan is een warmtevraag van 4 kW (COP 2,5-3 in de winter) voor een graadje extra bij 2 graden Celcius buiten al passend bij die 1,5-2 kW uit het rapport.

En ja, het rapport gaat uit van de extremere gevallen, niet van een gemiddelde dag. Want anders zou iedereen ruim genoeg hebben aan 1 kW continu (8800 kWh/jaar).

[...]

Zie het stukje over de rebound piek, dat is op langere termijn geen oplossing voor thuisladen.
klopt, dat is iets wat ik ook al in een ander topic heb aangegeven, dit gaat een glijdend pad worden, mn omdat zich de piekbelastingen dus ook gaan verschuiven, het zou zo maar kunnen zijn dat een gunstige periode pas rond of zelf na 24:00 gaat komen, en dan zie ik nog maar weinig lui die dan nog een keer opstaan om hun EV te laden .
jou idee om dat gewoon bij de werkgever te doen is een mooie, ik vrees alleen dat je dan weer tegen het huidige probleem qua aansluitingen er tegen aan loopt, want ik vrees voor veel werkgevers dat hun huidige aansluiting daar onvoldoende op berekend is.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Bravo Mijn huishouden heeft toevallig genoeg aan duidelijk minder dan 8800 kWh,
maar dat betekent idd. natuurlijk niet dat ik soms niet duidelijk meer dan 1 kW nodig heb.

Gemiddeld 1,5 kW per aansluiting gelijktijdig - dat is waarmee de netbeheerders tot nu toe rekening hielden.
Als het bij de warmtepompen zou blijven misschien 3-4 kW, maar de EV gaat dit de komende jaren behoorlijk en snel verstoren, zoals iedereen weet, ook de netbeheerders.

Mijn gemeente wil tot 2030 ongeveer 500 (snel?)laadpalen laten plaatsen,
ze noemen dit "laadadvies voor EV'en".

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:07

Ik denk eigenlijk niet dat thuisladen de algemene regel zal worden, toch niet op 11kW.

Veel mensen komen als basis eigenlijk ook toe met een 10A lader (2400W) en als je kan laden tussen pakweg 19h s'avonds en 7h 's morgens dan heb je een goeie 60km geladen (rekening houdende met laadverliezen). Voor veel mensen is dat genoeg voor de dagelijkse verplaatsingen.

Maar meer nog denk ik dat we evolueren richting laadpleinen waar zoveel mogelijk overdag kan geladen worden (met zonnestroom).
Laadpleinen op parkings van supermarkten, werkgevers, gemeentelijke parkings, ondergrondse parkings,...
Waar dan een stevige trafo zal staan om voldoende energie te voorzien. En eventueel ook optioneel de mogelijkheid tot V2G is gemakkelijker te implementeren.

Daar zal waarschijnlijk wel wat financiële nudging aan te pas komen.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:02
Bravo schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:40:
[...]

Klopt. De gemiddelde Nederlandse gebruiker mishandelt de warmtepomp behoorlijk en lijkt niet 24/7 een vaste temperatuur te hanteren, ook niet op de koudste dagen.
Om dit nog even te onderbouwen met data: zie de eindrapportage van de Installatiemonitor hier. Klik voor groter. De dip overdag lijkt door PV opbrengst (ook op de koudste dagen!) te komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/skDkw4si66GRC2QT1V5PUXBFwpw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/J72piSM0m7apq6nHTWvzNQWA.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iwIeANLc4Us6-Sic3Mt03jbtw2k=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/QuEOyCmxUVVSDgX5kuImqdP6.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GKu2AZ94YUtaMYPsjFqkQgAbXlk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/VrEoxs0TygRVsKi3AKLAZOfD.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_zP1-8OuXKvx0uIhsrML491nwc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/UuXASAaeisdGdyGvgF5cMg09.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ccL0ePU7RmJH5xvOf0bBhrfKKGk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/BLqo6tNFximSObjJLOib7fE7.png?f=fotoalbum_tile

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:54
Eigenlijk zouden er gewoon overal publieke laadpalen van de netbeheerders moeten komen waarmee je kunt laden op je eigen energiecontract. Dan kan je die EV ook inprikken als je aan het werkt bent. En als de laadinfra grotendeels in handen is van de netbeheerder kunnen die het laden gebruiken om het net te stabiliseren. Je prikt 's ochtends in, stelt in dat je wagen om 16:30u vol moet zijn en ze regelen het maar.

Regeren is vooruitschuiven

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
T-MOB schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 15:58:
[...]

Eigenlijk zouden er gewoon overal publieke laadpalen van de netbeheerders moeten komen waarmee je kunt laden op je eigen energiecontract. Dan kan je die EV ook inprikken als je aan het werkt bent. En als de laadinfra grotendeels in handen is van de netbeheerder kunnen die het laden gebruiken om het net te stabiliseren. Je prikt 's ochtends in, stelt in dat je wagen om 16:30u vol moet zijn en ze regelen het maar.
Hmm, da's een goeie! 1 laadpaal per voertuig, zeg zo'n 5 miljoen over een paar jaar? En gewoon op je je eigen contract zonder verrekeing van de infra kosten?

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
De netbedrijven zijn van de overheid en volledig gereguleerd, als er winsten zijn gaan de nettarieven omlaag.

• Gwaihir
  • Niet online
Dreamvoid schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:47:
De netbedrijven zijn van de overheid en volledig gereguleerd, als er winsten zijn gaan de nettarieven omlaag.
Dat is historisch gezien niet waar: toen er (woeker)winsten werden gedraaid, keerden ze dividend uit aan hun eigenaren (gemeentes, provincies, maar als ik me goed herinner niet heel evenredig over het land verdeeld). En nu blijkt dat die winsten werden gedraaid door noodzakelijke investeringen niet te doen, moeten wij (klein)verbruikers bijlappen.

• Gerardus1956
  • Nu online
Jan-tweak schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:51:
[...]

klopt, dat is iets wat ik ook al in een ander topic heb aangegeven, dit gaat een glijdend pad worden, mn omdat zich de piekbelastingen dus ook gaan verschuiven, het zou zo maar kunnen zijn dat een gunstige periode pas rond of zelf na 24:00 gaat komen, en dan zie ik nog maar weinig lui die dan nog een keer opstaan om hun EV te laden .
Ik denk toch niet dat ik een heel unieke auto heb die je in de auto kunt instellen op laden op voorkeurstijden. Wil ik de auto in de winter laden is het vaak instellen op laden tussen 3.00 en 7.00. De volgende morgen is de auto mooi vol. De accu is dan ook nog wat warmer.
Ik denk dat er ook wel laders zijn die zo zijn in te stellen. Ik heb een heel domme.
jou idee om dat gewoon bij de werkgever te doen is een mooie, ik vrees alleen dat je dan weer tegen het huidige probleem qua aansluitingen er tegen aan loopt, want ik vrees voor veel werkgevers dat hun huidige aansluiting daar onvoldoende op berekend is.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

• Jan-tweak
Gerardus1956 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:28:
[...]

Ik denk toch niet dat ik een heel unieke auto heb die je in de auto kunt instellen op laden op voorkeurstijden. Wil ik de auto in de winter laden is het vaak instellen op laden tussen 3.00 en 7.00. De volgende morgen is de auto mooi vol. De accu is dan ook nog wat warmer.
Ik denk dat er ook wel laders zijn die zo zijn in te stellen. Ik heb een heel domme.

[...]
dat is mooi als dat bij je VW ID3 kan, geen idee of dat bij alle merken zo is? volgens mij start het laden eigenlijk met het insteken van de laadkabel, en dat doe je dus als je (denk ik maar) thuis komt.
en dan heb ik het nog niet over de lui die helaas niet over een eigen oprit beschikken cq laadpaal en dus moeten laden bij en openbare laadpaal.
zelf heb nog daar geen last van, die van mij rijd nog op dat ouderwetse spul, lasden moet ik alleen als de batterij het heeft begeven. :)

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Wozmro schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 15:15:
[...]

Ik denk eigenlijk niet dat thuisladen de algemene regel zal worden, toch niet op 11kW.

Veel mensen komen als basis eigenlijk ook toe met een 10A lader (2400W) en als je kan laden tussen pakweg 19h s'avonds en 7h 's morgens dan heb je een goeie 60km geladen (rekening houdende met laadverliezen). Voor veel mensen is dat genoeg voor de dagelijkse verplaatsingen.

Maar meer nog denk ik dat we evolueren richting laadpleinen waar zoveel mogelijk overdag kan geladen worden (met zonnestroom).
Laadpleinen op parkings van supermarkten, werkgevers, gemeentelijke parkings, ondergrondse parkings,...
Waar dan een stevige trafo zal staan om voldoende energie te voorzien. En eventueel ook optioneel de mogelijkheid tot V2G is gemakkelijker te implementeren.

Daar zal waarschijnlijk wel wat financiële nudging aan te pas komen.
Als je wel een BEV maar geen oprit hebt, moet je het doen met een laadkabelgoot of een openbare lader. Beide geven geen garantie tot opladen dus wanneer je de auto wél kunt aansluiten laadt je het liefst gewoon helemaal vol zodat je daarna mogelijk enkele dagen aan laden kunt overslaan. Dit gaat gewoonweg niet werken voor een zeer groot deel van de berijders.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:43
Jan-tweak schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 23:29:
[...]

dat is mooi als dat bij je VW ID3 kan, geen idee of dat bij alle merken zo is? volgens mij start het laden eigenlijk met het insteken van de laadkabel, en dat doe je dus als je (denk ik maar) thuis komt.
Nope, bij elke EV die ik ken kan je dit instellen, meestal ook locatie-based (dus bij laden buitenshuis start ie wel meteen). De meeste hebben ook een API zodat je dit aan een app oid kan overlaten (e.g. jedlix, je dynamische energiecontract app).

All-electric.

• Jan-tweak
RonJ schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:34:
[...]

Nope, bij elke EV die ik ken kan je dit instellen, meestal ook locatie-based (dus bij laden buitenshuis start ie wel meteen). De meeste hebben ook een API zodat je dit aan een app oid kan overlaten (e.g. jedlix, je dynamische energiecontract app).
bedankt, weer wat bijgeleerd, maar dan is dit toch eigenlijk al de oplossing voor het probleem, ik snap dan gewoon niet dat ze dat niet breed uit in hun campanje aandacht aan gaan geven.
Blijkbaar weer door zo'n media goeroe inelkaar gezet zonder enige inhoudelijke kennis.

• Bravo

Bravo

Second Best

Gerardus1956 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:28:
[...]

Tja, ik wil niet dat mijn auto teveel denkt, dat nadenken mag mijn slim (met evcc) aangestuurde laadpaal doen. Maar die reageert op prijsprikkels, niet op net(over)belasting. En dat is het manco van bloktarieven voor het net + een vast contract wat de meeste gebruikers hebben.
Jan-tweak schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:51:
[...]

Het is juist niet de bedoeling dat de werkgevers zwaardere aansluitingen gaan gebruiken om de de auto's te laden, maar om de energie daarvoor achter de meter op te wekken en daarmee de laadpalen van prik te voorzien. Check nog een keer dat slimste kantoor linkje met een compleet EMS op opwek en verbruik op elkaar af te stemmen.
De werkgever hoeft geen/minder EB te betalen, en kan zo zijn laadkosten over de gehele vloot stevig drukken. Kost wel een investering vooraf.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:43
Bravo schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 10:40:
Tja, ik wil niet dat mijn auto teveel denkt, dat nadenken mag mijn slim (met evcc) aangestuurde laadpaal doen. Maar die reageert op prijsprikkels, niet op net(over)belasting. En dat is het manco van bloktarieven voor het net + een vast contract wat de meeste gebruikers hebben.
Beide kan, of je het nou via de paal of de auto zelf aanstuurt, het resultaat is precies hetzelfde.
Het is juist niet de bedoeling dat de werkgevers zwaardere aansluitingen gaan gebruiken om de de auto's te laden, maar om de energie daarvoor achter de meter op te wekken en daarmee de laadpalen van prik te voorzien. Check nog een keer dat slimste kantoor linkje met een compleet EMS op opwek en verbruik op elkaar af te stemmen.
De werkgever hoeft geen/minder EB te betalen, en kan zo zijn laadkosten over de gehele vloot stevig drukken. Kost wel een investering vooraf.
In de periode eind nov t/m februari zal de energie voor de auto's toch echt uit het net moeten komen. Neemt niet weg dat dit de laadkosten voor een vloot idd behoorlijk kan drukken.

Wij hebben ook zoiets op kantoor, >100 panelen op het dak en een (veel te kleine) rij laadpalen. Hoor collega's de laatste weken continu klagen dat de laadsnelheid teveel beperkt wordt (ivm de te krappe netaansluiting) zodat de auto niet vol is aan het eind van de werkdag.

[ Voor 30% gewijzigd door RonJ op 18-02-2026 11:11 ]

All-electric.

• Wozmro
True schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:51:
[...]

Als je wel een BEV maar geen oprit hebt, moet je het doen met een laadkabelgoot of een openbare lader. Beide geven geen garantie tot opladen dus wanneer je de auto wél kunt aansluiten laadt je het liefst gewoon helemaal vol zodat je daarna mogelijk enkele dagen aan laden kunt overslaan. Dit gaat gewoonweg niet werken voor een zeer groot deel van de berijders.
In mijn geval kan ik zelfs niet parkeren voor eigen deur dus een kabelgoot is ook geen optie.

En dan ben ik ook nog eens elke dag op de baan voor het werk. Van pakweg 6 stops per dag tot meerdere dagen bij 1 klant. Soms om 18h thuis, soms rond de middag thuis, soms 20km op een dag, soms 200km.

Als ik een EV zal rijden dan zal dat qua laden zeer anticiperend zijn in functie van mijn planning. Laden bij de klant of met openbare laders. Waarschijnlijk 5 dagen per week ergens de stekker in steken. En indien nodig een snellader gebruiken.

Als je op de baan werkt dan moet je toch al voortdurend anticiperen op gebied van planning. Dus ik zie er eigenlijk niet tegenop.

En ik ga niet wachten tot er een perfecte keuze is die werkt voor iedereen.

[ Voor 3% gewijzigd door Wozmro op 18-02-2026 11:26 ]

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• Bravo

Bravo

Second Best

RonJ schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 11:06:
[...]

Beide kan, of je het nou via de paal of de auto zelf aanstuurt, het resultaat is precies hetzelfde.

[...]

In de periode eind nov t/m februari zal de energie voor de auto's toch echt uit het net moeten komen. Neemt niet weg dat dit de laadkosten voor een vloot idd behoorlijk kan drukken.

Wij hebben ook zoiets op kantoor, >100 panelen op het dak en een (veel te kleine) rij laadpalen. Hoor collega's de laatste weken continu klagen dat de laadsnelheid teveel beperkt wordt (ivm de te krappe netaansluiting) zodat de auto niet vol is aan het eind van de werkdag.
Klopt, maar via de laadpaal kan ik veel precieser en onafhankelijker sturen dan via een interface met de auto. Je moet sowieso kiezen, anders wil de laadpaal gaan laden en zegt de auto mogelijk nee. Twee kapiteins werkt niet.

Als je geen PV hebt, dan komt het allemaal niet zo precies en is een aansturing van de auto best OK. Maar als de aansturing naar de auto inschattingen gaat doen wat mijn PV opwek is en geen rekening gaat houden met de andere gebruikers in huis op die momenten, dan heb ik toch liever een omgeving die dat wel allemaal in de smiezen heeft. Nu met het voorkomen van terugleverkosten is dat al prettig, straks zonder salderen helemaal.

• Jan-tweak
RonJ schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 11:06:
[...]

[...]

daar dacht ik dus ook aan, en dan moet je dus ook nog wel dakoppervlak hebben om daar zonnepanelen op te zetten. Zeker in steden waar een gebouw door verschillende bedrijven wordt gebruikt is deze werkwijze maar zeer beperkt bruikbaar.

• Bravo

Bravo

Second Best

Jan-tweak schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 14:51:
[...]

daar dacht ik dus ook aan, en dan moet je dus ook nog wel dakoppervlak hebben om daar zonnepanelen op te zetten. Zeker in steden waar een gebouw door verschillende bedrijven wordt gebruikt is deze werkwijze maar zeer beperkt bruikbaar.
Deze methode is alleen maar bruikbaar voor bedrijven die zelf eigenaar zijn van een gebouw.
Als je huurt, dan heb je niet zoveel te zeggen over zonnepanelen en dergelijke en ben je overgeleverd aan de (meedenkende?) verhuurder. Helemaal als je slechts een deel van het gebouw huurt.
Voor de verhuurder zou het wel interessant kunnen zijn om deze constructie op te zetten en de kWh's van het dak zonder EB in de laadpalen te pompen (en ERE's te vangen). Maar daar wel een regulier tarief voor vragen.

Momenteel heb ik ook een casus liggen voor een boerderijcamping. Veel PV overschot in de zomer, maar nog geen laadpalen voor de gasten... Stroomt op een zonnige middag 30kW het net in, als het voltage niet te ver is opgelopen tenminste 8)7

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-02 20:15
Ik laad al 5 jaar openbaar bij gebrek aan een oprit. Volkswagen staat absoluut niet bekend om de beste software maar ik heb op basis van GPS mijn vaste kaders ingesteld in de auto. Als ik daar (openbaar dus!) inprik kan ik kiezen tussen 'direct laden' of 'uitgesteld laden'. Die laatste is vrijelijk instelbaar en staat in de winter tussen 23 en 7 uur ingesteld, in de zomer gespiegeld naar de dag. Dus daar is weinig belemmering.

Daarnaast hanteert mijn gemeente en volgens mij zelfs de hele provincie dat de uitbestede laadpalen netbewust laden. Als ik einde van de middag inprik dan is de snelheid vanuit de lader beperkt tot ca 7kW.
Het is allemaal niet zó moeilijk hoor

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

• Gerardus1956
  • Nu online
Bravo schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 10:40:
[...]

Tja, als je een domme paal hebt moet je zelf denken. Heb ik niet zo'n moeite mee. Eerst zoeken naar de goedkoopste dynamische tarieven en dan instellen in de auto.
[...]

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
wheli schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 21:46:
Ik laad al 5 jaar openbaar bij gebrek aan een oprit. Volkswagen staat absoluut niet bekend om de beste software maar ik heb op basis van GPS mijn vaste kaders ingesteld in de auto. Als ik daar (openbaar dus!) inprik kan ik kiezen tussen 'direct laden' of 'uitgesteld laden'. Die laatste is vrijelijk instelbaar en staat in de winter tussen 23 en 7 uur ingesteld, in de zomer gespiegeld naar de dag. Dus daar is weinig belemmering.

Daarnaast hanteert mijn gemeente en volgens mij zelfs de hele provincie dat de uitbestede laadpalen netbewust laden. Als ik einde van de middag inprik dan is de snelheid vanuit de lader beperkt tot ca 7kW.
Het is allemaal niet zó moeilijk hoor
Dat betekent dus dat jij een openbare laadpaal bezet houdt zonder te laden?

• Bravo

Bravo

Second Best

Gwaihir schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:54:
[...]
Ik kwam gisteren deze podcast tegen, technisch is het dus mogelijk om slim te gaan laden bij de publieke laadpalen, ook de laadpalen op de parkeerplaatsen van bedrijven.
Alleen moeten de partijen die erbij betrokken zijn nog een afspraak maken wie welk voordeel (in euro's) krijgt. Er is gemiddeld 1000 euro per auto per jaar te verdelen.
Interessant vanaf 28:00

[ Voor 5% gewijzigd door Bravo op 19-02-2026 12:29 ]

• Gwaihir
  • Niet online
Op de een of andere manier is het in ons land gebruikelijk dat openbare parkeerplaatsen verhard zijn. Waarom eigenlijk? Zo'n auto kan toch prima in de modder staan, waarom daar schaarse publieke middelen op inzetten / mee bezet laten houden?

Of kan het zijn dat we de andere kant op moeten bewegen? Naar logischerwijs bij (vrijwel) elke P ook een stekker?
deejeebv schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 08:00:
Dat betekent dus dat jij een openbare laadpaal bezet houdt zonder te laden?

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-02 20:15
Gwaihir schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 17:23:
Op de een of andere manier is het in ons land gebruikelijk dat openbare parkeerplaatsen verhard zijn. Waarom eigenlijk? Zo'n auto kan toch prima in de modder staan, waarom daar schaarse publieke middelen op inzetten / mee bezet laten houden?

Of kan het zijn dat we de andere kant op moeten bewegen? Naar logischerwijs bij (vrijwel) elke P ook een stekker?

[...]
Ik denk dat laatste. Toen ik mijn auto kocht kon ik met een bewijs daarvan een laadpaal in de straat aanvragen. Eigenlijk heel luxe, is helemaal gratis. Maar daar stonden bordjes bij 'alleen laden elektrische auto's'. Inmiddels plaatst de gemeente veel meer laders maar nu zonder de bordjes. Iedereen mag er staan en eventueel ook laden. Lijkt me prima, die dingen staan niet echt in de weg. Het kan charmanter zoals in de lantaarnpalen in Arnhem (?) en de stoeptegels met daaronder een socket maar dit is goedkoop en makkelijk.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

• Wozmro
https://www.trouw.nl/duur...luiting-krijgen~beae67a8/

Het komt helemaal in orde. SMR ter grootte van een tennisveld tegen 2030.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Wozmro Serieus :+ ? Waar kleine gemeenten niet allemaal in geloven O-) _O- .
Je kan er als lokale partij iig mee scoren, bij een aantal (potentiële) kiezers tenminste.

[ Voor 54% gewijzigd door dunklefaser op 21-02-2026 14:04 ]

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:16
Wozmro schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 12:37:
https://www.trouw.nl/duur...luiting-krijgen~beae67a8/

Het komt helemaal in orde. SMR ter grootte van een tennisveld tegen 2030.
Mooi idee, ik wil mijn achtertuin wel verhuren, wat brengt dat op....

1 PVoutput . Dongen NB

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
reneeke1970 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 14:17:
[...]

Mooi idee, ik wil mijn achtertuin wel verhuren, wat brengt dat op....
Je kunt m zo laten invliegen (5 MWh): https://www.reuters.com/b...w-technologys-2026-02-16/

• Wozmro
Even zonder dollen.

Op het werk kwam ik onlangs in contact met een stralingsdeskundige.
Die vertelde dat kernafval niet enkel het probleem van straling heeft maar ook van extreem giftig zijn.

In kernafval zit onder andere ook polonium. 1 druppel daarvan in het drinkwater en je legt er een volledige provincie mee om.

Pagina: 1 ... 84 85 Laatste