• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-10 15:42
Martin7182 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:53:
Dat lijkt me geen probleem. Sommige vaten hebben iets dergelijks ingebouwd zodat de aansluiting aan de zijkant komt. Zolang de temperatuur maar niet teveel inzakt is er weinig aan de hand. Als je maar niet in de legionella sweetspot zit. Een stukje isolatie waarbij de temperatuur zeg 5 graden inzakt van 50 °C tot 45 °C is qua legionella nog altijd beter dan een 'perfect' boilervat op 45 °C.
Eens hoor, maar formeel mag je waterleidingen niet isoleren, dus ook niet een stukje. Het argument is dat ze dan snel afkoelen naar een lage temperatuur, maar dat is nu juist wat er niet gebeurt bij een horizontaal stuk met eenpijpcirculatie. Kortom: isoleren is waarschijnlijk beter.

Zorg wel voor een goede Legionella-run, dus wekelijks naar 60 of 65 graden.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:02
Ik zie het maar als een extra stukje van het boilervat (50-60cm koperen pijp is geisoleerd met een dubbele laag buisisolatie). Uiteindelijk heb je altijd een overgang van geïsoleerd voorraadwater naar een ongeisoleerdeleiding, nu is dat alleen een klein stukje verder. En uiteraard staat de boel wekelijks 40min op 60C.

All-electric.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:38
Wat men additioneel nog kan doen is direct na de legionellarun
de warmwaterleiding richting douche "spoelen" (tijdens een douchebeurt bij voorkeur).
Gedurende ca. 10 minuten met 60-62 °C bij de mengende douchekraan lijkt mij voldoende
om eventueel aanwezige biofilm (legionella) om zeep te helpen.

[ Voor 11% gewijzigd door dunklefaser op 29-08-2025 09:09 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!
marcop23 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 07:47:
In mijn beperkte ervaring is 1x de diameter omlaag ook al genoeg om geen (met de hand voelbare) eenpijpscirculatie te hebben.
Volgens de Duitsers moet het wat meer zijn, zie deze post van mij uit 2018:
Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"
Helaas is de link naar het oorspronkelijke onderzoek inmiddels dood, maar de screenshots zeggen wel genoeg denk ik.

Edit: Gelukkig is Google er nog. Dit is het originele onderzoek (uit 2014, maar nog steeds actueel):
https://www.proklima-hann...te_Einrohrzirkulation.pdf

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:10
Ik heb gisteravond, 5-6 uur na een Legionellarun, ook eens met de warmtecamera (eigenlijk een wildspotter, dus kan geen temperatuur meten, alleen warmer dan achtergrond, en beelden zijn op kortere afstand niet heel scherp).

De warmwateraansluiting komt van bovenop het vat, en loopt best een traject horizontaal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jsZlEVBZKDhxN3kVrfUK2WuV9yw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GCfNGDT5i12lPah1UYfOJedV.jpg?f=user_large

Maar ook de aanvoerende leiding en afvoerende leiding van de spiraal zijn behoorlijk heet, retour met daaronder aanvoer koudwater. De aanvoer en retour zijn geisoleerd, maar desondanks is het nog voelbaar warm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WA5hO282L-tKB0U9EoJx51l01fU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/u0tSKpHqmnC39Ohe29FxMrEL.jpg?f=user_large

Aanvoer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lv7FH1tygmlXs4DHSCbFdyxkZP0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Jr9qwPr4Vib5No1kMOoDd0mQ.jpg?f=user_large

En verder nog een paar plekken waar warmte weglekt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pljh-awLAsW0ll8ZCX0Bi39nW0c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/L1UXYn2J7qWlUO8H6jDPelAV.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x1f3LswfcZGXzdS4V_iDC7fgjFk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2nY6n6TzSWvnzxlMfjveQA0G.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door manusjevanalles op 29-08-2025 08:57 ]

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@manusjevanalles Het eerste plaatje is nog het beste . . ., maar idd. meten is weten.
Heb je ook een IR-thermometer?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
dunklefaser schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:24:
@manusjevanalles Het eerste plaatje is nog het beste . . ., maar idd. meten is weten.
Heb je ook een IR-thermometer?
Ja, zal daar vanavond eens mee meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:52
manusjevanalles schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:54:
Maar ook de aanvoerende leiding en afvoerende leiding van de spiraal zijn behoorlijk heet, retour met daaronder aanvoer koudwater. De aanvoer en retour zijn geisoleerd, maar desondanks is het nog voelbaar warm:
Iets dergelijks had ik ook bij de WPB met spiraal aangesloten op de CV leiding; ondanks dat de leidingen een stukje naar beneden lopen, was er stroming in de leiding waardoor veel warmte weglekte. Ik heb het opgelost met een keerklep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Martin7182 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:48:
[...]

Iets dergelijks had ik ook bij de WPB met spiraal aangesloten op de CV leiding; ondanks dat de leidingen een stukje naar beneden lopen, was er stroming in de leiding waardoor veel warmte weglekte. Ik heb het opgelost met een keerklep.
Bedoel je dan een keerklep in de waterleidingen en/of de spiraal? Een keerklep in de warmwaterleiding lijkt me best een optie bij een aansluiting die bovenop zit (waardoor je dus niet naar beneden kan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
@manusjevanalles een keerklep na de spiraal. Het zou inderdaad ook kunnen werken in de warmwaterleiding bovenop. De klep uiteraard gemonteerd in voorwaartse richting, ik gebruik niet de keerfunctie van de klep maar alleen de drempelwaarde om de klep te openen als weerstand tegen ongewenste (zwakke) stroming.

[ Voor 9% gewijzigd door Martin7182 op 29-08-2025 10:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:58
En zo gaat dit naadloos over in de oude discussie van boiler implosie. :X

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Naalroc schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:29:
Hoe moet ik dat zien? Als het vat geen beluchter heeft dan creëer je toch sowieso een vacuüm met de inlaatcombinatie dicht en een warmwaterkraan op een lagere verdieping open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Naalroc schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:29:
Nog even los van het feit dat die keerkleppen ook voor een behoorlijke drukval kunnen zorgen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Klopt, ik heb er eentje die (als het goed is) opent bij ~0.2 bar en daar kon mijn 7 W circulatiepompje niet tegenop. Maar goed, bij 3 bar leiding druk hou je nog wel 90% over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:59

Seafarer

XXX

Martin7182 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 16:08:
Klopt, ik heb er eentje die (als het goed is) opent bij ~0.2 bar en daar kon mijn 7 W circulatiepompje niet tegenop. Maar goed, bij 3 bar leiding druk hou je nog wel 90% over.
Die 3 bar is statische druk. Als je pomp dit dan maken dan hangen er ook leidingen van 150mm aan. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Seafarer schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:01:
[...]

Die 3 bar is statische druk. Als je pomp dit dan maken dan hangen er ook leidingen van 150mm aan. :)
De 3 bar was van toepassing op de warmwaterleiding waar geen pomp in zit. Mijn 7 W pompje gebruik ik om water in de boiler te circuleren tijdens de anti-legionellarun.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23-09 02:17
Deze week is onze warmtepomp geplaatst. Het is een Midea 6kW split unit geworden, met een 300L liggend vat. We gaan er in de winter wel achter komen hoe goed het verwarmen werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C1HYJXF0wE9Jw_jSlypMV4Ksos0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aKupfpwjDgneVAfmIkfIVowM.jpg?f=fotoalbum_large

Voor nu had ik nog een vraagje over het sanitair warm water. Wat is een beetje een normale hoeveelheid warmteverlies? Gisteren na een legionella run was het water 65 graden, vanmorgen is daar nog 55 van over, zonder warm water gebruik.

De buizen die uit het warmwatervat komen zijn best wel warm, zou dit eenpijpscirculatie kunnen zijn, waarbij ik het beste dus die buizen kan na-isoleren?

In dit plaatje even aangegeven welke buizen tot waar warm zijn:

Het zijn dus vooral de horizontale stukken van de warmwateruitgang, en de warmtewisselaar in en uitgang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ymjVtpsbicZMS9NCf5DVrpE1lIA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H7tPj7RgrQEiqGhrRN1bEzRz.jpg?f=fotoalbum_large

Meer details in het losse topic: Warmtepomp Advies

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Arjo Dit is zeker eenpijpscirculatie. Bel je installateur maar, die moet bij al die leidingen een thermosifon aanbrengen. En omdat het koperen leidingen betreft (die qua warmtegeleiding optimaal zijn om zoveel mogelijk warmte uit het vat te trekken.....) moeten die ook behoorlijk lang zijn. Beter het leidingwerk direct aan het vat vervangen door kunststof of RVS.
En je installateur heeft een opfriscursus nodig, want dit hoort zo echt niet.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@Arjo en zie ik nu een 2e circulatiepomp en een open verdeler om de scop te verneuken?
Zet er maar een kWh meter voor, want dit wordt een groot feest

Ik denk dat dit een showcase gaat worden over hoe het niet moet en hoe lastig een installateur daarvan te overtuigen is

Ook een puntje: bij (te) krap leidingwerk is het handig om een WP te kiezen waar je de flow kan limiteren (ook bij defrost).

[ Voor 46% gewijzigd door BarryH op 30-08-2025 13:05 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13:17
Ik zie een liggend vat, zijn die anders geconstrueerd van binnen of is het een gewoon vat dat ligt? Wat doet dan vervolgens met de gelaagdheid cq het verwarmen? En daarmee ook het verlies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Rojado schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 12:54:
Ik zie een liggend vat, zijn die anders geconstrueerd van binnen of is het een gewoon vat dat ligt? Wat doet dan vervolgens met de gelaagdheid cq het verwarmen? En daarmee ook het verlies?
Liggende zijn altijd lastiger qua gelaagdheid etc. Alleen b.v. Itho heeft met de warmtewisselaar buiten het vat een betere oplossing.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjo
BarryH schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 12:49:
@Arjo en zie ik nu een 2e circulatiepomp en een open verdeler om de scop te verneuken?
...
Wat verpest in dat geval de SCOP? Warmteverlies met die open verdelen en de buizen / het verbruik van de pomp, of iets anders?
@Andrehj @BarryH Dankjulliewel, laten we in het losse topic verder de details induiken, maar bovenstaande vraag lijkt me voor iedereen nog wel interessant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
BarryH schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:03:
[...]

Liggende zijn altijd lastiger qua gelaagdheid etc. Alleen b.v. Itho heeft met de warmtewisselaar buiten het vat een betere oplossing.
Volgens mijn informatie niet alleen Itho - zoekwoord "Frischwasser station" (verswater station)
De functie is misschien ook iets anders - het "vat" is dan alleen een hopelijk goed geïsoleerd verticaal geplaatst buffervat (geen drinkwater).

Vanochtend nog met een wat oudere pijpfitter gesproken:
"eenpijpscirculatie" ken ik! Dat is een cv met maar een buis 7(8)7 .

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 31-08-2025 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:30
Een Itho heeft vier aansluitingen,sww en circulatie WP duidelijk gescheiden en in het vat ook anders. De Frischwasserstation meestal maar twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuurman92
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 14:51
Bij mij was/is de keuze gevallen op een daikin altherma 3 FE warmtepomp. Heb deze boven weheat en adlar verkozen mede vanwege dat het merk al lang bestaat en, wat ik zo lees, een goede keuze lijkt. Nu kwam de installateur met de optie van een qvantum QA, omdat deze slimmer zou zijn dan de altherma 3, iets wat ik bij hem heb aangegeven belangrijk te vinden. Ik kan echter heel wijzig vinden over dit merk/model dus blijf toch wel naar de Daikin neigen. Hebben jullie ervaring/kennis over de Qvantum en advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Wij hebben (bijna) een woning gekocht. Bouwjaar 1975, rijtjeswoning in het midden dus beide kanten buren.

Nu wil ik daar graag een hybride warmtepomp laten plaatsen maar ik weet niet wat verstandig is.
In onze voortuin staat ook een garage. 6,50M van de voorgevel. Is het mogelijk de warmtepomp hier bovenop, aan of in te plaatsen? Of is dit te ver bij de woning vandaan?

De achtertuin lijkt mij niet praktisch, we hebben 2 jonge kinderen in de zomer gaan die steeds naar buiten, veel doorloop, gooien met zand, zandkasteel op de warmtepomp bouwen enz enz. En misschien komt er in de toekomst een uitbouw dan zouden we de warmtepomp weer moeten verplaatsen.

Stel we zouden hem aan de achterkant van de garage monteren, kan ik er dan ook nog omheen een soort van fietsenschuurtje maken? (niet luchtdicht maar zoiets als dit, maar dan wat kleiner nog.:) Afbeeldingslocatie: https://www.perfectmanage.eu/userfiles/2166/images/Klussen%20om%20het%20huis/Douglas-schuurtje--bouwen/20190618_151223.jpg
voorbeeldje, niet onze situatie
Wij willen de fietsen niet in de garage maar het liefst in een simpel schuurtje achter de garage. Of moet/mag je een warmtepomp helemaal niet in een 'semi' gesloten omgeving zetten?

De CV staat op zolder. (leidingen zouden dan door de kruipruimte in het midden van de woning tegen de zijmuur omhoog gaan.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J7mz69FRZU0LqS0PAbplDHnI0qc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4n7cITcfPwH4FJgljTpT9y38.png?f=fotoalbum_large
Bovenaanzicht, 6 en halve meter tussen garage en gevel woning.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IWGw2H6Kg2eVMJBmJtVnOsMvKso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vGRzN4D59VMWDngDWCEH1FrM.jpg?f=fotoalbum_large
Hier zie je recht net een stukje van de achtergevel van de garage. En de voorgevel van de woning.
Op de 1e verdieping zitten 2 slaapkamers. (Bij beide buren dus ook)

Het verbruik is niet bekend, woning was van vastgoedhandelaar, ex huur. Dus heb de vorige bewoner helaas nooit gesproken.
Ik ga uit van standaard slecht/niet geïsoleerd huis met dubbelglas, geen muur isolatie, geen vloer isolatie en nauwelijks dak isolatie.
Dak, vloer en muur gaan we na isoleren. Dubbelglas eerst nog niet.

Als dit trouwens allemaal niet kan, dan dacht ik dat links van de voordeur op de grond het beste alternatief was?

[ Voor 7% gewijzigd door kaasaanfiets op 30-08-2025 20:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Achterkant garage kan. evt. eerste schuurtje plaatsen en de wp dan naast schuurtje.
Bovenop ook, maar even checken of je dan een vergunning nodig hebt. een weheat bb kan denk wel zonder.
Je moet wel een goed geisoleerde leiding naar de woning leggen. Of een grondleiding door de grond of MLB goed geisoleerd langs de schutting.
Hybride niet doen. gewoon full electric.

[ Voor 16% gewijzigd door BarryH op 30-08-2025 20:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:10
@kaasaanfiets
Smal perceel, kom je uit met de geluids berekening überhaupt op een van de beoogde posities?
Ik zou m op je oprit zetten aan de voorzijde van je schuur, zul je iig geen geluidsklachten krijgen omdat je schuur dempt.

Geen schuurtje eromheen. In het installatieboekje van je beoogde WP staat welke afstanden je moet houden tot de omgeving. Inpakken in de schuur dan gaat ie eigen koude lucht aanzuigen.
Je kunt wel een ombouw maken, zoek in dit en vorig topic naar 'ombouw kortsluiting' of 'ombouw'.

Grondleiding is de beste optie. 140 of 160mm met 2x32mm erin. Kost je tussen de 50-80 per m1. Mantelbuis voor elektra en stuurkabels.

Boilervat nodig voor warm water, gezin =250+300L, twee of drie personen kan met 150-230L. Driewegklep, vuil filter, inlaatcombinatie etxc zie ook voorbeelden van installatieschemas.

Volgorde isoleren:
Dak
Glas
Vloer
Gevel

Opteer voor vloerverwarming in plaats van gevelisolatie in je prioriteitenlijst. In ieder geval begane grond. Je kunt vaak alleen glas vervangen, hoef je niet de kozijnen te doen. Scheelt een bak geld en kun je zelf afschilderen.

Maak een warmteverliesberekening op Bouw-energie.be. Hierop baseer je de dimensionering van je WP. Zet m op.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@kaasaanfiets Eventueel heb je iets aan het SJV (Standaard JaarVerbruik) van jouw adres zoals bij de netbeheerder bekend. Misschien kan je dat opvragen? Gaat vaak over de afgelopen drie jaar.
Met de bekende Koevlaasformule kan je dan de bovengrens voor het vermogen van de wp schatten.

Zinvol is trouwens een eigen topic te openen en het faq-topic over warmtepompen te consulteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
dunklefaser schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 21:19:
@kaasaanfiets Eventueel heb je iets aan het SJV (Standaard JaarVerbruik) van jouw adres zoals bij de netbeheerder bekend. Misschien kan je dat opvragen? Gaat vaak over de afgelopen drie jaar.
Met de bekende Koevlaasformule kan je dan de bovengrens voor het vermogen van de wp schatten.

Zinvol is trouwens een eigen topic te openen en het faq-topic over warmtepompen te consulteren.
Eigen topic inderdaad.
Koevlaas op basis van jaarverbruik van de energieleverancier lijkt me met deze isolatie stappen niet zinvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
GudZ schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 21:30:
[...]

Eigen topic inderdaad.
Koevlaas op basis van jaarverbruik van de energieleverancier lijkt me met deze isolatie stappen niet zinvol.
Niet de energieleverancier - het is de netbeheerder en ik schreef ook "schatting van de bovengrens".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
dunklefaser schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 22:06:
[...]

Niet de energieleverancier - het is de netbeheerder en ik schreef ook "schatting van de bovengrens".
Je hebt gelijk over de netbeheerder vs energieleverancier. Geen nuanceverschil. Excuses.

Wat betreft het bepalen van het vermogen: Uiteindelijk blijft alles een schatting, welke weg je ook kiest: Koevlaas, wilde gok, warmteverliesberekening, bierviltjesmethode, vuistregel, etc. Best handig om verschillende methoden met elkaar te vergelijken.

Toevallig een kennis die nu verbouwt en met warmteverliesberekening werkt voor zijn project. Die rekent veel te krap en gaat te strak op Rc waardes en schil-oppervlakten zitten. Ook rekent hij op 19C binnentemperatuur. Bij renovatie is vaak sprake van ongeïsoleerde bouwknopen en afwijkingen van technische fische in het werk. Dat drijft de vermogensbehoefte soms ongezien op. Hij wil een 5kW neerzetten voor 170m2 na-geïsoleerd vrijstaand huis met mansarde-platdak, inclusief SWW en ventilatieverlies (type C) en 42m2 muuropeningen. Ik kom op een 7kW uit en dat vind ik al krap, ik adviseer hem een 8kW. Zo zie je dat linksom of rechtsom echt uitmaakt. Wie er gelijk heeft, de tijd zal het leren. Hij heeft 80m2 vloerverwarming dus hoop dat hij mijn advies opvolgt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:33
De verbruikdata staat op https://www.warmteatlas.nl/ kaartlaag GasLeveringperWoningPC6

Let op, voor mijn woning(-groep) is het data van 2014, en ik denk dat dat voor de hele dataset geld, maar het getal wat er staat is ook realistisch.

Meer recente SJV via diverse opendata sites van netbeheerders... maar stuk minder toegankelijk.

[ Voor 39% gewijzigd door Ronald op 30-08-2025 22:33 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
GudZ schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 22:30:
[...]
Hij wil een 5kW neerzetten voor 170m2 na-geïsoleerd vrijstaand huis met mansarde-platdak, inclusief SWW en ventilatieverlies (type C) en 42m2 muuropeningen. Ik kom op een 7kW uit en dat vind ik al krap, ik adviseer hem een 8kW.
Ik kom met een combinatie van proefondervindelijke toetsing (bestaande situatie) en simulaties voor en na voor een 1974 tussenwoning van 120m² al op 5kW na alle realistische isolatie (waarvan het glas niet rendabel is, dus ik ga op bijna 6 komen)

7-8kW klinkt voor een vrijstaand niet eens riant.

Met een vloer die gewoon 8kW op kan vreten is er bar weinig voordeel om een lichtere pomp te plaatsen...

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 30-08-2025 22:38 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:43
Ronald schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 22:37:
[...]

Ik kom met een combinatie van proefondervindelijke toetsing (bestaande situatie) en simulaties voor en na voor een 1974 tussenwoning van 120m² al op 5kW na alle realistische isolatie (waarvan het glas niet rendabel is, dus ik ga op bijna 6 komen)

Met een vloer die gewoon 8kW op kan vreten is er bar weinig voordeel om een lichtere pomp te plaatsen...
Glas is op na 30jr hoezo niet rendabel(je kan niet met de waardes van toen berekenen want het degradeerd)?
Iedereen wil kunstof kozijnen maar je kan ook HR++ in bestaande houten kozijnen plaatsen dat scheelt een hoop.

Daarnaast verhoogt beter glas enorm in comfort zoals minder kouval.
Glas is juist één van de beste opties bij een tussenwoning als het om isoleren gaat.

Thermopane glas vervangen is een no-brainer in houten kozijnen, die ruiten zijn inmiddels vergelijkbaar met enkelglas.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 31-08-2025 09:05 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
mr_evil08 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 09:00:
[...]

Glas is op na 30jr hoezo niet rendabel?
Iedereen wil kunstof kozijnen maar je kan ook HR++ in bestaande houten kozijnen plaatsen dat scheelt een hoop.

Glas is juist één van de beste opties bij een tussenwoning als het om isoleren gaat.
Ik heb deels hr++, deels thermopane. Terugverdientijd op basis van offerte was 40 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Ronald schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 09:03:
[...]

Ik heb deels hr++, deels thermopane. Terugverdientijd op basis van offerte was 40 jaar.
Zou ik toch even een andere leverancier, vergeet niet dat het behoorlijk comfortverhogend is, met name een tussenwoning.

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 31-08-2025 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dunklefaser schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:28:
Vanochtend nog met een wat oudere pijpfitter gesproken:
"eenpijpscirculatie" ken ik! Dat is een cv met maar een buis 7(8)7 .
Technisch gezien heeft deze pijpfitter wel gelijk. Ik ken die systemen ook nog wel, mijn (helaas al lang geleden overleden) opa en oma hadden dat. Zat ook niet eens een expansievat in, maar een open bak op het hoogste punt op zolder om de uitzetting op te vangen. En de radiatoren aan het eind van de lus hadden lauw water...
Maar het blijft jammer dat dergelijke installateurs niet continu bijleren over de laatste ontwikkelingen in hun vak (of hier op Tweakers meelezen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13:17
mr_evil08 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 09:00:
[...]

Glas is op na 30jr hoezo niet rendabel(je kan niet met de waardes van toen berekenen want het degradeerd)?

Thermopane glas vervangen is een no-brainer in houten kozijnen, die ruiten zijn inmiddels vergelijkbaar met enkelglas.
Kan hier alleen maar mee eens zijn en spreek dan uit ervaring. 25 jaar geleden enkel glas laten vervangen door thermopane dubbel glas en vorig jaar dat weer laten vervangen door HR++ glas. Nu met dubbele subsidie omdat er ook een WP stond. En dat in de bestaande hardhouten kozijnen. Zowel in zomer alsook in de winter merkbaar comfortabeler. En dat voor een fractie van de prijs van nieuwe kozijnen. Ook met infrarood camera in de winter bekeken, een enorm verschil!

Acties:
  • +4 Henk 'm!
offtopic:
[quote]Ronald schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 09:03:
[/quote]
Ik heb ooit (>20 jaar geleden) ook de fout gemaakt om op basis van terugverdientijd geen HR++ te nemen in een nieuw kozijn maar standaard dubbel glas. Daar had ik later enorm spijt van, want ik was de componenten "comfort", "waardevermeerdering voor de woning", "stijgende energieprijzen" en "inflatie" helemaal vergeten mee te nemen.
Als je dat wel meeneemt zul je zien dat energiebesparende maatregelen (inclusief WP, dus toch nog een beetje ontopic :) ) veel eerder uit kunnen en je door de besparing en de waardevermeerdering van de woning op langere termijn (veel) geld opleveren. En bovendien al die jaren meer woongenot opleveren.
Dat overkomt me niet nog eens. In onze nieuwbouwwoning zit dus van dergelijke maatregelen overal de hoogste standaard. En daar heb ik nog geen seconde spijt van gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
Andrehj schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 09:24:
[...]

Technisch gezien heeft deze pijpfitter wel gelijk. Ik ken die systemen ook nog wel, mijn (helaas al lang geleden overleden) opa en oma hadden dat. Zat ook niet eens een expansievat in, maar een open bak op het hoogste punt op zolder om de uitzetting op te vangen. En de radiatoren aan het eind van de lus hadden lauw water...
Maar het blijft jammer dat dergelijke installateurs niet continu bijleren over de laatste ontwikkelingen in hun vak (of hier op Tweakers meelezen).
Historisch-technisch gezien heb je gelijk, maar ik had "Einrohrzirkulation" uitdrukkelijk in de context van boileraansluitingen genoemd/gevraagd - en bij zo een antwoord van de installateur weet ik al genoeg.
Later nog laten zien wat ermee vandaag bedoeld wordt . . . (je kan het niet vaak genoeg herhalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Andrehj @Rojado @mr_evil08 Ervaar ik een comfort probleem? Nee.
Ben ik blind voor een comfort probleem? Nee, ik kom natuurlijk ook in modernere woningen.

En het is een woning waarvan de prijs nog decennia lang onder druk van financierbaarheid onderkant markt bepaald zal worden (Aldus een van de grootste hypotheekverstrekkers van het land), niet door de kwaliteit.

Het gaat ooit vervangen worden... maar zeker niet nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16:15
dunklefaser schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 09:34:
[...]

Historisch-technisch gezien heb je gelijk, maar ik had "Einrohrzirkulation" uitdrukkelijk in de context van boileraansluitingen genoemd/gevraagd - en bij zo een antwoord van de installateur weet ik al genoeg.
Later nog laten zien wat ermee vandaag bedoeld wordt . . . (je kan het niet vaak genoeg herhalen).
Je kan het de originele installateur nauwelijks kwalijk nemen.
Het zit nl in geen enkele opleiding of cursus in NL,
En men weet het gewoon nog niet.
Dat dit wel moet gaan gebeuren is duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Technician- schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 09:52:
Toch is het vorig jaar al wel in een vakblad benoemd (helaas pas 10 jaar nadat er in Duitsland al over werd gepubliceerd): https://www.vvplus.nl/art...uiker-duur-komen-te-staan
Link met dank aan deze post van @blb4 : blb4 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Arjo schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 12:06:
Voor nu had ik nog een vraagje over het sanitair warm water. Wat is een beetje een normale hoeveelheid warmteverlies? Gisteren na een legionella run was het water 65 graden, vanmorgen is daar nog 55 van over, zonder warm water gebruik.

De buizen die uit het warmwatervat komen zijn best wel warm, zou dit eenpijpscirculatie kunnen zijn, waarbij ik het beste dus die buizen kan na-isoleren?
Nog even om aan te geven dat er bij jou echt wel wat aan de hand is:
Bij mij is gisteren het vat verwarmd naar 62 graden. Nu, 20 uur later (en volgens mij is er in die tussentijd nauwelijks warm water verbruikt) staat het vat op 58 graden.
Mijn vat is ook 300 liter en heeft (volgens EN 12897) een warmteverlies van 49W. Wat is het normverlies van jouw vat?

Verder aansluitend bij @BarryH hierboven: wat is in hemelsnaam de functie van die open verdeler? Als je dat al zou toepassen, dan doe je dat in de vorm van een (groot) buffervat, zodat je eventueel pendelen een beetje vermindert. Maar hier is een verdeler met nauwelijks waterinhoud toegepast, zodat er een verwaarloosbare bufferwerking is. Die verdeler zorgt er nu alleen maar voor dat je Ta onnodig hoog is, dus je COP onnodig laag en daarmee je energieverbruik dus onnodig hoog.
En dat laatste wordt nog verergerd door (het stroomverbruik van) de overbodige secundaire pomp.

Was dit de eerste keer dat die installateur een WP installeerde?

[ Voor 27% gewijzigd door Andrehj op 31-08-2025 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
Technician- schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 09:52:
[...]

Of het antwoord van de installateur origineel was?
Hij had bij mij afgelopen week een gedeeltelijke renovatie van de wc gedaan
en omdat hij op zijn website ook met "verwarming" reclame maakt - notabene met een
plaatje met een grote staande boiler op de achtergrond dacht ik een legitieme vraag te stellen.
(De dikke koperen leidingen bij de boiler liepen natuurlijk horizontaal 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjo
Andrehj schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 10:20:
[...]

Nog even om aan te geven dat er bij jou echt wel wat aan de hand is:
Bij mij is gisteren het vat verwarmd naar 62 graden. Nu, 20 uur later (en volgens mij is er in die tussentijd nauwelijks warm water verbruikt) staat het vat op 58 graden.
Mijn vat is ook 300 liter en heeft (volgens EN 12897) een warmteverlies van 49W. Wat is het normverlies van jouw vat?

Verder aansluitend bij @BarryH hierboven: wat is in hemelsnaam de functie van die open verdeler? Als je dat al zou toepassen, dan doe je dat in de vorm van een (groot) buffervat, zodat je eventueel pendelen een beetje vermindert. Maar hier is een verdeler met nauwelijks waterinhoud toegepast, zodat er een verwaarloosbare bufferwerking is. Die verdeler zorgt er nu alleen maar voor dat je Ta onnodig hoog is, dus je COP onnodig laag en daarmee je energieverbruik dus onnodig hoog.
En dat laatste wordt nog verergerd door (het stroomverbruik van) de overbodige secundaire pomp.

Was dit de eerste keer dat die installateur een WP installeerde?
Verlies volgend het energielabel (neem aan dat dat diezelfde norm is?) is 40W. Is een 300L vat van Nexus.

Een snel sommetje met de aanname dat al het water dezelfde temperatuur heeft kwam ik op 160W verlies nu. Ik ga het even een weekje ofzo monitoren wat het verlies nu is, zodat ik wat data heb om met de installateur te overleggen.

Die open verdeler volg ik nog niet helemaal - het extra verbruik van de pomp is logisch - maar waar heeft dat verder invloed op de COP? Is Ta de aanvoertemp vanuit de binnenunit naar de verdeler? Waarom moet die hoger zijn in situatie met open verdeler tov zonder?

Was trouwens zeker niet de eerste installatie voor deze installateur - hij doet bijna niets anders :) Miss zit er toch nog wel een groot verschil in diepgang van kennis tussen wat 'normaal' is in de installatie branche en hoe er op tweakers geoptimaliseerd wordt.

Zo was er ook een zorgenpuntje over het plaatsen van de pomp op het houten dak van de bijkeuken, en dat bleek achteraf totaal niet nodig. Hij staat zonder speciale dempers ofzo gewoon op van die balkjes, maar je hoort het ding niet, zelf als ie volle bak draait, constructie gaat ook niet trillen ofzo.

Ik denk dat veel oplossingen in de praktijk in veel situaties gewoon prima werken, ook al zijn de misschien niet perfect geoptimaliseerd. Maar goed, we gaan het zien ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Arjo op 31-08-2025 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Arjo schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 11:51:
Verlies volgend het energielabel (neem aan dat dat diezelfde norm is?) is 40W. Is een 300L vat van Nexus.
Normaliter wordt het warmteverlies van SWW-vaten inderdaad gemeten volgens EN 12897. Nexus zal die norm ook wel hanteren. Je vat is dus volgens de norm zuiniger dan de mijne, maar je verliest 2.5 à 3 keer zoveel warmte....
Een snel sommetje met de aanname dat al het water dezelfde temperatuur heeft kwam ik op 160W verlies nu. Ik ga het even een weekje ofzo monitoren wat het verlies nu is, zodat ik wat data heb om met de installateur te overleggen.
De oorzaak van dat warmteverlies is allang duidelijk: De leidingen zijn zonder thermosifon aangelegd. En dat had wel gemoeten.
Met de info uit Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11" kan je installateur dat oplossen.
Die open verdeler volg ik nog niet helemaal - het extra verbruik van de pomp is logisch - maar waar heeft dat verder invloed op de COP?
Die pomp verbruikt toch stroom? De definitie van COP is dat je de warmteopwekking van je WP deelt door zijn totale stroomverbruik. Uiteraard inclusief alle pompen. En dus daalt je COP als je pompen toevoegt.
Is Ta de aanvoertemp vanuit de binnenunit naar de verdeler? Waarom moet die hoger zijn in situatie met open verdeler tov zonder?
Omdat er in zo'n verdeler (zeker zo'n kleintje) altijd menging plaats vindt.
Kijk ook even in de FAQ: Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"
Jouw open verdeler is een parallel buffervat zonder de voordelen ervan... 8)7
Was trouwens zeker niet de eerste installatie voor deze installateur - hij doet bijna niets anders :) Miss zit er toch nog wel een groot verschil in diepgang van kennis tussen wat 'normaal' is in de installatie branche en hoe er op tweakers geoptimaliseerd wordt.
Helaas is het in de installatiebranche doodnormaal dat 25 - 50% van de primaire energie verspild wordt... (door gebrek aan kennis of interesse, of door andere belangen) :-(
Zo was er ook een zorgenpuntje over het plaatsen van de pomp op het houten dak van de bijkeuken, en dat bleek achteraf totaal niet nodig. Hij staat zonder speciale dempers ofzo gewoon op van die balkjes, maar je hoort het ding niet, zelf als ie volle bak draait, constructie gaat ook niet trillen ofzo.
Daar kun je nu nog niets van zeggen. Dat merk je pas bij kou en vorst, als overal de dempende rubbers veel harder worden en er een dikke ijsplaat van het defrostwater op je dak ligt.
Ik denk dat veel oplossingen in de praktijk in veel situaties gewoon prima werken, ook al zijn de misschien niet perfect geoptimaliseerd. Maar goed, we gaan het zien ;)
Hou ons na de winter maar op de hoogte.
In de tussentijd: Zorg je wel voor een goede monitoring? Dus niet afgaan op wat de WP via zijn UI jou vertelt, maar zelf het (totale!) stroomverbruik meten met een eigen kWh meter en liefst ook de warmteafgifte meten via een warmtemeter (Kamstrup of equivalent). Dan kun je ook meedoen met de maandelijkse prestatiecijfers die @Tomexergie hier steeds publiceert.
Bovendien kun je dan je WP veel beter monitoren, wat je zoveel geld kan besparen dat je de apparatuur voor monitoring in één stookseizoen al weer terugverdiend hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjo
Andrehj schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 12:25:

Die pomp verbruikt toch stroom? De definitie van COP is dat je de warmteopwekking van je WP deelt door zijn totale stroomverbruik. Uiteraard inclusief alle pompen. En dus daalt je COP als je pompen toevoegt.
[...]

Omdat er in zo'n verdeler (zeker zo'n kleintje) altijd menging plaats vindt.
Kijk ook even in de FAQ: Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"
Jouw open verdeler is een parallel buffervat zonder de voordelen ervan... 8)7
Sorry, die kwam niet helemaal duidelijk over :). Dat het verbruik van de pomp de COP naar beneden haalt is logisch, ik vroeg me vooral af wat verder de invloed van de verdeler was op de COP, ik zal je link nog eens doornemen!
Daar kun je nu nog niets van zeggen. Dat merk je pas bij kou en vorst, als overal de dempende rubbers veel harder worden en er een dikke ijsplaat van het defrostwater op je dak ligt.
Fair enough, kom ik de winter op terug :)
Hou ons na de winter maar op de hoogte.
In de tussentijd: Zorg je wel voor een goede monitoring? Dus niet afgaan op wat de WP via zijn UI jou vertelt, maar zelf het (totale!) stroomverbruik meten met een eigen kWh meter en liefst ook de warmteafgifte meten via een warmtemeter (Kamstrup of equivalent). Dan kun je ook meedoen met de maandelijkse prestatiecijfers die @Tomexergie hier steeds publiceert.
Bovendien kun je dan je WP veel beter monitoren, wat je zoveel geld kan besparen dat je de apparatuur voor monitoring in één stookseizoen al weer terugverdiend hebt.
De kWh meter komt er sowieso - die warmtemeter moet ik me nog even in gaan verdiepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:30
Arjo schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:18:
[...]

Sorry, die kwam niet helemaal duidelijk over :). Dat het verbruik van de pomp de COP naar beneden haalt is logisch, ik vroeg me vooral af wat verder de invloed van de verdeler was op de COP, ik zal je link nog eens doornemen!
Een verdeler zonder pomp laat 100% van de flow naar de vvw gaan. Dit is het meest efficient.

Een mengverdeler met thermostaatkraan en pomp mengt warm water bij totdat het setpoint voor vvw bereikt wordt. Hierom moet de WP-temperatuur hoger staan. Als je het netjes doet, maar 5o hoger, installateurs kiezen vaak nog een hogere temperatuur. Bij iedere graad moet je WP harder pompen. Voor elke +1 °C hogere aanvoer­temperatuur (of groter temperatuurverschil tussen bron en afgifte) daalt het rendement/COP met ~2–3%. (er is ook een voordeel aan een hogere temperatuur, als je nog radiatoren in het systeem hebt zitten, vinden die een hogere temperatuur wel fijn).

Daarnaast heb je met een verdeler met pomp een buffer nodig omdat de WP zijn flow kwijt moet kunnen, ook als de mengverdeler dicht zit of minimaal bijmegt. Die buffer kun je anders vaak kunt vermijden. Weer energieverlies, kosten, complexiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:17
GudZ schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 22:30:
[...]

Je hebt gelijk over de netbeheerder vs energieleverancier. Geen nuanceverschil. Excuses.

Wat betreft het bepalen van het vermogen: Uiteindelijk blijft alles een schatting, welke weg je ook kiest: Koevlaas, wilde gok, warmteverliesberekening, bierviltjesmethode, vuistregel, etc. Best handig om verschillende methoden met elkaar te vergelijken.

Toevallig een kennis die nu verbouwt en met warmteverliesberekening werkt voor zijn project. Die rekent veel te krap en gaat te strak op Rc waardes en schil-oppervlakten zitten. Ook rekent hij op 19C binnentemperatuur. Bij renovatie is vaak sprake van ongeïsoleerde bouwknopen en afwijkingen van technische fische in het werk. Dat drijft de vermogensbehoefte soms ongezien op. Hij wil een 5kW neerzetten voor 170m2 na-geïsoleerd vrijstaand huis met mansarde-platdak, inclusief SWW en ventilatieverlies (type C) en 42m2 muuropeningen. Ik kom op een 7kW uit en dat vind ik al krap, ik adviseer hem een 8kW. Zo zie je dat linksom of rechtsom echt uitmaakt. Wie er gelijk heeft, de tijd zal het leren. Hij heeft 80m2 vloerverwarming dus hoop dat hij mijn advies opvolgt.
Hoe berekent hij/zij dit dan? Want dit klint absoluut niet als een transmissieverliesberekening, die komen vaak hoog uit namelijk. Kan je nu al zeggen dat er uit zo'n berekening een ventilatieverlies van 1500-2000W komt namelijk. Vrijstaand met turbodikke na-isolatie zou in theorie op 50 W/m2 piekvraag voor ruimteverwarming kunnen komen. Dan zit je nog steeds op 8,5 kW. En dan ventilatie zonder wtw....

Dit is niet eens je best doen maar gewoon moedwillig misrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@tonwes99 Lees even terug in dit topic. Het geval van @Arjo gaat niet over de vloerverwarmingsverdeler, maar over de open verdeler die direct na zijn binnenunit zit, op de plek waar ook wel een parallel buffervat wordt geplaatst (wat net zo goed een open verdeler is, maar dan met veel inhoud en dus bufferende werking).

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 31-08-2025 13:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dunklefaser
@Andrehj Citaat:
"Helaas vindt de installatiebranche het doodnormaal dat 25 - 50% van de primaire energie verspild wordt.."

Helaas vinden ze dat meestal nog niet eens omdat ze het gewoonweg niet (willen) weten
dat en hoeveel energie (=geld) uiteindelijk waar verspild wordt.
En hoe was dat nog?: "De energierekening is altijd voor . . ."

[ Voor 10% gewijzigd door dunklefaser op 31-08-2025 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dunklefaser schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 14:08:
@Andrehj Citaat:
"Helaas vindt de installatiebranche het doodnormaal dat 25 - 50% van de primaire energie verspild wordt.."

Helaas vinden ze dat meestal nog niet eens omdat ze het gewoonweg niet weten
dat en hoeveel energie (=geld) uiteindelijk waar verspild wordt.
Je hebt gelijk, ik heb mijn tekst iets aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murphy78
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17-10 20:35
Ik ben de installatie door externe partij van de buitenunit (86kg, Arotherm 5 kW) aan het voorbereiden. Ik heb links twee tegels boven elkaar geplaatst, en rechts twee. Ze staan op aarde, maar er zaten eerst wat planten. Ik heb het zo vlak mogelijk gemaakt met extra zand en aanduwen, maar de tegels hebben nog steeds een paar mm hoogteverschil.

Is dit met b.v. een bout in de rubberen biels nog te compenseren? Het wordt best lastig om ze 100% perfect vlak en waterpas te krijgen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14:03
Murphy78 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 17:01:
Ik ben de installatie door externe partij van de buitenunit (86kg, Arotherm 5 kW) aan het voorbereiden. Ik heb links twee tegels boven elkaar geplaatst, en rechts twee. Ze staan op aarde, maar er zaten eerst wat planten. Ik heb het zo vlak mogelijk gemaakt met extra zand en aanduwen, maar de tegels hebben nog steeds een paar mm hoogteverschil.

Is dit met b.v. een bout in de rubberen biels nog te compenseren? Het wordt best lastig om ze 100% perfect vlak en waterpas te krijgen.
Heb je de installatiehandleiding al bekeken? Daar geven ze aan dat je echt een flink stuk fundering moet maken op een grindbed. Toegegeven, zoveel beton en grind is misschien niet altijd nodig maar die ‘twee tegels op omgewoelde aarde met plantenresten’ ligt wel erg ver van de specificaties af.

Ik zou de grond met plantenresten afgraven, een flinke hoeveelheid grind storten en de boel goed aanstampen. Daarop vervolgens opsluitbanden of iets anders van beton en daarop de rubberen voeten.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:01
@Andrehj @dunklefaser
De installateur en de klant hebben verschillende belangen.
De installateur wil geen gezeik, en de klant wil een efficiënte wp.

Ik was bij een kennis met nieuwe warmtepomp en parallelle buffer. De stooklijn stond vlak op 50°C 8)7 Het verbruik was absurd hoog.
De secundaire pomp wordt met een aan/uit thermostaat in de kamer bediend. En de wp heeft altijd een buffervat met 50 graden water klaar staan.

Ik heb met de installateur gesproken en die vertelde dat dit voor hun een manier was om ervoor te zorgen dat de klant altijd een warm huis heeft.
Een parallele buffer was hun standaard werkwijze.

Toen ik vertelde dat je het beste een stooklijn instelt die past bij het warmteverlies van de woning, gaf hij mij gelijk.
De installateur had zelf ook een wp maar dan wel met een goede stooklijn. Hij had de kennis en kunde dus wel, maar past dat niet bij zijn klanten toe. Want dan kunnen ze nooit klagen van; “Meneer mijn huis wordt niet warm, u moet nu komen”.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Pim57 Dieptriest, maar een bevestiging van mijn opmerking hierboven:
Helaas is het in de installatiebranche doodnormaal dat 25 - 50% van de primaire energie verspild wordt... (door gebrek aan kennis of interesse, of door andere belangen) :-(

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 31-08-2025 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@Pim57 Het anekdotische negatief voorbeeld hierboven is bijna extreem te noemen, alhoewel - het kan nog extremer.
Ophangen en wegwezen - als het maar warm wordt.
Als dit het beleid van installatiebedrijven is/wordt vrees ik het ergste voor de warmtetransitie.

Zijn er in dit geval misschien achteraf nog "optimalisatie" pogingen gedaan?
(Moderne warmtepompen kan je als installateur op afstand vaak monitoren en eventueel bijstellen.)

Ik heb ook recent iets gelezen van 12 nauwelijks nageïsoleerde oude boerderijen met oude radiatoren die met een propaan warmtepomp van het gas afgeholpen werden - Motto: "die kan tot 75 °C, hoeven we (bijna) niets aan te passen".
Citaat: "... haal je met een propaan WP gemakkelijk aanvoertemperaturen van 75 graden zodat je gewoon met de bestaande radiatoren kan verwarmen en dus geen vloerverwarming nodig hebt. De COP is dan wel lager. In de meeste situaties heb je bij radiatoren echter aan 60 graden al voldoende."
T.v.t. 2,5 tot 5 jaar schrijft de initiatiefnemer/adviseur.

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 01-09-2025 08:39 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

bensss schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 19:06:
[...]

Heb je de installatiehandleiding al bekeken? Daar geven ze aan dat je echt een flink stuk fundering moet maken op een grindbed. Toegegeven, zoveel beton en grond is misschien niet altijd nodig maar die ‘twee tegels op omgewoelde aarde met plantenresten’ ligt wel erg ver van de specificaties af.

Ik zou de boel afgraven, een flinke hoeveelheid grind storten en de boel goed aanstampen. Daarop vervolgens opsluitbanden of iets anders van beton en daarop de rubberen voeten.
Voila;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Ym4birNV5gmrA9dUsLP8Y91gdk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UcpwAZCEwqb3JWZKoUDvibWE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uHmtQPlReWQgnIz-j9VAEVHnWSg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OJEO62EDQMfTQYmhJpTkev6Y.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
dunklefaser schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 20:19:
@Pim57 Het anekdotische negatief voorbeeld hierboven is bijna extreem te noemen, alhoewel - het kan nog extremer.
Ophangen en wegwezen - Als dit het beleid van installatiebedrijven is/wordt vrees ik het ergste voor de warmtetransitie.
Zij er in dit geval misschien achteraf nog "optimierungs" pogingen gedaan?
(Moderne warmtepompen kan je als installateur op afstand vaak monitoren en eventueel bijstellen.)

Ik heb ook iets gelezen van 12 nauwelijks nageïsoleerde oude boerderijen met oude radiatoren die met een propaan warmtepomp van het gas afgeholpen werden - Motto: "die kan tot 75 °C, hoeven we (bijna) niets aan te passen".
Citaat: "... haal je met een propaan WP gemakkelijk aanvoertemperaturen van 75 graden zodat je gewoon met de bestaande radiatoren kan verwarmen en dus geen vloerverwarming nodig hebt. De COP is dan wel lager. In de meeste situaties heb je bij radiatoren echter aan 60 graden al voldoende."
T.v.t. 2,5 tot 5 jaar schrijft de initiatiefnemer/adviseur.
scop 3-3.5 zou moeten kunnen voor SCOP55 ( dus 55 graden bij-10).
Ikzelf zou zeggen met R290 kan je 70 graden bij -10 maken (wel specificaties van het model checken). En dan haal je COP ca. 1.6 . Dat is gelijk aan kosten gas. Meestal dus lager.
Maar met een installatie die zo weinig afgifte heeft is gedrag wel heel belangrijk (B.v. temperatuur constant houden).
Dus a/ Je kan over en dan is het qua kosten vgl. met gas.
b/ Meestal is het slim de afgifte te verbeteren. Maar b.v. 500m3 gasverbruik, dan is de efficientiewinst een beperkt aantal euro per jaar. Dus wellicht geld uitgeven aan meer afgifte lastig recht te rekenen.
c/ Makkelijk te nemen isolatiestappen (B.v. als onderdeel van groot onderhoud) zijn verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
dunklefaser schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 20:19:
@Pim57
Zij er in dit geval misschien achteraf nog "optimierungs" pogingen gedaan?
Nee, ik heb samen met de installateur de wp geoptimaliseerd.

Deze installatie betreft een woning die van 546 m3 gas per jaar komt. Er is een hybride wp van 10 kW geplaatst. :?
Pendelen is dus onvermijdelijk, maar met de nieuwe instellingen is het verbruik wel enorm gedaald.

Het liefst zou je deze installatie overnieuw doen, maar het geld is nu even op.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Hier een speciaal geval aan het helpen
12kW voor 400m3/jaar die ook dit jaar nog 50% warmteverlies weggeisoleerd is :)
Minimaal vermogen 4.3kW en nog een hele bak aan instalaltie shit (w.o. deze WP en een WPB op de wanddoos achter een stopcontact aangesloten)
Eigenaar woning gaat proberen de koop te laten ontbinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Pim57 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 22:10:
[...]

Nee, ik heb samen met de installateur de wp geoptimaliseerd.

Deze installatie betreft een woning die van 546 m3 gas per jaar komt. Er is een hybride wp van 10 kW geplaatst. :?
Pendelen is dus onvermijdelijk, maar met de nieuwe instellingen is het verbruik wel enorm gedaald.

Het liefst zou je deze installatie overnieuw doen, maar het geld is nu even op.
Ik ben wel benieuwd wat voor instellingen er zijn aangepast. Dus als je die zou kunnen posten AUB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
Seafarer schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 22:31:
[...]

Ik ben wel benieuwd wat voor instellingen er zijn aangepast. Dus als je die zou kunnen posten AUB.
  1. De stooklijn goed zetten. Dus passend bij de woning
  2. Maximum vermogen op 60% gezet, want die 10 kW is echt veel te veel.
  3. Anti pendel timers zodanig gezet dat er 2~3 start/stops per uur zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Pim57 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 22:51:
[...]
  1. De stooklijn goed zetten. Dus passend bij de woning
  2. Maximum vermogen op 60% gezet, want die 10 kW is echt veel te veel.
  3. Anti pendel timers zodanig gezet dat er 2~3 start/stops per uur zijn
Is er een optie om:
1/ starts per uur te monitoren: 2-3 per uur is onlogisch. Efficienter is een hogere hysterese en de wp gewoon een run van 3 uur geven
2/ aan/uit warmtepomp te starten vanuit aan/uit thermostaat die de woonkamer volgt (dus ipv de parallelbuffer op continu op temperatuur houden-> dat geeft nl die start/stops van 2-3 per uur)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08

Hier gewoon op geel zand met 2 beton banden gezet met uiteraard bigfoots, vervolgens er tussen een klein laagje grind, niks geen problemen gehad vorige winter tijdens de-frosts en de unit staat nog steeds waterpas.
(Geel zand is wel aangetrilt)

Uiteraard niet volgens handleiding, ik ga geen diepe kuil maken met grind erin want het voegt niks toe in mijn situatie, mocht er toch teveel condenswater zijn dan loopt het de tuin wel in.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 01-09-2025 08:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
Historisch gasverbruik van 400 m³ of 450 m³ en dan een wp van 12 kW cq 10 kW op een zeer ongebruikelijke manier "installeren" 7(8)7 :N
Wat @BarryH hierboven schrijft is (ook voor mij) een gegronde reden om het contract met onmiddelijke ingang te ontbinden. Misschien nog een schriftelijke (contra)expertise inwinnen?
Ik zou zoiets een wanprestatie noemen en volledig herstel eisen (en met een schadeclaim dreigen)
ook misschien in het geval wat @Pim57 schetst. - Maar dat laatste is mijn heel persoonlijke mening.

[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 01-09-2025 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10:40
Sinds afgelopen winter hebben wij een Techneco Elga draaien. In de koude en vochtige periode van afgelopen winter hield deze warmtepomp het huis prima op temperatuur, zonder gebruik te hoeven maken van de ketel. Dit was nog met radiatoren. In maart is bij ons vloerverwarming gelegd, waardoor de aanvoertemperatuur nog 5–7 graden lager is geworden.

Ons historisch gasverbruik is 750–800 m³ per jaar, waarvan ongeveer 250 m³ voor SWW. Nu heb ik het volgende idee: de ketel eruit, een WPB erin en een cv-doorstroomverwarmer van 2 kW erbij, die dan wordt aangesloten op het aan/uit-contact van de Elga.

De Elga is ook al oud en moet op termijn worden vervangen. Ik twijfel nog of deze aanpassing de investering waard is, of dat ik de ketel (12 jaar oud) beter kan laten hangen tot deze of de elga kapot gaat en dan overstappen op een Daikin Altherma. Mijn twijfel komt ook een beetje voort uit de netbelasting van het backup element bij koude temperaturen.

Ik ben benieuwd wat jullie van dit idee vinden en of jullie eventueel alternatieven aanraden.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:54
@Djvdb Netbelasting zou ik me als particulier geen zorgen om maken. Dat is iets voor de netbeheerders. Een backup element van 3 kW is ruis vergeleken met de tientallen 11 kW autoladers van je buren.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:52

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Djvdb Als je dat zelf kunt doen, dan lijkt het mij de moeite waard, dan ben je nu al gasloos en wanneer de Elga het uiteindelijk begeeft dan is het eenvoudig een kwestie van uitwisselen voor een andere 4-5 kW warmtepomp, misschien weer een hybride in solo-opstelling :)
Praktisch elke L/W warmtepomp kan met jouw installatie aan de gang en een monoblock zou je zelf kunnen neerzetten.

Het backupelement is gezien je historisch gasverbruik bij normaal bedrijf niet nodig, dus voor de netbelasting hoef je het niet te laten.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Waar is die doorstroomverwarmer voor? Als je alleen nog 250m3 gas gebruikt voor SWW, dan zou ik inderdaad een WPB nemen en gas laten afsluiten. Zo'n investering is mogelijk na 1 jaar al terugverdiend. Een nieuwe WP hoeft niet per se ook SWW te doen. De Elga zou ik zo lang mogelijk laten hangen. Als hij het eens niet trekt tijdens een koude winter gewoon een COP 1 kacheltje erbij voor die paar dagen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Djvdb
Proton_ schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:50:
@Djvdb Als je dat zelf kunt doen, dan lijkt het mij de moeite waard, dan ben je nu al gasloos en wanneer de Elga het uiteindelijk begeeft dan is het eenvoudig een kwestie van uitwisselen voor een andere 4-5 kW warmtepomp, misschien weer een hybride in solo-opstelling :)
Praktisch elke L/W warmtepomp kan met jouw installatie aan de gang en een monoblock zou je zelf kunnen neerzetten.

Het backupelement is gezien je historisch gasverbruik bij normaal bedrijf niet nodig, dus voor de netbelasting hoef je het niet te laten.
Ook de split heb ik zelf geïnstalleerd, alleen voor de aansluting van de koelleidingen heb ik toen iemand laten komen. Moet eerlijk zeggen dat ik zelf niet zo goed begirijp waarom bij zelf installatie de voorkeur voor een monoblock zo groot is. Je kan ook prima een split zelf installeren alleen voor de inbedrijfstelling en aansluiten van de koelleidingen moet je even een koeltechnisch monteur laten komen. Ze hadden het bij mij in een uurtje gepiept.

[ Voor 4% gewijzigd door Djvdb op 01-09-2025 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
Martin7182 schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:54:
Waar is die doorstroomverwarmer voor? Als je alleen nog 250m3 gas gebruikt voor SWW, dan zou ik inderdaad een WPB nemen en gas laten afsluiten. Zo'n investering is mogelijk na 1 jaar al terugverdiend. Een nieuwe WP hoeft niet per se ook SWW te doen. De Elga zou ik zo lang mogelijk laten hangen. Als hij het eens niet trekt tijdens een koude winter gewoon een COP 1 kacheltje erbij voor die paar dagen :)
Dacht misscien voor de defrosts en idd voor als de warmtepomp het niet trekt bij kou. We hebben overigens op de zolder ook nog een L/L hangen die mee kan verwarmen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• marcop23
  • Laatst online: 19-10 08:57
RichieB schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:48:
@Djvdb Netbelasting zou ik me als particulier geen zorgen om maken. Dat is iets voor de netbeheerders. Een backup element van 3 kW is ruis vergeleken met de tientallen 11 kW autoladers van je buren.
Back-up elementen zijn wél stom als iedereen ze neemt. Het probleem is vooral dat ze enorm gelijktijdig zijn. Het net moet dan gedimensioneerd zijn voor al die back-up elementen tegelijk, terwijl dat zeer zelden voorkomt. Ik heb begrepen dat er in nieuwe woonwijken ongeveer 200 woningen op een 630 kVA-transformator mogen, dus dat is 3 kW gelijktijdig per woning.

Autoladers zijn daarin veel minder een probleem, voor als men gaat laden tijdens de middag (zonne-opwek). En dat gaat toch wel meer en meer gebeuren, wanneer de nettarieven eindelijk eens gewijzigd worden (wanneer de middag in het daltarief gaat vallen).

Maar toch: met een Elga is een back-up element van 2 kW geen probleem. De Elga neemt ook maar een kilowatt op, toch? Met 3 kW opgenomen vermogen zit je best vergelijkbaar met een vol gas draaiende "grote" warmtepomp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Djvdb schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:57:
[...] Moet eerlijk zeggen dat ik zelf niet zo goed begirijp waarom bij zelf installatie de voorkeur voor een monoblock zo groot is. Je kan ook prima een split zelf installeren alleen voor de inbedrijfstelling en aansluiten van de koelleidingen moet je even een koeltechnisch monteur laten komen. Ze hadden het bij mij in een uurtje gepiept.
Nou ja, precies daarom dus: er hoeft bij een monoblock geen mannetje een uurtje langs te komen :) Voor weekendklussers wel zo praktisch.
Maar er is niks mis met een split hoor.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Proton_ schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:20:
[...]

Nou ja, precies daarom dus: er hoeft bij een monoblock geen mannetje een uurtje langs te komen :) Voor weekendklussers wel zo praktisch.
Maar er is niks mis met een split hoor.
Leiding werk van een split is wel een stuk makkelijker aan te leggen.(Diameters) Ook geen vorst kleppen benodigt. Lijkt me ook een voordeel.

Edit: Ik blijf maar twijfelen tussen split en mono. Dat schiet niet op zo. :-(

[ Voor 8% gewijzigd door Seafarer op 01-09-2025 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Djvdb schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:59:
[...]

Dacht misscien voor de defrosts en idd voor als de warmtepomp het niet trekt bij kou. We hebben overigens op de zolder ook nog een L/L hangen die mee kan verwarmen.
Op zich best een logische gedachte, veel WP's hebben een BUH ingebouwd. Maar ik zou dit pas doen als het niet anders kan. L/L op zolder scheelt ook ongeveer 1 afgiftepunt wat je anders zou (mee)verwarmen met de Elga. Verder is een 2 kW straalkacheltje ook praktisch en kost bijna niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:09

Wat anderen al aangeven qua fundering. Vergeet niet dat zo'n unit een plens condenswater gaat geven. Een fundering alleen op aarde/zand is bestemd om te verzakken. En een scheef staande unit is niet wenselijk (stress op de leidingen, extra geluid).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Murphy78 Ringetjes onder de bout is voldoende voor millimeters. Een paar cm verschil kan je beter opvangen met een plaat onder de bigfoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@dunklefaser Perfect is the enemy of done :)
Nu kan je met een stapeltje fans aankomen en no cure no pay de elektriciteitsrekening voor de warmtepomp 30% verlagen (niet vergeten de stooklijn ook lager te zetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
Proton_ schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:07:
@dunklefaser Perfect is the enemy of done :)
Nu kan je met een stapeltje fans aankomen en no cure no pay de elektriciteitsrekening voor de warmtepomp 30% verlagen (niet vergeten de stooklijn ook lager te zetten).
Nobody is perfeckt - but who wants to be nobody?
Maar dat met het "stapeltje fans aankomen" en het verlagen van de (veel te) hoge stroomrekening voor de wp met 30% moet je nog verder toelichten. Stooklijn lager zetten? Ieder voordeel hep't z''n nadeel - warmteafgifte?, "Pendelen"?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dunklefaser
Seafarer schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:26:
[...]

Leiding werk van een split is wel een stuk makkelijker aan te leggen.(Diameters) Ook geen vorst kleppen benodigt. Lijkt me ook een voordeel.

Edit: Ik blijf maar twijfelen tussen split en mono. Dat schiet niet op zo. :-(
Soms is geen twijfel (zinvol) mogelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KtdwzxUUQaTjviySDgoK75m7nYk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/onFkEHddBZfOlxJFa1M4k3dF.jpg?f=user_large
Koudemiddelleidingen via de (ruime) spouw naar het oude/nieuwe cv-hok
en de hydraulische binnenunit (bijna) op de plek van de afgedankte cv-ketel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YiuPSkKQZ1PbSN3oAuE5W9OvjQs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0fcVyzec9axb615ql8obAoWD.jpg?f=user_large
Leidingwerk splitste direct onder de ketel in twee strengen. Ook de warmwatervoorziening met de 200 l wpb past perfeckt op de oude aansluitingen en ook qua hoogte (binnen/buiten opstelling met afvoer via de voormalige rookgasafvoer -zie plaatje hierboven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
marcop23 schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:08:
[...]

Back-up elementen zijn wél stom als iedereen ze neemt. Het probleem is vooral dat ze enorm gelijktijdig zijn. Het net moet dan gedimensioneerd zijn voor al die back-up elementen tegelijk, terwijl dat zeer zelden voorkomt. Ik heb begrepen dat er in nieuwe woonwijken ongeveer 200 woningen op een 630 kVA-transformator mogen, dus dat is 3 kW gelijktijdig per woning.

Autoladers zijn daarin veel minder een probleem, voor als men gaat laden tijdens de middag (zonne-opwek). En dat gaat toch wel meer en meer gebeuren, wanneer de nettarieven eindelijk eens gewijzigd worden (wanneer de middag in het daltarief gaat vallen).

Maar toch: met een Elga is een back-up element van 2 kW geen probleem. De Elga neemt ook maar een kilowatt op, toch? Met 3 kW opgenomen vermogen zit je best vergelijkbaar met een vol gas draaiende "grote" warmtepomp.
Klopt idd max 1,1 kilowatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomVH2
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:30
Martin7182 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:58:
@manusjevanalles een keerklep na de spiraal. Het zou inderdaad ook kunnen werken in de warmwaterleiding bovenop. De klep uiteraard gemonteerd in voorwaartse richting, ik gebruik niet de keerfunctie van de klep maar alleen de drempelwaarde om de klep te openen als weerstand tegen ongewenste (zwakke) stroming.
heb ik ook gedaan
een sifon is beter maar hier was ik het vergeten en nadien was een keerklep de meest logische oplossing.
Blihi schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:54:
[...]

Nog even los van het feit dat die keerkleppen ook voor een behoorlijke drukval kunnen zorgen.
3kPa bij 10l/min om concreet te zijn.
zie datasheet
Martin7182 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 16:08:
@Martin7182
bedoel je niet 0,02 bar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Oeps, dat zou wel eens kunnen ja. In ieder geval was de weerstand te groot voor mijn circulatiepompje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:54

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@TomVH2/@Martin7182 0,2 bar is niet onrealistisch als openingsdruk voor een veerbelaste keerklep.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Voorgenomen wijzigingen ISDE subsidie 2026:

https://warmte-pompen.nl/voorgenomen-wijzigingen-isde-2026/

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomVH2
Rimco schreef op maandag 1 september 2025 @ 15:50:
@TomVH2/@Martin7182 0,2 bar is niet onrealistisch als openingsdruk voor een veerbelaste keerklep.
Ik ken enkel itap en thermostop. Beide met een veer en beide openen ze tussen 0,02 en 0,03 bar. En we spreken hier over kleppen 1/2" tot 6/4". Ik heb net eens gekeken bij de keerkleppen type EA (beveiliging drinkwater) en die openen ook bij 0,02Bar.
Bij elektroventielen (indirect gestuurd) heb ik wel ervaren dat er een openingsdurk nodig is van 0,x bar

Over welke keerkleppen hebben jullie het? Ik ben wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
TomVH2 schreef op maandag 1 september 2025 @ 20:24:
[...]

Ik ken enkel itap en thermostop. Beide met een veer en beide openen ze tussen 0,02 en 0,03 bar. En we spreken hier over kleppen 1/2" tot 6/4". Ik heb net eens gekeken bij de keerkleppen type EA (beveiliging drinkwater) en die openen ook bij 0,02Bar.
Bij elektroventielen (indirect gestuurd) heb ik wel ervaren dat er een openingsdurk nodig is van 0,x bar

Keerklep is van metaal en heeft dus ook weer warmteoverdracht. Bochtje in de leiding is bijna altijd makkelijker en goedkoper en effectiever.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• marcop23
  • Laatst online: 19-10 08:57
Cascadering warmtepompen: Per 3 jaar subsidie mogelijk voor de installatie van een warmtepomp (1–70 kW). Bij cascadering van meerdere warmtepompen: subsidie voor één warmtepomp.
Top! Die torenhoge subsidie voor een setje Quatts is me eigenlijk een doorn in het oog. Hoewel je wat mij betreft wel recht mag hebben op de subsidie die hoort bij een 6 kW warmtepomp, als je bijvoorbeeld 2 x 3 kW installeert.
F-gassen: Vanaf 1 jan 2026 geen subsidie voor splitwarmtepompen < 3 kg koudemiddel en met GWP ≥750.
Dit zal dus ook effectief het einde zijn van de laatste R410a machines.

[ Voor 12% gewijzigd door marcop23 op 01-09-2025 21:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:09
Jammer dat de maximale geluidsproductie niet is verscherpt. Zolang ze op de markt zijn, wordt al snel naar de goedkoopste lawaaibak gegrepen. En de buren maar bewijzen dat er niet aan de geluidsnorm wordt voldaan (die ook nog veel te hoog ligt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:54

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

TomVH2 schreef op maandag 1 september 2025 @ 20:24:
[...]

Op een of andere manier dacht ik wel wat meer drukverlies te ervaren. Als ik https://media.wildkamp.nl...otto%20-%20RIV%202281.pdf bekijk zie ik echter dat enkel 3 en 4" op 0.1 bar zitten. (Dit is de form factor die ik het meeste heb gebruikt.) Wie weet was het ook bij een hoger debiet en dus niet enkel de openingsdruk. En wat je zegt, misschien was ik in de war met de 0,1 bar van de RainBird kleppen die ik toevallig ook voor de beregening heb gebruikt.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Beer070 heeft een eigen topic in Overwegingen warmtepomp Beer070 gekregen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TomVH2
BarryH schreef op maandag 1 september 2025 @ 20:47:
[...]

Keerklep is van metaal en heeft dus ook weer warmteoverdracht. Bochtje in de leiding is bijna altijd makkelijker en goedkoper en effectiever.
de thermostop plaats je in een schroefkoppeling. De schroefkoppeling wordt dus 2mm "langer". Die 2mm extra heb je inderdaad extra warmteverlies (orde van mW).
Als DHZ-er kan het een zeer snelle goedkope en eenvoudige oplossing zijn. kraan dicht, moer los, klep ertussen, moer vast, kraan open. Zeker bij de all-in-one oplossingen waar de aansluitingen veelal bovenaan zitten...
Begrijp me niet verkeerd, ik wil m'n gelijk niet halen en een sifon is inderdaad veelal beter. Maar als je installatie in dienst is, of je hebt geen plaats, of.... dan kan een keerklep een oplossing zijn. Er is juist wat drukval over de klep. In mijn geval 3kPa. Het kan een eenvoudige oplossing zijn die hier weinig wordt aangereikt. En het is al zeker eenvoudig als je hoofdaansluiting uitgevoerd zijn met schroefkoppelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Dat is een mooie oplossing. Die kende ik nog niet en is inderdaad een prima oplossing voor na-installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
TomVH2 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 12:14:
[...]

de thermostop plaats je in een schroefkoppeling. De schroefkoppeling wordt dus 2mm "langer". Die 2mm extra heb je inderdaad extra warmteverlies (orde van mW).
Interessant product! Ik kon hem in NL zo snel nergens vinden, maar bij de oosterburen wél tegen (voor Duitse begrippen) redelijke verzendkosten naar NL.

All-electric.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Over die Thermostop: Als ik dat zo zie is het wel een flinke restrictie in de vloeistofstroom. Als je dit in een bestaande leiding plaatst ga je dat wel merken denk ik.
Een simpele thermosifon blijft wat mij betreft de betere oplossing. En ook betrouwbaarder op lange termijn, want zonder bewegende delen. Er kan dus niks stuk of blijven hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:23
RonJ schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:05:
[...]

Interessant product! Ik kon hem in NL zo snel nergens vinden, maar bij de oosterburen wél tegen (voor Duitse begrippen) redelijke verzendkosten naar NL.
Even een vraag aan een expert: ik zie een Duits keurmerk bij de Schwerkraftbremse geen KIWA (of ik kijk er overheen). Mag deze Schwerkraftbremse toegepast worden binnen Nederland met dit keurmerk voor leidingwater installaties?

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
marnie schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:22:
[...]

Even een vraag aan een expert: ik zie een Duits keurmerk bij de Schwerkraftbremse geen KIWA (of ik kijk er overheen). Mag deze Schwerkraftbremse toegepast worden binnen Nederland met dit keurmerk voor leidingwater installaties?
Het formele antwoord? Zonder KIWA keurmerk mag het niet op drinkwaterinstallaties in NL.
Mijn persoonlijke mening: Als de fabrikant en de Duitsers het geschikt vinden kunnen die prijsopdrijvende VVD-keurmerken me geen zak schelen.

All-electric.

Pagina: 1 ... 222 ... 228 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)