Het klopt inderdaad dat we afval importeren uit Italië, Duitsland en Engeland. Dat is nodig om de afvalcentrales aan de gang te houden omdat we in NL ons afval te goed scheiden. De vuilcentrales zelf zijn weer nodig om de warmtenetten aan de gang te houden. Deze warmteneten hebben contractuele leveringsverplichtingen voor een x-aantal Petajoules per jaar per netwerk. Die contracten zijn opgesteld omdat men in het verleden heeft besloten dat dat de te nemen stap voorwaarts is voor verwarming van huizen en industrie.Mjier schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 21:59:
[...]
Afval transporteren is niet echt milieuvriendelijk. In Nederland hebben we een stikstofprobleem. Bij afvalverbranding komt stikstof vrij, waardoor we in ons overvolle landje minder stikstofruimte hebben voor belangrijkere zaken. Het milieu en klimaat zijn er niet bij gebaat, de Nederlanders met uitzondering van de eigenaar van de centrale ook niet. Erg is een groot woord, maar een beetje jammer wel.
Alles dat nu is aangesloten op het netwerk zal wel verwarmd moeten blijven. En er gaan in de politiek steeds meer geluiden op om te stoppen met het verbranden van vuil. Dat rijmt slecht met elkaar. Restwarmte van de intensieve industrie is er ook steeds minder, in verband met de hoge prijzen van gas en elektriciteit. Industrie in de buurt van de afvalcentrales wordt juist geacht gebruik te maken van de beschikbare warmte (of liever nog; hun boeltje op te pakken en over de grens te verdwijnen). Hoe dan?
En wat betreft het stikstof (en CO2 ook, for that matter); ik kom voor mijn werk regelmatig in de centrales in Hengelo, Amsterdam en Rotterdam. Alle rookgas wordt door DeNOx en Carbon Capture Units geleid voordat het de pijp uit wappert. Daar wordt al heel veel afgevangen.
Ik wordt een beetje droevig van alle ad-hoc politieke besluiten omdat er ergens een belangengroep met een luide stem een scheet dwars heeft zitten. Enig overzicht in alle gevolgen lijkt er niet echt te zijn.
We zijn nu met 18 miljoen, en volgens de tamtam moet dat naar 30 miljoen in 2050