Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05:00
Er wordt tegenwoordig veel gesproken over zonnepanelen alsof het meer problemen geeft dan dat het goeds brengt. En ik begrijp dat verduurzaming veel lastige problemen met zich mee brengt. Ik heb zelfs soms gedacht, heb ik dit wel juist gedaan, verduurzamen, zonnepanelen, gas weg.

Maar als ik dan nu naar onze verbruikscijfers van vandaag kijk kan ik niet anders dan blij zijn. 10.20 uur in de ochtend, afname 1,1kWh vandaag, opbrengst pv 2,4kWh vandaag tot nu toe, en daarvan de eboiler al opgeladen zodat ik kan afwassen en de airco al opgestart tot het punt dat ons huis alweer comfortabel warm is. Verder gaat straks de wpb laden op zonnenergie, ik ga 2 wassen draaien (en lekker buiten in de zon drogen), en vast eten koken voor vanavond en morgen. Bijna volledig op zonne-energie.

Mijn nieuwe teken dat de lente echt onderweg is :)

Ik hoop dat er snel oplossingen gevonden worden voor de problemen met de transitie, zodat zo snel mogelijk veel mensen hier plezier van kunnen beleven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IzOnIQbLxC-U6qfzPWQY4kOycrI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vnC6BcPra0vG04gb8bXm1w5B.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Sjamo op 02-03-2024 10:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:42
Sjamo schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:31:
Er wordt tegenwoordig veel gesproken over zonnepanelen alsof het meer problemen geeft dan dat het goeds brengt. En ik begrijp dat verduurzaming veel lastige problemen met zich mee brengt. Ik heb zelfs soms gedacht, heb ik dit wel juist gedaan, verduurzamen, zonnepanelen, gas weg.

Maar als ik dan nu naar onze verbruikscijfers van vandaag kijk kan ik niet anders dan blij zijn. 10.20 uur in de ochtend, afname 1,1kWh vandaag, opbrengst pv 2,4kWh vandaag tot nu toe, en daarvan de eboiler al opgeladen zodat ik kan afwassen en de airco al opgestart tot het punt dat ons huis alweer comfortabel warm is. Verder gaat straks de wpb laden op zonnenergie, ik ga 2 wassen draaien (en lekker buiten in de zon drogen), en vast eten koken voor vanavond en morgen. Bijna volledig op zonne-energie.

Ik hoop dat er snel oplossingen gevonden worden voor de problemen met de transitie, zodat zo snel mogelijk veel mensen hier plezier van kunnen beleven.

[Afbeelding]
Ja, de berichtgeving in kranten van DPG was deze week erg eenzijdig. Alsof het een ramp is dat zonnepanelen soms afgeschakeld worden. Er wordt niet eens moeite gedaan door deze kranten om het geheel in perspectief te plaatsen. Hoeveel opbrengst loopt iemand mis? Hoeveel levert dat minder op? Dit soort berichten voeden alleen de mening van de onderbuik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 29-05 19:07
G-addict schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 07:14:
[...]

Grappig, vanmorgen vond ik dit bericht in het nieuwsoverzicht.

https://innovationorigins...dkope-energie-te-leveren/

Belooft zeer goede isolatie met hele lage stilstandverliezen.
En hier nog zo'n start-up met een "super geïsoleerde mega ww buffer" : https://borg.energy/de-borg-t4/over-de-borg-t4

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:02
Ik wijt dit aan gebrek aan kennis over energievoorziening en dus niet de mogelijkheid hebben om het grote plaatje te zien.

Uitschakelende zonnepanelen (en windmolens) moet je als iets positiefs beschouwen. Dat wil gewoon zeggen dat iedereen zijn energiebehoeften voldaan zijn en dat er op dat moment geen nood is aan meer productie.

Niemand zegt toch dat het een ramp is dat een steenkoolcentrales niet aan het produceren zijn?

Je merkt het ook aan de discussies op dit forum: er wordt meer geschreven over: 'ik heb meer energie op overschot dan dat ik op kan, geef mij alstublieft ideeën om het op te doen '.

Valt er een groter luxe-probleem te bedenken?

Ja, er is nog een deel fossiele opwek dat nog moet verdwijnen en er is nog werk aan het elektriciteitsnet. Maar zijn er aanwijzingen dat dit niet aan het gebeuren is of dat dit uiteindelijk niet zal lukken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04:41
natural colour schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 11:59:
[...]

En hier nog zo'n start-up met een "super geïsoleerde mega ww buffer" : https://borg.energy/de-borg-t4/over-de-borg-t4
Koopie, slechts €30K incl grondwerk, installatie en product zelf.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 29-05 19:07
Die Borg WW buffer is 160 cm hoog moet eigenlijk in de grond komen... met al dat regenwater vandaag-de-dag gaat dit ding zichzelf omhoog drukken vanwege het hoge grondwaterpeil.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pling
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-05 15:56

pling

Lekker Kepjoeteren

Ik heb sinds kort een P1 meter, daarop zie ik wat ik eigenlijk al wist en dat is dat ik continue +/- 300 watt verbruik en dan zo nu en dan wat korte piekjes naar de 2000, voor witgoed. Ik heb stadsverwarming en zonnepanelen. Vanwege de salderingsregeling is een thuisbatterij niet echt interessant. Maar zou het voor de leuk, en tegen niet te hoge kosten (< 1.000), enigszins zinvol kunnen zijn om een domme thuisbatterij te installeren. De domheid zit hem in het volgende. Ik stel me voor dat ie tussen de panelen en de omvormer zit, zodat de omvormer wordt hergebruikt. Gaat laden als er meer dan 600 watt wordt gegenereerd (500/600 watt max) en gaat afgeven bij 0. Als ie gaat afgeven, dan gaat het om maximaal 300 watt (mijn continue verbruik). Omdat ie traag geladen en ontladen wordt, hoop ik dat de batterij erg lang meegaat en dat er goedkope techniek gebruikt kan worden (zout?). Alles dus gericht om kosten van deze investering te drukken. Ik heb een aantal vragen. Weet iemand of dit te koop is? En zou het concept van een domme thuisbatterij een slimme oplossing kunnen zijn (Al dan niet zonder salderingsregeling)? Is hier al een topic over? Of info over. Het is een soort “flatten the curve” oplossing (in tegenstelling tot de “peak shaving” oplossing), waar je de pieken juist door het net laat oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:51
deejeebv schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 19:02:
[...]

Ik heb een recirculatiekap. Ik ben het er niet mee eens dat die slecht zijn, mijn Itho heeft zowel een koolstof als een vetfilter. Fijnstof in de woonkamer is vrijwel nooit hoger dan 10, en meestal 0.
Inderdaad. Hier een recirculatiekap (Bora) met koolstoffilter en 2x een WTW afzuigventiel achter de kastenwand v/d keuken. PMx metingen zijn uitermate laag. En als we dan echt een keer veel stank produceren, bij spekjes bakken oid, daarvoor heb ik nog een boost-knopje voor de WTW geplaatst die m 15m in volgas zet. Die stand hebben we denk ik 2x gebruikt in 2 jaar tijd en zonder duurt het misschien 5-10 minuten langer voordat alles weer fris is.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
pling schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 13:14:
Ik heb sinds kort een P1 meter, daarop zie ik wat ik eigenlijk al wist en dat is dat ik continue +/- 300 watt verbruik en dan zo nu en dan wat korte piekjes naar de 2000, voor witgoed. Ik heb stadsverwarming en zonnepanelen. Vanwege de salderingsregeling is een thuisbatterij niet echt interessant. Maar zou het voor de leuk, en tegen niet te hoge kosten (< 1.000), enigszins zinvol kunnen zijn om een domme thuisbatterij te installeren. De domheid zit hem in het volgende. Ik stel me voor dat ie tussen de panelen en de omvormer zit, zodat de omvormer wordt hergebruikt. Gaat laden als er meer dan 600 watt wordt gegenereerd (500/600 watt max) en gaat afgeven bij 0. Als ie gaat afgeven, dan gaat het om maximaal 300 watt (mijn continue verbruik). Omdat ie traag geladen en ontladen wordt, hoop ik dat de batterij erg lang meegaat en dat er goedkope techniek gebruikt kan worden (zout?). Alles dus gericht om kosten van deze investering te drukken. Ik heb een aantal vragen. Weet iemand of dit te koop is? En zou het concept van een domme thuisbatterij een slimme oplossing kunnen zijn (Al dan niet zonder salderingsregeling)? Is hier al een topic over? Of info over. Het is een soort “flatten the curve” oplossing (in tegenstelling tot de “peak shaving” oplossing), waar je de pieken juist door het net laat oplossen.
Vrijwel elke thuisbatterij kan dit. Van de bekende omvormer fabrikanten of een Victron achtige oplossing. De business case is er alleen niet voor. In België is die er door het capaciteitstarief wél en is dit gemeengoed.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 26-05 13:13
Sjamo schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:31:

[Afbeelding]
Dit zijn geweldige dagen om je netafname te minimaliseren. Hier tot 20:45 1,5 kWh afgenomen.
Ok, vanaf 13:30 niet thuis geweest, wel de wasmachine en vaatwasser gedraaid en de warmtepomp heeft de boiler bijgetankt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V5ly8g2Jm9vjWXlYMEyngfugEZ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Yw203AmTXxaAPDbCpSIxWcy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
natural colour schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 11:59:
[...]

Mooi ding, maar financieel niet interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06:29

dunklefaser

Point Of KnowReturn

We are the "Borg" en koken ook alleen maar met water - of was het Nespresso uit de NEstore?
Wat aan deze dure gedrochten innovatief zou zijn ontgaat mij.
En rendabel werken doen ze voor geen meter - nu niet en niet in de toekomst.

P.S.: Nog iets om te lachen (voor connaisseurs) - sun-tank

[ Voor 17% gewijzigd door dunklefaser op 02-03-2024 21:18 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

G-addict schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 21:02:
[...]

Mooi ding, maar financieel niet interessant.
Waar laat ik dat ding in m’n appartement?

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:24
Hoe zagen we allemaal onze steenwol, glaswol en houtvezel platen en matten?

Festool heeft een isolatiezaag op accu, https://www.festool.nl/pr...576571---isc-240-eb-basic
heeft Makita een vergelijkbaar iets? Ik heb namelijk verder alles van Makita maar moet wel heel veel isolatie zagen het komende jaar.
Ik kan niks vinden op de Makita website wat erop lijkt maar wellicht kijk ik verkeerd

@franssie

[ Voor 8% gewijzigd door No Hands op 03-03-2024 07:21 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
ericplan schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 21:15:
[...]

Waar laat ik dat ding in m’n appartement?
Bij je onderbuurman in z'n woonkamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04:41
dunklefaser schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 21:12:

P.S.: Nog iets om te lachen (voor connaisseurs) - sun-tank
Behalve dat het product zelf niet voorziet in isolatie, was het voor mij bruikbaar als buffervat met beperkte vloerbelasting… iets met houten vloer. En wat betreft prijs zat het weinig af van conventionele buffer vaten.

Helaas failliet.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
No Hands schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 21:19:

Festool heeft een isolatiezaag op accu, https://www.festool.nl/pr...4,0eb-plusxl-fs#Overzicht
heeft Makita een vergelijkbaar iets? Ik heb namelijk verder alles van Makita maar moet wel heel veel isolatie zagen het komende jaar.
Ik kan niks vinden op de Makita website wat erop lijkt maar wellicht kijk ik verkeerd

@franssie
Link werk niet. Steen en glaswol zou ik niet meer gebruiken.

Houtvezel heb ik hier met invalzaag met lineaal gedaan.
Nadeel dat je voor de buitenwanden dan wel van beide kanten moet zagen ivm dikte.
Daar zou een grote cirkelzaag beter werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
bbbrumbrum schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 22:48:
[...]

Link werk niet. Steen en glaswol zou ik niet meer gebruiken.

Houtvezel heb ik hier met invalzaag met lineaal gedaan.
Nadeel dat je voor de buitenwanden dan wel van beide kanten moet zagen ivm dikte.
Daar zou een grote cirkelzaag beter werken.
Link heb ik gefixt, ik heb geen invalzaag, wel een cirkelzaag maar ik heb het idee dat als ik die in zo een fluffy plaat duw dat er van van alles gebeurt behalve zagen. Die harde platen zou wellicht nog wel gaan ja.

Ik gebruik ook geen glas en steenwol meer, maar dat is wel waar Festool ook zegt dat de zaag geschikt voor is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 29-05 15:06
No Hands schreef op zondag 3 maart 2024 @ 07:23:
[...]

Link heb ik gefixt, ik heb geen invalzaag, wel een cirkelzaag maar ik heb het idee dat als ik die in zo een fluffy plaat duw dat er van van alles gebeurt behalve zagen. Die harde platen zou wellicht nog wel gaan ja.

Ik gebruik ook geen glas en steenwol meer, maar dat is wel waar Festool ook zegt dat de zaag geschikt voor is.
Hier de gutex (van die zachte platen dus) ook gezaagd met de cirkelzaag. Inderdaad wel vanaf twee kanten. Dit gaf een veel mooier resultaat dan handzaag of isolatiemes.

LG-HM123MR.U34 / LG-WH27S.F5 / 1245 Wp (zuid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Inderdaad, cirkelzaag of tafelzaag geven zowel bij harde als zachte houtvezel isolatieplaten erg nette zaagsnedes. Invalzaag zat vaak dan ook nog een 4T PCD blad op voor cementboard, dat maakte qua netheid niets uit, wel ietsjes langzamer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trilliwilli
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-05 13:27

Festool heeft een isolatiezaag op accu, https://www.festool.nl/pr...576571---isc-240-eb-basic

@franssie
Heb je een decoupeerzaag? Dan maakt Bosch een zaagblad voor isolatie: https://www.bosch-profess...aagbladen-2868761-ocs-ac/

Met vriendelijke groet, William

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Groen schreef op zondag 3 maart 2024 @ 08:31:
[...]

Hier de gutex (van die zachte platen dus) ook gezaagd met de cirkelzaag. Inderdaad wel vanaf twee kanten. Dit gaf een veel mooier resultaat dan handzaag of isolatiemes.
Nog een speciaal blad of gewoon het 'standaard' blad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
No Hands schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:03:
[...]

Nog een speciaal blad of gewoon het 'standaard' blad.
Zoals aangegeven, maakt niets uit. Gewoon een scherp houtblad. Je zaagt meer lucht dan hout. Hoogste snelheid, goede (!!!) afzuiging, anders verstopt alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:31

pietje63

RTFM

Ik heb glaswol eenvoudig gezaagd met een simpele houtzaag (https://www.allekabels.nl...LHlSN_xpXOvxoCwTwQAvD_BwE) zoiets

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_g_e
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-04 16:39
No Hands schreef op zondag 3 maart 2024 @ 07:23:
[...]

Ik gebruik ook geen glas en steenwol meer [...]
Waarom niet eigenlijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
b_g_e schreef op zondag 3 maart 2024 @ 18:32:
[...]

Waarom niet eigenlijk?
Kost veel energie om te maken, lage faseverschuiving, buffert moeilijk vocht. Houtvezel is een afvalproduct, natuurlijk, herbruikbaar, buffert vocht, enorme faseverschuiving, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 29-05 13:18
No Hands schreef op zondag 3 maart 2024 @ 18:55:
[...]

Kost veel energie om te maken, lage faseverschuiving, buffert moeilijk vocht. Houtvezel is een afvalproduct, natuurlijk, herbruikbaar, buffert vocht, enorme faseverschuiving, etc.
Wat betekent faseverschuiving?

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• b_g_e
Capt Waffles schreef op zondag 3 maart 2024 @ 19:48:
[...]

Wat betekent faseverschuiving?
Dat het warmte bufferen kan, dus pas warmte doorgeeft als het buiten alweer aan het afkoelen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b_g_e
No Hands schreef op zondag 3 maart 2024 @ 18:55:
[...]

Ah, check. Dacht dat het wel te recyclen was. En je hebt wol met lambda .032 terwijl ik bij de houtvezel niet veel beter dan .04 zie...

En qua brandklasse misschien toch ook wel fijn?

[ Voor 5% gewijzigd door b_g_e op 03-03-2024 20:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Laatst online: 28-05 22:07

Wuursj

want worst is al bezet

b_g_e schreef op zondag 3 maart 2024 @ 19:58:
[...]

Ah, check. Dacht dat het wel te recyclen was. En je hebt wol met lambda .032 terwijl ik bij de houtvezel niet veel beter dan .04 zie...

En qua brandklasse misschien toch ook wel fijn?
Pavalfex plus is 0,036. De wollen met 0,032 die ik ken zijn glaswol met wel heel weinig fase verschuiving en snelle warmtedoorslag dat deze hier op zuid, west en dak daarom al geen optie waren.

Brandklasse was ik ook een beetje huiverig voor. Ik heb het met veel moeite in de brand proberen te steken met gasbranders, etc. Niet gelukt, ging alleen smeulen en vanzelf weer uit, hoe ik mijn best ook deed. Met een laag fermacell of dubbel gips, durfde ik het prima aan. Pir met een hogere brandklasse kreeg ik ook niet echt in de fik maar gaf wel hele nare lucht.

Hogere prijs is wel een nadeel. Houtvezel vond ik wel lastiger op maat snijden/zagen dan steen of glaswol maar wel weer een stuk lekkerder qua kriebels en dergelijke narigheid.

[ Voor 5% gewijzigd door Wuursj op 03-03-2024 20:17 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_g_e
Wuursj schreef op zondag 3 maart 2024 @ 20:16:
[...]

Pavalfex plus is 0,036. De wollen met 0,032 die ik ken zijn glaswol met wel heel weinig fase verschuiving en snelle warmtedoorslag dat deze hier op zuid, west en dak daarom al geen optie waren.

Brandklasse was ik ook een beetje huiverig voor. Ik heb het met veel moeite in de brand proberen te steken met gasbranders, etc. Niet gelukt, ging alleen smeulen en vanzelf weer uit, hoe ik mijn best ook deed. Met een laag fermacell of dubbel gips, durfde ik het prima aan. Pir met een hogere brandklasse kreeg ik ook niet echt in de fik maar gaf wel hele nare lucht.

Hogere prijs is wel een nadeel. Houtvezel vond ik wel lastiger op maat snijden/zagen dan steen of glaswol maar wel weer een stuk lekkerder qua kriebels en dergelijke narigheid.
Die houtproducten zitten waarschijnlijk vol brandvertragers. Ik heb nog geen onderzoek gedaan naar hoe zich dat houdt over de jaren.

Ik zit hier met een enkelsteens garagewandje op oost en zonder zon. Wat ik er uiteindelijk tegenaan gooi hangt er waarschijnlijk ook vanaf wat er in de aanbieding is aan B-keus assortiment.

Knauf Ecose is trouwens fijn te hanteren, niks geen kriebels. Je zou er een nachtje op kunnen maffen zonder nadelige gevolgen, geloof ik.

[ Voor 0% gewijzigd door b_g_e op 03-03-2024 20:28 . Reden: typo ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-05 00:15

dof

@franssie
Verschillende zagen geprobeerd, maar met recipro zaag met speciaal blad werkte het met houtvezelplaat (Steico Flex 036) het beste. PIR plaat snij ik met een groot (30cm) koksmes omdat je daar zo min mogelijk "pir zaagsel" wilt (vreselijk statisch spul).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qUaGXdOipNEBDnaW8VXVd0rdMNE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qjxuIIkx2aZU7ENu4dMJlRJU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fv0jJ2FyhCBp4FD1SQz6-D9EYF8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WuawuMzZDX7BwoYwLWQn8qFN.jpg?f=fotoalbum_large

Heel veel discussie over soorten isolatie en voor en nadelen in dak isolatie topic

[ Voor 4% gewijzigd door dof op 03-03-2024 21:54 ]

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-05 15:57
Ronald schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 12:13:
[...]

Koopie, slechts €30K incl grondwerk, installatie en product zelf.
Bizarre prijzen voor grondwerk en installatie!

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:48
JDx schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:41:
[...]

Wil je geen geklepper (en dus gewoon geen klep) of dat er geen wind/warmte meer door verloren gaat?
Ja

(Ik snap je vraag niet denk ik. Ik verlies warmte door het geklepper. Dus geen geklepper leidt tot geen warmteverlies?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
RonJ schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:51:
[...]

Geen klepperend rooster, maar een mooie, vaste kap gebruiken icm een (metalen) terugslagklep in de buis zo dicht mogelijk daarachter.

En als je toch bezig bent, maak bij de combinatie WTW + afzuigkap met buitenafvoer altijd een 2e aanvoerkanaal naar iets in de buurt van de afzuigkap (bijv. onder het fornuis), met een elektronische klep die opengaat zodra de azk ingeschakeld wordt. In de VS noemen ze dat "make-up air" en heb je daar allerlei kant-en-klare producten voor. Zonder zo'n extra aanvoer ga je de warmte uit je hele huis trekken en ontregel je de WTW flow.
Over zo'n aanvoerbuis is tijdens de bouw wel gesproken, maar nooit wat van gekomen (blijkbaar). Ken ik je in Nederland zo'n soort totaalproduct? Anders misschien standaard bij koken een raam er (vlak)bij open zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
G-addict schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:41:
[...]

Een afzuigkap met recirculatie overwogen?
Ja, en nee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
joezzt schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 17:57:
[...]

Hadden wij ook, een rooster waarbij de kleppen samen bewegen ipv individueel heeft het opgelost.
Heb je ervaring met een speciek rooster? Iets met bos en bomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
Fr33z schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 18:24:
[...]

doe dan helemaal niks... recirculatie kappen zijn notoir slecht in precies datgene wat ze moeten doen: vuile lucht van het koken wegzuigen. Grootste probleem voor luchtkwaliteit in huis is fijnstof dat vrijkomt bij koken en daar doen recirculatiekappen het gewoon heel. erg slecht. Het is dus een inferieure optie die je alleen zou moeten kiezen als het echt niet anders kan.
Vocht is ook een ding. Dat krijg je er met recirculatie niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
Karp schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:14:
[...]

Ik monitor de luchtvochtigheid in de woonkamer en keuken, deze zie ik echt niet oplopen door het koken. Uiteraard wordt de woning voldoende geventileerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Karp schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:12:
[...]

Over zo'n aanvoerbuis is tijdens de bouw wel gesproken, maar nooit wat van gekomen (blijkbaar). Ken ik je in Nederland zo'n soort totaalproduct? Anders misschien standaard bij koken een raam er (vlak)bij open zetten.
Sommige fabrikanten van afzuigkappen maken hier een OEM-accessoire voor. Veel (higher-end) afzuigkappen hebben tegenwoordig een ingebouwde schakeling die 230V op een uitgang zet als de motor aangezet wordt. Dit kan je dan toepassen voor zo'n klep en/of bijv. het voeden van een plasmafilter. Die uitgang kan je dan gebruiken om een standaard gemotoriseerde klep die op met een 230V aan/uit signaal werken open te laten gaan. Die gemotoriseerde kleppen zijn bij elke ventilatieboer wel te vinden voor <100 euro, wat een stuk minder is dan een vergelijkbaar product bij de witgoed-fabrikant.

Wanneer je kap geen uitgang hiervoor aan boord heeft vanuit de fabriek zal je de schakeling zelf moeten regelen, bijvoorbeeld met een setje van 2 slimme stekkers of een dubbel relais met stroommeting van de bekende domotica merken als Homewizard, Shelly, Fibaro, etc. Dat is natuurlijk wel een iets minder mooie/OEM oplossing, maar het werkt verder prima.

All-electric.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Joris748
[...]

Daarom moet je ook goed ventileren.

Die recirculatiekap filtert vet, vaste deeltjes en kookluchtjes. De rest doet de balansventilatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:15
Karp schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:20:
Product gezocht!

We hebben een warmtepomp, WTW en een afzuigkap die naar buiten afvoert (essentieel voor luchtkwaliteit). Ons huis is heerlijk geisoleerd. Met een beetje zon schiet de temperatuur ook omhoog. Maarrrr... met een beetje wind koel het huis ook aardig af. Het rooster van de afzuigkap kleppert. Ik denk dat we daar onze warme lucht kwijtraken.
Nou vind ik allemaal "oplossingen" op internet. En dat is met aanhalingstekens omdat ik manier vind om het -geluid- van het geklepper van het rooster te verminderen. Lekkere symptoombestrijding, en niks duurzaams aan. Ik wil eigenlijk gewoon een rooster dat niet of nauwelijks kleppert in de wind!

Iemand een goeie tip voor een rooster? Misschien vanuit persoonlijke ervaring?
Ik heb deze:
https://www.luchtafvoer.b...mobox-eenvoudige-montage/

3 kleppen achter elkaar in de afvoerbuis die met magneetjes worden dichtgehouden

En verder natuurlijk je huis door op kierenjacht

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-05 13:24
[...]
Het is in mijn nieuwbouwwoning uit 2022 (balansventilatiee, overal vloerverwarming) eerder te droog dan te vochtig. Zet nu 's winters de ventilatie expres niet meer op 3 na het douchen, standje 2 is ook wel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
RonJ schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:05:
[...]

Sommige fabrikanten van afzuigkappen maken hier een OEM-accessoire voor. Veel (higher-end) afzuigkappen hebben tegenwoordig een ingebouwde schakeling die 230V op een uitgang zet als de motor aangezet wordt. Dit kan je dan toepassen voor zo'n klep en/of bijv. het voeden van een plasmafilter. Die uitgang kan je dan gebruiken om een standaard gemotoriseerde klep die op met een 230V aan/uit signaal werken open te laten gaan. Die gemotoriseerde kleppen zijn bij elke ventilatieboer wel te vinden voor <100 euro, wat een stuk minder is dan een vergelijkbaar product bij de witgoed-fabrikant.

Wanneer je kap geen uitgang hiervoor aan boord heeft vanuit de fabriek zal je de schakeling zelf moeten regelen, bijvoorbeeld met een setje van 2 slimme stekkers of een dubbel relais met stroommeting van de bekende domotica merken als Homewizard, Shelly, Fibaro, etc. Dat is natuurlijk wel een iets minder mooie/OEM oplossing, maar het werkt verder prima.
Ik ben vooral handig met computers. Dus ik zal niet snel aan de gang met een klep oid. Maar de domotica snap ik wel in deze. Zodra de afzuigkap een stroompiek geeft, kan de klep open lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
BarryH schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:21:
[...]

Ik heb deze:
https://www.luchtafvoer.b...mobox-eenvoudige-montage/

3 kleppen achter elkaar in de afvoerbuis die met magneetjes worden dichtgehouden

En verder natuurlijk je huis door op kierenjacht
Dat ziet er netjes, praktisch en toepasbaar uit. Dankje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Karp schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:17:
[...]

Ik ben vooral handig met computers. Dus ik zal niet snel aan de gang met een klep oid. Maar de domotica snap ik wel in deze. Zodra de afzuigkap een stroompiek geeft, kan de klep open lijkt me.
Exact.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Karp schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:13:
[...]

Heb je ervaring met een speciek rooster? Iets met bos en bomen...
Ja, deze hebben we gekocht:
https://www.ventilatiesho...-210-x-210mm-alu/?sqr=okr

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 25-05 09:04
Op aanraden van verschillende leden hier een homewizard P1 besteld. Echter kan ik deze niet aangesloten krijgen om 2 redenen:

1) Er is geen extern stopcontact in de kelder, waardoor ik de P1 niet van voeding kan voorzien.
2) Doordat mijn appartement zeer goed geïsoleerd is, is er totaal geen bereik van (mijn) wifi-signaal in de kelder, waardoor de wifi ook geen verbinding kan maken met de P1.

Iemand een idee hoe dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:14

Gerco-M

mijn tornado res.

Flipking94 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 20:39:
Op aanraden van verschillende leden hier een homewizard P1 besteld. Echter kan ik deze niet aangesloten krijgen om 2 redenen:

1) Er is geen extern stopcontact in de kelder, waardoor ik de P1 niet van voeding kan voorzien.
2) Doordat mijn appartement zeer goed geïsoleerd is, is er totaal geen bereik van (mijn) wifi-signaal in de kelder, waardoor de wifi ook geen verbinding kan maken met de P1.

Lange kabels trekken een idee?

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:44
Als dat niet mogelijk is kan je je je netbeheerder vragen een modernere slimme meter te plaatsen. In mijn regio kost dat 70-80 euro (waarschijnlijk goedkoper dan kabels trekken door een prof).

Is de wifi te fixen met een kabel of een AP punt / mesh netwerk?

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:18

Beide problemen kende toch al voor het bestellen? Waarom bestel je dan iets waarvan je van tevoren weet dat het niet gaat werken? :?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:53
Joris748 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:10:
[...]

Daarom moet je ook goed ventileren.

Die recirculatiekap filtert vet, vaste deeltjes en kookluchtjes. De rest doet de balansventilatie.
ja in de 5-10% vd huizen in NL met zo'n ventilatiesysteem. het type ventilatie in je huis is dus allesbepalend. ik merk dat ik in mijn voorbeeld uitging van een simpele woning met geen of niet al te beste ventilatie. In die gevallen is eem echte afzuigkap verreweg superieur aan recirculatie. t blijft wel zo dat je met recirculatie kap EN wtwsysteem de ventilatie beste even flink aan kunt zetten tijdens en na koken. Fijnstof-, blootstelling blijft een ding en daar doet recirculatie niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:05
wheli schreef op maandag 4 maart 2024 @ 20:47:
Als dat niet mogelijk is kan je je je netbeheerder vragen een modernere slimme meter te plaatsen. In mijn regio kost dat 70-80 euro (waarschijnlijk goedkoper dan kabels trekken door een prof).
Kun je me uitelggen hoe een modernere meter dit probleem op kan lossen, hebben die een interne voeding o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Fr33z schreef op maandag 4 maart 2024 @ 21:30:
[...]

ja in de 5-10% vd huizen in NL met zo'n ventilatiesysteem. het type ventilatie in je huis is dus allesbepalend. ik merk dat ik in mijn voorbeeld uitging van een simpele woning met geen of niet al te beste ventilatie. In die gevallen is eem echte afzuigkap verreweg superieur aan recirculatie. t blijft wel zo dat je met recirculatie kap EN wtwsysteem de ventilatie beste even flink aan kunt zetten tijdens en na koken. Fijnstof-, blootstelling blijft een ding en daar doet recirculatie niks aan.
Dat zou met een type C ventilatie ook prima moeten werken (mits er voldoende raamroosters en/of ramen open staan). Het gaat erom dat er voldoende lucht wordt ververst.

Helaas heeft het gros van de mensen hun roosters dicht (want tocht) en de mechanische ventilatie op stand 1 (want herrie). 8)7 Een goed functionerend en goed gebruikt ventilatiesysteem is inderdaad een must.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-MOB
  • Laatst online: 22:55
Joris748 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 21:43:
[...]

Dat zou met een type C ventilatie ook prima moeten werken (mits er voldoende raamroosters en/of ramen open staan). Het gaat erom dat er voldoende lucht wordt ververst.
Maar of je de warmte nou door je afzuigkap of je ventilatiebox naar buiten laat blazen maakt dan ook weinig meer uit...

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
T-MOB schreef op maandag 4 maart 2024 @ 21:47:
[...]

Maar of je de warmte nou door je afzuigkap of je ventilatiebox naar buiten laat blazen maakt dan ook weinig meer uit...
Dat is waar :)

Dan zou je een recirculatiekap kunnen overwegen als je gaan normale afzuigkap kunt plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH

ad 1: waar zit je meterkast? en gaat het alleen om stroom of om stroom en gas?
ad 2: ethernet over power

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b_g_e
BarryH schreef op maandag 4 maart 2024 @ 22:18:
[...]
ad 2: ethernet over power
Bijna goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-05 13:24
Het heet niet precies zo, maar dat kan best hoor. Dat heet een powerline adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_g_e
Turrican schreef op maandag 4 maart 2024 @ 22:32:
[...]

Het heet niet precies zo, maar dat kan best hoor. Dat heet een powerline adapter.
Inderdaad, ik zit er gewoon naast. Het kan allebei, toch? PoE en EoP. PoEoP gaat misschien niet.
/Te bijdehand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wheli
ASW1 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 21:36:
[...]

Kun je me uitelggen hoe een modernere meter dit probleem op kan lossen, hebben die een interne voeding o.i.d.?
Als je meter DSRM 5 of hoger heeft dan haalt hij de voeding uit de P1 poort. Lagere versies hebben een externe voeding nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
En de wifi kan je oplossen met een extra micro-AP.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:55

timovd

Voorsprong door techniek

Een vriend van mij vroeg laatst om mee te denken over de verduurzaming van hun huis. Gaat om een groot vrijstaand jaren '30 met een gasverbruik van zo'n 2500m3.
Een van de dingen waar ik tegenaanliep was de ca 18 jaar oude cv-ketel
De gasketel is een flinke Atag met ingebouwd comfort-vat en nog een extra vat van naar schatting 100-150L. hier zit een circulatiepomp tussen die erg warm aanvoelde.

Waar is dit voor nodig? Als je een moderne cw6 ketel neerzet, heb je dan niet genoeg vermogen om een bad te vullen en in een andere badkamer een douche te nemen?

Is het te testen of je zonder kunt (met de huidige ketel) door de stekker van de circulatiepomp er uit te trekken en de kogelkraan naar het vat dicht te draaien (alleen nog even kijken of deze in serie of parallel staat)? Er zit geen elektrisch element in het vat.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipking94
@wheli ik denk niet dat dat een optie is, het gaat over een nieuwbouwappartement. Maar ik neem contact met Fluvius, misschien bieden ze inderdaad een oplossing!

Mijn wifi-signaal is wel beschikbaar op het gelijkvloers, maar ik denk door de dikke betonlaag helemaal geen ontvangst (ook niet telefoonsignaal). Dus dan zou er een kabel getrokken moeten worden naar het gelijkvloers, wat ook weer kostelijk is en bovendien vraag ik mij dan af hoe andere bewoners toegang gaan krijgen hiertoe, als iedereen een kabel laat trekken naar het gelijkvloers, zit het gelijkvloers vol met wifi adapters (in mijn blok gaat het over 7 adapters, in de andere blokken zijn dat 13 adapters) :).

@Andrehj als ik de problemen op voorhand kende, zou ik uiteraard niet overgaan tot aanschaf. Ik denk dat niemand deze problemen kende, gezien onze energieleverancier is gestart met de verkoop van de P1 aan alle bewoners, voorstel via mail gestuurd. Zij weten dus niet dat het niet mogelijk is deze adapters aan te sluiten bij ons, de kans lijkt me dan nog kleiner dat de medebewoners hiervan op de hoogte zijn.

Ik kom eigenlijk nooit in de kelder/heb mijn gsm eigenlijk nooit nodig daar. Dus inderdaad nog niet gecheckt op signaal. Watbetreft het stopcontact dacht ik dat de P1 voeding kreeg via de digitale meter, wat op verschillende youtubefilmpjes bevestigd wordt. Blijkbaar is dat dus bij onze meters niet zo.

@BarryH de meterkast waar mijn zekeringen zijn? Die staan bij mij op het eerste verdiep. Grofweg 6 meter hoger dus. Enkel stroom, geen gas (warmtepomp). Je voorstel voor powerline is wel een goede, had ik nog niet opgekomen! Maar dan heb ik alsnog een stopcontact nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Flipking94 Je kan ook een homewizard kWhmeter in je meterkast plaatsen. Dat is voor jou wellicht logischer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
BarryH schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 17:40:
@Flipking94 Je kan ook een homewizard kWhmeter in je meterkast plaatsen. Dat is voor jou wellicht logischer
Maar heb je dan ook niet de P1-meter nodig om de gegevens uit te lezen? Ik dacht dat de P1-meter altijd het eerste apparaat was wat je nodig hebt om je energieverbruik en productie uit te lezen en dat je dit kan aanvullen met andere apparaten.

Mijn volgende aankoop zou zijn dat ik de slimme stekkers zou aanschaffen bij mijn apparaten om sluipverbruik te elimineren. De kwhmeter leek me enkel een meerwaarde om injectie op het net te monitoren, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78739

Flipking94 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 18:13:
[...]

Maar heb je dan ook niet de P1-meter nodig om de gegevens uit te lezen? Ik dacht dat de P1-meter altijd het eerste apparaat was wat je nodig hebt om je energieverbruik en productie uit te lezen en dat je dit kan aanvullen met andere apparaten.

Mijn volgende aankoop zou zijn dat ik de slimme stekkers zou aanschaffen bij mijn apparaten om sluipverbruik te elimineren. De kwhmeter leek me enkel een meerwaarde om injectie op het net te monitoren, niet?
Een kWh-meter in je meterkast heeft ook wifi en kan dus zonder een P1-meter gebruikt worden. Daarmee kan je dus specifieker 1 groep monitoren.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 05-03-2024 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Flipking94 @Anoniem: 78739

Ik bedoel iets anders.
De kWh meters kunnen tot 100A aan. Dus je kan tussen de hoofdschakelaar in je meterkast en de groepen de kWh meter plaatsen.
Dan meet je je totale verbruik (en evt. opwek) met deze meter.
Normaliter is een P1 meter in de digitale meter handiger. Maar als je geen meter met P1 poort hebt of de situatie die @Flipking94 beschrijft dan is deze kWh meter een goed alternatief.
Je hebt alleen wat ruimte in je meterkast-kastje nodig. En, als je het zelf niet kan, een handige vriend(in) of installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taipau666
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-05 16:35
Ik las vandaag de scriptie op de voorpagina waarin salderen dood is verklaard. Is er een Energie leverancier die door tweakers goed is bevonden voor zonnepaneel eigenaren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Taipau666 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:22:
Ik las vandaag de scriptie op de voorpagina waarin salderen dood is verklaard. Is er een Energie leverancier die door tweakers goed is bevonden voor zonnepaneel eigenaren?
Is een hele afdeling voor ingericht.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/138

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-05 11:24

silverball

De wagen voor moderne mensen

Korte vraag; volgende week krijg ik vloerverwarming. Hier kies ik primair voor om een monoblock WP (5kW) op aan te sluiten. Dit in een bestaande zandcement dekvloer.

De frezer kan alleen 14x2mm infrezen, HoH 10cm. Ik zit door een foutje van mijn kant (wist ik veel dat 'standaard diameter' geen 16 was) een beetje aan hun vast.

Gelukkig is de prijs voor extra groepen te overzien. Ik lees hier en daar dat je voor een WP max 10 HoH, 80m per groep moet aanhouden, maar dit is allemaal op 16mm gebaseerd.

Als ik nu 14mm op max 60m per groep laat infrezen (8 groepen op 45m2), ben ik er dan ook; of ben ik dan nog te gelimiteerd in warmteafgifte en/of flow?

Volgens deze warmteafgiftetabel (16x2 variant) loopt dat wel los.

Zal wel goed komen toch? Of nog meer groepen?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 22:55
Geen idee of dit hier thuishoort maar volgens Brabant water gebruik ik 198 liter water per dag. Dat is toch best veel vergeleken met een huishouden op Arrakis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b_g_e
emeralda schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:52:
Geen idee of dit hier thuishoort maar volgens Brabant water gebruik ik 198 liter water per dag. Dat is toch best veel vergeleken met een huishouden op Arrakis.
Ook reusachtige zandwormen in je tuin? Of gewoon een lekkende kraan / leiding ergens? Of is het tien keer de wc doorspoelen en een half uur douchen?

Edit 2: Hoeveel liter water gebruikt een gemiddeld huishouden op Arrakis? (Lang geleden dat ik die boeken heb gelezen.)

[ Voor 20% gewijzigd door b_g_e op 06-03-2024 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-05 17:28
Wij (2 volwassenen plus twee 10-jarigen) gebruiken rond de 100 kuub drinkwater per jaar, dat is gemiddeld zo'n 275 liter per dag ofwel net geen 70 liter per persoon per dag. Is dat veel? Ik heb geen idee.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Volgens waternet gemiddeld 141ltr per persoon.
https://www.waternet.nl/s.../gemiddeld-waterverbruik/
Wij zijn met 2 personen en zitten op 100m3 per jaar, is 137lter per persoon per dag.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:27
silverball schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:21:
Korte vraag; volgende week krijg ik vloerverwarming. Hier kies ik primair voor om een monoblock WP (5kW) op aan te sluiten. Dit in een bestaande zandcement dekvloer.

De frezer kan alleen 14x2mm infrezen, HoH 10cm. Ik zit door een foutje van mijn kant (wist ik veel dat 'standaard diameter' geen 16 was) een beetje aan hun vast.

Gelukkig is de prijs voor extra groepen te overzien. Ik lees hier en daar dat je voor een WP max 10 HoH, 80m per groep moet aanhouden, maar dit is allemaal op 16mm gebaseerd.

Als ik nu 14mm op max 60m per groep laat infrezen (8 groepen op 45m2), ben ik er dan ook; of ben ik dan nog te gelimiteerd in warmteafgifte en/of flow?

Volgens deze warmteafgiftetabel (16x2 variant) loopt dat wel los.

Zal wel goed komen toch? Of nog meer groepen?
Ter vergelijk: mijn begane grond van ca 130m2 heeft 13 groepen vloerverwarming van 15mm dikke slangen 10cm hoh. En dat gaat prima met mijn warmtepomp waarbij ik maar zelden meer dan 28 graden Ta nodig heb (nageisoleerde woning uit 1938).
Uiteindelijk gaat het om de warmte die afgegeven kan worden in vergelijking tot het warmteverlies van de woning. Op de WTH website staat een tool waarbij je de afgifte kan berekenen bij b.v. 16mm slang. Een 14mm slang staat daar helaas niet bij, maar het geeft toch een beeld. Even aangenomen dat je ook enig zicht hebt op het warmteverlies.
Neem dan ook het maximale thermische vermogen van de WP mee bij relevante buitentemperaturen. Want een vloer die bijvoorbeeld 10kW kan afgeven is niet erg interessant als de WP maar 5kW kan afgeven.

Veel groepen klinkt leuk, maar bedenk wel dat je dan ook veel slangen heen en weer terug naar de verdeler gaat krijgen. Als de verdeler op een niet hele centrale plek in de woning komt, kan dat zomaar betekenen dat je al die slangen niet door de deuropeningen gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

@Franciesco tnx. Netjes trouwens! Betreft warmteafgifte moet het wel goedkomen volgens de tabel.

Het gaat mij er alleen om dat vrijwel elke bron met klem 16mm voor LTV / WP aanraad, maar fijn om te horen dat het in de praktijk dus gewoon werkt bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Dat hangt ervan af met hoeveel personen je bent.
Wij verbruikten met twee ouders en twee puberdochters het afgelopen jaar iets minder dan 100 kuub, wat neerkomt op 274 liter per dag, of 68 liter pppd.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_g_e
Misschien is de vergelijking met Arrakis relevant? Uit Dune of Duin van Frank Herbert, onlangs weer verfilmd, waar ze heeeeeel zuinig moeten zijn met water.

Ik kom er niet helemaal uit welke kant @emeralda hiermee op wil. Maar het zou zeker betrekking kunnen hebben op duurzaamheid, en dus on topic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Laatst online: 28-05 22:07

Wuursj

want worst is al bezet

Hier zitten we op 47 liter pppd.
Dat is inclusief luierwasjes voor de kleinste (van 3) en die kosten per wasje inclusief een keer voorspoelen zomaar 70 liter water volgens de Miele app.
Maar daarentegen douche ik wel regelmatig op werk...

Toch ben ik wel serieus aan het kijken voor regenwateropslag in kruipruimte voor WC doorspoelen en tuinbewatering (voor dat laatste hadden we al een regenton). Financieel verre van rendabel...

[ Voor 30% gewijzigd door Wuursj op 06-03-2024 21:55 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 28-05 23:31
silverball schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 20:35:
@Franciesco tnx. Netjes trouwens! Betreft warmteafgifte moet het wel goedkomen volgens de tabel.

Het gaat mij er alleen om dat vrijwel elke bron met klem 16mm voor LTV / WP aanraad, maar fijn om te horen dat het in de praktijk dus gewoon werkt bij jou.
Ik zou zeker voor kortere groepen gaan als het kan bij 14mm. Ook niet vergeten om te checken of ze groepen van gelijke lengte intekenen en bij aanleg checken of ze de tekening volgen. Dan hoef je in principe helemaal geen flow meer in te regelen voor je benedenverdieping.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• overhyped
  • Laatst online: 29-05 17:41
Wuursj schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 21:51:
Hier zitten we op 47 liter pppd.
Dat is inclusief luierwasjes voor de kleinste (van 3) en die kosten per wasje inclusief een keer voorspoelen zomaar 70 liter water volgens de Miele app.
Maar daarentegen douche ik wel regelmatig op werk...

Toch ben ik wel serieus aan het kijken voor regenwateropslag in kruipruimte voor WC doorspoelen en tuinbewatering (voor dat laatste hadden we al een regenton). Financieel verre van rendabel...
Drinkwater is inderdaad te goedkoop: wij zaten op bijna 600 liter per dag vanwege de dieren, ik ben bezig met regen, en bronwater als vervanging daarvan, maar financieel kan een regenwater opvang eigenlijk al niet uit. Qua duurzaamheid wel, dus we doen ‘t daar maar voor :) het zijn wel leuke projecten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

bensss schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 21:58:
[...]

Ik zou zeker voor kortere groepen gaan als het kan bij 14mm. Ook niet vergeten om te checken of ze groepen van gelijke lengte intekenen en bij aanleg checken of ze de tekening volgen. Dan hoef je in principe helemaal geen flow meer in te regelen voor je benedenverdieping.
Top, tnx.
50 a 60 meter per groep is dan wel te doen toch? Anders wordt het wel heel erg veel leiding door de deurpost. Of nog korter?

Mijn redenatie is dat je pakweg 30% minder flow hebt op 14 t.o.v. 16, dus 80m - 30% is 60m per groep.

Ook stappen we nu, na aandringen, over op 14x1,5 i.p.v. 14x2 dus we zitten flink in de buurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 28-05 23:31
silverball schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:47:
[...]

Top, tnx.
50 a 60 meter per groep is dan wel te doen toch? Anders wordt het wel heel erg veel leiding door de deurpost. Of nog korter?

Mijn redenatie is dat je pakweg 30% minder flow hebt op 14 t.o.v. 16, dus 80m - 30% is 60m per groep.

Ook stappen we nu, na aandringen, over op 14x1,5 i.p.v. 14x2 dus we zitten flink in de buurt.
Ik zou het op 60m houden idd!

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 29-05 13:03
overhyped schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:07:
Drinkwater is inderdaad te goedkoop:
De vaste kosten voor het water waren hoger dan mijn waterverbruik. Dat stimuleert totaal niet om ook maar iets aan mijn verbruik te veranderen. Eerder zelfs het tegenovergestelde, ik kijk nu niet meer zo nauw als ik de kraan eens wat langer open laat staan of het toilet een keer extra doorspoel...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silverball

silverball

bensss schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:58:
[...]

Ik zou het op 60m houden idd!
Mooi, kijken of ze akkoord gaan en dan eens kijken hoe/waar ik de AroTHERM ga bestellen 8)
Tnx.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• overhyped
Truus01 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:03:
[...]

De vaste kosten voor het water waren hoger dan mijn waterverbruik. Dat stimuleert totaal niet om ook maar iets aan mijn verbruik te veranderen. Eerder zelfs het tegenovergestelde, ik kijk nu niet meer zo nauw als ik de kraan eens wat langer open laat staan of het toilet een keer extra doorspoel...
Als ik m’n waterwerk puur financieel zou bekijken:

Tegen de tijd dat ik klaar ben heb ik 5-10 duizend euro aan pompen, reservoirs en meters buis geïnvesteerd om een rekening van 30€ naar 10 te brengen. Financieel waanzin, maar in het kader van duurzaamheid wel goed. Drinkwater is schaars, dus alles wat we kunnen doen om dat minder te gebruiken is meegenomen, en de pomp haalt grondwater iets sneller omhoog dan dat m’n kraan werkt hier, das ook een plus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
In Friesland zit een bedrijf, Hydraloop, als je het goed wilt doen ;)

Wij zitten met twee volwassenen, een baby en een peuter op 58m³ per jaar.
Regenton voor de tuin, douche 5,7/min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
wheli schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:59:
In Friesland zit een bedrijf, Hydraloop, als je het goed wilt doen ;)

Wij zitten met twee volwassenen, een baby en een peuter op 58m³ per jaar.
Regenton voor de tuin, douche 5,7/min.
Ik vraag me af of het electraverbruik, en de grondstoffen het echt cradle to cradle duurzaam maken, en of regenwater efficiënt de grond in brengen niet beter is. Beyond my pay grade :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnerQi
  • Laatst online: 20:24
Flipking94 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:54:
@wheli ik denk niet dat dat een optie is, het gaat over een nieuwbouwappartement. Maar ik neem contact met Fluvius, misschien bieden ze inderdaad een oplossing!
Ik lees Fluvius en denk gelijk aan België. Hou hierbij rekening dat je het mogen uitlezen via P1 eerst moet activeren via Fluvius. In Nederland staat dat standaard aan. *ervaringsdeskundige* :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 01:07
@overhyped Als je grondwater oppompt is het duurzaam gezien niet zo een groot verschil met kraanwater.
Uiteindelijk haalt de drinkwatermaatschappij het water ook uit de grond. Als je regenwater opvangt daarentegen is het wel veel duurzamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
KweNi schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:45:
@overhyped Als je grondwater oppompt is het duurzaam gezien niet zo een groot verschil met kraanwater.
Uiteindelijk haalt de drinkwatermaatschappij het water ook uit de grond. Als je regenwater opvangt daarentegen is het wel veel duurzamer.
Er zitten natuurlijk wel aardig wat slagen tussen die je overslaat, maar inderdaad: ons grondwater is op veel plaatsen zo goed dat het bijna drinkwater is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 01:07
@overhyped Maar die slagen zijn sowieso nodig, want een drinkwateraansluiting heb je sowieso nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:49
Als je dat zelfde regenwater laat infiltreren in plaats van naar de rwzi af te voeren is dat water vervolgens ook weer grondwater. Ofwel, het hangt helemaal van de omstandigheden af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:08
silverball schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:47:
[...]

Top, tnx.

Je hebt bij 14mm niet minder flow dan bij 16mm, maar je moet harder pompen om dezelfde flow te krijgen. Voor de meeste circulatiepompen geen enkel probleem, zeker niet bij 45m2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball

silverball

FransvWoerkom schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 16:55:
[...]

Je hebt bij 14mm niet minder flow dan bij 16mm, maar je moet harder pompen om dezelfde flow te krijgen. Voor de meeste circulatiepompen geen enkel probleem, zeker niet bij 45m2.
Juist, logisch. In het ergste geval heb ik onnodig veel groepen. Als het allemaal past mijns inziens geen probleem, behalve wat meer werk bij het inregelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Bij mij zakt het regenwater in de grond (regenpijpen komen uit in de wadi) en pomp ik het er weer uit (van ca 4 meter diepte) als ik het nodig heb.
Lijkt me een mooie korte kringloop.
Het drinkwaterbedrijf werkt met veel diepere bronnen en wordt door mijn grondpomp dus niet (of nauwelijks) beconcurreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
KweNi schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:59:
@overhyped Maar die slagen zijn sowieso nodig, want een drinkwateraansluiting heb je sowieso nodig.
Ja, maar of het voor 100, of 600 liter nodig is scheelt natuurlijk wel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
Andrehj schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 17:14:
[...]

Bij mij zakt het regenwater in de grond (regenpijpen komen uit in de wadi) en pomp ik het er weer uit (van ca 4 meter diepte) als ik het nodig heb.
Lijkt me een mooie korte kringloop.
Het drinkwaterbedrijf werkt met veel diepere bronnen en wordt door mijn grondpomp dus niet (of nauwelijks) beconcurreerd.
Hier idem, dak gaat direct de grond in, rijbak via een wadi, wat we nodig hebben op het erf komt weer uit de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:02
Betreft een warmtepompboiler: heeft er iemand een idee hoeveel m³ lucht daar doorheen moet om zijn werk te doen?

Ik heb mijn gasketel al 2 jaar niet meer gebruikt en zit te kijken om deze weg te doen.
De dubbelwandige uitlaat van de ketel zal wel blijven omdat die door de wand naar het dak van de woning gaat.

Misschien kan daarop dan ook een eventuele warmtepompboiler op aangesloten worden?

Dan zou ik geen gaten moeten boren door de voorgevel en daar roosters moeten plaatsen.
Pagina: 1 ... 45 ... 77 Laatste