Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:00
Mjier schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 21:59:
[...]

Afval transporteren is niet echt milieuvriendelijk. In Nederland hebben we een stikstofprobleem. Bij afvalverbranding komt stikstof vrij, waardoor we in ons overvolle landje minder stikstofruimte hebben voor belangrijkere zaken. Het milieu en klimaat zijn er niet bij gebaat, de Nederlanders met uitzondering van de eigenaar van de centrale ook niet. Erg is een groot woord, maar een beetje jammer wel.
Het klopt inderdaad dat we afval importeren uit Italië, Duitsland en Engeland. Dat is nodig om de afvalcentrales aan de gang te houden omdat we in NL ons afval te goed scheiden. De vuilcentrales zelf zijn weer nodig om de warmtenetten aan de gang te houden. Deze warmteneten hebben contractuele leveringsverplichtingen voor een x-aantal Petajoules per jaar per netwerk. Die contracten zijn opgesteld omdat men in het verleden heeft besloten dat dat de te nemen stap voorwaarts is voor verwarming van huizen en industrie.
Alles dat nu is aangesloten op het netwerk zal wel verwarmd moeten blijven. En er gaan in de politiek steeds meer geluiden op om te stoppen met het verbranden van vuil. Dat rijmt slecht met elkaar. Restwarmte van de intensieve industrie is er ook steeds minder, in verband met de hoge prijzen van gas en elektriciteit. Industrie in de buurt van de afvalcentrales wordt juist geacht gebruik te maken van de beschikbare warmte (of liever nog; hun boeltje op te pakken en over de grens te verdwijnen). Hoe dan?

En wat betreft het stikstof (en CO2 ook, for that matter); ik kom voor mijn werk regelmatig in de centrales in Hengelo, Amsterdam en Rotterdam. Alle rookgas wordt door DeNOx en Carbon Capture Units geleid voordat het de pijp uit wappert. Daar wordt al heel veel afgevangen.

Ik wordt een beetje droevig van alle ad-hoc politieke besluiten omdat er ergens een belangengroep met een luide stem een scheet dwars heeft zitten. Enig overzicht in alle gevolgen lijkt er niet echt te zijn.

We zijn nu met 18 miljoen, en volgens de tamtam moet dat naar 30 miljoen in 2050 :F . Mensen gebruiken energie om te leven. Dat wordt per persoon gelukkig al een stuk minder. Maar zoals ik de luchtfietserij voor de toekomst aanhoor denk ik dat we met z'n allen als lemmingen de zee in moeten rennen en we NL terug moeten geven aan de natuur ;w .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04:57
Ik heb '21 mijn stadverwarmingsaansluiting beëindigd en het afgiftesysteem laten verwijderen.
Dit omdat ik overstapte naar een warmtepomp. Zelf heb ik de keuze gemaakt voor een w/w oplossing.

Het mooiste zou zijn als ik mijn wp aan zou kunnen sluiten op de stadsverwarming, echter waren de aanvoertemperaturen te hoog voor mijn binnenunit.

De manier van denken over warmte aanvoeren naar woningen zou een evolutie door moeten maken, lijkt mij. Men moet meer een circulaire denkwijze aanleren om hier een oplossing te vinden. Vanuit de warmtevraag blijven denken zorgt dat men steeds blijft kijken naar centraal opgewekte manier van verwarmen en die dan verspreiden. Daar zitten de hogere kosten in.

Als woningen/panden met een lage aanvoer van 12 graden gevoed zouden kunnen worden dan zouden w/w een betere oplossing zijn dan andere vormen van wp's. De buitenunits zijn dan niet meer nodig en grondboringen dan ook niet. Er zit zat energie in die 12 graden om de woning in de winter te verwarmen met een hoge COP en met die 12 graden is het ook mogelijk deze woningen te koelen. Zij het dmv vloerverwarming, airco's zonder buitenunit of andere technieken die op wateraanvoer gebasserd zijn.

Met een WKO oid zou men warmte uit de zomer kunnen opslaan en die in de winter weer kunnen aanspreken om de woningen/panden te verwarmen. Andersom kan de kou uit de winter dan opgeslagen om aangesproken te worden in de zomer. Het stroomverbruik is bij mij lager dan woningen met een l/w unit.

Zo zou het importeren van materie tbv vuilverbranders, om aan de warmtevraag te voldoen, ook geminimaliseerd kunnen worden.
De vraag die rest is hoe en waar de opslag zal moeten plaatsvinden. Bij nieuwbouw zou daar meer rekening gehouden moeten worden met decentralisatie van de warmteopwek en opslag ipv maar snel aan te sluiten op een warmtenet.

Warmtenetten zijn een beetje oplossing uit het eind van de vorige eeuw en waren toen een oplossing voor de vragen van die tijd maar zijn uiteindelijk een melkkoe gebleken voor leveranciers, m.i..
Toen ik '21 wegging van mijn leverancier koste een GJ rond de €25,- incl BTW. Tijdens de gascrisis hoorde ik bedragen bij de buren van ruim €70,-. Nu lees ik dat het weer gezakt ik naar €46,-.
Natuurlijk heb ik met salderen een gelukje nu, maar ik heb al mijn verbruik uit de winter kunnen salderen met zomeropwek. Dus de 29 GJ die ik opgewekt heb is gratis geweest. De afgevoerde warmte uit de zomer ook direct op zonneopwek gedaan.
Het ontbreekt mij bij projectontwikkelaars aan die visie om systemen te koppelen ipv ze maar naast elkaar op een woning/pand te gooien en op verkopers te wachten die sws wel komen want ze willen wonen.
Het ligt dus niet aan de techniek maar aan de manier waarop die gebruikt wordt.

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:28
DavidZH schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 01:12:
[...]

Het klopt inderdaad dat we afval importeren uit Italië, Duitsland en Engeland. Dat is nodig om de afvalcentrales aan de gang te houden omdat we in NL ons afval te goed scheiden. De vuilcentrales zelf zijn weer nodig om de warmtenetten aan de gang te houden. Deze warmteneten hebben contractuele leveringsverplichtingen voor een x-aantal Petajoules per jaar per netwerk. Die contracten zijn opgesteld omdat men in het verleden heeft besloten dat dat de te nemen stap voorwaarts is voor verwarming van huizen en industrie.
Alles dat nu is aangesloten op het netwerk zal wel verwarmd moeten blijven. En er gaan in de politiek steeds meer geluiden op om te stoppen met het verbranden van vuil. Dat rijmt slecht met elkaar. Restwarmte van de intensieve industrie is er ook steeds minder, in verband met de hoge prijzen van gas en elektriciteit. Industrie in de buurt van de afvalcentrales wordt juist geacht gebruik te maken van de beschikbare warmte (of liever nog; hun boeltje op te pakken en over de grens te verdwijnen). Hoe dan?

En wat betreft het stikstof (en CO2 ook, for that matter); ik kom voor mijn werk regelmatig in de centrales in Hengelo, Amsterdam en Rotterdam. Alle rookgas wordt door DeNOx en Carbon Capture Units geleid voordat het de pijp uit wappert. Daar wordt al heel veel afgevangen.

Ik wordt een beetje droevig van alle ad-hoc politieke besluiten omdat er ergens een belangengroep met een luide stem een scheet dwars heeft zitten. Enig overzicht in alle gevolgen lijkt er niet echt te zijn.

We zijn nu met 18 miljoen, en volgens de tamtam moet dat naar 30 miljoen in 2050 :F . Mensen gebruiken energie om te leven. Dat wordt per persoon gelukkig al een stuk minder. Maar zoals ik de luchtfietserij voor de toekomst aanhoor denk ik dat we met z'n allen als lemmingen de zee in moeten rennen en we NL terug moeten geven aan de natuur ;w .
Gaat het er uiteindelijk niet over dat mensen hun welvaart evenredig koppelen aan hun energieverbruik?

Dus als je zegt dat mensen minder energie moeten verbruiken (op alle gekende vlakken: wonen, transport, voeding, spullen,...)

Dat ze dan automatisch denken dat ze zullen aangetast worden in hun welvaart?

Maar is dat wel zo? Is dat geen denkfout?

Het energieverbruik van een mens zal nooit nul zijn maar volgens mij is er ook niet direct een harde koppeling tussen welvaart en energieverbruik.

Veel hangt af van hoe je welvaart definieert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@jurgen purgen Een aanvoer van 12 graden zou een heleboel problemen verminderen inderdaad.

Het levert ook nieuwe uitdagingen op: doorgaans wordt een restwarmtenet ontworpen op een aanvoer van meer dan 70 graden en een retour van minder dan 40 graden. Tenslotte moet het als proceskoeling worden gebruikt.

Thermisch vermogen is evenredig met dT * debiet.
Bij de huidige pijpleidingen wordt het ontwerpvermogen gehaald met een dT van 30K.

Een w/w warmtepomp wil een dT van 5, hooguit 10 aan de bronzijde. De pijpleidingen, pompen etc van het warmtenet zijn dus een factor 3 tot 6 te klein om er warmtepompen mee te voeden.

Water van slechts 2°C retour heeft ook een enorm risico aan vorstschade, het gewenst debiet gaat dus eerder *10 dan *3.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Wozmro mijn 'welvaart' is duidelijk toegenomen sinds ik 2000 kWh, 500 liter benzine en 1000 m³ gas (totaal ~17000 kWh) per jaar heb ingeruild voor 7000 kWh.

Intussen is mijn gezinsbevolking ca 50% toegenomen en woon ik in een veel comfortabeler huis.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:34
Wozmro schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 09:30:
Dus als je zegt dat mensen minder energie moeten verbruiken (op alle gekende vlakken: wonen, transport, voeding, spullen,...)

Dat ze dan automatisch denken dat ze zullen aangetast worden in hun welvaart?

Maar is dat wel zo? Is dat geen denkfout?

Het energieverbruik van een mens zal nooit nul zijn maar volgens mij is er ook niet direct een harde koppeling tussen welvaart en energieverbruik.

Veel hangt af van hoe je welvaart definieert.
Mensen die meer te besteden hebben kopen meer spullen, eten meer vlees, kopen grotere huizen, gaan op vakantie, etc. Leg de uitstoot van een willekeurig Afrikaans land naast Nederland en het verband tussen welvaart en uitstoot is evident. Op zich ook niet gek, want voor productie is energie nodig, en die energie halen we nog voornamelijk uit fossiel. Volgens mij is er een enorme correlatie tussen welvaart en energiegebruik.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03:04

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@True Je kan je ook alvast inlezen in de geluidseisen:
https://warmte-pompen.nl/leden/rekentool-geluidseis-buitenunits/
En een beetje ofenen met de rekentool van de Rijksoverheid _O-
- Kan je achteraf controleren of de berekening van de gemeenteambtenaar klopt O-)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04:57
Proton_ schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 09:31:
@jurgen purgen Een aanvoer van 12 graden zou een heleboel problemen verminderen inderdaad.

Het levert ook nieuwe uitdagingen op: doorgaans wordt een restwarmtenet ontworpen op een aanvoer van meer dan 70 graden en een retour van minder dan 40 graden. Tenslotte moet het als proceskoeling worden gebruikt.

Thermisch vermogen is evenredig met dT * debiet.
Bij de huidige pijpleidingen wordt het ontwerpvermogen gehaald met een dT van 30K.

Een w/w warmtepomp wil een dT van 5, hooguit 10 aan de bronzijde. De pijpleidingen, pompen etc van het warmtenet zijn dus een factor 3 tot 6 te klein om er warmtepompen mee te voeden.

Water van slechts 2°C retour heeft ook een enorm risico aan vorstschade, het gewenst debiet gaat dus eerder *10 dan *3.
Dat is precies wat ik zeg.. of wil zeggen :P .
Omdat op deze manier van de last van de industrie, een lust gemaakt kan worden voor woningen is het een markt geworden.
Zelf ben ik een fan van ijsbuffertechniek, maar dat is meer iets voor de nieuwbouw. Daarom zou ik voor nieuwbouw niet gelijk denken aan een warmtenet maar aan een WKO of een ijsbuffer. Voor deze groep en zelfs woningen gebouwd na 2016 ( en wss nog eerder) zou een warmtenet overkill zijn. Ze verbruiken sws erg weinig energie en daarom is de hogere temperatuur niet nodig.

Voor gestapelde bouw en voor ge-upgrade oudere woningen zou het idd een oplossing zijn om naar een warmtenet te kijken. Maar om alles dan maar op die netten aan te sluiten vind ik ergens onnodig als de nieuwere woningen dat eigenlijkniet nodig hebben. Ik heb zelf een goede vriend die vanwege de hoge kosten van de stadsverwarming af wil. Dat is wat ik aan wilde geven.
Meer circulair denken en ook de warmte en kou dus recyclen. Dat zou de energievraag verminderen. Het vergt wel meer maatwerk, maar voor een nieuw project zou het vanaf start meegenomen kunnen worden en het levert dan ook weer wat op qua milieuvriendelijke oplossingen en direct verbruik van zonne-energie bij zonnepanelen-eigenaren. Maar dat zijn mijn ervaringen en daarom niet representatief voor iedere andere woning.

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
Een warmtenet werkt al zeker niet goed als er maar weinig gevoel van collectiviteit aanwezig is.

Als de ene partij alleen maar al kan denken dat ze in het zak gezet worden door de ander dan moet je er niet aan beginnen.

De energiecoöperatie waar ik bij ben heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar warmtenetten.
https://www.ecopower.be/n...tenet-op-lage-temperatuur

Conclusie: een eenvoudig idee met een moeilijke(= dure) praktische uitwerking.

Tenzij in specifieke omstandigheden maar door het vereiste maatwerk wordt het dan ook weer relatief duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-09 12:29
Ik heb een half jaar geleden deze vraag gesteld in het Home Assistant forum maar helaas nooit antwoord gekregen. Is hier in de kroeg iemand die me op weg kan helpen?
Ik zou graag mn eigen emissies berekenen om te kijken of ik jaar op jaar verbetering kan doorvoeren en ook voor onderwijs doeleinden.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21:51
DavidZH schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 01:12:
[...] Maar zoals ik de luchtfietserij voor de toekomst aanhoor denk ik dat we met z'n allen als lemmingen de zee in moeten rennen en we NL terug moeten geven aan de natuur ;w .
Edit: de zee komt naar de lemmingen in 2050 :')

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Daarom heb ik lekker een huisje op een zandrug op 27 meter NAP gekocht ;)

Ik grap wel eens, "over 200 jaar is ons stuk grond miljoenen waard"

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:02
wheli schreef op zondag 24 maart 2024 @ 09:00:
Ik heb een half jaar geleden deze vraag gesteld in het Home Assistant forum maar helaas nooit antwoord gekregen. Is hier in de kroeg iemand die me op weg kan helpen?
Ik zou graag mn eigen emissies berekenen om te kijken of ik jaar op jaar verbetering kan doorvoeren en ook voor onderwijs doeleinden.
Ik zou in dit topic proberen...

Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:25
ArthurMorgan schreef op zondag 24 maart 2024 @ 11:57:
Daarom heb ik lekker een huisje op een zandrug op 27 meter NAP gekocht ;)

Ik grap wel eens, "over 200 jaar is ons stuk grond miljoenen waard"
Is dat nou effe jammer. Volgens het alwetende internet:
Hoeveel meter stijgt de zeespiegel als de Zuidpool smelt geeft meerdere antwoorden:
Een gemiddelde zeespiegelstijging van 70 meter.
Smelt de ijsmassa volledig in zee, en je krijgt liefst 57,9 meter zeespiegelstijging, wereldwijd
en het verschil wordt hier uitgelegd.

Ik ben bang dat ook jij natte voeten gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Maar dat is dus niet de verwachting voor over 200 jaar...

"Bij het hoogste scenario van uitstoot van broeikasgassen kan de zeespiegelstijging mogelijk nóg hoger uitvallen, tot wel 16 meter in 2300."
https://www.knmi.nl/over-...iegel-stijgt-door-na-2100

dat is dus nog 100 jaar later dan waar ik het over had.

[ Voor 70% gewijzigd door ArthurMorgan op 24-03-2024 14:09 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:00
Eerst maar eens zien of de golfstroom niet stopt. Dan mag je hier winterjassen gaan bijkopen. Of de polen omdraaien (is statistisch slechts 1000 jaar overdue). Want dan gebeuren er weer heel andere dingen in de paar maanden dat het magnetisch veld ongeveer 0 is. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-01 15:46
Dreamvoid schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 15:34:
Overigens, voor de liefhebbers: wat natuurlijk helemaal niemand verwachtte is toch gebeurd, Hinkley Point-C in Engeland, het paradepaardje van de beoogde kernenergie revival, is...nog maar eens drie jaar vertraagd, richting 2031 ipv 2028.

Analisten van Aurora hebben maar eens becijferd hoe hard dat aantikt, en dat is behoorlijk. En dit is geen reclame voor kernenergie:

[...]
Ik zag dit voorbijkomen en wou toch nog even reageren, Hinkley point C is geen eerlijk voorbeeld. Er zijn een aantal keer tussendoor wijzigingen gemaakt aan het ontwerp, uit mn hoofd 35% meer beton en 25% extra staal dat moest worden toegevoegd, probeer dat maar eens tijdens een project nog te regelen. Daarnaast is het Epr design veel te complex gemaakt omdat Siemens/KWU graag die opties erin wou hebben, Epr2 heeft dit niet. Er zijn veel meer succesverhalen te noemen dan projecten die erg buiten de tijd lopen/ veel meer geld kosten. Kijk maar eens naar de landen die ze in serie bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
True schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 00:04:
Christus te paard.
Ik moet officieel een vergunningsaanvraag doen voor het plaatsen van een warmtepomp buitenunit in mijn gemeente. Sterker nog volgens de vergunningsmedewerker van de gemeente moest dit ook al voor 1 januari (de nieuwe omgevingswet heeft dit in mijn gemeente niet verscherpt) en gaf ze ook aan dat als iedereen dat netjes zou doen ze om zou komen in het werk.
Nog erger is dat ik officieel twee vergunningsaanvragen zou moeten doen. Nog een schepje er bovenop is dat één op de vier woningen in mijn wijk al een buitenunit heeft (al dan niet van een airco), maar ik nog nooit een melding heb gehad voor een omgevingsvergunning voor zo'n ding van iemand (ik krijg pushberichten voor vergunningsaanvragen).

Dus nu de grote vraag, ga ik de ethische punctuele hooghartige sukkel spelen en netjes twee vergunningen aanvragen. Of steek ik mijn kop in het zand en doe net alsof ik het niet weet net zoals die andere gemeentegenoten ...

Het raakt ook echt kant noch wal, ik moet hebben:
  • Bouwactiviteit (omgevingsplan) - Aanvraag vergunning (Gemeente)
  • Bouwactiviteit (technisch) - Aanvraag vergunning (Rijk)
[...]

Moet ik hier mijn eigen oprit in opgeven? 8)7

Of hoe denken ze precies dat ik dit ga opleveren als leek?
[Afbeelding]

Man man man wat heb ik hier een gruwelijke rot hekel aan.
Dit geeft mij flashbacks aan het feit dat ik de eerste was in drie jaar binnen de gemeente die een fout ontdekte waardoor niemand een (noodzakelijke(!)) vergunningsaanvraag kon doen voor het plaatsen van een container op de openbare weg. Maar geloof mij dat ik die dingen regelmatig gezien heb in een gemeente van 80.000 inwoners. 8)7
Been there, done that. Het is behoorlijk vaag. Eén van de vragen is hoeveel groter de woning is na het toevoegen van de uitbouw. Dat is een beetje een gekke vraag voor een buitenunit.
Verder:
Versie 1: Uw bouwvergunningsaanvraag kan niet in behandeling worden genomen omdat de kleur van uw warmtepomp niet gespecificeerd is (de screenshot van de buitenunit was blihkbaar niet goed genoeg).
Versie 2: afgewezen, want u mag de buitenunit niet op het dak zetten vanwege de monumentale waarde van uw huis (de garage waar de buitenunit op zou komen is in.2006 gebouwd)
Versie 3: goedgekeurd. Let u wel op dat u vanwege uw verbouwing moet voldoen aan de nieuwe regelgeving rondom brandmelders.

Grootste risico van een vergunning aanvragen is dat er bezwaar van buren kan komen. Maar dat werkt twee kanten op, geen van mijn buren kan nu nog zeggen dat ze het niet wisten.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:08

ericplan

5180 Wp PV

De kachels zijn zes dagen uit geweest. Vandaag toch weer stoken. 17,8 is toch wat fris om op de bank een boek te lezen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:12

Termy

valt er nog wat te fragge?

DavidZH schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:07:
Eerst maar eens zien of de golfstroom niet stopt. Dan mag je hier winterjassen gaan bijkopen. Of de polen omdraaien (is statistisch slechts 1000 jaar overdue). Want dan gebeuren er weer heel andere dingen in de paar maanden dat het magnetisch veld ongeveer 0 is. ;w
Zolang de aarde blijft draaien blijft de golfstroom dus dat zal wel goed gaan ;).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03:04

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Termy Helemaal mee eens - linksom of rechtsom :+ -
maakt niet uit
is sowieso een kwestie van perspectief _O-

@KabouterSuper De bouwvergunning is een ding en de omgevingsvergunning
(geluidseisen op de erfgrens) is een ander ding.

Er zijn gemeenten waar handhavers rondlopen (incognito?)
en de plaatsing van buitenunits inventariseren.

In mijn gemeente heeft de nieuwe eigenaar van een woning meteen bij plaatsing
van een (vrij forse) buitenunit bij de buren blijkbaar om handhaving gevraagd.

[ Voor 63% gewijzigd door dunklefaser op 24-03-2024 19:09 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Soms zitten de verbeteringen in zaken waar de meeste mensen nooit bij stilstaan maar die tegelijk onmisbaar zijn:

YouTube: Rethinking electricity grids.

De evolutie van de elektrische geleiders in ons elektriciteitsnet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
.Erik. schreef op zondag 24 maart 2024 @ 16:30:
[...]
Ik zag dit voorbijkomen en wou toch nog even reageren, Hinkley point C is geen eerlijk voorbeeld. Er zijn een aantal keer tussendoor wijzigingen gemaakt aan het ontwerp, uit mn hoofd 35% meer beton en 25% extra staal dat moest worden toegevoegd, probeer dat maar eens tijdens een project nog te regelen. Daarnaast is het Epr design veel te complex gemaakt omdat Siemens/KWU graag die opties erin wou hebben, Epr2 heeft dit niet. Er zijn veel meer succesverhalen te noemen dan projecten die erg buiten de tijd lopen/ veel meer geld kosten. Kijk maar eens naar de landen die ze in serie bouwen.
Probleem is dat Hinkley Point-C geen uitzondering is. De twee andere nieuwe kerncentrales in Europa zijn Flamanville 3 (4.2 GW totaal in Frankrijk, gepland om in 2013 online te gaan voor 3.3 miljard, inmiddels 13.2 miljard en volledig online in 2024) en Olkiluoto 3 (4.3 GW in Finland, gepland op 3 miljard in 2009, online in 2023 voor 8.5 miljard), en die hebben dezelfde issues met spectaculaire kostenoverschrijdingen, die ze feitelijk verliesgevend maken over hun hele levensduur. Een bijkomend issue is ook dat niet alleen de bouw duur is, gedurende de levensduur van de centrale maak je ook forse lopende kosten voor de afvalverwerking.

Dat maakt de meeste overheden (en investeerders) in Europa bijzonder terughoudend met het bouwen van nieuwe centrales: de geplande follow-up projecten van deze drie centrales zijn allemaal gecancelled.

Frankrijk is een speciaal geval, want die hebben geen keus - de 52 reactors (144 GW) die ze daar nu hebben staan verkeren allemaal in diverse stadia van antiek, en moeten de komende decennia vervangen worden, en vorig jaar is de knoop alsnog doorgehakt om 6 nieuwe te bouwen, en mogelijk 8 extra. Hoe duur die worden, dat gaan we de komende jaren zien.

Maar voor landen met meerdere opties is het een steeds lastiger verhaal om te verkopen aan de kiezers. Het vervangen van oude reactors voor nieuwe, dat is vaak nog wel haalbaar (zeker met het argument om de kennis levend te houden), maar nieuwe locaties of grote uitbreidingen zijn erg lastig, zowel financieel als qua draagvlak onder de bevolking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Erik.
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-01 15:46
Dreamvoid schreef op maandag 25 maart 2024 @ 13:26:
[...]

Probleem is dat Hinkley Point-C geen uitzondering is. De twee andere nieuwe kerncentrales in Europa zijn Flamanville 3 (4.2 GW totaal in Frankrijk, gepland om in 2013 online te gaan voor 3.3 miljard, inmiddels 13.2 miljard en volledig online in 2024) en Olkiluoto 3 (4.3 GW in Finland, gepland op 3 miljard in 2009, online in 2023 voor 8.5 miljard), en die hebben dezelfde issues met spectaculaire kostenoverschrijdingen, die ze feitelijk verliesgevend maken over hun hele levensduur. Een bijkomend issue is ook dat niet alleen de bouw duur is, gedurende de levensduur van de centrale maak je ook forse lopende kosten voor de afvalverwerking.

Dat maakt de meeste overheden (en investeerders) in Europa bijzonder terughoudend met het bouwen van nieuwe centrales: de geplande follow-up projecten van deze drie centrales zijn allemaal gecancelled.

Frankrijk is een speciaal geval, want die hebben geen keus - de 52 reactors (144 GW) die ze daar nu hebben staan verkeren allemaal in diverse stadia van antiek, en moeten de komende decennia vervangen worden, en vorig jaar is de knoop alsnog doorgehakt om 6 nieuwe te bouwen, en mogelijk 8 extra. Hoe duur die worden, dat gaan we de komende jaren zien.

Maar voor landen met meerdere opties is het een steeds lastiger verhaal om te verkopen aan de kiezers. Het vervangen van oude reactors voor nieuwe, dat is vaak nog wel haalbaar (zeker met het argument om de kennis levend te houden), maar nieuwe locaties of grote uitbreidingen zijn erg lastig, zowel financieel als qua draagvlak onder de bevolking.
Dat de EPR duur uitvalt klopt zeker, daarom geef ik ook de Epr2 aan.
Kijk eens naar Apr1400, vver1200, vver TOI, cap1000 en IPHWR 700, deze worden as we speak allemaal in redelijke tijd en budget gebouwd, het is dus zeker mogelijk. We moeten de supply chain opbouwen voor de Epr2.

Kijk ook eens naar de Siemens/KWU Konvoi reactoren, deze zijn allemaal binnen budget en tijd gebouwd, waren ze daar maar mee doorgegaan...

3 Miljard zou een koopje zijn, 6 a 7 miljard is prima mogelijk en dan is er nog prima winst te behalen. Kernenergie is geen snelle winst, maar meer iets op de lange termijn, een reactor gaat 80 a 100 jaar mee met een ongekende capaciteitsfactor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/naPADowuDj0Z7CfJkjQB8YjZR7g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yIpRQXp5hQBMguJcrmXtNObS.png?f=fotoalbum_large
Edit:Foto

[ Voor 6% gewijzigd door .Erik. op 25-03-2024 18:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-09 16:37
Termy schreef op zondag 24 maart 2024 @ 18:54:
[...]

Zolang de aarde blijft draaien blijft de golfstroom dus dat zal wel goed gaan ;).
Ik dacht het niet; er is geen verband tussen aardrotatie en de golfstroom. Zie AMOC die zo maar kan stilvallen waarna het hier fors kouder wordt.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

cville schreef op maandag 25 maart 2024 @ 18:46:
[...]

Ik dacht het niet; er is geen verband tussen aardrotatie en de golfstroom. Zie AMOC die zo maar kan stilvallen waarna het hier fors kouder wordt.
Dat is niet de golfstroom. Zie bv deze uitleg.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Termy schreef op maandag 25 maart 2024 @ 22:44:
[...]

Dat is niet de golfstroom. Zie bv deze uitleg.
In het klimaattopic is er ook verwarring, maar ik zou een waarschuwing tgv recent wetenschappelijk onderzoek toch niet zomaar in de wind slaan. Als dat gebeurt wordt die afkoeling misschien gecompenseerd door de globale opwarming, met als resultaat dat de halve wereldbevolking migreert vanuit gebieden met ondraaglijke hitte, naar Europa waar we dan weer een 20e eeuws klimaat hebben :p Hoewel ik denk dat het niet zo eenvoudig is dat beide kunnen compenseren, er zal ook wel eea gebeuren met neerslagpatronen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2024 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Verwijderd schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 09:33:
[...]

In het klimaattopic is er ook verwarring, maar ik zou een waarschuwing tgv recent wetenschappelijk onderzoek toch niet zomaar in de wind slaan. Als dat gebeurt wordt die afkoeling misschien gecompenseerd door de globale opwarming, met als resultaat dat de halve wereldbevolking migreert vanuit gebieden met ondraaglijke hitte, naar Europa waar we dan weer een 20e eeuws klimaat hebben :p Hoewel ik denk dat het niet zo eenvoudig is dat beide kunnen compenseren, er zal ook wel eea gebeuren met neerslagpatronen.
Ik sla niks in de wind :).

De vraag is alleen wat hier aan te doen valt. Van fossiele brandstoffen willen we sowieso af, daar verandert dit niet veel aan. Of misschien moeten we een bak zout in de zee gaan gooien :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Termy schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 12:23:
[...]

Ik sla niks in de wind :).

De vraag is alleen wat hier aan te doen valt. Van fossiele brandstoffen willen we sowieso af, daar verandert dit niet veel aan. Of misschien moeten we een bak zout in de zee gaan gooien :+.
Sneller onze uitstoot verlagen, soms kan het zelfs heel simpel, door eens wat anders te eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-09 12:17

silverball

De wagen voor moderne mensen

Niet helemaal ontopic wellicht, maar als ik straks mijn hele huis op lage temperatuur verwarm gaat mijn handdoekradiator niet meer voldoende meewerken om de badkamer op temperatuur te krijgen. Liever wil ik hem wel laten hangen want het werkt altijd nog beter dan een passief handdoekenrek.

We gaan de badkamer nu niet verbouwen. Die is netjes en we verhuizen op langere termijn liever, al sluit ik het niet uit. Maar vloerverwarming leggen is nu niet haalbaar, en er is geen ruimte voor een lekkere grote radiator.

Gewoon een COP=1 blaaskachel scoren? Ik hoor veel over IR maar ben bang dat ik dan wel lang moet gaan stoken voordat de lucht daadwerkelijk warm is.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21-09 15:38
silverball schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 12:06:
Niet helemaal ontopic wellicht, maar als ik straks mijn hele huis op lage temperatuur verwarm gaat mijn handdoekradiator niet meer voldoende meewerken om de badkamer op temperatuur te krijgen. Liever wil ik hem wel laten hangen want het werkt altijd nog beter dan een passief handdoekenrek.

We gaan de badkamer nu niet verbouwen. Die is netjes en we verhuizen op langere termijn liever, al sluit ik het niet uit. Maar vloerverwarming leggen is nu niet haalbaar, en er is geen ruimte voor een lekkere grote radiator.

Gewoon een COP=1 blaaskachel scoren? Ik hoor veel over IR maar ben bang dat ik dan wel lang moet gaan stoken voordat de lucht daadwerkelijk warm is.
De straling warmte maakt de huid warm en dat voelt aangenaam, de lucht kan nog best koud zijn, echter de andere kant van je lichaam voelt die straling niet en blijft dus koud aanvoelen, dát is weer niet prettig...
Of je moet voordurend rond draaien.. een dansje in de douche.. :+

[ Voor 3% gewijzigd door natural colour op 28-03-2024 12:16 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
Gewoon de badkamer niet meer verwarmen, dat is de nieuwe luxe.

Ik was onlangs in een woning waar er een boiler stond van 200L voor de douche. Die boiler werd niet verwarmd maar actief gekoeld tot 8 graden. Want meneer neemt iedere morgen een ijsdouche.

En in de fitnessruimte stond ook een koelkast met handdoeken.
Want je zweet afdrogen doe je met gekoelde handdoekjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Laatst online: 22:55
@silverball Ik zat met hetzelfde probleem en heb de handdoekradiator vervangen door een elektrisch exemplaar. Bevalt uitstekend en ziet er een stuk beter uit dan die infraroodstralers.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:14

Mijn Handdoekradiator is 30 graden of kouder, werkt prima dus ik zou geen oplossing zoeken voor een probleem dat er niet is. Gewoon VV en radiator in de badkamer, verwacht echt niet dat de radiator echt veel toevoegd (radiator is zo 1100W, dus op ltv doet het max 300W)

diskeltische lurker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@silverball Je kunt ook een insteekelement in je bestaande radiator steken.
Smartplug of tijdschakelaar naar keuze ertussen en je kunt met een half uurtje stoken per dag toch warme handdoeken hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21-09 15:59
Proton_ schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:20:
Smartplug of tijdschakelaar naar keuze ertussen en je kunt met een half uurtje stoken per dag toch warme handdoeken hebben.
Hij wil niet zijn handdoeken, maar de lucht warm hebben. Dus heeft hij geen luchtverwarmer, maar een handdoekverwarmer ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:37

Wij hebben (hadden al ten tijde van gas) een elektrische handdoekradiator, maar die gebruiken wel wel als handdoekrek maar vrijwel nooit als verwarming. In 6 jaar tijd heb ik hem 1 winter een paar keer aan gehad....

Wel hebben we na van het gas af te zijn en de badkamer ook verbouwd, elektrische cop 1 vloerverwarming onder de tegels gelegd. Deze staat in de winter in de ochtend ff aan tussen 7 en 8 om de vloer wat op te warmen en de ergste kou uit de badkamer te halen voor degene die als eerste doucht. Maar na de eerste douche is de badkamer meestal al zo opgewarmd dor het douchen, dat de vloerverwarming al na een kwartier weer afslaat. Ik denk dat cop 1 vloerverwarming op de badkamer daarom nog best wel eens zuiniger kan zijn dan WP vloerverwarming er doorheen te laten lopen die de hele nacht / dag aan zou staan.

NB wij vinden het niet erg dat het wat minder dan 20 graden is in de badkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:25

Hier VV op 25-35 graden en een handdoekenradiator die dus niet warmer wordt dan de vloer. De VV houdt ze de badkamer netjes op een goeie temperatuur. De radiator staat maar af en toe aan en wordt eigenlijk alleen maar als handoekenrek gebruikt ;-) Voor de snelle opwarming zijn er 2 opties: Gewoon onder de warmwaterstraal van de douche gaan staan of hete water in t bad laten lopen. Na afloop is de badkamer heerlijk warm (en 95% vochtig). Eventueel kan er een kickspace van 1700W aangezet worden die in de plint van het badkamermeubel is ingebouwd. Nee lijden hoeft echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Genoeg opties dus !
natural colour schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 12:15:
[...]

De straling warmte maakt de huid warm en dat voelt aangenaam, de lucht kan nog best koud zijn, echter de andere kant van je lichaam voelt die straling niet en blijft dus koud aanvoelen, dát is weer niet prettig...
Of je moet voordurend rond draaien.. een dansje in de douche.. :+
Dat is ook een beetje mijn idee, alhoewel hij op een gegeven moment ook indirect wel de lucht gaat opwarmen neem ik aan.
Wozmro schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 12:39:
Gewoon de badkamer niet meer verwarmen, dat is de nieuwe luxe.
:+
Aziraphale schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 12:45:
@silverball Ik zat met hetzelfde probleem en heb de handdoekradiator vervangen door een elektrisch exemplaar. Bevalt uitstekend en ziet er een stuk beter uit dan die infraroodstralers.
Proton_ schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:20:
Dat kan an sich maar het gaat mij vooral om het verwarmen van de lucht, omdat ik zonder stook in de badkamer al snel aan de vochtproblemen zit.

Zo'n elektrisch element kan eventueel een optie zijn, ware het niet dat hij nu in de verkeerde zone hangt om überhaupt iets elektrisch te doen.
technopeuter schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 12:48:
[...]

Mijn Handdoekradiator is 30 graden of kouder, werkt prima dus ik zou geen oplossing zoeken voor een probleem dat er niet is. Gewoon VV en radiator in de badkamer, verwacht echt niet dat de radiator echt veel toevoegd (radiator is zo 1100W, dus op ltv doet het max 300W)
Vloerverwarming is nu nog geen optie. Misschien ooit bij een verbouwing.
jurjen_g schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:43:
[...]

NB wij vinden het niet erg dat het wat minder dan 20 graden is in de badkamer.
Wij ook niet, maar vocht is hier anders altijd een issue.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Laatst online: 22:55
Maar je gaat juist met een elektrische radiator (of zo'n insteekelement) de lucht verwarmen. Met een IR-straler doe je dat niet.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20:36

ik heb mijn bestaande handoekradiator vervangen door een examplaar met dubbele lamellen die ook nog twee keer zo hoog zijn. dus zelfde maat maar maar vier keer zoveel capaciteit. die is voldoende gebleken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:58
Zonet met wat zoeken info over de ontwikkeling van de nettarieven gevonden:
https://www.netbeheernede...ngsprognoses_tot_2030.pdf
en
https://www.pwc.nl/nl/per...ening-van-de-toekomst.pdf
.
Samenvatting:
- kosten gasnet redelijk constant tot 2030, wat vertaald wordt naar +12% in de kosten per huishouden
- kosten elektra net verdubbelen (2023->2030), wat vertaald wordt naar +70% in de kosten per huishouden
- dit natuurlijk zonder inflatie.

nb. van 2023 naar 2024 was de stijging:
- gas: 170 (<500m3) en 240 -> 175 en 248 +3%
- elektra: 346-> 401 (+16%)

dus in 2030 zou een E aansluiting zomaar eur 800 kunnen kosten.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
BarryH schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 12:07:
Zonet met wat zoeken info over de ontwikkeling van de nettarieven gevonden:
https://www.netbeheernede...ngsprognoses_tot_2030.pdf
en
https://www.pwc.nl/nl/per...ening-van-de-toekomst.pdf
.
Samenvatting:
- kosten gasnet redelijk constant tot 2030, wat vertaald wordt naar +12% in de kosten per huishouden
- kosten elektra net verdubbelen (2023->2030), wat vertaald wordt naar +70% in de kosten per huishouden
- dit natuurlijk zonder inflatie.

nb. van 2023 naar 2024 was de stijging:
- gas: 170 (<500m3) en 240 -> 175 en 248 +3%
- elektra: 346-> 401 (+16%)

dus in 2030 zou een E aansluiting zomaar eur 800 kunnen kosten.
Pfoe, dat zijn pittige kosten! Dus uiteindelijk betalen we voor onze gezamenlijke netbatterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@wheli ja.
Daarom ben ik wel gecharmeerd van het idee om het huis achter een 1x10A netaansluiting te zetten.
En dan de auto accu als hoofdondersteuning, met een kleine thuisaccu voor de pieken binnen een paar uur (b.v. 5kWh)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 00:28
silverball schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 16:24:

Dat kan an sich maar het gaat mij vooral om het verwarmen van de lucht, omdat ik zonder stook in de badkamer al snel aan de vochtproblemen zit.

Zo'n elektrisch element kan eventueel een optie zijn, ware het niet dat hij nu in de verkeerde zone hangt om überhaupt iets elektrisch te doen.
Is de ventilatie dan wel goed geregeld?
In de meeste situatie zuigt de badkamer lucht aan vanuit de rest van de woning. Die zou relatief warm en niet al te vochtig moeten zijn.
Tenzij je het badkamer raam hebt open staan of de ventilatie niet goed is afgesteld (kanaal dicht, kier onder deur te klein).
Zonder verwarming verwacht ik geen heel behachelijke temperatuur, maar met juiste afzuiging zonder direct verwarming verwacht ik geen vochtproblemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Frankvbr schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 13:28:
[...]

Is de ventilatie dan wel goed geregeld?
In de meeste situatie zuigt de badkamer lucht aan vanuit de rest van de woning. Die zou relatief warm en niet al te vochtig moeten zijn.
Tenzij je het badkamer raam hebt open staan of de ventilatie niet goed is afgesteld (kanaal dicht, kier onder deur te klein).
Zonder verwarming verwacht ik geen heel behachelijke temperatuur, maar met juiste afzuiging zonder direct verwarming verwacht ik geen vochtproblemen.
De kier onder de deur is te klein, daarom hebben we vaak de deur open. De kier (nog) groter maken is niet wenselijk, de badkamervloer ligt daarvoor te hoog.

Ook is het sommige dagen eigenlijk te koud in huis vermoed ik.

Als we in de toekomst gewoon een constante temperatuur aanhouden dankzij het werk van afgelopen tijd (isolatie, wp, vvw) heb je kans dat het vochtprobleem zich oplost, anders moet ik eens kritisch naar de ventilatie gaan kijken (deurrooster, debiet afstellen), maar gewoon de deur een paar uur na het douchen open laten staan moet toch afdoende zijn lijkt mij, en het ventiel zuigt flink aan.

[ Voor 5% gewijzigd door silverball op 29-03-2024 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
BarryH schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 13:05:
@wheli ja.
Daarom ben ik wel gecharmeerd van het idee om het huis achter een 1x10A netaansluiting te zetten.
En dan de auto accu als hoofdondersteuning, met een kleine thuisaccu voor de pieken binnen een paar uur (b.v. 5kWh)
1x25 lijkt me dan iets realistischer. Dan kan je ook tijdens een dunkelflaute in dec nog op je inductieplaat koken.
In Italië heb ik een 63A hoofdzekering maar betaal je per A die je afneemt. Volgens mij hebben we 13A abonnement. Alle Italianen zijn er aan gewend om wasmachine en waterkoker niet gelijk aan te zetten. We zijn echt wel verwend hier met een goedkope 75A aansluiting. Aan de andere kant, hier is veel meer innovatie dan daar. Alleen met accu's zijn ze veel verder door subsidies en deze netkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-09 19:50

basvn

Breezand - NHN

wheli schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:18:
[...]

1x25 lijkt me dan iets realistischer. Dan kan je ook tijdens een dunkelflaute in dec nog op je inductieplaat koken.
Netbeheerkosten van 1x25 of 3x25 zijn alleen het zelfde. Dat zal dus weinig uitmaken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l5xG_fGMYbbfv_V6isHWnZKb1pI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HEyHfwZY5uo0eT2WumLY3fHK.png?f=fotoalbum_large

Lijst van Liander met de tarieven van 2024

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006

ericplan

5180 Wp PV

Let wel dat Netbeheer Nederland geen natuurlijke vijand heeft. Geloof best dat er geinvesteerd moet worden, maar denk dat er weinig kennis/bestuurskracht in Nederland is om tegenwicht te kunnen bieden aan deze partij. Dat maakt het verhaal nogal eenzijdig

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
basvn schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:25:
[...]

Netbeheerkosten van 1x25 of 3x25 zijn alleen het zelfde. Dat zal dus weinig uitmaken

[Afbeelding]

Ja dat weet ik, maar dat is natuurlijk aan te passen. Net als de nettarieven in België met een piekkwartierverbruik.
Ik heb daar dus ook een hogere aansluiting maar hij is volgens mij softwarematig begrensd op 13A. De hoofdzekering is tenminste 63A weet ik maar hij klapt er met enige regelmaat uit.

[ Voor 7% gewijzigd door wheli op 29-03-2024 14:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lochnes
ericplan schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:31:
Let wel dat Netbeheer Nederland geen natuurlijke vijand heeft. Geloof best dat er geinvesteerd moet worden, maar denk dat er weinig kennis/bestuurskracht in Nederland is om tegenwicht te kunnen bieden aan deze partij. Dat maakt het verhaal nogal eenzijdig
in nederland weten we al sinds 2007 ofzo dat het net te krap gaat zijn. De natuurlijke vijand van netbeheer is de ACM waarvan zij toestemming moeten hebben om de tarieven te mogen verhogen. De ACM vond het niet nodig om te investeren voordat het te krap werd en daarom zitten we nu met de ellende dat een derde van de bedrijven op slot zit omdat het net het niet aankan. En dan rijden er nog nauwelijks e-trucks en e-binnenvaart, dat worden ook forse piek-slurpers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 22:33
basvn schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:25:
[...]

[Afbeelding]

Wat is eigenlijk het verschil tussen "bemeten" en "onbemeten" en "geschakeld net"?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:07
Raar spul die zonnepanelen... in december 6x Jinko 435Wp in landscape op het dak (30 graden, zuid gericht) laten leggen met een Goodwe 3000XS omvormer. Zou 2610Wp moeten zijn, maar trek vandaag gewoon 2834W uit de statistieken.

Morgen even Daalderop 10 liter boiler in de keuken zetten, hoeft de CV ketel niet meer voor die kleine beetjes water te stoken. Scheelt ook heel wat wachttijd elke keer. Stroom in overvloed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 04:14
_JGC_ schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 23:36:
Raar spul die zonnepanelen... in december 6x Jinko 435Wp in landscape op het dak (30 graden, zuid gericht) laten leggen met een Goodwe 3000XS omvormer. Zou 2610Wp moeten zijn, maar trek vandaag gewoon 2834W uit de statistieken.

Morgen even Daalderop 10 liter boiler in de keuken zetten, hoeft de CV ketel niet meer voor die kleine beetjes water te stoken. Scheelt ook heel wat wachttijd elke keer. Stroom in overvloed :)
Heerlijk hè, wij doen inmiddels alles elektrisch en genieten elke dag van onze eigen opwek. Deze maand tot nu toe 54% van ons verbruik zelf opgewekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:29
Vergeet niet dat een netaansluiting op dit moment gratis is door 'teruggave energiebelasting'. Dat zal nog wel een tijdje blijven bestaan.
@wheli ja.
Een nieuwbouw rijtjeswoning zou het daar wel mee redden. Als je geen domme dingen doet zoals een bubbelbad opwarmen of iets dergelijks.

Het limiteert de teruglevering van zonnepanelen natuurlijk ook.

Een auto opladen kan wel een beetje. Maar je hebt de accu de volgende ochtend niet vol. Lijkt me wel irritant.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:40
Dat is prima mogelijk hoor, die Wp-waarde wordt bepaald bij specifieke omstandigheden, en zeker in het voorjaar, bij lagere temperatuur en bijvoorbeeld net na een regenbui zodat de lucht mooi schoon is zijn de omstandigheden gunstiger dan de referentieomstandigheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
busscherski schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 07:03:

Een nieuwbouw rijtjeswoning zou het daar wel mee redden. Als je geen domme dingen doet zoals een bubbelbad opwarmen of iets dergelijks.
Hoe dan? Zelfs als je op een warmtenet zit heb je toch wel eens meer dan 2,5kW nodig? Oven, kookplaat, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04:51
T-MOB schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 08:02:
[...]

Hoe dan? Zelfs als je op een warmtenet zit heb je toch wel eens meer dan 2,5kW nodig? Oven, kookplaat, etc.
Een thuisaccu kan dat aanvullen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
busscherski schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 07:03:
Vergeet niet dat een netaansluiting op dit moment gratis is door 'teruggave energiebelasting'. Dat zal nog wel een tijdje blijven bestaan.

[...]

Het limiteert de teruglevering van zonnepanelen natuurlijk ook.

Een auto opladen kan wel een beetje. Maar je hebt de accu de volgende ochtend niet vol. Lijkt me wel irritant.
2,3kW 24 uur is 55,2 kWh
Dat lukt op 2-5 dagen per jaar na (bij Full Electric incl auto met 28kWh accu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Sjamo schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 04:24:
[...]

Heerlijk hè, wij doen inmiddels alles elektrisch en genieten elke dag van onze eigen opwek. Deze maand tot nu toe 54% van ons verbruik zelf opgewekt.
Hier nog 900 kuub gas met een 14 jaar oude ketel (vastgezet op 6,5KW). Inmiddels wel toegewerkt naar een installatie waar ik die op elk gewenst moment kan vervangen met een warmtepomp. Hybride sla ik over (of het moet er eentje zijn die het alleen kan als de ketel de geest geeft).

Boiler was meer een comfort dingetje. Voor 75 euro van Marktplaats gevist, 6 jaar oud. Ik ben het zat om elke keer de kraan te laten lopen als ik even wat warm water wil. Gasbesparing zal niet heel veel zijn, maar het comfort...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
BarryH schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 08:50:
[...]

2,3kW 24 uur is 55,2 kWh
Voor elke kWh die uit de thuisaccu komt zal je er zo`n 1.2 kWh in moeten stoppen (round trip efficiency van 81%). Je kunt proberen op goedkope momenten te laden en op dure momenten terug te leveren om dat verlies weer goed te maken. Maar ook al dat handelen gaat maar met 2.3 kW, dus schiet niet geweldig op.

Een elektrische auto met een accu van 28 kWh is leuk als je vrijwel nooit de stad uit gaat. Ik weet dat er mensen zijn die zoiets als enige auto hebben. Maar ik denk dat het merendeel zoiets beschouwd als tweede auto in het huishouden.

Afgelopen week heb ik elke dag 300 km gereden, met een bestelwagen die snachts op mijn oprit staat. Dat zijn al 5 dagen waar ik 75 kWh nodig had voor vervoer als het elektrisch ging. Ja je kunt proberen een publieke laadpaal te veroveren, maar dat is natuurlijk wel sneu als je ook een eigen oprit hebt. Of veel snelladen, wat je natuurlijk ook alleen wil als het niet anders kan.
Maar goed, er zijn natuurlijk mensen die vrijwel nooit 2 dagen achter elkaar ergens naartoe gaan.

Ook zijn er natuurlijk een boel huizen zonder oprit. Dan hoef je hier natuurlijk geen rekening mee te houden.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
@wheli ja.
Leuk gedachten experiment, maar we hebben zonder comfort verlies en te veel gepland al moeite om de de massa mee te krijgen n verduurzaming. Laat staan als dit voorgesteld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
overhyped schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 15:34:
[...]

Leuk gedachten experiment, maar we hebben zonder comfort verlies en te veel gepland al moeite om de de massa mee te krijgen n verduurzaming. Laat staan als dit voorgesteld wordt.
Al gebeurt het al wel. Maar dan op een plek waar een grotere netaansluiting niet snel genoeg gemaakt kan worden (en in tegenstelling tot onze gesubsidieerde aansluitingen, ook echt wel wat kost).

https://www.baminfra.nl/n...ergebruik-2000-fietsaccus
De locatie beschikt over een kleine netaansluiting (140A). Daarop zijn twee kantoorpanden, drie warehouses, 29 AC laadpunten voor bedrijfsbussen en leaseauto’s en een snellader voor een elektrische truck aangesloten. De nieuwe circulaire accu stelt BAM in staat te voldoen aan de toenemende laadbehoefte (wissel- en gelijkstroom) ondanks de (te) kleine netaansluiting op de locatie.
46000 cellen, is dat +/- 300 kWh?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball

silverball

Wel zorgen dat als je de warmwaterleiding in de keuken niet gebruikt deze ook loskoppelt van het systeem ivm legionella.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
silverball schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 21:01:
[...]

Wel zorgen dat als je de warmwaterleiding in de keuken niet gebruikt deze ook loskoppelt van het systeem ivm legionella.
Wordt volledig losgekoppeld. Mogelijk leg ik koud ook om, daar hangt nog een wasmachinekraan aan die ook niet meer gebruikt wordt. Kan er weer een paar kilo koper van de muur.
Door het gat waar nu de warmwaterleiding door gaat moet straks de stroomkabel voor de boiler, komt op de voormalige wasmachinegroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-09 00:37

Processorkoeler

Geen stock koeler

Ik heb een spouwmuurofferte via de Consumentenbond gekregen en zoek advies.
  • Hoekwoning van 112m2, bouwjaar 1986
  • 65m2 geveloppervlakte voor de te isoleren muur
  • Spouwdiepte 10mm, te vullen met "centrafoam" (meldcode KA18877)
  • In de bouw is er 70mm minerale wol in de spouw aangebracht.
  • Kosten EUR 1567 (na subsidie 1307).
  • Bedrijf is SKG-gecertificeerd, enkel foam mogelijk i.v.m. bestaande isolatie[/lli]
Isolatiewaarden (volgens bouwdocumentatie 1986
SoortR-waardeMateriaal
Beganegrondvloer2 m2 K/WBroodjesvloer (?)
Voor/achtergevel2,57 m2 K/Wgevuld met minerale wolvulling
Dak1,6 m2 K/W50mm polyutheraan-schuim(?)
kopgevel (zijmuur)2,1 m2 K/Wgevuld met 70mm minerale wolvulling

Kruipruimte wordt apart geventileerd. Nu lees ik enerzijds dat na-isoleren van de spouw zinvol is, en anderzijds weer niet voor een jaren ' 80 huis. Ik stook weinig en wil ook geen grotere investeringen doen voor isolatie, omdat ik dit er niet uit haal. Op de offertte staat een Rd-waarde (10cm) van 2,58. Betekent dit dan dat de R-waarde van de spouw na isolatie naar 2,58 (RD-waarde) + 2,1 (R-waarde in de bouw) = 4,6 gaat?

De prijs en vertrouwen in het bedrijf is goed en al die foams zijn nagenoeg hetzelfde.
Wat is jullie advies m.b.t. het na-isoleren van deze spouwmuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Reken even je energiebesparing uit

Grootste besparing is een warmtepomp
Meest lonend zelf je dak isoleren naar rc=6 en kieren dichten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-09 00:37

Processorkoeler

Geen stock koeler

BarryH schreef op zondag 31 maart 2024 @ 01:19:
Reken even je energiebesparing uit

Grootste besparing is een warmtepomp
Meest lonend zelf je dak isoleren naar rc=6 en kieren dichten
Heh je 'n tool om dat uit te rekenen? Ik heb zelf diverse rekensommetjes gemaakt, maar kom erop uit dat de terugverdientijd langer dan 20 jaar is. Nu ook net een driejarige gascontract voor 1,20/m3 en ik stook nog geen 200-300m3 per jaar. Voornamelijk airco aan bij thuiskomst en boven wordt er nauwelijks verwarmd.

Het dak is al na-geisoleerd maar ik weet niet precies hoe en wat. Verder zitten de meeste ruimtes aan de 'zijgevelkant'. Omdat ik niet veel stook is de investering van warmtepomp of wat anders vrij hoog denk ik, vandaar de spouwmuur optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:51
je gaat met zo'n verbruik nooit iets terugverdienen. stel dat je 20% bespaard dan is t nog maar 40 m3/jaar. ik zou t nog steeds wel doen maar rijk wordt je er niet van

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• busscherski
@Processorkoeler
Het verbruik van de airco moet je er wel bij optellen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
busscherski schreef op zondag 31 maart 2024 @ 07:53:
@Processorkoeler
Alleen wanneer het (volledig) vervangen gaat worden door het alternatief toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:47
BarryH schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 08:50:
[...]

2,3kW 24 uur is 55,2 kWh
En daar komt op veruit de meeste dagen ook nog een beetje tot behoorlijk veel eigen opwek vanuit de zonnepanelen bij.

Hier hebben we nog geen EV, maar ook geen enkele dag dat we meer verbruiken dan 55kWh.
Het record op een koude winterdag zit wel tegen 50kWh aan. Maar toen hadden we beneden nog drie grote ramen met oud dubbel glas en op de slaapkamers enkel glas.
En dan gaan we hier in de toekomst ook nog iets doen met een nieuw dak (nu rc2 en tochtig, moet naar Rc6 en tochtvrij) en balansventilatie.

En ja, voor mensen die veel reden zal die 1x10A erg krap zijn. Daarvoor zou 1x16A waarschijnlijk wel toereikend zijn.

Er zijn echter twee nadelen aan een kleine huisaansluiting:
- je max aan omvormer capaciteit voor zonnepanelen wordt beperkt
- je kunt je thuisaccu veel minder inzetten op prijs-gestuurd laden en ontladen. Hoewel je eigen net-load heel vlak wordt, kun je dus niet de accu inzetten om te profiteren van de pieken en dalen in het elektriciteitsnet.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:47
Lochnes schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 15:19:
[...]

in nederland weten we al sinds 2007 ofzo dat het net te krap gaat zijn. De natuurlijke vijand van netbeheer is de ACM waarvan zij toestemming moeten hebben om de tarieven te mogen verhogen.
Want de grofweg 15% jaarlijkse nettowinst van de netbeheerders kon niet gereserveerd en/of geïnvesteerd worden natuurlijk.

Tegelijkertijd kennen de netbeheerders totaal geen efficiëntie in de uitvoering van hun taken door structureel wanbeleid.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

busscherski schreef op zondag 31 maart 2024 @ 07:53:
@Processorkoeler
Ik heb deze winter voor het eerst 0 gas gebruikt en alles op 2 airco's gedaan, eentje in de woonkamer en eentje op de overloop om het gewoon boven de 14 graden te houden, zonder werd het op de overloop en slaapkamer iets van 9 graden, niet echt gezond voor je huis.

En ok 0 gas en ja ik ben goedkoper uit, maar in kWh's tikte het toch behoorlijk aan inderdaad. Ik heb onlangs een jaarcontract afgesloten van 17 maart tot 17 maart 2025 met 1,16/m3 wellicht gaat de kachel toch nog aan aankomende winter als het echt echt koud wordt.

Bewust overigens vanaf 17 maart, aangezien ik dan precies het hele volgende stookseizoen mee pak en ik hield dagelijks de TTF bij en de gasprijs daalde maar (en dus de stroomprijs ook), maar ik zag rond 22 februari een stagnatie, toen heb ik het afgesloten. Achteraf precies goed. Een dag voor de laagste prijs in jaren.

[ Voor 30% gewijzigd door JDx op 31-03-2024 09:27 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Processorkoeler schreef op zondag 31 maart 2024 @ 01:24:
[...]

Heh je 'n tool om dat uit te rekenen? Ik heb zelf diverse rekensommetjes gemaakt, maar kom erop uit dat de terugverdientijd langer dan 20 jaar is. Nu ook net een driejarige gascontract voor 1,20/m3 en ik stook nog geen 200-300m3 per jaar. Voornamelijk airco aan bij thuiskomst en boven wordt er nauwelijks verwarmd.

Het dak is al na-geisoleerd maar ik weet niet precies hoe en wat. Verder zitten de meeste ruimtes aan de 'zijgevelkant'. Omdat ik niet veel stook is de investering van warmtepomp of wat anders vrij hoog denk ik, vandaar de spouwmuur optie.
Met een wp ga je van 1m3 gas naar 2-2,5kWh. Dus 30-40% besparing EN besparing van vastrecht

Om dat mogelijk te maken met isoleren moet je gemiddelde isolatiewaarde verdubbelen (incl. gas)

Nu komt meestal het tegenargument duur.
Maar GAS is echt duur:
- vastrecht
- nieuwe ketel
- onderhoud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
BarryH schreef op zondag 31 maart 2024 @ 09:31:
[...]

Met een wp ga je van 1m3 gas naar 2-2,5kWh. Dus 30-40% besparing EN besparing van vastrecht

Om dat mogelijk te maken met isoleren moet je gemiddelde isolatiewaarde verdubbelen (incl. gas)

Nu komt meestal het tegenargument duur.
Maar GAS is echt duur:
- vastrecht
- nieuwe ketel
- onderhoud
Is het niet zo dat in de post die je quote al gebruik wordt gemaakt van een warmtepomp (airco) voor verwarming?

Ik snap best dat het aanschaffen van een warmtepomp x/water voor het wegwerken van 200m3 tot 300m3 gasverbruik/jaar heel lastig financieel te verantwoorden is.

Vaak zal daar ook warm water in zitten, en of je dat nou via een warmtepomp x/water doet of via een wpb, het is wat mij betreft het duurste gedeelte van de overstap van gas naar elektra. Dat zelfs wanneer je het vastrecht meerekent.

Het voordeel van eventuele zonnepanelen is ook lastig mee te tellen, omdat het voordeel daarvan doorgaans al meegeteld wordt voor de tvt/evt winstgevendheid van de zonnepanelen.

Wij verwarmen zelf (tot grote tevredenheid) met airco en de investering voor warm water om van het gas af te gaan (wpb + eboiler) gaan wij op zich nooit terugverdienen. Wij vinden dat geen probleem omdat dat niet ons doel was, maar het is wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Sjamo
E boiler van MP
Eur 1000 voor kleine atag wpb
….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
BarryH schreef op zondag 31 maart 2024 @ 10:37:
@Sjamo
E boiler van MP
Eur 1000 voor kleine atag wpb
….
Ieder mens maakt daarin z'n eigen keuzes denk ik. Wij hebben, gezien ons verbruik van warm water, gekozen voor een wpb van 200ltr en een keukenboiler (welke functioneert als backup voor de wpb) van 30ltr.

Niet iedereen kan ook alles van de marktplaats zelf goed (!) installeren en niet ieders situatie is hetzelfde. Bovendien telt meer mee dan alleen de aanschafprijs denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
Sjamo schreef op zondag 31 maart 2024 @ 08:41:
[...]

Alleen wanneer het (volledig) vervangen gaat worden door het alternatief toch?
Ik snap niet wat je bedoeld.

Stookkosten bestaan bij @Processorkoeler iig uit zowel gas als elektriciteit. Die input heb je samen nodig voor een tvt berekening van isolatie maatregelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevineppo
  • Laatst online: 22:21
busscherski schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 15:30:
[...]
Een elektrische auto met een accu van 28 kWh is leuk als je vrijwel nooit de stad uit gaat. Ik weet dat er mensen zijn die zoiets als enige auto hebben. Maar ik denk dat het merendeel zoiets beschouwd als tweede auto in het huishouden.
Ik denk dat het hier gaat om een pre facelift IONIQ. Heeft een enkel fase lader dus komt sowieso al niet boven de 3.6kW op 3x25A. Die kan 70kW snelladen (dus zo vol met 28kWh capaciteit) en rijdt in de winter 160+ km ver op een lading. Ben er naar aan het kijken als vervanger voor onze huidige auto, prima als hoofd auto.

Niet perse oneens dat veel mensen het als "auto voor erbij" zouden bestempelen, maar blijf me toch wel verbazen over hoeveel kg aan batterij mensen mee zeulen elke dag in hun BEV om voor die ene rit naar de Costa 2x minder te hoeven stoppen om te laden...

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@kevineppo
Klopt hoor. Het ligt er aan waar je de auto voor gebruikt.
Als je echt alleen in de stad blijft kan een Dacia Spring of een oude BMW i3 ook.

Al kun je een grotere accu met meer vermogen snelladen. Dus meer km/h. Voor een road trip is 150 kW snelladen wel fijn. Of meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
Ivow85 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 08:56:
[...]

Want de grofweg 15% jaarlijkse nettowinst van de netbeheerders kon niet gereserveerd en/of geïnvesteerd worden natuurlijk.

Tegelijkertijd kennen de netbeheerders totaal geen efficiëntie in de uitvoering van hun taken door structureel wanbeleid.
Ze kregen geen toestemming om dat te investeren..
verder volledig eens, maar het kan nog erger kijk naar engeland waar het helemaal geprivatiseerd is en het ook nog leeggezogen is door de investeringsfondsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
busscherski schreef op zondag 31 maart 2024 @ 11:16:
[...]

Ik snap niet wat je bedoeld.

Stookkosten bestaan bij @Processorkoeler iig uit zowel gas als elektriciteit. Die input heb je samen nodig voor een tvt berekening van isolatie maatregelen.
Ik had je verkeerd begrepen en je hebt gelijk. Omdat je het verder niet specifiek benoemde dacht ik dat je het had over het verbruik van gas tov financieel nut lucht/water warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RulazZ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-09 19:56
busscherski schreef op zondag 31 maart 2024 @ 12:39:
@kevineppo
Klopt hoor. Het ligt er aan waar je de auto voor gebruikt.
Als je echt alleen in de stad blijft kan een Dacia Spring of een oude BMW i3 ook.

Al kun je een grotere accu met meer vermogen snelladen. Dus meer km/h. Voor een road trip is 150 kW snelladen wel fijn. Of meer.
Voordeel van de Ioniq is dat deze ook flink zuinig is (ik zit deze tijd van het jaar al gemiddeld rond de 13 kWh/100 km), dus met die 65kW kun je ruim 400 km/uur snelladen. En de kofferruimte valt me ook niet tegen, al kan het natuurlijk niet tippen aan een stationwagen. Wij hebben hem overigens wel als tweede auto (naast een PHEV stationwagen), al neemt de Ioniq nu wel de meeste kilometers voor zijn rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:05

pietje63

RTFM

Wij hebben een enphase-micro systeem voor zonnepanelen. Als ik de automaat van de panelen in de groepenkast uitschakel, dan is er geen koppeling tussen de panelen en het net meer. Gaan de panelen dan vanzelf uit / is het systeem dan spanningsvrij?

Onze dakkapel moet geschilder worden, en probeer een stappenplan te maken voor het demonteren van twee panelen..

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@pietje63 AC is dan spanningsvrij.
DC zal overdag de openklem spanning staan tussen de 2 DC kabels van het paneel. Afhankelijk van het type paneel meestal 30 of 40V. Daar krijg je geen klap stroom van. Sowieso als je netjes de connectoren loshaalt komt er geen metaal bloot te liggen.
Inderdaad eerst de automaat in de groepenkast uit doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:05

pietje63

RTFM

@busscherski dank, duidelijk. Is de openklem spanning te voorkomen, of gewoon iets waar je rekening mee moet houden

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
pietje63 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 21:24:
@busscherski dank, duidelijk. Is de openklem spanning te voorkomen, of gewoon iets waar je rekening mee moet houden
Ik zou het gewoon voorzichtig los trekken. Maar het is natuurlijk te voorkomen door het los te nemen als het donker is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JWT
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

Alleen het dak op gaan in het donker is weer minder handig lijkt me..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

De microomvormer(s) aangesloten laten zitten aan je paneel en hem (de microomvormer) aan de ac zijde losmaken. Afhankelijk van het type dat je heb is dit een andere kabel, maar kan volgens mij wel in alle gevallen.

[ Voor 2% gewijzigd door fenrir op 31-03-2024 23:13 . Reden: Iets verduidelijkt ]

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:11
Je kan een deken op je paneel leggen

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_g_e
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-09 18:16
Over zonnepanelen gesproken... weet er iemand een linkje naar de bedoeling achter energiebelasting? Uiteindelijk is het allemaal zonlicht. Ik stel me al zo'n ambtenaar voor die even komt innen, omdat je op een bankje in het park van een streepje voorjaarszon zit te genieten...

Maar zo werkt het gelukkig niet. Wel benieuwd naar de achterliggende gedachte achter deze belasting. Nog niet gegoogled...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

b_g_e schreef op maandag 1 april 2024 @ 18:10:
Over zonnepanelen gesproken... weet er iemand een linkje naar de bedoeling achter energiebelasting? Uiteindelijk is het allemaal zonlicht. Ik stel me al zo'n ambtenaar voor die even komt innen, omdat je op een bankje in het park van een streepje voorjaarszon zit te genieten...

Maar zo werkt het gelukkig niet. Wel benieuwd naar de achterliggende gedachte achter deze belasting. Not niet gegoogled...
Wat is je vraag nu precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli

Maar zo werkt het gelukkig niet. Wel benieuwd naar de achterliggende gedachte achter deze belasting. Not niet gegoogled...
Alle belasting is om gemeenschappelijke doelen te verwezenlijken die wij de maatschappij/overheid noemen. Historisch ontzettend interessant, er waren altijd stadsbelastingen en belastingen op vaarwegen en dat geldt ook nu nog voor bepaalde tunnels of in Zwitserland voor het Vignet. Ook zijn er belastingen geheven door provincies, bijvoorbeeld de opcenten. En dan natuurlijk de landelijke belastingen op energie zoals motorbrandstoffen maar ook gas en electra. Het doel lijkt mij enerzijds het genereren van inkomen voor de staat waarbij de gedachte 'de vervuiler betaalt' al vele jaren geldt (de teruggave energiebelasting is percentueel gunstiger voor weinig-verbruikers) en er zoals met zovele belastingen ook een politieke incentive wordt gegeven.
De salderingsregeling bijvoorbeeld (niet logisch maar de politiek durft het niet meer af te schaffen). Of geen wegenbelasting voor elektrische auto's idem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_g_e
Termy schreef op maandag 1 april 2024 @ 19:20:
[...]

Wat is je vraag nu precies?
Meestal is er zowel een doel als een verantwoording voor zo'n belasting. Ik was benieuwd of er ergens een leuk juridisch achtergrondverhaal te lezen is over (de geschiedenis van) de energiebelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_g_e
wheli schreef op maandag 1 april 2024 @ 20:31:
[...]

Alle belasting is om gemeenschappelijke doelen te verwezenlijken die wij de maatschappij/overheid noemen. Historisch ontzettend interessant, er waren altijd stadsbelastingen en belastingen op vaarwegen en dat geldt ook nu nog voor bepaalde tunnels of in Zwitserland voor het Vignet. Ook zijn er belastingen geheven door provincies, bijvoorbeeld de opcenten. En dan natuurlijk de landelijke belastingen op energie zoals motorbrandstoffen maar ook gas en electra. Het doel lijkt mij enerzijds het genereren van inkomen voor de staat waarbij de gedachte 'de vervuiler betaald' al vele jaren geldt (de teruggave energiebelasting is percentueel gunstiger voor weinig-verbruikers) en er zoals met zovele belastingen ook een politieke incentive wordt gegeven.
De salderingsregeling bijvoorbeeld (niet logisch maar de politiek durft het niet meer af te schaffen). Of geen wegenbelasting voor elektrische auto's idem.
Met het oog daarop zijn stroom van zonnecellen of een streepje zonlicht in het park dan niet belastbaar, lijkt me. Of ik zou benieuwd zijn naar een juridisch argument, dat daar wel voor spreekt. :) Dank voor de linkjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
Vervang het woord 'belastingen' even door 'bijdrage aan de samenleving' dan is het misschien duidelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b_g_e
Misschien ben ik gewoon op zoek naar een leuk boek over belastingen en daarmee een beetje off topic. Ik heb namelijk net "Galicische Wetten" van Philippe Sands uitgelezen over de oorsprong van de wetgeving over misdaden tegen de menselijkheid / genocide.

Zo kwam ik via de zonnepanelen op energiebelasting, gedachtenkronkel / associatief denken.

Ik ben helemaal voor het leveren van bijdragen aan de samenleving, trouwens. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-09 22:52

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Maar zo werkt het gelukkig niet. Wel benieuwd naar de achterliggende gedachte achter deze belasting. Nog niet gegoogled...
Wikipedia
Deze belasting is ingevoerd als onderdeel van de vergroening van het belastingstelsel door de twee paarse kabinetten. De heffing is budgetneutraal ingevoerd, dat wil zeggen tegelijkertijd met de invoering van de energiebelasting zijn de inkomstenbelastingen met een bedrag gelijk aan de opbrengst van de energiebelasting verlaagd. Het doel van de energiebelasting is een efficiënt gebruik van energie te stimuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
b_g_e schreef op maandag 1 april 2024 @ 20:40:
[...]
Met het oog daarop zijn stroom van zonnecellen of een streepje zonlicht in het park dan niet belastbaar, lijkt me. Of ik zou benieuwd zijn naar een juridisch argument, dat daar wel voor spreekt. :) Dank voor de linkjes.
Je moet hiet niet zoeken naar een juridisch argument. Als de politieke wil er is kan er een wet worden ingevoerd waarmee belasting kan worden geind. Voor zon in het park komen er allerlei praktische problemen bij kijken (moet je ook betalen als je onder een parasol zit?). Maar voor zonnepanelen is het best goed mogelijk om een belasting te innen aan de hand van de energieopbrengst. Sterker nog, de productie is al belast (met BTW), de opbrengst is alleen zodanig beperkt dat huishoudens onder de vrijstellinggsgrens vallen waardoor je het effectief niet betaalt. Als je netto teruglevert en daar iets aan verdient zou je de inkomsten ook moeten opgeven bij je inkomstenbelasting (maar dat doet niemand natuurlijk, is ook niet te doen om de winst daaruit te berekenen).
Productie die je direct zelf gebruikt is niet belast. Analoog aan andere zaken die je zelf produceert. De eieren van je hobbykippen zijn ook niet belast als je ze niet verkoopt.

Pagina: 1 ... 47 ... 80 Laatste