Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Wozmro schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:31:
[...]

Jep. En netkosten zijn zo goed als vaste kosten dus die blijf je gewoon volle pot betalen zolang je een netaansluiting hebt.

Kort samengevat: eigen zonnepanelen zijn vooral nuttig om belastingen te besparen. Ik vraag mij af hoe lang de politiek nog daarmee akkoord zal gaan.
Je weet uiteraard niet hoe dat in de tijd evolueert.
Hier in Vlaanderen betaal je (afhankelijk van het energiecontract) geen vaste kosten voor de levering.
En de netkosten zijn deels variabel (per afgenomen kWh dus dat heb je als afnemer ook (deels) in de hand) en deels vast (forfaitair capaciteitstarief). Men men is nu al aan het nadenken om het capaciteitstarief ook dynamisch te maken volgens vraag en aanbod.

Wanneer je PV installatie is afgestemd op je verbruik en je hebt eigen opslag is eigen opwek het hele jaar nuttig. Weliswaar de ene maand al meer dan de andere maar een maand met nul kWh opwek heb ik de laatste 12 jaar nog niet meegemaakt.
En met de huidige (en deze voor 2024) teruglevertarieven financier ik met de overproductie tussen half februari en half november ruimschoots de afname tijdens december en januari plus de totale netkosten. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Gouwe ouwe weer even terughalen op de vrijdagavond

TERUGLEVEREN TE DUUR:
Erik (58) moet elke dag 12 uur föhnen om de stroom van zijn zonnepanelen op te maken

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JXuaNCm.png

https://nieuwspaal.nl/eri...zonnepanelen-op-te-maken/

origineel is wel ouder dan augustus 2023 volgens mij

[ Voor 11% gewijzigd door JDx op 29-12-2023 18:50 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ik zou overigens ook niet weten wat ik met mijn zomer stroom moet, wek tot 17kWh op, op een zonnige dag en gebruik maximaal 3kWh, heb een kleine koelkast, geen aparte diepvries en de wasmachine draait eens in de week, heb geen droger, geen auto, geen zwembad. Koelen met de airco kost een keer 1kWh ofzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Gewoon afschakelen, je panelen gaan er niet kapot van ofzo.

Wat dat betreft is het net als met pannenlappen breien, als niemand ze wil hebben, stop met breien.

[ Voor 46% gewijzigd door Dreamvoid op 29-12-2023 19:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14:46
Wikipedia: Viking Link

En vandaag is de Vikinglink opgestart.

Tot 1400MW transport tussen VK en Denemarken.

En er zitten nog redelijk wat projecten voor Europese interconnecties in de planning.

Deze kabels zullen een serieuze invloed hebben op de stroomprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:50
Waar wij als consument waarschijnlijk alleen in negatieve zin iets van zulken gaan merken.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:13

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Komt er een renaissance van zonnecollectoren
i.c.m. echte warmtebatterijen op basis van TCES (bijvoorbeeld borax)?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
murphsy schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:01:
Als je op mindergas je meterstanden invult, houdt hij dan bij ‘laatste 365 dagen’ rekening ermee dat wij nog maar~45 dagen invoeren?

Ben eigenlijk wel benieuwd naar ons verbruik in m3/graaddag over de afgelopen anderhalf maand.

Is er eigenlijk iets te zeggen over een streefgetal qua m3/graaddag om op full electric te gaan?

Last but not least; dit loopt er nu bij ons:

- offerte aanvraag na-isolatie platte daken (erker en uitbouwen ~22m2)
- offerte extra zonnepanelen (2 op het hoofddak, 4 op een ~60% verwacht rendement dak). Ongeveer €4k
- offerte all electric Atag
- offerte hybrid Intergas

Heel benieuwd naar de vervolgstappen. Vergeleken met ons vorige, 1928, huis is deze 1998-er al heel comfortabel.
FF in de administratie duiken en je eindafrekeningen van voorgaande jaren invoeren zodat je wat historische gegevens hebt om mee te vergelijken.

Je kan het berekende gasverbruik per graaddag van die 45 dagen zien door die periode in de periodevergelijker in te voeren, desnoods vergelijk je deze met 2023 en zo rolt er toch je gasverbruik per graaddag uit over die 1,5 maand (en dus niet vewerkt over een heel jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-06 06:42
dunklefaser schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 19:52:
Komt er een renaissance van zonnecollectoren
i.c.m. echte warmtebatterijen op basis van TCES (bijvoorbeeld borax)?
Als we een stabiel overschot is van energie in de zomer zal vast iemand er wat nuttigs mee bedenken. Heat battery klinkt wel echt goed maar moet ook voor de gemiddelde Nederlander praktisch zijn.
Je hebt dacht ik ook van die enorme vliegwielen die het net kunnen balanceren. Daar kan vast ook veel energie in. En dan verder natuurlijk industriële schaal waterstof voor luchtvaart en scheepvaart. Interconnecties waardoor er meer verkocht kan worden aan andere landen.
Vooralsnog is slechts 17% van alle energie in NL duurzaam dus we zijn er echt nog lang lang lang niet helaas.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@wheli Alle kleine beetjes helpen - in dit opzicht is de warmtebatterij een relatief klein beestje
in de door jouw genoemde rij en sowieso niet vergelijkbaar met waterstof en helemaal niet met de functie van vliegwielen.
Voor zover ik dit kan overzien is een TCES-warmtebatterij iets op buurt/wijkniveau,
op grotere schaal misschien lastige vermogensaanpassing en zijn er waarschijnlijk teveel distributieverliezen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

wheli schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 20:14:
[...]

Als we een stabiel overschot is van energie in de zomer zal vast iemand er wat nuttigs mee bedenken. Heat battery klinkt wel echt goed maar moet ook voor de gemiddelde Nederlander praktisch zijn.
Je hebt dacht ik ook van die enorme vliegwielen die het net kunnen balanceren. Daar kan vast ook veel energie in. En dan verder natuurlijk industriële schaal waterstof voor luchtvaart en scheepvaart. Interconnecties waardoor er meer verkocht kan worden aan andere landen.
Vooralsnog is slechts 17% van alle energie in NL duurzaam dus we zijn er echt nog lang lang lang niet helaas.
Jammer dat minen niet meer rendabel is, in de eerste jaren dat ik een fatsoenlijke GPU had stond mijn miner de hele dag aan op de zonnepanelen, had die kaart er in 6 maanden uit. Misschien komt er weer zoiets, er komt altijd wel weer iets nieuws. Change is scary but also fun! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Hoe legaal is het eigenlijk om je buren aan te sluiten via een metertje, dat ze overdag hun wasmachine e.d. kunnen draaien op jouw stroom tegen wat cash?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
JDx schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 20:31:
Hoe legaal is het eigenlijk om je buren aan te sluiten via een metertje, dat ze overdag hun wasmachine e.d. kunnen draaien op jouw stroom tegen wat cash?
Het hangt af van hoe je her organiseert. De overheid stimuleert het opzetten van energie hubs en niemand belet je om een verlengkabel met kWh meter naar de buren te trekken lijkt me. Maar een vaste aansluiting mag volgens mij niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
JDx schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 20:31:
En hoeveel caxh zou je dan vragen aan je buren wanneer je overproductie weinig tot niets waard is?
Waarom zou de buur jou meer betalen dan jij al krijgt door te salderen?

In Vlaanderen is een lijntje tot bij de buren legaal zolang je geen gebruik maakt van het openbaar domein.
Je kan zelfs over het net "energiedelen" met wie dan ook (tenminste als je een gegadigde vindt) maar ook dat is vooralsnog geen succes (de ontvanger betaalt de volle pot heffingen bovenop de fee die de producent eventueel vraagt en de leverancier van de producent vraagt doorgaans een hogere bijdrage wanneer je over het net wil delen).

Persoonlijk zou ik er dan al eerder aan denken de laadpaal open te stellen voor de buren maar dat schiet in de wijk ook niet meer op want de indiviudele laadpalen en panelen op eigen dak schieten hier de laatste tijd als paddenstoelen uit de grond (en dat wil al wat zeggen bij dit vochtige weer :+ ).

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 29-12-2023 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Je merkt dat het steeds moeilijker wordt om investeringen te verantwoorden puur in functie van de energieprijs.

Dit level is bijna uitgespeeld.

Op naar het volgende: grondstoffen en de volledig circulaire economie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:49

Termy

valt er nog wat te fragge?

Er zal vast een piek in aantal uren negatieve prijzen komen want op enig moment is de business case gunstig voor partijen die op zulke momenten zoveel mogelijk stroom gaan gebruiken en dan zal er, samen met 'gewoon' opslag, nooit een reden meer zijn om de prijs negatief te maken. Sowieso is het alleen negatief vanwege producenten die niet uit kunnen of hoeven en dat gaat ook vanzelf weg.

@Wozmro Next level is wmb (gegarandeerde) bandbreedte inkopen ipv volume. Dus geen kosten voor kWh maar voor kW. Daarmee volgt ongetwijfeld dat wat jij zei aangezien recyclen slechts een kwestie van kosten is.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Gramser schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 19:10:
Waar wij als consument waarschijnlijk alleen in negatieve zin iets van zulken gaan merken.. :+
De fysieke en administratieve koppeling van markten in Europa heeft de afgelopen 15 jaar de consument juist veel opgeleverd. We betalen minder dan dat als we nog in de markt van 2000 zaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:43
Termy schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 22:12:
Er zal vast een piek in aantal uren negatieve prijzen komen want op enig moment is de business case gunstig voor partijen die op zulke momenten zoveel mogelijk stroom gaan gebruiken en dan zal er, samen met 'gewoon' opslag, nooit een reden meer zijn om de prijs negatief te maken. Sowieso is het alleen negatief vanwege producenten die niet uit kunnen of hoeven en dat gaat ook vanzelf weg.
Er zal inderdaad wel een soort van maximum zijn aan de hoeveelheid uren met nul/negatieve prijs.

Want vanaf een bepaald aantal uren met gratis stroom komen er business cases om die gratis stroom op welke manier dan ook nuttig in te zetten. Verschuiven van productie in de industrie, waterstofproductie, opslag voor later gebruik in welke vorm dan ook...

Daarnaast zal een toename aan negatieve prijzen er ook simpelweg voor zorgen dat producenten hun installatie (automatisch) gaan afschakelen. Waardoor prijzen nooit niet heel ver het negatieve in zullen duiken. PV bijvoorbeeld is heel makkelijk schakelbaar.

Voor thuis zou je dat ook eenvoudig kunnen doen. 2-3 paneeltjes op micro omvormers apart aansluiten die je altijd laat draaien (voor koelkast, airco etc) en de rest van je PV gewoon via een relais uitschakelen bij negatieve energieprijzen. Technisch ontzettend makkelijk te realiseren.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Het kan nog eleganter door met een meetspoel in je zekeringkast continue je eigen verbruik te meten en je omvormer gewoon het vermogen te laten produceren wat je zelf nodig hebt.

En niets meer terugleveren tenzij de prijs positief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:55

Zenix

BOE!

JDx schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 20:29:
[...]

Jammer dat minen niet meer rendabel is, in de eerste jaren dat ik een fatsoenlijke GPU had stond mijn miner de hele dag aan op de zonnepanelen, had die kaart er in 6 maanden uit. Misschien komt er weer zoiets, er komt altijd wel weer iets nieuws. Change is scary but also fun! :+
Als ik thuis werk, dan laat ik mijn desktop pc overdag ook minen in het kantoor als ik het koud heb. Een COP1 verwarming die nog wat rendement heeft :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:26

pietje63

RTFM

IvoB2 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:33:
[...]
Beneden stoken voorkomt ook niet dat je daarboven moet stoken.
Wanneer er daarboven niet verwarmd moet worden is het puur verlies en wanneer wel stook je beneden gewoon harder voor beneden en boven.
Natuurlijk stook je beneden dan harder dan wanneer je verdiepingsvloer geïsoleerd was, maar ik bedoelde meer het alternatief is verdiepingsvloer isoleren en boven verwarming (zacht) aan. Dan is de winst minimaal. Eea hangt wmb vooral af van wat je als buitenschil hanteert

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Termy schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 22:12:
...

@Wozmro Next level is wmb (gegarandeerde) bandbreedte inkopen ipv volume. Dus geen kosten voor kWh maar voor kW. Daarmee volgt ongetwijfeld dat wat jij zei aangezien recyclen slechts een kwestie van kosten is.
Zakelijke gebruikers kopen al bandbreedte in. De reden dat 'het het' vol is in Nederland heeft daar ook mee te maken. De gebruiker die een x aantal kW bandbreedte betaald heeft recht op dat vermogen, ook als hij het niet gebruikt. Netbeheerders willen het graag een soort "use it or lose it" artikel toevoegen in de energie wet, want nu is juridisch gezien het net vol, terwijl dit soms maar voor 50% gebruikt wordt.
Een bedrijf koopt de bandbreedte immers op worst case scenario in, tenzij het natuurlijk goedkoper is om de installatie uit te doen i.p.v. extreme bandbreedte in te kopen. Zeker nu industriële warmtepompen meer en meer gebruikt werden worden de pieken groter en groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ook particulieren betalen voor capaciteit - je hebt een x Ampere aansluiting, en daar betaal je voor. Wil je meer capaciteit, betaal je meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
pietje63 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 08:47:
[...]

Natuurlijk stook je beneden dan harder dan wanneer je verdiepingsvloer geïsoleerd was, maar ik bedoelde meer het alternatief is verdiepingsvloer isoleren en boven verwarming (zacht) aan. Dan is de winst minimaal. Eea hangt wmb vooral af van wat je als buitenschil hanteert
Hangt er dan weer vanaf waarvoor je boven het gelijkvloers gebruikt.
Wanneer dat geen permanente leefruimtes omvat kan je net zo goed je plafond of de vloer zeer goed isoleren en boven niet verwarmen. Toch indien buitenschil, ramen en dak voldoende geïsoleerd zijn.

Ik heb dan wel alles gelijkvloers maar hier gaat er ook warmte van de leefruimte naar de rest van de woning waar er niet permanent verwarmd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dreamvoid schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 09:11:
Ook particulieren betalen voor capaciteit - je hebt een x Ampere aansluiting, en daar betaal je voor. Wil je meer capaciteit, betaal je meer.
Maar wie forfaitair sowieso betaalt voor extra vermogen zal dat doorgaans ook willen gebruiken. Zo zit de doorsnee mens nu eenmaal in elkaar. :)
Dan lijkt me een systeem van betalen volgens verbruik en volgens vermogen meer toekomstgericht. Want dan willen mensen daarop besparen omdat het kan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Tehh schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 09:07:
[...]

Zakelijke gebruikers kopen al bandbreedte in. De reden dat 'het het' vol is in Nederland heeft daar ook mee te maken. De gebruiker die een x aantal kW bandbreedte betaald heeft recht op dat vermogen, ook als hij het niet gebruikt. Netbeheerders willen het graag een soort "use it or lose it" artikel toevoegen in de energie wet, want nu is juridisch gezien het net vol, terwijl dit soms maar voor 50% gebruikt wordt.
Een bedrijf koopt de bandbreedte immers op worst case scenario in, tenzij het natuurlijk goedkoper is om de installatie uit te doen i.p.v. extreme bandbreedte in te kopen. Zeker nu industriële warmtepompen meer en meer gebruikt werden worden de pieken groter en groter.
Dat snap ik. Hier moet duidelijk iets aan veranderen. Misschien ook dynamisch qua beprijzing? Hoe dan ook zal in de nabije toekomst alle stroom tegen 0 marginale kosten geproduceerd worden dus moet de businesscase veranderen voor producenten. Bandbreedte verkopen lijkt me logisch. Het net balanceren zou ook geen probleem moeten zijn met levering op afroep (batterijen) en partijen die afname op afroep als hoofdfunctie hebben (batterijen+waterstof+?).

Wmb zitten we in de fase dat we als consument alleen maar achterover hoeven te leunen en de transitie te aanschouwen ;). Wel verstandiger om er aan mee te werken, uiteraard. Dat levert tenslotte ook gewoon geld op (warmtepomp, EV). Ik ben meer benieuwd welke nieuwe economische activiteiten er ontstaan dan of we over kunnen naar 100% niet-fossiel. Dat laatste is ondertussen al een voldongen feit.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Termy schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 09:47:
[...]
Wmb zitten we in de fase dat we als consument alleen maar achterover hoeven te leunen en de transitie te aanschouwen ;). Wel verstandiger om er aan mee te werken, uiteraard. Dat levert tenslotte ook gewoon geld op (warmtepomp, EV). Ik ben meer benieuwd welke nieuwe economische activiteiten er ontstaan dan of we over kunnen naar 100% niet-fossiel. Dat laatste is ondertussen al een voldongen feit.
Hoogtijd dat je eens uit de eigen bubbel komt hoor. :? 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:43
Dreamvoid schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 09:11:
Niet helemaal.

Bij een kleinverbruikers aansluiting wordt het aansluitvermogen niet gegarandeerd voor continue gebruik. De kabels in de straat en de wijk-trafo kunnen de optelsom van alle aansluitingen (bij lange na) niet aan. Er wordt een hele flinke gelijktijdigheidsfactor toegepast op kleinverbruikers aansluitingen.
Een standaard 1-fase 35A aansluiting kan ongeveer 8kW leveren. Maar het net gaat uit van gemiddeld verbruik van zo'n 1,5kW per huisaansluiting.

Bij grootverbruikers is het vermogen wel gegarandeerd.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Dat is nu ook zo - je betaalt zowel voor capaciteit als voor verbruik. Dat geldt voor consumenten en bedrijven, groot en klein.

Grootverbruikers kunnen overigens ook afgeschakeld worden bij capaciteitsproblemen.

[ Voor 25% gewijzigd door Dreamvoid op 30-12-2023 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:20
JDx schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 18:46:
Gouwe ouwe weer even terughalen op de vrijdagavond

TERUGLEVEREN TE DUUR:
Erik (58) moet elke dag 12 uur föhnen om de stroom van zijn zonnepanelen op te maken

[Afbeelding]

https://nieuwspaal.nl/eri...zonnepanelen-op-te-maken/

origineel is wel ouder dan augustus 2023 volgens mij
Was volgens mij ook een echt nieuwsitem over mensen die zoveel mogelijk probeerden te verbruiken tijdens de negatieve periode. Echt heel veel tijd en moeite om van alles aan te zetten. "En, wat heeft het nu opgeleverd? Ehm, 1 euro of zo." :D (iets in die geest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

IvoB2 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 09:50:
[...]

Hoogtijd dat je eens uit de eigen bubbel komt hoor. :? 8)7
Want? Misschien even wat argumenten geven ipv trollen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Een troll is een soort mythologisch fossiel, leeft waarschijnlijk ondergronds of in een plaggenhut
en verbrandt vermoedelijk turf, bruinkool o.i.d..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Termy schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:42:
[...]

Want? Misschien even wat argumenten geven ipv trollen.
Ach laat al maar.
Wanneer iemand het op basis van de dagdagelijkse praktijk niet eens met jouw veronderstellingen (wat meer was het niet dus al zeker geen onderbouwde argumentatie) dat onmiddellijk als een aanleiding aangrijpen om beginnen te schelden is iedere verdere discussie zinloos. ;w

Iedereen met een beetje nuchter verstand en met de twee voeten op de grond weet en ziet dat 100% fossielvrij nog lang geen voldongen feiten zijn.
Dat de naakte stroomprijs gedurende enkele uren per jaar op of onder nul zit betekent helemaal niet dat consumenten nu genoegzaam achterover kunnen leunen en dat we op het punt zijn waar we al jaren geleden hadden moeten zijn. Verre van zelfs.

[ Voor 29% gewijzigd door IvoB2 op 30-12-2023 15:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:20
IvoB2 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 15:02:
[...]

Ach laat al maar.
Wanneer iemand het op basis van de dagdagelijkse praktijk niet eens met jouw veronderstellingen (wat meer was het niet dus al zeker geen onderbouwde argumentatie) dat onmiddellijk als een aanleiding aangrijpen om beginnen te schelden is iedere verdere discussie zinloos. ;w

Iedereen met een beetje nuchter verstand en met de twee voeten op de grond weet en ziet dat 100% fossielvrij nog lang geen voldongen feiten zijn.
Dat de naakte stroomprijs gedurende enkele uren per jaar op of onder nul zit betekent helemaal niet dat consumenten nu genoegzaam achterover kunnen leunen en dat we op het punt zijn waar we al jaren geleden hadden moeten zijn. Verre van zelfs.
Wat @Termy zou kunnen bedoelen, is dat het op steeds groter vlak duidelijker wordt dat fossievrij geen idealistisch praatje is, maar ook gewoon knaken oplevert. Ja, er moet aan gewerkt (blijven) worden, maar het draagvlak groeit, zowel bij consumenten als de industrie. Zij die niet (durven te) overstappen zullen meer achterop raken.

Zelfs nu nog niet alles perfect is, geeft een eenvoudig economisch rekensommetje al snel het voordeel van duurzaam door.

Zelfde als met consumenten die nu niet meer aan de PV willen - die lopen op den duur achteraan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Klopt helemaal maar dat is iets totaal anders dan ie schreef.

Ik heb trouwens als sinds 2011 PV, rij al sinds 2019 BEV (de derde is besteld en hopelijk onderweg), heb eigen opslag en ben los van gas en e-salderen en betaal al 12 jaar geen huishoudelijke energierekening meer en dat levert idd al al die jaren extra geld op ipv geld te kosten.
Maar ik besef wel dat zelfs tot op heden dit een minderheid is en dusdanig de wereld om je heen alles behalve fossielvrij in te richten is. Daar kan je idd best naar blijven streven maar daar zijn we nog lang niet.

Dat is gewoon de realiteit die iedereen die al eens buiten de eigen kring onder de mensen komt iedere dag kan vaststellen.
Het is me dus een volkomen raadsel wat dit met trollen te maken heeft. :-( :?

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 30-12-2023 17:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy

Termy

@IvoB2 Zwartoog begreep anders precies wat ik bedoel. Wat niet heel gek is want dat was wat ik schreef. Natuurlijk is het niet al NU 100% fossielvrij, vandaar dat ik spreek over "transitie", "meewerken aan" en "overkunnen naar" en een ;) gebruikte.

Grappig wel, dat je op de tenen getrapt bent door je post als "trollen" te bestempelen terwijl jouw reactie waarin je me beschuldigt van in een bubbel te leven en gestoord te zijn (zie je emoticons) schijnbaar perfect normaal is. Ik noem het trollen omdat je ogenschijnlijk bewust ervoor koos totaal te missen wat ik schreef en me daarom voor gek te zetten. Maar misschien had ik je te hoog zitten en snapte je het gewoon echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Dreamvoid schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:42:
Dat is nu ook zo - je betaalt zowel voor capaciteit als voor verbruik. Dat geldt voor consumenten en bedrijven, groot en klein.

Grootverbruikers kunnen overigens ook afgeschakeld worden bij capaciteitsproblemen.
Gelukkig kan een grootverbruiker niet zomaar afgeschakeld worden bij capaciteitsproblemen zeg. Ik werk bij een redelijke grootverbruiker qua energie, als 'ze' (wie?) besluiten dat er een capaciteitsprobleem zou zijn en wij worden afgeschakeld dan kost dat tienduizenden euro's per uur.
Een zakelijke grootverbruiker heeft op zijn factuur een regel staan "Gecontracteerd transportvermogen", daar wordt fors voor betaald en dat is een recht. Een wolkloze, windstille dag in heel Europa o.i.d. is dan echt geen reden om afgeschakeld te worden. Een netbeheerder kan dat sowieso niet besluiten, die zorgt maar dat hij het regelt. Overheden kunnen dat pas als je het over serieuze oorlogsdreiging ofzo hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:21
Tehh schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 20:22:
[...]

Gelukkig kan een grootverbruiker niet zomaar afgeschakeld worden bij capaciteitsproblemen zeg. Ik werk bij een redelijke grootverbruiker qua energie, als 'ze' (wie?) besluiten dat er een capaciteitsprobleem zou zijn en wij worden afgeschakeld dan kost dat tienduizenden euro's per uur.
Een zakelijke grootverbruiker heeft op zijn factuur een regel staan "Gecontracteerd transportvermogen", daar wordt fors voor betaald en dat is een recht. Een wolkloze, windstille dag in heel Europa o.i.d. is dan echt geen reden om afgeschakeld te worden. Een netbeheerder kan dat sowieso niet besluiten, die zorgt maar dat hij het regelt. Overheden kunnen dat pas als je het over serieuze oorlogsdreiging ofzo hebt.
Je omschrijft mooi oud denken. ‘Dit is mijn statische recht waar ik voor betaal en daar blijft iedereen vanaf en de netbeheerder regelt het maar’ zo werkt het niet meer. Uiteindelijk moet er als maatschappij een transitie door, 🚪 nckusief zakelijke grootgebruikers.

Wat je eigenlijk (in nieuwer denken) zegt is: De prijs om af te schakelen is dus iets meer dan ‘tienduizenden per uur’

maar als je het kan plannen dsnnis het mischien wel goedkoper, dan plan je onderhoud dat toch moet in een periode waarin je betaald krijgt om niets te gebruiken, zo wordt dynamiek een business case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Termy schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 09:47:
[...]

Wmb zitten we in de fase dat we als consument alleen maar achterover hoeven te leunen en de transitie te aanschouwen ;).Wel verstandiger om er aan mee te werken, uiteraard. Dat levert tenslotte ook gewoon geld op (warmtepomp, EV). Ik ben meer benieuwd welke nieuwe economische activiteiten er ontstaan dan of we over kunnen naar 100% niet-fossiel. Dat laatste is ondertussen al een voldongen feit.
Er zijn heel veel mensen die vanuit idealistisch oogpunt de transitie in gang gezet hebben. Daar ben ik erg blij mee en dankbaar voor. @IvoB2

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

joezzt schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 23:12:
[...]

Er zijn heel veel mensen die vanuit idealistisch oogpunt de transitie in gang gezet hebben. Daar ben ik erg blij mee en dankbaar voor. @IvoB2
Tja, wie hebben dat gedaan? De paar consumenten? Overheden die het stimuleren? Bedrijven die de prijs naar beneden gedreven hebben? Uiteindelijk komt deze transitie er alleen vanwege de voordelen, waarvan de belangrijkste geld is. Een cynisch persoon zou de Chinese overheid of gedwongen arbeid aldaar danken voor het rendabel maken van PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:51
Ik zag gisteren een kunstijsbaan (buiten) naast een binnenzwembad. De ijsbaan had zijn eigen installatie. Zou de energie die onttrokken wordt van de ijsbaan gebruikt kunnen worden voor verwarming van het zwembad. Zo ja, wat voor rendement is haalbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Waarschijnlijk wel.

Maar om daarvan het financiële en koeltechnische rendement van te berekenen..

Ik heb er geen verstand van maar ik denk dat een ijsbaan in verhouding tot een zwembad maar weinig watermassa bevat en dat een ijsbaan koelen ook ergens zijn parameters heeft waar je binnen moet blijven om 'mooi ijs' te verkrijgen. Je kan een ijsbaan niet blijven afkoelen om voldoende warmte te krijgen voor het zwembad denk.

Maar het idee en denkwijze vind ik heel goed. We moeten nog veel meer zoeken naar mogelijkheden om verschillende nuttige/leuke functies met elkaar te koppelen en zo het grote plaatje efficiënter maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Joris748 schreef op zondag 31 december 2023 @ 09:30:
Ik zag gisteren een kunstijsbaan (buiten) naast een binnenzwembad. De ijsbaan had zijn eigen installatie. Zou de energie die onttrokken wordt van de ijsbaan gebruikt kunnen worden voor verwarming van het zwembad. Zo ja, wat voor rendement is haalbaar?
Vergelijkbaar met verwarmen bij aardige vorst lijkt me. Het temperatuurverschil zal iets van 30 graden zijn? Ongeveer 25-28 voor het zwembad en -5 of zo voor de ijsbaan. Zou beter moeten zijn dan gas stoken voor het zwembad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Joris748 schreef op zondag 31 december 2023 @ 09:30:
Bij De Scheg in Deventer doen ze dat

https://www.rctgelderland...k-maar-ook-veel-opwekken/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Ik herinner mij dat ik voor het werk eens in een supermarkt was waar de restwarmte van de koelcellen gebruikt werd om de winkelruimte te verwarmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
overhyped schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 22:19:
[...]

Je omschrijft mooi oud denken. ‘Dit is mijn statische recht waar ik voor betaal en daar blijft iedereen vanaf en de netbeheerder regelt het maar’ zo werkt het niet meer. Uiteindelijk moet er als maatschappij een transitie door, 🚪 nckusief zakelijke grootgebruikers.

Wat je eigenlijk (in nieuwer denken) zegt is: De prijs om af te schakelen is dus iets meer dan ‘tienduizenden per uur’

maar als je het kan plannen dsnnis het mischien wel goedkoper, dan plan je onderhoud dat toch moet in een periode waarin je betaald krijgt om niets te gebruiken, zo wordt dynamiek een business case.
Oud denken? Persoonlijk kan ik het met je eens zijn, maar dat is niet hoe het Nederlandse recht werkt.

Dat geeft m.i. dan ook gelijk een van de grotere knelpunten aan waar netbeheerders erg druk mee zijn. Bestaande contracten kunnen niet zomaar gewijzigd worden, wat wel kan is dat de netbeheerders een actieve samenwerking aangaan met grootverbruikers om flexibiliteit te creëren. Wij zijn door de netbeheerder bijvoorbeeld benaderd met de businesscase:
'Oké, jullie hebben dus xx MW aansluitvermogen, kunnen jullie op commando ook xx MW extra aan het net onttrekken om dit op commando te ontlasten?'
Dat omdenken werkt veel beter dan proberen het Nederlands recht om te bouwen. Want wij betalen tonnen per maand voor de garantie op een bepaald vermogen, als dan nu opeens gezegd wordt; 'tjah, dit is oud denken, zo werkt het niet meer' dan volgen er natuurlijk rechtszaken en claims en ben je echt jaren verder. Contractvrijheid is een groot goed in Nederland, dat kan je niet eenzijdig wijzigen omdat we een transitie door moeten. Dat is een utopie. Marktwerking daarentegen werkt wél. Als wij op commando het net kunnen ontlasten dan is de netbeheerder bereid ons daarvoor te betalen, op die manier ontstaat wel flexibiliteit om méér duurzame energie op te wekken bijvoorbeeld.

En natuurlijk, als je het kan plannen is het goedkoper. Maar tot op zekere hoogte. Onze onderhoudsweken kennen weken aan voorbereiding, zó lang van te voren kan je niet inplannen of er sprake is van overbelasting. Wel hebben we bijvoorbeeld ná een onderhoudsweek een piek in het vermogen zitten i.v.m. opstarten systemen en opwarmen wat proceswater, je kan wel proberen te plannen om dat midden overdag of juist 's nachts te doen. Maar zoals altijd in een fabriek, zeker met een onderhoudsweek, de planning kan meevallen of tegenzitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

Wozmro schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:46:
Ik herinner mij dat ik voor het werk eens in een supermarkt was waar de restwarmte van de koelcellen gebruikt werd om de winkelruimte te verwarmen.
Dat gaat toch vanzelf, tenzij je de restwarmte bewust naar buiten leidt?

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Tehh schreef op zondag 31 december 2023 @ 11:05:
[...]

Oud denken? Persoonlijk kan ik het met je eens zijn, maar dat is niet hoe het Nederlandse recht werkt.

Dat geeft m.i. dan ook gelijk een van de grotere knelpunten aan waar netbeheerders erg druk mee zijn. Bestaande contracten kunnen niet zomaar gewijzigd worden, wat wel kan is dat de netbeheerders een actieve samenwerking aangaan met grootverbruikers om flexibiliteit te creëren. Wij zijn door de netbeheerder bijvoorbeeld benaderd met de businesscase:
'Oké, jullie hebben dus xx MW aansluitvermogen, kunnen jullie op commando ook xx MW extra aan het net onttrekken om dit op commando te ontlasten?'
Dat omdenken werkt veel beter dan proberen het Nederlands recht om te bouwen. Want wij betalen tonnen per maand voor de garantie op een bepaald vermogen, als dan nu opeens gezegd wordt; 'tjah, dit is oud denken, zo werkt het niet meer' dan volgen er natuurlijk rechtszaken en claims en ben je echt jaren verder. Contractvrijheid is een groot goed in Nederland, dat kan je niet eenzijdig wijzigen omdat we een transitie door moeten. Dat is een utopie. Marktwerking daarentegen werkt wél. Als wij op commando het net kunnen ontlasten dan is de netbeheerder bereid ons daarvoor te betalen, op die manier ontstaat wel flexibiliteit om méér duurzame energie op te wekken bijvoorbeeld.

En natuurlijk, als je het kan plannen is het goedkoper. Maar tot op zekere hoogte. Onze onderhoudsweken kennen weken aan voorbereiding, zó lang van te voren kan je niet inplannen of er sprake is van overbelasting. Wel hebben we bijvoorbeeld ná een onderhoudsweek een piek in het vermogen zitten i.v.m. opstarten systemen en opwarmen wat proceswater, je kan wel proberen te plannen om dat midden overdag of juist 's nachts te doen. Maar zoals altijd in een fabriek, zeker met een onderhoudsweek, de planning kan meevallen of tegenzitten.
Gaat de energietransitie niet juist vanwege die verworven rechten zo stroperig?

“Ik wil wel veranderen, zolang ik daar maar geen last van ervaar.”

Het is wel erg krom om op moment x niet te willen knijpen, maar op moment y wel gratis energie te willen gebruiken.

Misschien is het wel een goed idee om collectief het aansluitvermogen in stapjes te gaan knijpen: 2% per jaar en dat 10 jaar lang. Daarmee wordt een reductie behaald van 20%. Het dwingt bedrijven creatief om te gaan met het beschikbare vermogen en geeft weer wat ruimte op het elektriciteitsnet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
pietje63 schreef op zondag 31 december 2023 @ 11:25:
[...]

Dat gaat toch vanzelf, tenzij je de restwarmte bewust naar buiten leidt?
Het is/was vrij standaard om de warmte naar buiten te blazen. Juist op de momenten dat die koeling het hardste moet werken, wil je de warmte uit het pand afvoeren. Restwarmte gebruiken om in het stookseizoen te kunnen verwarmen, vraagt een complexere installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
Tehh schreef op zondag 31 december 2023 @ 11:05:
[...]

Natuurlijk kan je het niet zonder overleg van de ene op de andere dag aanpassen. Maar we moeten wel
Iets. Meer dynamiek past daar beter in dan een harde garantie op het worst case scenario.

Sowieso zijn contracten natuurlijk opzegbaar en eindig, dus stappen zullen wel gezet gaan worden. Met uiteraard de juiste business case en de juiste wetgeving er om heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 13:46
overhyped schreef op zondag 31 december 2023 @ 11:42:
[...]

Natuurlijk kan je het niet zonder overleg van de ene op de andere dag aanpassen. Maar we moeten wel
Iets. Meer dynamiek past daar beter in dan een harde garantie op het worst case scenario.

Sowieso zijn contracten natuurlijk opzegbaar en eindig, dus stappen zullen wel gezet gaan worden. Met uiteraard de juiste business case en de juiste wetgeving er om heen.
wat natuurlijk niet helpt in het hele verhaal is dat al sinds 2005 ofzo bekend was dat het net in nederland niet zwaar genoeg ging zijn, maar dat de politiek/acm/ambtenaren niet alvast wouden beginnen met verzwaren omdat de burger dan meer voor zijn aansluiting moest gaan betalen (en het hielp natuurlijk ook niet dat we toen nog dachten de netten te moeten gaan privatiseren).
Dus als er nu dan eerst geweigerd wordt je aansluiting te verzwaren en ze dan langs zouden komen met een korting op je aansluitvermogen dan zou ik wel eerst een reactie verwachten die daar niet heel meewerkend in ging zijn….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Qua dynamiek gesproken: in 2016 was er nog concreet sprake van dat een significant deel van de Vlaamse netbeheerder Fluvius zou verkocht worden aan het Chinese state grid.

Het heeft een beeld van hoe snel alles kan veranderen. Een politicus die dit vandaag zou durven voorstellen als een goed idee om te besparen staat direct op het schavot.

Gelukkig werd er toen vanuit het volk en het middenveld genoeg kabaal gemaakt dat het voorstel op de laatste knip toch nog werd afgeschoten.

Nu gaan zeggen van ze hadden beter dit of dat... is moeilijk want 10 jaar geleden was de tijdsgeest toch wel anders. Het was allemaal te duur, te lastig, te vermoeiend,... men wilde er vanaf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wheli
Tussen 2009 en 2014 zat de halve bouw duimen te draaien, ging persoonlijk failliet of liet zich omscholen.
Wat hadden we in die jaren prachtige dingen kunnen doen zoals netten verzwaren, heel veel huizen bouwen enz.
Maarja, achteraf is het makkelijk praten.

Ergens in de Himalaya is zo'n mini staatje (ik dacht Bhutan) waar volgens mij een gelukswet geldt. Alle beleid moet eerst getoetst worden of het de bevolking wel gelukkiger wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:47
murphsy schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:01:
Als je op mindergas je meterstanden invult, houdt hij dan bij ‘laatste 365 dagen’ rekening ermee dat wij nog maar~45 dagen invoeren?
Ben eigenlijk wel benieuwd naar ons verbruik in m3/graaddag over de afgelopen anderhalf maand.

Is er eigenlijk iets te zeggen over een streefgetal qua m3/graaddag om op full electric te gaan?
[...]
Of je van het gas af kunt, is niet afhankelijk van je energieverbruik per graaddag. Dat zegt alleen iets over je huis en bewoning en dat verandert niet. Het is wel afhankelijk van hoe geschikt je afgiftesysteem (radiatoren, convectoren, vloerverwarming) is voor een aanvoertemperatuur onder de 50° en van je mogelijkheden voor een alternatieve warmwatervoorziening (boilervat, warmtepompboiler of elektrische boiler).

Je kunt alvast de aanvoertemperatuur van je cv-ketel op 50° of minder zetten, je radiatoren inventariseren en kijken of daar (boosted) convectoren kunnen, hoe het huidige en toekomstige leidingverloop is, uitkijjken naar een inductiefornuis enz.

En ondertussen gewoon doorgaan met het bijhouden van je dagelijkse verbruiken en vergelijken met het aantal graaddagen op

https://www.mindergas.nl/degree_days/calculator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

Ik word vaak jaloers van mensen met laag verbruik, maar besef me ook goed dat alles relatief is.

We hebben ons huis nu 3.5 jaar.

Vorige gebruikers zaten op 4600m3
Eerste jaar (incl verbouwing) 2950m3
Tweede jaar 2500m3
Kalenderjaar 2023: 1700m3

Deels appels met peren vergelijken (weer, klein kind, hoeveelheid thuis werken, etc, wpb) maar toch erg tevreden met het resultaat

In de m3/graaddag cijfers zie je het ook terug (maar dan zijn de verschillen kleiner, uit mijn hoofd van ca 1 naar ca 0.8).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:08
pietje63 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 13:34:
Ik word vaak jaloers van mensen met laag verbruik, maar besef me ook goed dat alles relatief is.

We hebben ons huis nu 3.5 jaar.

Vorige gebruikers zaten op 4600m3
Eerste jaar (incl verbouwing) 2950m3
Tweede jaar 2500m3
Kalenderjaar 2023: 1700m3

Deels appels met peren vergelijken (weer, klein kind, hoeveelheid thuis werken, etc, wpb) maar toch erg tevreden met het resultaat

In de m3/graaddag cijfers zie je het ook terug (maar dan zijn de verschillen kleiner, uit mijn hoofd van ca 1 naar ca 0.8).
't zal geen studio van 40 m2 zijn vermoed ik zo. Voor een eerlijker vergelijk zou je eigenlijk ook nog moeten delen door de kuubs inhoud van je huis. >:)

1700 kuub is met LTV? Dan kunnen we de volgende stap ook alvast opschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:54

silverball

De wagen voor moderne mensen

Aanstaande donderdag m'n nieuwe vloer ophalen, boiler al binnen, binnenkort een afspraak maken met de vloerverwarmingsfreesfirma en een WP monoblock uitkiezen; helemaal zin in het nieuwe jaar.

Nu wel nog eens uitzoeken hoe die WP & airco rekentool van het ministerie gebruik, als ik ook maar een nummerieke waarde aanpas krijg ik in alle formulevelden #NUM! , toch maar moeten opletten bij MS Excel les.

Allemaal de beste wensen nog !

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

Oilman schreef op maandag 1 januari 2024 @ 13:37:
[...]

't zal geen studio van 40 m2 zijn vermoed ik zo. Voor een eerlijker vergelijk zou je eigenlijk ook nog moeten delen door de kuubs inhoud van je huis. >:)

1700 kuub is met LTV? Dan kunnen we de volgende stap ook alvast opschrijven.
Eerlijk om te vergelijken met anderen, eens, maar ik was aan het vergelijken met mijn eigen historie. Inhoud is overigens ca. 690m3.

cv staat nu (denk ik) ik 63 graden. Als ik deze te laag instel reageert (de verdeler van) de vloerverwarming onvoldoende. BG is vvw, dus zou (met andere verdeler) prima naar LTV kunnen. Alle radiatoren welke we gebruiken hebben speedcomfort fan, maar sommige zouden nog steeds niet af kunnen met 40-45 graden. CV nog veel lager zetten zorgt nmm ook maar voor marginaal lager verbruik. Is stukje optimalisatie van ketel, maar isolatie, inregelen systeem levert veel meer op. Als ik temp van mijn cv lager zet reageert de vvw zo langzaam dat het overall gebruik zelfs stijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Ik heb een groot appartement en het bevalt goed, maar de VvE blijft een bijzonder iets. We zijn nu in ieder geval wel bezig met verduurzamen.

Zonnepanelen was eerder geen optie, maar wordt nu opeens wel naar gekeken. Beetje laat, maar prima.

Airco of L/L is ook geen probleem meer. Ik ben er erg blij mee, vooral koelen in de zomer.

De laatste stap is van het gas af voor SWW en verwarming (vooral de koudste weken in de winter zou het net wat beter werken dan alleen airco). Helaas neigen ze hier nog naar COP1 oplossingen. Ik probeer ze voorzichtig te overtuigen dat een warmtepomp een veel zuiniger apparaat is dat zichzelf terugverdient.

Ze lopen erg achter de feiten aan, maar zijn uiteindelijk wel enthousiast over de oplossingen. Ik weet nu al dat als iemand als eerste een L/W warmtepomp en/of WPB weet te plaatsen en dit goed werkt, ze niet anders meer willen. Het kan dus zeker slechter maar toch best frustrerend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:49
Wij lopen in eenzelfde traject maar weinig opkomst dus ingrijpende renovaties gaat ons niet lukken. De gekwalificeerde meerderheid is niet haalbaar. PV, vloer- en dakisolatie zijn nu onze doelen. Gevelisolatie, balansventilatie en verwarmingsinstallatie lijken buiten bereik

Zonnepanelen kies je beter een constructie waarbij iedereen eigen panelen mag leggen op een stukje dak. Verkavelen. Dit is met salderen het gunstigste scenario. En anders dak verhuren en een ander een zonnepark laten plaatsen en uitbaten. Hoef je er niet meer naar om te kijken en je vangt huur wat weer budget is om uit te geven aan onderhoud.

Wellicht goed om eens met wat opinieleiders naar een ander project te gaan waar ze dit al uitgevoerd hebben?

Gaan jullie het gelijktijdig doen met financiering vanuit de VvE of individueel? Voor de VvE heeft het warmtefonds goedkope leningen.

Hebben jullie individuele, stads- of blokverwarming?
Welk bouwjaar?
Welk type dak?
Hoeveel leden?
Duurzaam MJOP al opgesteld?
Zijn er genoeg leden op te trommelen voor een gekwalificeerde meerderheid?

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
En anders zsm een splitairco neerzetten/ophangen want dat scheelt meestal bakken stookkosten en levert veel milieuwinst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:37
GudZ schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:07:
En anders zsm een splitairco neerzetten/ophangen want dat scheelt meestal bakken stookkosten en levert veel milieuwinst.
Inderdaad. Verwarmen met een single split airco is voor een appartement eigenlijk een no-brainer. Goedkoop aan te leggen, scheelt enorm in stookkosten en als bonus kun je er in de zomer ook nog mee koelen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
GudZ schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:06:

Zonnepanelen kies je beter een constructie waarbij iedereen eigen panelen mag leggen op een stukje dak. Verkavelen. Dit is met salderen het gunstigste scenario. En anders dak verhuren en een ander een zonnepark laten plaatsen en uitbaten. Hoef je er niet meer naar om te kijken en je vangt huur wat weer budget is om uit te geven aan onderhoud.
Kijk ook eens naar een coöperatief zonnedak samen met de lokale enegiecooperatie - dan kan iedereen kiezen of ze mee willen doen i.p.v. dat iedereen mee moet betalen. En over 15 jaar stabiel en voorspelbare inkomsten (op dit moment is dit al voordeliger dan gebruik maken van de salderingsregeling/eigen verbruik)) - verkavelen is in veel gevallen erg kostbaar omdat er zoveel leidingen getrokken moeten worden. Dak moet wel groot genoeg zijn (>300 m2).

[ Voor 5% gewijzigd door JBtL op 03-01-2024 11:16 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Andrehj schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:09:
[...]

Inderdaad. Verwarmen met een single split airco is voor een appartement eigenlijk een no-brainer. Goedkoop aan te leggen, scheelt enorm in stookkosten en als bonus kun je er in de zomer ook nog mee koelen.
Inderdaad.

Mijn vriendin is samen met haar zus eigenaar van een appartementje(<40m²) aan de kust.

Elk appartementje heeft nog een 'oude' gasketel waarvan de uitlaat uitkomt in de gemeenschappelijke schoorsteen.

De syndicus zit nu te pushen om die schoorsteen om te bouwen zodat die geschikt is voor condensatieketels.
Ik hoor daarvoor bedragen passeren van 5k per appartement bij te dragen in de kosten.

Dit terwijl ieder appartement een terrasje heeft aan de achterkant dat door niemand gebruikt wordt en waar je gemakkelijk een buitenunit zou kunnen plaatsen voor een l/l warmtepomp.

Met een beetje slim offertes opvragen en samenwerken zou heel dat appartement voor de helft van de prijs gasvrij kunnen gemaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
GudZ schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:06:
Gaan jullie het gelijktijdig doen met financiering vanuit de VvE of individueel? Voor de VvE heeft het warmtefonds goedkope leningen.
Dit is inderdaad nog iets dat besloten moet worden komende tijd. Zelf vind ik individueel geen probleem, maar niet iedereen heeft spaargeld liggen om in dit soort dingen te steken, dus ik verwacht dat het een lening vanuit de VvE wordt.
Hebben jullie individuele, stads- of blokverwarming?
Welk bouwjaar?
Welk type dak?
Hoeveel leden?
Duurzaam MJOP al opgesteld?
Zijn er genoeg leden op te trommelen voor een gekwalificeerde meerderheid?
Individuele CV ketels op dit moment. Gebouw is best nieuw, minder dan 20 jaar oud en isolatie is prima. Helaas wel ventilatie C. Ik zou het liefst overgaan naar balansventilatie, maar dat lijkt me voor nu een brug te ver. Zo'n 40 appartementen en de meeste komen wel opdagen op de vergaderingen gelukkig.
GudZ schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:07:
Ja die heb ik en dat bevalt prima. Sinds kort is dat toegestaan bij ons. Was de gascrisis toch nog ergens goed voor.

Opzich is COP1 voor ons niet eens zo'n grote ramp (paar honderd m3 icm airco) en is er wel iets voor te zeggen als eerste stap om van het gas af te gaan in combinatie met L/L. Vaste lasten voor gas zijn ook best hoog. Ik heb nu een dynamisch contract dus elektriciteit is al best goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Wozmro schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:26:
[...]

Dit terwijl ieder appartement een terrasje heeft aan de achterkant dat door niemand gebruikt wordt en waar je gemakkelijk een buitenunit zou kunnen plaatsen voor een l/l warmtepomp.

Met een beetje slim offertes opvragen en samenwerken zou heel dat appartement voor de helft van de prijs gasvrij kunnen gemaakt worden.
Mits je een grote boiler kwijt kan, in veel appartementjes zit de ketel in de keukenkast o.i.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:59

ericplan

5180 Wp PV

@GudZ Als de eerste vergadering onvoldoende opkomst heeft, staat in de meeste reglementen dat het uitschrijven van een tweede vergadering mogelijk is, zonder dat de opkomst van belang is. Bij jullie VvE misschien ook?

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
silverball schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:29:
[...]

Mits je een grote boiler kwijt kan, in veel appartementjes zit de ketel in de keukenkast o.i.d.
Aanname:
Het lijkt me dat je in een 40m2 appartement geen grote boiler nodig hebt, zullen veelal een- en tweepersoons huishoudens met enkel een douche zijn.

Uiteindelijk zul je ergens consessies moeten doen maar daarvoor krijg je een toekomstbestendige, goedkopere en duurzamere manier van verwarmen voor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:32
ericplan schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:34:
@GudZ Als de eerste vergadering onvoldoende opkomst heeft, staat in de meeste reglementen dat het uitschrijven van een tweede vergadering mogelijk is, zonder dat de opkomst van belang is. Bij jullie VvE misschien ook?
Maar je moet voor niet regulier onderhoud wel een gekwalificeerde meerderheid hebben, bij het appartement waarvan ik eigenaar ben (modelreglement 1973) ten minste drie/vierde.
Besluiten door de vergadering tot het doen van uitgaven die een in de akte nader te bepalen bedrag
te boven gaan, kunnen slechts worden genomen met een meerderheid van ten minste drie/vierde van
het aantal uitgebrachte stemmen in een vergadering, waarin een aantal eigenaars tegenwoordig of
vertegenwoordigd is, dat ten minste twee/derde van het totaal aantal stemmen kan uitbrengen. In
een vergadering, waarin minder dan twee/derde van het in de vorige zin bedoelde maximum aantal
stemmen kan worden uitgebracht, kan geen geldig besluit worden genomen.
In dat geval zal een nieuwe vergadering worden uitgeschreven, te houden niet vroeger dan twee
en niet later dan zes weken na de eerste.
In de oproep tot deze vergadering zal mededeling worden gedaan dat de komende vergadering
een tweede vergadering is als bedoeld in dit artikel. In deze vergadering zal over de aanhangige
onderwerpen een besluit kunnen worden genomen ongeacht het aantal stemmen, dat ter vergadering
kan worden uitgebracht.

[ Voor 50% gewijzigd door deejeebv op 03-01-2024 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
ericplan schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:34:
Wij kunnen de statuten uit de jaren 60 niet eens wijzigen om de gekwalificeerde meerderheid aan te passen. Kip of ei verhaal.

Nu is er geen nood, verhuizen is namelijk voor ons een optie. Juist voor de progressieven die geen verhuizing kunnen veroorloven is het frustrerend. Maar ik wil graag terugkijken en dan zien dat ik er tenminste alles aan gedaan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

GudZ schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:34:
[...]
Aanname:
Het lijkt me dat je in een 40m2 appartement geen grote boiler nodig hebt, zullen veelal een- en tweepersoons huishoudens met enkel een douche zijn.

Uiteindelijk zul je ergens consessies moeten doen maar daarvoor krijg je een toekomstbestendige, goedkopere en duurzamere manier van verwarmen voor terug.
De ironie speelt hier wel mee:
Een 50l of 80l e-boiler zou waarschijnlijk voldoende zijn. Minder ruimtebeslag bij goedkope boilers met dunne isolatie, waardoor je stilstandsverliezen hoger zijn.
Een WP-boiler moet 1,5 tot 2 keer groter zijn om hetzelfde comfort te leveren vanwege de lagere watertemperatuur in vergelijking tot de e-boiler.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

GudZ schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:45:
[...]
Wij kunnen de statuten uit de jaren 60 niet eens wijzigen om de gekwalificeerde meerderheid aan te passen. Kip of ei verhaal.

Nu is er geen nood, verhuizen is namelijk voor ons een optie. Juist voor de progressieven die geen verhuizing kunnen veroorloven is het frustrerend. Maar ik wil graag terugkijken en dan zien dat ik er tenminste alles aan gedaan heb.
Als er een of twee dwarsliggers zijn kan je de weg via de rechter nemen. Maar het blijft kostbaar.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-06 22:57
deejeebv schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:30:
[...]

Maar je moet voor niet regulier onderhoud wel een gekwalificeerde meerderheid hebben, bij het appartement waarvan ik eigenaar ben (modelreglement 1973) ten minste drie/vierde.

[...]
Er staat daar toch omschreven dat bij onvoldoende stemmen in de eerste vergadering, een tweede vergadering kan worden uitgeschreven waarin ongeacht het aanwezige aantal stemmen kan worden besloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
antidote schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:38:
[...]

Er staat daar toch omschreven dat bij onvoldoende stemmen in de eerste vergadering, een tweede vergadering kan worden uitgeschreven waarin ongeacht het aanwezige aantal stemmen kan worden besloten?
Ja maar dan moet nog steeds 3/4 meerderheid hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GudZ
Zonneparken rondom windmolens blijken toch niet zo handig, de flitsende schaduw heeft een groter effect dan gedacht.

Persbericht TNO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-06 22:57
deejeebv schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:51:
[...]

Ja maar dan moet nog steeds 3/4 meerderheid hebben.
In mijn ervaring stemt de groep die op de tweede vergadering afkomt doorgaans mee met het voorstel van het bestuur. Dit ging over andere onderwerpen dan verduurzaming, het gebouw is nog relatief nieuw waardoor dat nog niet aan de orde is. Wel zijn er zonnepanelen gelegd, wat een flinke besparing oplevert op de elektra voor de gemeenschappelijke ruimten (trappenhuizen, liften, parkeerkelder). Toch waren ook daar leden tegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-06 17:49
GudZ schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:22:
Zonneparken rondom windmolens blijken toch niet zo handig, de flitsende schaduw heeft een groter effect dan gedacht.

Persbericht TNO
Dat niet handig heb ik er niet in zien staan. De summary van het onderzoek noemt 6% opbrengstverlies:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pMrwtfdvkX8osXujDfAP0H3MP80=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sxkNIsrb5znM2W94fqRmMJCu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door BarryH op 03-01-2024 20:05 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

GudZ schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:22:

Persbericht TNO
Je zou zeggen dat je de windmolens altijd zo veel mogelijk ten noorden van de zonnepanelen bouwt.. of zijn dit installaties waar het gewoon helemaal rondom zit? Ik vraag me wel af wat het effect op de jaaropbrengst nou echt is want daar hebben ze het hier niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
BarryH schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:02:
[...]

Dat niet handig heb ik er niet in zien staan. De summary van het onderzoek noemt 6% opbrengstverlies:
[Afbeelding]
Precies, daarnaast gaat het om een onderzoek met vervolgens een advies ter verbetering van omvormers. Dank voor het mooie werk.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Als ik het onderzoek juist interpreteer is vooral overvoltsge een verlies gebied. Lijkt me dat je met een externe controller de omvormer settings kan sturen om over voltage te beperken.
Ander punt was hotspots, daarvoor moest je I niet teveel dalen.

Overigens zijn er nieuwe paneel ontwerpen in ontwikkeling, daar bij wordt het vermogen via meerdere routes over het paneel geleid (ipv de 3 diodes) zodat schaduw op aantal cellen veel minder impact heeft.

Overigens opmerkelijk dat er niets gezegd wordt in het onderzoek over optimizers…

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
antidote schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:57:
[...]

In mijn ervaring stemt de groep die op de tweede vergadering afkomt doorgaans mee met het voorstel van het bestuur. Dit ging over andere onderwerpen dan verduurzaming, het gebouw is nog relatief nieuw waardoor dat nog niet aan de orde is. Wel zijn er zonnepanelen gelegd, wat een flinke besparing oplevert op de elektra voor de gemeenschappelijke ruimten (trappenhuizen, liften, parkeerkelder). Toch waren ook daar leden tegen.
Mijn ervaring is helaas anders, het voorstel voor spouwmuurisolatie werd zo afgestemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Termy schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:11:
[...]

Je zou zeggen dat je de windmolens altijd zo veel mogelijk ten noorden van de zonnepanelen bouwt.. of zijn dit installaties waar het gewoon helemaal rondom zit? Ik vraag me wel af wat het effect op de jaaropbrengst nou echt is want daar hebben ze het hier niet over.
Je plaatst de panelen denk ik op het stuk grond wat je al hebt of kan aankopen/pachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

BarryH schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:35:
[...]

Je plaatst de panelen denk ik op het stuk grond wat je al hebt of kan aankopen/pachten
Is dat dan los van de windmolens? Of waarom zou je dat niet optimaliseren voor minimale schaduw? Lijkt me sterk dat de opbrengst van zo'n molen veel verschilt met 100m de ene of de andere kant op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
Termy schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:43:
[...]

Is dat dan los van de windmolens? Of waarom zou je dat niet optimaliseren voor minimale schaduw? Lijkt me sterk dat de opbrengst van zo'n molen veel verschilt met 100m de ene of de andere kant op.
1/ windmolen vergunning traject is gruwelijk en plaats is o.a. bepaald door minimaliseren overlast etc.
2/ veel molens staan al en de grond eromheen is niet echt in gebruik of agrarisch
3/ en dan kosten: dichtbij de trafo etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
BarryH schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:58:
[...]

1/ windmolen vergunning traject is gruwelijk en plaats is o.a. bepaald door minimaliseren overlast etc.
2/ veel molens staan al en de grond eromheen is niet echt in gebruik of agrarisch
Ook is de afstand ten opzichte van elkaar, en van andere objecten die de wind kunnen beïnvloeden is relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

BarryH schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:58:
[...]

"Ja", dus :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

GudZ schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:34:
[...]

Aanname:

Dat snap ik hoor, maar een beetje warmtepompboiler is toch wel invasief apparaat voor zover ik weet.Tegenover een COP 1 boilertje zou het interessant kunnen wezen om gas aan te houden voor tapwater. Afhankelijk van de levensduur van de installatie en het tapwaterverbruik.

Hier is het om het even, maar de gasketel is helemaal af dus ligt er een e-boiler klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
antidote schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:57:
[...]

Hmmja, heb hier iets soortgelijks met veel oudere bewoners die niet echt op flinke investeringen voor de toekomst zitten te wachten.
Plat dak oppervlakte genoeg en ook ruim voldoende eigen verbruik gedurende de dag.
3 liften, elektrische vorstbescherming van de helling naar de pakeergarage, pomp die regenwater wegpompt onderaan die helling, elektrische (voor)deuropeners en een drukke garagedeur van de parkeergarage (in die garage parkeert ook een naastgelegen kantoor dus sowieso een auto of 30 die dagelijks in- en uitrijden buiten de bewoners). Ook is de garage overdag verlicht. Dat beetje nachtverlichting en in de trappenhuizen is inmiddels allemaal led dus dat zal maar een heel klein deel van het totale verbruik zijn.

Liften zuipen stroom en al die deuren elektrisch openen zal ook het nodige kosten.
Gaat hier sowieso een beetje lastig worden omdat het meerdere v.v.e.'s betreft in het complex dus dat wordt een knap ingewikkelde verdeelsleutel.
Het kantoor zal zeker niet dwarsliggen wbt verduurzaming van de parkeerkelder, probleem is alleen dat de panelen op het dak van de (bovenste) bewoners komen en daar is niet iedereen even happig op. (buiten de investering)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:44

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

silverball schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:21:
[...]

Dat snap ik hoor, maar een beetje warmtepompboiler is toch wel invasief apparaat voor zover ik weet.Tegenover een COP 1 boilertje zou het interessant kunnen wezen om gas aan te houden voor tapwater. Afhankelijk van de levensduur van de installatie en het tapwaterverbruik.
Maar wat doe je dan met de verwarming van het huis? Moet iedereen dan toch aan de condensatieketel?
Want voor een 40 m2 appartement moet een 3 kW l/w warmtepomp toch ook voldoende zijn. En dat is helemaal niet invasief, die past op dat balkon, binnen heb je niks. Alleen die boiler, maar die had je toch al.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
Zoals ik het artikel interpreteer lijkt het productieverlies vooral te komen door dat de mppt-tracker van slag geraakt door de flitsen van de schaduw van de wieken.

Die mppt-tracker gaat voortdurend op zoek naar het optimale werkpunt van de zonnepanelen in functie van de lichtsterkte om zoveel mogelijk vermogen uit de panelen te krijgen.

Ik vermoed dat dit probleem grotendeels kan opgelost worden met aangepaste software voor de mppt-tracker. Bijvoorbeeld een kleine vertraging inbouwen in de regelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Maasluip schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:53:
[...]

Want voor een 40 m2 appartement moet een 3 kW l/w warmtepomp toch ook voldoende zijn. En dat is helemaal niet invasief, die past op dat balkon, binnen heb je niks. Alleen die boiler, maar die had je toch al.
Ja, je hebt gelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:41
Ik begrijp ook wel dat het verbruik van een koelkast of vriezer in de praktijk niet zoveel uitmaakt. Op dit moment. Maar ik de toekomst gaat dat wel veel meer uitmaken. Dynamische contracten zullen steeds gangbaarder worden en de verschillen tussen de hoog/laag prijzen ook. Ik denk dat we over 10 jaar allemaal een dynamisch contract hebben en dat de prijsverschillen dan 10x zo hoog zijn. Dus die paar tientjes besparing nu, zijn dan een paar 100 euro.

Aangezien mensen ongeveer 1x per 10 jaar hun koelkast of vriezer vervangen, moet je dus nu al gaan nadenken hoe die apparaten zo gunstig mogelijk kunnen draaien t.o.v. eigen zonnestroom of lage dynamische prijzen. Een API is daarop een van de beste antwoorden, dus het is zeker wel een goed idee om fabrikanten nu al te verplichten dit in te bouwen. Consumenten met een vast contract hoeven het niet te gebruiken. Maar zijn er over een paar jaar wel blij mee. Dat staat helemaal los van de zuinigheid van het toestel zelf, die moet uiteraard zo hoog mogelijk zijn.

We gaan verder in de kroeg = verplaatst

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 07-01-2024 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
PhilipsFan schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:45:
Ik begrijp ook wel dat het verbruik van een koelkast of vriezer in de praktijk niet zoveel uitmaakt. Op dit moment. Maar ik de toekomst gaat dat wel veel meer uitmaken. Dynamische contracten zullen steeds gangbaarder worden en de verschillen tussen de hoog/laag prijzen ook. Ik denk dat we over 10 jaar allemaal een dynamisch contract hebben en dat de prijsverschillen dan 10x zo hoog zijn. Dus die paar tientjes besparing nu, zijn dan een paar 100 euro.
Heb je een link naar een onafhankelijke studie die deze persoonlijkeuitgangspunten kan onderbouwen en de aangehaalde cijfers dus hard kan maken?
Het onderbouwen van cijfers is een goed argument maar werkt uiteraard in de twee richtingen.

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 07-01-2024 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Laatst online: 12:37
PalingDrone schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:37:
Het kantoor zal zeker niet dwarsliggen wbt verduurzaming van de parkeerkelder, probleem is alleen dat de panelen op het dak van de (bovenste) bewoners komen en daar is niet iedereen even happig op. (buiten de investering)
Die mensen krijgen in de zomer een graadje of 2 lagere kamertemperatuur doordat de zonnepanelen het dak in de schaduw zetten.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
busscherski schreef op zondag 7 januari 2024 @ 00:01:
[...]

Die mensen krijgen in de zomer een graadje of 2 lagere kamertemperatuur doordat de zonnepanelen het dak in de schaduw zetten.
Dak is prima geisoleerd gelukkig maar het zal zeker schelen, of het ook echt 2 graden gaat zijn betwijfel ik maar sowieso bedankt voor het goede argument, deze kan erbij op mijn lijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Laatst online: 12:37
PalingDrone schreef op zondag 7 januari 2024 @ 00:08:
[...]

Dak is prima geisoleerd gelukkig maar het zal zeker schelen, of het ook echt 2 graden gaat zijn betwijfel ik maar sowieso bedankt voor het goede argument, deze kan erbij op mijn lijstje.
Nouja, in ieder geval ergens tussen wat het in de huidige situatie zomers is en hoe het bij de onderburen is. Halverwege moet mogelijk zijn met genoeg panelen. Hoe meer panelen hoe beter.

Ik heb wel bewondering voor mensen die iets proberen te bereiken bij een VVE. Je moet niet opzien tegen frustratie.

edit: misschien helpt het bij de onderburen ook 0.05 graad oid :p

[ Voor 5% gewijzigd door busscherski op 07-01-2024 00:36 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:41
IvoB2 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:58:
[...]

Heb je een link naar een onafhankelijke studie die deze persoonlijkeuitgangspunten kan onderbouwen en de aangehaalde cijfers dus hard kan maken?
Het onderbouwen van cijfers is een goed argument maar werkt uiteraard in de twee richtingen.
Nee. Daarvoor kom ik hier niet. Ik heb wat goede ideeen over het optimaliseren van stroomverbruik, voor dynamische prijzen of zonnestroom, nu en in de toekomst. Niet om met naysayers te discussieren. Ga maar ergens anders jammeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 78739

De koelkast kan uit, deze dagen kan je gewoon alles buiten leggen :P Heb ik ooit gedaan met drank voor bezoek, toen onze koelkast vol zat.

[ Voor 16% gewijzigd door Septillion op 07-01-2024 10:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Anoniem: 78739 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 08:10:
De koelkast kan uit, deze dagen kan je gewoon alles buiten leggen :P Heb ik ooit gedaan met drank voor bezoek, toen onze koelkast vol zat.
Wij gebruiken dit soort dagen altijd om de koel/vriescombinatie schoon te maken. Alles even afgedekt op het balkon en hup, aan de slag. Na twee uurtjes werk is het apparaat weer schoon en ijsvrij. Stekker erin, even wachten tot hij koud genoeg is en dan alles weer terugzetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 07-01-2024 10:20 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-06 18:28
PhilipsFan schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:45:

Aangezien mensen ongeveer 1x per 10 jaar hun koelkast of vriezer vervangen, moet je dus nu al gaan nadenken hoe die apparaten zo gunstig mogelijk kunnen draaien t.o.v. eigen zonnestroom of lage dynamische prijzen. Een API is daarop een van de beste antwoorden, dus het is zeker wel een goed idee om fabrikanten nu al te verplichten dit in te bouwen. Consumenten met een vast contract hoeven het niet te gebruiken. Maar zijn er over een paar jaar wel blij mee. Dat staat helemaal los van de zuinigheid van het toestel zelf, die moet uiteraard zo hoog mogelijk zijn.
Als jouw gedachte waarheid wordt, dan zal een thuisbatterij waarschijnlijk ook veel rendabeler worden. Dan kan de koelkast weer gewoon op een stabiele temperatuur ingesteld worden. En hoeft deze ook geen API :)

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 07-01-2024 10:21 ]

Pagina: 1 ... 37 ... 78 Laatste