...
[ Voor 109% gewijzigd door IvoB2 op 07-01-2024 10:30 ]
[ Voor 109% gewijzigd door IvoB2 op 07-01-2024 10:30 ]
Over 10 jaar de prijsverschillen 10x zo hoog? Relatief/absoluut? Kale prijs of all-in?PhilipsFan schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:45:
Ik begrijp ook wel dat het verbruik van een koelkast of vriezer in de praktijk niet zoveel uitmaakt. Op dit moment. Maar ik de toekomst gaat dat wel veel meer uitmaken. Dynamische contracten zullen steeds gangbaarder worden en de verschillen tussen de hoog/laag prijzen ook. Ik denk dat we over 10 jaar allemaal een dynamisch contract hebben en dat de prijsverschillen dan 10x zo hoog zijn. Dus die paar tientjes besparing nu, zijn dan een paar 100 euro.
Aangezien mensen ongeveer 1x per 10 jaar hun koelkast of vriezer vervangen, moet je dus nu al gaan nadenken hoe die apparaten zo gunstig mogelijk kunnen draaien t.o.v. eigen zonnestroom of lage dynamische prijzen. Een API is daarop een van de beste antwoorden, dus het is zeker wel een goed idee om fabrikanten nu al te verplichten dit in te bouwen. Consumenten met een vast contract hoeven het niet te gebruiken. Maar zijn er over een paar jaar wel blij mee. Dat staat helemaal los van de zuinigheid van het toestel zelf, die moet uiteraard zo hoog mogelijk zijn.
[mbr]We gaan verder in de kroeg = verplaatst[/mbr]
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Ik denk het niet. Die verschillen zullen juist steeds meer gedempt worden door een enorm wagenpark aan elektrische auto's die juist gaan laden bij die lagere prijzen. En ook het bedrijfsleven zal er op in gaan spelen lijkt me.PhilipsFan schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:45:
Ik begrijp ook wel dat het verbruik van een koelkast of vriezer in de praktijk niet zoveel uitmaakt. Op dit moment. Maar ik de toekomst gaat dat wel veel meer uitmaken. Dynamische contracten zullen steeds gangbaarder worden en de verschillen tussen de hoog/laag prijzen ook. Ik denk dat we over 10 jaar allemaal een dynamisch contract hebben en dat de prijsverschillen dan 10x zo hoog zijn.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
[ Voor 103% gewijzigd door IvoB2 op 07-01-2024 12:25 ]
[ Voor 8% gewijzigd door Aziraphale op 07-01-2024 12:32 ]
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Anoniem: 78739
Zie Anoniem: 78739 in "Wat is jouw actuele energieverbruik?"
Huidige woning is eveneens een open bebouwing (doch alles gelijkvloers) uit de jaren negentig vorige eeuw doch nooit gebouwd als een echte woning maar als een vakantiewoning met de goedkoopste materialen (de vorige woning die ik grondig energetisch gerenoveerd had was trouwens van aanvankelijk bouwjaar 16de eeuwAziraphale schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:31:
@IvoB2 Ah, ok. Ik heb een vrijstaande woning uit 1956 die wel zo goed mogelijk geïsoleerd is, maar dat wordt natuurlijk nooit helemaal optimaal. En het verbruik dat ik noemde is totaal en inclusief twee aquaria, waarvan een van 150cm.
A'dam PVOutput
Klopt, ik heb ook gewoon een stooklijn en dan varieert de binnentemperatuur ook wat. Zelf denk ik dat dat hem voornamelijk zit in verlies door twee grote raampartijen. Die zijn wel voorzien van HR++, maar hebben nog houten kozijnen. En ook de schoorsteen zal warmte weg laten letten als de houtkachel niet aan is.IvoB2 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:42:
[...]
Huidige woning is eveneens een open bebouwing (doch alles gelijkvloers) uit de jaren negentig vorige eeuw doch nooit gebouwd als een echte woning maar als een vakantiewoning met de goedkoopste materialen (de vorige woning die ik grondig energetisch gerenoveerd had was trouwens van aanvankelijk bouwjaar 16de eeuw).
Dus ook niet optimaal te isoleren (bv. de vloer al niet waardoor geen vloerverwarming).
Persoonlijke levensstijl doet minstens al evenveel aan het energieverbruik dan ingrepen op de bouwwijze.
Hier geen aquaria en bij dalende buitentemperaturen zonder zon) daalt hier ook de ingestelde binnentemperatuur (voor ons voelt een binnentemp van bv. 18-19°C bij een buitentemp. van -5°C minstens even aangenaam aan dan een binnentemperatuur van 20°C bij een buitentemperatuur van 16°C). Gevoelstemperatuur is een relatief gegeven.
Wij gebruiken gewoon een fluitketel (fancy le creuset modelletje) op de inductieplaat.ericplan schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:28:
Net eens zitten rekenen aan de Quooker Combi. Daar zit sinds voorjaar 2022 een kWh-meter op. Zoals bekend, we hebben geen vaatwasser, wassen met de hand af, drinken veel thee, filterkoffie en er is altijd iemand thuis.
Met ruim 500 meetdagen is het gemiddelde verbruik per dag 1,66 kWh.
Tijdens een vakantie voor een keer bewust de Quooker aan laten staan, zodat ik over langere periode het stilstandsverlies kon bepalen. Dat kwam neer op 0,25 kWh per dag. Ik verwacht niet dat er verschil is tussen zomer en winter als het gaat om stilstandsverliezen, het keukenkastje grenst aan een binnenmuur.
Daarmee is het stroomverbruik per dag exclusief stilstandsverlies 1,41 kWh
Vervolgens gaan stoeien met de formule (liters x delta t) : 860 = kWh om te bepalen hoeveel liter kokend water ik per dag gebruik voor thee, koffie, koken en afwas.
Voor het gemak reken ik met een watertemperatuur uit de kraan van 15 graden.
Iets omgewerkte formule:
Aantal liters = (kWh x 860) / delta t
(1,41 x 860) / 85 = 14,3 liter
Natuurlijk is er wel iets af te dingen op de berekening, maar de ordegrootte zal wel kloppen. Per dag dus zo’n 14 liter kokend water.
Dat doe je ook niet, de Quooker biedt je alleen nog wat meer comfort en gemak. Ik heb er een liggen die nog geplaatst moet worden en het gaat ons meer comfort (eigenlijk puur luxe en gemak) geven dan de waterkoker die er nu staat. Het zal daarnaast vast wat waterbesparing geven, maar ik doe dit niet omdat ik verwacht dat ik er substantieel (of überhaupt) stroom mee ga besparen. Maar ik moet ook zeggen dat hij er niet was gekomen als we geen nieuwe kraan nodig hadden gehad.Wozmro schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:46:
[...]
Wij gebruiken gewoon een fluitketel (fancy le creuset modelletje) op de inductieplaat.
In 1 min een goeie 2L kokend water en ondertussen kan je de tafel afruimen en teiltje deels vullen met wat koud water vullen.
Goedkoop, eenvoudig en ik kan zelf niets bedenken waardoor we zouden inboeten op comfort.
Doel van m’n berekening was vooral om eens te kijken om hoeveel liter kokend water het nu gaat. Een Quooker is niet goedkoop, dat is niets nieuws. Energieverbruik is al langer bekend.Wozmro schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:46:
[...]
Wij gebruiken gewoon een fluitketel (fancy le creuset modelletje) op de inductieplaat.
In 1 min een goeie 2L kokend water en ondertussen kan je de tafel afruimen en teiltje deels vullen met wat koud water vullen.
Goedkoop, eenvoudig en ik kan zelf niets bedenken waardoor we zouden inboeten op comfort.
A'dam PVOutput
Heb je berekend hoeveel vermogen je nodig hebt om die 2 liter binnen 1 minuut te verwarmen tot 100 graden?Wozmro schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:46:
[...]
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Mij lijkt een waterkoker efficiënter, maar ben wel benieuwd.joezzt schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:32:
[...]
Heb je berekend hoeveel vermogen je nodig hebt om die 2 liter binnen 1 minuut te verwarmen tot 100 graden?
Wanneer de berekeningen van @ericplan correct zijn (vooral zijn waterverbruik)dan is zo'n Quooker toch veel zuiniger dan ik dacht.Wozmro schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:46:
[...]
[ Voor 28% gewijzigd door IvoB2 op 07-01-2024 21:55 ]
A'dam PVOutput
Onze vorige waterkoker had een vermogen van 3000 W.joezzt schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:32:
[...]
Heb je berekend hoeveel vermogen je nodig hebt om die 2 liter binnen 1 minuut te verwarmen tot 100 graden?
Zoals je kan zien drinken wij pp per dag ook liters infusiethee (en in beperkte mate koffie).ericplan schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:57:
@IvoB2 Grootste onzekerheid zit in de delta t. Die temperatuur van het koude water is een schatting en rond deze dagen is die temperatuur zeker minder. Verbruik is gemeten met een mid kWh-meter, stilstandsverlies is gemeten gedurende 10 dagen, dus daar twijfel ik niet aan.
Blijft het feit dat die Quooker veel gebruikt wordt. We drinken hier echt liters koffie en thee.
A'dam PVOutput
[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 08-01-2024 00:21 ]
Als je uitgaat van 63 kWh per jaar dan kan je electisch van 15°C naar 60°C ca. 1206 liter verwarmen dat is 3,3 liter per dag. Je komt nooit aan de 10 liter uit jouw verbruiksberekening.. ofwel 52,3 Wh/l is er nodig voor verwarmen van 15 naar 60°CIvoB2 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:46:
[...]
Wanneer de berekeningen van @ericplan correct zijn (vooral zijn waterverbruik)dan is zo'n Quooker toch veel zuiniger dan ik dacht.
Wij gebruiken in de keuken een waterkoker met een instelbaar vermogen tussen de 60 en 100°C waarbij de 100°C uiterst zelden wordt gebruikt. Wij verbruiken gemiddeld een tien liter warm water per dag in de keuken.
Over geheel 2023 was het verbruik van dat ding 63 kWh.
De waterkoker heeft uiteraard geen stilstandsverliezen en wordt hoofdzakelijk op 60,70,80°C gebruikt (en dus zelden kokend noch op temp. gehouden).
Het energieverbruik per liter, behoudens vergissing van mij, zou dan ongeveer hetzelfde bedragen dan de Quooker van @ericplan ?
edit: vergissing van mij dus. Ik rekende met zijn stilstandsverliezen en niet met zijn totaal verbruik.
Het stilstandsverlies van de Quooker is dus ongeveer gelijk aan het totaalverbruik van een waterkoker. Dat geeft al een heel ander beeld.
1410 + 250 = 1660 Wh/14 => 118,57 Wh/liter.
63000/365/10 => 17,3 Wh/liter
Een fluitketel en koffiezet hebben we ook niet.
We drinken hoofdzakelijk infusiethee (daar gaat gemiddeld per dag al 6 tot 8 liter naar toe) en pp 1 tot 2 tassen latte (en dan wordt de koffie met een Bialetti op de kleinste inductieplaat gezet, zit dus niet in dat WW verbruik maar heeft nauwelijks inhoud en mag ook niet met vooraf gekookt water gemaakt worden).
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Een espressomachine (zonder boiler erin) is ook een goed idee.IvoB2 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 00:17:
Ja dat was nu net mijn hele punt:
De waterkoker is instelbaar vanaf 60°C, hij verbruikt dus maar de energie die op dat ogenblik nodig is en niet onnodig tot 100°C en niet onnodig dit houdend op 100°C. Zoals ik reeds eerder schreef verwarm ik dus idd niet als regel water tot 100°C maar eerder bij uitzondering en is het warmwater doorgaans ergens opgewarmd (naar behoefte) tussen 60 en 80°C).
Dat zou geen verschil maken wanneer men altijd water op 100°C zou gebruiken maar ik ken maar weinig mensen bij wie dat steeds het geval is. Ik behoor daar al niet toe.
Voor wie niet altijd kokend water nodig heeft is het dus wel degelijk een besparing om het niet onnodig telkens naar 100°C te brengen. Dat geven ook de duidelijke verschillen aan in energieverbruik per liter in jouw in mijn huishouden.
Het is uiteraard geen bewijs dat dit in jouw individueel geval een besparing zou betekenen. Wanneer jij met een waterkoker altijd water op 100°C nodig hebt en bovendien altijd meer water zou opwarmen dan nodig zou het idd niet uitmaken.
Ik heb ook niet het verbruikersprofiel van "de meeste mensen". Ik verwarm dus nooit meer water dan op dat ogenblik nodig. Dus wel degelijk geen verliezen op dat vlak.
Zoals altijd leiden verschillende profielen tot andere conclusies.
Dus kunnen we het er op houden dat een Quooker voor jou de beste oplossing is en een instelbare waterkoker met afgemeten waterverbruik de beste energetische oplossing voor mijn verbruikersprofiel.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
A'dam PVOutput
A'dam PVOutput
De 15°C gemiddelde aanvoertempertuur was niet het cijfer dat ik gebruikte.ArjoK schreef op maandag 8 januari 2024 @ 07:39:
[...]
Als je uitgaat van 63 kWh per jaar dan kan je electisch van 15°C naar 60°C ca. 1206 liter verwarmen dat is 3,3 liter per dag. Je komt nooit aan de 10 liter uit jouw verbruiksberekening.. ofwel 52,3 Wh/l is er nodig voor verwarmen van 15 naar 60°C
[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 08-01-2024 11:04 ]
Daar gebruiken wij dan weer de Bialetti voor (en zit niet in het energieverbruik van warm keukenwater want via de microgolf en inductie).joezzt schreef op maandag 8 januari 2024 @ 08:06:
[...]
Een espressomachine (zonder boiler erin) is ook een goed idee.
Ik kan voor 30 Wh 315 ml water van 91 graden tappen binnen 1 minuut na aanzetten, direct daarna nog een en nog een, etc. Voor een kop koffie of thee heb je wel wat warmer water nodig ivm afkoeling.
Voor dus alleen 0.25 kWh stand-by verbruik kan ik meer dan 8 koppen tappen en heb geen extra apparatuur om te installeren, da’s mij ook wat waard.
[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 08-01-2024 09:24 ]
Begrijp ik idd ook niet.Anoniem: 78739 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:01:
Toen ik vanochtend naar mijn werk fietste zag/rook ik onderweg weer fossiele auto's zonder bestuurder warmdraaien, wat trouwens ook slecht is voor de motor.
Bij voldoende PV productie (en bij feestmaaltijden met meerdere personen maar dat is de uitzondering op de regel) gebruiken wij gewoon de vaatwasmachine (uiteraard volgeladen en meerdere studies tonen aan dat dit dan minder water en energie verbruikt dan bij een standaard handwas).ericplan schreef op maandag 8 januari 2024 @ 08:26:
Dat kokend water gaat op aan warm water voor de afwas e.d. en aan kokend water voor koffie, thee en koken.
[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 08-01-2024 09:28 ]
Ja beroerd, hoezo is dit slecht voor de motor? Beter dat dan direct volgas invoegen met een koud blok.Anoniem: 78739 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:01:
Toen ik vanochtend naar mijn werk fietste zag/rook ik onderweg weer fossiele auto's zonder bestuurder warmdraaien, wat trouwens ook slecht is voor de motor. Eens aangekomen op kantoor was er meteen iemand met de auto die klaagde over de kou. Ik zei dat ik er geen last van heb omdat je al fietsend warm krijgt. Vervolgens gaan ze met de trui aan naar het warme dranken automaat, terwijl ik mijn trui uit doe en koud water drink om af te koelenDe 'moderne' mens is toch zwak geworden? Met de fiets heb je ook geen zadel- of stuurverwarming nodig
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6
[ Voor 54% gewijzigd door IvoB2 op 08-01-2024 09:32 ]
Neuh dat snap ik wel, maar ik liet mijn auto toen ik nog thuis woonde altijd even twee minuten warm lopen; omdat ik sowieso echt met een enorme dot gas direct de provinciale weg op moest.IvoB2 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:30:
Volgas wegrijden/invoegen lijkt me ook geen al te duurzaam idee.![]()
Extremen zijn doorgaans niet de beste oplossing.
Hier ook thuiswerk, maar ik vraag mij af of het niet duurzamer is om met de prius 18km naar kantoor te rijden en daar mee te liften op de 'groene' stadsverwarming i.p.v. hier zodadelijk de plofketel aan te slingeren.IvoB2 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:30:
Wij zijn dat stadium overigens al voorbij en doen gewoon thuiswerk (maar dat verbruikt dan idd extra huishoudelijke energie aan koffie, thee en pc).
Maar een deel daarvan wordt waarschijnlijk weer teruggewonnen door afgifte lichaamswarmte.
[ Voor 54% gewijzigd door silverball op 08-01-2024 09:52 ]
Laat ik voor vandaag eens kijken,IvoB2 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:19:
Dat moet je zelf berekenen maar wij gebruiken sinds 2014 al geen plofketel meer.
Ook dat stadium zijn we voorbij.
Bovendien werk ik als netto-ontvanger niet voor een loon en moet ik sowieso de woning verwarmen. Of mijn huidige werkende partner dan op kantoor zit of niet maakt het verschil niet.
Die paar liter thee en 2 extra koffies per dag zullen niet echt het verschil maken.
[ Voor 5% gewijzigd door silverball op 08-01-2024 10:44 ]
silverball schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:28:
[...]
Ja beroerd, hoezo is dit slecht voor de motor? Beter dat dan direct volgas invoegen met een koud blok.
En ook nog lawaai/stankoverlast voor de buren. Soms fiets ik door een straat waar er verschillende diesels staan warm te draaien, door de lagere motortemperatuur is er nog meer uitstoot dan normaal.Dankzij de moderne technieken gaat het opwarmen dus veel sneller dan vroeger. Stationair warmdraaien hoeft niet meer. Sterker nog: het is slecht voor de motor. Stationair warm draaien zorgt er namelijk voor dat de motor langer onder bedrijfstemperatuur draait en dus harder slijt. Motorolie smeert namelijk pas maximaal als die op bedrijfstemperatuur is. Door licht belast aan het werk te gaan warmen de motor en de motorolie sneller op, waardoor de motor minder hard slijt.
Een ander nadeel van stationair warmdraaien is het hogere brandstofverbruik en de bijkomende onnodige belasting van het milieu. Stationair warmdraaien raakt jou dus keihard in je portemonnee.
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 08-01-2024 10:49 ]
Ligt een beetje aan je bron, of het schadelijk was voor m'n motor weet ik zo net niet. Wel zorgt het voor milieu en geluidsdruk natuurlijk. Het alternatief voor mij was bijna volgas met een koud blok een 80-weg op knallen, dan had ik liever dat hij eventjes een minuutje olie kon pompen met dit weer.Anoniem: 78739 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:46:
[...]
[...]
En ook nog lawaai/stankoverlast voor de buren. Soms fiets ik door een straat waar er verschillende diesels staan warm te draaien, door de lagere motortemperatuur is er nog meer uitstoot dan normaal.
[ Voor 4% gewijzigd door silverball op 08-01-2024 15:19 ]
Na eerste aanzetten heb je niet gelijk warm water, duurt even, maar binnen 1 minuut heb je je kop vol en daarna de andere direct daarna.IvoB2 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:03:
[...]
Daar gebruiken wij dan weer de Bialetti voor (en zit niet in het energieverbruik van warm keukenwater want via de microgolf en inductie).
6 cups (300 ml water, voor ons gelijk aan 2 glazen) koffie (inductie op 460-500W gedurende 4 min. 10") en 2 x 250 ml hete sojamelk neemt een 4 minuten in beslag (de tijd voor de microgolf om de melk op de gewenste temp te brengen op de stand 900W - wat in werkelijkheid 1585W-1426W vermogen vraagt - bedraagt 3 min.). De bonengrinder verbruikt 200W gedurende 20 seconden. Maar dat is dan een voorraad van meerdere dagen dus verwaarloosbaar energieverbruik in het geheel.
Geen flauw idee hoeveel energie de schuimer verbruikt maar dat zijn oplaadbare batterijen die uitsluitend op PV opgeladen worden en meer dan een jaar meegaan.
Uit nieuwsgierigheid: betreft dat dan een machine (zonder boiler) die geen energie verbruikt tijdens niet gebruik? Ik had altijd (blijkbaar dus het verkeerde) het idee dat zo'n machine altijd in "standby" moest staan om onmiddellijk op vraag te kunnen leveren.
Klinkt als een goed plan voor komende nacht. Al valt 17 C ‘s ochtends me nog mee, hier langs de IJsel waaide het flink.IvoB2 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:00:
Bij zo'n buitentemperaturen kan je doorgaans beter 24/7 een gelijkmatige stooktemperatuur aanhouden dan periodiek gaan verlagen. Zeker wanneer je op lagere aanvoertemperatuur stookt.
Inderdaad (hier was het deze ochtend 16,9°C bij een buitentemp van - 5,9°C) maar dat was mijn punt niet.murphsy schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:31:
[...]
Klinkt als een goed plan voor komende nacht. Al valt 17 C ‘s ochtends me nog mee, hier langs de IJsel waaide het flink.
Dat is niet waar, de hoeveelheid energie die je verliest is recht evenredig met het temperatuurverschil tussen binnen en buiten. Een nachtverlaging is daarmee eigenlijk altijd zuiniger. Wat daar eventueel afbreuk aan doet is als je warmtepomp minder efficient moet werken om een hogere temperatuur verwarmingswater te maken om het overdag terug op temperatuur te krijgen. Maar bij een lucht/water warmtepomp staat dáár weer tegenover dat de buitentemperatuur 's nachts ook lager is, overdag loopt de pomp normaal gesproken dus weer efficienter.IvoB2 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:44:
[...]
Inderdaad (hier was het deze ochtend 16,9°C bij een buitentemp van - 5,9°C) maar dat was mijn punt niet.
Het punt dat ik wilde maken was dat het zuiniger is (en voor een WP minder belastend) om constant een lage aanvoertemp aan te houden en de binnentemp gelijk te houden (dat mag ook 17°C zijn) dan om aan periodieke verlagingen te gaan doen van de binnentemp. en het verschil dan telkens te gaan overbruggen door een hogere aanvoertemp en/of langduriger op te warmen.
Regeren is vooruitschuiven
En: na nachtverlaging moet in de ochtend rond 0700 de WP hard aan het werk terwijl het dan buiten - normaliter- op z’n koudst is…T-MOB schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:58:
[...]
Dat is niet waar, de hoeveelheid energie die je verliest is recht evenredig met het temperatuurverschil tussen binnen en buiten. Een nachtverlaging is daarmee eigenlijk altijd zuiniger. Wat daar eventueel afbreuk aan doet is als je warmtepomp minder efficient moet werken om een hogere temperatuur verwarmingswater te maken om het overdag terug op temperatuur te krijgen. Maar bij een lucht/water warmtepomp staat dáár weer tegenover dat de buitentemperatuur 's nachts ook lager is, overdag loopt de pomp normaal gesproken dus weer efficienter.
Maar in een goed geisoleerd huis met wamtepomp zou ik de keuze vooral maken op basis van comfort.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik log al tien jaar alle beschikbare data waaronder ook de buitentemperatuurwaarden en kan daaruit opmaken dat dit, toch niet in het echte stookseizoen (december/januari) zeker niet altijd het geval is.T-MOB schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:58:
[...]
Maar bij een lucht/water warmtepomp staat dáár weer tegenover dat de buitentemperatuur 's nachts ook lager is, overdag loopt de pomp normaal gesproken dus weer efficienter.
Niets mis mee.Maar in een goed geisoleerd huis met wamtepomp zou ik de keuze vooral maken op basis van comfort.
[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 09-01-2024 13:32 ]
Er is vast een mooi algoritme te bedenken dat op basis van uurvoorspellingen de ideale stooklijn bedenkt. Maar mijn opmerking ging over de grote lijn.IvoB2 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:28:
[...]
Ik log al tien jaar alle beschikbare data waaronder ook de buitentemperatuurwaarden en kan daaruit opmaken dat dit, toch niet in het echte stookseizoen (december/januari) zeker niet altijd het geval is.
Er zijn in de winter zelfs verschillende dagen waarop de dagtemperatuur periodiek lager is dan de buitentemperaturen tussen zonsondergang en zondsopgang.
Mijn pomp heeft een grondgebonden bron. Dus het ging niet echt om mijn situatie. Nachtverlaging zou bij mij wel zuiniger zijn vermoed ik. Maar zoals gezegd maak ik die keuze op basis van comfort.Maar ik kan wel aanvaarden dat dit in jouw situatie anders is en daar moet je dan, vanuit de eigen situatie, zeker (anders) naar handelen.
Precies, liefst investeer ik waar ze wel samenvallen: goede isolatie, efficiente warmtepomp, beste glas, kierafdichting, WTW...Maar on topic is de keuze voor persoonlijk eigen comfort niet altijd de meest duurzame keuze.
Regeren is vooruitschuiven
op basis van praktijkmetingen op dagen met een vergelijkbaar temperatuurprofiel gebruikte ik niet meer stroom zonder nachtverlaging dan met nachtverlaging. dus die heb ik de machtverlaging maar uitgezet. Vooral die piek in de ochtend met daarbij ook juist defrosts lijkt killing in vergelijk met rustig doorpruttelen op een laag vermogenT-MOB schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:58:
[...]
Dat is niet waar, de hoeveelheid energie die je verliest is recht evenredig met het temperatuurverschil tussen binnen en buiten. Een nachtverlaging is daarmee eigenlijk altijd zuiniger. Wat daar eventueel afbreuk aan doet is als je warmtepomp minder efficient moet werken om een hogere temperatuur verwarmingswater te maken om het overdag terug op temperatuur te krijgen. Maar bij een lucht/water warmtepomp staat dáár weer tegenover dat de buitentemperatuur 's nachts ook lager is, overdag loopt de pomp normaal gesproken dus weer efficienter.
Maar in een goed geisoleerd huis met wamtepomp zou ik de keuze vooral maken op basis van comfort.
Omdat de besparing tijdens het afkoelen wordt weggestreept tegen de extra energie die het kost om weer op te warmen, bespaar je alleen als de nachtverlagingstemperatuur ook daadwerkelijk gehaald wordt en enige tijd vastgehouden wordt. Dat is bij goed geïsoleerde huizen helemaal niet zo vanzelfsprekend.T-MOB schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:58:
[...]
de hoeveelheid energie die je verliest is recht evenredig met het temperatuurverschil tussen binnen en buiten. Een nachtverlaging is daarmee eigenlijk altijd zuiniger.
Nibe:F2040-12 SMO-40 BA-ST9040-2FE(365l) UKV100 vv:200m² - 280m² 850m³ Rc:5,9 bj:2021 - PV:8750Wp Growatt TLS-3 8k
Hoe heb je dat uitzetten geregeld? Doe je dat handmatig (via HA) obv het weerbericht, of kijkt HA zelf naar de weersvoorspelling en zet dan de WP uit?gaafst schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:08:
[...]
Omdat de besparing tijdens het afkoelen wordt weggestreept tegen de extra energie die het kost om weer op te warmen, bespaar je alleen als de nachtverlagingstemperatuur ook daadwerkelijk gehaald wordt en enige tijd vastgehouden wordt. Dat is bij goed geïsoleerde huizen helemaal niet zo vanzelfsprekend.
Bij gas- of houtstook is dit simpel omdat daarbij het rendement nauwelijks afhankelijk is van de buitentemperatuur. Bij een warmtepomp is het omslagpunt wat lastig te bepalen omdat je rekening moet houden met verschillen in COP tussen nacht en ochtend en de lagere COP tijdens het opwarmen vs op temperatuur houden. Meestal moet de die lagere temperatuur nog veel langer aangehouden worden om voordeel te behalen. En omdat een warmtepomp vaak wordt toegepast in een goed geïsoleerde woning, is nachtverlaging meestal niet rendabel. Kost vaak zelfs meer energie/geld.
Als je 's ochtends op een andere manier kunt opwarmen, bv door zoninval, dan ligt het anders. Ik zet zelf (mbv HA) de warmtepomp 's nachts uit als er 's ochtends zon verwacht wordt. Het is dan 's ochtends door de zon in in zo'n 1 à 2 uur weer terug op temperatuur.
☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant
Dat is in eerste instantie mijn streefdoel ook maar dat viel de laatste tijd niet echt mee.gaafst schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:08:
[...]
Als je 's ochtends op een andere manier kunt opwarmen, bv door zoninval, dan ligt het anders. Ik zet zelf (mbv HA) de warmtepomp 's nachts uit als er 's ochtends zon verwacht wordt. Het is dan 's ochtends door de zon in in zo'n 1 à 2 uur weer terug op temperatuur.
[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 09-01-2024 16:02 ]
Bij mijn auto (8 jaar oude model S) verwarmt hij ook de accu. Dan (hoop ik) slijt de accu minder omdat hij eerst rustig stroom levert om de auto en accu op temperatuur te brengen.IvoB2 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:22:
[...]
Begrijp ik idd ook niet.
En nog minder (zie desbetreffend topic) dat BEV rijders het blijkbaar essentieel vinden dat hun EV moet kunnen voorverwarmd worden voor ze ermee kunnen wegrijden.
Zonder voorverwarming en bij een buitentemperatuur van minus 2,3°C is na inschakelen verwarming binnen de 30 sec. de voorruit ontwasemd/ontdooid en binnen de minuut het interieur aangenaam op temperatuur.
Geen flauw idee waarom het dus blijkbaar essentieel is dat die auto minstens een kwartier op voorhand moet "opgewarmd" worden aan de binnenkant.
Tussen 3:00 en 9:00 uur wordt adhv de weersverwachting per uur bepaald of 's ochtends de zon tussen 9:00 en 15:00 uur minimaal 4 uur gaat schijnen. Als dat zo is, worden de graadminuten op 100 gezet om de evt huidige WP-run direct uit te zetten en gaat de thermostaat naar 17°C om te voorkomen dat ie weer aan slaat tenzij het echt koud wordt.manusjevanalles schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:55:
[...]
Hoe heb je dat uitzetten geregeld? Doe je dat handmatig (via HA) obv het weerbericht, of kijkt HA zelf naar de weersvoorspelling en zet dan de WP uit?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
| alias: Verlaag temperatuur als de zon gaat schijnen description: "" trigger: - platform: time_pattern hours: 3-9 minutes: "5" alias: Ochtenduren condition: - condition: numeric_state entity_id: sensor.bt50_room_temp_s1_40033 above: 18 alias: Huidige temperatuur boven de 18°C - condition: template value_template: |- {{ state_attr('weather.forecast_home_hourly', 'forecast')[(9-trigger.now.hour):(15-trigger.now.hour)]|selectattr('condition', 'equalto', 'sunny')|list|length >= 4 }} alias: Minimaal 4 uur zon tussen 09:00 en 15:00 action: - device_id: 0882e22c99f304016682bced9ce45ecc domain: number entity_id: number.degree_minutes_16_bit_43005 type: set_value value: 100 alias: Stop verwarming nu - condition: numeric_state entity_id: number.room_sensor_setpoint_s1_47398 above: 17 - device_id: 0882e22c99f304016682bced9ce45ecc domain: number entity_id: number.room_sensor_setpoint_s1_47398 type: set_value value: 17 alias: Verlaag thermostaat setpoint mode: single |
Nibe:F2040-12 SMO-40 BA-ST9040-2FE(365l) UKV100 vv:200m² - 280m² 850m³ Rc:5,9 bj:2021 - PV:8750Wp Growatt TLS-3 8k
Mooi bedacht, ik ga eens kijken of ik hier ook iets mee kan doen. Ik kan helaas niet de graadminuten instellen, maar hopelijk wel het setpoint.gaafst schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:09:
[...]
Tussen 3:00 en 9:00 uur wordt adhv de weersverwachting per uur bepaald of 's ochtends de zon tussen 9:00 en 15:00 uur minimaal 4 uur gaat schijnen. Als dat zo is, worden de graadminuten op 100 gezet om de evt huidige WP-run direct uit te zetten en gaat de thermostaat naar 17°C om te voorkomen dat ie weer aan slaat tenzij het echt koud wordt.
Ik heb in de controller dus ook de invloed van de thermostaat aan staan.
Code zegt meer dan woorden, dus hier de verantwoordelijke YAML:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 alias: Verlaag temperatuur als de zon gaat schijnen description: "" trigger: - platform: time_pattern hours: 3-9 minutes: "5" alias: Ochtenduren condition: - condition: numeric_state entity_id: sensor.bt50_room_temp_s1_40033 above: 18 alias: Huidige temperatuur boven de 18°C - condition: template value_template: |- {{ state_attr('weather.forecast_home_hourly', 'forecast')[(9-trigger.now.hour):(15-trigger.now.hour)]|selectattr('condition', 'equalto', 'sunny')|list|length >= 4 }} alias: Minimaal 4 uur zon tussen 09:00 en 15:00 action: - device_id: 0882e22c99f304016682bced9ce45ecc domain: number entity_id: number.degree_minutes_16_bit_43005 type: set_value value: 100 alias: Stop verwarming nu - condition: numeric_state entity_id: number.room_sensor_setpoint_s1_47398 above: 17 - device_id: 0882e22c99f304016682bced9ce45ecc domain: number entity_id: number.room_sensor_setpoint_s1_47398 type: set_value value: 17 alias: Verlaag thermostaat setpoint mode: single
[ Voor 3% gewijzigd door manusjevanalles op 09-01-2024 19:48 ]
Ahja, da's een lokale uitbreiding, de PR daarvoor zwerft ergens bij HA rond. Je zult daar vooralsnog een andere syntax moeten gebruiken.manusjevanalles schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:26:
[...]
Edit: hours 3-9 geeft mijn HA een foutmelding (versie 2023.12.4), werkt dat bij jou wel? Ik mag alleen maar een enkel uur invoeren.
A vandaar. Ik heb hem nu op 6 uur 's ochtends gezet om eens te gaan testen. Kijken of die condition template goed werkt, als ik hem nu trigger dan werkt hij niet. Maar mogelijk werkt hij alleen 's ochtends?gaafst schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:54:
[...]
Ahja, da's een lokale uitbreiding, de PR daarvoor zwerft ergens bij HA rond. Je zult daar vooralsnog een andere syntax moeten gebruiken.
Alleen gaat bij ons doordeweeks pas om 13.00 uur de temperatuur weer naar de comfort-waarde. De nachtverlaging van 2 graden gaat in om 21:00 uur.BarryH schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:20:
[...]
En: na nachtverlaging moet in de ochtend rond 0700 de WP hard aan het werk terwijl het dan buiten - normaliter- op z’n koudst is…
Dus minder warmte nodig, maar relatief meer nodig op het inefficiënte moment
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Kan het zijn dat je warmtepomp een elektrisch verwarmingselement heeft dat cop1 verwarmt op bepaalde momenten? Bijvoorbeeld wanneer het erg koud is buiten of wanneer je warmtepomp moeite heeft het huis op temperatuur te houden?Mryc schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:01:
Ons kWH-verbruik ligt de afgelopen dagen kneiterhoog. Nu zal de buitentemperatuur daar uiteraard mee te maken hebben. Maar is dit wel normaal?
Daarnaast kan ik het piekverbruik tussen zes en zeven vanmorgen niet verklaren. We waren immers nog niet op.
Situatie: nieuwbouwappartement met warmtepomp, +/- 100 m2 en 5 PvT-panelen (die met dit weer nauwelijks tot niets opwekken.
Iemand die hier iets meer over kan zeggen (op basis van deze summiere informatie)?
[Afbeelding]
[ Voor 15% gewijzigd door Sjamo op 11-01-2024 09:26 ]
Wellicht de defrost van de warmtepomp?Mryc schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:01:
Ons kWH-verbruik ligt de afgelopen dagen kneiterhoog. Nu zal de buitentemperatuur daar uiteraard mee te maken hebben. Maar is dit wel normaal?
Daarnaast kan ik het piekverbruik tussen zes en zeven vanmorgen niet verklaren. We waren immers nog niet op.
Situatie: nieuwbouwappartement met warmtepomp, +/- 100 m2 en 5 PvT-panelen (die met dit weer nauwelijks tot niets opwekken.
Iemand die hier iets meer over kan zeggen (op basis van deze summiere informatie)?
[Afbeelding]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Kan je het tijdstip van het legionellaprogramma misschien veranderen? Dit tijdstip is echt heel ongunstig, zowel qua geluidproductie op dat tijdstip, buitentemperatuur als opwek van zonnepanelen.Mryc schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:08:
Dank voor alle reacties! De reactie van @Sjamo en de reactie die wij van Triple Solar hebben gekregen, maken dat we wat geruster zijn over het verbruik. Daarnaast moet ik nog even uitzoeken of mogelijk vanmorgen niet het legionellaprogramma heeft gedraaid waardoor die piek ontstond tussen 6 en 7. De komende dagen wordt het in deze regio weer wat warmer, dus maar even goed in de gaten houden wat het verbruik dan zal doen.
Goed man!
16kWh per dag is niet kneiterhoog. Met een warmtepomp en incl. ander huishoudelijk gebruik is dat zelfs laag te noemen.Mryc schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:01:
[Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 11-01-2024 21:30 ]
@Mryc Dit dus en wat anderen ook al schreven. Het is natuurlijk erg afhankelijk van het het huis zelf en gebruik, zoals temperatuur binnen (verschillende ruimtes etc. en of er iemand thuis werkt, welke apparatuur je daarnaast gebruikt enzo.Wolly schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:29:
[...]
16kWh per dag is niet kneiterhoog. Met een warmtepomp en incl. ander huishoudelijk gebruik is dat zelfs laag te noemen.
[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 12-01-2024 20:40 ]
Lijkt me wel heel lullig voelen zeg!Anoniem: 78739 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:41:
Door de herziening van ons huwelijkscontract moeten we een EPC-attest hebben. Op zich heeft de deskundige het grondig aangepakt en zich gehouden aan de officiële berekeningen, maar daar loopt het dus al fout: er wordt geen rekening gehouden met extra 'schillen' in het huis. Zo hebben we de berging achteraan het huis extra geïsoleerd met 2 x 8 cm XPS-platen (tussen de woonruimte en de berging) en is er in de garage een extra wand met deur geplaatst, ook met 8 cm XPS. Maar dat telt dus niet mee in de berekening, enkel de buitenste schil telt, wat dus de spouwmuurisolatie is.
Verder hebben we LL-verwarming in de woonruimte/keuken en in een slaapkamer, maar verliezen we punten omdat er in de andere ruimtes geen verwarming meer is. Die slaapkamers worden nochtans nooit kouder dan 15 graden en zelfs met gas gebruikten we nooit die radiatoren. Om goed te slapen mag een slaapkamer trouwens ook niet te warm zijn.
Daardoor hebben we 'slechts' een B. Volgens de simulatie op de site van de overheid was het net een A (80)
[Afbeelding]
Als we er nog 30.000 euro tegenaan gooien kunnen we een A hebben:
[Afbeelding]
-voor extra dakisolatie zouden we ons dak van 5 jaar een stuk moeten verwijderen en vervolgens verhogen
-voor die glasbouwsteen heb ik 3 cm PIR-isolatie geplaatst
-de onverwarmde hal en garage hebben idd geen vloerisolatie, zou zonde van het geld zijn en praktisch veel moeilijker
-6 cm spouwmuurisolatie blijkt niet voldoende te zijn
-en dan idd enkele slaapkamers zonder directe verwarming
-zonneboiler? we hebben al een wp-boiler icm zonnepanelen, overal lees je dat een zonneboiler dan weggegooid geld zou zijn.
Maar nu de grootste grap:
[Afbeelding]
Kans op oververhitting?
[Afbeelding]
We hebben een pergola die zon weert voor de hele zuidkant van het gelijkvloers en boven hebben we zonwerend glas. Uiteraard gebruiken we wel actieve koeling, maar dan enkel overdag met eigen zonne-energie. Maar zelfs zonder actieve koeling konden we het heel koel houden tov de buitentemperatuur:
[Afbeelding]
Maar ze wrijven het er nog eens goed in, dat mijn huis niet voldoet
[Afbeelding]
Maar goed, het zal me worst wezen wat onze EPC-waarde is. In energie-id verbruiken we minder dan de meeste andere gezinnen van 3, zelfs minder dan recente passieve en energiepositieve woningen (wat aan de levensstijl ligt)
Vergelijking inclusief gasverwarmers:
[Afbeelding]
Vergelijking met full electric huizen, waaronder veel recente huizen (het onze is uit 1981), maar sommige daarvan hebben wel hout als bijverwarming:
[Afbeelding]
Dit is dan nog enkel het totale verbruik, wij hebben een zelfvoorzieningsgraad van 60%, waardoor we nog meer zouden uitlopen tov de anderen, als je enkel de afname zou bekijken.
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
[ Voor 61% gewijzigd door ArthurMorgan op 12-01-2024 20:55 ]
And that’s the bottom line cause Stone Cold said so
Nou, € 30.000 voor alle maatregelen, dan zul je wel A+ hebben. Je zit al dicht tegen A aan, dus met een paar maatregelen lijkt me dat wel te halen.Anoniem: 78739 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:41:
Daardoor hebben we 'slechts' een B. Volgens de simulatie op de site van de overheid was het net een A (80)
[Afbeelding]
Als we er nog 30.000 euro tegenaan gooien kunnen we een A hebben:
Signatures zijn voor boomers.
Lijkt me opzich wel goed als dit negatief aangerekend wordt in een energielabel. Het is prima om verwarming uit te zetten als je die verwarming niet nodig hebt. Maar helemaal geen verwarming aanwezig, dat kan leiden tot COP1 verwarming als mensen die ruimtes toch gaan gebruiken.Maasluip schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:54:
• In 35% van de woning is geen verwarmingsinstallatie aanwezig. Ja en? Wat je niet verwarmd geef je ook geen energie aan uit. Dus een huis zonder verwarming kan nooit een A-label krijgen of zo? Moet je onnodig geld uitgeven om ruimtes die je niet wil verwarmen... niet te verwarmen?
Een onverwarmde hal of bijkeuken lijkt me niet ongehoord. Het voelt wat betuttelend als je daar dan voor de energielabel-bühne een radiatortje moet ophangen.phicoh schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:15:
[...]
Lijkt me opzich wel goed als dit negatief aangerekend wordt in een energielabel. Het is prima om verwarming uit te zetten als je die verwarming niet nodig hebt. Maar helemaal geen verwarming aanwezig, dat kan leiden tot COP1 verwarming als mensen die ruimtes toch gaan gebruiken.
Is idd voor A+, met extra dak- en vloerisolatie komen we aan A.Maasluip schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:54:
[...]
Nou, € 30.000 voor alle maatregelen, dan zul je wel A+ hebben. Je zit al dicht tegen A aan, dus met een paar maatregelen lijkt me dat wel te halen.
[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 13-01-2024 15:23 ]
Dus negatief aangerekend voor iets dat misschien gaat gebeuren?phicoh schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:15:
[...]
Lijkt me opzich wel goed als dit negatief aangerekend wordt in een energielabel. Het is prima om verwarming uit te zetten als je die verwarming niet nodig hebt. Maar helemaal geen verwarming aanwezig, dat kan leiden tot COP1 verwarming als mensen die ruimtes toch gaan gebruiken.
Dat hangt dan af van de attitude van de bewoners en niet van het gebouw an sich.phicoh schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:15:
[...]
Dat klopt. Ze zijn alleen interessant op het moment dat je je woning wil verkopen, want een beter certificaat maakt je woning gewoon meer waard.IvoB2 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 15:44:
Wordt je als bewoner nu echt gelukkiger van omdat je woning certificaat x of y heeft?
Mijn woning heeft nul certificaat en daardoor gaat ze niet meer of minder verbruiken noch wordt ze er meer of minder duurzaam van.
Die certificaten zijn idd een grap (behalve voor diegenen die ze mogen uitdelen en de kost daarvoor innen) en nog eens afhankelijk van wie ze opstelt en met welk been deze persoon die bewuste dag uit bed is gestapt.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Dat hangt van de situatie af en hoe graag de kandidaat koper de woning wil en of de verkoper al dan niet onder druk staat om te verkopen.Andrehj schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 16:30:
[...]
Dat klopt. Ze zijn alleen interessant op het moment dat je je woning wil verkopen, want een beter certificaat maakt je woning gewoon meer waard.
[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 13-01-2024 16:41 ]
[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 13-01-2024 16:42 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Dat klopt in Nederland sinds dit jaar in ieder geval niet (meer), want voor een hoger label mag je een hogere hypotheek afsluiten, waarbij het verschil oploopt van 0 bij label E tot € 50.000 bij A++++ met garantie (wordt daar NHG bedoeld?). Zie https://www.nibud.nl/nieu...oogte-maximale-hypotheek/IvoB2 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 16:37:
Maar tussen een B en een A/A+ is er geen enkel verschil voor de koper want het is wat het is en geen verplichting verbonden om wat dan ook te doen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 13-01-2024 16:57 ]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Niet geheel mee eens. Ja, natuurlijk hangt het praktijkverbruik af van hoe de bewoners met het pand omgaan. Maar het certificaat is een standaardisatie om panden onderling te kunnen vergelijken.IvoB2 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 15:49:
[...]
Dat hangt dan af van de attitude van de bewoners en niet van het gebouw an sich.
Of ga je het certivicaat dan ook laten afhangen van hoe warm de CV kan opgestookt worden (max. 19°C is duurzamer dan bv. max. 25°C, te correct berekende WP kan op koudere dagen aanleiding geven tot bijverwarmen met COP1, en laten we dan vooral de saldering vlug afschaffen want zou dat ook niet tot COP1 misbruiken kunnen leiden (in Vlaanderen)?
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Maar pas bij voorgenomen verkoop gaat dat tellen.Andrehj schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 16:45:
[...]
Dat klopt in Nederland sinds dit jaar in ieder geval niet (meer), want voor een hoger label mag je een hogere hypotheek afsluiten, waarbij het verschil oploopt van 0 bij label E tot € 50.000 bij A++++ met garantie (wordt daar NHG bedoeld?). Zie https://www.nibud.nl/nieu...oogte-maximale-hypotheek/
Een hoger label heeft dus ook bij zuinige huizen echt zin.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Dat dus ook, al zou ik niet weten wat ik nog moet doen..Ivow85 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 18:54:
[...]
Maar pas bij voorgenomen verkoop gaat dat tellen.
Wanneer je geen verkoopplannen hebt binnen nu en 2 jaar ofzo, heeft het actualiseren van het energielabel niet echt zin. Want over een aantal jaren voldoet een label wat je vandaag aanvraagt waarschijnlijk toch ook niet meer helemaal. Want je hebt over 10 jaar misschien extra zonnepanelen, een andere warmtebron of een aantal ramen vervangen.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 13-01-2024 19:11 ]
Geen idee ik vond 150 euro niet echt El-cheapo...dunklefaser schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:09:
@Ronald.42 Je meet de VOC en de fijnstof toch niet met zo'n el-cheapo chinese meuk?
(Kan je misschien voor de Lotto-getallen gebruiken?) - CO2 hebben ze wel goed geschreven.
[Afbeelding]
[ Voor 8% gewijzigd door Ronald.42 op 13-01-2024 19:17 ]
Ik had ook niet echt slechte info gevonden over dat apparaat maar je weet het tegenwoordig nooit.dunklefaser schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:48:
@Ronald.42 Lijkt volgens de beschrijving op de .eu website iig een betrouwbare CO2 sensor te bevatten (NDIR-type van sensirion)
[ Voor 13% gewijzigd door dunklefaser op 13-01-2024 20:04 ]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq