Wij hebben (bijna) een woning gekocht. Bouwjaar 1975, rijtjeswoning in het midden dus beide kanten buren.
Nu wil ik daar graag een hybride warmtepomp laten plaatsen maar ik weet niet wat verstandig is.
In onze voortuin staat ook een garage. 6,50M van de voorgevel. Is het mogelijk de warmtepomp hier bovenop, aan of in te plaatsen? Of is dit te ver bij de woning vandaan?
De achtertuin lijkt mij niet praktisch, we hebben 2 jonge kinderen in de zomer gaan die steeds naar buiten, veel doorloop, gooien met zand, zandkasteel op de warmtepomp bouwen enz enz. En misschien komt er in de toekomst een uitbouw dan zouden we de warmtepomp weer moeten verplaatsen.
Stel we zouden hem aan de achterkant van de garage monteren, kan ik er dan ook nog omheen een soort van fietsenschuurtje maken? (niet luchtdicht maar zoiets als dit, maar dan wat kleiner nog.:)
voorbeeldje, niet onze situatie
Wij willen de fietsen niet in de garage maar het liefst in een simpel schuurtje achter de garage. Of moet/mag je een warmtepomp helemaal niet in een 'semi' gesloten omgeving zetten?
De CV staat op zolder. (leidingen zouden dan door de kruipruimte in het midden van de woning tegen de zijmuur omhoog gaan.)
Bovenaanzicht, 6 en halve meter tussen garage en gevel woning.
Hier zie je recht net een stukje van de achtergevel van de garage. En de voorgevel van de woning.
Op de 1e verdieping zitten 2 slaapkamers. (Bij beide buren dus ook)
Het verbruik is niet bekend, woning was van vastgoedhandelaar, ex huur. Dus heb de vorige bewoner helaas nooit gesproken.
Ik ga uit van standaard slecht/niet geïsoleerd huis met dubbelglas, geen muur isolatie, geen vloer isolatie en nauwelijks dak isolatie.
Dak, vloer en muur gaan we na isoleren. Dubbelglas eerst nog niet.
Als dit trouwens allemaal niet kan, dan dacht ik dat links van de voordeur op de grond het beste alternatief was?
[
Voor 7% gewijzigd door
kaasaanfiets op 30-08-2025 20:30
]