Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-05 12:29
In onze nieuwe woning (200m2 vloerverwarming) willen we graag een lucht/water warmtepomp plaatsen met een vat voor sanitair warm water.
De zolder (2e verdieping) is bergingsruimte die we hebben en onder de zolder, 1e verdieping hebben we slaapkamers.
Zijn er gedachtes waarom ik de voorzieningen van de warmtepomp en het vat niet op op zolder zou moeten plaatsen?
Zelf denk ik aan mogelijke akoestiek en vibraties die warmtepompen met zich mee kunnen brengen, en we maken ons zorgen dat het geluid hoorbaar kan zijn in de rest van het huis echter geen idee of dit ook daadwerkelijk zo is?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:13

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@BaBoK Een binnenunit en boilervat (voor een buitenunit) hoor je nauwelijks, dat maakt minder geluid dan een gasketel.
De buitenunit maakt wel geluid (compressor+fan), met wat zorg bij de plaatsing is dat voor niemand storend.
In grove volgorde van succes:
* In de tuin
* Op een betonnen platdak
* Aan een muur
* Op een houten plat dak, op frame met veren (geen rubber)
* In een omkasting / schoorsteen op een schuin dak

En zie ook Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

[ Voor 7% gewijzigd door Proton_ op 18-02-2024 15:38 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 29-05 12:02
Nico-G schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:25:
Maar iemand die het wetenschappelijk benadert is Paul Martin.
Zie voor meer achtergrond en bescherming tegen #hopium:
https://www.linkedin.com/...hts-hydrogen-paul-martin/
Ik weet niet hoe wetenschappelijk dat is. Hij heeft een kopje 'Seasonal Power Storage' in z'n merit order grafiek en daar dan bij 'Biofuels'.

En verder vage teksten als 'We'll use biofuels for them, or we'll convert hydrogen and CO2 to e-fuels if we can't find enough biofuels.'

Ik kan het niet serieus nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Nico-G schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 22:56:
[...]
Bewaren van H2 is een crime: het is zo dun, dat het overal uitlekt. (diffundeert)
Hopeloos concept, dus. :+
Mocht het zover komen dat we thuis waterstof kunnen maken, dan gaan we dat natuurlijk terugleveren aan het net met een mooie gas-salderingsregeling of een terugtellende gasmeter :+ .

Overigens, de stedin-installateur die mijn gasaansluiting verwijderde was ervan overtuigd dat waterstof in huishoudens gebruikt gaat worden, in combinatie met leidingen die waterstof aankunnen. Ik betwijfel het sterk. Als het al zou gebeuren, dan wordt het extreem duur.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:44
BaBoK schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:31:
In onze nieuwe woning (200m2 vloerverwarming) willen we graag een lucht/water warmtepomp plaatsen met een vat voor sanitair warm water.
De zolder (2e verdieping) is bergingsruimte die we hebben en onder de zolder, 1e verdieping hebben we slaapkamers.
Zijn er gedachtes waarom ik de voorzieningen van de warmtepomp en het vat niet op op zolder zou moeten plaatsen?
Zelf denk ik aan mogelijke akoestiek en vibraties die warmtepompen met zich mee kunnen brengen, en we maken ons zorgen dat het geluid hoorbaar kan zijn in de rest van het huis echter geen idee of dit ook daadwerkelijk zo is?
Ik heb een 300 litervat op zolder staan. Totale gewicht rond de 400 kg. Ik heb vooraf wel een constructeur mee laten kijken om de voorkomen dat het mis zou gaan. Hier ging het makkelijk goed maar jaren '30 huis en daar werd toen weinig bezuinigd op materiaal.
Als ik het nog een keer zou doen dan zou ik er een lekbak onder zetten

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet Snot
  • Laatst online: 11-12-2024
Tweaker Vrinden,

Wie kan mij even helpen met de instellingen van mijn Anna thermostaat en Elga Warmtepomp. Ik zou willlen dat mijn warmtepomp veel minder energie verbruikt. Hij schakelt aan en pompt dan direct op 1200 watt een uur of soms nog langer. Dan schakelt hij uit en doet hij een paar uur later hetzelfde.

Sinds ik die Anna thermostaat heb is mijn stroomverbruik bijna verdubbeld … who can help?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZWcQT8tJSpuGOaMkqXSQf7BFRs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZiRv3o14lGuNh3LPElZnNfQh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3DbtkcoqPlJ9u6fsL6oh1NL6Vdo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8mlQvenJTRFX8HHvp0HJx0vP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ooZrmazYxcyScoekFOz5Wm6Uu9M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TLZxtbCh1mlklyM0dUJRwtwW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:15
Piet Snot schreef op zondag 18 februari 2024 @ 17:18:
Tweaker Vrinden,

Wie kan mij even helpen met de instellingen van mijn Anna thermostaat en Elga Warmtepomp. Ik zou willlen dat mijn warmtepomp veel minder energie verbruikt. Hij schakelt aan en pompt dan direct op 1200 watt een uur of soms nog langer. Dan schakelt hij uit en doet hij een paar uur later hetzelfde.

Sinds ik die Anna thermostaat heb is mijn stroomverbruik bijna verdubbeld … who can help?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is meer iets voor een specifiek topic zoals:
Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen voor de ELGA ACE
Voor de ELGA met Carrier of techneco buiten unit zijn volgens mij ook specifieke topis en zo niet het algemene LW WP topic deel....

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 78739

China heeft 75 goedkope elektrische auto’s en Europa maar één, dus kiest consument voor verbrandingsmotor
De ngo stelt vast dat een EV in China sinds 2015 gemiddeld 50 procent goedkoper is geworden, terwijl in Europa de gemiddelde prijs in dezelfde periode met 18.000 euro is gestegen. Een bijkomend pijnpunt is dat de consument geconfronteerd wordt met een zeer groot prijsverschil tussen kleine elektrische wagens en even grote exemplaren die rijden op diesel of benzine. Autokopers hebben de keuze uit een hele reeks diesel- en benzinewagens van minder dan 20.000 euro, maar de gemiddelde prijs van een EV in de kleinste categorie bedraagt 34.000 euro.
Transport & Environment sluit niet uit dat de Europese en Amerikaanse autobedrijven zich in de eigen voet schieten. Nu het groeiritme van de verkoop van hun dure EV-aanbod begint te vertragen, riskeren ze onvoldoende financiële slagkracht te hebben om de komende jaren werk te kunnen maken van de introductie van kleinere en goedkopere elektrische modellen, stelt de ngo.
En specifiek voor België:
De verschillende fiscaliteit voor bedrijfswagens op elektriciteit, diesel of benzine in ons land wordt naar voor geschoven als een na te volgen voorbeeld. Die aanpak leidt er wel niet toe dat kleine, goedkope EV’s in opmars zijn in de zeer grote vloot van bedrijfswagens in België. Uit cijfers van de automobielfederatie Febiac blijkt dat de vijf meeste verkochte EV-modellen in 2023 SUV’s waren, met Model Y van Tesla als koploper.
Of hoe de wagen/wapenwedloop en de drang naar 'ik wil de grootste hebben' onze klimaatdoelstellingen ondermijnen. En dan zal men weer klagen dat we te afhankelijk worden van China. De Chinese subsidies voor auto's doen er nog een schep bovenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
Ergens is het toch vreemd hè dat je zomaar 35.000 aan brengt voor verduurzaming tijdens verbouwen aan oa:
Zonnepanelen (T.b.v. 12000lwh)
L/w warmtepomp
WTW installatie
Isolatie

Maar dat dit je woning niet direct 35000 meer waard maakt. Als je voor dat geld een uitbouw zet zegt iedereen verstandig en een absolute meerwaarde voor je woning..

[ Voor 10% gewijzigd door BaBoK op 21-02-2024 07:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Niet alles draait om geld. Je hebt je huis toch (ook) om te wonen hopelijk, en niet als investering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
bbbrumbrum schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 07:38:
Niet alles draait om geld. Je hebt je huis toch (ook) om te wonen hopelijk, en niet als investering?
Dat ben ik absoluut met je eens, dat was ook niet hetgeen wat ik schreef.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Met een nieuwe keuken of veel andere dingen krijg je je geld er ook niet uit bij een verkoop.

Als het gaat om verduurzamen weten de meeste kopers ook gewoon niet hoeveel dingen kosten. Plus de vraag natuurlijk of zij zelf die verduurzaamheidsopties ook gekozen zouden hebben. Verduurzamen van je woning moet je vooral voor jezelf doen ja, niet om een woning meer waard te laten worden. Dat werkt inderdaad niet. (Al blijf ik van mening dat je een woning beter naar een B label of iets hoger kunt werken als je hem wilt verkopen. Maar dan wel met de goedkoopste opties ;) )

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05:00
BaBoK schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 07:20:
Ergens is het toch vreemd hè dat je zomaar 35.000 aan brengt voor verduurzaming tijdens verbouwen aan oa:
L/w warmtepomp
WTW installatie
Isolatie

Maar dat dit je woning niet direct 35000 meer waard maakt. Als je voor dat geld een uitbouw zet zegt iedereen verstandig en een absolute meerwaarde voor je woning..
Is het niet zo dat in veel gevallen, je in elk geval een gedeelte van de investering terug verdient door lagere energiekosten? Hoezo zou je dan ook nog het volledige bedrag terug moeten zien in de waarde van de woning?

Ik denk trouwens dat zulke maatregelen tegenwoordig de waarde meer verhogen dan enkele jaren geleden.

Onze motivatie om, in elk geval gedeeltelijk, te verduurzamen was vooral minder stress ivm de op komende energietransitie door dat voor te zijn, meer comfort voor onszelf (betere isolatie en airco) en lagere maandlasten. Alle 3 de punten hebben we met gemak gehaald, de rest is slechts een bonus.

We hebben ook onze dakpannen laten vernieuwen plus het dakbeschot voor we zonnepanelen lieten leggen, en we hebben onze gevels en de schoorstenen laten renoveren etc. Dat geld gaan we helemaal niet terug verdienen maar ik denk dat het hoort bij het hebben van een eigen huis?

Voor het renoveren/verduurzamen hebben we uitgezocht wat het nieuwe plan van de gemeente voor onze wijk zou zijn. Dat we eventuele gedwongen veranderingen voor zijn geeft hier rust.
Uiteindelijk is het hier zo uit gekomen dat we nog met meer comfort evenveel tot iets minder elektriciteit afnemen dan eerder, terwijl we geen gas meer verbruiken. Dat geeft ook wel een goed gevoel eigenlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wheli
Volledig eens met Sjamo, hier hetzelfde verhaal. Uit morele overwegingen besloten om all electric te gaan met 16 zonnepanelen. Voelt gewoon zo goed om je zonne-energie rechtstreeks je warmtepomp in te zien vloeien en te weten dat dubieuze regimes geen geld aan mij verdienen.
Daarbij zelfs met afschaffing van de salderingsregeling een vorm van een verzekering tegen prijsstijgingen. Mensen sluiten ook een no claim beschermer af voor hun autoverzekering, dit lijkt er een beetje op.

Met ingang van dit jaar kunnen kopers ook fors meer lenen voor een duurzaam huis. Er zijn meerdere rapporten van makelaars waaruit blijkt dat goede label huizen voor enkele procenten meer verkopen dan gemiddeld en slechte labels voor enkele procenten minder. De spread tussen die twee zal snel richting de 5-10% gaan en met een gemiddelde woningwaarde van 400.000+ euro is dat ongeveer die 35.000 euro die aangehaald wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
Niet zo gek toch. Een woning is toch wat de gek ervoor geeft. Het heeft weinig te doen met investeren en afschrijven.

Bijv. goede kans dat de waarde van je woning de afgelopen 10 jaar meer dan 35000 gestegen is zonder dat je er wat voor hebt moeten doen.

Het kan ook plots omslaan. Investeren in isolatie kost geld, maar ook tijd en ellende. Dus het kan ook zo worden dat plots energiezuinige woningen juist meer waard zijn dan wat het kost om ze energiezuinig te maken. Gewoon omdat mensen zo'n woning willen hebben en geen zin hebben om de verbouwing zelf te regelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:17

Sport_Life

Solvitur ambulando

L/w warmtepomp
WTW installatie
Isolatie

Ik kom nog best veel woningen tegen die voor tonnen 'gerenoveerd' zijn (niet door flippers om aan te verdienen maar door particulieren die uit elkaar gaan bv) en dan zit er een cv ketel in uit 2021/2022..
Als er iets bezuinigd zou worden op een vloer(tegel) dan heb je de meerprijs van de warmtepomp tov cv ketel er al bijna uit.

Het lijkt wel of de verduurzaming nog niet helemaal bij iedereen is doorgedrongen of men is bang voor het onbekende.

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 21-02-2024 10:45 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-05 15:52

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Sport_Life schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:42:
[...]

Ik kom nog best veel woningen tegen die voor tonnen 'gerenoveerd' zijn (niet door flippers om aan te verdienen maar door particulieren die uit elkaar gaan bv) en dan zit er een cv ketel in uit 2021/2022..
Als er iets bezuinigd zou worden op een vloer(tegel) dan heb je de meerprijs van de warmtepomp tov cv ketel er al bijna uit.

Het lijkt wel of de verduurzaming nog niet helemaal bij iedereen is doorgedrongen of men is bang voor het onbekende.
Ja maar helaas kost de installatie van een warmtepomp door een installateur makkelijk 12.500-15.000,-, en dan heb je een basisinstallatie zonder het eventueel aanpakken van je afgiftesysteem. Ik weet zeker dat de mensen die hun huis verbouwen (waarvan echt maar een fractie daar 'tonnen' voor heeft) de prioriteit misschien meer hebben liggen bij een nieuwe keuken of het hele huis netjes gestuct dan een warmtepomp.

Dat was bij het huis wat ik heb gekocht ook zo. Die mensen zijn 4 jaar bezig geweest met verbouwen. Tuin ook nog gedaan van voor tot achter.. Maar aan duurzaamheid hebben ze enkel spouwmuurisolatie laten doen. Zat al HR++ glas in.. Wat vloerisolatie en de rest kelder.. Maar tegen het dak zat niks (10cm glaswol in de zolderverdieping). Dus wat heb ik zelf gedaan:
- Dakisolatie met een Rd van 5.3 (ongeveer 1250,- en 80 manuren)
- Kozijnen kit vernieuwen en afstellen, wat kierdichting etc. (ongeveer 100,- en 20 uur)
- Zonnepanelen twv 6000Wp (laten doen, 6900,-)
- Meterkastaanpassingen en uitbreiding (zelf gedaan, 500,- en 15 uur incl. nieuwe leidingen trekken)
- Inductieplaat 3f (zelf gedaan, 900,- voor de plaat, 100,- kleinmateriaal zoals Perilex, 5 manuren?)
- Warmtepomp Vaillant aroTHERM plus (kom met 90% zelf doen na subsidie op ~8000-8500,- met 40 uur)

Tel bij elkaar op.. 18.250,- om van het gas af te gaan en van label C naar A/A+.

Maar als ik 50.000,- beschikbaar had om een oude tent op te knappen zou ik die 20K aan verduurzaming echt wel anders moeten indelen hoor.. Ik snap de meeste mensen wel. En dan heb je ook nog die broodje-aap verhalen dat die nieuwe ketel sowieso top is omdat er over een paar jaar waterstof doorheen komt :+

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Kuusj schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:57:
[...]

Ja maar helaas kost de installatie van een warmtepomp door een installateur makkelijk 12.500-15.000,-, en dan heb je een basisinstallatie zonder het eventueel aanpakken van je afgiftesysteem. Ik weet zeker dat de mensen die hun huis verbouwen (waarvan echt maar een fractie daar 'tonnen' voor heeft) de prioriteit misschien meer hebben liggen bij een nieuwe keuken of het hele huis netjes gestuct dan een warmtepomp.

Dat was bij het huis wat ik heb gekocht ook zo. Die mensen zijn 4 jaar bezig geweest met verbouwen. Tuin ook nog gedaan van voor tot achter.. Maar aan duurzaamheid hebben ze enkel spouwmuurisolatie laten doen. Zat al HR++ glas in.. Wat vloerisolatie en de rest kelder.. Maar tegen het dak zat niks (10cm glaswol in de zolderverdieping). Dus wat heb ik zelf gedaan:
- Dakisolatie met een Rd van 5.3 (ongeveer 1250,- en 80 manuren)
- Kozijnen kit vernieuwen en afstellen, wat kierdichting etc. (ongeveer 100,- en 20 uur)
- Zonnepanelen twv 6000Wp (laten doen, 6900,-)
- Meterkastaanpassingen en uitbreiding (zelf gedaan, 500,- en 15 uur incl. nieuwe leidingen trekken)
- Inductieplaat 3f (zelf gedaan, 900,- voor de plaat, 100,- kleinmateriaal zoals Perilex, 5 manuren?)
- Warmtepomp Vaillant aroTHERM plus (kom met 90% zelf doen na subsidie op ~8000-8500,- met 40 uur)

Tel bij elkaar op.. 18.250,- om van het gas af te gaan en van label C naar A/A+.

Maar als ik 50.000,- beschikbaar had om een oude tent op te knappen zou ik die 20K aan verduurzaming echt wel anders moeten indelen hoor.. Ik snap de meeste mensen wel. En dan heb je ook nog die broodje-aap verhalen dat die nieuwe ketel sowieso top is omdat er over een paar jaar waterstof doorheen komt :+
Je hebt gelijk hoor, doet daar niets aan af.
Maar ik reageerde op een woning met 200m2 vloerverwarming, om dat aan te pakken loopt het al vaak snel op.
Ik heb zelf een grote verbouwing gedaan en de warmtepomp kostte netto 10.000 (dus ~7.000-7.500 meer dan een cv ketel), op de gehele verbouwing vallen die kosten dan wel mee. Een iets goedkopere vloertegel scheelt makkelijk 1.000-2.000 euro, idem met een normale kraan ipv Quooker, zo kan ik nog wel even doorgaan en dan zit je snel aan die 7.000. In ons geval waren we niet zo tevreden over de aannemer en hebben dat opgelost door 5.000 in mindering te brengen, daarmee hebben we al 75% van die warmtepomp eruit ;).

Mijn punt is dat veel mensen kiezen voor die Quooker en keramische tegel in visgraat of een nieuwe auto ipv een warmtepomp. Uit onwetendheid of onbekendheid. Alhoewel een auto of Quooker kun je natuurlijk mooi showen , als ik trots over mijn warmtepomp en energierekening van 0 euro in een villa vertel dan krijg ik reacties als 'dat ding maakt lawaai' of 'we gaan allemaal over op waterstof' :+.

Over de prijs: 15.000 (18.000 excl subsidie) voor een warmtepomp hoeft echt niet, het kan makkelijk veel goedkoper.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 21-02-2024 11:31 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BarryH
Impact V2G filmpje.
YouTube: Kia Charge Event Presentatie Auke Hoekstra

Bij 5-8 V2G auto's op 50 huizen met WP in een ouderwetse woonwijk is de (lokale) netcongestie opgelost

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-05 17:47

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Mensen zeggen wel eens "maar de auto's staan allemaal op het werk".

Ik heb net even bij mij naar buiten gekeken, ik heb zicht op 24 huizen en ik zie 13 auto's staan. Op een werkdag om 10 uur 's morgens staat bij helft van de huizen een auto die aan V2G kan doen.

Dus dat je de mogelijkheid tot V2G niet hebt kun je ook al debunken.

Signatures zijn voor boomers.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:49
Maasluip schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:14:
Mensen zeggen wel eens "maar de auto's staan allemaal op het werk".

Ik heb net even bij mij naar buiten gekeken, ik heb zicht op 24 huizen en ik zie 13 auto's staan. Op een werkdag om 10 uur 's morgens staat bij helft van de huizen een auto die aan V2G kan doen.

Dus dat je de mogelijkheid tot V2G niet hebt kun je ook al debunken.
Ik denk niet dat die voertuigen aan V2G kunnen doen, er zijn nog nauwelijks auto's die dat kunnen. Als ze het al kunnen maakt het ook niet uit of ze thuis staan of op het werk, mits ze maar aan een lader staan die ook V2G ondersteund, en laten die er nou net (nog) niet zijn.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

deejeebv schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:20:
[...]

Ik denk niet dat die voertuigen aan V2G kunnen doen, er zijn nog nauwelijks auto's die dat kunnen. Als ze het al kunnen maakt het ook niet uit of ze thuis staan of op het werk, mits ze maar aan een lader staan die ook V2G ondersteund, en laten die er nou net (nog) niet zijn.
Ja duh. Het zijn ook geen van alle EVs.
En het maakt zeker uit waar die auto staat. Een V2G auto in Groningen doet niets voor netcongestie in Maastricht.

Wat ik wil zeggen is dat de algemene reactie tegen het nut van V2G is "maar die auto's staan overdag nooit thuis" terwijl ik zeg dat er genoeg auto's thuis blijven staan. Dat zijn NU natuurlijk allemaal nog geen EVs met V2G, maar STRAKS wel (als het goed is). Dus het argument is gewoon ongeldig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timterhorst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-05 09:05
BaBoK schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:31:
beetje late reactie maar misschien heb je er wat aan: onze situatie lijkt vergelijkbaar met de jouwe. We hebben gekozen voor een monoblock warmtepomp, die staat in z'n geheel buiten. Daardoor bleef er in de bijkeuken genoeg ruimte voor een 300ltr boilervat. Er zijn diverse maatregelen te nemen om evt. trillingen te voorkomen. Resultaat hier is dat niemand iets hoort of voelt van de WP (behalve de warmte dan natuurlijk).

12 kWp; 3xSMA TL-21; Panasonic Aquarea 9J; DJG WPS-300; gasloos sinds aug. 2023

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:02
Daar komen deze nog eens bij:
https://www.change.inc/en...e-batterijen-bouwen-40816

Het gaat snel nu met de batterijen.

Ook veel minder last van het nimby effect in vergelijking met windmolens en zonneparken.

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-05 20:21

JWT

Ze kunnen beter die accus ook onder de zonnepanelen leggen dan blijven ze ook koeler :)

• Wozmro
Zal nog wel gebeuren.

Ik vraag me ook af of het niet zou mogelijk zijn om batterijen in de mast van een windmolen te stoppen?
De wanden dikker maken en daar batterijmodules in stoppen. De stroomkabel die van boven komt passeert er toch al langs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wozmro schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 21:08:
Zal nog wel gebeuren.

Ik vraag me ook af of het niet zou mogelijk zijn om batterijen in de mast van een windmolen te stoppen?
De wanden dikker maken en daar batterijmodules in stoppen. De stroomkabel die van boven komt passeert er toch al langs.
Ik gok dat ze alleen het broodnodige aan techniek in de mast/kop hebben zitten. Verwacht dat alle conversie electronica op of nabij de grond staat.

Je maakt het duurder (zeecontaineraccu is standaard product), moeilijker te servicen, brandgevaarlijker, hijsen van de mast word moeilijker vanwege hoger gewicht, en je kunt je opslagcapaciteit niet delen met andere molens, dus als die ene molen stilstaat raak je ook de opslagcapaciteit kwijt.

1 zeecontaineraccu naast de molen lijkt me op alle vlakken een beter idee.

Edit: en eigenlijk het belangrijkste: wat is het nut van die accu? Voor hetzelfde geld waait het dagen of weken aan een stuk, dan doet de accu sowieso niets, stopt het met waaien kun je een paar uur blijven leveren, terwijl het gaan liggen van de wind (iit tot wolken bij PV) nagenoeg perfect voorspeld kan worden.

[ Voor 15% gewijzigd door bbbrumbrum op 22-02-2024 22:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

bbbrumbrum schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 21:59:
[...]

Edit: en eigenlijk het belangrijkste: wat is het nut van die accu? Voor hetzelfde geld waait het dagen of weken aan een stuk, dan doet de accu sowieso niets, stopt het met waaien kun je een paar uur blijven leveren, terwijl het gaan liggen van de wind (iit tot wolken bij PV) nagenoeg perfect voorspeld kan worden.
Dan kan je toch gewoon met de opgeslagen energie de wieken laten draaien? :p Dan is er weer meer wind, wat goed is voor de andere windmolens.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 23-02-2024 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-05 11:24

silverball

De wagen voor moderne mensen

Sport_Life schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:21:
[...]

Mijn punt is dat veel mensen kiezen voor die Quooker en keramische tegel in visgraat of een nieuwe auto ipv een warmtepomp. Uit onwetendheid of onbekendheid. Alhoewel een auto of Quooker kun je natuurlijk mooi showen , als ik trots over mijn warmtepomp en energierekening van 0 euro in een villa vertel dan krijg ik reacties als 'dat ding maakt lawaai' of 'we gaan allemaal over op waterstof' :+.
Warmtepompen en gasloos hebben bij de massa echt een enorm slechte naam. Ik denk zelfs dat gasloos in sommige gevallen (vergelijkbare geïsoleerde woning gas-cv vs wp) waardeverminderend kan zijn bij de verkoop. Natuurlijk n=1, maar sla eens een krant open o.i.d, alleen negativiteit.

Ik meid ondertussen al verjaardagen omdat ik geen zin meer heb in dezelfde discussie, hoe dom ik wel niet ben om voor z'n warmtepomp te gaan en mijn huis onverkoopbaar maak zonder gasaansluiting :')

De gekste dingen komen dan ook voorbij om mij heen. Mijn collega hier die zijn CV installatie heeft verwijderd omdat hij de hele toko warmstookt met IR, een vriend van mij die in een kast van een nieuwbouw in Almere recent is overgestapt op propaangas want "die warmtepomp staat de hele dag stroom te trekken" en nummer twee die in z'n 2023 nieuwbouwwoning door wat gesjoemel apetrots is op zijn gasaansluiting.

Ik kan mij dan ook wel voorstellen dat mijn vader nogal bang wordt van mijn warmtepomp plannen, maar dat is nergens voor nodig.

[ Voor 22% gewijzigd door silverball op 23-02-2024 09:39 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:42
Toch wel weer tenenkrommend.

https://www.ad.nl/binnenl...erlijke-constructie-tegen
Alweer twee jaar geleden werden tientallen buren van Ron van Lingen (59) opgeschrikt door het nieuws van een mogelijke warmtepomp van bijna 3 meter hoog en 2 meter breed in de achtertuin. Inwoners hadden ‘slapeloze nachten van dat monster’ voor het keukenraam van hun zestig jaar oude woning. Via een brief van woningcorporatie De Goede Woning (DGW) werden zij hierover geïnformeerd.
Mensen knutselen zelf de meest lelijke afdakjes, schuurtjes, dakkappelen en andere 'versieringen' en dan is zo'n 300 270 cm hoge zuil ineens het einde van de wereld. Meten met twee maten heet dat. Zeg gewoon dat je geen warmtepomp wilt. |:(
De twee wilden een herhaling van het rampenproject in Palenstein, de wijk ernaast, voorkomen. Daar lagen 52 gezinnen van de verduurzaamde huizen wakker en kampten met benauwdheid en hoofdpijn door te veel CO2 in huis. ,,Wij gaven al maandenlang aan dat we de warmtepomp niet zagen zitten. Ze wilden het ons door de strot duwen”, zegt Raaphorst. ,,Er werd totaal niet naar ons geluisterd”, aldus Van Lingen.
We moeten dingen wel uit elkaar trekken, slechte journalistiek. In principe staan ventilatie en verwarming los van elkaar. Slechte ventilatie zorgt voor hoge CO2 waardes, niet de warmtepomp. Wel de klok horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt. Hoe komt het dat we deze bewoners zoiets niet uit kunnen leggen?
De tientallen huishoudens kozen voor onder meer isolatie van de daken, gevels en vloeren, nieuwe voor- en achterdeur en HR++ glas. Maar liefst 98 procent ging akkoord. De huizen in de Rembrandtstraat, Van Ostadestraat, Karel Doormanlaan en Tollensstraat gaan daarmee in drie maanden tijd van energielabel D naar label A en A+.
Ik vraag me dus af hoe ze na alle isolatiemaatregelen voldoende ventilatie hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

silverball schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 09:24:
[...]

Warmtepompen en gasloos hebben bij de massa echt een enorm slechte naam. Ik denk zelfs dat gasloos in sommige gevallen (vergelijkbare geïsoleerde woning gas-cv vs wp) waardeverminderend kan zijn bij de verkoop; zo ook om mij heen waar er de raarste capriolen worden uitgehaald om maar gas in nieuwbouw te krijgen. Natuurlijk n=1, maar sla eens een krant open o.i.d, alleen negativiteit.

Ik meid ondertussen al verjaardagen omdat ik geen zin meer heb in dezelfde discussie, hoe dom ik wel niet ben om voor z'n warmtepomp te gaan en mijn huis onverkoopbaar maak zonder gasaansluiting :')

De gekste dingen komen dan ook voorbij om mij heen. Mijn collega hier die zijn CV installatie heeft verwijderd omdat hij de hele toko warmstookt met IR, een vriend van mij die in een kast van een nieuwbouw in Almere recent is overgestapt op propaangas want "die warmtepomp staat de hele dag stroom te trekken" en nummer twee die in z'n 2023 nieuwbouwwoning door wat gesjoemel apetrots is op zijn gasaansluiting.

Ik kan mij dan ook wel voorstellen dat mijn vader nogal bang wordt van mijn warmtepomp plannen, maar dat is nergens voor nodig.
Tja, dan zeg ik gewoon dat ik gasloos en houtloos slechts 1000 kWh per jaar van het net neem en daarvoor slechts 13 euro per maand betaal + ook nog comfort van koeling in de zomer. Zelfs in BE met dure elektriciteit en goedkoop gas kan niemand daar iets tegenin brengen :p

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-05 17:41
[...]

Warmtepompen en gasloos hebben bij de massa echt een enorm slechte naam. Ik denk zelfs dat gasloos in sommige gevallen (vergelijkbare geïsoleerde woning gas-cv vs wp) waardeverminderend kan zijn bij de verkoop. Natuurlijk n=1, maar sla eens een krant open o.i.d, alleen negativiteit.

Het scheelt wel enorm welke krant je leest. AD en telegraaf zijn duidelijk op de ‘groene onzin die ons door de strot geduwd’ wordt toer, maar in NRC of de Volkskrant lees ik regelmatig beter onderbouwde stukken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

overhyped schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 10:13:
[...]

Het scheelt wel enorm welke krant je leest. AD en telegraaf zijn duidelijk op de ‘groene onzin die ons door de strot geduwd’ wordt toer, maar in NRC of de Volkskrant lees ik regelmatig beter onderbouwde stukken.
En degenen die het nu onzin vinden zullen de eersten zijn om te protesteren wanneer gas duurder wordt (door geopolitieke schokken, emissierechten of gewoon omdat het opraakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05:00
Anoniem: 78739 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 10:47:
[...]

En degenen die het nu onzin vinden zullen de eersten zijn om te protesteren wanneer gas duurder wordt (door geopolitieke schokken, emissierechten of gewoon omdat het opraakt).
Protesteren, of liever nog, klagen bij en over de overheid omdat die hen moet compenseren voor hun eigen slechte beslissingen.

Je houdt altijd mensen die vooral graag klagen en liefst zelf weinig verantwoordelijkheid nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Maasluip schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:26:
Wat ik wil zeggen is dat de algemene reactie tegen het nut van V2G is "maar die auto's staan overdag nooit thuis" terwijl ik zeg dat er genoeg auto's thuis blijven staan. Dat zijn NU natuurlijk allemaal nog geen EVs met V2G, maar STRAKS wel (als het goed is). Dus het argument is gewoon ongeldig.
Wat ik me afvraag, die auto's die overdag stil staan, hangen die dan wel 24x7 aan de lader? Nederland kennende krijg je natuurlijk geen cent voor V2G. Maar je moet dan wel ieder parkeerplaats voorzien van een lader ook al wordt die auto misschien maar 1 keer per week opgeladen.

Het klinkt allemaal leuk, maar ik moet het in de praktijk nog zien gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Ik denk dat je het eerder op het niveau van complete laadpleinen moet bekijken.

De uitbater zal steeds streven naar een evenwicht tussen zijn klanten snel en betrouwbaar laten laden voor een goede prijs en het net zo weinig mogelijk belasten/eventueel terugleveren naar het net in ruil voor een vergoeding.

Misschien zal je in de nabije toekomst telkens bij een laadsessie moeten opgeven wanneer je terug wil vertrekken en met hoeveel lading?

Als je bereidt bent om bijvoorbeeld je auto 2h te laten staan dan zal je misschien de mogelijkheid hebben om heel goedkoop te laden?

Denk bijvoorbeeld aan laadpleinen bij shopping centra?

https://www.smappee.com/n...laadplein-van-vlaanderen/

Of werknemerparkings bij bedrijven? Ik ben ook maar luidop aan het nadenken.

Er zal in ieder geval performante software moeten achterzitten om dat allemaal te beheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:55
Joris748 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 09:34:
Toch wel weer tenenkrommend.

Mensen knutselen zelf de meest lelijke afdakjes, schuurtjes, dakkappelen en andere 'versieringen' en dan is zo'n 300 270 cm hoge zuil ineens het einde van de wereld. Meten met twee maten heet dat. Zeg gewoon dat je geen warmtepomp wilt. |:(
Toch vraag ik me wel af wat precies de reden is dat de woningbouw voor deze oplossing gekozen heeft. Ik zou ook niet blij zijn met zo'n toren in de tuin. En zelfs bij de mensen hier op tweakers waarbij duurzaamheid voor alles gaat heb ik nog nooit een toren van meer dan twee-en-een-halve meter zien langskomen. Dat hier weerstand tegen komt kun je toch van kilometers aan zien komen.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Wat de (over)waarde van onze woning is en wat de invloed van de warmtepomp/gasloze installatie is dat maakt mij echt helemaal niks uit...

We zijn van plan hier zeker 20 jaar te blijven wonen, de warmtepomp/pv panelen zijn over 4-5 jaar terugverdiend (verbruik 9000kwh), daarna kunnen we van de besparing 2 cv ketels per jaar kopen haha ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:42
T-MOB schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 12:26:
[...]

Toch vraag ik me wel af wat precies de reden is dat de woningbouw voor deze oplossing gekozen heeft. Ik zou ook niet blij zijn met zo'n toren in de tuin. En zelfs bij de mensen hier op tweakers waarbij duurzaamheid voor alles gaat heb ik nog nooit een toren van meer dan twee-en-een-halve meter zien langskomen. Dat hier weerstand tegen komt kun je toch van kilometers aan zien komen.
Die units zijn wel hele mooie oplossingen. Die oudere woningen hebben vrijwel nooit een technische ruimte. Dus het is enorm lastig om voldoende ruimte, in de toch al niet al te ruime woningen, te vinden. Daarnaast ook geheel in een fabriek te assembleren, dus gemakkelijk te installeren.

Die mensen hebben denk ik vooral weerstand tegen een warmtepomp. Die toren wordt vooral als gelegenheidsargument gebruikt. Persoonlijk vind ik airco's met witte leidinggoten storender. Voor veel mensen is dat ook geen belemmering om een airco te installeren.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

T-MOB schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 12:26:
[...]

Het is maar wat je gewoon bent. Als je langs de voorgevel naar buiten kijkt zie je meestal tientallen metalen blokken van 8 m², die veel meer lawaai maken, de lucht vervuilen en mensen doodrijden. Maar dat zijn we met z'n allen heel normaal gaan vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball

silverball

Sport_Life schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 12:27:
[...]

Wat de (over)waarde van onze woning is en wat de invloed van de warmtepomp/gasloze installatie is dat maakt mij echt helemaal niks uit...

We zijn van plan hier zeker 20 jaar te blijven wonen, de warmtepomp/pv panelen zijn over 4-5 jaar terugverdiend (verbruik 9000kwh), daarna kunnen we van de besparing 2 cv ketels per jaar kopen haha ;).
Dat snap ik, ik verwacht hier nog een keer te gaan verhuizen; het blijft een starterswoning. Ik hoop, maar verwacht eigenlijk ook, dat het anti-wp sentiment wel een beetje gezakt is over een jaar of vijf.

Ondertussen heb ik zelf nog lekker rendement van de (toekomstige) installatie uiteraard.
Joris748 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 12:36:
[...]

Die units zijn wel hele mooie oplossingen. Die oudere woningen hebben vrijwel nooit een technische ruimte. Dus het is enorm lastig om voldoende ruimte, in de toch al niet al te ruime woningen, te vinden. Daarnaast ook geheel in een fabriek te assembleren, dus gemakkelijk te installeren.

Die mensen hebben denk ik vooral weerstand tegen een warmtepomp. Die toren wordt vooral als gelegenheidsargument gebruikt. Persoonlijk vind ik airco's met witte leidinggoten storender. Voor veel mensen is dat ook geen belemmering om een airco te installeren.
Afbeeldingslocatie: https://images0.persgroep.net/rcs/ptf0yiRcoHSCw05pBdO1KR53j6o/diocontent/223204443/_fill/1200/900/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.9

:')

[ Voor 35% gewijzigd door silverball op 23-02-2024 12:47 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Ik heb een grootoom die ooit zei dat het grondwater zal opraken door al die warmtepompen en een airco onderhoudstechnicus die zei dat de kern van de aarde te veel zal afkoelen 8)7 :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Wozmro schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 12:21:
Ik denk dat je het eerder op het niveau van complete laadpleinen moet bekijken.
[...]
Of werknemerparkings bij bedrijven? Ik ben ook maar luidop aan het nadenken.

Er zal in ieder geval performante software moeten achterzitten om dat allemaal te beheren.
Valt wel mee.
Bij mijn werkgever, met 12 sockets (6 palen) wordt er gewoon met de EVbox API, de APX prijzen en de PV opbrengst elk kwartier bepaalt of de palen op 6A of 16A mogen.
Dit heeft de hoogste kwartiermaandpiek zo'n 80 kW verlaagd door de correlatie van de ochtendpiek in prijs en het inprikken van de Tesla's.
Grootzakelijk wordt naast per kWh ook elke maand op deze maandpiek afgerekend (ca €4/kW dacht ik) en de hoogste kwartierpiek in een jaar kost ook €4/kW.
Dit scriptje levert nu dus €320/maand op en over een paar maanden het dubbele. Geen bedragen waar een bedrijf echt wakker van ligt maar het is laaghangend fruit.

