Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:57
@Snowhite0901
Gewoon de aanbieder vragen naar de capaciteit bij -10, zonder gebruik van het elektrisch element.

[spoiler: 2 weken geleden moest deze aanbieder het antwoord op deze vraag nog gaan navragen bij Daikin. Het hybride aanbod is de Next (idd, zo uit container uit china met 5 pagina handleiding). Degene die ik geholpen heb is gewoon naar een echte aanbieder gegaan. Kost niet significant meer en dan is de kans groter dat ze weten wat ze doen]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10:58
BarryH schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:11:
@Snowhite0901
Gewoon de aanbieder vragen naar de capaciteit bij -10, zonder gebruik van het elektrisch element.

[spoiler: 2 weken geleden moest deze aanbieder het antwoord op deze vraag nog gaan navragen bij Daikin. Het hybride aanbod is de Next (idd, zo uit container uit china met 5 pagina handleiding). Degene die ik geholpen heb is gewoon naar een echte aanbieder gegaan. Kost niet significant meer en dan is de kans groter dat ze weten wat ze doen]
De Daikin 6kW doet nog daadwerkelijk 6kW bij -10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-09 21:49
Snowhite0901 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:32:
Ik heb voor de grap meegedaan aan de VEH inkoop warmtepomp. Die komen op zich met een alles acceptabele prijs van 7100 om all electric te gaan met een Daikin installatie
[...]
Klinkt inderdaad acceptabel. Wordt de afgifte ook bekeken? (Lage-temperatuurverdelers, radiatoren, voldoende flow en waterzijdig inregelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:06
Wow veel reacties. Enkele antwoorden:
- wij verwarmen alleen beneden, boven is voor ons ruim warm genoeg.
-Prijs is inclusief subsidie
- waterzijdig inregelen en schouw zou er bij moeten zitten.

Verder staat er niet eens bij hoe groot de boiler is en of de koelmode erbij zit dus dat waren mijn eerste vragen

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
danny.s schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:45:
[...]

De Daikin 6kW doet nog daadwerkelijk 6kW bij -10.
Dus zonder het elektrisch element?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
BarryH schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 17:01:
[...]

Yes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:14
Recent is bij mij een warmtepomp geplaatst, over algemeen goed verlopen (dikke isolatie voor grondleiding, thermosifon bij boilervat etc).

Nu realiseerde ik mij pas net dat de thermostaatkabel 'onbeschermd' de grindbak in duikt, om na een kleine 2 meter doorkruisen van grindbak en grond, een door mij aangelegde mantelbuis in te duiken.

Zou dit kwaad kunnen voor de levensduur van de kabel? Het is volgens mij deze kabel, wat geen officiële grondkabel is.
Ik ben niet per se bang voor een spade die de kabel doorboort, maar wel voor eventueel water (van e.g. defrostst) dat de kabel aantast.

Is het nog zinvol om er netjes een flexbuis oid omheen te (laten) leggen richting mijn mantelbuis. Of is dat onzin? Nadeel is dat de grindbak weer leeg moet en stukje terras open.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q18YRtFCg-TIjgsk5_0D-b_lGPc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/De9obSKBk6XYAJvfABUCbLnn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 22:21
freakaleek schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 22:19:
Recent is bij mij een warmtepomp geplaatst, over algemeen goed verlopen (dikke isolatie voor grondleiding, thermosifon bij boilervat etc).

Nu realiseerde ik mij pas net dat de thermostaatkabel 'onbeschermd' de grindbak in duikt, om na een kleine 2 meter doorkruisen van grindbak en grond, een door mij aangelegde mantelbuis in te duiken.

Zou dit kwaad kunnen voor de levensduur van de kabel? Het is volgens mij deze kabel, wat geen officiële grondkabel is.
Ik ben niet per se bang voor een spade die de kabel doorboort, maar wel voor eventueel water (van e.g. defrostst) dat de kabel aantast.

Is het nog zinvol om er netjes een flexbuis oid omheen te (laten) leggen richting mijn mantelbuis. Of is dat onzin? Nadeel is dat de grindbak weer leeg moet en stukje terras open.

[Afbeelding]
Ik zou me vooral zorgen maken dat het dierenrijk in de omgeving de kabel niet kapot maakt. Bij mij in de tuin knabbelen de vogels nu aan alles dat los zit. Je kunt ook een flex mantelbuis horizontaal doosnijden en hem daarmee omkapselen en daarna met uv bestendige tape intapen.

Of makkelijker: gewoon los halen van de printplaat en een mantelbuis erom schuiven.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:47
freakaleek schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 22:19:

[Afbeelding]
Ik zou 'm wel iets beschermen, in elk geval tegen UV straling mocht er zon op staan.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020

ErikVers

e-Duurzaam

Snowhite0901 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:58:
Wow veel reacties. Enkele antwoorden:
- wij verwarmen alleen beneden, boven is voor ons ruim warm genoeg.
-Prijs is inclusief subsidie
- waterzijdig inregelen en schouw zou er bij moeten zitten.

Verder staat er niet eens bij hoe groot de boiler is en of de koelmode erbij zit dus dat waren mijn eerste vragen
Mooi voorstel dan toch?
Ik zou dan vooral kijken of je je gewenste opstelling (plaats boiler en buitenunit) en route leidingen goed met ze kan afstemmen.

Wat betreft je vraag “is deze niet te groot?” Zou je moeten opzoeken of navragen wat het minimale vermogen van je warmtepomp is bij A7/W30

Daarnaast kun je zelf uitrekenen (google of chatgpt) wat je vermogen aan afgifte is van jouw eigen cv (vvw of radiatoren) met een watertemperatuur van 30graden en ruimtetemperatuur op 20graden. Hiermee kun je inschatten of je warmtepomp past bij je bestaande afgifte. Zo niet kun je wellicht je afgifte nog vergroten of moet je voor een nog lager modulerend type warmtepomp gaan 👍

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerben111
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 19:27
Hi! Ik wil me ook graag aanmelden als warmtepomp bezitter. Sinds november 2024 draait bij mij een Grundig GHP-MM10 L/W warmtepomp op de vloerverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:14
blb4 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 22:36:
[...]

Ik zou 'm wel iets beschermen, in elk geval tegen UV straling mocht er zon op staan.
Dank beiden. Staat niet in de zon. Wel goed om idd even te beschermen tegen dieren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:31
BarryH schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 17:01:
[...]

Voor alle Daikin warmtepompen, ga naar www.daikintechnicaldatahub.eu. Selecteer de buiten- en evt. binnenunit en boilervat die je op het oog hebt en klik dan rechtsboven op "combination specific". Dan genereert ie een mooie grafiek met exact het geleverde vermogen versus buitentemperatuur bij jouw aanvoertemperatuur (e.g. een hogere temperatuur met radiatoren = iets lager geleverd vermogen). Moet je wel even "heatpump only" onderin selecteren voor het vermogen zonder backup.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ksLRhcF_AYxHHGHg8kltQRclzQw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QNPLKz9xzUdG7w37toJA2PrF.png?f=fotoalbum_large

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 21:36
Gerben111 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 06:44:
Hi! Ik wil me ook graag aanmelden als warmtepomp bezitter. Sinds november 2024 draait bij mij een Grundig GHP-MM10 L/W warmtepomp op de vloerverwarming.
Ik zou voorstellen om even een berichtje te doen naar @Tomexergie met de benodigde gegevens. ;)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-09 23:53
Toby-Wan schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 07:02:
[...]

AI? Welke AI? Heb m hier nog niet gevonden :+ 7(8)7

Bij Quatt wordt er onder de 4 graden een 150W verwarmingslint op de bodemplaat ingeschakeld, waardoor COP flink inkakt.
Daarnaast zit ik aan wat hogere kant van Ta, want alleen radiatoren
Dit:
De Quatt Commander-in-Chief AI controller (de CiC) bepaalt hoeveel warmte jouw huis wanneer nodig heeft, en past hier de regeling op aan. Dit zorgt voor nog minder energieverbruik en kosten en verhoogt het comfort.

https://support.quatt.io/...de-cic-commander-in-chief

[ Voor 6% gewijzigd door koevlaas2 op 18-03-2025 00:16 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-09 15:16
koevlaas2 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 00:14:
[...]

Dit:
De Quatt Commander-in-Chief AI controller (de CiC) bepaalt hoeveel warmte jouw huis wanneer nodig heeft, en past hier de regeling op aan. Dit zorgt voor nog minder energieverbruik en kosten en verhoogt het comfort.

https://support.quatt.io/...de-cic-commander-in-chief
Eng verhaal zeg. Er is dus een continue cloud verbinding met Quatt nodig om te bepalen hoeveel warme je huis nodig heeft....

Volgens mij is zo'n oplossing vooral bedoelt om de data-honger van de fabrikant te stillen. De rest is bijzaak.

Laten we eerlijk zijn, hoe ingewikkeld is zo'n regeling nou helemaal?

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Blihi schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 07:09:
[...]

Nou, ingewikkeld genoeg om hier op t.net topics mee te vullen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

Volgens mij is zo'n oplossing vooral bedoelt om de data-honger van de fabrikant te stillen. De rest is bijzaak.
Iets minder jolig antwoord:

Het optimaliseren naar energieverbruik dmv de aanvoer temperatuur, lengte van de runs en het nog goed warm houden/krijgen van je huis onder gegeven omstandigheden is een typische exercitie die gedaan kan worden door software.

Je ziet dat veel mensen hier het op hun gevoel doen en er 1 tot 2 seizoenen mee bezig zijn om het te optimaliseren en het huis te leren kennen onder meerdere omstandigheden. En dan nog, is dat niet perse geoptimaliseerd naar energieverbruik.
Het aanpassen van stooklijn en de lengte van de runs in de gaten houden is niet een hobby die veel mensen hebben en dus kan software daar bij helpen.

Moet dat dan in de cloud? Nee, helemaal niet, maar het maakt de leverancier het wel gemakkelijk om het algoritme te verbeteren en aan te passen op afstand.

Als je een opentherm hebt, doet Plugwise het overigens ook, maar dan lokaal. Voor de Aan/uit versie van Plugwise moet je zelf je stooklijn ingeven. De thermostaat gaat dan oa de hysterese aanpassen aan de snelheid van afkoelen / traagheid van opwarmen van het huis, icm buitentemperatuur (en zal bijv eerder de warmtepomp aanschakelen dan op basis van hysterese).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electricfanatic
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22-03 18:11
Hoi forummensen, ik ben benieuwd of iemand de specifieke dipswitch instellingen (of veranderingen op de printplaat) voor de techneco elga weet. (Ja de oude) Ik zou deze graag stand alone willen gebruiken, enkel om tijdens zonnige dagen mijn buffervat te verwarmen. Het liefst gewoon door uit of aan te zetten. (Klikaanklikuit) Dus liefst zonder enige sensor(s)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
Electricfanatic schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 09:58:
Hoi forummensen, ik ben benieuwd of iemand de specifieke dipswitch instellingen (of veranderingen op de printplaat) voor de techneco elga weet. (Ja de oude) Ik zou deze graag stand alone willen gebruiken, enkel om tijdens zonnige dagen mijn buffervat te verwarmen. Het liefst gewoon door uit of aan te zetten. (Klikaanklikuit) Dus liefst zonder enige sensor(s)
Beste is een eigen topic openen. of terugzoeken in de oude delen van
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11

Het moet kunnen met een opentherm thermostaat en het blokkeercontact op pin 30/31 (denk ik) op de techneco elga. Ik heb ook pdf met de installatiehandleiding waar dit soort dingen in staan (Voor de techneco ELGA met Carrier buitenunit)

Tag mij in het topic en wellicht @Djvdb ook.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blihi
Get!em schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 09:35:
[...]

Iets minder jolig antwoord:

Het optimaliseren naar energieverbruik dmv de aanvoer temperatuur, lengte van de runs en het nog goed warm houden/krijgen van je huis onder gegeven omstandigheden is een typische exercitie die gedaan kan worden door software.

Je ziet dat veel mensen hier het op hun gevoel doen en er 1 tot 2 seizoenen mee bezig zijn om het te optimaliseren en het huis te leren kennen onder meerdere omstandigheden. En dan nog, is dat niet perse geoptimaliseerd naar energieverbruik.
Het aanpassen van stooklijn en de lengte van de runs in de gaten houden is niet een hobby die veel mensen hebben en dus kan software daar bij helpen.

Moet dat dan in de cloud? Nee, helemaal niet, maar het maakt de leverancier het wel gemakkelijk om het algoritme te verbeteren en aan te passen op afstand.

Als je een opentherm hebt, doet Plugwise het overigens ook, maar dan lokaal. Voor de Aan/uit versie van Plugwise moet je zelf je stooklijn ingeven. De thermostaat gaat dan oa de hysterese aanpassen aan de snelheid van afkoelen / traagheid van opwarmen van het huis, icm buitentemperatuur (en zal bijv eerder de warmtepomp aanschakelen dan op basis van hysterese).
Die regeling hoeft helemaal niet zo ingewikkeld als jij hem beschrijft. Daar is echt geen AI of cloud voor nodig. Thermostaten doen dit al tientallen jaren zonder AI of cloud.

Dit kan met aan/uit regeling:

Door de ruimtethermostaat in de gaten te houden kun je ingrijpen op het afkoelen/opwarmen van de ruimte. Daarmee stuur je een aan/uit signaal naar de WP die de stooklijn op basis van de buitentemperatuur regelt.

De simpelste regelingen doen dit met aan/uit als de ruimtetemperatuur onder set-h/2 komt en aan als de ruimtetemperatuur boven set+h/2 komt. Dat is een hysterese-regeling, waar h de hysterese is en set het setpoint.

De meer geavanceerde regelingen doen dit op de afgeleide van de ruimtetemperatuur, dus als de ruimtetemperatuur begint te dalen komt het aan-signaal en als deze begint te stijgen het uit-signaal.

Nog meer geavanceerde regelingen meten de vertraging tussen het aan-signaal en de opwarming van de ruimte (en de vertraging tussen het uit-signaal en de afkoeling van de ruimte) bij verschillende ruimtetemperaturen. Dat slaan ze op in een tabel en op basis daarvan sturen ze de ketel aan. Denk aan de Honeywell Chronotherms.

Dit kan ook met Opentherm regeling:

Met de OT regeling wordt de aanvoertemperatuur gestuurd op basis van de ruimte. Ook hiervoor is het niet nodig om AI te gebruiken, dat is allemaal in tabellen te doen, want de woning reageert namelijk lineair op veranderingen.

Dat is ook de reden dat je de CV pomp op een vaste stand moet zetten bij een vloerverwarming met mengverdeler. Doe je dat niet, krijg je een kwadratische reactie op veranderingen in de Ta en daar kan de regeling niet tegen.

Dat hele AI, in-the-cloud gebeuren is alleen maar onveilig. Je stuurt exacte verbruiksdata naar een willekeurige partij en je weet niet wat er met die data gebeurt. Bedenk wel dat aan de hand van temperatuurverschillen zo'n partij kan zien wanneer jij wel of niet thuis bent. Niet fijn als die data in verkeerde handen komt.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
@Blihi, grotendeels met je eens. Er zijn veel zaken af te leiden & te sturen uit 't verleden (o.a. opwarmgedrag woning), de huidige buitentemperatuur en de gewenste (toekomstige) ruimte/huistemperatuur. En alles waar dan geen rekening mee wordt gehouden resulteert in een afwijking tussen de gewenst temperatuur en de huidige temperatuur en wordt dan door de thermostaat weggeregeld. Dit kan allemaal zonder cloud.

Waar geen rekening mee wordt gehouden zijn zaken als:
  1. (verwachte) zon-instraling;
  2. (verwachte) windkracht & -richting;
  3. (verwachte) interne warmtelast (aantal personen in de woning, apparaten die aan staan).
De vraag is hoeveel winst er te behalen is als je hier allemaal rekening mee gaat houden. Ik denk niet dat er veel winst te behalen is.

Dat nog een aspect wat de boel wel aardig wat ingewikkelder kan maken en dat is rekening gaan houden met (dynamische) elektriciteitstarieven. Dit zal - als je niet een forse buffer hebt - altijd leiden tot (iets) minder comfort dus dat gaat in tegen wat je normaal probeert te bereiken. De afweging tussen comfort en kosten zal iedereen voor zich willen maken.

Maar terugkomend bij cloud, dit is natuurlijk ook zonder cloud mogelijk. Je hoeft alleen maar de tarieven van de volgende dag te downloaden.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:28
blb4 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:29:
@Blihi, grotendeels met je eens. Er zijn veel zaken af te leiden & te sturen uit 't verleden (o.a. opwarmgedrag woning), de huidige buitentemperatuur en de gewenste (toekomstige) ruimte/huistemperatuur. En alles waar dan geen rekening mee wordt gehouden resulteert in een afwijking tussen de gewenst temperatuur en de huidige temperatuur en wordt dan door de thermostaat weggeregeld. Dit kan allemaal zonder cloud.

Waar geen rekening mee wordt gehouden zijn zaken als:
  1. (verwachte) zon-instraling;
  2. (verwachte) windkracht & -richting;
  3. (verwachte) interne warmtelast (aantal personen in de woning, apparaten die aan staan).
De vraag is hoeveel winst er te behalen is als je hier allemaal rekening mee gaat houden. Ik denk niet dat er veel winst te behalen is.

Dat nog een aspect wat de boel wel aardig wat ingewikkelder kan maken en dat is rekening gaan houden met (dynamische) elektriciteitstarieven. Dit zal - als je niet een forse buffer hebt - altijd leiden tot (iets) minder comfort dus dat gaat in tegen wat je normaal probeert te bereiken. De afweging tussen comfort en kosten zal iedereen voor zich willen maken.

Maar terugkomend bij cloud, dit is natuurlijk ook zonder cloud mogelijk. Je hoeft alleen maar de tarieven van de volgende dag te downloaden.
Hoogte op mijn wensenlijstje staat slimmer met temperatuurschommelingen buiten i.c.m. beschikbare PV energie omgaan. Op het moment dat het grijzig weer is maakt het allemaal weinig uit, iedere PV-opbrengst verdwijnt automatisch in de WP en de temperatuur is redelijk gelijk over het etmaal. Maar met het zonnige weer dat we deze maand veel hebben loopt de WP overdag veel efficiënter dan 's nachts, terwijl wat doet de stooklijn? Juist 's nachts het gaspedaal harder indrukken. Idealiter zou ik juist het omgekeerde doen en eventueel zelfs 's nachts de WP gewoon uitzetten (de vloer heeft voldoende buffer).

Vanwege salderen heeft het bij mij geen prioriteit om het efficienter in te regelen, klusje voor volgend jaar om HomeAssistant setup weer wat uit te breiden. Idealiter zou het gewoon in de WP aansturing zitten, zodat je geen HA nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:55
Iets meer intelligentie in de regeling zou fijn zijn…
- Defrosts op basis van afnemende temperatuurval over de condensor ipv. glashard blijven defrosten
- Opwarmen van de vloer bij mooie buitentemperatuur, als je weet dat het straks snel kouder wordt (en op tijd stoppen als je weet dat het warmer wordt)
- Keuze sww-moment adhv. buitentemperatuur (COP) vs. gebruiksmoment (afkoeling) vs. energieprijs (dal/dynamisch)
- En dan nog de (verwachte) zonnepanelen/teruglevering

Zoals elders genoemd, “AI” lijkt toch een hype en overkill, en kwetsbaar via de cloud. Liever lokaal met simpele PLC (of HA) algoritmes, wellicht met het ophalen van wat temperaturen en energieprijzen van het net. Met een goede formule COP vs. Delta-T is het meeste doenbaar, alleen het forceren van defrosts laat mijn Amber niet toe. Daar gaat echt onnodig capaciteit-/energieverlies in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:37
Oilman schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:57:
[...]

Hoogte op mijn wensenlijstje staat slimmer met temperatuurschommelingen buiten i.c.m. beschikbare PV energie omgaan. Op het moment dat het grijzig weer is maakt het allemaal weinig uit, iedere PV-opbrengst verdwijnt automatisch in de WP en de temperatuur is redelijk gelijk over het etmaal. Maar met het zonnige weer dat we deze maand veel hebben loopt de WP overdag veel efficiënter dan 's nachts, terwijl wat doet de stooklijn? Juist 's nachts het gaspedaal harder indrukken. Idealiter zou ik juist het omgekeerde doen en eventueel zelfs 's nachts de WP gewoon uitzetten (de vloer heeft voldoende buffer).
Inderdaad. Bij gebrek aan een slimme regeling doe ik dit nu met de hand op dagen zoals we deze maand al veel gehad hebben. Ik start daarbij de WP doorgaans ergens in de middag en laat hem doorlopen tot ergens in de avond. Door de combinatie van veel zon en uren dat de WP wel draait accepteer ik een wat hogere ruimtetemp in m.n. de middag en avond dan ik doorgaans behoefte aan heb. Een soort van dagverhoging i.p.v. nachtverlaging dus.
In de nacht en ochtend staat de WP dan uit en daarmee sla ik de koude periode over (al vaak gehad deze maand dat het 3 of 4 graden vroor in de nacht en vroege ochtend). Door de extra warmtebuffering van de dag er voor is de woning toch nog warm genoeg tot de zon weer schijnt en de WP weer aan gaat.

Bovenstaande hoef ik niet te doen om minder netafname te hebben of mijn direct verbruik te verhogen. Want ik kan met de thuisbatterij de avond en nacht overbruggen. Ik doe het puur omdat de WP een duidelijk hoger rendement overdag en dus minder stroomverbruik heeft dan gedurende de koude nachten. Zonder thuisbatterij was het meer c.q. hoger direct PV verbuik nog een extra voordeel geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Ik denk dat een groot deel van deze wensen wel op te lossen is met een vrij simpele regeling op basis van de (temperatuur)verwachting. Maar eigenlijk is 't natuurlijk elke dag 't zelfde patroon, overdag zijn de temperaturen hoger dan 's nachts. Je zou er m.i. dus een vrij eenvoudige logica op los kunnen laten en naar het einde van de middag de temperatuur binnen iets te laten oplopen t.o.v. je eigenlijk gewenste temperatuur en dan een (vervroegde en verlengde) nachtverlaging toe te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
Ik heb er wel eens aan zitten denken om de ta te sturen op het voorschreidende gemiddelde van te verwachtte temperatuur de komende 6-12 uur. Dan negeer je de warmste en koudste uren eigenlijk zonder veel op comfort in te leveren.

Maar ik kan nog helemaal niet programmeren in home assistant. Voorlopig wensdenken dus...

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:50
Ik kan ter inspiratie wel eens delen hoe ik het ingeregeld heb in medium/goed geïsoleerd huis (bj 2000):

De default is een kleine nachtverlaging, van 19,0 om 9:00u naar 19,5 om 16:00 naar 18,5 om 22:00. Dit werkt meestal al vrij aardig. Bij koude nachten koelt mijn huis echter meer af dan 1 graad dus met name op de dagen waar het overdag 5 à 10 graden is en 's nachts rond het vriespunt is was nog vrij veel te winnen.

Ik heb nu een home assistant automation die overdag elk half uur het volgende doet:
1) checken of de minimum temperatuur komende nacht < 2 graden gaat zijn
2) checken of de huidige buitentemperatuur < 10 graden is (daarboven zou het huis teveel gaan opwarmen)
3) thermostaat waarde aanpassen naar huidige woonkamertemperatuur zodat de warmtepomp niet uit gaat.

Afgelopen weken heb ik steeds mooie lange runs overdag gehad, waarbij de kamertemperatuur rond 20.00u op 21 graden uitkomt. Dat is genoeg om de volgende dag om 9.00u pas weer aan te springen.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djvdb
  • Laatst online: 10:19
ZonnigY schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 15:38:
Ik heb er wel eens aan zitten denken om de ta te sturen op het voorschreidende gemiddelde van te verwachtte temperatuur de komende 6-12 uur. Dan negeer je de warmste en koudste uren eigenlijk zonder veel op comfort in te leveren.

Maar ik kan nog helemaal niet programmeren in home assistant. Voorlopig wensdenken dus...
https://community.home-as...for-home-assistant/338126

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cimpel
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03:58
Interessant, wel complex om te doorgronden.
Hoe heb jij de parameters ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 19-09 09:27

Jan2023

KISS

Blihi schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:46:
[...]

Dat hele AI, in-the-cloud gebeuren is alleen maar onveilig. Je stuurt exacte verbruiksdata naar een willekeurige partij en je weet niet wat er met die data gebeurt. Bedenk wel dat aan de hand van temperatuurverschillen zo'n partij kan zien wanneer jij wel of niet thuis bent. Niet fijn als die data in verkeerde handen komt.
Een soortgelijk argument zagen we ook bij de tegenstanders van de slimme meter.
Zorg voor goede sloten en maak je niet druk.

Wat ik wel bedenkelijk vindt is dat je de gebruiker afhankelijk maakt van de leverancier.
De materie is voor veel consumenten toch al niet bekend terrein .
En het zou goed zijn als ze zich daar toch eens in gaan verdiepen .
Al is het maar om de energie rekening te beinvloeden.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Nou, ik vind het zorgwekkend hoeveel data er dagelijks uit je huis lekt als je niet uitkijkt.

En inderdaad, de afhankelijkheid van de leverancier is ook een punt. Wat als deze failliet gaat? Werkt ineens je verwarming niet meer. Of ze gaan ineens abonnementsgeld rekenen voor de clouddienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Laatst online: 10:19
Cimpel schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 17:27:
[...]

Interessant, wel complex om te doorgronden.
Hoe heb jij de parameters ingesteld?
Nog niet. Eerst otgw goed werkend krijgen en dan ga ik hiermee bezig. Dacht dat er ook een topic over is.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
[...]

Eng verhaal zeg. Er is dus een continue cloud verbinding met Quatt nodig om te bepalen hoeveel warme je huis nodig heeft....

Ik zou willen dat mijn niet 9J niet zo dom was. Blijkbaar vinden ze hun product ook nog eens zo geniaal dat er nog nooit een (firmware)update nodig is geweest.

Dat er aanvullende software nodig is om zaken te finetunen met HA/heisamon zou niet nodig hoeven te zijn...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
Blihi schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 18:43:
Nou, ik vind het zorgwekkend hoeveel data er dagelijks uit je huis lekt als je niet uitkijkt.

En inderdaad, de afhankelijkheid van de leverancier is ook een punt. Wat als deze failliet gaat? Werkt ineens je verwarming niet meer. Of ze gaan ineens abonnementsgeld rekenen voor de clouddienst.
Die afhankelijkheid is voor mij een no-go area.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

De EVCC addon doet t voor laadpalen, maar heeft ook enkele warmtepompen als integratie meen ik. Loopt ook topic op Tweakers over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
nokiaan958GB schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 19:16:
[...]

Ik zou willen dat mijn niet 9J niet zo dom was. Blijkbaar vinden ze hun product ook nog eens zo geniaal dat er nog nooit een (firmware)update nodig is geweest.

Dat er aanvullende software nodig is om zaken te finetunen met HA/heisamon zou niet nodig hoeven te zijn...
Zonder aanvullende software heb je een redelijk goed functionerend apparaat waar je in principe mee gewoon je hut kan verwarmen, koelen en van warm water voorzien. 't kan echter wel beter, dat is wat we hier proberen voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:55

Dat data lekt is niet zo'n probleem, althans, de chinezen mogen best weten wat mijn verbruik is. Lastiger is het dat hij niet of minder zou werken als het internet plat ligt, de chinezen of hackers de boel plat leggen of, net zoals bij Van Moof, de leverancier failliet gaat (of na 10 jaar geen ondersteuning meer geeft).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 19-09 09:27

Jan2023

KISS

tonwes99 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 19:55:
[...]

Dat data lekt is niet zo'n probleem, althans, de chinezen mogen best weten wat mijn verbruik is. Lastiger is het dat hij niet of minder zou werken als het internet plat ligt, de chinezen of hackers de boel plat leggen of, net zoals bij Van Moof, de leverancier failliet gaat (of na 10 jaar geen ondersteuning meer geeft).
Wat dat betreft heb ik er ook geen enkel probleem mee dat de Amber niet aan het internet hangt.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 16:16

silverball

De wagen voor moderne mensen

Jan2023 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 20:49:
[...]

Wat dat betreft heb ik er ook geen enkel probleem mee dat de Amber niet aan het internet hangt.
Is ook praktisch onmogelijk bijna met Windows CE

'Elk nadeel heb zijn voordeel'

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
tonwes99 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 19:55:
[...]

Dat soort statements zijn eenvoudig te maken, maar je zult verstelt staan wat je uit dat soort data kunt afleiden en wat je daarmee dus, in het ergste geval, kunt doen.

En ja, "het ergste geval", zal allemaal wel meevallen. Dat dachten de Nederlandse gemeentes begin van de vorige eeuw ook toen ze de basisadministratie optuigden. De Duitsters hadden het nergens zo gemakkelijk als in Nederland om hun slachtoffers op te zoeken (en toen moest dat nog met de hand, vandaag de dat zou dat een enkele SQL query zijn).

Met de data uit een slimme meter, bijvoorbeeld, kun je van iemands woning een heel nauwkeurig profiel opstellen wie er wanneer precies wel of niet thuis is (been there, done that in het kader van onderzoek). Ik moet er niet aan denken dat een externe partij precies weet wanneer mijn kinderen alleen thuis zijn.

Maar goed, terug naar warmtepompen: De installatie hier heeft ook geen Internetverbinding. Ik stuur verder ook niets bij, dat doen de thermostaten en de WP helemaal zelf aan de hand van een paar statische parameters. Die parameters heb ik wel helemaal getweakt aan de hand van data van mijn monitoring.

Die data sla ik lokaal op, ook weer zonder clouddiensten en dat is inmiddels zo'n 1,5 MByte per dag aan sensordata van de zonnepanelen, WP installatie, stroomvoorziening, airco en het ventilatiesysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRMTP
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12:05
Ik heb geboosterde radiatoren met een max aanvoertemp van 45 grd. Ik heb hier ventilo-convectoren ingesteld met een delta T van 3 grd en dit gaat prima zonder ruis in de leidingen. Is deltaT 3 hier wel de beste instelling of kan ik hier beter 5 grd aanhouden irt een optimale efficiency?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-09 11:09

Net als apparaten die Wi-Fi only zijn komen hier er niet in want fabrikanten zijn te lui om de zaak te onderhouden, bekabeld verouderd niet.

(Denk aan Wi-Fi 5, 6 etc of WPA2/WPA3 etc) je blijft afhankelijk van oude meuk omdat dat ene apparaat het weer niet kan en daardoor verouderde zaken online moet houden.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11:48
Voor de experts voor de iets grotere installaties.
Wil kijken of warmwaterproductie van 1000L SWW met ong 8 douches (tegelijkertijd) met een (normale propaan) warmtepomp mogelijk is.
Pand heeft veel PV panelen en levert nu veel terug. En maakt warmwater met gas en een 1000L boiler.

Ik ken de oplossingen met CO2 warmtepompen, maar dat wordt allemaal te duur.

Ik denk aan de OSO Maxi Geocoil 1000L met 7m2 spiraal oppervlakte. Of misschien 2 keer 600L serie.
Deze boiler heeft een 9KW/400V spiraal voor de legionella desinfectie. Echter moet deze wel synchroon lopen met de Rada automatische spoeling.

Wat belangrijk is is de hoeveelheid van terugkerende douchers. Dus is dat 1, 2 of 4 keer per dag 1000L opwarmen.
Dat moet ik nog bekijken/navragen.

Gas kan gewoon gebruikt blijven als boost/piek opwekker.

Nu denk ik aan een grotere propaan warmtepomp bv 2x 20KW (gebouwverwarming moet ook meegenomen worden)
En dan 1 de boiler laten opwarmen, en de pieken met het element laten opwarmen.
Een cv ketel inzetten voor de allerslechtste omstandigheden cq boost.

Iemand al ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
mr_evil08 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:55:
[...]

Net als apparaten die Wi-Fi only zijn komen hier er niet in want fabrikanten zijn te lui om de zaak te onderhouden, bekabeld verouderd niet.

(Denk aan Wi-Fi 5, 6 etc of WPA2/WPA3 etc) je blijft afhankelijk van oude meuk omdat dat ene apparaat het weer niet kan en daardoor verouderde zaken online moet houden.
Couldn't agree more. UTP in alle ruimtes hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 12:56
WRMTP schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 08:50:
Ik heb geboosterde radiatoren met een max aanvoertemp van 45 grd. Ik heb hier ventilo-convectoren ingesteld met een delta T van 3 grd en dit gaat prima zonder ruis in de leidingen. Is deltaT 3 hier wel de beste instelling of kan ik hier beter 5 grd aanhouden irt een optimale efficiency?
In de basis heb ik dezelfde opstelling (radiatoren met toegevoegde ventilatoren) in een huis uit de jaren 80 met gelaste (dus dikke) verwarmingsbuizen. Wel de maximale temperatuur op 35 maar verder ook de delta T op 3.
Delta T lager betekent dat de flow vaak hoger is. Als dat geen bijgeluiden geeft dan is dat geen probleem. En dan de efficiëntie vraag:
Er wordt in dit forum steeds aangegeven dat met een hogere flow ‘goedkoper’ verwarmen is omdat er dan een betere warmte overdracht is en de pomp minder verbruik zal hebben dan een harder werkende compressor.
Een ander punt is dat je met een lage flow, in dit geval 3, waarschijnlijk de capaciteit van de WP knijpt.
Zie hiervoor de vaak gebruikte formule flow/seconde*4,2*delta T.
In mijn geval (8kW model) is er bij ‘maximale’ flow van bijvoorbeeld 21 L 21/60*4,2*3=4,41 kW.
Dan zit je met die 21 L op 55%-63%* van de capaciteit.
Een tweede wat in dit forum wordt aangegeven is dat diverse WP’s het zuinigste lopen bij een percentage van 60%.

Uiteraard heb je niet altijd een flow van 20 L of meer. Al naar gelang de omstandigheden pruttelt die hier ook wel periodes rond de 7 L.

Ik heb zelf het gevoel dat met die delta T van 3 zuiniger gedraaid wordt dan met een delta T 5.
Wel haal je dan het maximale vermogen van de WP als je de formule invult, namelijk 7kW* (is de maximale warmte capaciteit van het 8kW model)

Ik heb de WP nu een jaar en hij voldoet, verbruik is iets hoger dan gedacht maar ik lees hier ook terug dat het een ‘slecht’ jaar was voor velen door bijvoorbeeld de mistige weken in januari (veel defrost) plus de koude dagen in februari.

Tot slot, ik hoop je vraag hier een beetje mee in beweging te hebben geholpen. Er zijn in dit forum anderen die veel meer weten over de werking van de WP en de beste instellingen. Wellicht hebben die nog aanvullingen of zelfs correcties op hetgeen ik hier aangeef. Dat mag, want ook ik leer graag bij 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRMTP
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12:05
Rojado schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 18:50:
[...]

In de basis heb ik dezelfde opstelling (radiatoren met toegevoegde ventilatoren) in een huis uit de jaren 80 met gelaste (dus dikke) verwarmingsbuizen. Wel de maximale temperatuur op 35 maar verder ook de delta T op 3.
Delta T lager betekent dat de flow vaak hoger is. Als dat geen bijgeluiden geeft dan is dat geen probleem. En dan de efficiëntie vraag:
Er wordt in dit forum steeds aangegeven dat met een hogere flow ‘goedkoper’ verwarmen is omdat er dan een betere warmte overdracht is en de pomp minder verbruik zal hebben dan een harder werkende compressor.
Een ander punt is dat je met een lage flow, in dit geval 3, waarschijnlijk de capaciteit van de WP knijpt.
Zie hiervoor de vaak gebruikte formule flow/seconde*4,2*delta T.
In mijn geval (8kW model) is er bij ‘maximale’ flow van bijvoorbeeld 21 L 21/60*4,2*3=4,41 kW.
Dan zit je met die 21 L op 55%-63%* van de capaciteit.
Een tweede wat in dit forum wordt aangegeven is dat diverse WP’s het zuinigste lopen bij een percentage van 60%.

Uiteraard heb je niet altijd een flow van 20 L of meer. Al naar gelang de omstandigheden pruttelt die hier ook wel periodes rond de 7 L.

Ik heb zelf het gevoel dat met die delta T van 3 zuiniger gedraaid wordt dan met een delta T 5.
Wel haal je dan het maximale vermogen van de WP als je de formule invult, namelijk 7kW* (is de maximale warmte capaciteit van het 8kW model)

Ik heb de WP nu een jaar en hij voldoet, verbruik is iets hoger dan gedacht maar ik lees hier ook terug dat het een ‘slecht’ jaar was voor velen door bijvoorbeeld de mistige weken in januari (veel defrost) plus de koude dagen in februari.

Tot slot, ik hoop je vraag hier een beetje mee in beweging te hebben geholpen. Er zijn in dit forum anderen die veel meer weten over de werking van de WP en de beste instellingen. Wellicht hebben die nog aanvullingen of zelfs correcties op hetgeen ik hier aangeef. Dat mag, want ook ik leer graag bij 😊
Ik heb ook een 8 Kw variant zijnde de H-MT Epra 08. De flow ligt meestal een stuk lager dan 21 ltr/min. In de regel is dit rond de 15 of lager. Ik zou dus met een Delta t van 5 grd een groter vermogen kunnen behalen maar dat is blijkbaar niet nodig omdat de backup nog nooit is bijgeschakeld. Ik had voor delta t van 3 grd gekozen omdat de gemiddelde temp van de radiatoren dan hoger is zodat ik met een lagere aanvoer kan werken wat de efficiëntie verbeterd. Ik heb hier alleen T22 radiatoren maar onze woning is uit 1999 en best goed geïsoleerd . Mijn SCOP over 2024 ligt op 4 en dat is ook wat ik had verwacht maar ik zoek natuurlijk nog naar verbeteringen en dit zeker gezien de aflopende salderingsregeling. Jaarverbruik van de warmtepomp is zo’n 4300 kWh voor een vrijstaande woning van 225 m2 vloeropp en 750 m3 inhoud. Tips zijn welkom want ook ik leer graag bij😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-09 11:33
Technician- schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 18:14:
Wil kijken of warmwaterproductie van 1000L SWW met ong 8 douches (tegelijkertijd) met een (normale propaan) warmtepomp mogelijk is.
Pand heeft veel PV panelen en levert nu veel terug. En maakt warmwater met gas en een 1000L boiler.

Ik denk aan de OSO Maxi Geocoil 1000L met 7m2 spiraal oppervlakte. Of misschien 2 keer 600L serie.
Deze boiler heeft een 9KW/400V spiraal voor de legionella desinfectie. Echter moet deze wel synchroon lopen met de Rada automatische spoeling.

Wat belangrijk is is de hoeveelheid van terugkerende douchers. Dus is dat 1, 2 of 4 keer per dag 1000L opwarmen.

Nu denk ik aan een grotere propaan warmtepomp bv 2x 20KW (gebouwverwarming moet ook meegenomen worden)

Iemand al ervaring mee?
En die 1000 liter constant op temperatuur houden met een kleiner apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:34

Seafarer

XXX

Iemand al ervaring mee?
Als ik je goed begrijp heb je af en toe een enorme vermogens vraag voor douchen. Kun je die klappen niet opvangen met DWTW's? Een gedeelte van de vraag gaat direct weer de boiler in.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2

Iemand al ervaring mee?
Ik heb een keer 1000L SWW geïnstalleerd in een B&B te Zoutelande, bestaande uit 2x een 500L boiler.
Ook extra elementen in de boilers zelf gemonteerd en het geheel laten schakelen via de warmtepomp.
Technisch best mogelijk dus.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
koevlaas2 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 23:40:
[...]

Ik heb een keer 1000L SWW geïnstalleerd in een B&B te Zoutelande, bestaande uit 2x een 500L boiler.
Ook extra elementen in de boilers zelf gemonteerd en het geheel laten schakelen via de warmtepomp.
Technisch best mogelijk dus.
Oke en welk vermogen had je toegepast, en propaan? B&B is alleen niet prioritair dus wat makkelijker denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shivo13
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-09 15:51
Weet iemand of ik de koevlaas formule kan gebruiken bij een warmtepomp opstelling met een aparte warmtepomp boiler voor SWW? Of moet er iets aangepast worden in de formule?

Nu heb ik in mijn berekening alleen het gasverbruik voor verwarming geteld, dus zonder SWW. Het lijkt mij bij een opstelling met alleen een warmtepomp, dat de warmtepomp de gehele dag bezig kan zijn met verwarmen. Het hoeft niet 1 à 2 uur per dag te besteden aan het verwarmen van een SWW vat.

Ik heb in dit topic en de vorige reeksen gezocht maar kon er niet een duidelijk antwoord op vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-09 20:00
Als mijn warmtepomp het SWW water opwarmt dan wordt de retourleiding van de vloerverwarming ook warm. Wat er vermoedelijk gebeurt is dat het warme retourwater uit het SWW-vat opstijgt in de retourleiding van de vloerverwarming. Eenmaal op het hoogste punt is het water wat afgekoeld waardoor het naar beneden wordt gedrukt naar de begane grond door het nog warmere water dat wil blijven stijgen. Omdat de aanvoertemperatuur gedurende de opwarming van het SWW vat steeds verder oploopt wordt dit effect versterkt.

Als ik de verdeler van de vvw afsluit dan gebeurt dit niet en blijft de retourleiding van de vvw koud. Het wordt dus in gang gezet door een flow en het is geen eenpijpscirculatie. Is dit een bekend fenomeen? Zou de driewegklep de flow niet ook af moeten sluiten, of is de driewegklep niet geschikt voor een druk vanuit de andere richting?

Zou een terugslagklep helpen om de flow op te heffen, of is de stroomsnelheid daar te laag voor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IZtfwb5KbxoWBNB9OFoqhvgBpYU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1gEppZxrkRa00L1Qzf3BEKKN.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
gebruiker001 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:02:
Als mijn warmtepomp het SWW water opwarmt dan wordt de retourleiding van de vloerverwarming ook warm. Wat er vermoedelijk gebeurt is dat het warme retourwater uit het SWW-vat opstijgt in de retourleiding van de vloerverwarming. Eenmaal op het hoogste punt is het water wat afgekoeld waardoor het naar beneden wordt gedrukt naar de begane grond door het nog warmere water dat wil blijven stijgen. Omdat de aanvoertemperatuur gedurende de opwarming van het SWW vat steeds verder oploopt wordt dit effect versterkt.

Als ik de verdeler van de vvw afsluit dan gebeurt dit niet en blijft de retourleiding van de vvw koud. Het wordt dus in gang gezet door een flow en het is geen eenpijpscirculatie. Is dit een bekend fenomeen? Zou de driewegklep de flow niet ook af moeten sluiten, of is de driewegklep niet geschikt voor een druk vanuit de andere richting?

Zou een terugslagklep helpen om de flow op te heffen, of is de stroomsnelheid daar te laag voor?

[Afbeelding]
Dat klinkt mij eerder in de oren als een lekkende 3-wegklep dan zulke extreme eenpijpscirculatie, zoals je zelf ook al een beetje aangeeft. Die flow kan maar op 1 plek ontstaan en dat is de klep. Weet je zeker dat de aanvoerkant na de 3-wegklep helemaal koud blijft? Je zal zeker niet de eerste zijn hier waarbij die klep lekt (en dan ook meer dan het hele kleine beetje dat ie volgens de specs mag doen)

[ Voor 7% gewijzigd door RonJ op 21-03-2025 16:24 ]

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• michaelvo
@gebruiker001 ik had een vergelijkbaar probleem. Na installatie van de warmtepomp bleek dat bij een SWW run de dichtstbijzijnde vloerverwarmingsverdeler ook warm werd en een kleine flow van 50+ graden water had.

Uiteindelijk is de driewegklep vervangen en op aandringen van mij is deze ook verplaatst van retour naar aanvoer. Daarna was het probleem volledig weg. Dus een lekkende driewegklep zou zomaar kunnen.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Leuke impressies op de ISH beurs in Frankfurt opgedaan met veel nieuwe fraaie R290 warmtepompen en fancoils uit met name Azië. Een van de warmtepompen die onze aandacht heeft is een exemplaar met uitstroom openingen aan de zijkant met eventueel een fraaie afwerking. Dit kan problemen met geluid naar de voorzijde voorkomen. Op 50 cm afstand kunnen bossages de warmtepomp aan het gezicht onttrekken en geluidsproblemen naar de erfgrens elimineren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JbVhVVuhm7sxOa4olueK8ay3fTg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k9f1W72zsVin2miwHZQoUCl3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FScFG1OYDMGvJ1SUBFQ4CnYKxNA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SrWjWvc88y3sxrsa7v49PrEC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2g_eUrPZDjvL_Jnzw-rKrK_kCrk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WJ6HmxsNyZT3VCpMBzuaRmx1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xL2ZOseyRgq-HCr11cl0CP9NEC0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ORL94dyFE952ZUfyfk95RUYu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Carboy54 op 22-03-2025 09:57 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:49
@Carboy54 esthetisch wel mooi natuurlijk, maar de efficiëntie van een warmtewisselaar is nogal afhankelijk van debiet… lukt dat nog wel goed?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Ronald schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 09:49:
@Carboy54 esthetisch wel mooi natuurlijk, maar de efficiëntie van een warmtewisselaar is nogal afhankelijk van debiet… lukt dat nog wel goed?
Speciale ventilator en openingen aan beide zijkanten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7N5WO_kXr-E7KbqalnrlML7ltEo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OJS6stSfKmSBYiXXQPYKz2wh.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gebruiker001 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:02:

Als ik de verdeler van de vvw afsluit dan gebeurt dit niet en blijft de retourleiding van de vvw koud. Het wordt dus in gang gezet door een flow en het is geen eenpijpscirculatie.
Je hebt al een goede diagnose gedaan. Omdat het dichtzetten van de verdeler ervoor zorgt dat de flow in het CV-circuit stopt is de conclusie eenduidig: Je hebt een lekke driewegklep. Terug naar je installateur dus.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Andrehj @gebruiker001 dit doet denken aan een ander probleem van een andere tweaker waarbij het geen lekke driewegklep was maar waar door het specifieke leidingverloop de SWW retour in omgekeerde richting door de vloerverdeler kon.

Eens kijken of ik het terug kan vinden...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Proton_ schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 10:46:
@Andrehj @gebruiker001 dit doet denken aan een ander probleem van een andere tweaker waarbij het geen lekke driewegklep was maar waar door het specifieke leidingverloop de SWW retour in omgekeerde richting door de vloerverdeler kon.

Dat zou betekenen dat het leidingwerk niet correct is aangelegd. Want normaliter zorgt een (niet lekkende) driewegklep ervoor dat er tijdens een SWW-run geen flow door het CV-circuit kan lopen, ongeacht de flow-richting.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@gebruiker001 lijkt het op
blb4 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
manusjevanalles

(en @Andrehj)

[ Voor 15% gewijzigd door Proton_ op 22-03-2025 11:11 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:34

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cerebrum
  • Laatst online: 13:01
Dit lukt denk ik alleen als je meerdere afgiftepunten hebt (radiatoren of vvw verdelers). Anders kan het water niet rond.
Met deze ene verdeler lijkt het me toch eerder een lekke driewegklep.

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Proton_ schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 10:46:

Klopt op het Weheat forum noem ik het wederom Bingo daar zitten veel beginnende installateurs met steeds dezelfde fouten. Maar dit blijkt niet uit de tekening. Retour sww moet als laatste in de retour warmtepomp. Een eventuele oplossing hiervoor is een terugslagklep in de aanvoer vvw om deze kortsluiting waterzijdig te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Als @gebruiker001's schets compleet is, dan kan dit het inderdaad niet zijn, maar als er nog een radiator/verdeler is op zolder misschien wel.
Een lekkende driewegklep verklaart niet dat de retour warmer is dan de aanvoer en dit type installatiefout zou dat wel verklaren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
blb4 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 20:37:
Yep, daar is een logische verklaring voor. Als de retour van je boiler langs (minimaal 2) verdelers lopen kan er een stroming ontstaan.

In mijn installatie zou je alleen de stroming volgens de rode en de blauwe pijlen verwachten maar die groene is er in de praktijk bij mij ook.
[Afbeelding]
Door de posts van @Proton_ en @Carboy54 naar jouw zeer interessante post verwezen. Deze foutbron kende ik ook nog niet. Gelukkig is het hier thuis wel goed aangesloten en komt de leiding vanuit het SWW-vat pas net voor de binnenunit bij de rest.

@Proton_ : Is dat plaatje niet een mooi plaatje voor de FAQ voor in het hoofdstuk "SWW-vat" onder "Installatie SWW-vat"? Dat kan toekomstige Tweakers die een WP willen installeren weer een boel ellende besparen.

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 22-03-2025 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Andrehj schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 14:22:
[...]

Door de posts van @Proton_ en @Carboy54 naar jouw zeer interessante post verwezen. Deze foutbron kende ik ook nog niet. Gelukkig is het hier wel goed aangesloten en komt de leiding vanuit het SWW-vat pas net voor de binnenunit bij de rest.

@Proton_ : Is dat plaatje niet een mooi plaatje voor de FAQ voor in het hoofdstuk "SWW-vat" onder "Installatie SWW-vat"? Dat kan toekomstige Tweakers die een WP willen installeren weer een boel ellende besparen.
Er valt altijd nog wat bij te leren :) . Omdat ik (gedeeltelijke) na-regeling gebruik met evohome (ja, ik weet het, zijn de meningen over verdeeld), stuur ik nu alle evohome-radiatorknoppen dicht zodra de driewegklep naar de boiler gaat. Dit voorkomt het grotendeels (niet alle radiatoren zijn voorzien van evohome regelaars).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• michaelvo
Verrek zeg. Ik heb nog even goed gekeken naar mijn leidingwerk vóór en na het vervangen van de driewegklep en het zou zomaar kunnen dat @Proton_'s verhaal ook op mij van toepassing was!

Situatie vóór het vervangen met driewegklep in de retour:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yOh6aYru5fSn-ERJChPhAcviVQE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sMfwVNp0nTBjIcY9d1jKkGhM.jpg?f=fotoalbum_large

Situatie ná het vervangen met driewegklep in de aanvoer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jjeHkmvMHRVREnqgj52aQsoKoiA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f7OSQJwGRaeg4WigHnEknNno.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je aan de rode lijn kunt zien was er een stroming mogelijk via de 2 verdelers. Mijn verdeler op de 2e verdieping werd gewoon 50+ graden, de andere eigenlijk nooit bekeken. Misschien was het dus toch niet de driewegklep @DutchWing :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
@michaelvo, dat was dus een duidelijk gevalletje van fantoom-circulatie! Grote kans dus dat de driewegklep zelf geen probleem had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:30
shivo13 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 14:25:
Weet iemand of ik de koevlaas formule kan gebruiken bij een warmtepomp opstelling met een aparte warmtepomp boiler voor SWW? Of moet er iets aangepast worden in de formule?

Nu heb ik in mijn berekening alleen het gasverbruik voor verwarming geteld, dus zonder SWW. Het lijkt mij bij een opstelling met alleen een warmtepomp, dat de warmtepomp de gehele dag bezig kan zijn met verwarmen. Het hoeft niet 1 à 2 uur per dag te besteden aan het verwarmen van een SWW vat.

Ik heb in dit topic en de vorige reeksen gezocht maar kon er niet een duidelijk antwoord op vinden.
In de koevlaas formule zitten meer onzekerheden: bijvoorbeeld het aantal kWh dat je uit een m3 aardgas haalt. Maak je over die 1 à 2 uur per etmaal die de wp bezig is met sww maar geen zorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebruiker001
Bedankt voor de tips! Daar had ik zelf niet opgekomen. Ik heb inderdaad oa. nog een radiator in de badkamer waardoor onderstaand circuit rechts kan optreden.

Nu de vraag hoe dit op te lossen? Altijd de radiatoren afsluiten tijdens SWW-run is niet echt een optie. Zou een duims terugslagklep in de retour gaan werken? Is de flow voldoende om de terugslagklep dicht te drukken? Ik kan de terugslagklep ook horizontaal monteren op het hoogste punt zodat de klep in ieder gevanl niet tegen de zwaartekracht in hoeft te werken als dat nog wat uitmaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/clMj3iyj-UobDwgx2y26fy7i6tk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WUGgulBmGfQRFd2zMI7V7cm3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
gebruiker001 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 19:24:
Bedankt voor de tips! Daar had ik zelf niet opgekomen. Ik heb inderdaad oa. nog een radiator in de badkamer waardoor onderstaand circuit rechts kan optreden.

Nu de vraag hoe dit op te lossen? Altijd de radiatoren afsluiten tijdens SWW-run is niet echt een optie. Zou een duims terugslagklep in de retour gaan werken? Is de flow voldoende om de terugslagklep dicht te drukken? Ik kan de terugslagklep ook horizontaal monteren op het hoogste punt zodat de klep in ieder gevanl niet tegen de zwaartekracht in hoeft te werken als dat nog wat uitmaakt.

[Afbeelding]
Bingo! Volgens mij gaat hij zo bij jou:
Dus aanvoer via de driewegklep naar de boiler, de retour van de boiler gaat gedeeltelijk terug via de retour van de radiator. Zie ook onderstaande plaatje.

Kan je de retour van de boiler verplaatsen ‘voorbij’ de retour aansluiting van de radiator? Zoals hiervoor al ergens opgemerkt, dit is zonder kleppen oid te voorkomen/op te lossen door de retour het dichts bij de WP in te koppelen. Als dat niet - redelijk eenvoudig - kan zou je ‘t denk ik met terugslagklep moeten kunnen oplossen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hLe3eztrKbsa8wGqodhA1kU_oig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OEK5dtR4IP1wEPdPde1crzMB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door blb4 op 22-03-2025 19:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:30
Carboy54 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 09:46:
Leuke impressies op de ISH beurs in Frankfurt opgedaan met veel nieuwe fraaie R290 warmtepompen en fancoils uit met name Azië. Een van de warmtepompen die onze aandacht heeft is een exemplaar met uitstroom openingen aan de zijkant met eventueel een fraaie afwerking. Dit kan problemen met geluid naar de voorzijde voorkomen. Op 50 cm afstand kunnen bossages de warmtepomp aan het gezicht onttrekken en geluidsproblemen naar de erfgrens elimineren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Inderdaad moet je het zicht op een warmtepomp bij geluidsoverlast bij de buren niet onderschatten. Maar dan gaat het niet om akoustisch meetbare, maar om zichtbare overlast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
FransvWoerkom schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 19:48:
[...]

Inderdaad moet je het zicht op een warmtepomp bij geluidsoverlast bij de buren niet onderschatten. Maar dan gaat het niet om akoustisch meetbare, maar om zichtbare overlast.
Daar zijn dan (gelukkig :X ) geen normen voor. Kunnen we gaan introduceren als NAF :? ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
shivo13 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 14:25:

De koevlas is gebaseerd op een FE WP, als je dus een aparte WPB hebt zul je daar iets onder zitten.
In de topic ik wil een warmtepomp wordt dit uitvoerig uitgelegd. Mogelijk dat je daar wat meer informatie kunt halen, veel zal het vermoedelijk niet zijn, ergens tussen 5%-15%.
Eigenlijk wil je dus een hybride maar dan zonder de ondersteuning van een cv.
Dus zul je wel een duidelijk hoger vermogen nodig hebben, of je moet nog een andere backup mogelijkheid hebben.
Dus ook bij -15gr C.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:44
@shivo13 De koevlaas formule gaat uit van een niet verder gespecificeerd aandeel van de energie voor warmwaterbreiding. Verder is de sCOP voor dit gedeelte lastig vast te stellen.
Daarom is de uitkomst ook met een zekere veiligheidsmarge.

Als je de aparte gasverbruiken voor verwarmen en sww weet kan je zowel de warmtepomp als ook de warmtepompboiler vermoedelijk beter en exacter dimensioneren.

En je hebt twee onafhankelijke apparaten, een flexibelere/simpelere opzet (hydraulisch gezien sowieso)
en meer subsidie. Zo heb ik het iig gedaan.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
blb4 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 19:47:
[...]

Bingo! Volgens mij gaat hij zo bij jou:
Dus aanvoer via de driewegklep naar de boiler, de retour van de boiler gaat gedeeltelijk terug via de retour van de radiator. Zie ook onderstaande plaatje.

Kan je de retour van de boiler verplaatsen ‘voorbij’ de retour aansluiting van de radiator? Zoals hiervoor al ergens opgemerkt, dit is zonder kleppen oid te voorkomen/op te lossen door de retour het dichts bij de WP in te koppelen. Als dat niet - redelijk eenvoudig - kan zou je ‘t denk ik met terugslagklep moeten kunnen oplossen.

[Afbeelding]
Bijna goed, maar hij loopt juist via de retour van de vvw en niet via die van de radiator. Dat komt doordat de vvw retour naar boven gaat en het warme water daardoor opstijgt.

De retour van het SWW vat zit al het dichts bij de warmtepomp maar dat gaat niet helpen, aangezien het het warme water is dat wil opstijgen.

Dus dan maar een terugslagklep? Bij hoeveel m/s flow sluit die af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
gebruiker001 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 20:32:
[...]

Bijna goed, maar hij loopt juist via de retour van de vvw en niet via die van de radiator. Dat komt doordat de vvw retour naar boven gaat en het warme water daardoor opstijgt.

De retour van het SWW vat zit al het dichts bij de warmtepomp maar dat gaat niet helpen, aangezien het het warme water is dat wil opstijgen.

Dus dan maar een terugslagklep? Bij hoeveel m/s flow sluit die af?
ok, 't kan zijn door dat stijgende effect, ik denk echter dat 't eerder komt doordat de leiding naar boven een grotere diameter / minder weerstand heeft dan de leiding naar de radiator.

't laat in elk geval zien dat 't niet eenvoudig te verhelpen is, als je een terugslagklep plaatst om de stroming zoals die nu plaatsvind tegen te houden gaat 't denk ik de andere kant op stromen.

ik zou 't toch als eerste proberen op te lossen met de retour van de boiler te verplaatsen als dat kan, zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RZhOzhnVu2A73KE8AbeQ_HgmsmY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/B3VldsAntyf5d7ejtKc2fE0c.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
gebruiker001 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 19:24:

[Afbeelding]
Je tekent het nu verkeerd.

Tijdens de SWW run gaat een deel van het water via de retour van het SWW vat naar de badkamer, dan via de aanvoer van de badkamer naar de aanvoer van de verdeler beneden en dan via de retour van de verdeler naar de retour van de WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Technician- schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 08:41:
[...]

Oke en welk vermogen had je toegepast, en propaan? B&B is alleen niet prioritair dus wat makkelijker denk ik.
12kW R32

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
De Haier super aqua GT monobloc R290 is nu verkrijgbaar voor hele interessante prijzen.

https://www.gaf.be/pdf/r2...ng_data_book_20240808.pdf

Maar heb geen idee hoe de regeling zal bevallen. Zit nu wel een HMI touchscreen bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:36
@Technician- Zet er dan ook een webshop met prijzen bij. Bijv: https://www.climamarket.nl/nl/haier-lucht-water-warmtepomp

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
Technician- schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 18:42:
De Haier super aqua GT monobloc R290 is nu verkrijgbaar voor hele interessante prijzen.

https://www.gaf.be/pdf/r2...ng_data_book_20240808.pdf

Maar heb geen idee hoe de regeling zal bevallen. Zit nu wel een HMI touchscreen bij.
Interessant. Haier is geen kleine jongen en ik ken best wat tevreden Haier airco gebruikers. Moest even zoeken naar de capacity tables, maar deze leveren ook bij -10C nog rond de rated capaciteit. Ben benieuwd naar de eerste ervaringen, vooral met zaken als de defrost regeling e.d., maar dat zal wel volgende winter worden.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Bijzonder. In de omschrijving staat R290, op alle foto's staat R32 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
"Drie warmtepompinnovaties die duurzame verwarming toegankelijker maken"
- Propaan, hoge temperaturen en quasi drop-in
- Verder een soort binnenshuis wp (werkt en is stil!?)
- En een combi van wp + wtw in een toestel
=> ophangen en wegwezen? - totale ontzorging (van de installateur aka pijpfitter)
The biggest inventions since sliced bread (volgens dit promotie artikel op warmte365.nl)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
RonJ schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:57:
[...]

Interessant. Haier is geen kleine jongen en ik ken best wat tevreden Haier airco gebruikers. Moest even zoeken naar de capacity tables, maar deze leveren ook bij -10C nog rond de rated capaciteit. Ben benieuwd naar de eerste ervaringen, vooral met zaken als de defrost regeling e.d., maar dat zal wel volgende winter worden.
Gezien? 80C max cv uittrede temperatuur.
Moet je niet willen, maar is vrij hoog wel.
De COPs (op papier) zijn ook hoog.

[ Voor 7% gewijzigd door Technician- op 26-03-2025 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Technician- schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:33:
[...]

Gezien? 80C max cv uittrede temperatuur.
Moet je niet willen, maar is vrij hoog wel.
De COPs (op papier) zijn ook hoog.
Jep, maar dan wel bij COP 1,01-1,37 (voor de 6kW). HIj doet wel COP >2 bij 65C, dus dat is wel leuk voor je legionella run en SWW buffering. Maar dat is ook weer niet heel uniek voor R290?

Naja ben benieuwd naar ervaringen, vooralsnog hou ik het bij de A-merken voor komende projectjes.

Wat voor mij ook nog een vraagteken is bij ze, hoe gaat de onderdelen beschikbaarheid zijn over zeg 10 jaar? Op korte termijn leveren ze alles via Wasco, maar hebben ze over 10 jaar nog steeds zaken als fan motoren en stuurprints?

[ Voor 17% gewijzigd door RonJ op 26-03-2025 10:40 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
RonJ schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:38:
[...]

Jep, maar dan wel bij COP 1,01-1,37 (voor de 6kW). HIj doet wel COP >2 bij 65C, dus dat is wel leuk voor je legionella run en SWW buffering. Maar dat is ook weer niet heel uniek voor R290?

Naja ben benieuwd naar ervaringen, vooralsnog hou ik het bij de A-merken voor komende projectjes.

Wat voor mij ook nog een vraagteken is bij ze, hoe gaat de onderdelen beschikbaarheid zijn over zeg 10 jaar? Op korte termijn leveren ze alles via Wasco, maar hebben ze over 10 jaar nog steeds zaken als fan motoren en stuurprints?
Dat is altijd een risico bij Chinese fabrikaten. Idd is Wasco Nederlands importeur Haier en heeft i.i.g. voor de airco’s en VRF alles ruim op voorraad al heel lang. Maar warmtepompen verkoopt Wasco (nog) niet van Haier voor zover ik weet.

Bij de airco’s, dan verbaas ik me wel altijd hoe goed ze zijn voor die prijs. Het blijft een B keuze en interessant wanneer het om prijs gaat.
Maar qua betrouwbaarheid heb ik ze al 10jr her en der draaien naast Daikin en Mitsubishi’s airco en ze doen er niet voor onder.

Alhoewel, dat is wel meer dan 15 jaar geleden de eerste Haier die ik ophing, een cassettemodel in een serverruimte, was gewoon lek vanuit fabriek.
Lek in het buitendeel, lekker dan die pers je niet af bij installatie en was zeer slecht vindbaar.

[ Voor 22% gewijzigd door Technician- op 26-03-2025 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Technician- schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:44:
[...]

Dat is altijd een risico bij Chinese fabrikaten. Idd is Wasco Nederlands importeur Haier en heeft i.i.g. voor de airco’s en VRF alles ruim op voorraad al heel lang. Maar warmtepompen verkoopt Wasco (nog) niet van Haier voor zover ik weet.
Dat. En zóveel goedkoper dan een Japanner/Duitser is ie nou ook weer niet. Een WP is sowieso al een langetermijn TCO game, dan ben je mooi zuur als je 'm over 10 jaar kan afschrijven omdat er een simpel onderdeel van 1-200 euro niet meer beschikbaar is.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Technician- schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:44:
[...]

Bij de airco’s, dan verbaas ik me wel altijd hoe goed ze zijn voor die prijs. Het blijft een B keuze en interessant wanneer het om prijs gaat.
Maar qua betrouwbaarheid heb ik ze al 10jr her en der draaien naast Daikin en Mitsubishi’s airco en ze doen er niet voor onder.
offtopic:
Het is denk ik vooral een goede keus als je ze (primair) om te koelen aanschaft. Dan is het allemaal niet zo erg dat het qua design en geluid net even minder is. De wifi/app is ook niet altijd even solide, maar als het eenmaal werkt, werkt het. En dat geldt net zo goed voor veel A-merken trouwens. Als je er ook mee gaat (hoofd)verwarmen en dus >300 dagen per jaar gaat draaien zou ik wel echt even verder kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 26-03-2025 11:59 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-09 18:03
https://energeia.nl/kabinet-onderzoekt-noodstop-voor-net-intensieve-apparaten/?utm_medium=email&utm_source=nieuwsbrief&utm_campaign=energeia-dagelijks&utm_content=1355033_51677_20250326

In zijn vragen aan de minister verwijst Bontenbal naar een recent paper van de TU Delft over een “flexibele backstop, een klein apparaatje dat bij extreme stress op het netwerk snel en automatisch de hoeveelheid elektriciteit vermindert die bijvoorbeeld een laadpaal of warmtepomp van het net onttrekt”.

Wat Hermans betreft zou een eventuele toepassing van netbescherming beperkt moeten worden tot enkele “net-intensieve apparaten zoals laadpalen, warmtepompen, thuisbatterijen en omvormers van zonnepanelen”, zodat niet ingegrepen hoeft te worden op het reguliere stroomverbruik van huishoudens. Voor eigenaren van deze apparaten zou dat soms hinderlijk kunnen zijn, maar die hinder is volgens haar minimaal en weegt op tegen het voordeel dat meer aansluitingen mogelijk gemaakt kunnen worden. “In plaats van stroomuitval in de wijk wordt dan bijvoorbeeld slechts de laadsnelheid van laadpalen tijdelijk beperkt. Dit zorgt voor een fijnmazigere beheersing van de beschikbare netcapaciteit.”

Hier het paper:
https://view.officeapps.live.com/op/view.aspx?src=https%3A%2F%2Ffilelist.tudelft.nl%2FNews%2F2024%2F10_october%2FPowerWeb%2520Institute%2FFINAL%2520Flexibele%2520backstop%2520position%2520paper%2520NL.docx&wdOrigin=BROWSELINK

Het zal in de praktijk wel wat mee gaan vallen maar als ze in Den Haag gaan denken dat ze hem op afstand even uit of lager (hoe dan) kunnen zetten. Nee dank.

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18-09 21:12
Zie meer in verdere beprijzing zodat we gestimuleerd worden om hem lager te zetten in de piek en hoger in de daluurtjes.

Scheelt ook weer centraal beheer van al die kastjes die allemaal okkweer online moeten staan en waarschijnlijk zo lek als een mandje zijn

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 16:52

Bravo

Second Best

g-j-t schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 08:41:
https://energeia.nl/kabinet-onderzoekt-noodstop-voor-net-intensieve-apparaten/?utm_medium=email&utm_source=nieuwsbrief&utm_campaign=energeia-dagelijks&utm_content=1355033_51677_20250326

In zijn vragen aan de minister verwijst Bontenbal naar een recent paper van de TU Delft over een “flexibele backstop, een klein apparaatje dat bij extreme stress op het netwerk snel en automatisch de hoeveelheid elektriciteit vermindert die bijvoorbeeld een laadpaal of warmtepomp van het net onttrekt”.

Wat Hermans betreft zou een eventuele toepassing van netbescherming beperkt moeten worden tot enkele “net-intensieve apparaten zoals laadpalen, warmtepompen, thuisbatterijen en omvormers van zonnepanelen”, zodat niet ingegrepen hoeft te worden op het reguliere stroomverbruik van huishoudens. Voor eigenaren van deze apparaten zou dat soms hinderlijk kunnen zijn, maar die hinder is volgens haar minimaal en weegt op tegen het voordeel dat meer aansluitingen mogelijk gemaakt kunnen worden. “In plaats van stroomuitval in de wijk wordt dan bijvoorbeeld slechts de laadsnelheid van laadpalen tijdelijk beperkt. Dit zorgt voor een fijnmazigere beheersing van de beschikbare netcapaciteit.”

Hier het paper:
https://view.officeapps.live.com/op/view.aspx?src=https%3A%2F%2Ffilelist.tudelft.nl%2FNews%2F2024%2F10_october%2FPowerWeb%2520Institute%2FFINAL%2520Flexibele%2520backstop%2520position%2520paper%2520NL.docx&wdOrigin=BROWSELINK

Het zal in de praktijk wel wat mee gaan vallen maar als ze in Den Haag gaan denken dat ze hem op afstand even uit of lager (hoe dan) kunnen zetten. Nee dank.
In Duitsland is dit wettelijk geregeld (zoek maar op: § 14a EnWG) dat apparaten die >4,2 kW vermogen hebben 'dimbaar' moeten zijn, waardoor ze op een lager vermogen doordraaien als de netbeheerder dit signaal afgeeft.
In Nederland kan dit nog niet, er is ook geen wettelijke grond voor, ook moet het voorstel van TU Delft verder ontwikkeld worden.

Mij lijkt dat hier wel een vergoeding tegenover mag staan, vergelijkbaar met Flexcitizen oid.

De vraag is wat we op termijn willen betalen; een upgrade van 200 mld van het energienet zodat iedereen maar zijn goddelijke gang kan gaan met zijn energieverbruik die betaald moet worden door alle aansluitingen, of een kleinere investering met wat slimme oplossingen (en incentives), waardoor het kostenplaatje wat vriendelijker wordt voor iedereen.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonJ
Bravo schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 08:55:
[...]

In Duitsland is dit wettelijk geregeld (zoek maar op: § 14a EnWG) dat apparaten die >4,2 kW vermogen hebben 'dimbaar' moeten zijn, waardoor ze op een lager vermogen doordraaien als de netbeheerder dit signaal afgeeft.
In Nederland kan dit nog niet, er is ook geen wettelijke grond voor, ook moet het voorstel van TU Delft verder ontwikkeld worden.

Mij lijkt dat hier wel een vergoeding tegenover mag staan, vergelijkbaar met Flexcitizen oid.

De vraag is wat we op termijn willen betalen; een upgrade van 200 mld van het energienet zodat iedereen maar zijn goddelijke gang kan gaan met zijn energieverbruik die betaald moet worden door alle aansluitingen, of een kleinere investering met wat slimme oplossingen (en incentives), waardoor het kostenplaatje wat vriendelijker wordt voor iedereen.
Dit wiel is allang uitgevonden idd. Duitsland met het wärmepumpen-tarif en in de UK heb je clubs als Octopus met allerlei use-case tariefstructuren. Hoeven we alleen maar te kopieren (weliswaar achteraf c.q. te laat, maargoed). Zullen eerst nog wel een hele zooi commissies vol alfa's een paar jaar over gaan vergaderen.

Dan zullen we nog steeds (relatief veel tov buurlanden) miljarden in het net moeten pompen, maar zo kan het kostenplaatje wel een stukje omlaag idd zonder dat je nou heel erg comfort inlevert oid.

[ Voor 7% gewijzigd door RonJ op 27-03-2025 10:15 ]

All-electric.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blihi
Bravo schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 08:55:
[...]

Kom ik goed weg. Ik heb drie omvormers van 3,6 kW naast elkaar hangen. Geen van alle boven de 4,2 kW dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@Bravo @RonJ Misschien interessant in deze context het percentage smart meters in D?
Actueel ca. 2% - tot 20230 is de ambitie 95% :S - daar is wel nog ruimte naar boven _O- .
De ingewikkelde infrastructuur met hoge veiligheidseisen is niet bevorderlijk.

[ Voor 41% gewijzigd door dunklefaser op 27-03-2025 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 16:52

Bravo

Second Best

dunklefaser schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:13:
@Bravo @RonJ Misschien interessant in deze context het percentage smart meters in D?
Actueel ca. 2% - daar is wel nog ruimte naar boven
Dit gaat nogal offtopic, dus klein:
Klopt, het is een regel die van toepassing is bij een "slimme meter", dat is een meter die de netbeheerder kan uitlezen net zoals bij ons. Maar het werkt allemaal net iets anders, want er zit nog een "smart Gateway" tussen die de daadwerkelijke communicatie doet (en waar dat signaal voor dimmen op binnen komt).
Marktaandeel is momenteel nog laag, ook omdat de gemiddelde consument er geen voordeel aan heeft, er zit geen P1-meter achtige interface op om zelf de informatie uit te lezen. Ook is er een tekort aan installateurs die het kunnen aansluiten. Maar er is een groep die het graag wil hebben, omdat er (correct me if I am wrong) ook andere tarieven aan gehangen kunnen worden,

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Mijn warmtepomp heeft een "Smart-Grid" ingang. Met behulp van twee schakelaars kun je dan vier standen regelen:

1) uit
2) aan - normaal bedrijf
3) aan - fluisterbedrijf (beperkte compressorfrequentie en beperkt ventilator toerental
4) aan - vol bedrijf (alle elektrische elementen aan)

Ik zie het nu hier niet van in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
@Bravo
Diverse (groot)verbruikers in D zijn ondertussen verplicht om een smartmeter te laten installeren:
"Pflichteinbau für die Strom-Drossel

Ein Teil der Verbraucher kommt gar nicht um das Thema Smart Meter herum. Denn die Messstellenbetreiber sind dazu verpflichtet, alle Haushalte mit einem Smart Meter auszustatten, die

mehr als 6000 kWh pro Jahr verbrauchen oder
eine PV-Anlage mit mehr als 7 kW Leistung betreiben oder
eine "steuerbare Verbrauchseinrichtung" wie eine Wärmepumpe oder eine Wallbox nutzen."
Met warmtepomp zijn we weer on topic.

Pagina: 1 ... 204 ... 224 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)