Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
...

[ Voor 109% gewijzigd door IvoB2 op 07-01-2024 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:15

Termy

valt er nog wat te fragge?

PhilipsFan schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:45:
Ik begrijp ook wel dat het verbruik van een koelkast of vriezer in de praktijk niet zoveel uitmaakt. Op dit moment. Maar ik de toekomst gaat dat wel veel meer uitmaken. Dynamische contracten zullen steeds gangbaarder worden en de verschillen tussen de hoog/laag prijzen ook. Ik denk dat we over 10 jaar allemaal een dynamisch contract hebben en dat de prijsverschillen dan 10x zo hoog zijn. Dus die paar tientjes besparing nu, zijn dan een paar 100 euro.

Aangezien mensen ongeveer 1x per 10 jaar hun koelkast of vriezer vervangen, moet je dus nu al gaan nadenken hoe die apparaten zo gunstig mogelijk kunnen draaien t.o.v. eigen zonnestroom of lage dynamische prijzen. Een API is daarop een van de beste antwoorden, dus het is zeker wel een goed idee om fabrikanten nu al te verplichten dit in te bouwen. Consumenten met een vast contract hoeven het niet te gebruiken. Maar zijn er over een paar jaar wel blij mee. Dat staat helemaal los van de zuinigheid van het toestel zelf, die moet uiteraard zo hoog mogelijk zijn.

[mbr]We gaan verder in de kroeg = verplaatst[/mbr]
Over 10 jaar de prijsverschillen 10x zo hoog? Relatief/absoluut? Kale prijs of all-in?

Maar relevanter nog: waarom? De enige mogelijkheid die ik hiervoor zie is dat de belasting heel erg verschuift naar een % van de kale prijs (of op basis van CO2-uitstoot) ipv vrijwel plat zoals nu waardoor de paar fossiele centrales die dan nog draaien extreem duur zullen zijn de paar dagen in het jaar dat ze nog nodig zijn. Hoe die dan nog een businesscase hebben is me een raadsel, maar goed.

Het gros van de tijd zal zon/wind/opslag de prijzen aardig onder controle houden en verwacht ik helemaal geen enorme prijsverschillen voor consumenten. Tegen die tijd ligt er nl vele extra GW aan zon en eveneens aardig wat extra GW aan wind. En zoals het er nu naar uit ziet (gezien de aanvragen bij TenneT) ook aardig wat opslag, om nog maar te zwijgen van interconnects.

De interessantere vraag, wmb, is in hoeverre het niet-residentiele olie-/gasverbruik tegen die tijd al naar electra verschoven is en of het aanbod aan die vraag kan voldoen. Transport en de industrie verbruiken tenslotte heel veel meer (fossiele) energie dan huizen. Maar die veroorzaken de huidige ochtend- en avondpiek in de stroomprijs niet dus waarom dan wel?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:20

de Peer

under peer review

PhilipsFan schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:45:
Ik begrijp ook wel dat het verbruik van een koelkast of vriezer in de praktijk niet zoveel uitmaakt. Op dit moment. Maar ik de toekomst gaat dat wel veel meer uitmaken. Dynamische contracten zullen steeds gangbaarder worden en de verschillen tussen de hoog/laag prijzen ook. Ik denk dat we over 10 jaar allemaal een dynamisch contract hebben en dat de prijsverschillen dan 10x zo hoog zijn.
Ik denk het niet. Die verschillen zullen juist steeds meer gedempt worden door een enorm wagenpark aan elektrische auto's die juist gaan laden bij die lagere prijzen. En ook het bedrijfsleven zal er op in gaan spelen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78739

Wat een 'leuke' dagen voor zonne-energie weer. Bewolkte dagen en heldere nachten waarbij het dan ook flink afkoelt. Vanaf dinsdag zou het wel helder blijven, maar eerst zien en dan geloven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tOGXT7uBJ_Vdg9HqJFIwV4-9rVU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Bd6AKkxgn5jDDjZsEQyNkxqE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7SH5agI6DbYvu3MndpibMhMRtNc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GIGDtoYCPo9WGylgP1OPIsjy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x1ml2N_-oElFqQQrn4F5Exmz054=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j426HOBoju90oTVEg3kzi6NG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oLwP3HVBre9LKAqBo7sxgj06754=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rZRtypoxblr057ssPifn6zEk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
In vergelijking met vandaag (en volgens het zevendaagse voorspellende algoritme voor balans tussen verbruik en productie) zal maandag de productie met 60% toenemen, dinsdag met 190%, woensdag met 230% en de dagen daarop terug licht dalen.
Uit eigen ervaring heb ik in het verleden al gemerkt dat het algoritme eerder aan de negatieve kant is.
Dus idd de echte cijfers afwachten maar in elk geval gaat het de goede kant op.
Vanaf dinsdag, ten laatste woensdag zou de dagproductie dan ook weer volstaan voor minstens het etmaalverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Maar dan ga je wel uit van een niet-gasloos huis, neem ik aan. Ik verbruikte gisteren al ruim 36kWh en dat ga ik nu zelfs op een strakblauwe dag niet uit mijn pv halen.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Uiteraard al jaren gasloos huis (zie cijfers en detailomschrijving in het topic over actueel energieverbruik).
Totaal verbruik gisteren was 3,6 kWh (maar genuanceerd, we waren tussen 12:00 en 21:00 gisteren niet in huis waardoor de verwarming niet aanstond na 12:00 uur).
Vandaag zal dat verbruik uiteraard stijgen (buitentemp. is al gedaald naar 1.2°C) en lokaal nog een volledig zwaar bewolkte dag. Ipv dat de binnentemp tussen 22:00 en 08:00 voorheen met ong. 1°C gedaald was is deze gisteren tussen 12:00 en 09:00 uur deze morgen (tijdstip dat de verwarming terug werd opgestart) idd al met 2°C gedaald. Die inhaalbeweging zal dus extra energie kosten.

36 kWh verbruik per etmaal heb ik hier nooit gehaald. Inzake verwarming met WP was de hoogste waarde ergens rond de 25 kWh bij een buitentemperatuur van -8°C en dat was jaren geleden toen de woning nog geen isolatie upgrade had gekregen. Het is dan ook een relatief kleine woning (naar Vlaamse normen) waarvan dan nog alleen maar de leefruimte wordt verwarmd.

Persoonlijk verkies ik helder vriesweer boven zwaar bewolkt (regen)weer met hogere buitentemperaturen.
Helder vriesweer betekent (hier toch) ook volop gratis rechtstreekse zonnewarmte welke (in de context van woningverwarming) meer bijbrengt dan zonne-energie bij bewolkt weer en hogere buitentemperaturen.

Het voorheen omschreven algoritme heeft bovendien als doel de opslag te regelen in functie van de voorspelde zonneschijn in verhouding tot het voorspelde huishoudelijk verbruik (en is een proefopstelling met een zelflerend algoritme waarbij lokaal opgewekte energie voorspellen blijkbaar eenvoudiger is dan het gedrag van de bewoners te voorspellen :) ). Maar dit terzijde en off topic.

[ Voor 103% gewijzigd door IvoB2 op 07-01-2024 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wij hebben deze winter, de eerste gasloze met zonnepanelen, ook nog niet meer dan 8,5 per dag van het net gehaald. Door de combinatie kou/zon zullen we hopelijk onder de 10 blijven (geen accu).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-u-87YBHwaJa7knZK0c4OLCQGqk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GMfL3kkKG214eriSeVDKtg8V.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
@IvoB2 Ah, ok. Ik heb een vrijstaande woning uit 1956 die wel zo goed mogelijk geïsoleerd is, maar dat wordt natuurlijk nooit helemaal optimaal. En het verbruik dat ik noemde is totaal en inclusief twee aquaria, waarvan een van 150cm.

@Anoniem: 78739 Wat voor woning heb je?

[ Voor 8% gewijzigd door Aziraphale op 07-01-2024 12:32 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Aziraphale schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:31:
@IvoB2 Ah, ok. Ik heb een vrijstaande woning uit 1956 die wel zo goed mogelijk geïsoleerd is, maar dat wordt natuurlijk nooit helemaal optimaal. En het verbruik dat ik noemde is totaal en inclusief twee aquaria, waarvan een van 150cm.
Huidige woning is eveneens een open bebouwing (doch alles gelijkvloers) uit de jaren negentig vorige eeuw doch nooit gebouwd als een echte woning maar als een vakantiewoning met de goedkoopste materialen (de vorige woning die ik grondig energetisch gerenoveerd had was trouwens van aanvankelijk bouwjaar 16de eeuw :) ).
Dus ook niet optimaal te isoleren (bv. de vloer al niet waardoor geen vloerverwarming).
Persoonlijke levensstijl doet minstens al evenveel aan het energieverbruik dan ingrepen op de bouwwijze.

Hier geen aquaria en bij dalende buitentemperaturen zonder zon) daalt hier ook de ingestelde binnentemperatuur (voor ons voelt een binnentemp van bv. 18-19°C bij een buitentemp. van -5°C minstens even aangenaam aan dan een binnentemperatuur van 20°C bij een buitentemperatuur van 16°C). Gevoelstemperatuur is een relatief gegeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:25

ericplan

5180 Wp PV

Net eens zitten rekenen aan de Quooker Combi. Daar zit sinds voorjaar 2022 een kWh-meter op. Zoals bekend, we hebben geen vaatwasser, wassen met de hand af, drinken veel thee, filterkoffie en er is altijd iemand thuis.
Met ruim 500 meetdagen is het gemiddelde verbruik per dag 1,66 kWh.

Tijdens een vakantie voor een keer bewust de Quooker aan laten staan, zodat ik over langere periode het stilstandsverlies kon bepalen. Dat kwam neer op 0,25 kWh per dag. Ik verwacht niet dat er verschil is tussen zomer en winter als het gaat om stilstandsverliezen, het keukenkastje grenst aan een binnenmuur.
Daarmee is het stroomverbruik per dag exclusief stilstandsverlies 1,41 kWh

Vervolgens gaan stoeien met de formule (liters x delta t) : 860 = kWh om te bepalen hoeveel liter kokend water ik per dag gebruik voor thee, koffie, koken en afwas.
Voor het gemak reken ik met een watertemperatuur uit de kraan van 15 graden.

Iets omgewerkte formule:
Aantal liters = (kWh x 860) / delta t
(1,41 x 860) / 85 = 14,3 liter

Natuurlijk is er wel iets af te dingen op de berekening, maar de ordegrootte zal wel kloppen. Per dag dus zo’n 14 liter kokend water.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
IvoB2 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:42:
[...]

Huidige woning is eveneens een open bebouwing (doch alles gelijkvloers) uit de jaren negentig vorige eeuw doch nooit gebouwd als een echte woning maar als een vakantiewoning met de goedkoopste materialen (de vorige woning die ik grondig energetisch gerenoveerd had was trouwens van aanvankelijk bouwjaar 16de eeuw :) ).
Dus ook niet optimaal te isoleren (bv. de vloer al niet waardoor geen vloerverwarming).
Persoonlijke levensstijl doet minstens al evenveel aan het energieverbruik dan ingrepen op de bouwwijze.

Hier geen aquaria en bij dalende buitentemperaturen zonder zon) daalt hier ook de ingestelde binnentemperatuur (voor ons voelt een binnentemp van bv. 18-19°C bij een buitentemp. van -5°C minstens even aangenaam aan dan een binnentemperatuur van 20°C bij een buitentemperatuur van 16°C). Gevoelstemperatuur is een relatief gegeven.
Klopt, ik heb ook gewoon een stooklijn en dan varieert de binnentemperatuur ook wat. Zelf denk ik dat dat hem voornamelijk zit in verlies door twee grote raampartijen. Die zijn wel voorzien van HR++, maar hebben nog houten kozijnen. En ook de schoorsteen zal warmte weg laten letten als de houtkachel niet aan is.

Het hang allemaal af van de combinatie van levensstijl en bouwwijze en ik ben zelf ook niet zo zoekende om het laatste beetje besparing er uit te halen. Ik trek dan ook niet overal altijd de stekkers uit om alle sluipverbruik te elimineren en verwarm ook standaard de slaapkamers van de kinderen voor als ze er willen spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:03
ericplan schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:28:
Net eens zitten rekenen aan de Quooker Combi. Daar zit sinds voorjaar 2022 een kWh-meter op. Zoals bekend, we hebben geen vaatwasser, wassen met de hand af, drinken veel thee, filterkoffie en er is altijd iemand thuis.
Met ruim 500 meetdagen is het gemiddelde verbruik per dag 1,66 kWh.

Tijdens een vakantie voor een keer bewust de Quooker aan laten staan, zodat ik over langere periode het stilstandsverlies kon bepalen. Dat kwam neer op 0,25 kWh per dag. Ik verwacht niet dat er verschil is tussen zomer en winter als het gaat om stilstandsverliezen, het keukenkastje grenst aan een binnenmuur.
Daarmee is het stroomverbruik per dag exclusief stilstandsverlies 1,41 kWh

Vervolgens gaan stoeien met de formule (liters x delta t) : 860 = kWh om te bepalen hoeveel liter kokend water ik per dag gebruik voor thee, koffie, koken en afwas.
Voor het gemak reken ik met een watertemperatuur uit de kraan van 15 graden.

Iets omgewerkte formule:
Aantal liters = (kWh x 860) / delta t
(1,41 x 860) / 85 = 14,3 liter

Natuurlijk is er wel iets af te dingen op de berekening, maar de ordegrootte zal wel kloppen. Per dag dus zo’n 14 liter kokend water.
Wij gebruiken gewoon een fluitketel (fancy le creuset modelletje) op de inductieplaat.
In 1 min een goeie 2L kokend water en ondertussen kan je de tafel afruimen en teiltje deels vullen met wat koud water vullen.

Goedkoop, eenvoudig en ik kan zelf niets bedenken waardoor we zouden inboeten op comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
Wozmro schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:46:
[...]

Wij gebruiken gewoon een fluitketel (fancy le creuset modelletje) op de inductieplaat.
In 1 min een goeie 2L kokend water en ondertussen kan je de tafel afruimen en teiltje deels vullen met wat koud water vullen.

Goedkoop, eenvoudig en ik kan zelf niets bedenken waardoor we zouden inboeten op comfort.
Dat doe je ook niet, de Quooker biedt je alleen nog wat meer comfort en gemak. Ik heb er een liggen die nog geplaatst moet worden en het gaat ons meer comfort (eigenlijk puur luxe en gemak) geven dan de waterkoker die er nu staat. Het zal daarnaast vast wat waterbesparing geven, maar ik doe dit niet omdat ik verwacht dat ik er substantieel (of überhaupt) stroom mee ga besparen. Maar ik moet ook zeggen dat hij er niet was gekomen als we geen nieuwe kraan nodig hadden gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

[...]

Doel van m’n berekening was vooral om eens te kijken om hoeveel liter kokend water het nu gaat. Een Quooker is niet goedkoop, dat is niets nieuws. Energieverbruik is al langer bekend.

Daar staat tegenover dat de Quooker een waterkoker en een koffiezetapparaat vervangt, hoewel dat keteltje op de (bij ons) keramische plaat natuurlijk ook kan. Er staat geen fancy espressomachine op het aanrecht, maar een fluitketel hebben we ook niet.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
[...]

Heb je berekend hoeveel vermogen je nodig hebt om die 2 liter binnen 1 minuut te verwarmen tot 100 graden?

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:36
joezzt schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:32:
[...]

Heb je berekend hoeveel vermogen je nodig hebt om die 2 liter binnen 1 minuut te verwarmen tot 100 graden?
Mij lijkt een waterkoker efficiënter, maar ben wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]
Wanneer de berekeningen van @ericplan correct zijn (vooral zijn waterverbruik)dan is zo'n Quooker toch veel zuiniger dan ik dacht.
Wij gebruiken in de keuken een waterkoker met een instelbaar vermogen tussen de 60 en 100°C waarbij de 100°C uiterst zelden wordt gebruikt. Wij verbruiken gemiddeld een tien liter warm water per dag in de keuken.
Over geheel 2023 was het verbruik van dat ding 63 kWh.
De waterkoker heeft uiteraard geen stilstandsverliezen en wordt hoofdzakelijk op 60,70,80°C gebruikt (en dus zelden kokend noch op temp. gehouden).
Het energieverbruik per liter, behoudens vergissing van mij, zou dan ongeveer hetzelfde bedragen dan de Quooker van @ericplan ?

edit: vergissing van mij dus 8)7 . Ik rekende met zijn stilstandsverliezen en niet met zijn totaal verbruik.
Het stilstandsverlies van de Quooker is dus ongeveer gelijk aan het totaalverbruik van een waterkoker. Dat geeft al een heel ander beeld. :)
1410 + 250 = 1660 Wh/14 => 118,57 Wh/liter.
63000/365/10 => 17,3 Wh/liter

Een fluitketel en koffiezet hebben we ook niet.
We drinken hoofdzakelijk infusiethee (daar gaat gemiddeld per dag al 6 tot 8 liter naar toe) en pp 1 tot 2 tassen latte (en dan wordt de koffie met een Bialetti op de kleinste inductieplaat gezet, zit dus niet in dat WW verbruik maar heeft nauwelijks inhoud en mag ook niet met vooraf gekookt water gemaakt worden).

[ Voor 28% gewijzigd door IvoB2 op 07-01-2024 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@IvoB2 Grootste onzekerheid zit in de delta t. Die temperatuur van het koude water is een schatting en rond deze dagen is die temperatuur zeker minder. Verbruik is gemeten met een mid kWh-meter, stilstandsverlies is gemeten gedurende 10 dagen, dus daar twijfel ik niet aan.

Blijft het feit dat die Quooker veel gebruikt wordt. We drinken hier echt liters koffie en thee.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
joezzt schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:32:
[...]

Onze vorige waterkoker had een vermogen van 3000 W.
Gezien wij in Vlaanderen wonen werd deze vervangen door een waterkoker met een max. vermogen van 2100 W. Maar verwarmen tot 100°C is zelden nodig gezien er, voor ons, bijna geen dranken zijn die op 100°C moeten klaargemaakt worden laat staan afwassen op 100°C.
Eerst opwarmen tot 100°C om vervolgens af te koelen met koud water om te kunnen verbruiken/gebruiken is dus telkens onnodig energieverlies.
Die paar seconden energieverlies kunnen er hier nog wel af. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Ik hou niet van warme dranken, is toch net weer wat duurzamer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
ericplan schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:57:
@IvoB2 Grootste onzekerheid zit in de delta t. Die temperatuur van het koude water is een schatting en rond deze dagen is die temperatuur zeker minder. Verbruik is gemeten met een mid kWh-meter, stilstandsverlies is gemeten gedurende 10 dagen, dus daar twijfel ik niet aan.

Blijft het feit dat die Quooker veel gebruikt wordt. We drinken hier echt liters koffie en thee.
Zoals je kan zien drinken wij pp per dag ook liters infusiethee (en in beperkte mate koffie).
De voorgaand opgegeven verbruikcijfers zijn voor 2 personen.
Watertemperatuur van drinkwater wordt hier ook gemeten. Op jaarbasis schommelt dat tussen de 11 en 20°C.
Op dit ogenblik (bij een buitentemp van -1°C) bedraagt de aanvoertemperatuur van het leidingwater 13,2°C.
Maar ik noteer dat niet per liter aanmaak ww dus data onbruikbaar in de vergelijking per opgewarmd liter water per dag.
Verbruik van de waterkoker wordt hier ook continu gemeten met een MID kWh meter.
Stilstandsverliezen moeten hier uiteraard niet in rekening gebracht worden want afwezig.
Indien een Quooker energiezuiniger was zou ik 'm al geplaatst hebben maar zoals (weer) blijkt is dat nog altijd niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@IvoB2 Denk dat je berekening niet helemaal klopt. Omdat je het water niet tot kookpunt verwarmt hoef je ook minder energie toe te voegen. Jij hebt met 0,173 kWh per dag geen 10 liter kokend water, dat is energetisch onmogelijk.
Kijk op deze site voor een rekenvoorbeeld https://www.eclecticsite....armen.htm#google_vignette

Overigens heb je met een waterkoker wel degelijk verliezen, omdat de meeste mensen altijd teveel water opwarmen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ja dat was nu net mijn hele punt:
De waterkoker is instelbaar vanaf 60°C, hij verbruikt dus maar de energie die op dat ogenblik nodig is en niet onnodig tot 100°C en niet onnodig dit houdend op 100°C. Zoals ik reeds eerder schreef verwarm ik dus idd niet als regel water tot 100°C maar eerder bij uitzondering en is het warmwater doorgaans ergens opgewarmd (naar behoefte) tussen 60 en 80°C).

Dat zou geen verschil maken wanneer men altijd water op 100°C zou gebruiken maar ik ken maar weinig mensen bij wie dat steeds het geval is. Ik behoor daar al niet toe.
Voor wie niet altijd kokend water nodig heeft is het dus wel degelijk een besparing om het niet onnodig telkens naar 100°C te brengen. Dat geven ook de duidelijke verschillen aan in energieverbruik per liter in jouw in mijn huishouden.
Het is uiteraard geen bewijs dat dit in jouw individueel geval een besparing zou betekenen. Wanneer jij met een waterkoker altijd water op 100°C nodig hebt en bovendien altijd meer water zou opwarmen dan nodig zou het idd niet uitmaken.

Ik heb ook niet het verbruikersprofiel van "de meeste mensen". Ik verwarm dus nooit meer water dan op dat ogenblik nodig. Dus wel degelijk geen verliezen op dat vlak.

Zoals altijd leiden verschillende profielen tot andere conclusies.
Dus kunnen we het er op houden dat een Quooker voor jou de beste oplossing is en een instelbare waterkoker met afgemeten waterverbruik de beste energetische oplossing voor mijn verbruikersprofiel.

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 08-01-2024 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:18
IvoB2 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:46:
[...]

Wanneer de berekeningen van @ericplan correct zijn (vooral zijn waterverbruik)dan is zo'n Quooker toch veel zuiniger dan ik dacht.
Wij gebruiken in de keuken een waterkoker met een instelbaar vermogen tussen de 60 en 100°C waarbij de 100°C uiterst zelden wordt gebruikt. Wij verbruiken gemiddeld een tien liter warm water per dag in de keuken.
Over geheel 2023 was het verbruik van dat ding 63 kWh.
De waterkoker heeft uiteraard geen stilstandsverliezen en wordt hoofdzakelijk op 60,70,80°C gebruikt (en dus zelden kokend noch op temp. gehouden).
Het energieverbruik per liter, behoudens vergissing van mij, zou dan ongeveer hetzelfde bedragen dan de Quooker van @ericplan ?

edit: vergissing van mij dus 8)7 . Ik rekende met zijn stilstandsverliezen en niet met zijn totaal verbruik.
Het stilstandsverlies van de Quooker is dus ongeveer gelijk aan het totaalverbruik van een waterkoker. Dat geeft al een heel ander beeld. :)
1410 + 250 = 1660 Wh/14 => 118,57 Wh/liter.
63000/365/10 => 17,3 Wh/liter

Een fluitketel en koffiezet hebben we ook niet.
We drinken hoofdzakelijk infusiethee (daar gaat gemiddeld per dag al 6 tot 8 liter naar toe) en pp 1 tot 2 tassen latte (en dan wordt de koffie met een Bialetti op de kleinste inductieplaat gezet, zit dus niet in dat WW verbruik maar heeft nauwelijks inhoud en mag ook niet met vooraf gekookt water gemaakt worden).
Als je uitgaat van 63 kWh per jaar dan kan je electisch van 15°C naar 60°C ca. 1206 liter verwarmen dat is 3,3 liter per dag. Je komt nooit aan de 10 liter uit jouw verbruiksberekening.. ofwel 52,3 Wh/l is er nodig voor verwarmen van 15 naar 60°C

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
IvoB2 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 00:17:
Ja dat was nu net mijn hele punt:
De waterkoker is instelbaar vanaf 60°C, hij verbruikt dus maar de energie die op dat ogenblik nodig is en niet onnodig tot 100°C en niet onnodig dit houdend op 100°C. Zoals ik reeds eerder schreef verwarm ik dus idd niet als regel water tot 100°C maar eerder bij uitzondering en is het warmwater doorgaans ergens opgewarmd (naar behoefte) tussen 60 en 80°C).

Dat zou geen verschil maken wanneer men altijd water op 100°C zou gebruiken maar ik ken maar weinig mensen bij wie dat steeds het geval is. Ik behoor daar al niet toe.
Voor wie niet altijd kokend water nodig heeft is het dus wel degelijk een besparing om het niet onnodig telkens naar 100°C te brengen. Dat geven ook de duidelijke verschillen aan in energieverbruik per liter in jouw in mijn huishouden.
Het is uiteraard geen bewijs dat dit in jouw individueel geval een besparing zou betekenen. Wanneer jij met een waterkoker altijd water op 100°C nodig hebt en bovendien altijd meer water zou opwarmen dan nodig zou het idd niet uitmaken.

Ik heb ook niet het verbruikersprofiel van "de meeste mensen". Ik verwarm dus nooit meer water dan op dat ogenblik nodig. Dus wel degelijk geen verliezen op dat vlak.

Zoals altijd leiden verschillende profielen tot andere conclusies.
Dus kunnen we het er op houden dat een Quooker voor jou de beste oplossing is en een instelbare waterkoker met afgemeten waterverbruik de beste energetische oplossing voor mijn verbruikersprofiel.
Een espressomachine (zonder boiler erin) is ook een goed idee.
Ik kan voor 30 Wh 315 ml water van 91 graden tappen binnen 1 minuut na aanzetten, direct daarna nog een en nog een, etc. Voor een kop koffie of thee heb je wel wat warmer water nodig ivm afkoeling.
Voor dus alleen 0.25 kWh stand-by verbruik kan ik meer dan 8 koppen tappen en heb geen extra apparatuur om te installeren, da’s mij ook wat waard.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Doel van mijn berekening was om te kijken om hoeveel kokend water het zou gaan in onze keuken. Dagelijks stroomverbruik en stilstandsverliezen zijn makkelijk en direct te meten. Van het kokend waterverbruik had ik geen idee, nu wel

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Dat kokend water gaat op aan warm water voor de afwas e.d. en aan kokend water voor koffie, thee en koken.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
ArjoK schreef op maandag 8 januari 2024 @ 07:39:
[...]

Als je uitgaat van 63 kWh per jaar dan kan je electisch van 15°C naar 60°C ca. 1206 liter verwarmen dat is 3,3 liter per dag. Je komt nooit aan de 10 liter uit jouw verbruiksberekening.. ofwel 52,3 Wh/l is er nodig voor verwarmen van 15 naar 60°C
De 15°C gemiddelde aanvoertempertuur was niet het cijfer dat ik gebruikte.
Het grootste deel van het jaar ligt de aanvoertemperatuur daar flink boven.
Wat betreft het verbruik bij 15°C zit je er overigens niet ver naast want dit zijn de gemeten cijfers dan:
Sluipverbruik: 0 W
Verbruik:
1L - 60°C: 2000 W - 2040W piek - 0,270 kW per klokkwartier - verbruik 55 Wh
1L - 70°C: 1990 W - 2:15' min. - verbruik 55 Wh
1,5L - 70°C: 2010-2050W - verbruik 90 Wh

Om volledig te zijn, warme drank 60-70°C 5 x 1,5 = 6 liter en nog enkele liters voor andere doeleinden.
Maar, mijn vergissing, is uiteraard niet continu 365 dagen per jaar. 63 kWh is wel het totaalverbruik per jaar maar dat zal dan idd verdeeld moeten worden over minder liters water dan de eerdere aanname van 10 liter.

Het energieverbruik voor warm keukenwater is dan een gekende gemeten waarde.
Het aantal liter water is een schatting en geeft een vertekend beeld van de werkelijkheid.
Maar met de vorige gemeten waarden zou dat wel kunnen berekend worden.

Nog een fout die ik gemaakt heb is naar het jaaroverzicht in HW te kijken en daar is januari verdwenen wegens +12 maanden. Dan maar eigen excel erbij gehaald om te juiste cijfers bij de hand te hebben:
Het gaat voor 2023 dan in totaal om 65,810 kWh en dit gespreid over 299 dagen (en geen 365).

[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 08-01-2024 11:04 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Toen ik vanochtend naar mijn werk fietste zag/rook ik onderweg weer fossiele auto's zonder bestuurder warmdraaien, wat trouwens ook slecht is voor de motor. Eens aangekomen op kantoor was er meteen iemand met de auto die klaagde over de kou. Ik zei dat ik er geen last van heb omdat je al fietsend warm krijgt. Vervolgens gaan ze met de trui aan naar het warme dranken automaat, terwijl ik mijn trui uit doe en koud water drink om af te koelen :p De 'moderne' mens is toch zwak geworden? Met de fiets heb je ook geen zadel- of stuurverwarming nodig :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
joezzt schreef op maandag 8 januari 2024 @ 08:06:
[...]

Een espressomachine (zonder boiler erin) is ook een goed idee.
Ik kan voor 30 Wh 315 ml water van 91 graden tappen binnen 1 minuut na aanzetten, direct daarna nog een en nog een, etc. Voor een kop koffie of thee heb je wel wat warmer water nodig ivm afkoeling.
Voor dus alleen 0.25 kWh stand-by verbruik kan ik meer dan 8 koppen tappen en heb geen extra apparatuur om te installeren, da’s mij ook wat waard.
Daar gebruiken wij dan weer de Bialetti voor (en zit niet in het energieverbruik van warm keukenwater want via de microgolf en inductie).
6 cups (300 ml water, voor ons gelijk aan 2 glazen :) ) koffie (inductie op 460-500W gedurende 4 min. 10") en 2 x 250 ml hete sojamelk neemt een 4 minuten in beslag (de tijd voor de microgolf om de melk op de gewenste temp te brengen op de stand 900W - wat in werkelijkheid 1585W-1426W vermogen vraagt - bedraagt 3 min.). De bonengrinder verbruikt 200W gedurende 20 seconden. Maar dat is dan een voorraad van meerdere dagen dus verwaarloosbaar energieverbruik in het geheel.
Geen flauw idee hoeveel energie de schuimer verbruikt maar dat zijn oplaadbare batterijen die uitsluitend op PV opgeladen worden en meer dan een jaar meegaan.

Uit nieuwsgierigheid: betreft dat dan een machine (zonder boiler) die geen energie verbruikt tijdens niet gebruik? Ik had altijd (blijkbaar dus het verkeerde) het idee dat zo'n machine altijd in "standby" moest staan om onmiddellijk op vraag te kunnen leveren.

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 08-01-2024 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Anoniem: 78739 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:01:
Toen ik vanochtend naar mijn werk fietste zag/rook ik onderweg weer fossiele auto's zonder bestuurder warmdraaien, wat trouwens ook slecht is voor de motor.
Begrijp ik idd ook niet.
En nog minder (zie desbetreffend topic) dat BEV rijders het blijkbaar essentieel vinden dat hun EV moet kunnen voorverwarmd worden voor ze ermee kunnen wegrijden.
Zonder voorverwarming en bij een buitentemperatuur van minus 2,3°C is na inschakelen verwarming binnen de 30 sec. de voorruit ontwasemd/ontdooid en binnen de minuut het interieur aangenaam op temperatuur.
Geen flauw idee waarom het dus blijkbaar essentieel is dat die auto minstens een kwartier op voorhand moet "opgewarmd" worden aan de binnenkant. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
ericplan schreef op maandag 8 januari 2024 @ 08:26:
Dat kokend water gaat op aan warm water voor de afwas e.d. en aan kokend water voor koffie, thee en koken.
Bij voldoende PV productie (en bij feestmaaltijden met meerdere personen maar dat is de uitzondering op de regel) gebruiken wij gewoon de vaatwasmachine (uiteraard volgeladen en meerdere studies tonen aan dat dit dan minder water en energie verbruikt dan bij een standaard handwas).
Dat is dus gedurende het overgrote deel van het jaar.
Bij onvoldoende PV energie is het gewoon een handwas (voor 2 personen) met lauw water. Dat zit wel in het energieverbruik van het ww voor de keuken maar niet individueel gemeten wat dit aan energie verbruikt per liter water.

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 08-01-2024 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Laatst online: 18:14

silverball

De wagen voor moderne mensen

Anoniem: 78739 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:01:
Toen ik vanochtend naar mijn werk fietste zag/rook ik onderweg weer fossiele auto's zonder bestuurder warmdraaien, wat trouwens ook slecht is voor de motor. Eens aangekomen op kantoor was er meteen iemand met de auto die klaagde over de kou. Ik zei dat ik er geen last van heb omdat je al fietsend warm krijgt. Vervolgens gaan ze met de trui aan naar het warme dranken automaat, terwijl ik mijn trui uit doe en koud water drink om af te koelen :p De 'moderne' mens is toch zwak geworden? Met de fiets heb je ook geen zadel- of stuurverwarming nodig :p
Ja beroerd, hoezo is dit slecht voor de motor? Beter dat dan direct volgas invoegen met een koud blok.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Volgas wegrijden/invoegen lijkt me ook geen al te duurzaam idee. :+
Extremen zijn doorgaans niet de beste oplossing. :)

Wij zijn dat stadium overigens al voorbij en doen gewoon thuiswerk (maar dat verbruikt dan idd extra huishoudelijke energie aan koffie, thee en pc). |:(
Maar een deel daarvan wordt waarschijnlijk weer teruggewonnen door afgifte lichaamswarmte. _/-\o_

[ Voor 54% gewijzigd door IvoB2 op 08-01-2024 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

IvoB2 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:30:
Volgas wegrijden/invoegen lijkt me ook geen al te duurzaam idee. :+
Extremen zijn doorgaans niet de beste oplossing. :)
Neuh dat snap ik wel, maar ik liet mijn auto toen ik nog thuis woonde altijd even twee minuten warm lopen; omdat ik sowieso echt met een enorme dot gas direct de provinciale weg op moest.

Vond ik overigens wel gênant om te doen, maar toevalligerwijs had (en heb) ik eigenlijk nooit problemen met mijn benzinemotor.

Gaat overigens niet om een Trabant, zoals mijn profielfoto suggereert. Die heb ik wel maar is helemaal ruk voor modern straatverkeer en het tegenovergestelde van duurzaam. :P
IvoB2 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:30:

Wij zijn dat stadium overigens al voorbij en doen gewoon thuiswerk (maar dat verbruikt dan idd extra huishoudelijke energie aan koffie, thee en pc). |:(
Maar een deel daarvan wordt waarschijnlijk weer teruggewonnen door afgifte lichaamswarmte. _/-\o_
Hier ook thuiswerk, maar ik vraag mij af of het niet duurzamer is om met de prius 18km naar kantoor te rijden en daar mee te liften op de 'groene' stadsverwarming i.p.v. hier zodadelijk de plofketel aan te slingeren.

[ Voor 54% gewijzigd door silverball op 08-01-2024 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dat moet je zelf berekenen maar wij gebruiken sinds 2014 al geen plofketel meer.
Ook dat stadium zijn we voorbij.
Bovendien werk ik als netto-ontvanger niet voor een loon en moet ik sowieso de woning verwarmen. Of mijn huidige werkende partner dan op kantoor zit of niet maakt het verschil niet.
Die paar liter thee en 2 extra koffies per dag zullen niet echt het verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

IvoB2 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:19:
Dat moet je zelf berekenen maar wij gebruiken sinds 2014 al geen plofketel meer.
Ook dat stadium zijn we voorbij.
Bovendien werk ik als netto-ontvanger niet voor een loon en moet ik sowieso de woning verwarmen. Of mijn huidige werkende partner dan op kantoor zit of niet maakt het verschil niet.
Die paar liter thee en 2 extra koffies per dag zullen niet echt het verschil maken.
Laat ik voor vandaag eens kijken,

36x89 gram co2 per k/m = 3204 gram co2 per werkdag aan autorijden.
2x 1785g per m3 = 3570 gram co2 van de ketel pakweg

Uuh had niet gedacht dat beide opties daadwerkelijk zouden concurreren met elkaar!

Uiteraard is dit wel een hele grove berekening. De auto is bijna alleen maar 80 km/u op de cruise-control en de CV ketel is stokoud, dus in de praktijk zal autorijden nog wat gunstiger zijn.

Als je je huis toch al opstookt is de berekening natuurlijk anders ja.

[ Voor 5% gewijzigd door silverball op 08-01-2024 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

silverball schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:28:
[...]

Ja beroerd, hoezo is dit slecht voor de motor? Beter dat dan direct volgas invoegen met een koud blok.
Dankzij de moderne technieken gaat het opwarmen dus veel sneller dan vroeger. Stationair warmdraaien hoeft niet meer. Sterker nog: het is slecht voor de motor. Stationair warm draaien zorgt er namelijk voor dat de motor langer onder bedrijfstemperatuur draait en dus harder slijt. Motorolie smeert namelijk pas maximaal als die op bedrijfstemperatuur is. Door licht belast aan het werk te gaan warmen de motor en de motorolie sneller op, waardoor de motor minder hard slijt.

Een ander nadeel van stationair warmdraaien is het hogere brandstofverbruik en de bijkomende onnodige belasting van het milieu. Stationair warmdraaien raakt jou dus keihard in je portemonnee.
En ook nog lawaai/stankoverlast voor de buren. Soms fiets ik door een straat waar er verschillende diesels staan warm te draaien, door de lagere motortemperatuur is er nog meer uitstoot dan normaal.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 08-01-2024 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Anoniem: 78739 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:46:
[...]

[...]
En ook nog lawaai/stankoverlast voor de buren. Soms fiets ik door een straat waar er verschillende diesels staan warm te draaien, door de lagere motortemperatuur is er nog meer uitstoot dan normaal.
Ligt een beetje aan je bron, of het schadelijk was voor m'n motor weet ik zo net niet. Wel zorgt het voor milieu en geluidsdruk natuurlijk. Het alternatief voor mij was bijna volgas met een koud blok een 80-weg op knallen, dan had ik liever dat hij eventjes een minuutje olie kon pompen met dit weer.

Disclaimer; het was geen injectieblok dus ik kon ook niet veel anders.

[ Voor 4% gewijzigd door silverball op 08-01-2024 15:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
IvoB2 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:03:
[...]

Daar gebruiken wij dan weer de Bialetti voor (en zit niet in het energieverbruik van warm keukenwater want via de microgolf en inductie).
6 cups (300 ml water, voor ons gelijk aan 2 glazen :) ) koffie (inductie op 460-500W gedurende 4 min. 10") en 2 x 250 ml hete sojamelk neemt een 4 minuten in beslag (de tijd voor de microgolf om de melk op de gewenste temp te brengen op de stand 900W - wat in werkelijkheid 1585W-1426W vermogen vraagt - bedraagt 3 min.). De bonengrinder verbruikt 200W gedurende 20 seconden. Maar dat is dan een voorraad van meerdere dagen dus verwaarloosbaar energieverbruik in het geheel.
Geen flauw idee hoeveel energie de schuimer verbruikt maar dat zijn oplaadbare batterijen die uitsluitend op PV opgeladen worden en meer dan een jaar meegaan.

Uit nieuwsgierigheid: betreft dat dan een machine (zonder boiler) die geen energie verbruikt tijdens niet gebruik? Ik had altijd (blijkbaar dus het verkeerde) het idee dat zo'n machine altijd in "standby" moest staan om onmiddellijk op vraag te kunnen leveren.
Na eerste aanzetten heb je niet gelijk warm water, duurt even, maar binnen 1 minuut heb je je kop vol en daarna de andere direct daarna.
Ik heb een Solis Grind&Infuse Pro, ook verkocht onder vele ande merknamen. Hij heeft alleen noemenswaardig standby verbruik als je 'm aan laat staan, voor de warmhoudplaat, maar gaat na een tijdje ook weer automatisch uit. Voor de rest verwarmt ie instant, een soort doorstroomverwarmer, maar wel met een nauwkeurige temperatuurregeling, voor de perfecte smaak-extractie van de koffie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Bedankt voor de info. Ik zal deze eens verder doorlichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-04 16:06

murphsy

Product Monkey

Nu met een beetje echte kou merk ik dat de cv op 47 graden het moeilijk begint te krijgen om van nachtverlaging naar overdag temperatuur te krijgen. Vannacht gezakt tot 17 C (valt me mee, gezien -7 buiten), maar na ruim 2 uur stoken nog niet op 19 C aangekomen. 18.5 C nu.

Ik denk dat de bodem van cv temperatuur daarmee is bereikt, uitgaande van nachtverlaging van 2 C.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• IvoB2
Bij zo'n buitentemperaturen kan je doorgaans beter 24/7 een gelijkmatige stooktemperatuur aanhouden dan periodiek gaan verlagen. Zeker wanneer je op lagere aanvoertemperatuur stookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy
  • Laatst online: 18-04 16:06

murphsy

Product Monkey

IvoB2 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:00:
Bij zo'n buitentemperaturen kan je doorgaans beter 24/7 een gelijkmatige stooktemperatuur aanhouden dan periodiek gaan verlagen. Zeker wanneer je op lagere aanvoertemperatuur stookt.
Klinkt als een goed plan voor komende nacht. Al valt 17 C ‘s ochtends me nog mee, hier langs de IJsel waaide het flink.

Deze week komt de offerte van de installateur voor een Atag Energion Split 80. Monoblock werd ingewikkeld met de locatie van de cv-ketel helaas. Heel benieuwd naar de totaalprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
murphsy schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:31:
[...]
Klinkt als een goed plan voor komende nacht. Al valt 17 C ‘s ochtends me nog mee, hier langs de IJsel waaide het flink.
Inderdaad (hier was het deze ochtend 16,9°C bij een buitentemp van - 5,9°C) maar dat was mijn punt niet.
Het punt dat ik wilde maken was dat het zuiniger is (en voor een WP minder belastend) om constant een lage aanvoertemp aan te houden en de binnentemp gelijk te houden (dat mag ook 17°C zijn) dan om aan periodieke verlagingen te gaan doen van de binnentemp. en het verschil dan telkens te gaan overbruggen door een hogere aanvoertemp en/of langduriger op te warmen.

Maar de echt lage buitentemperaturen zullen (hier toch niet) niet lang aanhouden en vooral, vanaf 11 uur hier volop rechtstreekse zonne-instraling (een geluk dus dat ik vertrouwde op de 7-daagse voorspellingen van het algoritme). _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Grmpf. Moet dit jaar aan een nieuw energiecontract en als rasechte (wat een vreemd woord eigenlijk) behoudende Nederlander kies ik het liefst voor zekerheid. Ik doe mijn hele leven al driejarige contracten. Maar, nu wil ik dat weer en kom ik tot de ontdekking dat eigenlijk alleen GreenChoice dat aanbiedt, tenminste voor mij als nieuwe klant. Eneco adverteert ermee maar dat zal wel voor bestaande klanten en/of niet-zonnepanelenbezitters bedoeld zijn.

Verbruiksdiscriminatie potverdrie. Mijn contract loopt pas augustus af maar eigenlijk wil ik ruim voor die tijd een keuze gemaakt hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:02
IvoB2 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:44:
[...]

Inderdaad (hier was het deze ochtend 16,9°C bij een buitentemp van - 5,9°C) maar dat was mijn punt niet.
Het punt dat ik wilde maken was dat het zuiniger is (en voor een WP minder belastend) om constant een lage aanvoertemp aan te houden en de binnentemp gelijk te houden (dat mag ook 17°C zijn) dan om aan periodieke verlagingen te gaan doen van de binnentemp. en het verschil dan telkens te gaan overbruggen door een hogere aanvoertemp en/of langduriger op te warmen.
Dat is niet waar, de hoeveelheid energie die je verliest is recht evenredig met het temperatuurverschil tussen binnen en buiten. Een nachtverlaging is daarmee eigenlijk altijd zuiniger. Wat daar eventueel afbreuk aan doet is als je warmtepomp minder efficient moet werken om een hogere temperatuur verwarmingswater te maken om het overdag terug op temperatuur te krijgen. Maar bij een lucht/water warmtepomp staat dáár weer tegenover dat de buitentemperatuur 's nachts ook lager is, overdag loopt de pomp normaal gesproken dus weer efficienter.

Maar in een goed geisoleerd huis met wamtepomp zou ik de keuze vooral maken op basis van comfort.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:49
T-MOB schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:58:
[...]

Dat is niet waar, de hoeveelheid energie die je verliest is recht evenredig met het temperatuurverschil tussen binnen en buiten. Een nachtverlaging is daarmee eigenlijk altijd zuiniger. Wat daar eventueel afbreuk aan doet is als je warmtepomp minder efficient moet werken om een hogere temperatuur verwarmingswater te maken om het overdag terug op temperatuur te krijgen. Maar bij een lucht/water warmtepomp staat dáár weer tegenover dat de buitentemperatuur 's nachts ook lager is, overdag loopt de pomp normaal gesproken dus weer efficienter.

Maar in een goed geisoleerd huis met wamtepomp zou ik de keuze vooral maken op basis van comfort.
En: na nachtverlaging moet in de ochtend rond 0700 de WP hard aan het werk terwijl het dan buiten - normaliter- op z’n koudst is…
Dus minder warmte nodig, maar relatief meer nodig op het inefficiënte moment

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]
Maar bij een lucht/water warmtepomp staat dáár weer tegenover dat de buitentemperatuur 's nachts ook lager is, overdag loopt de pomp normaal gesproken dus weer efficienter.
Ik log al tien jaar alle beschikbare data waaronder ook de buitentemperatuurwaarden en kan daaruit opmaken dat dit, toch niet in het echte stookseizoen (december/januari) zeker niet altijd het geval is.
Er zijn in de winter zelfs verschillende dagen waarop de dagtemperatuur periodiek lager is dan de buitentemperaturen tussen zonsondergang en zondsopgang.
Maar ik kan wel aanvaarden dat dit in jouw situatie anders is en daar moet je dan, vanuit de eigen situatie, zeker (anders) naar handelen.
Niets mis mee.
Ieder individu maakt eigen keuzes op basis van andere parameters.
Ik doe dat bv. op basis van wat het minste energie verbruikt en op basis van de goedkoopste energiekost.

Persoonlijk comfort (wat je trouwens niet objectief kan meten) is daar ondergeschikt aan.
Maar idd, ieder zijn eigen keuzes met andere gevolgen. :)

Maar on topic is de keuze voor persoonlijk eigen comfort niet altijd de meest duurzame keuze. :+

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 09-01-2024 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:02
IvoB2 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:28:
[...]
Ik log al tien jaar alle beschikbare data waaronder ook de buitentemperatuurwaarden en kan daaruit opmaken dat dit, toch niet in het echte stookseizoen (december/januari) zeker niet altijd het geval is.
Er zijn in de winter zelfs verschillende dagen waarop de dagtemperatuur periodiek lager is dan de buitentemperaturen tussen zonsondergang en zondsopgang.
Er is vast een mooi algoritme te bedenken dat op basis van uurvoorspellingen de ideale stooklijn bedenkt. Maar mijn opmerking ging over de grote lijn.
Maar ik kan wel aanvaarden dat dit in jouw situatie anders is en daar moet je dan, vanuit de eigen situatie, zeker (anders) naar handelen.
Mijn pomp heeft een grondgebonden bron. Dus het ging niet echt om mijn situatie. Nachtverlaging zou bij mij wel zuiniger zijn vermoed ik. Maar zoals gezegd maak ik die keuze op basis van comfort.
Maar on topic is de keuze voor persoonlijk eigen comfort niet altijd de meest duurzame keuze. :+
Precies, liefst investeer ik waar ze wel samenvallen: goede isolatie, efficiente warmtepomp, beste glas, kierafdichting, WTW...

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 13:11
[...]

op basis van praktijkmetingen op dagen met een vergelijkbaar temperatuurprofiel gebruikte ik niet meer stroom zonder nachtverlaging dan met nachtverlaging. dus die heb ik de machtverlaging maar uitgezet. Vooral die piek in de ochtend met daarbij ook juist defrosts lijkt killing in vergelijk met rustig doorpruttelen op een laag vermogen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gaafst
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-06 21:05
[...]
de hoeveelheid energie die je verliest is recht evenredig met het temperatuurverschil tussen binnen en buiten. Een nachtverlaging is daarmee eigenlijk altijd zuiniger.
Omdat de besparing tijdens het afkoelen wordt weggestreept tegen de extra energie die het kost om weer op te warmen, bespaar je alleen als de nachtverlagingstemperatuur ook daadwerkelijk gehaald wordt en enige tijd vastgehouden wordt. Dat is bij goed geïsoleerde huizen helemaal niet zo vanzelfsprekend.

Bij gas- of houtstook is dit simpel omdat daarbij het rendement nauwelijks afhankelijk is van de buitentemperatuur. Bij een warmtepomp is het omslagpunt wat lastig te bepalen omdat je rekening moet houden met verschillen in COP tussen nacht en ochtend en de lagere COP tijdens het opwarmen vs op temperatuur houden. Meestal moet de die lagere temperatuur nog veel langer aangehouden worden om voordeel te behalen. En omdat een warmtepomp vaak wordt toegepast in een goed geïsoleerde woning, is nachtverlaging meestal niet rendabel. Kost vaak zelfs meer energie/geld.

Als je 's ochtends op een andere manier kunt opwarmen, bv door zoninval, dan ligt het anders. Ik zet zelf (mbv HA) de warmtepomp 's nachts uit als er 's ochtends zon verwacht wordt. Het is dan 's ochtends door de zon in in zo'n 1 à 2 uur weer terug op temperatuur.

Nibe:F2040-12 SMO-40 BA-ST9040-2FE(365l) UKV100 vv:200m² - 280m² 850m³ Rc:5,9 bj:2021 - PV:8750Wp Growatt TLS-3 8k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Laatst online: 22:16
gaafst schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:08:
[...]

Omdat de besparing tijdens het afkoelen wordt weggestreept tegen de extra energie die het kost om weer op te warmen, bespaar je alleen als de nachtverlagingstemperatuur ook daadwerkelijk gehaald wordt en enige tijd vastgehouden wordt. Dat is bij goed geïsoleerde huizen helemaal niet zo vanzelfsprekend.

Bij gas- of houtstook is dit simpel omdat daarbij het rendement nauwelijks afhankelijk is van de buitentemperatuur. Bij een warmtepomp is het omslagpunt wat lastig te bepalen omdat je rekening moet houden met verschillen in COP tussen nacht en ochtend en de lagere COP tijdens het opwarmen vs op temperatuur houden. Meestal moet de die lagere temperatuur nog veel langer aangehouden worden om voordeel te behalen. En omdat een warmtepomp vaak wordt toegepast in een goed geïsoleerde woning, is nachtverlaging meestal niet rendabel. Kost vaak zelfs meer energie/geld.

Als je 's ochtends op een andere manier kunt opwarmen, bv door zoninval, dan ligt het anders. Ik zet zelf (mbv HA) de warmtepomp 's nachts uit als er 's ochtends zon verwacht wordt. Het is dan 's ochtends door de zon in in zo'n 1 à 2 uur weer terug op temperatuur.
Hoe heb je dat uitzetten geregeld? Doe je dat handmatig (via HA) obv het weerbericht, of kijkt HA zelf naar de weersvoorspelling en zet dan de WP uit?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
gaafst schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:08:
[...]
Dat is in eerste instantie mijn streefdoel ook maar dat viel de laatste tijd niet echt mee. :)
Aleen vandaag was dat, na lange tijd, terug het geval.
En dan duurde het nog tot 11:00 uur (door de lage zonnestand en bomen) voor de zon hoog genoeg stond en krachtig genoeg om de leefruimte op te warmen.

Anderzijds was het tot eind vorige week buiten dan weer zo relatief warm dat de COP van een A2A/A2W WP aan de hoge kant lag en er tussen twee sessies nauwelijks afkoeling was binnen de woning.

Maar louter energetisch/economisch is dit koud helder weer (in een redelijk tot goed geïsoleerde woning) voordeliger dan warmer doch aanhouden zwaar bewolkt weer.
Tot vorige week minder kWh verbruikt aan CV maar meer netafname terwijl nu meer kWh verbruikt maar door combinatie van meer productie en meer rechtstreekse zonne-instraling minder tot geen netafname.

De voorspellingen ivm het verbruik en de productie gebeuren hier trouwens op basis van een zelflerend logaritme dat de thuisaccu aanstuurt.

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 09-01-2024 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10-05 12:31
IvoB2 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:22:
[...]

Begrijp ik idd ook niet.
En nog minder (zie desbetreffend topic) dat BEV rijders het blijkbaar essentieel vinden dat hun EV moet kunnen voorverwarmd worden voor ze ermee kunnen wegrijden.
Zonder voorverwarming en bij een buitentemperatuur van minus 2,3°C is na inschakelen verwarming binnen de 30 sec. de voorruit ontwasemd/ontdooid en binnen de minuut het interieur aangenaam op temperatuur.
Geen flauw idee waarom het dus blijkbaar essentieel is dat die auto minstens een kwartier op voorhand moet "opgewarmd" worden aan de binnenkant. 8)7
Bij mijn auto (8 jaar oude model S) verwarmt hij ook de accu. Dan (hoop ik) slijt de accu minder omdat hij eerst rustig stroom levert om de auto en accu op temperatuur te brengen.
Ook is het handig als de accu redelijk leeg is en ik langs de snellader moet gaan.
Dan moet de accu een temperatuur hebben van 30 graden voordat de maximale snelheid erin gaat.
Er is bij mij in ieder geval een goede reden om hem een half uur van te voren al aan te zetten.
Dat zal niet bij iedere BEV het geval zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gaafst
manusjevanalles schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:55:
[...]
Hoe heb je dat uitzetten geregeld? Doe je dat handmatig (via HA) obv het weerbericht, of kijkt HA zelf naar de weersvoorspelling en zet dan de WP uit?
Tussen 3:00 en 9:00 uur wordt adhv de weersverwachting per uur bepaald of 's ochtends de zon tussen 9:00 en 15:00 uur minimaal 4 uur gaat schijnen. Als dat zo is, worden de graadminuten op 100 gezet om de evt huidige WP-run direct uit te zetten en gaat de thermostaat naar 17°C om te voorkomen dat ie weer aan slaat tenzij het echt koud wordt.
Ik heb in de controller dus ook de invloed van de thermostaat aan staan.

Code zegt meer dan woorden, dus hier de verantwoordelijke YAML:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
alias: Verlaag temperatuur als de zon gaat schijnen
description: ""
trigger:
  - platform: time_pattern
    hours: 3-9
    minutes: "5"
    alias: Ochtenduren
condition:
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.bt50_room_temp_s1_40033
    above: 18
    alias: Huidige temperatuur boven de 18°C
  - condition: template
    value_template: |-
      {{
        state_attr('weather.forecast_home_hourly', 'forecast')[(9-trigger.now.hour):(15-trigger.now.hour)]|selectattr('condition', 'equalto', 'sunny')|list|length >= 4
      }}
    alias: Minimaal 4 uur zon tussen 09:00 en 15:00
action:
  - device_id: 0882e22c99f304016682bced9ce45ecc
    domain: number
    entity_id: number.degree_minutes_16_bit_43005
    type: set_value
    value: 100
    alias: Stop verwarming nu
    entity_id: number.room_sensor_setpoint_s1_47398
    above: 17
    value: 17
    alias: Verlaag thermostaat setpoint
mode: single

Nibe:F2040-12 SMO-40 BA-ST9040-2FE(365l) UKV100 vv:200m² - 280m² 850m³ Rc:5,9 bj:2021 - PV:8750Wp Growatt TLS-3 8k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
gaafst schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:09:
[...]

Tussen 3:00 en 9:00 uur wordt adhv de weersverwachting per uur bepaald of 's ochtends de zon tussen 9:00 en 15:00 uur minimaal 4 uur gaat schijnen. Als dat zo is, worden de graadminuten op 100 gezet om de evt huidige WP-run direct uit te zetten en gaat de thermostaat naar 17°C om te voorkomen dat ie weer aan slaat tenzij het echt koud wordt.
Ik heb in de controller dus ook de invloed van de thermostaat aan staan.

Code zegt meer dan woorden, dus hier de verantwoordelijke YAML:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
alias: Verlaag temperatuur als de zon gaat schijnen
description: ""
trigger:
  - platform: time_pattern
    hours: 3-9
    minutes: "5"
    alias: Ochtenduren
condition:
    entity_id: sensor.bt50_room_temp_s1_40033
    above: 18
    alias: Huidige temperatuur boven de 18°C
  - condition: template
    value_template: |-
      {{
        state_attr('weather.forecast_home_hourly', 'forecast')[(9-trigger.now.hour):(15-trigger.now.hour)]|selectattr('condition', 'equalto', 'sunny')|list|length >= 4
      }}
    alias: Minimaal 4 uur zon tussen 09:00 en 15:00
action:
    entity_id: number.degree_minutes_16_bit_43005
    value: 100
    alias: Stop verwarming nu
    above: 17
    value: 17
    alias: Verlaag thermostaat setpoint
mode: single
Mooi bedacht, ik ga eens kijken of ik hier ook iets mee kan doen. Ik kan helaas niet de graadminuten instellen, maar hopelijk wel het setpoint.

Edit: hours 3-9 geeft mijn HA een foutmelding (versie 2023.12.4), werkt dat bij jou wel? Ik mag alleen maar een enkel uur invoeren.

[ Voor 3% gewijzigd door manusjevanalles op 09-01-2024 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaafst
manusjevanalles schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:26:
[...]
Edit: hours 3-9 geeft mijn HA een foutmelding (versie 2023.12.4), werkt dat bij jou wel? Ik mag alleen maar een enkel uur invoeren.
Ahja, da's een lokale uitbreiding, de PR daarvoor zwerft ergens bij HA rond. Je zult daar vooralsnog een andere syntax moeten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
gaafst schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:54:
[...]

Ahja, da's een lokale uitbreiding, de PR daarvoor zwerft ergens bij HA rond. Je zult daar vooralsnog een andere syntax moeten gebruiken.
A vandaar. Ik heb hem nu op 6 uur 's ochtends gezet om eens te gaan testen. Kijken of die condition template goed werkt, als ik hem nu trigger dan werkt hij niet. Maar mogelijk werkt hij alleen 's ochtends?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
BarryH schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:20:
[...]

En: na nachtverlaging moet in de ochtend rond 0700 de WP hard aan het werk terwijl het dan buiten - normaliter- op z’n koudst is…
Dus minder warmte nodig, maar relatief meer nodig op het inefficiënte moment
Alleen gaat bij ons doordeweeks pas om 13.00 uur de temperatuur weer naar de comfort-waarde. De nachtverlaging van 2 graden gaat in om 21:00 uur.

Dat uurtje in de ochtend is het niet erg dat het twee graden frisser in huis is. Onder de douche merk ik dat niet zo. Na het douchen is de badkamer toch wel aardig opgewarmd door de warme dampen. Vervolgens ga ik de hond uitlaten*. En als ik dan terugkom van een rondje met de hond, dan voelt met huidige temperaturen het eerste half uur na binnenkomst die "nachtverlaging" alsnog warm aan. Tegen de tijd dat de lagere temperatuur toch fris gaat aanvoelen zit ik al in de auto op weg naar het werk.
Partner heeft een vergelijkbaar patroon in de ochtend.
*rondje met de hond wisselen we af.

Om 12.00 wordt eerst het SWW vat opgewarmd. Om 13.00 wordt het huis opgewarmd. Beide dus met een "hoge" buitentemperatuur.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mryc
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 09:40
Ons kWH-verbruik ligt de afgelopen dagen kneiterhoog. Nu zal de buitentemperatuur daar uiteraard mee te maken hebben. Maar is dit wel normaal?

Daarnaast kan ik het piekverbruik tussen zes en zeven vanmorgen niet verklaren. We waren immers nog niet op.

Situatie: nieuwbouwappartement met warmtepomp, +/- 100 m2 en 5 PvT-panelen (die met dit weer nauwelijks tot niets opwekken.

Iemand die hier iets meer over kan zeggen (op basis van deze summiere informatie)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MMDqdgq2Jq2b6LbLm8pPdSMnp98=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4h4aS9bMXzpOocGpDjjK43UW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:28
Mryc schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:01:
Ons kWH-verbruik ligt de afgelopen dagen kneiterhoog. Nu zal de buitentemperatuur daar uiteraard mee te maken hebben. Maar is dit wel normaal?

Daarnaast kan ik het piekverbruik tussen zes en zeven vanmorgen niet verklaren. We waren immers nog niet op.

Situatie: nieuwbouwappartement met warmtepomp, +/- 100 m2 en 5 PvT-panelen (die met dit weer nauwelijks tot niets opwekken.

Iemand die hier iets meer over kan zeggen (op basis van deze summiere informatie)?

[Afbeelding]
Kan het zijn dat je warmtepomp een elektrisch verwarmingselement heeft dat cop1 verwarmt op bepaalde momenten? Bijvoorbeeld wanneer het erg koud is buiten of wanneer je warmtepomp moeite heeft het huis op temperatuur te houden?

Overigens verbruikt onze lucht/lucht warmtepomp momenteel zo'n 24 kWh per dag waar hij op dagen rond het vriespunt rond de 15 kWh per dag zit en boven de 5 graden op rond de 5 kWh per dag of minder. De huidige kou (vannacht - 7 hier tussen 4 en 7 uur) heeft hier best wat impact. Ook onze E-boiler en wpb verbruiken meer energie, waarschijnlijk door een lagere aanvoertemperatuur van het water.

[ Voor 15% gewijzigd door Sjamo op 11-01-2024 09:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:44

[Afbeelding]
Wellicht de defrost van de warmtepomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:49
@Mryc Waarschijnlijk wordt het elektrisch element in de WP aangeschakeld omdat de vloeistof uit het PVT systeem te koud is. Wellicht dat het menu op de warmtepomp je laat zien hoeveel kWh verbruikt is voor 1/ verwarmen op WP, 2/ verwarmen op elek. element, 3/ verwarmen SWW

Wellicht ook informeren in het PVT topic. Ik dacht dat PVT bij een bron temperatuur van -6 of -7 naar elektrisch element schakelt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mryc
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 09:40
Dank voor alle reacties! De reactie van @Sjamo en de reactie die wij van Triple Solar hebben gekregen, maken dat we wat geruster zijn over het verbruik. Daarnaast moet ik nog even uitzoeken of mogelijk vanmorgen niet het legionellaprogramma heeft gedraaid waardoor die piek ontstond tussen 6 en 7. De komende dagen wordt het in deze regio weer wat warmer, dus maar even goed in de gaten houden wat het verbruik dan zal doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:47
Mryc schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:08:
Dank voor alle reacties! De reactie van @Sjamo en de reactie die wij van Triple Solar hebben gekregen, maken dat we wat geruster zijn over het verbruik. Daarnaast moet ik nog even uitzoeken of mogelijk vanmorgen niet het legionellaprogramma heeft gedraaid waardoor die piek ontstond tussen 6 en 7. De komende dagen wordt het in deze regio weer wat warmer, dus maar even goed in de gaten houden wat het verbruik dan zal doen.
Kan je het tijdstip van het legionellaprogramma misschien veranderen? Dit tijdstip is echt heel ongunstig, zowel qua geluidproductie op dat tijdstip, buitentemperatuur als opwek van zonnepanelen.

Ergens begin van de middag is (afhankelijk van oriëntatie zonnepanelen) veel gunstiger.

Goed man!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

[Afbeelding]
16kWh per dag is niet kneiterhoog. Met een warmtepomp en incl. ander huishoudelijk gebruik is dat zelfs laag te noemen.

Tussen 0600 en 0700hr is het het koudst dus dan moet de wp goed aan de bak.

[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 11-01-2024 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:31
Wolly schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:29:
[...]
16kWh per dag is niet kneiterhoog. Met een warmtepomp en incl. ander huishoudelijk gebruik is dat zelfs laag te noemen.
@Mryc Dit dus en wat anderen ook al schreven. Het is natuurlijk erg afhankelijk van het het huis zelf en gebruik, zoals temperatuur binnen (verschillende ruimtes etc. en of er iemand thuis werkt, welke apparatuur je daarnaast gebruikt enzo.

Ter vergelijk, wij hebben de afgelopen dagen een netto verbruik van circa 25-30 kWh. Huis heeft een oppervlakte van bijna 200m2, er is altijd iemand thuis, thermostaat staat vrij hoog (21 graden), gebouwd eind jaren 80 (met de nodige duurzame aanpassingen).

25-30 kWh vind ik ook vrij veel, maar een paar jaar geleden toen we hier met kwamen wonen weet ik nog dat we dagen hadden dat er 15+m3 gas door heen ging :X (en ook nog het "gewone" elektra verbruik hadden van 8-10 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:32
Ik heb in mijn tuin een propaantank staan. Ik zou graag het verbruik gaan meten, maar er zit geen meter tussen.

Heeft iemand ervaring met bepaalde meters ? Het liefst van al zou ik eigenlijk de waarde kunnen inlezen zodat ik die kan gaan opnemen in Home assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Door de herziening van ons huwelijkscontract moeten we een EPC-attest hebben. Op zich heeft de deskundige het grondig aangepakt en zich gehouden aan de officiële berekeningen, maar daar loopt het dus al fout: er wordt geen rekening gehouden met extra 'schillen' in het huis. Zo hebben we de berging achteraan het huis extra geïsoleerd met 2 x 8 cm XPS-platen (tussen de woonruimte en de berging) en is er in de garage een extra wand met deur geplaatst, ook met 8 cm XPS. Maar dat telt dus niet mee in de berekening, enkel de buitenste schil telt, wat dus de spouwmuurisolatie is.

Verder hebben we LL-verwarming in de woonruimte/keuken en in een slaapkamer, maar verliezen we punten omdat er in de andere ruimtes geen verwarming meer is. Die slaapkamers worden nochtans nooit kouder dan 15 graden en zelfs met gas gebruikten we nooit die radiatoren. Om goed te slapen mag een slaapkamer trouwens ook niet te warm zijn.

Daardoor hebben we 'slechts' een B. Volgens de simulatie op de site van de overheid was het net een A (80)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K6mZxmcGW3fKQ_XksYMwtECe-aU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5oLuX1mDTjsyfJxBz8DVff5U.png?f=fotoalbum_large

Als we er nog 30.000 euro tegenaan gooien kunnen we een A hebben:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RAHPlwW9hLtfxcmi8rOH1uLSHfA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uZLrX9TdrobueTwyGeNpz7HQ.png?f=user_large

-voor extra dakisolatie zouden we ons dak van 5 jaar een stuk moeten verwijderen en vervolgens verhogen
-voor die glasbouwsteen heb ik 3 cm PIR-isolatie geplaatst
-de onverwarmde hal en garage hebben idd geen vloerisolatie, zou zonde van het geld zijn en praktisch veel moeilijker
-6 cm spouwmuurisolatie blijkt niet voldoende te zijn
-en dan idd enkele slaapkamers zonder directe verwarming
-zonneboiler? we hebben al een wp-boiler icm zonnepanelen, overal lees je dat een zonneboiler dan weggegooid geld zou zijn.

Maar nu de grootste grap:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VHDhxm10a6i90Cq2WHAa2MK2JRI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CGAmB8xaY18Qg76PfVpOVzS0.png?f=fotoalbum_large

Kans op oververhitting?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WdpRYG-coAxBnrkvMJ26MB1EIf0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CPLiVHfedh1JMO1EudmcZMad.png?f=fotoalbum_large

We hebben een pergola die zon weert voor de hele zuidkant van het gelijkvloers en boven hebben we zonwerend glas. Uiteraard gebruiken we wel actieve koeling, maar dan enkel overdag met eigen zonne-energie. Maar zelfs zonder actieve koeling konden we het heel koel houden tov de buitentemperatuur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mrKEhoDP0h_zBXG4aLwnwy9_zP0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7YCHTj5fomEljwMaQPwl2yKZ.png?f=user_large

Maar ze wrijven het er nog eens goed in, dat mijn huis niet voldoet :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aHRMEASw2mUlul6zyk4mo67659Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/my23WTbKYEG002F8hcPetgZP.png?f=user_large

Maar goed, het zal me worst wezen wat onze EPC-waarde is. In energie-id verbruiken we minder dan de meeste andere gezinnen van 3, zelfs minder dan recente passieve en energiepositieve woningen (wat aan de levensstijl ligt)

Vergelijking inclusief gasgebruikers:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aU5ShQFaW8GHGICBRDl_RxTm7ZY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HhwXVm94Q0wz1eGs3LGQ61Hy.png?f=fotoalbum_large

Vergelijking met full electric huizen, waaronder veel recente huizen (het onze is uit 1981), maar sommige daarvan hebben wel hout als bijverwarming:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IPv4XmHSc33GxYQA8DSL-n5kBR0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cc0pzVojHoYlf1E7QhSb8NHo.png?f=fotoalbum_large

Dit is dan nog enkel het totale verbruik (per persoon), wij hebben een zelfvoorzieningsgraad van 60%, waardoor we nog meer zouden uitlopen tov de anderen, als je enkel de afname zou bekijken.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 12-01-2024 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-06 06:42
Anoniem: 78739 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:41:
Door de herziening van ons huwelijkscontract moeten we een EPC-attest hebben. Op zich heeft de deskundige het grondig aangepakt en zich gehouden aan de officiële berekeningen, maar daar loopt het dus al fout: er wordt geen rekening gehouden met extra 'schillen' in het huis. Zo hebben we de berging achteraan het huis extra geïsoleerd met 2 x 8 cm XPS-platen (tussen de woonruimte en de berging) en is er in de garage een extra wand met deur geplaatst, ook met 8 cm XPS. Maar dat telt dus niet mee in de berekening, enkel de buitenste schil telt, wat dus de spouwmuurisolatie is.

Verder hebben we LL-verwarming in de woonruimte/keuken en in een slaapkamer, maar verliezen we punten omdat er in de andere ruimtes geen verwarming meer is. Die slaapkamers worden nochtans nooit kouder dan 15 graden en zelfs met gas gebruikten we nooit die radiatoren. Om goed te slapen mag een slaapkamer trouwens ook niet te warm zijn.

Daardoor hebben we 'slechts' een B. Volgens de simulatie op de site van de overheid was het net een A (80)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

-voor extra dakisolatie zouden we ons dak van 5 jaar een stuk moeten verwijderen en vervolgens verhogen
-voor die glasbouwsteen heb ik 3 cm PIR-isolatie geplaatst
-de onverwarmde hal en garage hebben idd geen vloerisolatie, zou zonde van het geld zijn en praktisch veel moeilijker
-6 cm spouwmuurisolatie blijkt niet voldoende te zijn
-en dan idd enkele slaapkamers zonder directe verwarming
-zonneboiler? we hebben al een wp-boiler icm zonnepanelen, overal lees je dat een zonneboiler dan weggegooid geld zou zijn.

Maar nu de grootste grap:

[Afbeelding]

Kans op oververhitting?

[Afbeelding]

We hebben een pergola die zon weert voor de hele zuidkant van het gelijkvloers en boven hebben we zonwerend glas. Uiteraard gebruiken we wel actieve koeling, maar dan enkel overdag met eigen zonne-energie. Maar zelfs zonder actieve koeling konden we het heel koel houden tov de buitentemperatuur:

[Afbeelding]

Maar ze wrijven het er nog eens goed in, dat mijn huis niet voldoet :P

[Afbeelding]

Maar goed, het zal me worst wezen wat onze EPC-waarde is. In energie-id verbruiken we minder dan de meeste andere gezinnen van 3, zelfs minder dan recente passieve en energiepositieve woningen (wat aan de levensstijl ligt)

Vergelijking inclusief gasverwarmers:
[Afbeelding]

Vergelijking met full electric huizen, waaronder veel recente huizen (het onze is uit 1981), maar sommige daarvan hebben wel hout als bijverwarming:
[Afbeelding]

Dit is dan nog enkel het totale verbruik, wij hebben een zelfvoorzieningsgraad van 60%, waardoor we nog meer zouden uitlopen tov de anderen, als je enkel de afname zou bekijken.
Lijkt me wel heel lullig voelen zeg!
Ik heb om die reden ruim 2 jaar geleden voor 7 euro een label aangevraagd voor mijn jaren '30 woning waar toen gedeeltelijk HR++ glas, Rc2.5 vloerisolatie en minimale spouwmuurisolatie (Rc 1.75) in zat. Binnen 10 minuten een A label binnengekregen zonder enige check. Ik had wel 30 documenten toegevoegd maar die kunnen ze niet gelezen hebben in 10 minuten...
Het blijft een gedrocht maar nu een iets duurder en iets minder slecht gedrocht.
(Nb inmiddels gasloos, 4000 kWh opwek en 4000 verbuik dus '0-op-de-meter', ja nutteloze term, maar financieel en ook voor het klimaat wel chill)

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik blijf het gewoon bizar vinden hoe L/W als heilige graal en L/L als de hel op aarde wordt gezien.

(En helemaal mooi als dezelfde mensen/organisaties heel hard roepen dat we onze zomeropwek vooral zoveel mogelijk zelf moeten gebruiken :X )
Het probleem van dit soort labels is gewoon dat ze vaak al achterlopen op moment dat ze ingevoerd worden, en daarna amper bijgehouden worden met nieuwe omstandigheden.

[ Voor 61% gewijzigd door ArthurMorgan op 12-01-2024 20:55 ]

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:40

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Anoniem: 78739 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:41:

[Afbeelding]

Nou, € 30.000 voor alle maatregelen, dan zul je wel A+ hebben. Je zit al dicht tegen A aan, dus met een paar maatregelen lijkt me dat wel te halen.

Maar mag ik ook wat kritische opmerkingen bij die berekening zetten?
• 0,1 m2 van de vensters bestaat uit glasbouwstenen. Dat is 30x30cm. En dat wordt zo hard aangerekend?
• In 35% van de woning is geen verwarmingsinstallatie aanwezig. Ja en? Wat je niet verwarmd geef je ook geen energie aan uit. Dus een huis zonder verwarming kan nooit een A-label krijgen of zo? Moet je onnodig geld uitgeven om ruimtes die je niet wil verwarmen... niet te verwarmen?
• Er is geen zonneboiler aanwezig. 4,8 m2 aan dakoppervlak met zonneboiler moet € 5.000 kosten? :'( Dat zijn 3 zonnepanelen.

Wat een grap zeg.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:24
Maasluip schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:54:
• In 35% van de woning is geen verwarmingsinstallatie aanwezig. Ja en? Wat je niet verwarmd geef je ook geen energie aan uit. Dus een huis zonder verwarming kan nooit een A-label krijgen of zo? Moet je onnodig geld uitgeven om ruimtes die je niet wil verwarmen... niet te verwarmen?
Lijkt me opzich wel goed als dit negatief aangerekend wordt in een energielabel. Het is prima om verwarming uit te zetten als je die verwarming niet nodig hebt. Maar helemaal geen verwarming aanwezig, dat kan leiden tot COP1 verwarming als mensen die ruimtes toch gaan gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
phicoh schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:15:
[...]

Lijkt me opzich wel goed als dit negatief aangerekend wordt in een energielabel. Het is prima om verwarming uit te zetten als je die verwarming niet nodig hebt. Maar helemaal geen verwarming aanwezig, dat kan leiden tot COP1 verwarming als mensen die ruimtes toch gaan gebruiken.
Een onverwarmde hal of bijkeuken lijkt me niet ongehoord. Het voelt wat betuttelend als je daar dan voor de energielabel-bühne een radiatortje moet ophangen.

Ik vind het an sich positief om te zien dat dit soort details in het rapport staan; het is wel relevant en maakt het plaatje completer. Heb er echter niet heel veel vertrouwen in dat dit volgens de regels leidt tot een zinnige hoeveelheid strafpunten... een ruimte passief verwarmen met gelekte restwarmte is toch juist cop oneindig :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Maasluip schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:54:
[...]

Nou, € 30.000 voor alle maatregelen, dan zul je wel A+ hebben. Je zit al dicht tegen A aan, dus met een paar maatregelen lijkt me dat wel te halen.
Is idd voor A+, met extra dak- en vloerisolatie komen we aan A.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fve1wWCz5_Ybv7eAkVEz250vPag=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/z4dNtv4wdmYpl8XHi23e3Vx2.png?f=user_large

De zoldervloer is goed geïsoleerd, maar het stukje boven de badkamer niet zo goed, omdat we anders het hele dak hadden moeten verhogen. Extra vloerisolatie in de inkomhal, toilet en garage lijken me ook onzinnig. Maar ik ga he-le-maal niets doen, we betalen nu 13 euro per maand voor alle energie = minder dan 3/4 van alle A-woningen? Gelukkig is onze mobiliteit en dieet wel 2050-proof: geen auto en veganist :P dat men voor iedereen eens een totaalberekening maakt :P

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 13-01-2024 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:28
[...]

Dus negatief aangerekend voor iets dat misschien gaat gebeuren?
Wij zijn maar samen en gebruiken maar 1 slaapkamer van de 3. Bovendien hopen we hier nog minimaal 20 jaar te wonen. Dan is het toch zot dat het niet hebben van verwarming in die 2 slaapkamers bestraft wordt in je label?

Ik vind het net zo zot als airco die blijkbaar, volgens zeggen hier op Tweakers, bestraft wordt in het label. Terwijl zoals bij ons het verbruik behoorlijk laag is. En het verbruik dat er is komt nog voor een fors deel uit eigen opwek, omdat we daar op letten.

Regels zijn goed maar wanneer regels maken dat je mensen benadeelt (lager label) vanwege stupide regels moeten de regelaars zichzelf misschien nog eens goed achter de oren krabben.

Wij hebben hier nog ons voorlopige label E, en dit soort vreemde regels maken dat ik geen enkele behoefte voel ons eigen geld uit te gaan geven voor een label wat blijkbaar zo slecht weer gaat geven wat hier is en wat wij doen.

Wanneer de regels van een label zo duidelijk gericht zijn op verkoop ipv constant gebruik, kan je je afvragen of zo'n label wel representatief en geschikt is voor allerlei andere zaken waar ze het wellicht in de toekomst aan gaan koppelen (oa woz?).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
Wordt je er als bewoner nu echt gelukkiger van omdat je woning certificaat x of y heeft?
Mijn woning heeft nul certificaat en daardoor gaat ze niet meer of minder verbruiken noch wordt ze er meer of minder duurzaam van.
Die certificaten zijn idd een grap (behalve voor diegenen die ze mogen uitdelen en de kost daarvoor innen) en nog eens afhankelijk van wie ze opstelt en met welk been deze persoon die bewuste dag uit bed is gestapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]
Dat hangt dan af van de attitude van de bewoners en niet van het gebouw an sich.
Of ga je het certificaat dan ook laten afhangen van hoe warm de CV kan opgestookt worden (max. 19°C is duurzamer dan bv. max. 25°C, te correct berekende WP kan op koudere dagen aanleiding geven tot bijverwarmen met COP1, en laten we dan vooral de saldering vlug afschaffen want zou dat ook niet tot COP1 misbruiken kunnen leiden (in Vlaanderen)? :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:19
IvoB2 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 15:44:
Wordt je als bewoner nu echt gelukkiger van omdat je woning certificaat x of y heeft?
Mijn woning heeft nul certificaat en daardoor gaat ze niet meer of minder verbruiken noch wordt ze er meer of minder duurzaam van.
Die certificaten zijn idd een grap (behalve voor diegenen die ze mogen uitdelen en de kost daarvoor innen) en nog eens afhankelijk van wie ze opstelt en met welk been deze persoon die bewuste dag uit bed is gestapt.
Dat klopt. Ze zijn alleen interessant op het moment dat je je woning wil verkopen, want een beter certificaat maakt je woning gewoon meer waard.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:11

Onbekend

...

Ik vroeg mij eigenlijk ook al af wat die certificaten voor meerwaarde bieden, maar het geeft doorgaans een meerwaarde voor mensen die niet zo technisch onderlegd zijn of minder goed inzicht hebben op de kwaliteit van de bouw van een huis.

Bij het vinden van een woning kunnen mensen de energielabels vergelijken en hebben ze een indicatie wat het maandelijks aan energie kost. Vooral bij oudere woningen (jaren 70 bijvoorbeeld) weet men niet wat voor isolatie aan de binnenkant zit omdat je dat eenvoudigweg niet ziet.
(Alhoewel ik mij afvraag hoeveel mensen het energielabel label betrekken bij de afweging om een woning aan te kopen vanwege de krapte op de huizenmarkt.)

Bij het bezitten van een woning kan je met een energielabel ook redelijk bepalen of je energieverbruik ook redelijk overeenkomt met het gemiddelde voor het energielabel. Of als het label heel erg slecht is, is het een indicatie voor de bewoners om sneller naar energiebesparende maatregelen te zoeken.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Andrehj schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 16:30:
[...]

Dat klopt. Ze zijn alleen interessant op het moment dat je je woning wil verkopen, want een beter certificaat maakt je woning gewoon meer waard.
Dat hangt van de situatie af en hoe graag de kandidaat koper de woning wil en of de verkoper al dan niet onder druk staat om te verkopen.
En uiteraard het verschil in certificaatwaarde. Bij een E of hoger zal dat zeker het geval zijn gezien je dan als kandidaat koper (in Vaanderen) tijdsdruk hebt om verplicht te renoveren na al de uitgaven voor aankoop gedaan te hebben.
Maar tussen een B en een A/A+ is er geen enkel verschil voor de koper want het is wat het is en geen verplichting verbonden om wat dan ook te doen. Dan zal eerder de algemene staat van de woning en vooral de ligging de doorslag geven dan een lettertje lager op een stukje papier waarvan iedereen weet (of zou moeten weten) dat het niet altijd de echte energiezuinigheid van de woning weergeeft.
Waar ik woon worden bv. belachelijke bedragen geboden voor woningen. Niet om de staat van de woning maar voor de grondwaarde die bepaald wordt door de ligging en relatieve zeldzaamheid.

Label A is een einddoel voor 2050 (volgens de huidge regelgeving).
Er zullen maar weinig kopers zijn die nu een woning kopen met in het achterhoofd de staat over 27 jaar.
En voor hetzelfde geld hebben de toekomstige politici weer een heel andere regelgeving in het leven geroepen waar je dan weer rekening mee moet houden.

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 13-01-2024 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@IvoB2 Voor zover nog niet bekend
Oude makelaarswijsheid/gezegde: "Het is de ligging, de ligging en nog eens de ligging"
Proost!

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 13-01-2024 16:42 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Bekend want in tempore non suspecto:
"en vooral de ligging de doorslag geven" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:19
IvoB2 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 16:37:
Maar tussen een B en een A/A+ is er geen enkel verschil voor de koper want het is wat het is en geen verplichting verbonden om wat dan ook te doen.
Dat klopt in Nederland sinds dit jaar in ieder geval niet (meer), want voor een hoger label mag je een hogere hypotheek afsluiten, waarbij het verschil oploopt van 0 bij label E tot € 50.000 bij A++++ met garantie (wordt daar NHG bedoeld?). Zie https://www.nibud.nl/nieu...oogte-maximale-hypotheek/
Een hoger label heeft dus ook bij zuinige huizen echt zin.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Kan, maar zowel ikzelf als @Anoniem: 78739 wonen, als ik me niet vergis, niet in Nederland.
Recent nog een woning gekocht in Vlaanderen en daar had de EPC waarde geen enkele invloed op de kost van de hypotheek.
Maar, wat ik onthouden heb uit andere topics, werkt een hypotheek voor een woning in Nederland blijkbaar totaal anders dan in België/Vlaanderen. Hier heeft de overheid daar (buiten de kosten voor registratie die ze innen via de notaris) helemaal niets mee te maken en is dat louter iets tussen de koper en de bank/financiële instelling.
Bij een renovatieplicht (vanaf label E) zakt de woning (recentelijk) idd in waarde en rekenen de banken de geschatte renovatiekosten mee in de af te sluiten hypotheek.
Maar in dit specifiek geval (label B of A) speelt ook dat in Vlaanderen geen rol van betekenis.
Het enige wat speelt is de geschatte waarde van de woning bij gedwongen verkoop (en niet de werkelijke vraagprijs afgesproken tussen koper en verkoper) en vooral de te bewijzen financiële draagkracht van de koper.

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 13-01-2024 16:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Wij hebben energie label G 😂

Heb net met een online tooltje een vermoedelijk label uitgerekend dan zou het A++ moeten worden.

Wij zijn van plan om hier tussen 6 plankjes weg te gaan dus voor de verkoop is het niet van belang.

De boete voor het niet hebben van een definitief label was iets van 400 euro bij verkoop.
Een label kost momenteel een beetje afhankelijk van bij wie je het laat doen 250 euro ongeveer.

Mochten we ooit van plan zijn om te verkopen vraag ik de gegadigden wel of ze wat met dat label willen.

Volgens mij was het namelijk ook zo dat je bij een slecht label extra kunt lenen voor het verduurzamen van de woning (lees een nieuwe keuken bijv.)
Al zal dat waarschijnlijk wel vergezeld gaan van bewijs last in de vorm van facturen voor duurzame dingen....

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Nu online
IvoB2 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 15:49:
[...]

Dat hangt dan af van de attitude van de bewoners en niet van het gebouw an sich.
Of ga je het certivicaat dan ook laten afhangen van hoe warm de CV kan opgestookt worden (max. 19°C is duurzamer dan bv. max. 25°C, te correct berekende WP kan op koudere dagen aanleiding geven tot bijverwarmen met COP1, en laten we dan vooral de saldering vlug afschaffen want zou dat ook niet tot COP1 misbruiken kunnen leiden (in Vlaanderen)? :+
Niet geheel mee eens. Ja, natuurlijk hangt het praktijkverbruik af van hoe de bewoners met het pand omgaan. Maar het certificaat is een standaardisatie om panden onderling te kunnen vergelijken.

Het bouwbesluit schrijft temperaturen voor die gehaald moeten kunnen worden per ruimte. 20 graden voor verblijfsruimtes, 22 graden voor de badkamer, 15 graden voor de overige ruimten, bij een buitentemperatuur van -10.
Wanneer de aanwezige verwarmingsinstallatie deze temperaturen niet haalt, wordt er simpelweg vanuit gegaan dat er bijverwarming plaatsvindt met COP1.
Nu worden de slaapkamers misschien uitsluitend gebruikt om te slapen. Maar ga je een slaapkamer als werkkamer gebruiken of moet een opgroeiend kind op zijn kamer zitten leren of wil hij daar lekker spelen, dan is ineens dat stoken tot ca 20 graden heel gewenst en komt toch al snel het cop1 kacheltje tevoorschijn.

Wanneer de buitenschil goed geïsoleerd is, halen de "overige ruimten" vaak zonder eigen verwarming toch al wel de vereiste 15 graden met restwarmte uit de omliggende verblijfsruimtes, waardoor die ruimtes vaak geen afbreuk doen aan het energielabel indien er geen verwarming aanwezig is.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Nu online
Andrehj schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 16:45:
[...]

Dat klopt in Nederland sinds dit jaar in ieder geval niet (meer), want voor een hoger label mag je een hogere hypotheek afsluiten, waarbij het verschil oploopt van 0 bij label E tot € 50.000 bij A++++ met garantie (wordt daar NHG bedoeld?). Zie https://www.nibud.nl/nieu...oogte-maximale-hypotheek/
Een hoger label heeft dus ook bij zuinige huizen echt zin.
Maar pas bij voorgenomen verkoop gaat dat tellen.
Wanneer je geen verkoopplannen hebt binnen nu en 2 jaar ofzo, heeft het actualiseren van het energielabel niet echt zin. Want over een aantal jaren voldoet een label wat je vandaag aanvraagt waarschijnlijk toch ook niet meer helemaal. Want je hebt over 10 jaar misschien extra zonnepanelen, een andere warmtebron of een aantal ramen vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

En dan is er het NIP (Nationaal Isolatie Programma) met als (oorspronkelijke) voorwaarde dat het energielabel D of lager moet zijn om voor de subsidie in aanmerking te komen. Ik weet niet wat de status van het energielabel moet zijn - definitief, voor 2021 of juist een nieuw label. Het bouwjaar speelt ook nog weer een rol.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Ivow85 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 18:54:
[...]

Maar pas bij voorgenomen verkoop gaat dat tellen.
Wanneer je geen verkoopplannen hebt binnen nu en 2 jaar ofzo, heeft het actualiseren van het energielabel niet echt zin. Want over een aantal jaren voldoet een label wat je vandaag aanvraagt waarschijnlijk toch ook niet meer helemaal. Want je hebt over 10 jaar misschien extra zonnepanelen, een andere warmtebron of een aantal ramen vervangen.
Dat dus ook, al zou ik niet weten wat ik nog moet doen..
Nah jah heb nog 2 hr++ ramen staan die ik al 2 jaar moet plaatsen ter vervanging van oud thermopane, één is inmiddels al stuk nog voordat ik hem geplaatst heb :+
En ik ben nu nog zoekende naar een decentrale wtw want ik heb sind kort een luchtkwaliteit meet speeltje..
Daar moet ik dus wat mee want de co2 waarden zijn hoger dan wenselijk.
Rv, temp, voc en fijnstof zijn overigens wel netjes alleen die co2 loopt wat veel op met 4 mensen in huis -O-

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Ronald.42 Je meet de VOC en de fijnstof toch niet met zo'n el-cheapo chinese meuk _O- ?
(Kan je misschien voor de Lotto-getallen gebruiken?) - CO2 hebben ze wel goed geschreven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wzxf-f6DIKPLvleX9apI5c0y5rg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VnKlj25X3Cc1MkpUHCP6YVFG.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 13-01-2024 19:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:33
@IvoB2 betreffende Vlaanderen is dat niet helemaal waar. Ik heb een hypotheek 2j terug afgesloten die wel degelijk korting heeft gegeven op de intrestberekening doordat ik een EPC A heb. Goed voor de portemonnee dus, alhoewel de investeringen inderdaad zeer pittig zijn... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
dunklefaser schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:09:
@Ronald.42 Je meet de VOC en de fijnstof toch niet met zo'n el-cheapo chinese meuk _O- ?
(Kan je misschien voor de Lotto-getallen gebruiken?) - CO2 hebben ze wel goed geschreven.
[Afbeelding]
Geen idee ik vond 150 euro niet echt El-cheapo... :|

Disse: Huma-i Smart (HI-300) Indoor Quality PM1,0-2,5-10/ VOC/ CO₂ / Luchtvochtigheid/ Temperatuur

[ Voor 8% gewijzigd door Ronald.42 op 13-01-2024 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Ronald.42 Lijkt volgens de beschrijving op de .eu website iig een betrouwbare CO2 sensor te bevatten (NDIR-type van sensirion)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
dunklefaser schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:48:
@Ronald.42 Lijkt volgens de beschrijving op de .eu website iig een betrouwbare CO2 sensor te bevatten (NDIR-type van sensirion)
Ik had ook niet echt slechte info gevonden over dat apparaat maar je weet het tegenwoordig nooit.

En al zou hij wat afwijken dan is het nog altijd wel duidelijk dat we meer verse lucht nodig hebben.

Ik had eerst een andere op het oog die was ietsje duurder maar niet leverbaar en dit leek mij the next best thing in die prijsrange

Ik vond dit eigenlijk al vrij pittig om gewoon maar wat lucht te meten :+

Een knappe micrometer om een as te meten vind ik dan weer niet duur... raar hoe dat werkt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Ronald.42 Niet te luchtig doen over de lucht dezer dagen, kan zwaar op je drukken :Y .
Maar serieus - zo'n Non-Dispersive IR sensor van sensirion (en anderen) is wel een knap staaltje laser optisch ingenieurswerk met een spektrochemische achtergrond.

[ Voor 13% gewijzigd door dunklefaser op 13-01-2024 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ivm EPC-attesten: over verwarmde ruimtes valt nog te discussiëren, maar dat er geen rekening gehouden wordt met extra schillen vind ik toch echt niet kunnen. De keurder gaf zelf aan dat er slechts 1 wand meegeteld wordt, terwijl ik twee extra wanden geplaatst heb tussen het leefgedeelte en de onverwarmde berging/garage (groen omcirkeld). Toen we de wand in de garage aan het plaatsen waren (enkel het hout, nog geen deur of isolatie) voelden we al een temperatuurverschil tussen beide zijden. Regelmatig is het verschil 7 graden. De koude lucht van de WP-boiler in het warme gedeelte blaast via een opening naar het koude gedeelte, in de zomer maken we het flexibele deel los zodat de koude lucht in de 'leefruimte' blijft (en dan nog schrijven dat ons huis kans op oververhitting heeft :P )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/04IIgwUf-z3uIoRZFSzyG-9tCq8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0C1IdpfDuOWuHS5nSuthmboA.jpg?f=fotoalbum_large

Dus als je 3 schillen met R=2 hebt, zal je slechter scoren dan 1 buitenmuur met R=4 :?
Pagina: 1 ... 38 ... 78 Laatste