Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-04 22:38
murphsy schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 18:39:
Inmiddels de eerste Panasonic offerte binnen. Nog schrikbarender dan de Atag offerte (19.5k) die ik eerder plaatste. Maar liefst €22k voor een 12kW warmtepomp en een warmtepompboiler. Ik verwacht nog één installateur over de vloer. Maar ik vrees dat wij het warmtepomp avontuur even gaan parkeren. Dit kost me teveel tijd en energie, voor wat mij betreft onzinnige offertes voor warm water installaties. Heel misschien laat ik wel gewoon een Quatt-ophangen en zie ik wel waar het schip strand...

Op het andere gebied: nieuw glas. De U1.0 overal offerte is binnen. Ongeveer €11k voor het hele huis, en daar gaat dan nog wat subsidie van af. Ik heb geïnformeerd naar het bovengenoemde gasgevulde glas, maar dat levert deze partij niet. We twijfelen of dit de moeite waard gaat zijn, alleen de begane grond naar U1.0 tillen is €8k voor subsidie...

Het blijft veel geld, voor onvoorspelbaar resultaat.
Eens met dat het heel veel geld is. Hoeveel m² glas is dat? Dan kunnen we het in perspectief zetten. Overigens is het warmteverlies verschil tussen oud en nieuw vrij gemakkelijk berekenen bij glas. Maar een tweede offerte of vergelijk met u1.2 lijkt me zeker nuttig.

Hebben ze een T-Cap op de offerte gezet of een J/K/L serie? Er zitten grote verschillen in de types kaal namelijk

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
JDx schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 21:35:
[...]

Hoe heb je ze gemonteerd en hoe ziet het plafond er nu uit, allemaal losse platen?
Bijna een schaakbord: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77881164

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Ah ok, niet daarna afgewerkt met triplex ofzo, ik heb een geschakelde woning en wil het blootgestelde deel, waar het behang al bijna van de muur valt niet opnieuw behangen maar ook een soort van isolerende platen monteren, maar dat is in de woonkamer, dus wil het wel afwerken.

En dan ook meteen de kabels voor de TV erin wegwerken.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MPwFIk9.png

In deze ruimte van zo'n 30m2 hangt ook een airco van 3,5kW, gas gebruik ik niet meer om te verwarmen.

Daarna nog iets doen aan de vloer, die ook ijskoud wordt in de winter, vooral in die hoek ook.

[ Voor 23% gewijzigd door JDx op 27-01-2024 08:08 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:35

Sport_Life

Solvitur ambulando

murphsy schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 18:39:
Inmiddels de eerste Panasonic offerte binnen. Nog schrikbarender dan de Atag offerte (19.5k) die ik eerder plaatste. Maar liefst €22k voor een 12kW warmtepomp en een warmtepompboiler.
Ik lees dit met verbazing, zijn er nog steeds partijen die 20k of meer voor een warmtepomp vragen?!
Ik dacht dat de gekte alweer verdwenen was.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 27-01-2024 08:56 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-05 18:28
JDx schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 08:01:
[...]

[Afbeelding]

In deze ruimte van zo'n 30m2 hangt ook een airco van 3,5kW, gas gebruik ik niet meer om te verwarmen.
Deze tekening verdient wat aandacht, in dit geval van mij :')

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
JDx schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 08:01:
[...]

Ah ok, niet daarna afgewerkt met triplex ofzo, ik heb een geschakelde woning en wil het blootgestelde deel, waar het behang al bijna van de muur valt niet opnieuw behangen maar ook een soort van isolerende platen monteren, maar dat is in de woonkamer, dus wil het wel afwerken.

En dan ook meteen de kabels voor de TV erin wegwerken.

[Afbeelding]

Daarna nog iets doen aan de vloer, die ook ijskoud wordt in de winter, vooral in die hoek ook.
Dat plafond wordt nog afgewerkt met “metalstud”, zoek daar eens op, van daaruit kom je in een hele wereld van video’s en info voor wand en plafond isolatie ;)
Koop ook een ir thermometer , zoiets als https://www.testo.com/nl-NL/testo-830-t2/p/0560-8312
Qua vloer wordt het moeilijker, zeker als je niet omhoog wil met de vloer. Als je wel omhoog kan is dit misschien iets: https://isolatienoord.nl/...tie/pir-spano-vloerplaten

[ Voor 9% gewijzigd door joezzt op 27-01-2024 09:37 ]

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

GudZ schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 09:21:
[...]

Deze tekening verdient wat aandacht, in dit geval van mij :')
Snipping Tool tog jeweet :')

Terwijl ik een tot op de mm nauwkeurig 3D model heb gemaakt van mijn woning blijft dit leuk :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:31
Sport_Life schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 08:55:
Ik lees dit met verbazing, zijn er nog steeds partijen die 20k of meer voor een warmtepomp vragen?!
Ik dacht dat de gekte alweer verdwenen was.
Dat is alleen bij zonnepanelen (alhoewel ook daar de realiteit nog niet bij alle installateurs en cowboys is doorgedrongen). Bij warmtepompen duurt de idioterie helaas nog voort.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Ik keek zojuist bij de (hier bekende duitse) webshop waar ik eind 2019 mijn 5kW wp heb gehaald. Nu "afgeprijsd" met 45% korting, wat nog steeds een ~€800 duurder is dan in 2019 (+33%).

Valt me nog mee, maar die nepkorting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-04 16:06

murphsy

Product Monkey

@wheli er staat op de factuur ongeveer 45m2, ík heb het niet nagemeten eerlijk gezegd. 24m2 hiervan is uit 2008, en dus al niet héél slecht.

@Sport_Life helaas de derde partij in deze range. Voor ons is het bijna tijd om af te haken op warmtepomp gebied. Überhaupt een installateur mijn wensen te laten uitvoeren is al een uitdaging. Eerst vechten tegen een €10k hybride. Dan willen ze dat ding steevast op het platte dak zetten. En daarna komt dus de +-€20k offerte.

Het is een lijdensweg 🫣 Gelukkig wonen wij op een heuvel, ik zal me gaan inlezen in wijnproductie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
murphsy schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 16:37:
@wheli er staat op de factuur ongeveer 45m2, ík heb het niet nagemeten eerlijk gezegd. 24m2 hiervan is uit 2008, en dus al niet héél slecht.

@Sport_Life helaas de derde partij in deze range. Voor ons is het bijna tijd om af te haken op warmtepomp gebied. Überhaupt een installateur mijn wensen te laten uitvoeren is al een uitdaging. Eerst vechten tegen een €10k hybride. Dan willen ze dat ding steevast op het platte dak zetten. En daarna komt dus de +-€20k offerte.

Het is een lijdensweg 🫣 Gelukkig wonen wij op een heuvel, ik zal me gaan inlezen in wijnproductie…
Zelf doen en een pijpenfitter voor het leidingwerk laten komen geen optie?

Subsidie is snel geregeld via een gecertificeerd installateur, ook sommige aircoboeren doen dat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:32
Ik heb een YouTube filmple gemaakt waarin ik door reken dat het vaak wel voordelig is om ook zonnepanelen op de verkeerde kant te leggen als je toch al bezig bent:
YouTube: Add solar panels facing North for better economics!
Bij deze wat getallen voor de mensen die liever geen hele video kijken.
Rekenen jullie op deze manier om te kijken hoe rendabel een extra paneel is? Zo nee, dan misschien het overwegen waard bij het plannen van een nieuw systeem.
(voorbeelden zijn bij een dakhoek van 45% graden, hoe platter je dak hoe gunstiger voor de noord panelen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FJ79Lddzyqh7DLCZQ_O5_YpltBc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z9qgqGN8CIFPPoVz4kqVUqZz.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FJ79Lddzyqh7DLCZQ_O5_YpltBc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z9qgqGN8CIFPPoVz4kqVUqZz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZzHosa2UiAzEBWatxckwsjJH_qM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G8vxMOg3ck3SrpfhAXWGvM7T.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/itABDZJZqGfRFSWi9RmG1HLT5lI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QSmN3wLQwhmblceG5pGiX5Ru.png?f=fotoalbum_large

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ik heb alles vol op zuid en vrij plat, ik overweeg wel om ze in de toekomst anders neer te leggen.

In de winter zit ik praktisch op 0 en in de zomer op 17kWh/dag. Ik krijg dat nooit op, ik gebruik maar een paar kWh per dag, hoe goed ik ook m'n best doe.

Misschien dakjes oost/west of 4 op zuid laten en de rechter rij (links op foto) meer naar west draaien voor de avond zon, oost komt 's morgens ook niet veel door enorm hoge eikenbomen, op west heb ik geen bomen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bPpI9mB.png

weet niet hoe oud die foto's zijn, maar echt maar 8 van de 40 (koop)huizen hebben zonnepanelen

[ Voor 10% gewijzigd door JDx op 29-01-2024 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:55
ice-T106 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:13:
Ik heb een YouTube filmple gemaakt waarin ik door reken dat het vaak wel voordelig is om ook zonnepanelen op de verkeerde kant te leggen als je toch al bezig bent:
YouTube: Add solar panels facing North for better economics!
Bij deze wat getallen voor de mensen die liever geen hele video kijken.
Rekenen jullie op deze manier om te kijken hoe rendabel een extra paneel is? Zo nee, dan misschien het overwegen waard bij het plannen van een nieuw systeem.

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hellingshoek is hierin wel belangrijk. Bij 25 graden kan noord eigenlijk altijd wel uit

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:32
BarryH schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:22:
[...]

Hellingshoek is hierin wel belangrijk. Bij 25 graden kan noord eigenlijk altijd wel uit
Zeker waar. Met dus ook met 45 graden en alles in 1 keer leggen is Noord dus verrassend rendabel vanwege de lagere extra kosten.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:04
Kwam net een artikeltje tegen over een draaiend droogrek. Ik heb niets met drogers, maar ik heb wel wat twijfels over de energiebesparing van zo'n molen.

Ze stellen dat een (warmtepomp-)droger 1kWh verbruikt. De draaimolen 0,14kWh. Een gemiddelde was zou ongeveer anderhalve liter water bevatten. Dat is fijn rekenen, want de hoeveelheid energie die nodig is om dat te laten verdampen is 1kWh. En in die kWh zit precies mijn twijfel, want bij de molen ventileer je die weg. Stook je op gas dan komt er bij de molen nog 0,125 kuub gas bij de 0,14kWh (totale kosten 23ct)
De droger condenseert en heeft dus de kWh verlies op de faseovergang niet. Totale kosten zijn dan 1kWh minus 0,125 kuub gas. Bij tarieven van pure energie (33ct/147ct) kost dat 15ct. Mis ik iets waardoor je toch beter zou kunnen draaien? Ik ga er trouwens van uit de je buiten het stookseizoen de was buiten aan de lijn hangt.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomegrownBGP
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
murphsy schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 16:37:

Interessant! Wij hebben voor ons volledige huis ook het glas laten vervangen (van 1980 dubbelglas naar HR++ 1.0 advanced): 45,7 m2 kozijnoppervlak. Wel is de helft van het glas ook nog in een geluidwerende variant uitgevoerd vanwege een wat drukke weg. Totale kosten inclusief plaatsen en afvoeren oud materiaal was €10,8k. Je bent dus niet per se goedkoop uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:55
ice-T106 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:36:
[...]

Zeker waar. Met dus ook met 45 graden en alles in 1 keer leggen is Noord dus verrassend rendabel vanwege de lagere extra kosten.
Dan die hellingshoefk er graag even bijzetten

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
T-MOB schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:49:
Ik ga er trouwens van uit de je buiten het stookseizoen de was buiten aan de lijn hangt.
Ik zou niet weten waarom zich dat zou moeten beperken tot buiten het stookseizoen.
Hier hangt de was al voor de derde dag op rij lekker buiten te drogen en dat levert geen enkel probleem op.

Of je zou moeten bedoelen dat het stookseizoen al afgelopen is?
Momenteel ga ik er toch vanuit dat het maar een korte onderbrekening in het stookseizoen is en dat na het verwijnen van de zon er terug zal verwarmd moet worden om de woning op temperatuur te houden.

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 29-01-2024 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
IvoB2 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:47:
[...]

Ik zou niet weten waarom zich dat zou moeten beperken tot buiten het stookseizoen.
Hier hangt de was al voor de derde dag op rij lekker buiten te drogen en dat levert geen enkel probleem op.
Omdat het in het stookseizoen vaak te vochtig is buiten. Nu is het inderdaad 3 dagen mooi droog en zonnig, en kun je prima de boel buitenhangen. Maar als je de afgelopen herfst en winter bekijkt... ik heb niet genoeg onderbroeken om de periode tussen 2 droge periodes te overbruggen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• IvoB2
Nou ik heb niet eens een droogkast en dat geeft nauwelijks een probleem om het jaar rond de was te drogen.
Beter een stevig windje dan alleen maar zon om de was te drogen.
En afgelopen herfst en winter voldoende wind gehad.
En voor de kostprijs van een droogkast koop je al heel wat extra ondergoed hoor. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 78739

IvoB2 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 14:52:
Nou ik heb niet eens een droogkast en dat geeft nauwelijks een probleem om het jaar rond de was te drogen.
Beter een stevig windje dan alleen maar zon om de was te drogen.
En afgelopen herfst en winter voldoende wind gehad.
En voor de kostprijs van een droogkast koop je al heel wat extra ondergoed hoor. :+
Handdoeken worden wel schuurpapier als ze aan een rek drogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Anoniem: 78739 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:36:
Handdoeken worden wel schuurpapier als ze aan een rek drogen.
Wij gebruiken in de wasmachine sowieso al geen wasverzachter maar een scheut azijn.
En handdoeken worden heus geen schuurpapier wanneer ze drogen in open lucht.
Probeer het maar eens uit, je zal het verschil tussen schuurpapier en een luchtgeddoogde handdoek vlug genoeg merken. :+
Bovendien zijn wij sowieso al niet van het overpampered type maar dat zal idd van persoon tot persoon verschillen. Het is maar waar je aan gewend bent of denkt gewoon aan te moeten worden.

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 29-01-2024 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
Wij hebben ook geen droger hoor. Mijn opmerking over buiten het seizoen buiten hangen ging er vooral om dat de kostenberekening alleen steek houdt als je aan het verwarmen bent. Als je airco een tandje bijschakelt omdat de droger staat te loeien is het wel duidelijk dat een zelfdraaiend droogrek efficienter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

IvoB2 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:44:
[...]

Wij gebruiken in de wasmachine sowieso al geen wasverzachter maar een scheut azijn.
En handdoeken worden heus geen schuurpapier wanneer ze drogen in open lucht.
Probeer het maar eens uit, je zal het verschil tussen schuurpapier en een luchtgeddoogde handdoek vlug genoeg merken. :+
Bovendien zijn wij sowieso al niet van het overpampered type maar dat zal idd van persoon tot persoon verschillen. Het is maar waar je aan gewend bent of denkt gewoon aan te moeten worden.
Het zou te maken hebben met handdoekvezels die aan elkaar gaan klitten:
Het is nogal een ingewikkeld en technisch verhaal, maar kort gezegd komt het erop neer dat er na het wassen water achterblijft op de handdoek.

Als je de handdoek aan de lucht laat drogen, wordt dat laagje water opgenomen door de katoenvezels, legt de website NewScientist uit. De katoenvezels plakken aan elkaar en daarom voelt de handdoek harder aan.

Dit blijkt allemaal uit nieuw onderzoek van de Kao Corporation en de Universiteit van Hokkaido in Japan.

Nou ja, heel interessant allemaal, maar jij wilt waarschijnlijk gewoon weten hoe je ervoor zorgt dat de handdoeken minder stijf en ruw worden na het wassen. Zoals je waarschijnlijk wel wist kun je de handdoeken zachter maken door wasverzachter toe te voegen aan je wasprogramma en door handdoeken in de droger te drogen.

Volgens de onderzoekers is het ook belangrijk dat je niet te veel wasmiddel gebruikt. Verder kun je een beetje azijn of ammoniak toevoegen aan je wasmachine. Dit zorgt ervoor dat er geen zeepresten achterblijven op de handdoeken. En het houdt je wasmachine ook meteen schoon natuurlijk.
Azijn wordt ook vermeld als mogelijke oplossing.

Maar goed, bij ons gaat het in de wp-wasdroger, samen met ondergoed, wat toch een gedoe is om allemaal apart aan een rek te hangen.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 29-01-2024 16:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Het is maar wat men "gedoe" vindt.
Die vijf minuten tijdsverschil om de x dagen maakt voor mij echt de zaak niet.
Mijn huishoudtaken zijn onbezoldigd dus niet gebonden aan een of andere vorm van tijdsmanagement met het hoogste rendement.

En in topic zie ik geen enkel valabel argument waar de was in de buitenlucht te drogen hangen minder duurzaam zou zijn dan in een wasdroger op elektriciteit. Ook niet als dit via een warmtepomp zou gebeuren.
Naast de aankoop van een extra machine, het vervoer, het extra energieverbruik zorgt het ook nog eens voor exra slijtage aan het wasgoed dat in de machine gaat.
Lijkt me eerder een extreme vorm van first world problematiek dat de keuze voor een machinaal droogproces teveel gedoe is.

Niemand moet van mij zijn was buiten drogen.
Maar kom niet af dat een andere manier duurzamer is want daar gaat dit topic over.

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 29-01-2024 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

IvoB2 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:33:
Het is maar wat men "gedoe" vindt.
Die vijf minuten tijdsverschil om de x dagen maakt voor mij echt de zaak niet.
Mijn huishoudtaken zijn onbezoldigd dus niet gebonden aan een of andere vorm van tijdsmanagement met het hoogste rendement.

En in topic zie ik geen enkel valabel argument waar de was in de buitenlucht te drogen hangen minder duurzaam zou zijn dan in een wasdroger op elektriciteit. Ook niet als dit via een warmtepomp zou gebeuren.
Naast de aankoop van een extra machine, het vervoer, het extra energieverbruik zorgt het ook nog eens voor exra slijtage aan het wasgoed dat in de machine gaat.
Lijkt me eerder een extreme vorm van first world problematiek dat de keuze voor een machinaal droogproces teveel gedoe is.

Niemand moet van mij zijn was buiten drogen.
Maar kom niet af dat een andere manier duurzamer is want daar gaat dit topic over.
Zei ik dat een wasdroger duurzamer is? Mijn vrouw is geboren in een arm land en waste als kind met de hand, dan is een wasmachine ook overbodige luxe :) Wij hebben geen auto, dus ik kan hetzelfde zeggen over iedereen met een auto die er ook fietsbare afstanden mee aflegt, en voor mij is fietsbaar héél ruim :) Eerste wereld keuzes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Anoniem: 78739 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:49:
[...]
Zei ik dat een wasdroger duurzamer is?
Nee, je begon in het duurzaamheidstopic over iets totaal anders dat niet meer topic gerelateerd is.
Net zoals de herkomst van je vrouw dat ook niet is.

Met je on topic opmerking over je verplaatsen met de auto over afstanden waar dit te voet of met de fiets ook kan ben ik het overigens volmondig eens.
In een range van 50 km (H/T dus 100 km) doen wij dan ook bijna alle verplaatsingen met de fiets en de auto wordt gedeeld met drie andere gezinnen die zelf geen auto hebben.

Maar met handdoeken als schuurpapier zonder gebruik te maken van een droogkast heeft dat totaal niets te maken.
Off topic, ik heb ook geen vrouw nodig om mijn was te doen. Dat kan ik best zelf. :+

[ Voor 47% gewijzigd door IvoB2 op 29-01-2024 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

IvoB2 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:56:
[...]

Nee, je begon in het duurzaamheidstopic over iets totaal anders dat niet meer topic gerelateerd is.
Net zoals de herkomst van je vrouw dat ook niet is.

Met je on topic opmerking over je verplaatsen met de auto over afstanden waar dit te voet of met de fiets ook kan ben ik het overigens volmondig eens.
In een range van 50 km (H/T dus 100 km) doen wij dan ook bijna alle verplaatsingen met de fiets en de auto wordt gedeeld met drie andere gezinnen die zelf geen auto hebben.

Maar met handdoeken als schuurpapier zonder gebruik te maken van een droogkast heeft dat totaal niets te maken.
Als het gaat over duurzame keuzes mogen ook de nadelen daarvan vermeld worden, in het gequote artikel wordt een wasdroger vermeld als een oplossing voor harde handdoeken. Verder hangen we wel ongeveer de helft aan een droogrek. Jij vindt een wasdroger een eerste wereld probleem, dan is de keuze voor een wasmachine voor meer dan de helft van de wereldbevolking ook een eerste wereld probleem. In dat opzicht is het wel nuttig om te vermelden hoe het er elders aan toe gaat. Ook als het gaat over bvb. koelkasten, wat jij ws. ook hebt: https://www.bnnvara.nl/jo...room-als-negen-ethiopiers
Off topic, ik heb ook geen vrouw nodig om mijn was te doen. Dat kan ik best zelf. :+
Waarom moet je argumenten steeds een draai geven? Wij steken afwisselend de was in de wasmachine, ik zei enkel dat mijn vrouw het in haar thuisland met de hand deed, als reactie op 'eerste wereld problemen'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Anoniem: 78739 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:45:
Waarom moet je alle argumenten steeds een draai geven?
Tiens, heb je daar het alleenrecht op dan?

Ik schreef overigens niet dat het gebruik van een droger een first world probleem is.
Wel het argument gebruiken dat zonder wasdroger handdoeken aanvoelen als schuurpapier en dat zelf was ophangen een "gedoe" is.

Uiteraard heeft zowat alles, en zeker in onze uithoek van de wereld, een aanslag op duurzaamheid.
Je kan alleen maar streven dat zo laag mogelijk te houden niet naar het bereiken van perfectie.
Alleen het menselijk leven, waar dan ook, heeft een negatieve impact op alles erom heen. Daar kan je nooit buiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wheli
Om dat toch de discussie nog maar eens aan te zwengelen; wij hebben een wp droger omdat we 2 kleine kinderen hebben die regelmatig alles natplassen. Beddengoed, de wasbare luiers, slaapzak. We gebruiken hem bijna niet, hooguit 1x per 2 weken dus het is vooral de productie van het apparaat was schadelijk is geweest. Echter zouden we veel meer beddengoed etc nodig hebben als we voor al die situaties schoon beddengoed willen hebben.
Waarschijnlijk is die machine nog steeds vervuilender maar toch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

IvoB2 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:56:
[...]

Tiens, heb je daar het alleenrecht op dan?
Ik heb al gemerkt dat ik niet de enige ben die zich soms ergert aan jouw argumentatie. Best jammer, want je hebt ook veel kennis die ik waardeer. Ik vind je vaak kortaf, het zou wat constructiever kunnen.
Ik schreef overigens niet dat het gebruik van een droger een first world probleem is.
Wel het argument gebruiken dat zonder wasdroger handdoeken aanvoelen als schuurpapier en dat zelf was ophangen een "gedoe" is.
50 stuks ondergoed ophangen vind ik idd gedoe, dat steek ik liever samen met de handdoeken in de droger. Als iemand vindt dat dat een eerste wereld probleem is, dan heb ik daar als autoloze gasloze veganist met 1000 kWh jaarlijkse afname geen probleem mee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Geen probleem voor mij.
Wanneer je, blijkbaar als spreekbuis van de anderen, vind dat ik verstorend werk in dit topic zal ik me er verder van onthouden.
Want op welke wijze en welke argumenten ik al dan niet gebruik ga jij niet bepalen. ;w

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 29-01-2024 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik bepaal niks, ik geef mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 08:11

JWT

Als ik de handdoeken buiten zou drogen moeten ze daarna waarschijnlijk opnieuw in de was... Lijkt me niet duurzaam :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
JWT schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:04:
Als ik de handdoeken buiten zou drogen moeten ze daarna waarschijnlijk opnieuw in de was... Lijkt me niet duurzaam :).
IJmuiden ;) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
Ik ben opgegroeid op een veehouderij en onze was rook altijd naar de stal. Hield de meisjes uit de stad niet tegen hoor... :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Waar ik woon mag je de was niet eens buiten hangen (huishoudelijk regelement) dus dan blijft er weinig over, kan nog net een kleed op het balkon leggen tijdens vrieskou om wat mijten te doden maar dan houdt het wel zo ongeveer op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

IvoB2 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:56:
[...]
Een droger heeft zeker voor mensen met allergie en astma toegevoegde waarde. Als kleding buiten gaat hangen, krijg je er pollen op. Aangezien beiden voor mij van toepassing is, is het voor mij wel een noodzakelijkheid, want het lukt niet altijd om alles goed droog te krijgen in huis zonder de luchtvochtigheid te hard te laten stijgen. Daarnaast is een warmtepomp droger qua verbruik niet zo spannend en kan je die warmte van die droger bijvoorbeeld ook gebruiken als je een warmtepomp boiler er bij in de buurt hebt of ventilatie WP. Of gewoon om het huis wat warmer te maken, die warmte is niet altijd verloren energie.

Overigens kan je makkelijk handdoeken zacht krijgen, gewoon beetje natuurazijn als was verzachter inderdaad.

Kleding ophangen in de zomer binnen gaat overigens prima als je een lucht/lucht warmtepomp hebt, omdat die vocht uit de lucht kan halen, droogt het lekker snel.

[ Voor 12% gewijzigd door Zenix op 29-01-2024 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zenix schreef op maandag 29 januari 2024 @ 22:31:
[...]

Kleding ophangen in de zomer binnen gaat overigens prima als je een lucht/lucht warmtepomp hebt, omdat die vocht uit de lucht kan halen, droogt het lekker snel.
Maar in de zomer hangt het beter buiten in de wind en de zon, niet binnen bij de airco die koelt ;) Ontvochtigen gebeurt enkel bij koelen, al is het in de winter ook handig om wat kledij aan een rekje voor de airco te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:27
Kan iemand hier bevestigen dat je voor een warmtepompboiler en een monoblock warmtepomp beide subsidie kan aanvragen? op 1 adres? de chat van RVO beweerd net van wel namelijk, maar ik vind dat toch vreemd.

Uiteraard, aanvragen kan altijd maar dan ook krijgen als je aan de voorwaarden voldoet.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:45
No Hands schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:12:
Kan iemand hier bevestigen dat je voor een warmtepompboiler en een monoblock warmtepomp beide subsidie kan aanvragen? op 1 adres? de chat van RVO beweerd net van wel namelijk, maar ik vind dat toch vreemd.

Uiteraard, aanvragen kan altijd maar dan ook krijgen als je aan de voorwaarden voldoet.
Ja, kan ik bevestigen.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:56
@PalingDrone je hoeft ook niet persé altijd buiten te drogen, als je vloerverwarming hebt, kan je je was prima binnen drogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:04
Even hier delen, ik had 28-1 een vreemde grafiek met dips en ik zou graag willen weten hoe dat kan (en of ik wellicht iets moet doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Flipking94 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 17:14:
@PalingDrone je hoeft ook niet persé altijd buiten te drogen, als je vloerverwarming hebt, kan je je was prima binnen drogen.
Maar (binnen) drogen kost energie. Dat was waar deze hele discussie mee begon. Het verdampen van anderhalve liter water (dat is wat er gemiddeld ongeveer in je kleren zit na een wasbeurt) onttrekt 1kWh aan warmte en als je ventileert gaat dat naar buiten. Een (condenserende) wasdroger heeft dat verlies niet. Wat je daar instopt aan stroom komt juist allemaal beschikbaar als warmte in je huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWT

JWT

Nee gewoon Leiden. Maar veel pollen, een buurvrouw die 10x per dag met de auto weg moet en met noodstops terug verschijnt(fijnstof) en wekelijks oefenterein voor de bladblazers (geen grap).
De kozijnen bijhouden is al frustrerend genoeg ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Truus01 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 18:09:
Even hier delen, ik had 28-1 een vreemde grafiek met dips en ik zou graag willen weten hoe dat kan (en of ik wellicht iets moet doen).
Meet je echt de omvormer of bijvoorbeeld één groep? Dan zou er een verbruiker kunnen zijn die de dip veroorzaakt (Quooker oid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:04
wheli schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 21:11:
[...]

Meet je echt de omvormer of bijvoorbeeld één groep? Dan zou er een verbruiker kunnen zijn die de dip veroorzaakt (Quooker oid)
Dit zijn grafieken van de omvormer. (Uit het SEMS portal.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
T-MOB schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:36:
[...]

Maar (binnen) drogen kost energie. Dat was waar deze hele discussie mee begon. Het verdampen van anderhalve liter water (dat is wat er gemiddeld ongeveer in je kleren zit na een wasbeurt) onttrekt 1kWh aan warmte en als je ventileert gaat dat naar buiten. Een (condenserende) wasdroger heeft dat verlies niet. Wat je daar instopt aan stroom komt juist allemaal beschikbaar als warmte in je huis.
Daarom destijds ook een wasmachine gekocht die net ff wat harder centrifugeert, beddegoed, de dekbedden zelf, kussens en handdoeken gaan indien nog ietsje te nat vaak nog een kort rondje extra centrifugeren in de wasmachine voordat het de droger ingaat.
Die hoeft echt niet tot kurkdoog te gaan, dat laatste beetje vocht mag rustig tijdens het uithangen het vrij droge binnenklimaat nog wat bevochtigen, zonder droger gaat het echt niet lukken om dezelfde dag nog onder de dekens te liggen.
Morgen weer zo'n draaidag, met een zonnetje op al het zuidglas en 2 rekken in de woonkamer proberen we het iig zo efficient mogelijk te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
[...]

Bij mij wassen en drogen we alles in de geventileerde, droge en onverwarmde kelder. Harde handdoeken zijn hier ook favoriet, heerlijk, zo’n kelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

PalingDrone schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 21:28:
[...]

Daarom destijds ook een wasmachine gekocht die net ff wat harder centrifugeert, beddegoed, de dekbedden zelf, kussens en handdoeken gaan indien nog ietsje te nat vaak nog een kort rondje extra centrifugeren in de wasmachine voordat het de droger ingaat.
Die hoeft echt niet tot kurkdoog te gaan, dat laatste beetje vocht mag rustig tijdens het uithangen het vrij droge binnenklimaat nog wat bevochtigen, zonder droger gaat het echt niet lukken om dezelfde dag nog onder de dekens te liggen.
Morgen weer zo'n draaidag, met een zonnetje op al het zuidglas en 2 rekken in de woonkamer proberen we het iig zo efficient mogelijk te doen.
Ik heb zo'n soort fluweelstof dekbedovertrek en als ik om 06:00 de was doe en het om 09:00 (katoen eco duur ongeveer 3 uur) op hang in het trapgat, dan kan ik om 23:00 m'n bed weer opmaken met hetzelfde overtrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Ik zie wat posts over het drogen van de was voorbij komen. Nou zag ik laatst dit, misschien interessant alternatief voor een wasdroger?
https://www.speed-dryer.nl/

[ Voor 10% gewijzigd door gerritjan op 30-01-2024 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
JDx schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 23:46:
[...]

Ik heb zo'n soort fluweelstof dekbedovertrek en als ik om 06:00 de was doe en het om 09:00 (katoen eco duur ongeveer 3 uur) op hang in het trapgat, dan kan ik om 23:00 m'n bed weer opmaken met hetzelfde overtrek.
Zelfs een 100% katoenen overtrek droogt best vlot in een woning waar gestookt wordt.
Het gaat ook niet zozeer om het overtrek maar om het complete synthetische holle vezel dekbed en de kussens (ivm allergie moet eens in de zoveel tijd alles tegelijk op 60 graden gewassen worden), moltons, hoeslakens, kussenslopen, de hele shabang.
Ik verwacht dat ze hier in het appartementencomplex ook niet zo staan te juichen wanneer ik het trappenhuis claim om daar de was op te hangen. ;)
Woonde ik in een eengezinswoning ipv een gelijkvloers appartement dan waren er idd veel meer praktische opties.
Zolder, trapgat, tuin etc. maar dat heeft nou eenmaal niet iedereen.
Volgens Weerplaza staat er morgen gelukkig al vrij vroeg een lekker zonnetje de woonkamer te verwarmen dus dat is al winst.

@gerritjan Grappig idee maar je bereikt volgens mij hetzelfde effect met een oscillerende ventilator gericht op een Action wasrekje.
Voor dat geld kan je er zelfs een Duux op laten blazen...
Deze + deze en ook nog 100 euro in de knip houden.

[ Voor 14% gewijzigd door PalingDrone op 31-01-2024 00:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:41

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@gerritjan Inderdaad, daar begon de discussie mee :)

@PalingDrone ik quote het origineel:
https://www.volkskrant.nl...roogrek-kan-het~b07c802e/
‘Werkt niet’, luidde meestal de conclusie. Of ze wisten het beter, ook al hadden ze nog nooit de was gedaan: ‘Zet er gewoon een ventilator onder.’ Dat hadden beide vrouwen natuurlijk ook allang bedacht en geprobeerd. Maar dat werkt dus niet, want de wind komt maar van een kant.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:21
No Hands schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:12:

Yup, geen probleem!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Daarom een oscillerende fan. (Dat ga ik maar eens proberen bij de volgende set handdoeken)
Zolang dat rek constant 20 rpm draait gaat je was niet ineens wapperen zoals in de wind die buiten behoorlijk turbulent is.
Volgens mij krijg je wel zachtere handdoeken wanneer dat ding eerst de ene kant en daarrna de andere kant opdraait maar dat gaat dan weer meer energie kosten en vereist wellicht een zwaardere constuctie.
Hoe dan ook spaar je altijd je textiel door geen droger te gebruiken, wij gebruiken de droger alleen voor beddegoed en handdoeken, de overige was wordt gewoon opgehangen en wordt ook niet keihard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Laatst online: 01-05 23:26

Wuursj

want worst is al bezet

Hier helemaal geen droger en we redden het zelfs met wasbare luiers voor de jongste (we zitten tenslotte in de duurzame kroeg) prima met een waslijn hoog onder plafond van de overloop.

Sinds we een WTW hebben, is er juist behoefte aan wat meer vocht in huis dus het is dubbel winst: door geen droger is er ook geen enthalpiewisselaar nodig :P :)
De molen zou misschien het wat sneller droog kunen krijgen maar ik zou niet weten waar ik hem zou moeten laten.

Met een hofill wasmachine aan de WP boiler heb ik zo het energieverbruik van het wassen wel aardig geminimaliseerd denk ik. Gemiddeld 0,35 kwh per wasbeurt volgens de Miele app (al gebruikt de WP boiler natuurlijk ook nog zijn deel).

[ Voor 9% gewijzigd door Wuursj op 31-01-2024 10:12 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:49
Ik vindt juist m’n droger erg duurzaam: het zorgt er voor dat ik wanneer er electriciteits overschot is ik extra af kan nemen om de balans te herstellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:56
[...]

Dat begrijp ik niet als je vloerverwarming hebt. Het is niet zo dat je kleren de oorzaak zijn van een temperatuurdaling in je huis waardoor je moet bijstoken. Dus ik begrijp niet waarom het drogen van kleren in je huis energie zou kosten.

Hoe zit het dan met mensen die vloerverwarming hebben én een ventilatiesysteem, verbruikt het drogen van kleren binnenshuis dan ook meer energie? Feit blijft dat een wasdroger één van de meest energieslurpende apparaten in een huishouden zijn. Daarnaast heb ik nog nooit gehoord dat de energierekening ineens fors is gestegen bij mensen die de was binnenshuis drogen. Bij mij althans niet, ik merk niets in energieverbruik tussen binnen of buiten drogen, alleen dat binnen in de winter sneller is :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Flipking94 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 20:55:
[...]

Dat begrijp ik niet als je vloerverwarming hebt. Het is niet zo dat je kleren de oorzaak zijn van een temperatuurdaling in je huis waardoor je moet bijstoken.
Dat is wel het geval, het verdampen van die 1,5 liter kost energie die wordt onttrokken aan de omgeving.
Of je met vloerverwarming of op een andere manier verwarmd heeft er niets mee te maken.

Op de totale hoeveelheid energie die het kost de woning te verwarmen is het maar weinig en je zult het daarom niet direct merken (net zoals de hoeveelheid energie die een warmtepompdroger gebruikt maar heel weinig is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT

JWT

Hangt ook een beetje van de bouw en inhoud van je huis. Bij een vriendin is het klein, 2 laags, enkel glas en slecht geisoleerd. Dan helpt de was echt niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
[...]
Feit blijft dat een wasdroger één van de meest energieslurpende apparaten in een huishouden zijn.
Natuurlijk zijn ouderwetse condensdrogers wel enorme stroomvreters, maar de warmtepomp voor verwarming van de woning, de warmtepompboiler voor warm water en de laadpaal voor de auto zijn veel grotere verbruikers.
Allemaal fossiele energie die eerst via de gasleiding en het tankstation werd verbruikt, maar nu elektrisch.
Dan krijg je ook een beetje door waar het echte huishoudelijke grootverbruik zit, ongeacht of dit fossiel of elektrisch gevoed wordt.

Een moderne warmtepompdroger zal bij de meeste huishoudens geen enorme stijging van stroomverbuik veroorzaken. Risico is natuurlijk wel dat je er lui van wordt, en hem ook buiten het stookseizoen gebruikt (al is er met de overvloed van stroom uit zonnepanelen ook weinig tegen om het apparaat overdag te gebruiken buiten het stookseizoen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-MOB
[...]
Dat begrijp ik niet als je vloerverwarming hebt. Het is niet zo dat je kleren de oorzaak zijn van een temperatuurdaling in je huis waardoor je moet bijstoken. Dus ik begrijp niet waarom het drogen van kleren in je huis energie zou kosten.
Om kleren droog te maken moet het vloeibare water overgaan in waterdamp. Die faseovergang kost een hoop energie, de zogenaamde verdampingswarmte. Voor water gaat dat om 0.63kWh per liter. En die warmte wordt onttrokken aan de omgeving. Wanneer waterdamp condenseert komt de warmte weer vrij. Maar als je de waterdamp vrij naar buiten ventileert zal het buiten condenseren en dan heb je dus die energie naar buiten gebracht.

(Op dit principe is de warmtepomp gebaseerd: je laat verdampen waar je energie wil onttrekken, waar je de energie hebben wil ga je condenseren - de pomp doet dat door de druk te verhogen met een compressor).
Feit blijft dat een wasdroger één van de meest energieslurpende apparaten in een huishouden zijn.
Mja, energie verdwijnt niet. De energie die een droger ingaat komt in huis vrij als warmte. Wat je droger doet hoeft de CV-ketel niet te doen. Wat de droger fundamenteel als voordeel heeft is dat hij condenseert. Als een droogbeurt 1kWh verbruikt en daarmee 1kWh aan verdampingswarmte teruggewonnen wordt heb je effectief een COP van 2 tov een situatie waarin je binnen droogt en de waterdamp wegventileert. In een gasgestookt huis is dat niet gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:35
@T-MOB maar niet alle energie die de wpdroger verbruikt wordt omgezet in warmte toch? Ook een gedeelte in beweging van de trommel etc neem ik aan? Dan ook geen COP van 2.
Ik heb geen droger, dus spreek niet uit ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 01-05 22:01
dus: als ik mijn natte was weeg, in de warmtepompdroger stop, die laat draaien met een kwh meter eraan, en dan de droge was weer weeg dan zou ik de efficientie van het verwarmen van mijn huis met de warmtepompdroger uit kunnen rekenen die en ook weten of dit efficienter is dan het ophangen in een gasgestookt huis waar de energie voor het verdampen dus door gas komt en er geen terugwinning is door condensatie?

en zo zou je ook uit kunnen rekenen hoeveel natte was je nodig hebt om op een zomerse dag op te hangen om je huis 1 graad af te koelen natuurlijk…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-MOB
Franciesco schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:18:
@T-MOB maar niet alle energie die de wpdroger verbruikt wordt omgezet in warmte toch? Ook een gedeelte in beweging van de trommel etc neem ik aan? Dan ook geen COP van 2.
Ik heb geen droger, dus spreek niet uit ervaring.
Ik heb ook geen droger, dus ook geen ervaring. Maar dankzij de wet van behoud van energie hoeft dat ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gaafst
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 29-04 14:54
Een warmtepomp creëert geen warmte, maar verplaats het alleen. En tenzij je de verdamper van de droger buiten hebt hangen, komt die energie gewoon uit de lucht in je huis. En die lucht is dmv je verwarmingstoestel verwarmd. Dus de warmte die je WP-droger in gaat heb je ook al zelf betaald. Op de energierekening heeft een WP-droger tov een traditionele condensdroger in het stookseizoen niet heel veel voordeel.

Nibe:F2040-12 SMO-40 BA-ST9040-2FE(365l) UKV100 vv:200m² - 280m² 850m³ Rc:5,9 bj:2021 - PV:8750Wp Growatt TLS-3 8k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Lochnes schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:21:
dus: als ik mijn natte was weeg, in de warmtepompdroger stop, die laat draaien met een kwh meter eraan, en dan de droge was weer weeg dan zou ik de efficientie van het verwarmen van mijn huis met de warmtepompdroger uit kunnen rekenen die en ook weten of dit efficienter is dan het ophangen in een gasgestookt huis waar de energie voor het verdampen dus door gas komt en er geen terugwinning is door condensatie?

en zo zou je ook uit kunnen rekenen hoeveel natte was je nodig hebt om op een zomerse dag op te hangen om je huis 1 graad af te koelen natuurlijk…
Het is in huis vrij droog en aangezien een luchtbevochtiger ook energie verbruikt heb ik vandaag maar een beetje was opgehangen. :)
(En de rest in de droger gemikt :p )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

gaafst schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:27:
Een warmtepomp creëert geen warmte, maar verplaats het alleen. En tenzij je de verdamper van de droger buiten hebt hangen, komt die energie gewoon uit de lucht in je huis. En die lucht is dmv je verwarmingstoestel verwarmd. Dus de warmte die je WP-droger in gaat heb je ook al zelf betaald. Op de energierekening heeft een WP-droger tov een traditionele condensdroger in het stookseizoen niet heel veel voordeel.
Ok, dan het is goed dat wij onze wp-droger in het koelere deel van onze garage geplaatst hebben, ipv in het warmere deel dat aan het huis grenst. Ik vond toch al dat hij weinig warmte afgaf ivm onze condensdroger. Na het drogen breng ik de was wel meteen in de woonkamer, zodat die warmte daar vrijkomt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
T-MOB schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:21:
[...]

Ik heb ook geen droger, dus ook geen ervaring. Maar dankzij de wet van behoud van energie hoeft dat ook niet.
Ja, die wet is mij bekend. Maar zegt nog steeds niet dat alle verbruikte energie omgezet wordt in thermische energie. Een deel wordt omgezet in b.v. kinetische energie in een wpdroger (draaien van de trommel). Tenminste, wat ik van een wpdroger ken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Eigenlijk is die wpdroger dan dus analoog aan een wpboiler voor warm tapwater waarbij de lucht van binnen aangezogen wordt. Logisch ook wel, maar had ik even niet aan gedacht.

PS: mijn wpboiler is buiten/buiten aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Franciesco schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 09:01:
[...]
Ja, die wet is mij bekend. Maar zegt nog steeds niet dat alle verbruikte energie omgezet wordt in thermische energie. Een deel wordt omgezet in b.v. kinetische energie in een wpdroger (draaien van de trommel). Tenminste, wat ik van een wpdroger ken.
En waar blijft die kinetische energie dan? De trommel blijft immers niet draaien, uiteindelijk wordt het allemaal warmte.

En een warmtepompdroger is natuurlijk wel een pak zuiniger met electriciteit. Dat de pomp warmte uit de ruimte gebruikt maakt daarvoor niet uit. Die warmte geeft de machine ook weer af. De bijdrage van de droger aan de verwarming is exact gelijk aan het elektriciteitsgebruik. Zou je met elektrische (COP1) kachels verwarmen dan is het om het even. Verwarm je met een warmtepomp (COP5) dan is het verschil uit te rekenen verschil in verbruik per droogbeurt is ongeveer 1kWh versus 3kWh. De 2kWh verschil haalt de warmtepompdroger uit je huis en om die te maken heeft de (verwarmings-)warmtepomp 0.4kWh verbruikt. Onder de streep gaat het dan om 1.4kWh versus 3kWh. Met 60 droogbeurten in het stookseizoen is het verschil een kleine 100kWh. Of dat te verwaarlozen is subjectief, maar de besparing buiten het stookseizoen komt er nog bovenop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
@drooger Come in please, hier heb jij vast wat zinnings over te melden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
T-MOB schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 10:16:
[...]

En waar blijft die kinetische energie dan? De trommel blijft immers niet draaien, uiteindelijk wordt het allemaal warmte.
Bedoel je te zeggen dat 100% energie een trommel in beweging kan zetten+houden voor een bepaalde tijd+afremmen en daarbij ook 100% thermische energie gaat opleveren?

Dat een wp (in welke vorm dan ook) relatief zuinig c.q. efficient is, staat wat mij betreft niet ter discussie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Op de energierekening heeft een WP-droger tov een traditionele condensdroger in het stookseizoen niet heel veel voordeel.
Dit is onjuist.

Het doel van een wasdroger is niet om je was te verwarmen, maar om te ontvochtigen. Ontvochtigen doe je met lucht met een hele lage relatieve luchtvochtigheid. Het makkelijkste om dat te maken is om lucht te verwarmen, omdat warme lucht absoluut meer vocht kan vasthouden.

Als je lucht van 20 °C en een vochtigheid van 50% pakt en deze verwarmt tot 40 °C, dan is de relatieve luchtvochtigheid 16%. Deze droge lucht wordt vervolgens door de was geleid en neemt vocht op (zeg tot 90% relatieve luchtvochtigheid). De natte lucht gaat daarna weer de ruimte in.

Ongeacht het type droger, heb je (bij identieke was en condities) evenveel lucht nodig. Een warmtepompdroger heeft echter minder elektriciteit nodig om deze lucht tot 40 °C te krijgen dan een condensdroger.

Omdat alle lucht vanuit de binnenruimte via droger weer in de binnenruimte terecht komt, maakt het niets uit dat een een warmtepompdroger de binnenruimte pakt als bron. De warmte komt namelijk gewoon weer terug. Dit in tegenstelling tot de eerdergenoemde warmtepompboiler, waarbij de warmte door het doucheputje gaat. Er wordt netto geen warmte onttrokken uit de binnenruimte.

Een droger voert uiteindelijk vocht af naar de binnenruimte. Een warmtepompdroger doet dat met aanzienlijk minder elektriciteitsgebruik dan een condensdroger.

Het enige wat speelt is dat doordat ook het elektriciteitsgebruik wordt omgezet in warmte, de condensdroger de binnenruimte meer opwarmt dan een warmtepompdroger, waardoor je dus iets minder hoeft te verwarmen. Echter gaat het hier uiteindelijk om de zeer inefficiënte COP=1 type verwarming en dus onwenselijk.

Een warmtepompdroger leidt in elk seizoen tot altijd een lagere energierekening met 1 uitzondering: als de ruimte met een elektrische kachel wordt verwarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Skyaero schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:11:
[...]

Een droger voert uiteindelijk vocht af naar de binnenruimte.
Maar vooral via condenswater naar de afvoer. Gelukkig maar, anders zou onze garage te vochtig worden, waardoor de was op het rekje ook minder makkelijk zou drogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Franciesco schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 10:30:
[...]
Bedoel je te zeggen dat 100% energie een trommel in beweging kan zetten+houden voor een bepaalde tijd+afremmen en daarbij ook 100% thermische energie gaat opleveren?
Juist, je voegt energie toe aan de trommel om hem in beweging te zetten. De trommel ondervindt wrijving (daar krijg je warmte) en om hem aan het draaien te houden moet je energie blijven toevoegen. Uiteindelijk staat de trommel stil en dan is alle bewegingsenergie omgezet in andere energie. In geval van de droger ben ik er wel van overtuigd dat dat allemaal warmte is, maar er zijn andere mogelijkheden. Een elektrische auto die regeneratief remt zet bijvoorbeeld een deel van de bewegingsenergie terug om in elektrische energie.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:41

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Je kunt het niet over de fysica van lucht en was drogen hebben zonder het Mollier diagram erbij te pakken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cYttUxZYbJxYPbxLxw38kMSTsbY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PE00oBCJSdy237d7mDM2ObOA.png?f=fotoalbum_large

Voor de energiehuishouding zijn de diagonale rode lijnen van belang; elke dunne rode lijn is een verschil van 10 kJ/kg.
Als je een ruimte vochtiger maakt (naar rechts in het diagram) zonder warmte toe te voegen ga je evenwijdig langs de rode lijnen en wordt de ruimte dus kouder.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wheli
Ik had het gisteren nog met onze Spaanse schoonmaakster over het Mollier diagram. Op de één of andere manier leken wij heel anders tegen wasgoed aan te kijken. Ze glimlachte wel vriendelijk en ging toen verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Voor de liefhebbers, crypto mining verbruikt inmiddels ruim 140 TWh per jaar, en dat zijn nog maar de 'officiele' verbruikscijfers - alle crypto mining malware bij mensen thuis en stiekem geplaatse mining rigs bij bedrijven in de kelder niet meegerekend.

Nadat crypto mining in China werd verboden is deze industrie voornamelijk naar de VS verhuisd, voornamelijk Texas waar de stroom prijzen laag zijn.

Geld witwassen kost wat, maar dan heb je ook wat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Dreamvoid schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:54:
Voor de liefhebbers, crypto mining verbruikt inmiddels ruim 140 TWh per jaar, en dat zijn nog maar de 'officiele' verbruikscijfers - alle crypto mining malware bij mensen thuis en stiekem geplaatse mining rigs bij bedrijven in de kelder niet meegerekend.

Nadat crypto mining in China werd verboden is deze industrie voornamelijk naar de VS verhuisd, voornamelijk Texas waar de stroom prijzen laag zijn.

Geld witwassen kost wat, maar dan heb je ook wat.
Dankzij Wikipedia: Wind power in Texas

Mooi voorbeeld van de Jevens paradox.

Of ook induced demand.

Zie ook Anoniem: 78739 in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"

Zo gaan we het nooit halen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nla18j23FbMG_6-ux1Eqg8TBnLo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iwZ2iAwl3Nsm2X8p22ugLi7H.png?f=fotoalbum_large

Wind is dus het donkerblauwe. Hernieuwbaar lijkt enkel voldoende voor onze extra'tjes zoals crypto, AI, onnozele filmpjes, SUV's,... (vandaag 8 bezoekers in ons bedrijf - afgevaardigden van andere bedrijven - waarvan 7 met een SUV - wie wil nog gezien worden in een compacte/lichte/aerodynamische auto?)

Statusangst is ook één van de ergste welvaartsziektes van deze tijd...
In Statusangst schrijft Alain de Botton over een belangrijk negatief aspect van de hedendaagse samenleving: het gevoel minderwaardig te zijn. Mensen vergelijken zich voortdurend met anderen. Dat naar elkaar kijken gebeurt automatisch en is de oorzaak van angst, nijd en afgunst. Volgens de Botton krijgen we dit onbehagelijke angstgevoel wanneer er niet kan voldaan worden aan het ideaal van succes dat de maatschappij ons oplegt. Statusangst treedt op als de buurman een grotere auto heeft of wanneer een bekende meer verdient. Hij noemt het geen jaloezie, maar een existentiële angst om mislukt te zijn als mens. Statusangst komt voort uit een gebrek aan zelfvertrouwen.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 02-02-2024 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Anoniem: 78739 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:11:
[...]

Of ook induced demand.

Zie ook Anoniem: 78739 in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"

[Afbeelding]

Wind is dus het donkerblauwe. Hernieuwbaar lijkt enkel voldoende voor onze extra'tjes zoals crypto, AI, onnozele filmpjes, SUV's,... (vandaag 8 bezoekers in ons bedrijf - afgevaardigden van andere bedrijven - waarvan 7 met een SUV - wie wil nog gezien worden in een compacte/lichte/aerodynamische auto?)

[...]
Helemaal eens! Hopelijk gaat de wegenbelasting oid een correctie hiervoor krijgen. Al zullen veel mensen het geld er nog wel voor over hebben. De Hyundai Ioniq 6 is wel een mooi voorbeeld van hoe het wel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
wheli schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:54:
[...]

Helemaal eens! Hopelijk gaat de wegenbelasting oid een correctie hiervoor krijgen. Al zullen veel mensen het geld er nog wel voor over hebben. De Hyundai Ioniq 6 is wel een mooi voorbeeld van hoe het wel kan.
Misschien zijn we wel op een punt aangekomen dat we beter het formaat van auto's (B-rijbewijs) kunnen beperken via de typegoedkeuring.

- Maximale breedte 1,80 m
- Maximale lengte 4,00 m
- Maximale cw-waarde

Dan nemen auto's minder kostbare ruimte in en lagere cw-waarde zorgt voor lager verbruik (vergelijk bijvoorbeeld een Tesla 3 eens met een ID.4). Compactere, beter gestroomlijnde auto's zullen ook gunstig zijn voor de veiligheid van medeweggebruikers.

En idd een EV van 1600 kg mag fors goedkoper zijn in de belasting dan een EV van 2500 kg. Daarmee stimuleer je ook de keuze voor EV's met kleinere accu's. Even verder denkend in deze richting: wat zou het effect zijn als de capaciteit van de accu bijvoorbeeld in de bepaling van de BPM wordt meegenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Mij viel op dat tijdens de CES een hoop autofabrikanten heel modieus AI in hun toekomstige voertuigen gaat introduceren.
Mag het enorme stroomverbruik daarvan, al wordt dit vaak niet in het voertuig zelf verstookt, dan graag wel ff als extra vervuilende factor bij al die schonere nieuwe voertuigen opgeteld worden? Lijkt mij wel zo eerlijk.
Ik draai zelf gewoon nog aan m'n ramen, spiegels, ventilator- en kachelknop, dat gaat prima met je eigen I.
Wanneer voor dat soort overbodige (AI omdat het kan) functies een half datacenter moet staan te stampen lijkt me dat op gebied van duurzaamheid en milieubelasting nogal een achteruitgang.
Roest en wederdienende heeft mijn voertuig de komende jaren nog dezelfde functionaliteit als in 1997, zelfs wanneer de fabrikant de stekker uit een server trekt.

@Joris748 Daar hadden Japanners (nog zo'n land met weinig ruimte) al jarenlang een mooie oplossing voor met die kei-cars, denk niet dat je op dat vlak veel hoeft te verwachten vanuit de VS met hun eHummers en Cybertrucks.

[ Voor 12% gewijzigd door PalingDrone op 02-02-2024 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
PalingDrone schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:11:
Mij viel op dat tijdens de CES een hoop autofabrikanten heel modieus AI in hun toekomstige voertuigen gaat introduceren.
Mag het enorme stroomverbruik daarvan, al wordt dit vaak niet in het voertuig zelf verstookt, dan graag wel ff als extra vervuilende factor bij al die schonere nieuwe voertuigen opgeteld worden? Lijkt mij wel zo eerlijk.
Ik draai zelf gewoon nog aan m'n ramen, spiegels, ventilator- en kachelknop, dat gaat prima met je eigen I.
Wanneer voor dat soort overbodige (AI omdat het kan) functies een half datacenter moet staan te stampen lijkt me dat op gebied van duurzaamheid en milieubelasting nogal een achteruitgang.
Roest en wederdienende heeft mijn voertuig de komende jaren nog dezelfde functionaliteit als in 1997, zelfs wanneer de fabrikant de stekker uit een server trekt.

@Joris748 Daar hadden Japanners (nog zo'n land met weinig ruimte) al jarenlang een mooie oplossing voor met die kei-cars, denk niet dat je op dat vlak veel hoeft te verwachten vanuit de VS met hun eHummers en Cybertrucks.
En daarom zou het goed zijn om de eisen in de Europese typegoedkeuring vast te leggen. Leuk zo'n eHummer, maar te groot en dus geen toelating in Europa.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Dat zal nooit gebeuren. Een auto wordt nog steeds gezien als de ultieme vorm van persoonlijke vrijheid en expressie. De Duitse autolobby is heel sterk en vooral Duitse fabrikanten willen zich onderscheiden op vlak van status/imago. Waarom denk je dat auto's voor op de openbare weg nog steeds meer dan 200 of 300 kunnen halen? Zelfs als die auto nooit zo snel rijdt, is het voor de koper toch belangrijk om te weten dat het kan. Zelfs het zien van dat wijzerplaatje met cijfertjes tot 260 of 280 geeft hem een bevredigend gevoel.

Nu door de strenge snelheidscontroles is acceleratievermogen een nieuw fetisj geworden. De bestuurder zegt dat het voor de veiligheid bij het inhalen is, maar in werkelijkheid wil hij aan het verkeerslicht gewoon sneller accelereren dan de buur. Zo denk ik dat een SUV die plankgas tot 70 km/u versnelt, meer kilojoules kost dan mijn hele pendelrit met de fiets (10 km).

Het is het statussymbool bij uitstek, je huis wordt enkel gezien door je buren en bezoekers, maar je auto wordt ook gezien door iedereen onderweg en op je bestemming. Daarbij wordt 'sneller' en 'groter' nog steeds gezien als beter, omdat grote en snelle auto's nu eenmaal meer kosten en het een afspiegeling van je vermogen is (of van je job bij Belgische bedrijfsauto's).

Veiligheid, leefbaarheid en milieu moeten het meestal afleggen tegen status en imago. Als alle auto's door regelgeving dezelfde compacte en aerodynamische vorm zouden hebben en hard begrensd zouden worden op 120 km/u (en dus ook ongeveer dezelfde motor), dan is het gedaan met de dure en machtige merken, dan zou de auto minder populair zijn en er minder verkocht worden. Dan zouden deelauto's ook populairder worden. Het helpt ook niet dat de mensen die dit moeten beslissen zelf met grote en dure auto's rijden of vervoerd worden.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 02-02-2024 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
Anoniem: 78739 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:03:
De Duitse autolobby is heel sterk en vooral Duitse fabrikanten willen zich onderscheiden op vlak van status/imago. Waarom denk je dat auto's voor op de openbare weg nog steeds meer dan 200 of 300 kunnen halen?
Om hier even te stoppen. In Duitsland rijden mensen ook gewoon legaal meer dan 200 km/h. Niet iedereen natuurlijk en niet altijd. Maar het is zeker vaak genoeg mogelijk met auto's die ervoor gebouwd zijn.

En anders dan in Nederland waar je in 2 uur het land uit bent, kan je in Duitsland lang genoeg rijden dat sneller rijden echt tijdswinst oplevert.

Er is genoeg reden om iets aan onzinnige auto's te doen. Maar wat we zien met elektrische auto's is dat iedere paar jaar de subsidieregeling anders is. En benzine auto's gaan gemakkelijk 20 jaar mee. Op termijn zal dat voor elektrische auto's ook wel gaan gelden.

Dus prijsprikkels werken nog maar voor een kleine groep (meestal een groep met geld die de tijd en belangstelling heeft om maximaal gebruik te maken van regelingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

phicoh schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:15:
[...]

Om hier even te stoppen. In Duitsland rijden mensen ook gewoon legaal meer dan 200 km/h. Niet iedereen natuurlijk en niet altijd. Maar het is zeker vaak genoeg mogelijk met auto's die ervoor gebouwd zijn.

En anders dan in Nederland waar je in 2 uur het land uit bent, kan je in Duitsland lang genoeg rijden dat sneller rijden echt tijdswinst oplevert.

Er is genoeg reden om iets aan onzinnige auto's te doen. Maar wat we zien met elektrische auto's is dat iedere paar jaar de subsidieregeling anders is. En benzine auto's gaan gemakkelijk 20 jaar mee. Op termijn zal dat voor elektrische auto's ook wel gaan gelden.

Dus prijsprikkels werken nog maar voor een kleine groep (meestal een groep met geld die de tijd en belangstelling heeft om maximaal gebruik te maken van regelingen).
Onbeperkte snelheid is op steeds minder stukken toegelaten en je mag eens raden waarom er nog geen algemene limiet op bvb. 130 km/u is :)
Het is een publiek geheim dat de gevoeligheid van snelheidsbeperkingen een gevolg zijn van de traditioneel innige omhelzing tussen industrie en politiek in dat land. Juist de Duitse merken zijn sterk in relatief snelle auto's en dat zijn de modellen waar het meeste aan wordt verdiend.
Bovendien wordt ook in andere landen naar die regeling verwezen om vooral geen auto's te limiteren. Stel je eens voor dat boeven niet meer kunnen vluchten en gepakt kunnen worden door politie zonder begrensde auto's :) Maar 'vrijheid' voor alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Anoniem: 78739 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:23:
Daarnaast wordt die regeling ook in andere landen aangehaald om vooral geen auto's te limiteren. Stel je eens voor dat boeven niet meer kunnen vluchten en gepakt kunnen worden door politie zonder begrensde auto's :) Maar 'vrijheid' voor alles.
Ik snap dat het heel eng is als auto's wat harder kunnen rijden. Maar dat heeft nauwelijks iets met duurzaamheid te maken.

Zeker bij elektrische auto's zijn de millieukosten van snel *kunnen* rijden laag. Daadwerkelijk snel rijden is natuurlijk wel slecht. Maar hoe snel je mag rijden wordt bepaald door de maximum snelheid die hier geldt, en niet door hoe snel ze in Duitsland rijden.

En de politie, heel Nederland staat al vol met camera's dus snel rijden is er al niet bij om te ontsnappen. En de politie kan ook al een paar boeren op traktoren al niet pakken.

Of te wel, gezeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

phicoh schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:29:
[...]

Ik snap dat het heel eng is als auto's wat harder kunnen rijden. Maar dat heeft nauwelijks iets met duurzaamheid te maken.

Zeker bij elektrische auto's zijn de millieukosten van snel *kunnen* rijden laag. Daadwerkelijk snel rijden is natuurlijk wel slecht. Maar hoe snel je mag rijden wordt bepaald door de maximum snelheid die hier geldt, en niet door hoe snel ze in Duitsland rijden.
De benodigde energie stijgt exponentieel met de snelheid.
Rijden aan 110 km/u in plaats van 130 km/u is niet alleen veiliger, het helpt je ook om 6 tot 24 % brandstof te besparen. De tijd die je verliest is bovendien erg beperkt.
Bij elektrische auto's is het effect nog groter:
Over het algemeen verbruikt een auto vanaf 90 km/u zo'n 3 tot 10 % extra voor elke 10 km/u dat je sneller rijdt. Bij elektrische auto's heeft snelheid een groter effect: 8 tot 12 % extra voor elke 10 km/u sneller op de snelweg.
Niet dat die enkele hardrijders zo'n groot effect op de totale uitstoot hebben, maar het ging me meer over het taboe om grote/snelle auto's te beperken in omvang en snelheid. Dat zou nochtans geen overbodige luxe zijn met het grootste probleemkind in Europa:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q3R971UpRszss5wW_7QC55VhS4E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eAQJHF2wM5b1WvvCen7Ejx24.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
Het beprijzen via BPM, brandstof op basis van verbruikscijfers is toch het meest zinnig lijkt me.
Er zijn best grote SUV's die toch heel zuinig zijn maar ook kleine auto's die dat helemaal niet zijn.
Ik heb een ID.4 first edition. Absoluut niet statusgedreven (ik fiets nl naar mn werk) maar:
1. Gunstige bijtelling. Daarom vele jaren eerder van ICE naar elektra overgestapt (ik was 29 toen ik hem kocht).
2. 4x zuiniger dan mijn ICE kleinere auto
3. Hij wordt door de hele familie gebruikt voor vakantie, vervoer van grote spullen (bedrijf) en de andere familieleden hebben een kleine auto. Zij betalen ons dan een kleine vergoeding.

Daarbij komt dat ik eigenlijk liever een station wil(de) maar omdat dat batterij pakket in de bodem ligt komt de auto vanzelf hoger te liggen. Gelukkig zie je nu de eerste mooie stations komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Anoniem: 78739 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:38:
Niet dat die enkele hardrijders zo'n groot effect op de totale uitstoot hebben, maar het ging me meer over het taboe om grote/snelle auto's te beperken in omvang en snelheid. Dat zou nochtans geen overbodige luxe zijn met het grootste probleemkind in Europa:
Het gaat helemaal niet om hardrijden. Het gaat er gewoon om dat er een enorme industrie die brandstofmotoren maakt.

Een probleem is dat die hele industrie plus de delen van de overheid die zich bezig houden met auto's net doen alsof auto zuiniger worden. Dat zal wel een klein beetje het geval zijn, maar auto's worden ook zwaarder, en we rijden vooral veel meer. Gevolg CO2 uitstoot stijgt.

Bij de meeste andere sectoren was er gewoon veel meer winst te halen uit energiebesparende maatregelen.

De uitstoot van auto's kan natuurlijk wel fors omlaag als die auto's elektrisch zijn. Maar dat is niet leuk voor dat deel van de industrie dat brandstofmotoren maakt. Dus die proberen het gebruik van brandstofmotoren zoveel mogelijk te rekken.

En voor autofabrikanten zijn elektrische auto's eng omdat er veel andere technieken gebruikt worden. En klanten kunnen afhaken als er niet genoeg laadpalen zijn, etc.

En in Nederland rommelt de overheid er ook nog eens doorheen door iedere paar jaar weer een forse verandering aan te brengen aan de subsidies voor elektrische auto's.

Gevolg, auto's met een brandstofmotor blijven op grote schaal verkocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
Joris748 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:28:
[...]

En daarom zou het goed zijn om de eisen in de Europese typegoedkeuring vast te leggen. Leuk zo'n eHummer, maar te groot en dus geen toelating in Europa.
Los van hummers, dat zijn natuurlijk ondingen, slaat zo'n beperking natuurlijk nergens op. Wij hebben naast de EV nu een grote diesel SUV. Niet omdat het een status symbool is, maar omdat wij regelmatig het trekvermogen nodig hebben. Ik zou ook die auto tzt graag electrisch hebben, maar zie een model 3 nog geen 3000 kilo trekken met een beetje range :)

Dus laten we vooral tot een goede beprijzing van vervuiling komen, zonder dat we de randstadnormen qua ruimte opleggen aan iedereen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
Joris748 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:57:
[...]

Misschien zijn we wel op een punt aangekomen dat we beter het formaat van auto's (B-rijbewijs) kunnen beperken via de typegoedkeuring.

- Maximale breedte 1,80 m
- Maximale lengte 4,00 m
- Maximale cw-waarde

Dan nemen auto's minder kostbare ruimte in en lagere cw-waarde zorgt voor lager verbruik (vergelijk bijvoorbeeld een Tesla 3 eens met een ID.4). Compactere, beter gestroomlijnde auto's zullen ook gunstig zijn voor de veiligheid van medeweggebruikers.
Nee, niet op basis van enkel de Cw-waarde, maar op basis van de Cw-waarde maal het frontaal oppervlak! Dat product is namelijk bepalend voor de luchtweerstand.
Zo schermen veel SUV-fabrikanten met nog redelijk lage Cw-waardes, maar "vergeten" daarbij te vermelden dat je die waarde nog wel even moet vermenigvuldigen met het frontaal oppervlak om de werkelijke luchtweerstand te bepalen. En dan vallen al die veel te hoge SUV's natuurlijk hopeloos door de mand.
En idd een EV van 1600 kg mag fors goedkoper zijn in de belasting dan een EV van 2500 kg. Daarmee stimuleer je ook de keuze voor EV's met kleinere accu's. Even verder denkend in deze richting: wat zou het effect zijn als de capaciteit van de accu bijvoorbeeld in de bepaling van de BPM wordt meegenomen?
EV"s hebben geen BPM, maar waarom zou de capaciteit van de accu daarin meegenomen moeten worden? Wegenbelasting wordt al geheven op basis van gewicht (als de vrijstelling voor EV's is vervallen), dat lijkt me voldoende incentive. Helaas doet NL dat zo'n beetje als enige, waardoor het op Europees, of zelfs globaal niveau geen zoden aan de dijk zet.

Maar het grootste probleem zit in Brussel. Die ontzettende prutsers van ambtenaren daar zijn de grootste oorzaak van de boom van veel te grote en zware elektrische auto's, doordat zij de CO2-uitstoot van alle elektrische auto's op nul hebben gesteld.
Een SUV van 3 ton (gewicht) is volgens Brussel dus net zo schoon als een elektrische VW-up van ±1000 kg. Dus wat doen de fabrikanten: Die maken enkel de auto's waar zij de hoogste marge op maken, zeker tijdens de tijden van materiaal- en chipschaarste.
Het wordt hoog tijd dat elektrische auto's gewoon volgens de werkelijke veroorzaakte uitstoot mee gaan tellen in de CO2-cijfers van de fabrikanten, want het huidige beleid slaat echt helemaal nergens op.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
overhyped schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:19:
Los van hummers, dat zijn natuurlijk ondingen, slaat zo'n beperking natuurlijk nergens op. Wij hebben naast de EV nu een grote diesel SUV. Niet omdat het een status symbool is, maar omdat wij regelmatig het trekvermogen nodig hebben. Ik zou ook die auto tzt graag electrisch hebben, maar zie een model 3 nog geen 3000 kilo trekken met een beetje range :)
Misschien moet je je even afvragen waarom je regelmatig 3000 kg moet trekken.
Iedereen die dat bedrijfsmatig nodig heeft is veel beter af met een bestelbus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Anoniem: 78739 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:38:
[...]

De benodigde energie stijgt exponentieel met de snelheid.

[...]

Bij elektrische auto's is het effect nog groter:

[...]

[Afbeelding]
“ Over het algemeen verbruikt een auto vanaf 90 km/u zo'n 3 tot 10 % extra voor elke 10 km/u dat je sneller rijdt. Bij elektrische auto's heeft snelheid een groter effect: 8 tot 12 % extra voor elke 10 km/u sneller op de snelweg.”
Een beetje loos statement . Ze bedoelen waarschijnlijk dat de ev wel heel erg zuinig is op lagere snelheden en dat ice’s gemaakt zijn om hard mee te rijden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
Andrehj schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:37:
[...]

Succes met paarden in een bestelbus krijgen :) Gaat hard met gewicht met twee grote paarden in een trailer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:52

Termy

valt er nog wat te fragge?

Anoniem: 78739 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:11:
[...]

Of ook induced demand.

[Afbeelding]

[...]
Dit heeft weinig met de transitie te maken lijkt me. Het is goedkoop in Texas dus daar gaat men het doen. Je zou zelfs kunnen stellen dat dit de transitie versnelt omdat de vraag er is maar fossiel er niet aan kan voldoen omdat het te duur is.

Op basis van finaal energieverbruik zitten we idd nog aan het begin van de S-curve maar men heeft het niet voor niks over dat dit kaar peak carbon gaat worden. In China komen er dit/volgend jaar schijnbaar zonnevelden online met meer piekvermogen dan er nu in de hele wereld opgesteld staat... Ik denk dat het een stuk harder zal gaan dan de doemdenkers denken :).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
Andrehj schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:37:
[...]

Heb er trouwens geen enkel probleem mee dat we meer betalen voor zo'n auto, de EV staat er niet voor niets naast voor zo veel mogelijk ritten waar de trekkracht niet nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
overhyped schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:53:
[...]

Succes met paarden in een bestelbus krijgen :) Gaat hard met gewicht met twee grote paarden in een trailer.
Met 2 pk kom je best een eind om jou te vervoeren toch ? Of in het zuurvlees stoppen 👺
Zal wel heel duur worden denk ik, hmm, ook geen goed idee.

Pagina: 1 ... 40 ... 76 Laatste