PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Zeg dit best vaak. De fan van de warmtepomp heeft een bepaalde “worp” van lucht, die zonder weerstand ong 2-2,5 meter lang is.BarryH schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 22:36:
Iemand al begrepen of dit echt werkt:
een geluidsscherm rond je warmtepomp met -8db, zonder capaciteit significant te beinvloeden:
Dabo-33
Alles wat die worp beïnvloed, zoals bv een struik op 1 meter, beïnvloed al de efficiëntie.
Dit scherm gaat helemaal geen lucht doorheen…
Wel is het voor geluid de beste oplossing.
Deze schermen die je vaak bij professionele omhoog blazende installaties.
Daar werkt dat wel natuurlijk.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Technician- schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 12:23:
[...]
Zeg dit best vaak. De fan van de warmtepomp heeft een bepaalde “worp” van lucht, die zonder weerstand ong 2-2,5 meter lang is.
Alles wat die worp beïnvloed, zoals bv een struik op 1 meter, beïnvloed al de efficiëntie.
Dit scherm gaat helemaal geen lucht doorheen…
Wel is het voor geluid de beste oplossing.
Deze schermen die je vaak bij professionele omhoog blazende installaties.
Daar werkt dat wel natuurlijk.
:strip_exif()/f/image/KVOcBlOZ7xiCoQNIlEzJNZxL.jpg?f=fotoalbum_large)
De “worp” ter illustratie zoals je al aangeeft best een eind. 4 meter diep is de voortuin en unit staat tegen de muur.
[ Voor 9% gewijzigd door Djvdb op 01-03-2025 12:44 ]
e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier
Wim Hof is jaloers.Djvdb schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 12:42:
[...]
[Afbeelding]
De “worp” ter illustratie zoals je al aangeeft best een eind. 4 meter diep is de voortuin en unit staat tegen de muur.
Hier kun cygrogene ijsbehandelingej geven.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Haha klassiek zelfs! Die Carrriers zijn wel een van de betere elgas geweest volgens mijBarryH schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 13:15:
En dat met een klassieke ELGA
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Elk half jaar of jaar een paar minuten de spanning eraf . Dat schijnt te voorkomen dat er een buffer volloopt die tot een error leidt.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Binnenkort gaan wij onze badkamer aanpakken (2.8m x 2.1m en 2.4m hoog) en we willen hier vloerverwarming in gaan leggen. Mijn idee was ook om een handdoekradiator toe te voegen. Ik denk dat de m2 vloerverwarming ongeveer 4-5m2 zal worden en dan een 650W radiator (wel bij 90/70/20°C volgens mij...) er bij. Mijn vraag is eigenlijk een beetje of deze setup het warm genoeg gaat krijgen in de badkamer met de warmtepomp of dat ik beter af ben om een elektrische radiator te nemen in combinatie met de vloerverwarming. Iemand hier tips in? Nu heb ik nog alle opties.
Hoor de laatste tijd veel mensen over elektrische vloerverwarming en deze alleen aan als er gebruik is van de badkamer. Tevens een goedkope en oplossing die de vloer minder verhoogdZinloos1 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:50:
Wij overwegen dit jaar een all electric warmtepomp te gaan plaatsen in ons huis uit 1973. We hebben de spouwmuur laten isoleren, overal HR++ glas in laten zetten en ik heb 15cm glaswol onder het dak zitten (rd 4.5) sinds kort. Idee is nog om de vloerisolatie te verbeteren met 10cm PIR platen (zit nu iets van 5cm glaswol).
Binnenkort gaan wij onze badkamer aanpakken (2.8m x 2.1m en 2.4m hoog) en we willen hier vloerverwarming in gaan leggen. Mijn idee was ook om een handdoekradiator toe te voegen. Ik denk dat de m2 vloerverwarming ongeveer 4-5m2 zal worden en dan een 650W radiator (wel bij 90/70/20°C volgens mij...) er bij. Mijn vraag is eigenlijk een beetje of deze setup het warm genoeg gaat krijgen in de badkamer met de warmtepomp of dat ik beter af ben om een elektrische radiator te nemen in combinatie met de vloerverwarming. Iemand hier tips in? Nu heb ik nog alle opties.
Goedkoop? Duur juist. Als er al een verbouwing gepland is voor de badkamer dan is het bijna crimineel om er geen cv-vloerverwarming aan te leggen. Evt met meedraaien van een handdoekradiator geeft dit het meeste comfort tegen zo laag mogelijke stookkosten. En niet onbelangrijk, deze constante verwarming is ook nog eens veel beter voor je badkamer.Technician- schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:58:
[...]
Hoor de laatste tijd veel mensen over elektrische vloerverwarming en deze alleen aan als er gebruik is van de badkamer. Tevens een goedkope en oplossing die de vloer minder verhoogd
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
Maar dus dan max 1 uur per dag aan.Technician- schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:58:
[...]
Hoor de laatste tijd veel mensen over elektrische vloerverwarming en deze alleen aan als er gebruik is van de badkamer. Tevens een goedkope en oplossing die de vloer minder verhoogd
Denk dat de beste keuze ook afhangt van rest van de afgifte
Ik weet het niet zeker hoor. Dat zegt men.BarryH schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 18:10:
[...]
Maar dus dan max 1 uur per dag aan.
Weet wel dat alleen vloerverwarming op hele lage temp vaak tekort schiet in een (ouder) renovatie huis. (Dus op de WP)
Maar als hier de badkamer eruit gaat gooi ik er ook vloerverwarming in. Misschien de handdoekradiator elektrisch. Die doen echt niks op 28C.
[ Voor 16% gewijzigd door Technician- op 01-03-2025 18:16 ]
Ja, de vraag is of mijn huis echt op 28 graden gestookt kan worden. Ik verwacht dat mijn warmtepomp iets harder zal moeten werken en hoger gestookt moet worden.Technician- schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 18:15:
[...]
Ik weet het niet zeker hoor. Dat zegt men.
Weet wel dat alleen vloerverwarming op hele lage temp vaak tekort schiet in een (ouder) renovatie huis. (Dus op de WP)
Maar als hier de badkamer eruit gaat gooi ik er ook vloerverwarming in. Misschien de handdoekradiator elektrisch. Die doen echt niks op 28C.
Nu was het idee om de vloerverwarming te schakelen met de handdoekradiator, maar als die elektrisch wordt zal je dan voor je vloerverwarming weer een verdeler of een RTL ventiel nodig hebben?
Maar heel wat mensen hebben denk ik de combinatie warmtepomp met een handdoekradiator op cv? Ik kan me voorstellen dat elektrisch nog wel handig is om echt de handdoeken te drogen, alhoewel die in een badkamer van 20 graden misschien sowieso wel drogen (nu hebben we de verwarming helemaal niet aan).
[ Voor 4% gewijzigd door Zinloos1 op 01-03-2025 18:21 ]
Hier stooklijn 35 tot 6 graden en dan oplopend naar 48 bij -15.Technician- schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 18:15:
[...]
Ik weet het niet zeker hoor. Dat zegt men.
Badkamer 8m2 met handdoek radiator van 60x 160-180.
Lekker 20 graden 24 uur per dag
Rest huis nog de oude radiatoren
In vergelijkbaar geïsoleerd jaren 70 huis
Ik zou , als er verder geen vloerverwarming is in de badkamer vloerverwarming leggen en een handdoek radiator en dan deze 2 in serie. Eerst de radiator en daarna de vloerverwarming lus
Belangrijkste vraag is wat de afgiftetemperatuur van de WP is. Als je verder overal VVW of LTV hebt, en je je huis met water van 30-35oC water verwarmt, dan is het zonder om alles warmer te zetten, alleen voor die ene badkamer. Dan is 2x/dag electrisch verwarmen nog niet zo erg. Wij doen dit ook, badkamer van 9m2, maar slechts 2m2 electrische vvw en electrische radiator. Er komen wat opties om met een kleine lokale WP het cv-water op te krikken naar 55oC voor een effciente handdoekradiator, maar voor één radiator twee uur per dag nu nog een te dure oplossing.Zinloos1 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:50:
Wij overwegen dit jaar een all electric warmtepomp te gaan plaatsen in ons huis uit 1973. We hebben de spouwmuur laten isoleren, overal HR++ glas in laten zetten en ik heb 15cm glaswol onder het dak zitten (rd 4.5) sinds kort. Idee is nog om de vloerisolatie te verbeteren met 10cm PIR platen (zit nu iets van 5cm glaswol).
Hoeveel buitenmuren heeft deze badkamer?Zinloos1 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:50:
Dat maakt veel uit.
Optie 1: vloerverwarming + handdoekradiator
Optie 2: vloerverwarming plus één wand met muurverwarming, dan kan je het echt extra comfortabel maken in je badkamer.
Ik zou altijd vvw via CV kiezen, niet elektrisch COP 1. Zo hoog zijn de extra kosten ook weer niet, als je toch gaat verbouwen.
Als ik nog een keer verhuis dan kies ik sowieso optie 2.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
@Zinloos1Zinloos1 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 18:21:
[...]
Ja, de vraag is of mijn huis echt op 28 graden gestookt kan worden. Ik verwacht dat mijn warmtepomp iets harder zal moeten werken en hoger gestookt moet worden.
Nu was het idee om de vloerverwarming te schakelen met de handdoekradiator, maar als die elektrisch wordt zal je dan voor je vloerverwarming weer een verdeler of een RTL ventiel nodig hebben?
Maar heel wat mensen hebben denk ik de combinatie warmtepomp met een handdoekradiator op cv? Ik kan me voorstellen dat elektrisch nog wel handig is om echt de handdoeken te drogen, alhoewel die in een badkamer van 20 graden misschien sowieso wel drogen (nu hebben we de verwarming helemaal niet aan).
Ik stook ons huis uit 1992, met matige isolatie (met jouw ingrepen is jouw huis m.i. beter geïsoleerd) en alleen maar radiatoren met een WP op aanvoer temperaturen van 30-31 graden bij Tb van 10 graden en hoger en 36 graden bij Tb van 2 graden. Het hoogste dat ik gebruik is 38 graden, bij -8 graden een goede week geleden.
Onze badkamer (iets groter vloeroppervlak, maar schuin dak) heeft een radiator en die houdt de ruimte netjes op 21 graden.
Elke ochtend schakelt een ADAX , 2 kW paneel radiator bij, gedurende 30 minuten en brengt de badkamer op 23 graden, met hoge WAF factor
Ik hoop dat dit als referentie helpt.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
m.i. gaat dat nooit werken, een vloer, wat voor 1 dan ook, is veel te traag. Elektrische vloerverwarming is dus @Zinloos1Technician- schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:58:
[...]
[ Voor 30% gewijzigd door blb4 op 01-03-2025 19:56 ]
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Zelfde opstelling hier. Gaat prima en droge handdoek hier met cv water.Zinloos1 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:50:
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Er is één buitenmuur (die van 2.1m breed). Ik heb inderdaad gevraagd bij de eerste badkamerinstallateur over de mogelijkheid van muurverwarming, maar dat had hij nog nooit gedaan, alleen in de vloer. Ik weet niet of ik daar dan een speciale partij voor in moet schakelen. Lijkt me ook niet dat je die dan in de buitenmuur doet? Die naar de buren kan ook niet echt, dan blijft er eigenlijk maar één muur over. Ik zal nog eens bij de tweede partij navragen die we in de arm hebben genomen voor de renovatie.SebastiaanPs schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 18:54:
[...]
Hoeveel buitenmuren heeft deze badkamer?
Dat maakt veel uit.
Optie 1: vloerverwarming + handdoekradiator
Optie 2: vloerverwarming plus één wand met muurverwarming, dan kan je het echt extra comfortabel maken in je badkamer.
Ik zou altijd vvw via CV kiezen, niet elektrisch COP 1. Zo hoog zijn de extra kosten ook weer niet, als je toch gaat verbouwen.
Als ik nog een keer verhuis dan kies ik sowieso optie 2.
Die laatste wand dan inderdaad, dat is een optie. Het ziet er niet zo ingewikkeld uit op de plaatjes die ik vond, ik zou zeggen een aap kan het nog, maar er zijn hier ervaringsdeskundigen die dat beter kunnen vertellen.Zinloos1 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 20:54:
Bedankt allen, klinkt alsof het wel los gaat lopen dan!
[...]
Er is één buitenmuur (die van 2.1m breed). Ik heb inderdaad gevraagd bij de eerste badkamerinstallateur over de mogelijkheid van muurverwarming, maar dat had hij nog nooit gedaan, alleen in de vloer. Ik weet niet of ik daar dan een speciale partij voor in moet schakelen. Lijkt me ook niet dat je die dan in de buitenmuur doet? Die naar de buren kan ook niet echt, dan blijft er eigenlijk maar één muur over. Ik zal nog eens bij de tweede partij navragen die we in de arm hebben genomen voor de renovatie.
Zoek ook even op "muurverwarming" en "wandverwarming", het ging er al eerder over in dit topic.
Plaatjes: klik voor groter.
![]() | ![]() |
(we drijven een beetje off-topic maar toch wel relevant voor warmtepompen)
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD
Tja, hier heb je zelf al een mening gevormd maar veel informatie hou je nog onder de pet. Wij zijn hier techneuten en willen dat je melding maakt van het merk/type van je WP, je stooklijn, je verbruik, of je nachtverlaging toepast, de diameter van je leidingen van de WP naar de verdeler, wat je gasverbruik was etc.Martijnbb schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 10:21:
Ik zit hier met een iets te grootte warmtepomp aangelegd door mega prutsers 12kw voor 200m2. Het is een vrijstaande woning uit 2003 met zeer veel glas. Beneden zijn vijf groepen vloerverwarming en twee radiatoren die voornamelijk dienen als vloerverwarmingslussen . Boven heb ik 5 radiatoren en twee handoek radiatoren .
De boel is aangesloten middels een paralel buffer en de warmtepomp pompt daar 27l/m . Het afgifte systeem wordt gevoed door een wilo pico van 20w die niet verder 1,2m3 per uur. De flow door de vloerverwarmingslussen komt niet verder dan 2lm wat wat te laag is kijkend naar delta t. Zou de circulatiepomp te klein kunnen zijn?
Wat mij meteen wel opvalt dat je erg weinig groepen vloerverwarming hebt. Voor hoofdverwarming is de vuistregel minimaal 1 groep per 10 m2. Wellicht kun je checken of dit ongeveer klopt.
Veel glas betekent dat je veel warmteverlies hebt, ook triple glas heeft een veel slechtere isolatiewaarde dan dan een spouwmuur uit 2003.
Je hebt het over een pomp. Zit die op de buffer? Zo ja, zit er op de vloerverwarmingsverdeler ook een pomp?
Wat is je probleem? Wat wil je bereiken?
Wellicht is een eigen topic beginnen voor iedereen overzichtelijker
Dat werkt niet, heb je warme vloer en alles om je heen is ijskoud waardoor de ruimte alsnog 16c aanvoelt.BarryH schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 18:10:
[...]
Maar dus dan max 1 uur per dag aan.
Vloerverwarming wat van systeem dan ook heeft meer tijd nodig.
Hier hangen radiatoren en geven geen koude vloer omdat het 3 tot 4u meedraait.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Vorige huis hadden we elektrische vloerverwarming in de badkamer, maar die was net zo traag als normale hydraulische vloerverwarming. Icm de lage COP zou ik die in basis altijd afraden. Wel zorgen dat vloerverwarming ook in de badkamer op 10cm h.o.h. gelegd wordt, want daar hebben de meeste badkamer installateurs nog maar weinig kijk op. Tevens vloerverwarming zo hoog mogelijk in de dekvloer, dan voel je de warmte sneller als het kouder wordt in bv de avond/nacht.
Ik heb hier gewoon vloerverwarmingsslamg op de muur gebeugeld. En daar dan 3cm stuc op. Dat moet de partij die de renovatie doet samen met een stucadoor toch voor elkaar kunnen krijgen?Zinloos1 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 20:54:
[...]
Er is één buitenmuur (die van 2.1m breed). Ik heb inderdaad gevraagd bij de eerste badkamerinstallateur over de mogelijkheid van muurverwarming, maar dat had hij nog nooit gedaan, alleen in de vloer. Ik weet niet of ik daar dan een speciale partij voor in moet schakelen. Lijkt me ook niet dat je die dan in de buitenmuur doet? Die naar de buren kan ook niet echt, dan blijft er eigenlijk maar één muur over. Ik zal nog eens bij de tweede partij navragen die we in de arm hebben genomen voor de renovatie.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
't beste is een warmteverlies berekening te maken voor je badkamer, dat kan op een bierviltje. Er is vast goed te vinden wat 't vermogen is per m2 voor vvw in een badkamer en dan weet je of de vloer alleen voldoende is of niet. Mocht je de wand toch nodig hebben dan zou ik 't logisch vinden juist de buitenmuur te gebruiken, dan ben je direct de kou van die wand kwijt. Maar mogelijk zijn er andere redenen om dat juist niet te doen.Zinloos1 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 20:54:
[...]
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Met verwarmen krijg je helemaal niets droog. Als de lucht warm wordt dan kan deze meer vocht opnemen. Koelt de lucht af dan valt het vocht letterlijk weer uit de lucht.Zinloos1 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 18:21:
[...]
Ja, de vraag is of mijn huis echt op 28 graden gestookt kan worden. Ik verwacht dat mijn warmtepomp iets harder zal moeten werken en hoger gestookt moet worden.
Je zal toch moeten ventileren.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Ik had 25 jaar lang een badkamer met een soort "zeil" dit lag erin vanaf de nieuwbouw. Wegens een aanpassing in huis konden we niet douchen. Dat kon bij de buren. Op het moment dat ik uit het bad van de buren stapte dacht ik dat ik vast vroor aan de tegel vloer. De buurman had dat originele "zeil" niet meer maar tegels koud op het beton geplakt (20 cm massief beton vast aan een 25cm massieve betonnen scheidings muur ). Mijn vraag aan de buurman waarom de vloerverwarming niet aanstaat? Antwoord: duurt een dag voordat je wat voelt. En de elektriciteits rekening knalt omhoog.Zinloos1 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:50:
Je snapt wel dat ik dus geen keramische tegels heb in mijn nieuwe badkamer. Maar PVC met een nepvoeg. Waarbij ik toch vaak hoor: mooie tegel vloer heb je op je badkamer.
Ik ben overigens wel eerste klas koukleum.
Radiator: Waarom hangen mensen altijd een (edit: veel te kleine) handdoek radiator op in de badkamer? Ja die met die stangetjes waar geen vermogen uitkomt.
Hier hangt: vasco Zaros V100, is een dubbele uitvoering komt nog 1kW uit bij 55/45 /20 kun je gewoon handdoek stangen bij kopen.
Om je handoek aan te hangen. Droogt ook met Ta 35 nog veel beter dan in de zomer als de boel uit staat.Seafarer schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:17:
Radiator: Waarom hangen mensen altijd een handdoek radiator op in de badkamer? Ja die met die stangetjes waar geen vermogen uitkomt.
Voor echte verwarming van de badkamer moet je gewoon iets anders zoeken... al lukt het met mijn volledig inpandige badkamer om met een 170x60 de boel een graad of 3 boven de omringende kamers te houden.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
:strip_exif()/f/image/hKsEqedGwBD70QOMJOj7v8Gt.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/oEJbWqdvXnYHDPTJxMRQeNHU.png?f=user_large)
Verder hebben de vorige bewoners er elektrische vloerverwarming in geplaatst maar deze heb ik volledig buiten gebruik gesteld. Die moest minstens 3 uur van te voren aan om het een beetje te voelen.
Omdat ik op de bovenverdieping Warp vloerverwarming heb geplaatst en het niet heel lang meer kan duren voordat ik de badkamer ga verbouwen, heb ik alvast twee lussen achtergelaten. Ik kan niet wachten tot die in de vloer liggen want op dit moment "steelt" de badkamer natuurlijk ook warmte uit de andere ruimten.
:strip_exif()/f/image/yEy8cHip92T9jHjZvYz3Ajn2.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door Pixal op 02-03-2025 11:02 ]
Ik heb de post iets aangepast. Het ergste zijn de kleine handdoek radiators.Ronald schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:49:
[...]
Om je handoek aan te hangen. Droogt ook met Ta 35 nog veel beter dan in de zomer als de boel uit staat.
Voor echte verwarming van de badkamer moet je gewoon iets anders zoeken... al lukt het met mijn volledig inpandige badkamer om met een 170x60 de boel een graad of 3 boven de omringende kamers te houden.
Pixal in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11" dit zie ik in Duitsland ook gewoon bij volledige inpandige badkamers.
En dat bedoelde ik ook, je moet oppervlakte hebben dan lukt het wel met lage temperatuur.
Dat is niet jouw Amber 🙃Whiskey48 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 19:42:
[Afbeelding]
Om de zoveel tijd plots een flinke stoomwolk.
Snelle effectieve defrost!
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Haha nee idd. Ik was benieuwd waarom deze hierboven zo stoomt, bij mij is dat veel minder.
Misschien dat hier met sanitair water een defrost wordt gedaan en bij mij het CV water?
(Beide vloerverwarming met jagas of heatboosters die de ventilatoren tijdelijk stoppen tijdens een defrost).
Meestal heb je niet zoveel mist (is geen stoom), behalve als het mistig is.
Verder moet er idd nog wat (warm) water op de lamellen staan.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Met die wolk waterdamp zie je alleen het allerlaatste stukje defrost: als de fan weer start dan zie je opeens die wolk waterdamp. De defrost was daarvoor al minutenlang aan de gang en er was al een hoop ijs gesmolten en als smeltwater weggezakt.Whiskey48 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 20:05:
[...]
Haha nee idd. Ik was benieuwd waarom deze hierboven zo stoomt, bij mij is dat veel minder.
Misschien dat hier met sanitair water een defrost wordt gedaan en bij mij het CV water?
(Beide vloerverwarming met jagas of heatboosters die de ventilatoren tijdelijk stoppen tijdens een defrost).
Zie mijn beschrijving van de Mitsubishi Electric defrost hier.
Daarbij twee opmerkingen:
- Stap 1 (het passief laten opwarmen van de verdamper) wordt bij Mitsu soms ook overgeslagen. Ik denk dat ie deze stap overslaat als het onder de 0 gr is? Zou logisch zijn.
- Stap 2 (koel modus) is de kern en duurt het langst, je ziet dan de verdamper ontdooien en een hoop smeltwater wegstromen.
- Bij stap 3 (koelen is gestopt, alleen fan gaat draaien) krijg je opeens die wolk waterdamp.
Volgens mij is een grote wolk waterdamp gewoon een teken dat er veel ijs op de verdamper zat.
Dit heb ik ook zo gedaan. We hebben eerst wandverwarming in de slaapkamers aangelegd en toen we later pas de badkamer gingen verbouwen konden we de extra lus mooi aansluiten. Als je in de buurt van de badkamer een (kleine) vloerverwarmingsverdeler hebt dan kan je ook overwegen om op 1 van de extra lussen een wand mee te nemen, of een radiator. Wandverwarming is idd mega simpel zoals hierboven genoemd. Wel zou ik er een wapeningsnet in leggen om scheurvorming te voorkomen. Het netjes plaatsen van de slangen kan je zelf als je handig bent. En iedere stukadoor kan het vervolgens inclusief wapeningsnet afsmeren. O ja, het makkelijkste is om zones vrij te houden van slangen als je iets wilt ophangen aan je muur. Maar je kan met een warmtebeelcamera ook heel makkelijk zien waar de slangen zitten zodat je ook later nog dingen kan bevestigen.Pixal schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:01:
Omdat ik op de bovenverdieping Warp vloerverwarming heb geplaatst en het niet heel lang meer kan duren voordat ik de badkamer ga verbouwen, heb ik alvast twee lussen achtergelaten. Ik kan niet wachten tot die in de vloer liggen want op dit moment "steelt" de badkamer natuurlijk ook warmte uit de andere ruimten.
[Afbeelding]
Bij ons is de wandverwarming in de slaapkamers overigens afgesmeerd met leem. In de badkamer zou ik dat niet gebruiken omdat de leem door water wegspoelt.
Vanmorgen hier:Whiskey48 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 19:42:
[Afbeelding]
Om de zoveel tijd plots een flinke stoomwolk.
Snelle effectieve defrost!
/f/image/jx7g4J1o6KyJdyxPzw5Gf9JF.png?f=fotoalbum_large)
Ah merci, die van mij doet dit niet zo intensief, ik heb maar een klein beetje verdamping. Jouw watertemperatuur is ook 30 graden (vloerverwarming)?
Het lijkt erop dat deze vraag een beetje is ondergesneeuwd..... (Met al die prachtige damp en rijp fotos). Via deze zelf quote wilde ik het nog eens proberen...tcw82 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 16:53:
Ik hoop dat ik goed zit met mijn vraag.
het volgende, ik heb wat alternatieve slangen (als test) toegepast in een LTV systeem.
Dit zijn gewapende silicone slangen voor automobielen. Als test om iets uit te sluiten (geluidsdoorgifte via de leidignen).
Echter dat triggerede een discussie over zuurstof (diffusie). De siliconen slangen zijn (waarschijnlijk) niet zuurstofdiffuus dicht. Daar zijn ze ook niet op gekocht.
Echter, mijn vraag is nu, zuurstof diffusie door slangen is onwenselijk, want het O2 gehalte zo laag mogelijk houden is aan te raden, helemaal helder. Echter, er zitten ook (zeker) 2, (mogelijk 3) automatische ontluchters in het systeem. Van die metalen potjes met een vlottertje.
Hoe zuurstof dicht zijn die units?
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 12:27
:strip_icc():strip_exif()/u/430617/crop601acfe4153b3_cropped.jpeg?f=community)
De ontluchter zelf is behoorlijk zuurstofdicht, want de vlotter zit standaard dicht. Bovendien is het oppervlak van een ontluchter een heel stuk kleiner dan van een paar meter 32mm(?) slangen.
Bij LTV 'kookt' de zuurstof er ook niet uit, maar als alles messing/koper/rvs/pex is dan is ellende met zuurstof op zich te overzien.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Deel 1 van je antwoord is helder. De discussie ging om een (effectief) 4 cm lang stuk siliconen slang waar zuurstof doorheen kan diffunderen. Dat bracht mij op het idee om eens door het hele systeem te lopen en mogelijk inlek locaties te identificeren. Daarmee kwam ik op de (in mijn geval 3 geloof ik) automatische “vlotter” ontluchters.Proton_ schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:23:
@tcw82 het gaat vooral om opgelost zuurstof, dat zijn geen belletjes. Net zoals in een fles spa rood in ruste geen CO2 belletjes te zien zijn. Een ontluchter helpt dus niet tegen zuurstof in je water.
De ontluchter zelf is behoorlijk zuurstofdicht, want de vlotter zit standaard dicht. Bovendien is het oppervlak van een ontluchter een heel stuk kleiner dan van een paar meter 32mm(?) slangen.
Bij LTV 'kookt' de zuurstof er ook niet uit, maar als alles messing/koper/rvs/pex is dan is ellende met zuurstof op zich te overzien.
De zuurstofdichtheid van een ontluchter, op basis van diffusie, daar twijfel ik enigszins aan, als ik probeer het onder woorden te brengen kom ik hierop:
Als zuurstof al in staat is om door siliconen slangen heen trekken, dan is de rand waar de rubberen ring van de vlotter tegenaan ligt werkelijk “gigantisch”. Op de moleculaire schaal gezien dan. Diffusie werkt (o.a.) op basis van concentratie verschil. De buitenlucht rond de ontluchter zal 21% O2 zijn, het water zal (door reageren van het O2 met Fe en Cu uiteindelijk 0% zijn, de O2tjes in de buitenlucht zullen dan maar wat graag dat water willen voorzien van wat O2 (die dan weer vlot verbindt met de Fe (en secundair Cu) en zo gaat de cyclus verder en blijft het water de binnenkant van … radiatoren, ketels, etc. aantasten.
Misschien zoek ik wel spijkers op laag water, die dan ook weer gaan roesten…
😊
Voor de Defrost startte was Ta 31 graden en Tr 27 graden. De Internal Heater deed even mee:Whiskey48 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:07:
[...]
Ah merci, die van mij doet dit niet zo intensief, ik heb maar een klein beetje verdamping. Jouw watertemperatuur is ook 30 graden (vloerverwarming)?
/f/image/v6mkFZBAJKBQYOUYgeySdUMl.png?f=fotoalbum_large)
Zeker een interessante maand. Veel kouder dan afgelopen jaren. Cop bij mij vergelijkbaar met januari dit jaar.
En diegene (die dit jaar dus 5.17 scoorde) haalde vorig jaar februari nog 6.53Tomexergie schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:55:
Monitoring Februari 2025 een interessante maand. Nog maar 1 WP met COP>5. Dus weg al die mooie cijfers.
De lage score komt overigens niet alleen door het weer (wat hier in het oosten inderdaad veel koud en grijs was). Ik had voor de afgelopen winter ook het een en ander veranderd, maar dat ga ik allemaal rap terugdraaien. Dit bevalt me niet.
[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 03-03-2025 20:18 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Nu zijn we natuurlijk allemaal wel benieuwd wat deze verandering dan was en waarom je het terug hebt veranderd…Andrehj schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:13:
De lage score komt overigens niet alleen door het weer (wat hier in het oosten inderdaad veel koud en grijs was). Ik had voor de afgelopen winter ook het een en ander veranderd, maar dat ga ik allemaal rap terugdraaien. Dit bevalt me niet.
Ik had door een heleboel groepen te knijpen meer water naar bijkeuken (ligt grotendeels buiten de woning) en garage (nagenoeg vrijstaand) gestuurd. Daardoor moet de WP iets harder pompen en wat meer vermogen leveren.SebastiaanPs schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:41:
Nu zijn we natuurlijk allemaal wel benieuwd wat deze verandering dan was en waarom je het terug hebt veranderd…
Bovendien wilde ik wat minder 's nachts verwarmen en overdag wat meer, dus ook de 75% begrenzing verwijderd en de waterpomp op max (stand 5) gezet.
Dat alles zorgde ervoor dat de WP de afgelopen 4 stookmaanden gemiddeld op een hoger vermogen draaide dan de jaren daarvoor, terwijl mijn WP onder de 5 kW het zuinigst is.
Die wijzigingen ga ik dus terugdraaien. Dan maar een paar graden koeler in de garage (want het scheelt echt maar een graad of 2).
Het stookseizoen is nu wel zo'n beetje voorbij, maar volgend stookseizoen hoop ik weer wat beter te scoren.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Weet je zeker dat het aan die verandering ligt? Ik haal nu 4 ipv 4,9 vorig jaar. Februari is enorm koud geweest tov vorig jaar: 4,4 graden gemiddeld in 2025 tov 8,8 graden in 2024 bij mij. Verbruik nagenoeg verdubbeld.Andrehj schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:13:
[...]
En diegene (die dit jaar dus 5.17 scoorde) haalde vorig jaar februari nog 6.53en in feb 2023 nog 6.16.
Zoals ik al schreef, het komt ook door het weer. Maar ik scoorde de hele winter al slechter dan ik gewend was, dus die aanpassingen spelen zeker mee.Zwartoog schreef op maandag 3 maart 2025 @ 22:15:
Weet je zeker dat het aan die verandering ligt? Ik haal nu 4 ipv 4,9 vorig jaar. Februari is enorm koud geweest tov vorig jaar: 4,4 graden gemiddeld in 2025 tov 8,8 graden in 2024 bij mij. Verbruik nagenoeg verdubbeld.
Overigens is ook hier februari gemiddeld veel kouder geweest dan ik gewend was, zelfs nog kouder dan in 2021:
:strip_exif()/f/image/aIeM86YXzZ2xjvMisEr1eM2z.png?f=user_large)
Januari was trouwens (gemiddeld) ook recordkoud:
:strip_exif()/f/image/ILly3iXqM4rXpCXnMOH5h3lH.png?f=user_large)
[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 04-03-2025 09:10 ]
Gelukkig dat de weercomponent de hoofdschuldige lijkt te zijn. Defrosts waren er bij mij ook erg veel. Ik heb ze zelfs proberen te tellen. Zal daar tzt een overzichtje van posten. En vooral leuk als ik dat tellen een paar jaar vol houAndrehj schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:03:
[...]
Zoals ik al schreef, het komt ook door het weer. Maar ik scoorde de hele winter al slechter dan ik gewend was, dus die aanpassingen spelen zeker mee.
Overigens is ook hier februari gemiddeld veel kouder geweest dan ik gewend was, zelfs nog kouder dan in 2021:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Hier ook bijna 2x zoveel starts als de afgelopen jaren. Dit jaar in twee maanden ca 400. Als ik daar 60 normale starts voor verwarming en 30 voor SWW vanaf haal, komt ik op rond de 300 defrosts in twee maanden. Was ook een record.bensss schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:21:
Gelukkig dat de weercomponent de hoofdschuldige lijkt te zijn. Defrosts waren er bij mij ook erg veel. Ik heb ze zelfs proberen te tellen. Zal daar tzt een overzichtje van posten. En vooral leuk als ik dat tellen een paar jaar vol hou
Sorry, doneTomexergie schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:55:
Monitoring Februari 2025 een interessante maand. Nog maar 1 WP met COP>5. Dus weg al die mooie cijfers.
Er ontbreken nog:
@_RRM_ @assje @Baapje327 @Blihi @boaty @Cranberry @doek55 @Foxy101 @Franciesco @JBtL @Jojan265 @koevlaas2 @mgroen81 @rykers @Toby-Wan
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Februari 2024 had een gemiddelde buitentemperatuur van 7.9 graden volgens de WP, In februari 2025 was dat 4.0. Logisch dus dat de MCOP uitkwam op 4.5, tegenover 5.4 vorig jaar.Andrehj schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:13:
[...]
En diegene (die dit jaar dus 5.17 scoorde) haalde vorig jaar februari nog 6.53en in feb 2023 nog 6.16.
Voor SWW wel een MCOP van 3.1 gehaald. Daar ben ik tevreden over.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Ik zal straks direct doorgeven, 50% kans op cop=5 bij mij.Tomexergie schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:55:
Er ontbreken nog:
@_RRM_ @assje @Baapje327 @Blihi @boaty @Cranberry @doek55 @Foxy101 @Franciesco @JBtL @Jojan265 @koevlaas2 @mgroen81 @rykers @Toby-Wan
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Bij mij zit die ook ergens tussen de 0 en de 10koevlaas2 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:45:
[...]
Ik zal straks direct doorgeven, 50% kans op cop=5 bij mij.
Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP
In de krant las ik dat het een extreem zachte winter was, ook niet mijn ervaring, zeker qua zonuren en vochtigheid.Andrehj schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:03:
[...]
Zoals ik al schreef, het komt ook door het weer. Maar ik scoorde de hele winter al slechter dan ik gewend was, dus die aanpassingen spelen zeker mee.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://www.knmi.nl/over-.../zachte-en-sombere-winter
[ Voor 3% gewijzigd door Technician- op 04-03-2025 14:00 ]
Het vreemde was dat echte kou ontbrak. Steeds om het nulpunt en daarbij mist. Het was vooral een onvriendelijk warmtepomp-jaar.Technician- schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:58:
[...]
In de krant las ik dat het een extreem zachte winter was, ook niet mijn ervaring, zeker qua zonuren en vochtigheid.
Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP
Ja ook mijn ervaring, maar vond temperatuur ook wel lager dan afgelopen 2 jaar toen we vrijwel geen nachtvorst hebben gehad, deze winter weer wel en ook nog eens extreem mistig in Januari.Technician- schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:58:
[...]
In de krant las ik dat het een extreem zachte winter was, ook niet mijn ervaring, zeker qua zonuren en vochtigheid.
[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 04-03-2025 14:52 ]
Volgens de cijfers van het KNMI was nov-feb de afgelopen winter kouder dan de 2 jaar ervoor (1451 graaddagen in Twente, vs 1342 en 1363 in afgelopen jaren)., maar op wat langere tijdschalen was het wel zacht.Technician- schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:58:
[...]
En in tegenstelling tot laatste jaren niet op een meertje kunnen schaatsen deze winter: dus weinig "echt koud" en veel "best koud", blijkbaar.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Hier, Twente, was januari ongeveer gelijk aan het gemiddelde van de jaren 1991-2020 (bron KNMI), februari 0,2 C lager. Januari was een halve graad kouder dan januari 2023, februari was veel kouder met een verschil van 4,5 C.Andrehj schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:25:
[...]
Hier ook bijna 2x zoveel starts als de afgelopen jaren. Dit jaar in twee maanden ca 400. Als ik daar 60 normale starts voor verwarming en 30 voor SWW vanaf haal, komt ik op rond de 300 defrosts in twee maanden. Was ook een record.
Na aftrek van SWW on/off had ik in die twee maanden 720 defrost start stops. Kan het nog niet vergelijken met eerdere jaren
Vooral de perioden met -2 tot +3 C en mist/100% RH hakten erin.
De overall verhouding draaiuren/compressor start stops zit op 2.0, (juni 2024 tot en met eind februari 2025). Ik dacht min of meer een gemiddelde voor een goed draaiend systeem? Klopt dat?
Voor februari was de COP gelijk aan januari met 3,7 (all radiators en Ta 32-38 C).
Met de betere omstandigheden van nu weer nachtverlaging ingesteld. Ik zal zien hoe goed dit gaat (afgelopen twee nachten nog -6 C lokaal hier).
[ Voor 8% gewijzigd door EVfan op 04-03-2025 18:45 ]
4,38verkeerslicht schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:51:
[...]
Bij mij zit die ook ergens tussen de 0 en de 10

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Dit jaar: 37+42+178+78 +1 = 336,natuurlijk valt nog af te wachten hoeveel er deze en volgende maand nog komen. De defrosts tellen niet mee in het aantal starts. Daar had ik er beide jaren ruim 400 van.
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
@LangeFriesLangeFries schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:42:
Het aantal defrosts had ik voor de aardigheid vorig jaar al bijgehouden: 25+61+182 = 268 (nov t/m jan).
Dit jaar: 37+42+178+78 +1 = 336,natuurlijk valt nog af te wachten hoeveel er deze en volgende maand nog komen. De defrosts tellen niet mee in het aantal starts. Daar had ik er beide jaren ruim 400 van.
Voor een Ecodan systeem wordt door Melcloud een defrost wel meegenomen in de rapportage van het aantal start stops. Dus mijn aantal van gerapporteerde 720 defrosts (geteld dmv de metingen in de HW kWh meter) moet nog een 50 tal “normale” starts stops worden toegevoegd. Melcloud rapporteert dus voor januari en februari (inclusief SWW) zo’n 800 start stops.
[ Voor 95% gewijzigd door SBL op 05-03-2025 15:57 ]
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Gemiddelde zonnekracht was hoger dan de afgelopen 4 jaar, maar het was vooral koud.Technician- schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:58:
[...]
De door Ai gedreven Quatts doen het niet zo goed, of juist wel als ze hoge temperaturen staan te maken.Tomexergie schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 23:48:
Monitoring Februari 2025
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De hybride warmtepompen zijn denk ik in het tussenseizoen in het voordeel qua COP (laag minimumvermogen dus lage Ta), maar op de koude dagen in het nadeel (vaak max vermogen dus lagere COP + meer defrosts, ook door de vaak kleinere verdamper).koevlaas2 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 19:58:
[...]
De door Ai gedreven Quatts doen het niet zo goed, of juist wel als ze hoge temperaturen staan te maken.
Die Elga Ace 6 kW hybride van mijn ouders stond ook de halve winter te pingelen (defrosts), veel meer dan die van mij.
Ik snap wat dat betreft wel dat hybride warmtepompen in onderzoeken meer geluidsoverlast geven dan full electric warmtepompen.
De Ta wordt bij een goed geinstalleerde warmtepomp bepaald door het afgifte systeem en de warmtevraag van de woning en niet door de WP. Hybride WP's hebben i.h.a. lager vermogen en draaien vaker vollast. Dus meer geluid. Bij een rijtjes woning zal het moeilijk zijn om aan de geluidseisen te voldoen.SebastiaanPs schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 20:44:
[...]
De hybride warmtepompen zijn denk ik in het tussenseizoen in het voordeel qua COP (laag minimumvermogen dus lage Ta), maar op de koude dagen in het nadeel (vaak max vermogen dus lagere COP + meer defrosts, ook door de vaak kleinere verdamper).
Die Elga Ace 6 kW hybride van mijn ouders stond ook de halve winter te pingelen (defrosts), veel meer dan die van mij.
Ik snap wat dat betreft wel dat hybride warmtepompen in onderzoeken meer geluidsoverlast geven dan full electric warmtepompen.
De meeste hybride zijn verouderde ontwerpen en voldoen niet meer aan de geluidseisen. Ful-E zijn met R290 een nieuwe generatie met veel minder geluidsoverlast. En inderdaad draaien ze vaker op deellast behalve onder 0C , maar dan valt het ook mee. De 3 Ambers van mijn buren geven geen klachten onder 0C.
Daar tegen over de Elga Ace van mijn zwager een echte herrieschopper net als mijn Elga-Toshiba.
AI? Welke AI? Heb m hier nog niet gevondenkoevlaas2 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 19:58:
[...]
De door Ai gedreven Quatts doen het niet zo goed, of juist wel als ze hoge temperaturen staan te maken.

Bij Quatt wordt er onder de 4 graden een 150W verwarmingslint op de bodemplaat ingeschakeld, waardoor COP flink inkakt.
Daarnaast zit ik aan wat hogere kant van Ta, want alleen radiatoren
[ Voor 25% gewijzigd door Toby-Wan op 06-03-2025 07:12 ]
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Mja nu vergelijk je nieuwe warmtepompen zoals de Ambers met een stokoud model.Tomexergie schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 23:40:
[...]
De Ta wordt bij een goed geinstalleerde warmtepomp bepaald door het afgifte systeem en de warmtevraag van de woning en niet door de WP. Hybride WP's hebben i.h.a. lager vermogen en draaien vaker vollast. Dus meer geluid. Bij een rijtjes woning zal het moeilijk zijn om aan de geluidseisen te voldoen.
De meeste hybride zijn verouderde ontwerpen en voldoen niet meer aan de geluidseisen. Ful-E zijn met R290 een nieuwe generatie met veel minder geluidsoverlast. En inderdaad draaien ze vaker op deellast behalve onder 0C , maar dan valt het ook mee. De 3 Ambers van mijn buren geven geen klachten onder 0C.
Daar tegen over de Elga Ace van mijn zwager een echte herrieschopper net als mijn Elga-Toshiba.
Ace splitje kakt in bij vorst, pak de modernere versie de Ace Monoblock houdt die het ook prima vol ondanks beide op papier 6kw zijn.
[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 06-03-2025 10:08 ]
Daarom had ik eerder ook gewacht met het kopen van een (full-electric) warmtepomp toen de R290 apparaten pas beschikbaar werden. Bij mij hangt deze aan de muur boven de garage naast de garage en huis van de buren. Maar je hoort echt helemaal niks, ook niet onder nul.mr_evil08 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:00:
[...]
Mja nu vergelijk je nieuwe warmtepompen zoals de Ambers met een stokoud model.
Ace splitje kakt in bij vorst, pak de modernere versie de Ace Monoblock houdt die het ook prima vol ondanks beide op papier 6kw zijn.
Ook het Elektrisch Element is nooit nodig, ook niet bij -5 als je 65 graden sanitairwater wilt maken.
Blij dat ik toen had gewacht op een R290, ik heb het idee wat ik lees hier en daar, dat deze echt wel anders werken bij koude tov de oudere modellen.
Bij de Elga Ace heeft dat te maken met de regeling, niet met het koudemiddel (R32).Whiskey48 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:33:
[...]
Daarom had ik eerder ook gewacht met het kopen van een (full-electric) warmtepomp toen de R290 apparaten pas beschikbaar werden. Bij mij hangt deze aan de muur boven de garage naast de garage en huis van de buren. Maar je hoort echt helemaal niks, ook niet onder nul.
Ook het Elektrisch Element is nooit nodig, ook niet bij -5 als je 65 graden sanitairwater wilt maken.
Blij dat ik toen had gewacht op een R290, ik heb het idee wat ik lees hier en daar, dat deze echt wel anders werken bij koude tov de oudere modellen.
Mijn warmtepomp heeft ook R32 en draait prima rondom defrosts.
Wat denk ik het belangrijkst is, is de juiste dimensionering, waarbij je rekening houdt met het benodigde extra vermogen in periodes met veel defrosts.
De standaard R32 units komen niet boven 50/55c terwijl een R290 makkelijk 75c kan maken, of je dat wilt is een 2e.
[ Voor 35% gewijzigd door mr_evil08 op 06-03-2025 12:31 ]
In mijn ogen is het een hardnekkig fabel dat R290 beter zou presteren bij vorst (tov syntetische koudemiddelen), dat hoorde ik laatst ook al een adviseur zeggen tegen een klant. De databoeken van b.v. Mitsubishi Electric zijn er duidelijk in.Whiskey48 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:33:
[...]
Daarom had ik eerder ook gewacht met het kopen van een (full-electric) warmtepomp toen de R290 apparaten pas beschikbaar werden. Bij mij hangt deze aan de muur boven de garage naast de garage en huis van de buren. Maar je hoort echt helemaal niks, ook niet onder nul.
Wel kan je iets hogere temperaturen draaien voor de SWW beurt.
Aan de andere kant heb ik eens een Samsung warmtepomp gezien die maakte 80C water voor een verpleeghuis met R410A
Je hebt gelijk. Volgens mij was het ook niet het koudemiddel maar het formaat van de compressor (of verdamper) die de maximale temperatuur bepaald als ik het goed heb onthouden. Deze was bij R290 meestal groter.Technician- schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:13:
[...]
In mijn ogen is het een hardnekkig fabel dat R290 beter zou presteren bij vorst (tov syntetische koudemiddelen), dat hoorde ik laatst ook al een adviseur zeggen tegen een klant. De databoeken van b.v. Mitsubishi Electric zijn er duidelijk in.
Aan de andere kant heb ik eens een Samsung warmtepomp gezien die maakte 80C water voor een verpleeghuis met R410A
Bij een weeshuis met een zeer grote installatie zou dit dan idd dan geen probleem zijn.
De Quatts zitten rond de stippellijn, dus voor de watertemperatuur 38-39gr bij A2, doen ze het oke.SebastiaanPs schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 20:44:
[...]
De hybride warmtepompen zijn denk ik in het tussenseizoen in het voordeel qua COP (laag minimumvermogen dus lage Ta), maar op de koude dagen in het nadeel (vaak max vermogen dus lagere COP + meer defrosts, ook door de vaak kleinere verdamper).
En die van mij is behoorlijk aan het werk in februari inderdaad, maakte 2650 kWh warmte. Da's relatief veel in dit lijstje met veelal grotere warmtepompen.
Ik ben tevreden. Maar natuurkunde geldt ook voor Quatt, ondanks "AI".
Qua geluid heb ik ook niets te klagen, maar daar hebben we geen vergelijkend lijstje van. Defrost gaat in mijn ogen op een bescheiden manier.
(er zijn wel Quatts met geluidsproblemen bij een bepaald modulatiebereik; ik hoor die van mij alleen als ik er op mijn garage naast ga staan)
Een zwaardere compressor kan dus een hogere temperatuur halen, maar het is niet gegeven dat zo'n compressor bestaat.
Bij R290 kun je met lagere drukken af (maar dat maakt het niet per se efficienter).
Heb je een voorbeeldje?Technician- schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:13:
[...]
In mijn ogen is het een hardnekkig fabel dat R290 beter zou presteren bij vorst (tov syntetische koudemiddelen), dat hoorde ik laatst ook al een adviseur zeggen tegen een klant. De databoeken van b.v. Mitsubishi Electric zijn er duidelijk in.
De WP,s met R410A/R32 en hoge temperatuur lijken altijd 2 warmtepompen in één jasje te zijn.
Deze dingen bijvoorbeeld dat zijn gewoon 2 warmtepompen onder 1 dak...
https://comfortklimaat.nl...y9oMZAiDpW2xoCLgAQAvD_BwE
[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 06-03-2025 15:55 ]
80C maken met R410A kan fysisch helemaal niet. Zit al boven de kritieke temperatuur. Hij kan dan niet meer condenseren en dus geen warmte overdragen in de condensor. Uiteraard wel met een bijstook element.Technician- schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:13:
[...]
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 12:27
:strip_icc():strip_exif()/u/430617/crop601acfe4153b3_cropped.jpeg?f=community)
En bij A0W55 is het persgas van R410a al meer dan 90 graden.
Daar is heel weinig vermogen te halen, klopt, maar als er ook weinig heet water nodig is in verhouding tot het lauwe water, dan is het praktisch gratis.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Zonder condensatie verlaat je het Rankine proces en is er de warmteoverdracht in de gasfase. Met gas is de warmteoverdracht veel slechter dan met condenseren waardoor grotere temperatuur verschillen dus een zeer lage COP. De COP <<2 dus bijna elektrische verwarming via de compressor, dus niet gratis en veel geluid.Proton_ schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:42:
@Tomexergie Bij grotere warmtepompen is een extra wisselaar voor het persgas niet ongebruikelijk.
En bij A0W55 is het persgas van R410a al meer dan 90 graden.
Daar is heel weinig vermogen te halen, klopt, maar als er ook weinig heet water nodig is in verhouding tot het lauwe water, dan is het praktisch gratis.
De op dit forum besproken CO2 warmtepomp werkte ook zonder condensor maar met een CO2 gas/water warmtewisselaar. Door de lage COP geen succes.
Ze werken inderdaad anders bij koude, namelijk slechter. Afgelopen herfst is daarover in het Ecodan topic nog een mooie grafiek gemaakt door @cville: cville in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen". (Ook @Technician- )Whiskey48 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:33:
R290 heeft wat voordelen, namelijk dat een hogere watertemperatuur gemaakt kan worden en je m.b.t. wetgeving over koelmiddelen wat veiliger zit, maar ook grote nadelen, zo is er geen split beschikbaar, waardoor je vast zit aan een monoblock, en is het rendement bij lage temperaturen dus lager.
Qua geluid is er geen verschil met de andere koelmiddelen. Hoeveel geluid een WP maakt ligt aan de opbouw van de buitenunit, de gebruikte geluidsisolatie, de ventilator etc. Maar dus niet aan het koelmiddel.
[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 06-03-2025 19:19 ]
Dat lijkt mij de DVM S Hydro HT, maar dat is valsspelen met een tweede trap.Technician- schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:13:
[...]
[ Voor 25% gewijzigd door Rimco op 06-03-2025 20:05 ]
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Ja zo iets herinner ik me ook. Ook een onderzoek waarbij het rendement bij lage temperaturen hing dacht ik ook af van de lengte of isolatie van het buiten leidingwerk, meer relevant dan bij synthetisch dacht ik. Dit zou een erg grote invloed hebben bij de gemeten installaties.Andrehj schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:17:
[...]
Ze werken inderdaad anders bij koude, namelijk slechter. Afgelopen herfst is daarover in het Ecodan topic nog een mooie grafiek gemaakt door @cville: cville in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen". (Ook @Technician- )
R290 heeft wat voordelen, namelijk dat een hogere watertemperatuur gemaakt kan worden en je m.b.t. wetgeving over koelmiddelen wat veiliger zit, maar ook grote nadelen, zo is er geen split beschikbaar, waardoor je vast zit aan een monoblock, en is het rendement bij lage temperaturen dus lager.
Qua geluid is er geen verschil met de andere koelmiddelen. Hoeveel geluid een WP maakt ligt aan de opbouw van de buitenunit, de gebruikte geluidsisolatie, de ventilator etc. Maar dus niet aan het koelmiddel.
(Geen idee waar dat stond, zit vast in de cookie fuik en krijg veel te veel onderzoeken ed in m'n nieuws feed van google)
Qua geluid hetzelfde, alleen bij een grotere ventilator ect deze met lagere toeren dezelfde lucht verplaatst. Dus buiten watertemperaturen stiller.
Achja, het is allemaal mooi spul, poteto potato zeg maar
[ Voor 6% gewijzigd door Whiskey48 op 06-03-2025 20:06 ]
Dat was hem ja.Rimco schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:03:
[...]
Dat lijkt mij de DVM S Hydro HT, maar dat is valsspelen met een tweede trap.
Maar wel R410A en 80C water
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Veel bijstoken met de plofketel dit jaar helpt het rendement van een hybride ook nietTomexergie schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:55:
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
Een (veel) lagere COP, bij hogere buitenT al defrost cycli en stuk hogere temperaturen van het koudemiddel.Atomius schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 17:53:
Wat zou je eigenlijk verwachten bij een warmtepomp die te weinig koudemiddel heeft? Een hoger verbruik? Lage SCOP? Andere "symptomen"?
Mijn warmtepomp lekte koudemiddel en je zag met name aan deze drie aspecten.
Ik verbruik nu 650m3 gas per jaar. Als ik dat door de Koevlaas formule haal zou dit 3.15 -> 4 kw moeten zijn. Ik krijg een aanbod voor 6. Dat lijkt me te groot toch?
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
In jouw geval zou ik meer kijken naar het minimale vermogen dat de WP levert als hij aan staat. Je hebt veel vaker temperaturen dat de WP op dat minimale vermogen draait en dan nog zelfs gaat pendelen.
Ik zat op ongeveer 1000 m3 en het minimale vermogen van ~650 W dat mijn Panasonic levert verbruikt is met deze temperaturen eigenlijk te veel.
Signatures zijn voor boomers.
Zit je op 650 m3 met alle ruimtes op 21 graden, of op 18 graden?Snowhite0901 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:32:
Ik heb voor de grap meegedaan aan de VEH inkoop warmtepomp. Die komen op zich met een alles acceptabele prijs van 7100 om all electric te gaan met een Daikin installatie.
Ik verbruik nu 650m3 gas per jaar. Als ik dat door de Koevlaas formule haal zou dit 3.15 -> 4 kw moeten zijn. Ik krijg een aanbod voor 6. Dat lijkt me te groot toch?
Ik vind 6 kW niet onredelijk.
~650 W levert? Je bedoeld denk ik opneemt, * COP 4 kom je dan op ~2500 W minimaal leveren.Maasluip schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:01:
Te groot is niet erg (misschien wel als de WP veel duurder is).
In jouw geval zou ik meer kijken naar het minimale vermogen dat de WP levert als hij aan staat. Je hebt veel vaker temperaturen dat de WP op dat minimale vermogen draait en dan nog zelfs gaat pendelen.
Ik zat op ongeveer 1000 m3 en het minimale vermogen van ~650 W dat mijn Panasonic levert is met deze temperaturen eigenlijk te veel.
@Snowhite0901, ik neem aan dat bij dit bedrag de subsidie al verrekend is?
[ Voor 6% gewijzigd door blb4 op 13-03-2025 14:12 ]
En zorgen dat je voldoende afgifte hebt. Ik heb dat eigenlijk niet (alleen nog de standaard radiatoren) en die moet ik allemaal open zetten om de stooklijn te kunnen halen, en eigenlijk mag die nog wel een graadje lager maar dan gaat de WP zeker pendelen.
Als ik de stooklijn hoger zet hoef ik natuurlijk wel minder radiatoren open te hebben, maar dan warmt het huis sneller op en gaat de WP uit omdat het warm genoeg is... en koelt dan weer erg af (hysterese van 1 graad).
[ Voor 86% gewijzigd door Maasluip op 13-03-2025 14:18 ]
Signatures zijn voor boomers.
De Koevlaas formule bepaald immers het benodigde vermogen voor -10 graden buitentemperatuur.
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt