Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
HDoc schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:06:
[...]

Wat je zegt is: a) groene stroom is niet zo groen, b) we willen nu (ineens) ook minder gebruik van resources en c) fijnstof is (ineens) een extra probleem waardoor EV's toch geen goed plan zijn.

Misschien een beetje off-topic maar: dit is echt een rupsje nooitgenoeg!

Gelukkig zijn er nu plannen om 4 kerncentrales te bouwen, dan kan in ieder geval aan jouw eerste punt tegemoet worden gekomen.
Remmen heb je niet nodig in een EV.

En die kerncentrales ook niet (over 20 jaar), de tientallen GW’s wind op zee gaan zorgen voor groene stroom ‘s nachts en op donkere dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Andrehj schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:35:

[...]

De Tesla Model 3 toont je ongelijk aan, en bewijst dat met fatsoenlijke aandacht voor energiebeheer en stroomlijn je wel degelijk een zeer zuinige EV kunt bouwen, die ook nog een volwaardige gezinsauto is. [...]
De Tesla Model 3 heeft een uitermate onpraktische kofferbak voor dagelijks gebruik. Wel veel liters op papier, maar qua bereikbaarheid zou ik een stationwagon of SUV te prefereren. Zodat je spullen van bovenaf kan pakken in plaats van dat je de kofferbak (110cm diep!) moet leegruimen om ergens bij te komen.

Qua zakelijke leaseprijs (incl. energie) is een BYD Seal U (2147kg, CW 0,31, 87 kWh) maar 50 euro duurder dan de Tesla Model 3 RWD (1736kg, CW 0,219, 57,5 kWh). Dan krijg je toch 411kg meer auto bij BYD :+

Qua praktische kofferbak met minimaal 500 liter ga je al snel naar SUV/ cross-over. KIA EV6, BYD Seal U, Renault Scenic.

En met een beetje geluk krijg je als berijder nog een beloning voor het vele tanken laden in de vorm van Airmiles of Freebees zoals met fossiele auto's _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:21
ASW1 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:44:
[...]

Eens met je stelling, maar wanneer je op spritmonitor kijkt zie je dat de gemiddelde 3 in de praktijk ruim 18 kWh/100km verbruikt. Nu is het wel voornamelijk Duitsland met hogere snelheden op de autosnelweg maar toch.
Ik denk dat maar heel weinig mensen die 12 kWh gaan halen.
Daar zitten dus, naast het feit dat het Duitsland is en niet vergelijkbaar, ook de performance modellen bij, de long ranges dual motor, de modellen zonder warmtepomp. Een heleboel gaan die 12-13 kWh halen, maar het moeten wel de recentste modellen zijn en je moet het vergelijken met dezelfde maximum snelheden. De grafiek van m'n Long Range AWD zonder warmtepomp stond er ook bij. Die zat zelfs zonder warmtepomp onder die waarde. Als je cijfers vergelijkt moet je vergelijkbare auto's nemen in vergelijkbare situaties (bouwjaar/snelheden).

Kijk naar EV-database mild weather. Daar komen al hele andere waardes uit en dat is genormaliseerd op 110 km/uur

Ter vergelijking. Mijn totaalverbruik staat nu op 13,9 kWh/100km en dan rij ik na 19:00 gewoon 130 (maar het merendeel van de kilometers zijn 100 km/uur al ben ik net terug van 2000km Frankrijk met tolwegen = 130). Winterverbruik zit daar nog niet bij. Heb de auto net 2 maanden gok ik en zo'n 6000km gereden.

[ Voor 13% gewijzigd door Korvaag op 26-06-2024 14:31 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-09 12:29
Het probleem is ook dat er niet veel station EV's zijn. Ik zou het liefst een Volvo V60 of V90 rijden maar heb gekozen voor een Id.4 omdat er toen nog geen stations waren. Nu heb je met de MG en de BMW wel ietsje keuze maar alsnog zeer beperkt in mn ogen. Ik geeft weinig om status of hoge instap maar ik wil gewoon een grote achterbak en een acceptabele range.

En overdag laden is toch niet zo moeilijk, men werkt gemiddeld maar 33 uur in Nederland per week. Het is gewoon lui gedrag, net als dat harde rijden, is ook nutteloos als je het over tijdbesparing hebt.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Korvaag schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:25:
Daar zitten dus, naast het feit dat het Duitsland is en niet vergelijkbaar, ook de performance modellen bij, de long ranges dual motor, de modellen zonder warmtepomp. Een heleboel gaan die 12-13 kWh halen, maar het moeten wel de recentste modellen zijn en je moet het vergelijken met dezelfde maximum snelheden. De grafiek van m'n Long Range AWD zonder warmtepomp stond er ook bij. Die zat zelfs zonder warmtepomp onder die waarde. Als je cijfers vergelijkt moet je vergelijkbare auto's nemen in vergelijkbare situaties (bouwjaar/snelheden).

Kijk naar EV-database mild weather. Daar komen al hele andere waardes uit en dat is genormaliseerd op 110 km/uur

Ter vergelijking. Mijn totaalverbruik staat nu op 13,9 kWh/100km en dan rij ik na 19:00 gewoon 130 (maar het merendeel van de kilometers zijn 100 km/uur al ben ik net terug van 2000km Frankrijk met tolwegen = 130). Winterverbruik zit daar nog niet bij. Heb de auto net 2 maanden gok ik en zo'n 6000km gereden.
Inderdaad. Als je 's avonds ook gewoon 100 zou rijden, en niet een AWD maar een RWD zou hebben zou je waarschijnlijk ook rond de 12 kWh/100 km gemiddeld uit komen.

En daarmee wil ik niet stellen dat de Tesla M3 de perfecte auto is (ik heb er heel veel op aan te merken), maar het toont wel aan dat het prima mogelijk is om een zuinige EV te maken.
Als ze die M3 nu nog eens zouden aanpassen naar een veel praktischer hatchback, en er een normaal dashboard met normale bedieningselementen in zouden zetten, dan heb je bijna de ideale auto te pakken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:21
Andrehj schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:27:
[...]

Inderdaad. Als je 's avonds ook gewoon 100 zou rijden, en niet een AWD maar een RWD zou hebben zou je waarschijnlijk ook rond de 12 kWh/100 km gemiddeld uit komen.

En daarmee wil ik niet stellen dat de Tesla M3 de perfecte auto is (ik heb er heel veel op aan te merken), maar het toont wel aan dat het prima mogelijk is om een zuinige EV te maken.
Als ze die M3 nu nog eens zouden aanpassen naar een veel praktischer hatchback, en er een normaal dashboard met normale bedieningselement in zouden zetten, dan heb je bijna de ideale auto te pakken.
Wees gerust, ik heb ook zat aan te merken op de Tesla :) Net m'n stuur laten vervangen omdat het kraakte. Maar het verschil tussen de Tesla 2019 LR zonder warmtepomp en de 2024 versie met warmtepomp is in mijn optiek schokkend. Als ik kijk naar collega's met bijvoorbeeld een Polestar dan komt niets er in de buurt qua verbruik (wel qua range door een grotere accu maar dat terzijde).

