Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Anoniem: 78739 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 21:56:
[...]

Wij nemen jaarlijks 1000 kWh van het net (zonnepanelen, airco, gasloos, houtloos). Die ene airco om te verwarmen + WP-boiler kostten ongeveer even veel als een gasketel. Wat is haar ideale wereld? Iedereen aan het hout, regenwouden kappen en overal een verstikkende stank waardoor we weer 10 jaar minder lang leven? Ze zegt vooral wat in haar kraam past, als houtstoker 'in the middle of nowhere'.
Inderdaad, ik woon zelf in stedelijk gebied, een warmtepomp lijkt mij hierbij, alles afgewogen, de beste keuze.

Als ik op het platteland zou wonen dan zou een efficiënte massakachel misschien iets meer mijn voorkeur hebben.
Op een zo goed mogelijke manier hout stoken vereist wel wat vaardigheden en meer tijd en ruimte dan een warmtepomp.

Wat betreft de bossen in Europa: er is nu veel meer bos dan 100 jaar geleden net omdat we veel minder brandhout nodig hebben.
https://www.vrt.be/vrtnws...bos-bebossing-vlaanderen/

Over de kwaliteit van de bossen op gebied van biodiversiteit kunnen er waarschijnlijk wel nog redelijk wat kritische vragen gesteld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Typisch weer marketingneuzel met een groen sausje waar de Volkskrant zonder onderzoek lekker op hapt en dit bedrijf daarom beloont met een gratis advertentie.
Zo'n hele draaidroogmolen is echt veel te dure bs die niet/nauwelijks werkt en sowieso in de verste verte niet met een wasdroger concurreert qua zachte was en/of extra snel drogen.
Heb een soort testopstelling gemaakt en bij een aantal handdoekwasjes wat getest.

Handdoeken ophangen na 1400rpm centrifugeren:

- Gewoon over een rekje -> kneiterhard en kurkdroog in een dag.
- Rekje met oscillerende fan er door blazend en flink wapperende was -> nog steeds onaangenaam hard, ook droog binnen een dag, nauwelijks verschil met bovenstaande methode.
- Rekje met oscillerende fan er op blazend en na een paar uur in de droger gemikt -> iets zachter maar voelt nog wel onaangenaam ruw, minder fluffy kortom afrader.
- Eerst kort in de droger en dan op een rekje om het laatste vocht er uit te krijgen -> veel zachter dan bovenstaande omgekeerde methode, handdoeken voelen "voller" en je houd nog wat huid over na het douchen maar nog wel een voelbaar verschil met alleen de droger.
- Condensdroger: Zacht, fluffy, supersnel, handdoek neemt goed vocht op en voorkomt een huidpeeling.

Ik zie werkelijk niet waarom het in 1 richting ronddraaien van je was met 20rpm opeens magische verzachtende capaciteiten zou hebben en indien de ruimte normaal geventileerd wordt valt het met het snellere drogen ook vies tegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/saRTErKJsc3lfMlrZxkJRFpEqrw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0clt0KYTPFerTg6YBlav3ysh.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenvdknijff
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15:18
Haha OMG. Haar intenties zijn natuurlijk wel goed. Verder iets met klok en klepel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:26

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

PalingDrone schreef op zondag 25 februari 2024 @ 09:36:
[...]
Heb een soort testopstelling gemaakt en bij een aantal handdoekwasjes wat getest.

Handdoeken ophangen na 1400rpm centrifugeren:

- Gewoon over een rekje -> kneiterhard en kurkdroog in een dag.
- Rekje met oscillerende fan er door blazend en flink wapperende was -> nog steeds onaangenaam hard, ook droog binnen een dag, nauwelijks verschil met bovenstaande methode.
- Rekje met oscillerende fan er op blazend en na een paar uur in de droger gemikt -> iets zachter maar voelt nog wel onaangenaam ruw, minder fluffy kortom afrader.
- Eerst kort in de droger en dan op een rekje om het laatste vocht er uit te krijgen -> veel zachter dan bovenstaande omgekeerde methode, handdoeken voelen "voller" en je houd nog wat huid over na het douchen maar nog wel een voelbaar verschil met alleen de droger.
- Condensdroger: Zacht, fluffy, supersnel, handdoek neemt goed vocht op en voorkomt een huidpeeling.

Ik zie werkelijk niet waarom het in 1 richting ronddraaien van je was opeens magische verzachtende capaciteiten zou hebben en indien de ruimte normaal geventileerd wordt valt het met het snellere drogen ook vies tegen.

[Afbeelding]
... Je hebt nu vastgesteld wat in het artikel ook staat: een fan werkt niet.

Een betere test is het ophangen van je rekje aan een spiegelbolmotor oid.

[ Voor 9% gewijzigd door Proton_ op 25-02-2024 09:49 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78739

Wozmro schreef op zondag 25 februari 2024 @ 09:32:
[...]

Wat betreft de bossen in Europa: er is nu veel meer bos dan 100 jaar geleden net omdat we veel minder brandhout nodig hebben.
https://www.vrt.be/vrtnws...bos-bebossing-vlaanderen/
Daarover heb ik hier eens een boom afgezaagd :P
Anoniem: 78739 in "Klimaatcrisis: wetenschap en achtergronden"

Grappig om het filmpje onderaan dit artikel eens terug te zien :)

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 25-02-2024 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Proton_ schreef op zondag 25 februari 2024 @ 09:48:
[...]

Nope, daar werd gezegd zet er een fan op. Antwoord was dat "de wind"(sic) dan maar vanuit 1 richting komt, dat ondervang je met een bewegende fan. Hoezo komt "de wind" wanneer iets constant ronddraait opeens uit verschillende richtingen?
1. er is geen wind in je huis (dat noemen we hooguit tocht) en 2. zolang iets in een cirkel beweegt komt de schijnbare wind ook continu uit dezelfde richting ten opzichte van de was.
Durf zelfs te beweren dat mijn oscillerende (binnen een hoek van 90 graden) fanopstelling voor meer variatie in windhoeken zorgt dan de was met een constante 20rpm ronddraaien.

[ Voor 11% gewijzigd door PalingDrone op 25-02-2024 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 25-05 09:04
@JDx en @Gerco-M als mijn vaatwasser een dag niet moet wassen, kan ik de vaat ook vlug spoelen. Zo zijn aangekoekte resten verleden tijd.

Maar zelfs om de 2 dagen wassen blijft alles mooi schoon. Op voorhand je vaat afspoelen verbruikt trouwens meer dan de vaatwasser gebruiken en is meestal niet nodig. Zijn er toch dikke stukken eten die achterblijven? Veeg af met een doekje keukenrol en dat is voldoende. Vaatwastabletten hebben vuil nodig om zich aan te kunnen hechten.

Miele is ook vaak dubbel tot 3x zo duur als een normale vaatwasser, dan is de keuze bij vele mensen snel gemaakt.

Iets anders: Als ik mijn handdoeken was op ecostand krijg ik deze niet volledig schoon. Tips om energiezuinig toch de was schoon te krijgen? Ik was met wasnoten, etherische olie en 2 wasballen. Misschien wat azijn toevoegen? Of is dat enkel goed als wasverzachter en niet om de was schoner te krijgen?

[ Voor 18% gewijzigd door Flipking94 op 25-02-2024 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:26

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Anoniem: 78739 Die kattenbaktuinen zijn ook funest voor de bestrating wanneer ze als oprit gebruikt worden.
Kleine steentjes worden uit de tuin op de weg gereden en in de voegen gedrukt waarna de klinkers hun samenhang verliezen, meer water in de voeg komt en de weg sneller verzakt en kapot vriest.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 26-05 13:13
Anoniem: 78739 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 21:56:
[...]

Wij nemen jaarlijks 1000 kWh van het net (zonnepanelen, airco, gasloos, houtloos). Die ene airco om te verwarmen + WP-boiler kostten ongeveer even veel als een gasketel. Wat is haar ideale wereld? Iedereen aan het hout, regenwouden kappen en overal een verstikkende stank waardoor we weer 10 jaar minder lang leven? Ze zegt vooral wat in haar kraam past, als houtstoker 'in the middle of nowhere'.
Jeetje, dat is weinig zeg. Ik dacht dat wij al erg zuinig zijn met 1650 kWh per jaar van het net in een all electric woning...

Haar hele verhaal klopt gewoon van geen kant. En het stoort me ook dat ze mensen met een warmtepomp en/of zonnepanelen schaart onder de rijkere 'elite'. Volgens haar zijn het vooral luxe artikelen om te laten zien hoeveel geld je kunt besteden en te pochen met je elektronische snufjes |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:00

dunklefaser

Point Of KnowReturn

G-addict schreef op zondag 25 februari 2024 @ 13:28:
[...]

Jeetje, dat is weinig zeg. Ik dacht dat wij al erg zuinig zijn met 1650 kWh per jaar van het net in een all electric woning...

Haar hele verhaal klopt gewoon van geen kant. En het stoort me ook dat ze mensen met een warmtepomp en/of zonnepanelen schaart onder de rijkere 'elite'. Volgens haar zijn het vooral luxe artikelen om te laten zien hoeveel geld je kunt besteden en te pochen met je elektronische snufjes |:(
De voorbeelden en conclusies van GreenEvelien zijn ook mij te eenzijdig en soms onvoldoende/slecht onderbouwd.
De pagina over warmtepompen is mij iig negatief opgevallen
m.n. omdat de "CO2-berekening" (helaas nog steeds) niet klopt.

Ook na een aantal terechte opmerkingen heeft ze haar "berekening" nog steeds niet gecorrigeerd
en ze wijkt in haar antwoorden voortdurend uit en blijft wat niet ter zake doet herhalen.

P.S. Citaat: "Op mijn site zit copyright"
- Gelukkig kan je niets van haar site kopiëren, zelfs haar bronnen zijn "afgeschermd"
en zitten achter een soort "betaalmuur" (donateurschap?).

[ Voor 8% gewijzigd door dunklefaser op 26-02-2024 11:53 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RulazZ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-04 20:09
arjenvdknijff schreef op zondag 25 februari 2024 @ 09:37:
[...]

Haha OMG. Haar intenties zijn natuurlijk wel goed. Verder iets met klok en klepel..
Maar ze is wel opgeleid tot ir. en filosoof, dus ze heeft gelijk 8)7 :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z0jbMqJvgbLvD6EpgFOsgdlMbac=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aqXzHR7Bi1q9QAp4bOpKDUl9.png?f=user_large

Als je daadwerkelijk ir. bent (de vraag is wat voor ir., daar kan nogal wat verschil tussen zitten) zou je toch beter moeten weten en open moeten staan voor goed gefundeerde kritiek, en dan zou ik ook een beter technisch inzicht verwachten maar goed...

[ Voor 5% gewijzigd door RulazZ op 26-02-2024 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RulazZ
dunklefaser schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:34:
[...]

P.S. Citaat: "Op mijn site zit copyright"
- Gelukkig kan je niets van haar site kopiëren, zelfs haar bronnen zijn "afgeschermd"
en zitten achter een soort "betaalmuur" (donateurschap?).
Zodra je idd je rechtermuisknop durft te gebruiken komt die popup omhoog. Overigens te omzeilen met screenshots of "reader mode", maar goed...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

RulazZ schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:06:
[...]

Zodra je idd je rechtermuisknop durft te gebruiken komt die popup omhoog. Overigens te omzeilen met screenshots of "reader mode", maar goed...
Klopt - "reader view" voor de website, maar niet voor de "discussie",
en op alle bronnen (ook van een "berekening") zit natuurlijk een "putdeksel".

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:53

Termy

valt er nog wat te fragge?

Proton_ schreef op zondag 25 februari 2024 @ 09:48:
[...]

Als een fan niet werkt dan heb je een ventilatieprobleem. Bij mij werkt een fan al jaren heel goed. Ooit mee begonnen toen m'n kleren in de koudere seizoenen niet meer snel droogden op een rek in het antikraakpand waar ik toen woonde en ik gebruik het nu nog steeds om grote dekbedovertrekken snel te drogen. Ik heb wel een (warmtepomp)droger maar meerdere grote overtrekken + hoeslaken bij elkaar geeft te vaak een bal die niet goed droogt.

De truc is uiteraard wel om te zorgen voor voldoende luchtstroming langs de kleren zodat vocht ook echt afgevoerd kan worden ipv dat je bij wijze van spreken tegen een blinde muur staat te blazen.

@G-addict Wat is er mis met Ketel Klets? Ik heb hem nog niet weten te betrappen op ongefundeerde onzin. Speculatie over de beweegredenen van energieleveranciers is uiteraard speculatie, maar niet per se onwaar.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:54
Termy schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:49:
[...]
Als een fan niet werkt dan heb je een ventilatieprobleem. Bij mij werkt een fan al jaren heel goed. Ooit mee begonnen toen m'n kleren in de koudere seizoenen niet meer snel droogden op een rek in het antikraakpand waar ik toen woonde en ik gebruik het nu nog steeds om grote dekbedovertrekken snel te drogen. Ik heb wel een (warmtepomp)droger maar meerdere grote overtrekken + hoeslaken bij elkaar geeft te vaak een bal die niet goed droogt.
Het idee van dat draairek is dat je altijd een goede luchtstroom langs als je kleren krijgt. Waarbij je met een fan al gauw hebt dat er stukken was in de luwte van andere was bijven. Als jij je fan altijd zo weet te plaatsen dat je de was gelijk belucht is dat mooi voor jou, maar de meeste mensen lukt dat niet. Qua energie heb ik er al een heel aantal reacties aan gewijd: water omzetten in waterdamp kost veel energie. Die energie gaat het raam uit als je het wegventileert. Een condenserende droger is daarom ze gek nog niet.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
dunklefaser schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:45:
[...]

Klopt - "reader view" voor de website, maar niet voor de "discussie",
offtopic, dit los je op door: F12 -> console en dan het volgende intikken
JavaScript:
1
2
3
4
5
6
const htmlTag = document.getElementsByTagName("html")[0];
htmlTag.oncontextmenu = null;
htmlTag.style.userSelect = "auto";

const bodyTag = document.getElementsByTagName("body")[0];
bodyTag.style.userSelect = "auto";

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Green Evelien is dus tegen warmtepompen maar voor houtkachels, maar dat is simpelweg niet schaalbaar, noch voor onze gezondheid in dichtbevolkte gebieden, noch ivm de beschikbare hoeveelheid hout/bomen.

In het overzicht worden ook gas en mazout vermeld en enkel bij 'open haard' en 'stalen kachel' staat dat het verboden zou moeten worden. Geen spoor van warmtepompen, enkel onderaan worden ze vermeld in het deel 'te vermijden' met uitsluitend nadelen opgesomd.

Ze schrijft ze ook nog dit: "Maar de oplossing daarvoor ligt niet puur in warmtepompen (of elektrische auto's)!" terwijl ze zelf wel met een hybride auto rijdt die dus grotendeels op fossiele brandstoffen rijdt. Hybride vind ik in zekere zin ook greenwashing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G-addict
[...]
@G-addict Wat is er mis met Ketel Klets? Ik heb hem nog niet weten te betrappen op ongefundeerde onzin. Speculatie over de beweegredenen van energieleveranciers is uiteraard speculatie, maar niet per se onwaar.
Ik heb de filmpjes zo niet bij de hand, maar heb er ooit -ik denk een jaar geleden- eens enkele bekeken. De ene ging over zonnepanelen met stekkers, gevolgd door een update, de andere had iets van doen met aardlekschakelaars.

In de video's over de zonnepanelen sloeg hij de plank meermaals mis op verschillende gebieden. Normen en wetgeving, veiligheid, geen vlamboog mogelijk van 1 zonnepaneel etc.

In de video waarin hij een aardlekschakelaar uitlegt ging de technische uitleg al helemaal scheef. Daarnaast gebruikte hij ook meermaals foute vaktermen bij diverse onderwerpen. Ik denk dat hij er zelf ook aan twijfelde want de woorden kwamen soms aarzelend uit z'n mond.

Ik heb beide video's simpelweg niet afgekeken omdat het helemaal nergens op sloeg.

nog een: Ik kan mij ook een video herinneren waarin hij een 2000W close in boiler met diverse verlengsnoeren en een stekkerdimmer aan elkaar had geknoopt om er zo een soort van 500W hotfill boiler van te maken, hoewel het wel werkte en het idee grappig is, doe je dat gewoon niet op die manier met zoveel stekerverbindingen achter elkaar.

Jammer genoeg worden zulke mensen ook uitgenodigd bij inloopavonden van gemeenten/VVE's etc. daar heb ik ook eens een stukje van hem van gezien, waarin hij ook vragen van bewoners beantwoord en met de vreemdste adviezen komt.

Als je jezelf op zo'n manier presenteert, met een stalen gezicht en vastberaden stem dingen staat te verkondigen, dan neem je daarmee een maatschappelijke voorbeeldfunctie en de bijbehorende verantwoordelijkheid op je. Op zich prima als je weet wat je doet en wat je zegt. Mensen gaan het thuis nadoen, en dat kan verstrekkende gevolgen hebben. In zijn geval vind ik dat gewoon geen goed idee. Maar wel onder elke video een link naar een tikkie en z'n IBAN vermelden met de tekst dat donaties welkom zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Skyaero schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:50:
[...]

JavaScript:
1
2
3
4
5
6

Heerlijk al die brede kennis op zo'n forum :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Skyaero schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:50:
[...]

JavaScript:
1
2
3
4
5
6

Dank je voor de js-snippet! - Werkt uiteraard.

Misschien heb je de tijd om haar berekening betreffende de equivalente CO2 uitstoot
van verwarmen met aardgas vs. verwarmen met een elektrische warmtepomp te checken?

Een daarmee samenhangende vraag is: Kloppen de 40% rendement van het elektriciteitsnet (distributieverliezen etc. van 60%?) op dit moment nog - of überhaupt?
Citaat: "Want het rendement van het elektriciteitsnet is slechts 40%."

(Mijn bron: De Integrale methode van het CBS = actuele energiemix? uit 2022).
Helaas vermeldt GreenEvelien voor de 40% claim geen bron met datum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
[...]
Nog even een hele recente post van ketel klets:
YouTube: Tuinpanelen 🙂

Dat zet je toch niet online als voorbeeld! Alles aan elkaar geknoopt met tyraps, een brillendoosje om de stekerverbinding, aangesloten op action snoertjes in de tuin op een algemene groep (ook al is het maar 210Wp). Met in de reacties veel lof van de vaste kijkers...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
dunklefaser schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:10:
[...]
Een daarmee samenhangende vraag is: Kloppen de 40% rendement van het elektriciteitsnet (distributieverliezen etc. van 60%?) op dit moment nog - of überhaupt?
Voor Nederland: nee. Dit cijfer dateert uit de NEN7120 (de oude 'EPC' berekening) en was waarschijnlijk in 2015 al een te negatieve schatting van het rendement.

De primaire energiefactor de dag vandaag in Nederland waar mee gerekend wordt is 1,45 (wat neer komt op een systeemrendement van 69%).

edit, dat komt dus aardig overheen met die van het CBS. Dat is een goede bron.

België, waar zij de dag van vandaag woont, ben ik niet bekend mee.
Misschien heb je de tijd om haar berekening betreffende de equivalente CO2 uitstoot
van verwarmen met aardgas vs. verwarmen met een elektrische warmtepomp te checken?
Heb ik eigenlijk geen zin in. De website staat zo vol van de flauwekul dat ik mijn tijd beter kan besteden :)

Ik krijg al kriebels van die kachel.
a) deze is niet "superefficient", want er zit geen rookgascondensor (kan niet) in. Je bent dus standaard 10% van je verbrandingswarmte kwijt.
b) er zit geen rookgasfilter in, waardoor je veel fijnstof (PM10 en PM2.5, alsook 'slechte' stikstoffen) uitstoot.
c) je houtbron bepaalt of het allemaal wel CO2 neutraal is.
d) dit soort kachels nodigen uit om ook 'afval' te verbranden met als gevolg giftige stoffen in de lucht.
d) Als er een metselfoutje zit (waardoor je een kier hebt), loop je enorm het risico dat je gezellig met je familie gaat slapen, en niet meer wakker wordt. Koolstofmono-oxide is echt een risico hier. Op een van de foto's lijkt een van de horizontale pijpen al gebroken te zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

G-addict schreef op zondag 25 februari 2024 @ 13:28:
[...]

Hehe, ik heb ook even gereageerd :P
Dag Evelien, wij verwarmen behoorlijk zuinig met een LL-warmtepomp, die samen met de WP-boiler ongeveer even veel kostte als een nieuwe gascondensatieketel. Dat vond ik wel een democratische investering.

Situatie: gerenoveerde rijwoning uit 1981, 3 gezinsleden, 4,4 kWp PV, 3,5 kW LL-WP en bijna dagelijks de hele dag verwarming op 19° (enkel living/keuken).

Onze panelen liggen er sinds begin april, naar schatting zal ik tegen april dit jaar 950 kWh van het net gehaald hebben - gasloos en houtloos. Verbruik van april tot nu: https://drive.google.com/...JoRQiy6q/view?usp=sharing

Evolutie door de jaren heen: https://drive.google.com/...kTnufTnC/view?usp=sharing

De waarde voor 2024 is het verbruik van april '23 tot april 24', om al een beeld te hebben van het jaarverbruik heb ik dat daar al ingevuld, maart is dus nog onder voorbehoud. 2023 is van jan/23 tem dec/23, de eerste helft van januari hadden we nog gas.

Tijdens de hittegolf in juni hebben we ook gekoeld met de airco, wat uitsluitend met zelf opgewekte energie gebeurde, zodat we ook het elektriciteitsnet wat konden ontlasten. Zo was de afname voor deze dag enkel het nachtverbruik (0,6 kWh) en lag de airco een hele dag aan: https://drive.google.com/...A5MhdswE/view?usp=sharing

Uiteraard moet je dan wel eerst zorgen voor goede isolatie en zonnewering, eerst de low-tech oplossingen dus.

Is jouw 350 kWh de afname of het totale verbruik? Voor de totale energiebehoefte zou je er wel de energie van je hout moeten bijtellen. In onze dichtbevolkte woonwijk zou hout geen optie zijn, ik zou geen 50 houtkachels in de buurt willen, ook geen efficiënte.

Daarnaast vraag ik me af hoe schaalbaar het is als bvb. honderden miljoenen Europeanen op hout gaan verwarmen, dan zouden we ws. hout uit regenwouden moeten halen. Al zou het wel helpen als we alle landbouwgrond voor veevoer zouden kunnen herbebossen, maar dan zou ik me nog steeds zorgen maken over de luchtkwaliteit in dorpscentra en steden.

Je schreef ook ergens: "Maar de oplossing daarvoor ligt niet puur in warmtepompen (of elektrische auto's)!" Maar wie met een hybride rijdt verbrandt ook wel nog fossiele brandstoffen.

Dat maakt het wel wat dubbel: 'in the middle of nowhere' kan je wel onbeperkt hout verbranden zonder dat iemand er last van heeft, maar dan heb je wel sneller een auto nodig voor je vervoer. Wij hebben geen auto in onze dichtbevolkte gemeente waar alles in de buurt is, maar iedereen aan de houtkachel is niet optimaal in zo'n omgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 26-05 18:33
RulazZ schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:02:
[...]

Maar ze is wel opgeleid tot ir. en filosoof, dus ze heeft gelijk 8)7 :

[Afbeelding]

Als je daadwerkelijk ir. bent (de vraag is wat voor ir., daar kan nogal wat verschil tussen zitten) zou je toch beter moeten weten en open moeten staan voor goed gefundeerde kritiek, en dan zou ik ook een beter technisch inzicht verwachten maar goed...
Het toont i.m.o. altijd al direct van zwakte als je het nodig vind om je titel in te zetten om je gelijk te hebben.

Ik mag het niet eens meer voor mijn naam zetten verdomme. :'(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Skyaero Zolang je alleen maar "kriebels" van die houtkachel krijgt . . .
en niet (meteen) flauw valt - is er toch bijna niets aan de hand?

Al die dure meetinstrumenten voor fijnstof, CO etc. met hun dure ecologische voetafdruk
en als ze dan ook nog uit China komen :+ O-) - Low-tech is troef!
En als je het hout zelf hakt krijg je het minimaal 2 x warm.

Misschien hebben we naast de gasketelwet 2.0 ook een houtkachelwet 2.0 nodig :)F :)B _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RulazZ
dunklefaser schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:10:
[...]
Ik had in mijn hoofd altijd een getal van 90% zitten qua transmissierendement, dus eerder 10% verlies. In die V2G presentatie van Auke Hoekstra kwam er ook een vergelijkbaar getal langsrollen volgens mij. 40% klinkt meer als het totale omzettingsverlies van gas via STEG centrale + transportverliezen. En in dat geval maakt Evelien dus de fout door dingen dubbel te tellen als het haar conclusie ondersteunt, iets wat ik in dat artikel of in reacties van haar in de comment section eronder vaker zie voorkomen.

Als het daadwerkelijk een rendement van 40% zou hebben, dan zou een WKK ketel in een woonhuis zelfs financieel aantrekkelijk worden, en dat lijkt me sterk. Hier (TU Delft) zie ik zelfs een getal van 4% verlies genoemd worden voor het hoog- en middenspanningsnetwerk, maar ik kan me goed voorstellen dat daar nog een zelfde hoeveelheid verlies in het laagspanningsnetwerk bij zou komen.

[ Voor 23% gewijzigd door RulazZ op 26-02-2024 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Anoniem: 78739 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:10:
[...]

Hehe, ik heb ook even gereageerd :P

[...]
Als ze je ergens onderuit kan halen zal ze je bericht wel plaatsen en een gevat berichtje eronder zetten.

Ik wil overigens liever geen brandhout kweken op grond waar vee graast. Ik ben een overtuigd vleeseter, doorgaans bewust maar soms ook eens lekker overdadig. Gewoon, omdat ik het waanzinnig lekker vind en omdat het kan. In de zomer ook wel op een echte BBQ op houtskool. Beter een stukje vlees uit eigen land dan een lap vlees uit Argentinie, of een Wagyu steak uit Japan (hoe lekker dan ook).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• G-addict
Nico_GTR schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:27:
[...]

Het toont i.m.o. altijd al direct van zwakte als je het nodig vind om je titel in te zetten om je gelijk te hebben.

Ik mag het niet eens meer voor mijn naam zetten verdomme. :'(
Dat heeft ze dan weer niet direct gedaan, dat vermelde ze in een weerwoord op een reactie van iemand die zichzelf Dr noemde. Ze heeft 8 jaar studie in 6 jaar afgerond: WO studie techniek (welke?) en filisofie. Daarnaast is ze autodidact in off grid systemen.

Ik lees dat een beetje als: Ik heb een studie gevolgd die niet relevant is voor dit vakgebied en heb mijzelf verdiept in de materie maar heb er te weinig verstand van om een relevant waardeoordeel te kunnen presenteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
Ach, nu lees ik net ook nog dat ze wel een klein 300W infra rood paneel gebruikt om de kilte van de kinderkamers te verdrijven, hij mag dan 15 minuten aan.

Ik heb zelf geen IR-panelen, maar ik kan mij toch niet voorstellen dat 15 minuten een 300W IR paneel aanzetten iets uithaalt?

Mijn warmtepomp draait graag op 280-300W, wel veel langer dan een kwartier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:12
G-addict schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:09:
[...]

Ze heeft 8 jaar studie in 6 jaar afgerond: WO studie techniek (welke?) en filisofie. Daarnaast is ze autodidact in off grid systemen.
Dat staat op haar "niets mag worden overgenomen" website (Wageningen, Radboud).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RulazZ
G-addict schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:15:
Ach, nu lees ik net ook nog dat ze wel een klein 300W infra rood paneel gebruikt om de kilte van de kinderkamers te verdrijven, hij mag dan 15 minuten aan.

Ik heb zelf geen IR-panelen, maar ik kan mij toch niet voorstellen dat 15 minuten een 300W IR paneel aanzetten iets uithaalt?

Mijn warmtepomp draait graag op 280-300W, wel veel langer dan een kwartier.
Maar die verwarmt ook wel meer dan 1 kamertje...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• G-addict
DjoeC schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:41:
[...]

Dat staat op haar "niets mag worden overgenomen" website (Wageningen, Radboud).
Oh ja, bosbeheer en filosofie. Ik mis de link met techniek....

Of gaat ze als auto didact filosoferen over techniek 😂

[ Voor 10% gewijzigd door G-addict op 26-02-2024 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
RulazZ schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:01:
[...]

Maar die verwarmt ook wel meer dan 1 kamertje...
Klopt, hele woning (80m²) én SWW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8FENsnXUBckLPy19e2l6BiuWAIw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7c6ay1OZOAvTFzbhwhW8xyov.jpg?f=fotoalbum_large

Te koop bij Wasco voor zo’n €50,-
Vind ik een perfecte oplossing voor de monoblocks.
Je kunt zelfs de exogel virstbeveiliging erin draaien en bovenin een beluchter plaatsen.
Tenminste dat denk ik heb de spullen besteld om te testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 27-05 22:10
Technician- schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:31:
[Afbeelding]

Je kunt zelfs de exogel virstbeveiliging erin draaien en bovenin een beluchter plaatsen.
wat is het en wat lost het op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Lochnes schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:33:
[...]

wat is het en wat lost het op?
2 afsluiters dn25 met wartelring dus makkelijk loshalen.
Met aftappers dus makkelijk aftappen.
Met vlakke kraag dus dn25 slang makkelijk aankoppelen.
De bovenste zou de aftapper omhoog gezet kunnen worden en vervangen voor een automatische ontluchter.
Wat kost het op: veel gedoe. :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

G-addict schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:56:
[...]

Als ze je ergens onderuit kan halen zal ze je bericht wel plaatsen en een gevat berichtje eronder zetten.
Ze heeft mijn reactie niet laten verschijnen, terwijl ze intussen wel op een andere nieuwe reactie gereageerd heeft, dus ws. zal ik gelijk gehad hebben of was mijn reactie net iets te confronterend voor haar :)

Op die andere reactie concludeert ze nu hiermee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Xy3UoAOWv9S5Y_lxYeECUEhLoo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hc6aOXoS0BsoNsxBvE906YQA.png?f=fotoalbum_large

Daar kan ik me in vinden, maar wel jammer dat ze de moed niet had om in te gaan op mijn reactie, namelijk dat haar houtkachel (hoe efficiënt ook) geen oplossing is voor dichter bevolkte gebieden en dat het ook niet schaalbaar is, wegens de benodigde hoeveelheid hout. Mijn uitspraak dat ze in de Ardennen makkelijk hout kan verbranden zonder dat iemand er last van heeft, maar dat ze zo afgelegen wel een halve fossiele auto nodig heeft (hybride) was er ws. te veel aan :P Flauw hoor, zo'n blog waar confronterende maar gegronde meningen niet geplaatst worden.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 26-02-2024 22:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G-addict
Anoniem: 78739 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 22:38:
[...]

Ze heeft mijn reactie niet laten verschijnen, terwijl ze intussen wel op een andere nieuwe reactie gereageerd heeft, dus ws. zal ik gelijk gehad hebben of was mijn reactie net iets te confronterend voor haar :)

Op die andere reactie concludeert ze nu hiermee:

[Afbeelding]

Daar kan ik me in vinden, maar wel jammer dat ze de moed niet had om in te gaan op mijn reactie, namelijk dat haar houtkachel (hoe efficiënt ook) geen oplossing is voor dichter bevolkte gebieden en dat het ook niet schaalbaar is, wegens de benodigde hoeveelheid hout. Mijn uitspraak dat ze in de Ardennen makkelijk hout kan verbranden zonder dat iemand er last van heeft, maar dat ze zo afgelegen wel een halve fossiele auto nodig heeft (hybride) was er ws. te veel aan :P Flauw hoor, zo'n blog waar confronterende maar gegronde meningen niet geplaatst worden.
Je verwacht toch niks anders als reacties eerst door de censuur gaan voordat ze geplaatst worden ;) Het moet wel binnen haar denkbeelden passen. Als het niet past post ze het alleen als ze je onderuit kan halen. Heeft ze bij mij ook geprobeerd, een beleefde maar gevatte reactie van mij op haar reactie blijft uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

G-addict schreef op maandag 26 februari 2024 @ 22:50:
[...]

Je verwacht toch niks anders als reacties eerst door de censuur gaan voordat ze geplaatst worden ;) Het moet wel binnen haar denkbeelden passen. Als het niet past post ze het alleen als ze je onderuit kan halen. Heeft ze bij mij ook geprobeerd, een beleefde maar gevatte reactie van mij op haar reactie blijft uit.
Toch nog maar eens gepost, onder een andere naam dan :) (zal ook niet verschijnen)
Alles elektrificeren wordt een enorme uitdaging die waarschijnlijk niet zal lukken, laat staan hernieuwbaar. Maar als de halve wereld terug met hout zou verwarmen, dan zijn er simpelweg te weinig bomen, die dan nog sneller zouden opraken dan fossiele brandstoffen.

Door de klimaatverandering komt de andere helft van de wereldbevolking in een onleefbare hitte terecht "Tot 3,5 miljard mensen leven tegen 2070 in extreme hitte", wat niet zomaar opgelost zal kunnen worden met wat zonnewering. Nu al wordt er globaal meer energie verbruikt om te koelen dan om te verwarmen en in sommige regio's gaat dat steeds vaker over gezondheid/overleven dan over comfort. Het voordeel is wel dat die regio's voldoende zonne-energie hebben, nu moet die energie nog geoogst worden.

Het is allemaal simpelweg niet schaalbaar, ook ons autogebruik niet. De meerderheid van de wereldbevolking zou een auto willen, maar 4/5/6 miljard auto's die om de zoveel tijd vervangen/gerecycleerd moeten worden is niet haalbaar op vlak van grondstoffen en energie, of ze nu fossiel of elektrisch zijn. Gelijk hoe, we mogen nog alles inzetten op technologie en gedragsverandering, ik denk dat we sowieso tegen limieten gaan lopen.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 27-02-2024 09:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Onze living heeft een L-vorm, in het achterste deel staat een bureau, maar nu hebben we daar een gordijn gehangen. Mijn vrouw vindt dat gezelliger, ik vind het vooral weer een manier om energie te besparen :) Momenteel hangt er een (te lang en afgeschenen) gordijn van onze pergola, maar we hebben een mooi wit gordijn met voering besteld, dat zal mooier staan. Vanochtend voelde ik al een temperatuurverschil tussen beide delen. Eigenlijk zouden we ook de keukendeur (rechtsonder op het plan) kunnen sluiten, dat zou nog meer energie besparen, dan zouden we in de keuken enkel koken en in de eetplaats eten. Zo zou de koelkast ook in een koelere ruimte staan. Maar goed, dat zou enkel 'voor de sport' zijn, want volgens de huidige simulatie zou onze maandfactuur 8 euro bedragen (full electric huis).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b6MeZwndZnyxaleFe1YN3xXxfdU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DdD0hmmB021SmP5lLbPv17qW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NQJxs1OBmoWmVpXyjRco5VUDyUs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HLokLEdURQlVdZDviENP6cZZ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Anoniem: 78739 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 09:50:
Maar goed, dat zou enkel 'voor de sport' zijn, want volgens de huidige simulatie zou onze maandfactuur 8 euro bedragen (full electric huis).
Is €0,- niet mogelijk? Of zelfs negatief? Ik weet dat de regels mbt salderen in Belgie anders zijn, maar niet exact hoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:53

Termy

valt er nog wat te fragge?

G-addict schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:14:
[...]

Nog even een hele recente post van ketel klets:
YouTube: Tuinpanelen 🙂

Dat zet je toch niet online als voorbeeld! Alles aan elkaar geknoopt met tyraps, een brillendoosje om de stekerverbinding, aangesloten op action snoertjes in de tuin op een algemene groep (ook al is het maar 210Wp). Met in de reacties veel lof van de vaste kijkers...
Het is wellicht een beetje MacGyver maar met een totaal van 210 Wp kan je ook weer niet heel hard zeuren dat dit een probleem is. Het is overigens geen brillendoosje maar iets dat er voor geschikt is (althans, zijn woorden, ik ken het product verder niet). Als je voorbeelden hebt waarbij hij er echt naast zit en op een gevaarlijke manier dan hoor ik dat graag want dit overtuigt mij niet.

@T-MOB Ik doe het vooral omdat meerdere stukken grote overtrekken gewoon niet goed werkt in een droger, niet vanwege de energie-efficiëntie. Ik snap overigens niet zo goed waarom of hoe dit niet zou werken. Dan moet je het echt in een klein hok doen of zo? Of de kleren hangen heel dicht op elkaar?

Wat houtstook betreft: dat is waarom vroeger Europe vrijwel volledig ontbost was :P. Schijnbaar was het in het VK juist een aanleiding om kolen te delven aangezien ze weinig bos over hadden. Daar zijn fossiele brandfstoffen dan wel weer goed voor geweest: terug groeien van bossen.

[ Voor 10% gewijzigd door Termy op 27-02-2024 13:14 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• G-addict
Termy schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:05:
[...]

Het is wellicht een beetje MacGyver maar met een totaal van 210 Wp kan je ook weer niet heel hard zeuren dat dit een probleem is. Het is overigens geen brillendoosje maar iets dat er voor geschikt is (althans, zijn woorden, ik ken het product verder niet). Als je voorbeelden hebt waarbij hij er echt naast zit en op een gevaarlijke manier dan hoor ik dat graag want dit overtuigt mij niet.
210Wp is de wereld niet, maar mensen gaan het beslist kopieren met grotere vermogens. Om nog maar een stukje tekst te herhalen:
Als je jezelf op zo'n manier presenteert, met een stalen gezicht en vastberaden stem dingen staat te verkondigen, dan neem je daarmee een maatschappelijke voorbeeldfunctie en de bijbehorende verantwoordelijkheid op je. Op zich prima als je weet wat je doet en wat je zegt. Mensen gaan het thuis nadoen, en dat kan verstrekkende gevolgen hebben. In zijn geval vind ik dat gewoon geen goed idee.
Verder mag je natuurlijk zelf weten wat je ervan vind, maar ik vind het een pannenkoek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

G-addict schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:54:
[...]

Is €0,- niet mogelijk? Of zelfs negatief? Ik weet dat de regels mbt salderen in Belgie anders zijn, maar niet exact hoe.
Negatief lukt, maar dan zou ik 5000 moeten terugleveren of niets meer verbruiken :) In België kunnen de meesten (waaronder ik) niet salderen. Er zitten ook veel andere kosten in de elektriciteitsfactuur, zoals straatverlichting en oude subsidies voor zonnepanelen.

Vandaag zonnig weer, ik heb mijn thermische batterij aan het werk gezet :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V1jHfFuYrKy2mhpqZyDNi3zoMLw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Y1a9kuLMG7P4pjvrW1TzlYeJ.png?f=user_large

Gelukkig is er niemand thuis, anders zou het te warm zijn :)

Vandaag voor 6,9 kWh verwarmd in de living, 4,6 kwh in de slaapkamer en slechts 0,7 van het net gehaald. De boiler zal ook al voor meer dan 1 kWh verwarmd hebben.

[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 27-02-2024 17:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Technician- schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:31:
[Afbeelding]

Exogel is een gepatenteerd product van debaux (een Fransman nu heel rijk) en is de enige partij die ze maakt en levert.
B.V. Caleffi maakt alleen een T stuk met 1/2” onder en 3/8” boven voor de vacuumbreker.

Die exogel casette en de vacuumbeluchter kun je los bestellen, Intergas e.v.a. merken gebruiken ze los.
Soms hebben ze ook gewoon helemaal op het laagste punt een 1/2 koppeling gemaakt en bovenin de vacuumbreker dan ben je maar 1 exogel nodig.

Als je boven genoemde afsluiter gebruikt dan past daar inderdaad de exogel set zo in:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RU06G-whJrTUhAOWRmYWUOt2XQk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5OCBMrGqSzS6gVIhaNedYdRg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_h9oKC6vb43ra-trkYaQScXFnPg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5sIbJlEL6Mw5F9U8hqcyXUo8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
@Anoniem: 78739 zeer knap hoor. Ik ook op dergelijke zonnige dagen ongeveer 0,5kWh van het net gehaald, maar 26°C stoken zit er niet in :+ . Bij mij blijft de verwarming op 19°C staan, maar ik heb dan ook geen airco die ik evt met de zonnepanelen kan verbinden :).

Hoe kan je eigenlijk je verbruik van je dag al zien? Bij mijn energieID zit er altijd 2 dagen vertraging op de resultaten. Door de milde temperaturen is de warmtepomp een stuk minder aangeslaan, wat ook wel te zien is in mijn maandpieken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nX_6VF9wx8waJCEmJR_hk9OMYyU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RNwXXzefR6o3R6EB8GQVoAZr.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/11r5EUit79Dgdj1MK38Besd-oUY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nLhizr07MeQtwvdWJQOwd7Kd.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Flipking94 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:21:

Hoe kan je eigenlijk je verbruik van je dag al zien? Bij mijn energieID zit er altijd 2 dagen vertraging op de resultaten. Door de milde temperaturen is de warmtepomp een stuk minder aangeslaan, wat ook wel te zien is in mijn maandpieken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
https://www.homewizard.com/nl-be/

Intussen is er wel al gekookt, mijn vrouw bereidt ook vaak warme drankjes (die piek 's ochtends) en soms kookt ze voor zichzelf, voor mij en de dochter verschillende dingen, dat zijn soms 3 verschillende maaltijden per dag. Ik denk dat koken de helft van ons verbruik is :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VkdyjRbmcFqXsC8pUqH-vg8Dkek=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1F17NY0R9PTehIkTjnk1ySar.png?f=fotoalbum_large

De verwarming staat nu weer uit, de living is nog tot 8 kWh geraakt! (om 12u niks omdat ik op Homewizard zag dat de wasmachine begon te verwarmen, dus verwarming even uit)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-EM4Ow0p0k46szj2ROe5XJyr88=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VKbSk5zcVcdZegUuqN8pykjd.png?f=fotoalbum_large

Met COP6 is dat 48 kWh gratis warmte :P (vandaag toch)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Al-N5MARRQI_-hJb1R-RqL4lGB0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5UQm7i6jsk4S04kRZKfhr6be.png?f=fotoalbum_large

De boiler is ook opgewarmd van 36 naar 60 graden. Gisteren heeft hij niet opgewarmd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-05 07:23
Flipking94 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 12:59:
@JDx en @Gerco-M als mijn vaatwasser een dag niet moet wassen, kan ik de vaat ook vlug spoelen. Zo zijn aangekoekte resten verleden tijd.

Maar zelfs om de 2 dagen wassen blijft alles mooi schoon. Op voorhand je vaat afspoelen verbruikt trouwens meer dan de vaatwasser gebruiken en is meestal niet nodig. Zijn er toch dikke stukken eten die achterblijven? Veeg af met een doekje keukenrol en dat is voldoende. Vaatwastabletten hebben vuil nodig om zich aan te kunnen hechten.

Miele is ook vaak dubbel tot 3x zo duur als een normale vaatwasser, dan is de keuze bij vele mensen snel gemaakt.

Iets anders: Als ik mijn handdoeken was op ecostand krijg ik deze niet volledig schoon. Tips om energiezuinig toch de was schoon te krijgen? Ik was met wasnoten, etherische olie en 2 wasballen. Misschien wat azijn toevoegen? Of is dat enkel goed als wasverzachter en niet om de was schoner te krijgen?
Hier draait de vaatwasser doordeweeks 1x en s weekends vaak 2x per dag. Eco stand. 0,8 kWh per beurt als ik me niet vergis.

Ik schraap de brokken van de pannen en borden en pleur alles er in tot de machine ramvol zit. 99% komt er schoon uit. Filter elke zoveel weken ff leeghalen.

Vooral de kunststof bakjes waarin ik eten meenemen naar werk of in de vriezer bewaar zijn boosdoener van die 1%. Ze kieperen om en dan blijft het spoelwater erin hangen.

Braad- en koekenpannen zijn van staal of emaille en die doe ik altijd met de hand want die moeten in de olie.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• G-addict
https://www.bouweninstall...ensduur-van-je-warmtepomp

"In een buffervat kan warmte die niet direct nodig is tijdelijk worden opgeslagen. Dat wordt gedaan door de vloeistof in dit vat te verwarmen. Deze warmte kan vervolgens dagenlang bewaard worden, dankzij de goede isolatie van het buffervat. Je kunt het goed vergelijken met een batterij of een accu. Alleen slaat je klant er ditmaal geen elektriciteit in op, maar pure warmte. Een buffervat wordt daarom ook wel een thermische batterij genoemd. Het rendement en dus de COP en de SCOP van je installaties nemen hierdoor toe, omdat je het maximale uit de warmtepomp haalt."

yeah right

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Anoniem: 78739 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 14:19:
[...]

Negatief lukt, maar dan zou ik 5000 moeten terugleveren of niets meer verbruiken :) In België kunnen de meesten (waaronder ik) niet salderen. Er zitten ook veel andere kosten in de elektriciteitsfactuur, zoals straatverlichting en oude subsidies voor zonnepanelen.

Vandaag zonnig weer, ik heb mijn thermische batterij aan het werk gezet :p

[Afbeelding]

Gelukkig is er niemand thuis, anders zou het te warm zijn :)

Vandaag voor 6,9 kWh verwarmd in de living, 4,6 kwh in de slaapkamer en slechts 0,7 van het net gehaald. De boiler zal ook al voor meer dan 1 kWh verwarmd hebben.
Is die 5000 een verhouding met je jaarlijkse afname? Straatverlichting is hier niet verrekend in de energiefactuur. En oude subsidies zonnepanelen, die betalen jullie terug via de energiefactuur? Hoewel lekker direct en transparant klinkt het toch bijzonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
G-addict schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:00:

"In een buffervat kan warmte die niet direct nodig is tijdelijk worden opgeslagen. Dat wordt gedaan door de vloeistof in dit vat te verwarmen. Deze warmte kan vervolgens dagenlang bewaard worden, dankzij de goede isolatie van het buffervat. Je kunt het goed vergelijken met een batterij of een accu. Alleen slaat je klant er ditmaal geen elektriciteit in op, maar pure warmte. Een buffervat wordt daarom ook wel een thermische batterij genoemd. Het rendement en dus de COP en de SCOP van je installaties nemen hierdoor toe, omdat je het maximale uit de warmtepomp haalt."

yeah right
En PVT rechtstreeks aansluiten.... En ik maar denken dat dat een bron was voor een WWWP.

Ok, we zijn hier op Tweakers misschien wel heel erg anti-buffervat, maar deze propaganda staat meer onzin dan waarheid in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

G-addict schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:11:
[...]

Is die 5000 een verhouding met je jaarlijkse afname? Straatverlichting is hier niet verrekend in de energiefactuur. En oude subsidies zonnepanelen, die betalen jullie terug via de energiefactuur? Hoewel lekker direct en transparant klinkt het toch bijzonder.
Mijn afname is iets minder dan 1000. Ik lees nu dat de openbare verlichting sinds 2022 niet meer in de factuur zit. 'Groenestroombijdrage' is de subsidie voor oude zonnepaneleninstallaties. Hoge netwerkkosten, maar dat netwerk blijkt hier ook wat robuuster te zijn dan in NL :) Al vraag ik me af in hoeverre dat te wijten is aan onze achterstand in warmtepompen en elektrische auto's / laadpalen, want gas is in verhouding goedkoper dan elektriciteit en tot voor kort stonden in Amsterdam meer laadpalen dan in heel België.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3cFo-ZmGLmkn4i0KXfaYZ3RwKbQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PanlybuwXLknsc4DbjBhBRr0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 28-02-2024 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Anoniem: 78739 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:58:
[...]

Mijn afname is iets minder dan 1000. Ik lees nu dat de openbare verlichting sinds 2022 niet meer in de factuur zit. 'Groenestroombijdrage' is de subsidie voor oude zonnepaneleninstallaties. Hoge netwerkkosten, maar dat netwerk blijkt hier ook wat robuuster te zijn dan in NL :) Al vraag ik me af in hoeverre dat te wijten is aan onze achterstand in warmtepompen en elektrische auto's / laadpalen, want gas is in verhouding goedkoper dan elektriciteit en tot voor kort stonden in Amsterdam meer laadpalen dan in heel België.

[Afbeelding]
Wij betalen (uiteraard) ook zelf de subsidies. Van 2012 tot 2023 in de vorm van opslag duurzame energie (ODE). Vanaf 2023 is de ODE afgeschaft, opgegaan in de algemene energiebelasting, die daardoor logischerwijs hoger is geworden.

1000 kWh op jaarbasis is enorm weinig. Wij zitten op 1650 kWh. Dan moet er wel bij gezegd worden dat er ook wekelijks 4 dagen thuisgewerkt wordt en dat de warmtepomp 2 maanden per jaar 24/7 mag draaien (de rest van het jaar nachtverlaging).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

G-addict schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:05:
[...]

1000 kWh op jaarbasis is enorm weinig. Wij zitten op 1650 kWh. Dan moet er wel bij gezegd worden dat er ook wekelijks 4 dagen thuisgewerkt wordt en dat de warmtepomp 2 maanden per jaar 24/7 mag draaien (de rest van het jaar nachtverlaging).
Door de onregelmatige werkuren van mijn vrouw (ochtend, avond, weekend) moet de verwarming bij ons ook meestal een hele dag aan van 7/8u tot 21/22u, 's nachts gaat de airco volledig uit. Ze werkt 4/5 en is daardoor in de week soms 3 dagen thuis. Het helpt wel dat we kouwelijke gepensioneerde buren hebben die via de dunne muren mee helpen verwarmen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Anoniem: 78739 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:10:
[...]

Door de onregelmatige werkuren van mijn vrouw (ochtend, avond, weekend) moet de verwarming bij ons ook meestal een hele dag aan van 7/8u tot 21/22u, 's nachts gaat de airco volledig uit. Ze werkt 4/5 en is daardoor in de week soms 3 dagen thuis. Het helpt wel dat we kouwelijke gepensioneerde buren hebben die via de dunne muren mee helpen verwarmen :)
En je verwarmt volledig met de airco? of ook nog een cv ketel? Hier draaait de wp doorgaaans van 10:00 tot 22:30. De vermelding van thuiswerken is meer als verklaring voor het extra elektriciteitsverbruik i.v.m. pc's, extra beeldschermen etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

G-addict schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:24:
[...]

En je verwarmt volledig met de airco? of ook nog een cv ketel? Hier draaait de wp doorgaaans van 10:00 tot 22:30. De vermelding van thuiswerken is meer als verklaring voor het extra elektriciteitsverbruik i.v.m. pc's, extra beeldschermen etc.
Idd, beneden hebben we een 3,5 kW voor de living/keuken die vooral gebruikt wordt om te verwarmen, boven hebben we op een slaapkamer een 2 kW vooral om te koelen, maar op zonnige koude dagen verwarmt die ook. Verder geen gas, geen hout en geen COP1 elektrische verwarming. De badkamer vinden we meestal warm genoeg (15+ graden), dus de elektrische verwarming gaat daar bijna nooit aan. Warm water is via een WP-boiler op 55°. Verder wassen we meestal op 30°, vaatwasser op 50°, de helft van de was gaat in de wasdroger, koelkast/vriezer combo op 7/-15°. Kamertemperatuur is meestal tussen 19 en 20°, de bovenverdieping gaat ook zelden onder de 15°.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Wow, zo weinig belasting, in Nederland is de BTW al hoger dan die 19%. Als ik kijk bij mijn leverancier is kaal leveringstarief ex BTW 17.2ct. Inclusief belastingen is het 34.0ct, dus bijna 50% van wat je betaalt is belasting*. Zolang we mogen salderen zal het me overigens een rotzorg zijn, enige tarief dat me interesseert is teruglevertarief.

• Met de kanttekening dat er een korting van een paar honderd euro op de energiebelasting zit. Op de totale factuur is de belasting altijd lager, als je weinig gebruikt kan je zelfs gekd toekrijgen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:38

yeah right
Blijft toch triest dat dit soort toko's die onzin blijven verkopen, installateurs zelf niet kunnen rekenen, en onwetende klanten vervolgens met diezelfde onzin blijven confronteren.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• G-addict
Andrehj schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 14:30:
[...]

Blijft toch triest dat dit soort toko's die onzin blijven verkopen, installateurs zelf niet kunnen rekenen, en onwetende klanten vervolgens met diezelfde onzin blijven confronteren.
Eens, maar het internet staat vol met deze onzin. Ik heb dit via LinkedIn, waar de tekst van auteur Kees Krick (tekstschrijver, geen techneut) wordt gedeeld door een commercieel directeur van een ingenieursbureau en hij kan zich er helemaal in vinden 8)7 .

Gisteren deelde een "ingenieur" via hetzelfde platform nog een tekst over thuisbatterijen voor opslag van eigen PV energie met de mededeling dat 5kWh eigenlijk veel te klein is, want die is met een mooie dag binnen 2 uur opgeladen. 20kWh is veel beter, dat duurt wel wat langer. Maar als je dan in de avond/nacht maar 3 kWh uit die batterij verbuikt, dan ben je een dag later toch weer terug bij af....

Verder vond hij thuisbatterijen schandalig duur en prees daarom nog even de 20 kWh zonneplan thuisbatterij aan die echt veel goedkoper is dan de concurrentie. Alsof dat de oplossing is om je zelf opgewekte elektriciteit op te slaan, dat ding wordt geheel aangestuurd door zonneplan en niet op basis van je eigen opwek en verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:47
(jarig!)
G-addict schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 15:14:
dat ding wordt geheel aangestuurd door zonneplan en niet op basis van je eigen opwek en verbruik.
Alleen al daarom zou ik die batterij niet willen hebben. Dan vind ik het "Sessy-model" aantrekkelijker, je kunt er voor kiezen om hem aan hun cloud-oplossing te hangen die de beslissingen neemt over laden/ontladen, of je houdt het lokaal met NOM of een eigen aansturing à la Home Assistant.

Dat soort keus houd ik van.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
JeroenH schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 15:43:
[...]

Alleen al daarom zou ik die batterij niet willen hebben. Dan vind ik het "Sessy-model" aantrekkelijker, je kunt er voor kiezen om hem aan hun cloud-oplossing te hangen die de beslissingen neemt over laden/ontladen, of je houdt het lokaal met NOM of een eigen aansturing à la Home Assistant.

Dat soort keus houd ik van.
Tja, met een Sessy kan ik mij wel voorstellen dat je extra verliezen hebt, je moet van DC naar AC met je zonnepanelen en van AC naar DC om je Sessy te laden. En dan nog eens van DC naar AC bij ontladen.
Al heb ik geen idee wat je extra verliest, optimaal lijkt het mij niet.

Bij een capaciteit van meer dan 5 kWh is een Sessy ook wel prijzig (ik zie nu net dat die dingen ook weer wat duurder zijn geworden met €3550,-/stuk ex montage waar ik het idee heb dat andere fabrikaten betaalbaarder worden). Zo koop je een Growatt APX 10 kWH systeem inc BMS voor €5000,- ex hybride omvormer a €450,- voor MIN 3600 TL XH. En met nog wat beter zoeken wordt het vast nog wel goedkoper.
Overigens kost een 5 kWh set dan 3300,- ex omvormer, dus 3750 inclusief. €200,- duurder dan een Sessy zonder de verliezen. Alle prijzen overigens inclusief BTW.

Het nadeel van de meeste hybride omvormers en thuisaccu's is vooral dat ze niet open source zijn, ze communiceren bijna allemaal via een merkgebonden protocol. Het zou echt een vlucht nemen als producten voor een vergelijkbare prijs gaan werken met een gestandaardiseerd protocol, zoals open therm bij cv ketels en usb-c voor opladers/dataoverdracht. Zodat je zeker weet dat als na verloop van tijd 1 onderdeel het begeeft, je deze eenvoudig kan vervangen en niet alle andere componenten direct waardeloos zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
Met de tip van @Anoniem: 78739 ben ik me nu aan het verdiepen aan een P1-module die je aan je digitale meter kan hangen, gezien de opties eindeloos zijn (nu al, ondanks dat de digitale meter nog niet zo oud is).

Nu valt mijn blik op easyNRJ, zij hebben ook een optie om bij overproductie van je zonnepanelen je warmtevat op te warmen om die zo als tijdelijke (goedkope) batterij te laten funderen. Iemand hier ervaring mee? En iemand die weet of dit interessant is of eerder marketingpraat/scam, weinig effectief? https://easynrj.com/nl/pr...g-smart-grid-zelfverbruik

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ONDX8eIVjNIsL1B2nKPxF3y3DoY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PrRHIdBUZfR9FpBD4XkpeAdE.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:19
Ik zou gewoon een HomeWizard P1 meter nemen. Ik heb 5 verschillende gehad volgens mij en HW heeft in mijn ogen de beste software zeker icm het pro pakket. Incl dynamische tarieven en slimme stekkers.
Overigens is die 'geavanceerde functie' niet echt geavanceerd natuurlijk. Namelijk "indien solar > X watt > schakel COP 1 boiler in" .
Stel je zet een boiler van 50 liter water neer die in de zomer 20 graden als uitgangstemperatuur heeft. Als je die opwarmt naar 75 graden dan kan je dus 50*55*4,2 =11550 kJ stroom opslaan. Dat is 3,2 kWh stroom.
Slaat met een beetje PV installatie nog geen deuk in een pakje boter.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
wheli schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 10:00:
Ik zou gewoon een HomeWizard P1 meter nemen. Ik heb 5 verschillende gehad volgens mij en HW heeft in mijn ogen de beste software zeker icm het pro pakket. Incl dynamische tarieven en slimme stekkers.
Overigens is die 'geavanceerde functie' niet echt geavanceerd natuurlijk. Namelijk "indien solar > X watt > schakel COP 1 boiler in" .
Stel je zet een boiler van 50 liter water neer die in de zomer 20 graden als uitgangstemperatuur heeft. Als je die opwarmt naar 75 graden dan kan je dus 50*55*4,2 =11550 kJ stroom opslaan. Dat is 3,2 kWh stroom.
Slaat met een beetje PV installatie nog geen deuk in een pakje boter.
Met een relaistje en een warmtepomp zoals de elga ace hybride kan je ook daarmee het PV contact schakelen (en dan de wp 10 of20% harder laten werken
andere optie: met dat relais de EVSE van je laadpaal aan/uit schakelen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RulazZ
wheli schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 10:00:
Mee eens. En zo'n slimme boilerfunctie kun je altijd zelf inbouwen i.c.m. Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict

yeah right
Grappig, vanmorgen vond ik dit bericht in het nieuwsoverzicht.

https://innovationorigins...dkope-energie-te-leveren/

Belooft zeer goede isolatie met hele lage stilstandverliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

G-addict schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 07:14:
[...]

Grappig, vanmorgen vond ik dit bericht in het nieuwsoverzicht.

https://innovationorigins...dkope-energie-te-leveren/

Belooft zeer goede isolatie met hele lage stilstandverliezen.
Klinkt bijna te mooi om waar te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Laatst online: 20:05
Anoniem: 78739 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 07:19:
[...]

Klinkt bijna te mooi om waar te zijn.
En wat weten we over dingen die te mooi om waar te zijn lijken….. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
De tijd zal het leren. Het is een vat met vacuüm isolatie, zoals een Qooker ook heeft. Het zou kunnen werken, maar waar ga je al die warmte laten? Met douchen krijg ik het niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:24
Nestore / Newton Energy Solutions

Ding kost 5 á 6k voor 20kWh thermisch. Dan kun je beter naar een Nexus rennen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Ronald schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 08:04:
Nestore / Newton Energy Solutions

Ding kost 5 á 6k voor 20kWh thermisch. Dan kun je beter naar een Nexus rennen.
Dat is toch iets heel anders, dit ding kan maanden lang warm water opslaan. In de herfst wanneer je zonnepanelen nog wat opleveren kan hij misschien tot heel hoge temperaturen opwarmen waarmee je de eerste 2 maanden van de winter nog kan douchen ofzo.

Een thuisbatterij zoals een Nexus is meer voor zon van overdag in de avond te gebruiken.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ronald
@JDx Het maakt niet uit hoe lang je 20kWh thermisch op kan slaan.

Die 20kWh heb ik over een uur of 2 al verbruikt in mijn woning (sinds middernacht). Het is 2,3m³ in gas thermen.
Je hebt er werkelijk geen ene jota aan.

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 01-03-2024 08:12 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Ik denk dat 2 maanden douchen wat optimistisch is. Maar hij wordt genoemd als ondersteuning van je wp. Of het dan ook koppelbaar is weet ik niet, daarvoor staat er te weinig informatie op de site. Ik zag wel een vermogen van 3,4kW, dus er zal ook een elektrisch element in zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Een beetje douche doet >15kW (Dat is echt niet veel)
Dus met een zeer zuinige douche als een Niebla heb je er 1h30 max douchen voor.
2 maanden, 1 persoon, 5 minuten, elke 3e of 4e dag.

Ik mis de stink smiley :D

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 01-03-2024 08:21 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• T-MOB
Precies, en ze vergelijken met een 20kWh lithiumbatterij. Maar met een warmtepomp heb je maar 5kWh elektrisch nodig om 20kWh thermisch te maken. Dit ding concurreert dus met een Sessy van 3500 euro. En dan heeft die Sessy nog als voordeel dat je hem ook kan gebruiken om je lampen, TV koelkast te laten werken als het donker is. Hoogwaardige energie (elektriciteit) opslaan als laagwaardige warmte is gewoon een inherent dom idee.

[ Voor 4% gewijzigd door T-MOB op 01-03-2024 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
JDx schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 08:08:
Dat is toch iets heel anders, dit ding kan maanden lang warm water opslaan. In de herfst wanneer je zonnepanelen nog wat opleveren kan hij misschien tot heel hoge temperaturen opwarmen waarmee je de eerste 2 maanden van de winter nog kan douchen ofzo.
Probleem is de schaal - je slaat (netto incl verliezen) zo'n 50 kWh per m3 water op, en warmtevraag van een doorsnee huis is zo'n 10.000 kWh per winter. Dat betekent 200 m3 water nodig hebt, dat is een fors zwembad van grofweg 10x10x2 meter.

Dit wordt op zich wel gedaan (zie dit project in Denemarken), maar dan gecentraliseerd met een warmtenet - vanwege de ruimte die je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Dreamvoid schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:47:
[...]

Probleem is de schaal - je slaat (netto incl verliezen) zo'n 50 kWh per m3 water op, en warmtevraag van een doorsnee huis is zo'n 10.000 kWh per winter. Dat betekent 200 m3 water nodig hebt, dat is een fors zwembad van grofweg 10x10x2 meter.

Dit wordt op zich wel gedaan (zie dit project in Denemarken), maar dan gecentraliseerd met een warmtenet - vanwege de ruimte die je nodig hebt.
Vreemd dan toch dat een instelling vol knappe koppen hier zo veel tijd en geld aan besteed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Omdat waarschijnlijk het doel niet is om warmte opslag voor een seizoen te doen, maar voor enkele dagen, en voor minder warmte dan een complete woning verwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Dreamvoid schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:47:
[...]

Ook in Nederland … lopen diverse TEO en TEA projecten (thermische energie oppervlakte/afvalwater).

Recent presentatie meegeluisterd op werk… de grap hadden ze zelf al ingekopt voor diegenen oud genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Aan de Homewizard gebruikers: hebben jullie de laatste tijd ook de bug waarbij er slechts om de 30 seconden een nieuwe waarde verschijnt in de grafiek, maar als je dan een andere app of de webpagina opent, dat het dan wel weer om de seconde refresht? Heel vreemd, het is alsof het ene platform/app bij het openen de andere triggert. Als de bug zich voordoet werkt het in beide richtingen: bij het openen van de app gaat de webpagina dan verder (1 sec ipv 30 sec), bij het openen van de webpagina gaat de app verder en als je ze allebei laat openstaan gaat het zoals het hoort: om de seconde een update. Dit gebeurt slechts af en toe, maar is wel vervelend en dat gebeurde vroeger nooit.

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 01-03-2024 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:51:
[...]
Ook in Nederland … lopen diverse TEO en TEA projecten (thermische energie oppervlakte/afvalwater).
Ik dacht dat die projecten niet zozeer energie opslag deden, maar met simpelweg natuurlijke warmte onttrekken aan rivieren/meren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Dreamvoid bij TEO wordt er om ecologische redenen geen warmte onttrokken onder 11 graden. Tenminste daar waar het waterschap waar ik werk de waterloop beheert.

Dus er wordt zomers warmte gewonnen en opgeslagen in de grond om dat in de winter als bron te gebruiken met hogere temperatuur, dus hoge efficiëntie van warmtepompen.

TEA ben je ook beperkt: rioolwater zuivering is een biologisch proces. Te lage temperatuur influent en het proces loopt onvoldoende. Effluent heeft lagere temperatuur.

[ Voor 20% gewijzigd door Ronald op 01-03-2024 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ah ja, dat is met ondergrondse opslag, dat scheelt idd behoorlijk qua grondoppervlak wat je nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

De dalende gasprijs in België zou een ideale gelegenheid geweest zijn om gas eindelijk naar behoren te belasten, wat de shift naar hernieuwbaar een duwtje in de rug zou kunnen geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e3J7h3O9xJaCZfzugXhQO1rynlE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/b8ceRYNIMpSE6kEBfheQJhQU.png?f=user_large

Maar de gasprijs daalt sneller dan de elektriciteitsprijs waardoor mijn TVT blijft stijgen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hCbx7JeaProE_TF_EoPNBDTYOpY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FDoWF69zTq4AWscTwizFAUs1.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
JDx schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:11:
[...]
Vreemd dan toch dat een instelling vol knappe koppen hier zo veel tijd en geld aan besteed?
Ja en nee. Dit bedrijf is een spinoff van een publiek onderzoeksinstuut. Aan zo'n instituut wordt fundamenteel onderzoek gedaan, bijvoorbeeld naar een optimale manier van isoleren. Als er iets interessants wordt ontdekt zie je dan vaak dat er een commerciele spin-off komt die een toepassing van de uitvinding op de markt brengt. Valkuil bij die route is dat men bezig gaat met een "oplossing op zoek naar een probleem". En dat is wat hier volgens mij aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Nu online
Product gezocht!

We hebben een warmtepomp, WTW en een afzuigkap die naar buiten afvoert (essentieel voor luchtkwaliteit). Ons huis is heerlijk geisoleerd. Met een beetje zon schiet de temperatuur ook omhoog. Maarrrr... met een beetje wind koel het huis ook aardig af. Het rooster van de afzuigkap kleppert. Ik denk dat we daar onze warme lucht kwijtraken.
Nou vind ik allemaal "oplossingen" op internet. En dat is met aanhalingstekens omdat ik manier vind om het -geluid- van het geklepper van het rooster te verminderen. Lekkere symptoombestrijding, en niks duurzaams aan. Ik wil eigenlijk gewoon een rooster dat niet of nauwelijks kleppert in de wind!

Iemand een goeie tip voor een rooster? Misschien vanuit persoonlijke ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Karp schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:20:
Product gezocht!

We hebben een warmtepomp, WTW en een afzuigkap die naar buiten afvoert (essentieel voor luchtkwaliteit). Ons huis is heerlijk geisoleerd. Met een beetje zon schiet de temperatuur ook omhoog. Maarrrr... met een beetje wind koel het huis ook aardig af. Het rooster van de afzuigkap kleppert. Ik denk dat we daar onze warme lucht kwijtraken.
Nou vind ik allemaal "oplossingen" op internet. En dat is met aanhalingstekens omdat ik manier vind om het -geluid- van het geklepper van het rooster te verminderen. Lekkere symptoombestrijding, en niks duurzaams aan. Ik wil eigenlijk gewoon een rooster dat niet of nauwelijks kleppert in de wind!

Wil je geen geklepper (en dus gewoon geen klep) of dat er geen wind/warmte meer door verloren gaat?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:23
Product gezocht!

Geen klepperend rooster, maar een mooie, vaste kap gebruiken icm een (metalen) terugslagklep in de buis zo dicht mogelijk daarachter.

En als je toch bezig bent, maak bij de combinatie WTW + afzuigkap met buitenafvoer altijd een 2e aanvoerkanaal naar iets in de buurt van de afzuigkap (bijv. onder het fornuis), met een elektronische klep die opengaat zodra de azk ingeschakeld wordt. In de VS noemen ze dat "make-up air" en heb je daar allerlei kant-en-klare producten voor. Zonder zo'n extra aanvoer ga je de warmte uit je hele huis trekken en ontregel je de WTW flow.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
Product gezocht!

Een afzuigkap met recirculatie overwogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Product gezocht!

Hadden wij ook, een rooster waarbij de kleppen samen bewegen ipv individueel heeft het opgelost.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:19
G-addict schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:41:
[...]

Een afzuigkap met recirculatie overwogen?
doe dan helemaal niks... recirculatie kappen zijn notoir slecht in precies datgene wat ze moeten doen: vuile lucht van het koken wegzuigen. Grootste probleem voor luchtkwaliteit in huis is fijnstof dat vrijkomt bij koken en daar doen recirculatiekappen het gewoon heel. erg slecht. Het is dus een inferieure optie die je alleen zou moeten kiezen als het echt niet anders kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
Fr33z schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 18:24:
[...]

doe dan helemaal niks... recirculatie kappen zijn notoir slecht in precies datgene wat ze moeten doen: vuile lucht van het koken wegzuigen. Grootste probleem voor luchtkwaliteit in huis is fijnstof dat vrijkomt bij koken en daar doen recirculatiekappen het gewoon heel. erg slecht. Het is dus een inferieure optie die je alleen zou moeten kiezen als het echt niet anders kan.
Ik heb een recirculatiekap. Ik ben het er niet mee eens dat die slecht zijn, mijn Itho heeft zowel een koolstof als een vetfilter. Fijnstof in de woonkamer is vrijwel nooit hoger dan 10, en meestal 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:19
@deejeebv Das mooi maar TNO denkt daar anders over, zie bijv tabel 5 op pagina 42:

https://publications.tno....LZGay/TNO-2019-R10969.pdf

recirculatie is slechts <30% reductie PM2. 5 en echte afzuigkap ruim 75%. en koken is voor veel mensen de grootste bijdrage aan hun PM2.5 blootstelling.

dus het lijkt mooi maar er is gewoon serieuze gezondheidswinst te halen door gewoon echt lucht naar buiten af te zuigen.

[ Voor 29% gewijzigd door Fr33z op 01-03-2024 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Volgens mij een deel van de oplossing:

https://solarmagazine.nl/...onsumenten-te-beinvloeden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
Fr33z schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 22:52:
@deejeebv Das mooi maar TNO denkt daar anders over, zie bijv tabel 5 op pagina 42:

recirculatie is slechts <30% reductie PM2. 5 en echte afzuigkap ruim 75%. en koken is voor veel mensen de grootste bijdrage aan hun PM2.5 blootstelling.

dus het lijkt mooi maar er is gewoon serieuze gezondheidswinst te halen door gewoon echt lucht naar buiten af te zuigen.
Ik denk dat in mijn huis met WTW en recirculatiekap de PM2.5 concentratie lager is dan in de meeste woningen met type C ventilatie en een afzuiging met afvoer naar buiten. Bij mij wordt de lucht die aangevoerd wordt gefilterd, als je de aangevoerde lucht bij een afzuigkap niet filtert kan het netto effect wel eens negatief zijn.
Het is natuurlijk ook niet zo dat er bij een recirculatiekap niet afgezogen wordt. De WTW zuigt in de keuken af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Fr33z schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 22:52:

Let wel, dit gaat specifiek om koken op gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Wat een geldverspilling. Het grootste probleem met netbeheerders op dit moment is dat zij vrijwel geen data vrijgeven en het voor externe partijen niet inzichtelijk is waar de problematiek precies zit en welke locale oplossingen er zijn. Begin eens met wat open data en/of api op dit vlak vrij te geven. Zul je zien hoe snel de markt met oplossingen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
Skyaero schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 08:07:
[...]

Wat een geldverspilling. Het grootste probleem met netbeheerders op dit moment is dat zij vrijwel geen data vrijgeven en het voor externe partijen niet inzichtelijk is waar de problematiek precies zit en welke locale oplossingen er zijn. Begin eens met wat open data en/of api op dit vlak vrij te geven. Zul je zien hoe snel de markt met oplossingen komt.
Ik de jezelf dat die oplossingen pas komen zodra er lokale echt dynamische tarieven komen, zowel voor teruglevering als voor afname.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:49
deejeebv schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 07:22:
[...]

Ik denk dat in mijn huis met WTW en recirculatiekap de PM2.5 concentratie lager is dan in de meeste woningen met type C ventilatie en een afzuiging met afvoer naar buiten. Bij mij wordt de lucht die aangevoerd wordt gefilterd, als je de aangevoerde lucht bij een afzuigkap niet filtert kan het netto effect wel eens negatief zijn.
Het is natuurlijk ook niet zo dat er bij een recirculatiekap niet afgezogen wordt. De WTW zuigt in de keuken af.
Precies, heb op 2 meter afstand van recirculatiekap 2 afvoerventielen zitten. Critici doen net als alle fijnstof in de ruimte blijft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
In een matig geventileerde woning waar op gas kookt zal een recirculatiekap wellicht onwenselijk zijn.

Combinatie elektrisch koken met balansventilatie is een compleet andere situatie natuurlijk.

Verder eten wij geen vlees, dat verlaagt de belasting nog een heel stuk verder vermoed ik.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Pagina: 1 ... 44 ... 77 Laatste