Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
dunklefaser schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:02:
@Ronald.42 Niet te luchtig doen over de lucht dezer dagen, kan zwaar op je drukken :Y .
Maar serieus - zo'n Non-Dispersive IR sensor van sensirion (en anderen) is wel een knap staaltje laser optisch ingenieurswerk met een spektrochemische achtergrond.
Als ik het goed begrijp wordt gemeten hoeveel licht van een bepaalde golflengte er door het gas gaat en aan de hand daarvan wordt de concentratie bepaald.

Knap stukje techniek en knappe koppen die dat bedacht en uitgevoerd hebben.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Flipking94 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:11:
@IvoB2 betreffende Vlaanderen is dat niet helemaal waar. Ik heb een hypotheek 2j terug afgesloten die wel degelijk korting heeft gegeven op de intrestberekening doordat ik een EPC A heb. Goed voor de portemonnee dus, alhoewel de investeringen inderdaad zeer pittig zijn... :+
Dat ging dan uit van de financiële instelling want zelf heb ik deze ervaringen niet. Dus geen opgelegde standaard dat bij EPC x of y je z korting krijgt.
En het zal ook afhankelijk zijn van het tijdsgewricht waarin men de hypo afsloot.
In de zomer van 2019 sloot ik bv. een lening af aan 1,7% vaste rente voor een woning die op de buitenmuren na diende afgebroken te worden.
In december 2023 was de laagste rentevoet voor een woning met EPC B 3,75% en geen enkele financiële instelling gaf korting indien je dat zou omtimmeren naar een klasse A. In het laatste geval dan ook maar besloten zelf te financieren en geen hypotheeik op het pand te vestigen. In het eerste wel wat dat is lager dan de lange termijn inflatie dus gratis geld. De eerste woning werd op twee jaar tijd trouwens verbouwd naar EPC A (met blowertest) met een berekende waarde van 20 kWh/m² jaar.
Om tot A+ te geraken was, mijn mening, het sop de kool niet waard. Op die 1,7% kreeg je ook nergens een bijkomende korting wanneer je tot A geraakte. Uiteraard wel de nodige overheidspremies en periodieke verlaagde OV maar dat had niets met de lening te maken.

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 13-01-2024 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:11

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ronald.42 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:07:
[...]

Als ik het goed begrijp wordt gemeten hoeveel licht van een bepaalde golflengte er door het gas gaat en aan de hand daarvan wordt de concentratie bepaald.

Knap stukje techniek en knappe koppen die dat bedacht en uitgevoerd hebben.
Ik zie net dat de sensirion sensor misschien een PA (PhotoAcoustic) gebaseerde detectie gebruikt wat niet hetzelfde is als de geclaimde NDIR-detectie op de HUMA website - De PAsensoren voor CO2 zijn stukken goedkoper dan de normale NDIR-types (maar niet slechter) - maar dit is eerder een technische detail.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-06 18:33
@IvoB2 dan heb je hoogstwaarschijnlijk pech gehad met vergelijken. Ik heb nl voor mijn lening moeten bijlenen (aansluiting nutsvoorzieningen waren veel hoger dan gedacht) en heb mijn extra woonlening eind vorige maand (dec 2023) ook afgesloten aan een rentevoet van 3,51% bij KBC.

Eerste lening aan 2,3% in juni 2022, ook bij de kredietbank.

Een andere vraag hier. Ik heb driedubbel glas (ook wel gezien als HR+++ als ik dit zo lees), maar ik heb nog geen geld om al mijn ramen van gordijnen/lamellen te voorzien (40m2 aan ramen). Ik dacht aan een tijdelijke oplossing met een plakker van melkglas. Maar kan dit zomaar op mijn ramen geplakt worden en zoja, aan de binnenkant of buitenkant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:45
Flipking94 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:37:
Ik dacht aan een tijdelijke oplossing met een plakker van melkglas. Maar kan dit zomaar op mijn ramen geplakt worden en zoja, aan de binnenkant of buitenkant?
Dat zou ik even met de leverancier of fabrikant overleggen. Er is namelijk kans op thermische breuk door zoiets.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:22
@IvoB2 dan heb je hoogstwaarschijnlijk pech gehad met vergelijken. Ik heb nl voor mijn lening moeten bijlenen (aansluiting nutsvoorzieningen waren veel hoger dan gedacht) en heb mijn extra woonlening eind vorige maand (dec 2023) ook afgesloten aan een rentevoet van 3,51% bij KBC.

Eerste lening aan 2,3% in juni 2022, ook bij de kredietbank.

Een andere vraag hier. Ik heb driedubbel glas (ook wel gezien als HR+++ als ik dit zo lees), maar ik heb nog geen geld om al mijn ramen van gordijnen/lamellen te voorzien (40m2 aan ramen). Ik dacht aan een tijdelijke oplossing met een plakker van melkglas. Maar kan dit zomaar op mijn ramen geplakt worden en zoja, aan de binnenkant of buitenkant?
Ik zou even bij de bouwmarkt of IKEA kijken, voor weinig geld heb je prima gordijnen die als je ooit wel meer wilt uitgeven prima naar de kringloop kunnen voor een tweede leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Nou uiteindelijk kan ik niet zeggen pech gehad ge hebben want ik heb, zoals eerder geschreven, die hoge lening niet afgesloten en inmiddels zijn de rentevoeten weer aanzienlijk gedaald. Eerder geluk dat ik geen lening afsloot. :)
Maar in feite maakt het in dit topic geen verschil want de woningen zijn er niet meer of minder duurzaam door geworden. :)
Voor alle duidelijkheid, de opgegeven rentevoet was maar als duiding. Ik vergelijk de totale rentekost over de volledige looptijd en dan is de goedkoopste % finaal niet altijd de voordeligste keuze in totaliteit.

Over gordijnen of afplakken ramen kan ik je geen advies geven want ik heb nergens gordijnen hangen (vind het stofvangers) en ook nergens folie op de ramen (grote raampartijen zijn Ug 0,6 W/m² en de andere Ug 0,8 W/m²). Voor de grote raampartijen zit aan de buitenzijde verticale half doorzichtige screens en voor de overige ramen volhouten draailuiken met een Franse regelbare sluiting en dat voldoet prima.

[ Voor 40% gewijzigd door IvoB2 op 13-01-2024 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08:18
in de nederlandse situatie kregen we net voldoende hypotheekrente korting dat het nieuwe energielabel 1 jaar terugverdientijd had

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Warmte uit de muur

Welke warmte levert uw verwarmingssysteem? (volgens Feenstra)

Een gewone [HT] cv-radiator levert tot ongeveer 80% convectiewarmte en 20% stralingswarmte.
Vloerverwarming geeft zo’n 30% convectiewarmte en 70% stralingswarmte.

En nu komt het:
Infraroodwarmte uit een wandpaneel bestaat voor ongeveer 10% uit convectiewarmte en voor 90% uit stralingswarmte.

Zij bieden de IR-"warmtewanden" alleen voor een select "publiek" in het kader van "projecten" aan.

"Omdat de kosten van aanschaf, installatie en verbruik relatief hoog zijn,
is wandverwarming bij Feenstra nog niet verkrijgbaar voor individuele woningen."

Wie betaalt het relatief hoge verbruik?

En dan deze zinloze poll:
Hoe denkt u over wandverwarming?
Antwoorden
  • Zodra het voor consumenten beschikbaar is, vraag ik een offerte aan.
  • Het klinkt interessant, maar ik moet het in de praktijk nog zien.
  • Dat wordt een enorme verbouwing, ik begin er niet aan.
  • Ik ben heel tevreden over mijn huidige verwarmingssysteem, dat verander ik niet.
Mijn mening: Dit is veel te duur in aanschaf, installatie en vooral in BEDRIJF
en waarschijnlijk niet duurzaam.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78739

Wij hebben muurverwarming, dankzij kouwelijke gepensioneerde buren aan beide zijden :P Doordat onze kamertemperatuur 19 graden is krijgen we altijd warmte van hen (23 graden of zo).

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 14-01-2024 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
dunklefaser schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:24:
Wie betaalt het relatief hoge verbruik?
In bepaalde gevallen de bewoner waar het geïnstalleerd werd en zoals je hiervoor kan lezen in bepaalde gevallen de buren. :+

En hoe je het ook draait of keert of in de markt wil zetten COP1 is nooit de meest duurzame noch de goedkoopste oplossing.
En wanneer men de eigen woonruimte zo hard moet opstoken dat de buren er kunnen van "meegenieten" kan je ook in vraag stellen of dat dan zo duurzaam is. Er zal dan immers niet alleen een deel van de gebruikte energie naar de eigen woning en deze van de buren gaan maar doorgaans ook verdwijnen doorheen de vrije buitenmuren. Een woning zonder enige buitenmuur is hoogst uitzonderlijk en ook niet aan te raden.

[ Voor 33% gewijzigd door IvoB2 op 14-01-2024 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-06 17:49
@dunklefaser slecht plan.
Die infraroodverwarming is nuttig als je heel lokaal wil verwarmen (b.v. paar uur per dag in een werkkamer van 14 graden werken met een infraroodpaneel van 100W onder je bureau). Maar niet voor grote leefruimtes waarin je heen en weer beweegt en overal comfort wil.

Verbaas me over deze activiteiten. COP1 verwarming is allang verboden toch?