Met V2G zou hetzelfde script kunnen kiezen uit -11 kW, 0 en 11 kW.
Het hoeft niet perfect, met 20% van de moeite heb je 80% van het resultaat. Met het sommetje hierboven is ook duidelijk dat een bedrijf er geen significant uren of een heel team in gaat stoppen.
Het viel me wel tegen van EVbox en de netbeheerder hoe veel ervaring en ondersteuning ze konden bieden.
Mijn P1 poort thuis geeft een veelvoud aan informatie en nog nauwkeuriger ook dan wat het bedrijf krijgt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

phicoh schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 11:42:
[...]

Wat ik me afvraag, die auto's die overdag stil staan, hangen die dan wel 24x7 aan de lader? Nederland kennende krijg je natuurlijk geen cent voor V2G. Maar je moet dan wel ieder parkeerplaats voorzien van een lader ook al wordt die auto misschien maar 1 keer per week opgeladen.
Punt is dat dus niet alle auto's 24x7 aan de lader hoeven te hangen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wozmro
Anoniem: 78739 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 12:48:
Ik heb een grootoom die ooit zei dat het grondwater zal opraken door al die warmtepompen en een airco onderhoudstechnicus die zei dat de kern van de aarde te veel zal afkoelen 8)7 :X
Als techneut ben ik zelf ook geneigd om er allemaal wat lacherig over te doen.

Maar volgens mij moeten we blijven inzetten op duidelijke en eenvoudige communicatie.

Als mensen het niet snappen dan zullen ze het niet in huis willen en allerhande redenen daarvoor verzinnen, tot de meest absurde toe omdat ze de kennis niet hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
Wat volgens mij belangrijk is is dat de overheid nudged en regels maakt en dat men elkaar niet pusht in de maatschappij. De minimaal hybride wetgeving maakt dat bedrijven investeren in hybride omdat ze gegarandeerde afzetmarkt krijgen. Dus daarom is consistent beleid belangrijk.
Verder zijn mensen ontzettende kuddedieren die een zetje nodig hebben om een investering te doen. Ik heb een wijkinitiatiefje en wij hebben vorig jaar in mn achtertuin een soort meet&greet over warmtepompen gedaan. Kwam een man of 10 op af, wilden luisteren, kijken hoe de installatie eruit ziet en wat vragen stellen. Logisch bij een grote investering die men nooit eerder gedaan heeft. Een enkeling ziet het aanpassen van het afgiftesysteem niet zitten en kiest voor doorgaan op gas. Ook helemaal prima natuurlijk, niet iedereen heeft de middelen of brainspace voor een project met verbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Dergelijke wijkinitiatiefjes zijn een heel goed idee.

Ik heb ook al uitleg gegeven aan mijn buren, aan mijn ouders,...
Pushen is zeker niet nodig. Het is al best ok als ze zeggen dat ze de afweging zullen maken eens ze voor een of andere vervanging of verbouwing staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• overhyped
silverball schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 12:42:
[...]

Dat snap ik, ik verwacht hier nog een keer te gaan verhuizen; het blijft een starterswoning. Ik hoop, maar verwacht eigenlijk ook, dat het anti-wp sentiment wel een beetje gezakt is over een jaar of vijf.

Ondertussen heb ik zelf nog lekker rendement van de (toekomstige) installatie uiteraard.

[...]

[Afbeelding]

Mijn ervaring is dat het wel meevalt.

Ik heb een paar jaar geleden m’n vorige huis verkocht, typische starters woning, als enige in de straat van het gas af en dak vol panelen.

Verschil tussen het hoogste bod en het tweede bod: ongeveer wat ik totaal geïnvesteerd had. Motivatie van de kopers: dat de verduurzaming al helemaal klaar was een extra reden voor het bod.

<elitair modus>
Het voordeel van de huidige huizenprijzen is dat de gemiddelde Telegraaf lezer geen huis meer kan kopen
</elitair modus>

;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 26-05 13:13
Rzaan schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 18:29:
Voor de liefhebbers.
Dit stond in het Eindhovens Dagblad als ingezonden stuk. Maar de meeste lezers zullen het zien als een journalistiek stuk.

Alice Bots is onafhankelijk adviseur duurzaamheid en komt uit Valkenswaard. Ze wil waarschuwen voor al te veel enthousiasme rond de warmtepomp en stuurde daarom deze ingezonden brief naar het ED.

1. De warmtepomp gebruikt stroom. Als die stroom niet duurzaam is opgewekt (zonnepanelen doen in de winter zo goed als niks), en je koopt je stroom in de winter niet duurzaam in (want duurder), dan stoot je net zo veel als of meer CO2 uit dan met gas (afhankelijk van het gemiddelde rendement van je warmtepomp, dat wordt uitgedrukt in COP.)

2. Stroom is per eenheid van energie duurder dan gas (weer afhankelijk van de COP en van je energieprijzen of je op stroom of op gas duurder uit bent).

3. Een huis moet enorm goed geïsoleerd zijn en je moet lage temperatuur (LT) radiatoren of LT fijnmazige vloerverwarming hebben om met water van 35-40°C je huis warm te kunnen stoken. Anders houd je een koudeval bij de ramen en heb je altijd koude voeten. Dat vergt nogal een investering.

4. De COP van een warmtepomp is alleen hoog als de buitentemperatuur niet te laag wordt. Tegen de tijd dat het een paar graden vriest is de COP van een warmtepomp zo ongeveer 1, net zoals bij een gasketel. Maar ondertussen stoot je veel meer CO2 uit (want niet duurzaam geproduceerde stroom stoot veel meer CO2 uit dan gas) en ben je stukken duurder uit dan met gas. Dus bij vorst moet je overschakelen op je gasketel.

5. Als je dan je huis extreem geïsoleerd hebt en een LT-afgiftesysteem hebt aangelegd (best een ingreep) om plezier te kunnen hebben van je warmtepomp dan krijg je problemen met je ventilatie (als je daar niet tijdig aan gedacht hebt). Je huis moet kunnen ademen anders krijg je schimmelvorming. Waarschijnlijk heb je nu geforceerde ventilatie nodig. Dus op stroom en met soms een permanent irritant gezoem en energieverlies omdat je warme lucht naar buiten blaast. Dat kun je dan weer oplossen met warmteterugwinning (investering en vaak buizen!).

6. We gaan maar oeverloos door met het uitvinden en in gebruik nemen van nieuwe elektrische apparaten terwijl we pas 15% duurzame stroom hebben in Nederland. We zouden eerst ons huidige stroomverbruik moeten verduurzamen voordat we nieuwe toepassingen verzinnen.

7. Het stroomnetwerk is volstrekt onvoldoende uitgerust voor die explosieve toename van het stroomverbruik. De stroomvoorziening loop volledig vast. Het kost miljarden en decennia om dat allemaal te verzwaren.

8. Met de toename van het stroomverbruik en de uitbreiding van het (hoogspanning) stroomnetwerk krijg je ook een toename van de elektromagnetische straling met alle gezondheidsklachten van dien.
Nog een leuke van Green Evelien:
https://www.greenevelien....pompen-niet-duurzaam-zijn

Oh ja, zelf stookt ze hout 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
silverball schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 12:42:
[...]

[...]

[Afbeelding]

Maar: hoe kom je uit op het rendement?

Ik heb eens uitgerekend met 500 kuub gas, maar dan kom je toch al snel uit op een tvt van zeker 10 jaar?

Dan ga ik uit van 10.000 aan kosten - 3000 subsidie, dus 7000 euro aan kosten. Daarbij moet alles door een ander geïnstalleerd worden en moet ik ook nog ergens een buitenunit kwijt.. en volgens de beken website zou ik voor die 500 kuub gas maar 1000kwh nodig hebben wat volgens mij ook niet kan kloppen

En dan heb ik een huis met bouwjaar 2015 waar al vloerverwarming en elektrische plaat in ligt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

President schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 18:23:
[...]

Ik heb eens uitgerekend met 500 kuub gas, maar dan kom je toch al snel uit op een tvt van zeker 10 jaar?

Dan ga ik uit van 10.000 aan kosten - 3000 subsidie, dus 7000 euro aan kosten. Daarbij moet alles door een ander geïnstalleerd worden en moet ik ook nog ergens een buitenunit kwijt.. en volgens de beken website zou ik voor die 500 kuub gas maar 1000kwh nodig hebben wat volgens mij ook niet kan kloppen

En dan heb ik een huis met bouwjaar 2015 waar al vloerverwarming en elektrische plaat in ligt...
Tja, zelf alles installeren, komende 3 jaar oud Greenchoice contract, volle bak salderen, leidingen uit Duitsland en een lekkende cv ketel met afgekeurde rookgasafvoer.

Maar ik weet niet precies wanneer de tvt is ten opzichte van een nieuwe gasketel en rookgasafvoer (die kost ook geld). Misschien dat ik vanavond even een berekening ga maken. Mijn primaire drijfveer is duurzaamheid en een beetje hobby. Als ik het quitte ga spelen is dat geen ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
[...]

Terugverdientijd heeft natuurlijk niets met duurzaamheid te maken.
Natuurlijk is TVT voor veel mensen belangrijk, net zoals Hij vaak met een hoofdletter geschreven wordt, het zij zo.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:55
Anoniem: 78739 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 12:42:
Het is maar wat je gewoon bent. Als je langs de voorgevel naar buiten kijkt zie je meestal tientallen metalen blokken van 8 m², die veel meer lawaai maken, de lucht vervuilen en mensen doodrijden. Maar dat zijn we met z'n allen heel normaal gaan vinden.
Ik ben het met je eens dat auto's veel te veel van onze publieke ruimte opslokken. Maar het punt is hier geen kwestie van smaak. Het gaat er om dat een woningbouwvereniging in het kader van verduurzaming een stuk tuin van zijn huurders claimt om een hoge toren in te plaatsen. Ik begrijp dat het een voordelige kan-altijd-manier is om een warmtepomp te plaatsen als je heel veel huizen te doen hebt. Maar ik heb nooit een particulier gezien (niet in het echt en niet op GoT) die voor juist deze oplossing gekozen heeft. Als je dan met de huurwoningen aan de slag gaat voor een groep mensen die toch al andere prioriteiten heeft dan duurzaamheid is dit imho gewoon je eigen weerstand organiseren. Er zijn echt wel andere manieren om dit te doen. Er bestaan oplossingen op het dak, je zou met bewoners in overleg kunnen of ze liever tuin, schuur of een stuk zolder inleveren, etc. Alles beter dan oplossing opleggen waar niemand bij zijn eigen huis voor zou kiezen.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• overhyped
[...]

Waarom zeg je dat die 1000kwh niet kan kloppen?

Een sommetje: 500 m3 gas geeft zo’n 4500 kWh aan warmte, en dan moet alles goed werken.

deel dat door die 1000 en je moet een scop van 4.5 halen. In het warmtepomp topic kan je opzoeken of dat reeel is of niet. (Die van mijn is hoger)

We zitten op tweakers, dus iets meer data, iets minder onderbuik.

Of je dat er voor wil doen moet je zelf weten, maar baseer ‘t wel op goede data.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
[...]

- wp, dan geen gasvastrecht: 10-15 x 300= eur 3000-4500
- geen aanschaf nieuwe ketel= 2000
- stel 1m3 gas vervangen door 2,5 kWh, ook hier flink voordeel
- prijsvoordeel van stroom tov gas gaat komende jaren toenemen

Kortom: ik begrijp niet dat je het je kan veroorloven om nog een gasketel te kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

De besparing/tvt neemt aanzienlijk toe bij groot verbruik. Tel daar vervangen van de cv ketel bij op (in jouw geval nog niet nodig) + vastrecht gas en dan gaat het hard.

Maar jouw situatie is anders, ik zou met 500m3 per jaar en een ketel uit 2015 ook op gas blijven, denk ik .
Die 7k kun beleggen, dat levert waarschijnlijk meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
Sport_Life schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 23:50:
[...]

De besparing/tvt neemt aanzienlijk toe bij groot verbruik. Tel daar vervangen van de cv ketel bij op (in jouw geval nog niet nodig) + vastrecht gas en dan gaat het hard.

Maar jouw situatie is anders, ik zou met 500m3 per jaar en een ketel uit 2015 ook op gas blijven, denk ik .
Die 7k kun beleggen, dat levert waarschijnlijk meer op.
Of gewoon even doorpakken en niet alleen aan de TvT denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Er was een tijd dat 'veel' isolatie ook wat wantrouwig werd bekeken.

Er was ook een tijd dat stookolieketels heel veel gebruikelijker waren (in Vlaanderen). Als je nu op zoek bent naar een woning en je ziet zo'n ding staan dan is dit een argument om iets van de prijs af te doen. Denk aan: stookolietank saneren, als het al een oude ketel is, de onvermijdelijke geur en olievlekken in de kelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nul_op_de_Meter
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 28-05 23:13
De tendens in de media is wel vaak negatief. Daarnaast is mijn indruk dat veel mensen zelf de rekensom niet (kunnen) maken. Neem het verhaal over de salderingsregeling. Ik lees reacties dat particulieren hun omvormers willen uitschakelen. Terwijl het niet afschaffen van de salderingsregeling betekent dat je sowieso geen belasting betaalt over je stroom. Er wordt alleen gevraagd om een compensatie voor het verschil in spotmarkt prijs tussen avond en dag. Een energiebedrijf verliest hier voor een typisch huishouden 120 EUR op per jaar. Zelfs als dit in z'n geheel wordt doorberekend aan de zonnepaneel eigenaar, heb je alsnog een supergoede business case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Nul_op_de_Meter schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 09:39:
De tendens in de media is wel vaak negatief. Daarnaast is mijn indruk dat veel mensen zelf de rekensom niet (kunnen) maken. Neem het verhaal over de salderingsregeling. Ik lees reacties dat particulieren hun omvormers willen uitschakelen. Terwijl het niet afschaffen van de salderingsregeling betekent dat je sowieso geen belasting betaalt over je stroom. Er wordt alleen gevraagd om een compensatie voor het verschil in spotmarkt prijs tussen avond en dag. Een energiebedrijf verliest hier voor een typisch huishouden 120 EUR op per jaar. Zelfs als dit in z'n geheel wordt doorberekend aan de zonnepaneel eigenaar, heb je alsnog een supergoede business case.
Ik heb (tenminste ik had op school) een behoorlijke wiskundeknobbel, maar die rekensommen zijn er ook niet makkelijker op geworden hoor :+

Ik ben blij dat salderen nog even blijft, want de exacte rekensom gaat over zo veel schijven, gebruik uit het net, eigen gebruik, terugleverkosten, terugleververgoeding, hoger vastrecht, maar ik hoef me er nog even niet druk om te maken.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

[...]

Reken eens met zelf plaatsen of met zonnepanelen.
Mijn investering was €3750,- met €2750,- subsidie, daarbij gratis zonnestroom en de berekening is heel anders. Niet altijd in moeilijkheden denken maar in mogelijkheden.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nul_op_de_Meter
JDx schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 09:55:
[...]

Ik heb (tenminste ik had op school) een behoorlijke wiskundeknobbel, maar die rekensommen zijn er ook niet makkelijker op geworden hoor :+

Ik ben blij dat salderen nog even blijft, want de exacte rekensom gaat over zo veel schijven, gebruik uit het net, eigen gebruik, terugleverkosten, terugleververgoeding, hoger vastrecht, maar ik hoef me er nog even niet druk om te maken.
Je hebt gelijk, het is best wel complex. Daarom is het zo jammer dat het niet goed wordt uitgelegd in nieuwsberichtjes. Er wordt alleen maar gehamerd op het feit dat paneel-eigenaren moeten betalen. Terwijl het dus best wel meevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Nul_op_de_Meter schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 09:39:
Wat zijn dan de cijfers voor een typisch NL huishouden.
Met gasketel, zonder gasketel, genoeg panelen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nul_op_de_Meter
klump4u schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 10:03:
[...]

Wat zijn dan de cijfers voor een typisch NL huishouden.
Met gasketel, zonder gasketel, genoeg panelen ?
Verschillende scenario's zijn hier uitgerekend:
https://solarmagazine.nl/...met-zonnepanelen-125-euro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:04
T-MOB schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 20:18:
[...]
. Er zijn echt wel andere manieren om dit te doen. Er bestaan oplossingen op het dak, je zou met bewoners in overleg kunnen of ze liever tuin, schuur of een stuk zolder inleveren, etc. Alles beter dan oplossing opleggen waar niemand bij zijn eigen huis voor zou kiezen.
Het probleem daarbij is dat voor elke bewoner van de veelal 'identitieke' huurwoningen binnen het project dan graag een andere oplossing heeft. En dan wordt het in aanleg en vooral ook in het beheer een stuk lastiger en duurder.

Nummer 1 wil het wel in de schuur, want daar is nog wel plek terwijl de zolder vol staat met een treinbaan of andere hobby opstelling.
Nummer 2 wil alles juist op zolder, want die heeft de schuur vol fietsen, tuinmeubilair en tuingereedschappen en een werkbank. Dus een m2 ruimte in de schuur opofferen is een no-go. En een plek in de prachtige tuin opofferen is ook een no-go.

En nummer 3 heeft twee inwonende kinderen en 3 stiefkinderen die er om het weekend ook zijn en heeft elke hoekje in het krappe huisje en de krappe schuur nodig om iedereen een fatsoenlijk plekje te bieden. Ook de zolder en schuur.

Maatwerk is duur. En met een huuropbrengst van gemiddeld zo'n 600-700 per maand is er geen ruimte voor 'duur'. Want de woningcorporatie steekt geen energiebesparingen in eigen zak en heeft dus een oneindige terugverdientijd.

Overigens was er met de komst van de mini rolcontainers voor huisvuil ook ooit véél ophef van 'lelijk' en 'geen plek in de tuin'. Nu vindt iedereen het normaal dat er bij elk huis 3 of 4 vuilcontainers van 140 liter in de tuin staan.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
[...]

De grootste winst bij een laag gasverbruik zit hem in het vervallen van het steeds duurdere vastrecht voor gas.

Maar met een ketel uit 2015 hoef je nog geen haast te maken. Je hebt normaal gesproken nog wel zeker 5 jaar voor je echt aan een ander verwarmingstoestel toe bent.

Als het zover is dan bespaar je vanaf dat moment:
- €2000 aanschaf nieuwe ketel
- €300+ per jaar aan vastrecht, €5000 over de levensduur van zo'n 15 jaar.
- daar bovenop nog energiekosten. Met huidige kosten voor een m3 en een kWh zo'n €300 per jaar

Met zonnepanelen kun je bovendien nog (een deel van) de stroom voor de warmtepomp zelf produceren. Een kWh uit eigen zonnepanelen kost nog geen 5 cent en is als je hem direct zelf gebruikt ook altijd vrij van zaken als energiebelasting.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Prima, dan kost ik de leverancier €350.- per jaar, mogen ze mij rustig tellen als dat dan wel voor jaren duidelijkheid geeft en niet voor 2 jaar zoals Jetten wilde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ivow85 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 10:54:
[...]

De grootste winst bij een laag gasverbruik zit hem in het vervallen van het steeds duurdere vastrecht voor gas.

Maar met een ketel uit 2015 hoef je nog geen haast te maken. Je hebt normaal gesproken nog wel zeker 5 jaar voor je echt aan een ander verwarmingstoestel toe bent.

Als het zover is dan bespaar je vanaf dat moment:
- €2000 aanschaf nieuwe ketel
- €300+ per jaar aan vastrecht, €5000 over de levensduur van zo'n 15 jaar.
- daar bovenop nog energiekosten. Met huidige kosten voor een m3 en een kWh zo'n €300 per jaar

Met zonnepanelen kun je bovendien nog (een deel van) de stroom voor de warmtepomp zelf produceren. Een kWh uit eigen zonnepanelen kost nog geen 5 cent en is als je hem direct zelf gebruikt ook altijd vrij van zaken als energiebelasting.
Vastrecht zit nog wel ver onder de 300 hoor als je maar weinig gas gebruikt.

Ik heb net een jaarcontract afgesloten met als gegevens 3500kWh, 50m3 gas (alleen voor douchen) en 2100kWh opwek, ik kom dan op 55 euro per maand bij Eneco (27,6ct/kWh en 1,16/m3).

Als mijn ketel het begeeft (die nog niet zo heel oud is) en ik ga voor het douchen een boiler gebruiken die laten we zeggen 1000kWh per jaar gebruikt, kom ik op 4500kWh per jaar en dat is 47 euro per maand.

Een besparing van 8 euro per maand dus.

Maar wel een enorme investering als ik het zou doen terwijl mijn ketel nog gewoon goed is. Daarnaast kook ik nog sporadisch zelf op gas, maar dat is verwaarloosbaar in kosten. Een inductieplaat (90cm breed) daarentegen kost wel weer een paar honderd euro. Want je wil natuurlijk wel af en toe iets koken.

en dan moet je volgens mij ook nog een speciale stroom aansluiting aanleggen

[ Voor 11% gewijzigd door JDx op 24-02-2024 17:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 26-05 18:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0dkBlStgTKsUjxT8wqr5x6AEosA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5m7WS3GHBrV0SafwH7SwHaKm.png?f=fotoalbum_large

Ze zet zichzelf al in een hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
JDx schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 16:57:
[...]

Ik heb net een jaarcontract afgesloten met als gegevens 3500kWh, 50m3 gas (alleen voor douchen) en 2100kWh opwek, ik kom dan op 55 euro per maand bij Eneco (27,6ct/kWh en 1,16/m3).

Als mijn ketel het begeeft (die nog niet zo heel oud is) en ik ga voor het douchen een boiler gebruiken die laten we zeggen 1000kWh per jaar gebruikt, kom ik op 4500kWh per jaar en dat is 47 euro per maand.

Een besparing van 8 euro per maand dus.

Maar wel een enorme investering als ik het zou doen terwijl mijn ketel nog gewoon goed is. Daarnaast kook ik nog sporadisch zelf op gas, maar dat is verwaarloosbaar in kosten. Een inductieplaat (90cm breed) daarentegen kost wel weer een paar honderd euro. Want je wil natuurlijk wel af en toe iets koken.

en dan moet je volgens mij ook nog een speciale stroom aansluiting aanleggen
Je gaat natuurlijk geen 50m3 gas vervangen door 1000kwh. Doe het eens met reële getallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

overhyped schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 17:23:
[...]

Je gaat natuurlijk geen 50m3 gas vervangen door 1000kwh. Doe het eens met reële getallen.
Dan moet je al elke keer de boiler uitzetten en weer aanzetten als je van plan bent om te gaan douchen?

Wat is dan reëel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
JDx schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 17:29:
[...]

Dan moet je al elke keer de boiler uitzetten en weer aanzetten als je van plan bent om te gaan douchen?

Wat is dan reëel?
Je kan 500m3 gas vervangen met 1000kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
JDx schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 17:29:
[...]

Wat is dan reëel?
Als je echt maar 50m3 verbruikt (hoe verwarm je dan?) dan is een doorstromer logischer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

overhyped schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 17:34:
[...]

Als je echt maar 50m3 verbruikt (hoe verwarm je dan?) dan is een doorstromer logischer
Met 2 airco's.
Om het water voor één doucheminuut naar 40 °C te doen stijgen, is volgens de berekeningen van Joannes Laveyne dus 0,698 kWh aardgas nodig. Dat kost je 0,18 euro per minuut. Wie over een elektrische boiler beschikt, verbruikt 0,700 kWh per minuut.
3x per week 5 minuten douchen is 546kWh. Moet je wel inplannen wanneer je gaat douchen, want dan moet je dat ding dus eerst een paar uur aan zetten lijkt me.
overhyped schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 17:34:
[...]

Dan moet je wel krachtstroom in de badkamer hebben toch? Maar dat is wel aan te leggen natuurlijk.

Een doorstromer klinkt interessant, misschien zelfs nu al. Is een soort Quooker maar dan voor je douche :+

[ Voor 33% gewijzigd door JDx op 24-02-2024 17:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• overhyped
JDx schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 17:36:
[...]

Met 2 airco's.

[...]

3x per week 5 minuten douchen is 546kWh. Moet je wel inplannen wanneer je gaat douchen, want dan moet je dat ding dus eerst een paar uur aan zetten lijkt me.
50 m3 cop1 is 500 kWh, kost 125€ ongeveer, vastrecht is meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

overhyped schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 17:39:
[...]

50 m3 cop1 is 500 kWh, kost 125€ ongeveer, vastrecht is meer.
Dan zou ik op 36 euro per maand komen, dat scheelt inderdaad wat meer dan 47 euro tegenover 55 nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@JDx simpele WPB (b.v. atag lydos) en die nog naisoleren.

of een 80l Eboiler op MP en die naisoleren

[ Voor 28% gewijzigd door BarryH op 24-02-2024 19:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Huh whut..
Wij met een gezin van vier gebruiken 500kwh per jaar voor warm water.
En dat is echt wel meer dan 3x per week 5 minuten douchen..
Dat is al het warme water en dan hebben we ook nog jeugd die in hun uppie de boiler wel eens leegdouchen of badderen...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
JDx schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 16:57:
[...]

Het lagere vastrecht wat de netbeheerder telt geldt wanneer je structureel minder dan 500m³ gebruikt. De post waar ik op reageerde zit rond die 500m³, dus niet structureel er onder en komt dus waarschijnlijk niet voor het lagere vastrecht in aanmerking.

Maar zelfs als je wel structureel onder die grens zit tikt het aardig aan €160,- voor netbeheer (Enexis) en €80 voor de vaste kosten die de energieleverancier telt kost het hebben van een gasaansluiting ook gewoon €240 per jaar.

En dat zal zeker niet dalen nu steeds meer mensen van het gas af gaan (vorig jaar zijn meer dan 100.000 woningen van een lucht-water of water-water warmtepomp voorzien). De kosten voor de gas infra moeten door steeds minder mensen worden opgehoest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Ivow85 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 19:27:
[...]

Het lagere vastrecht wat de netbeheerder telt geldt wanneer je structureel minder dan 500m³ gebruikt. De post waar ik op reageerde zit rond die 500m³, dus niet structureel er onder en komt dus waarschijnlijk niet voor het lagere vastrecht in aanmerking.

Maar zelfs als je wel structureel onder die grens zit tikt het aardig aan €160,- voor netbeheer (Enexis) en €80 voor de vaste kosten die de energieleverancier telt kost het hebben van een gasaansluiting ook gewoon €240 per jaar.

En dat zal zeker niet dalen nu steeds meer mensen van het gas af gaan (vorig jaar zijn meer dan 100.000 woningen van een lucht-water of water-water warmtepomp voorzien). De kosten voor de gas infra moeten door steeds minder mensen worden opgehoest.
Dat laatste verwacht ik ook, als ik zie wat er in mijn kleine bubbeltje al aan gasmeters verdwenen is...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 26-05 13:13
Knettergek. Grappig hoe iedereen zichzelf tegenwoordig expert op het gebied van duurzaamheid mag noemen en vanalles kan roepen in de media.

Ik heb alleen haar blog over warmtepompen gelezen. Ze verwijst naar bronnen die enkel zichtbaar worden als je een account aanmaakt voor haar site, dat wil ik beslist niet. Maar ik ben benieuwd naar wat de gerenommeerde instanties zijn waar ze haar informatie vandaan haalt.
Ze durft zelfs nog om financiële giften te vragen om haar werk te steunen. Het verhaal slaat de plank iig volledig mis, een warmtepomp en zonnepanelen om te patsen met je centen 8)7

Ketel klets is ook zo'n geval, staat doorgaans voor het gereedschapsbordje in z'n 2x2 meter schuurtje vanalles te roepen over techniek, normen en wetgeving wat vaak kant noch wal raakt en zet z'n iban dan in de tekst bij de youtubevideo.

De laatste in het rijtje is alice dots, kromme verhalen in de media over warmtepompen. Zelf heeft of had ze een handeltje in infrarood panelen |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
Ronald.42 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 19:29:
[...]

Dat laatste verwacht ik ook, als ik zie wat er in mijn kleine bubbeltje al aan gasmeters verdwenen is...
Het aantal warmtepompen wat in een jaar geplaatst wordt, groeit jaar op jaar. Het aantal geplaatste cv-ketels daalt.

Google leert mij dat vorig jaar ongeveer 300.000 cv-ketels zijn verkocht en 170.000 warmtepompen (meer dan 100.000 voor bestaande bouw, waarvan 60.000 all-electric).
Dat aantal cv-ketels is fors minder dan voorgaande jaren.

Nu is dat aantal woningen wat vorig jaar gasloos gemaakt is met een all-electric warmtepomp nog maar 1% van alle woningen met een gasaansluiting. Maar met jaar-op-jaar forse groeicijfers gaat het binnen enkele jaren echt om significante aantallen. Bedenk dat ook woningcorporaties druk doende zijn en dat er (helaas) ook nog de nodige woningen over gaan naar warmtenetten.
Tel dat op en het is onvermijdelijk dat de kosten voor de gas infra per (resterende) aangeslotene omhoog gaan met percentages dik in de dubbele cijfers, bovenop inflatiecorrecties.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:05
Het erge is dat in aantallen je makkelijk duizenden mensen hebt die dit geloven en hier erg boos om worden. Een goede voorlichting vanuit de overheid om mensen bewust te maken van goede en valse informatie op het internet lijkt me steeds meer en eigenlijk ontzettend relevant worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-05 20:21

JWT

Mijn oven kreeg de woonkamer net met het raam open ook op 21c terwijl het de 2 quatts niet lukt..

Als er ik dan niet bij vertel dat het het schoonmaak programma was (400oC+), de thermostaat er naast hangt en de warmtepompen zwaar benadeeld zijn door gebrek aan afgifte is er vast wel een leuk youtube filmpje van te maken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Ik vind het wel nogal een verschil tussen een vaatwasser en een teiltje qua complexiteit.

In mijn ervaring is een vaatwasser een van de toestellen in huis die het snelst defect gaan en dus ook relatief snel moeten vervangen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:14

Gerco-M

mijn tornado res.

Wozmro schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 21:02:
Ik vind het wel nogal een verschil tussen een vaatwasser en een teiltje qua complexiteit.

In mijn ervaring is een vaatwasser een van de toestellen in huis die het snelst defect gaan en dus ook relatief snel moeten vervangen worden.
Dan heb je denk ik nog nooit een Miele gehad. Ik heb er 4 gekocht (verhuizingen) en nog nooit eentje stuk gegaan. In onze huidige woning zit al ruim 16 jaar dezelfde en die doet het nog vrolijk. Bijzonder duurzaam apparaat toch.

Hoewel een nieuwere vast wat energie bespaard. Maar eerst deze even opmaken. Net als de LG amerikaanse koelkast die al 22 jaar zijn werk blijft doen.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Gerco-M schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 21:09:
[...]

Dan heb je denk ik nog nooit een Miele gehad. Ik heb er 4 gekocht (verhuizingen) en nog nooit eentje stuk gegaan. In onze huidige woning zit al ruim 16 jaar dezelfde en die doet het nog vrolijk. Bijzonder duurzaam apparaat toch.

Hoewel een nieuwere vast wat energie bespaard. Maar eerst deze even opmaken. Net als de LG amerikaanse koelkast die al 22 jaar zijn werk blijft doen.
Mijn ouders hebben al 2x zo'n dure gehad, eerste niet te repareren, laatste onlangs weer gerepareerd, ik heb zelf een of ander flutmerk die bij de keuken zat en niks mis mee.

Edit: Zanker Basic, nu ik zoek op internet is dat nog niet eens zo'n goedkoop ding als ik dacht.

[ Voor 6% gewijzigd door JDx op 24-02-2024 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Nadeel van een vaatwasser als je alleen woont is dat hij maar eens in de zo veel dagen aan gaat en de eerste vaat compleet is aangekoekt, dus soms doe ik het alsnog met de hand. Elke dag draaien voor een pan en 2 borden en een glas is ook niet echt duurzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

JDx schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 21:18:
Nadeel van een vaatwasser als je alleen woont is dat hij maar eens in de zo veel dagen aan gaat en de eerste vaat compleet is aangekoekt, dus soms doe ik het alsnog met de hand. Elke dag draaien voor een pan en 2 borden en een glas is ook niet echt duurzaam.
Zeker niet inderdaad!
Ik heb hier een huishouden van 2 volwassenen en draai eigenlijk alleen als ie vol is. En draai dan overdag sochtends als de ZO panelen meestal in elk geval voldoende produceren voor de vaatwasser.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Gerco-M schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 21:25:
[...]

Zeker niet inderdaad!
Ik heb hier een huishouden van 2 volwassenen en draai eigenlijk alleen als ie vol is. En draai dan overdag sochtends als de ZO panelen meestal in elk geval voldoende produceren voor de vaatwasser.
Maar red je het dan nog met een kort programma of doe je gewoon die van 2 uur eco ofzo.

Ik heb een programma van 30 minuten die ook niet heel heet wordt, die is net iets goedkoper in stroom en water dan het lange eco programma, maar die maakt wel beter schoon.

Als het echt vies is doe ik soms wel het 60 of 70 programma, maar dat is eigenlijk niet nodig.

Niet exact dezelfde, maar scheelt elkaar ook niet echt veel eigenlijk.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Sht5zBn.png

[ Voor 8% gewijzigd door JDx op 24-02-2024 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Oh wacht, deze heb ik, als ik het dan binnen 3 dagen doe wordt het nog schoon met het snelle programma, maar als ik echt wacht tot ie nok vol zit moet ie wel op het de lange.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kFvDMmU.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik gebruik het eco programma die exact 3 uur duurd. Gebruikt net iets minder stroom dan “normaal” maar maakt wel goed schoon.
Tijd is echt de goedkoopste factor voor een vaatwasser. Als het snel moet, moet ie extra heet of actief wassen om het toch schoon te krijgen.

Vuile pannen ook gewoon direct na het koken met een beetje zeep en veel (koud!) water een paar uur laten staan en ze zijn al praktisch schoon voordat ze de vaatwasser in gaan. Ik wil het oude beestje ook niet teveel werk laten doen >:)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 29-05 16:34
nah, wel in een hoek maar ze woont off-grid met een stel kids en vond 9 graden wel wat koud in de werkkamer maar 14 ok dus ik geef er wat meer credits dan dat.
maar het is wel een slecht onderbouwd stuk.
Uiteindelijk is het punt wat ze probeert te maken (een warmtepomp is niet zo groen als je lifestyle aanpassen) precies het punt waarom iedereen wel een warmtepomp moet nemen omdat dat veel makkelijker te regelen is dan dat iedereen zijn lifestyle en comfort level aanpast…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Iedereen aan het hout is ook niet duurzaam, Europa is al bijna volledig ontbost, nu de regenwouden nog. Je kan ze nooit zo snel aanplanten als dat ze verbrand worden + storend en schadelijk voor de buurtbewoners.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 24-02-2024 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16-05 21:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-8LG-iTyRjbF6yXWSWw3klkls-g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UT83aL40u6pAnJUwW4rX4pKD.jpg?f=fotoalbum_large

Gemiddeld 8000 watt voor een warmtepomp. Pfoee dat is een flinke warmtepomp :p Toch blij dat ik dan een inimini pompje blijk te hebben dat 'maar' tot zo'n 2000 watt gaat. Dan is het hopelijk al iets betaalbaarder voor mevrouw Evelien.

Ben benieuwd wat haar bronnen zijn. Industriele warmtepompen meegenomen oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Lochnes schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 21:44:
[...]

nah, wel in een hoek maar ze woont off-grid met een stel kids en vond 9 graden wel wat koud in de werkkamer maar 14 ok dus ik geef er wat meer credits dan dat.
maar het is wel een slecht onderbouwd stuk.
Uiteindelijk is het punt wat ze probeert te maken (een warmtepomp is niet zo groen als je lifestyle aanpassen) precies het punt waarom iedereen wel een warmtepomp moet nemen omdat dat veel makkelijker te regelen is dan dat iedereen zijn lifestyle en comfort level aanpast…
Dat is een terecht punt, je lifestyle aanpassen is groener.
Maar inleveren op comfort wie wil dat?
Of een fietsvakantie met de jeugd op een camping in een tentje etc etc

We zijn allemaal verwend en we gaan nooit voor minder.

Uitzonderingen daargelaten.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Het is vooral een valse tegenstelling. Je kunt prima je levensstijl aanpassen met een warmtepomp. 16 graden met een warmtepomp is beter dan 16 graden met een gasketel, ik hoef hopelijk niet uit te leggen dat 16 graden met een houtkachel totaal niet schaalt (been there, done that, was zelfs een hoogrendement houtvergasser) en buiten beschouwing gelaten kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Evanrvb schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 21:48:
[...]

[Afbeelding]

Gemiddeld 8000 watt voor een warmtepomp. Pfoee dat is een flinke warmtepomp :p Toch blij dat ik dan een inimini pompje blijk te hebben dat 'maar' tot zo'n 2000 watt gaat. Dan is het hopelijk al iets betaalbaarder voor mevrouw Evelien.

Ben benieuwd wat haar bronnen zijn. Industriele warmtepompen meegenomen oid?
Wij nemen jaarlijks 1000 kWh van het net (zonnepanelen, airco, gasloos, houtloos). Die ene airco om te verwarmen + WP-boiler kostten ongeveer even veel als een gasketel. Wat is haar ideale wereld? Iedereen aan het hout, regenwouden kappen en overal een verstikkende stank waardoor we weer 10 jaar minder lang leven? Ze zegt vooral wat in haar kraam past, als houtstoker 'in the middle of nowhere'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Proton_ schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 21:53:
Het is vooral een valse tegenstelling. Je kunt prima je levensstijl aanpassen met een warmtepomp. 16 graden met een warmtepomp is beter dan 16 graden met een gasketel, ik hoef hopelijk niet uit te leggen dat 16 graden met een houtkachel totaal niet schaalt (been there, done that, was zelfs een hoogrendement houtvergasser) en buiten beschouwing gelaten kan worden.
Ja in dat licht moet ik je wel gelijk geven, 16 graden met een wp is alsnog beter dan een gasketel.

Maar ik haakte even vooral in op het punt lifestyle aanpassen is groener dan doorgaan met consumeren omdat het kan.
En dan vooral buiten het verwarmen om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:46
Whiskey48 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 20:11:
[...]

Het erge is dat in aantallen je makkelijk duizenden mensen hebt die dit geloven en hier erg boos om worden. Een goede voorlichting vanuit de overheid om mensen bewust te maken van goede en valse informatie op het internet lijkt me steeds meer en eigenlijk ontzettend relevant worden.
Ik verwijs altijd naar milieucentraal.nl

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Pagina: 1 ... 43 ... 77 Laatste