Dank voor je reactie! M.b.t. je eerste twee zinnen: Ik ben juist geïnteresseerd in een zo'n argument, omdat een regering geen willekeurige wetten kan invoeren die ingaan tegen bepaalde rechten en bepaalde jurisprudentie. Iets als de vraag of het juist is, dat de overheid belasting zou heffen over zelf opgewekte energie die ik via mijn eigen installatie in m'n wasmaschine stop past hier dan wel, toch?T-MOB schreef op maandag 1 april 2024 @ 21:45:
[...]
Je moet hiet niet zoeken naar een juridisch argument. Als de politieke wil er is kan er een wet worden ingevoerd waarmee belasting kan worden geind. Voor zon in het park komen er allerlei praktische problemen bij kijken (moet je ook betalen als je onder een parasol zit?). Maar voor zonnepanelen is het best goed mogelijk om een belasting te innen aan de hand van de energieopbrengst. Sterker nog, de productie is al belast (met BTW), de opbrengst is alleen zodanig beperkt dat huishoudens onder de vrijstellinggsgrens vallen waardoor je het effectief niet betaalt. Als je netto teruglevert en daar iets aan verdient zou je de inkomsten ook moeten opgeven bij je inkomstenbelasting (maar dat doet niemand natuurlijk, is ook niet te doen om de winst daaruit te berekenen).
Productie die je direct zelf gebruikt is niet belast. Analoog aan andere zaken die je zelf produceert. De eieren van je hobbykippen zijn ook niet belast als je ze niet verkoopt.
Qua duurzaamheid: De privatisering van de nutsbedrijven helpt ons voor geen meter hier. Als het gewoon bedrijven zonder winstoogmerk waren gebleven, zouden we ons de vraag niet hoeven stellen hoe om te gaan met zelf opgewekte energie. In "iedereen zelf energie opwekken" zit geen verdienmodel in het huidige systeem.
't Valt ook slecht na te gaan van buiten mijn woning als de 2.7 kW van het dak gewoon mijn (vaat)wasmaschine in gaat. Ik vind het dan wel interessant of je belasting zou gaan heffen over de installatie of over de interne kWh, waarvan buiten niemand iets ziet. Allemaal academisch. En soort van wel en niet on-topic hier.