Ik zie ook meer suv's dan paardentrailers, en ook veel suv's zonder trekhaak, dus ik denk dat de meesten het niet gebruiken voor zware lasten
Op een heel ander vlak, taal is mooi. De term autobesitas vind ik leuk, zie hier voor een beetje historieAnoniem: 78739 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 18:35:
Ik zie ook meer suv's dan paardentrailers, en ook veel suv's zonder trekhaak, dus ik denk dat de meesten het niet gebruiken voor zware lasten
https://www.taalbank.nl/2023/07/13/autobesitas/
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Hoeveel mensen hebben er daadwerkelijk een trekgewicht nodig van 3000 kg? Dan heb je het waarschijnlijk over maar een paar procent van het totaal aantal autobezitters. Als dat niet meer kan, waar lever je dan op in?overhyped schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:19:
[...]
Los van hummers, dat zijn natuurlijk ondingen, slaat zo'n beperking natuurlijk nergens op. Wij hebben naast de EV nu een grote diesel SUV. Niet omdat het een status symbool is, maar omdat wij regelmatig het trekvermogen nodig hebben. Ik zou ook die auto tzt graag electrisch hebben, maar zie een model 3 nog geen 3000 kilo trekken met een beetje range
Zijn buiten de randstad de wegen breder, de parkeervakken groter en de fietsers smaller?Dus laten we vooral tot een goede beprijzing van vervuiling komen, zonder dat we de randstadnormen qua ruimte opleggen aan iedereen.
overhyped schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:53:
[...]
Succes met paarden in een bestelbus krijgenGaat hard met gewicht met twee grote paarden in een trailer.

Ook nog eens gemakkelijk met verhuizen
@Andrehj de overheid zou de capaciteit van de accu kunnen beprijzen. Dat stimuleert autofabrikanten om zuiniger auto's te maken en autokopers om toch maar een auto met een iets kleinere accu te bestellen.
Voorkomt grote 100+ kWh accu's teneinde nog een acceptabele actieradius te halen. En laat consumenten 2x nadenken of ze echt wel een 70 kWh ipv een 50 kWh accu nodig hebben.
Voorkomt grote 100+ kWh accu's teneinde nog een acceptabele actieradius te halen. En laat consumenten 2x nadenken of ze echt wel een 70 kWh ipv een 50 kWh accu nodig hebben.
Nee maar het is wel een stuk rustiger.Joris748 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 19:51:
Zijn buiten de randstad de wegen breder, de parkeervakken groter en de fietsers smaller?
En afstanden naar de supermarkt etc. vaak groter (niet dat dat allemaal met een hummer moet)
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ik vind het vergezocht hoor. Is een auto van 1 meter 70 breed minder geschikt dan een auto van 1 meter 90 breed om die 10 km extra naar de supermarkt af te kunnen leggen?Ronald.42 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 20:00:
[...]
Nee maar het is wel een stuk rustiger.
En afstanden naar de supermarkt etc. vaak groter (niet dat dat allemaal met een hummer moet)
Ja dat zei ik toch, dat het niet allemaal met een hummer moet...Joris748 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 20:02:
[...]
Ik vind het vergezocht hoor. Is een auto van 1 meter 70 breed minder geschikt dan een auto van 1 meter 90 breed om die 10 km extra naar de supermarkt af te kunnen leggen?
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Emoties en status, meer is het niet.
Ik ben zelf elke dag op de baan (met een Mazda 3 100pk).
In 99% van de SUV's Audi, BMW, Mercedes, landeovers,... zit maar 1 persoon in en er hangt geen kar aan.
En in de ondergrondse parkings, en parkeervakken in het algemeen zie je ze sukkelen.
Het is zelfpijniging voor de status.
In 99% van de SUV's Audi, BMW, Mercedes, landeovers,... zit maar 1 persoon in en er hangt geen kar aan.
En in de ondergrondse parkings, en parkeervakken in het algemeen zie je ze sukkelen.
Er zijn nog heel veel auto's kleiner dan een Hummer, maar veel te groot voor het beoogde gebruik.Ronald.42 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 20:07:
[...]
Ja dat zei ik toch, dat het niet allemaal met een hummer moet...
Och ja ik rij een kia picanto woon-werkverkeer maar als ik dan naar een ev wil die een beetje leuk past in actieradius...Wozmro schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 20:15:
Heb 2 weken terug een andere auto gekocht voor de vrouw.
Was een Ford Mondeo station 2,0 wel handig met aanhanger, boottrailer en vakantie met kleine kinderen.
Is geworden een Opel Mokka 1,4 ook met knobbel maar wat lichter kleiner en zuiniger.
De kinderwagens en campingbedje hoeven niet meer mee dus dan kan wat minder ruimte prima.
En qua trekgewicht voldoet dit net.
Ik heb nog even zitten kijken naar een ev maar is hem niet geworden.
Ik zit overigens nog steeds in dubio met de picanto als het regeer met een leuk langjarig plan komt betreffende saldering voor de elektra en wegenbelasting voor de ev hak ik wel eens een knoop door...
Aankomend jaar gaan de kleine EV's doorbreken denk ik. Renault 5, Id.2 etc.
De meeste mensen rijden die toch alleen in de buurt en gaan er niet mee op vakantie.
Ikzelf huur ook nog weleens de mywheels auto. Staan er 2 van in de wijk, ideaal
De meeste mensen rijden die toch alleen in de buurt en gaan er niet mee op vakantie.
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Ik ben wel al een poos aan het rondkijken voor een woon-werkverkeer ev maar blijf wat hangen op de ice nog.wheli schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 21:32:
Aankomend jaar gaan de kleine EV's doorbreken denk ik. Renault 5, Id.2 etc.
De grootste slag is die auto vervangen, de andere rijd niet heel veel.
Hij is nodig voor de boottrailer, aanhanger en een beetje redelijk vervoer met vakanties en familie bezoeken, die wonen allemaal niet echt in de buurt.
En als ik dan met het complete gezin 2 uur enkel moet rijden wil ik toch wel iets van comfort hebben.
Ideaal voor mij zou zijn rond de 350km actieradius.
Dan kom je al op iets als een Opel ampera-e of in die trend.
Dan heb je het alweer over een ruime 20K tegen de kia die je voor tussen de 3 en 4K hebt in een staat die mij goed genoeg is voor een paar jaar woon-werkverkeer.
Op zich wil ik dat best wel spenderen maar dan wil ik wel weten waar ik aan toe ben qua vaste kosten...
Voor veel is dat zo, maar voor sommigen dus niet (zoals wij) op dat gebied heb ik liever morgen dan vandaag uitstoot afhankelijke kilometer beprijzing. Zodat je het grote bakbeest thuis laat staan, behalve als je ‘m exit nodig hebt en er een kleine EV naast hebt voor dagelijks. Niet alles is met verboden op te lossen, en kijk even verder dan de stad. Onze SUV komt nooit in een parking, stad of klein parkeervak, en vele met mij. Iet op pc hooft iddWozmro schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 20:15:
We hebben serieus wel naar zo’n ding gekeken, maar de vaste lasten qua belasting en verzekering zijn er niet hoog, plus hier heb je vaak een C rijbewijs voor nodig. Met minder kosten voor bezit en meer voor gebruik kan zo iets uit, SUV en trailer weg, zo iets en een kleine auto er inJoris748 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 19:54:
[...]
[Afbeelding]
Ook nog eens gemakkelijk met verhuizen
Dan lever je (in ons geval) in op dieren welzijn, want je kan niet naar de dierenarts als het moet, je levert in op vrijetijdsbesteding en op werk. Het is wel typisch Nederlands: direct naar verbieden grijpen. Grote auto’s hebben een functie, voor sommige penis vergroting, prima, zorg dat dat goed extra belast wordt, voor sommigen ook daadwerkelijk praktisch, zorg voor een manier van beprijzen dat je goed nadenkt over het gebruik en er een meer duurzaam transport naast kan hebben, iets wat met de huidige vaste beprijzing erg ontmoedigd wordt.Joris748 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 19:51:
[...]
Hoeveel mensen hebben er daadwerkelijk een trekgewicht nodig van 3000 kg? Dan heb je het waarschijnlijk over maar een paar procent van het totaal aantal autobezitters. Als dat niet meer kan, waar lever je dan op in?
[...]
Zijn buiten de randstad de wegen breder, de parkeervakken groter en de fietsers smaller?
En ja, parkeervakken zijn bij huizen in ‘t buitengebied meestal groter, de stad in ga je als je enig verstand hebt niet met een grote auto en fietsen rijden hier niet tussen de auto’s. Uitstoot en milieu zijn mondiale problemen, maar fysieke ruimte heel lokaal.
Dat is wel lastig met EV’s nu, een kleine benzine auto is functioneel gelijkwaardig aan een grote auto, voor EV’s geld dat door de beperkte range nog niet. Zou graag een Renault Clio, of Toyota aygo met de range van mijn mustang Mach -e zien. Dan heb ik m’n volgende auto te pakken (naast de paarden trek bak)Ronald.42 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 21:54:
[...]
Ik ben wel al een poos aan het rondkijken voor een woon-werkverkeer ev maar blijf wat hangen op de ice nog.
Hij is nodig voor de boottrailer, aanhanger en een beetje redelijk vervoer met vakanties en familie bezoeken, die wonen allemaal niet echt in de buurt.
En als ik dan met het complete gezin 2 uur enkel moet rijden wil ik toch wel iets van comfort hebben.
Dan heb je het alweer over een ruime 20K tegen de kia die je voor tussen de 3 en 4K hebt in een staat die mij goed genoeg is voor een paar jaar woon-werkverkeer.
Op zich wil ik dat best wel spenderen maar dan wil ik wel weten waar ik aan toe ben qua vaste kosten...
Waarom een grote dure auto kopen die meestal stil staat?overhyped schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 22:19:
[...]
Voor veel is dat zo, maar voor sommigen dus niet (zoals wij) op dat gebied heb ik liever morgen dan vandaag uitstoot afhankelijke kilometer beprijzing. Zodat je het grote bakbeest thuis laat staan, behalve als je ‘m exit nodig hebt en er een kleine EV naast hebt voor dagelijks. Niet alles is met verboden op te lossen, en kijk even verder dan de stad. Onze SUV komt nooit in een parking, stad of klein parkeervak, en vele met mij. Iet op pc hooft idd
Mijn vorige wagen was een Mazda 2. Een paar jaar geleden wilden we eens een paar weken rondtrekken en kamperen in Denemarken.
Hier naar het dichtstbijzijnde verhuurpunt geweest en een grote auto gehuurd, dat was een Nissan qhaishqai die ze aanboden.
Na de vakantie teruggebracht met een barst in de voorruit.
Ik weet zelfs niet meer hoeveel de totale huurprijs was.
Nou ja ik heb zoiets van flikker een accu en een elektromotor in mijn picanto en dan ben ik wel klaar.overhyped schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 22:29:
[...]
Dat is wel lastig met EV’s nu, een kleine benzine auto is functioneel gelijkwaardig aan een grote auto, voor EV’s geld dat door de beperkte range nog niet. Zou graag een Renault Clio, of Toyota aygo met de range van mijn mustang Mach -e zien. Dan heb ik m’n volgende auto te pakken (naast de paarden trek bak)
Ik hoef geen compleet multimedia centrum en weet ik veel wat allemaal.
Radio, kachel, airco, actieradius en asbak en dan ben ik wel klaar.
Het is voor mij woon-werkverkeer en geen vakantiewoning of zo.
Nee, maar als je buiten woont heb je welJoris748 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 20:02:
[...]
Ik vind het vergezocht hoor. Is een auto van 1 meter 70 breed minder geschikt dan een auto van 1 meter 90 breed om die 10 km extra naar de supermarkt af te kunnen leggen?
Vaker spullen te vervoeren, alles gaat per pallet hier ongeveer. Ik verkeek mij er op
Hoe vaak die aanhanger achter de auto gaat om iets op te halen of weg te brengen. Een stukje heg: direct een paar honderd stuks wortel goed, een paar paaltjes, ja, haal er maar direct 100, etc etc. Ik wil ook niet alles op de tractor hoeven doen
direct met je eens dat op veel plekken er veel te grote auto zonder enig nut rijden ( alle hummers en alle bmw x5/7’s bijvoorbeeld) maar de gemiddelde hilux of landcruiser wordt meestal echt gebruikt.
Graag, zo’n auto me 400-450 km en ik koop ‘m direct.Ronald.42 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 22:33:
[...]
Nou ja ik heb zoiets van flikker een accu en een elektromotor in mijn picanto en dan ben ik wel klaar.
Ik hoef geen compleet multimedia centrum en weet ik veel wat allemaal.
Radio, kachel, airco, actieradius en asbak en dan ben ik wel klaar.
Het is voor mij woon-werkverkeer en geen vakantiewoning of zo.
300 tot 350 in de winter ben ik tevreden.overhyped schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 22:38:
[...]
Graag, zo’n auto me 400-450 km en ik koop ‘m direct.
Ik ben ook prima in staat om zelf mijn ruitenwissers te bedienen en een raampje open te draaien met zo'n ouderwets handeltje.
Achteruitrijden gaat ook prima zonder camera net als mijn rijstrook houden en tijdig remmen en afstand houden.
Daar hoeft allemaal geen rommel voor ingebouwd te worden.
Ik woon ook in een huis op een zeer ruim kavel. Inderdaad, heb regelmatig de aanhanger nodig. Maar met een trekgewicht van 1000 kg kom ik er ook wel. De enige compacte(re) EV die in de buurt komt is de Megane E-Tech. Moet ik misschien 1x per jaar twee keer rijden.overhyped schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 22:36:
[...]
Nee, maar als je buiten woont heb je wel
Vaker spullen te vervoeren, alles gaat per pallet hier ongeveer. Ik verkeek mij er op
Hoe vaak die aanhanger achter de auto gaat om iets op te halen of weg te brengen. Een stukje heg: direct een paar honderd stuks wortel goed, een paar paaltjes, ja, haal er maar direct 100, etc etc. Ik wil ook niet alles op de tractor hoeven doen
direct met je eens dat op veel plekken er veel te grote auto zonder enig nut rijden ( alle hummers en alle bmw x5/7’s bijvoorbeeld) maar de gemiddelde hilux of landcruiser wordt meestal echt gebruikt.
Ben er in ieder geval wel achter dat je je niet blind hoeft te staren op alles specs. Met een beetje creativiteit kom je er ook wel. Zoals ik het zie, gaat je dat best wel goed af.
[ Voor 8% gewijzigd door Joris748 op 02-02-2024 23:02 ]
Financieel is het startpunt hoeveel je op brandstof kan besparen.Ronald.42 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 21:54:
[...]
Ik ben wel al een poos aan het rondkijken voor een woon-werkverkeer ev maar blijf wat hangen op de ice nog.
Voor mij 10ct p km VS 3ct p km
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ja zo'n sommetje heb ik ook al eens gemaakt.BarryH schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 23:01:
[...]
Financieel is het startpunt hoeveel je op brandstof kan besparen.
Voor mij 10ct p km VS 3ct p km
Wegenbelasting wel of niet
Brandstof benzine versus stroom
Onderhoud is nu onderdelen want dat doe ik zelf, hoe gaat dat met een ev? Wat kan ik wel of niet zelf doen?
En dan aanschaf
20K voor x jaar
4K voor 5 jaar ( kom ik gemiddeld op over 27 jaar rijden) ze gaan meestal van de hand voor een vrijwaring en wat kleingeld als ik er klaar mee ben
En dan kom je uiteindelijk bij wat gaan ze doen met salderen? Dus brandstofprijs.
En wat gaan ze doen met wegenbelasting die zal niet gratis blijven denk ik zomaar.
Ja en uiteindelijk kom ik dan bij: ik weet nu waar ik financieel aan toe ben.
Brandstof wordt duurder en wegenbelasting gaat omhoog maar wel binnen een te overzien kader.
Met een ev van ruim xxxx kilo van niks naar? En waneer?
Salderen van 100% naar 0% in welk tijdsbestek?
Ik vind het een vervelende keuze.
@Ronald.42 aankomend jaar gaan de Nissan Leaf Tekna's die in 2020 verkocht zijn (4% bijtelling) in de verkoop. Een middelgrote auto, prima actieradius en elektraverbuik. Nadeel is dat je er matig tot slecht verre afstanden mee kan rijden.
Over 2 jaar komen alle ID.3 en 4's uit 2021 in de verkoop.
Ik heb toentertijd een excel gemaakt met de TCO over 5 jaar. Laatst voor een collega een update gemaakt. Als je alle kosten meerekent is nu een tweedehands elektrische auto kopen het slimst mits je een beetje km maakt (zeg 10k).
Private lease kan natuurlijk ook, bijvoorbeeld de MG 4. Betaal je uiteraard wel een beetje rente over de feitelijke lening die je krijgt maar je weet ook wat je krijgt bent elke maand.
Ik heb toentertijd een excel gemaakt met de TCO over 5 jaar. Laatst voor een collega een update gemaakt. Als je alle kosten meerekent is nu een tweedehands elektrische auto kopen het slimst mits je een beetje km maakt (zeg 10k).
Private lease kan natuurlijk ook, bijvoorbeeld de MG 4. Betaal je uiteraard wel een beetje rente over de feitelijke lening die je krijgt maar je weet ook wat je krijgt bent elke maand.
Mijn ervaring met hyundai ioniq 28kWh met 185k km in 6,5 jaar (incl overleg met taxibedrijf met auto's met >>300k km)Ronald.42 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 23:14:
[...]
Ja zo'n sommetje heb ik ook al eens gemaakt.
Wegenbelasting wel of niet
Brandstof benzine versus stroom
Onderhoud is nu onderdelen want dat doe ik zelf, hoe gaat dat met een ev? Wat kan ik wel of niet zelf doen?
En dan aanschaf
20K voor x jaar
4K voor 5 jaar ( kom ik gemiddeld op over 27 jaar rijden) ze gaan meestal van de hand voor een vrijwaring en wat kleingeld als ik er klaar mee ben![]()
En dan kom je uiteindelijk bij wat gaan ze doen met salderen? Dus brandstofprijs.
En wat gaan ze doen met wegenbelasting die zal niet gratis blijven denk ik zomaar.
Ja en uiteindelijk kom ik dan bij: ik weet nu waar ik financieel aan toe ben.
Brandstof wordt duurder en wegenbelasting gaat omhoog maar wel binnen een te overzien kader.
Met een ev van ruim xxxx kilo van niks naar? En waneer?
Salderen van 100% naar 0% in welk tijdsbestek?
Ik vind het een vervelende keuze.
- onderhoud: is puur banden (~60k), interieurfilter, ruitensproeier vloeistof. remblokken, oliewissel motor, etc is niet nodig.
- welk onderhoud wel: 60k olie reductiebak (vgl. met versnellingsbakolie), kapotte verdamper airco, lagers elektromotor (1malig, fabrikagezwakte), speling in de bestuurdersstoel. Dus 3 vd 4 zelf te doen.
- bereik: als je 80% van je dagelijkse ritten zonder snelladen kan is het goed te doen (zeker met eigen laadgelegenheid thuis). Snelladen kost 1 minuut per 5-8km bereik en je laad alleen maar genoeg om thuis te komen. EN: steeds meer klanten hebben laadplekken bij de locaties
Een e-up uit 2020 (met 36kWh accu) of een ioniq (28kWh accu schrikt mensen af, maar is niet duur en accu blijft heel goed (>300k zonder degradatie merkbaar). Kona 64kWh is ook snel goedkoper aan het worden
[ Voor 5% gewijzigd door BarryH op 03-02-2024 09:16 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
in ons geval gaat het grotendeels om beschikbaarheid, met (grote) dieren wil je 24/7 naar de kliniek kunnen, niet moeten wachten tot een verhuur bedrijf open gaat welke een auto verhuurd die een zware trailer mag trekkenWozmro schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 22:32:
[...]
Waarom een grote dure auto kopen die meestal stil staat?
Mijn vorige wagen was een Mazda 2. Een paar jaar geleden wilden we eens een paar weken rondtrekken en kamperen in Denemarken.
Hier naar het dichtstbijzijnde verhuurpunt geweest en een grote auto gehuurd, dat was een Nissan qhaishqai die ze aanboden.
Na de vakantie teruggebracht met een barst in de voorruit.
Ik weet zelfs niet meer hoeveel de totale huurprijs was.
Maargoed, heb denk ik m’n punt van goed beprijzen zodat de duurzame optie gebruikt word, versus botte bijl verbieden wel gemaakt. Waarschijnlijk rijden we de lompe bak gewoon helemaal op totdat we ergens illegaal om gestookt frituurvet moeten kopen te rijden
Ik denk dat we er ook even moeten bij stilstaan dat de auto zelf eigenlijk maar het sluitstuk is van de mogelijkheid tot automobiliteit.
Misschien 1 procent van wat je allemaal nodig hebt om effectief comfortabel met die auto te kunnen rijden?
De infrastructuur is enorm: de gigantische oppervlaktes aan asfalt en beton, het onderhoud daarvan, het netwerk om fossiele vloeistoffen naar de benzinetank te pompen, de politiediensten en signalisatie om het rijden zo veilig en efficiënt mogelijk te houden, het gerechtelijk apparaat om ongevallen en disputen af te handelen, verzekeringen,...
Een groot deel daarvan is dan ook nog eens publiek domein.
En dat allemaal voor een manier van verplaatsen die gemiddeld maar 3% van de tijd effectief aan het rijden is.
Zelfs met een Hummer kan je redelijkerwijs niet rijden zonder dat al het bovenstaande goed geregeld is.
Misschien 1 procent van wat je allemaal nodig hebt om effectief comfortabel met die auto te kunnen rijden?
De infrastructuur is enorm: de gigantische oppervlaktes aan asfalt en beton, het onderhoud daarvan, het netwerk om fossiele vloeistoffen naar de benzinetank te pompen, de politiediensten en signalisatie om het rijden zo veilig en efficiënt mogelijk te houden, het gerechtelijk apparaat om ongevallen en disputen af te handelen, verzekeringen,...
Een groot deel daarvan is dan ook nog eens publiek domein.
En dat allemaal voor een manier van verplaatsen die gemiddeld maar 3% van de tijd effectief aan het rijden is.
Zelfs met een Hummer kan je redelijkerwijs niet rijden zonder dat al het bovenstaande goed geregeld is.
Anoniem: 78739
Inderdaad, en dan klaagt men dat auto's tegenwoordig zo duur zijn. Hoeveel zou dit kosten en verbruiken met de huidige materiaal- en motortechnologie? Fietsen gaan dezelfde richting uit, die heb je nu ook met ABS, automatisch schakelen, remlicht, USB-lader,... Vervolgens vindt men ze niet snel genoeg en komen er s-pedelecs die 45 halen, waardoor de fietspaden breder moeten etc. Dan komt het statuseffect waardoor bijna iedereen tegenwoordig een (snelle) elektrische fiets wilt, want men wil niet de traagste zijn op het fietspad. Maar goed, als een fiets (eender welke) een autoverplaatsing vervangt is het altijd goed.Ronald.42 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 22:48:
[...]
300 tot 350 in de winter ben ik tevreden.
Ik ben ook prima in staat om zelf mijn ruitenwissers te bedienen en een raampje open te draaien met zo'n ouderwets handeltje.
Achteruitrijden gaat ook prima zonder camera net als mijn rijstrook houden en tijdig remmen en afstand houden.
Daar hoeft allemaal geen rommel voor ingebouwd te worden.
Nu de fietsen nog: 45 km/u bakfiets vanaf 10000 euro:In vergelijking met de eerste 2CV is het gewicht van de kleinste Citroën bijna verdubbeld, is de topsnelheid bijna verdrievoudigd, en steeg het vermogen met maar liefst een factor acht.
...
Helaas is alle technologische vooruitgang in energie-efficiëntie opgeslokt door meer gewicht, meer vermogen, meer snelheid, meer comfort en meer elektronica.
https://www.r-m.de/nl-be/...off-hs/#F01238_0302040810
Eén van de opties - ABS - kost 508 euro.
Voor fietsen kan je wel nog heel simpele modellen kopen, maar als iedereen gaat voor high-tech en elektrisch, dan hebben fabrikanten op termijn misschien ook geen zin meer om voor een gewone fiets een productielijn te behouden.
[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 03-02-2024 09:46 ]
Je denkt niet dat men gewoon een kortere reistijd wilt?
En hoezo is een 100 kWh batterij (te) groot? Hoe staat dat in verhouding met de energieinhoud van een benzinetank? Ja, in NL zijn de afstanden klein en zou je prima met een kleinere batterij toekomen, maar NL is de wereld niet en zeker geen enorme markt. Mijn ID.3 met 58 kWh voelt prima groot zat maar heel veel kleiner zou ik hem ook niet willen hebben. Uiteraard vanwege de winter, in de zomer is het lachend genoeg. En daarbij komt dat een auto vooral energie kwijt is aan luchtweerstand overwinnen. Gewicht is maar een klein deel en die batterij kan prima hergebruikt of gerecycled worden. Alles niet mogelijk met benzine. Oog houden of waar we héén gaan, niet waar we zijn.
Ik dacht dat dit de duurzame kroeg is, niet de virtue signalling kroeg...
En hoezo is een 100 kWh batterij (te) groot? Hoe staat dat in verhouding met de energieinhoud van een benzinetank? Ja, in NL zijn de afstanden klein en zou je prima met een kleinere batterij toekomen, maar NL is de wereld niet en zeker geen enorme markt. Mijn ID.3 met 58 kWh voelt prima groot zat maar heel veel kleiner zou ik hem ook niet willen hebben. Uiteraard vanwege de winter, in de zomer is het lachend genoeg. En daarbij komt dat een auto vooral energie kwijt is aan luchtweerstand overwinnen. Gewicht is maar een klein deel en die batterij kan prima hergebruikt of gerecycled worden. Alles niet mogelijk met benzine. Oog houden of waar we héén gaan, niet waar we zijn.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Is dat een reactie op de mijne?Termy schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 09:57:
* zal op grote schaal praktisch en financieel onhaalbaar blijken.
Ik vind Ford Mustang E en de Jaguar I pace wel leuke auto's, als die over een paar jaar rond de 10-15k zijn dan zijn die wel interessant. Voor woon werkverkeer heb ik geen grote accu nodig. En in de zomer gratis laden. Dat scheelt een paar honderd euro per maand benzine .wheli schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 01:49:
@Ronald.42 aankomend jaar gaan de Nissan Leaf Tekna's die in 2020 verkocht zijn (4% bijtelling) in de verkoop. Een middelgrote auto, prima actieradius en elektraverbuik. Nadeel is dat je er matig tot slecht verre afstanden mee kan rijden.
Daarnaast hebben we een degelijke gezinsauto op benzine voor vakanties ed.
De vraag is alleen wat doet de wegenbelasting.. Dat gaat impact hebben op de waarde van EV's .
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Omdat een accu met een grote capaciteit zonde is van schaarse grondstoffen, zeker als die extra capaciteit maar 2x per jaar echt nodig is.Termy schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 09:57:
Het zal automobielproducenten ook uitdagen om auto's te maken die zuiniger zijn. De huidige trend van zeer grote elektrische SUV's is allesbehalve duurzaam. Denk hierbij aan de KIA EV9, Mercedes EQB. Allemaal auto's met een verbruik dik boven de 200 Wh/km. En die hebben een veel grotere accucapaciteit nodig dan bijvoorbeeld een Volkswagen ID.7 met een verbruik onder de 170 Wh/km.
Jouw ID.3 komt met 58 kWh net zo ver als een EV9 met 80 kWh.
https://www.fietsersbond....-uur-extra-levensduur-op/Termy schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 09:57:
Meer verplaatsingen met de fiets doen betekent gemiddeld langer en gezonder leven.
Eigenlijk moet je dit meerekenen in zoiets als reistijd.
De reistijd voor een verplaatsing is niet enkel de tijd tussen de motor starten bij vertrek en terug uitschakelen bij aankomst.
Je kunt ook altijd nog een motor kopen. Desnoods ook elektrisch.
Helemaal mee eens (maar het is Wh/kmJoris748 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:23:
Allemaal auto's met een verbruik dik boven de 200 wH/km. En die hebben een veel grotere accucapaciteit nodig dan bijvoorbeeld een Volkswagen ID.7 met een verbruik onder de 170 wH/km.
Jouw ID.3 komt met 58 kWh net zo ver als een EV9 met 80 kWh.
In de recente Auto-Motor-und-Sport verbruikt de waanzinnige EV9 zelfs 35 kWh/100km. Dat ding is volkomen idioot, want veel te zwaar, breed, lang, hoog en energieverslindend. En dat allemaal omdat een stelletje ongelofelijke prutsers in Brussel de theoretische uitstoot van al die wanstaltige vehikels op 0 gram CO2 heeft gezet, waardoor de autofabrikanten worden aangemoedigd om dit soort misbaksels te produceren ipv een zuinige compacte EV (model Zoe) waar de consument echt wat aan heeft (en de wereld misschien een beetje beter van wordt).
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik ga al jaren met de EV op vakantie met het gezin. Er moet zo vaak geplast worden dat laden echt geen enkel probleem is. In de begindagen toen er 5 laders in de stad waren heb ik weleens een beetje stress gehad toen er heel veel sneeuw lag bijvoorbeeld maar er staan nu meer dan 25 laadpunten in mijn woonwijk alleen. Bijna niemand heeft een oprit. Altijd plek.Sport_Life schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:21:
[...]
Ik vind Ford Mustang E en de Jaguar I pace wel leuke auto's, als die over een paar jaar rond de 10-15k zijn dan zijn die wel interessant. Voor woon werkverkeer heb ik geen grote accu nodig. En in de zomer gratis laden. Dat scheelt een paar honderd euro per maand benzine .
Daarnaast hebben we een degelijke gezinsauto op benzine voor vakanties ed.
De vraag is alleen wat doet de wegenbelasting.. Dat gaat impact hebben op de waarde van EV's .
Ik lees dat wel vaker, dat 'buiten' wonen betekent dat je een grote auto moet ofzo. Maar dat is niet zo.overhyped schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 22:36:
[...]
Nee, maar als je buiten woont heb je wel
Met paarden, dan snap ik het wel, maar laten we nou niet net doen alsof heel 'buiten' wonend Nederland elk weekend met de paardentrailer er op uit gaat. Of alles per pallet doet. Ik heb mij prima gered met kleinere auto's (wel twee) die overal in een parkeervak passen
Nu woon ik niet meer buiten en hebben we direct 1 auto de deur uit gebonjourd.
Fixed itAndrehj schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:25:
[...]
Helemaal mee eens (maar het is Wh/km).
In de recente Auto-Motor-und-Sport verbruikt de waanzinnige EV9 zelfs 35 kWh/100km. Dat ding is volkomen idioot, want veel te zwaar, breed, lang, hoog en energieverslindend. En dat allemaal omdat een stelletje ongelofelijke prutsers in Brussel de uitstoot van al die wanstaltige vehikels op 0 gram CO2 heeft gezet, waardoor de autofabrikanten worden aangemoedigd om dit soort misbaksels te produceren ipv een zuinige compacte EV (model Zoe) waar de consument echt wat aan heeft (en de wereld misschien een beetje beter van wordt).
Reactie naar mijn hart. Iets in mij zegt me dat die prutsers in Brussel hun oren teveel naar de lobby laten hangen.
Eigenlijk is het schandalig hoeveel invloed, met name de Duitse, automobielfabrikanten hebben. Zonder die invloed reden we allang allemaal met kleinere auto’s met een topsnelheid van 130 km/h en een verbruik van minder dan 140 Wh/km. Dan wisten we niet beter en waren we allemaal gelukkig.