Voor de grap nog even nagekeken. 5400km met een gemiddelde van 13,7 kWh/100km en ik rij niet als een bejaarde. Wel hou je me eigenlijk altijd aan de maximumsnelheid, maar dan wel max+5 en wil ik nog wel eens lekker optrekken :)

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Mensen vergeten ook nog wel eens dat:
a) ook s'nachts er nog bakken met groene stroom word opgewekt, er is veel meer dan alleen PV
en
b) aardgas een veel schonere brandstof is dan benzine/diesel (zeker ivm de luchtkwaliteit problematiek met fijnstof, SOx, etc), dus zelfs electrisch rijden met stroom uit een gascentrale alsnog beter is
en
c) er steeds minder stroom uit kolencentrales komt - en al helemaal nu in de zomer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:48

ericplan

5180 Wp PV

Is er ergens een site waar de brondocumenten van een recent energielabel te vinden zijn? Appartement in ons complex heeft energielabel A, terwijl er sinds de bouw in 1989 niets aan is gedaan. Dubbel glas is gewoon, géén HR, geen zonnepanelen.

Heb het idee dat het label misbruik maakt van onze panelen, pand is verhuurd dus het label telt door in de huurprijs.

[ Voor 19% gewijzigd door ericplan op 26-06-2024 16:52 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:21
@ericplan
https://www.energielabel.nl/woningen/zoek-je-energielabel/ ?

[ Voor 10% gewijzigd door marnie op 26-06-2024 16:29 ]

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Die site is bekend. Maar dat laat niets zien over de achtergronden van het label of de verstrekker.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:21

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-09 19:45
Dreamvoid schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:21:
Mensen vergeten ook nog wel eens dat:
a) ook s'nachts er nog bakken met groene stroom word opgewekt, er is veel meer dan alleen PV
en
b) aardgas een veel schonere brandstof is dan benzine/diesel (zeker ivm de luchtkwaliteit problematiek met fijnstof, SOx, etc), dus zelfs electrisch rijden met stroom uit een gascentrale alsnog beter is
en
c) er steeds minder stroom uit kolencentrales komt - en al helemaal nu in de zomer
En door de significant betere cradle to cradle efficiently is zelfs op kolenstroom een EV milieus technisch nog rendabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
ericplan schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:22:
Is er ergens een site waar de brondocumenten van een recent energielabel te vinden zijn? Appartement in ons complex heeft energielabel A, terwijl er sinds de bouw in 1989 niets aan is gedaan. Dubbel glas is gewoon, géén HR, geen zonnepanelen.

Heb het idee dat het label misbruik maakt van onze panelen, pand is verhuurd dus het label telt door in de huurprijs.
Dus je wil van woning waar jij zelf niet woont het label aanvragen? Volgens mij kan dat niet . Om mij onduidelijke redenen. De bewoner van die woning zou het wel kunnen opvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Kalentum schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 19:55:
[...]
Dus je wil van woning waar jij zelf niet woont het label aanvragen? Volgens mij kan dat niet . Om mij onduidelijke redenen. De bewoner van die woning zou het wel kunnen opvragen.
Ik heb een vaag vermoeden dat mijn zonnepanelen gebruikt zijn voor het (opvallend gunstige) label van de benedenburen. Betreft een appartementencomplex waar juist dat appartement verhuurd wordt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:46
ericplan schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 20:31:
[...]
Ik heb een vaag vermoeden dat mijn zonnepanelen gebruikt zijn voor het (opvallend gunstige) label van de benedenburen. Betreft een appartementencomplex waar juist dat appartement verhuurd wordt.
Ter info: Ik heb wel eens een appartement uit de jaren 50 van label D geupgrade naar label B door alles met dubbelglas uit te voeren, nieuwe cv ketel te plaatsen en gevelmuren te isoleren dmv voorzetwanden. Het betrof een een appartement dat aan alle kanten ingesloten was. Ik weet niet wat er nog nodig was geweest om naar label A te gaan (als in een appartement uit 1989 lukt dat misschien wel?)
Een ander appartement uit 1996 zonder verbouwingen heeft ook label A.

Er was een tijd dat je zelf via internet gegevens kon aanleveren en iemand voor een paar euro een label fabriceerde. Dat kan nu niet meer (en was in mijn situatie van D naar B ook niet het geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@rube Het is een recent label, dus niet super makkelijk te krijgen. Maar omdat de rest van de appartementen B of C heeft is A in een onverbouwd appartement een beetje vreemd.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:35
ericplan schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 20:57:
@rube Het is een recent label, dus niet super makkelijk te krijgen. Maar omdat de rest van de appartementen B of C heeft is A in een onverbouwd appartement een beetje vreemd.
Maar wat is nu eigenlijk het probleem? Als je denkt dat de huurder opgelicht wordt, dan kan die het rapport toch opvragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
ericplan schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 20:57:
Kan het zijn dat de totale oppervlakte die grenst aan de buitenzijde (relatief) minder is bij dit specifieke appartement?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

ericplan schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:22:

Ik ken ook wel sociale huurwoningen (rijtjeswoning) uit 1984 waar niks aan is gebeurt met energielabel A of B. Oud dubbelglas, tochtroosters, gasketel, geen zonnepanelen.

Volgens mij is er niet zoveel toezicht op die energielabels. Het verbaast me dus niks dat er zoveel woningen zijn met een goed label ;)
phicoh schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 21:09:
[...]

Maar wat is nu eigenlijk het probleem? Als je denkt dat de huurder opgelicht wordt, dan kan die het rapport toch opvragen?
Los van de nadelen voor een hogere huur vind ik maatschappelijk de zogenaamde sjoemellabels niet wenselijk. Het energielabel van een woning moet mijn inziens een representatief beeld geven van de energie-kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03:31

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Dre Ook ik ken een aantal sociale? huurwoningen (rijtjeswoningen) in mijn directe omgeving, toevallig ook uit 1984 waaraan volgens mij ook niets substantieels verbeterd is. Behalve dan dat voor bijvoorbeeld 4 woningen op dezelfde dag vrijwel identieke energielabels A+ afgegeven zijn (labelsystematiek met EI - EnergieIndex, dus niet de heel oude maar ook niet de nieuwe methodiek).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

phicoh schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 21:09:
[...]
Als VvE zien we de verhuurder(woont in Zuid Afrika) liever vertrekken. Maar gesjoemel met het label, in combinatie met de hoge WOZ, kan er voor zorgen dat de woning net in het vrije segment terechtkomt. Leuk voor de verhuurder, maar de incentive om te verkopen verdwijnt dan. En wij blijven zitten met een (ver)huurder die het allemaal niets interesseert.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
ericplan schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 07:26:
Als VvE zien we de verhuurder(woont in Zuid Afrika) liever vertrekken. Maar gesjoemel met het label, in combinatie met de hoge WOZ, kan er voor zorgen dat de woning net in het vrije segment terechtkomt. Leuk voor de verhuurder, maar de incentive om te verkopen verdwijnt dan. En wij blijven zitten met een (ver)huurder die het allemaal niets interesseert.
Ik neem aan dat dat gewoon pech is. Als die woning net op het randje zit, dan kan die verhuurder waarschijnlijk nog wel wat meer maatregelen nemen om dat label te houden. Of eigenlijk, de WOZ hoog te houden. Het zou best kunnen dat op dit moment een eigenaar niet eens zo heel veel moeite hoeft te doen om de WOZ omhoog te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

ericplan schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 07:26:
[...]

Heb inmiddels het hele rapport binnen en het label lijkt te kloppen. Wel aan de bovengrens van label A overigens.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:11
ericplan schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 16:24:
[...]

Heb inmiddels het hele rapport binnen en het label lijkt te kloppen. Wel aan de bovengrens van label A overigens.
Toch maatregelen genomen?
En waar heb je het kunnen opvragen?

