Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
Hopelijk heb ik het juiste subforum

Ik zou regenwater van helft van het dakoppervlak af willen koppelen, en opslaan in een grote zak in de kruipruimte. In hoofdzaak wil ik het regenwater gebruiken voor het besproeien van de vrij grote tuin (+/- 320 m^2). Een regenton lijkt me snel te klein.

Er ligt al gescheiden riool, en de buitenkraan zit vlak bij de regenpijp, beide grenzend aan het deel van het huis waar ik in de kruipruimte kan komen.

Iemand hier ervaring met zo'n grote waterzak in de kruipruimte? Waar (of bij wie) te starten/ welke spullen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 03:10
Wat heb je zelf al gevonden dat je aanstaat en mogelijk zou kunnen werken? Aan hoeveel liter opslag denk je?

Onze tuin is denk ik anderhalf keer zo groot. Wij hebben vooraleerst de planten aangeleerd dat ze vooral zelf hun water moeten zoeken - we wonen op zand hier - en we sproeien dus nagenoeg niet. Wordt het gras geel? Geel is ook een mooie kleur.

En als we dan wel sproeien, doen we dat gericht. De tuinsproeier op de buitenkraan komt er nagenoeg niet aan te pas, maar we vangen van bijna elk dakvlak het water op in in totaal 2500 liter, in één IBC container, twee 650-liter wandmodellen, en twee kleine 100-liter varianten. Vergis je niet in de druk van die grotere containers als ze vol zijn. Daar kun je best een sproeiertje op laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
ik zat te denken aan zo'n 2000 a 3000 liter, maar heb geen plek voor IBC's
In de kruipruimte leek me mooi uit het zicht en vorstvrij, maar dan moet je pompen voor wat waterdruk.

op regenwater . com zie ik wel wat, maar geen idee of dat een goede start is.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
<knip> Offtopic / niet constructief

[ Voor 101% gewijzigd door Septillion op 31-08-2022 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-06 20:26

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Daar zou een hoekje af te graven moeten zijn, zou je denken. :P

Maar je wilt je kruipruimte gebruiken. Belangrijk is dan denk ik de vraag: is je kruipruimte droog?
Dat dit geen gemeengoed is, zal zijn omdat je water (zeker grotere volumes) bij voorkeur bij je fundering vandaan houdt.

Als ik dan toch hardop een suggestie mag doen: verken de opties voor een soort kruipruimte-vijver in een frame van 44x70s en EPDM-vijverfolie, met ca. 50x50cm dat bv. 40cm dieper is dan de rest om daar de dompelpomp kwijt te kunnen.

Zorg dat het is afgedekt om te voorkomen dat je kruipruimte een soort zwembad wordt (condensatie op de wanden en aan je vloer gaat een weekje goed, daarna heb je een vieze schimmelbende. Omdat de boven/schuine zijdes waterdicht zijn en je natte zooi wil voorkomen, zou ik aan een soort ventiel denken om over/onderdruk te voorkomen.

Hoe je dat aanvoert is de volgende uitdaging: bij voorkeur via zwaartekracht met een fail-safe die regenwater naar het riool dirigeert als de 'opslag' vol zit.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Toevallig tijd terug voor mijn zwager naar zoiets gekeken, maar dan nog op iets grotere schaal.
Paar linkjes:
http://www.justnimbus.com
https://www.gep-rainwater.com/

Iets kleiner maar koppelbaar: https://www.gamma.nl/asso...5-liter-2-stuks/p/B151563

Allemaal niet goedkoop trouwens :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

The Eagle schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:57:
Toevallig tijd terug voor mijn zwager naar zoiets gekeken, maar dan nog op iets grotere schaal.
Paar linkjes:
https://www.gep-rainwater.com/

Iets kleiner maar koppelbaar: https://www.gamma.nl/asso...5-liter-2-stuks/p/B151563

Allemaal niet goedkoop trouwens :X
Ik zou trouwens ook eens over de grens kijken voor aanbod en oplossingen. In België is het in sommige delen sinds 2014 verplicht om regenwater op aardige schaal op te vangen:

Sinds 1 januari 2014 legt een nieuwe gewestelijke stedenbouwkundige verordening strengere regels op voor de afvoer van regenwater in Vlaanderen. Een regenwaterput van 5.000 liter is verplicht bij nieuwbouw en herbouw van een eengezinswoning groter dan 40 m2. aldus Livios.BE :)
Vanaf 2023 is dit helemaal verplicht, al konden de regels duidelijker. :D
Die regels houden onder andere in dat woningen met een dak groter dan 80 m² vanaf 2023 een regenwaterput van minstens 7.500 liter moeten voorzien. Voor daken groter dan 120 m² bedraagt het volume minstens 10.000 liter. Is het dak minder dan 80 m² groot, dan volstaat een regenwaterput van 5.000 liter nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

MSXBas schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:41:
ik zat te denken aan zo'n 2000 a 3000 liter, maar heb geen plek voor IBC's
In de kruipruimte leek me mooi uit het zicht en vorstvrij, maar dan moet je pompen voor wat waterdruk.

op regenwater . com zie ik wel wat, maar geen idee of dat een goede start is.
Even tussen ons: Iets meer eigen inbreng mag trouwens wel. :> Als elke TS een hersenscheet zonder eigen huiswerk of inbreng als openingspost zou maken, dan was dit forum in no-time een dommige bedoening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Goudvis schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:05:
[...]

Ik zou trouwens ook eens over de grens kijken voor aanbod en oplossingen. In België is het in sommige delen sinds 2014 verplicht om regenwater op aardige schaal op te vangen:

Sinds 1 januari 2014 legt een nieuwe gewestelijke stedenbouwkundige verordening strengere regels op voor de afvoer van regenwater in Vlaanderen. Een regenwaterput van 5.000 liter is verplicht bij nieuwbouw en herbouw van een eengezinswoning groter dan 40 m2. aldus Livios.BE :)
Vanaf 2023 is dit helemaal verplicht, al konden de regels duidelijker. :D

[...]
Thanks, net even doorgestuurd :)
Overigens knap lamme actie van die Vlamingen. Hier in NL zorgt de gemeente gewoon voor een goede hemelwater afvoer, BE mag iedereen verplicht zelf die kosten maken dus :+

[ Voor 7% gewijzigd door The Eagle op 30-08-2022 14:37 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
Excuus, ik had mijn openingspost wel wat verder kunnen onderbouwen.

Ik zag wel dat in België meer systemen leken te zijn, maar allemaal vrij groot (en ik kan maar onder een beperkt deel van mijn huis via mijn kruipluik), door bovenstaande reacties snap ik waarom!

Ook bij de online chinees zie ik wel zakken, maar hoe betrouwbaar zijn die...

Van die koppelbare schutting-achtige systemen had ik ook gezien, maar de prijs vond ik wat minder, en ook dat je ze eigenlijk met vorst leeg moet maken!

Als ik een IBC ingraaf, kost me dat een parkeerplaats, vrees ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
zoiets ingraven in de tuin lijkt me het meest praktisch:

https://www.budgettank.nl...regenwatertank-2500-liter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
The Eagle schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:29:
[...]

Overigens knap lamme actie van die Vlamingen. Hier in NL zorgt de gemeente gewoon voor een goede hemelwater afvoer, BE mag iedereen verplicht zelf die kosten maken dus :+
Ik moet zeggen dat ik directe afvoer naar het riool in NL nou niet echt een "goede" hemelwaterafvoer vind :+ Het is wel verreweg het makkelijkst, maar juist deze droge periode laat zien dat dat anders moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
MSXBas schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:50:
Als ik een IBC ingraaf, kost me dat een parkeerplaats, vrees ik.
Waarom? Als je 'm ingraaft plats je je auto er gewoon weer bovenop. Maar dan zou ik toch wat anders kiezen dan een IBC. Wij laten de IBC overigens gewoon begroeien met klimplanten. Vinden de insecten wel zo fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
[...]

Bedoel je drainage of riolering?
Riolering wordt voorzien door de overheid/waterbedrijf.

Drainage daarentegen is inderdaad onderdeel van de bouwvergunning, voor de eigenaar ervan, om te vermijden dat al het water in de riool terecht komt.
Als jullie overheid ook dit gedeelte op zich pakt, om dit op een plek massaal terug in de grond te steken, chapeau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:08

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

MSXBas schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:07:

Iemand hier ervaring met zo'n grote waterzak in de kruipruimte? Waar (of bij wie) te starten/ welke spullen?
Geen ervaring met die lui, maar bel ze eens zou ik zeggen:

https://vloeistofopslag.n...ak-watertank-kruipruimte/

Ikzelf heb een IBC naast het kwartelhok in de tuin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RBzYG-9GT-dKs0-AIUZ4WNmwYxo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jAPRAA7apOE9WmaxrgrDXc0n.jpg?f=user_large

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
@Fraggert dank voor de link!

Misschien had ik de tuin toch moeten plannen inclusief IBC's, ziet er netjes uit bij je!
Heb je een IBC met verwarming? laat je het water eruit lopen bij vorst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Hee, bij ons staat-ie ook naast het kwartelhok @Fraggert :) Zal dus wel zo horen :+

Maarre, nee hoor, die blijft gewoon vol in de winter bij ons. Die dingen zijn knap stevig, vriezen niet zomaar kapot.

Overigens wordt dat water na verloop van tijd wel groenig. Die op de foto staat er denk ik nog maar net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Beetje out-of-the-box: heb je al een vijver?

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
@bregweb nee geen vijver, wel een hele groene sloot achter het huis.

Waar denk je aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:40
bregweb schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:05:
Beetje out-of-the-box: heb je al een vijver?
Geen vissen in stoppen dan :+

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Waarom doe je dan geen dompelpomp in de sloot voor beregening? Niet dat ik het opvangen van hemelwater geen goed idee vind, maar dit is wel laaghangend fruit. Of staat er vaak niet genoeg water in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
MSXBas schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:07:
@bregweb nee geen vijver, wel een hele groene sloot achter het huis.
Waar denk je aan?
Mijn vijver is een leuke toevoeging aan mijn tuin met vissen en salamanders en fungeert als opslag van water om af en toe wat planten te bewateren.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Gramser schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:03:
Hee, bij ons staat-ie ook naast het kwartelhok @Fraggert :) Zal dus wel zo horen :+

Maarre, nee hoor, die blijft gewoon vol in de winter bij ons. Die dingen zijn knap stevig, vriezen niet zomaar kapot.

Overigens wordt dat water na verloop van tijd wel groenig. Die op de foto staat er denk ik nog maar net.
Great minds think alike :+

Die IBC blijft wel heel, maar hoe gaat dat met het kraantje dat erop zit?
Ik neem het zekere voor het onzekere en in het najaar dan zet ik de kraan met gardena koppeling open en via een stuk tuinslang loopt het water zo de groenstrook in.

Ik zit te wachten op een UV beschermhoes tegen algengroei. :)
MSXBas schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:54:

Misschien had ik de tuin toch moeten plannen inclusief IBC's, ziet er netjes uit bij je!
You’re welcome d:)b

Nope, geen verwarming, de UV hoes is in bestelling en voor de zekerheid laat ik hem leeg in de winter.

Ik heb overwogen dat ding in te graven, maar hij staat in de zijtuin naast het huis en wij gebruiken hem gewoon en kijken daar allicht iets anders tegenaan dan de gemiddelde huiseigenaar gezien sommige opmerkingen van mensen die de tank zien.

Had ik er meer overwogen, dan denk ik dat een rupsgravertje huur en 3 van die dingen in de grond stop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

Gramser schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:08:
[...]

Ik moet zeggen dat ik directe afvoer naar het riool in NL nou niet echt een "goede" hemelwaterafvoer vind :+ Het is wel verreweg het makkelijkst, maar juist deze droge periode laat zien dat dat anders moet.
Dat is niet altijd waar. Hier hebben we, sinds kort, twee rioolsystemen. 1 is er echt riool en de andere is hemelwaterafvoer die naar de naburige sloten gaat.

Twee gescheiden systemen dus. Dat is wel pas sinds kort omdat het riool hier vernieuwd moet worden en de wijk is ook nog maar voor een del gedaan.

Edit: dit betreft het hemelwater wat op straten stoepen en op pleinen valt. EIgen hemelwater van het dak ben je zelf verantwoordelijk voor. Volgens mij mag dat soms ook op het algemene riool, dat weet ik dan weer niet zeker

[ Voor 14% gewijzigd door Indoubt op 30-08-2022 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
@Gramser slootdompelpomp zou zeker ook kunnen. mijn dakpannen lopen aan 1 kant van het huis tot de grond, dus ik lever indirect veel regenwater aan bodem en sloot. Maar met dompelpomp moet ik eerst zo'n 2 meter omhoog met het water, voordat ik in de tuin ben.

@Fraggert In plaats van UV hoes zou je ook een zwarte IBC kunnen proberen te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:36
Wij hebben besloten een vergelijkbaar systeem te maken voor gebruik in de toiletten en ik heb gisteren 2 3000l zakken besteld bij vidaxl.

Hierbij het shopping lijstje tot nu toe:

https://www.vidaxl.nl/e/v...-l-pvc/8718475914716.html
https://irritech.nl/kunst...el-2-x-125-mm-ri.502.140/ (ik weet nog niet waar ik die ga bestellen)
Hydrofoor pomp
Zootje aan leidingwerk

Ik heb van plan de zandvangput buiten aan de hemelwaterafvoer te monteren met een overloop richting de bestaande afvoer. Vanuit deze put komt een pvc buis onder de fundering door of door de fundering geboord naar een ruimte onder de garage. Door de wet van communicerende vaten zal het waterniveau in de put even hoog zijn als in de 2 zakken waardoor ik dus buiten de afvoer kan maken.

De pomp word aangesloten op een extra leiding traject naar in ieder geval de toiletten die we gaan vernieuwen, en de wasmachine kast.

Waar ik zelf nog een beetje mee zit is dat ik de zakken bij zal moeten vullen als er onvoldoende regen is, er zal dus mogelijk ergens nog een vlotter in komen

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
[...]

Ik zou het omdraaien. Knap stom van die Nederlanders dat ze water wat je prima kan gebruiken om de wc door te trekken zo weg laten lopen.

De gemeente doet overigens nog steeds een stuk. Dat is bij mijn zus een wadi, die hardstikke dood is gegaan, omdat daar dus bijna nooit water heen gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dit systeem wat je doe het zelf aan kunt leggen kom je veel tegen https://justnimbus.com/regenwatersysteem/

Daar kun je inderdaad met IBC vaten niet tegenop (al lijkt het me persoonlijk een beetje eng zo veel regenwater in de kruipruimte, ik ga dan meteen denken aan het gewicht, of je het soms kan ruiken, wat er gebeurd bij een lek).

Deze tweaker @KifArU heeft zelf iets gemaakt voor veel minder geld KifArU in "Serieus water besparen"
Diablow schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 05:56:
[...]

Ik zou het omdraaien. Knap stom van die Nederlanders dat ze water wat je prima kan gebruiken om de wc door te trekken zo weg laten lopen.

De gemeente doet overigens nog steeds een stuk. Dat is bij mijn zus een wadi, die hardstikke dood is gegaan, omdat daar dus bijna nooit water heen gaat.
Ik denk dat het ook niet Belgie en de Belgen is maar Vlaanderen en de Vlamingen en het is alleen bij nieuwbouw of grote renovaties.

Zelf heb ik een simpele regenton, vorig jaar (met zo veel regen) was dat goed te doen. Dit jaar kwam er vooral stof uit het kraantje :p

[ Voor 65% gewijzigd door Marzman op 31-08-2022 06:40 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
The Eagle schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:57:
Paar linkjes:
Ik ben het (offerte) traject gestart met justnimbus. Zoals het (mail) contact nu is tussen ons kan er vermoedelijk geen apart leiding netwerk worden aangesloten terwijl dat wel op de site staat.

Ik hoop deze week wel weer iets van ze te horen en anders houdt dit verhaal op.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Laatst online: 04-04 18:56
Ik vind zelf het contrast wel vreemd. Mijn zus in België heeft nu een jaar of 5 een (toen) nieuwbouw woning. En die gebruiken dus vaak het water van het dak om de wc door te spoelen.

Terwijl als het mee zit ik over 1,5 a 2 jaar in Nederland een nieuwbouw woning heb. Notabene claimen ze erg duurzaam te zijn, maar het regenwater loopt daar (vertraagd) gewoon de rivier in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

MSXBas schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:52:

@Fraggert In plaats van UV hoes zou je ook een zwarte IBC kunnen proberen te vinden.
Komtie nu mee :P ........

nee grapje....ik weet van het bestaan van zwarte IBC's, maar wat er in de buurt te koop stond en schoon was/leek (5min met de aanhanger) was deze :)

edit:
Ik wilde ook per sé een kunststof pallet onder de tank, veel IBC's die ik vond hadden dat stalen frame op een houten pallet.

[ Voor 15% gewijzigd door Fraggert op 31-08-2022 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
@LinuZZ thanks, die vidaXL scheelt al veel in de prijs! zand vangen is waarschijnlijk ook wel slim. Qua communicerende vaten zou misschien de vlotter in de zandvangput kunnen, is denk ik de meest toegankelijke plek van het systeem.
@Marzman Goede link naar die topic, thanks! marktplaats Advertentie m1870917674 is nog voordeliger dan de vidaxl
@Bravertal die min of meer kant en klare systemen lijken al gauw richting een paar duizend euro te gaan, vind ik teveel geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:36

Wuursj

want worst is al bezet

Hier ook plannen voor iets dergelijks voor toilet dus het topic ga ik zeker volgen.
Volgend jaar gaat de kruipruimte en achtergevel open. Dus qua maten kan ik alle kanten op, als het ding er maar is voor de hijskraan komt om hem over het huis te tillen. Een extra leiding naar toiletten ben ik nu mee bezig. Beetje extra werk en kosten maar als de boel toch open ligt...

Ik twijfel nog tussen een goedkope zak in de kruipruimte of een dure vaste tank. Die laatste kan ook in de kruipruimte of onder het terras.

Qua tuin(tje) redden we het al aardig met de gewone regenton maar mooi als die er uit kan.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:35
MSXBas schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:52:
@Gramser slootdompelpomp zou zeker ook kunnen. mijn dakpannen lopen aan 1 kant van het huis tot de grond, dus ik lever indirect veel regenwater aan bodem en sloot. Maar met dompelpomp moet ik eerst zo'n 2 meter omhoog met het water, voordat ik in de tuin ben.

Mag je wel zomaar een pomp in een sloot gooien en dat water gebruiken voor je tuin ?

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
@Sparkiee voor mijn waterschap / wijk zijn volgens mij nog nooit sproeiverboden afgekondigd. En met gemiddeld 873mm regen per jaar in NL in 2019 zou mijn dak (1 dakdeel heeft dakpannen tot de grond/ geen dakgoot) ongeveer 59 kuub infiltreren/ in de sloot lozen per jaar. Ik denk niet dat ik 10% daarvan terug op mijn tuin zal pompen per jaar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-05 23:08
Gramser schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:28:
Wat heb je zelf al gevonden dat je aanstaat en mogelijk zou kunnen werken? Aan hoeveel liter opslag denk je?

Onze tuin is denk ik anderhalf keer zo groot. Wij hebben vooraleerst de planten aangeleerd dat ze vooral zelf hun water moeten zoeken - we wonen op zand hier - en we sproeien dus nagenoeg niet. Wordt het gras geel? Geel is ook een mooie kleur.

En als we dan wel sproeien, doen we dat gericht. De tuinsproeier op de buitenkraan komt er nagenoeg niet aan te pas, maar we vangen van bijna elk dakvlak het water op in in totaal 2500 liter, in één IBC container, twee 650-liter wandmodellen, en twee kleine 100-liter varianten. Vergis je niet in de druk van die grotere containers als ze vol zijn. Daar kun je best een sproeiertje op laten werken.
Volume op een IBC kraan is best groot, de druk niet, want maximaal 1 M hoog Meter waterkolom is een eenheid voor druk. Het eenheidssymbool is m H2O, m wk of mwk.

1 m wk := 9,807 kPa = 0,098 bar, volgens wikipedia.
Kortom praktisch omgevingsdruk van 1Bar.

Volume uitstroom neemt snel af onder de 700L streep.

Ze mogen met kooi wel 4 hoog, dus dat is 4 kuub op grofweg 1m2.

Je kunt ze verven, of inwikkelen in lichtdichte folie, zwarte en blauwe lichtdichte blazen zijn schaars en dus duur.

Klassieke metalen 'pallet' is standaard, heel degelijk, wegwerp hout is budget, kunststof pallet de duurste optie.

[ Voor 8% gewijzigd door donaldk op 31-08-2022 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ach ja. Niettemin kun je er best wat mee sproeien hoor.

Vier hoog hoef ik niet mee aan te komen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
MSXBas schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:54:

Er zijn er met een warmtemat onderop, of de wand, of een insteek pijp, of DIY varianten, maar buiten vreet dat stroom, de blaas is vorstbestendig tot -20C. Dus laat wat ruimte voor expansie van ijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donaldk
Gramser schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 18:53:
Ach ja. Niettemin kun je er best wat mee sproeien hoor.

Vier hoog hoef ik niet mee aan te komen :+
2x2 kan ook, of vier op een rijtje, al gelang de gewenste capaciteit. Ik heb helaas ook geen dubbele. Kreeg ik er niet door;-).

• MSXBas
optie IBC heeft lage WAF, maar is wel goed betaalbaar
optie waterzak in kruipruimte had positieve WAF, maar alleen zelfbouwvarianten lijken een leuke prijs te hebben.
optie slootdompelpomp heeft een gemiddelde WAF, en lijkt betaalbaar. Deze pompen ga ik eerst eens onderzoeken: mijn dak levert zoveel water voor bodem en sloot dat ik vind dat ik best wat terug kan pompen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-06 12:09
En waarom niet meteen https://www.hilfra.be/pro...7iJefyQFZAq0aAhkCEALw_wcB ? Dan heb je 10000 liter voor dezelfde prijs als 3000liter; heb je een betonnen tank wat zure regen neutraliseert en waar gewenste bacteriën in zitten (in BE gebruik je enkel dure plastic regenputten als je écht niet anders kan, en gooi je er wat stenen in om de functie van de betonnen wand te simuleren).
Een IBC krijgt te warm en te koud, en heb je algengroei door het licht; en veel te weinig opslag om lang weg te kunnen.
Je wil ook beluchting in je wateropslag, en een 'stille toevoer' (watertoevoer naar de bodem brengen met 2 ellebogen van 90° op het eind; zodat het verse zuurstofrijke water door hele opslag gaat om rotting te vermijden; en tegelijk wil je vermijden om bezinksel op te waaieren dus vandaar die 2 ellebogen van 90°).
Mijn 10.000liter is nu op, maar als het een goeie regenvlaag doet zit er zo weer 3000liter bij in de put.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
@naftebakje Bij mij in de buurt zou je zo'n gewicht moeten onderheien!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• LinuZZ
Afgelopen weekend heb ik de vidaXL zakken onder de kruipruimte gegooid en de aanvoerleidingen aangesloten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5yUCGoXQViKWFLWZtm4VAfmQayA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/84iMXgX3say6rI1hcMKgJRpK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kesz5oKkAxL0VoQouvjZo_vA5Yc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LNm11JO6eALBbSOfyqm0SkJl.jpg?f=fotoalbum_large

voor een ieder die het eventueel later ook wil doen, ik kon nergens vinden wat de maat was van de kogelkraan en de bovenkant van de zak voor de aansluitingen richting de rest maar dit is 2" binnendraad. ik heb dit met de nodige verloopringen aangesloten op 25mm LDPE buis en dat was makkelijk verwerken zo.

volgende stappen:

zandvangput met overloop plaatsen, de pomp aansluiten en de leidingen leggen richting de nog te verbouwen toiletjes. en de wasmachinekast

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-06 10:33
LinuZZ schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:18:
Afgelopen weekend heb ik de vidaXL zakken onder de kruipruimte gegooid en de aanvoerleidingen aangesloten:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

voor een ieder die het eventueel later ook wil doen, ik kon nergens vinden wat de maat was van de kogelkraan en de bovenkant van de zak voor de aansluitingen richting de rest maar dit is 2" binnendraad. ik heb dit met de nodige verloopringen aangesloten op 25mm LDPE buis en dat was makkelijk verwerken zo.

volgende stappen:

zandvangput met overloop plaatsen, de pomp aansluiten en de leidingen leggen richting de nog te verbouwen toiletjes. en de wasmachinekast
Intersant, hoe is het nu, alles klaar??

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
nodri2000 schreef op maandag 3 april 2023 @ 08:23:
[...]

Intersant, hoe is het nu, alles klaar??
Ja, alles is klaar. Hier wat meer details: LinuZZ in "Serieus water besparen"

tot nu toe erg tevreden en sinds kort ook het eerste toilet erop aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-06 10:33
LinuZZ schreef op maandag 3 april 2023 @ 08:33:
[...]

Ja, alles is klaar. Hier wat meer details: LinuZZ in "Serieus water besparen"

tot nu toe erg tevreden en sinds kort ook het eerste toilet erop aangesloten.
Aha, ik zie het. Hoe heb je de zuig van de pomp aangesloten? Via de bovenkant van de zak? Als de zakken leeg zijn (lijkt me niet dat het met 9000 liter snel gebeurt) hoe regel je dan het water naar de toiletten/ wasmachine?

Zit zelf ook te stoeien met het idee om een waterzak onder onze kruipruimte van de garage te leggen. Moet alleen even kijken of ik dat zo kan aansluiten op mijn HWA ivm de diepte van de HWA buizen in de grond.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
nodri2000 schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:27:
[...]

Aha, ik zie het. Hoe heb je de zuig van de pomp aangesloten? Via de bovenkant van de zak? Als de zakken leeg zijn (lijkt me niet dat het met 9000 liter snel gebeurt) hoe regel je dan het water naar de toiletten/ wasmachine?

Zit zelf ook te stoeien met het idee om een waterzak onder onze kruipruimte van de garage te leggen. Moet alleen even kijken of ik dat zo kan aansluiten op mijn HWA ivm de diepte van de HWA buizen in de grond.
Vanaf buiten komt (uit de zandvangpunt) een pe leiding naar de zakken (met de nodige t stukken) op het diepste punt heb ik een t stuk gelegd naar de pomp.

Voor het leegraken van de zakken moet ik nog een oplossing bedenken, de vlotter die ik gekocht heb past niet lekker in de zandvangput. Voor nu tijdelijk zal het met de hand bijvullen met een kraan in de buurt van de put. Ik verwacht hier over een week of 6 wel een keer bij te moeten vullen (afhankelijk van de neerslag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roundish5921
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 02-06 13:02
Heeft iemand als eens gekeken naar het gebruik van zoiets: https://www.acquasaver.com.au/

Mijn idee is dan eigenlijk het justnimbus systeem, maar in plaats van hun elektronische vlotter die aquasaver klep na de hydrofoonpomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
LinuZZ schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:48:
[...]

Vanaf buiten komt (uit de zandvangpunt) een pe leiding naar de zakken (met de nodige t stukken) op het diepste punt heb ik een t stuk gelegd naar de pomp.

Voor het leegraken van de zakken moet ik nog een oplossing bedenken, de vlotter die ik gekocht heb past niet lekker in de zandvangput. Voor nu tijdelijk zal het met de hand bijvullen met een kraan in de buurt van de put. Ik verwacht hier over een week of 6 wel een keer bij te moeten vullen (afhankelijk van de neerslag)
Hoe is het dan geregeld met een beveiliging voor als de zakken vol zitten? Zorgt de zandvangput er dan voor dat het overtollige water wordt afgevoerd naar het riool?

Ik heb een regenpijp aan de achterkant van het huis die door een geboord gat de kruipruimte in gaat, ik begrijp dat de zandvangput in de tuin komt en dat daar dus een extra PE buis uit komt die richting de zak in de kruipruimte gaat. Dat betekent dus een extra gat boren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noahmaes
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 04-06 19:57
Kan hier ook warm water in (ik zoek een goedkoop buffervat)

[ Voor 68% gewijzigd door noahmaes op 16-12-2024 23:08 ]

Pagina: 1