Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
belmonde schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:18:
[...]

zit er een meter tussen die de boel uitschakeld mocht de wp toch de mist in gaan ?
Om hier nog even op terug te komen; een warmtepomp is niet alleen fysiek beperkt in temperatuur (~koudemiddelafhankelijk) maar ook in vermogen (~compressorafhankelijk).

Vorig jaar heb ik een storing in de buitensensor gehad (kabelbreuk, eigen fout) waardoor de warmtepomp een paar uur volgas heeft gedraaid op mijn pomploze vloerverwarming. De stooklijn had rond de 27 graden moeten zitten maar omdat de buitensensor -40°C aangaf was setpoint de maximale 35 graden water.
Zelfs die 35 graden is in die tijd niet aangetikt, terwijl mijn warmtepomp 75 graden zou moeten kunnen maken. Voor die tijd greep de kamerthermostaat al in. Daarna een flinke kamertemperatuur overshoot terwijl de warmtepomp al uit stond...

Met de curves van je radiatoren en vloerverwarming kan je uitrekenen bij welke watertemperatuur het maximaal opwekvermogen van de warmtepomp en afgiftevermogen van je radiatoren in evenwicht is. Het is dan fysiek onmogelijk een hogere temperatuur water te maken (mits de kamerthermostaat werkt of je zelf een raampje open doet).
Als je vloer niet meer dan 40 °C mag hebben en je afgiftevermogen is bij die temperatuur 10 kW, dan ga je met een 6 kW warmtepomp die 40°C dus nooit aantikken. Voor het idee: op 40°C Ta levert vloerverwarming met 10 cm hoh circa 100W/m² (uiteindelijk dan, wanneer de hele plaat beton op temperatuur is).

Maar een losse aanlegthermostaat als maximaalthermostaat kost ook maar een paar tientjes als extra veiligheid. De meeste (alle?) warmtepompen hebben daar een aansluiting voor.

[ Voor 10% gewijzigd door Proton_ op 21-02-2025 17:23 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holliday
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 17-09 20:06

Holliday

Semiprof

Whiskey48 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:56:
  • Elektrisch Element pas inschakelen bij -7 ipv -2
  • Stooklijn iets verlaagd
  • Sanitairwater verlaagd van 58 graden naar 53
  • Een Alpha Innotec heeft geen legionella run klokprogramma, dit is ook niet nodig als je dagelijks water gebruikt (ook bij 53 graden ingesteld). Anders zelf wekelijks met de hand naar 58 graden brengen
*correctie; hij heeft in de instellingen wel een optie voor een wekelijkse legionella run.

Er wordt aangegeven dat met hogere temperaturen (dan 58graden) altijd het Elektrisch Element ingeschakeld zal worden, dit is de grens. Ook bij R290 dus.
Dat vind ik wel bijzonder, ik breng mijn sanitairwater príma naar 65 graden zonder BUH, ook bij -5.
Kijk maar wat mijn compressor nog afgeeft bij 0 graden, dit is zonder BUH. Dit zal bij de Alpha net zo haalbaar moeten zijn lijkt me.

De instelling van nu geeft een Detla T van 2,9 op de aanvoer en retour berekend.
Wat de retour ad 17,8 graden is weet ik niet, wat zou dit zijn?
Beste Wiskey48,

Ik heb geloof ik een groot deel van het verhaal gelezen, al waren er al vele pagina's erna..
Graag wil ik het volgende meegeven.

Ik heb zelf net een Hybrox 8 thuis in gebruik genomen.
Het verwarmingselement, bij mij genoemd ZWE komt in bedrijf (standaard instelling -2°C T buiten en retourttemp -5°C onder retour setpoint.)
Zelf heb ik het setpoint ook aangepast naar -10°C. (Ik vraag vaak tussen 30 - 35 als instelling)
Hierdoor komt hij nu niet meer bij.

Verder zag ik tussen de fotos dat de EVU1 aan is, Ik ben niet geschoold in deze machines maar in de handleiding staat daar iets over smart grid. Wellicht dat die instelling niet klopt.

https://mw.ait-group.net/files/docs/NL/A0340/83055600.pdf (Blad 30)

Gr Freddy

12,52m3 Vlakkeplaat +5°Zuid 35°Dakhoek + 2x300L en 2360WP+3400WP elektrisch en Alpha Innotec Hybrox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:13
Holliday schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 22:37:
[...]

Beste Wiskey48,

Ik heb geloof ik een groot deel van het verhaal gelezen, al waren er al vele pagina's erna..
Graag wil ik het volgende meegeven.

Ik heb zelf net een Hybrox 8 thuis in gebruik genomen.
Het verwarmingselement, bij mij genoemd ZWE komt in bedrijf (standaard instelling -2°C T buiten en retourttemp -5°C onder retour setpoint.)
Zelf heb ik het setpoint ook aangepast naar -10°C. (Ik vraag vaak tussen 30 - 35 als instelling)
Hierdoor komt hij nu niet meer bij.

Verder zag ik tussen de fotos dat de EVU1 aan is, Ik ben niet geschoold in deze machines maar in de handleiding staat daar iets over smart grid. Wellicht dat die instelling niet klopt.

https://mw.ait-group.net/files/docs/NL/A0340/83055600.pdf (Blad 30)

Gr Freddy
Hoi, de problemen zijn opgelost.
  • Het grootste probleem was dat vanaf -2 het elektrisch element non-stop aan staat. Dit zorgde voor een extreem hoog stroomverbruik die week. Dit is aangepast naar -7.
  • De stooklijn was door de installateur vrij hoog ingesteld, deze is naar beneden bijgesteld. Dit halveerde het reguliere stroomverbruik.
  • De legionella run wordt minder vaak gedraaid, nu nog maar 1x per week naar 58 graden (zonder BackUpHeater)
Hiermee daalde het stroomverbruik bijna 70% bij gelijke buitentemperatuur en hetzelfde comfort binnen.
Nog steeds vind ik het heel raar dat zo'n duur R290 apparaat niet zonder Elektrisch Element water kan maken warmer dan 58 graden. En enkel obv buitentemperatuur beslist of het Elektrisch Element aan gaat, ongeacht of dit nodig is of niet.

Het lijkt de keus van de fabrikant om zeer snel gebruik te maken van de BackUpHeater om zo maximaal comfort te bieden, ipv meten vanaf wanneer dit nodig is. (mijn Amber met R290 maakt makkelijk 65 graden water bij -5 zonder BUH, dat zal deze Innotec ook zeker op zijn sloffen kunnen, maar toch wordt gekozen om alitjd het Elektrisch Element bij te laten springen ... dat snap ik niet ipv de extreme hoge stroomkosten, maar zal vast een reden voor zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holliday

Holliday

Semiprof

Whiskey48 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:30:
[...]

Hoi, de problemen zijn opgelost.
  • Het grootste probleem was dat vanaf -2 het elektrisch element non-stop aan staat. Dit zorgde voor een extreem hoog stroomverbruik die week. Dit is aangepast naar -7.
  • De stooklijn was door de installateur vrij hoog ingesteld, deze is naar beneden bijgesteld. Dit halveerde het reguliere stroomverbruik.
  • De legionella run wordt minder vaak gedraaid, nu nog maar 1x per week naar 58 graden (zonder BackUpHeater)
Hiermee daalde het stroomverbruik bijna 70% bij gelijke buitentemperatuur en hetzelfde comfort binnen.
Nog steeds vind ik het heel raar dat zo'n duur R290 apparaat niet zonder Elektrisch Element water kan maken warmer dan 58 graden. En enkel obv buitentemperatuur beslist of het Elektrisch Element aan gaat, ongeacht of dit nodig is of niet.

Het lijkt de keus van de fabrikant om zeer snel gebruik te maken van de BackUpHeater om zo maximaal comfort te bieden, ipv meten vanaf wanneer dit nodig is. (mijn Amber met R290 maakt makkelijk 65 graden water bij -5 zonder BUH, dat zal deze Innotec ook zeker op zijn sloffen kunnen, maar toch wordt gekozen om alitjd het Elektrisch Element bij te laten springen ... dat snap ik niet ipv de extreme hoge stroomkosten, maar zal vast een reden voor zijn.
Ik hebook 65°C in tapwater stand zonder BUH gemaakt, zal een instelling zijn, of de bedrijfsduur.
Ik stuur de machine los aan via loxone en maak geen gebruik van de interne klokken ect.
Op dit moment maak ik alleen geen tapwater omdat mijn ik mijn vat eerst moet na isoleren.

Als ik dit structureel ga doen zal ik mijn ervaring delen indien gewenst.

12,52m3 Vlakkeplaat +5°Zuid 35°Dakhoek + 2x300L en 2360WP+3400WP elektrisch en Alpha Innotec Hybrox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
Holliday schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:39:
[...]

Ik hebook 65°C in tapwater stand zonder BUH gemaakt, zal een instelling zijn, of de bedrijfsduur.
Ik stuur de machine los aan via loxone en maak geen gebruik van de interne klokken ect.
Op dit moment maak ik alleen geen tapwater omdat mijn ik mijn vat eerst moet na isoleren.

Als ik dit structureel ga doen zal ik mijn ervaring delen indien gewenst.
Ja graag! Goed om te weten dat het wel prima zonder BUH kan, ik vond het al zo raar, technisch zou dat nul probleem moeten zijn bij een R290.
Misschien dat hij de installateur kan overtuigen om dit toch aan te passen als dat kan.
Hij is technisch aangelegd, ik zal hem attenderen op loxone dat hij dan zelf meer kan instellen.

Heb je niet het vat van Alpha Innotec zelf? Die met ingebouwd buffervat.

[ Voor 19% gewijzigd door Whiskey48 op 22-02-2025 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:07
Blihi schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:41:
Grappig genoeg geldt dat CV ketels ook allemaal op hetzelfde moment stuk gaan en juist op die momenten is er ook geen monteur te krijgen. En dan zit je ook zonder warm water en zonder backup element.

Als je echt een keer midden in de winter met een storing komt te zitten, dan plug je drie elektrische kacheltjes in en houdt je het huis zo warm. Of je huurt even een petroleum-kachel (of je gebruikt de L/L WP als backup als je die hebt).
Ik snap je, maar bij een cv ketel heb je (bijna wettelijk verplicht) al een onderhoudscontract. En daarmee dus een nummertje die je kan bellen als er iets aan de hand is.

Ja, je kan prima een paar dagen het huis warm houden met elektrische kacheltjes. Maar dan moet je er wel binnen een paar dagen in slagen om een installateur te vinden die jouw WP wil repareren. En mijn voorgevoel zegt dat dat bijzonder lastig gaat zijn bij een DHZ-installatie zonder aantoonbaar onderhoud in een drukke periode. Vooral als 't een lekker wazige storing betreft.

En dan durf ik dit risico nog wel aan voor mezelf, maar ik heb ook een WP bij m'n moeder geïnstalleerd die 200 km verderop woont. Grote kans dat ik het probleem als amateur niet binnen 1 dag gediagnosticeerd krijg, als het wat complexer is.

Uiteindelijk is dit voor mij een reden om haar een onderhoudscontract te adviseren: zodat ze een telefoonnummer heeft om te bellen als er iets mis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:18
Iedereen hierboven die de moeite heeft genomen te reageren op mijn vraag over onderhoud; bedankt.

Enerzijds begrijp ik dat technische mensen zoals jullie aanraden om onderhoud zelf te doen. Te meer de kans op storingen erg klein is. Anderzijds, ik kan een computer in elkaar zetten maar een dure warmtepompinstallatie openschroeven en filters vervangen en tegen de lamellen sproeien voel ik me toch minder comfortabel bij. Als iemand me dit kon leren was het misschien nog een optie geweest, maar ik vrees dat deze vlieger niet opgaat.

Verder wat rondgebeld met:

1) De oorspronkelijke installateur die te ver weg zit voor onderhoud. De baliedame verwees naar de richtlijn van de fabrikant en dat zij "dan dus ook aanraden om 2-jaarlijks onderhoud te plegen". En onderhoudscontracten? "Daar werken wij ook altijd mee."

2) Een random warmtepompinstallatie- en onderhoudsbedrijf in de buurt. Weinig maar wel positieve reviews, wel vriendelijk aan de telefoon. "Wij doen geen storingsabonnement maar dat raden we je wel aan, jaarlijks onderhoud zou wel kunnen voor 90 euro het ene jaar en 150 euro het andere jaar." 240 euro per 2 jaar dus maar zelfs nog zonder storingsdienst.

3) Een lokale aircoboer (iemand hierboven gaf dat als optie). Die durfde zijn handen er niet echt aan te branden tenzij er een acute storing was. Maar echt periodiek onderhoud deed hij niet echt bij L/W. Wekte allemaal weinig vertrouwen.

Maar ja, er moeten volgens mij wel jaarlijks of 2-jaarlijks filters en lamellen worden schoongemaakt en lekkage en drukken worden gecontroleerd. Zelf dingen doen wordt hem niet en voor alleen losse onderhoudsbeurten kan ik geen goede partij vinden. Dus blijft toch alleen over die ene gerenomeerde partij die onderhoudsbeurten en 24/7 storingsdienst in één aanbiedt waar ik in mijn "startpost" over sprak..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:24
marcop23 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:14:
[...]

Ik snap je, maar bij een cv ketel heb je (bijna wettelijk verplicht) al een onderhoudscontract. En daarmee dus een nummertje die je kan bellen als er iets aan de hand is.

Ja, je kan prima een paar dagen het huis warm houden met elektrische kacheltjes. Maar dan moet je er wel binnen een paar dagen in slagen om een installateur te vinden die jouw WP wil repareren. En mijn voorgevoel zegt dat dat bijzonder lastig gaat zijn bij een DHZ-installatie zonder aantoonbaar onderhoud in een drukke periode. Vooral als 't een lekker wazige storing betreft.

En dan durf ik dit risico nog wel aan voor mezelf, maar ik heb ook een WP bij m'n moeder geïnstalleerd die 200 km verderop woont. Grote kans dat ik het probleem als amateur niet binnen 1 dag gediagnosticeerd krijg, als het wat complexer is.

Uiteindelijk is dit voor mij een reden om haar een onderhoudscontract te adviseren: zodat ze een telefoonnummer heeft om te bellen als er iets mis is.
Ik denk dat je hier precies beschrijft wat de (persoonlijke) afwegingen zijn voor wel of geen onderhoudscontract. Als je niet bang bent - mocht er dan toch een keertje wat defect gaan - om zelf (mede) te diagnostiseren en een paar dagen de hut op een alternatieve manier nog een beetje op temperatuur te houden dan kan je prima zonder.

O ja, je moet natuurlijke je ook zorgen dat ‘t voorgeschreven onderhoud gebeurt.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
@Atomius Ik snap je verhaal wel, maar heb je ook een onderhoudscontract voor je koelkast? En voor je inductiekookplaat? Of misschien voor je WTW-ventilatiesysteem* ? Of bel je daarvoor gewoon iemand als er zich een probleem voordoet? Want dat is voor een warmtepomp ook de meest logische keus.

* het periodiek laten reinigen van de ventilatiekanalen is op zich geen slecht idee!

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:48
RichieB schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:25:
@Atomius Ik snap je verhaal wel, maar heb je ook een onderhoudscontract voor je koelkast? En voor je inductiekookplaat? Of misschien voor je WTW-ventilatiesysteem* ? Of bel je daarvoor gewoon iemand als er zich een probleem voordoet? Want dat is voor een warmtepomp ook de meest logische keus.

* het periodiek laten reinigen van de ventilatiekanalen is op zich geen slecht idee!
Tja, de storingskans van mijn koelkast of inductieplat is ook niet hoog. Ik hoop dat de warmtepomp in dezelfde regionen zit. Voor mijn koelkast kan ik ook geen reparateur meer vinden, maar die kan ik voor eur300 vervangen, coolblue installeert hem zelfs. Dit is bij je warmtepomp natuurlijk anders. De waarde (in de eerste 8 jaar) is hoger, de repareerbaarheid is in principe Ok, en je kunt hem niet zoals een koelkast of inductiekookplaat omwisselen.

Het gedrag van installateurs, met gebrek aan monteurs, is begrijpelijk (en ik zou de meeste cv-monteurs ook geen warmtepomp willen laten repareren). Maar... het is wel een zorg. Zeker als bepaalde (gerenommeerde Nederlandse) producenten/leveranciers het zelf installeren promoten, maar geen kritische onderdelen (als printplaten) aan eindklanten willen leveren. (dit nog los van het probleem dat sommige aannemers warmtepompen meeleveren met nul-op-de-meter huizen, en deze op onmogelijke plaatsen geïnstalleerd hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:18
RichieB schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:25:

Naja warmte is wel een vrij essentieel goed natuurlijk wat je snel opgelost wil hebben. Heb een MV en zag dat daar ook onderhoudscontracten voor bestaan, maar dat leek me vrij onzinnig. Als er even een paar dagen geen afzuiging is, so be it.

Anyway we zijn het niet oneens denk ik, ik zou graag 2-jaarlijks alleen een onderhoudsbeurt willen laten doen en wil ook prima 1-2 dagen wachten als er een storing is (er is ook altijd nog de BUH).

Alleen...

Geef mij dan de naam van een betrouwbare, prettige partij die in de provincie Utrecht opereert en waarbij een abonnement niet noodzakelijk is, want ik heb ze niet kunnen vinden.

(Alleen dus een gerenommeerde partij die ook een onderhoudscontract vereist.)

[ Voor 3% gewijzigd door Atomius op 22-02-2025 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20:02
Schimmel techniek uit Barneveld?

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Voor zover ik weet doen die ook aan onderhoudscontracten.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gisteren bij mijn broertje een Elga Ace in bedrijf gesteld en op zich werkt het.

Nu heeft hij nog een VTE Smarters Slim verdeler met pomp, namelijk deze:

https://vtesmart.b-cdn.ne...eler-handleiding-2023.pdf

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7oVH2zU.png

Is deze eenvoudig om te bouwen naar pomploos :?

Anders lijkt het mij verstandig dat hij die verdeler nog een keer vervangt voor een gesloten pomploze verdeler.

En als hij wat anders moet wat bevelen jullie dan aan? Hij heeft 5 groepen

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 23-02-2025 08:20 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:28
Grolsch schreef op zondag 23 februari 2025 @ 08:17:
Gisteren bij mijn broertje een Elga Ace in bedrijf gesteld en op zich werkt het.

[Afbeelding]

Anders lijkt het mij verstandig dat hij die verdeler nog een keer vervangt voor een gesloten pomploze verdeler.

DVR Ventiel erin draaien en pomp uitzetten:
* edit, juiste link;
https://www.technim.nl/ve...l/vte-inregelventiel-3-4/

Dit heeft bij mijn oude woning zo'n 7 jaar goed gewerkt, en ik denk dat het nog steeds goed werkt :+
Ik had destijds de thermostaat etc wel vervangen en puntstukken erin gedraaid om de flow wat te vergroten.

[ Voor 19% gewijzigd door Daannn1987 op 23-02-2025 08:33 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daannn1987 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 08:28:
[...]

* edit, juiste link;

Dit heeft bij mijn oude woning zo'n 7 jaar goed gewerkt, en ik denk dat het nog steeds goed werkt :+
Ik had destijds de thermostaat etc wel vervangen en puntstukken erin gedraaid om de flow wat te vergroten.
tnx, hoeft de pomp er dan niet af :? Alleen uitzetten is voldoende ?

Is dat hetzelfde als het "DVR ventiel" waar men in de handleiding naar verwijst ?

[edit]

Als ik de handleiding goed lees moet de pomp dan wel blijven draaien :?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VLVdh10.png

Dan gaat het toch om deze blindstop ?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Pcit01K.jpeg

[ Voor 20% gewijzigd door Grolsch op 23-02-2025 08:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
Grolsch schreef op zondag 23 februari 2025 @ 08:36:
[...]

tnx, hoeft de pomp er dan niet af :? Alleen uitzetten is voldoende ?

Is dat hetzelfde als het "DVR ventiel" waar men in de handleiding naar verwijst ?

[edit]

Als ik de handleiding goed lees moet de pomp dan wel blijven draaien :?

[Afbeelding]

Dan gaat het toch om deze blindstop ?

[Afbeelding]
Uitzetten is voldoende.
De handleiding en de ventielen zijn meermaals veranderd in de loop der jaren. Eerst was het alleen een soort ventiel waar ik je nu naar refereer. Deze was later niet meer leverbaar, toen was het alleen de drukgestuurde variant. En nu zie ik weer een "nieuwe oude" die dus niet druk gestuurd is.

Als je de menging volledig stopt en jij de pomp laat draaien worrdt hij hydraulisch actief en trek je letterlijk al het water naar de vloerverwaming toe en komt er weinig water meer aan in de andere afgiftesystemen. (been there done that).

De handleiding gaat er vanuit dat jij smoort maar niet volledig blokkeert. De handleiding refereert dan ook naar de drukgestuurde variant.

Gaat inderdaad om die blindstop.

[ Voor 5% gewijzigd door Daannn1987 op 23-02-2025 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daannn1987 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 09:30:
[...]

Uitzetten is voldoende.
De handleiding en de ventielen zijn meermaals veranderd in de loop der jaren. Eerst was het alleen een soort ventiel waar ik je nu naar refereer. Deze was later niet meer leverbaar, toen was het alleen de drukgestuurde variant. En nu zie ik weer een "nieuwe oude" die dus niet druk gestuurd is.

Als je de menging volledig stopt en jij de pomp laat draaien worrdt hij hydraulisch actief en trek je letterlijk al het water naar de vloerverwaming toe en komt er weinig water meer aan in de andere afgiftesystemen. (been there done that).

De handleiding gaat er vanuit dat jij smoort maar niet volledig blokkeert. De handleiding refereert dan ook naar de drukgestuurde variant.

Gaat inderdaad om die blindstop.
Tnx voor de info.
Het is dan niet zo dat de pomp "in de weg" zit en dat het water door een stilstaande pomp gepompt moet worden :?

Of wordt hierdoor de hele pomp gebypassed :?

Ik kan dat slecht zien op de foto's / tekening die ik heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11:39
Daannn1987 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 08:28:
[...]

* edit, juiste link;

En restricties in de aanvoer, zoals de thermostaatkraan, verwijderen zodat je voldoende flow door de vloer kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
BernieW schreef op zondag 23 februari 2025 @ 09:45:
[...]

En restricties in de aanvoer, zoals de thermostaatkraan, verwijderen zodat je voldoende flow door de vloer kunt krijgen.
Vermoedelijk vormt het RTL-ventiel (Retour Terug Loop - zie fabrieks foto) ook een (onnodige) restrictie
en kan die ook weg.

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 23-02-2025 10:01 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daannn1987
Grolsch schreef op zondag 23 februari 2025 @ 09:39:
[...]

Tnx voor de info.
Het is dan niet zo dat de pomp "in de weg" zit en dat het water door een stilstaande pomp gepompt moet worden :?

Of wordt hierdoor de hele pomp gebypassed :?

Ik kan dat slecht zien op de foto's / tekening die ik heb.
Nee ansich niet die pomp heeft een soort impellor die in een ruimte draait die groter is dan de impellor. Ik heb wel eens een exploded view gezien hoe dit eruit ziet. Zal eens kijken of ik die nog kan vinden.

@Grolsch in deze pdf pagina 3/5
https://vloerverwarmingno...tie-SLIM-verdeler-VTE.pdf

Zie je sowieso hoe dit ventiel werkt. De impeller van de pomp zit sowieso voor deze pin, dus er is ruimte genoeg voor doorstroming. Dit ventiel is ook het ventiel wat ik had :) Zoals je ziet " weer een andere"

[ Voor 23% gewijzigd door Daannn1987 op 23-02-2025 11:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:08
Daannn1987 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:36:
[...]

Nee ansich niet die pomp heeft een soort impellor die in een ruimte draait die groter is dan de impellor. Ik heb wel eens een exploded view gezien hoe dit eruit ziet. Zal eens kijken of ik die nog kan vinden.

@Grolsch in deze pdf pagina 3/5
https://vloerverwarmingno...tie-SLIM-verdeler-VTE.pdf

Zie je sowieso hoe dit ventiel werkt. De impeller van de pomp zit sowieso voor deze pin, dus er is ruimte genoeg voor doorstroming. Dit ventiel is ook het ventiel wat ik had :) Zoals je ziet " weer een andere"
Wat een gedoe, een nieuw Henco verdelertje RVS 5gr is €200 en heeft ws veel minder weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Technician- schreef op zondag 23 februari 2025 @ 13:18:
[...]

Wat een gedoe, een nieuw Henco verdelertje RVS 5gr is €200 en heeft ws veel minder weerstand.
Dat was de vraag niet ;)
Waarom RVS, niet liever een composiet verdeler?

Zelf wel gecharmeerd van de VTE Composiet Open Verdeler 5 Groepen, iets meer dan 200 (233).
En dan zit je weer met je leidingslengte, is geen plug and play.

En dan nog de volgende; Wil je wel minder weerstand?
Ik heb hier thuis de vloerverwarming beneden flink moeten knijpen om boven niet te veel uit balans te trekken (Radiatoren T22).

[ Voor 36% gewijzigd door Daannn1987 op 23-02-2025 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-09 13:36
Hallo,

Ik ben van plan om een vloerverwarming op de benedenverdieping aan te leggen.
Het gaat om 9 groepen, 68m2 in de toekomst zal dit 80m2 zijn. Mijn huis heeft straks nieuwbouwwaarde isolatie. Ik heb op dit moment een Ithodaalderop basecube 24/30.
Een installatieboer heeft mij aangeraden om 20mm aanvoer te nemen. Nu keek ik afgelopen week in de handleiding van mijn verdeler met pomp en daar staat dat het minimum 26/32mm MLB is. Nu heb ik in een ander topic al gevraagd wat wijsheid is, en daaruit blijkt dat ik beter voor een dikkere buis kan gaan ivm een potentiele toekomstige warmtepomp. Ik baal behoorlijk aangezien ik dacht alles aangelegd te hebben, maar goed wil mij zelf kopzorgen besparen in de toekomst.
Mijn vraag is nu hoe ik het beste die aanvoer kan aanleggen aangezien ik de rest al heb aangelegd.
Mijn idee is het om gewoon direct een 32mm MLB van de CV naar de vloerverwarming aan te leggen, dat scheelt namelijk de helft aan koppelingen die ik zou moeten vervangen.

De situatie is nu zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icb__I3KvV453aov4c9K7UCf018=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WhMD0mGEQgsy3OVdeBZk8UfM.png?f=fotoalbum_large

Dit lijkt mij de beste manier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oy4jbPLze7xK0kwTp8OLB1o1N8k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CDG5aYDsniXf7loi7d5Pm2K3.png?f=fotoalbum_large

Dit is het alternatief:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1f0TCG3IR-CHEx0ZYeYlKl35kAU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yDzCGof0It8ZQRxX3WoGCt0H.png?f=fotoalbum_large

Verder vraag ik mij af of jullie nog andere tips hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:11

Carboy54

Duurzaamheid coach

huppelepups schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:06:
Hallo,

Het gaat om 9 groepen, 68m2 in de toekomst zal dit 80m2 zijn. Mijn huis heeft straks nieuwbouwwaarde isolatie. Ik heb op dit moment een Ithodaalderop basecube 24/30.
Een installatieboer heeft mij aangeraden om 20mm aanvoer te nemen. Nu keek ik afgelopen week in de handleiding van mijn verdeler met pomp en daar staat dat het minimum 26/32mm MLB is. Nu heb ik in een ander topic al gevraagd wat wijsheid is, en daaruit blijkt dat ik beter voor een dikkere buis kan gaan ivm een potentiele toekomstige warmtepomp. Ik baal behoorlijk aangezien ik dacht alles aangelegd te hebben, maar goed wil mij zelf kopzorgen besparen in de toekomst.
Mijn vraag is nu hoe ik het beste die aanvoer kan aanleggen aangezien ik de rest al heb aangelegd.
Mijn idee is het om gewoon direct een 32mm MLB van de CV naar de vloerverwarming aan te leggen, dat scheelt namelijk de helft aan koppelingen die ik zou moeten vervangen.

De situatie is nu zo:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit is het alternatief:
[Afbeelding]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dkfzP58tuC9STptHqsxLHW70iOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ghKWosBJH3fvpKS3qYxTsbVS.jpg?f=fotoalbum_large

Hier een aantal van onze voorbeelden met diameters toepasbaar voor diverse merken.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Seafarer

XXX

[Afbeelding]

Die link doet het niet.
Ik was eigenlijk benieuwd waarom er een RTL ventiel op zit.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
huppelepups schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:06:
Hallo,

De situatie is nu zo:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit is het alternatief:
[Afbeelding]

Jouw vvw wordt 80m2, dit zal snel 80x100=8000W aan (maximaal) vermogen zijn. De standleiding naar de grootste verbruikers moet 28mm zijn, naar kleinere groepen verbruikers (verdieping, wc/keuken/studeerkamer) kan dat minder zijn.

Of je schets klopt hangt ervanaf waar je WP komt te staan. DIt zal immers niet op de plek van de cv-ketel maar buiten zijn. Eerst naar de opstelplaats van de cv kan logisch zijn als je daar een warmwatervat van 200-300L wilt plaatsen, maar in andere gevallen kun je van buiten direct naar je vvw-verdeler met 28 en dan door naar radiatoren met 20mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Seafarer schreef op zondag 23 februari 2025 @ 23:50:
[...]

Die link doet het niet.
Ik was eigenlijk benieuwd waarom er een RTL ventiel op zit.
https://vte-smartersoluti...eler-handleiding-2022.pdf

Werkt deze wel :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-09 13:36
tonwes99 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 06:53:
[...]

Jouw vvw wordt 80m2, dit zal snel 80x100=8000W aan (maximaal) vermogen zijn. De standleiding naar de grootste verbruikers moet 28mm zijn, naar kleinere groepen verbruikers (verdieping, wc/keuken/studeerkamer) kan dat minder zijn.

Of je schets klopt hangt ervanaf waar je WP komt te staan. DIt zal immers niet op de plek van de cv-ketel maar buiten zijn. Eerst naar de opstelplaats van de cv kan logisch zijn als je daar een warmwatervat van 200-300L wilt plaatsen, maar in andere gevallen kun je van buiten direct naar je vvw-verdeler met 28 en dan door naar radiatoren met 20mm.
Alle leidingen zullen naar het CV hokje op de bovenverdieping gaan en kunnen vanaf daar in de toekomst naar buiten. De leidingen komen dus niet anders te liggen dan zoals op de schets.
De afsplitsing van de 32mm standleiding naar de andere verwarmingselementen zal direct onder de huidige ketel komen, kan dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

dunklefaser schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:00:
[...]

Vermoedelijk vormt het RTL-ventiel (Retour Terug Loop - zie fabrieks foto) ook een (onnodige) restrictie
en kan die ook weg.
R eturn T emperature L imiter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
Seafarer schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:39:
[...]

R eturn T emperature L imiter
Ik wist het - zoek maar op Google met "RTL ventiel" - de eerste hit _O-

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

dunklefaser schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:08:
[...]

Ik wist het - zoek maar op Google met "RTL ventiel" - de eerste hit _O-
_O- Het bevreemde me al. Ik denk effe reageren dan komt de aap wel uit de retour mouw. ;)

Ik heb inderdaad op google gezocht "Retour Terug Loop" ventiel krijg je als eerste voorgeschoteld. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:05
tonwes99 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 06:53:
[...]

80x85=6.800W
Boven de 28 °C vloertemperatuur wil je echt niet.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 24-02-2025 10:38 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Een warmtepomp is een behoorlijke investering, die hopelijk 20 jaar meegaat. Via de VEH inkoopactie krijgen we een Vaillant arotherm pure aangeboden. Als leek (met een MHI airco thuis) heb ik een beter gevoel bij Japanse merken als MHI en Daikin. Bijvoorbeeld de Daikin Altherma 3.

Welk merk is het beste, niet alleen qua kwaliteit en prestaties, maar ook qua ondersteuning op langere termijn (verkrijgbaarheid van onderdelen etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:51
wian schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:40:
Een warmtepomp is een behoorlijke investering, die hopelijk 20 jaar meegaat. Via de VEH inkoopactie krijgen we een Vaillant arotherm pure aangeboden. Als leek (met een MHI airco thuis) heb ik een beter gevoel bij Japanse merken als MHI en Daikin. Bijvoorbeeld de Daikin Altherma 3.

Welk merk is het beste, niet alleen qua kwaliteit en prestaties, maar ook qua ondersteuning op langere termijn (verkrijgbaarheid van onderdelen etc).
Klopt
Vergeet Panasonic niet en evt LG. Lees je in in de verschillende merken topics hier op tweakers (Zie OP)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MHI kom je in de L/W WP wereld bijna niet tegen. ME (Mitsubishi Electric) is bij L/W veel groter, heeft meer dan 100 jaar ervaring met warmtepompen en zou ik zeker ook overwegen. Voor meer info, zie Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 24-02-2025 11:28 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-

Kijk je naar een kwalitatief duurzame oplossing dan kun je zeker ook bij Vaillant shoppen, die maken al 40+ jaar warmtepompen, hebben een groot Nederlands service orgaan met veel eigen monteurs, je kunt er goed op terugvallen en ook de onderdelen en service is erg goed.

Maar dit geldt ook voor ME, Daikin, Pana ed maar als verschil hebben deze geen echte servicemonteurs, meer een hulp aan installateurs. Maar wel prima service en onderdelen voorziening.
Dus veel mogelijkheden die goed zijn.

Lees dat VEH nu veel de Pure aanbiedt, dat is de budget oplossing van Vaillant. Beter is de Plus of Plus Split.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Andrehj schreef op maandag 24 februari 2025 @ 11:26:
[...]

MHI kom je in de L/W WP wereld bijna niet tegen. ME (Mitsubishi Electric) is bij L/W veel groter, heeft meer dan 100 jaar ervaring met warmtepompen en zou ik zeker ook overwegen. Voor meer info, zie Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen
Bedankt, ga ik zeker naar kijken en ook Panasonic, al zie ik op het eerste oog op tweakers vooral Panasonic monoblock oplossingen besproken worden.

Zijn ME en Daikin vergelijkbaar qua kwaliteit? En een stapje beter dan Vaillant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Technician- schreef op maandag 24 februari 2025 @ 11:40:
[...]

Kijk je naar een kwalitatief duurzame oplossing dan kun je zeker ook bij Vaillant shoppen, die maken al 40+ jaar warmtepompen, hebben een groot Nederlands service orgaan met veel eigen monteurs, je kunt er goed op terugvallen en ook de onderdelen en service is erg goed.

Maar dit geldt ook voor ME, Daikin, Pana ed maar als verschil hebben deze geen echte servicemonteurs, meer een hulp aan installateurs. Maar wel prima service en onderdelen voorziening.
Dus veel mogelijkheden die goed zijn.

Lees dat VEH nu veel de Pure aanbiedt, dat is de budget oplossing van Vaillant. Beter is de Plus of Plus Split.
Bedankt! Wist niet dat Vaillant al 40 jaar warmtepompen maakt, ik ben een leek, kende ze alleen van de CV ketels. Dus Vaillant Plus / Plus Split is vergelijkbaar qua kwaliteit met ME Ecodan en Daikin Altherma 3?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
wian schreef op maandag 24 februari 2025 @ 11:41:
Zijn ME en Daikin vergelijkbaar qua kwaliteit? En een stapje beter dan Vaillant?
Of ze vergelijkbaar zijn moet je aan installateurs vragen die ervaring hebben met beide.
Beide hebben in ieder geval meer ervaring met warmtepompen dan Vaillant, maar of ze beter zijn? Het probleem is dat de meeste Tweakers slechts ervaring met één of hooguit twee warmtepompen. Ze vergelijken is daardoor niet gemakkelijk.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Andrehj schreef op maandag 24 februari 2025 @ 12:03:
[...]

Of ze vergelijkbaar zijn moet je aan installateurs vragen die ervaring hebben met beide.
Beide hebben in ieder geval meer ervaring met warmtepompen dan Vaillant, maar of ze beter zijn? Het probleem is dat de meeste Tweakers slechts ervaring met één of hooguit twee warmtepompen. Ze vergelijken is daardoor niet gemakkelijk.
Je hebt gelijk en daarom vraag ik het in dit algemene topic, er zijn hier ook installateurs actief. Onze MHI aircos heb ik gekozen na het uitgebreid lezen van ervaringen van gebruikers en installateurs (zoals @flippy).

Ik ben al wijzer, want in mijn beleving was Vaillant een Europese CV fabrikant, had er geen idee van dat ze al 40 jaar ervaring hebben met warmtepompen. Hun grote service netwerk is een grote plus. Op dit moment doe ik het "onderhoud" (lees: schoonmaken) van onze MHI L/L warmtepompen zelf, maar bij een L/W warmtepomp komt er meer bij kijken.

Bedankt voor de reacties, heb ik nu een shortlist met de Vaillant Plus Split, ME Ecodan en Daikin Altherma :) Ga de topics doorspitten en kijken waar ik de minste problemen en meeste tevreden Tweakers tegenkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
@Technician- De VEH bemiddelt en stelt de pakketvoorwaarden samen - is niet zelf de aanbieder.
Dit zijn altijd externe partijen, die ook meestal weer als tussenpersoon optreden.
Bijvoorbeeld de "Heat transformers" etc. -
zij hadden/hebben ook andere (hybride) warmtepompen aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Andrehj schreef op maandag 24 februari 2025 @ 12:03:
[...]

Heb paar merken veel geplaatst maar vergelijken is dan nog lastig, ieder A merk heeft zijn pro’s en con’s.
Wat belangrijk is, in mijn ogen, het bedrijf bestaat al lang. Onderdelen en service is gegarandeerd. Het is Europees of Japans geproduceerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

wian schreef op maandag 24 februari 2025 @ 12:18:
[...]

Je hebt gelijk en daarom vraag ik het in dit algemene topic, er zijn hier ook installateurs actief. Onze MHI aircos heb ik gekozen na het uitgebreid lezen van ervaringen van gebruikers en installateurs (zoals @flippy).

Ik ben al wijzer, want in mijn beleving was Vaillant een Europese CV fabrikant, had er geen idee van dat ze al 40 jaar ervaring hebben met warmtepompen. Hun grote service netwerk is een grote plus. Op dit moment doe ik het "onderhoud" (lees: schoonmaken) van onze MHI L/L warmtepompen zelf, maar bij een L/W warmtepomp komt er meer bij kijken.

Bedankt voor de reacties, heb ik nu een shortlist met de Vaillant Plus Split, ME Ecodan en Daikin Altherma :) Ga de topics doorspitten en kijken waar ik de minste problemen en meeste tevreden Tweakers tegenkom.
Op basis van de ervaringen met warmtepompboilers van Vaillant zou ik die gewoon afschrijven. Zelden zo'n (consistent!) belabberde service gezien. Er is daar werkelijk waar niet één iemand te vinden die fatsoenlijk geholpen is.

Ontkennen en afschuiven lijkt het motto te zijn :z

Het product zelf mag dan niet van Vaillant zelf zijn (is ingekocht), maar de manier waarop men met defecten en klachten om gaat zegt alles.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BO]Legolas
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 08:34
Ben ik nou gek of zijn die vorstkleppen eigenlijk alleen maar voor de gemoedsrust?

Alle warmtepompen die ik heb onderzocht hebben een vorstbeveiliging, dus die beschermen zichzelf tegen de vorst. Alleen in het geval van stroomuitval zou de boel kapot kunnen vriezen, maar dan moet je vorst (gebeurt niet zo vaak) en stroomuitval (gebeurt nog minder vaak) tegelijkertijd hebben. En als dat gebeurt, dan heb je toch gewoon je opstalverzekering en een straalkacheltje totdat de nieuwe pomp er staat?

Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
wian schreef op maandag 24 februari 2025 @ 12:18:
[...]

Ik heb geen ervaring met de andere merken maar draai al sinds 2017 met een Mitsubishi Zubadan warmtepomp en nog nooit een probleem gehad.

En ik denk dat je met het onderhoud van een airco meer werk hebt als met een L/W WP.
Het enige wat je kunt doen is af en toe schoonmaken en het filtertje in de binnenunit af en toe schoonmaken als de afgenomen flow dit aangeeft.

Het grote voordeel van de Mitsu is de grote "community" die hier achter zit op Tweakers, zie topic welke @Andrehj eerder aanhaalde.

Ook het loggen / automatiseren is een fluitje van een cent.
Onderdelen zijn goed beschikbaar mocht dit nodig zijn (bij mij nog niet nodig geweest).

Maar nogmaals, dit zegt niet dat die andere merken slecht zijn, maar geeft alleen aan dat ik erg tevreden ben met de Mitsubishi WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 16:16

silverball

De wagen voor moderne mensen

[BO]Legolas schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:05:
Ben ik nou gek of zijn die vorstkleppen eigenlijk alleen maar voor de gemoedsrust?

Alle warmtepompen die ik heb onderzocht hebben een vorstbeveiliging, dus die beschermen zichzelf tegen de vorst. Alleen in het geval van stroomuitval zou de boel kapot kunnen vriezen, maar dan moet je vorst (gebeurt niet zo vaak) en stroomuitval (gebeurt nog minder vaak) tegelijkertijd hebben. En als dat gebeurt, dan heb je toch gewoon je opstalverzekering en een straalkacheltje totdat de nieuwe pomp er staat?

Of zie ik iets over het hoofd?
Zal de opstal echt gaan dokken voor een beun warmtepompinstallatie zonder vorstbeveiliging?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
silverball schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:07:
[...]

Zal de opstal echt gaan dokken voor een beun warmtepompinstallatie zonder vorstbeveiliging?
Welke opstalschade? Je WP zou buiten kunnen bevriezen/kapotvriezen. Zodra dooi intreed loopt je water buiten leeg, net zoals je vorstbeveiliging zou leeglopen, dus daar (buiten de WP) geen schade.

Dan je leidingen (en koppelingen) buiten, zolang deze onder de grond liggen, zullen ze niet bevriezen. Aan de gevel zou dit kunnen. DIt geldt ook als je vorstbeveiliging je WP heeft laten leeglopen. Dus ook daar is de schade gelijk en als je WP kapot gevroren is, dan is die leiding minder belangrijk.

@[BO]Legolas Dus ja, vanuit de WP-leverancier een logisch advies, in een stabiele omgeving met de huidige up-time van het electriciteitsnet in Nederland minder een issue. Maar... meerdere verhalen op Tweakers van gebruikers die net na de installatie nog niet alle WP-instellingen correct hadden, of waar om welke reden ook de hoodschakelaar of groep uitstond, en die blij waren met de beveiliging (en andere verhalen met een vorstbeveiliging die te kritisch staat en iedere keer het systeem laat leeglopen, juist wanneer je het warm wilt hebben).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [BO]Legolas
Wat is er "beun" aan vertrouwen op de vorstbeveiliging die in de warmtepomp zit ingebouwd?

Bij mijn schoonouders in de straat vertrouwt ook iedereen op de vorstbeveiliging van de ketel die buiten aan de muur hangt (kleine jaren 20 woningen die achteraf zijn voorzien van centrale verwarming). En daar zijn ze inmiddels tientallen jaren verder, maar is niet bekend dat er ooit een ketel stukgevroren is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [BO]Legolas
tonwes99 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:17:
[...]

Welke opstalschade? Je WP zou buiten kunnen bevriezen/kapotvriezen. Zodra dooi intreed loopt je water buiten leeg, net zoals je vorstbeveiliging zou leeglopen, dus daar (buiten de WP) geen schade.
https://www.eigenhuis.nl/...eringen/opstalverzekering zegt expliciet Zonnepanelen, warmtepomp en laadpaal meeverzekerd. Dus als ik daar mijn opstalverzekering onderbreng, dan valt een kapotgevroren warmtepomp onder opstalschade lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-

Welke grove range van totaalbedrag krijg je aangeboden, als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Technician- schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:51:
[...]

Welke grove range van totaalbedrag krijg je aangeboden, als ik vragen mag?
All electric: Vaillant AroTherm Pure - 8kW Split. Prijs iets onder de 13000 incl btw, excl. 2800 subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Glashelder schreef op maandag 24 februari 2025 @ 12:39:
[...]

Op basis van de ervaringen met warmtepompboilers van Vaillant zou ik die gewoon afschrijven. Zelden zo'n (consistent!) belabberde service gezien. Er is daar werkelijk waar niet één iemand te vinden die fatsoenlijk geholpen is.

Ontkennen en afschuiven lijkt het motto te zijn :z

Het product zelf mag dan niet van Vaillant zelf zijn (is ingekocht), maar de manier waarop men met defecten en klachten om gaat zegt alles.
Hier had ik even overheen gelezen. Vaillant is niet de fabrikant? Waar komt dan die 40 jaar ervaring vandaan? Wie is dan de fabrikant van de AroTherm Pure / Plus lijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

wian schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:14:
[...]

Hier had ik even overheen gelezen. Vaillant is niet de fabrikant? Waar komt dan die 40 jaar ervaring vandaan? Wie is dan de fabrikant van de AroTherm Pure / Plus lijn?
Ik had het over de warmtepompboilers van Vaillant :) Een heel ander product dan waar jij naar kijkt.

Dat product maken ze niet zelf maar kopen ze in. Maar voor dat product is de service van Vaillant verschrikkelijk. Dat zou mij ervan weerhouden andere producten van ze af te nemen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:07
[BO]Legolas schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:18:
Wat is er "beun" aan vertrouwen op de vorstbeveiliging die in de warmtepomp zit ingebouwd?

Bij mijn schoonouders in de straat vertrouwt ook iedereen op de vorstbeveiliging van de ketel die buiten aan de muur hangt (kleine jaren 20 woningen die achteraf zijn voorzien van centrale verwarming). En daar zijn ze inmiddels tientallen jaren verder, maar is niet bekend dat er ooit een ketel stukgevroren is.
Je vertrouwt op het hebben van stroom.

Nee, stroomuitval komt nog weinig voor. Maar de wereld verandert snel en het kan zomaar zijn dat er over 5 jaar 5x zoveel warmtepompen zijn. Als jouw stroomnet dan nog niet is omgebouwd, kan het zomaar zijn dat er stroomuitval plaatsvind, juist tijdens vorst. Het is niet ongecorreleerd.

Of wat denk je hiervan: https://www.rtvnoord.nl/n...-zorgen-voor-stroomdippen
Ook zo'n fenomeen wat zeldzaam is, maar juist plaats kan vinden op dagen met flinke wind en vorst (dus de dagen waarop leidingen het makkelijkst bevriezen).

Als de stroom nooit uitvalt zal er ook nooit een ketel stukvriezen nee. Stroomuitval is in NL vrij zeldzaam maar tegelijk niet onmgelijk.

Dus tsja: nee de kans is niet groot, maar ja, de kans is er wel. En ik kan me voorstellen dat de opstalverzekering niet uitkeert als je hier niets voor voorzien hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
[BO]Legolas schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:18:

Net als CV leidingen regelmatig onder de vloer buiten de isolatieschil zitten en men de gasketel uitzet in de nacht(op 15c) en de ketel op zolder hangt waar het veel warmer is, hierdoor zal de gasketel nooit een vorst rondje doen.

Voorzorg wat ik wel heb dat de WP zijn eigen aardlek heeft want die willen nog wel eens springen(zeker met een wasmachine of buitengroepen/zonnepanelen erbij op).

[ Voor 40% gewijzigd door mr_evil08 op 24-02-2025 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-09 15:16
mr_evil08 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:39:
[...]

Net als CV leidingen regelmatig onder de vloer buiten de isolatieschil zitten en men de gasketel uitzet in de nacht(op 15c) en de ketel op zolder hangt waar het veel warmer is, hierdoor zal de gasketel nooit een vorst rondje doen.

Voorzorg wat ik wel heb dat de WP zijn eigen aardlek heeft want die willen nog wel eens springen(zeker met een wasmachine of buitengroepen/zonnepanelen erbij op).
Zonnepanelen moeten een eigen aardlekschakelaar. Voor buitengroepen is het verstandig. Een wasmachine kan echt gewoon met de warmtepomp op dezelfde aardlek (niet op dezelfde groep natuurlijk)

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Blihi schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:47:
[...]

Zonnepanelen moeten een eigen aardlekschakelaar. Voor buitengroepen is het verstandig. Een wasmachine kan echt gewoon met de warmtepomp op dezelfde aardlek (niet op dezelfde groep natuurlijk)
En toch zal ik het niet aanraden, geef de monoblock WP een eigen aardlek/alamat.
Ja ik heb een paar keer meegemaakt dat midden in de nacht de aardlek sprong, nooit achter gekomen wie de dader was en de apparaten in huis stonden uit/standby(waarschijnlijk net teveel apparaten ivm lekstroom).

Inmiddels heeft de meterkast 4 aardlekautomaten met de risicozaken gescheiden gezien er toch een nieuwe meterkast in moest, maakt uitzoeken een stuk makkelijker(vroeger waren er maar 2 aardlekautomaten).

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 24-02-2025 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [BO]Legolas
Ik heb het even nagebeld en in de voorwaarden wordt vorstschade aan leidingwerk en installaties buitenshuis uitgesloten van dekking. Hmm, stof tot nadenken. Teveel betaald hebben vorstbeveiliging die niet nodig bleek te zijn, of mogelijk meer betalen in de uitzonderlijke situatie dat er iets kapotvriest. Waar ga ik meer spijt van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@[BO]Legolas Als je net aan het schaatsen bent tijdens de elfstedentocht en de stroom valt uit thuis is dat inderdaad balen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
mr_evil08 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:12:
@[BO]Legolas Als je net aan het schaatsen bent tijdens de elfstedentocht en de stroom valt uit thuis is dat inderdaad balen.
OF... je belt de buurman en legt hem uit hoe hij het systeem kan laten leeglopen bij de buitenunit.
(enige probleem is dat je een notificatie moet krijgen dat je huis stroomuitval heeft, maar he, daar valt ook vast wel wat op te verzinnen toch)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 14:52
ConQuestador schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:21:
[...]

OF... je belt de buurman en legt hem uit hoe hij het systeem kan laten leeglopen bij de buitenunit.
(enige probleem is dat je een notificatie moet krijgen dat je huis stroomuitval heeft, maar he, daar valt ook vast wel wat op te verzinnen toch)
Daar zijn toch kinderen voor uitgevonden: Papa, de wifi doet het niet! :)

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14:00
ConQuestador schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:21:
[...]

Ik heb een GSM melder hiervoor geïnstalleerd:

https://gathering.tweaker...message/77897304#77897304

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Nu online
Goed advies!

Ikzelf heb het niet nodig, want synology mailt me zodra mijn NAS uitvalt. Maar als ik dat niet had is zoiets zeker een goede optie.

Hoewel je met de kosten hiervan ook al in de buurt komt van de kosten van gewoon 2 vorstbeveiligingskleppen.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14:00
ConQuestador schreef op maandag 24 februari 2025 @ 17:44:
[...]

Goed advies!

Ikzelf heb het niet nodig, want synology mailt me zodra mijn NAS uitvalt. Maar als ik dat niet had is zoiets zeker een goede optie.

Hoewel je met de kosten hiervan ook al in de buurt komt van de kosten van gewoon 2 vorstbeveiligingskleppen.
2 vorstbeveiligingskleppen zijn samen 4 x zo duur dan mijn oplossing. En dan moet het ook nog mogelijk zijn om ze goed te installeren.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holliday

Holliday

Semiprof

Jojan265 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 18:17:
[...]

2 vorstbeveiligingskleppen zijn samen 4 x zo duur dan mijn oplossing. En dan moet het ook nog mogelijk zijn om ze goed te installeren.
Ik zat met het zelfde vraagstuk,

Thuis heb ik een nieuwe installatie aangelegd, echter ga ik met de 32mm in de bijkeuken door het dak, 4 meter naar de gevel en 2 meter omhoog langs de gevel.
Deze heb ik nageïsoleerd met wol, en over het dak in 125mm PVC gezet. Tegen de gevel in een goot.

Gevuld met -4°C, volgende dag systeem nog 1,5 uur uit gehad bij vorst maar het bevriest echt niet zo snel als we denken.

Tuurlijk moet je in x uur tijd het dan laten leeg lopen, of zorgen dat je iig. de pomp kan laten draaien voor flow dmv accu/omvormer of iets dergelijks.

Voor de stroom heb ik snel 2 x een melding aangezien de Wifi dan ook niet werkt d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20:02
blb4 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 00:08:
[...]

Voor zover ik weet doen die ook aan onderhoudscontracten.
jazeker!

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tonwes99
marcop23 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:36:
[...]

Je vertrouwt op het hebben van stroom.
[…]
Let op: Stroomuitval van het net is maar een van de mogelijke oorzaken. Ik lees vooral andere redenen dat de beveiliging is ingetreden:
- drukverlies cv-systeem, debiet-fout, pomp draait niet
- groep staat uit, wp is uitgezet met remote
- wp in storing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
tonwes99 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 09:13:
[...]

Let op: Stroomuitval van het net is maar een van de mogelijke oorzaken. Ik lees vooral andere redenen dat de beveiliging is ingetreden:
- drukverlies cv-systeem, debiet-fout, pomp draait niet
- groep staat uit, wp is uitgezet met remote
- wp in storing
Laatste 2 zijn merk specifiek wat er gaat gebeuren, waarom zou iemand moedwillig een groep uitzetten?
Bij Valliant blijft vorstbeveiliging actief als je de warmtepomp uitzet net als CV noodbedrijf gaat starten als de WP het zelfstandig niet meer kan(de gasketel neemt het dan over hier o wacht er is geen stroom o nee dan bevriezen de CV leidingen alsnog).

Mocht je net op skivakantie zijn en thuis gebeurt wat heb je een punt.

[ Voor 45% gewijzigd door mr_evil08 op 25-02-2025 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
Ik hou me even buiten de discussie over de gevaren en kansen
van een langdurige stroomuitval voor het buitendeel van een individuele monoblock.

Als de stroom langdurig uitvalt zijn er vermoedelijk andere en grotere problemen :?
en niet alleen in de winter als het vriest :Y .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

mr_evil08 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 09:56:
[...]

Dat hadden wij met een vrieskist, na een week verrot vlees..... hele vriezer kon weggegooid worden want die stank kwam er nooit weer uit.

Groep of aardlek eruit kan ook door andere oorzaken, bijv bliksem (ja ook in de winter komt het voor) of lekkage elders.

En iedereen zit hier zo op de COP, maar een warmtelint/tracelint kost je ook gewoon energie. Merkspecifiek, maar bij de mijne staat hij met huidige software versie 1 van de linten aan tijdens compressordraaitijd bij buitentemperatuur <5c. Kost dan 140-200W gedurende de draaitijd en dat is <5C buitentemperatuur natuurlijk best lange runs...

De tracelint op de leidingen springt ook gewoon af en toe aan kost energie, andere merken hebben een interval op de waterpomp. Maar ook die, als er om een andere reden een storing is (bijv debietstoring), en de waterpomp kan niet draaien, zit je alsnog.

Hier in iedergeval de keuze gemaakt om het tracelint om te ruilen voor caleffi's.

En heb deze winter al meerdere events gehad waarbij je moest nadenken over de vorstbeveiliging. 1x straat open bij gesprongen waterleiding (waarbij ook de electra werd afgeschakeld tijdens bepaalde werkzaamheden), 1x debietfout op de WP, 1x schade aan electrische aansluiting van WP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
mr_evil08 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 09:56:
[...]

Laatste 2 zijn merk specifiek wat er gaat gebeuren, waarom zou iemand moedwillig een groep uitzetten?
Bij Valliant blijft vorstbeveiliging actief als je de warmtepomp uitzet net als CV noodbedrijf gaat starten als de WP het zelfstandig niet meer kan(de gasketel neemt het dan over hier o wacht er is geen stroom o nee dan bevriezen de CV leidingen alsnog).

Meest voorkomende fout bij monobloc bij vorst is een trip van de automaat (als of gewone automaat)

Dat kan natuurlijk altijd voorkomen, vocht, sneeuw, overbelasting, per ongeluk, noem maar op.
En niet een echte stroomstoring.

Helaas als dat lang duurt zal de warmtewisselaar (platenwisselaar) alsnog bevriezen. Ook met vorstkleppen. Er blijft water achter in de microkanaaltjes die uitzetten, de wand scheurt en koudemiddel komt bij water.

Wil je echt zekerheid moet je werken met glycol of een split unit.

Maar veel zaken moeten fout gaan op het verkeerde moment, dus kans is klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Technician- schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:00:
[...]

Meest voorkomende fout bij monobloc bij vorst is een trip van de automaat (als of gewone automaat)

Dat kan natuurlijk altijd voorkomen, vocht, sneeuw, overbelasting, per ongeluk, noem maar op.

Helaas als dat lang duurt zal de warmtewisselaar (platenwisselaar) alsnog bevriezen. Ook met vorstkleppen. Er blijft water achter in de microkanaaltjes die uitzetten, de wand scheurt en koudemiddel komt bij water.

Waarom wordt glycol niet standaard toegepast? Efficiency? Corrosie bepaalde materialen?

En… als de caleffis de lamellen niet (voldoende) beschermen, wat dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Nu online
tonwes99 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:40:
[...]

Waarom wordt glycol niet standaard toegepast? Efficiency? Corrosie bepaalde materialen?
verlaagd de COP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Technician- schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:00:
[...]

En dat is ook de reden dat hier de WP achter zijn eigen alamat zit om deze risico te minimaliseren, als die tript weet ik gelijk wie de dader is en de lekstroom kan al aardig hoog zijn van die dingen waardoor je met andere groepen erbij dicht aan de limiet zit, even mist/vorst erbij is dan net genoeg om te laten trippen.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 25-02-2025 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binkia
  • Laatst online: 16-09 14:23

[Afbeelding]

Ik heb ook een VTE verdeler en heb deze twee weken geleden omgebouwd naar pomploos. Geen DVR ventiel inbouwen maar een Inregelventiel waarmee de mengkamer geheel wordt gesloten. Daarnaast heb ik de aan en afvoer aan de linkerkant van de kamers aangesloten in plaats van aan de bovenkant. Je kunt de blinde doppen links verwijderen en dan met 3/4 insch aansluiten. Dit werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooper
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 19-09 23:05
Ik heb mijn motortjes van de zones losgehaald. Daarmee blijft echter een motortje nog ‘omhoog’ staan zoals te zien (nummer 4):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l_323BS6pqZqaQSbnmcMf0OI0OI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EddGcUMDMLyh0ytiRal4nTgt.jpg?f=fotoalbum_large

Dit motortje voelt ook warm aan tov de rest, en de kamer waar deze op is aangesloten voelt ook altijd kouder aan, waardoor ik de conclusie trek dat deze zone zijn eigen leven leidt momenteel.

Wat doe ik fout dat ik deze niet losgekoppeld krijg, en hoe kan ik dit wel voor elkaar krijgen? Iemand toevallig ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Als het motortje er af is heeft het geen functie meer.

Dat de motor warm is betekent dat deze zone open zou moeten staan en dat klopt, want de thermostaat vraagt warmte.

Blijkbaar is de flow niet genoeg over die vloerlus.

[ Voor 61% gewijzigd door Blihi op 25-02-2025 21:42 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dan algemene vraagjes: is het de bedoeling dat thermo-sifons zowel op aanvoer/retour van het spiraal zitten, en ook op de aanvoer van koud water en de afvoer van warm water? Het is een Inventum met de warmwater-aansluiting bovenop, ik zag al dat @Andrehj daar erg over te spreken was in Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11" ;)

PS: ik kijk er vast overheen, maar is er hier een uitleg over waterzijdig inregelen van je vv-verdelers i.c.m. warmtepomp? Heb op Google etc. al een en ander gevonden, maar hier is men vaak nog net iets scherper :) Wat ik eruit begrijp is grotendeels zorgen dat je retour-temp overal ongeveer hetzelfde wordt door de flow te stellen. In bijvoorbeeld Zwartoog in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11" gebeurt dat ook, maar het gaat helaas over radiatoren i.p.v. vloerverwarming. Of maakt dat geen/weinig verschil?

[ Voor 5% gewijzigd door woekele op 25-02-2025 23:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@woekele de 3weg klep zal in de binnenunit zitten
en warmtesifon op ALLE leidingen bij de boiler!
Dat is niet de gewoonte, maar wel zinvol

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:29
@woekele
Ik weet niet wat voor binnenunit je hebt, maar als alle leidingen direct naar beneden gaan heb je geen thermosifonnen meer nodig natuurlijk.

Bij een all-in-one gaan ze vermoedelijk naar boven. Dan is het zeker zinvol.

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

Acties:
  • +3 Henk 'm!
woekele schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 22:03:
Dan algemene vraagjes: is het de bedoeling dat thermo-sifons zowel op aanvoer/retour van het spiraal zitten, en ook op de aanvoer van koud water en de afvoer van warm water? Het is een Inventum met de warmwater-aansluiting bovenop, ik zag al dat @Andrehj daar erg over te spreken was in Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11" ;)
Een thermosifon heb je nodig op alle aansluitingen waar warm water achter zit. Dus de afvoer van SWW is het belangrijkst, want daar zit het warmste water.
Bij de KW-aansluiting (helemaal onderin) is het het minst spannend, want daar zit alleen direct na een SWW-run warm water. Zodra je wat SWW hebt getapt, zit daar koud water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:05
Dat klopt en de eventuele 1-pijpscirculatie vanuit de koudwater ingang stopt ook vrij snel omdat het water afkoelt en zich niet mengt met het warme water daarboven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blihi
Andrehj schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:11:
[...]

Een thermosifon heb je nodig op alle aansluitingen waar warm water achter zit. Dus de afvoer van SWW is het belangrijkst, want daar zit het warmste water.
Bij de KW-aansluiting (helemaal onderin) is het het minst spannend, want daar zit alleen direct na een SWW-run warm water. Zodra je wat SWW hebt getapt, zit daar koud water.
Vooral ook de aansluitingen van de spiraal zijn van belang!

Ik was dit weekend nog bij een maat van me. De koperen pijpen lopen een halve meter horizontaal en dan omlaag naar de WP. Die pijpen zijn dus bloedheet op het hele horizontale stuk, en dan de bovenste 15cm van het verticale deel. Daar zit je verlies.

De SWW uitgang is ook belangrijk, helemaal als die bovenop zit (zoals bij mij). Minder als die aan de zijkant zit met een pijpje in het vat naar boven toe. Dan nog treed daar verlies op, maar niet zoveel.

De koud-water ingang zit vaak onderin, daar maakt het inderdaad weinig uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarryH
Ik begrijp niet goed waarom je niet gewoon 4 x een bochtje in een leiding doet.
Dus op elke leiding incl koud water aanvoer een sifon.
Bij best veel boilers zit de koud water aanvoer op 15-20 cm van de bodem. Die onderste 15-20cm blijft vast niet 12 graden tijdens het opwarmen van de boiler.
En wat kost een bochtje?

• Blihi
Pff. Bij een collega zou de WP vervangen worden. Er stond een of ander Chinees gedrocht zonder handleiding en met enorme herrie, dus nu zou er een Arotherm komen.

Eerste installatiedag: De meegebrachte binnen- en buitenunit pasten niet bij elkaar.
Tweede installatiedag: De juiste apparatuur voor het in werkingstellen vergeten
Derde installatiedag (het is inmiddels 15 graden in huis): Hoor ik morgen....

Hoe dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
Iemand al begrepen of dit echt werkt:
een geluidsscherm rond je warmtepomp met -8db, zonder capaciteit significant te beinvloeden:

Dabo-33

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:01

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@BarryH Als je graag recirculatie wilt hebben is het inderdaad een prima oplossing om er een scherm voor te zetten |:( Ze zeggen ook doodleuk dat het nauwelijks invloed heeft op de capaciteit, maar zeggen niets over de efficiëntie...

[ Voor 33% gewijzigd door Rimco op 27-02-2025 22:54 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• BarryH
Rimco schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 22:51:
@BarryH Als je graag recirculatie wilt hebben is het inderdaad een prima oplossing om er een scherm voor te zetten |:( Ze zeggen ook doodleuk dat het nauwelijks invloed heeft op de capaciteit, maar zeggen niets over de efficiëntie...
Leek me ook, maar ja ze verpakken het wel mooi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-09 11:14
Rimco schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 22:51:
Toch wel, ze zeggen namelijk letterlijk:

“Weinig tot geen effect op de efficiëntie van de warmtepomp”

Ze hebben wellicht een manier gevonden om de natuurkundige wetten te omzeilen? 😏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:01

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Hij staat er inderdaad nog 1x tussen, maar wie weet gaan ze die nog vervangen door capaciteit :+

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:15
Ik vind het mooi verzonnen. Maar de opening zit aan de zijkant. Dan gaat het geluid toch juist naar de buren die naast je wonen?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Laatst online: 08:26
gr8-jen schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 07:30:
Ik vind het mooi verzonnen. Maar de opening zit aan de zijkant. Dan gaat het geluid toch juist naar de buren die naast je wonen?
Ik neem aan dat het gros van de geluidsgolven zal worden opgenomen in dat paneel en dat de resterende geluidsgolven aan de zijkant verwaarloosbaar of hetzelfde zijn als wat er al is/was.

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Even hier gereageerd omdat dit voor alle L/W warmtepompen geldt:
gr8-jen schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 07:04:
@Miezie en @nessio
Ik wilde niet pochen, maar las iets teveel de laatste tijd dat het verbruik (mede) bepaald werd door de binnentemp.
Dat is inderdaad een erg belangrijke factor, want:
  1. Je vergroot daarmee de delta naar de buitentemperatuur, waardoor de woning meer warmteverlies heeft en er dus (op stookdagen) meer warmte door de WP geleverd moet worden.
  2. Je verhoogt daarmee je stookgrens, en dus ook het aantal dagen waarop verwarmd moet worden.
  3. Je watertemperatuur moet dubbel stijgen, ten eerste om het verschil met de hogere binnentemperatuur te handhaven, en nog meer, om meer vermogen te kunnen opwekken. Dat gaat nogal ten koste van je COP.
Een lagere binnentemperatuur helpt dus bij een WP nog veel meer dan bij een gasketel om je stookkosten te verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
MONITORING cijfers voor februari inleveren s.v.p. Dus alleen kWh(e),kWh(th) en eventueel al er een betere vaststelling is Taanvoer bij 2C buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Ik hoop dat ik goed zit met mijn vraag.
het volgende, ik heb wat alternatieve slangen (als test) toegepast in een LTV systeem.
Dit zijn gewapende silicone slangen voor automobielen. Als test om iets uit te sluiten (geluidsdoorgifte via de leidignen).
Echter dat triggerede een discussie over zuurstof (diffusie). De siliconen slangen zijn (waarschijnlijk) niet zuurstofdiffuus dicht. Daar zijn ze ook niet op gekocht.

Echter, mijn vraag is nu, zuurstof diffusie door slangen is onwenselijk, want het O2 gehalte zo laag mogelijk houden is aan te raden, helemaal helder. Echter, er zitten ook (zeker) 2, (mogelijk 3) automatische ontluchters in het systeem. Van die metalen potjes met een vlottertje.

Hoe zuurstof dicht zijn die units?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blihi
Tomexergie schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:39:
MONITORING cijfers voor februari inleveren s.v.p. Dus alleen kWh(e),kWh(th) en eventueel al er een betere vaststelling is Taanvoer bij 2C buiten.
Morgen pas hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
BarryH schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 22:36:
Iemand al begrepen of dit echt werkt:
een geluidsscherm rond je warmtepomp met -8db, zonder capaciteit significant te beinvloeden:

Dabo-33
Wel interessant, heatgeeks hebben wel eens wat getest met afdekken van een WP en daarbij vielen de resultaten ook behoorlijk mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnbb
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 03-07 13:50
Ik zit hier met een iets te grootte warmtepomp aangelegd door mega prutsers 12kw voor 200m2. Het is een vrijstaande woning uit 2003 met zeer veel glas. Beneden zijn vijf groepen vloerverwarming en twee radiatoren die voornamelijk dienen als vloerverwarmingslussen . Boven heb ik 5 radiatoren en twee handoek radiatoren .
De boel is aangesloten middels een paralel buffer en de warmtepomp pompt daar 27l/m . Het afgifte systeem wordt gevoed door een wilo pico van 20w die niet verder 1,2m3 per uur. De flow door de vloerverwarmingslussen komt niet verder dan 2lm wat wat te laag is kijkend naar delta t. Zou de circulatiepomp te klein kunnen zijn?
Pagina: 1 ... 202 ... 224 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)