[ Voor 6% gewijzigd door BarryH op 27-06-2024 16:29 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

BarryH schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 16:29:
[...]
Toch maatregelen genomen?
En waar heb je het kunnen opvragen?
Nee, originele staat. Gegevens, zoals Uw voor het oude dubbel glas, lijken te kloppen. De verhurend makelaar was zo vriendelijk het op te sturen naar het bestuur van de VvE.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
ericplan schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 16:44:
[...]

Nee, originele staat. Gegevens, zoals Uw voor het oude dubbel glas, lijken te kloppen. De verhurend makelaar was zo vriendelijk het op te sturen naar het bestuur van de VvE.
Als je rondom buren hebt is er natuurlijk weinig verlies oppervlak.
Mijn zoon heeft 30m2 met aan 1 kant de liftschacht , ouderwets dubbel glas en 4 cm piepschuim voor de houten panelen onder het glas. En ca 70m3 gas per jaar bij 17 graden binnen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

BarryH schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 17:40:
[...]
Als je rondom buren hebt is er natuurlijk weinig verlies oppervlak.
Mijn zoon heeft 30m2 met aan 1 kant de liftschacht , ouderwets dubbel glas en 4 cm piepschuim voor de houten panelen onder het glas. En ca 70m3 gas per jaar bij 17 graden binnen
Met zo'n laag verbruik is er ook geen businesscase voor een warmtepomp. Gas snel de deur uitdoen zodat je in ieder geval dat vastrecht kwijt bent.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
ericplan schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 17:48:
[...]

Met zo'n laag verbruik is er ook geen businesscase voor een warmtepomp. Gas snel de deur uitdoen zodat je in ieder geval dat vastrecht kwijt bent.
Hij huurt als student en moet er over ca 1,5 jaar uit. Dus het blijft even bij piepschuim en teleurgesteld de woco bellen toen bleek dat bij het vervangen van het oude dubbele glas wat lek was weer gewoon ouderwets dubbel glas was teruggeplaatst ipv hr++

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Dit is een leuk project zeg:

https://www.warmteuitdevecht.nl/

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Interessant dat een paar slangen genoeg zijn als warmtewisselaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
phicoh schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 09:30:
Interessant dat een paar slangen genoeg zijn als warmtewisselaar
Is wel 200m slang :P

Artikel gelezen? Metalen buizen zouden beter (kleine warmtewisselaar mogelijk) zijn geweest, maar bij kiezen voor RVS zou het veel duurder zijn uitgevallen. Als je dan toch de ruimte hebt....

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
JeroenH schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:03:
Is wel 200m slang :P

Artikel gelezen? Metalen buizen zouden beter (kleine warmtewisselaar mogelijk) zijn geweest, maar bij kiezen voor RVS zou het veel duurder zijn uitgevallen. Als je dan toch de ruimte hebt....
Het verbaast me dat 200m slang zo'n enorm vermogen kan leveren. Een besparing van 3500 m3 gas is enorm veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
phicoh schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:17:
Het verbaast me dat 200m slang zo'n enorm vermogen kan leveren. Een besparing van 3500 m3 gas is enorm veel.
Als de temperatuur van het water niet te koud is, en de warmtepomp efficiënt genoeg.... plus, hun piekbelasting dekken ze nog af met wat aardgas. Kennelijk kan het.

Jammer dat ik geen rivier voor mijn huis heb :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:34
Ik denk dat ze iets over het hoofd hebben gezien. Als het koudemiddel in de slang onder nul is, zelfs al is het water nog boven nul, zal zich ijs vormen op de slang. Dit is nu eenmaal de wijze waarop ijsbanen worden gemaakt.
Dus tenzij ze een defrost optie in de aansturing hebben zitten zal zich tijdens een koude periode een steeds dikker ijslaag vormen en de opbrengst minimaal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:03

de Peer

under peer review

hanev001 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:05:
Ik denk dat ze iets over het hoofd hebben gezien. Als het koudemiddel in de slang onder nul is, zelfs al is het water nog boven nul, zal zich ijs vormen op de slang. Dit is nu eenmaal de wijze waarop ijsbanen worden gemaakt.
Dus tenzij ze een defrost optie in de aansturing hebben zitten zal zich tijdens een koude periode een steeds dikker ijslaag vormen en de opbrengst minimaal worden.
Met stromend water van minimaal 5 graden zal dat wel meevallen lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
de Peer schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:10:
Met stromend water van minimaal 5 graden zal dat wel meevallen lijkt me?
Hoeveel stroom zit er in de Vecht? Ik neem aan dat dat afhankelijk is van regenval. En waarom zou het minimaal 5 graden moeten zijn? Zo diep zitten ze niet. Als het flink vriest dan kan het toch vlak onder het ijs wel kouder worden dan 5 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:03

de Peer

under peer review

phicoh schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:36:
[...]

Hoeveel stroom zit er in de Vecht? Ik neem aan dat dat afhankelijk is van regenval.
Nou stil staat hij in ieder geval nooit.
En waarom zou het minimaal 5 graden moeten zijn?
Gokje.
Zo diep zitten ze niet. Als het flink vriest dan kan het toch vlak onder het ijs wel kouder worden dan 5 graden?
Ja vlak onder het ijs wel ja, maar dat is dan maar een deel van die 200 meter slang.

Als dat de worst case situatie is, zou ik het prima aandurven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Idd, als je 3 van de 365 dagen in het jaar een bevroren wamtepomp hebt, heb je alsnog al die andere dagen prima verwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
de Peer schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:42:
Nou stil staat hij in ieder geval nooit.
Uit wikipedia:
De Vecht is een van de weinige rivieren waarbij het water soms (gedeeltelijk) de rivier óp stroomt, doordat het water in het IJsselmeer aanzienlijk hoger staat dan dat van de Vecht bij de sluis in Muiden. Alleen bij heel hevige regen stroomt de rivier naar de monding toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@hanev001 ijsvorming valt wel mee bij oppervlaktewaterwisselaars, de temperatuur aan de buitenkant van de slang is door de warmteweerstand van tyleen wat hoger dan in de slang en voordat je de latente warmte eruit hebt is het bij enige stroming al verder.
En anders heb je een eisspeicher. Ook goed :)
Verder staat in hun FAQ ook het een en ander hierover.

[ Voor 8% gewijzigd door Proton_ op 28-06-2024 14:15 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Deze warmtewisselaar ligt overigens op de bodem. De foto is gemaakt toen er nog lucht in de slangen zaten. Bij het vullen met glycol-mix is de wisselaar gezongen op ongeveer 1,5 meter diepte. IJs is hier een zeer klein risico.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20-09 16:23
Als bevriezen van vaarten tot op de bodem zo makkelijk was, hadden ze dat in Friesland al in alle elf steden geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
FransvWoerkom schreef op maandag 1 juli 2024 @ 13:19:
Als bevriezen van vaarten tot op de bodem zo makkelijk was, hadden ze dat in Friesland al in alle elf steden geïnstalleerd.
Waarom is er nog geen "ElfStedenNet, het grootste warmtenet van Nederland"? Alle Friezen die willen schaatsen, kunnen dan gewoon hun (warmtenet)verwarming hoog zetten en de ramen open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09 20:18
UUDIBUUDI schreef op maandag 1 juli 2024 @ 15:49:
[...]

Waarom is er nog geen "ElfStedenNet, het grootste warmtenet van Nederland"? Alle Friezen die willen schaatsen, kunnen dan gewoon hun (warmtenet)verwarming hoog zetten en de ramen open.
Omdat ze al het Thialf hebben? en omdat het in 2012 en 2020 al niet rendabel was om flevonice te koelen: https://nos.nl/artikel/23...wereld-door-warme-winters

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
LinuZZ schreef op maandag 1 juli 2024 @ 19:59:
[...]

Omdat ze al het Thialf hebben? en omdat het in 2012 en 2020 al niet rendabel was om flevonice te koelen: https://nos.nl/artikel/23...wereld-door-warme-winters
Maar het idee was toch om huizen te verwarmen en de restkou te gebruiken om een ijsroute te koelen?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

KabouterSuper schreef op maandag 1 juli 2024 @ 20:33:
[...]

Maar het idee was toch om huizen te verwarmen en de restkou te gebruiken om een ijsroute te koelen?
Ook bij mij in de achtertuin - Wijchens meer voor TEO - en dan krijg je dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cmPGeas5k4SQFk7vLm44x9IBHiI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2v4T2NndtuXcDXv5i8raV4zs.jpg?f=user_large

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:35
phicoh schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:17:
[...]

Dit was ook een gaaf project: Femme in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis" van Tweakers-oprichter Femme _O_

CC @JeroenH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20-09 20:45
https://nos.nl/artikel/25...as-vanwege-krap-stroomnet
'We' zijn lekker bezig...
Gelukkig wordt er nog niet gesproken over het plaatsen van een kolencentrale of zo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• overhyped
Wat ik vooral schokkend vindt is dat er opgeroepen wordt om niet all electric te gaan.

Prima dat je even wat aggregaten neerzet, maar ga de definitieve oplossing niet uitstellen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Ik vind wat er in de media opduikt op gebied van verslaggeving over energie regelrecht stuitend.

Ze snappen het niet, ze willen het niet snappen, ze willen vooral de mensen bang maken.

Terwijl in realiteit de elektrificatie in de goeie richting evolueert. Misschien niet snel genoeg maar ja, je hebt nog altijd zoiets als de realiteit. Het is werken en uitvoeren.

Er kunnen misschien nog wel gascentrales of zelfs kolencentrales bijgebouwd of in stand gehouden. Maar als die bijna nooit moeten werken dan is er op gebied van klimaat en duurzaamheid niet zoveel aan de hand. Het is een backup net zoals een ziekenhuis backupgeneratoren heeft die bijna nooit werken behalve af en toe een test.
Kost allemaal veel geld maar enig alternatief kost nog veel meer.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20-09 16:47
Wat een nieuwsbericht, van de NOS notabene.

Ik krijg altijd een beetje jeuk van warmtenetten, dat is toch wel een hele grote melkkoe waar enkele partijen flink hun zakken mee vullen.

En zo'n warmtepomp een grote energieverbruiker? Tja, daar denk ik toch anders over...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D3Y-in3zW3NeadipxMUVVJIxX4Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oEY7UCiJq3ikaWzpo3iuJcpm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 19:09
Ik verbaasde me er ook over. Ze suggereerden dat als all electric gebruiker zit je er 's winters niet warm bij als er een poos geen stroom is (tot zover kan ik nog meekomen in de redenatie). Maar die gasgestookte ketel of hybride warmtepomp doet het dan nog prima als er even geen stroom is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20-09 16:23
G-addict schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 12:46:
Wat een nieuwsbericht, van de NOS notabene.

Ik krijg altijd een beetje jeuk van warmtenetten, dat is toch wel een hele grote melkkoe waar enkele partijen flink hun zakken mee vullen.

En zo'n warmtepomp een grote energieverbruiker? Tja, daar denk ik toch anders over...
[Afbeelding]
Ja, er zijn nu warmtepompen waarmee je dezelfde temperatuur kunt bereiken als je cv-ketel met je krappe radiatoren in je matig geïsoleerde huis. Helaas, en dat wordt er niet bij verteld, hebben die warmtepompen het hele jaar een beroerde COP dus een hoog energiegebruik. En voor de meeste mensen is 4000kWh meer dan 2000 kuub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Ik denk dat er veel angst is voor verwarming op elektrisch element.
Volgens mij is dat niet nodig (mits juiste installateur etc).
Ik ga het toch doen komend jaar. Om van de laatste 50-100m3 gas af te komen.
En dan daarna thuisaccu en V2L auto voor nood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Exact, een lading gascentrales voor het piekverbruik past nog altijd prima binnen een 90% reductie van het gasverbruik in Europa, zeker als die op biogas of anderszins klimaatneutrale brandstoffen draaien op termijn.

De beleidsmakers (nationaal en EU) weten dat ook wel en sturen daarop aan, maar naar het grote publiek is het een vrij complex onderwerp - "alles electrisch" is een eenvoudigere boodschap dan "een mix van diverse energiebronnen/dragers, voor een optimaal resultaat".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
Ik vind dat Europa wel eens zou mogen investeren in een kwaliteitsvolle reclamespot over het Europese elektriciteitsnet.

In vergelijking met de rest van de wereld is het gewoon met heel veel voorsprong het beste, meest performante, meest geinterconnecteerde net dat er bestaat.
En het zal nog veel beter worden.

Ik weet dat het moeilijk uit te leggen is maar het moet toch mogelijk zijn om dit in niet technische termen uit te leggen of uit te beelden.

Het zou het Europese gevoel versterken denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:17
En dan in het journaal een dame van de bbb die wil waarschuwen dat door elektriciteitsuitval je met een volledige WP in de kou zit...
Dat je dat met een hybride WP, maar ook met een enkele gasketel dat ook hebt, zegt ze er niet bij. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 02:47
Wozmro schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 14:17:
Ik vind dat Europa wel eens zou mogen investeren in een kwaliteitsvolle reclamespot over het Europese elektriciteitsnet.

In vergelijking met de rest van de wereld is het gewoon met heel veel voorsprong het beste, meest performante, meest geinterconnecteerde net dat er bestaat.

Ik weet dat het moeilijk uit te leggen is maar het moet toch mogelijk zijn om dit in niet technische termen uit te leggen of uit te beelden.

Het zou het Europese gevoel versterken denk ik.
Hmm, dit jaar 2024 al 3x uitval: paar minuten, anderhalf uur en deze week twee en een half uur. Na 3 kwartier geeft mijn UPS t op en om nou meteen een generator aan te schaffen....

Betrouwbaarheid loopt terug, ik vind t wat te vroeg voor een spotje.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20-09 20:45
Ik denk dat je niet heel Europa over een kam mag scheren. Ik weet dat in Scandinavië in de winter nog geregeld de stroom uitvalt, voor meerdere uren.
En ik meen in de zuidelijke landen, zoals Spanje en Portugal, ook.
Verder weet ik het niet, maar ik denk dat er in nog wel meer landen de stroom toch nog wel eens uitvalt.
Dat dat in Nederland zelden voorkomt, wil niet zeggen dat dat net zo goed gaat in heel Europa...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05:15

In vergelijking met de rest van de wereld is het gewoon met heel veel voorsprong het beste, meest performante, meest geinterconnecteerde elektriciteitsnet dat er bestaat.
Europa heeft het meest geïnterconnecteerde elektriciteitsnet dat er bestaat?
Zodra ik een energiecontract bij een Belgische of Duitse energieleverancier kan afsluiten ben ik het met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
gerritjan schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 19:02:
[...]

Europa heeft het meest geïnterconnecteerde elektriciteitsnet dat er bestaat?
Zodra ik een energiecontract bij een Belgische of Duitse energieleverancier kan afsluiten ben ik het met je eens.
Dat kun je, bij hun Nederlandse entiteiten.

Maar je snapt zelf ook wel wat hij bedoeld. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
Wat ik vooral vreemd vind is dat ze warmtepompen gelijk trekken met elektrische auto's. Ik heb beide maar mijn warmtepomp piekt ergens op max 2500 watt en de auto doet 11.000 en er wordt constant geroepen dat dat sneller moet. De VEH heeft al jaren een stand van zaken overzicht en het is duidelijk dat met name het piekvermogen (kw) dat geleverd moet kunnen worden een probleem is, niet de totale hoeveelheid energie (kWh).
Een huis gebruikte in 2010 gemiddeld 4000 kWh stroom en 2000 kuub gas ofzo. Mijn huis verbruikt nu 4500 kWh stroom en 0 kuub gas. Die auto is qua kW het probleem en niet de warmtepompen in mijn ogen.
(Correct me if I'm wrong, verder ben ik een complete leek)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

wheli schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 21:01:
Wat ik vooral vreemd vind is dat ze warmtepompen gelijk trekken met elektrische auto's. Ik heb beide maar mijn warmtepomp piekt ergens op max 2500 watt en de auto doet 11.000 en er wordt constant geroepen dat dat sneller moet. De VEH heeft al jaren een stand van zaken overzicht en het is duidelijk dat met name het piekvermogen (kw) dat geleverd moet kunnen worden een probleem is, niet de totale hoeveelheid energie (kWh).
Een huis gebruikte in 2010 gemiddeld 4000 kWh stroom en 2000 kuub gas ofzo. Mijn huis verbruikt nu 4500 kWh stroom en 0 kuub gas. Die auto is qua kW het probleem en niet de warmtepompen in mijn ogen.
Waarom moet die auto perse op 11kw, ik heb de lader op max 6kW ingesteld, scheelt alweer de helft en smorgens is hij ook vol.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:04
Het hangt helemaal af van je laadgedrag en de tijden waarop je laadt.
Als je hem om 5 uur inprikt en dan een paar uur op vol vermogen laadt dan zit je midden in de avondspits en versterk je de netcongestie.
Wanneer je in de zomer vooral midden op de dag laadt en het hele jaar midden in de nacht wanneer het waait dan laadt je groen en help je netcongestie voorkomen.
Je kunt prima je auto volgooien tussen 1 en 4 's nachts met 11 kW.
Met laag vermogen langer laden en daardoor dan ook ochtend- of avondspits meepakken is minder gunstig voor het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Niet online
wheli schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 21:01:
(van leek tot leek ;) )
De kern van waarheid daarin is dat het stroomnet nu niet in staat is om overal iedereen warme billetjes te geven op zonloze, windloze en ijskoude dagen ingeval iedereen massaal aan de WP gaat. Dat is ook een probleem, maar wel van een andere categorie dan dagelijkse 11kW piekbelasting voor EV laden op momenten waarbij het toch al druk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
klump4u schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 21:31:
[...]

Waarom moet die auto perse op 11kw, ik heb de lader op max 6kW ingesteld, scheelt alweer de helft en smorgens is hij ook vol.
Ik doe dat ook hoor; als ik op EPEX zie dat er een zonnedip is tussen 11 en 15 uur laad ik op 11 kW en op andere momenten mn als ik hem in de avond eraan zet (ik moet openbaar laden en kan zover ik weet daarmee niet uitgestelde start instellen) op halve kracht.
Mn punt is dat 2500 watt maximaal van de WP (in de praktijk vaak veel veel minder, 550-1200 watt continue) minder dan de helft is van de piek van mn over, inductieplaat, vaatwasser en wasmachine. Wel continu natuurlijk. Dus dat elektrische auto's de schuld krijgen is m.i. soort van terecht, maar die warmtepomp niet. Dan moeten we ook die andere apparaten en mn de inductiekookplaat gaan peakshaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
FransvWoerkom schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 13:20:
[...]

Ja, er zijn nu warmtepompen waarmee je dezelfde temperatuur kunt bereiken als je cv-ketel met je krappe radiatoren in je matig geïsoleerde huis. Helaas, en dat wordt er niet bij verteld, hebben die warmtepompen het hele jaar een beroerde COP dus een hoog energiegebruik. En voor de meeste mensen is 4000kWh meer dan 2000 kuub.
Zo heel slecht hoeft het niet te zijn.
Kijk eens naar de specificaties van de warmtepomp in de volgende link:

https://www.stiebel-eltron.nl/toolbox/product/?204252

Als de aanvoertemperatuur boven de 60⁰C komt bij een buitentemperatuur van -10⁰C dan duikt de COP pas onder de 2. Niet dat een COP van 2 geweldig is, maar in mijn voorgaande, niet nageisoleerde jaren 50 woning met enkel glas boven kreeg ik het met een Ta van 50⁰C ook prima 20⁰C binnen als het tot -10⁰C vroor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20-09 14:52
G-addict schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 13:17:
[...]

Zo heel slecht hoeft het niet te zijn.
Kijk eens naar de specificaties van de warmtepomp in de volgende link:

https://www.stiebel-eltron.nl/toolbox/product/?204252

Als de aanvoertemperatuur boven de 60⁰C komt bij een buitentemperatuur van -10⁰C dan duikt de COP pas onder de 2. Niet dat een COP van 2 geweldig is, maar in mijn voorgaande, niet nageisoleerde jaren 50 woning met enkel glas boven kreeg ik het met een Ta van 50⁰C ook prima 20⁰C binnen als het tot -10⁰C vroor.
Je omschrijft precies het probleem: Temperatuur -10, als gevolg hiervan gaat de aanvoertemperatuur CV omhoog, COP naar beneden, met als resultaat veel stroomverbruik op dat moment. Meer dan er is.
Dit is het mede het gevolg van een beleid dat heel erg is gefixeerd op de installatiecomponent van de energietransitie. Wanneer huizen eerst goed geïsoleerd worden, en geschikt zijn gemaakt voor LT verwarming kun je met een lullig klein warmtepompje toe, en speelt dit probleem helemaal niet.
Maar door subsidies op warmtepompen en saldering is jarenlang impliciet uitgedragen dat het stroomverbruik niet uit maakt, want dan gooi je toch een paar extra paneeltjes op je dak.

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
Mjier schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 13:49:
[...]

Je omschrijft precies het probleem: Temperatuur -10, als gevolg hiervan gaat de aanvoertemperatuur CV omhoog, COP naar beneden, met als resultaat veel stroomverbruik op dat moment. Meer dan er is.
Dit is het mede het gevolg van een beleid dat heel erg is gefixeerd op de installatiecomponent van de energietransitie. Wanneer huizen eerst goed geïsoleerd worden, en geschikt zijn gemaakt voor LT verwarming kun je met een lullig klein warmtepompje toe, en speelt dit probleem helemaal niet.
Maar door subsidies op warmtepompen en saldering is jarenlang impliciet uitgedragen dat het stroomverbruik niet uit maakt, want dan gooi je toch een paar extra paneeltjes op je dak.
Je hebt natuurlijk gelijk. Uiteraard is het eerst isoleren, luchtdicht mmaken etc van de woning veel beter, onafhankelijk van welk verwarmingstoestel dan ook. Ik ben niet helemaal helder in mijn uitleg, wellicht door een griepje wat ik deze week onder de leden heb.

Ik doel er meer op dat er steeds efficiëntere warmtepompen komen, een cop van >2 bij een Ta van 60⁰C en een buitentemperatuur van -10⁰C was enkele jaren geleden nog niet denkbaar. De ontwikkelingen zullen nog wel even doorgaan, ik ben benieuwd waar de techniek over een paar jaar staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
G-addict schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 20:11:
Ik doel er meer op dat er steeds efficiëntere warmtepompen komen
Heb je daar een voorbeeld van? Want in de praktijk doet mijn R410a-model (stammend uit 2018) het qua efficiency nog minimaal net zo goed als de nieuwere R32 en R290 modellen.
De ontwikkeling bij warmtepompen zit hem de laatste jaren vooral in de geluidsproductie en de nieuwe koelmiddelen. Qua efficiency is er niet veel vooruitgang.

(Verder wel met je eens hoor, mijn WP neemt zelden meer dan 1 kW op uit het net, alleen bij de SWW-cyclus gaat ie tot 2 kW).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Andrehj schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 20:15:
[...]

Heb je daar een voorbeeld van? Want in de praktijk doet mijn R410a-model (stammend uit 2018) het qua efficiency nog minimaal net zo goed als de nieuwere R32 en R290 modellen.
Niet specifiek. Maar kan mij nog wat grafieken herinneren van een jaar of 6 geleden (gedurende een opleiding) waarin de cop bij een lagere Ta al onder de 2 dook bij een buitentemperatuur van -10⁰C. Toen was een aanvoertemperatuur van 60⁰C niet eens haalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
G-addict schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 20:23:
Niet specifiek. Maar kan mij nog wat grafieken herinneren van een jaar of 6 geleden (gedurende een opleiding) waarin de cop bij een lagere Ta al onder de 2 dook bij een buitentemperatuur van -10⁰C. Toen was een aanvoertemperatuur van 60⁰C niet eens haalbaar.
Deze data is van mijn Mitsbishi WP (verkrijgbaar sinds eind 2018):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vly_aqSGEpNg7a986Xo5Ow8VHwU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dVHCtSDnasjVuQqndmCO5aAR.jpg?f=user_large
Bij -10 haalt die ook geen 60 graden meer, maar voor verwarmen dan nog wel een COP van ca 3.5. In ieder geval een stuk beter dan 2.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
Mjier schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 13:49:
[...]

Zo ervaar ik het niet. Er wordt nog steeds heel veel nadruk gelegd op isoleren als randvoorwaarde voor een warmtepomp. Nog vaak zo sterk dat mensen dan afhaken (en ook niet gaan isoleren) .

De makke is veel meer dat mensen nog naar 3x25A gestuurd worden en mensen gaan denken dat dat dan ook gebruikt kan worden. Terwijl 1x25A echt zat is en je prima met minder toekan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:34
BarryH schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 20:56:
[...]

Zo ervaar ik het niet. Er wordt nog steeds heel veel nadruk gelegd op isoleren als randvoorwaarde voor een warmtepomp. Nog vaak zo sterk dat mensen dan afhaken (en ook niet gaan isoleren) .

De makke is veel meer dat mensen nog naar 3x25A gestuurd worden en mensen gaan denken dat dat dan ook gebruikt kan worden. Terwijl 1x25A echt zat is en je prima met minder toekan
Wat betreft kosten maakt dat niets uit de tarieven zijn het zelfde. Dus de vraag is heeft je apparatuur aan 1fase voldoende of is 3fase nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
Een woning moet voldoende geïsoleerd zijn om het mogelijk te maken dat je met je warmtepomp de twee dagelijkse spitsmomenten(ochtend- en avondpiek) kan ontwijken zonder daarmee op comfort in te boeten.

Dus pakweg 2h, max 3h een uitgeschakelde verwarming zou je niet mogen merken in je comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Wozmro schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 21:27:
Een woning moet voldoende geïsoleerd zijn om het mogelijk te maken dat je met je warmtepomp de twee dagelijkse spitsmomenten(ochtend- en avondpiek) kan ontwijken zonder daarmee op comfort in te boeten.

Dus pakweg 2h, max 3h een uitgeschakelde verwarming zou je niet mogen merken in je comfort.
Er moet vooral slimmere apparatuur komen (open standaard) waarmee grootverbruiks apparaten onderling met elkaar kunnen communiceren en de net belasting kunnen balanceren.
Je zal gemiddeld 30-45 minuten koken en/of de oven gelijk aanzetten. Op dat moment moet de warmtepomp in vermogen afschalen of uitgaan. Mooiste is een modulerend signaal.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
hanev001 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 21:17:
[...]

Wat betreft kosten maakt dat niets uit de tarieven zijn het zelfde. Dus de vraag is heeft je apparatuur aan 1fase voldoende of is 3fase nodig.
Als je in een 1 gezinswoning 3 fase apparatuur nodig hebt is er iets geks aan de hand .
Kookplaten zijn 3x1fase (dus geen echte 3fase), je auto met 11kW opladen is vrij discutabel en een warmtepomp van meer dan 9kW thermisch vermogen is ook voor de uitzonderingen.

Het probleem is het idee dat je aan 5kW vermogen niet voldoende hebt (in pieken). 2,5kW langdurig is echt voldoende.
En het tarief is gelijk op dit moment, maar de kosten zijn voor een groot deel gedreven door het gelijktijdig vermogen (zeker net verzwaring).

[ Voor 20% gewijzigd door BarryH op 12-07-2024 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
BarryH schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 21:53:
[...]
je auto met 11kW opladen is vrij discutabel....
Nu laad ik zo veel mogelijk op zonnestroom, meestal 1 fase, soms 3 fasen, maar dan is dat bijna altijd grotendeels "eigen" PV stroom. Maar een enkele keer lukt dat niet en laad ik op de maximale snelheid van 11 kw vanuit het net. Waarom is dat discutabel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:26
Ik denk dat er gedoeld wordt op belasting van het net. Maar als je morgen om 14:00 uur met 182% groene stroom met 11 kW gaat laden, dan ben je denk ik lekker bezig! Hangt dus van het moment af.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
rube schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 22:33:
[...]

Nu laad ik zo veel mogelijk op zonnestroom, meestal 1 fase, soms 3 fase, maar dan is dat bijna altijd grotendeels "eigen" PV stroom. Maar een enkele keer lukt dat niet en laad ik op de maximale snelheid van 11 kw vanuit het net. Waarom is dat discutabel?
Omdat het net is uitgelegd op 1,5-3kW per woning. Dus dit is een flinke overbelasting.
Terwijl 99% van de tijd er meer dan genoeg tijd is om in een langzamer tempo de auto te laden.
Het enige argument voor 11kW laden is dat de meeste auto’s op hoge laadsnelheid een nettere belasting geven en de efficiëntie wat hoger ligt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:26
BarryH schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 22:39:
[...]
Het enige argument voor 11kW laden is dat de meeste auto’s op hoge laadsnelheid een nettere belasting geven en de efficiëntie wat hoger ligt
Niet mee eens. Een overschot aan groene energie (door veel zon en/of wind) is ook een goede reden, anders wordt er afgeschakeld. De stroom is dan bovendien erg goedkoop, fijne bijkomstigheid.

Als je veel afneemt op een moment dat er veel ingevoed wordt op het net, bijv. door veel zonnepanelen in jouw wijk, ontlast je het stroomnet dan niet juist?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
SebastiaanPs schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 22:50:
[...]

Niet mee eens. Een overschot aan groene energie (door veel zon en/of wind) is ook een goede reden, anders wordt er afgeschakeld. De stroom is dan bovendien erg goedkoop, fijne bijkomstigheid.

Als je veel afneemt op een moment dat er veel ingevoed wordt op het net, bijv. door veel zonnepanelen in jouw wijk, ontlast je het stroomnet dan niet juist?
ALS er lokaal veel overschot is ontlast je inderdaad, maar hoe weet je dat?
Zeker als je buren ook EVs hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Niet online
Ik weet niet in hoeverre netspanning bruikbaar is om te sturen, maar als het PV overschot "de wijk niet uit komt" dan lijkt mij 250V wel een goede indicator om wat af te gaan nemen. Voeg daar tijdvakken en day-ahead tarieven aan toe en dan kom je aardig uit lijkt me. Zolang we dat niet massaal doen (regelen op basis van netspanning lijkt me een gevarenzone) zie ik geen problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:50

Termy

valt er nog wat te fragge?

Als de netspanning niet tegen de grenzen (zowel boven als beneden) aanloopt dan maakt het toch helemaal niet uit hoe snel je laadt of hoeveel je teruglevert? Blijkbaar kan het lokale net dat dan prima hebben.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Termy schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 16:02:
Als de netspanning niet tegen de grenzen (zowel boven als beneden) aanloopt dan maakt het toch helemaal niet uit hoe snel je laadt of hoeveel je teruglevert? Blijkbaar kan het lokale net dat dan prima hebben.
Maakt wel uit.
De transformatoren zijn niet zo ingeregeld dat 253volt overeenkomt met de capaciteit van de trafo.
Daarnaast is het zo dat de trafo’s een genormeerde capaciteit hebben maar de kans groot is dat ze (in 1950 of 1970) overgedimensioneerd zijn door de fabrikant

Het is wel zo dat netbeheerders in gebieden waar de trafo er meermaals uitknalt het voltage opschroeven zodat omvormers eerder uitschakelen en overbelasting voorkomen wordt.
Verder lijkt me dat ook de belasting op het middenspanningsniveau van 10 of 15kV invloed heeft omdat een trafo een ingestelde reductiefactor heeft

[ Voor 8% gewijzigd door BarryH op 13-07-2024 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:50

Termy

valt er nog wat te fragge?

BarryH schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 16:45:
[...]

Maakt wel uit.
De transformatoren zijn niet zo ingeregeld dat 253volt overeenkomt met de capaciteit van de trafo.
Daarnaast is het zo dat de trafo’s een genormeerde capaciteit hebben maar de kans groot is dat ze (in 1950 of 1970) overgedimensioneerd zijn door de fabrikant

Het is wel zo dat netbeheerders in gebieden waar de trafo er meermaals uitknalt het voltage opschroeven zodat omvormers eerder uitschakelen en overbelasting voorkomen wordt.
Verder lijkt me dat ook de belasting op het middenspanningsniveau van 10 of 15kV invloed heeft omdat een trafo een ingestelde reductiefactor heeft
Ik las laatst idd dat de spanning verhoogd werd op plekken, waardoor omvormers uit vielen, omdat de stroom te hoog werd. Dan loop je duidelijk tegen de limieten aan. Maar als dat niet zo is en de spanning niet tegen de grenzen loopt lijkt het mij per definitie geen probleem. En als dat wel gebeurt dan moet de netbeheerder dat oplossen. Als dat betekent dat omvormers (eerder) uitvallen omdat het net niet verzwaard kan worden (geen materiaal/personeel/ruimte) dan is dat maar jammer, maar het lijkt me onzin om iets niet te doen omdat het misschien een probleem is.

Netbeheerkosten per uur op basis van capaciteit lijkt me een prima oplossing, overigens. Hier in de buurt zou het dan nauwelijks moeten uitmaken want de spanning is erg stabiel en er is aardig wat verbruik in de buurt (ziekenhuis, industrie), maar op andere plekken is het misschien wel echt een probleem om op 11 kW te laden op bepaalde momenten.

Ik zit overigens dynamisch dus ik laad alleen bij 'nood' op piekmomenten.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
BarryH schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 21:53:
[...]
Als je in een 1 gezinswoning 3 fase apparatuur nodig hebt is er iets geks aan de hand .
Och, 9kW aan omvormervermogen / zonnepanelen is toch niet heel bijzonder. En mijn kookplaat kan op vol vermogen ook 11kW trekken. Dan is er nog de warmtepomp die voor noodgevallen 8kW aan weerstandselementen heeft (de compressor is overigens ook een 3-fasen motor). Redenen genoeg waarom een 1x35A-aansluiting niet toereikend is.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
T-MOB schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 20:18:
[...]

Och, 9kW aan omvormervermogen / zonnepanelen is toch niet heel bijzonder. En mijn kookplaat kan op vol vermogen ook 11kW trekken. Dan is er nog de warmtepomp die voor noodgevallen 8kW aan weerstandselementen heeft (de compressor is overigens ook een 3-fasen motor). Redenen genoeg waarom een 1x35A-aansluiting niet toereikend is.
Ik zou net zeggen de apparatuur in de schuur met een 16 of 32 amp cee stekker vind driefasen wel prettig net als het inductie fornuis.
Voor de 15kw aan zonnepanelen ist ook wel handig...

We wonen niet allemaal in een rijtjeshuis met als hobby punniken.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Leuk allemaal, maar kijk maar eens naar de echte piekwaarden.
Alleen die 15kW panelen kan een echt hoog langdurig vermogen geven.
(En als je je wp onnozel hebt gedimensioneerd)

De nettarieven gaan de komende jaren omhoog en dan zal er meer differentiatie komen. Dan kan je maar beter naar een maatje kleiner kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
BarryH schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 23:00:

De nettarieven gaan de komende jaren omhoog en dan zal er meer differentiatie komen. Dan kan je maar beter naar een maatje kleiner kunnen
Mijn ervaring is dat tegen de 10 kW gewoon voor kan komen. Bijv. WP draait, oven staat op te warmen, espressomachine warmt op, er staan een paar pannen op het 'vuur'. Komt het vaak voor, nee. Duurt het lang, ook nee. Maar het komt wel gewoon voor.

Je kan daar gewoon een statistisch model van maken. Per apparaat maak je een model van vermogen en tijdstip tegen kans dat het apparaat op dat tijdstip dat vermogen gebruikt.

Dan neem je alle apparaten die op een trafo aangesloten zitten en je maakt een model hoe groot de kans is dat meer dan een bepaald vermogen op een bepaalde tijd optreedt. Dan een regel hoe groot de kans op overbelasting mag zijn en je kan uitrekenen hoe groot de capaciteit van de trafo moet zijn.

Het probleem van een capaciteitstarief is dat het alleen kijkt naar het piekgebruik. Dus iemand die 1 keer een piek heeft van 8 kWh betaalt (voor die periode) meer dan iemand die continu een WP op 3 kW laat draaien en een piek heeft van 4 kWh. Terwijl die WP in feit meer capaciteit kost.

Nog erger is als een capaciteitstarief het redabel maakt om een thuisaccu aan te schaffen. Dan gaat er opeens enorm veel geld naar China, terwijl netbeheerders ongeveer dezelfde kosten maken. En is iedereen slechter af.

Meer differentiatie op basis van de zwaarte van de aansluiting zou wel kunnen. Maar dat is blijkbaar te simpel, dus dat wordt niet voorgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Dat zal de 1x35A D karakteristiek er niet uitspringen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
BarryH schreef op maandag 15 juli 2024 @ 17:08:
Dat zal de 1x35A D karakteristiek er niet uitspringen
Maar het afzekeren van een woning het weinig te maken met wat er wel of niet uitspringt, maar meer wat de regels zijn.

Tot nu toe zal niemand protesteren tegen 3x25A. En wel tegen 3x35A. Daar ligt nu de grens. Met meer differentiatie kan ik me voorstellen dat er meer mensen zullen proberen om met minder capaciteit te doen. Zeker als de hoofdzekering een automatische is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

phicoh schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:39:
[...]

Nog erger is als een capaciteitstarief het redabel maakt om een thuisaccu aan te schaffen. Dan gaat er opeens enorm veel geld naar China, terwijl netbeheerders ongeveer dezelfde kosten maken. En is iedereen slechter af.

Meer differentiatie op basis van de zwaarte van de aansluiting zou wel kunnen. Maar dat is blijkbaar te simpel, dus dat wordt niet voorgesteld.
Voor grootverbruikers is er al een onderscheid tussen de fysieke aansluiting en het gecontracteerd vermogen. Dat gaat nu ook voor consumenten komen, en is niet gek. Je wilt ook dat consumenten slimmer omgaan met hun capaciteit, zeker op de piekmomenten van de dag. ‘s avonds rond het spitsuur zou je willen dat al die batterijen gaan invloeden, omdat dan de afnamepiek is.

Een tarief wat meer aandacht geeft aan het maximale piek in een maand (zoals ook bij de grootzakelijke markt al gebeurt) is dan niet gek. Idealiter wil je dat er ook nog aandacht komt voor het moment waarop dat gebeurt, waarmee je wat meer in het time-of-use domein komt. Nadeel daarvan is dat het onoverzichtelijker wordt voor consumenten. Anderzijds zullen die tarieven net dagdagelijks wijzigen, en grosso modo moet je gewoon vooral buiten de spits energie verbruiken.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Er ligt al een paar jaar een voorstel van de netbeheerders (volgens mij alle kWh boven de 2,5kW per aansluiting obv kwartierwaardes extra belasten)

Maar ik heb geen beweging gezien in de wetgeving.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
Krisp schreef op maandag 15 juli 2024 @ 18:32:
Een tarief wat meer aandacht geeft aan het maximale piek in een maand (zoals ook bij de grootzakelijke markt al gebeurt) is dan niet gek. Idealiter wil je dat er ook nog aandacht komt voor het moment waarop dat gebeurt, waarmee je wat meer in het time-of-use domein komt. Nadeel daarvan is dat het onoverzichtelijker wordt voor consumenten. Anderzijds zullen die tarieven net dagdagelijks wijzigen, en grosso modo moet je gewoon vooral buiten de spits energie verbruiken.
Uiteindelijk gaat het een vermogen kosten aan administratieve lasten, als je pech hebt gaat er een enorme bak geld naar China voor accu's, de politiek maakt er een gedrocht van (ongeveer net zoals het huidige nachttarief) en het levert niets op. Er moeten enorm veel mensen prima werkende meters gaan wisselen, mensen die ook iets nuttigs hadden kunnen doen.

In heel Nederland zal het elektriciteitsnet verzwaard moeten worden. Een capaciteitstarief gaat dat heus niet sterk verminderen. Wat het wel zal doen is de energietransitie vertragen.

Uiteindelijk kan je al dat geld en die moeite beter steken in het verzwaren van het net. Dan heb je nog wat.

Hopelijk snapt de politiek dat ook en is het daarom zo stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
BarryH schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 23:00:

Als ik het lasapparaat aanslinger zit ik al even op 35 ampere per fase voor een aantal seconden.
Dat gaat meestal goed soms ook niet.
Dat soms niet is als er al iets anders wat vermogen staat te trekken.
Maar dat is ook wel de ultieme uitzondering hier.

Waar ik het overigens wel met je eens kan zijn dat dit voor 99% van de huishoudens niet van toepassing is.

Normaal zie ik pieken van 8Kw wel eens, dat zou net gaan met 1x35amp.

Dat is afname

Terugleveren zit ik er uiteraard regelmatig boven.

En met genoeg terugleveren valt die 8kw natuurlijk ook gewoon compleet weg dan sta je nog altijd een paar kw het net in te drukken.

Maar driefasen is nu eenmaal een stuk handiger met wat zwaardere hobby apparatuur.

De wp komt nooit boven de 2700 watt als ie het druk heeft maar meestal hangt die ergens tussen de 800 en 1000 watt

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:12
wheli schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 12:58:
[...]

Ik doe dat ook hoor; als ik op EPEX zie dat er een zonnedip is tussen 11 en 15 uur laad ik op 11 kW en op andere momenten mn als ik hem in de avond eraan zet (ik moet openbaar laden en kan zover ik weet daarmee niet uitgestelde start instellen) op halve kracht.
Mn punt is dat 2500 watt maximaal van de WP (in de praktijk vaak veel veel minder, 550-1200 watt continue) minder dan de helft is van de piek van mn over, inductieplaat, vaatwasser en wasmachine. Wel continu natuurlijk. Dus dat elektrische auto's de schuld krijgen is m.i. soort van terecht, maar die warmtepomp niet. Dan moeten we ook die andere apparaten en mn de inductiekookplaat gaan peakshaven.
Met langzamer en langer koken krijg je het eten ook wel gaar. Alles vacuümgaren!

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Niet online
phicoh schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 08:44:
[...]

Uiteindelijk gaat het een vermogen kosten aan administratieve lasten, als je pech hebt gaat er een enorme bak geld naar China voor accu's, de politiek maakt er een gedrocht van (ongeveer net zoals het huidige nachttarief) en het levert niets op. Er moeten enorm veel mensen prima werkende meters gaan wisselen, mensen die ook iets nuttigs hadden kunnen doen.

In heel Nederland zal het elektriciteitsnet verzwaard moeten worden. Een capaciteitstarief gaat dat heus niet sterk verminderen. Wat het wel zal doen is de energietransitie vertragen.

Uiteindelijk kan je al dat geld en die moeite beter steken in het verzwaren van het net. Dan heb je nog wat.

Hopelijk snapt de politiek dat ook en is het daarom zo stil.
Dit inderdaad. Gewoon vol gas (haha) het net verzwaren, beter te laat dan nooit. Die semi-kunstmatige schaarste aan capaciteit hoeft er grotendeels niet te zijn...

Ik heb mijn EV de afgelopen tijd laten laden met max vermogen (11kW) tussen 11-16u op diverse dagen waar de energieprijs als een baksteen tot onder het nulpunt daalde in datzelfde tijdvak. Lijkt mij gunstig gedrag (mogelijk gemaakt ook door salderingsregeling), maar met een capaciteitstarief erbij ben ik gekke henkie als ik dat blijf doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Groene waterstof blijkt een onbereikbare (en dure) worst welke o.a. ons consumenten voorgehouden wordt.
En zeker voor verwarmen - dus de reclame van de cv-ketel producenten en de (groene) waterstoflobby:
"Waterstofketel - H2-ready" of "Waterstof en waterstofketel" of "waterstof cv-ketel voor de toekomst"
is tot 2040? niet meer dan gebakken lucht. - Of zie ik hier iets over het hoofd?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• overhyped
dunklefaser schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 11:29:
Groene waterstof blijkt een onbereikbare (en dure) worst welke o.a. ons consumenten voorgehouden wordt.
En zeker voor verwarmen - dus de reclame van de cv-ketel producenten en de (groene) waterstoflobby:
"Waterstofketel - H2-ready" of "Waterstof en waterstofketel" of "waterstof cv-ketel voor de toekomst"
is tot 2040? niet meer dan gebakken lucht. - Of zie ik hier iets over het hoofd?
Nee, je ziet niets over het hoofd. Waterstof is veel. te kostbaar om te verspillen voor zaken waar veel betere alternatieven zijn, zoals verwarming van huizen en personen auto's. Helaas is de fossiele lobby sterk.
Pagina: 1 ... 52 ... 80 Laatste