Inderdaad, ik woon zelf in stedelijk gebied, een warmtepomp lijkt mij hierbij, alles afgewogen, de beste keuze.Anoniem: 78739 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 21:56:
[...]
Wij nemen jaarlijks 1000 kWh van het net (zonnepanelen, airco, gasloos, houtloos). Die ene airco om te verwarmen + WP-boiler kostten ongeveer even veel als een gasketel. Wat is haar ideale wereld? Iedereen aan het hout, regenwouden kappen en overal een verstikkende stank waardoor we weer 10 jaar minder lang leven? Ze zegt vooral wat in haar kraam past, als houtstoker 'in the middle of nowhere'.
Als ik op het platteland zou wonen dan zou een efficiënte massakachel misschien iets meer mijn voorkeur hebben.
Op een zo goed mogelijke manier hout stoken vereist wel wat vaardigheden en meer tijd en ruimte dan een warmtepomp.
Wat betreft de bossen in Europa: er is nu veel meer bos dan 100 jaar geleden net omdat we veel minder brandhout nodig hebben.
https://www.vrt.be/vrtnws...bos-bebossing-vlaanderen/
Over de kwaliteit van de bossen op gebied van biodiversiteit kunnen er waarschijnlijk wel nog redelijk wat kritische vragen gesteld worden.