(kleine goedgeisoleerde appartementen is wellicht anders)

[ Voor 7% gewijzigd door BarryH op 14-01-2024 13:57 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
  • Laatst online: 08:22
BarryH schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:56:
@dunklefaser slecht plan.
Die infraroodverwarming is nuttig als je heel lokaal wil verwarmen (b.v. paar uur per dag in een werkkamer van 14 graden werken met een infraroodpaneel van 100W onder je bureau). Maar niet voor grote leefruimtes waarin je heen en weer beweegt en overal comfort wil.

Verbaas me over deze activiteiten. COP1 verwarming is allang verboden toch?

(kleine goedgeisoleerde appartementen is wellicht anders)
Cop1 centrale verwarming is niet conform het bouwbesluit, dus de oplichters van ti-green en aanverwanten zijn verkeerd bezig.

Decentraal geregelde cop1 mag wel. Positief dat Feenstra selectief is, er is wel een plek voor, maar die is maar zeer beperkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

IR is ook goed voor een badkamer tijdens het wassen/afdrogen/aankleden, dat duurt ook niet zo lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wanneer je dat niet kan volhouden zonder extra verwarming kan je evengoed een COP1 elektrische blazer van een dertig euro zijn daar werk laten doen.
Heb je ook nog het voordeel dat je je niet moet wassen, afdrogen en aankleden op dezelfde plek onder een paneeltje.

[ Voor 29% gewijzigd door IvoB2 op 14-01-2024 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

IvoB2 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 14:03:
Wanneer je dat niet kan volhouden zonder extra verwarming kan je evengoed een COP1 elektrische blazer van een dertig euro zijn daar werk laten doen.
Heb je ook nog het voordeel dat je je niet moet wassen, afdrogen en aankleden op dezelfde plek onder een paneeltje.
Dat hebben wij nu staan, maar eigenlijk gebruiken we het amper.

Gelukkig heeft de EPC-keurder dat niet gezien, anders strafpunten! :P

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 14-01-2024 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Anoniem: 78739 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 14:06:
[...]
Dat hebben wij nu staan, maar eigenlijk gebruiken we het amper.
Dat heb je nog het extra voordeel dat het, naast goedkoper te zijn in aankoop, ook nog in andere ruimtes kan gebruikt worden of opgeborgen worden en niet vasthangt aan één bepaalde ruimte/oppervlakte.

Aan een duurdere oplossing die nadien amper gebruikt wordt heb je ook niet veel.

Afhankelijk van de keurder krijg je voor een bijverwarming (die dus niet als hoofdverwarming gebruikt wordt of je "stelt" gewoon dat ze niet als hoofdverwarming gebruikt wordt) geen strapunten.

En dat verzin ik niet zelf maar is een recente concrete situatie waar de reële hoofdverwarming een speksteenkachel in de leefruimte was (waarbij de stijgende warmte via het systeem D verspreid werd naar de andere ruimten binnen de woning) maar, op aanraden van de EPC keurder zelf, werd opgegeven als hulpverwarming waarbij de WP met L/L binnenunits als hoofdverwarming werd genoteerd.

[ Voor 38% gewijzigd door IvoB2 op 14-01-2024 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Citaat (en hiermee begint de webpagina): "De meeste mensen in Nederland verwarmen hun huis met een cv-ketel en radiatoren. Dat doen we al zó lang, dat we ons bijna niet kunnen voorstellen dat er ook andere mogelijkheden zijn om het in huis aangenaam warm te maken. In dit artikel maakt u kennis met een bijzondere verwarmingstechniek: stralingswarmte."

Wat ik idd mis in het verhaal dat de stralingswarmte alleen voor plaatselijke verwarming
bedoelt en geschikt is. Of het is heel goed verstopt.
Verder lijkt me de betreffende webpagina eerder een marketingtechnische proefballon
en bevat nog niet eens hete lucht :+ O-) .

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 14-01-2024 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
dunklefaser schreef op zondag 14 januari 2024 @ 14:14:
Citaat (en hiermee begint de webpagina): "De meeste mensen in Nederland verwarmen hun huis met een cv-ketel en radiatoren. Dat doen we al zó lang, dat we ons bijna niet kunnen voorstellen dat er ook andere mogelijkheden zijn om het in huis aangenaam warm te maken. In dit artikel maakt u kennis met een bijzondere verwarmingstechniek: stralingswarmte."

Wat ik idd mis in het verhaal dat de stralingswarmte alleen voor plaatselijke verwarming
Verder lijkt me de betreffende webpagina eerder een marketingtechnische proefballon
Echt verstopt staat het niet.
Een belangrijk voordeel van deze nieuwe vorm van verwarmen is dat we er personen en objecten snel en gericht mee kunnen ‘opwarmen’
Een paneel kan een eigen thermostaat hebben, een geavanceerde bewegingsmelder (waardoor de verwarming alleen werkt wanneer er iemand in de ruimte is) of een simpele aan-/uitknop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Wolly Niet echt verstopt maar dan wel goed gecamoufleerd:
Henk & Ingrid lezen & begrijpen?: "belangrijk voordeel", "nieuwe vorm", "snel & gericht"
"Eigen! thermostaat", "geavanceerde bewegingsmelder" of "simpele aan-/uitknop" (=goedkope uitvoering)
dit is de toekomst van verwarmen!
In mijn ogen is dit niet veel meer dan geavanceerde? marketing prietpraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-06 06:42
Zie bovenstaande post van mij enkele weken geleden. Heel nieuwbouwhuis met alleen maar IR panelen...

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
wheli schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:14:
[...]

Zie bovenstaande post van mij enkele weken geleden. Heel nieuwbouwhuis met alleen maar IR panelen...
Edit: ik zie dat funda linkje niet meer werkt: https://www.funda.nl/42396929

[ Voor 6% gewijzigd door wheli op 14-01-2024 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
dunklefaser schreef op zondag 14 januari 2024 @ 17:44:
@Wolly Niet echt verstopt maar dan wel goed gecamoufleerd:
Henk & Ingrid lezen & begrijpen?: "belangrijk voordeel", "nieuwe vorm", "snel & gericht"
"Eigen! thermostaat", "geavanceerde bewegingsmelder" of "simpele aan-/uitknop" (=goedkope uitvoering)
dit is de toekomst van verwarmen!
In mijn ogen is dit niet veel meer dan geavanceerde? marketing prietpraat.
Ik denk dat je Henk en Ingrid onderschat. Het artikel bevat genoeg aanwijzigingen dat het in bepaalde situaties toepasbaar is onder bepaalde voorwaarden.

Hier nog een clue.
Dat kan handig zijn om bijvoorbeeld een studeerkamer te verwarmen. Infraroodverwarming kost in zo’n geval weinig energie, omdat we de lucht niet hoeven te verwarmen. Een basistemperatuur van 18 graden is voldoende.

[ Voor 16% gewijzigd door Wolly op 14-01-2024 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Wolly Dit is naar mijn mening een zinvolle toepassing - plaatselijk, gericht en qua tijd beperkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Hoezo?
Je dient dus eerst de volledige ruimte tot 18°C op te warmen om dan COP1 te gaan bijverwarmen met dat paneel? _O- _O- _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
IvoB2 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 23:05:
[...]

Hoezo?
Je dient dus eerst de volledige ruimte tot 18°C op te warmen om dan COP1 te gaan bijverwarmen met dat paneel? _O- _O- _O-
Ik lees het meer als met cop1 even het koude randje eraf halen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-06 21:58
Iemand hier die met de VvE zonnepanelen heeft gelegd?
Ervaringen met aansluiten bij energiecoöperaties ook geïnteresseerd hier.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
dunklefaser schreef op zondag 14 januari 2024 @ 14:14:

Met die eerste alinea wordt zelfs gesuggereerd dat het een convententionele verwarmingsinstallatie (CV-ketel en radiatoren) vervangt. De helft van de doelgroep staat hiermee al op het verkeerde been.

Ik ben het met je eens: marketingtechnische proefballon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-06 11:44
Na de vaste terugleverkosten een volgende "proefballon" in de energietransittie in relatie tot netcongestie:

Gratis stroom in de zomer op weekendmiddagen.
Betaald en geleverd door zonnepaneelbezitters :-(

https://www.nu.nl/economi...kendstroom-is-gratis.html

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CvP_tweakers schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:23:
Na de vaste terugleverkosten een volgende "proefballon" in de energietransittie in relatie tot netcongestie:

Gratis stroom in de zomer op weekendmiddagen.
Betaald en geleverd door zonnepaneelbezitters :-(

https://www.nu.nl/economi...kendstroom-is-gratis.html
Het lijkt er op dat een variabel contract in NL hetzelfde is als een dynamisch contract in BE. Bij ons in BE schommelt een variabel contract per maand of zo. Je kan er toch voor kiezen welk type contract je wilt?

En anders volop airco gebruiken, maar in een goed geïsoleerd huis met zonnewering haalt dat niet zo veel uit. Is er een manier om een deel van je opgewekte energie te gebruiken? Een deel van je zonnepanelen afdekken met doeken? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ja, dit ga je idd krijgen met het overschot aan PV stroom in de zomer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:13

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wat is daar :-( aan? Zonnepanelen zorgen over de hele linie voor lagere prijzen, mag dat dan niet doorberekend worden?
Het is juist goed dat dat overschot (want dat is er echt) beter benut gaat worden.

Ik heb het hele jaar "gratis" stroom omdat ik mag salderen. Dat wordt ook door de niet-zonnepaneelbezitters betaald.

@Anoniem: 78739 Het gaat niet over terugleveren en het geldt voor iedereen, ook mensen zonder zonnepanelen. Mensen met zonnepanelen hebben hier sowieso al weinig aan omdat die op dat moment toch al veel meer opwekken dan ze verbruiken (als de zon schijnt tenminste).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maasluip schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:10:
Wat is daar :-( aan? Zonnepanelen zorgen over de hele linie voor lagere prijzen, mag dat dan niet doorberekend worden?
Het is juist goed dat dat overschot (want dat is er echt) beter benut gaat worden.

Ik heb het hele jaar "gratis" stroom omdat ik mag salderen. Dat wordt ook door de niet-zonnepaneelbezitters betaald.

@Anoniem: 78739 Het gaat niet over terugleveren en het geldt voor iedereen, ook mensen zonder zonnepanelen. Mensen met zonnepanelen hebben hier sowieso al weinig aan omdat die op dat moment toch al veel meer opwekken dan ze verbruiken (als de zon schijnt tenminste).
In BE is er geen saldering voor wie de voorbije jaren een installatie geplaatst heeft. Het zou wel extra sneu zijn als wij voor een duurzame investering extra zouden moeten betalen, terwijl gezinnen die geen duurzame investeringen doen er van profiteren (en ja, ten tijde van subsidies en terugdraaiende teller was het andersom).

Edit: nu 0 opbrengst door de sneeuw :P (de eerste keer voor ons)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 17-01-2024 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Het heeft weinig zin om geld uit te geven en te stimuleren om energie te produceren op tijdstippen waar niemand het gebruikt, ook al is het nog zo duurzaam, dat is verspilling van geld en moeite. Dan kan je beter dat geld investeren in duurzame projecten die vooral stroom in de winter produceren, zoals wind, of in landen waar nog geen PV overschot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Daarom dat het handig zou zijn om je productie 'af te toppen', maar ik denk dat daar geen gemakkelijke manier voor bestaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:54
Dreamvoid schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:21:
Het heeft weinig zin om geld uit te geven en te stimuleren om energie te produceren op tijdstippen waar niemand het gebruikt, ook al is het nog zo duurzaam, dat is verspilling van geld en moeite. Dan kan je beter dat geld investeren in duurzame projecten die vooral stroom in de winter produceren, zoals wind, of in landen waar nog geen PV overschot is.
Ook in NL is 95% van de tijd nog geen PV overschot.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10-05 12:31
Anoniem: 78739 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:24:
Daarom dat het handig zou zijn om je productie 'af te toppen', maar ik denk dat daar geen gemakkelijke manier voor bestaat.
Misschien dat ik je verkeerd begrijp, maar dat is toch heel simpel?
Dat doe ik hier al, de omvormer van mij kan 25 kW leveren, maar ik heb maar 3x25 A zekeringen.
Dus die omvormer is begrenst op 17 kW door mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

annespruit1980 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:29:
[...]

Misschien dat ik je verkeerd begrijp, maar dat is toch heel simpel?
Dat doe ik hier al, de omvormer van mij kan 25 kW leveren, maar ik heb maar 3x25 A zekeringen.
Dus die omvormer is begrenst op 17 kW door mij.
Dus bij een dynamisch contract in de zomer gewoon lichtere zekeringen gebruiken? Dan wel jammer van de lagere opbrengst 's ochtends en 's avonds. Het aftoppen zou realtime moeten kunnen.

In mijn EPC-rapport stond om het gebruik van koeling te vermijden, wegens het hoge energieverbruik. Dan veranderen ze beter ook die aanbeveling, ook voor mensen zonder zonnepanelen (maar dan wel enkel overdag, zoals wij doen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
Effectief gebeurt dit vanzelf als de netspanning te hoog wordt.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Anoniem: 78739 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:32:
Dan wel jammer van de lagere opbrengst 's ochtends en 's avonds.
In de ochtend en avond is de opbrengst veel lager, je moet wel heel serieus overdimensioneren om daar opbrengst kwijt te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:13

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Anoniem: 78739 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:17:
[...]

In BE is er geen saldering voor wie de voorbije jaren een installatie geplaatst heeft. Het zou wel extra sneu zijn als wij voor een duurzame investering extra zouden moeten betalen, terwijl gezinnen die geen duurzame investeringen doen er van profiteren (en ja, ten tijde van subsidies en terugdraaiende teller was het andersom).
Maar dit gaat over Nederland, dus de situatie in België is helemaal niet van belang (behalve als je wil theoriseren over hoe het zou zijn als dit ook in België wordt doorgevoerd).

Ik weet niet wat je in België allemaal moet investeren, maar in Nederland is het neerleggen van zonnepanelen, met of zonder saldering, gewoon financieel positief. Ook als je in de zomer in het weekend 13 cent voor je stroom moet betalen, want je neemt dan al vrijwel geen stroom af.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10-05 12:31
Anoniem: 78739 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:32:
[...]
Dus bij een dynamisch contract in de zomer gewoon lichtere zekeringen gebruiken? Dan wel jammer van de lagere opbrengst 's ochtends en 's avonds. Het aftoppen zou realtime moeten kunnen.

In mijn EPC-rapport stond om het gebruik van koeling te vermijden, wegens het hoge energieverbruik. Dan veranderen ze beter ook die aanbeveling, ook voor mensen zonder zonnepanelen (maar dan wel enkel overdag, zoals wij doen).
Nee, de omvormer is begrenst op 17 kW. 's Ochtends en 's avonds komt er minder stroom van de panelen, dus dan geeft de omvormer dat maximaal door ( zolang het onde de 17 kW blijft hier ).
Meestal is het alleen midden in de zomer om zeg 13 u dat de omvormer minder geeft dan hij zou kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
assje schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:28:
Ook in NL is 95% van de tijd nog geen PV overschot.
Maar dan is er ook geen probleem - PV producenten krijgen dan 95% van de tijd geen nulprijs. Of die prijs hoog genoeg is, dat is natuurlijk een ander verhaal - als stroomproducent zie je nou eenmaal graag hoge prijzen, als consument graag lage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Solaredge gaat 'negatieve tariefoptimalisatie' invoeren in 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Anoniem: 78739 Modbus Sunspec wordt intussen breed ondersteund. Elke domotica kan dan de omvormer besturen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Een beetje moderne PV omvormer heeft totaal geen probleem om de productie aan te passen aan het verbruik van het ogenblik.
Hoe dacht je dat anders een off grid systeem, waar je overproductie niet het net op kan, ongehinderd zijn werk doet?
Zelfs in mijn huidige systeem, toch al enkele jaren oud, is dat gewoon een digitale "knop" "no grid export allowed".

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 17-01-2024 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

IvoB2 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:02:
[...]

Een beetje moderne PV omvormer heeft totaal geen probleem om de productie aan te passen aan het verbruik van het ogenblik.
Hoe dacht je dat anders een off grid systeem, waar je overproductie niet het net op kan, ongehinderd zijn werk doet?
Hoe gaat dat dan concreet in zijn werk? Ik heb een recente Huawei en kan helemaal niets instellen in de web-interface.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Bij een omvormer geschikt voor off grid is dat gewoon standaard.
Daar kan je als gebruiker ook zowat alle parameters opvolgen en er als gebruiker op ingrijpen.
Zo'n systeem blijft zelfs, mits de nodige hardware aanwezig is, doorwerken wanneer het net uitvalt (wat bij een standaard netgekoppelde PV installatie ook niet het geval is want ook al is er ruim voldoende zon geen net = geen PV productie).

Daarbuiten heb je PV omvormers die mee op- en afschakelen naargelang het verbruik (uiteraard binnen de limieten van de productie). Oudere (en/of goedkopere) omvormers schakelen zich uit veiligheid standaard gewoon helemaal uit naargelang de spanning wanneer ze de productie nergens meer kwijt kunnen.

Bij Huawei wordt ergens centraal in China beslist wanneer je omvormer zich al dan niet uitschakelt en laat men dat niet over aan de gebruiker. :+ :P

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 17-01-2024 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Laatst online: 09:52
[...]

Zelfs in mijn huidige systeem, toch al enkele jaren oud, is dat gewoon een digitale "knop" "no grid export allowed".
Off grid en on grid zijn toch wel twee verschillende situaties.

In een off-grid situatie (met een accu) zal de omvormer communiceren met de acculader (of zelfs in één fysieke unit zitten). Als de accu lader rapporteert "hey de accu begint vol te raken, ik verminder de laadstroom" zal de omvormer deraten zodat er minder energie geproduceerd wordt, en dat langzaam afbouwen naar 0 watt tot de accu helemaal vol is.

Bij on-grid zal de omvormer toegang moeten hebben tot de verbruiksinformatie van de woning. Dat kan op een paar manieren, bijvoorbeeld een connectie met een slimme meter, maar het kan ook met CT-klemmen op de stroomtoevoerleiding van de woning. De omvormer weet dan of de woning stroom opneemt uit het net, of teruglevert aan het het (of precies in evenwicht is en op 0 watt staat). Op basis van de die data kan de omvormer dan deraten zodat het eigen verbruik van de woning wordt gedekt met zonne-energie, maar er geen energie aan het net wordt teruggeleverd.

Netgekoppelde huisaccu's werken doorgaans op dezelfde manier. Ook die willen de beschikking hebben over de nettoverbruiksdata van de woning. Op die manier kunnen ze zich opladen als er een energie-overschot is (en het terugleveren aan het net zodoende wordt beperkt) en zich kunnen ontladen als er een energie-tekort is (het betrekken uit het zodoende ook wordt beperkt).

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Anoniem: 78739 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:05:
[...]

Hoe gaat dat dan concreet in zijn werk? Ik heb een recente Huawei en kan helemaal niets instellen in de web-interface.
AUijtdehaag in "Voorkomen dat zonnepanelen terugleveren"

Zelf snap ik er helemaal niets van (want ik kan niet coderen etc) maar vind het reuze interessant :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:45
Dan moet je omvormer wel een verbinding hebben met de slimme meter, of op een andere manier weten wat er het het net op gaat.
99% van de omvormers weet dat helemaal niet.
Bij mijn SMA kan dat wel, maar dan moet ik er een hele dure Sunny Home Manager 2.0 van € 600 :o ) bij kopen, dus dat doen we maar even niet.
Alternatief is iets op een domotica-servertje bouwen wat de slimme meter uitleest en dan via Modbus de PV-inverter aanstuurt. Maar dat is bepaald geen oplossing voor Jan Modaal.

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 17-01-2024 16:58 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Andrehj schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:56:
[...]

Dan moet je omvormer wel een verbinding hebben met de slimme meter, of op een andere manier weten wat er het het net op gaat.
99% van de omvormers weet dat helemaal niet.
Bij mijn SMA kan dat wel, maar dan moet ik er een hele dure Sunny Home Manager 2.0 van € 600 :o ) bij kopen, dus dat doen we maar even niet.
Alternatief is iets op een domotica-servertje bouwen wat de slimme meter uitleest en dan via Modbus de PV-inverter aanstuurt. Maar dat is bepaald geen oplossing voor Jan Modaal.
Dan heb je idd een energiemeter nodig. En dat moet helemaal niet zo duur zijn als het spul van SMA.
De mijne heeft bv. een verkoopprijs van een 100€.
En de overgrote meerderheid van de omvormers zijn idd gekocht op basis van de goedkoop en niet op basis van performance.
Maar zelfs de goedkoopste omvormer kan aan/uit afgeschakeld worden al is het maar omdat dit een verplichte veiligheid is.

Men heeft altijd de keuze: anticiperen of ondergaan. Beiden hebben hun voor- en nadelen maar een ding is zeker: er alleen over jammeren lost zeker niets op.

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 17-01-2024 17:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Maasluip schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:36:
[...]
Ik weet niet wat je in België allemaal moet investeren, maar in Nederland is het neerleggen van zonnepanelen, met of zonder saldering, gewoon financieel positief. Ook als je in de zomer in het weekend 13 cent voor je stroom moet betalen, want je neemt dan al vrijwel geen stroom af.
Dat is in België niet anders hoor. :)
Mensen klagen en zagen nu eenmaal graag. Is het niet over het weer of de politiek dan zijn zonnepanelen ook een mooi uitgangspunt om er op los te ranten.
Anders makkelijk zat, wie het niet zit zitten blijft ervan af of legt de boel gewoon stil en schakelt terug over naar het net en fossiel.

En hier in Vlaanderen rekenen ook steeds meer energieleveranciers vaste kosten aan (op basis van het omvormervermogen) voor prosumenten die nog wensen te salderen. Lijkt me ook niet meer dan eerlijk want de kosten die de energieleverancier daar voor aangerekend krijgt worden anders verdeeld over de klanten die geen panelen hebben en de klanten die niet salderen.
Wie het daar niet mee eens is heeft ook een paar oplossingen:
- Van leverancier wisselen (zolang het nog kan).
- Zich loskoppelen van het grid.
- Zijn energiestromen zelf beheersen.
- Niet meer salderen en een dynamisch contract afsluiten en betalen voor wat men on the spot verbruikt en/of injecteert.
- En voorlopig de makkelijkste: niet meer salderen en een variabel contract afsluiten waarbij men iedere maand zijn effectieve netafname betaalt en een vergoeding krijgt voor wat men periodiek op het net injecteert.

Het probleem zit ook in eerste instantie niet bij de productie van PV maar in het salderen waarbij een veel te grote groep energie op het net blijft zetten waar op dat ogenblik geen vraag naar is en in de winter massaal die energie terug opvraagt aan een kostprijs tijdens periodes dat er nauwelijks vraag naar was.
Wie niet begrijpt dat er iets schort aan deze logica en de normale gang van zaken heeft tijdens de lessen basis rekenkunde en economie toch niet goed opgelet.
Je kan niet iets gebruiken voor "opslag" en virtuele verschuiving tussen vraag en aanbod via een medium dat daar fysiek niet toe in staat is. Energie opslaan op een elektriciteitsnet en diezelfde stroom later terugleveren wanneer de vraag groter is dan het aanbod is tot nu toe nog niemand gelukt. In de praktijk komt het erop neer dat men tijdens periodes van overproductie (what's in a name?) die energie ergens moet dumpen (hij kost dus niets meer of je krijgt er zelfs geld op toe) en dat men bij een grote vraag en een lage PV productie (zoals een dag als vandaag) op een andere wijze die energie moet produceren.
Daar hangt uiteraard een kostenplaatje aan. En het is maar normaal dat de veroorzaker van die kost er minstens gedeeltelijk voor opdraait en niet blijft afschuiven naar de anderen.

[ Voor 65% gewijzigd door IvoB2 op 17-01-2024 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19-06 16:36
Even een vraagje (en dacht, kan vast wel zonder eigen topic). Wat te doen met de snelheid van de circulatiepomp van een verwarmingssysteem?
Ik heb een (elektrische) CV, met radiatoren. De meeste radiatoren staan op 'ster-stand', behalve in één kamer waar ze (ver) open staan. De watertemperatuur is ongeveer 40gr.

Ik kan de circulatiepomp op 3 standen zetten, maar weet eigenlijk niet wat het effect is en wat slim is.
Ik heb beide uiterste standen geprobeerd en (behalve geluid) niks gemerkt van de verandering.

Iemand heeft me verteld dat de hoogste/snelste stand vooral is voor hoog-temperatuur verwarming, dus niet bij mij van toepassing en dat ik dus net zo goed de laagste/langzaamste stand kan gebruiken (is minder 'herrie'). Klopt dat?

Ik heb zelf proberen te redeneren dat de laagste stand zou kunnen zorgen voor meer tijd om de warmte van het water af te staan aan de omgeving en het dus warmer zou zijn, maar andersom, bij de hoogste stand wordt het water constant (meer) verwarmd en komt er juist sneller nieuw warm water in de radiatoren en zou dat dus meer warmte geven.
Maar zoals gezegd, ik heb geen merkbaar verschil gemerkt (maar misschien te kort geprobeerd, enkele uren). Dus ik ben benieuwd wat het beste is en waarom, of dat het met water van 40gr echt niet uitmaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Greenwashing wordt nu officieel verboden in Europa: https://www.standaard.be/cnt/dmf20240117_96891954

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Mijn auto is al sinds 1997 hartstikke groen, is 98,4% recyclebaar en heeft zelfs een groen Duits milieuplakkaat op de voorruit zitten.

Ondanks dat verbod wordt hij morgen gewoon weer gewassen :+
Ze kunnen me wat met die EU :p

Maar zonder dollen, helemaal goed dit.

Gaat nog leuk worden voor bijvoorbeeld die Samsung Eco Bubble wasmachines, als er iets niet duurzaam was waren het die dingen wel (een paar generaties geen idee hoe het nu is), er zijn er ladingen gesneuveld net buiten de garantie door een ontwerpfout. Lekker milieuvriendelijk dus.

Benieuwd of en hoe ze dat "net zero" gewauwel bij bijvoorbeeld de F1 gaan aanpakken, stoort me mateloos aan die borstklopperij terwijl ieder zinnig mens weet dat zo'n hele kermis iedere 2 weken de wereld overvliegen altijd een gigantische impact heeft.
Dan kan je nog zo 1 keertje biobrandstof in de generatoren gooien maar dan hoeft er echt niet gedaan te worden alsof ze slechts madeliefjes uitstoten.
Mij hoor je echt niet janken over dat soot sporten, sterker nog ik kijk er graag naar maar dat hypocriete "kijk mij eens groen deugen" modieuze sausje mag er wel af.
Paal en perk stellen aan die offset truukjes werd ook hoog tijd.

Een verhelderende podcast over die CO2 compensatie certificatenhandel:
https://www.vpro.nl/argos...-het-klimaat-deel-2~.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-04 16:06

murphsy

Product Monkey

Al het glas in onze woning geïnspireerd dinsdag. We hebben drie verschillende soorten glas, afhankelijk van het jaar van de (uit)bouw.

Het meeste is 1998 HR glas met U 1.6.
Er is nog wat 2008 HR++ glas, maar met een dunne spouw. U 1.4.
En een paar ‘rapid’ glazen, moeilijk leesbaar want met een barstenpatroon. Geschat op U 1.7.

Het is ongeveer 70% van het muur oppervlak op de begane grond.

De glaszetter is ook langs geweest en hij kan op z’n best er HR++ ‘clima’? glas inzetten met een U van 1.0 én kunststof afstandhouders. Triple glas gaat met de kozijnen helaas niet passen, 1998 was net te vroeg als bouwjaar.

Heel benieuwd naar de offerte, op de begane grond lijkt de winst qua energieverlies me vrij fors. In principe is de hele achtergevel glas, en de voorgevel op een dunne strook bakstenen na ook. Van 1.4-1.6 naar overal 1.0. Klinkt niet gek.

Glaszetter was fijn en meedenkend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

@Truus01 kan je toevallig de temperatuur van je retour water meten? Dan kan je zien welke stand het meeste warmte afgifte oplevert.

In principe wil je je retour zo koud mogelijk. Maar de afgiftecapaciteit van je verwarming (totaal) bepaalt of je daarvoor sneller of langzamer wilt doorvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
murphsy schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:37:
De glaszetter is ook langs geweest en hij kan op z’n best er HR++ ‘clima’? glas inzetten met een U van 1.0 én kunststof afstandhouders. Triple glas gaat met de kozijnen helaas niet passen, 1998 was net te vroeg als bouwjaar.
Standaard triple glas met kunststof afstandhouders heeft doorgaans een U-waarde van 0.6.
Standaard dubble glas (volgens de hedendaagse standaarden) een U-waarde van 1.1, de kunststof afstandhouder brengt dat tot 1.0.

Maar je hebt ook dubbelglas met kunststof afstandhouders en gevuld met edelgas waardoor je met dubbel glas een U-waarde van 0.8 bereikt.
Je zou in de bestaande kozijnen dus ook nog een offerte kunnen vragen voor glas met een U-waarde van 0.8 (onder voorbehoud dat de kozijnen een goede U-waarde hebben).
Voor gans de bouw (met uitzondering van de vloer tot plafond ramen welke uitgevoerd zijn in triple glas in nieuwe kozijnen) bedroeg het verschil tussen dubbel glas 1.0 en 0.8 destijds 250€ (alhoewel dat uiteraard geen garantie is voor vandaag.
Na wat onderhandelen was het verschil in prijs tussen dubbel glas met een U-waarde van 1.0 en triple glas met een waarde van 0,6 nul euro (maar gezien je geen nieuwe kozijnen wil/kan plaatsen heb je daar zelf weinig aan).

Naast het glas zelf is ook de U-waarde van de kozijnen van belang.
Het heeft weinig zin hoogwaardig (en duur) isolerende beglazing te plaatsen in kozijnen met een lage U-waarde.
Soms is even doorbijten om het geheel een upgrade te geven dan her en der wat kosten doen waardoor je geheel minder efficiënt blijft.

[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 18-01-2024 12:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:28
IvoB2 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 12:41:
[...]
Het heeft weinig zin hoogwaardig (en duur) isolerende beglazing te plaatsen in kozijnen met een lage U-waarde.
De U-waarde van de kozijnen is volstrekt irrelevant voor het nut van duur isolatieglas. De totale isolatiewaarde is een optelsom van oppervlak maal warmteweerstand. De bijdrage van het glas staat los van die van het kozijn.
Het is natuurlijk wel zo dat er een risico zit in matige kozijnen laten zitten. Als je die over een paar jaar alsnog moet/wil aanpakken heb je kans dat je glas niet hergebruikt kan worden, met alle extra kosten van dien.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
T-MOB schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:53:
[...]

De U-waarde van de kozijnen is volstrekt irrelevant voor het nut van duur isolatieglas. De totale isolatiewaarde is een optelsom van oppervlak maal warmteweerstand. De bijdrage van het glas staat los van die van het kozijn.
Je spreekt jezelf in één paragraaf tegen.
Wanneer de totale isolatiewaarde een optelsom is van alle onderdelen heeft het uiteraard ook zin om niet alleen naar de isolatiewaarde van het glas te kijken (waar min reactie over ging) dan alleen naar deze van het glas en deze van de bestaande kozijnen niet mee te nemen.
En al helemaal niet, zoals jezelf trouwens al aangeeft, wanneer de bestaande kozijnen over enkele jaren niet meer voldoen aan de dan geldende normen.
Vandaar mijn punt dat wanneer je nu begint te rekenen op het verschil tussen glas van 1.6, 1.1, 1.0 je beter ook de isolatiewaarde van de kozijnen mee in het verhaal betrekt dan je blind te staren op alleen het glas.
De eindbeslissing ligt uiteraard bij vraagsteller (en iedereen die in het heden iets verder wil renoveren dan alleen de dag van vandaag en morgen). En al zeker wanneer het onderwerp gaat over duurzaamheid.

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 18-01-2024 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
IvoB2 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:14:
Wanneer de totale isolatiewaarde een optelsom is van alle onderdelen heeft het uiteraard ook zin om niet alleen naar de isolatiewaarde van het glas te kijken (waar min reactie over ging) dan alleen naar deze van het glas en deze van de bestaande kozijnen niet mee te nemen.
Ja, maar dan kan de conclusie ook zijn dat je beter iets meer moeite doet voor extra isolerend glas juist omdat de kozijnen al niet top zijn.

Precies het tegenovergestelde van jouw argument dus.

Het mogelijk wél steekhoudende argument is economisch. Hoe hoger je gaat qua isolatiewaarde des te hoger de relative kosten doorgaans worden. Er zijn wellicht betere opties dan op één onderdeel extreme kosten pakken terwijl er op een ander onderdeel nog laaghangend fruit is.

[ Voor 22% gewijzigd door assje op 18-01-2024 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:28
IvoB2 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:14:
[...]
Je spreekt jezelf in één paragraaf tegen.
Nee hoor, het is letterlijk de optelsom. Als je met super isolatieglas 100W uitstraalt in plaats van 400W (bij een gegeven temperatuurverschil) dan maakt het niet uit in welk kozijn het zit. Je kunt ook het kozijn verbeteren en misschien nog 30W besparen. Maar de verbetering van het kozijn heeft 0 invloed op het effect van het glas.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Bedankt voor de tip voor U 0.8 glas, zodra de offerte binnen is zal ik daar ook naar vragen. Scheelt toch weer 20%!

Ik weet niet hoe de sprong naar matige en ‘al niet top’ kozijnen gemaakt is, want de kozijnen zijn werkelijk waar prachtig. En met plaatsing in 2008 volgens mij nog een lang en gelukkig verblijf in ons huis gegund ;-)

Er past alleen geen triple glas in, volgens de glaszetter. Het grootste wat hij dacht te kunnen plaatsen is Climaplus hr++ met15mm spouw. Met doorvalbescherming, want van grond tot plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Alle goede voornemens ten spijt:

https://solarmagazine.nl/...nepanelen-exasun-failliet

De Nederlandse fabrikant van zonnepanelen Exasun heeft faillissement aangevraagd. Het in Den Haag gevestigde bedrijf was actief in de ontwikkeling en productie van circulaire gebouwgeïntegreerde zonnepanelen (bipv).

De indakzonnepaneelsystemen X-ROOF en X-TILE werden de laatste 2 jaar door heel Europa verkocht via een exclusieve verkoopsamenwerking met Wienerberger, de grootste bouwmaterialenleverancier van Europa.

Men kan gewoonweg niet tegen de Chinezen op... :-( :N

https://solarmagazine.nl/...zonnepanelen-in-duitsland

Meyer Burger wil stoppen met het produceren van zonnepanelen in Duitsland. Vanwege de moordende concurrentie van Chinese fabrikanten heeft het bedrijf besloten de focus op Amerika te leggen.

De Duits-Zwitserse fabrikant stelt bereid te zijn de zonnepaneelproductie in Duitsland te stoppen om ‘onhoudbare verliezen te elimineren’ als er geen veerkrachtige maatregelen worden genomen. Momenteel stelt het bedrijf 360 megawattpiek aan zonnepanelen op voorraad te hebben.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:59
ehtweak schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:41:
Alle goede voornemens ten spijt:

https://solarmagazine.nl/...nepanelen-exasun-failliet

De Nederlandse fabrikant van zonnepanelen Exasun heeft faillissement aangevraagd. Het in Den Haag gevestigde bedrijf was actief in de ontwikkeling en productie van circulaire gebouwgeïntegreerde zonnepanelen (bipv).

De indakzonnepaneelsystemen X-ROOF en X-TILE werden de laatste 2 jaar door heel Europa verkocht via een exclusieve verkoopsamenwerking met Wienerberger, de grootste bouwmaterialenleverancier van Europa.

Men kan gewoonweg niet tegen de Chinezen op... :-( :N
Voor dat eerste artikel: is dat zo? Even gekeken naar dat X-ROOF en dat is niet meer dan wat profielen rondom een PV-paneel. Ik durf wel te raden dat de waarde die men daaraan toekent niet veel meer dan 0 is boven regulier PV.

Oftewel, als geintegreerd product is het kansloos. Wellicht dat er een case in de profielen zit (net als in bevestigingsmaterialen) in combinatie met standaard (goedkope) panelen.

Over X-Tile hoeven we het denk ik geheel niet te hebben.

Ook zonder Chinezen had dit een bovengemiddelde kans om te falen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-06 18:28
@murphsy Eventueel kun je ook nog naar vacuümglas kijken. Bijvoorbeeld Beng glas MAX met een U-waarde van 0.4. Zeker bij een gevel die grotendeels uit glas bestaat kan dat qua isolatiewaarde de moeite zijn.

https://bengglas.nl/bengglas-max/

Aandachtspunt: maximale afmeting: 2.000 x 3.000 mm, prognose: vanaf april 2024 zullen afmetingen beschikbaar worden gemaakt tot 2.440 x 4.200 mm. Geen idee of jouw huidige glas onderverdeeld is in vakken of uit 1 stuk bestaat.

En ja, dit is erg duur glas en wellicht is het net zo duur als triple glas inclusief nieuwe kozijnen. Al komt daar vaak nog muurafwerking etc. bij. Maar een offerte aanvragen van vacuümglas om hier duidelijkheid over te krijgen kan geen kwaad lijkt mij.

Prijsindicatie:
https://www.glasdiscount....s-vacuumglas-bengglas-max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

@Franciesco mooi glas, maar die prijzen... dat is schrikbarend! Ik wacht sowieso even de offerte voor het U1.0 glas af. Onze begane grond is helaas fors bemeten, en vrijwel volledig met glas ommuurd. Het moet uiteindelijk wel binnen budget passen.

Op een andere noot... de offerte voor de All-Electric oplossing is binnen. En met €19.5k (voor subsidie, kan nog €3.750 terug) ook behoorlijk angstaanjagend. Daar kan ik ook 10 jaar gas voor stoken ;-) Betreft deze installatie:
ATAG M(onoblock) COMPACT Warmtepomp
- ENERGION M COMPACT 120 2Z
- Deze warmtepomp heeft een vermogen van 9,5 kW bij -7/35 graden - CV-boiler, 180ltr (ingebouwd)

ATAG Cube Thermosstaat

ATAG BUFFERVAT CKZ 100 H

Grundfos circulatiepomp

+ overig installatiemateriaal (bijv. pomploze vloerverwarming verdeler) en arbeid natuurlijk.
Mooie warmtepomp om te zien, dat dan weer wel. Wat wij ons afvragen:
  1. Gaat deze 9.5kW pomp ons 1998-huis warm krijgen? CV-water staat nu op 50C en dat is met de vorstperiode prima gegaan. Eenmaal op 19 blijft het huis daar ook. 1 C bijstoken, van 17 naar 18, kost ongeveer 1.5h met -3 buiten.
  2. De ingebouwde 180L boiler, dat is een puur elektrische boiler? Dus warm water douche/kraan zou enigszins inefficient worden gestookt?
  3. Stel dat deze warmtepomp 45 C warm water moet stoken bij een buiten temperatuur van -6 C, gaat hij dat redden? Dat de COP dan door het putje gaat is acceptabel, zo vaak is het niet koud en we hebben een houtkachel als bijstook mogelijkheid als we wakker zijn.
We zouden afstappen van nachtverlaging, en stabiel 19 C gaan draaien beneden. Daarnaast pakken we dus het glas aan (minimaal naar U1.0, nu variabel tussen U1.4 en U1.6), wat zo'n 70% van het wandoppervlakte is. Zou flink warmteverlies moeten schelen. Er wordt verwarmt met 50% vloerverwarming en 2x 180 cm Jaga convectoren (met dus 10x 12cm fans erop per convector).

En ook, nondeju wat een geld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 09:44
murphsy schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:52:
@Franciesco
  1. Gaat deze 9.5kW pomp ons 1998-huis warm krijgen? CV-water staat nu op 50C en dat is met de vorstperiode prima gegaan. Eenmaal op 19 blijft het huis daar ook. 1 C bijstoken, van 17 naar 18, kost ongeveer 1.5h met -3 buiten.
  2. De ingebouwde 180L boiler, dat is een puur elektrische boiler? Dus warm water douche/kraan zou enigszins inefficient worden gestookt?
  3. Stel dat deze warmtepomp 45 C warm water moet stoken bij een buiten temperatuur van -6 C, gaat hij dat redden? Dat de COP dan door het putje gaat is acceptabel, zo vaak is het niet koud en we hebben een houtkachel als bijstook mogelijkheid als we wakker zijn.
We zouden afstappen van nachtverlaging, en stabiel 19 C gaan draaien beneden. Daarnaast pakken we dus het glas aan (minimaal naar U1.0, nu variabel tussen U1.4 en U1.6), wat zo'n 70% van het wandoppervlakte is. Zou flink warmteverlies moeten schelen. Er wordt verwarmt met 50% vloerverwarming en 2x 180 cm Jaga convectoren (met dus 10x 12cm fans erop per convector).

Ik zou ook offerte vragen van andere merken dan Atag, persoonlijk zou ik dan naar bv Panasonic kijken of andere merken die al langer aan de weg timmeren met monobloks. Voor SWW kan je kijken naar bv een warmtepompboiler, bv een Atlantic. Hierover is veel info op het forum te vinden. Misschien nog wel belangrijker is een installateur vinden die al wat langer aan de weg timmert met de merken die hij aanbied.

Verder kan je aan de hand van je huidige energieverbruik (de afgelopen 2 weken zijn een mooie periode om te bekijken) afleiden hoeveel capaciteit je nodig hebt. Hoeveel je extra isolatie maatregelen gaan opleveren is waarschijnlijk wel in te schatten op basis van praktijkervaringen van anderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online

Op een andere noot... de offerte voor de All-Electric oplossing is binnen. En met €19.5k (voor subsidie, kan nog €3.750 terug) ook behoorlijk angstaanjagend. Daar kan ik ook 10 jaar gas voor stoken ;-) Betreft deze installatie:

[...]

Als het echt alleen maar het apparaat aanschaffen en aansluiten op je CV/warm water vind ik dat ook een hoop geld. Met een panasonic monobloc en een boilervat met spiraal ben je er onder de 10k zeker klaar mee. Subsidie eraf en het is een net prijsje.

Maarja, de installateurs schrijven natuurlijk ook met een hark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Onze begane grond is helaas fors bemeten, en vrijwel volledig met glas ommuurd. Het moet uiteindelijk wel binnen budget passen.
Een reden te meer om eenmalig door te bijten en naar de max. isolatiegraad te streven.
En onderhandelen, verschillende offertes tegenover elkaar uitspelen en het been stijf houden loont ook.
Zoals eerder al geschreven: voor van dubbel glas 1.1 naar 0.8 te komen bedroeg de meerprijs voor de volledige woning 250€.
En voor de vloer tot plafond ramen (oost, zuid en west leefruimte) verkregen we uiteindelijk triple glas 0.6 voor de prijs van dubbel 1.0.

Onze A2W split WP van 2013 maakt ook bij deze buitentemperaturen SWW aan bij een max. instelbare temperatuur van 50°C (aanvoer is dan max. 55°C => 2 x 150 liter).
En geen 1:1 hulpelement want dat hebben we uitgeschakeld.
En deze heeft een max. input vermogen van 4.3 kW en voor verwarmen een nominaal vermogen van 6.0 kW.
Kreeg ook de volledige woning warm (combinatie van LT DBE Jaga ventilo's op water voor leefruimte en L/L units voor slaapkamers) toen deze nog niet geïsoleerd was. Kostte dan alleen veel meer energie.

De investeringskost voor de volledige installatie is overheen de jaren al lang terugverdiend.
Gezien we nooit voor gas kozen was het wel eenmalig en geen dubbele kost van eerst gas en dan WP.
Alle grote kosten (arbeid, leidingen, LT Jaga units,....) hadden we voor gas ook moeten maken en dan nog eens een extra kost voor een gasaansluiting en jaarlijkse vaste kosten voor de gasaansluiting. De meerkost voor een WP unit tov gasketel was er dus na enkele jaren al uit.

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 20-01-2024 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

@Nomind dit is tot nog toe de meest professionele installateur die ik heb kunnen vinden, een lokale én ervaren partij. Ze raden juist Atag aan omdat ze die veel plaatsen. Waarom zou je Atag afraden?

@Wolly dit is inclusief alles, van vloerverwarming verdeler tot geïsoleerde leidingen én van 134kg naar de zolder tillen tot de beugels en dempers installeren.

@IvoB2 ik ga zeker informeren wat een beter glas extra zou gaan kosten! Mits ze het kunnen plaatsen in het huis. Kozijnen en dergelijke aanpakken is nu even niet aan de orde. Bedankt voor de tips!

Gaat overigens niet alleen om de kosten, de administratieve druk van verduurzamen is best heftig op een gezin merk ik. Uren uitzoekwerk, vele uren allerlei installateurs en glasboeren over de vloer voor offertes. Zelf dingen aanschaffen en aanpassen.

Liever iets doen, dan niets doen. Maar streven naar perfectie is onhaalbaar voor ons nu 🤷‍♂️

:: edit ::

Gas verbruiken dat lukt ons heel goed 🫣

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hathb6YqIrAR1wKyjEX3OAW-OPA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sKDWbFzN0Y9uuNABQhatiiHj.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door murphsy op 20-01-2024 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 09:44
murphsy schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 12:32:
@Nomind dit is tot nog toe de meest professionele installateur die ik heb kunnen vinden, een lokale én ervaren partij. Ze raden juist Atag aan omdat ze die veel plaatsen. Waarom zou je Atag afraden?
Mijn vooroordeel is dat de traditonele CV bedrijven nog maar net bezig zijn, min of meer gedwongen door de overheid. Ik heb meer vertrouwen in een bedrijven met een jaren lange ervaring en een bewezen staat van dienst. Ik heb ook de indruk dat deze apparaten aanmerkelijk goedkoper zijn:
https://www.klimate.nl/pa...-warmtepomp-monobloc.html netto komt zo'n apparaat op ca 2000 euro uit. Niet veel meer dan een CV ketel. Los van aanpassing aan het afgifte systeem en SWW vindt ik de prijzen zoals 20k dan bizar. Maar goed iedere offerte en situatie is anders.

Installateurs kunnen vaak niet van 5 merken de ins en outs bij houden. Het apparaat wat ze het beste kennen geeft ze het meeste (zelf)vertrouwen. En daar betaal je dan voor.

p.s. ik haal mijn wijsheid voornamelijk uit lezen op het forum ;)
p.s. 2 hier staan praktijkervaringen met een ATAG WP

[ Voor 5% gewijzigd door Nomind op 20-01-2024 13:34 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik heb vandaag eenvoudige eps platen van 5 cm op het plafond onder een plat dak in de werkkamer gemonteerd. Om 10:00 de eerste helft, daarna rond 13:30 de andere helft. Altijd mooi om het verschil direct te zien!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kPaRDTXUYq5V2mmDkyeVURNwxO4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aQiUxmzblCYiRBVvQHDy7VPC.jpg?f=fotoalbum_large

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
murphsy schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 12:32:

Gas verbruiken dat lukt ons heel goed 🫣

[Afbeelding]
Dat gasverbruik lijkt sprekend op het grafiekje van wat wij momenteel verstoken... schrale troost.
In deze periode gaat het hier ook heel hard zonder de onderburen die normaalgesproken mee zouden verwarmen.
Begin nu echt het nut van vloerisolatie wel in te zien, zolang er onder ons gewoond werd was er weinig aan de hand maar nu is die koelere vloer een gigantisch warmte- en comfortverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-06 21:58
Bump naar mijn topic over PV voor de VvE.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
joezzt schreef op zondag 21 januari 2024 @ 00:47:
Ik heb vandaag eenvoudige eps platen van 5 cm op het plafond onder een plat dak in de werkkamer gemonteerd. Om 10:00 de eerste helft, daarna rond 13:30 de andere helft. Altijd mooi om het verschil direct te zien!

[Afbeelding]
Dat is een enorm verschil. Was je dak ongeisoleerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Wolly schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:51:
[...]

Dat is een enorm verschil. Was je dak ongeisoleerd?
Volgens mij niet nee, (ja dus ;) ongeisoleerd ) van onder naar boven is het jaren zeventig houten schroten, gestucte latjes/balkjes, houten draagbalken, houten vloer, bitumen. Huis is uit 1934.
Eronder komt nog een metalstud plafond met ouwe spijkerbroeken ( Metisse ).

[ Voor 3% gewijzigd door joezzt op 21-01-2024 12:45 ]

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
joezzt schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:39:
[...]

Volgens mij niet nee, van onder naar boven is het jaren zeventig houten schroten, gestucte latjes/balkjes, houten draagbalken, houten vloer, bitumen. Huis is uit 1934.
Eronder komt nog een metalstud plafond met ouwe spijkerbroeken ( Metisse ).
Heb je wel rekening gehouden met leefvocht? Het zou zonde zijn als je houten dak verrot omdat het vocht niet weg kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Wolly schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:43:
[...]

Heb je wel rekening gehouden met leefvocht? Het zou zonde zijn als je houten dak verrot omdat het vocht niet weg kan.
Ja, ik kijk alles in Ubakus.de na,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

prachtig resultaat @joezzt (althans, de grafiek... een foto ontbreekt ;)).

Wij hebben besloten wat door te vragen op de offerte voor de Atag Energion, kijken of er met een ander merk een wat gunstigere prijs haalbaar is. Ook ga ik eens rondkijken of er nog een andere lokale installateur is. Een goed gevoel is natuurlijk fijn, maar het moet wel goed gebeuren en redelijk geprijsd zijn. Ik heb het idee dat onze huidige voorkeurspartij er ook niet 100% vertrouwen in heeft dat de Atag het huis wel warm krijgt. Hij wil namelijk graag nog een keer komen praten over deze oplossing...

Verkoopt me sowieso liever een hybride merk ik. Wat ik stilletjes aan wel begin te begrijpen ook, want de isolatie is niet top en ook moeilijk verbeterbaar (lees kostbaar en dagelijks leven ontregelend).

Wel de eerste HeatBooster afgebouwd en ingeregeld, 180cm convector die nu veel efficiënter warmte afgeeft. Leuk projectje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pSL-Zp8NRP7t_nIuWplzUeId5bQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8VGJRT0ZlNkhNhnumhZvWT9f.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
murphsy schreef op zondag 21 januari 2024 @ 13:32:
prachtig resultaat @joezzt (althans, de grafiek... een foto ontbreekt ;)).

Wij hebben besloten wat door te vragen op de offerte voor de Atag Energion, kijken of er met een ander merk een wat gunstigere prijs haalbaar is. Ook ga ik eens rondkijken of er nog een andere lokale installateur is. Een goed gevoel is natuurlijk fijn, maar het moet wel goed gebeuren en redelijk geprijsd zijn. Ik heb het idee dat onze huidige voorkeurspartij er ook niet 100% vertrouwen in heeft dat de Atag het huis wel warm krijgt. Hij wil namelijk graag nog een keer komen praten over deze oplossing...

Verkoopt me sowieso liever een hybride merk ik. Wat ik stilletjes aan wel begin te begrijpen ook, want de isolatie is niet top en ook moeilijk verbeterbaar (lees kostbaar en dagelijks leven ontregelend).

Wel de eerste HeatBooster afgebouwd en ingeregeld, 180cm convector die nu veel efficiënter warmte afgeeft. Leuk projectje.

[Afbeelding]
Ter vergelijk: ik heb voor een pana 7kw (€3850), boiler (€2200), installatie (€5400) minus subsidie (€2850) betaald. Netto 8600 inclusief btw enzo. Prijzen zullen nu wat hoger liggen maar 8k hoger vind ik wel straf.
NB: boiler en WP zelf gekocht, erg lang moeten zoeken naar een welwillende installateur (was ttv enorme schaarste). Verantwoordeijkheid inregelen en gekozen vermogen heb ik zelf genomen (contractueel vastgelegd).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
@murphsy Als ik nog wat meer witte platen had gehad was het mooier geweest en zou je het zelfs nog zo kunnen laten 8) , maar het wordt sowieso verborgen later. Soms is isolatie dus niet zo moeilijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oGUhQhO0NdN_HVHfL9DN7EPQ98o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xZVuS2hpYyWCdmIiUrCOZ8XR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

wheli schreef op zondag 21 januari 2024 @ 13:39:
[...]

Ter vergelijk: ik heb voor een pana 7kw (€3850), boiler (€2200), installatie (€5400) minus subsidie (€2850) betaald. Netto 8600 inclusief btw enzo. Prijzen zullen nu wat hoger liggen maar 8k hoger vind ik wel straf.
NB: boiler en WP zelf gekocht, erg lang moeten zoeken naar een welwillende installateur (was ttv enorme schaarste). Verantwoordeijkheid inregelen en gekozen vermogen heb ik zelf genomen (contractueel vastgelegd).
Bedankt, dit is fijn als kader voor het doorvragen. Zelf dingen sleutelen zit er niet in, verantwoordelijkheid voor het vermogen dat ben ik bereid om te nemen. De woonruimte heeft nog twee alternatieve warmtebronnen. Dat komt wel goed.

De Atag Energion M 120T lijkt ook gewoon een hele dure warmtepomp te zijn. Incl. BTW vind ik hem niet onder de €13.5k. Dan nog is €6k voor installatie en installatie materiaal flink.

Echt veel beschikbare, a-merk warmtepompen vind ik niet bij Nederlandse webwinkels. Maar ik ben wel benieuwd wat de Atag bijvoorbeeld beter kan dan deze Bosch https://www.warmteservice...8split%29-9-kW/p/03551050

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08:18
@Franciesco mooi glas, maar die prijzen... dat is schrikbarend! Ik wacht sowieso even de offerte voor het U1.0 glas af. Onze begane grond is helaas fors bemeten, en vrijwel volledig met glas ommuurd. Het moet uiteindelijk wel binnen budget passen.

[...]

kijk ook eens in het forum “verwarmen met een l/w warmtepomp”. Elk huis kun je verwarmen met een warmtepomp, die moet dan gewoon wat groter als het slecht geisoleerd is, de bottleneck is vaak het afgiftesysteem. als je al vloerverwarming hebt dan gaat het wel lukken. Je hebt al jaga”s , wat voor aanvoertemperatiur hebben die nu? waar je radiotoren hebt zijn stort het afgiftevermogen in elkaar als ze maar 35 graden aanvoer krijgen.je kunt ook juist daar beginnen met isoleren zodat die radiatoren wel voldoende zijn voor een fractie van het geld, alleen wat eigen zweet.
voor vermogen warmtepomp google “formule koevlas” en rond dat voor je eigen gemoedsrust naar boven af. Niemand die die formule gebruikt heeft heeft het koud volgens mij. Koevlas hangt hier ook nog ergens op tweakers rond en kan voor minder geld een betere warmtepompinstallatie bij jou neerzetten als je een beetje in zijn regio zit. 20k is echt quatsch. voor een 12k incl btw voor subsidie zou het moeten lukken met een panasonic, mitshubishi of nefit gewoon met een installateur uit de omgeving. Nu het gas weer wat goedkoper is en de warmtepompen weer geleverd worden zou het moeten lukken er 1 te vinden.
Daag anders je installateur eens uit zijn offerte te verdedigen. ik zie https://www.atagwarmte.nl...en/energion-m-compact-80t voor 18k staan en op bol.com alleen de buitenunit voor 5k. https://www.bol.com/nl/nl...qXfsJHQD7XUIaAonmEALw_wcB

waarschijnlijk zit er nog een mitshubishi compressor in ook maar even grof schattend zou de installatie dan niet meer mogen kosten dan 5k voor de buitenunit, 2k voor een boiler, 2k winst, 4 mandag installeren 3,2k en materiaal ed 1,5k. en als er nog een binnunit nodig is durven ze daar ook zo 2 k voor te vragen. Maar geen 20.

Iemand die het echt slim aanlegt en er een elke dag een neerzet kan het voor minder.
je zou ook nog een warmtepomp en een warmtepompboiler kunnen nemen, krijg je twee keer subsidie en ben je wat flexibeler in de plaatsing.
Succes, gaat je lukken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Eens met Lochnes in alles ;)

Nog een nabrander: ik heb meer dan 20 installaties gebeld, 6 op bezoek gehad en moest bij de uiteindelijke 150 euro betalen voor de offerte. Dus op dit moment moet je wel een beetje een doorzetter zijn maar daarna komt het goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Ugh @wheli, dan blijf ik liever gas stoken. Twee of drie installateurs spreken en een offerte laten uitbrengen tot daar aan toe. Maar meer? Dan wacht ik wel tot het de standaard is :-)

Ik ga morgen de offerte bevragen, kijken wat er nog meer mogelijk is.

En op zoek naar een andere lokale installateur, voor wat concurrentie. Er zal in Zwolle toch wel een tweede goede partij te vinden zijn?

Het ontbreken van een warmtepompboiler in de Atag vind ik een beetje een gemis. Dan ben je voor €19k nog steeds niet echt tevreden. Een electrische boiler heeft vast ook voordelen, maar toch. Subsidie op de Atag is trouwens €3.750. Dat krijg ik dus nog terug, netto dus ~€15k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
murphsy schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:54:
Ugh @wheli, dan blijf ik liever gas stoken. Twee of drie installateurs spreken en een offerte laten uitbrengen tot daar aan toe. Maar meer? Dan wacht ik wel tot het de standaard is :-)

Ik ga morgen de offerte bevragen, kijken wat er nog meer mogelijk is.

En op zoek naar een andere lokale installateur, voor wat concurrentie. Er zal in Zwolle toch wel een tweede goede partij te vinden zijn?

Het ontbreken van een warmtepompboiler in de Atag vind ik een beetje een gemis. Dan ben je voor €19k nog steeds niet echt tevreden. Een electrische boiler heeft vast ook voordelen, maar toch. Subsidie op de Atag is trouwens €3.750. Dat krijg ik dus nog terug, netto dus ~€15k.
Ik zou een lokale Panasonic installateur zoeken en daar een offerte opvragen. Zoals veel mensen op tweakers ben ik daar ook fan van (tweakability).
Ik woon overigens ook in Zwolle, als je een keer langs wilt komen of wilt bellen stuur me een pm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:13

silverball

De wagen voor moderne mensen

Mijn cop1 boilertje heeft een of andere gesloten microcontroller met een temp. sensor en een enkel verwarmingselement op relay.

Ik voel een esp32 / arduino projectje aankomen om deze te sturen op zonnestroom maar wel een anti-legionella programma te kunnen houden :9 , dat stond mij een beetje tegen van een 'gewone' slimme stekker/timer.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Handige site om de bewolking op te volgen, kan handig zijn om verbruik te plannen:
https://www.weerplaza.nl/satelliet/europa/

Veel zon deze namiddag, we gebruiken het om onze boiler eens naar 62° te verwarmen, want morgen zou weer een bewolkte dag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Hier geeft de zevendagenvooruitzichten (inzake zoninstraling op locatie) alleen de 25st en 28ste onvoldoende productie aan voor een off grid situatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Nou, drie Panasonic-goedgekeurde installateurs benaderd. En wat verdiepingsvragen gesteld aan de lokale installateur. O.a. waarom zij de Atag aanraden, en hoe ze het prijsverschil verklaren. Wat duurder is niet erg, mits dat ook iets tastbaars oplevert. Ik ben benieuwd.

Ondertussen lekker HeatBoosters aan het bouwen. Alle convectoren geschikt maken voor iets lagere aanvoer temperaturen. Leuke klus toch wel.

Komend weekend kieren zoeken bij de aansluiting dak en muur, daar voel ik wat tocht vandaan komen. Hopelijk is dat zonder warmte-camera te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boriz27
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-06 12:56
Ik weet niet of hier een heel topic voor moet maken, maar vandaag is er een installateur bezig geweest om zonnepanelen te plaatsen. Ze hebben daarbij door het dakbeschot van mijn schuine dak geboord om de kabels door te voeren (logisch).

Nu staat de wind er schuin op en als ik mijn hand bij die gaten hou voel ik het waaien. Qua warmte in het huis houden niet zo handig. Het is een 10 jaar oud huis dus verder is het redelijk prima geïsoleerd. Mag ik dit dichtmaken? En zo ja hoe? Mijn eerste gedachte was PUR schuim, maar dan is het misschien ook wel weer heel moeilijk open te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-06 17:49
boriz27 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 22:00:
Ik weet niet of hier een heel topic voor moet maken, maar vandaag is er een installateur bezig geweest om zonnepanelen te plaatsen. Ze hebben daarbij door het dakbeschot van mijn schuine dak geboord om de kabels door te voeren (logisch).

Nu staat de wind er schuin op en als ik mijn hand bij die gaten hou voel ik het waaien. Qua warmte in het huis houden niet zo handig. Het is een 10 jaar oud huis dus verder is het redelijk prima geïsoleerd. Mag ik dit dichtmaken? En zo ja hoe? Mijn eerste gedachte was PUR schuim, maar dan is het misschien ook wel weer heel moeilijk open te maken?
Kit of pur die flexibel blijft. evt. buitenzijde aftapen met luchtdichte tape met lang levens duur (geen ductape, die is na een jaar bros)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Inmiddels de eerste Panasonic offerte binnen. Nog schrikbarender dan de Atag offerte (19.5k) die ik eerder plaatste. Maar liefst €22k voor een 12kW warmtepomp en een warmtepompboiler. Ik verwacht nog één installateur over de vloer. Maar ik vrees dat wij het warmtepomp avontuur even gaan parkeren. Dit kost me teveel tijd en energie, voor wat mij betreft onzinnige offertes voor warm water installaties. Heel misschien laat ik wel gewoon een Quatt-ophangen en zie ik wel waar het schip strand...

Op het andere gebied: nieuw glas. De U1.0 overal offerte is binnen. Ongeveer €11k voor het hele huis, en daar gaat dan nog wat subsidie van af. Ik heb geïnformeerd naar het bovengenoemde gasgevulde glas, maar dat levert deze partij niet. We twijfelen of dit de moeite waard gaat zijn, alleen de begane grond naar U1.0 tillen is €8k voor subsidie...

Het blijft veel geld, voor onvoorspelbaar resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

murphsy schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 18:39:
Inmiddels de eerste Panasonic offerte binnen. Nog schrikbarender dan de Atag offerte (19.5k) die ik eerder plaatste. Maar liefst €22k voor een 12kW warmtepomp en een warmtepompboiler. Ik verwacht nog één installateur over de vloer. Maar ik vrees dat wij het warmtepomp avontuur even gaan parkeren. Dit kost me teveel tijd en energie, voor wat mij betreft onzinnige offertes voor warm water installaties. Heel misschien laat ik wel gewoon een Quatt-ophangen en zie ik wel waar het schip strand...

Op het andere gebied: nieuw glas. De U1.0 overal offerte is binnen. Ongeveer €11k voor het hele huis, en daar gaat dan nog wat subsidie van af. Ik heb geïnformeerd naar het bovengenoemde gasgevulde glas, maar dat levert deze partij niet. We twijfelen of dit de moeite waard gaat zijn, alleen de begane grond naar U1.0 tillen is €8k voor subsidie...

Het blijft veel geld, voor onvoorspelbaar resultaat.
Anders kan je beginnen met 1 singlesplit (airco) voor de woonkamer, dan heb je meteen ook koeling en kan je in de winter vergelijken met je huidige verwarming. Velen kopen dat enkel om te koelen, die besparen er niks mee. Vandaag hebben wij icm zonnepanelen grotendeels gratis verwarmd. Als je later wilt uitbreiden zal je er wel een tweede single/multisplit moeten bijzetten, maar wij hebben meteen 2 singlesplits geïnstalleerd omdat dat goedkoper en efficiënter is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murphy78
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16-06 18:30
Bij een woning waar ik naar kijk is in 2012 vloerverwarming onder de woonkamertegels geinstalleerd. De vloerverwarmingleidingen gaan met een filter naar de CV-ketel.

In hoeverre is zo'n systeem onderhoudsgevoelig nu het bijna 12 jaar oud is? Verder lijkt mij dat zo'n systeem niet snel achterhaald is qua prestaties? Het zal vooral van de vloerisolatie afhangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-06 18:28
@murphsy veel geld inderdaad. Sowieso altijd meerdere offertes aanvragen voor het glas. Wie weet is een ander significant scherper geprijsd en/of leveren ze beter geisoleerd glas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:42

Sport_Life

Solvitur ambulando

[Afbeelding]
Kijk dat is nou eens thuiswerken :)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

[Afbeelding]
Hoe heb je ze gemonteerd en hoe ziet het plafond er nu uit, allemaal losse platen?

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Pagina: 1 ... 39 ... 78 Laatste