T-MOB schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:06:
Volgens mij is zijn punt vooral dat een extra kuub water zo goedkoop is dat het nauwelijks loont om er op te besparen. Dat is misschien niet heel duurzaam, maar ook weer heel menselijk. TVT is in dit topic ook een meergebezigde term dan bijvoorbeeld
EROI. Duurzaam doen is een stuk makkelijker als je het merkt in de portomonnee. Als de vaste kosten van het waternet in de kuubsprijs doorberekend worden dan wordt de prikkel om te besparen een stukje groter.
dat is misschien wel het grootste probleem, de EROI is voor consumenten zo verschrikkelijk lastig te bepalen dat het vrijwel niet te doen is. en net als je denkt dat je het af hebt, vergeet je toch weer iets. zo las ik een paar maanden geleden hier dat het vanuit co2 perspectief niet uit kan om op de fiets te gaan in plaats van met de auto, als je dieet uit vlees bestaat. dit kan energetisch vast weer de andere kant op berekend worden, en als je de

inname niet vergroot met fietsen, maar een appel extra eet dan is het allemaal weer heel anders.
wat dat betreft is terugverdientijd zo heerlijk makkelijk en voor iedereen bereikbaar (uitgave gedeeld door verwachtte inkomsten per periode, klaar) dan ben je met 2 variabelen klaar.
simpel voorbeeld: zonnepanelen
terugverdientijd hoef ik niet uit te leggen
EROI, geen idee hoeveel energie het kost dus terug naar CO2
volgens
https://www.zonnepanelenp...der-co2-met-zonnepanelen/ 320kg per paneel plus 30kg transport
vervolgens wordt een doorberekening gemaakt uitgaande van ,46g co2/kwh en komt de site uit op een co2 tvt van 3 jaar.
mijn zonnepanelen hebben gisteren echter staan pieken op het moment dat de co2 waarde per kwh op ,113 zat, en dat is voor het gros van de zomerdagen zo en dus geldt dat misschien wel voor 80% van de energie die je opwekt met zonnepanelen als je ze nu koopt. hop, co2 terugverdientijd zit meteen boven de 12 jaar.
zo, klaar, die is uitgerekend
oh nee, ik ben de omvormer en de koperkabels vergeten
en de stokoude bus van de monteurs die de spullenboel hebben geplaatst + slijtage aan gereedschap.
oke, alternatieve bron:
https://www.milieucentraa...panelen-goed-voor-klimaat
200 kilo per jaar voor 10 panelen verspreid over 25 jaar. (snel gerekend 500kg per paneel) oke, daar zal dan die omvormer en bus bij zitten neem ik aan.
350kg duurde 3-12 jaar in de vorige berekening, 500kg is dan 4-17 jaar
Met een bandbreedte van 3(no-brainer)-17(zinloos) jaar ben je mij kwijt en weet ik echt niet meer hoe ik energetisch zinvolle investeringen kan doen.
dan maar op de euro en gaan met die banaan.
oh ja, ik heb zelf een set waterzakken in de kruipruimte gelegd voor een buitenkraantje, toiletten en de wasmachine. en ik weet niet of die energetisch of op de euro zinvol zijn. wat ik wel weet is dat er ergens een lekje in zit en ze nu al leeg zijn na de enorme hoeveelheid regen van de afgelopen maanden. ik sta op het punt de hele zooi weg te doen want vanochtend hing ik in de kruipruimte om een bypass te maken zodat we weer kunnen doortrekken
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk