Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:18
Ik denk dat we in eerste instantie moeten afgeraken van fossiele uitstoot en alle andere vormen van vervuiling.

Energie verbruiken op zich is geen probleem lijkt mij. We streven momenteel naar meer energie efficiëntie/minder verbruik omdat energieverbruik nog sterk gekoppeld is aan fossiele uitstoot.
Het is er ons van kindsbeen ingeramd: lichten uit, deuren dicht, graadje lager, dikkere trui, fietsen,...

Misschien zullen we als mensheid wel 100.000x meer energie gaan verbruiken. Maar als we al die energie van de zon kunnen halen hoeft dat geen probleem te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:24
Over uitroeien gesproken. Wordt wind op kleine schaal eindelijk iets, of blijft het (vanwege de rotoren op conventionele turbines die het liefst heel groot zijn) nog steeds not-done?

Ik kan me herinneren van gesprekken en heb gezien bij meerdere panden in het Noorden dat er (heel vroeger) op boerenerven wel windmolens stonden toen in landelijke gebieden de elektra nog niet was uitgerold.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indifined1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:44
GudZ schreef op zondag 26 mei 2024 @ 18:28:
Over uitroeien gesproken. Wordt wind op kleine schaal eindelijk iets, of blijft het (vanwege de rotoren op conventionele turbines die het liefst heel groot zijn) nog steeds not-done?

Ik kan me herinneren van gesprekken en heb gezien bij meerdere panden in het Noorden dat er (heel vroeger) op boerenerven wel windmolens stonden toen in landelijke gebieden de elektra nog niet was uitgerold.
In het noorden zijn er best wel boeren met al jaaren een windmolen op het erf, veelal van de Nederlandse fabrikant Lagerwey met een vermogen van enkele tientallen kilowatts:
https://www.lagerweywind.nl/geschiedenis/ best interessante geschiedenis.

Was dus met name rendabel in tijden van hoge olie en gasprijzen. Ik heb ook gezien dat tijdens de hoge energieprijzen rond het begin van de oorlog in Oekraïne deze Lagerweys, na jaren stilstand toch weer gerepareerd en aangezet werden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Termy schreef op zondag 26 mei 2024 @ 04:02:
[...]

Nee dat is het niet. Er staat Wh, niet W/h. Gelukkig maar, want W/h slaat helemaal nergens op. Wh is W*h, W is Joule per seconde (vermogen) en h is uur (3600 seconden) dus een Wh staat gelijk 3600 Joule en Joule is een maat voor energie.
Altijd handig even te bedenken wat de symbolen precies betekenen voor je de zwaailichten aanzet ;).
Je hebt helemaal gelijk.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
GudZ schreef op zondag 26 mei 2024 @ 18:28:
Het is niet dat kleinschalige wind "not done" zou zijn, het is meer dat windenergie zó absurd veel opschaalt met toenemende grootte (en dus, helaas, ook zo hard afschaalt met afnemende grootte) dat het onder de meeste omstandigheden economisch t.o.v. o.a. PV gewoon niet zinvol is.
Als er geen elektriciteitsaansluiting is, én je woont in een windrijk gebied, én je kunt een hoge mast neerzetten, dan is de situatie heel anders. Dan zie ik wel dat het rendabel zou kunnen zijn.

Maar op je rijtjeshuis binnen de bebouwde kom zie ik gewoon niet hoe kleine wind ooit iets kan worden.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:59
b_g_e schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 17:31:
[...]
Klopt natuurlijk. Als je te ver onder het nominale vermogen zit, worden die dingen inefficiënt. Daar is ondertussen vast iets aan verbeterd. Maar ik denk dat ik wel aan 70%-80% van die last kwam met dat ding.
In dat workstation pasten natuurlijk 6 dikke harde schijven. Voor het optoeren daarvan is de 12V 30A van de voeding. Ik denk dat je in de praktijk gemiddeld de helft nog niet haalde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_g_e
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-09 18:16
FransvWoerkom schreef op maandag 27 mei 2024 @ 00:42:
[...]

In dat workstation pasten natuurlijk 6 dikke harde schijven. Voor het optoeren daarvan is de 12V 30A van de voeding. Ik denk dat je in de praktijk gemiddeld de helft nog niet haalde.
Ik kan het niet meer nameten, want het ding is overleden. Maar waarschijnlijk heb je gelijk.

Dat hele efficiëntie verhaal was toen wel iets, waarover je in de computerbladen kon lezen. Goud - 80% efficiënt, zilver 70% - dat soort dingen.

Ondertussen zijn we voor opslag van formaat wasmaschine via halve broodtrommel naar formaat pinknagel gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
En nu stort de handel in WP helemaal in https://eenvandaag.avrotr...erlijker-verdeeld-worden/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:35

timovd

Voorsprong door techniek

Ik vraag mij af of dat zo ver zal komen dat we meer gaan betalen. Eerst moeten we van het gas af; we krijgen er zelfs subsidie voor en nu kan het weer niet, omdat het stroomnet het niet zou aankunnen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ja ook weer zo'n fijn idee.

Ik betaal vastrecht voor 3x25 ampere ik geloof niet dat ik dat in al die jaren ooit benut heb, mag ik geld terug?

Ze zijn onderhand helemaal de weg kwijt met terugleverboetes en weet ik wat allemaal niet meer.

De langetermijn visie van onze regering bedraagt ongeveer 4 weken tegenwoordig.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:26
Dat zal best meevallen, qua netbelasting is een WP een compleet andere orde van grootte dan het met 11 kW laden van je EV.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik begin morgen een bedrijfje in particuliere gasturbines. Lekker stoken en lokaal stroom opwekken. Kostenbesparing voor iedereen die al FE is.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MotorBeast
Andrehj schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:37:
[...]

Dat zal best meevallen, qua netbelasting is een WP een compleet andere orde van grootte dan het met 11 kW laden van je EV.
Zo denk jij maar de energiemaatschappijen niet. Het is gewoon van de zotte. Iedereen die bezig is/was met vergroenen moet meer gaan betalen want de kosten moeten eerlijk verdeeld worden ....... in het voordeel van mensen die geen zonnepanelen nemen en gas blijven stoken. Ipv de vervuiler betaalt gaan we nu naar de vervuiler wordt gematst. Binnenkort subsidie op een gasketel want die ontlast het net. >:) NB: Heb het niet over mensen met een extreem laag inkomen en/of huurders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-09 22:08
MotorBeast schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:54:
[...]

Zo denk jij maar de energiemaatschappijen niet. Het is gewoon van de zotte. Iedereen die bezig is/was met vergroenen moet meer gaan betalen want de kosten moeten eerlijk verdeeld worden ....... in het voordeel van mensen die geen zonnepanelen nemen en gas blijven stoken. Ipv de vervuiler betaalt gaan we nu naar de vervuiler wordt gematst. Binnenkort subsidie op een gasketel want die ontlast het net. >:) NB: Heb het niet over mensen met een extreem laag inkomen en/of huurders.
Maar dat bericht is alleen maar een proefballonetje van Enexis.
Al vind ik het belachelijk dat de energiebeheerder wil gaan belasten op het apparaat wat je hebt ipv de al meetbare praktijk waarden wat je trekt en teruglevert.
Heeft trouwens niets met de overheid te maken dit en wordt als het goed is de kop ingedrukt door de ACM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Technician- schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 21:12:
[...]

Maar dat bericht is alleen maar een proefballonetje van Enexis.
Al vind ik het belachelijk dat de energiebeheerder wil gaan belasten op het apparaat wat je hebt ipv de al meetbare praktijk waarden wat je trekt en teruglevert.
Heeft trouwens niets met de overheid te maken dit en wordt als het goed is de kop ingedrukt door de ACM.
De ACM heeft tegenwoordig (als ik de verhalen lees op dit forum) ook geen ruggengraat meer… Maar of zoiets echt gaat gebeuren betwijfel ik.

[ Voor 8% gewijzigd door DutchWing op 30-05-2024 21:23 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18:20

Carboy54

Duurzaamheid coach

Ben je gek. De gemiddelde warmtepomp trekt niet meer dan een waterkoker en die blijven wij ook kopen 🤣

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:21
De netbeheerder en energieleverancier kunnen alleen zien dat je teruglevert ( dus je hebt zonnepanelen, windmolens of accu’s)
Dus apart tarief voor EV of WP kan niet

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:11
BarryH schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:03:
De netbeheerder en energieleverancier kunnen alleen zien dat je teruglevert ( dus je hebt zonnepanelen, windmolens of accu’s)
Het gaat op basis van verbruik. Waarschijnlijk dus als je een verbruik hebt van hoger dan 10.000kWh per jaar. Dan val je in een andere tariefklasse dan bij een lager verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Dat lijkt me prima. Mijn verbruik is bruto 6000 kWh, met de auto in de nacht laden en PV overdag terugleveren.
Dus ik kan makkelijk naar 4500-5000
En dan met thuisaccu onder de 3000.
Wat er dus uitziet als een traditioneel huishouden

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
BarryH schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:08:
Dat lijkt me prima. Mijn verbruik is bruto 6000 kWh, met de auto in de nacht laden en PV overdag terugleveren.
Dus ik kan makkelijk naar 4500-5000
En dan met thuisaccu onder de 3000.
Wat er dus uitziet als een traditioneel huishouden
Deze man beweert dat men wil gaan belasten op de apparaten die je hebt.
https://www.linkedin.com/...are&utm_medium=member_ios

Maar dat lees ik er niet uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Technician- schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:38:
[...]

Deze man beweert dat men wil gaan belasten op de apparaten die je hebt.
https://www.linkedin.com/...are&utm_medium=member_ios

Maar dat lees ik er niet uit.
Wat een verstand zeg...
Een warmtepomp is ja niks qua netbelasting. Inductie koken doet nog veel meer door de etenstijden.

Een 11 of 22kw laadpaal ja dat tikt wel aan als je die altijd om 18uur aanzet.

Nukezone FTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Powrskin schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 07:09:
[...]

Wat een verstand zeg...
Een warmtepomp is ja niks qua netbelasting. Inductie koken doet nog veel meer door de etenstijden.

Een 11 of 22kw laadpaal ja dat tikt wel aan als je die altijd om 18uur aanzet.
Wat jij zegt klopt ook niet natuurlijk.
Zo gauw hele buurten overgaan wordt de gelijktijdigheid 1 bij koude nachten.
Dat geeft totaal andere opgesomde belastingen dan separate huishuid apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:45
BarryH schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:03:
Een EV kunnen ze prima inschatten, daar ligt het totaal verbruik fors hoger.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18:30
Technician- schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 07:24:
[...]

De gelijktijdigheid is onderzocht m.b.v. de data van de Installatiemonitor, zie hier de eerste eindrapportage.

Pagina 7 en verder: over factoren die het warmtepompverbruik bepalen en afnameprofielen over de dag (apart voor hybride en full-electric).

Pagina 20 en verder: over gelijktijdigheid

Enkele interessante onderdelen van de conclusie:
"De piekvraag van woningen met een all-electric warmtepomp ligt zo’n 1,5 keer hoger dan die van woningen met een hybride warmtepomp. Daarentegen ligt voor beide groepen de piekvraag in de orde van de piek die zonnepanelen op het net veroorzaken."

"De elektrische bijstook naast all-electric warmtepompen heeft niet geleid tot detecteerbare pieken, ook niet in extreem koud winterweer."

"De momenten waarop de grootste pieken worden veroorzaakt door hybride en all-electric warmtepompen liggen op verschillende tijdstippen op de dag en op verschillende momenten in het jaar. In die zin zijn vanuit het elektriciteitsnetperspectief hybride en all-electric warmtepompen een mooie combinatie. Tegenwoordig moduleren all-electric warmtepompen hun vermogen, waardoor er weinig scherpe pieken op het net te zien zijn. Hybride warmtepompen daarentegen veroorzaken wel scherpe pieken omdat de meeste hybride warmtepompen op dit moment op buitentemperatuur gestuurd worden. Dit zorgt ervoor dat de hybride warmtepompen vaak op dezelfde momenten aanspringen; ze worden door de buitentemperatuur in een zelfde patroon gedwongen."

"Samenvattend kunnen we concluderen dat warmtepompen niet de ‘ramp’ voor het elektriciteitsnet zijn waar sommigen voor vreesden. Het toepassen van hybride warmtepompen leidt tot een lagere belasting van het elektriciteitsnetwerk dan het toepassen van all-electric warmtepompen. Echter ook de grootschalige adoptie van hybride warmtepompen (zoals een wijkaanpak), of de grootschalige installatie van PV-panelen, leidt in veel gevallen tot een noodzakelijke netverzwaring."

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Technician- schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 07:24:
[...]

Die belasting is alsnog een stuk minder piekerig.
Snap wel dat ze er iets mee willen. Je ziet vanaf 17uur het net voltage zo 10v dalen.

En bij mij draait de warmtepomp overdag en nauwelijks snachts ook niet in de winter. In elk wat beter geïsoleerd huis zou dat kunnen. Dus sturen op zonnepaneel opwek. Met

Nukezone FTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
SebastiaanPs schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:29:
[...]

De gelijktijdigheid is onderzocht m.b.v. de data van de Installatiemonitor, zie hier de eerste eindrapportage.

Pagina 7 en verder: over factoren die het warmtepompverbruik bepalen en afnameprofielen over de dag (apart voor hybride en full-electric).

Pagina 20 en verder: over gelijktijdigheid

Enkele interessante onderdelen van de conclusie:

[...]
Dat kan allemaal wel maar het is natuurlijk zo dat op veel verschillende plekken netcongestie ontstaan en dat dit door elektrificatie komt, de EV PV WP combi zorgt natuurlijk voor een hele andere net belasting.

Dat men hiervoor niet al 20 jaar volop druk is om het net hierop aan te passen is wel een dingetje, de politiek is al lang geleden de “van het gas af” strategie begonnen.
Echt pas nu gaat men nadenken over de concequenties van het net. Man man man man

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Powrskin schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:29:
[...]

Die belasting is alsnog een stuk minder piekerig.
Snap wel dat ze er iets mee willen. Je ziet vanaf 17uur het net voltage zo 10v dalen.

