Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:31
Blihi schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:30:
Mijn warmtepomp heeft een "Smart-Grid" ingang. Met behulp van twee schakelaars kun je dan vier standen regelen:

1) uit
2) aan - normaal bedrijf
3) aan - fluisterbedrijf (beperkte compressorfrequentie en beperkt ventilator toerental
4) aan - vol bedrijf (alle elektrische elementen aan)

Ik zie het nu hier niet van in.
De mijne ook, 2 simpele aan/uit potentiaalvrije relais ingangen. Daarmee kan je:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Aa2sVyeC2z5RDmRx41P_e4I00w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/A9D9HTtjXtuXioOTj14oNtFG.png?f=fotoalbum_large

Daarvan gebruik ik nu de optie om te SWW- en roombufferen (recommended on = bufferen op basis van terugleveringswaarde (pomp krijgt een S0 signaal vanaf de hoofdaansluiting, forced on = "gewoon aan"). Ook forced off kan best handig zijn icm een dynamisch tarief om bijv. tijdens de vier duurste uren de warmtepomp uit te zetten (eigenlijk hetzelde als dat de wärmepumpenaansluiting in DE mag doen, max 4u per dag uit, maar dan vrijwillig op basis van prijzen). Een best wel onderschatte feature denk ik naar de toekomst toe.

[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 27-03-2025 16:33 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Gelukkig kan ik met SG+ ook nog setpoint instelbaar verhogen voor zowel sww als vloer. Zeker die sww naar hogere warmte brengen icm mengkraan douche levert voordeel op.

Hogere setpoint vloerverwarming is iets lastiger, omdat je dan ook sneller je ruimte temperatuur bereikt. Mogelijk handig als lage tarieven uren snel opgevolgd worden door hogere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-09 11:33
g-j-t schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 08:41:
https://energeia.nl/kabinet-onderzoekt-noodstop-voor-net-intensieve-apparaten/?utm_medium=email&utm_source=nieuwsbrief&utm_campaign=energeia-dagelijks&utm_content=1355033_51677_20250326

In zijn vragen aan de minister verwijst Bontenbal naar een recent paper van de TU Delft over een “flexibele backstop, een klein apparaatje dat bij extreme stress op het netwerk snel en automatisch de hoeveelheid elektriciteit vermindert die bijvoorbeeld een laadpaal of warmtepomp van het net onttrekt”.

Wat Hermans betreft zou een eventuele toepassing van netbescherming beperkt moeten worden tot enkele “net-intensieve apparaten zoals laadpalen, warmtepompen, thuisbatterijen en omvormers van zonnepanelen”, zodat niet ingegrepen hoeft te worden op het reguliere stroomverbruik van huishoudens. Voor eigenaren van deze apparaten zou dat soms hinderlijk kunnen zijn, maar die hinder is volgens haar minimaal en weegt op tegen het voordeel dat meer aansluitingen mogelijk gemaakt kunnen worden. “In plaats van stroomuitval in de wijk wordt dan bijvoorbeeld slechts de laadsnelheid van laadpalen tijdelijk beperkt. Dit zorgt voor een fijnmazigere beheersing van de beschikbare netcapaciteit.”

Hier het paper:
https://view.officeapps.live.com/op/view.aspx?src=https%3A%2F%2Ffilelist.tudelft.nl%2FNews%2F2024%2F10_october%2FPowerWeb%2520Institute%2FFINAL%2520Flexibele%2520backstop%2520position%2520paper%2520NL.docx&wdOrigin=BROWSELINK

Het zal in de praktijk wel wat mee gaan vallen maar als ze in Den Haag gaan denken dat ze hem op afstand even uit of lager (hoe dan) kunnen zetten. Nee dank.
Alhoewel ik het begrijp (mijn wolf heeft het ook) zoveel druk legt de warmtepomp niet toch? Ik verbruik maar een beetje stroom...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19-09 21:40
Als hier de verwarming meer dan een uur uit is, wordt het killer in huis. Ook al is het 21 graden in huis, zodra het begint af te koelen, is het niet fijn. Liever een huis op 19 graden, waar de verwarming gewoon wat doorgaat. Ik zie me nog geen uren zonder verwarming overbruggen. Dan maar verwarmen op een gasfles.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-09 20:00
blb4 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 21:39:
[...]

ok, 't kan zijn door dat stijgende effect, ik denk echter dat 't eerder komt doordat de leiding naar boven een grotere diameter / minder weerstand heeft dan de leiding naar de radiator.

't laat in elk geval zien dat 't niet eenvoudig te verhelpen is, als je een terugslagklep plaatst om de stroming zoals die nu plaatsvind tegen te houden gaat 't denk ik de andere kant op stromen.

ik zou 't toch als eerste proberen op te lossen met de retour van de boiler te verplaatsen als dat kan, zoiets dus:
[Afbeelding]
Ik snap nu wat je bedoeld. In mijn geval wordt de stroming door de retour van de vvw en de radiatoren door de volgende 2 effecten aangedreven, zie linker schets:
- druk in p1 is hoger dan in p2, waardoor een flow op gang komt door radiator en vvw
- doordat de retourleiding naar de vvw eerst omhoog loop wil het warme water stijgen wat de flow versterkt.

Zoals je zegt zal de oplossing zijn om de retour van de boiler aan te passen, zoals rechts te zien. Dan gaat er geen flow meer door het groene stukje leiding rechts en dan zal het probleem zijn opgelost.

Als de retour van de boiler hierdoor voorbij de vuilafscheider komt dan lijkt mij dit geen probleem toch? (alles is meerlagenbuis)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xYwowvddpC61ZUeTnzPOStBuxM8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zWzAFFmS6vH5rxkKUJp57sls.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:47
@gebruiker001, mooiste is natuurlijk er voor maar er na lijkt me ook geen groot probleem.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Nico_GTR de warmtepompen zijn ook niet echt het probleem, het is vooral de backupverwarming die een uitdaging geeft en die is doorgaans los schakelbaar.
De verwarming blijft dus standaard wel altijd werken. Voor defrosts etc mag de hulpverwarming wel aan indien noodzakelijk om schade te voorkomen.

De warmtepomp geheel uitschakelen heeft ook geen zin vanuit de netbeheerder bekeken, want dan gaan mensen (niet-stuurbare) straalkacheltjes enzo neerzetten en die vreten nog meer stroom dan een warmtepomp.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:47
Proton_ schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 22:27:
@Nico_GTR de warmtepompen zijn ook niet echt het probleem, het is vooral de backupverwarming die een uitdaging geeft en die is doorgaans los schakelbaar.
De verwarming blijft dus standaard wel altijd werken. Voor defrosts etc mag de hulpverwarming wel aan indien noodzakelijk om schade te voorkomen.

De warmtepomp geheel uitschakelen heeft ook geen zin vanuit de netbeheerder bekeken, want dan gaan mensen (niet-stuurbare) straalkacheltjes enzo neerzetten en die vreten nog meer stroom dan een warmtepomp.
Een normaal werkende en juist geïnstalleerde warmtepomp is sowieso geen backupverwarming nodig. Ook niet voor defrosts.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-09 15:16
hesselbeertje schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 22:43:
[...]

Een normaal werkende en juist geïnstalleerde warmtepomp is sowieso geen backupverwarming nodig. Ook niet voor defrosts.
Sowieso zit de backup altijd na de warmtewisselaar in de aanvoer. Het enige dat die toevoegt bij een defrost is dat het water wat de woning in gaat niet steenkoud meer is, maar iets minder steenkoud.

De backup doet dus eigenlijk niets met de defrost zelf, maar zorgt ervoor dat de woning minder merkt van de schommelingen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
RonJ schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 16:29:
[...]

De mijne ook, 2 simpele aan/uit potentiaalvrije relais ingangen. Daarmee kan je:

[Afbeelding]

Daarvan gebruik ik nu de optie om te SWW- en roombufferen (recommended on = bufferen op basis van terugleveringswaarde (pomp krijgt een S0 signaal vanaf de hoofdaansluiting, forced on = "gewoon aan"). Ook forced off kan best handig zijn icm een dynamisch tarief om bijv. tijdens de vier duurste uren de warmtepomp uit te zetten (eigenlijk hetzelde als dat de wärmepumpenaansluiting in DE mag doen, max 4u per dag uit, maar dan vrijwillig op basis van prijzen). Een best wel onderschatte feature denk ik naar de toekomst toe.
Na 4 uur uitzetten moet de WP veel harder werken om de woning weer te gaan opwarmen. De besparing tijdens die 4 uur ben je extra kwijt in de uren daarna door de slechtere COP.

Het geforceerd uitschakelen is echt een slecht idee.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Blihi schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:14:
[...]

Na 4 uur uitzetten moet de WP veel harder werken om de woning weer te gaan opwarmen. De besparing tijdens die 4 uur ben je extra kwijt in de uren daarna door de slechtere COP.

Qua energie efficiëntie omzetting naar warmte en uiteindelijke ruimte temperatuur heb je gelijk.

Kijk je er echter financieel naar, dan kan het voordeliger zijn meer energie te verbruiken op goedkopere momenten. Geheel afhankelijk van kWh prijs en eventuele nudges/bonussen op bepaalde tijdstippen.

Op zo’n dag als vandaag scheelt het op de totale prijs per kWh al een factor 2. Kale prijs is niet te vergelijken, want zelfs delen door 0.
https://jeroen.nl/dynamische-energie/prijzen/vandaag

[ Voor 13% gewijzigd door Get!em op 28-03-2025 08:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
[...]

Opzich wel, als je met een gelijke stroomprijs rekent. Maar als er een paar uur per dag >1,5x de gemiddelde stroomprijs gerekend wordt, weegt dat wel op tegen de wat hogere COP daarna. Zeker als je een flinke betonmassa als buffer hebt en het buiten niet vriest hoef je daar niet meteen heel veel van te merken, maar dat zal enorm per woning verschillen.

Je kan er natuurlijk ook 1 of 2 uur van maken die je uitgaat (of ipv uitgaan, de TA 1-2K verlagen via HA oid) om zo in te spelen op een dynamisch tarief. Het ging me erom dat er wel degelijk scenario's zijn waarbij die smart grid ingangen/regelingen handig kunnen zijn. Voor mij is het voorlopig nog allemaal een beetje experimenteren, spelen en meten aan de effecten en die zijn er wel degelijk.

All-electric.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:24
[...]

Enorm kort door de bocht, bij Panasonic gaat de backup meewerken bij de defrost zodra je retourwater onder de 27 graden komt.

Als je puur op vloerverwarming draait met lage temperaturen dan ontkom je er dus bijna niet aan dat de backup meedraait.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-09 19:18
ConQuestador schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:42:
[...]

Enorm kort door de bocht, bij Panasonic gaat de backup meewerken bij de defrost zodra je retourwater onder de 27 graden komt.

Als je puur op vloerverwarming draait met lage temperaturen dan ontkom je er dus bijna niet aan dat de backup meedraait.
klopt, ik heb mijn aanvoer op 26°C staan en bij defrost altijd BUH erbij. sinds november 2023 79KWh, ik maak me er niet druk om. hogere aanvoer heb ik niet nodig, en als ik dat zou willen doen om retour water boven de 27°C te houden moet ik boven de 30° aanvoer hebben wat me ook meer energie kost en bovendien meer schakel momenten omdat het huis sneller warm genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
ConQuestador schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:42:
[...]

En dat is niet instelbaar? Gemiste kans van Panasonic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Get!em schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:38:
[...]

Qua energie efficiëntie omzetting naar warmte en uiteindelijke ruimte temperatuur heb je gelijk.

Kijk je er echter financieel naar, dan kan het voordeliger zijn meer energie te verbruiken op goedkopere momenten. Geheel afhankelijk van kWh prijs en eventuele nudges/bonussen op bepaalde tijdstippen.

Op zo’n dag als vandaag scheelt het op de totale prijs per kWh al een factor 2. Kale prijs is niet te vergelijken, want zelfs delen door 0.
https://jeroen.nl/dynamische-energie/prijzen/vandaag
Het verschil tussen hoogste en laagste tarief op de dag is 15 ct/kWh, waarbij het hoogste tarief van 30 ct geldt als de zon schijnt en het laagste van 15 ct als de zon niet schijnt.

Stel, je zet de WP 4 uur uit. Dan betaal je die 4 uur niets. In de laagste uren moet je de warmte compenseren, dus in plaats van COP 4 draai je dan COP 3 (even als voorbeeld). Een besparing van 2 kWh op de duurste uren kost je dan 2*4/3 = 2,6 kWh op de goedkope uren. Een winst van maar liefst 21 cent.

En dan is het te hopen dat je geen zonnepanelen hebt, want dan moet je hier de terugleverkosten van die 4 uur dat de WP uit stond nog van af halen.

Dus ja, strikt genomen heb je gelijk: Het kan financieel uit. Maar het verlies in comfort, hoe klein ook, weegt niet op tegen de besparing van enkele centen per dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Blihi schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:33:
[...]

En dat is niet instelbaar? Gemiste kans van Panasonic.
Daikin doet dat ook, maar dat is wel instelbaar. De ervaring van de meeste in het Altherma topic die erg lage temperaturen draaien is dat het mét BUH uiteindelijk zuiniger loopt.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Blihi schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:40:
[...]

Het verschil tussen hoogste en laagste tarief op de dag is 15 ct/kWh, waarbij het hoogste tarief van 30 ct geldt als de zon schijnt en het laagste van 15 ct als de zon niet schijnt.

Stel, je zet de WP 4 uur uit. Dan betaal je die 4 uur niets. In de laagste uren moet je de warmte compenseren, dus in plaats van COP 4 draai je dan COP 3 (even als voorbeeld). Een besparing van 2 kWh op de duurste uren kost je dan 2*4/3 = 2,6 kWh op de goedkope uren. Een winst van maar liefst 21 cent.

En dan is het te hopen dat je geen zonnepanelen hebt, want dan moet je hier de terugleverkosten van die 4 uur dat de WP uit stond nog van af halen.

Dus ja, strikt genomen heb je gelijk: Het kan financieel uit. Maar het verlies in comfort, hoe klein ook, weegt niet op tegen de besparing van enkele centen per dag.
Daar stapel je wel een hoop aannames, ik zie iig niet een zodanige daling van de COP. Sterker nog, op de wat warmere dagen is de COP vaak zelfs wat hoger onder hogere load. En hij draait zeker niet 4 uur op een 25% lagere COP. Dit soort dingen zijn echt anders per warmtepomp en per huis, waarbij je het echt moet meten om te weten of en wat er werkt.

Wel eens dat dit allemaal vrij marginaal is, nu zie je heel zelden nog wel eens pieken van >1euro/kWh en dalen onder de 10ct, maar de spread loopt de komende jaren hard terug en dan wordt dit sowieso allemaal minder lucratief.

Ik richt me sowieso meer op de buffering functies hier. Ook dat is allemaal vrij marginaal (zoveel kWh gaat er niet extra in je boilervat bijv.) maar als straks teruglevering vrijwel waardeloos wordt is het toch weer "gratis" energie die je buffert ipv wegregelt c.q. niet opwekt.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-09 11:09
[...]

De naverwarmer heeft een extra functie als de warmtepomp niet kan starten vanwege een storing om de zaak vorstvrij te houden.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 22:33
mr_evil08 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:47:
[...]

De naverwarmer heeft een extra functie als de warmtepomp niet kan starten vanwege een storing om de zaak vorstvrij te houden.
Jammer is dat er geen optie (bij Vaillant iig niet) op zit om die warmte in geval van nood uit het SWW vat te halen, mits warm genoeg. Stel de stroom valt een dag uit tijdens strenge vorst, dan zou ik hier ook tegen problemen aan gaan lopen. SWW-vat-warmte gebruiken als startup zou prima kunnen denk ik.

Anders wordt het toch met een gieter warm water de condensor ontdooien :D

Een netbeheerder zal het ook niet tof vinden als op zo'n moment na een storing direct alle WP met BUHs volop aan gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
@Zwartoog zonder stroom ook geen circulatiepomp, dus hoe wil je de warmte uit dat sww vat halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Blihi schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:40:
[...]

Modelcontracten hebben tot in iedergeval 1 juli geen terugleverkosten, mogelijk tot eind december, zie topic daarover.

Verder kun je met SG je verbruik icm zonnepanelen productie ook sturen en je productie/export beperken, dat geld immers ook als goedkoop tarief. (Meestal valt productie en lage tarieven samen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Blihi schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 12:55:
@Zwartoog zonder stroom ook geen circulatiepomp, dus hoe wil je de warmte uit dat sww vat halen?
Hij bedoelt bij de koude start ná een storing. Dan zou het idd beter zijn om dat uit het vat te halen ipv de koude start icm de BUH te doen, zeker als een hele wijk dat gaat doen. Mijn WP doet dat ook met de (9kW) BUH en daar maak ik me best zorgen over in zo'n situatie.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Mijn Toshiba gebruikt die backup echt nauwelijks.

In 2024 heeft de buh precies 0.218 kWh verbruikt, gemeten door een externe, geijkte meter.

[ Voor 48% gewijzigd door Blihi op 28-03-2025 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Get!em schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 12:58:
[...]

Modelcontracten hebben tot in iedergeval 1 juli geen terugleverkosten, mogelijk tot eind december, zie topic daarover.

Verder kun je met SG je verbruik icm zonnepanelen productie ook sturen en je productie/export beperken, dat geld immers ook als goedkoop tarief. (Meestal valt productie en lage tarieven samen)
Ik heb zelf tot 2027 geen last van terugleverkosten (precies op het juiste moment het juiste contract afgesloten).

Dat SG ready doet weinig. Als je de WP in beperkte modus laat lopen merk je dat nauwelijks, want hij zit daar qua compressorfrequentie niet vaak boven. Alleen de COP gaat dan wat omlaag omdat de ventilator niet vol kan.

De forced-on modus is helemaal zonde, want dan stuur je de backup heaters aan en dan ga je dus het sww vat met cop1 opwarmen (voor zover dat kan) en je stuurt 2 kW de woning in die ik helemaal niet nodig heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Zwartoog schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 11:07:
[...]

Jammer is dat er geen optie (bij Vaillant iig niet) op zit om die warmte in geval van nood uit het SWW vat te halen, mits warm genoeg. Stel de stroom valt een dag uit tijdens strenge vorst, dan zou ik hier ook tegen problemen aan gaan lopen. SWW-vat-warmte gebruiken als startup zou prima kunnen denk ik.

Anders wordt het toch met een gieter warm water de condensor ontdooien :D

Een netbeheerder zal het ook niet tof vinden als op zo'n moment na een storing direct alle WP met BUHs volop aan gaan.
Ik vraag me af of dat echt een probleem is, ik kan de warmtepomp gewoon starten bij vorst zonder hulpelement of gasketel erbi(ook koud CV water), zodra een de-frost gedaan moet worden is er al voldoende warmte in het CV systeem om dat te kunnen.

Als de stroom uitvalt bij strenge vorst heb ik wel ander probleem om rap CV water eraf te halen ivm vorstschade risico vanwege monoblock warmtepomp.
In hoever is het nuttig om warmte van het buffervat te gebruiken? omdat het vat zo "leeg" is.

[ Voor 20% gewijzigd door mr_evil08 op 28-03-2025 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Blihi schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 12:55:
Nadat de stroom er weer op staat natuurlijk, maar als het huis teveel is afgekoeld en niet meer gedefrost kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Blihi schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 13:36:
Mijn Toshiba gebruikt die backup echt nauwelijks.

In 2024 heeft de buh precies 0.218 kWh verbruikt, gemeten door een externe, geijkte meter.
Interessant.

Welk model is dat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:04
[...]

Dat ligt volledig aan de buitentemperatuur. Als het gedurende het hele etmaal 3 graden is dan zal je inderdaad de andere uren naar een hogere aanvoertemperatuur moeten gaan en raak je wat efficiëntie kwijt. Echter met het huidige weer is het nergens goed voor dat de WP 24/7 loopt, die laat ik hooguit een paar uurtjes in de middag draaien op een vaste aanvoertemperatuur van 25 graden. Dat is energetisch veel efficiënter, dan dat die op z'n stooklijn om 6 uur 's ochtends het gas steeds dieper intrapt en als we over 2 jaar niet meer mogen salderen financieel ook een no-brainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Get!em schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 17:17:
Gelukkig kan ik met SG+ ook nog setpoint instelbaar verhogen voor zowel sww als vloer. Zeker die sww naar hogere warmte brengen icm mengkraan douche levert voordeel op.

Hogere setpoint vloerverwarming is iets lastiger, omdat je dan ook sneller je ruimte temperatuur bereikt. Mogelijk handig als lage tarieven uren snel opgevolgd worden door hogere
Ik verwarm mbv de SG bijna dagelijks mijn SWW naar 65 graden op de overproductie van mijn zonnepanelen.

Met 22 panelen zit je al snel op de 2000watt overproductie, kan in d praktijk echt vaak gratis het water flink opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Whiskey48 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 08:54:
[...]

Ik verwarm mbv de SG bijna dagelijks mijn SWW naar 65 graden op de overproductie van mijn zonnepanelen.

Met 22 panelen zit je al snel op de 2000watt overproductie, kan in d praktijk echt vaak gratis het water flink opwarmen.
Ja, t blijft leuk.

Voor mij is het meer een oefening en vooral de overproductie na salderen.
Zolang ik geen terugleverkosten heb en salderen geldt, ga ik vooral sturen op nul op de meter (met salderen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:36
[...]

Ik heb 57 panelen, waarmee ik vandaag van 7:18 - 18:00 (dus 11 uur) overproductie heb. Een nogmale SWW run duurt bij mij 3 uur en een legionella run duurt 8 uur. Dat kan ik dus prima "gratis" op de compressor doen zonder het element aan te spreken. Het element gerbruiken is letterlijk energie weggooien: je compressor kan dat goedkoper, dus waarom zou je dat doen?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
[...]

En waar gebruik je die warmte dan weer voor?

Ik gebruik maar 7 kWh per dag SWW warmte, dus met cop 3 is dat 2.3 kWh elektrisch per dag. Dat verandert niet als je "gratis" kunt opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Nu online
RichieB schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 17:37:
[...]

Ik heb 57 panelen, waarmee ik vandaag van 7:18 - 18:00 (dus 11 uur) overproductie heb. Een nogmale SWW run duurt bij mij 3 uur en een legionella run duurt 8 uur. Dat kan ik dus prima "gratis" op de compressor doen zonder het element aan te spreken. Het element gerbruiken is letterlijk energie weggooien: je compressor kan dat goedkoper, dus waarom zou je dat doen?
Mijn Amber verwarmt op enkel de compressor tot 70 graden. Binnen een uurtje is mijn 240L vat wel van 40.naar 65 graden.

Nee het element wordt maar ca 8x per jaar gebruikt, als het boven de 34 graden of -10 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:36
@Whiskey48 ik heb een aparte WPB. Het vat was gisterenochtend leeg (20 °C). De legionella run verbruikte 4 kWh. PV productie was 90 kWh. Het is leuk dat het gratis is, maar het helpt natuurlijk geen drol voor eventuele terugleverkosten (die ik zelf pas in 2027 heb).

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:19

Seafarer

XXX

[...]

Zo beperk je ook nog de draaiuren op je warmtepomp. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Nu online
Seafarer schreef op zondag 30 maart 2025 @ 12:31:
[...]

Zo beperk je ook nog de draaiuren op je warmtepomp. :)
Nee beperken zou als ik hem tot 50 graden zou opwarmen, dan is de COP veel beter.

Maar de pomp 1x per dag een uurtje te laten draaien om het watervat gratis naar 65 graden te brengen lig ik niet bepaald wakker van ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Nu online
Grappig, ik was dit weekend in Duitsland voor een houswewarming.

Als je in Duitsland een warmtepomp wilt, is het verplicht om een uitgebreid onderzoek te doen ad EUR 1.500 om in aanmerking te komen voor subsidie van de gehele installatie (dacht iets van 50% subsidie).

In dit onderzoek moet een warmteberekening worden gedaan, al het leidingwerk worden geinventariseerd (per kamer), rendement radiatoren en moet er een uitgebreide berekening gedaan worden van het gehele plan dat de installatie altijd goed en efficient zou moeten werken. (neerpleuren en wegrennen zoals hier in NLD zit er dus niet in).

Bijna iedereen nam een Duits merk (geen Japanner of Scandinavisch merk), betaald gemiddeld EUR 30K tot EUR 50K voor een installatie waar echt alles wordt aangepakt, maar krijgt dus de helft terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 22:21
Whiskey48 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 09:04:

Als je in Duitsland een warmtepomp wilt, is het verplicht om een uitgebreid onderzoek te doen ad EUR 1.500 om in aanmerking te komen voor subsidie van de gehele installatie (dacht iets van 50% subsidie).

In dit onderzoek moet een warmteberekening worden gedaan, al het leidingwerk worden geinventariseerd (per kamer), rendement radiatoren en moet er een uitgebreide berekening gedaan worden van het gehele plan dat de installatie altijd goed en efficient zou moeten werken. (neerpleuren en wegrennen zoals hier in NLD zit er dus niet in).

Bijna iedereen nam een Duits merk (geen Japanner of Scandinavisch merk), betaald gemiddeld EUR 30K tot EUR 50K voor een installatie waar echt alles wordt aangepakt, maar krijgt dus de helft terug.
Voor mijn gevoel behoorlijk kostbaar voor zowel de consument als de overheid (indirect ook de burger).

Nu zou ik op 800m ook wel minder risico willen nemen bij de -15 berekening, het wordt dan echt ieder jaar koud . Maar toch is 50k wel bizar veel geld in vergelijking met een hr ketel neerpleuren (zou in D vaak niet kunnen, ligt niet overal gasleiding).

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Nu online
GudZ schreef op maandag 31 maart 2025 @ 09:53:
[...]

Voor mijn gevoel behoorlijk kostbaar voor zowel de consument als de overheid (indirect ook de burger).

Nu zou ik op 800m ook wel minder risico willen nemen bij de -15 berekening, het wordt dan echt ieder jaar koud . Maar toch is 50k wel bizar veel geld in vergelijking met een hr ketel neerpleuren (zou in D vaak niet kunnen, ligt niet overal gasleiding).
Mee eens. Wel zijn de huizen daar een heel stuk groter en het leidingwerk meestal niet goed geschikt voor full electric. Ipv hybride wordt toch gekozen om het leidingwerk
en afgiftesysteem aan te passen (weinig hebben vloerverwarming).
De banken zijn in Duitsland wat lijkt wat makkelijker om te helpen met de financiering.

[ Voor 3% gewijzigd door Whiskey48 op 31-03-2025 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
[...]

Ik kan je verzekeren dat een HR-combiketel (Brennwerttherme) in D niet goedkoop is
en nog een stuk duurder dan in B.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Nu online
dunklefaser schreef op maandag 31 maart 2025 @ 10:16:
[...]

Ik kan je verzekeren dat een HR-combiketel (Brennwerttherme) in D niet goedkoop is
en nog een stuk duurder dan in B.
Ja die Duitse pompen zijn een stuk duurder, maar de Duitse trots naar eigen producten is nog sterker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
@Whiskey48 De Duitse gasketels zijn idd. ook geavanceerder.
Maar ik zeg ook altijd: "Pomp warmte - Geen Gas".

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

In Duitsland hebben ze een propaantank in de tuin, hebben ze ook veel meer ruimte voor dit soort zaken dan in NL.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 31-03-2025 12:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• robin15243
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-09 16:32
Vaillant heeft zojuist de opvolger van haar Arotherm Plus uit 2020 aangekondigd:

https://www.vaillant-grou...lant-at-the-ish-2025.html

TLDR;
- Arotherm Perform 15 & 20kW
- Arotherm Pro 5, 7 & 11 kW
- Arotherm Plus next gen ?kW

Makkelijker te installeren, minder restricties bij plaatsen, alles R290, nieuwe binnen units, en niet onbelangrijk: stiller dan vorige generatie!

Verder nog weinig over te vinden, ben benieuwd naar de specsheet met COP, dB, afmetingen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Nu online
mr_evil08 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 12:26:
[...]

In Duitsland hebben ze een propaantank in de tuin, hebben ze ook veel meer ruimte voor dit soort zaken dan in NL.
Klopt, die vriend die was verhuisd woonde eerst landelijk met een grote propaan tank in de tuin. Dit was best prijzig om het huis mee op te warmen dus eigenlijk stookte de meeste mensen met hout in de winter.

Veel huizen (ook modernere) hebben zo'n groot stenen haard in het midden van het huis wat veel warmte af geeft en een buizensysteem door heel het huis voor de warme afvoerlucht.
(dat zijn niet de simpele dunwandige haardjes met een pijp rechtstreeks naar buiten zoals we hier in NLD voor de gezelligheid plaatsen).

Nu woont hij in eeen middelgroot dorpje met gewoon een gasaansluiting, maar die gaat er binnenkort dus af.

[ Voor 22% gewijzigd door Whiskey48 op 31-03-2025 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

robin15243 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 12:51:
Vaillant heeft zojuist de opvolger van haar Arotherm Plus uit 2020 aangekondigd:

https://www.vaillant-grou...lant-at-the-ish-2025.html

TLDR;
- Arotherm Perform 15 & 20kW
- Arotherm Pro 5, 7 & 11 kW
- Arotherm Plus next gen ?kW

Makkelijker te installeren, minder restricties bij plaatsen, alles R290, nieuwe binnen units, en niet onbelangrijk: stiller dan vorige generatie!

Verder nog weinig over te vinden, ben benieuwd naar de specsheet met COP, dB, afmetingen etc.
Minstens zo belangrijk is het minimale vermogen wat ze af kunnen geven.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
@robin15243 Ik zou graag duidelijk! minder dan 2 kW bij de huidige buitentemperaturen en 25°C aanvoer willen zien. Voor de gangbare L/W-wp is dit onbereikbaar. Het modulatiebereik is sowieso te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Nu online
Waarom precies? Met een beetje vloerverwarming (40 m2) haal je die 2 kW al bij een Ta van een graad of 28. Eventueel kan je nog lager met je Ta, met ingefreesde vvw heb je een dusdanig grote buffer dat je cyclustijd toch gauw vrij fors is (> 1 uur).

Bij de echt lage elektrische vermogens van 400 W of minder hakt het hulpverbruik er toch best hard in. Voor de pomp alleen al: met 800 - 1200 L/min zit je al gauw op 50W.

In mijn ervaringen is met bij vloerverwarming (i.c.m. een passende WP) het minimumvermogen eigenlijk geen "issue". Met alleen radiatoren is het wel een groter thema omdat de buffercapaciteit veel minder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:25
Je bedoelt zeker 800 - 1200 L/h. Ik heb geen L/W, maar kun je niet b.v. overdag enkele uren wat harder stoken en dan de rest van de dag gewoon uit? Zijn er überhaupt huishoudens die nu nog moeten stoken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr_evil08
Martin7182 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 16:10:
Je bedoelt zeker 800 - 1200 L/h. Ik heb geen L/W, maar kun je niet b.v. overdag enkele uren wat harder stoken en dan de rest van de dag gewoon uit? Zijn er überhaupt huishoudens die nu nog moeten stoken?
Ja zijn er genoeg, ook bij goede isolatie.
Niet iedereen vindt 18c kamertemperatuur prima.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 31-03-2025 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

Het is hier gemiddeld per etmaal een graad of 9 buiten. Dus ja, ik moet nog wel stoken.
Wel met forse nachtverlaging inderdaad.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Nu online
RichieB schreef op zondag 30 maart 2025 @ 10:17:
@Whiskey48 ik heb een aparte WPB. Het vat was gisterenochtend leeg (20 °C). De legionella run verbruikte 4 kWh. PV productie was 90 kWh. Het is leuk dat het gratis is, maar het helpt natuurlijk geen drol voor eventuele terugleverkosten (die ik zelf pas in 2027 heb).
Ik heb mee productie dan verbruik in een jaar, kan alles prima wegsalderen.
Voor mijn teruglevering krijg ik vrij weinig (ook zonder terugleverkosten), maar ik oefen alvast om zoveel mogelijk zonnestroom te gebruiken voor straks. (heb ik ook alvast een goed verbruik inzichtelijk voor wat ik straks per maand moet gaan betalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 21:36
@Whiskey48 Soortgelijke situatie hier: maar ik denk dat voor diegenen die meer produceren dan gebruiken, het tamelijk zinloos is om je echt druk te maken om zoveel mogelijk eigen zonne energie te gebruiken, want de overgrote meerderheid van je gebruik is in de winter, en dan is er geen noemenswaardige zon. En is de zomer heb je gewoon geen grote verbruiker (=wp) om lekker aan te zetten. alleen als je een airco hebt, en die heb ik niet; ook niet nodig.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
Ik las van de week een stuk van een “expert duurzame woningen” dat warmtepompen water/water op PVT panelen makkelijk 50% minder stroom verbruiken en veel beter zijn dan lucht/water warmtepompen.
Natuurlijk zonder goede onderbouwing.

Wat zijn jullie gedachten daarover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
Naalroc schreef op maandag 31 maart 2025 @ 18:00:
@Whiskey48 Soortgelijke situatie hier: maar ik denk dat voor diegenen die meer produceren dan gebruiken, het tamelijk zinloos is om je echt druk te maken om zoveel mogelijk eigen zonne energie te gebruiken, want de overgrote meerderheid van je gebruik is in de winter, en dan is er geen noemenswaardige zon. En is de zomer heb je gewoon geen grote verbruiker (=wp) om lekker aan te zetten. alleen als je een airco hebt, en die heb ik niet; ook niet nodig.
Neem een gigantisch zwembad met grote pomp en warmtepomp om deze tot 36C op te warmen, laat de hele buurt betalen voor het zwemmen, dan heb je het er zo uit!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:49
Technician- schreef op maandag 31 maart 2025 @ 18:58:
Ik las van de week een stuk van een “expert duurzame woningen” dat warmtepompen water/water op PVT panelen makkelijk 50% minder stroom verbruiken en veel beter zijn dan lucht/water warmtepompen.

Dat geen PVT-boer iets durft te zeggen over hoeveel thermisch vermogen er te halen is bij -10 omgevingstemperatuur... En er dus niet mee te ontwerpen is?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4

Yep

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bromptonrijder
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 12-09 16:37

Dat ik daar geen zak van geloof. Niet voor ruimteverwarming iig. Voor tapwater is jaarrond een hoger rendement wel te verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:57

Als de expert dort... heet (en het stukje ook over verticale bodem warmtepompen ging die lekkages tussen grondlagen geven) dan heeft ie er niet bijverteld dat ie naast PVT ook nog een 7m3 regenwatertank heeft die hij voorverwarmd om beter de koude periode door te komen.

Alle info die ik kan vinden over praktijk ervaring/meting laat zien dat bij zonloze dagen de PVT bron zo 10 graden kouder is dan de buitenlucht. Dus efficientie kan niet heel goed zijn.

Wat vinden jullie van het nieuwe Qsilence PVT systeem?

[ Voor 4% gewijzigd door BarryH op 31-03-2025 19:25 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:57
Bromptonrijder schreef op maandag 31 maart 2025 @ 19:19:
[...]

Dat ik daar geen zak van geloof. Niet voor ruimteverwarming iig. Voor tapwater is jaarrond een hoger rendement wel te verwachten.
Rendement is vooral hoog als stroom in overvloed aanwezig is

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:30

Vaak wordt met die warmtepompen in de zomer veel gekoeld en met het warme "afvalwater" de bodem opgewarmd. Dan verwarm je dus 's winters je huis met zomerwarmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:10
Whiskey48 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 09:04:

nog 15 tot 25k per installatie.
Word zo wel onbetaalbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
marcop23 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:02:
Waarom precies? Met een beetje vloerverwarming (40 m2) haal je die 2 kW al bij een Ta van een graad of 28. Eventueel kan je nog lager met je Ta, met ingefreesde vvw heb je een dusdanig grote buffer dat je cyclustijd toch gauw vrij fors is (> 1 uur).

Bij de echt lage elektrische vermogens van 400 W of minder hakt het hulpverbruik er toch best hard in. Voor de pomp alleen al: met 800 - 1200 L/min zit je al gauw op 50W.

In mijn ervaringen is met bij vloerverwarming (i.c.m. een passende WP) het minimumvermogen eigenlijk geen "issue". Met alleen radiatoren is het wel een groter thema omdat de buffercapaciteit veel minder is.
2 kW kwijtraken met mijn 45 m² vloerverwarming en de resterende warmteafgifte in het huis gaat natuurlijk lukken, maar dan wordt het nu te warm (zoninstraling!).
Dat het hulpvermogen van de circulatiepomp zwaarder meetelt is een gegeven,
maar gaat natuurlijk niet verloren. Ik vind trouwens 500 l/h bij 2 kWthermisch voldoende (ca. 7 W pompvermogen)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
In tegenstelling tot wat je zou denken gebruikt een airco echt niet zoveel. Net als een WP in koelmodus, is een airco behoorlijk efficient in NL.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
FransvWoerkom schreef op maandag 31 maart 2025 @ 20:15:
[...]

Vaak wordt met die warmtepompen in de zomer veel gekoeld en met het warme "afvalwater" de bodem opgewarmd. Dan verwarm je dus 's winters je huis met zomerwarmte.
Dat heb je dus niet met P(V)T panelen. Dat werkt met een bodemwarmtepomp of in combinatie met een warmtenet met WKO. Je kan ook (zelf) een (ondergronds) buffer bouwen maar de capaciteit daarvan zal redelijk beperkt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19-09 21:40
Toch deze maand 207kWh zelf gebruikt (record!) en maar 140kWh uit het net gehaald. Voor 80% dankzij de WP. Overdag ook een veel hogere COP. Ook in februari al 170 kWh gered. Ook SWW in de zomer gaat grotendeels op de zon. Jaarlijks kan ik ongeveer 1400kWh redden. Overigens verbruik ik buiten de WP maar ongeveer 100kWh per maand. Daar valt maar een klein deel aan te sturen. De WP red ongeveer 1000kWh per jaar heb ik ooit eens wat becijferd. Netto lever ik tussen de 1000 en 2000 kWh terug. Bruto tussen de 3500 en 5000

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Verwar die mobiele ondingen niet met een split airco dat doet de media al vaak genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 09:51
Is het tegenwoordig een gekke vraag of een warmtepomp nog wel zin heeft?

Feit is dat ook zonder salderen een WP goedkoper is dan gas.

Maar met de overheid:

- wordt gas weer goedkoper omdat we te weinig stroom hebben?
- wordt stroom extreem duur omdat we weinig hebben?
- mag je straks maar x kw per dag verbruiken om zuinig te zijn?

Redelijk goede isolatie, veel glas en open ruimtes. Ongeveer 120m2 vvw wat op de WP moet.

Offerte ligt nu voor een Daikin Altherma 3 8Kw met 9Kw warmtapwatertank 230ltr en 8Kw buitenunit . 40ltr buffervat.
14k (3k subsidie = 11k)

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Nu online
Maxwp schreef op maandag 31 maart 2025 @ 20:28:
[...]
nog 15 tot 25k per installatie.
Word zo wel onbetaalbaar
Zeker. Is wel met nieuw leidingwerk en een flink aantal nieuwe radiatoren met fans om het huis gasloos te kunnen krijgen. (Blijkbaar net wat belangrijker daar tov hier. Misschien ivm al die gastanks in tuinen en de enorme hoeveelheid hout stokers).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blb4
water_escape schreef op maandag 31 maart 2025 @ 20:40:

Maar met de overheid:

Redelijk goede isolatie, veel glas en open ruimtes. Ongeveer 120m2 vvw wat op de WP moet.

Offerte ligt nu voor een Daikin Altherma 3 8Kw met 9Kw warmtapwatertank 230ltr en 8Kw buitenunit . 40ltr buffervat.
14k (3k subsidie = 11k)
Ja, want een warmtepomp zorgt er voor dat je minder primaire energie via je netaansluiting nodig hebt en ook minder fossiele energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog

Maar met de overheid:

14k (3k subsidie = 11k)
Gewoon gaan rekenen. Hoeveel gas verbruik je nu, wat kost dat, en hoeveel gaat je WP leveren met een COP van ca 4? + verval vastrecht gasaansluiting elk jaar + geen onderhoud gasketel elk jaar.

Maar het klinkt alsof je woning met VVW al helemaal WP-ready is, dus ik weet niet waarom dat 14k moet kosten. Buffervat kan er sowieso uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 09:51
Zwartoog schreef op maandag 31 maart 2025 @ 20:45:
[...]

Gewoon gaan rekenen. Hoeveel gas verbruik je nu, wat kost dat, en hoeveel gaat je WP leveren met een COP van ca 4? + verval vastrecht gasaansluiting elk jaar + geen onderhoud gasketel elk jaar.

Maar het klinkt alsof je woning met VVW al helemaal WP-ready is, dus ik weet niet waarom dat 14k moet kosten. Buffervat kan er sowieso uit.
Dat is de offerte voor de set idd. Is het niet realistisch ?
Alles is er klaar voor klopt.

Rendabel is het nooit:
Ik stook al 2 jaar geen gas maar open haard en airco’s.

Maar moet toch ooit iets komen als ik ff geen hout heb of geen tijd heb om open haard aan te maken en het te koud is voor de airco’s (want die gaan defrosten).

Water-Escape

Acties:
  • +2 Henk 'm!

PVT zuigt. Enige voordeel is dat het (buiten) stil is. (Maar binnen staat wel een compressor).
De nadelen heb ik al eens hier opgeschreven: Andrehj in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"
Zie ook https://www.installatie.n...omp-doorstaat-stresstest/, waarin alle warmtepompen goed werkten, behalve die met PVT.
Hier bevestigd door een gebruiker: wolbersj in "Water Verwarmen met thermodynamische panelen (WP)"

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
FransvWoerkom schreef op maandag 31 maart 2025 @ 20:15:
Je beschrijft een gewone W/W WP, met de bodem als bron. De vraag van @Technician- ging over PVT, Daar gebruik je je zonnepanelen als "bron". Probleem is dat dat bij vorst en/of sneeuwval erg slecht werkt...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Andrehj schreef op maandag 31 maart 2025 @ 20:52:
[...]

PVT zuigt. Enige voordeel is dat het (buiten) stil is. (Maar binnen staat wel een compressor).
De nadelen heb ik al eens hier opgeschreven: Andrehj in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"
Zie ook https://www.installatie.n...omp-doorstaat-stresstest/, waarin alle warmtepompen goed werkten, behalve die met PVT.
Hier bevestigd door een gebruiker: wolbersj in "Water Verwarmen met thermodynamische panelen (WP)"
PVT panelen zijn leuk op een zwembad waar dan een groot deel van 't jaar de warmte zo'n beetje rechtstreeks 't bad ik kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
blb4 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 20:31:
Je kan ook (zelf) een (ondergronds) buffer bouwen maar de capaciteit daarvan zal redelijk beperkt zijn.
Als je daar ruimte voor hebt, heb je ook wel ruimte voor een L/W buitenunit. Veel goedkoper, praktischer en met hoger rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 21:36
blb4 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 20:31:
[...]

Dat heb je dus niet met P(V)T panelen. Dat werkt met een bodemwarmtepomp of in combinatie met een warmtenet met WKO. Je kan ook (zelf) een (ondergronds) buffer bouwen maar de capaciteit daarvan zal redelijk beperkt zijn.
Ik hèb die ondergrondse buffer al (ongeisoleerd) met een inhoud van 700m³
wat kan ik daar mee? :?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!
blb4 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:00:
PVT panelen zijn leuk op een zwembad waar dan een groot deel van 't jaar de warmte zo'n beetje rechtstreeks 't bad ik kan.
Klopt. Maar daar voegt PVT ook niet veel toe. Je kunt daar beter gewoon een (grote) zonneboilerinstallatie plaatsen. Dat zie je in Duitsland ook bij al die openluchtzwembaden.

[ Voor 17% gewijzigd door Andrehj op 31-03-2025 21:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Naalroc schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:04:
[...]

Interessant!! Uitgaande van vulling met water kan je daar met elke graad extra warmte 1,16 x 700 = 812 kWh warmte kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Andrehj schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:06:
[...]

Daar kun je beter gewoon een (grote) zonneboiler plaatsen.
Dat denk ik ook. Als je ruimte genoeg hebt kan je beter zonne-collector en PV plaatsen. PVT alleen als je ruimte tekort komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
BarryH schreef op maandag 31 maart 2025 @ 19:23:
[...]

Als de expert dort... heet (en het stukje ook over verticale bodem warmtepompen ging die lekkages tussen grondlagen geven) dan heeft ie er niet bijverteld dat ie naast PVT ook nog een 7m3 regenwatertank heeft die hij voorverwarmd om beter de koude periode door te komen.

Alle info die ik kan vinden over praktijk ervaring/meting laat zien dat bij zonloze dagen de PVT bron zo 10 graden kouder is dan de buitenlucht. Dus efficientie kan niet heel goed zijn.

Wat vinden jullie van het nieuwe Qsilence PVT systeem?
Ja haha dat is hem!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
Monitoring cijfers voor maart inleveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06:11

Als gebruiker van een wp met PVT en bufferzak kan ik je alleen vertellen over mijn ervaringen met een w/w wp.

Mij is ooit verteld ( en ik het net weer even hier opgezocht), dat er 4187 Joule nodig is om 1 liter water 1 graad te verwarmen/ koelen. Voor lucht is dat 1000 Joule.
Dus je haalt 4x meer energie uit 1 liter water in vergelijking met 1 liter lucht van dezelfde temperatuur.

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
Thermodynamisch paneel??
De term PVT is volgens mij ook niet echt afgekaderd. Ik heb PVT gevuld met een glycolmengsel, zeg water. En een Thermodynamisch paneel is gevuld met een koudemiddel.

Ik heb zelf 's winters geen problemen met mijn PVT, als ik het inzet. Alleen vind ik het net zoals @Ronald ook aangaf te duur voor in de winter aangezien het veel energie vraagt bij erg lage temperaturen. Dan gebruik ik mijn bufferzak. In het voor en najaar werk ik wel op PVT en laat ik de bufferzak uitgeschakeld staan.

Kortom, PVT is leuk voor erbij, maar ik zou geen hele winter ermee willen werken. Is leuk zolang je kan salderen. Zonder het salderen is t gewoon te duur aangezien je Elek.elem. (bij bepaalde energievraag) dan het meeste werk zal doen denk ik. Zelf het eerste jaar de PVT/bufferzak-combi jaarrond gebruikt met mooie SCOP. Maar het zorgde bij mij voor andere problemen mbt mijn doelstellingen voor de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
Naalroc schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:04:
[...]

Ik woon in een woning met 132m² oppervlakte. Ik verwarm met een w/w wp met een 10m³ bufferzak, ook ongeïsoleerd. Ik heb januari nodig gehad om die 10 m³ zonder PVT te doen dalen van circa 7°C in januari tot 0°C nu. En die buffer is nu al ruim een maand tegen de 0°C. En nog steeds haal ik genoeg energie eruit om mijn woning te verwarmen en om met z'n 3n te douchen. Dus 700m³ kan je dus al relatief goed inzetten zonder PVT zou ik zeggen. Alles hangt natuurlijk af vd vraag vd woning.

Heb je vloerverwarming dan kan je de 700m³ inzetten voor het koelen van de woning of via wlhp als vvw er niet is of kan en in de winter via een w/w wp de energie er weer uittrekken. Slechts een idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:49
De enige succesvolle toepassing waarbij PVT ingezet wordt zijn in combinatie met een ijsbuffer. De kosten van een dergelijke installatie gaan gruwelijk hard richting een W/W installatie (bodem bron).

Bij een ijsbuffer is je brontemperatuur overwegend 0 graden. De meeste energie komt uit het bevriezen.

Bij een bodem bron zou je hoger moeten zitten.
En dat simpel L/W gemiddeld niet ver van de brontemperatuur van bodem zit is al vaak genoeg besproken.

Mijn conclusie is dat PVT een heel mooi idee is, maar in de praktijk niet kosteneffectief ingezet kan worden.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Martin7182
jurgen purgen schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 04:32:
[...]

Als gebruiker van een wp met PVT en bufferzak kan ik je alleen vertellen over mijn ervaringen met een w/w wp.

Mij is ooit verteld ( en ik het net weer even hier opgezocht), dat er 4187 Joule nodig is om 1 liter water 1 graad te verwarmen/ koelen. Voor lucht is dat 1000 Joule.
Dus je haalt 4x meer energie uit 1 liter water in vergelijking met 1 liter lucht van dezelfde temperatuur.
Dat klopt niet, want 1 liter lucht weegt veel minder dan 1 kg. De getallen voor soortelijke warmte die je hebt opgezocht gelden per kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Zo, maart zit er ook weer op. De COP valt met 4.7 voor verwarmen eigenlijk tegen, terwijl de COP voor SWW juist heel hoog was (3.7).

Toch is dit wel heel verklaarbaar.

Het is in maart 2025 gemiddeld een graad kouder geweest dan in 2024 (gemeten op het dak waar de WP staat). En in deze periode werkt de WP alleen 's nachts, want overdag was het juist extreem zonnig. De SWW runs vallen overdag, waardoor die heel gunstig waren, terwijl de buitentemperatuur 's nachts dus juist heel laag lag en daarmee de COP van verwarmen tegen viel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Vanmorgen nog iemand zijn ruiten horen krabben op straat. Dus ja. Vanmiddag 14 graden dus het warmt binnen ook niet echt op.
Ik heb de thermostaat nu op 18 staan en de verwarming is vanmorgen aan gegaan.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ja hoor, elke nacht. De thermostaat staat hier gewoon de hele winter op 21. Dus de WP stookt tot ruim in april door.

[ Voor 12% gewijzigd door Blihi op 01-04-2025 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Maasluip schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 08:03:
[...]

Vanmorgen nog iemand zijn ruiten horen krabben op straat. Dus ja. Vanmiddag 14 graden dus het warmt binnen ook niet echt op.
Ik heb de thermostaat nu op 18 staan en de verwarming is vanmorgen aan gegaan.
Ik zei dat ik geen L/W heb, maar stiekem eigenlijk wel in de vorm van een WPB waarmee ik warmte van zolder naar beneden kan verplaatsen m.b.v. de spiraal in het SWW vat dat aangesloten is op de vloerverwarming. Telt dat ook als verwarmen? We hoeven nu dus niet echt te stoken, maar ik verplaats incidenteel alleen wat warmte binnenshuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
jurgen purgen schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 04:32:
[...]

Dat is mooi.
Maar water (glycol) is alleen maar het tussenmedium, je haalt nog steeds energie uit de lucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi

Maar met de overheid:

14k (3k subsidie = 11k)
Nog steeds geldt: 1 m3 gas ruil je met een L/W WP om voor 2 kWh stroom.

1 m3 gas kost (huidige dagprijs) 1,40 euro.
2 kWh stroom kost (huidige dagprijs) 0,50 euro.

Dus: 90 cent per m3 gas winst. Bij een verbruik van 1000 m3 per jaar (en dan ben je zuinig) is dat dus 900 euro per jaar, plus 600 tot 1200 euro voor de vaste kosten, maar laten we uitgaan van 600, levert een besparing op van 1500 euro per jaar.

Of de investering in de WP uit kan of niet ligt er dus aan, maar in jouw geval: 11k EUR gedeeld door 1500 betekent dat je na ongeveer 7 jaar de investering er uit hebt. Dat is ruim binnen de technische levensduur, dus ja, dit is nog steeds een goede keuze.

Stroom gaat ongetwijfeld duurder worden. Gas ook, dus daar kun je niet op plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
@jurgen purgen 1 April grap zeker?
jurgen purgen schreef op dinsdag 1 april 2025 vroeg in de ochtend:
Deze vergelijking gaat helaas totaal mank (gelukkig lijkt de gelinkte informatie te kloppen)
1) Het gaat altijd om de massa van 1 kg
2) en de massa van een liter droge lucht bij normale temperaturen en atmosferische druk
is duidelijk minder - heb ik ooit zelf gemeten.

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 01-04-2025 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
dunklefaser schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:33:
@jurgen purgen 1 April grap zeker?
jurgen purgen schreef op dinsdag 1 april 2025 vroeg in de ochtend:

[...]

Deze vergelijking gaat helaas totaal mank (gelukkig lijkt de gelinkte informatie te kloppen)
1) Het gaat altijd om de massa van 1 kg
2) en de massa van een liter droge lucht bij normale temperaturen en atmosferische druk
is duidelijk minder - heb ik ooit zelf gemeten.
Ok , heb ik ook weer wat geleerd 😊 misschien meer m'n best moeten doen op school.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
water_escape schreef op maandag 31 maart 2025 @ 20:50:
[...]

Dat is de offerte voor de set idd. Is het niet realistisch ?
Alles is er klaar voor klopt.

Rendabel is het nooit:
Ik stook al 2 jaar geen gas maar open haard en airco’s.

Maar moet toch ooit iets komen als ik ff geen hout heb of geen tijd heb om open haard aan te maken en het te koud is voor de airco’s (want die gaan defrosten).
Eigenlijk geen idee, de prijzen zijn natuurlijk enorm gestegen, maar ook weer gezakt. Ik heb een soortgelijke installatie (7 kW monoblok, 300 liter RVS vat) 4 jaar terug zelf gedaan, totale kosten iets van 7000 euro (ex subsidie). Maar 14k is ook geen prijs die uitzonderlijk is als ik bedenk wat er allemaal voorbij is gekomen.

Prijs hangt natuurlijk ook veel af van wat er allemaal moet gebeuren. Een probleem is vaak dat de gasketel op zolder hangt, en de WP achterin de tuin moet komen, dat tikt qua werk en materiaal natuurlijk lekker aan.

Alleen het buffervat lijkt me op het eerste oog niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
@water_escape Ter aanvulling en verduidelijking van wat hierboven staat:
Hoe hoger je huidig gasverbruik des te voordeliger wordt een warmtepomp.
De verdeling tussen cv en sww speelt ook nog een rol bij het rendement en de keuze
(grootte boilervat en dimensionering warmtepomp - of combinatie wp + wpb)
Het e.e.a. is deels in het FAQ-topic over warmtepompen te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Blihi schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:32:
[...]

Nog steeds geldt: 1 m3 gas ruil je met een L/W WP om voor 2 kWh stroom.

1 m3 gas kost (huidige dagprijs) 1,40 euro.
2 kWh stroom kost (huidige dagprijs) 0,50 euro.

Dus: 90 cent per m3 gas winst. Bij een verbruik van 1000 m3 per jaar (en dan ben je zuinig) is dat dus 900 euro per jaar, plus 600 tot 1200 euro voor de vaste kosten, maar laten we uitgaan van 600, levert een besparing op van 1500 euro per jaar.

Of de investering in de WP uit kan of niet ligt er dus aan, maar in jouw geval: 11k EUR gedeeld door 1500 betekent dat je na ongeveer 7 jaar de investering er uit hebt. Dat is ruim binnen de technische levensduur, dus ja, dit is nog steeds een goede keuze.

Stroom gaat ongetwijfeld duurder worden. Gas ook, dus daar kun je niet op plannen.
Dat is wel heel ruim genomen. In 2023 betaalden we omgerekend €250 vaste kosten per jaar op basis van 500 kuub. Dan is de besparing maar €650. Maar goed, een nieuwe ketel is ook niet gratis en je bespaart ook op onderhoudskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Martin7182 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:21:
[...]

Dat is wel heel ruim genomen. In 2023 betaalden we omgerekend €250 vaste kosten per jaar op basis van 500 kuub. Dan is de besparing maar €650. Maar goed, een nieuwe ketel is ook niet gratis en je bespaart ook op onderhoudskosten.
Ik baseerde de vaste kosten even op dit artikel: https://www.easyswitch.nl/vastrecht/

Daar staat een tabel met bedragen tussen de 50 en 240 euro, maar misschien zijn die per jaar, niet per maand?

Ik heb even gekeken naar een willekeurige berekening en dan kom je voor 1200 kuub gas op 1700 a 1800 euro per jaar aan kosten. Als je dat inruilt voor 2400*0,26 euro aan stroom is dat toch een besparing van 1100 euro per jaar.

Pagina: 1 ... 205 ... 224 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)