Sport_Life schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:42:
[...]
Ik kom nog best veel woningen tegen die voor tonnen 'gerenoveerd' zijn (niet door flippers om aan te verdienen maar door particulieren die uit elkaar gaan bv) en dan zit er een cv ketel in uit 2021/2022..
Als er iets bezuinigd zou worden op een vloer(tegel) dan heb je de meerprijs van de warmtepomp tov cv ketel er al bijna uit.
Het lijkt wel of de verduurzaming nog niet helemaal bij iedereen is doorgedrongen of men is bang voor het onbekende.
Ja maar helaas kost de installatie van een warmtepomp door een installateur makkelijk 12.500-15.000,-, en dan heb je een basisinstallatie zonder het eventueel aanpakken van je afgiftesysteem. Ik weet zeker dat de mensen die hun huis verbouwen (waarvan echt maar een fractie daar 'tonnen' voor heeft) de prioriteit misschien meer hebben liggen bij een nieuwe keuken of het hele huis netjes gestuct dan een warmtepomp.
Dat was bij het huis wat ik heb gekocht ook zo. Die mensen zijn 4 jaar bezig geweest met verbouwen. Tuin ook nog gedaan van voor tot achter.. Maar aan duurzaamheid hebben ze enkel spouwmuurisolatie laten doen. Zat al HR++ glas in.. Wat vloerisolatie en de rest kelder.. Maar tegen het dak zat niks (10cm glaswol in de zolderverdieping). Dus wat heb ik zelf gedaan:
- Dakisolatie met een Rd van 5.3 (ongeveer 1250,- en 80 manuren)
- Kozijnen kit vernieuwen en afstellen, wat kierdichting etc. (ongeveer 100,- en 20 uur)
- Zonnepanelen twv 6000Wp (laten doen, 6900,-)
- Meterkastaanpassingen en uitbreiding (zelf gedaan, 500,- en 15 uur incl. nieuwe leidingen trekken)
- Inductieplaat 3f (zelf gedaan, 900,- voor de plaat, 100,- kleinmateriaal zoals Perilex, 5 manuren?)
- Warmtepomp Vaillant aroTHERM plus (kom met 90% zelf doen na subsidie op ~8000-8500,- met 40 uur)
Tel bij elkaar op.. 18.250,- om van het gas af te gaan en van label C naar A/A+.
Maar als ik 50.000,- beschikbaar had om een oude tent op te knappen zou ik die 20K aan verduurzaming echt wel anders moeten indelen hoor.. Ik snap de meeste mensen wel. En dan heb je ook nog die broodje-aap verhalen dat die nieuwe ketel sowieso top is omdat er over een paar jaar waterstof doorheen komt