Dat is ook weer niet helemaal waar, want zonder politieke invloed reden we allemaal nog steeds in benzine- en dieselauto's. Kijk maar naar de wereld buiten (noord)-Europa....Joris748 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 12:10:
Eigenlijk is het schandalig hoeveel invloed, met name de Duitse, automobielfabrikanten hebben. Zonder die invloed reden we allang allemaal met kleinere auto’s met een topsnelheid van 130 km/h en een verbruik van minder dan 140 Wh/km. Dan wisten we niet beter en waren we allemaal gelukkig.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik kan makkelijk 3-4 auto's kwijt op de oprit, thuis laden is het probleem niet.wheli schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:34:
[...]
Ik ga al jaren met de EV op vakantie met het gezin. Er moet zo vaak geplast worden dat laden echt geen enkel probleem is. In de begindagen toen er 5 laders in de stad waren heb ik weleens een beetje stress gehad toen er heel veel sneeuw lag bijvoorbeeld maar er staan nu meer dan 25 laadpunten in mijn woonwijk alleen. Bijna niemand heeft een oprit. Altijd plek.
Maar we hebben een fijne brandstof auto, beetje zonde die weg te doen .
Voordeel van genoemde modellen is dat ze voor veel huishoudens ongeschikt zijn ivm de range, maar voor mij geen probleem
Mijn ouders wonen 'buiten' wat betekent dat mijn moeder met de SUV boodschappen doet. Maar als er eens een tractor band gehaald moet worden (moet vaak met spoed , want zo'n lekke tractor band komt altijd als het niet uitkomt - tijdens het maai seizoen) dan gebruikt mijn vader dezelfde autoKalentum schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 12:05:
[...]
Ik lees dat wel vaker, dat 'buiten' wonen betekent dat je een grote auto moet ofzo. Maar dat is niet zo.
Met paarden, dan snap ik het wel, maar laten we nou niet net doen alsof heel 'buiten' wonend Nederland elk weekend met de paardentrailer er op uit gaat. Of alles per pallet doet. Ik heb mij prima gered met kleinere auto's (wel twee) die overal in een parkeervak passenen zonder aanhanger. Ging prima,
[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 03-02-2024 13:29 ]
Tractorbanden? Die gaan gewoon op het dak van de Suzuki Alto! Geen SUV voor nodig.Sport_Life schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 13:28:
[...]
Mijn ouders wonen 'buiten' wat betekent dat mijn moeder met de SUV boodschappen doet. Maar als er eens een tractor band gehaald moet worden (moet vaak met spoed , want zo'n lekke tractor band komt altijd als het niet uitkomt - tijdens het maai seizoen) dan gebruikt mijn vader dezelfde auto
Maar die Alto rijdt zichzelf vast in het land , geloof me we hebben van alles geprobeerdKalentum schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 13:57:
[...]
Tractorbanden? Die gaan gewoon op het dak van de Suzuki Alto! Geen SUV voor nodig.
Oh ik nam aan dat je ouders een tractor hadden, dan heb je die Alto er zo weer uit.Sport_Life schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:01:
[...]
Maar die Alto rijdt zichzelf vast in het land , geloof me we hebben van alles geprobeerd
[ Voor 6% gewijzigd door Kalentum op 03-02-2024 14:02 ]
Ja die hebben ze ook , maar met een lekke band rijd ie nietKalentum schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:02:
[...]
Oh ik nam aan dat je ouders een tractor hadden.
Waar staat die trekker dan met die lekke band? Toch niet op het land!Sport_Life schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:03:
[...]
Ja die hebben ze ook , maar met een lekke band rijd ie niet
Voor deze situatie zal ik toelaten dat je ouders een SUV gebruiken. Een andere mogelijkheid is er domweg niet
[ Voor 6% gewijzigd door Kalentum op 03-02-2024 14:05 ]
Direct mee eens, en je bevestigd precies mijn punt. Oppassen met specifieke zaken algemeen te maken. Ik sloeg aan op een algemeen verbod op grotere auto’s, alsof er niet gewoon praktische toepassingen voor zijn en mensen die om die reden zo’n bakbeest kopen.Kalentum schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 12:05:
[...]
Ik lees dat wel vaker, dat 'buiten' wonen betekent dat je een grote auto moet ofzo. Maar dat is niet zo.
Met paarden, dan snap ik het wel, maar laten we nou niet net doen alsof heel 'buiten' wonend Nederland elk weekend met de paardentrailer er op uit gaat. Of alles per pallet doet. Ik heb mij prima gered met kleinere auto's (wel twee) die overal in een parkeervak passenen zonder aanhanger. Ging prima,
Time jij waar je pech krijgt? Ik wel, en opKalentum schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:04:
[...]
Waar staat die trekker dan met die lekke band? Toch niet op het land!
Een of andere manier altijd op de slechtste plek 😂
Ja ik had wellicht wat specifieker moeten zijn. Ik had het over de E-bikes, niet auto's. Ik fiets bv langs een 80 weg over een vrij breed fietspad en dan zou het best lekker zijn als ik ~2x zo snel zou kunnen.Anoniem: 78739 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:07:
[...]
Is dat een reactie op de mijne?Op langere termijn zijn kortere reistijden een illusie. Door de komst van de auto zijn de afstanden vergroot maar de reistijden hetzelfde gebleven, door files zelfs verlengd. Binnenkort een hyperloop*, dan kan men naar Parijs pendelen en een daguitstapje naar Nice doen ipv naar onze kust = grotere afstand, zelfde reistijd.
* zal op grote schaal praktisch en financieel onhaalbaar blijken.
@Joris748 Hoezo schaars? Lithiumprijzen zijn bv al gekelderd en zat andere technieken die klaar staan met meer voorradige materialen. Daarnaast is het vaak niet een kwestie van schaars maar gewoon van (nog) weinig productiecapaciteit. Alsof men 100 jaar geleden zei dat het niks ging worden met benzineauto's omdat er nog geen miljoenen vaten olie per dag werden opgepompt.
En daar komt dus bij dat al die accu's die nu gemaakt worden niet in een zwart gat verdwijnen. Natuurlijk zou het fijner zijn als we al efficiëntere techniek hadden maar dat is altijd zo en je moet er toch op een manier komen. Blijkbaar is dit wat verkoopt. Het enige dat er echt toe doet is wat men wil en wat het kost. Of heeft iedereen hier een fairphone
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Nog even over SUV's:
Maar een deel zal zich niets aantrekken van de hogere parkeertarieven, zo wordt die auto zelfs nog meer een statussymbool, want 'kijk, ik kan dit betalen'.
Is het dan niet beter om fabrikanten een limiet op te leggen ivm afmetingen en gewicht? Voor het jaar 2000 waren er ook grote gezinnen met caravans of paardentrailers, dat ging allemaal zonder suv's en de boswachter reed met een echte terreinwagen.
Eerder verscheen er al een artikel over de breedte:
Waar eindigt dit?
Binnenkort is ws. meer dan de helft van de auto's hoger/breder/zwaarder dan nodig.Vandaag kunnen Parijzenaren hun stem uitbrengen in een referendum om maatregelen te nemen tegen SUV-wagens. Als een meerderheid van de bevolking haar fiat geeft, zullen SUV's die de stad binnen willen binnenkort het driedubbele moeten betalen voor een parkeerplaats.
...
In totaal zouden meer dan 230.000 SUV's in ons land rondrijden en dat aantal blijft stijgen. Volgens het verkeersinstituut Vias is meer dan 40 procent van de nieuw ingeschreven voertuigen een SUV. In 2005 lag dat aantal nog net boven de 5 procent.
Maar een deel zal zich niets aantrekken van de hogere parkeertarieven, zo wordt die auto zelfs nog meer een statussymbool, want 'kijk, ik kan dit betalen'.
Is het dan niet beter om fabrikanten een limiet op te leggen ivm afmetingen en gewicht? Voor het jaar 2000 waren er ook grote gezinnen met caravans of paardentrailers, dat ging allemaal zonder suv's en de boswachter reed met een echte terreinwagen.
Eerder verscheen er al een artikel over de breedte:
Het is een wapenwedloop geworden. Steeds meer mensen voelen zich onveilig met een kleine stadsauto tussen grote/zware auto's, dus is de kans groot dat hun volgende ook groter/zwaarder is.Nieuwe auto's worden elk jaar gemiddeld een halve centimeter breder. Dat blijkt uit een onderzoek van milieu-organisatie Transport and Environment. Daardoor wordt het niet alleen krapper om te parkeren, ook andere weggebruikers ondervinden er steeds meer last van.
...
Milieuorganisaties kunnen dan wel klagen dat de auto's te breed worden, volgens de regels is er niets aan de hand. In Europa mogen auto's wel 255 centimeter breed zijn. In de Europese Unie is er namelijk maar één regel die dit bepaalt en die geldt voor alle voertuigen: vrachtwagens maar ook voor gewone personenwagens.
Waar eindigt dit?
@Anoniem: 78739
In de wintermaanden is zo'n muur van glas ook positief als de zon schijnt, want indirecte verwarming.
Voordeel is daar dan wel weer van dat je minder muren nodig hebt, wat ook minder bouwmaterialen kost en op zich dus ook weer minder CO2. Daarnaast moet ik zelf nooit het licht aandoen gezien er voldoende natuurlijk licht binnenvalt.het toenemende gebruik van glas in nieuwe woningen (glas blijft de zwakste schakel)
In de wintermaanden is zo'n muur van glas ook positief als de zon schijnt, want indirecte verwarming.
Om glas te maken (vooral dubbel/triple) zijn ook hoge temperaturen nodig. We zouden voor de productie van muren en glas de energiebehoefte per m² moeten weten. Met led-verlichting is de extra benodigde energie niet zo veel hoger dan bij natuurlijke lichtinval.Flipking94 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 11:44:
@Anoniem: 78739
[...]
Voordeel is daar dan wel weer van dat je minder muren nodig hebt, wat ook minder bouwmaterialen kost en op zich dus ook weer minder CO2. Daarnaast moet ik zelf nooit het licht aandoen gezien er voldoende natuurlijk licht binnenvalt.
In de winter kan de zon het huis helpen verwarmen, maar op een winterdag van 24u is de zon slechts 6 uur krachtig genoeg om een verschil te maken, áls het niet bewolkt is. Tijdens de zomer heb je dan ook meer zonnewering/airco nodig om te koelen.
Passivhaus is anders wel een ding dus blijkbaar kan het zelfs op onze breedtegraad gewoon met vrijwel alleen de zon. Zie bv hoe weinig energie het huis van @IvoB2 gebruikt.Anoniem: 78739 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 12:05:
[...]
Om glas te maken (vooral dubbel/triple) zijn ook hoge temperaturen nodig. We zouden voor de productie van muren en glas de energiebehoefte per m² moeten weten. Met led-verlichting is de extra benodigde energie niet zo veel hoger dan bij natuurlijke lichtinval.
In de winter kan de zon het huis helpen verwarmen, maar op een winterdag van 24u is de zon slechts 6 uur krachtig genoeg om een verschil te maken, áls het niet bewolkt is. Tijdens de zomer heb je dan ook meer zonnewering/airco nodig om te koelen.
Enige nadeel is natuurlijk dat je zoveel ruimte nodig hebt om de lage zon daadwerkelijk je begane grond in te krijgen. De zon komt tot ongeveer 13 graden op z'n dieptepunt in de winter dus een huis van 9 meter hoog moet op bijna 40 meter afstand staan om zon op de onderkant van het raam bij mij te krijgen. Het zal je niet verbazen dat het hier meer 10 meter dan 40 meter is in Utrecht.
Een interessante vraag (wmb
En voor je zegt: als er geen zon is dan doet het niks, sure, maar dan werkt directe instraling ook niet.
Heel (heel!) ruw gerekend: als je zonnepanelen aan 20% efficiëntie draaien (moderne panelen in de winterkou, kan denk ik wel), en je draait een warmtepomp aan COP = 5 (te optimistisch in de kou), en je glas laat 100% van het zonlicht door (ook niet het geval met coatings enzo), dan komt het op precies hetzelfde uitTermy schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:34:
[...]
Een interessante vraag (wmb) is dan: wat als je zonnepanelen verticaal aan de zuidgevel hangt en daarmee een warmtepomp voedt? Is dat even efficiënt(er?) als directe instraling?
Om maar te zeggen, potentieel ontloopt elkaar niet eens zo gek veel.
In de praktijk hebben de zonnepanelen vaker last van schaduw gok ik, instraling door glas heeft daar wat minder last van want is perfect lineair met schaduw. Aan de andere kant laat je glas ook weer de warmte sneller naar buiten dan je muur de overige 18 uren van de dag, dus als je een huis met allemaal blinde muren zou bouwen + zonnepanelen + warmtepomp dan is mijn bierviltjes weddenschap dat dat het efficiëntste is. Moet je wel iemand vinden die daarin wilt wonen
Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)
De boswachter rijdt (ook nu nog) vaak in een Suzuki Jimny ofzo. Compact maar wel met volwaardige 4wd.Anoniem: 78739 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 08:53:
Nog even over SUV's:
[...]
Dat komt in een bos véél verder dan menig SUV.
Dat auto's groeien is inderdaad een probleem. Een nieuwe Polo is groter dan een Golf I en Golf II.
Terwijl die Golfjes als prima gezinsauto werden gezien. En er gewoon de caravan achter kon. Iets wat bij de Polo ook overigens best kan, 1000kg mag er aan de trekhaak.
Maar: ook caravans leiden vaak aan obesitas en zijn gemiddeld veel groter en zwaarder geworden in de loop der tijd.
Je moet bij auto's echter wel realiseren dat een deel van de toename in breedte en gewicht is toe te schrijven aan (veelal verplichte) veiligheidseisen. De hierboven aangehaalde Golf I of Golf II zal nu geen typegoedkeuring meer kunnen krijgen. Ook niet als het motorblok aan de huidige emissie eisen voldoet en er ABS op gezet wordt.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Maar die toegenomen veiligheidseisen kwamen ook door de toegenomen snelheid:Ivow85 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:52:
[...]
Je moet bij auto's echter wel realiseren dat een deel van de toename in breedte en gewicht is toe te schrijven aan (veelal verplichte) veiligheidseisen. De hierboven aangehaalde Golf I of Golf II zal nu geen typegoedkeuring meer kunnen krijgen. Ook niet als het motorblok aan de huidige emissie eisen voldoet en er ABS op gezet wordt.
Handig op de autosnelweg zou je denken, maar daar is nu zo vaak file dat het weinig aan de totale verplaatsingstijd doet en bij een lagere topsnelheid is de afstand tussen de voertuigen kleiner, wat voor een grotere wegcapaciteit zorgt.De 2CV werd geproduceerd van 1949 tot 1990. Bij de lancering had de auto een motor van 375cc met een vermogen van 8 PK en een topsnelheid van 65 kilometer per uur. In 1954 werd het vermogen opgevoerd tot 10 PK, wat de maximum snelheid op 80 kilometer per uur bracht. In 1974 steeg het vermogen naar 24 PK en kwam de topsnelheid op 102 kilometer per uur te liggen. Latere versies uit de jaren tachtig hadden een motor met een cilinderinhoud van 602 cc, een vermogen van iets meer dan 30 PK, en een topsnelheid van 120 kilometer per uur.
Een deel van het extra gewicht is het gevolg van veiligheidsvoorzieningen. De autofabrikanten hameren daar altijd op en het is inderdaad een goede zaak. Maar omdat tegelijk de snelheid werd opgevoerd, wat het risico op zware ongevallen verhoogt, wordt een deel van die toegenomen veiligheid tenietgedaan. Net zoals de toegenomen energie-efficiëntie wordt tenietgedaan door de hogere prestaties. Bovendien zijn veiligheidsgordels nog altijd de belangrijkste reden voor het sterk dalend aantal verkeersdoden sinds de jaren zeventig, en het gewicht van dat mechanisme is beperkt.
Tegenwoordig wegen de nadelen toch vaak niet op tegen de voordelen van veel (triple) glas, al zeker als dit zuidgericht is. In het winterseizoen (1 december tot 29 februari) verbruik je 1/3 van je totale stroombehoefte, terwijl het 1/4 van een jaar is. In de winter fundeert een triple glas raam als een collector om zonlicht op te vangen. Dat je 6h nodig hebt om dat verschil te merken, geloof ik eigenlijk niet, gezien ik nu, op zelfs een bewolkte dag al verschil merk (n=1, maar toch).Anoniem: 78739 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 12:05:
[...]
Om glas te maken (vooral dubbel/triple) zijn ook hoge temperaturen nodig. We zouden voor de productie van muren en glas de energiebehoefte per m² moeten weten. Met led-verlichting is de extra benodigde energie niet zo veel hoger dan bij natuurlijke lichtinval.
Bij nieuwbouwwoningen/appartementen die aan de BEN-normen willen voldoen of zelfs nog strenger, passieve woningen zal de zuidkant altijd volledig gevuld zijn met glas om die reden.
Daarnaast moet je ook eerlijk zijn, in de zomer zorgt dit inderdaad voor een toename in temperatuur, maar hoeveel dagen zijn er in België boven de 25°C? 37 dagen. Dat is een dikke maand. In al die andere maanden heb je er dus profijt van om veel (triple) glas (zuidgericht) te hebben.
Alsof auto's in de jaren 80+ al niet gewoon 100+ reden. De huidige verzwaring van auto's heeft dus niets met toegenomen snelheid te maken.Anoniem: 78739 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 14:36:
[...]
Maar die toegenomen veiligheidseisen kwamen ook door de toegenomen snelheid:
[...]
Handig op de autosnelweg zou je denken, maar daar is nu zo vaak file dat het weinig aan de totale verplaatsingstijd doet en bij een lagere topsnelheid is de afstand tussen de voertuigen kleiner, wat voor een grotere wegcapaciteit zorgt.
[...]
Topsnelheid maakt blijkbaar ook niks uit als je in de file staat dus wat is je punt daar precies? Wegcapaciteit is niet alleen maar auto's parkeren uiteraard. Ze moeten ook nog ergens komen en dan kan een hogere snelheid wel degelijk voor hogere capaciteit zorgen. Overigens is de transportcapaciteit van snelwegen (auto's) sowieso vrij beroerd maar je kunt ook weer niet overal een treinstation voor de deur hebben dus het is niet erg waarschijnlijk dat het nuttig is om day drastisch in te perken tussen steden/dorpen. Binnen steden is het een ander verhaal uiteraard.
En toch: Laat grote ramen links liggen in uw nieuwbouwFlipking94 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 15:01:
[...]
Tegenwoordig wegen de nadelen toch vaak niet op tegen de voordelen van veel (triple) glas, al zeker als dit zuidgericht is. In het winterseizoen (1 december tot 29 februari) verbruik je 1/3 van je totale stroombehoefte, terwijl het 1/4 van een jaar is. In de winter fundeert een triple glas raam als een collector om zonlicht op te vangen. Dat je 6h nodig hebt om dat verschil te merken, geloof ik eigenlijk niet, gezien ik nu, op zelfs een bewolkte dag al verschil merk (n=1, maar toch).
Bij nieuwbouwwoningen/appartementen die aan de BEN-normen willen voldoen of zelfs nog strenger, passieve woningen zal de zuidkant altijd volledig gevuld zijn met glas om die reden.
Daarnaast moet je ook eerlijk zijn, in de zomer zorgt dit inderdaad voor een toename in temperatuur, maar hoeveel dagen zijn er in België boven de 25°C? 37 dagen. Dat is een dikke maand. In al die andere maanden heb je er dus profijt van om veel (triple) glas (zuidgericht) te hebben.
Het kost dus veel meer om dezelfde isolatiegraad te halen. Ik ga er wel van uit dat die experts ook rekening houden met de zonnestraling. Een muur wordt trouwens ook verwarmd door zonnestraling en die slaat de warmte ook lager op.Minieme energiebesparing
‘Hoogrendementsglas helpt uiteraard om het S-peil te doen zakken, maar niet in die mate dat een architect dan ineens hele wanden in glas kan ontwerpen. Een gemetselde muur isoleert nog altijd vier keer beter dan hoogrendementsglas.’
‘Wie er goede redenen voor heeft, zal ook in de toekomst voor grote raampartijen kiezen. Als een bouwgrond uitkijkt over de velden of op natuurgebied, dan zou het bijna zonde zijn om geen grote ramen te zetten.’
‘De raampartijen kunnen dan worden gecompenseerd door de buitenwanden extra te isoleren. Ik heb zelf een simulatie gemaakt voor een bouwheer die als compensatie 16 centimeter muurisolatie moest plaatsen, in plaats van 14 centimeter. In het dak moest hij 24 centimeter isolatie steken, in plaats van 12 centimeter. En de ramen moesten worden uitgewerkt in driedubbelglas. Alle extra’s waren samen goed voor een meerkost van 9.000 euro, terwijl de extra energiesparing slechts 55 euro zou opbrengen op jaarbasis.’
Wanneer de bouwheer er niet in slaagt het vereiste S-peil te halen, wordt een boete opgelegd. ‘Soms gaat de bouwheer aan het rekenen: nog meer isoleren en dus extra investeren of toch maar de boete betalen?’
Mijn punt was dat door de toegenomen snelheid de veiligheidsvereisten ook moeten toenemen, zoals kreukelzones en airbags. Die airbags zorgen voor meer kosten, meer gewicht en nemen meer plaats in, maar uiteindelijk voegen die zelfs niet zo veel toe aan de veiligheid dan een simpele autogordel:Termy schreef op zondag 11 februari 2024 @ 18:39:
[...]
Alsof auto's in de jaren 80+ al niet gewoon 100+ reden. De huidige verzwaring van auto's heeft dus niets met toegenomen snelheid te maken.
Topsnelheid maakt blijkbaar ook niks uit als je in de file staat dus wat is je punt daar precies? Wegcapaciteit is niet alleen maar auto's parkeren uiteraard. Ze moeten ook nog ergens komen en dan kan een hogere snelheid wel degelijk voor hogere capaciteit zorgen. Overigens is de transportcapaciteit van snelwegen (auto's) sowieso vrij beroerd maar je kunt ook weer niet overal een treinstation voor de deur hebben dus het is niet erg waarschijnlijk dat het nuttig is om day drastisch in te perken tussen steden/dorpen. Binnen steden is het een ander verhaal uiteraard.
/f/image/00E2yXUujhxLpXeLrnAWqlzG.png?f=fotoalbum_large)
Het was Iwow85 die zei dat auto's door de veiligheidseisen groter/zwaarder worden, wat deels klopt, maar de laatste decennia is het vooral een modeverschijnsel. Hoe hoger de snelheid, hoe meer energie nodig is (exponentieel) en hoe hoger de veiligheidseisen, met de luchtvaart als summum. Maar intussen blijft de Brever-wet wel gewoon van toepassing. Hetzelfde zie je nu met fietsen: met een gewone fiets is de kruissnelheid 18 km/u, met een elektrische 25. De totale reistijd verschilt amper, maar een elektrische kost wel 3x meer. Dan komen de s-pedelecs: nog duurder, helmplicht, verzekeringsplicht, extra rijbewijs, nummerplaat,... en dat voor pakweg 50% tijdswinst (verkeerslichten blijven, zone 30 moet nageleefd worden,...). En waarom stijgt het aantal fietsdoden in Vlaanderen? Niet door de infrastructuur, want die verbetert, zelfs niet door het toegenomen aantal fietsers, maar wel door ouderen voor wie een e-fiets eigenlijk te snel gaat en door automobilisten die sinds hun jeugd niet meer gefietst hebben, maar nu met een fiets ineens 45 km/u willen vlammen (want 25 is 'traag') en dat gaat vaak fout.
Maar de Up is dan weer significant kleiner.Ivow85 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:52:
[...]
De boswachter rijdt (ook nu nog) vaak in een Suzuki Jimny ofzo. Compact maar wel met volwaardige 4wd.
Dat komt in een bos véél verder dan menig SUV.
Dat auto's groeien is inderdaad een probleem. Een nieuwe Polo is groter dan een Golf I en Golf II.
Terwijl die Golfjes als prima gezinsauto werden gezien. En er gewoon de caravan achter kon. Iets wat bij de Polo ook overigens best kan, 1000kg mag er aan de trekhaak.
Maar: ook caravans leiden vaak aan obesitas en zijn gemiddeld veel groter en zwaarder geworden in de loop der tijd.
Klopt, die staat dan ook twee segmenten lager in de markt dan een Golf.Erasmo schreef op zondag 11 februari 2024 @ 21:09:
[...]
Maar de Up is dan weer significant kleiner.
Wat ik wilde aangeven is dat alle auto segmenten de afgelopen pakweg 40 jaar een volledig segment zijn gegroeid. De Golf uit het C-segment van de jaren tachtig is kleiner dan wat nu het B-segment is.
En die Up (huidig A-segment) is weer net groter groot als de eerste Polo. Beiden zijn 3,6 meter lang. Maar de Up is hoger en breder dan die oude Polo.
De huidige Golf is weer groter dan de Passat (D-segment) uit begin jaren 80.
Deze groei van modellen/modelreeksen zie je niet alleen bij Volkswagen, maar bij vrijwel alle grote automerken.
En ja, die groei en bijbehorende toename aan luchtweerstand en massa heeft grote impact op het verbruik.
En met de populariteit van, SUV's is dat nog erger geworden. Veel mensen kiezen voor het nog hogere, zwaardere en bredere SUV-broertje van de auto die ze voorheen als hatchback reden. In plaats van uit een Golf nu in een Polo te stappen, stapt "men" juist in de forse Tiguan die ten opzichte van de Golf hatchback geen enkele extra bruikbaarheid heeft.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Tsja, de ineffientie van een verbrandingsmotor verhult de hogere luchtweerstand nog enigsinds, bij EV's is dit verschil veel duidelijk merkbaar doordat nagenoeg alle energie die erin stopt ook gebruikt wordt om je vooruit te bewegen.
@Anoniem: 78739 Mijn punt was dus dat er geen toegenomen snelheid is afgelopen decennia. M'n moeder reed bij m'n geboorte in de jaren 80 ook al ongelimiteerd over de autobahn.
Daarnaast scheelt het enorm in reistijd met een ebike. Ik fiets stevig door (20-25 km/h kruissnelheid) maar een stuk waar ik ongeveer een half uur over deed ging met een ebike opeens 5 minuten sneller, tot mijn verbazing. Altijd 25 km/h halen en snel optrekken deed blijkbaar meer dan gedacht. Het verschil met iemand die kruipt zal nog veel groter zijn.
En tja, bejaarden die gaan racen is geen goed idee. Dat is niet anders dan bejaarden die nog gewoon mogen autorijden met minimale keuring, lijkt me. Enige verschil is dat auto's veel veiliger zijn geworden (en sowieso minder kwetsbaar zijn dan fietsen)
.
Verder komen en sneller lijkt me prima. Daar fossiele brandstoffen voor moeten gebruiken niet, maar daar is gelukkig al een oplossing voor. Je vergeet nl ook dat er mensen zijn die met ebike naar werk gaan ipv de auto maar dat niet op een gewone fiets zouden hebben gedaan. Dikke winst lijkt me.
Daarnaast scheelt het enorm in reistijd met een ebike. Ik fiets stevig door (20-25 km/h kruissnelheid) maar een stuk waar ik ongeveer een half uur over deed ging met een ebike opeens 5 minuten sneller, tot mijn verbazing. Altijd 25 km/h halen en snel optrekken deed blijkbaar meer dan gedacht. Het verschil met iemand die kruipt zal nog veel groter zijn.
En tja, bejaarden die gaan racen is geen goed idee. Dat is niet anders dan bejaarden die nog gewoon mogen autorijden met minimale keuring, lijkt me. Enige verschil is dat auto's veel veiliger zijn geworden (en sowieso minder kwetsbaar zijn dan fietsen)
Verder komen en sneller lijkt me prima. Daar fossiele brandstoffen voor moeten gebruiken niet, maar daar is gelukkig al een oplossing voor. Je vergeet nl ook dat er mensen zijn die met ebike naar werk gaan ipv de auto maar dat niet op een gewone fiets zouden hebben gedaan. Dikke winst lijkt me.
Zeg het eens hardop: vijf minuten sneller. Dat is natuurlijk wel een gigantische winst.Termy schreef op maandag 12 februari 2024 @ 00:09:
@Anoniem: 78739 Mijn punt was dus dat er geen toegenomen snelheid is afgelopen decennia. M'n moeder reed bij m'n geboorte in de jaren 80 ook al ongelimiteerd over de autobahn.
En tja, bejaarden die gaan racen is geen goed idee. Dat is niet anders dan bejaarden die nog gewoon mogen autorijden met minimale keuring, lijkt me. Enige verschil is dat auto's veel veiliger zijn geworden (en sowieso minder kwetsbaar zijn dan fietsen).
Net als dat 5 minuten vertraging per dag door file, voor veel mensen een gegronde reden is voor meer asfalt.
Toch jammer dat we blijkbaar geen vijf minuten per dag kunnen verliezen. Is onze tijd zo kostbaar? Of houden we dan vijf minuten meer tijd over voor andere (nutteloze?) dingen?
@Flipking94 , @Anoniem: 78739 Wat bij de mogelijke solare winsten door grote raampartijen
in de winter vaak vergeten wordt is de ligging van de woning.
En daarmee bedoel ik de invloed van de schaduw van de bebouwing in de omgeving.
Bij een doorsnee rijtjeshuis in een doorsnee straat is de solare winst vaak zeer beperkt.
(Ook de muren worden natuurlijk niet opgewarmd,
maar koelen 's nachts waarschijnlijk ook niet zo sterk af.)
Mijn schatting (begane grond):
In oude binnensteden misschien 10-20% van dat wat theoretisch op de locatie mogelijk is.
Bij bredere straten (buitenwijken) maximaal 40-60%?
Berekening van de (lagere) solare winsten bij HR++(+) glas op zuid (zonder schaduw).
in de winter vaak vergeten wordt is de ligging van de woning.
En daarmee bedoel ik de invloed van de schaduw van de bebouwing in de omgeving.
Bij een doorsnee rijtjeshuis in een doorsnee straat is de solare winst vaak zeer beperkt.
(Ook de muren worden natuurlijk niet opgewarmd,
maar koelen 's nachts waarschijnlijk ook niet zo sterk af.)
Mijn schatting (begane grond):
In oude binnensteden misschien 10-20% van dat wat theoretisch op de locatie mogelijk is.
Bij bredere straten (buitenwijken) maximaal 40-60%?
Berekening van de (lagere) solare winsten bij HR++(+) glas op zuid (zonder schaduw).
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Woon zelf op 4 hoog dus zonder schaduw en met veel glas op O en Z en zoninstraling is hier heel erg goed te merken. Jammergenoeg hebben we van half november tot dik in januari geen dag zon gehad dus dat werd gewoon ouderwets heel veel stoken 
Op een dag als vandaag merk je het wel heel goed, tussen 0800 en 0900 is er eventjes gestookt en sindsdien blijft het minimaal 20 graden in de woonkamer. Een paar uurtjes zon vandaag vergeleken met een paar dagen geleden toen het compleet grijs bleef (icm oostenwind) scheelt makkelijk 4 kuub gas/dag in deze woning.
Beetje jammer dat half Nederland na de oorlog is volgebouwd met woningen waarbij het motto was: glas is goedkoper dan stenen. Inmiddels isoleert nieuw glas best ok maar je zal nog maar in een gehuurde oude ongerenoveerde portiekflat wonen met stalen kozijnen...
Op een dag als vandaag merk je het wel heel goed, tussen 0800 en 0900 is er eventjes gestookt en sindsdien blijft het minimaal 20 graden in de woonkamer. Een paar uurtjes zon vandaag vergeleken met een paar dagen geleden toen het compleet grijs bleef (icm oostenwind) scheelt makkelijk 4 kuub gas/dag in deze woning.
Beetje jammer dat half Nederland na de oorlog is volgebouwd met woningen waarbij het motto was: glas is goedkoper dan stenen. Inmiddels isoleert nieuw glas best ok maar je zal nog maar in een gehuurde oude ongerenoveerde portiekflat wonen met stalen kozijnen...
Ik deed mijn visites als huisarts eerst met de auto. Een tijd met de gewone fiets geprobeerd maar na enkele visites op 5-8 km afstand overgestapt op een elektrische fiets en de auto verkocht. In sommige beroepen is meerdere keren per dag 5 minuten besparen inderdaad de moeite waard.Joris748 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 08:22:
[...]
Zeg het eens hardop: vijf minuten sneller. Dat is natuurlijk wel een gigantische winst.
Net als dat 5 minuten vertraging per dag door file, voor veel mensen een gegronde reden is voor meer asfalt.
Toch jammer dat we blijkbaar geen vijf minuten per dag kunnen verliezen. Is onze tijd zo kostbaar? Of houden we dan vijf minuten meer tijd over voor andere (nutteloze?) dingen?
(Ondertussen zegt de politiek vrolijk dat we gewoon wat efficiënter moeten werken, wat meer digitaal en dan komt het allemaal wel goed. Maar oke, offtopic).
Dat veiligheidssysteem!
Dit zal in een recyclingsfabriek voor accu's zijn denk ik zo?
-edit-
De titel van de video even door Google translate gehaald (Pools):
Workshop for lithium batteries. This is what you do in the event of an ignition
[ Voor 25% gewijzigd door JeroenH op 12-02-2024 13:56 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet
@dunklefaser op een zonnige dag zoals vandaag stijgt bij mij het kwik naar 20,5°C binnen, terwijl de setpoint op 18°C ligt. Nu zit ik in een blok van 6 appartementen en krijg ik restwarmte van de buren, maar dan nog is 20,5°C best mooi om niets te hoeven stoken. Bij bewolkte dagen zit de temperatuur rond de 19°C.
Qua totale energieverbruik is februari alvast zeer gunstig bij mij, o.m. door de milde temperaturen buiten:
:fill(white):strip_exif()/f/image/r6d4Oc2mro0IcvQptBYZjCsr.png?f=user_large)
Maar ook mijn totale energieverbruik dit jaar, ondanks de winterprik van januari, blijft mooi:
Qua totale energieverbruik is februari alvast zeer gunstig bij mij, o.m. door de milde temperaturen buiten:
:fill(white):strip_exif()/f/image/r6d4Oc2mro0IcvQptBYZjCsr.png?f=user_large)
Maar ook mijn totale energieverbruik dit jaar, ondanks de winterprik van januari, blijft mooi:
:fill(white):strip_exif()/f/image/SSBjzGl7B8rJMEycBnFApa2C.png?f=user_large)
[ Voor 18% gewijzigd door Flipking94 op 12-02-2024 16:07 ]
@Flipking94 Weer of geen weer - zonneschijn of maneschijn -
een warm(t)e relatie met de buren in een appartementsgebouw telt zwaarder mee.
een warm(t)e relatie met de buren in een appartementsgebouw telt zwaarder mee.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Op een zonnige dag zoals vandaag stijgt bij mij het kwik naar 26 graden binnenFlipking94 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:03:
@dunklefaser op een zonnige dag zoals vandaag stijgt bij mij het kwik naar 20,5°C binnen, terwijl de setpoint op 18°C ligt. Nu zit ik in een blok van 6 appartementen en krijg ik restwarmte van de buren, maar dan nog is 20,5°C best mooi om niets te hoeven stoken. Bij bewolkte dagen zit de temperatuur rond de 19°C.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/qL40jXuwnevnVgzWpHTJNgmw.jpg?f=fotoalbum_large)
@Anoniem: 78739 Amai, het is precies zomer daar
. Ik heb nog geen airco omdat ik voorlopig geen meerwaarde inzie. Qua gevoelstemperatuur is 20,5°C dus ook al prima, maar wel knap! 
Mijn warmtepomp kan ook tot 16°C koelen in de zomer, eerst dat maar eens afwachten vooraleer ik gaten in de muren ga maken en weer grote investeringen doe
Mijn warmtepomp kan ook tot 16°C koelen in de zomer, eerst dat maar eens afwachten vooraleer ik gaten in de muren ga maken en weer grote investeringen doe
Ik stond eind 2022 op het punt om een LW-warmtepomp te kopen, maar heb dan toch 2x single split LL genomen: goedkoper, goede koeling en geen twijfel of mijn radiators zouden volstaan (anders nog meer kosten voor een nieuw afgiftesysteem).Flipking94 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 19:08:
@Anoniem: 78739 Amai, het is precies zomer daar. Ik heb nog geen airco omdat ik voorlopig geen meerwaarde inzie. Qua gevoelstemperatuur is 20,5°C dus ook al prima, maar wel knap!
Yep, dat scheelt enorm. Ik ben degene die bepaalt wat ik vind, niet anderen.Joris748 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 08:22:
[...]
Zeg het eens hardop: vijf minuten sneller. Dat is natuurlijk wel een gigantische winst.
De werkelijke gemiddelde autosnelheid is slechts 35 km/u. Men zou beter wat vaker op die manier rekenen.
[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 12-02-2024 20:15 ]
zelfs voor de kroeg is dit niet fris om te doen
[ Voor 78% gewijzigd door teacher op 12-02-2024 20:34 ]
Dat is waarschijnlijk omdat mensen veel te veel korte stukjes (in de stad) rijden. Hier rijden we voornamelijk lange stukken (korte doen we op de fiets). Daardoor is onze gemiddelde snelheid over de afgelopen jaren nu 61 km/h.Anoniem: 78739 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 20:12:
De werkelijke gemiddelde autosnelheid is slechts 35 km/u. Men zou beter wat vaker op die manier rekenen.
Heb je de site achter de link gelezen? Het gaat niet alleen over de verplaatsingstijd, maar ook over de tijd die je voor die auto en bijhorende kosten werkt (vaak 1 dag per week). Zonder auto zou je bvb. 4/5 kunnen werken waardoor je in één klap 8 uur wint (meer dan wat je met de fiets zou verliezen). Die fiets kan er zelfs voor zorgen dat je in je vrije tijd niet meer hoeft te sporten, waardoor die fiets nóg sneller is dan de autoAndrehj schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:15:
[...]
Dat is waarschijnlijk omdat mensen veel te veel korte stukjes (in de stad) rijden. Hier rijden we voornamelijk lange stukken (korte doen we op de fiets). Daardoor is onze gemiddelde snelheid over de afgelopen jaren nu 61 km/h.
Je wilt beweren dat ik 20% van m'n salaris kan inleveren en gelijk uit kom als ik m'n auto weg doe? Duur autootje..Anoniem: 78739 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:43:
[...]
Heb je de site achter de link gelezen? Het gaat niet alleen over de verplaatsingstijd, maar ook over de tijd die je voor die auto en bijhorende kosten werkt (vaak 1 dag per week). Zonder auto zou je bvb. 4/5 kunnen werken waardoor je in één klap 8 uur wint (meer dan wat je met de fiets zou verliezen). Die fiets kan er zelfs voor zorgen dat je in je vrije tijd niet meer hoeft te sporten, waardoor die fiets nóg sneller is dan de auto
Termy schreef op maandag 12 februari 2024 @ 23:29:
[...]
Je wilt beweren dat ik 20% van m'n salaris kan inleveren en gelijk uit kom als ik m'n auto weg doe? Duur autootje..
Laten we het gemiddelde van 340 en 675 nemen = 507 euro x 5 (dagen) = 2535 euroAls je een auto koopt, ben je in één klap een hoop geld kwijt. Maar ook na de aanschaf blijf je natuurlijk gewoon kosten maken voor je auto. Volgens het Nibud liggen de gemiddelde kosten van een eigen auto tussen de € 340 en € 675,50 per maand (peilmoment: juli 2022). Hieronder vallen de vaste kosten en de variabele kosten.
Dan is Jan Modaal wel degelijk een dag per week voor zijn auto aan het werken. Veel partners delen een auto, maar er zijn ook veel alleenwonenden en gezinnen met 2 auto's. Een OV-abonnement kost ook wat, maar ik wil vooral vergelijken met de fiets. In ons bedrijf met 70 werknemers woont de helft dichter dan 10 km, maar 's winters zijn er slechts 3 dagelijkse fietsers. Men kan nochtans goedkoop een bedrijfsfiets leasen waarbij de leasekost zelfs voor een goede elektrische fiets dankzij de fietsvergoeding van 35 cent/km helemaal wegvalt (vanaf pakweg 5 km woon-werk). Dit geldt dus voor België.Jan Modaal verdient 40.000* euro bruto per jaar. Dat is 3.333 per maand.
Netto maakt dat ongeveer: 32.164* per jaar en 2.680 per maand.
[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 13-02-2024 08:55 ]
Gisteren heb ik om 17u de verwarming uitgezet, ik heb dus enkel zonne-energie gebruikt. Toen ik thuis kwam was het 23 graden. Om 23u was het bij 5° buiten nog 20° binnen en vanmorgen was het bij 3° buiten nog 19° binnen. Ik heb om 7u45 wel weer de verwarming aangezet omdat mijn vrouw een hele dag thuis is.Flipking94 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 19:08:
@Anoniem: 78739 Amai, het is precies zomer daar. Ik heb nog geen airco omdat ik voorlopig geen meerwaarde inzie. Qua gevoelstemperatuur is 20,5°C dus ook al prima, maar wel knap!
Afschaffen van de salderingsregeling zonnepanelen is in de Eerste Kamer verworpen.
per 01-2018 15 panelen 280Wp plus per 12-2019 8 panelen 330Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met 98% WTW, douche-WTW, energieleverend ;-)
Lekker dan. De facto loopt de salderingsregeling sowieso op z'n einde als steeds meer leveranciers hoge terugleverboetes opleggen en/of je geen meerjaarcontracten meer krijgt. Afschaffing had duidelijkheid en stabiliteit geleverd.Nico-G schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:56:
Afschaffen van de salderingsregeling zonnepanelen is in de Eerste Kamer verworpen.
Inderdaad, ze schuiven de boel in de nek van de energieleveranciers.
Ideologisch opportunisme van de politici. Ze hebben hun werk namelijk het opzetten van een duidelijk wettelijk kader niet gedaan.
