WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Wat is de reden dat een buffervat niet nodig is?
Gaat om vloerverwarming en dan douche en bad (4 personen)
Water-Escape
Zie Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"water_escape schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:05:
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Maar krijg je die korting ook als je weinig gas verbruikt en/of stroom elders onderbrengt? Wij hebben nooit meer dan 500 kuub per jaar verbruikt. De kosten voor netbeheer zijn hier € 175, die gaat de energieleverancier heus niet (deels) vergoeden.Andrehj schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:36:
@Blihi , @water_escape en @Martin7182 : Ik heb een paar maanden geleden eens hier aangetoond dat de netto vaste kosten van een gasaansluiting slechts € 124 per jaar bedragen (mits je netjes elk jaar een nieuwe leverancier kiest, maar elke financieel bewuste Tweaker doet dat toch?).
Zie voor de berekening Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11" (2e rekensheet).
Je bedoelt misschien een boilervat voor sanitair warm water?water_escape schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:05:
Ik moet dus even verder kijken wat een realistisch prijs is.
Gaat om vloerverwarming en dan douche en bad (4 personen)
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Dat hangt van de leverancier af. Maar dat is hier OT.Martin7182 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 07:51:
Maar krijg je die korting ook als je weinig gas verbruikt en/of stroom elders onderbrengt? Wij hebben nooit meer dan 500 kuub per jaar verbruikt.
Verdere discussie graag in Energieleveranciers aanbiedingentopic
Op de offerte staat echt "Buffervat 40L" .hansvk schreef op woensdag 2 april 2025 @ 08:38:
[...]
Je bedoelt misschien een boilervat voor sanitair warm water?
Ik wacht nog op meerdere offertes. Net het stukje in de openingspost gelezen idd, maar dus nog geen idee waar de partijen dit dan erbij doen.
Water-Escape
Ze doen er een buffer bij omdat ze geen zin hebben zich in ‘t afgiftesysteem te verdiepen en zij niet jou energierekening hoeven te betalen.water_escape schreef op woensdag 2 april 2025 @ 12:05:
[...]
Op de offerte staat echt "Buffervat 40L" .
Ik wacht nog op meerdere offertes. Net het stukje in de openingspost gelezen idd, maar dus nog geen idee waar de partijen dit dan erbij doen.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Ik kreeg ook vaak als reactie "van de leverancier moet dit". Wat vaak ook klopt omdat een installateur geen fout meer kan maken dat er te weinig afgifte in een systeem is. Sommige leveranciers (Itho iig) geeft ook het liter inhoud mee als instructie wanneer een buffervat niet meer nodig is.blb4 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 12:47:
[...]
Ze doen er een buffer bij omdat ze geen zin hebben zich in ‘t afgiftesysteem te verdiepen en zij niet jou energierekening hoeven te betalen.
De ervaring van mijn offertetraject is dat 80% van de installateurs géén idee heeft hoe je het liter inhoud van een systeem kan inschatten, maar met vloervarwarming zit je hier iig al snel aan.
Toch leuke mogelijkheden, eur100/jaar korting op vaste lasten voor 3 jaar bij unitedconsumers (of eur130 voor 1 jaar. Tezamen met een laag vast tarief (<500m3) kost dit nu eur23/mnd voor 70m3/jaar.Andrehj schreef op woensdag 2 april 2025 @ 08:54:
[...]
Dat hangt van de leverancier af. Maar dat is hier OT.
Verdere discussie graag in Energieleveranciers aanbiedingentopic
Dan blijf ik toch nog even op gas koken, en als het elektranet plat ligt, krijg ik met mijn oven, gasfornuis en gas-openhaard de kou uit mijn huis.
En het liefst een parallel buffer, hoeven ze de flow ook niet berekenen.blb4 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 12:47:
[...]
Ze doen er een buffer bij omdat ze geen zin hebben zich in ‘t afgiftesysteem te verdiepen en zij niet jou energierekening hoeven te betalen.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Kost geen drol vermogen en is effectief bij defrosts.
En voor veel meer heb je het extra systeemvolume niet nodig.
[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 02-04-2025 20:50 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ze zijn erbij maar het klinkt allemaal wel erg afzeikerig. Er zijn fabrikanten die geen installatie willen verkopen zonder een (serie) buffervat.blb4 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 12:47:
[...]
En hoe meer installaties ik ik monitoring heb hoe meer het ook wel opvalt dat het vooral een rustigere gedrag geeft, vooral in de winter met defrost. En dan niet bij 100% VV op 12 groepen maar vooral de mix installaties voegt een flinke buffer in serie best wel wat toe, vooral behoudt van de installatie doordat de flowtemperaturen veel constanter blijven.
Ik ben vanaf dat moment ook wel seriebuffers gaan plaatsen ook bij vloerverwarming.
Al was het maar dat als de fabrikant eens langskomt voor een garantie ding en eea wordt afgekraakt naar de klant, tja hier had ons buffervat in moeten zitten. Dat gezeik krijg je er ook nog bij.
Over wat voor formaten praat je dan? Bij mij was in eerste instantie ook een ingepland, maar dat dingetje was maar 100 liter. Waarschijnlijk had die er achteraf wel voor gezorgd dat ik passief kon koelen, dat wel.Technician- schreef op woensdag 2 april 2025 @ 19:30:
[...]
Ze zijn erbij maar het klinkt allemaal wel erg afzeikerig. Er zijn fabrikanten die geen installatie willen verkopen zonder een (serie) buffervat.
En hoe meer installaties ik ik monitoring heb hoe meer het ook wel opvalt dat het vooral een rustigere gedrag geeft, vooral in de winter met defrost. En dan niet bij 100% VV op 12 groepen maar vooral de mix installaties voegt een flinke buffer in serie best wel wat toe, vooral behoudt van de installatie doordat de flowtemperaturen veel constanter blijven.
Ik ben vanaf dat moment ook wel seriebuffers gaan plaatsen ook bij vloerverwarming.
Al was het maar dat als de fabrikant eens langskomt voor een garantie ding en eea wordt afgekraakt naar de klant, tja hier had ons buffervat in moeten zitten. Dat gezeik krijg je er ook nog bij.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Ja inderdaad 50 of 100L, meestal is er weinig ruimte.Aziraphale schreef op woensdag 2 april 2025 @ 19:32:
[...]
Over wat voor formaten praat je dan? Bij mij was in eerste instantie ook een ingepland, maar dat dingetje was maar 100 liter. Waarschijnlijk had die er achteraf wel voor gezorgd dat ik passief kon koelen, dat wel.
Voor koelen is een groot rvs vat en geïsoleerd wel handig.
Dat willen veel installateurs best, alleen zijn dat wel uren die betaald moeten worden. Dan is het voor veel consumenten al gauw te veel. Dat zie je ook terug in offertetopics hier op Tweakers, installateurs worden toch vaak afgerekend op prijs. De populariteit van al die goedkope hybrides als een Quatt, DeWarmte, Weheat Flint etc. komt ook ergens vandaan.blb4 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 12:47:
[...]
Wat dat betreft is een parallelbuffer een soort van verzekering voor de installateur. De installatie werkt probleemloos en achteraf geen gedoe over flowproblemen of bijvoorbeeld geluid in de installatie. Met de energierekening zijn mensen al gauw blij omdat er een hele flinke besparing gerealiseerd wordt ten opzichte van het stoken met een cv ketel. Die laatste paar procent extra besparing die je zonder buffer haalt hoor je niemand over.
- zo kan je er natuurlijk naar kijken -
en de verzekeringspremies betaalt iemand anders.