En bij mij draait de warmtepomp overdag en nauwelijks snachts ook niet in de winter. In elk wat beter geïsoleerd huis zou dat kunnen. Dus sturen op zonnepaneel opwek. Met
Zonnepanelen opwek is niks in de wintermaanden, ook niet op een zonnige winterdag valt het alsnog tegen, daar kun je amper een paar ledlampjes van laten branden.
Lukt je dat wel dan betreft het een zonnepanelen installatie waar je u tegen zegt.

De daglicht uren in de winter zijn daar te weinig voor.
In het tussenseizoen lukt het wel maar dan doet je WP amper iets omdat er amper warmtevraag is.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 31-05-2024 08:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12:07
Technician- schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:48:
[...]

Dat kan allemaal wel maar het is natuurlijk zo dat op veel verschillende plekken netcongestie ontstaan en dat dit door elektrificatie komt, de EV PV WP combi zorgt natuurlijk voor een hele andere net belasting.

Dat men hiervoor niet al 20 jaar volop druk is om het net hierop aan te passen is wel een dingetje, de politiek is al lang geleden de “van het gas af” strategie begonnen.
Echt pas nu gaat men nadenken over de concequenties van het net. Man man man man
Nadenken deed men al heel lang. Geld voor de benodigde aanpassing kregen netbeheerders echter niet omdat ze traditioneel alleen geld mochten rekenen voor de kosten van aansluitingen die ze daadwerkelijk hebben en niet obv de verwachting. Dat is volgens mij pas recent gerepareerd.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MotorBeast
Technician- schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:48:
[...]

En dit roept BBB nu:
Van de CO2-reductiedoelen die op tafel liggen voor 2040 willen ze af. En klimaatneutraliteit in 2050? "Niet als dat ten koste gaat van de leveringszekerheid van energie of de concurrentiekracht van onze bedrijven." Volgens Smit gaat het de overheid, bedrijven en burgers te veel kosten. Ze zijn niet helemaal tegen groene maatregelen, of duurzame energie, maar het mag niet te veel kosten. Dat niets doen ook veel zal kosten, bijvoorbeeld door klimaatschade, wuift hij weg: "Europa is maar verantwoordelijk voor een heel klein deel van de mondiale uitstoot."

Binnenkort afschaffing subsidie WP want dat geld hebben ze nodig voor al hun andere zinloze plannen vrees ik.

Dat de hele verduurzaming juist een bron van inkomsten en werkverschaffing is of nog meer kan zijn in de toekomst wordt niet gezien.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 31-05-2024 11:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:42

Rzaan

Altijd zoekende

MotorBeast schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 11:13:
[...]

Ze zijn niet helemaal tegen groene maatregelen, of duurzame energie, maar het mag niet te veel kosten. Dat niets doen ook veel zal kosten, bijvoorbeeld door klimaatschade, wuift hij weg: "Europa is maar verantwoordelijk voor een heel klein deel van de mondiale uitstoot."
Hier in de buurt staat een heel landgebouw onder water want het blijft maar regenen (natste maand mei ooit gemeten)
Nu willen die boeren een potje van de overheid om dat soort klappen op te vangen.
Ineens zijn subsidies dan geen 'linkse hobby' meer blijkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Rzaan schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 11:20:
[...]

Hier in de buurt staat een heel landgebouw onder water want het blijft maar regenen (natste maand mei ooit gemeten)
Nu willen die boeren een potje van de overheid om dat soort klappen op te vangen.
En waarom regent het zoveel BBB? Iets van klimaatverandering met een oceaan die teveel opwarmt. 8)7 Wordt dweilen met de kraan open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Komt bij dat het idyllische beeld bij boeren ondertussen aardig aan het kantelen is. Door schaalvergroting zijn agrarische bedrijven ondertussen groter (omzet / kapitaal) dan een gemiddelde mkb in NL. En onder de tuinders is zo'n grote schaalvergroting al doorgezet, dat oa de beleggers/investeerders eigenaar gaan worden, zie bijv Duijvestijn https://www.agf.nl/articl...n-door-investeringsfonds/

BOvendien hebben die groten al lang geprofiteerd: daken liggen vol met panelen, de warmte van die tuinders komt van 3km diepte, dus ze zijn al van het gas af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Laatst online: 12:59
MotorBeast schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 11:13:
[...]

Binnenkort afschaffing subsidie WP want dat geld hebben ze nodig voor al hun andere zinloze plannen vrees ik.
Heb je er al een inmiddels ?
Anders nu even doorzetten

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Rzaan schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 11:20:
[...]

Lokaal of landelijk? 1983 was nl nog natter. 282mm neerslag maart t/m mei.

Ik hou wel van nat overigens. :9

[ Voor 3% gewijzigd door Technician- op 31-05-2024 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Technician- schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 14:59:
[...]

Lokaal of landelijk? 1983 was nl nog natter. 282mm neerslag maart t/m mei.
Het gaat over de maand mei, niet over een jaar of periode.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Carboy54 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 17:53:
Je hebt dus de BTW en winstbelasting naar Spanje gebracht en de Nederlandse belastingbetaler laten opdraaien voor de subsidie.
Wat is dt nou weer voor een flauwekul-argument?
Zeg je dit ook tegen rijders van elektrische auto's? Want volgens mij komt er niet 1 merk uit Nederland, dus gaat een groot deel van de winst naar buitenlandse bedrijven zoals VW, Tesla, noem maar op.
En je verkoopt ook Panasonic. Daarvan wordt er niet eentje gemaakt in Nederland.
Het moet echt niet populistischer worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Rzaan schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:01:
[...]

Zeg je dit ook tegen rijders van elektrische auto's? Want volgens mij komt er niet 1 merk uit Nederland, dus gaat een groot deel van de winst naar buitenlandse bedrijven zoals VW, Tesla, noem maar op.
En je verkoopt ook Panasonic. Daarvan wordt er niet eentje gemaakt in Nederland.
Volgens mij blijft de BTW, vennootschap belasting, loonbelasting, premies, BPM etc.etc. van de door jou genoemde auto toch echt in Nederland zelfs import vanuit China los van het feit dat alleen op een EV slechts een klein percentage subsidie wordt gegeven en niet zoals bij de warmtepompen het grootste gedeelte van de aanschaf van de pomp. Dat geldt dus ook wanneer ik een Panasonic verkoop. Wij hebben het hier over belastingheffing en niet over productie kosten dat is heel wat anders.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Carboy54 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:08:
[...]

Volgens mij blijft de BTW, vennootschap belasting, loonbelasting, premies, BPM etc.etc. van de door jou genoemde auto toch echt in Nederland zelfs import vanuit China los van het feit dat alleen op een EV slechts een klein percentage subsidie wordt gegeven en niet zoals bij de warmtepompen het grootste gedeelte van de aanschaf van de pomp. Dat geldt dus ook wanneer ik een Panasonic verkoop. Wij hebben het hier over belastingheffing en niet over productie kosten dat is heel wat anders.
Het blijft een gegeven dat een deel van Nederlands geld naar het buitenland verdwijnt. En dat er dan op diezelfde producten subsidie verleend wordt.
Het is gewoon een hele vervelende, populistische manier van doen om iemand zo'n verwijt te maken.
We hebben vrij verkeer van goederen en diensten, dus het geeft geen pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Rzaan schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:11:
[...]

Het blijft een gegeven dat een deel van Nederlands geld naar het buitenland verdwijnt. En dat er dan op diezelfde producten subsidie verleent wordt.
Het is gewoon een hele vervelende, populistische manier van doen om iemand zo'n verwijt te maken.
We hebben vrije verkeer van goederen en diensten, dus het geeft geen pas.
Dat is jouw mening die ik en vele andere belasting betalers helaas niet deel. Volop profiteren van een hele mooie regeling en vaak na aftrek van de transportkosten voor een redelijk verschil kopen in het buitenland. En dan schreeuwen op soc. media wat een rot organisatie het is vanwege de slechte service of helemaal niet. En niet beginnen over wettelijke garantie want daar hebben buitenlandse partijen vaak lak aan. Probeer daar maar jouw gelijk te krijgen daar ik wens je veel succes.

[ Voor 9% gewijzigd door Carboy54 op 31-05-2024 20:25 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Carboy54 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:21:
[...]

Dat is jouw mening die ik en vele andere belasting betalers helaas niet deel. V
Nog zo'n populistische dooddoener. Daar begint elke ingezonden brief in de Telegraaf mee.
"Ik en met mij vele andere Nederlanders..." en dan volgt er een verhaal wat in de eigen kring het goed doet.
Het is gewoon op de man spelen, en het hoort helemaal niet in dit topic thuis. Zelfs niet op Tweakers waar de meeste mensen zich verre houden van dit soort aantijgingen.
@joezzt houdt zich helemaal aan de wet en aan de zeer strikte regels van de RVO. Hij ontduikt geen belasting en hij ontloopt ook geen belasting. Het is geen maas in de wet. Het is zo Europees als maar zijn kan.

En ja, als het mis gaat, moet hij het zelf oplossen. En ja, dat kan flink fout gaan en bakken met geld kosten. Eigen schuld, dikke bult dan. Moet hij niet gaan zeiken (maar dat doet hij volgens mij ook niet tot op heden)
Maar daar ging mijn probleem met jouw populistische post niet over.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20-09 22:04

Stoker

Warmtepomponline

Ik vind het echt een prachtige discussie, maar het irriteert mij, niet alleen de manier HOE er gereageerd wordt, maar ook de populistische manier van praten. Reageer op een manier op anderen zoals jij ook een antwoord zou willen krijgen.

Ik snap dat importeren, belastingen, subsidies een deel zijn van het warmtepompverhaal. Maar ik denk dat dit nu meer mensen van dit forum houdt dan dat ze er iets aan hebben.

Overigens denk ik dat ik niet alleen deze mening deel.

Bij deze wil ik iedereen een fantastische vrijdagavond toewensen!! :>

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
mr_evil08 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:53:
[...]

Zonnepanelen opwek is niks in de wintermaanden, ook niet op een zonnige winterdag valt het alsnog tegen, daar kun je amper een paar ledlampjes van laten branden.
Lukt je dat wel dan betreft het een zonnepanelen installatie waar je u tegen zegt.

De daglicht uren in de winter zijn daar te weinig voor.
In het tussenseizoen lukt het wel maar dan doet je WP amper iets omdat er amper warmtevraag is.
Valt mij nog wel mee. Toch 15 tot 20kw per dag heb ik dan met een zonnige dag. Genoeg voor een groot deel vd warmtevraag. Op bewolkte dagen is het eerder 5kw dan is het meer vd sier, alsnog meer dan zat voor je sww en een paar uur verwarmen.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Powrskin schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 04:16:
[...]

Valt mij nog wel mee. Toch 15 tot 20kw per dag heb ik dan met een zonnige dag. Genoeg voor een groot deel vd warmtevraag. Op bewolkte dagen is het eerder 5kw dan is het meer vd sier, alsnog meer dan zat voor je sww en een paar uur verwarmen.
Echt bewolkte winterdagen blijft de omvormer gewoon uit of komt er nog 1kwh uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
Powrskin schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 04:16:
[...]

Ik heb het over het stookseizoen, november, december, januari, februari.
Het aantal zonuren zijn dan te weinig.

Maart/April doen de panelen weer aardig dat klopt terwijl we dan nog maar een beetje in het stookseizoen zitten.

regenachtige winterdag, mja 60-80 watt kun je hooguit een paar ledlampjes laten branden overdag als niemand thuis is(de koelkast/diepvries vind het wel fijn natuurlijk)...

[ Voor 72% gewijzigd door mr_evil08 op 01-06-2024 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Haha de beheerders schakelen zelfs bewust de trafospanningen op net onder de 253V om de PV af te schakelen als die pieken.
In problematische buurten.

https://www.nu.nl/tech/63...ngreep-netbeheerders.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18:09
Haha de beheerders schakelen zelfs bewust de trafospanningen op net onder de 253V om de PV af te schakelen als die pieken.
In problematische buurten.
Ik heb dat stuk ook gelezen.

"Netbeheerders verhogen in sommige gebieden bewust de spanning op het elektriciteitsnet"

Hoe doen de netbeheerders dat dan? Kan dit uberhaubt?
Zitten er aftakkingen op de laagspanningstrafo?
Gezien de grote van de laagspanningsaansluitblokken heb ik twijfels of dat technisch mogelijk is.

[ Voor 4% gewijzigd door marnie op 01-06-2024 10:58 ]

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09 22:07
marnie schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:53:
[...]

Ik heb dat stuk ook gelezen.

"Netbeheerders verhogen in sommige gebieden bewust de spanning op het elektriciteitsnet"

Hoe doen de netbeheerders dat dan? Kan dit uberhaubt?
Zitten er aftakkingen op de laagspanningstrafo?
Gezien de grote van de laagspanningsaansluitblokken heb ik twijfels of dat technisch mogelijk is.
Vele transformatoren hebben trapstanden. De grote jongens op de onderstations kunnen onder belasting regelen, die houden de middenspanning constant op 10,5kV onafhankelijk van de belasting en de spanning aan de hoogspanningszijde.

Wijktransformatoren ("distributietrafo's") hebben ook trapstanden, maar zijn meestal alleen handmatig en stroomloos te schakelen. Enexis stuurt dus een monteur langs die de stroom kort afschakelt en dan de trapstand wisselt. Hier trouwens een filmpje van een Canadese monteur die de trapstand van een paaltransformator verandert. Uiteraard is er veel verschillend tov Nederland, maar het principe is gewoon hetzelfde.

Deze "oplossing" had ik trouwens een jaar geleden al eens op het forum gepost: marcop23 in "Leveringsplicht van netbeheerder bij vele stroomstoringen" Wie weet, misschien hebben ze m'n post gelezen :+

[ Voor 20% gewijzigd door marcop23 op 01-06-2024 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Ja het liep allemaal wat off topic in het WP topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Ik denk overigens (want ik ken het vak en de mensen) dat het zo gaat.

Herhaaldelijk storing in wijkdistibutie, kabel voor zekering gaat eruit of spanning loopt te hoog op.
Enexis vervangt 3x zekering. 4e keer, “zet die trafo maar een paar stap hoger”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:30
mr_evil08 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:55:
[...]

Maart/April doen de panelen weer aardig dat klopt terwijl we dan nog maar een beetje in het stookseizoen zitten.

regenachtige winterdag, mja 60-80 watt kun je hooguit een paar ledlampjes laten branden overdag als niemand thuis is(de koelkast/diepvries vind het wel fijn natuurlijk)...
Ik vind het wel meevallen.

Als ik hier kijk naar de maanden die je noemt, komt ik op een totale opwek hier van 469kWh (12 panelen waarvan 4 volle schaduw dak in winter), een totaal verbruik (inclusief direct verbruik) van 1354kWh, en een zelfvoorziening van bijna 23%.

Ik ben daar zelf wel blij mee.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 21:19
Rzaan schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:01:
[...]

Bovendien: We hebben een Europese unie opgericht om het gemakkelijker te maken om goederen zonder al te veel gedoe over de grenzen te kunnen krijgen. Dat zou moeten leiden tot meer concurrentie tussen de bedrijven in de verschillende landen en daarmee tot een betere economie. Maar het kan natuurlijk niet zo zijn, dat de economische voordelen daarvan alleen in de zakken van bedrijven verdwijnen. Ik heb als consument evenveel recht om mijn spullen in een ander Europees land te kopen en daar mijn voordeel mee te doen. Dat bedrijven dat soms niet leuk vinden, dat snap ik. Die hadden het prijsverschil liever zelf in de zak gestoken. En dat laatste doe ik als consument ook graag ;)

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Kijk buurman,
Ik heb t dak geïsoleerd .

Zal ik t ook bij jullie doen? Scheelt veel in stookkosten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eqd9VQjRyKGhI0mB4pO4TURMJmE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cupXHVeegDNAKNMyuYgnYuUj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 09:18
Is dat P. U. R.?
Zo ja dan waaien z'n pannen tenminste niet weg bij storm 😂🤣😂🤣

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
DIY ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Get!em schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 15:33:
Kijk buurman,

[Afbeelding]
Ik ben wel eens op een dak bezig geweest dat was na geïsoleerd met van die witte parels tussen het dakbeschot en de de dakpannen.
Dat is ook gewoon een milieu ramp als je daar zonnepanelen haken moet monteren.
Het leekt verdomd wel winter om ons heen die zooi waaide overal heen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Get!em schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 15:33:
Kijk buurman,

[Afbeelding]
Dubbele nokken, duidelijk photoshopped

Edit: wel echt, https://www.google.com/ma...8192?coh=205409&entry=ttu

[ Voor 15% gewijzigd door yingli405 op 01-06-2024 20:01 ]

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@yingli405 Enkelzijdige nokverhoging.
Kan je meer panelen kwijt :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Niet online
Proton_ schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 17:41:
@yingli405 Enkelzijdige nokverhoging.
Kan je meer panelen kwijt :)
Spare panelen _O- _O-

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

yingli405 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 16:25:
[...]

Dubbele nokken, duidelijk photoshopped
Zal ik je t adres appen? Nee is geen fotoshoppen geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Eind van de maand komt er hier een digitale meter (Vlaanderen).

Ik heb het volgende stappenplan in gedachten(geen eigen pc hier):

1. Omschakelen naar maandelijkse facturatie op basis van de meting van de afgelopen maand. In de zomer dus lage factuur, hoog in de winter -> meer direct bewustzijn.

2. Meetwaarden automatisch laten importeren in mijn visualisatie account.

3. Omschakelen naar dynamisch tarief en sww en verwarming (vv) automatisch aansturen ifv de stroomprijzen. Boiler en vloer dus gebruiken als vorm van opslag.
Wel rekening houdende met het capaciteitstarief; zoveel mogelijk onder de 2500W piekvermogen trachten te blijven.

Iedereen blij: ikzelf, de netbeheerder en de energieleverancier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b_g_e
Get!em schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 19:15:
[...]

Dakkapelletje met een eigen nok? Dat zie je nog wel eens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

b_g_e schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 19:38:
[...]

Dakkapelletje met een eigen nok? Dat zie je nog wel eens.
Klopt, gewoon doorgetrokken nok met dakkapel aan achterkant

https://maps.app.goo.gl/rsgyfsGJYB6YgFdK9?g_st=ic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Ronald.42 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 16:20:
[...]

Ik ben wel eens op een dak bezig geweest dat was na geïsoleerd met van die witte parels tussen het dakbeschot en de de dakpannen.
Dat is ook gewoon een milieu ramp als je daar zonnepanelen haken moet monteren.
Het leekt verdomd wel winter om ons heen die zooi waaide overal heen.
Klopt, ik merk het nu met het vervangen van de kozijnen, stofzuiger erbij want anders vindt je het overal.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Niet online
Get!em schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 19:15:
[...]

Via google maps bekeken en je hebt helemaal gelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:59
Typisch Google Street View.

Edit: Toch echt. Uit de hand gelopen dakkapellenbeleid: https://www.google.com/ma...l=nl&coh=205409&entry=ttu

[ Voor 23% gewijzigd door FransvWoerkom op 02-06-2024 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_g_e
Secretive court system has awarded over $100bn public money to corporations, finds new analysis
Artikel in the Guardian over de ISDS rechtbanken. De helaasheid der dingen, enzovoorts...

Komt erop neer, dat als jij je vervuilende fabriek niet mag bouwen vanwege milieuregels, je de evt. misgelopen winst cadeau krijgt.

[ Voor 15% gewijzigd door b_g_e op 06-06-2024 10:32 . Reden: TL;DR: toegevoegd. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:14

pietje63

RTFM

@b_g_e Ik snap de reactie, maar vind dit soort artikelen ook wel stemmingmakerij. Er zijn vaak al veer investeringen gedaan, en als er rechtvaardig vertrouwen mocht worden ontleend aan vergunningen, wetten, etc dan kan een plotselinge wijziging in strijd zijn met de rechtszekerheid

Ik heb het artikel gescand, maar zie nergens een argument waarom de schadeclaims wel/niet terecht zijn. Puur grote bedragen noemen. Stemmingmakerij.

Eens dat de bedragen erg hoog zijn/lijken, maar zonder een specifiek dossier goed te bestuderen is het naar mijn mening magere journalistiek

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Nu online
Ik zoek ervaringen met een ondergrondse regenwatertank. Zo'n zwart kunstof tank van 65 cm hoog. 2.40 breed in het vierkant.

Zou dit zin hebben om het water op te vangen van een tuinhuisje met een dakoppervlak van 8.3 vierkante meter. Het zou enkel gaan om droge periodes te overbruggen om de tuin mee te sproeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Guido7619 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 10:02:
Ik zoek ervaringen met een ondergrondse regenwatertank. Zo'n zwart kunstof tank van 65 cm hoog. 2.40 breed in het vierkant.

Zou dit zin hebben om het water op te vangen van een tuinhuisje met een dakoppervlak van 8.3 vierkante meter. Het zou enkel gaan om droge periodes te overbruggen om de tuin mee te sproeien.
Aangezien niemand hier weet hoe groot jouw tuin is, hoeveel geld je in dit geheel bereid bent te investeren, hoeveel mm/dag je wil sproeien en hoe lang de periode is die jij wenst te overbruggen is die vraag niet te beantwoorden.
Je zult zelf even aan de hand van je eigen uitgangspunten een berekening moeten maken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

Da’s zo’n 451 mm regen, dus is wel erg groot. Voor het echte sproeien (van gras bv) heb je wel een goeie pomp nodig om de druk op te bouwen. Wij deden alleen de plantjes met een handgieter die steeds gevuld werd.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Nu online
Andrehj schreef op zondag 9 juni 2024 @ 10:06:
[...]

Aangezien niemand hier weet hoe groot jouw tuin is, hoeveel geld je in dit geheel bereid bent te investeren, hoeveel mm/dag je wil sproeien en hoe lang de periode is die jij wenst te overbruggen is die vraag niet te beantwoorden.
Je zult zelf even aan de hand van je eigen uitgangspunten een berekening moeten maken.
Eigenlijk weet ik dat zelf ook niet. Het is meer dat ik nu nog de mogelijkheid heb zo'n tank in te graven.

Een 3000 liter tank zou ik kwijt kunnen. Op een achtertuin van ongeveer 100 vierkante meter. Maar eigenlijk is niet mijn vraag hoe groot de tank zou moeten zijn, maar meer of iemand al zo'n tank in de grond heeft zitten en hoe je de bovenkant afwerkt bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Woningbouwcorporaties weten het blijkbaar ook niet meer of trekken zich terug
en zijn de weg een beetje kwijt met de duurzaamheid en de energie/warmtetransitie:
Uitgebreid artikel in "De Gelderlander - Alle huurders van het gas af, dat duurt nog een eeuwigheid"

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:20
FransvWoerkom schreef op zondag 2 juni 2024 @ 13:45:
[...]

Typisch Google Street View.

Edit: Toch echt. Uit de hand gelopen dakkapellenbeleid: https://www.google.com/ma...l=nl&coh=205409&entry=ttu
Deze is pas erg 8)7 , dat ze daar toestemming voor hebben gekregen. Wat lelijk!!! (Ok geeft vast wel heel veel ruimte op zolder dat wel)
https://www.google.com/ma...l=nl&coh=205409&entry=ttu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15:38
Guido7619 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 11:14:
[...]

Eigenlijk weet ik dat zelf ook niet. Het is meer dat ik nu nog de mogelijkheid heb zo'n tank in te graven.

Een 3000 liter tank zou ik kwijt kunnen. Op een achtertuin van ongeveer 100 vierkante meter. Maar eigenlijk is niet mijn vraag hoe groot de tank zou moeten zijn, maar meer of iemand al zo'n tank in de grond heeft zitten en hoe je de bovenkant afwerkt bijv.
Mss staat hier wat in: Waterzak / regenton

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:14

pietje63

RTFM

Immutable schreef op zondag 9 juni 2024 @ 12:55:
[...]

Deze is pas erg 8)7 , dat ze daar toestemming voor hebben gekregen. Wat lelijk!!! (Ok geeft vast wel heel veel ruimte op zolder dat wel)
Dit is gewoon het probleem van het zoeken van de grens van regelgeving. Past wsl perfect binnen de letter van de wet (max hoogte, max hellingshoek dak, etc). Bij het schrijven was dit niet beoogd, maar vergunning kan niet worden gewijzigd obv smaak

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:36
pietje63 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 13:56:
[...]

Dit is gewoon het probleem van het zoeken van de grens van regelgeving. Past wsl perfect binnen de letter van de wet (max hoogte, max hellingshoek dak, etc). Bij het schrijven was dit niet beoogd, maar vergunning kan niet worden gewijzigd obv smaak
Voor de "duurzame kroeg": ze voegen hier een volwaardige extra bouwlaag toe in de hoogte, dus geen extra verharding. Liever dit soort verdichting toch dan een -vaak even lelijke- bijbouw? Of (nieuwe) vrijstaande woning?

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:28
Immutable schreef op zondag 9 juni 2024 @ 12:55:
[...]

Je zou toch zonnepanelen hebben en dan gaan de buren ineens zo'n 'dakkapelletje' plaatsen... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:24
Guido7619 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 11:14:
[...]

In Vlaanderen is hier veel ervaring mee omdat dit bij nieuwbouw of renovatie vanaf 40m² verplicht is (5.000 liter). Zou eens op Vlaamse sites zoeken.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Zwerius

Ik heb 3 IBC containers ingegraven in de tuin (3 x 1000 liter). Bovenkant afgedekt met EPS platen en daarbovenop dun laagje zand met vetplantjes. Wel opletten, kan niet veel belasting dragen, maar erover heen lopen gaat prima.
Daar komt alle water in van het dak van ons huis (9 x 14 m). Als de tanks vol zijn, verdwijnt het te veel via een overloop naar een beekje achter ons huis. We gebruiken het water voornamelijk voor doorspoelen van toiletten en voor automatisch watergeven van bloembakken. Beide via hydrofoorpomp en de laatste via micro drip. Als de tanks bijna leeg zijn, worden ze automatisch iets bijgevuld met leidingwater. Een jaar of 20 geleden kwam dat bijvullen niet of nauwelijks voor. De laatste jaren toch regelmatig 3-5 x per zomer). We verbruiken via dit systeem 35-40 m3 regenwater per jaar. Ik weet niet hoeveel er via de overloop verdwijnt, want daar zit geen meting in. Ook het bijgevulde leidingwater meet ik niet, maar dat is (schat ik) minder dan twee m3/jaar.
Voor meer details, zie mijn website: https://geen-energiereken...m/regenwater-gebruik.html

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18:16
Zwerius schreef op zondag 9 juni 2024 @ 15:15:
[...]
Ik heb 3 IBC containers ingegraven in de tuin (3 x 1000 liter). Bovenkant afgedekt met EPS platen en daarbovenop dun laagje zand met vetplantjes. Wel opletten, kan niet veel belasting dragen, maar erover heen lopen gaat prima.
<..>
Voor meer details, zie mijn website: https://geen-energiereken...m/regenwater-gebruik.html
Hoef je die tanks nooit schoon te maken, groene aanslag wegpoetsen e.d.? Vroeger (...) moest je hier in t dorp jaarlijks - meestal aan t einde van de zomer - de regenputten helemaal leegmaken, dan met de ladder er en schoonmaken. En dat was nodig ook. Misschien hoeft dat met plastic/nylon/kunststof containers/tanks niet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mr_evil08 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:55:

Hoe heb je zonnepanelen staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BBxJyUBdVb6E4dh3KcqQ-VdLIQo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qc50JQWvAFycTIG8sdTAwkjp.webp?f=user_large

In de winter is het beste om een hoog gelegen zuid opstelling te hebben met de panelen onder een grote hoek.
Toevalig heb ik dat hier waardoor bescheiden setup van 4.3kWp ook in de winter nog best wel wat op wek heb.
November 110 kWh
December 45 kWh
Januari 123 kWh
Februari 200 kWh.
Mijn hybride warmtepomp heeft een verbruik van ongeveer 150kWh per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 9 juni 2024 @ 18:51:
[...]

[Afbeelding]

In de winter is het beste om een hoog gelegen zuid opstelling te hebben met de panelen onder een grote hoek.
Toevalig heb ik dat hier waardoor bescheiden setup van 4.3kWp ook in de winter nog best wel wat op wek heb.
November 110 kWh
December 45 kWh
Januari 123 kWh
Februari 200 kWh.
Dat heb ik hier ook. Pal Zuid, dakhoek 45 graden en geen enkele schaduw. Mogelijke uitbreiding zou op Oost-West zijn ook op ca 45 graden, met als doel om een groter deel van de dag eigen opwek te kunnen verbruiken. Die zouden op het midden van de dag een paar uur in de schaduw van de bomen liggen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
DjoeC schreef op zondag 9 juni 2024 @ 17:31:
[...]

Hoef je die tanks nooit schoon te maken, groene aanslag wegpoetsen e.d.? Vroeger (...) moest je hier in t dorp jaarlijks - meestal aan t einde van de zomer - de regenputten helemaal leegmaken, dan met de ladder er en schoonmaken. En dat was nodig ook. Misschien hoeft dat met plastic/nylon/kunststof containers/tanks niet meer?
Af en toe gooi ik na de zomer (dus als de planten er geen water meer uit krijgen) een fles chloor er in.
Het duurt dan wel ca 2 weken dat er vrij smerig water (met chloor) door onze WC's spoelt. Daarna is het weer goed. Ik doe dat al zeker 20 jaar zo en heb de tanks verder nooit schoongemaakt.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Verwijderd schreef op zondag 9 juni 2024 @ 18:51:
[...]

[Afbeelding]

November 110 kWh
December 45 kWh
Januari 123 kWh
Februari 200 kWh.
Geen idee, betreft totaal 2275WP
Het probleem dat de winterdagen kort zijn, uren dat de panelen uitschakelen(savonds) werkt de verwarming hoog.

2023/2024:
December 30 kWh
Januari 87 kWh
Februari 60 kWh
Maart 158 kWh

2022/2023:
December 50 kWh
Februari 120 kWh

In de winter schakelen ze om 16:00 al uit en in de zomer rond 21:00-22:00

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 10-06-2024 09:24 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wozmro
Onlangs bij een voedingsbedrijf geweest om hun 2 nieuwe pv-installaties van elk ongeveer 1MW te inspecteren.

Er was er al eentje aan het testdraaien. De beveiliging toonde >800A op het display. En dan was het vandaag een zeer wisselvallige regendag.

Injectie op het net doen ze niet aan, alle pv-stroom vreten ze zelf op in hun machines, koelinstallaties, laadpalen, it,...

Ze hebben ook nog altijd stroom nodig van het net. Maar er wordt met dergelijke grote installaties best wel een verschil gemaakt denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 13:44
Ons toilet is in de winter fris (niet ijskoud maar ook niet behaagelijk). Zou een IR warmtelamp ipv het bolletje wat er nu hangt voldoende kunnen zijn om een kleine ruimte als een toilet behagelijk te krijgen?

Zo'n lamp:

https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp

In de winter overweg ik ook zo'n lamp boven mijn bureau te hangen, is dat niet een stuk goedkoper/makkelijker dan een IR paneel?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-09 21:50

Termy

valt er nog wat te fragge?

Cobb schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 13:53:
Ons toilet is in de winter fris (niet ijskoud maar ook niet behaagelijk). Zou een IR warmtelamp ipv het bolletje wat er nu hangt voldoende kunnen zijn om een kleine ruimte als een toilet behagelijk te krijgen?

Zo'n lamp:

In de winter overweg ik ook zo'n lamp boven mijn bureau te hangen, is dat niet een stuk goedkoper/makkelijker dan een IR paneel?
Als verwarming van de ruimte is het geen goed idee (COP=1) en aangezien het probleem me vooral lijkt dat je op een koude pot gaat zitten doet IR daar ook weinig aan als je eenmaal zit. Valt er niet nog wat te isoleren?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 09:18
Een verwarmde WC bril kopen via Ali Express en een klein ventilator kachtje installeren als je het echt te koud vind daar. Die kachel aan en uit sturen via het licht.
Ja.. de kachel is COP1. Maar verwarmd natuurlijk maar heel kort relatief gezien op de dag. Is wel heel snel warm. Infrarood is straling. Dus een warme nek maar koude benen als je zit😂🤣

Ik zelf heb een COP1 ventilator kachel in de badkamer. Ben er zeer over te spreken! Ik heb bovendien meer opwek met m'n PV dan ik op kan maken. Dus met salderen is COP1 (nog) geen issue hier.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Cobb schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 13:53:

Zo'n lamp:

Ik geloof nooit dat een 250 watt lampje veel doet. Hang dan zo'n 2kW infraroodstraler neer (zoiets) en schakel die aan bij het inschakelen van het licht, en uit met een timer van vijf minuten. Dat voel je ten minste en dat is maar 166 Wh per keer.

Als je al iets à la Home Assistant hebt, maak een knop bij de huiskamerdeur, zodat die verwarming al een paar seconnden aan is als je in het Kleinstje Kamertje arriveert.

En ik weet de situatie niet, maar even aannemende dat het toilet aan één of meerdere buitenmuren grenst, en een raampje heeft - wellicht wat aan de isolatiegraad verbeteren?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-09 12:29
Misschien kan je een warmtewisselaar in je spoelreservoir doen, een beetje eerste wereldburger spoelt met warm water door ;)

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
wheli schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 16:57:
Misschien kan je een warmtewisselaar in je spoelreservoir doen, een beetje eerste wereldburger spoelt met warm water door ;)
offtopic:
Dan moet je uiteraard ook warm voorspoelen, weet niet hoe lang jij daar nog blijft nagenieten van de warmte nadat je doogetrokken hebt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

"Verkauf von Wärmepumpen bricht ein – Verband: „Verbraucher benötigen klare Informationen

Waar gaan al die (dure) warmtepompen uit de voorraad naar toe, maar vooral tegen welke prijs?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
Maar even een reactie in de Duurzame Kroeg, omdat dit hooguit nog zijdelings met het thuisladen van EV's te maken heeft:
HDoc schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 23:01:
Nu overdrijf je wel een beetje, vind ik. Het is ook dat een EV met een beetje range een best zwaar accupakket nodig heeft. En auto's door alle extra voorwaarden überhaupt groter zijn geworden. Formaat Polo uit de jaren 80 bestaat helemaal niet meer en een Fiat 500 van nu lijkt me bijna zo groot als een Peugeot 504 van langer geleden.
De Tesla Model 3 toont je ongelijk aan, en bewijst dat met fatsoenlijke aandacht voor energiebeheer en stroomlijn je wel degelijk een zeer zuinige EV kunt bouwen, die ook nog een volwaardige gezinsauto is. Zie deze grafiek die @Korvaag recent postte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ol0lrNNUbnkNIRcGheMl95CX17Y=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/ot8kzE5dr766Lg7YPUWRSMWs.png?f=fotoalbum_medium
In het dagelijkse verkeer heeft deze auto aan ca 12 kWh/100 km voldoende. Iets waar andere fabrikanten (die duidelijk andere prioriteiten hebben) lang niet bij in de buurt komen. Ondanks dat ik een enorme hekel heb aan overbodige regels, is hier duidelijk betere sturing op werkelijke CO2-uitstoot vanuit Brussel nodig.
Tenslotte: wat is het probleem als je EV war meer verbruikt? We hebben toch allemaal groene stroom en laden voor een heel deel met onze zonnepaneeltjes? Waarom dan geen grotere auto?
  1. Het overgrote merendeel van de EV's wordt 's nachts geladen. Dan kun je jezelf wel op de borst kloppen met groene sjoemelstroom, maar gezien hoe ons elektriciteitsnet is georganiseerd (groene stroom heeft altijd voorrang, dus bij meer vraag gaat een gas- of kolencentrale harder draaien) zorgt het laden van een EV er in de praktijk voor dat er ergens een op fossiele brandstof gestookte centrale harder gaat draaien. (Uitgezonderd de uren met een overschot groene stroom, maar dan worden er nauwelijks EV's geladen).
  2. Volgens mij wilden we toch minder resources en grondstoffen, zoals bijvoorbeeld staal, aluminium, lithium en andere metalen, verbruiken? Dat rijmt niet bepaald best met het steeds groter en zwaarder maken van auto's.
  3. Rondom kruisingen en drukke wegen komt het grootste deel van het fijnstof in de lucht van de autobanden en de remmen. Die fijnstofuitstoot neemt lineair toe met het steeds zwaarder worden van auto's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:44
Andrehj schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:35:

De Tesla Model 3 toont je ongelijk aan, ....
In het dagelijkse verkeer heeft deze auto aan ca 12 kWh/100 km voldoende.
Eens met je stelling, maar wanneer je op spritmonitor kijkt zie je dat de gemiddelde 3 in de praktijk ruim 18 kWh/100km verbruikt. Nu is het wel voornamelijk Duitsland met hogere snelheden op de autosnelweg maar toch.
Ik denk dat maar heel weinig mensen die 12 kWh gaan halen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
HyperBart schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 09:22:
Mwoah pas op, onderschat niet dat die fabrikanten ook gevoelig zijn aan het toog en forumpraatje "seg en hoe ver kunde gij nu met uwe elektrische auto?"
Zolang fabrikanten dat vooral "oplossen" door de accu's groter te maken (in plaats van het verkleinen van de Cw-waarde en het frontaal oppervlak) helpt dat niet bepaald.
Ik denk wel dat dat een voldoende incentive is om die wagens zuinig te maken. Ik heb bij de keuze van mijn EV daar wel rekening mee gehouden (lees: ik heb geen SUV of crossover maar een zeer ruime sedan genomen, weliswaar geen M3).
De gemiddelde koper redeneert helaas anders (eenvoudig op straat te zien aan het overschot aan SUV's).
Ik denk dat "dat" (=het thuis opladen met 15 cent wat je voorgerekend heb, ik zeg niet dat dat correct is maar ook niet dat het incorrect is) vooral een "fijne bijkomstigheid is" maar ik geloof niet dat mensen specifiek een onzuinige EV nemen om hun verdienmodel kunstmatig op te krikken.
Voor sommigen wel. Ik sprak er afgelopen week nog een vertegenwoordiger. Hij mag 35 cent per kWh declareren en koopt de stroom dynamisch in voor ca 10 cent. Als je dan 50.000 km per jaar rijdt wordt het een aardig verdienmodel...
Bovendien: Toen alle leaserijders nog een ICE uitzochten werden ze qua bijtelling wel degelijk hard gestimuleerd om een auto met laag verbruik te leasen. Sinds er EV's zijn is dat hele principe in één keer overboord gekieperd omdat alle EV's zogenaamd 0 uitstoten... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:17

silverball

De wagen voor moderne mensen

Ach, onze volgende vloot auto's zijn weer ICE's ipv EV's omdat in 2026 het bijtellingsvoordeel eraf gaat, dus het had voorheen ook een positieve uitwerking, in ieder geval voor ons. Overdag slurpen we nu lekker de zonnestroom op kantoor op.

En ja, met ons dakoppervlak en ons beperkt wagenpark (we doen nu 30kw opwekken en er staan 2x EV's te laden) heeft dat wel zin.

[ Voor 21% gewijzigd door silverball op 26-06-2024 11:00 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 09:14
Andrehj schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:35:
  1. Het overgrote merendeel van de EV's wordt 's nachts geladen. Dan kun je jezelf wel op de borst kloppen met groene sjoemelstroom, maar gezien hoe ons elektriciteitsnet is georganiseerd (groene stroom heeft altijd voorrang, dus bij meer vraag gaat een gas- of kolencentrale harder draaien) zorgt het laden van een EV er in de praktijk voor dat er ergens een op fossiele brandstof gestookte centrale harder gaat draaien. (Uitgezonderd de uren met een overschot groene stroom, maar dan worden er nauwelijks EV's geladen).
  2. Volgens mij wilden we toch minder resources en grondstoffen, zoals bijvoorbeeld staal, aluminium, lithium en andere metalen, verbruiken? Dat rijmt niet bepaald best met het steeds groter en zwaarder maken van auto's.
  3. Rondom kruisingen en drukke wegen komt het grootste deel van het fijnstof in de lucht van de autobanden en de remmen. Die fijnstofuitstoot neemt lineair toe met het steeds zwaarder worden van auto's.
Wat je zegt is: a) groene stroom is niet zo groen, b) we willen nu (ineens) ook minder gebruik van resources en c) fijnstof is (ineens) een extra probleem waardoor EV's toch geen goed plan zijn.

Misschien een beetje off-topic maar: dit is echt een rupsje nooitgenoeg!

Gelukkig zijn er nu plannen om 4 kerncentrales te bouwen, dan kan in ieder geval aan jouw eerste punt tegemoet worden gekomen.

[ Voor 4% gewijzigd door HDoc op 26-06-2024 11:10 ]

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 09:14
silverball schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:57:
Ach, onze volgende vloot auto's zijn weer ICE's ipv EV's omdat in 2026 het bijtellingsvoordeel eraf gaat, dus het had voorheen ook een positieve uitwerking, in ieder geval voor ons. Overdag slurpen we nu lekker de zonnestroom op kantoor op.
Waarom terug naar ICE louter en alleen omdat het ietsje goedkoper kan zijn? Waarom zou je als bedrijf niet gewoon als beleid streven naar beperking van CO2 productie? Ik heb dat in mijn eigen bedrijf gewoon ingevoerd, is ook gewoon goede PR. Heel eenvoudig: niet vliegen binnen Europa en rijden in een EV. Klaar..

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:17

silverball

De wagen voor moderne mensen

HDoc schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:30:
[...]

Waarom terug naar ICE louter en alleen omdat het ietsje goedkoper kan zijn? Waarom zou je als bedrijf niet gewoon als beleid streven naar beperking van CO2 productie? Ik heb dat in mijn eigen bedrijf gewoon ingevoerd, is ook gewoon goede PR. Heel eenvoudig: niet vliegen binnen Europa en rijden in een EV. Klaar..
Ik ga er niet over, had liever een bedrijfsfiets gehad; das echt duurzaam :P
Bovendien wordt duurzaamheid niet perse als goede PR gezien in de sector (agrarisch)

[ Voor 7% gewijzigd door silverball op 26-06-2024 11:33 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Laatst online: 20-09 19:45
HDoc schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:30:
[...]

Het bedrijf waar ik werk heeft al jaren een hoger lease bedrag voor EV, en strenge uitstoot eisen voor de rest. Helaas wordt er nog veel puur met de portemonnee gekozen.
Pagina: 1 ... 51 ... 80 Laatste