Om hier nog even op terug te komen; een warmtepomp is niet alleen fysiek beperkt in temperatuur (~koudemiddelafhankelijk) maar ook in vermogen (~compressorafhankelijk).belmonde schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:18:
[...]
zit er een meter tussen die de boel uitschakeld mocht de wp toch de mist in gaan ?
Vorig jaar heb ik een storing in de buitensensor gehad (kabelbreuk, eigen fout) waardoor de warmtepomp een paar uur volgas heeft gedraaid op mijn pomploze vloerverwarming. De stooklijn had rond de 27 graden moeten zitten maar omdat de buitensensor -40°C aangaf was setpoint de maximale 35 graden water.
Zelfs die 35 graden is in die tijd niet aangetikt, terwijl mijn warmtepomp 75 graden zou moeten kunnen maken. Voor die tijd greep de kamerthermostaat al in. Daarna een flinke kamertemperatuur overshoot terwijl de warmtepomp al uit stond...
Met de curves van je radiatoren en vloerverwarming kan je uitrekenen bij welke watertemperatuur het maximaal opwekvermogen van de warmtepomp en afgiftevermogen van je radiatoren in evenwicht is. Het is dan fysiek onmogelijk een hogere temperatuur water te maken (mits de kamerthermostaat werkt of je zelf een raampje open doet).
Als je vloer niet meer dan 40 °C mag hebben en je afgiftevermogen is bij die temperatuur 10 kW, dan ga je met een 6 kW warmtepomp die 40°C dus nooit aantikken. Voor het idee: op 40°C Ta levert vloerverwarming met 10 cm hoh circa 100W/m² (uiteindelijk dan, wanneer de hele plaat beton op temperatuur is).
Maar een losse aanlegthermostaat als maximaalthermostaat kost ook maar een paar tientjes als extra veiligheid. De meeste (alle?) warmtepompen hebben daar een aansluiting voor.
[ Voor 10% gewijzigd door Proton_ op 21-02-2025 17:23 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.