De consument zal hierdoor financieel slechter af zijn.
Ideologisch opportunisme van de politici. Ze hebben hun werk namelijk het opzetten van een duidelijk wettelijk kader niet gedaan.
Is dat zo?Wozmro schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:46:
De Consumentenbond heeft namelijk verheugd gereageerd op de verwerping van het wetsvoorstel.
per 01-2018 15 panelen 280Wp plus per 12-2019 8 panelen 330Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met 98% WTW, douche-WTW, energieleverend ;-)
Ik ben voor het verwerpen van het huidige stelsel, maar ook tegen het behoud van de huidige saldering regeling. Er zit veel te veel ruis in het huidige voorstel: we evalueren dan, we passen aan zus, een voorstel in de categorie: de komende 10 jaar krijg je Xx percentage van je netto tarief (dus inclusief belasting) met een minimum van 0. Verbod op rare terugleverboetes En we waren klaar geweest, dan kan je uitrekenen of Xx genoeg is, en dan je huis volleggen.
beknopte weergave:
https://solarmagazine.nl/...erste-kamer-stemt-wet-weg
De weg is nu vrij voor de energieleveranciers om te grossieren in teruglever heffingen.
Probeer nu nog maar eens een "voordelig" energiecontract te scoren als (gasloze) zonnepaneleneigenaar
De weg is nu vrij voor de energieleveranciers om te grossieren in teruglever heffingen.
Probeer nu nog maar eens een "voordelig" energiecontract te scoren als (gasloze) zonnepaneleneigenaar

Het loopt pas op een einde als ook de dynamische leveranciers rare dingen gaan doen. Zolang dat niet zo is krijg je van de overheid de energiebelasting en de BTW en van de dynamische leverancier de day-ahead prijs die geldt op het moment van invoeden.Zwartoog schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:40:
Lekker dan. De facto loopt de salderingsregeling sowieso op z'n einde als steeds meer leveranciers hoge terugleverboetes opleggen en/of je geen meerjaarcontracten meer krijgt. Afschaffing had duidelijkheid en stabiliteit geleverd.
De consument met zonnepanelen zeer waarschijnlijk niet.Wozmro schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:46:
De consumentenbond verkoopt zelf zonnepanelen op zijn website. De onafhankelijke bond waar jij het over hebt bestaat al twintig jaar niet meer.Nico-G schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:10:
[...]
Is dat zo?
De Consumentenbond heeft namelijk verheugd gereageerd op de verwerping van het wetsvoorstel.
Ik citeer de Consumentenbond maar beweer nergens dat ze onafhankelijk zijn.Skyaero schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 16:43:
[...]
[...]
. De onafhankelijke bond waar jij het over hebt bestaat al twintig jaar niet meer.
Gewoon naar dynamisch en maximaal panelen leggen. 2023 was de prijs voor zonkWh 25% lager dan gemiddeld, dat is nog steeds een goede businesscase bij leggen voor eur 0,60/wp (door installateur) of << 0,50/wp bij zelfdoen.Nico-G schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:48:
beknopte weergave:
Probeer nu nog maar eens een "voordelig" energiecontract te scoren als (gasloze) zonnepaneleneigenaar![]()
Eventueel weer de SAP overwegen
/f/image/W198FkhyCKLp5Yl34fvoznfG.png?f=fotoalbum_large)
Als ik kijk bij Thuisaccu: al interessant (voor mij)? of De toekomst van de saldeer-wetgeving gaat het al heel snel over terugverdientijd. Motivatie uitgedrukt in euros.
Als ik met een schuin oog naar het bovenstaande plaatje kijk, wetende: Eindelijk weer eens zon! + lage basis last, twee wasjes en een vaatwas gedraaid, wp-wasdroger nog even bezig (zachte handdoeken), dan denk ik... die paar kWh import waren met een batterij niet nodig. (Koffie en zo 's ochtends is al snel 1 to 2 kWh.)
Aan de hand daarvan: een batterij was interessant geweest voor mij. En ik kan vollop salderen, maar probeer het toch op de zon te mikken, qua verbruik.
Zijn er dan alternatieven voor batterij of salderen? "Het net is mijn batterij" -- daar ben niet zo voor. Hoe pakken jullie dat aan?
Extra PV neerleggen,
timen van
- auto opladen,
- WP inzet,
- vaatwasser,
- wasmachine,
- elektrische fiets,
evt. dynamisch contract,
omvormers afknijpen bij prijs = 0
en nog meer PV bijleggen
timen van
- auto opladen,
- WP inzet,
- vaatwasser,
- wasmachine,
- elektrische fiets,
evt. dynamisch contract,
en nog meer PV bijleggen
Vraagje:BarryH schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 18:21:
Extra PV neerleggen,
timen van
- auto opladen,
- WP inzet,
- vaatwasser,
- wasmachine,
- elektrische fiets,
evt. dynamisch contract,
en nog meer PV bijleggen
Is jouw inzet: genoeg extra zonnepanelen leggen om ook in de winter met eigen opwek de EV en de WP te kunnen voeden?
En ga je dan in de rest van het jaar je panelen afknijpen?
Met andere woorden: waar ligt bij jou het optimum?
Ik denk dat een hoop van de pijn opgelost kan worden met het formaliseren van saldering op seizoensbasis ipv op jaarbasis (in combinatie met seizoens prijzen). Legt wel extra werk bij de netbeheerders neer (2x per jaar de meter opnemen voor de resterende woningen zonder digitale meter ipv 1x) en het is niet 100% accuraat, maar je haalt de bulk van de financiele onbalans weg uit het systeem en het is relatief helder en eenvoudig uit te leggen aan de burger: netto stroom terugleveren in de zomer doe je tegen de zomerprijs, netto stroom afnemen in de winter doe je tegen een winter prijs.Zwartoog schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:40:
[...]
Lekker dan. De facto loopt de salderingsregeling sowieso op z'n einde als steeds meer leveranciers hoge terugleverboetes opleggen en/of je geen meerjaarcontracten meer krijgt. Afschaffing had duidelijkheid en stabiliteit geleverd.
Volledig gescheiden invoer en verbruik zoals in de landen om ons heen is weliswaar rekentechnisch de meest zuivere manier maar denk ik inmiddels een te heet hangijzer geworden, te lastig uit te leggen aan Jan Modaal.
Anyway, we zullen het zien.
Het optimum is voor mij idd in de winter zelfvoorzienend zijn. Ik denk alleen dat ik te weinig dak daarvoor heb.Nico-G schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 18:32:
[...]
Vraagje:
Is jouw inzet: genoeg extra zonnepanelen leggen om ook in de winter met eigen opwek de EV en de WP te kunnen voeden?
En ga je dan in de rest van het jaar je panelen afknijpen?
Met andere woorden: waar ligt bij jou het optimum?
Ik heb 2mnd terug mn oudste set vervangen en daarmee op dezelfde ruimte +50% WP gerealiseerd (tvt ca 4jr obv de additionele opbrengst). Daarmee verwacht ik dat ik op jaarbasis evenveel E opwek als verbruik (incl. de BEV).
En dan over een paar jaar mn set uit 2012/2015 upgraden en een carport maken met extra PV Of wellicht een PV schutting.
Zodra ik negatieve prijzen aan mn broek krijg ga ik afknijpen. Maar ik verwacht dat dat nog wel 2 jaar duurt.
Wellicht kan een toekomstige EV V2G en dan kan ik dat ook nog inzetten. Maar mijn ioniq uit 2017 kan nog wel 5-10jaar mee. Dus dat duurt nog even.
Maar zou het niet beter zijn om, i.p.v. PV afknijpen iets collectiefs te doen om overschotten naar de winter te tillen? Zelfs als het onhandig is, zoals waterstof, is het beter dan wegens een prijsprikkel stroom te gaan affakkelen of niet leveren, toch?
Ik zet mijn wasmachine aan bij zonneschijn vanwege de (kleine) hoop, dat het handig is in de context van onze samenleving. De PV ligt niet op het dak om geld mee te verdienen.
Negatieve prijzen zijn dus niet een middel die ons, als samenleving of diersoort, vooruithelpen.
En toen?
Ik zet mijn wasmachine aan bij zonneschijn vanwege de (kleine) hoop, dat het handig is in de context van onze samenleving. De PV ligt niet op het dak om geld mee te verdienen.
Negatieve prijzen zijn dus niet een middel die ons, als samenleving of diersoort, vooruithelpen.
En toen?
Het probleem is gewoon dat er geen seizoensopslag bestaat. En waterstof heeft maar een super klein beetje energie per kuub. 0.33kWh en dan moet je het nog omzetten. Voorbeeld per kuub heeft ons gas aan huis tussen 9,5 en 10,7 kWh/m3.b_g_e schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:15:
Maar zou het niet beter zijn om, i.p.v. PV afknijpen iets collectiefs te doen om overschotten naar de winter te tillen? Zelfs als het onhandig is, zoals waterstof, is het beter dan wegens een prijsprikkel stroom te gaan affakkelen of niet leveren, toch?
En toen?
Ok dus je hebt dan GIGANTISCHE tanks nodig. Ok dan wil je het onder druk brengen? 700bar zoals een Toyota Mirai. Maar wist je dat zulke tanks enorm veel energie lekken? En worden poreus, dus tanks in waterstof auto's moeten na 10 a 15 jaar vervangen worden.(hoge kosten)
Seizoensopslag betekend dat je lang energie moet opslaan. Dat betekend met Waterstof op hoge druk dat er HEEL VEEL energie verloren gaat door de tijd heen. Een batterij heeft hetzelfde probleem met zijn interne weerstand.
Toch grappig dat mensen nog steeds denken dat Seizoensopslag gewoon kan. Dat is een natuurkundige utopie. Nederland zou dan gigantische hoeveelheden energie moeten opslaan in de zomer. Dat zijn zulke absurde nummers wat gewoon nergens meer op slaat.
Een mooie analogie wat misschien goed matcht is de afstand tot de maan. Als je de maan zo ziet denk je ah, dat is aardig dichtbij. Ga je vanaf de zeikant, met alles op ECHTE schaal bekijken. Denk je er toch ineens anders over.
Mensen zijn zeer slecht in het inschatten van hoe veel, en hoe groot dingen moeten zijn. En hoeveel energie we wel niet dagelijks gebruiken.
Seizoensopslag = onmogelijk zonder gigantische verliezen. En nee, je zegt niet accepteer de verliezen. Die verliezen maken alles namelijk onmogelijk. En dan heb je het nog niet eens over hoeveel volume en infrastructuur het kost. CAPEX een drama OPEX een drama. Mission impossible.
[ Voor 8% gewijzigd door Immutable op 13-02-2024 20:35 ]