Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:43
Technician- schreef op woensdag 16 april 2025 @ 18:40:
[...]

In vergelijking met een andere vorstklep?
Of in vergelijking met geen vorstklep?
Ik neem aan dat laatste, verschil tussen verschillende merken/uitvoeringen zal minimaal zijn.

Panasonic J 7kW WP met boiler & HeishaMon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84 kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:53
Alleen de vorstklep zelf is al een potentieel risico op bevriezen bij stroom uitval tov goed geïsoleerde leidingen. Ik denk dat het middel erger is dan de kwaal samen met de warmte verliezen.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-04 15:11
snameroc schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:26:
Alleen de vorstklep zelf is al een potentieel risico op bevriezen bij stroom uitval tov goed geïsoleerde leidingen. Ik denk dat het middel erger is dan de kwaal samen met de warmte verliezen.
Het gaat niet zo zeer om de leidingen, het gaat vooral om het water in de monoblock zelf (warmtewisselaar, flowmeter, pomp en zo).

Ik heb trouwens nog een vraagje over die dingen; in de beschrijving van de Caleffi istop staat dat er geen 'zwanenhals' in de leidingen mag zitten, dus vanaf de monoblock de grond in en verderop in huis weer omhoog. Dat is bij mijn situatie echter wel het geval. Ik snap dat dan de leidingen zelf niet leeglopen maar de WP toch wel? Ander ideetje was om een automatische vulinrichting toe te voegen; die duwt dan water uit het systeem langzaam naar buiten door de vorstbeveiliging. Zo houd je stroming en kan (hopelijk) de WP eveneens niet bevriezen, maar met als voordeel dat het systeem redelijk ontlucht blijft, ook de 'zwanenhals' doorstroming heeft en de WP meteen weer kan werken zodra de spanning terug is. Er bestaan namelijk vulinrichtingen die zonder netspanning werken (meerdere keerkleppen voor drinkwaterbeveiliging). Heeft iemand al eens zoiets in de praktijk gebracht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:43
Steyn_E schreef op donderdag 17 april 2025 @ 13:47:
[...]

Het gaat niet zo zeer om de leidingen, het gaat vooral om het water in de monoblock zelf (warmtewisselaar, flowmeter, pomp en zo).

Ik heb trouwens nog een vraagje over die dingen; in de beschrijving van de Caleffi istop staat dat er geen 'zwanenhals' in de leidingen mag zitten, dus vanaf de monoblock de grond in en verderop in huis weer omhoog. Dat is bij mijn situatie echter wel het geval. Ik snap dat dan de leidingen zelf niet leeglopen maar de WP toch wel? Ander ideetje was om een automatische vulinrichting toe te voegen; die duwt dan water uit het systeem langzaam naar buiten door de vorstbeveiliging. Zo houd je stroming en kan (hopelijk) de WP eveneens niet bevriezen, maar met als voordeel dat het systeem redelijk ontlucht blijft, ook de 'zwanenhals' doorstroming heeft en de WP meteen weer kan werken zodra de spanning terug is. Er bestaan namelijk vulinrichtingen die zonder netspanning werken (meerdere keerkleppen voor drinkwaterbeveiliging). Heeft iemand al eens zoiets in de praktijk gebracht?
't is hier ook al wel eens langs gekomen / gesuggereerd dat vorstkleppen altijd met een automatische vul-inrichting gecombineerd moeten worden, dat schijnt 1 van de leveranciers in de handleiding te hebben staan. Ik hou 't trouwens maar gewoon op geen vorstkleppen.

Panasonic J 7kW WP met boiler & HeishaMon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84 kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-04 15:49
Steyn_E schreef op donderdag 17 april 2025 @ 13:47:
[...]

Wist je dat de vorstkleppen bedacht en gepatenteerd zijn door een Fransman? En niemand mag ze dus namaken. Naam: Exogel.
Verschillende fabrikanten maken alleen de messing of bronzen huis waar de exogel ingedraaid wordt.

Het heeft geen grote wiskunde, water moet eruit lopen. Exogel had bedacht, gebruik er 1 onderin maar met 2 exogels.
De bovenste als anti vacuumklepje.

Meeste fabrikanten passen een vacuumbrekertje toe bovenop de vorstklep.

Wat ik ook weleens deed was alleen de onderste op vorstklep en de bovenstste een vacuumbreker in. Als het maar leegloopt (min of meer)

De werking zal bij matige vorst trouwens zo zijn dan door het gedruppel en licht stroming er voldoende water >5C van binnen komt dat het niet invriest.

Pas bij zware vorst zal de klep volopen gaan en leeglopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BFYcFoNWsIj6jDyD2gluGmk6ni8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DguMmlBqKYWPIdXwMmutmlga.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Technician- op 17-04-2025 15:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Technician- ook hier dus: "we prescribe to install an automatic filling unit".

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:58

Seafarer

XXX

Technician- schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:02:
[...]

Wist je dat de vorstkleppen bedacht en gepatenteerd zijn door een Fransman? En niemand mag ze dus namaken. Naam: Exogel.
Verschillende fabrikanten maken alleen de messing of bronzen huis waar de exogel ingedraaid wordt.

Het heeft geen grote wiskunde, water moet eruit lopen. Exogel had bedacht, gebruik er 1 onderin maar met 2 exogels.
De bovenste als anti vacuumklepje.

Meeste fabrikanten passen een vacuumbrekertje toe bovenop de vorstklep.

Wat ik ook weleens deed was alleen de onderste op vorstklep en de bovenstste een vacuumbreker in. Als het maar leegloopt (min of meer)

De werking zal bij matige vorst trouwens zo zijn dan door het gedruppel en licht stroming er voldoende water >5C van binnen komt dat het niet invriest.

Pas bij zware vorst zal de klep volopen gaan en leeglopen.

[Afbeelding]
Dan is de goedkoopste net zo goed als de duurste. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_WA9Tt7TyuOB0JuHKZ7wFf4bWrE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gwwE7pnmlWUDOVjHCemqIOm9.jpg?f=user_large

Hoe goed blijft dit functioneren als er toch vuil in komt. Gaat die dan nog steeds open? Of is dat de reden om er ook eentje aan de bovenkant te plaatsen?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22:38
ErikVers schreef op woensdag 16 april 2025 @ 01:45:
[...]