Die paar procentjes . . . COP-verlies, verbruik extra cv-pomp, ...
waren voor mij reden genoeg om het (dure) parallel buffervat te weigeren.
Geen spijt van - in tegendeel.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Bijvoorbeeld i.c.m. fancoils bij condenserend koelen.
Hoe wil je met een L/W WP passief koelen?Aziraphale schreef op woensdag 2 april 2025 @ 19:32:
Over wat voor formaten praat je dan? Bij mij was in eerste instantie ook een ingepland, maar dat dingetje was maar 100 liter. Waarschijnlijk had die er achteraf wel voor gezorgd dat ik passief kon koelen, dat wel.
As opposed to actief koelen met een airco. Dus vloerkoeling.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Dan moet de compressor toch wel even wat doen, actief wordenAziraphale schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:55:
[...]
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Vloerkoeling kan actief of passief. met een L/W WP zal 't idd altijd actief zijn.Aziraphale schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:55:
[...]
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Dat ligt puur aan de systeem ontwerp temperaturen.dunklefaser schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:48:
@Technician- Met welke aanvoer- en retourtemperaturen wordt eigenlijk gekoeld?
Bijvoorbeeld i.c.m. fancoils bij condenserend koelen.
Ik ken alleen utiliteit installaties met een omkeerbare warmtepomp en bv fancoil units, die staan meestal op 12-6C
Moet je bijna vrezen voor invriezen in de warmtewisselaar, of niet?Technician- schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:59:
[...]
Dat ligt puur aan de systeem ontwerp temperaturen.
Ik ken alleen utiliteit installaties met een omkeerbare warmtepomp en bv fancoil units, die staan meestal op 12-6C
Bij een defrost zie ik hier in het extreemste! geval 13,5°C bij de "aanvoer" langskomen
duurt hooguit 1 - 2 minuten trouwens.
Waarom de waarschuwing voor zgn. onvoldoende systeeminhoud bij defrosts?
En wanneer is het dan passief? Bij mijn weten koelt mijn Nibe actief bij een tweepijpssysteem en passief als je dat (zoals ik) niet heb.blb4 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:56:
[...]
Vloerkoeling kan actief of passief. met een L/W WP zal 't idd altijd actief zijn.
Passief koelen is zonder compressor, met alleen de circulatiepomp van een water/water warmtepomp met een bodembron.Aziraphale schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:14:
[...]
En wanneer is het dan passief? Bij mijn weten koelt mijn Nibe actief bij een tweepijpssysteem en passief als je dat (zoals ik) niet heb.
Zie: https://alklima.nl/blog/p...koelen-met-een-warmtepomp
Edit: iets waar wij met onze L/W warmtepompen alleen maar van kunnen dromen (al is het maar vanwege het pendelen, als je niet heel veel m2 vvw of fancoils hebt). Maar goed in maart en april zijn wij spekkoper met een warmere bron (lucht) dan de warmtepompen met een bodembron (koeler water uit de bodemlus).
[ Voor 25% gewijzigd door SebastiaanPs op 02-04-2025 21:34 ]
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Meeste warmtepompen kunnen tot 5C minimale systeem temperatuur.dunklefaser schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:09:
[...]
Moet je bijna vrezen voor invriezen in de warmtewisselaar, of niet?
Bij een defrost zie ik hier in het extreemste! geval 13,5°C bij de "aanvoer" langskomen
duurt hooguit 1 - 2 minuten trouwens.
Waarom de waarschuwing voor zgn. onvoldoende systeeminhoud bij defrosts?
Tijdens koelen (en defrost) is de flow zeer belangrijk, de compressor moet snel afslaan mocht de flow wegvallen.
Alleen is het tijdens koelen vaak warm buiten en voer je meer warmte aan uit het te koelen object.
Ah, dan snap ik hem.SebastiaanPs schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:30:
[...]
Passief koelen is zonder compressor, met alleen de circulatiepomp van een water/water warmtepomp met een bodembron.
Zie: https://alklima.nl/blog/p...koelen-met-een-warmtepomp
Edit: iets waar wij met onze L/W warmtepompen alleen maar van kunnen dromen (al is het maar vanwege het pendelen, als je niet heel veel m2 vvw of fancoils hebt). Maar goed in maart en april zijn wij spekkoper met een warmere bron (lucht) dan de warmtepompen met een bodembron (koeler water uit de bodemlus).
Een goed geplaatste seriebuffer is gewoon een goed idee. Je garandeert dat bij de start van de defrost altijd een minimale hoeveelheid (50 tot 80 liter) voldoende warm water (op normale retourtemperatuur) aanwezig is voor direct gebruik.Technician- schreef op woensdag 2 april 2025 @ 19:30:
[...]
Ze zijn erbij maar het klinkt allemaal wel erg afzeikerig. Er zijn fabrikanten die geen installatie willen verkopen zonder een (serie) buffervat.
Een parallelbuffer is meestal niet nodig en onnodig complex.
Een fout geplaatste seriebuffer, bijvoorbeeld eentje achter de AVDO met een modulerende pomp in de WP die ik hier al een paar keer heb laten zien is gewoon een heel slecht idee.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Het maximale "koelvermogen" bij een defrost is in de orde van grootte van 4-5 kW bij mijn arotherm pure 65,Technician- schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:50:
[...]
Meeste warmtepompen kunnen tot 5C minimale systeem temperatuur.
Tijdens koelen (en defrost) is de flow zeer belangrijk, de compressor moet snel afslaan mocht de flow wegvallen.
Alleen is het tijdens koelen vaak warm buiten en voer je meer warmte aan uit het te koelen object.
met een flow van 860 l/h (standaard) levert dit een delta T van ca. 5 K.
Bij het koelen is het maximale! vermogen misschien 7 kW? (die moet je kwijt kunnen)
met een deltaT van max. 7 K.
Koelen: Bij een retour van ca. 12 °C is de aanvoer dan misschien 5 °C, als je de flow tot 1200 l/h verhoogt
kan je het maximale koelvermogen ook met een deltaT van 5 K kwijt.
Dat de compressor in geval van nood snel moet afslaan staat als een paal boven water.
P.S.: Voorlopig bij mij geen koelen nodig

[ Voor 9% gewijzigd door dunklefaser op 03-04-2025 09:11 ]
En stel dat k de grootste groepen dicht wil hebben (woonkamer) en maar een paar groepen open. Is een vat dan weer wel nodig of ook niet? De huidige CV gaat dan enorm pendelen omdat hij veel te zwaar is voor de afgifte.dunklefaser schreef op woensdag 2 april 2025 @ 19:25:
@water_escape Misschien voor een zgn. voorschakelvat gaan?
Kost geen drol vermogen en is effectief bij defrosts.
En voor veel meer heb je het extra systeemvolume niet nodig.
Water-Escape
"Low-load" is het tref- en zoekwoord.
En hoeveel actieve inhoud jouw wp wil hebben weet ik niet, ca. 50 - 100 l is mijn schatting (zonder garantie).
Een slecht uitgevoerd ontwerp is altijd een slecht idee.Blihi schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:10:
[...]
Een goed geplaatste seriebuffer is gewoon een goed idee. Je garandeert dat bij de start van de defrost altijd een minimale hoeveelheid (50 tot 80 liter) voldoende warm water (op normale retourtemperatuur) aanwezig is voor direct gebruik.
Een parallelbuffer is meestal niet nodig en onnodig complex.
Een fout geplaatste seriebuffer, bijvoorbeeld eentje achter de AVDO met een modulerende pomp in de WP die ik hier al een paar keer heb laten zien is gewoon een heel slecht idee.
Klopt, toch is dit wel een interessante situatie. Het is dus een nieuwbouwproject met naregeling per ruimte, met uitzondering van de natte ruimtes. Die staan altijd open.Technician- schreef op donderdag 3 april 2025 @ 18:35:
[...]
Een slecht uitgevoerd ontwerp is altijd een slecht idee.
De WP is een Remeha Mercuria (met buitenunit in een schoorsteen op 10 meter hoogte, maar dat terzijde). Die WP heeft een modulerende pomp. In de handleiding wordt een minimale flow geëist voor defrosts (ik meen van van 12 liter/min). Ook staat er iets in over een minimale systeeminhoud, maar pin me niet vast op de waarde daarvan.
Er is in eerste instantie geen enkele AVDO of buffer toegepast. Dat gaf uiteraard flowproblemen bij de eerste defrosts als op dat moment niet genoeg zones open staan. Er is dan niet genoeg flow. De WP schiet dan in een storing: "te weinig flow".
In eerste instantie is de installateur begonnen met het continu bijvullen van de installaties. Bij enkele huizen bleef de druk namelijk dalen. Inmiddels is men er wel achter dat een dalende druk zonder lek niet kan, dus dat er toch echt ergens een lek moet zitten. Nadat de eerste paar woningen een gebarst expansievat (en dus de bijbehorende waterschade) hebben gehad, worden die nu hier en daar vervangen. Productiefoutje waarschijnlijk, want dit zijn ingebouwde vaten.
Tegelijkertijd is men gekomen met een AVDO met daar achter een buffervat. Ik heb dat plaatje wel eens gepost. Dat hielp helemaal niet. Storingen bleven komen en die storing was steeds: "te weinig flow", hoe laat je de AVDO ook zette. Het probleem is dat die storing misleidend is. De minimale flow van 12 liter/min wordt wel degelijk gehaald over de AVDO, zelfs met alle kleppen dicht (en dat gebeurt normaal niet, want als alle kleppen dicht staan is er geen warmtevraag).
Het probleem is, mijns inziens, dat hier de minimale systeeminhoud en de minimale flow los van elkaar gezien worden en dat mag niet. De installatie moet ten allen tijde een minimale flow hebben over een circuit met tenminste de benodigde systeeminhoud.
Mijn idee is dat hier namelijk het volgende aan de hand is. Bij normaal verwamen levert de WP zo'n 7 liter/min op basis van zijn eigen modulatie (dit kun je aflezen op het scherm). De AVDO staat dicht, er is geen flow over de buffer.
Bij de eerste defrost stuurt de WP 12 l/min water door het systeem en een deel daarvan gaat via de AVDO over de buffer. Deze buffer koelt dus enorm af met het retourwater van de defrost.
Na de defrost gaat de WP weer rustig doorverwarmen met lager debiet. De AVDO staat dicht, de buffer blijft nu steenkoud, want er is geen flow over de buffer.
Bij de volgende defrost is gaat de WP weer 12 liter/min pompen, maar nu krijgt deze steenkoud water uit de buffer bijgemend. De pomp gaat nu harder werken om meer warmte uit de woning te krijgen, maar dat helpt niet, want de flow gaat over de AVDO en niet over de vloer. Er is dus simpelweg geen warmte om de defrost uit te voeren.
De oplossing is hier triviaal. Neem de buffer gewoon altijd op in de retour van de verwarming. Daarmee garandeer je minimale flow over een circuit met minimale systeeminhoud.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Wat een gedoe zeg.Blihi schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 07:53:
[...]
Klopt, toch is dit wel een interessante situatie. Het is dus een nieuwbouwproject met naregeling per ruimte, met uitzondering van de natte ruimtes. Die staan altijd open.
De WP is een Remeha Mercuria (met buitenunit in een schoorsteen op 10 meter hoogte, maar dat terzijde). Die WP heeft een modulerende pomp. In de handleiding wordt een minimale flow geëist voor defrosts (ik meen van van 12 liter/min). Ook staat er iets in over een minimale systeeminhoud, maar pin me niet vast op de waarde daarvan.
Er is in eerste instantie geen enkele AVDO of buffer toegepast. Dat gaf uiteraard flowproblemen bij de eerste defrosts als op dat moment niet genoeg zones open staan. Er is dan niet genoeg flow. De WP schiet dan in een storing: "te weinig flow".
In eerste instantie is de installateur begonnen met het continu bijvullen van de installaties. Bij enkele huizen bleef de druk namelijk dalen. Inmiddels is men er wel achter dat een dalende druk zonder lek niet kan, dus dat er toch echt ergens een lek moet zitten. Nadat de eerste paar woningen een gebarst expansievat (en dus de bijbehorende waterschade) hebben gehad, worden die nu hier en daar vervangen. Productiefoutje waarschijnlijk, want dit zijn ingebouwde vaten.
Tegelijkertijd is men gekomen met een AVDO met daar achter een buffervat. Ik heb dat plaatje wel eens gepost. Dat hielp helemaal niet. Storingen bleven komen en die storing was steeds: "te weinig flow", hoe laat je de AVDO ook zette. Het probleem is dat die storing misleidend is. De minimale flow van 12 liter/min wordt wel degelijk gehaald over de AVDO, zelfs met alle kleppen dicht (en dat gebeurt normaal niet, want als alle kleppen dicht staan is er geen warmtevraag).
Het probleem is, mijns inziens, dat hier de minimale systeeminhoud en de minimale flow los van elkaar gezien worden en dat mag niet. De installatie moet ten allen tijde een minimale flow hebben over een circuit met tenminste de benodigde systeeminhoud.
Mijn idee is dat hier namelijk het volgende aan de hand is. Bij normaal verwamen levert de WP zo'n 7 liter/min op basis van zijn eigen modulatie (dit kun je aflezen op het scherm). De AVDO staat dicht, er is geen flow over de buffer.
Bij de eerste defrost stuurt de WP 12 l/min water door het systeem en een deel daarvan gaat via de AVDO over de buffer. Deze buffer koelt dus enorm af met het retourwater van de defrost.
Na de defrost gaat de WP weer rustig doorverwarmen met lager debiet. De AVDO staat dicht, de buffer blijft nu steenkoud, want er is geen flow over de buffer.
Bij de volgende defrost is gaat de WP weer 12 liter/min pompen, maar nu krijgt deze steenkoud water uit de buffer bijgemend. De pomp gaat nu harder werken om meer warmte uit de woning te krijgen, maar dat helpt niet, want de flow gaat over de AVDO en niet over de vloer. Er is dus simpelweg geen warmte om de defrost uit te voeren.
De oplossing is hier triviaal. Neem de buffer gewoon altijd op in de retour van de verwarming. Daarmee garandeer je minimale flow over een circuit met minimale systeeminhoud.
Ik zou zeggen: 95% kans dat al het gedoe met defrosts en flow storing is opgelost als je simpelweg een deel van je vvw/afgifte permanent open zet, zoals bijv woonkamer, keuken en badkamer(s).
Daarmee bereik je inderdaad hetzelfde: voldoende flow over een circuit met voldoende inhoud.SebastiaanPs schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 08:13:
[...]
Wat een gedoe zeg.
Ik zou zeggen: 95% kans dat al het gedoe met defrosts en flow storing is opgelost als je simpelweg een deel van je vvw/afgifte permanent open zet, zoals bijv woonkamer, keuken en badkamer(s).
Je levert in op comfort, want je gaat ruimtes verwarmen die dat niet nodig hebben. De aannemer zal zoiets nooit doen, want dan voldoet het systeem niet meer aan de eisen die de bouwverzekeraars aan dit soort systemen stellen.
ik ben het eens met je woorden, alleen het allerlaatste ..niet.Blihi schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 07:53:
[...]
De buffer in de retour =perfect.
Alleen daar mee garandeer je de minimale water voorraad mee en niet de flow.
Staat er maar een radiator open dan krijg je daar de 12l/m moeilijk (niet) door heen.
Dus een AVDO over al je radiators /vloer verwarming circuits heen.
Zodat als er maar een circuit openstaat er toch voldoende flow kan lopen
Anders gezegd installatie gewoon laten . een buffer in de retour en een AVDO aan de aanvoer ( met T stuk) en die ander kant aansluiten op de leiding die van alle verwarming circuit komen en de buffer ingaat ( T stuk).
De uitgang van de buffer gaat dan de WP in.
Dit dusX21r schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 22:07:
[...]
ik ben het eens met je woorden, alleen het allerlaatste ..niet.
Staat er maar een radiator open dan krijg je daar de 12l/m moeilijk (niet) door heen.
Anders gezegd installatie gewoon laten . een buffer in de retour en een AVDO aan de aanvoer ( met T stuk) en die ander kant aansluiten op de leiding die van alle verwarming circuit komen en de buffer ingaat ( T stuk).
Leuk schema toppie.
yep weer bijna .. lol
Die drieweg klep in de retour mag er uit en moet gewoon de gele lijn volgen naar de buffer.
Drieweg kleppen gaan lekken naar verloop van tijd ( normaal gedrag).
en dan heb je soms wel en soms niet problemen.
En je kan het niet zo makkelijk ontdekken als met echt heet water.
En bij (af)koeling heb je wat meer water inhoud om pendelen tegen te gaan.(zeker nodig bij afkoelen).
Toch .. zeg het maar .
Edit: ik zie het nu pas, het is de retour voor de boiler om op te warmen.(inderdaad zonde om die via het buffervatt te laten lopen).
Maar die retour kan toch direct een eigen aansluiting krijgen op de retour leiding( als het leiding werk het toe staat.
[ Voor 14% gewijzigd door X21r op 05-04-2025 11:49 ]
Door de zoneregeling te verwijderen voldoet de installatie niet meer aan de regelgeving voor nieuwbouw. Vandaar de parallele buffervaten die je in nieuwbouw veelal ziet.SebastiaanPs schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 08:13:
[...]
Wat een gedoe zeg.
Is die bovenste thermometer een T-stuk in de retour? En vanwaar die tweede driewegklep? Die is overbodig als je het buffervat in de retour opneemt.
Ligt wel iets genuanceerder, Woningborg heeft bijvoorbeeld een schema gemaakt waarin staat wanneer een centrale regeling ook toegestaan is (Notitie “regeling verwarmings-/koelinstallaties” woningen/appartementen)Insert12 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 08:40:
[...]
Door de zoneregeling te verwijderen voldoet de installatie niet meer aan de regelgeving voor nieuwbouw. Vandaar de parallele buffervaten die je in nieuwbouw veelal ziet.
In ons nieuwbouwhuis hebben we bijvoorbeeld vloerverwarming op elke verdieping in combinatie met een WTW, daardoor konden we de zoneregeling achterwege laten. In de praktijk werkt het ook prima en is gewoon het hele huis altijd dezelfde temperatuur. Konden we toch weer 5k terugkrijgen van de aannemer door de zoneregeling en kleppen te laten vervallen (een buffervat was nooit voorzien).
Zie onderstaand schema:
/f/image/6LVm465xYX6XfcxaLynRE3DL.png?f=fotoalbum_large)
28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV
Er zit daar bovenin idd een T stuk om retour Boiler aan te sluiten op de retourleiding van de radiatoren op zolder en daar heb ik een temperatuursensor bij geplaatst.Insert12 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 08:40:
[...]
Is die bovenste thermometer een T-stuk in de retour? En vanwaar die tweede driewegklep? Die is overbodig als je het buffervat in de retour opneemt.
Die 2e driewegklep sit er om te voorkomen dat ‘t buffervat ook verwarmd wordt tijdens de DHW run. Dat leek mij niet efficiënt.
Dat bedoel ik ja. Buffer opnemen in de retour en de avdo lekker laten zittenX21r schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 22:07:
[...]
ik ben het eens met je woorden, alleen het allerlaatste ..niet.
Dankjewel!peeter123 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 13:45:
[...]
Ligt wel iets genuanceerder, Woningborg heeft bijvoorbeeld een schema gemaakt waarin staat wanneer een centrale regeling ook toegestaan is (Notitie “regeling verwarmings-/koelinstallaties” woningen/appartementen)
In ons nieuwbouwhuis hebben we bijvoorbeeld vloerverwarming op elke verdieping in combinatie met een WTW, daardoor konden we de zoneregeling achterwege laten. In de praktijk werkt het ook prima en is gewoon het hele huis altijd dezelfde temperatuur. Konden we toch weer 5k terugkrijgen van de aannemer door de zoneregeling en kleppen te laten vervallen (een buffervat was nooit voorzien).
Zie onderstaand schema:
[Afbeelding]
@Proton_ : Dit lijkt een mooie toevoeging op de FAQ. Kun je een link naar die post plaatsen in Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic" onder "Belangrijk om te weten", met bijvoorbeeld de tekst
"3. Een zoneregeling is, in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, niet verplicht bij nieuwbouw, mits je vloerverwarming en WTW-ventilatie hebt, zie peeter123 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"" ?
Wat stel me voor dat veel mensen graag verschillende temperaturen in huis willen en dat ingewikkelde en kostbare installatie en regelingen daar dan ‘t resultaat van zijn maar dat in de praktijk die temperatuurverschillen nooit gerealiseerd kunnen worden door de goede isolatie waardoor de gehele woning zo’n beetje de zelfde temperatuur aanneemt. Als je echt temperatuurverschil wil moet je sowieso niet met Ventilatiesysteem D maar met systeem C (met tochtroosters boven de ramen en daardoor koude trek omdat je geen radiatoren op 80 graden onder de ramen hebt staan) gaan werken.
[ Voor 75% gewijzigd door blb4 op 06-04-2025 13:25 ]
Wat is C en D???blb4 schreef op zondag 6 april 2025 @ 12:37:
Eens @Andrehj! Als er zo’n verkeerd beeld is van de eisen is ’t goed dit eens goed uit te zoeken en recht te zetten!
Wat stel me voor dat veel mensen graag verschillende temperaturen in huis willen en dat ingewikkelde en kostbare installatie en regelingen daar dan ‘t resultaat van zijn maar dat in de praktijk die temperatuurverschillen nooit gerealiseerd kunnen worden door de goede isolatie waardoor de gehele woning zo’n beetje de zelfde temperatuur aanneemt. Als je echt temperatuurverschil wil moet je sowieso niet met systeem D maar met C gaan eerken.
Bosch 3400iElec 10kw bbqkees HA
Is dat zo? Een keuken en woonkamer (en mogelijk badkamer) wil je altijd verwarmen. De overige ruimtes kun je handmatig of automatisch open of dicht zetten. Daar is geen seriebuffer voor nodig.Blihi schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 08:15:
[...]
Daarmee bereik je inderdaad hetzelfde: voldoende flow over een circuit met voldoende inhoud.
Je levert in op comfort, want je gaat ruimtes verwarmen die dat niet nodig hebben. De aannemer zal zoiets nooit doen, want dan voldoet het systeem niet meer aan de eisen die de bouwverzekeraars aan dit soort systemen stellen.
Een seriebuffer is een soort van pleister op de wond. Als je hem nodig hebt dan gaat er iets fout in de afgifte, en als je hem niet nodig hebt is het zonde van het geld en de ruimte.
Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP
Sarcasm is my superpower! What's yours?
sorry, post iets verduidelijkt/aangepast.
Eens dat als je 'm niet nodig hebt je 'm natuurlijk niet moet plaatsen. In diverse installaties heb je 'm wel nodig / heeft hij wel nut; bijvoorbeeld als je systeeminhoud te weinig is of - zoals bij mij 't geval - ik de hoge flow van mijn Panasonic WP tijdens een defrost via een drukverschilregelaar voor een deel direct over de serie-buffer in de retour laat lopen waardoor het stromingsgeluid in mijn afgiftesysteem acceptabel blijft.verkeerslicht schreef op zondag 6 april 2025 @ 13:21:
[...]
Is dat zo? Een keuken en woonkamer (en mogelijk badkamer) wil je altijd verwarmen. De overige ruimtes kun je handmatig of automatisch open of dicht zetten. Daar is geen seriebuffer voor nodig.
Een seriebuffer is een soort van pleister op de wond. Als je hem nodig hebt dan gaat er iets fout in de afgifte, en als je hem niet nodig hebt is het zonde van het geld en de ruimte.
uit GWRN 2016, hierin staat m.i. helemaal niets over zoneregeling, alleen over de minimaal te halen temperaturen:
/f/image/HHEx9riEBN80nB7e9R9R6a46.png?f=fotoalbum_large)
Vevolgens BBL, uit 't praktijkboek BBL. Ook hierin staat m.i. idd niet dat zoneregeling noodzakelijk is, alleen na-regeling. :
/f/image/KKq4sLodbtgOHiKSp7GHuMwL.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/cWzczurySnQladKjq6r7TXGP.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 79% gewijzigd door blb4 op 06-04-2025 13:57 ]
De minimale systeeminhoud is vaak iets van 40L. Zit je daaronder dan is er toch iets vreemd aan de hand. Ik stel me voor dat je dan bijvoorbeeld met slechts een paar krappe radiators aan het verwarmen bent. En dan is de oplossing ook een seriebuffer, alleen dan eentje die de woning verwarmt, ook wel radiator genoemdblb4 schreef op zondag 6 april 2025 @ 13:30:
[...]
Eens dat als je 'm niet nodig hebt je 'm natuurlijk niet moet plaatsen. In diverse installaties heb je 'm wel nodig / heeft hij wel nut; bijvoorbeeld als je systeeminhoud te weinig is of - zoals bij mij 't geval - ik de hoge flow van mijn Panasonic WP tijdens een defrost via een drukverschilregelaar voor een deel direct over de serie-buffer in de retour laat lopen waardoor het stromingsgeluid in mijn afgiftesysteem acceptabel blijft.
En natuurlijk, voor jouw persoonlijke hack (als ik het zo mag noemen
Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP
Inderdaad. Woningborg heeft deze regels inmiddels, op aandringen van aannemers overigens, aangepast.Andrehj schreef op zondag 6 april 2025 @ 09:04:
[...]
Dankjewel!Er wordt hier vaak geschreven dat een zoneregeling verplicht is in nieuwbouw, maar dit is de eerste post die zo netjes aangeeft dat dit niet klopt als je WTW-ventilatie en vloerverwarming hebt!
@Proton_ : Dit lijkt een mooie toevoeging op de FAQ. Kun je een link naar die post plaatsen in Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic" onder "Belangrijk om te weten", met bijvoorbeeld de tekst
"3. Een zoneregeling is, in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, niet verplicht bij nieuwbouw, mits je vloerverwarming en WTW-ventilatie hebt, zie peeter123 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"" ?
Nu is volledige naregeling niet altijd meer verplicht.
Wel staat nog steeds in het bouwbesluit dat een installatie zodanig moet zijn dat elke ruimte op temperatuur kan komen en gehouden kan worden (en dat geldt ook voor koelen).
Met name als ruimtes verschillende orientaties hebben, kan dat heel lastig zijn met slechts een centrale regeling. In dat opzicht is een master/master naregeling dan ook een gemakkelijke manier voor de aannemer om aan de regels te voldoen.
Ventilatie D kan dat ook, heet duo zone.blb4 schreef op zondag 6 april 2025 @ 12:37:
Eens @Andrehj! Als er zo’n verkeerd beeld is van de eisen is ’t goed dit eens goed uit te zoeken en recht te zetten!
Wat stel me voor dat veel mensen graag verschillende temperaturen in huis willen en dat ingewikkelde en kostbare installatie en regelingen daar dan ‘t resultaat van zijn maar dat in de praktijk die temperatuurverschillen nooit gerealiseerd kunnen worden door de goede isolatie waardoor de gehele woning zo’n beetje de zelfde temperatuur aanneemt. Als je echt temperatuurverschil wil moet je sowieso niet met Ventilatiesysteem D maar met systeem C (met tochtroosters boven de ramen en daardoor koude trek omdat je geen radiatoren op 80 graden onder de ramen hebt staan) gaan werken.
Maar zoals altijd wordt de goedkoopste oplossing gekozen.
En denk eens aan mensen die altijd de slaapkamers raam open hebben.
[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 06-04-2025 14:53 ]
Ik heb de retourleiding van de boiler aangepast en het probleem is opgelost. Misschien is het plaatje iets voor in de openingspost of is het iets dat wel algemeen bekend is?
[ Voor 22% gewijzigd door gebruiker001 op 06-04-2025 18:54 ]
Het staat al in de FAQ. (Helemaal onderaan in Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic")gebruiker001 schreef op zondag 6 april 2025 @ 15:14:
Ik heb de retourleiding van de boiler aangepast en het probleem is opgelost. Misschien is het plaatje iets voor in de openingspost of is het iets dat wel algemeen bekend is?
Interessant. SWK heeft exact hetzelfde document gepubliceerd zie ik. Ik vraag me alleen af hoe het gaat als normtemperaturen toch niet gehaald worden. Die zoneregeling "plicht" is er destijds juist gekomen vanwege klachten over niet gehaalde normtemperaturen. Van SWK heb ik een paar jaar terug een soortgelijke notitie als dit gezien waarin een master/master zoneregeling zo ongeveer verplicht gesteld werd.peeter123 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 13:45:
[...]
Ligt wel iets genuanceerder, Woningborg heeft bijvoorbeeld een schema gemaakt waarin staat wanneer een centrale regeling ook toegestaan is (Notitie “regeling verwarmings-/koelinstallaties” woningen/appartementen)
Zie onderstaand schema:
[Afbeelding]
"probleem" van moderne woningen is dat met goede isolatie en zontoetreding de temperatuur in zuid-kamers snel oploopt. Zoneverwarming is een oplossing, maar als je huiskamer 70% van het vermogen trek op één vloer, dan lijkt zoneverwarming niet altijd een logische keuze.blb4 schreef op zondag 6 april 2025 @ 12:37:
Als je ‘t raam openzet hoeft niet meer aan de eisen (bv minimale temperatuur) voldaan te worden.mr_evil08 schreef op zondag 6 april 2025 @ 14:52:
[...]
En denk eens aan mensen die altijd de slaapkamers raam open hebben.
BBL: Volgens de nota van toelichting (Van wie is die eigenlijk?) - kan de installateur voor de na-regeling ook (radiografische) thermostaatkranen al dan niet i.c.m. gestuurde/geregelde ventilatoren voor radiatoren/convectoren toepassen. Maar dat is natuurlijk niet kant en klaar beschikbaar en vergt nogal wat fine-tuning.
En tijd is geld, competente mensen zijn schaars - zeker in de installatiebranche ...
Dus een conventionele zone-regeling ligt dan voor de hand (voldoet aan de regels)
Ik persoonlijk zoek mij heil in een slimmere integratie van de diverse onderdelen via domotica.
Zonwering + fancoils en gebooste radiatoren/convectoren (minder problemen met de flow)
Deze groep van c.a 50 WP systemen vermeden een aardgasverbruik van:
januari 13700m3
februari 12100m3
maart 6000m3
totaal 31600m3 aardgasverbruik minder door toepassen WP
Misschien zijn er forum leden die dat kunnen uitrekenen in kosten stadsverwarming, kosten aardgas, kosten elektriciteit (69000kWh(e))
/f/image/NG8S7m5loy5HFzdYkEiLHELq.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/NOHXE8ouu5z88cnRVb5tIFXA.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jKwQJ46CRhbO59SMbliEIIfC.png?f=user_large)
Mijne te laat ingeleverd, komt volgende maand wel.
Mcop 4,29 bij t aanvoer 33c (dmv buffervat is dat 30c naar vloer)
Algemeen, hier veel ‘s nachts gedraaid ivm nog volledig salderen en geen terugleverkosten op vast contract. Bewust dus gekozen voor hoger energieverbruik / lagere COP, door snachrs door te draaien zonder verlaging, terwijl het regelmatig goed vroor.
Niet voor niks is mijn SWW cop afgelopen maand bijna hoger dan verwarmingscop omdat sww wel overdag draait.
Bovendien draait hier vorstlint (150W) nog gehele runs mee, indien Tambient <5c. Software update volgt nog.
Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Ik zie graag meer stimulans naar warmtepompen (terug)Carboy54 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 16:56:
Krijgt gas een sterfhuisconstructie?:
YouTube: Gas is een sterfhuisconstructie geworden
Maar dit lijkt me niet de manier,
Wel zo eerlijk naar de mensen die niet van het gas af kunnen gaan. Verder een helder verhaal, ook een reden waarom ik zsm van het gas af wilde gaan. De kosten gaan echt om diverse reden flink toenemen. Hoe gewend we nu zijn aan goedkoop gas in de voordeur, die tijd wordt echt heel anders.Technician- schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 18:03:
[...]
Ik zie graag meer stimulans naar warmtepompen (terug)
Maar dit lijkt me niet de manier,
Enige nadeel is dat in NLD niet alle huizen zomaar gasloos kunnen worden gemaakt.
Net bij een maat van me in DE geweest, daar heb je dat probleem nog veel meer. Maar daar krijg je 50% van het gehele kostenplaatje terug als subsidie, míts dit ook een uitstekend werkende installatie zou zijn (uitgebreid vooraf berekend).
Maar idd, subsidie loont.
[ Voor 26% gewijzigd door Whiskey48 op 08-04-2025 18:18 ]
Ja bekent, in mijn geval kan een gewone boiler ophangen voor tapwater al uit om zo het gas eruit te gooien, laat je de boiler slim verwarmen met een klein elementje op tijden dat panelen genoeg opwekken kun je zelfs +/- 7 maand op gratis zonnestroom verwarmen, de stroom dat straks waardeloos is als het net op gaat.Carboy54 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 16:56:
Krijgt gas een sterfhuisconstructie?:
YouTube: Gas is een sterfhuisconstructie geworden
[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 08-04-2025 18:18 ]
50% van €50.000,- is ook nog een enorme klap geld;Whiskey48 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 18:16:
[...]
Wel zo eerlijk naar de mensen die niet van het gas af kunnen gaan. Verder een helder verhaal, ook een reden waarom ik zsm van het gas af wilde gaan. De kosten gaan echt om diverse reden flink toenemen. Hoe gewend we nu zijn aan goedkoop gas in de voordeur, die tijd wordt echt heel anders.
Enige nadeel is dat in NLD niet alle huizen zomaar gasloos kunnen worden gemaakt.
Net bij een maat van me in DE geweest, daar heb je dat probleem nog veel meer. Maar daar krijg je 50% van het gehele kostenplaatje terug als subsidie, míts dit ook een uitstekend werkende installatie zou zijn (uitgebreid vooraf berekend).
Maar idd, subsidie loont.
Mensen met weinig geld en een oud huis op zand zijn de sjaak hiermee.
Ik hoor zelfs mensen die de hele winter op steenkool hebben gestookt. Eén van de goedkoopste methodes.
Het moet toch niet gekker worden.
Het probleem met jouw tweaks naam is dat op de monitor de i en l nauwelijks goed te onderscheiden zijn. Vooral als ze vet worden weergegeven.Blihi schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:00:
@Tomexergie ik zie dat je mijn gebruikersnaam nog consequent verkeerd hebtOok het type meter heb ik al een aantal keer aangegeven als een geijkte, externe warmtemeter en externe stroommeters.
Klopt, weer terug naar vroeger toen je maar 1 kamer verwarmde in sommige situaties. De tijd van goedkoop gas is echt ten einde.Technician- schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 20:23:
[...]
50% van €50.000,- is ook nog een enorme klap geld;
Mensen met weinig geld en een oud huis op zand zijn de sjaak hiermee.
Ik hoor zelfs mensen die de hele winter op steenkool hebben gestookt. Eén van de goedkoopste methodes.
Het moet toch niet gekker worden.
Het is niet meer zo dat de volgende generatie het al snel beter heeft dan de vorige generatie.
ik heb een https://www.solar-nu-webs...aars-rvs-h1560x600mm.html
De temperatuursensor zit nu onderin gemonteerd, deze wil ik naar boven verplaatsen want het tapwater slaat nu vrij vlug aan na 1 douchebeurt.
Vraagje:
Kan de sensor in de dompelbuis verwisseld worden zonder dat het water eraf moet?
:strip_exif()/f/image/8Pzm98SXUIWLDArgOz3NRaCT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Fl4pG49zubRjyIWJsAFqLz7i.jpg?f=fotoalbum_large)
Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal
foto 1 draai de kunststof wartel los en trek de sensor uit de dompel buis.(komt geen water uit)hemertje schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:23:
Vraagje mbt mijn Nexus boilervat, hopelijk heeft er hier iemand ervaring mee?
ik heb een https://www.solar-nu-webs...aars-rvs-h1560x600mm.html
De temperatuursensor zit nu onderin gemonteerd, deze wil ik naar boven verplaatsen want het tapwater slaat nu vrij vlug aan na 1 douchebeurt.
Vraagje:
Kan de sensor in de dompelbuis verwisseld worden zonder dat het water eraf moet?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
foto2 er is geen dompelbuis aanwezig dus, helaas, water eruit dompelbuis plaatsen en dan sensor erin steken.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Water hoeft er niet uit. Wel even de druk eraf halen, het water blijft dan op vacuüm hangen.Seafarer schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:09:
[...]
foto 1 draai de kunststof wartel los en trek de sensor uit de dompel buis.(komt geen water uit)
foto2 er is geen dompelbuis aanwezig dus, helaas, water eruit dompelbuis plaatsen en dan sensor erin steken.
Dat kan zeker. Als er maar geen beluchter opzit.Martin7182 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:12:
[...]
Water hoeft er niet uit. Wel even de druk eraf halen, het water blijft dan op vacuüm hangen.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Maar heb zo idd al meermaals aan de boiler geklust. Druk er af, goed voorbereiden en met een paar doeken er bij de boel snel open en dicht draaien, dan komt er maar weinig water uit.
Dat is voor de COP veel beter en aan een vol vat heb je waarschijnlijk meer dan genoeg voor 24 uur.
Juist voor zo'n setup is een sensor onderin ideaal.
We hebben nu meerdere offertes liggen van verschillende installateurs en merken, die grof uiteenlopen qua prijs. 1 merk warmtepomp die daartussen zat ben ik hier nog niet tegengekomen (zoekfunctie gebruikt): de Aerowatt (type AWHCW020-S): https://www.aerowatt.nl. Heeft er iemand hier al ervaring met deze warmtepomp?
Wat kenmerken gecopy-paste van de website:
Aansluitspanning (V/ pH/Hz): 220-240/1/30-90
SCOP LT (35°C): 5,0
SCOP MT (55°C): 3,71
Verwarmingscapaciteit (kW): 3,10~8,9
Opgenomen vermogen verwarmen (kW): 0,65~2,10
Nominale stroomsterkte verwarmen (A): 2,9~9,2
Koelcapaciteit (kW): 1,20~5,72
Opgenomen vermogen koelen (kW): 0,65~2,40
Nominale stroomsterkte koelen (A): 2,9~10,5
Warm water capaciteit (kW): 3,92~10,68
Opgenomen warm water (kW): 0,78~2,47
Nominale stroomsterkte warm water (A): 3,4~10,8
Maximaal opgenomen vermogen (kW): 3,0
Nominale stroomsterkte (A): 13,5
Waterstroom (m3/uur): 1,0
Type koudemiddel (GWP): R290(3)
Koudemiddel inhoud (kg): 0,50
CO2 equivalent (kg/ton): 0,0015
Geluidsdruk dB(A): 43
Geluidsvermogen dB(A): 60
Temperatuurbereik °C: -25~+43
Maximale water temperatuur °C: 75
Compressor: HIGHLY Hitachi
Aantal ventilatormotoren: 1
Ventilatormotor type: DC
Wateraansluiting (Bi): 1″
Waterdruk (kPa): 20
Circulatiepomp: Grundfos
Circulatiepomp water (m): 7,5
Energielabel (35°C) : A+++
Materiaal omkasting: Gegalvaniseerd metaal +ASA
Afmetingen (HxBxD mm): 795x1167x407
Hangt er vanaf waar die zit. Ik heb een beluchter in de koudwaterleiding op een hoogte halverwege de boiler. De koudwater aansluiting onderin kan ik zonder problemen loshalen. Misschien zit de beluchter niet op de ideale plek, maar hij doet het goed genoeg.Seafarer schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:15:
[...]
Dat kan zeker. Als er maar geen beluchter opzit.
Als je die koudwaterleiding los draait zal de leiding wel leeglopen dus. En als je de druk van de leidingen haalt en je hebt toevallig een thermostaatkraan in het circuit zitten krijg je een verbinding tussen warm water en koud water. Een beluchter in de koudwaterleiding kan dan zomaar zorgen voor een leeglopend vat.Martin7182 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 07:40:
[...]
Hangt er vanaf waar die zit. Ik heb een beluchter in de koudwaterleiding op een hoogte halverwege de boiler. De koudwater aansluiting onderin kan ik zonder problemen loshalen. Misschien zit de beluchter niet op de ideale plek, maar hij doet het goed genoeg.
En beluchters zitten overal in huis: in de wasmachinekraan en de kraan voor de vaatwasser hoort er sowieso eentje. Als je met de hoofdkraan dicht een toilet doorspoelt krijg je daar ook een open verbinding, etc.
Als je aan het vat wilt werken kun je er het beste voor zorgen dat je de boel leeg hebt tot onder de opening waar je iets uit wilt draaien. Zelfs een afsluiter direct boven het SWW vat is geen garantie voor droge voeten.
Dat is niet wat hun eigen tabel zegt. En als niemand er van gehoord heeft zegt dat ook genoeg toch?Sme2024 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 07:28:
We hebben nu meerdere offertes liggen van verschillende installateurs en merken, die grof uiteenlopen qua prijs. 1 merk warmtepomp die daartussen zat ben ik hier nog niet tegengekomen (zoekfunctie gebruikt): de Aerowatt (type AWHCW020-S): https://www.aerowatt.nl. Heeft er iemand hier al ervaring met deze warmtepomp?
Wat kenmerken gecopy-paste van de website:
SCOP LT (35°C): 5,0
SCOP MT (55°C): 3,71
/f/image/DgkALykktTqhmNx7wgcVEnG0.png?f=fotoalbum_large)
Ik zou deze obvious gare Chinese kloon lekker links laten liggen en iets fatsoenlijks aanschaffen.
All-electric.
Ik heb nu al veel te veel over.mr_evil08 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 18:17:
[...]
Ja bekent, in mijn geval kan een gewone boiler ophangen voor tapwater al uit om zo het gas eruit te gooien, laat je de boiler slim verwarmen met een klein elementje op tijden dat panelen genoeg opwekken kun je zelfs +/- 7 maand op gratis zonnestroom verwarmen, de stroom dat straks waardeloos is als het net op gaat.
Bedoel je een mengkraan die hoger zit dan het SWW vat? Ja, dan kan ik me dat voorstellen. Bij ons staat het vat op zolder, dus lopen we nauwelijks risico dat het fout gaat. Maar in het algemeen is er denk ik niet zoveel aan de hand als de druk eraf is. Er kan dan wat water uitkomen, maar als je snel wisselt en een teiltje of handdoek bij de hand houdt, dan loopt het wel los. Je kunt ook vooraf 100/200 liter water laten weglopen, maar dat is niet mijn eerste keusBlihi schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:44:
[...]
Als je die koudwaterleiding los draait zal de leiding wel leeglopen dus. En als je de druk van de leidingen haalt en je hebt toevallig een thermostaatkraan in het circuit zitten krijg je een verbinding tussen warm water en koud water. Een beluchter in de koudwaterleiding kan dan zomaar zorgen voor een leeglopend vat.
En beluchters zitten overal in huis: in de wasmachinekraan en de kraan voor de vaatwasser hoort er sowieso eentje. Als je met de hoofdkraan dicht een toilet doorspoelt krijg je daar ook een open verbinding, etc.
Als je aan het vat wilt werken kun je er het beste voor zorgen dat je de boel leeg hebt tot onder de opening waar je iets uit wilt draaien. Zelfs een afsluiter direct boven het SWW vat is geen garantie voor droge voeten.
De mijne ook niet, daarom zit er een afsluiter direct boven het SWW vat. Maar even de rekensom: 300 liter water kost 80 cent. Per ongeluk leeglopen van het vat kost je aanzienlijk meer, zelfs als het verzekeringswerk is.Martin7182 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:33:
[...]
Bedoel je een mengkraan die hoger zit dan het SWW vat? Ja, dan kan ik me dat voorstellen. Bij ons staat het vat op zolder, dus lopen we nauwelijks risico dat het fout gaat. Maar in het algemeen is er denk ik niet zoveel aan de hand als de druk eraf is. Er kan dan wat water uitkomen, maar als je snel wisselt en een teiltje of handdoek bij de hand houdt, dan loopt het wel los. Je kunt ook vooraf 100/200 liter water laten weglopen, maar dat is niet mijn eerste keus
Daar is geen sprake van; @hemertje wilde de sensor wisselen en de daaropvolgende posts gaan ervan uit dat je dat als atomaire actie doet. Sowieso laat natuurlijk niemand zijn vat lange tijd 'op vacuüm' hangen, dus met een losgekoppelde aansluiting terwijl er water inzit. Maar zelfs dan, mijn vat staat op een lekbak met afvoer. Als de druk eraf is, moet ik heel hard mijn best doen om waterschade te krijgenBlihi schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:13:
[...]
De mijne ook niet, daarom zit er een afsluiter direct boven het SWW vat. Maar even de rekensom: 300 liter water kost 80 cent. Per ongeluk leeglopen van het vat kost je aanzienlijk meer, zelfs als het verzekeringswerk is.

Als het gat te groot is loopt het water er echt wel uit hoor. En helemaal als iemand iets hoger een warmte kraan open draait. Ik zou het vat even tot onder het niveau van de bovenste sensor (op ca 2/3 van beneden) leeg laten lopen.Martin7182 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:12:
Water hoeft er niet uit. Wel even de druk eraf halen, het water blijft dan op vacuüm hangen.
Voor die 100 liter die dat kost ga je toch niet lopen klooien?
Leeg laten lopen is gemakkelijk, als de installateur heeft meegedacht en een afvoermogelijkheid heeft gemonteerd (wat helaas vaak wordt vergeten of wegbezuinigt).
[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 09-04-2025 15:03 ]
Hier loopt een 3/4" nog niet leeg, laat staan een 1/2" van de dompelbuis. Je kunt altijd nog aftappen. Dat is ook eigenlijk waarmee ik begin (met de afvoer dicht). Zodra er niks meer uitkomt, heb je genoeg vacuüm en kan voorzichtig de aansluiting op het vat los.
Ik denk dat 99% van de boilerinstallaties in NL voorzien zijn van een inlaatcombinatie en daarmee kan je - voorzichtig - ook je boiler leeg laten lopen. Duurt mogelijk ff en je moet er bij blijven voor 't beste resultaat maar voor die ene keer dat 't moet is dat prima te doen. Mogelijk zou je een boiler met een opoffer-anode van een iets deftigere oplossing kunnen voorzien.Andrehj schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:42:
[...]
Als het gat te groot is loopt het water er echt wel uit hoor. En helemaal als iemand iets hoger een warmte kraan open draait. Ik zou het vat even tot onder het niveau van de bovenste sensor (op ca 2/3 van beneden) leeg laten lopen.
Leeg laten lopen is gemakkelijk, als de installateur heeft meegedacht en een afvoermogelijkheid heeft gemonteerd (wat helaas vaak wordt vergeten of wegbezuinigt).
Ik heb bij de installatie onderaan, bij de KW-aansluiting, een vulkraan (net als bij een CV-leiding) laten plaatsen. Daar kan ik een slang aan hangen die ik aan de andere kant in een afvoer hang. Werkt perfect.blb4 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:13:
[...]
Ik denk dat 99% van de boilerinstallaties in NL voorzien zijn van een inlaatcombinatie en daarmee kan je - voorzichtig - ook je boiler leeg laten lopen. Duurt mogelijk ff en je moet er bij blijven voor 't beste resultaat maar voor die ene keer dat 't moet is dat prima te doen. Mogelijk zou je een boiler met een opoffer-anode van een iets deftigere oplossing kunnen voorzien.
Idem. Plus eenzelfde vulkraan bovenop om er lucht in te laten en het vat te kunnen doorspoelen.Andrehj schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:16:
[...]
Ik heb bij de installatie onderaan, bij de KW-aansluiting, een vulkraan (net als bij een CV-leiding) laten plaatsen. Daar kan ik een slang aan hangen die ik aan de andere kant in een afvoer hang. Werkt perfect.
All-electric.
Daarvoor draai ik op zolder een warmwaterkraan open.RonJ schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:22:
Idem. Plus eenzelfde vulkraan bovenop om er lucht in te laten en het vat te kunnen doorspoelen.
(Gaat uiteraard alleen als die kraan hoger zit dan het vat).
[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 09-04-2025 15:27 ]
Dat zal inderdaad uitstekend werken. Maar hoe vaak zal je dat doen gedurende de levensduur van je boiler? Ik kan geen reden bedenken waarom ik mijn (RVS) boiler leeg wil laten lopen. En als 't zich dan toch een x voor zou doen dan kan 't via de inlaatcombinatie.Andrehj schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:16:
[...]
Ik heb bij de installatie onderaan, bij de KW-aansluiting, een vulkraan (net als bij een CV-leiding) laten plaatsen. Daar kan ik een slang aan hangen die ik aan de andere kant in een afvoer hang. Werkt perfect.
Stel dat het dompelelement stuk is? Of je wilt een extra dompelbuis voor een temperatuursensor plaatsen?blb4 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:49:
Dat zal inderdaad uitstekend werken. Maar hoe vaak zal je dat doen gedurende de levensduur van je boiler? Ik kan geen reden bedenken waarom ik mijn (RVS) boiler leeg wil laten lopen.
Ja, precies, dat zijn van die dingen die ooit een keer zouden kunnen optreden. Dan kan dat mooi via de inlaatcombinatieAndrehj schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:26:
[...]
Stel dat het dompelelement stuk is? Of je wilt een extra dompelbuis voor een temperatuursensor plaatsen?
Ze adverteren ook met combi vaten, buffer en boiler in hetzelfde vat,RonJ schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:44:
[...]
Dat is niet wat hun eigen tabel zegt. En als niemand er van gehoord heeft zegt dat ook genoeg toch?
[Afbeelding]
Ik zou deze obvious gare Chinese kloon lekker links laten liggen en iets fatsoenlijks aanschaffen.
Dat heb ik nooit gesnapt.
Je boiler wil je 50C en je LT cv 30C…
Hoe dan!??
Ik ken die combi-vaten alleen dat ze onderling gewoon geïsoleerd zijn. Voordeel van die varianten zit erin dat je 2 vaten boven elkaar hebt op het vloeroppervlak van 1 vat, en daarmee meer de hoogte en minder vloer-oppervlak gebruikt.Technician- schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:05:
[...]
Ze adverteren ook met combi vaten, buffer en boiler in hetzelfde vat,
Dat heb ik nooit gesnapt.
Je boiler wil je 50C en je LT cv 30C…
Hoe dan!??
Dat ik verder geen gebruikerservaringen vond, vond ik inderdaad ook wel wat alarmerend. Maar ik dacht wellicht nog relatief nieuw en minder PR dan bijvoorbeeld een Quatt, Weheat, DeWarmte etc, die in vergelijkbare price ranges zitten.RonJ schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:44:
[...]
Dat is niet wat hun eigen tabel zegt. En als niemand er van gehoord heeft zegt dat ook genoeg toch?
[Afbeelding]
We gaan in elk geval nog even de (offerte van de) Daikin Altherma 4 afwachten, daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Hoo @BlihiBlihi schreef op woensdag 9 april 2025 @ 07:18:
@hemertje ik zou het vooral laten zitten en je WP zodanig programmeren dat hij 1 SWW run per dag doet, liefst rond 14:00 in de middag.
Dat is voor de COP veel beter en aan een vol vat heb je waarschijnlijk meer dan genoeg voor 24 uur.
Juist voor zo'n setup is een sensor onderin ideaal.
ik zie in de Pana logdat de SWW temp na het douchen van puber of directie wel eens terugzakken naar 22-23GrC
er wordt wisselend smorgens en savonds gedoucht, vandaar dat ik de DWH run snachts en overdag (uit de overschot PV) draai
omdat de sensor onderin zit registreert die dus ook heel snel koudwater onderin en dit start snel de DHW run
Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal
helaas alleen de leidingen aansloten en geen afvoer tapkraan oidAndrehj schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:42:
[...]
Als het gat te groot is loopt het water er echt wel uit hoor. En helemaal als iemand iets hoger een warmte kraan open draait. Ik zou het vat even tot onder het niveau van de bovenste sensor (op ca 2/3 van beneden) leeg laten lopen.
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt