Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-09 12:48
EnerQi schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:59:
[...]

Ik lees Fluvius en denk gelijk aan België. Hou hierbij rekening dat je het mogen uitlezen via P1 eerst moet activeren via Fluvius. In Nederland staat dat standaard aan. *ervaringsdeskundige* :+
Zeer veel dank! Dit heeft dus al één van de problemen gedekt, namelijk dat mijn P1-poort geen stroom nodig heeft. Ik dacht al, bij een nieuwbouwappartement? 8)7

Ik ben ondertussen ook al op zoek gegaan in de hele kelder naar een stopcontact en goed nieuws: er is er ééntje dicht in de buurt. Als ik daar een stekkerblok op aansluit met daarop een wifi-extender, zou het probleem wellicht verholpen zijn, niet? Ik heb ondertussen al contact genomen met proximus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:16

martijn v o

Certified by Enphase.

Wozmro schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 19:58:
Betreft een warmtepompboiler: heeft er iemand een idee hoeveel m³ lucht daar doorheen moet om zijn werk te doen?

Ik heb mijn gasketel al 2 jaar niet meer gebruikt en zit te kijken om deze weg te doen.
De dubbelwandige uitlaat van de ketel zal wel blijven omdat die door de wand naar het dak van de woning gaat.

Misschien kan daarop dan ook een eventuele warmtepompboiler op aangesloten worden?

Dan zou ik geen gaten moeten boren door de voorgevel en daar roosters moeten plaatsen.
Dat staat netjes in de documentatie van de boiler en dat verschilt per type wel een beetje.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:01
Wozmro schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 19:58:
Betreft een warmtepompboiler: heeft er iemand een idee hoeveel m³ lucht daar doorheen moet om zijn werk te doen?
Die vraag kun je beter in het topic stellen wat speciaal daarvoor is geopend: Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21-09 09:38
Truus01 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:03:
[...]

De vaste kosten voor het water waren hoger dan mijn waterverbruik. Dat stimuleert totaal niet om ook maar iets aan mijn verbruik te veranderen. Eerder zelfs het tegenovergestelde, ik kijk nu niet meer zo nauw als ik de kraan eens wat langer open laat staan of het toilet een keer extra doorspoel...
Nou sorry hoor, maar dit is een instelling van likmevestje.
Dus het meer betalen aan vaste kosten is ineens een vrijbrief om extra te verbruiken/verspillen.

Eigenlijk zou ik er nog wel andere termen op los willen laten, maar goed, laten we het maar netjes houden.

Hoop dat de vaste kosten voor riool/waterzuivering, alsmede de afvalstoffenheffing je niet te hoog worden...

.

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11:18
[...]

De vaste kosten voor het water waren hoger dan mijn waterverbruik. Dat stimuleert totaal niet om ook maar iets aan mijn verbruik te veranderen. Eerder zelfs het tegenovergestelde, ik kijk nu niet meer zo nauw als ik de kraan eens wat langer open laat staan of het toilet een keer extra doorspoel...
Hallo!!
Dit is wel de Duurzame Kroeg!
#Pek #Veren

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:52
Volgens mij is zijn punt vooral dat een extra kuub water zo goedkoop is dat het nauwelijks loont om er op te besparen. Dat is misschien niet heel duurzaam, maar ook weer heel menselijk. TVT is in dit topic ook een meergebezigde term dan bijvoorbeeld EROI. Duurzaam doen is een stuk makkelijker als je het merkt in de portomonnee. Als de vaste kosten van het waternet in de kuubsprijs doorberekend worden dan wordt de prikkel om te besparen een stukje groter.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:18
T-MOB schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:06:
Volgens mij is zijn punt vooral dat een extra kuub water zo goedkoop is dat het nauwelijks loont om er op te besparen. Dat is misschien niet heel duurzaam, maar ook weer heel menselijk. TVT is in dit topic ook een meergebezigde term dan bijvoorbeeld EROI. Duurzaam doen is een stuk makkelijker als je het merkt in de portomonnee. Als de vaste kosten van het waternet in de kuubsprijs doorberekend worden dan wordt de prikkel om te besparen een stukje groter.
Klopt denk ik wel. Ik heb zelf geinvesteerd in een 5 m3 regenwateropslag. Ik gebruik dit voor de tuin en heb een kraan in de berging voor schoonmaken etc. Dit was al een investering die economisch gezien niet uit kan. Zou ik ook de toiletten hierop aan willen sluiten dan was de inverstering nog veel groter geweest.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:25
CvP_tweakers schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:28:
[...]

Hallo!!
Dit is wel de Duurzame Kroeg!
#Pek #Veren
Ik geloof dat mijn reactie verkeerd begrepen is. Ik geef aan dat ik de prijs van water te laag vind. Een hogere prijs zou verantwoord met het schaarse drinkwater verbeteren. En ik geef daarbij aan hoe dat in mijn situatie zou zijn.

Jullie weten ook niet dat ik voorheen op bijna iedere druppel lette. BV soms vergat de hond vers water te geven, omdat ik die de dag ervoor d'r bakje had gevuld en het toen bij de planten heb kunnen gooien. Of dat als er mijn familie op bezoek was, en er alleen een plasje werd gepleegd, we snel allemaal na mekaar gingen en dan pas doorspoelden.
Nou, dat soort dingen ga ik nu dus toch echt niet meer op letten. Mijn hond krijgt nu elke dag vers water. En als het bezoek door wil spoelen, moeten ze dat lekker doen.

Het is gewoon ook erg jammer dat (in mijn ogen simpele oplossingen) als douchewater of regenwater op het toilet aan (te laten) sluiten zo duur zijn. En geen gemeengoed.
En met bv een hogere prijs voor drinkwater zouden dat soort dingen zich wel terugverdienen. Nu totaal niet.

Maar ja, ga vooral door mij met pek en veren weg te zetten.
Overigens, pek is een fossiele brandstof en ik hoop dat je de veren niet hebt van een legbatterijkip.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Truus01 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:41:
[...]

Ik geloof dat mijn reactie verkeerd begrepen is. Ik geef aan dat ik de prijs van water te laag vind. Een hogere prijs zou verantwoord met het schaarse drinkwater verbeteren. En ik geef daarbij aan hoe dat in mijn situatie zou zijn.

Jullie weten ook niet dat ik voorheen op bijna iedere druppel lette. BV soms vergat de hond vers water te geven, omdat ik die de dag ervoor d'r bakje had gevuld en het toen bij de planten heb kunnen gooien. Of dat als er mijn familie op bezoek was, en er alleen een plasje werd gepleegd, we snel allemaal na mekaar gingen en dan pas doorspoelden.
Nou, dat soort dingen ga ik nu dus toch echt niet meer op letten. Mijn hond krijgt nu elke dag vers water. En als het bezoek door wil spoelen, moeten ze dat lekker doen.

Het is gewoon ook erg jammer dat (in mijn ogen simpele oplossingen) als douchewater of regenwater op het toilet aan (te laten) sluiten zo duur zijn. En geen gemeengoed.
En met bv een hogere prijs voor drinkwater zouden dat soort dingen zich wel terugverdienen. Nu totaal niet.

Maar ja, ga vooral door mij met pek en veren weg te zetten.
Overigens, pek is een fossiele brandstof en ik hoop dat je de veren niet hebt van een legbatterijkip.
Die veren zijn gewoon een restproduct van ganzenlever dus maak je geen zorgen. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
Vergeet niet dat je in de meeste gemeente via de rioolheffing nog eens een bedrag van rond de 2 euro per m³ betaalt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05:47
T-MOB schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:06:
dat is misschien wel het grootste probleem, de EROI is voor consumenten zo verschrikkelijk lastig te bepalen dat het vrijwel niet te doen is. en net als je denkt dat je het af hebt, vergeet je toch weer iets. zo las ik een paar maanden geleden hier dat het vanuit co2 perspectief niet uit kan om op de fiets te gaan in plaats van met de auto, als je dieet uit vlees bestaat. dit kan energetisch vast weer de andere kant op berekend worden, en als je de }:O inname niet vergroot met fietsen, maar een appel extra eet dan is het allemaal weer heel anders.

wat dat betreft is terugverdientijd zo heerlijk makkelijk en voor iedereen bereikbaar (uitgave gedeeld door verwachtte inkomsten per periode, klaar) dan ben je met 2 variabelen klaar.

simpel voorbeeld: zonnepanelen
terugverdientijd hoef ik niet uit te leggen
EROI, geen idee hoeveel energie het kost dus terug naar CO2
volgens https://www.zonnepanelenp...der-co2-met-zonnepanelen/ 320kg per paneel plus 30kg transport

vervolgens wordt een doorberekening gemaakt uitgaande van ,46g co2/kwh en komt de site uit op een co2 tvt van 3 jaar.
mijn zonnepanelen hebben gisteren echter staan pieken op het moment dat de co2 waarde per kwh op ,113 zat, en dat is voor het gros van de zomerdagen zo en dus geldt dat misschien wel voor 80% van de energie die je opwekt met zonnepanelen als je ze nu koopt. hop, co2 terugverdientijd zit meteen boven de 12 jaar.

zo, klaar, die is uitgerekend
oh nee, ik ben de omvormer en de koperkabels vergeten
en de stokoude bus van de monteurs die de spullenboel hebben geplaatst + slijtage aan gereedschap.

oke, alternatieve bron: https://www.milieucentraa...panelen-goed-voor-klimaat

200 kilo per jaar voor 10 panelen verspreid over 25 jaar. (snel gerekend 500kg per paneel) oke, daar zal dan die omvormer en bus bij zitten neem ik aan.

350kg duurde 3-12 jaar in de vorige berekening, 500kg is dan 4-17 jaar

Met een bandbreedte van 3(no-brainer)-17(zinloos) jaar ben je mij kwijt en weet ik echt niet meer hoe ik energetisch zinvolle investeringen kan doen.

dan maar op de euro en gaan met die banaan.

oh ja, ik heb zelf een set waterzakken in de kruipruimte gelegd voor een buitenkraantje, toiletten en de wasmachine. en ik weet niet of die energetisch of op de euro zinvol zijn. wat ik wel weet is dat er ergens een lekje in zit en ze nu al leeg zijn na de enorme hoeveelheid regen van de afgelopen maanden. ik sta op het punt de hele zooi weg te doen want vanochtend hing ik in de kruipruimte om een bypass te maken zodat we weer kunnen doortrekken |:(

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
Andrehj schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:47:
[...]

Vergeet niet dat je in de meeste gemeente via de rioolheffing nog eens een bedrag van rond de 2 euro per m³ betaalt.
[sarcasm]

Hoor ik daar het volgende "terugleververgoeding" melkkoe dingetje aankomen?

je hebt een regenwater opvang, maar het riool is helemaal niet bedoeld voor regenwater, door regenwater door je toilet te dumpen in het riool verhoog je de kosten per m3 voor de huishoudens zonder regenwater opvang, dus moet je een aparte meter installeren op je regenwater opvang.

[/sarcasm]

onze rioolheffing is helaas een vast bedrag per woning

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:18
Andrehj schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:47:
[...]

Ik betaal een vast bedrag per jaar, dus ook daarvoor maakt mijn waterverbruik niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 18:43
LinuZZ schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:13:
simpel voorbeeld: zonnepanelen
terugverdientijd hoef ik niet uit te leggen
EROI, geen idee hoeveel energie het kost dus terug naar CO2
volgens https://www.zonnepanelenp...der-co2-met-zonnepanelen/ 320kg per paneel plus 30kg transport

vervolgens wordt een doorberekening gemaakt uitgaande van ,46g co2/kwh en komt de site uit op een co2 tvt van 3 jaar.
mijn zonnepanelen hebben gisteren echter staan pieken op het moment dat de co2 waarde per kwh op ,113 zat, en dat is voor het gros van de zomerdagen zo en dus geldt dat misschien wel voor 80% van de energie die je opwekt met zonnepanelen als je ze nu koopt. hop, co2 terugverdientijd zit meteen boven de 12 jaar.

zo, klaar, die is uitgerekend
oh nee, ik ben de omvormer en de koperkabels vergeten
en de stokoude bus van de monteurs die de spullenboel hebben geplaatst + slijtage aan gereedschap.

oke, alternatieve bron: https://www.milieucentraa...panelen-goed-voor-klimaat

200 kilo per jaar voor 10 panelen verspreid over 25 jaar. (snel gerekend 500kg per paneel) oke, daar zal dan die omvormer en bus bij zitten neem ik aan.

350kg duurde 3-12 jaar in de vorige berekening, 500kg is dan 4-17 jaar

Met een bandbreedte van 3(no-brainer)-17(zinloos) jaar ben je mij kwijt en weet ik echt niet meer hoe ik energetisch zinvolle investeringen kan doen.
Zo simpel is het natuurlijk ook weer niet. Als de opwekking van elektriciteit 113g CO2 per kWh doet zou je dat ook weer weer moeten verrekenen in het productie en transportproces van de zonnepanelen. Uiteindelijk in het ideaalplaatje worden zonnepanelen enkel geproduceerd met zo min mogelijk CO2 uitstotende energie, dat dit nu nog niet zo is doet niets af aan het feit dat energie uit zonnepanelen nu een veel betere opwekkingsmethode van energie is voor het klimaat dan met fossiel.

We zitten nu nog nog volop in een transitie periode waar zonnepanelen en windmolens nog geproduceerd en vervoerd worden met voornamelijk fossiele energie. Dat aandeel fossiel gaat natuurlijk steeds minder worden en zon- en windenergie die tijdens de productie van energie zelf niks uitstoten dragen daar aan bij. Uiteindelijk met zon- en windenergie zonnepanelen en windmolens produceren, transporteren en installeren is nagenoeg CO2 neutraal.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:12

Termy

valt er nog wat te fragge?

Tja, zoals wel vaker besproken is alleen geld relevant om gedrag te sturen want dat is ons 'limiterende substraat'. De vraag is wat water zou kosten als alles in het variabele tarief zou komen. Als het dan nog steeds vrij goedkoop is dan kun je ook de conclusie trekken dat het gewoon geen probleem is. En als je dan zegt dat het soms wel een probleem is zoals in een lange droge zomer dan zou je dat dus dynamisch moeten beprijzen.

Sommige mensen kun je guilt-trippen in bepaald gedrag maar ongetwijfeld de gros geeft geen ene moer tenzij het geld kost en ik kan ze geen ongelijk geven. Klaag dus niet over die mensen, klaag over het niet correct beprijzen van spullen. Dat verlegt het probleem natuurlijk wel naar een andere beerput want hoe bepaal je precies wat alle kosten zijn (de zg externalities)? Met de huidige kennis is dat misschien x maar met voortschrijdend inzicht misschien x*10 or x/10...

Anyway, ik zit hier in het kader van hetzelfde doen/bereiken met betere/efficiëntere manieren, niet om anderen de maat te nemen over wat in mijn ogen 'niet duurzaam' is. Spoiler alert: het zal me dus ook volledig jeuken want men hier van wat ik doe vindt :).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
Termy schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 12:59:
Tja, zoals wel vaker besproken is alleen geld relevant om gedrag te sturen want dat is ons 'limiterende substraat'. De vraag is wat water zou kosten als alles in het variabele tarief zou komen. Als het dan nog steeds vrij goedkoop is dan kun je ook de conclusie trekken dat het gewoon geen probleem is. En als je dan zegt dat het soms wel een probleem is zoals in een lange droge zomer dan zou je dat dus dynamisch moeten beprijzen.

Sommige mensen kun je guilt-trippen in bepaald gedrag maar ongetwijfeld de gros geeft geen ene moer tenzij het geld kost en ik kan ze geen ongelijk geven. Klaag dus niet over die mensen, klaag over het niet correct beprijzen van spullen. Dat verlegt het probleem natuurlijk wel naar een andere beerput want hoe bepaal je precies wat alle kosten zijn (de zg externalities)? Met de huidige kennis is dat misschien x maar met voortschrijdend inzicht misschien x*10 or x/10...

Anyway, ik zit hier in het kader van hetzelfde doen/bereiken met betere/efficiëntere manieren, niet om anderen de maat te nemen over wat in mijn ogen 'niet duurzaam' is. Spoiler alert: het zal me dus ook volledig jeuken want men hier van wat ik doe vindt :).
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
Team-RiNo schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 12:58:
[...]

Zo simpel is het natuurlijk ook weer niet. Als de opwekking van elektriciteit 113g CO2 per kWh doet zou je dat ook weer weer moeten verrekenen in het productie en transportproces van de zonnepanelen. Uiteindelijk in het ideaalplaatje worden zonnepanelen enkel geproduceerd met zo min mogelijk CO2 uitstotende energie, dat dit nu nog niet zo is doet niets af aan het feit dat energie uit zonnepanelen nu een veel betere opwekkingsmethode van energie is voor het klimaat dan met fossiel.

We zitten nu nog nog volop in een transitie periode waar zonnepanelen en windmolens nog geproduceerd en vervoerd worden met voornamelijk fossiele energie. Dat aandeel fossiel gaat natuurlijk steeds minder worden en zon- en windenergie die tijdens de productie van energie zelf niks uitstoten dragen daar aan bij. Uiteindelijk met zon- en windenergie zonnepanelen en windmolens produceren, transporteren en installeren is nagenoeg CO2 neutraal.
inderdaad, hiermee gaat de 17 jaar naar beneden

Maar mijn punt was, denk je dat je er bent, ben je nog een variabele vergeten :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-09 12:17

silverball

De wagen voor moderne mensen

silverball schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:21:
Korte vraag; volgende week krijg ik vloerverwarming. Hier kies ik primair voor om een monoblock WP (5kW) op aan te sluiten. Dit in een bestaande zandcement dekvloer.

Blablabla...
Wel leuk, ouderwetse tegelvloer onder t parket gevonden, beide eruit gehaald en daaronder zit ook nog eens al vloerverwarming. :+

Wel bijverwarming jaren 80 meuk, van die dikke zwarte slangen, één groep hele huis, dus dat kan er morgen mooi uit.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:28

pietje63

RTFM

Dus ruimte gewonnen qua hoogte! Biedt extra mogelijkheden isolatie, of niet nodig?

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:16
Termy schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 12:59:

Het is zeker waar dat geld een belangrijke factor is om op te sturen.

Maar volgens mij moet je niet enkel kijken naar wat vandaag van toepassing is.

Bijvoorbeeld bij drinkwater: als je vandaag denkt dat je drinkwater te goedkoop is om te investeren in minder drinkwater gebruiken dan zou het toch goed kunnen dat drinkwater op een dag wel duur wordt om een of andere reden? Als het aanbod aan drinkwater lager wordt dan de vraag dan zal de prijs onherroepelijk stijgen. Want niemand kan zijn behoefte aan drinkwater vervangen door een alternatief.

Een dalend aanbod kan mogelijk veroorzaakt worden door: langdurige droogte, vervuiling van water, natuurrampen, commerciële krachten, oorlog,....

Volgens mij moet je niet kijken naar wat drinkwater vandaag kost maar wel naar wat het zou kunnen kosten in de toekomst. En daarop anticiperen. Vanzelfsprekend steeds rekening houdende met je eigen praktische en financiële mogelijkheden.
En ja, de kans bestaat ook dat drinkwater in de toekomst nog goedkoper wordt door bijvoorbeeld steeds meer aanbod aan groene energie.

Het is kwestie van het grote plaatje te beschouwen.
Bijvoorbeeld eigen regenwateropslag kan je beschouwen als een optie om mogelijk toekomstige risico's af te dekken. Een optie is niet gratis maar kan wel veel goedkoper zijn dan blootgesteld worden aan bepaalde risico's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

pietje63 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 11:08:
Dus ruimte gewonnen qua hoogte! Biedt extra mogelijkheden isolatie, of niet nodig?
Goede suggestie, ga ik uitzoeken!

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bij ons loopt de voltage (nu al) op tot 246/247/251 volt , betekent dat dat we mid zomer afschakelen ? Wat zijn jullie voltages ?

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 09-03-2024 14:53 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Sport_Life schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 14:52:
Bij ons loopt de voltage (nu al) op tot 246/247/251 volt , betekent dat dat we mid zomer afschakelen ? Wat zijn jullie voltages ?
Niet persé, midzomer is het veel warmer, dan doen de panelen minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:53
@Sport_Life 236V

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

241 max momenteel.
Zomer doet vooral meer omdat de dag dan langer is.

[ Voor 60% gewijzigd door JWT op 09-03-2024 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Nu op dit moment.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tk3Z8v9Mfhtr0RMmwb6MwBZY6PU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n87AH5UEyGpcPND9JvJBCs8L.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was tot voor een aantal weken terug rond de 235 rond deze tijd, ik heb mijn beklag al gedaan bij Liander.
Maar je krijgt dan een standaard riedeltje terug.

Overdag zitten we op 250 249 250 ik kan nog net aan de boel in de lucht houden.
Zie nu en dan wel eens 251 op de p1.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Mijn SolaX omvormer heeft vandaag een piekje gerapporteerd van 249.1 V. Het is me niet gelukt om uit de logging van AP Systems te begrijpen wat het AC voltage was.

Misschien moet ik toch nog een keertje overstappen op een 3 fase aansluiting. Heb nu in totaal 7 kW aan omvormers op 1 fase. Al leverden die op dat moment samen slechts 4.4 kW. (even daarvoor 4.6 kW en 248.9 V)

Aan de andere kant. Bijna iedereen in de buurt heeft inmiddels wel zonnepanelen. 1 buurman gaat ze binnenkort nog aanleggen maar er zullen altijd een handjevol hardcore dieven van hun eigen portemonee / non believers overblijven.

edit: bij zonsopgang en zonsondergang lag het dichtbij 228 V

[ Voor 3% gewijzigd door busscherski op 10-03-2024 00:33 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

busscherski schreef op zondag 10 maart 2024 @ 00:32:
[...]

Mijn SolaX omvormer heeft vandaag een piekje gerapporteerd van 249.1 V. Het is me niet gelukt om uit de logging van AP Systems te begrijpen wat het AC voltage was.
Zonder installateuraccount kun je zover ik weet de voltages niet zien in de logging van APS, nee.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wmeester
  • Laatst online: 10:27
busscherski schreef op zondag 10 maart 2024 @ 00:32:
[...]

Als je een ecu-r hebt kan het door deze pagina;
http://ipecu/index.php/realtimedata

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:26
Dit is het netvoltage wat ik meestal zie midden op een zonnige dag.
Heb geen log kan het alleen live inzien en heb al een keer L1 de 253 zien aantikken.
In de avond/nacht is het bijna altijd hoger dan 240V. Vreemnd genoeg zitten we op het eide van de kabel gezien vanaf de wijkkast, dus vermoed dat de mensen die ernaast wonen nog veel hoger basisvoltage hebben (maar lager op een zonnige dag dan wij)
Al meerdere klachten bij de netbeheerder aangemaakt, die beloven van alles en vervolgens wordt de melding weer gesloten zonder dat er iets gebeurd is. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8HBpO7HqfvNxdZk-BDGEyAxjM6c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/etDHccMPbwhrZeegLBFz2Hc1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door ASW1 op 10-03-2024 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
wmeester schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:19:
[...]

Als je een ecu-r hebt kan het door deze pagina;
http://ipecu/index.php/realtimedata
Het netvoltage volgens APS achterhalen is me niet gelukt maar dankzij jouw post heb ik wel mijn slagschroevendraaier teruggevonden die ik al een half jaar kwijt was. (ik had ook nog een blauwe, vandaar dat ik het niet direct door had)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oWbjnAO6VW6DZFsYqkpvnCiwBr4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KWP60uzjouDtoLrZNCCnhKcM.jpg?f=fotoalbum_large

Het maakt ook niet zoveel uit. Ik ben er voor mezelf uit dat ik de PV over 2 fasen ga verdelen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

busscherski schreef op zondag 10 maart 2024 @ 11:53:
[...]

Het netvoltage volgens APS achterhalen is me niet gelukt maar dankzij jouw post heb ik wel mijn slagschroevendraaier teruggevonden die ik al een half jaar kwijt was. (ik had ook nog een blauwe, vandaar dat ik het niet direct door had)

[Afbeelding]

Het maakt ook niet zoveel uit. Ik ben er voor mezelf uit dat ik de PV over 2 fasen ga verdelen.
Het klopt wel hoor. Ik zie via deze website ook de netvoltages die de omvormers zien. Het logt ook niet in en gaat dus om de gebruikelijke logging van APS in EMA heen. Als je een ECU-R hebt moet dit werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:54
Het blijft toch bijzonder,op Facebook vandaag iemand die beweert datIR panelen een cop van 2.5 halen, dat universiteit Eindhoven binnenkort onderzoek publiceert hier over en dat het te maken heeft met de interactie tussen IR straling en lucht.

Ik moest me inhouden, maar heb dit keer maar niet gereageerd, maar even z’n profiel bekeken. Heeft die gast gewoon een technische hbo opleiding in koeltechniek. Echt, hoe dan…..

Tot zo ver zondag rant dag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
overhyped schreef op zondag 10 maart 2024 @ 16:31:
Het blijft toch bijzonder,op Facebook vandaag iemand die beweert datIR panelen een cop van 2.5 halen, dat universiteit Eindhoven binnenkort onderzoek publiceert hier over en dat het te maken heeft met de interactie tussen IR straling en lucht.

Ik moest me inhouden, maar heb dit keer maar niet gereageerd, maar even z’n profiel bekeken. Heeft die gast gewoon een technische hbo opleiding in koeltechniek. Echt, hoe dan…..

Tot zo ver zondag rant dag :)
Link?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik gebruik ook een Energiezuinig /Energielabel A apparaat om mee te douchen.

Prima. Niks mis mee :+

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
Het meest voor de hand liggende lijkt me dat hij die dingen verkoopt of gaat verkopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@AUijtdehaag Klopt bijna helemaal - alhoewel bij ons vroeger een groter 24 kW model aan de muur hing
(toen nog niet label A).
Klein, maar krachtig en meteen veel heet water. Maar we hadden in D ook een standaard 3 x 63 A aansluiting.

De buren hadden soms ook vergelijkbare "Durchlauferhitzer" van minimaal 18 kW,
ik denk dat zoiets in NL waarschijnlijk niet de standaard wordt,
alhoewel met de laadpalen hausse - wie weet wat daar nog gaat gebeuren?

[ Voor 31% gewijzigd door dunklefaser op 10-03-2024 18:36 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Laatst online: 11:54
busscherski schreef op zondag 10 maart 2024 @ 17:51:
[...]

Het meest voor de hand liggende lijkt me dat hij die dingen verkoopt of gaat verkopen.
Dat dacht ik ook, maar niet eens… ik hou het maar op vroeg inzettende dementie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
dunklefaser schreef op zondag 10 maart 2024 @ 17:57:
@AUijtdehaag Klopt bijna helemaal - alhoewel bij ons vroeger een groter 24 kW model aan de muur hing
(toen nog niet label A).
Klein, maar krachtig en meteen veel heet water. Maar we hadden in D ook een standaard 3 x 63 A aansluiting.

De buren hadden soms ook vergelijkbare "Durchlauferhitzer" van minimaal 18 kW,
ik denk dat zoiets in NL waarschijnlijk niet de standaard wordt,
alhoewel met de laadpalen hausse - wie weet wat daar nog gaat gebeuren?
Ik denk dat ik rond 18:00 niet meer mag douchen straks... Een soort van piek belasting.

Gelukkig staat er nog een 450 ltr buffervat met hygienespiraal voor, hele dag opgewarmd door de zon met cop 1.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Vandaag op de Duurzame Huizenroute gezien:
een SF 140 Wp in-dak installatie (2017) met 42 op het huis en 30 op de garage = 10 kWp
Hoeveel zou je nu op een vergelijkbaar oppervlak met "normale" panelen aan opwek (kWp) kunnen plaatsen?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
SF140 doet zo`n 140 Wp in 1.257*0.977 m => 114 Wp / m2

Een typische Jinko JKM430N doet 430 Wp in 1.762*1.134 m => 215.2 Wp / m2 (er staat ook 21.52% module efficiency in die datasheet, dus rekenen hoeft eigenlijk niet)

In theorie is het dubbele van 10 kWp bijna mogelijk, als het qua afmetingen uitkomt. Al zouden die dunne film SF's een paar procent meer dan verwacht kunnen presteren dan je zou verwachten op basis van het aantal Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Maar ja, als je voor indak kiest vind je het esthetische aspect belangrijk. Ik snap die keuze op zich wel. Zelf rond dezelfde tijd het dak van mijn schuur gevuld met 24 SF170. Met normale panelen had ik toen 10 a 20% hoger piekvermogen kunnen hebben maar dan was het dak niet geheel gevuld. Daarnaast meende ik dat de productie van SF-panelen milieuvriendelijker was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Revaes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:34
Ronald.42 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 21:55:
[...]

Nu op dit moment.
[Afbeelding]

Dit was tot voor een aantal weken terug rond de 235 rond deze tijd, ik heb mijn beklag al gedaan bij Liander.
Maar je krijgt dan een standaard riedeltje terug.

Overdag zitten we op 250 249 250 ik kan nog net aan de boel in de lucht houden.
Zie nu en dan wel eens 251 op de p1.
Nav deze post ook eens naar mijn grafiekjes gekeken. Vorige week donderdag de 7e is er 3h onderhoud aan de wijkinstallatie geweest waarbij de spanning er 3h af is geweest (gaatje in grafiek). Benieuwd wat ze gedaan hebben, want op alle fasen is het voltage gemiddeld ca 7V hoger. Afgelopen jaar lagen de voltages in de zomer overdag vaak ruim boven de 240V, ik wilde binnenkort panelen laten installen, maar wellicht is dat met deze wijziging minder aantrekkelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GTLEAjfFXnLpQxizDRJSRwukeBw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4iGCHyHLhE4tTBrImnCzJ6gb.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
@Revaes
Goede data.
Als het echt een probleem wordt dan lost de netbeheerder het vast wel op.
Vaak twijfel je te lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:26
Revaes schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:20:
[...]

Nav deze post ook eens naar mijn grafiekjes gekeken. Vorige week donderdag de 7e is er 3h onderhoud aan de wijkinstallatie geweest waarbij de spanning er 3h af is geweest (gaatje in grafiek). Benieuwd wat ze gedaan hebben, want op alle fasen is het voltage gemiddeld ca 7V hoger. Afgelopen jaar lagen de voltages in de zomer overdag vaak ruim boven de 240V, ik wilde binnenkort panelen laten installen, maar wellicht is dat met deze wijziging minder aantrekkelijk.

[Afbeelding]
Als ik netbeheerder was dan zou het mij prima uitkomen als er meer omvormers afschakelen op momenten van veel PV output.
Dus als je kunt kiezen of je de wijktrafo rond de 230 of eerder op 240 instelt zou ik als netbeheerder de laatste optie kiezen.
Ik geloof niet dat er een incentive is om iedereen zoveel mogelijk te kunnen laten invoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
@ASW1
De Geschillencommissie wijst er weliswaar op dat de netbeheerder op grond van de Elektriciteitswet 1998 bepaalde verplichtingen heeft, maar dat het om inspanningsverplichting en geen resultaatsverplichting gaat.
https://solarmagazine.nl/...heerder-niet-te-verwijten
https://solarmagazine.nl/...heerder-niet-te-verwijten

Indien ze daar qua capaciteit van het middenspanning netwerk ook krap zitten zou wat je schrijft uit kunnen komen. Meestal lossen ze het wel op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWT

JWT

ASW1 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 23:07:
[...]

Als ik netbeheerder was dan zou het mij prima uitkomen als er meer omvormers afschakelen op momenten van veel PV output.
Dus als je kunt kiezen of je de wijktrafo rond de 230 of eerder op 240 instelt zou ik als netbeheerder de laatste optie kiezen.
Ik geloof niet dat er een incentive is om iedereen zoveel mogelijk te kunnen laten invoeden.
Helaas is eigengebruik dan door de uitgevallen omvormers ook geen optie meer..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarryH
Terugregelend model kopen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Laatst online: 11:04
Even een heel algemeen vraagje, lijkt me wel kunnen in de Tweakers-kroeg.

Voor de school van mijn jongens zijn er de paas- en kerstontbijten, waarbij iedereen dan wat soorten eten en drinken meeneemt. Een ondernemende ouder maakt dan een google sheet, of een online MS Excel document en mensen kunnen daar dan zien wat anderen meenemen, en invullen wat ze meenemen.

Maar, dat werkt voor geen meter.

* Google sheet; werkt op zich maar steeds minder mensen hebben een computer en op telefoons werkt het niet (de google app is vereist)
* MS oplossingen: ik krijg het niet voor elkaar niet ingelogde mensen te laten editen, een inlog met een MS-account lijkt altijd nodig te zijn, ondanks de optie "iedereen met de link mag editen". Dat heeft gewoon lang niet iedereen.
* Dropbox: ik zet een Excel op "anyone with the link can edit" maar als ik die vervolgens in een incognito window open (niet inglogd in Dropbox dus) kan ik niet editen 8)7

Als gevolg van deze moeilijkeden gooit iedereen zijn keus in de groepswhatsapp en wordt het een grote bende die onnodig verwarring geeft en veel tijd kost.

Je zou denken dat dit niet zo moeilijk te realiseren zou moeten zijn, maar ik krijg het met geen mogelijkheid voor elkaar. Zie ik iets over het hoofd?

Hoe zou ik bovenstaande kunnen opzetten, met de volgende kenmerken?

* Gratis (of op basis van google/MS/dropbox, dat heb ik allemaal wel).
* Moet werken in een browser op telefoon, tablet, computer enz. Geen app vereist.
* Geen inlog vereist, iedereen met de link moet kunnen editen.
* Verder ook simpel in gebruik, de computer-vaardigheden van de groep in kwestie zijn.... "zeer divers" zullen we maar zeggen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• T-MOB
Soms is technologie een handige oplossing. Maar soms is het juist een probleem. Bij de school van mijn zoon wordt het ontbijt-/dinerprobleem opgelost door een groot vel op de deur te plakken waarop iedereen kan schrijven wat hij/zij verzorgt. Vaak is het vel dan nog verdeeld in categorieen, bijvoorbeeld eten, drinken, zoet beleg, you-name-it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
T-MOB schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:10:
Soms is technologie een handige oplossing. Maar soms is het juist een probleem. Bij de school van mijn zoon wordt het ontbijt-/dinerprobleem opgelost door een groot vel op de deur te plakken waarop iedereen kan schrijven wat hij/zij verzorgt. Vaak is het vel dan nog verdeeld in categorieen, bijvoorbeeld eten, drinken, zoet beleg, you-name-it.
Dit betreft helaas één van de hogere groepen van een basisschool, dus veel van de ouders zijn niet vaak meer op school. Ik ben dus toch echt op zoek naar een digitale oplossing.

Overigens hebben we hier thuis onze gezinskalender wel op papier; drie maanden hangen uitgeprint op de zijkant van een kast, en alle afspraken waar anderen van moeten weten staan daar op. Dat werkt goed, omdat we allemaal regelmatig fysiek thuis zijn, en de gebruikersvriendelijkheid is hoog voor iedereen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:28

pietje63

RTFM

JeroenH schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:00:

Voor de school van mijn jongens zijn er de paas- en kerstontbijten, waarbij iedereen dan wat soorten eten en drinken meeneemt. Een ondernemende ouder maakt dan een google sheet, of een online MS Excel document en mensen kunnen daar dan zien wat anderen meenemen, en invullen wat ze meenemen.

* Google sheet; werkt op zich maar steeds minder mensen hebben een computer en op telefoons werkt het niet (de google app is vereist)
* MS oplossingen: ik krijg het niet voor elkaar niet ingelogde mensen te laten editen, een inlog met een MS-account lijkt altijd nodig te zijn, ondanks de optie "iedereen met de link mag editen". Dat heeft gewoon lang niet iedereen.
* Dropbox: ik zet een Excel op "anyone with the link can edit" maar als ik die vervolgens in een incognito window open (niet inglogd in Dropbox dus) kan ik niet editen 8)7

Als gevolg van deze moeilijkeden gooit iedereen zijn keus in de groepswhatsapp en wordt het een grote bende die onnodig verwarring geeft en veel tijd kost.

Je zou denken dat dit niet zo moeilijk te realiseren zou moeten zijn, maar ik krijg het met geen mogelijkheid voor elkaar. Zie ik iets over het hoofd?

* Moet werken in een browser op telefoon, tablet, computer enz. Geen app vereist.
* Verder ook simpel in gebruik, de computer-vaardigheden van de groep in kwestie zijn.... "zeer divers" zullen we maar zeggen.
Is er een groepswhatsapp? Bij ons is het de laatste keer opgelost met polls in whatsapp. Per gerecht aangeven hoeveel ouders het meenemen (bijv. 5 ouders ieder 6 gekookte eieren) en ouders kunnen op optie stemmen als ze het meenemen (dus bij het voorbeeld verwacht je in totaal 5 stemmen).

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CvP_tweakers

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:25
Zorg je wel dat alle allergieën en zo worden meegenomen in het overzicht?!

Maarre, lijkt me meer iets voor een topic in Tweakers lounge of Softwareontwikkeling, dan in de duurzame kroeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
@JeroenH https://ikeetmee.nl/ ?
lijkt in de buurt te komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT

JWT

Een ondernemende ouder bakt dan wat lekkers, wafels doen het altijd erg goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

silverball schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 19:38:
[...]

Wel leuk, ouderwetse tegelvloer onder t parket gevonden, beide eruit gehaald en daaronder zit ook nog eens al vloerverwarming. :+

Wel bijverwarming jaren 80 meuk, van die dikke zwarte slangen, één groep hele huis, dus dat kan er morgen mooi uit.
'morgen', ze zijn er nu uit en de gleuven dichtgesmeerd. Wat een werk dat uithakken; had beter een nieuwe dekvloer kunnen storten achteraf :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@silverball Idd. dan had je de oude vloerverwarming nog additioneel kunnen gebruiken
bij Siberische buitentemperaturen O-) . - Ik heb een vergelijkbare "zwarte" vloerverwarming met 2 groepen
voor ca. 45 m². Bij een eventuele "upgrade" blijven de oude slangen, wat mij betreft, gewoon in de vloer.
Niet echt nodig - wordt ook zo met LTV (en gebooste convectoren) vanaf de ketel snel warm genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

dunklefaser schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 12:05:
@silverball Idd. dan had je de oude vloerverwarming nog additioneel kunnen gebruiken
bij Siberische buitentemperaturen O-) . - Ik heb een vergelijkbare "zwarte" vloerverwarming met 2 groepen
voor ca. 45 m². Bij een eventuele "upgrade" blijven de oude slangen, wat mij betreft, gewoon in de vloer.
Niet echt nodig - wordt ook zo met LTV (en gebooste convectoren) vanaf de ketel snel warm genoeg.
Ik bedoelde meer na uithakken van de oude dekvloer, want de oude vloerverwarming was sowieso al lek. Maar dat had wellicht ook gekund.

Alles is beter dan zelf die sleuven uithakken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Heeft iemand een prognose voor de nettarieven (NL) gezien?
De afgelopen jaren voor normale huishoudens (1x35 - 3x25 bemeten)
2024 - 401
2023 - 346
2022 - 276

Ik ben benieuwd of er prognoses zijn voor de komende jaren (gezien de stijging van de investeringen zou ik 10 jaar lang een stijging verwachten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Extreem moeilijk te voorspellen hoe dit politiek loopt, als de nettarieven te controversieel hoog worden, kan de overheid er altijd extern geld in pompen van de algemene middelen, of de kosten terughalen via een EB verhoging, of de netinvoer-tarieven voor de stroomproducenten duurder maken, waardoor de kostenverhogingen in het leveringstarief verdwijnen. Of ze gooien de kosten voor het elektriciteitsnet in de aardgas nettarieven. De overheid kan enorm spelen met wie er voor de kosten opdraait.

[ Voor 16% gewijzigd door Dreamvoid op 18-03-2024 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Dreamvoid schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:53:
Extreem moeilijk te voorspellen hoe dit politiek loopt, als de nettarieven te controversieel hoog worden, kan de overheid er altijd extern geld in pompen van de algemene middelen, of de kosten terughalen via een EB verhoging, of de netinvoer-tarieven voor de stroomproducenten duurder maken, waardoor de kostenverhogingen in het leveringstarief verdwijnen.
Zeker, maar de basis lijkt me dat de investeringen via de afschrijvingen in de tarieven terecht moeten komen.

en ik ben benieuwd naar informatie waarin je dat terugziet.
Nog over de duim kom ik niet verder dan ca. eur 50 per jaar erbij (Zie 2022-2023-2024)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Uitstekende on-topic podcast van het radioprogramma Argos afgelopen week

https://www.vpro.nl/argos...-aan-energiearmoede.html#
Verdienen aan energiearmoede
Om de energierekening betaalbaar te houden, nam de overheid diverse maatregelen. Bijvoorbeeld met het energieplafond, waarmee er een maximumtarief voor gas en elektriciteit kwam. Ook maakte het Rijk geld vrij om ‘kleine energiebesparende maatregelen’ aan te laten brengen bij de armste huishoudens in slechte huizen.

Argos deed samen met Follow the Money onderzoek naar de uitvoering van deze maatregelen, met de vraag wat er precies aan de woningen is veranderd en hoe effectief dit is om de energiearmoede aan te pakken.
Wat een verschil tussen de cowboys die goedbetaald punten willen scoren voor de gemeente die ze ingehuurd heeft en de FIXbrigade die het belang van de armste huishoudens in de slechtste huizen voorop stellen.

Die laatste groep pakt het aan zoals ik, en ongetwijfeld meer users in dit topic het aanpakken, dat kost gewoon wat tijd, die eerste groep keeg ik nogal flinke "Sywert" vibes bij. (Take the money and run, dat werk.)

Echt een aanrader deze aflevering/podcast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
BarryH schreef op maandag 18 maart 2024 @ 16:00:
[...]
Zeker, maar de basis lijkt me dat de investeringen via de afschrijvingen in de tarieven terecht moeten komen.
Dat is het uitgangspunt, maar onder druk wordt alles vloeibaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CvP_tweakers
Dreamvoid schreef op maandag 18 maart 2024 @ 16:28:
[...]

Dat is het uitgangspunt, maar onder druk wordt alles vloeibaar.
Nou, dat gaat je met koolstof niet lukken.....
:)
spoiler:
wordt diamant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• T-MOB
Diamant smelt bij ongeveer 100.000 bar B)

Hmm, blijkbaar is het allemaal wat ingewikkeld bij koolstof. Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/DZ4Dt.jpg en heb je ook nog voldoende temperatuur nodig.

[ Voor 66% gewijzigd door T-MOB op 20-03-2024 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
silverball schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 12:10:
Als buurman van iemand die een tijdje sleuven heeft uitgehakt kan ik dat beamen. Thuiswerken was...lastig, in die periode. Daar kan geen noise cancelling tegenop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• silverball

silverball

JeroenH schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:50:
[...]

Als buurman van iemand die een tijdje sleuven heeft uitgehakt kan ik dat beamen. Thuiswerken was...lastig, in die periode. Daar kan geen noise cancelling tegenop.
De buren links zijn aan het verhuizen en met de andere heb ik het goed afgestemd (tijdens kerkgang, naar de kleinkinderen); dus ik heb mn best gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:24
silverball schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 12:10:
Wat bedoel je precies met sleuven uithakken? Je hebt toch gewoon de gehele dekvloer verwijderd? Beter gelezen en nu snap ik hem.

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 20-03-2024 16:21 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:24
Bij mij is vorige week de vloerverwarming ingefreesd, ik stond er echt van te kijken hoe snel dat ging. Ze waren er net na 8 uur met zijn 3en en rond 12 uur was het klaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGv13WCN5N-EEgZU8nCkWko1_i4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9NkxXwAjS5N6Ia5lE5ZVywYp.jpg?f=fotoalbum_large

Verdeler wilde ik in de garage hebben in plaats van in de gang. Goed dat ik er bij was want ik heb zelf de gaten door de muur voor ze geboord:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c7QzXV7gZhBgONo1zkNYXwjo3iI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v9GPD5izDmum53qNCH1c5jyF.jpg?f=fotoalbum_large

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
T-MOB schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:34:
Diamant smelt bij ongeveer 100.000 bar B)

Hmm, blijkbaar is het allemaal wat ingewikkeld bij koolstof. [Afbeelding] en heb je ook nog voldoende temperatuur nodig.
offtopic:
Hier is diamant altijd vloeibaar op kamertemperatuur, ook bij de huidige 1018.2 hPa en de frituur staat gewoon op een bar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@T-MOB Niet alleen bij koolstof is het wat ingewikkelder,
een heel mooi voorbeeld is het element helium
met 2 "vloeistoffen" (of eigenlijk 4).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:16
Voor de liefhebber, er is vandaag het Nederlands energie dashboard gelanceerd. Initiatief van is TenneT en gasunie. Data is ook op te halen via een API.

https://ned.nl/nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:25

vast te laat maar Ethercalc https://ethercalc.net/ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

lampy25 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 22:21:
Voor de liefhebber, er is vandaag het Nederlands energie dashboard gelanceerd. Initiatief van is TenneT en gasunie. Data is ook op te halen via een API.

Daar lees ik:
Door te kiezen voor stroom die op dat moment duurzaam wordt opgewekt in Nederland dan bespaar je CO₂.
Een hele rij titels achter je naam wil niet zeggen dat je een goed lopende tekst kan schrijven :9
Wel een leuk initiatief om die data toegankelijk te maken.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ja idd interessant dat energie dashboard - wel ietwat verwarrend zijn de twee categorieen "CO2 uitstoot gasconsumptie" en "CO2 uitstoot electriciteitsproductie" - waar dan natuurlijk de vraag rijst: valt de CO2 uitstoot van gascentrales en WKK's nou onder de eerste of de laatste? Antwoord: allebei (dus je kan die twee niet zomaar optellen).

Wat ik ook ietwat verwarrend vind is de categorie "WKK" in de elektriciteitsproductie mix - het is onduidelijk in welke verhouding die WKK's nou op aardgas, biomassa of afval draaien.

[ Voor 33% gewijzigd door Dreamvoid op 22-03-2024 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik was een beetje vastgelopen, en dit kon wel eens op alle vlakken exact zijn wat ik zoek. Zeer bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Nieuwsartikeltje op nos.nl:

Belofte goedkopere stadswarmte wordt niet waargemaakt, minister komt met spoedwet

Interessante passage bijna onderaan:
De NOS hoort graag meer over ervaringen met warmtenetten (negatief en positief). Mail naar thom.opheikens@nos.nl
Dus ik zou zeggen, als je denkt dat je de NOS wat kunt vertellen over de prijzen van stadswarmtenetten, klim in de pen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Tsja, het is ook lastig op de lange termijn als de overheid besluit dat we sowieso verplicht van de gasaansluitingen bij particulieren af moeten, dan wordt het ook lastig om voor altijd te garanderen dat verwarmen met electriciteit of stadswarmte altijd goedkoper is dan met aardgas.

Ik bedoel, die garanties werden destijds ook niet gegeven toen we allemaal van de kolenkit in de kelder afstapten, dat moest gewoon. Of verwarmen met aardgas nou goedkoper of duurder is dan met steenkool, dat is inmiddels al lang niet meer relevant, en die kant gaat het nu ook op met aardgas. Een wettelijke koppeling van warmteprijzen met (winter) stroomprijzen ligt meer voor de hand, dan kan je warmteklanten garanderen dat ze niet meer betalen dan mensen die met stroom verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:08

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Behalve dat dat niet gegarandeerd kan worden, want op de plekken waar een L/W warmtepomp met LTV toegepast kan worden is dat voorlopig het goedkoopst.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
lampy25 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 22:21:

Interessant. Stedin heeft de afgelopen maand https://eklok.nl gelanceerd. De website is helaas een crime vanwege de totaal overbodige 3d animatie (die je muis volgt) en de glans op de klok. De ventilator van mijn laptop slaat op hol als ik deze website lang open laat staan. Zou stedin niet weten dat dit extra energie kost?

Ik ben benieuwd op de data van ned.nl en eklok.nl een beetje consistent is

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Het lastige is dat er een symbiose is tussen stadsverwarming en huizen met een warmtepomp - de (winter)stroom die warmtepompen gebruiken wordt opgewekt als bijproduct van die stadsverwarming (of als je het omgekeerd ziet, de warmte voor de warmtenetten is een bijproduct van de stroomproductie). Bouw je die stadsverwarming infrastructuur niet, dan moet je extra gascentrales (of waterstof, ammonia, biogas, zo je wilt) zonder WKK-functie en warmtenet bouwen voor die winterstroom, wat qua efficiency een stuk ongunstiger is: al die warmte gaat verloren.

Dus je moet een manier vinden om de warmte toch tegen een zodanige prijs te verkopen, dat de warmtenetten in elk geval rendabel zijn, en het complete systeem zo efficient mogelijk draait. Je kan in principe een stroomheffing gooien op de klanten in de omgeving die "free riding" doen op de goedkope stroom uit die WKK, maar dat is weer lastig tov stroomklanten in andere regios.

Het is een lastig probleem, hoe dan ook. De wens voor maximale efficiency en CO2 reductie in het totale warmte+stroom systeem moet gecombineerd worden met de wens dat de kosten op een eerlijke manier verdeeld worden, maar iedereen rekent zichzelf arm en vindt dat de kosten bij een ander moeten vallen.

[ Voor 5% gewijzigd door Dreamvoid op 22-03-2024 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
Stadswarmtenetten kunnen veel energie naar woningen transporteren, maar hebben hoge vaste kosten. Per saldo mooi voor slecht geïsoleerde huizen dicht bij elkaar, maar een duur systeem als je weinig energie afneemt. Zelfs als de input-energie van het warmtenet (bijna) gratis is, zoals bij restwarmte.
Wanneer je een goed geisoleerd huis hebt, het liefst met LTV zijn er betere alternatieven dan een warmtenet.

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Maar een situatie waar iedereen een warmtepomp met LTV heeft is inefficient, aangezien je dan grotere electriciteitscentrales moet bouwen, die ook nog eens de helft van hun energie als warmte in de rivier laten lopen (want er zijn geen warmtenetten). Je wil de juiste mix hebben tussen stadsverwarming en warmtepomp klanten voor de maximale efficiency van het hele systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjier
Dreamvoid schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 15:15:
Het lastige is dat er een symbiose is tussen stadsverwarming en huizen met een warmtepomp - de (winter)stroom die warmtepompen gebruiken wordt opgewekt als bijproduct van die stadsverwarming (of als je het omgekeerd ziet, de warmte voor de warmtenetten is een bijproduct van de stroomproductie). Bouw je die stadsverwarming infrastructuur niet, dan moet je extra gascentrales (of waterstof, ammonia, biogas, zo je wilt) zonder WKK-functie en warmtenet bouwen voor die winterstroom, wat qua efficiency een stuk ongunstiger is: al die warmte gaat verloren.

Dus je moet een manier vinden om de warmte toch tegen een zodanige prijs te verkopen, dat de warmtenetten in elk geval rendabel zijn, en het complete systeem zo efficient mogelijk draait. Je kan in principe een stroomheffing gooien op de klanten in de omgeving die "free riding" doen op de goedkope stroom uit die WKK, maar dat is weer lastig tov stroomklanten in andere regios.

Het is een lastig probleem, hoe dan ook. De wens voor maximale efficiency en CO2 reductie in het totale warmte+stroom systeem moet gecombineerd worden met de wens dat de kosten op een eerlijke manier verdeeld worden, maar iedereen rekent zichzelf arm en vindt dat de kosten bij een ander moeten vallen.
Die symbiose is ook te vinden in blokverwarming, met een CV(op wat voor brandstof dan ook), die warmte en elektra produceert. Dat is een nog meer decentrale oplossing. Ook goed tegen netcongestie.
Groen gas in een hoofdnetwerk naar de hoogbouw, en elektra naar de laagbouw met warmtepompen.

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Precies, maar een beetje een kwestie van schaal - blokverwarming is ook wat lastiger in te richten als je op afvalverwerking (of in de toekomst, ammoniak) draait. Bovendien zijn zaken als seizoensopslag van warmte vaak op grote schaal efficienter dan op individueel blokniveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:08

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Dreamvoid Hmm, als het warmteverdeelnetwerk zo duur (proxy voor arbeids/grondstofintensief) wordt dat zelfs met 'gratis' warmte het niet interessant is, weet ik niet of verspillen wel slechter is dan gesubsidieerd geforceerd nuttig inzetten. Dan zijn micro-wkk's zoals hierboven voorgesteld sowieso zinvoller.
1 huis met micro-wkk met een rendement van 50% kan 3 a 4 buren met een warmtepomp voorzien.

Afgezien van de lock-in. We willen uiteindelijk minder afval, minder kunstmest, dus minder restwarmte, maar niet in de kou zitten.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjier
Persoonlijk vind ik afval als energiebron twijfelachtig, als ik verhalen hoor dat er afval naar Nederland wordt geïmporteerd om de afvalcentrales draaiend te houden. Dat geldt overigens ook in andere situaties waarin je afhankelijk bent van reststromen. Zo moet een gascentrale altijd blijven draaien om het warmtenet te voeden, ook als er weinig E-vraag is. Andersom draait de gascentrale ook als er E-vraag is, maar weinig warmtevraag.
Het idee van een warmtenet uit een reststroom van fossiel is wat mij betreft net zo'n fossiel idee als die hele gascentrale.
Waarom wil je eigenlijk een seizoenopslag van warmte? Is dat goedkoper? Mij bekruipt een beetje het idee dat ook een warmtenet met WKO best hoge vaste kosten heeft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21-09 20:36
Dreamvoid schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 15:26:
Maar een situatie waar iedereen een warmtepomp met LTV heeft is inefficient, aangezien je dan grotere electriciteitscentrales moet bouwen, die ook nog eens de helft van hun energie als warmte in de rivier laten lopen (want er zijn geen warmtenetten). Je wil de juiste mix hebben tussen stadsverwarming en warmtepomp klanten voor de maximale efficiency van het hele systeem.
Hallo is dit niet een beetje denken alsof het 1993 is? Die stroom komt uit wind op zee! niks warmte in de rivier laten lopen! En vanuit borssele 2,3,4 gaan we geen stoomleiding naar rotterdam trekken denk ik. Dus hoe toekomstproof is dat warmtenet eigenlijk? Hoeveel processen hebben we over 20 jaar waar we energie over laten blijven om in een warmtenet te stoppen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Ik kan zelf momenteel niets beter bedenken dan een lucht/lucht warmtepomp in een woning die goed geïsoleerd is en met aandacht voor luchtdichtheid/ventilatie.

Als ik zie met welk gemak mijn l/l hier de boel warm houdt en ook nog eens zuinig en zonder grote stroompieken te veroorzaken. 300W gemiddeld opgenomen vermogen, de PS4 pro+tv van mijn zoon verbruikt meer.

En dan heb ik een woning uit 2005, goed geïsoleerd maar niet meer te vergelijken met een huidige nieuwbouw. Zeker niet qua luchtdichtheid en (balans)ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Lochnes schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 16:27:
Hallo is dit niet een beetje denken alsof het 1993 is? Die stroom komt uit wind op zee! niks warmte in de rivier laten lopen! En vanuit borssele 2,3,4 gaan we geen stoomleiding naar rotterdam trekken denk ik. Dus hoe toekomstproof is dat warmtenet eigenlijk? Hoeveel processen hebben we over 20 jaar waar we energie over laten blijven om in een warmtenet te stoppen?
Kernenergie en Wind op zee is allemaal capaciteit die je bouwt voor productie door het hele jaar, dit zorgt niet voor extra winter stroom. Niemand gaat een kerncentrale bouwen voor 4-maanden winterproductie, dan wordt de stroom veel te duur. Hoe dan ook zit je met thermische centrales, kijk alle lange-termijn plannen er maar op na. De vraag is, thermische centrales met warmtenet eraan, of zonder? Het kan allebei, en uit oogpunt van kosten zou "zonder warmtenet" best beter uit kunnen vallen, maar het is wel erg inefficient.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:18

ericplan

5180 Wp PV

Het verzet tegen warmtenetten heeft m.i. vooral te maken met de prijsstelling en dan met name het vastrecht. Dit in combinatie met commerciële aanbieders die linksom of rechtsom flinke winsten maken. Iemand die zuinig leeft en weinig stookt is desondanks veel geld kwijt. Daar zit de kern van het probleem.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
ericplan schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 17:04:
Het verzet tegen warmtenetten heeft m.i. vooral te maken met de prijsstelling en dan met name het vastrecht. Dit in combinatie met commerciële aanbieders die linksom of rechtsom flinke winsten maken.
En terecht. Het niet-duurder-dan-gas principe heeft zichzelf enorm in de voet geschoten. En omdat de aanleg en beheer van een warmtenet duur en risicovol is, levert het praktisch gezien altijd een monopolie op. Een deel van het probleem zit ook bij de gemeente die te graag gelooft in de mooie marketingpraatjes over duurzame biomassacentrales en gasloze binnensteden.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21-09 20:36
Dreamvoid schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 16:55:
[...]

Kernenergie en Wind op zee is allemaal capaciteit die je bouwt voor productie door het hele jaar, dit zorgt niet voor extra winter stroom. Niemand gaat een kerncentrale bouwen voor 4-maanden winterproductie, dan wordt de stroom veel te duur. Hoe dan ook zit je met thermische centrales, kijk alle lange-termijn plannen er maar op na. De vraag is, thermische centrales met warmtenet eraan, of zonder? Het kan allebei, en uit oogpunt van kosten zou "zonder warmtenet" best beter uit kunnen vallen, maar het is wel erg inefficient.
en volgens mij is dat nog steeds denken als in 1993, zijn die lange termijn plannen geschreven door bijna bejaarde zevenvinkers van een adviesbureau dat ook veel werk voor Shell doet ofzo? Waarom zou je of thermisch met cop 1 gaan verwarmen of thermisch elektriciteit gaan maken met cop 0,7? Ja je moet investeren in overcapaciteit voor de winterpiek. Maar waarom zou je dat dan thermisch doen waar je dan ook nog brandstofkosten hebt en zomers echt helemaal niks mee kan? Die windmolens maken zomers tenminste ook nog stroom die je een paar honderd kilometer verderop aluminium kunt laten maken, kunstmest uit lucht kunt laten maken etc. laagwaardige warmte heb je niks an.
We hebben 2 uitdagingen: piek vermogen in de winter op een zo rendabel mogelijk manier organsiren en de dicht bebouwde historisch stedelijke omgeving van fosielvrije warmte voorzien. Volgens mij is een warmtenet voor beide geen oplossing.
Ja er zijn vast situaties waar het wel een passende oplossing is, maar wel 1 met een beperkte inzetbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Je zet gewoon voldoende windmolens/zonnepanelen/batterijen.

In combinatie met aandacht voor efficiënt energiegebruik en energie gebruiken wanneer het ruim voor handen (goedkoop) is.

Als het goed is heb je dan steeds een deel windmolens en zonnepanelen die uitgeschakeld zijn maar dat is geen probleem.

Dat is gelijkaardig aan een gasturbine of steenkoolcentrales die stilstaat. Maar wel met het grote voordeel dat er geen externe (fossiele) brandstoffen mee gemoeid zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Mjier schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 16:19:
Persoonlijk vind ik afval als energiebron twijfelachtig, als ik verhalen hoor dat er afval naar Nederland wordt geïmporteerd om de afvalcentrales draaiend te houden. Dat geldt overigens ook in andere situaties waarin je afhankelijk bent van reststromen. Zo moet een gascentrale altijd blijven draaien om het warmtenet te voeden, ook als er weinig E-vraag is. Andersom draait de gascentrale ook als er E-vraag is, maar weinig warmtevraag.
Het idee van een warmtenet uit een reststroom van fossiel is wat mij betreft net zo'n fossiel idee als die hele gascentrale.
Waarom wil je eigenlijk een seizoenopslag van warmte? Is dat goedkoper? Mij bekruipt een beetje het idee dat ook een warmtenet met WKO best hoge vaste kosten heeft.
Is het dan erg dat er afval geïmporteerd wordt? De (redelijk moderne en efficiënte);centrale hier heeft capaciteit over terwijl er nog zat plekken zijn waar het op een belt gegooid wordt die verdacht vaak in de fik vliegt met alle gevolgen van dien.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjier
Erasmo schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 21:12:
[...]
Is het dan erg dat er afval geïmporteerd wordt? De (redelijk moderne en efficiënte);centrale hier heeft capaciteit over terwijl er nog zat plekken zijn waar het op een belt gegooid wordt die verdacht vaak in de fik vliegt met alle gevolgen van dien.
Afval transporteren is niet echt milieuvriendelijk. In Nederland hebben we een stikstofprobleem. Bij afvalverbranding komt stikstof vrij, waardoor we in ons overvolle landje minder stikstofruimte hebben voor belangrijkere zaken. Het milieu en klimaat zijn er niet bij gebaat, de Nederlanders met uitzondering van de eigenaar van de centrale ook niet. Erg is een groot woord, maar een beetje jammer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-09 12:48
@Mjier Afvalverbranding gebeurt ook alleen maar bij huisvuil. Om dat in te perken moet er toch echt van hogere hand wat gedaan worden. Als je eender welk grootwarenhuis binnenwandelt, krioelt het van verpakkingen.

Of maak verpakkingen zodanig dat je geen grofvuil/huisvuil meer hebt. Huisvuil kan je niet recycleren. Plastic wel. Alhoewel afval voorkomen natuurlijk een veel betere oplossing is (of hergebruiken ;) ).

Ik probeer er zelf serieus op te letten. Ik heb ongeveer één volle huisvuilzak (30l) per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Christus te paard.
Ik moet officieel een vergunningsaanvraag doen voor het plaatsen van een warmtepomp buitenunit in mijn gemeente. Sterker nog volgens de vergunningsmedewerker van de gemeente moest dit ook al voor 1 januari (de nieuwe omgevingswet heeft dit in mijn gemeente niet verscherpt) en gaf ze ook aan dat als iedereen dat netjes zou doen ze om zou komen in het werk.
Nog erger is dat ik officieel twee vergunningsaanvragen zou moeten doen. Nog een schepje er bovenop is dat één op de vier woningen in mijn wijk al een buitenunit heeft (al dan niet van een airco), maar ik nog nooit een melding heb gehad voor een omgevingsvergunning voor zo'n ding van iemand (ik krijg pushberichten voor vergunningsaanvragen).

Dus nu de grote vraag, ga ik de ethische punctuele hooghartige sukkel spelen en netjes twee vergunningen aanvragen. Of steek ik mijn kop in het zand en doe net alsof ik het niet weet net zoals die andere gemeentegenoten ...

Het raakt ook echt kant noch wal, ik moet hebben:
  • Bouwactiviteit (omgevingsplan) - Aanvraag vergunning (Gemeente)
  • Bouwactiviteit (technisch) - Aanvraag vergunning (Rijk)
Parkeervoorzieningen
Heeft u al parkeervoorzieningen op het eigen terrein? Geef dan in de bijlage aan hoe deze voorzieningen momenteel zijn ingericht.
Moet ik hier mijn eigen oprit in opgeven? 8)7

Of hoe denken ze precies dat ik dit ga opleveren als leek?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5oxAho1_1fRgDIVfJvDVEujRFLg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J5SPgmv9sessMlpYxlwSbXoh.png?f=fotoalbum_large

Man man man wat heb ik hier een gruwelijke rot hekel aan.
Dit geeft mij flashbacks aan het feit dat ik de eerste was in drie jaar binnen de gemeente die een fout ontdekte waardoor niemand een (noodzakelijke(!)) vergunningsaanvraag kon doen voor het plaatsen van een container op de openbare weg. Maar geloof mij dat ik die dingen regelmatig gezien heb in een gemeente van 80.000 inwoners. 8)7

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Een collega van me in Houten zit in warmtenetgebied van Eneco net als ik in Utrecht en had daar een informatieavond over verduurzaming waar Eneco aangaf de warmtebron om te gaan bouwen naar een enorme L/W warmtepomp. Geen idee hoe efficiënt dat is icm een warmtenet op hoge temperatuur maar allicht beter dat op windenergie dan gas of afval stoken.

Pagina: 1 ... 46 ... 80 Laatste