Starten met verplaatsen van je sensor naar 2/3 van het vat.
Daarnaast heb ik zelf de dure uren (die zijn 95% van de tijd gelijk) het setpoint met 10graden verlaagd wat in de praktijk ervoor zorgt dat dan niet verwarmd. En je kan op bijvoorbeeld 13:00 een verhoging voor een uur van +5 doen. Basis is dan 50
In de dure uren 40 en tijdens je zonnestroompiek 55 of 52. Dan heb je in principe het dynamisch genoeg staan. Persoonlijk heb ik nog de nacht van 00:00 / 10:00 dhw en heat uit staan vanwege cop en nachtrust voor de vogeltjes (lees: buren). Maar dat is natuurlijk afhankelijk van jouw woning met warmteverlies en comfort wensen.
Bedankt voor het meedenken en goede tips

In de basis heb ik zo de tijden al staan, alleen in de nacht heat en dhw uit nog niet

Wat is jou ervaring met de afkoelen van de woning in de nacht Erik?

Zal eens kijken of ik de tempsensor naar boven verplaatst krijg

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemertje
ErikVers schreef op woensdag 16 april 2025 @ 01:48:
[...]

Uiteraard enkel bij dhw actief gaat hij dat doen. En die 12 is een instelbare waarde naar keuze.

Dat non stop dhw mee boosten klinkt leuk alleen zou ik meer sturen op bufferen in de warmste uren (buiten: >cop) van de dag ivm cop en dat combineren met zelf consumptie pv stroom. Dan is het handiger als sensor hoog zit ivm anders te vaak aanslaan.
Erik en Frans dank voor jullie bevestigingen d:)b

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:27

ErikVers

e-Duurzaam

hemertje schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 08:25:
[...]

Bedankt voor het meedenken en goede tips

In de basis heb ik zo de tijden al staan, alleen in de nacht heat en dhw uit nog niet

Wat is jou ervaring met de afkoelen van de woning in de nacht Erik?

Zal eens kijken of ik de tempsensor naar boven verplaatst krijg
Graag gedaan.

Wat betreft afkoelen van mijn woning normale periode winter bij een 3/4 in de nacht en 10 graden overdag dan afkoeling tussen een 0.5 en 1.0(max) Dit komt doordat de vloer tot 00:00 is voorverwarmt. Dat geeft de hele nacht nog warmte af (8cm zand cement op de slangen). En uiteraard goede isolatie en veel massa.

Daarnaast zal met een koudere periode met regen en wind het wel meer zijn omdat de schil afkoelt. Is het een winterdag met zon en matige vorst in de nacht dan heb ik juist minder afkoeling vanwege de opwarming van de schil. Ik heb veel zuid gevel vrij in de zon (2 onder 1 kap met vrije kant op Z).

Oftewel lang verhaal kort; elke woning is anders dus je moet beetje op gevoel mee spelen (testen).

[ Voor 7% gewijzigd door ErikVers op 19-04-2025 09:48 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Onze hoekwoning ligt op oost/west met de achter en voorzijde

In de aanbouw vloerverwarming in de cementdekvloer, afgelopen jaar in de woonkamer de vloerverwarming laten infrezen en deze ligt dus vrij hoog

Mbt de lage(re) COP in de nacht
Deze wordt met een dynamisch energiecontract financieel gecompenseerd door de lagere tarieven

Heb er nog nooit aan gerekend wat nu financieel het meest duurzaam is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:33
Beste Tweakers,
Na lang oriënteren op een full electric warmtepomp ben ik er eindelijk uit welk systeem geschikt is voor mijn woning. Uiteindelijk, na vele offertes, nu uitgekomen op twee verschillende merk warmtepompen van twee verschillende installateurs:
Weheat Sparrow 6KW
Daikin Altherma (3M) 6KW

Mijn belangrijkste vereisten zijn dat de warmtepomp goed kan terug moduleren en redelijk stil is. Zie hieronder belangrijkste gegevens. Kenmerkend voor mijn afgifteysteem is dat het alleen convectoren met ventilatoren gaat zijn. Prijzen zijn inclusief subsidie. Valt mij overigens erg tegen hoeveel informatie er beschikbaar is vanuit Daikin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gPw6P2spAstMTpQ4Rt0VorLXS_g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xkB3B2G5Cj3v14d8iVwOZKY4.png?f=fotoalbum_large

Ik zou graag jullie mening horen. Vooral wat prijstechnisch nou een betere optie is. Mijn voorkeur neigt uit te gaan naar de Weheat. Nederlands product dat veel innoveert en veel gebruikers zijn de laatste tijd positief . Het voelt aan als een product dat meer gebouwd is voor de toekomst dan de Daikins. Ik ben verder niet van het tweaken, dus daarin heb ik geen last van de beperkte mogelijkheden hierin bij Weheat warmtepompen. Daar tegenover is Daikin een bewezen betrouwbaar merk.

[ Voor 9% gewijzigd door Vinny1 op 20-04-2025 23:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:57
Vinny1 schreef op zondag 20 april 2025 @ 23:00:
Beste Tweakers,
Na lang oriënteren op een full electric warmtepomp ben ik er eindelijk uit welk systeem geschikt is voor mijn woning. Uiteindelijk, na vele offertes, nu uitgekomen op twee verschillende merk warmtepompen van twee verschillende installateurs:
Weheat Sparrow 6KW
Daikin Altherma (3M) 6KW

Mijn belangrijkste vereisten zijn dat de warmtepomp goed kan terug moduleren en redelijk stil is. Zie hieronder belangrijkste gegevens. Kenmerkend voor mijn afgifteysteem is dat het alleen convectoren met ventilatoren gaat zijn. Prijzen zijn inclusief subsidie. Valt mij overigens erg tegen hoeveel informatie er beschikbaar is vanuit Daikin.

[Afbeelding]

Ik zou graag jullie mening horen. Vooral wat prijstechnisch nou een betere optie is. Mijn voorkeur neigt uit te gaan naar de Weheat. Nederlands product dat veel innoveert en veel gebruikers zijn de laatste tijd positief . Het voelt aan als een product dat meer gebouwd is voor de toekomst dan de Daikins. Ik ben verder niet van het tweaken, dus daarin heb ik geen last van de beperkte mogelijkheden hierin bij Weheat warmtepompen. Daar tegenover is Daikin een bewezen betrouwbaar merk.
Het vraagteken = 250 W, dat heb ik in dit forum zien voorbijkomen.
Daikin komt eerstdaags ook met de Altherma 4 serie (propaan).
Kijk vooral ook naar de instelmogelijkheden, hier bij Tweakers weten we samen de weg te vinden binnen de vele instellingen om een systeem een beetje in te stellen. Dat moet je dan ook zelf willen. Ik weet niet maar vermoed wel dat WeHeat minder instellingsmogelijkheden heeft, dat kun je ook als voordeel zien. Het is dus ook van belang om met enige reflectie te kijken of je het leuk vindt om met instellingen aan de slag te gaan om het systeem voor jouw situatie te optimaliseren. Pluspunt daarvan is dat er altijd wel een ‘optimale’ situatie instelbaar is voor jouw eigen situatie (elke woning én behoefte is anders). Aan de andere kant, het zijn best veel instellingen die invloed hebben op de werking van het systeem.
Ik ken WeHeat niet goed genoeg om er iets van te vinden. Daikin kende ik al langer van de airco’s in huis en met alle info uit het forum daarom ook voor Daikin WP gekozen. Maar als je een systeem wilt dat uit de doos werkt en je alleen de thermostaat wilt bedienen zijn er wellicht inderdaad betere keuzes op de markt.
Ik probeer hier dus geen plus of min van enig systeem te benoemen maar wel dat je eraan moet denken hoe je in de wedstrijd staat. Als je dat weet dan kan dat ook een goede overweging bij het maken van een keuze zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Beste Tweakers,
Weheat Sparrow 6KW
Daikin Altherma (3M) 6KW

[Afbeelding]
Ik weet niet hoe je aan de gegevens van het bovenstaande tabelletje komt, maar die Daikin maakt echt geen 13 dB meer geluid dan een Weheat. Haal je niet geluidsdruk (gemeten op dezelfde afstand!) en geluidsvermogen door elkaar?

En dan ChatGPT vragen om de data.... Er zal in het Daikin-topic toch wel echte info beschikbaar zijn? Ik heb een paar jaar geleden nog een PDF met technical data van de ERLQ-CW1 met alle performance tabellen kunnen downloaden. Alleen de minimum vermogens ontbreken, maar die zijn in dat topic vast wel vindbaar (en Daikin heeft daarbij een goede reputatie).

Waarom zou Weheat meer voor de tekomst gebouwd zijn dan Daikin?

Als je slechts uit deze twee kunt kiezen zou ik voor de proven track record van Daikin gaan, maar als je ook andere merken in overweging neemt altijd weer voor Mitsubishi. Zie Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 21-04-2025 09:34 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21:45
Beste Tweakers,
Weheat Sparrow 6KW
Daikin Altherma (3M) 6KW

[Afbeelding]

Voor een indicatie van het minimum vermogen kun je de resultaten van de efficientie metingen (EN14825) vaak wel downloaden, die de grondslag zijn voor het energie label.
De meetwaarde bij deellast A12W24 is een aardige indicator voor het minimum vermogen; de compressor draait op dit punt bijna altijd op minimum.

Volgens de datasheet van de Sparrow is dit 2,2kWatt bij een COP van 8,6. (Ter vergelijk: de Flint heeft een minimum thermisch van 2,7 kWatt bij een COP van 8,9 en de Blackbird heeft een minimum vermogen van 3,4kWatt bij een COP van 8,5).

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:58

Seafarer

XXX

Seafarer schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 15:22:
[...]

Dan is de goedkoopste net zo goed als de duurste. :)

[Afbeelding]

Hoe goed blijft dit functioneren als er toch vuil in komt. Gaat die dan nog steeds open? Of is dat de reden om er ook eentje aan de bovenkant te plaatsen?
Iemand een idee?

Ik kan nog niet echt de functie/toegevoegde waarde van de bovenste vinden.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:07
Beste Tweakers,
Weheat Sparrow 6KW
Daikin Altherma (3M) 6KW

[Afbeelding]

@Rojado Zit al aardig raak mbt de Altherma, goede en bewezen kwaliteit en kan terug tot ~230W hier (de split versie van 6kW). Nadeel is de enorme zee aan instellingen die je je eigen moet maken (verwacht hierin niets van je installateur) en het feit dat ze je als particulier verder ook niet te woord staan als er wat is. Je bent dan dus best afhankelijk van je installateur. Als je boven de 45C aanvoer verwacht te moeten draaien met je convectoren zou ik sowieso naar een R290 pomp kijken ipv R32 (waaronder ook de aankomende altherma 4).

Qua informatie, kijk eens op www.daikintechnicaldatahub.eu en selecteer de 3M onder outdoor unit. Dan zie je onder combination specific precies het beschikbare vermogen en verbruik (en indirect dus ook de COP). Onder literature vind je alle denkbare documentatie, de installer reference manual is de meest uitgebreide handleiding.

Weheat timmert hard aan de (goede) weg, vond het toendertijd iig nog een veel te onzekere startup vibe uitstralen, maar inmiddels hebben ze zich wat meer bewezen. Hebben die dingen nog steeds alleen connectiviteit via LTE? Dat vond ik iig persoonlijk een harde no-go. Ik wil niet afhankelijk zijn van de beschikbaarheid van een mobiele netwerkgeneratie voor een product dat zo lang mee moet.

offtopic:
Ik zie dat nu bijv. bij onze eGolf, als het 2G netwerk stopt houdt de app (redelijk essentieel voor een EV imho) er ook mee op. Komt ook geen nieuw modem voor tegen betaling oid, FU en koop maar een nieuwe auto is het antwoord van VW (in mijn woorden). Daar heb ik met een WP die 15-20 jaar mee moet echt geen zin in.

Gezien je vereisten, kijk evt. ook eens naar Mitsubishi of Vaillaint.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:21

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Fullpower Mijn arotherm pure 65 verbruikte de afgelopen dagen ca. 263 W (buitendeel) en produceerde 1,8 - 1,9 kW (Kamstrup) @24,2-26,1°C aanvoer. Het binnendeel verbruikt dan 14,5 W (pomp 7,5 W + 7 W electronica).
Het effectieve vermogen was natuurlijk duidelijk lager dan 2 kW - iets van 1,1 - 1,3 kW.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KGfrGL04RSRCWXbLU703zRZjI-E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rwpDs8ghgtjp9vo1mgLTa8In.jpg?f=user_large Het weer op 17 april gemiddeld 10°C - Binnentemperatuur ca. 19,9 °C (thermostaat)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21:45
dunklefaser schreef op maandag 21 april 2025 @ 18:15:
@Fullpower Mijn arotherm pure 65 verbruikte de afgelopen dagen ca. 263 W (buitendeel) en produceerde 1,8 - 1,9 kW (Kamstrup) @24,2-26,1°C aanvoer. Het binnendeel verbruikt dan 14,5 W (pomp 7,5 W + 7 W electronica).
Het effectieve vermogen was natuurlijk duidelijk lager dan 2 kW - iets van 1,1 - 1,3 kW.
[Afbeelding] Het weer op 17 april gemiddeld 10°C - Binnentemperatuur ca. 19,9 °C (thermostaat)
Voor zover ik kan zien in de datasheet laat Vaillant alleen maar de EN14511 vollast meetwaarden zien. Jammer dat ze geen EN14825 er bij hebben staan. Bij 263Watt in en 1900watt uit is dat een COP van ruim 7; prima voor 10c buiten 😀

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-04 15:49
Beste Tweakers,
Weheat Sparrow 6KW
Daikin Altherma (3M) 6KW

[Afbeelding]

Moet wel zeggen dat je Google skills matig zijn want van Daikin vind je eerder te veel documentatie dan te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:33
@Rojado Dank voor je nuttige reactie!

@Andrehj Dank voor je reactie. Gebruik van Chatgpt is een disclaimer en gevolg van beperkte informatie vanuit Daikin. Chatgpt maakt overigens hele mooie overzichten met data van warmtepompen maar offtopic. 60db staat in de informatiefolder van Daikin. Op het Daikin Altherma topic is vaak naar het minimum vermogen gevraagd maar antwoorden verschillen van 150 tot 400w. Maar za dus ergens daar tussenin zitten. Weheat voelt voor mij toekomstigbestendiger vanwege R290 en slimme functies en continue updates vanuit Weheat.

@RonJ Dat R290 beter past bij hogere temperaturen wist ik nog niet. Dank, ook voor de link naar informatie! Ik twijfel inderdaad of ik de ondersteuning ga krijgen die ik nodig heb van de installateur van de Daikin. Dus goed punt om in overweging te nemen.

@Technician- Kijk eens op het Daikin topic. Er wordt geregeld geklaagd over beperkte informatie die vindbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@Vinny1 Weinig info = niet kopen
Cloud afhankelijk = niet kopen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je tagt de verkeerde.
Dank voor je reactie. Gebruik van Chatgpt is een disclaimer en gevolg van beperkte informatie vanuit Daikin. Chatgpt maakt overigens hele mooie overzichten met data van warmtepompen maar offtopic. 60db staat in de informatiefolder
1. Zoals ik al zei, je haalt geluidsvermogen en geluidsdruk door elkaar.
2. In bovenstaande link zit een heleboel tracking info van Google. Nu vervangen door een normale link.
3. Die Weheat is veel te veel afhankelijk van hun eigen cloud. Dat moet je niet willen. Als morgen die tent omvalt zit jij met de shit.

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 22-04-2025 08:19 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:04
Andrehj schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 08:17:
[...]

1. Zoals ik al zei, je haalt geluidsvermogen en geluidsdruk door elkaar.
Dat denk ik ook, maar het geluidsvermogen uitdrukken in dB(A) vind ik wel ietwat verwarrend. Wat is gedefinieerd als 0 dB geluidsvermogen? Het kan onmogelijk 1 mW zijn terwijl dat normaalgesproken wel gebruikt wordt als referentie voor vermogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Daikin heeft wel degelijk veel informatie, maar het is slecht geïndexeerd door zoekmachines.

Ze zijn gewoon heel erg gericht op hun installateurs… al lijkt ook dat weer weinig garantie voor goede kennis ;-(

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marcva
  • Laatst online: 17:23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
400 miljoen is op het totaal van 30 miljard 1.3% besparing. In kuubs veel maar er zijn misschien besparingsmethoden die meer opleveren (Tata, Yara)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
DjoeC schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 15:06:
400 miljoen is op het totaal van 30 miljard 1.3% besparing. In kuubs veel maar er zijn misschien besparingsmethoden die meer opleveren (Tata, Yara)?
Ik betwijfel dat. Je kunt geen ijzer smelten met een warmtepomp, dus netto bespaar je niet zoveel lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
Martin7182 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 15:19:
[...]

Ik betwijfel dat. Je kunt geen ijzer smelten met een warmtepomp, dus netto bespaar je niet zoveel lijkt me.
Eens, maar mijn beeld bij beelden uit bijvoorbeeld de Tata fabriek is dat er ook wel veel warmte verloren gaat. En een attractief energiebelasting percentage helpt niet echt mee om te verduurzamen. En ja, ik ken de "dreiging" dat industrie dan niet meer concurrerend is en zal vertrekken en dat andere landen goedkoper zijn en dat we "onze" industrie verliezen en noem nog maar op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:42
Bedrijven als Yara gebruiken aardgas als reactant om ammoniak te maken. Daarbij is waterstof het enige fatsoenlijke alternatief. Technisch wel mogelijk, maar niet heel makkelijk. Je gaat hele bergen stroom nodig hebben. We leven in een land met relatief hoge stroomprijzen (vergeleken met Azië en de VS), dus die business case is niet eenvoudig.

Waarschijnlijk moet je een oude gasbel o.i.d. nemen als opslag voor H2, en dan in periodes met goedkope stroom heel hard gaan electrolyzeren. Dat kost je dus wel een overcapaciteit aan elektrolyzers.

Weet je wat wel eenvoudig te vervangen is door stroom: gasverbruik voor gebouwverwarming ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
marcop23 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 15:29:
[...]
Weet je wat wel eenvoudig te vervangen is door stroom: gasverbruik voor gebouwverwarming ;)
Hmm, ja.... Maar dan niet door stadsverwarming/warmtenet want ook al bespaar je dan misschien wel gas je krijgt er heel veel sores voor terug.

Hmm - toch weer die warmtepomp 8) 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 16:11
Martin7182 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 10:13:
[...]
Dat denk ik ook, maar het geluidsvermogen uitdrukken in dB(A) vind ik wel ietwat verwarrend. Wat is gedefinieerd als 0 dB geluidsvermogen? Het kan onmogelijk 1 mW zijn terwijl dat normaalgesproken wel gebruikt wordt als referentie voor vermogen.
Het logaritme van 1 = 0, dus 0dB geluidsvermogen is als het vermogen gelijk is aan het referentie vermogen
zodat de term waar het logaritme van genomen wordt (W/W0) 1 is.

Dit referentie vermogen W0 is 10-12 W of te wel 1 pico Watt.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:21

dunklefaser

Point Of KnowReturn

DjoeC schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 16:23:
[...]

Hmm, ja.... Maar dan niet door stadsverwarming/warmtenet want ook al bespaar je dan misschien wel gas je krijgt er heel veel sores voor terug.

Hmm - toch weer die warmtepomp 8) 8)
Er zijn ook warmtenetjes die nette warmte met warmtepompen produceren :+ _/-\o_ .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:13
Vinny1 schreef op maandag 21 april 2025 @ 22:30:
@RonJ Dat R290 beter past bij hogere temperaturen wist ik nog niet. Dank, ook voor de link naar informatie! Ik twijfel inderdaad of ik de ondersteuning ga krijgen die ik nodig heb van de installateur van de Daikin. Dus goed punt om in overweging te nemen.
Wat hij niet verteld dat het gaat om de nieuwste generatie warmtepompen, staat los van R290.

De Valliant Arotherm Plus is ook R290 maar die haalt toch minder dan de Daikin omdat de pomp al een paar jaar oud is(Valliant komt ook met een nieuw model).

De Daikin Altherma 4 is er nog maar kort.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 22-04-2025 22:17 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
PentaClover schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 18:08:
[...]

Het logaritme van 1 = 0, dus 0dB geluidsvermogen is als het vermogen gelijk is aan het referentie vermogen
zodat de term waar het logaritme van genomen wordt (W/W0) 1 is.

Dit referentie vermogen W0 is 10-12 W of te wel 1 pico Watt.
Bedankt, dat getal was ik naar op zoek. Met 0 dB gelijk aan 1 pico W, is 60 dB dus maar 1 micro W. Je hebt er verder niet zoveel aan, want geluid(soverlast) meet je op een bepaalde afstand als geluidsdruk. Alleen dan heeft het volgens mij zin om te corrigeren voor het menselijk gehoor met db(A).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:23
Maar die warmtepompen hebben in de winter ook veel op stroom gelopen die gewoon van het net van gascentrales kwam.. Die kuubs zijn wellicht wel of niet meegenomen.. bij de berekenening !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 16:11
Martin7182 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 22:54:
[...]

Bedankt, dat getal was ik naar op zoek. Met 0 dB gelijk aan 1 pico W, is 60 dB dus maar 1 micro W. Je hebt er verder niet zoveel aan, want geluid(soverlast) meet je op een bepaalde afstand als geluidsdruk. Alleen dan heeft het volgens mij zin om te corrigeren voor het menselijk gehoor met db(A).
Geluidsvermogen = Lw = 10 * log (W/W0), met W0 = 10-12 W
Geluidsdruk = Lp = 10 * log (p2/p02), met p0=2*10-5 Pa.

Om geluids vermogen om te rekenen in geluidsdruk op een bepaalde afstand en omgekeerd, geld in een open ruimte met harde ondergrond:

Lp = Lw - 8 - 20 * log (d), waarbij d de afstand in meters is tot de bron.
Lw = Lp + 8 + 20 * log (d), waarbij d de afstand in meters is tot de bron.

Als de bron tegen een hard reflecterend oppervlakte staat (zoals een muur) dan moet je een 3dB correctie toepassen, voor de reflectie van het geluid, door 3dB op te tellen bij Lp.

In deze formules wordt geen rekening gehouden met luchtdemping en gaan er van uit dat de geluidsbron een puntbron is die in alle richtingen gelijk uitstraald, wat voor een WP en de korte afstanden waarin je in die context geinteresseerd bent correct genoeg is.

Plaatje zoals ik in het verleden wel eens gedeeld heb, zoals hieronder, is gemaakt met deze formules.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eeOPk1uTQw2R0kR0xxMHBiwU7Ds=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/HPNrk2C53Xcc9bA7Mz7xk1u3.png?f=fotoalbum_medium

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
  • Laatst online: 17:23
belmonde schreef op woensdag 23 april 2025 @ 01:27:
[...]

Maar die warmtepompen hebben in de winter ook veel op stroom gelopen die gewoon van het net van gascentrales kwam.. Die kuubs zijn wellicht wel of niet meegenomen.. bij de berekenening !
"netto (!) 400 miljoen m3".
Ik had het zelfs gemarkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBrt
  • Nu online
Voor een nieuw (nog te bouwen) woning, ben ik me aan het oriënteren op de mogelijkheden en noodzakelijkheden rondom verwarmen en koelen. Op dit forum is al veel informatie gedeeld, maar toch zou ik graag nog specifiek wat ervaringen willen krijgen.

Ik woon nu in een (betonnen) rijwoning uit 2009 met een oppervlak van ca. 155 m2. We hebben in alle ramen roosters, overal traditionele radiatoren, HR+, geen WTW, geen warmtepomp, geen vloerverwarming. Eigenlijk hebben we maar één radiator openstaan op de beganegrond en daarmee houden we het beneden aangenaam. Op de verdiepingen wordt het in de winter niet kouder dan ca. 18 graden en dat is voor ons om te slapen perfect. Op de werkkamer draaien we als het nodig is een radiator open. In de zomer kan het bij langdurige hitte ook binnen enorm warm worden. We hebben airco's in huis, maar die gebruiken we bijna niet. Zelfs niet in die warme periode, omdat we de herrie en droge lucht niet prettig vinden (het zij vrij oude units).

De nieuwe woning betreft een vrijstaande (hoofdzakelijk betonnen) woning van ca. 190 m2 (verdeeld als ca. 70 m2 bg, 70 m2 1e verdieping en 50 m2 2e verdieping). Gebouwd volgens BENG met HR+++, WTW en in de basis een L/W warmtepomp.
Mijn voornaamste doel in de nieuwe woning is om gedurende het hele jaar een zo constant/aangenaam mogelijk binnenklimaat te hebben. Hiervoor heb ik al besloten om 1) een enthalpiewisselaar te nemen en 2) om op bg en beide verdiepingen vloerverwarming aan te laten brengen. Op de verdiepingen puur voor vloerkoeling en in principe niet voor verwarming.

Ik probeer nu een beeld te krijgen van wat ik kan verwachten van de situatie in de nieuwe woning. Ik vraag me vooral af of het nog nodig is om iets op de verdiepingen op te nemen voor extra actieve verwarming in de winter of koeling in de zomer. Wat is er nu aan gemiddelde temperaturen op de verdiepingen te verwachten in de winter en de zomer in deze situatie? Als we het in een strenge winter op de verdiepingen rond de 18 graden kunnen houden en bij een lange hittegolf rond de 24-25 graden, dan ben ik eigenlijk tevreden. Zijn (ventilo-)convectoren of airco dan echt nodig?

Meningen lijken verdeeld, maar ik ben dus vooral op zoek naar (hopelijk positieve :p) ervaringen van mensen die gekozen hebben voor alleen vloerkoeling en verder geen extra verwamings-/koelingsopties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20:59
@BBBrt als je boven vloerkoeling hebt kun je die toch ook gebruiken voor verwarming als het nodig mocht zijn? Dan zou ik die ventillo's lekker laten zitten.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Marcva schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:52:
[...]

[...]

Ik had het zelfs gemarkeerd.
@belmonde @Marcva @DjoeC
Over het bespaarde aardgasverbruik door warmtepompen, wel of niet verrekenen gasverbruik door gascentrales die warmtepompen voeden. Martien Visser hield hier eerder wel degelijk rekening mee. Zie hier. Ik kan zijn berekening in deze laatste post echter niet volgen.

Ik heb de bespaarde CO2 emissies door Tweakers warmtepompen hier eens berekend.

Hoeveel gas besparen de warmtepompen van Tweakers, als je ook het gasverbruik door energiecentrales meerekent?

Voor 10 kWh warmte moet je met een HR gasketel (met rendement 94% voor verwarming, bron) 1.09 m3 gas stoken.
Voor 10 kWh warmte verbruikt een warmtepomp met SCOP 4.2 (ongeveer het gemiddelde op Tweakers) ~2.38 kWh elektriciteit.
Stel deze warmtepomp wordt puur gevoed door een gascentrale met een gemiddeld rendement van ~60% dan moet deze gascentrale hiervoor zo’n 0.406 m3 gas verbranden.

Dus zelfs een warmtepomp die puur op elektriciteit van een gascentrale zou draaien, bespaart nog 63% op het aardgasverbruik voor ruimteverwarming.

Van het finaal energieverbruik door huishoudens in NL is het aandeel voor ruimteverwarming 66% (bron, p28), nog grotendeels met aardgas. Het gasverbruik in woningen is 33% van het totale gasverbruik in NL (bron). De potentiële winst met L/W warmtepompen lijkt me dus nog steeds groot.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBrt
  • Nu online
ZonnigY schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:17:
@BBBrt als je boven vloerkoeling hebt kun je die toch ook gebruiken voor verwarming als het nodig mocht zijn? Dan zou ik die ventillo's lekker laten zitten.
Ja tuurlijk zou je er dan ook mee kunnen verwarmen. Maar het nadeel is dan dat je ook meteen alles verwarmd. Dus óf je hebt het aangenaam op de slaapkamer en koud op de werkkamer (18 graden?) óf je hebt het aangenaam op de werkkamer en te warm op de slaapkamer (20+ graden).
Ik lees hier op het forum veel berichten dat het in combinatie met een warmtepomp niet aan te bevelen is om zoneregeling te nemen. En dat het daarom onnodig duur is.

Het liefst zou je in de winter de begane grond, badkamers en een werkkamer verwarmen en de slaapkamers en eventuele berging ofzo niet. En in de zomer gewoon alles vol aan op koelen. Maar dan zit je dus automatisch aan zoneregeling (toch?) wat niet fijn zou zijn in combinatie met een warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20:59
@BBBrt er zitten gewoon knoppen op de lussen van de vloerverwarming die je open of dicht kunt zetten per lus (en je weet welke lus naar welke kamer gaat). Verwacht alleen niet dat je de werkkamer even in een uurtje warm stookt. Verwacht ook niet dat de temperatuur in de ene kamer 17 graden kan zijn en in de kamer ernaast 21, zonder isolatie tussen de kamers te plaatsen.

Met een warmtepomp stook je het meest efficiënt als je dat met zo'n laag mogelijke temperatuur doet. Een manier om dat te bereiken is je volledige afgiftesysteem gebruiken, dus ook boven. Het efficiëntienadeel dat je hebt met zoneregeling heb je net zo goed als je de verwarming boven uit laat. De rest van het afgiftesysteem moet dan meer doen en heeft dus een (iets) hogere temperatuur nodig.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBrt
  • Nu online
ZonnigY schreef op woensdag 23 april 2025 @ 16:21:
@BBBrt er zitten gewoon knoppen op de lussen van de vloerverwarming die je open of dicht kunt zetten per lus (en je weet welke lus naar welke kamer gaat). Verwacht alleen niet dat je de werkkamer even in een uurtje warm stookt. Verwacht ook niet dat de temperatuur in de ene kamer 17 graden kan zijn en in de kamer ernaast 21, zonder isolatie tussen de kamers te plaatsen.

Met een warmtepomp stook je het meest efficiënt als je dat met zo'n laag mogelijke temperatuur doet. Een manier om dat te bereiken is je volledige afgiftesysteem gebruiken, dus ook boven. Het efficiëntienadeel dat je hebt met zoneregeling heb je net zo goed als je de verwarming boven uit laat. De rest van het afgiftesysteem moet dan meer doen en heeft dus een (iets) hogere temperatuur nodig.
Hmmm, maar ik vraag me dan hardop af hoe anderen dat doen die zweren bij vvw op alle verdiepingen en dan specifiek zonder zoneregeling. Het is toch gewoon een stuk fijner om de slaapkamer wat koeler te hebben (ook in de winter) dan de rest van het huis?

En dan blijft de hoofdvraag: met een BENG nieuwbouwhuis dat waarschijnlijk volgend jaar gebouwd gaat worden... Ga je dan echt extra verwarming/koeling nodig hebben naast de vvw.. als je de bandbreedte van 18/19-24/25 acceptabel vindt voor de extreme periodes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19:30
BBBrt schreef op woensdag 23 april 2025 @ 19:21:
[...]

Hmmm, maar ik vraag me dan hardop af hoe anderen dat doen die zweren bij vvw op alle verdiepingen en dan specifiek zonder zoneregeling. Het is toch gewoon een stuk fijner om de slaapkamer wat koeler te hebben (ook in de winter) dan de rest van het huis?

En dan blijft de hoofdvraag: met een BENG nieuwbouwhuis dat waarschijnlijk volgend jaar gebouwd gaat worden... Ga je dan echt extra verwarming/koeling nodig hebben naast de vvw.. als je de bandbreedte van 18/19-24/25 acceptabel vindt voor de extreme periodes?
Goed ontwerp van de vvw met vaak een grotere hoh op de slaapkamers.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:22
Djvdb schreef op woensdag 23 april 2025 @ 19:30:
[...]

Goed ontwerp van de vvw met vaak een grotere hoh op de slaapkamers.
AKA een andere variant van een kleiner afgiftesysteem dan potentieel mogelijk. Lagere HoH in slaapkamers is hetzelfde als lussen knijpen bij een evenredig aangelegd systeem 10cmhoh. Dus ook weer gemiddeld een hogere Ta nodig = lagere efficiëntie. 10cm hoh overal is qua planning en uitvoering wel zo handig en duidelijk. En juist op de koudste dagen is een groot afgiftesysteem goed zodat je Ta zo laag mogelijk kan.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBrt
  • Nu online
GudZ schreef op woensdag 23 april 2025 @ 20:19:
[...]

AKA een andere variant van een kleiner afgiftesysteem dan potentieel mogelijk. Lagere HoH in slaapkamers is hetzelfde als lussen knijpen bij een evenredig aangelegd systeem 10cmhoh. Dus ook weer gemiddeld een hogere Ta nodig = lagere efficiëntie. 10cm hoh overal is qua planning en uitvoering wel zo handig en duidelijk. En juist op de koudste dagen is een groot afgiftesysteem goed zodat je Ta zo laag mogelijk kan.
Oké, maar wat is dan de aanpak als je wél overal vloerverwarming wilt om te kunnen koelen in de zomer, maar niet op de verdiepingen in alle ruimtes even hard wilt 'stoken' als in de woonkamer? En dan ook nog eens met een zo efficiënt mogelijke inzet van de WP? ;)

En ik snap dat het niet gaat lukken om in een werkkamer 21 graden te krijgen en in een naastgelegen slaapkamer 17. Maar is 20 om 18/19 haalbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:32
BBBrt schreef op woensdag 23 april 2025 @ 20:51:
[...]

Oké, maar wat is dan de aanpak als je wél overal vloerverwarming wilt om te kunnen koelen in de zomer, maar niet op de verdiepingen in alle ruimtes even hard wilt 'stoken' als in de woonkamer? En dan ook nog eens met een zo efficiënt mogelijke inzet van de WP? ;)

En ik snap dat het niet gaat lukken om in een werkkamer 21 graden te krijgen en in een naastgelegen slaapkamer 17. Maar is 20 om 18/19 haalbaar?
Ik snap het probleem niet... VVW van de warmste ruimte vol open, van andere kamers knijpen. Met een handkraan op de verdeler zet je hem standaard op bijvoorbeeld 50% van de flow. Met een of meer thermostaatgestuurde "zoneregeling"-knoppen is alles mogelijk, studeerkamer alleen doordeweeks op 20oC, slaapkamer op 15oC etc. De vvw van de huiskamer kan ervoor zorgen dat er altijd voldoende flow en voldoende volume is voor defrosts. Alleen even bedenken dat een (natte) vvw voor een kamer voor studerende kinderen zijn grenzen kent, duurt best even om op te warmen of af te koelen, dus even opwarmen voor het huiswerk en afkoelen voor slapengaan is lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:05
Subsidie voor warmtepompen lijkt weer omhoog te gaan. Vijdag zijn er meer details beschikbaar.
Ook komt er een extra subsidie voor de warmtepomp. Dit kabinet schafte de verplichte hybride warmtepomp af, maar wil met een nieuwe financiële prikkel alsnog het gebruik ervan stimuleren. Wel worden wijken waarin warmtenetten komen, uitgesloten van de subsidie.

Gebruikte NRGkick met Schuko en rode 32A adapters te koop, 7.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
En realiseer je dat juist in de kamers waar je de temperatuur wil varieren (dus de slaap-werk kamers) je overcapaciteit moet hebben

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KMarco
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:00
BBBrt schreef op woensdag 23 april 2025 @ 20:51:
[...]

De BENG zegt alleen iets over de isolatie naar buiten. Uit algemene en eigen ervaring: het is in een goed tot zeer goed geïsoleerd huis (naar buiten) lastiger om grote verschillen tussen ruimtes te halen dan in een slecht geïsoleerd huis. Het is bij mij in huis dus ook 's winters al snel 19 graden op de slaapkamers zonder dat de vloerverwarming daar uberhaupt open staat. Als er dus ergens holle wandjes in je huis gezet worden: vullen met isolatie!

Ik heb op de verdeler van de slaapkamers dus wél afsluiters zitten om tijdens die ene ijskoude winterweek een pufje verwarmimg mee te kunnen geven zonder het continue net te warm te make in die ruimtes, én om niet mn knieschot in te hoeven kruipen naar de verdeler om alle groepen 's zomers open te zetten voor een beetje vloerkoeling. Als jij die ruimtes koeler wilt, moeten ze echt niet meedraaien en moeten de afsluiters dus dicht of bijna dicht (handmatig of met een zoneregeling). En ja dat kost een beetje COP, maar levert jou dus een meer gewenst binnenklimaat op.

Over de koeling: vloerkoeling helpt zeker om extreme warmte uit huis te houden (het houd de massa wat koeler) en ik schat dat je in je nieuwe huis niet (snel) boven de 25 uitkomt. In mijn oude huis met alleen airco was het in 5min weer warm als je de airco uitzette (de betonmassa was immwes warm), in het nieuwe huis zet ik nog wel eens een airco even aan, maar blijft het daarna uren lekker koel voelen, door de koele massa door de vloerkoeling. Let wel: airco voelt lekker omdat het warmte én vocht afvoert. Dat laatste doet de vloerkoeling niet.

Misschien is voor jou ipv allemaal airco-units een condenserende koeler op je wtw invoer nog een optie, om zo met de combinatie van koeling met de vloer en lucht-ontvochtiging via de wtw een fijn binnenklimaat te creëren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:13
@BBBrt Een badkamer handdoekradiator, niet zozeer je badkamer volledig mee te verwarmen maar wel de handdoeken drogen.

En op de WTW box de CV aansluiting aansluiten, dan heb je in de winter voorverwarming en in de zomer niet condenserend koelen erbij.

@KMarco Dat heet gewoon een kanaal airco mbt WTW condenserend koelen, is wel een duur gelach om aan te leggen gezien je alles mag gaan isoleren.

[ Voor 57% gewijzigd door mr_evil08 op 23-04-2025 22:13 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Is er toevallig een tweaker die een buisbuigmachine heeft die hij/zij even kan missen?
Ik moet een paar 32mm Uponor buizen buigen en met de hand lukt het wel, maar het creëert heel veel afval en het kost enorm veel kracht en moeite. 8)7

Ik woon in Noord Brabant, wellicht iemand binnen een straal van 100 km? :)

Gasloos sinds juli 2024. PV Growatt MOD5000TL3-XH + 13x Jinko 440Wp, WPB Atlantic Explorer v4 270LC, L/L WP Mitsubishi SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:32
Tanuki schreef op woensdag 23 april 2025 @ 22:15:
Is er toevallig een tweaker die een buisbuigmachine heeft die hij/zij even kan missen?
Ik moet een paar 32mm Uponor buizen buigen en met de hand lukt het wel, maar het creëert heel veel afval en het kost enorm veel kracht en moeite. 8)7

Ik woon in Noord Brabant, wellicht iemand binnen een straal van 100 km? :)
Lukte mij aardig met een 15mm spiraal (e-pijp) erin en rond een flinke bloempot rollen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBrt
  • Nu online
KMarco schreef op woensdag 23 april 2025 @ 21:08:
[...]

De BENG zegt alleen iets over de isolatie naar buiten. Uit algemene en eigen ervaring: het is in een goed tot zeer goed geïsoleerd huis (naar buiten) lastiger om grote verschillen tussen ruimtes te halen dan in een slecht geïsoleerd huis. Het is bij mij in huis dus ook 's winters al snel 19 graden op de slaapkamers zonder dat de vloerverwarming daar uberhaupt open staat. Als er dus ergens holle wandjes in je huis gezet worden: vullen met isolatie!

Ik heb op de verdeler van de slaapkamers dus wél afsluiters zitten om tijdens die ene ijskoude winterweek een pufje verwarmimg mee te kunnen geven zonder het continue net te warm te make in die ruimtes, én om niet mn knieschot in te hoeven kruipen naar de verdeler om alle groepen 's zomers open te zetten voor een beetje vloerkoeling. Als jij die ruimtes koeler wilt, moeten ze echt niet meedraaien en moeten de afsluiters dus dicht of bijna dicht (handmatig of met een zoneregeling). En ja dat kost een beetje COP, maar levert jou dus een meer gewenst binnenklimaat op.

Over de koeling: vloerkoeling helpt zeker om extreme warmte uit huis te houden (het houd de massa wat koeler) en ik schat dat je in je nieuwe huis niet (snel) boven de 25 uitkomt. In mijn oude huis met alleen airco was het in 5min weer warm als je de airco uitzette (de betonmassa was immwes warm), in het nieuwe huis zet ik nog wel eens een airco even aan, maar blijft het daarna uren lekker koel voelen, door de koele massa door de vloerkoeling. Let wel: airco voelt lekker omdat het warmte én vocht afvoert. Dat laatste doet de vloerkoeling niet.

Misschien is voor jou ipv allemaal airco-units een condenserende koeler op je wtw invoer nog een optie, om zo met de combinatie van koeling met de vloer en lucht-ontvochtiging via de wtw een fijn binnenklimaat te creëren?
Dank voor de uitgebreide toelichting. Maar dat is dan de trade-off: 1) alles van de vvw opengooien, lekker efficiënt voor de warmtepomp, maar (vind ik) onacceptabele temperaturen op slaapkamers. Of 2) zoneregeling (op wat voor manier dan ook), een inefficiëntere warmtepomp, maar (beperkt) lagere temperaturen op slaapkamers.

Uiteindelijk ben ik er nog niet uit of ik nou aparte voorzieningen nodig zal gaan hebben om bij te koelen of te verwarmen. Bijverwarmen is later altijd nog wel te regelen zonder bouwkundige aanpassingen, maar vooral dat koelen wil je eigenlijk vooraf gewoon weten. Ik hoop een situatie te kunnen vinden die wél comfortabel is, maar waarvoor geen airco nodig is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMarco
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:00
BBBrt schreef op woensdag 23 april 2025 @ 22:40:
[...]

Dank voor de uitgebreide toelichting. Maar dat is dan de trade-off: 1) alles van de vvw opengooien, lekker efficiënt voor de warmtepomp, maar (vind ik) onacceptabele temperaturen op slaapkamers. Of 2) zoneregeling (op wat voor manier dan ook), een inefficiëntere warmtepomp, maar (beperkt) lagere temperaturen op slaapkamers.

Uiteindelijk ben ik er nog niet uit of ik nou aparte voorzieningen nodig zal gaan hebben om bij te koelen of te verwarmen. Bijverwarmen is later altijd nog wel te regelen zonder bouwkundige aanpassingen, maar vooral dat koelen wil je eigenlijk vooraf gewoon weten. Ik hoop een situatie te kunnen vinden die wél comfortabel is, maar waarvoor geen airco nodig is :)
Tsja, alternatief is om ergens condenserend te gaan koelen met je warmtepomp, maar dan ben je eigenlijk weer een airco aan het bouwen, of het nu een kanaal-airco is of een convector ipv een airco-unit aan de muur.

Laat je trouwens al buitenzonwering in de muren inbouwen? Ramen blijven het zwakke punt van isolatie en dit is tijdens de bouw echt 10x minder lelijk in te bouwen dan naderhand van die bakken op de muur.

@mr_evil08 is dat kanalen isoleren ook nodig als je vooral ergens gecontroleerd vocht gaat laten condenseren ipv de toevoer-lucht (significant) koelen? Ik las bijv de zelfklus-oplossing in dit topic - https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2004610

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
BBBrt schreef op woensdag 23 april 2025 @ 22:40:
[...]

Je VVW beneden en badkamer en gang continu open en onderling afgeregeld op veel flow en goede temperatuurverdeling.
Je warmtepomp stooklijn instellen zodat er continu gestookt wordt en in voor/na seizoen overdag
Je VVW op je slaap/werk kamers dicht zodra je stopt met werken en in de ochtend weer open.

alternatief: boven op de slaap/werkkamers fancoils of een LL systeem in plaats van vloerverwarming
En: screens buiten.
achteraf aanpassing: eventueel hier en daar een infrarood paneel

Pagina: 1 ... 207 208 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)