Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:05
Martin7182 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 21:24:
[...]

Zoveel mensen, zoveel wensen. Ik zou eerder een split kiezen. We stonden op het punt om een monoblock aan te schaffen (vrijwel gratis met subsidie), maar hebben er toch vanaf gezien. Continueverbruik zou nog best duur worden en met adhoc / bijverwarming / vakanties loop je de kans op vorstschade of ook een relatief hoog verbruik om de unit ijsvrij te houden.
Mja 10W om de 5 minuten moeten we daar om gaan discussiëren?
Mja of glycol of vorst kleppen.

Ieder zijn keus natuurlijk maar hoger verbruik is hier niet aanwezig en de WP wordt ook ad hoc gebruikt(snachts uit).

Roep maar als een elfstedentocht komt dan praten we weer.
Carter verwarming heeft een split ook als je daar op doelt.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 17-02-2025 23:26 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:14
[...]

Zoveel mensen, zoveel wensen. Ik zou eerder een split kiezen. We stonden op het punt om een monoblock aan te schaffen (vrijwel gratis met subsidie), maar hebben er toch vanaf gezien. Continueverbruik zou nog best duur worden en met adhoc / bijverwarming / vakanties loop je de kans op vorstschade of ook een relatief hoog verbruik om de unit ijsvrij te houden.
Ja, dat water in de monoblock en de korte waterleiding er net uit.. Is toch wel een kleine zorg. Split met alle water binnen.. is wat betreft zonder zorg ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:05
blb4 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 21:40:
[...]

Ach ja, over 15 jaar is de kans op vorst zo klein dat je met een volgende WP daar ook al geen rekening meer mee hoeft te houden.....
Daarom voor mij nu dus nog even niet. Voor de volgende WP liggen alle opties open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
mr_evil08 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 22:23:
[...]

Mja 10W om de 5 minuten moeten we daar om gaan discussiëren?
Mja of glycol of vorst kleppen.

Ieder zijn keus natuurlijk maar hoger verbruik is hier niet aanwezig en de WP wordt ook ad hoc gebruikt(snachts uit).

Roep maar als een elfstedentocht komt dan praten we weer.
Carter verwarming heeft een split ook als je daar op doelt.
Ja, 10W om de 5 minuten zie ik niet zitten. Voor jou is het misschien niks, maar wij stoken nu ~500 kWh per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:52
Angst is een slechte raadgever… maar als je 500kWh per jaar stookt en verder niks, snap ik het wel. Maar een monoblock bijna gratis is toch ook niet verkeerd… ik ben in elk geval supertevreden over de combi monoblock, airco en wpb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
belmonde schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 01:00:
[...]

Ja, dat water in de monoblock en de korte waterleiding er net uit.. Is toch wel een kleine zorg. Split met alle water binnen.. is wat betreft zonder zorg ??
Qua vorst een zorg minder in ieder geval. De rest van het water zit ook binnen en daar vriest het niet. Wij stoken nu met L/L en dat geeft 0 zorg. Ook met ontdooien hoef ik niet bang te zijn dat opeens een BUH mee gaat doen o.i.d. Verder speelt mee dat ik echt niet het hele huis op 21 graden hoef te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:28
[...]

Maar vergelijk je het nu met een split unit ?
Naar mijn idee vergelijk je het nu met een airco ?

Adhoc verwarmen is met een warmtepomp die "op water werkt " sowieso niet handig. Dan zou ik sneller naar een airco neigen.

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Bij gebruik van een warmtepomp ga je normaliter naar een vloerverwarming verdeler zonder pomp.
Kan dit ook bij een R290 warmtepomp die, in theorie, ook 75 graden water de vloer in kan sturen?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:50
BarryH schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 08:37:
Bij gebruik van een warmtepomp ga je normaliter naar een vloerverwarming verdeler zonder pomp.
Kan dit ook bij een R290 warmtepomp die, in theorie, ook 75 graden water de vloer in kan sturen?
Waarom niet? Alle warmtepompen kunnen 60 graden aan en geen vloer die dat leuk gaat vinden. Kwestie van een juiste stooklijn instellen dus.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
michaelvo schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 08:46:
[...]

Waarom niet? Alle warmtepompen kunnen 60 graden aan en geen vloer die dat leuk gaat vinden. Kwestie van een juiste stooklijn instellen dus.
Dus in een situatie met deels radiatoren en deels vloerverwarming heeft R290 dus geen voordeel qua warmteafgifte?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Daannn1987 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 07:18:
[...]

Maar vergelijk je het nu met een split unit ?
Naar mijn idee vergelijk je het nu met een airco ?

Adhoc verwarmen is met een warmtepomp die "op water werkt " sowieso niet handig. Dan zou ik sneller naar een airco neigen.
Ja, daar heb je wel gelijk in. Ik wil alleen af en toe een dagje bijverwarmen met de vloerverwarming die beneden ligt. Gas is de deur uit. Het CV circuit zit aangesloten op de WPB en dat werkt prima, behalve dan dat er eigenlijk wat warmte bij moet (~500 kWh thermisch). Waarschijnlijk wordt het idd. een airco erbij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• michaelvo
BarryH schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 08:48:
Dus in een situatie met deels radiatoren en deels vloerverwarming heeft R290 dus geen voordeel qua warmteafgifte?
Wat wil je naar toe met deze vraag? Volgens mij (maar pin me er niet op vast) heeft R290 gemiddeld genomen een ietsjes lagere COP dan R32 en R410A. Een voordeel van de hogere aanvoertemperatuur is wel dat je de legionellarun zonder COP1 element kan doen waardoor je hier iets zou kunnen winnen.

Maar als je op zoek bent naar de hoogste efficiëntie voor je verwarmingssysteem dan is de keuze van het koelmiddel wel echt het laatste op je lijstje denk ik.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
michaelvo schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:04:
[...]

Wat wil je naar toe met deze vraag? Volgens mij (maar pin me er niet op vast) heeft R290 gemiddeld genomen een ietsjes lagere COP dan R32 en R410A. Een voordeel van de hogere aanvoertemperatuur is wel dat je de legionellarun zonder COP1 element kan doen waardoor je hier iets zou kunnen winnen.

Maar als je op zoek bent naar de hoogste efficiëntie voor je verwarmingssysteem dan is de keuze van het koelmiddel wel echt het laatste op je lijstje denk ik.
Ik kom als energiecoach bij allerlei huishoudens over de vloer. Vaak is er vloerverwarming EN radiatoren.

Bij alleen radiatoren kan je zeggen: "desnoods laat je de wp 75 graden water maken", niet efficient maar als het moet dan kan het .

Bij alleen vloerverwarming is het ook makkelijk: verdeler vervangen/aanpassen en WP stooklijn op max 50 of wat er nu al op de thermostaatkraan staat van de verdeler

Maar wat bij de mix situatie?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gramser
Verwarmingen voorzien van heatboosters, en/of vervangen door modellen met een grotere inhoud.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• michaelvo
Als je een aanvoertemperatuur van meer dan 40 graden nodig hebt om je huis warm te houden dan moet je niet over warmtepompen beginnen maar over isolatie of afgifte. Wat @Gramser zegt dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Mijn vraag gaat niet over nodig of verstandig of gewenst, maar over een juiste installatie.
Ik begrijp uit deze reacties dat je de stooklijn van de wp dus begrensd en de verdeler vervangt door een pomploze.

Overigens is het bij een huishouden met 500m3 gasverbruik per jaar nog een hele kunst om de rendementsverbetering van een lagere aanvoertemperatuur terug te verdienen met spullen die je door een installateur wil laten installeren. Maar dat is een ander onderwerp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-09 15:16
@BarryH Maar bij 500 m3 per jaar moet je wel uitkijken wat je doet. Dat is namelijk extreem weinig voor een woning.

Je kunt niet een warmtepomp dimensioneren op die 500 m3. Je moet een warmtepomp dimensioneren op het warmteverlies van de woning bij referentietemperaturen voor alle ruimtes (ofwel, alle verblijfsvertrekken op 20 a 21 graden en de badkamer op 22).

Je kunt 500 m3 per jaar stoken door vrijwel altijd in de kou te gaan zitten. Dit is veel gebeurd tijdens de gasprijscrisis. Je woning wordt er alleen onverkoopbaar door als je geen fatsoenlijke verwarmingsinstallatie meer hebt.

De koevlaas formule werkt bijvoorbeeld ook alleen als je het gasverbruik weet voor een normale winter, waarbij de woning ongeveer op normtemperaturen gehouden wordt. De negatieve verhalen die je over warmtepompen hoort komen vooral van mensen die op basis van het gasverbruik uit zijn gegaan van een veel te kleine warmtepomp.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Blihi schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:19:
@BarryH Maar bij 500 m3 per jaar moet je wel uitkijken wat je doet. Dat is namelijk extreem weinig voor een woning.

Je kunt niet een warmtepomp dimensioneren op die 500 m3. Je moet een warmtepomp dimensioneren op het warmteverlies van de woning bij referentietemperaturen voor alle ruimtes (ofwel, alle verblijfsvertrekken op 20 a 21 graden en de badkamer op 22).

Je kunt 500 m3 per jaar stoken door vrijwel altijd in de kou te gaan zitten. Dit is veel gebeurd tijdens de gasprijscrisis. Je woning wordt er alleen onverkoopbaar door als je geen fatsoenlijke verwarmingsinstallatie meer hebt.

De koevlaas formule werkt bijvoorbeeld ook alleen als je het gasverbruik weet voor een normale winter, waarbij de woning ongeveer op normtemperaturen gehouden wordt. De negatieve verhalen die je over warmtepompen hoort komen vooral van mensen die op basis van het gasverbruik uit zijn gegaan van een veel te kleine warmtepomp.
I know, I know
Overigens zijn er genoeg ijverige energiezuinige huiseigenaren die rond de 500m3 gas zitten in een kleine (jaren 70-80) tussenworning bij 18,5 of 19 graden.
En dat is dan incl. een 50-100m3 gas voor douchen/koken

[ Voor 9% gewijzigd door BarryH op 18-02-2025 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
BarryH schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:19:
[...]

Ik kom als energiecoach bij allerlei huishoudens over de vloer. Vaak is er vloerverwarming EN radiatoren.

Bij alleen radiatoren kan je zeggen: "desnoods laat je de wp 75 graden water maken", niet efficient maar als het moet dan kan het .

Bij alleen vloerverwarming is het ook makkelijk: verdeler vervangen/aanpassen en WP stooklijn op max 50 of wat er nu al op de thermostaatkraan staat van de verdeler

Je kunt, net als met gas, de radiatoren voeden met 75 graden heet water en de vloerverwarming met een mengverdeler op 35 graden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:24
Martin7182 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:38:
[...]

Je kunt, net als met gas, de radiatoren voeden met 75 graden heet water en de vloerverwarming met een mengverdeler op 35 graden.
Met een COP van 1,5 oid..... Dus dat wil je niet. Je moet gewoon zorgen dan je bij buitentemperatuur van 0 graden hooguit 35 graden watertemperatuur nodig hebt om de hut warm te houden. Dat kan door het warmteverlies te beperken en/of de afgifte vergroten. Ingewikkelder is het niet en dat geldt voor elk huis. Elk huis is geschikt te maken voor LT verwarming.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
BarryH schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:11:
Mijn vraag gaat niet over nodig of verstandig of gewenst, maar over een juiste installatie.
Ik begrijp uit deze reacties dat je de stooklijn van de wp dus begrensd en de verdeler vervangt door een pomploze.

Overigens is het bij een huishouden met 500m3 gasverbruik per jaar nog een hele kunst om de rendementsverbetering van een lagere aanvoertemperatuur terug te verdienen met spullen die je door een installateur wil laten installeren. Maar dat is een ander onderwerp
Zo las je vraag niet, maar misschien was er ook wat weinig info gegeven voor een antwoord waar je naar op zoek bent :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:14
michaelvo schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 08:46:
[...]

zit er een meter tussen die de boel uitschakeld mocht de wp toch de mist in gaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:48
[...]

Hier in de mix, zonder pompen, zones of mengverdelers, radiatoren lopen mee op stooklijn, nu op +35oC, gaat prima voor secundaire ruimten, zelfs zonder LT-radiatoren of fans, althans als je het geen 20oC in een slaapkamer wilt krijgen. Met extra afgiftecapaciteit (fancoils, LT-radiatoren) lukt het nog beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
belmonde schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:18:
[...]
zit er een meter tussen die de boel uitschakeld mocht de wp toch de mist in gaan ?
Op je WP stel je normaal zowel een stookcurve in, maar ook een max aanvoertemperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelvo
belmonde schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:18:
Nee. Ook nog nooit gehoord van een warmtepomp die de mist in gaat en ineens absurd hoge watertemperaturen je CV circuit instuurt. Zou theoretisch gezien nog kunnen met een kapotte driewegklep en een warmtepomp die een SWW run doet maar het zou ook kunnen dat je huis door een neerstortend vliegtuig wordt geraakt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:54

blitzkrieg

Whoop Whoop!

[...]

Ik heb hier de mix-situatie, hybride warmtepomp, maar gesloten verdeler, CV-ketel op max 45°C ingesteld.
Beneden alles vloerverwarming, boven een gedeelte (1 slaapkamer en het kantoor). De andere 3 slaapkamers nog de oude radiatoren, die kabbelen lekker mee en zorgen ervoor dat de kou er net af is, ik vind dat voldoende, slaap niet graag bij 20°C. En de kinderen gaan maar lekker beneden of op kantoor zitten huiswerk maken.

Maar mijn woning is voor bouwjaar 1995 ook al bovenmatig geisoleerd en ik ben ondertussen met allerlei upgrades bezig.

Kom nu ook alleen op het punt dat het (bijna) niet meer loont.
Zit ook te kijken om van het gas af te gaan, verbruik nu ongeveer 250 kuub per jaar, kost me 3 euro/kuub. Maar qua terugverdientijd is het bijna niet recht te rekenen.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
blb4 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:46:
[...]

Met een COP van 1,5 oid..... Dus dat wil je niet. Je moet gewoon zorgen dan je bij buitentemperatuur van 0 graden hooguit 35 graden watertemperatuur nodig hebt om de hut warm te houden. Dat kan door het warmteverlies te beperken en/of de afgifte vergroten. Ingewikkelder is het niet en dat geldt voor elk huis. Elk huis is geschikt te maken voor LT verwarming.
Het gaat er niet om wat ik wil, maar om wat Barry wilt.
Ik zou voor verwarming idd. ook niet hoger gaan dan 35°C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
blitzkrieg schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:24:
[...]

Ik heb hier de mix-situatie, hybride warmtepomp, maar gesloten verdeler, CV-ketel op max 45°C ingesteld.
Beneden alles vloerverwarming, boven een gedeelte (1 slaapkamer en het kantoor). De andere 3 slaapkamers nog de oude radiatoren, die kabbelen lekker mee en zorgen ervoor dat de kou er net af is, ik vind dat voldoende, slaap niet graag bij 20°C. En de kinderen gaan maar lekker beneden of op kantoor zitten huiswerk maken.

Maar mijn woning is voor bouwjaar 1995 ook al bovenmatig geisoleerd en ik ben ondertussen met allerlei upgrades bezig.

Kom nu ook alleen op het punt dat het (bijna) niet meer loont.
Zit ook te kijken om van het gas af te gaan, verbruik nu ongeveer 250 kuub per jaar, kost me 3 euro/kuub. Maar qua terugverdientijd is het bijna niet recht te rekenen.
Dat komt dan op het moment dat of de wp of de gasketel onderhand vervangen moet gaan worden. Nog geholpen door het minder terugleveren als je SWW met een wp(boiler) gaat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Laatst online: 21:54

blitzkrieg

Whoop Whoop!

BarryH schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:27:
[...]

Dat komt dan op het moment dat of de wp of de gasketel onderhand vervangen moet gaan worden. Nog geholpen door het minder terugleveren als je SWW met een wp(boiler) gaat doen.
Klopt, ben me ook al aan het orienteren en ga het waarschijnlijk redelijk snel in gang zetten, als ik wacht tot de ketel er mee stopt ben ik te laat, dan moet het weer met stoom en kokend water en is het maar zien wie er tijd heeft.

Mijn hybride kan dan mooi verhuizen naar mijn zus, die heeft net een nieuwe ketel.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Padvinder
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 08:31

Padvinder

doet z'n best

Ik heb dit topic aangemaakt: Jaren 30 woning verduurzamen, wat is wijsheid?

Mijn belangrijkste eis aan een warmtepomp is het geluid, want ik koop een appartement in een VvE. Ik heb wel een voor- (4m diep) en achtertuin (11m diep), dus kan de WP best goed op een afstand van de buren kwijt.
Ik woon aan de kust (Den Haag), dus de kans op echt koude dagen is zeer klein.

Na wat lezen lijkt de Vaillant aroTHERM één van de stilste modellen: https://www.vaillant.nl/c...rm-split-plus-121216.html
Vaillant zegt van wel, maar is dat inderdaad nog steeds zo, of zijn er nog weer nieuwere modellen/merken?

En daarnaast vraag ik me af hoe met SWW om te gaan, ik schat zo'n 200l nodig te hebben (4p, kinderen gaan af en toe in bad): een binnenunit met geintegreerd voorraadvat, of een losse boiler met warmtewisselaar? Maakt dat nog verschil?
Combineer je die Vaillant WP dan met zo'n unit? https://www.vaillant.nl/c...unitower-split-45632.html

Of een losse elektrische boiler? Of ben je dan zinloos bezig omdat je de efficientie van de WP niet benut voor SWW?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Padvinder schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:45:
Ik heb dit topic aangemaakt: Jaren 30 woning verduurzamen, wat is wijsheid?

Mijn belangrijkste eis aan een warmtepomp is het geluid, want ik koop een appartement in een VvE. Ik heb wel een voor- (4m diep) en achtertuin (11m diep), dus kan de WP best goed op een afstand van de buren kwijt.
Controleer wel even bij de VVE wat er wel en niet mag. Bij een appartement is de grond van de tuin vaak niet van jou! Je koopt het recht om die grond te gebruiken, maar je mag er niet zomaar een WP in plaatsen.
Ik woon aan de kust (Den Haag), dus de kans op echt koude dagen is zeer klein.

Na wat lezen lijkt de Vaillant aroTHERM één van de stilste modellen: https://www.vaillant.nl/c...rm-split-plus-121216.html
Vaillant zegt van wel, maar is dat inderdaad nog steeds zo, of zijn er nog weer nieuwere modellen/merken?

En daarnaast vraag ik me af hoe met SWW om te gaan, ik schat zo'n 200l nodig te hebben (4p, kinderen gaan af en toe in bad): een binnenunit met geintegreerd voorraadvat, of een losse boiler met warmtewisselaar? Maakt dat nog verschil?
Combineer je die Vaillant WP dan met zo'n unit? https://www.vaillant.nl/c...unitower-split-45632.html

Of een losse elektrische boiler? Of ben je dan zinloos bezig omdat je de efficientie van de WP niet benut voor SWW?
Als je een bad hebt zou ik zeker voor 300 liter kiezen. Dat kan een geintegreerd vat zijn, maar ook een los vat met 3-weg klep.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devinjanssen
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-06 21:25
Blihi schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:21:
[...]

50 graden is voor een WP echt te hoog om efficiënt zijn werk te toen. Bij een Ta van maximaal 35 graden haal je een SCOP van 4.2, wat betekent dat je 1 kuub gas inlevert voor 2 kWh stroom. Bij een Ta van 50 graden haal je een SCOP van maximaal 3, wat effectief betekent dat je 1 kuub gas inlevert voor 2.8 kWh stroom.
De ketel staat nu op 6kw vermogen het de pompsnelheid op 100% De Ta staat ingesteld op 45graden.
In de ochtend om 7:15 uur start de CV met 19,8 graden, ingestelde nacht tempratuur en om 12:00 uur is de ingestelde tempratuur van 21,5c bereikt. De CV was bijna aan een stuk actief. Ik zal de instellingen deze dagen even zo laten staan. De kleine radiatoren in de gang, wc en op enkele slaapkamers heb ik een klein beetje openstaan, daardoor hoor je wel het waterstromen door de hoge pompsnelheid. Dit hoor je niet in de type 33 radiatoren in de woonkamer, deze staan ook helemaal open. Tdelta op deze radiatoren is 8 graden.

Kan een monoblock warmtepomp met R290 koelmiddel redelijk efficiënt zijn werk doen met een Ta van 45c?

[ Voor 4% gewijzigd door devinjanssen op 18-02-2025 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:15
devinjanssen schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:38:
[...]

De ketel staat nu op 6kw vermogen het de pompsnelheid op 100% De Ta staat ingesteld op 45graden.
In de ochtend om 7:15 uur start de CV met 19,8 graden, ingestelde nacht tempratuur en om 12:00 uur is de ingestelde tempratuur van 21,5c bereikt. De CV was bijna aan een stuk actief. Ik zal de instellingen deze dagen even zo laten staan. De kleine radiatoren in de gang, wc en op enkele slaapkamers heb ik een klein beetje openstaan, daardoor hoor je wel het waterstromen door de hoge pompsnelheid. Dit hoor je niet in de type 33 radiatoren in de woonkamer, deze staan ook helemaal open. Tdelta op deze radiatoren is 8 graden.

Kan een monoblock warmtepomp met R290 koelmiddel redelijk efficiënt zijn werk doen met een Ta van 45c?
In eerste instantie heeft het type warmtepomp en het koudemiddel geen invloed.
De vraag is wat je onder "redelijk efficiënt" verstaat - waarmee wil je vergelijken?

Ik zou trouwens aanvoer en retour bij de ketel meten en tegelijkertijd het gasverbruik.
Dan kan je ook de huidige flow beter inschatten.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:57

P_Tingen

omdat het KAN

BarryH schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:31:
[...]
I know, I know
Overigens zijn er genoeg ijverige energiezuinige huiseigenaren die rond de 500m3 gas zitten in een kleine (jaren 70-80) tussenworning bij 18,5 of 19 graden.
En dat is dan incl. een 50-100m3 gas voor douchen/koken
Ja, hiero ook zo iemand. Nou ja, ongeveer. Wij zijn in de gasprijscrisis minder warm gaan stoken (CV) en doen dat eigenlijk nog steeds, dus inderdaad 18,5 á 19 graden. Ons jaarverbruik gaat ongeveer 750m3 worden volgens MinderGas (incl sww). Ik ga een wp dus waarschijnlijk nooit terugverdienen, maar dat is ook niet de opzet. De bedoeling is om vvw aan te leggen, aangestuurd door een wp om meer comfort in huis te krijgen.

De sww voorziening blijft dan op de ketel. Die kan nog wel even mee, zeker als die alleen sww hoeft te doen. Of we de radiatoren laten hangen is nog onderwerp van discussie. Mijn vrouw vindt het wel een prettig idee om die achter de hand te houden en ze zitten niet in de weg, dus het scheelt ook weer klussen. Zelf neig ik ernaar om ze er uit te halen, maar dat kan ook in een later stadium nog

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-09 08:11
Ik zit al een poosje mee te lezen en ben aan het oriënteren voor een warmte pomp.

Helaas zal het nog even moeten duren voor ons huis want er moeten eerst nog aardig wat klussen gedaan worden voor het gehele huis warmtepomp klaar is.

Nu vraag ik me 1 ding af over het combineren van vloerverwarming met radiatoren.
Voordelig is natuurlijk om de warmtepomp direct alles in je vloer te laten pompen, maar dit betekend gelijk dat de temperatuur ook een stuk lager dient te zijn.

Ik heb op de BG vloerverwarming (14mm buizen in fermacell) en op de 1e T21 radiatoren.
Nu redden de T21's het boven net met 50 graden, terwijl de VVV op 40 graden zit.

Is dan de enige goede manier om over te stappen op een warmte pomp om de T21's te vervangen met iets anders wat het beter gaat doen op lagere temperaturen?
Of zit er ook een verschil in afgifte als de flow verhoogt wordt?

op dit moment heeft mijn vloer een Delta T van ongeveer 7 a 8 graden, las soms ook dat een warmte pomp daar ook niet al te blij van wordt?

Kortom, gaat nog niet om concrete plannen, maar wil graag een toekomst plan trekken voor de woning om wel op een warmtepomp te eindigen.
(jaren 30 woning, dus genoeg te verbeteren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
fjux schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 13:43:
Ik zit al een poosje mee te lezen en ben aan het oriënteren voor een warmte pomp.

Helaas zal het nog even moeten duren voor ons huis want er moeten eerst nog aardig wat klussen gedaan worden voor het gehele huis warmtepomp klaar is.

Nu vraag ik me 1 ding af over het combineren van vloerverwarming met radiatoren.
Voordelig is natuurlijk om de warmtepomp direct alles in je vloer te laten pompen, maar dit betekend gelijk dat de temperatuur ook een stuk lager dient te zijn.

Ik heb op de BG vloerverwarming (14mm buizen in fermacell) en op de 1e T21 radiatoren.
Nu redden de T21's het boven net met 50 graden, terwijl de VVV op 40 graden zit.

Is dan de enige goede manier om over te stappen op een warmte pomp om de T21's te vervangen met iets anders wat het beter gaat doen op lagere temperaturen?

op dit moment heeft mijn vloer een Delta T van ongeveer 7 a 8 graden, las soms ook dat een warmte pomp daar ook niet al te blij van wordt?

Kortom, gaat nog niet om concrete plannen, maar wil graag een toekomst plan trekken voor de woning om wel op een warmtepomp te eindigen.
Met een WP wil je liever lager dan 40 graden aanvoertemp, m.i. moet je streven zijn max 35 graden bij 0 graden buiten. Verhogen van afgifte boven doe je heel eenvoudig door de radiatoren te vervangen door gebooste convectoren (als je bestaande T21's 't net redden met boosters). Minimale ingreep.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08

Klinkt als te lange groepen in je vloerverwarming, met 14mm wil je niet meer dan 60meter om het zonder mengverdeler(zonder pomp) goed te laten functioneren.

Heb ze hier bewust kort gehouden +/- 50 meter waardoor dT 3-4 mogelijk is en de vereiste liters/flow kwijt kan voor de warmtepomp.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 18-02-2025 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelvo
Afgifte zal wel iets hoger kunnen worden met een hogere flow maar bij een radiator is dat minimaal. Dus inderdaad vervangen voor iets wat het beter doet op lagere temperaturen, max 35 a 40 graden.
Opzich kan een warmtepomp prima het retourwater met 7 a 8 graden verhogen(zo lang dit binnen het vermogen van de warmtepomp past uiteraard). Je hebt alleen een iets hogere COP als je de dT lager houdt. Ik zou me hier op dit moment niet blind op staren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
blb4 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:36:
[...]

Met een WP wil je liever lager dan 40 graden aanvoertemp, m.i. moet je streven zijn max 35 graden bij 0 graden buiten. Verhogen van afgifte boven doe je heel eenvoudig door de radiatoren te vervangen door gebooste convectoren (als je bestaande T21's 't net redden met boosters). Minimale ingreep.
Ik snap dat dan het streven max 35 is, maar ben ook heel benieuwd wat de vloer doet met meer flow, nu is het ongeveer 1 a 2L per min per groep (6 groepen totaal)

Maar als het doel 35 is, gaan die T21's boven het helemaal niet meer trekken denk ik.
ik heb 1 T21 geboost nu, en dat doet wel iets, maar verricht ook weer geen wonderen op dit moment.
mr_evil08 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:52:
[...]

Klinkt als te lange groepen in je vloerverwarming, met 14mm wil je niet meer dan 60meter om het zonder mengverdeler(zonder pomp) goed te laten functioneren.

Heb ze hier bewust kort gehouden +/- 50 meter waardoor dT 3-4 mogelijk is en de vereiste liters/flow kwijt kan voor de warmtepomp.
groepen zijn hier ook niet al te lang hoor. even uit mijn hoofd zijn ze rond de 60m
michaelvo schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:00:
[...]

Afgifte zal wel iets hoger kunnen worden met een hogere flow maar bij een radiator is dat minimaal. Dus inderdaad vervangen voor iets wat het beter doet op lagere temperaturen, max 35 a 40 graden.

[...]

Opzich kan een warmtepomp prima het retourwater met 7 a 8 graden verhogen(zo lang dit binnen het vermogen van de warmtepomp past uiteraard). Je hebt alleen een iets hogere COP als je de dT lager houdt. Ik zou me hier op dit moment niet blind op staren.
Hmm dus misschien toch maar als ik de zolder ga renoveren ook de radiatoren op de 1e vervangen met Jaga's ofzo. (ga ze wel zelf boosten dan ipv DBE)

Nouja, gaat nog wel even wat renovaties duren dus.
Eerst maar eens verder focussen op afgifte systeem en nog wat extra isolatie. (Glas in lood beneden is heel mooi, maar ook een isolatie ramp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
fjux schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:57:
[...]

Ik snap dat dan het streven max 35 is, maar ben ook heel benieuwd wat de vloer doet met meer flow, nu is het ongeveer 1 a 2L per min per groep (6 groepen totaal)

Maar als het doel 35 is, gaan die T21's boven het helemaal niet meer trekken denk ik.
ik heb 1 T21 geboost nu, en dat doet wel iets, maar verricht ook weer geen wonderen op dit moment.

[...]

groepen zijn hier ook niet al te lang hoor. even uit mijn hoofd zijn ze rond de 60m

[...]

Hmm dus misschien toch maar als ik de zolder ga renoveren ook de radiatoren op de 1e vervangen met Jaga's ofzo. (ga ze wel zelf boosten dan ipv DBE)

Nouja, gaat nog wel even wat renovaties duren dus.
Eerst maar eens verder focussen op afgifte systeem en nog wat extra isolatie. (Glas in lood beneden is heel mooi, maar ook een isolatie ramp)
Hier een calculator, kun je mee spelen.
https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening

Pak 150 of 125mm hoh en rc 0.04 dat is aardig vergelijkbaar met droogbouw 14mm.

dT 8
74 W/m²
dT 3
84 W/m²

Boven 80-85 W/m² kun je niet omdat het erg ongezond voor de voeten wordt (28c oppervlaktetemp).

10 W/m² klinkt weinig, in praktijk is dat aardig veel.
Hier zit ik op 1,7 l/m per groep en dT 3, of dat 40 of 35 is maakt niet uit dT blijft hetzelfde hier.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 18-02-2025 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devinjanssen
dunklefaser schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:59:
[...]

In eerste instantie heeft het type warmtepomp en het koudemiddel geen invloed.
De vraag is wat je onder "redelijk efficiënt" verstaat - waarmee wil je vergelijken?
Aan welke COP ik moet denken bij een Ta 45c? Ik weet dat dit van verschillende factoren afhankelijk is en dat een Ta35 beter is. Zijn er voorbeelden van een installatie met een Ta 45c?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Bij welke buitentemperatuur zou je dit willen weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devinjanssen
Gramser schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 17:16:
Bij welke buitentemperatuur zou je dit willen weten?
0c en 10c, elk voorbeeld is welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ik kan me zomaar voorstellen dat de COP bij 0 graden onder de 3 zakt. Maar ik heb dat zelf nog niet nodig gehad.

Bij 10 graden al een stuk beter natuurlijk, maar ook dan wil je eigenlijk geen 45 graden nodig hebben. Want dat zou betekenen dat je bij 0 graden weer een hogere Ta nodig hebt om de hut even warm te houden.

Of wil je werken met een vaste Ta? Dan betekent dat ook weer het een en ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devinjanssen
Misschien bij 0c een Ta 45c aanhouden en bij 10c een Ta 40c. Ik ga nog even testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@devinjanssen Wat Ta (eigenlijk TLift) en de efficiëntie van een wp aangaat:
Misschien is deze website iets voor jou?
Wat houdt de 2% vuistregel in bij warmtepompen?
Instructieve grafieken en in begrijpelijke taal geschreven als ik me niet vergis.

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 18-02-2025 18:42 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
(-)

[ Voor 115% gewijzigd door BenEco op 18-02-2025 23:51 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
De vraag was COP, geen sCOP ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
BarryH schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 18:19:
[...]

Dat ga ik zien, veel succesfactoren zijn aanwezig:
Parallel buffervat
4kW minimaal vermogen in een woning met 500m3 gasverbruik
Geen monitoring
Geen specificaties
Geen uitgebreide handleiding
Woning:
bij -4 gem. dagtemperatuur op een bewolkte dag (in de week in feb 21) 4m3 gasverbruik bij 19 graden binnen
Dus ca. 2,5kW warmteverlies. Inmiddels al het glas naar HR++ gebracht, dus nog lager

Warmtepomp
WP lijkt minimaal 4,3 kW te doen (bij W55)
Onduidelijk wat er bij -10/W55 ofzo uit komt? 70% van 12kW??

Warmtepomp en WPB samen erbij gestopt op een bestaande groep met stopcontacten en lampen in 3 kamers
ca 26mm kunststof leiding (denk MLB) van warmtepomp buiten naar buffervat binnen
idd parallelle buffer met een beetje simpele cvpomp (50watt) die door de tado aan/uit gestuurd wordt.
En om dus 4,3kW kwijt te kunnen moet je alle radiatoren open zetten en 45/40/20 stoken.

Maar goed. voor eur 5k netto wel veel spulleboel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met het droge koude weer van de afgelopen dsgen viel mij op dat m'n WP nog steeds heel erg op en neer gaat in vermogen bij het aftoeren. Dit gebeurt de laatste tijd elke dag, maar snap het niet helemaal. Eerder was het defrost mania, maar dit kan ik niet verklaren. Wat is er hier gaande? Die 2 dalen ervoor zijn defrost en de paarse lijn is de WP (+nog wat dingen die stabiel zijn in afgifte/opwek). Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IEPrJfay59ToQJg8PIYz-xOUzqg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yNesp1RxE1G4ZYZ8k9ynALfE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2025 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 21:27:
Met het droge koude weer van de afgelopen dsgen viel mij op dat m'n WP nog steeds heel erg op en neer gaat in vermogen bij het aftoeren. Dit gebeurt de laatste tijd elke dag, maar snap het niet helemaal. Eerder was het defrost mania, maar dit kan ik niet verklaren. Wat is er hier gaande? Die 2 dalen ervoor zijn defrost en de paarse lijn is de WP (+nog wat dingen die stabiel zijn in afgifte/opwek). [Afbeelding]
Zou het pendelen kunnen zijn?
Geen idee. Ik weet niet welk merk en type warmtepomp je hebt, hoe deze ingesteld zijn, geen plaatjes van verloop Ta en Tr over deze specifieke uren. Om maar een paar voorbeelden te noemen.
Je moet wat meer info geven :)

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Soort van pendelen ja. Heb je toevallig de kamerthermostaat op een plek hangen waar het warm wordt door zoninstraling..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@SebastiaanPs @Gramser vorig jaar had ik hier geen last van, ook geen zoninval. Echt pendelen is het ook niet? Het gaat niet uit (lijkt miss zo door de opwek), maar schommelt heel erg in verbruik voor een tijdje. En dan altijd vanaf dat die aftoert of wanneer die bijna helemaal naar het laagste vermogen gezakt is. Heel specifiek gedrag wel, dus hopelijk voor iemand bekend. Heb een nefit split 5, helaas geen monitor voor mooie grafiekjes en data.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2025 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-09 21:49
fjux schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:57:
[...]

Maar als het doel 35 is, gaan die T21's boven het helemaal niet meer trekken denk
NB: de duur van de verwarming speelt ook een rol. Vaak staat een gasketel in totaal een paar uur per dag te draaien omdat het minimum vermogen nu eenmaal niet erg klein is. Een warmtepomp daarentegen draait het liefst de hele dag bij koud weer. Daar moet je wel rekening mee houden bij het berekenen van het gewenste vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fjux
basfromasd schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 22:29:
[...]

NB: de duur van de verwarming speelt ook een rol. Vaak staat een gasketel in totaal een paar uur per dag te draaien omdat het minimum vermogen nu eenmaal niet erg klein is. Een warmtepomp daarentegen draait het liefst de hele dag bij koud weer. Daar moet je wel rekening mee houden bij het berekenen van het gewenste vermogen.
Hier draait de cv nagenoeg 24/7 ivm vloerverwarming. Alles net nieuw en nu nog geen nacht verlaging. Maar zelfs dan duurt het opwarmen de kantoor kamer erg lang (1 graad per 2 uur)
Dat is met 2 kleine t21 waarvan 1 geboost is.
Dus ik heb er een hard hoofd in dat het met 35 graden gaat lukken zonder aanpassingen.

Maar goed, hoe meer ik er mee bezig ben hoe meer ik merk dat ik gewoon eerst de rest van de aanpassing moet gaan doen en dan kijken welke warmtepomp past.

Op de 2e etage moeten toch nieuwe verwarmingen komen dus dat wordt of vloerverwarming of lage temp radiatoren.
Misschien neem ik dan gelijk de 1e etage ook mee.

Ps is er nu ergens een simpele tool om de wattage van radiatoren te berekenen met verschillende temperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-09 21:49
fjux schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 22:43:
[...]

Ps is er nu ergens een simpele tool om de wattage van radiatoren te berekenen met verschillende temperaturen?
Je zou de app HyTools van Imi kunnen proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Je zou voor boven naar oversized t33 radiatoren kunnen kijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
fjux schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 22:43:
[...]

Hier draait de cv nagenoeg 24/7 ivm vloerverwarming. Alles net nieuw en nu nog geen nacht verlaging. Maar zelfs dan duurt het opwarmen de kantoor kamer erg lang (1 graad per 2 uur)
Dat is met 2 kleine t21 waarvan 1 geboost is.
Dus ik heb er een hard hoofd in dat het met 35 graden gaat lukken zonder aanpassingen.

Maar goed, hoe meer ik er mee bezig ben hoe meer ik merk dat ik gewoon eerst de rest van de aanpassing moet gaan doen en dan kijken welke warmtepomp past.

Op de 2e etage moeten toch nieuwe verwarmingen komen dus dat wordt of vloerverwarming of lage temp radiatoren.
Misschien neem ik dan gelijk de 1e etage ook mee.

Voor convertoren (met of zonder boosters) kan je op de Jaga site een excel document downloaden waar je bij elke Ta/Tr combinatie kan zien welk vermogen er wordt afgegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-09 11:14
Verwijderd schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 21:56:
@SebastiaanPs @Gramser vorig jaar had ik hier geen last van, ook geen zoninval. Echt pendelen is het ook niet? Het gaat niet uit (lijkt miss zo door de opwek), maar schommelt heel erg in verbruik voor een tijdje. En dan altijd vanaf dat die aftoert of wanneer die bijna helemaal naar het laagste vermogen gezakt is. Heel specifiek gedrag wel, dus hopelijk voor iemand bekend. Heb een nefit split 5, helaas geen monitor voor mooie grafiekjes en data.
Dit is een redelijk bekend gedrag van de Nefit splits helaas. Zijn op zich geen verkeerde warmtepompen, maar de regeling die er in zit lijkt eigenlijk nooit een mooi vermogen tussen min en max modulatie te kunnen vasthouden. Schiet altijd van min naar max en weer terug. Zie het Nefit topic met de zoekterm ‘modulatie’. Lijkt verder niet echt COP te kosten, maar gemiste kans is het van de software engineers bij Nefit wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimsie78
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:17
Ik sta op het punt om buis 28mm isolatie te bestellen, zelf ben ik aan het kijken naar

Armaflex ACE Plus (XG) 13 mm voor binnen
En
Armaflex ACE plus (XG) 19 mm voor buiten

Nu vraag ik me alleen af, als ik isolatie rollen koop ga ik dan voor de zelfklevende of juist niet?

Omdat de rollen niet voorgevormd zijn lijkt me zelfklevend prettig werken, enkel mocht het er ooit afgehaald moeten worden zal dat een drama worden.

Wat is jullie ervaring/advies in deze?

Komt de dikte 13/19mm ook overeen met wat geadviseerd wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:50
Je moet het sowieso niet open laten staan (insnijden en niet lijmen) dus;
- als de buizen los zijn kun je het er omheen schuiven en dan kun je zonder platrand doe - als je het er omheen doet achteraf dan met plakstrip (kopse kanten lijmen)
- zonder plakstrip, insnijden om te monteren en alle naden lijmen.

Qua dikte zou ik alles 19mm doen. (Hoewel 13mm binnen ook wel kan). Als het grote afstanden buien zijn dan misschien wel 25mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Chimsie78 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 13:49:
Ik sta op het punt om buis 28mm isolatie te bestellen, zelf ben ik aan het kijken naar

Armaflex ACE Plus (XG) 13 mm voor binnen
En
Armaflex ACE plus (XG) 19 mm voor buiten

Nu vraag ik me alleen af, als ik isolatie rollen koop ga ik dan voor de zelfklevende of juist niet?

Omdat de rollen niet voorgevormd zijn lijkt me zelfklevend prettig werken, enkel mocht het er ooit afgehaald moeten worden zal dat een drama worden.

Wat is jullie ervaring/advies in deze?

Komt de dikte 13/19mm ook overeen met wat geadviseerd wordt?
Over binnen: als ‘t binnen je thermische schil zit hoef je niet te isoleren. Of ‘t moet zijn omdat je condenserend wil koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimsie78
ingmar89 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:55:
Je moet het sowieso niet open laten staan (insnijden en niet lijmen) dus;
- als de buizen los zijn kun je het er omheen schuiven en dan kun je zonder platrand doe - als je het er omheen doet achteraf dan met plakstrip (kopse kanten lijmen)
- zonder plakstrip, insnijden om te monteren en alle naden lijmen.

Qua dikte zou ik alles 19mm doen. (Hoewel 13mm binnen ook wel kan). Als het grote afstanden buien zijn dan misschien wel 25mm.
Het gaat om een rol van 1x8 meter, waar ik zelf stroken van wil gaan snijden om achteraf om de buis te wikkelen/lijmen, de kopse kant zal ik zeker verlijmen,
vroeg me af of ik een zelfklevende rol zou gebuiken.
blb4 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:15:
[...]

Over binnen: als ‘t binnen je thermische schil zit hoef je niet te isoleren. Of ‘t moet zijn omdat je condenserend wil koelen.
Het betreft oa het leidingwerk tussen WP en boiler, binnenwerk betreft 6 a 7 meter (2x).
Dit wil je toch niet ongeisoleerd laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjouke Jacobsen
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 17-09 09:08
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel defrosts jullie de laatste nachten hebben gehad. Bij mij de laatste twee nachten 1x in de 4 uur. Ik heb een Pana J9 met max aanvoertemperatuur 33 graden bij -6.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 09:47
Het is zeer droog vriesweer, dus dan heb je er weinig.

Hier afgelopen nacht 2 stuks (met 6 uur er tussen)

Bij mistig weer rond 0 heb ik ze ieder uur.

(Mitsubishi Zubadan 8kw)

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Chimsie78 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:28:
[...]

Het betreft oa het leidingwerk tussen WP en boiler, binnenwerk betreft 6 a 7 meter (2x).
Dit wil je toch niet ongeisoleerd laten?
Naar boiler kan nog omdat dat water met relatief lage COP wordt opgewekt. De rest (ongeisoleerd) vergroot je afgifte en is dus gunstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
blb4 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:26:
[...]
Naar boiler kan nog omdat dat water met relatief lage COP wordt opgewekt. De rest (ongeisoleerd) vergroot je afgifte en is dus gunstig.
Je hebt gelijk dat de warmte niet verloren gaat, maar je Ta is wel onnodig hoog. Als de aanvoer door koelere ruimten gaat (gang, kruipruimte) dan gaat het warmste water door de koudste ruimte. En als je 1oC verliest en met kouder water laste afgiftepunten als LT-radiatoren voedt, dan helpt die extra afgifte je ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:50
Isolatie op buizen plakken is niet gangbaar, maar ik denk dat het in theorie wel zou kunnen. Waarom plaat ipv buis isolatie?
In dat geval zou ik dan niet zelfklevend doen (plakken op de buizen voegt niks toe, behalve kosten) en alle naden verlijmen met armaflex lijm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
tonwes99 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:29:
[...]

Je hebt gelijk dat de warmte niet verloren gaat, maar je Ta is wel onnodig hoog. Als de aanvoer door koelere ruimten gaat (gang, kruipruimte) dan gaat het warmste water door de koudste ruimte. En als je 1oC verliest en met kouder water laste afgiftepunten als LT-radiatoren voedt, dan helpt die extra afgifte je ook niet.
Het warmteverlies van je gehele huis blijft gelijk, of je nu wel of niet die leidingen isoleert. Minder afgifte (geïsoleerde leidingen) moet gecompenseerd worden door hogere Ta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-09 08:18
Hoe staan jullie tegenover onderhoud voor je warmtepomp?

Ik heb het systeem sinds maart 2023. Sindsdien geen onderhoud of abonnement gehad. Ook geen storingen.

Heb ingetekend voor gratis verlengde garantie tot 5 jaar. Voorwaarde daarvoor vanuit de fabrikant is wel 2-jaarlijks onderhoud.

Dat moet dus plaatsvinden rond maart 2025.

Ik heb nu een partij gevonden die een onderhoudsbeurt wil doen van 150 euro maar wel in combinatie met een abonnement van 12,50 euro per maand. Ze komen dan direct langs bij storingen 24/7.

Om de verlengde garantie veilig te stellen denk ik dat ik wel genoodzaakt ben om deze deal te nemen of een soortgelijke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
Atomius schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:59:
Hoe staan jullie tegenover onderhoud voor je warmtepomp?

Ik heb het systeem sinds maart 2023. Sindsdien geen onderhoud of abonnement gehad. Ook geen storingen.

Heb ingetekend voor gratis verlengde garantie tot 5 jaar. Voorwaarde daarvoor vanuit de fabrikant is wel 2-jaarlijks onderhoud.

Dat moet dus plaatsvinden rond maart 2025.

Ik heb nu een partij gevonden die een onderhoudsbeurt wil doen van 150 euro maar wel in combinatie met een abonnement van 12,50 euro per maand. Ze komen dan direct langs bij storingen 24/7.

Om de verlengde garantie veilig te stellen denk ik dat ik wel genoodzaakt ben om deze deal te nemen of een soortgelijke?
Klinkt als koppelverkoop. De fabrikant stelt de eisen kan die ook een partij aangeven die het werk wel op normale condities wil doen? Of is met abbo je onderhoud in 2027 wel "gratis"? Enneh, inflatiecorrectie? Vervanging als partij met vakantie/failliet gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimsie78
ingmar89 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:33:
Isolatie op buizen plakken is niet gangbaar, maar ik denk dat het in theorie wel zou kunnen. Waarom plaat ipv buis isolatie?
In dat geval zou ik dan niet zelfklevend doen (plakken op de buizen voegt niks toe, behalve kosten) en alle naden verlijmen met armaflex lijm.
Dit ivm de kosten, de platen zijn veel goekoper en worden verkocht als zelfklevend en als niet zelfklevend.
Prijs verschil tussen beide platen is minimaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:13
Atomius schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:59:
[...]
[...]
Dus je moet nog 3 jaar dit abonnement betalen + 2x een onderhoudsbeurt. Dat is in totaal €750. Dure "gratis" verzekering dan.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
tonwes99 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:29:
[...]

De kruipruimte is buiten de geïsoleerde schil en kun je natuurlijk beter wel isoleren. Voor de gang ben ik het wel eens en eigenlijk ook voor andere vertrekken waar je minder/niet stookt terwijl er wel warme verwarmingsbuizen doorheen lopen.
De gedachte dat je binnen de geïsoleerde schil zoveel mogelijk afgifte wilt, klopt eigenlijk alleen als je overal dezelfde temperatuur wilt. Ik geloof dat de meesten dat ook nastreven (ik niet want het kost ook wat ;)).

• Atomius
RichieB schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 07:09:
[...]

Dus je moet nog 3 jaar dit abonnement betalen + 2x een onderhoudsbeurt. Dat is in totaal €750. Dure "gratis" verzekering dan.
Het betreft de Standbyme verlengde verzekering van 2 naar 5 jaar van Daikin.

Nee, het is initieel 150 euro nulmeting omdat ze de installatie niet hebben geplaatst. Dan 12,50 euro per maand waar 2-jaarlijks onderhoud bij in zit. Dus 150 + 12,50 * 36 = 600.

Maar goed, wat raad je dan aan qua alternatief? Simpelweg roepen dat het duur is kan iedereen wel.

Het is volgens mij hieruit kiezen:

1) Hopen dat er niets kapot gaat en geen storingen voorkomen de komende 3 jaar en niets doen aan onderhoud.

2) Nu na 2 jaar in bedrijf 1 losse onderhoudsbeurt laten doen zonder abonnement en iig nog 2 jaar verlengde garantie kunnen claimen. Het probleem is alleen dat ik geen partij kan vinden die even een losse beurt wil doen zonder abonnement. En bij eventuele storingen of onderdelen die heel misschien kapot gaan tussendoor zou ik niet weten wie er langs wil of gaat komen. Zeker gezien de wachttijden hiervoor.

3) Deze nulmeting en het onderhoudsabonnement betalen en 600 euro kwijt zijn de komende 3 jaar.

Dus ja, wat is wijsheid?

• tonwes99
Atomius schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:17:
[...]

Nee, het is initieel 150 euro nulmeting omdat ze de installatie niet hebben geplaatst. Dan 12,50 euro per maand waar 2-jaarlijks onderhoud bij in zit. Dus 150 + 12,50 * 36 = 600.

Maar goed, wat raad je dan aan qua alternatief? Simpelweg roepen dat het duur is kan iedereen wel.

1) Hopen dat er niets kapot gaat en geen storingen voorkomen de komende 3 jaar en niets doen aan onderhoud.

2) Nu na 2 jaar in bedrijf 1 losse onderhoudsbeurt laten doen zonder abonnement en iig nog 2 jaar verlengde garantie kunnen claimen. Het probleem is alleen dat ik geen partij kan vinden die even een losse beurt wil doen zonder abonnement. En bij eventuele storingen of onderdelen die heel misschien kapot gaan tussendoor zou ik niet weten wie er langs wil of gaat komen. Zeker gezien de wachttijden hiervoor.

3) Deze nulmeting en het onderhoudsabonnement betalen en 600 euro kwijt zijn de komende 3 jaar.

Dus ja, wat is wijsheid?
Kans op een technische storing van een WP is (veel) kleiner dan een ketel. Geen branders e.d.
Maar.. een driewegklep of fanmotor kan altijd kapot gaan, evenals een besturings-print. Hoewel waarschijnlijk ofwel in het eerste jaar, of juist tussen 5-10 jaar, dus verlengde garantie helpt niet veel.
Welke fabrikant? Mitsu, Pana en Daikin reparaties zouden door standaard airco firma's gerepareerd moeten kunnen worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
[...]

Dus ja, wat is wijsheid?
4) Zelf 't onderhoud doen (niet meer dan wat zaken nalopen, indien nodig wat water bijvullen, vuilfilter schoonmaken, sopje over de buitenunit en ventilator). Is in 't specifieke topic voor jou WP was wel te vinden wat en hoe dit moet.

En dan natuurlijk nog steeds hopen dat er niets kapot gaat, dat is nooit uit te sluiten natuurlijk. En 't is heel vervelend dat partijen je min of meer dwingen een onderhoudsabonnement af te sluiten om gegarandeerd te zijn van vlotte hulp als er net wat misgaat als 't koud is buiten.

Als je op 1 of andere manier een back-up hebt hoef je hier ook weer niet zo bang voor te wezen. Zo heb ik nog een 2 kW elektrische radiator op zolder staan, een bio-ethanol haard van 2 kW en 't 1,5 kW elektrisch element in de boiler kan ik desnoods handmatig schakelen.

[ Voor 7% gewijzigd door blb4 op 20-02-2025 10:24 ]

• Nnoitra
  • Nu online
michaelvo schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:00:
[...]

[...]

Echter.. met ook radiatoren in de loop krijg je een andere situatie.
De vloerverwarming heeft een dT van 7 of 8, maar de T21's zullen tussen 2 en 4 zitten (afhankelijk van de flow/hoever ze geknepen zijn en de Ta).
Daarmee zal de uiteindelijke rT naar de WP hoger uitvallen en de dT bij de WP dus lager, rond de 5 of 6.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:41
[...]

Dus ja, wat is wijsheid?
Nederlanders verzekeren graag. Ik ben van mening dat je alleen dat moet verzekeren waar je het risico financieel niet van kan dragen. Dit moet je dan consequent volhouden. Dan creëer je zelf een mooi potje geld.

Als je deze 600 Euro nu uitgeeft dan is het niet zeker of je er ooit profijt van hebt. Hou je hem in de zak dan heb je eigenlijk zelf een budget gecreëerd van 600 Euro. Best wel een grote kans dat je die over houdt.

Doe je dit over langere tijd en voor allerlei verzekeringen dan wordt jij er beter van. En....niet droevig worden als het in het begin een keertje fout uitpakt. Dan gewoon stug je strategie blijven volhouden.

(uh....ik had ook pas mijn L/L warmtepomp defect. 1.000 euro reparatie)

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:57

P_Tingen

omdat het KAN

Risico-afweging is leuk,maar je zit natuurlijk ook met garanties op snel kunnen komen. Als je wp het begeeft tijdens een koude periode wil je vooral dat er *snel* iemand bij komt kijken. Een abonnement zou je die garantie kunnen geven, anders heb je wellicht de kans dat je überhaupt geen monteur kan vinden

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blihi
Dat je geen onderhoudsbeurt kunt laten doen is omdat er niets te onderhouden valt. Er zijn geen pakkingen die vervangen moeten worden, geen branders met oxidatie, geen filters in de warmtepomp, etc.

Ofwel, 'onderhoud' is eigenlijk niets meer dan er een keer tegenaan schoppen en heel hard zeggen: "die kan nog wel twee jaar mee, dat is dan 100 euro aub".

Neem inderdaad contact op met Daikin wat zij precies onder onderhoud verstaan en vraag dan een loodgieter precies die dingen te doen en op een factuur te zetten.

• blb4
Blihi schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:41:
Dat je geen onderhoudsbeurt kunt laten doen is omdat er niets te onderhouden valt. Er zijn geen pakkingen die vervangen moeten worden, geen branders met oxidatie, geen filters in de warmtepomp, etc.

Ofwel, 'onderhoud' is eigenlijk niets meer dan er een keer tegenaan schoppen en heel hard zeggen: "die kan nog wel twee jaar mee, dat is dan 100 euro aub".

Neem inderdaad contact op met Daikin wat zij precies onder onderhoud verstaan en vraag dan een loodgieter precies die dingen te doen en op een factuur te zetten.
Dat dus voor 't geval je waarde ziet in die extra garantie en je die middels 't Daikin onderhoud kan veilig stellen.
Als je daar geen waarde inziet kan je dat Daikin onderhoud waarschijnlijk ook zelf eenvoudig uitvoeren.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:08
blb4 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 17:02:
[...]

Dat dus voor 't geval je waarde ziet in die extra garantie en je die middels 't Daikin onderhoud kan veilig stellen.
Als je daar geen waarde inziet kan je dat Daikin onderhoud waarschijnlijk ook zelf eenvoudig uitvoeren.
Die garantie geldt alleen als alle onderhoudsdata online wordt ingevoerd op Daikin Standby Me door een Daikin voorgeschreven installateur.

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 21:36
En de tijd die de "Daikin voorgeschreven installateur" daaraan moet besteden , moet jij natuurlijk OOK betalen, dus dat zal lekker uitpakken

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Naalroc schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 18:43:
En de tijd die de "Daikin voorgeschreven installateur" daaraan moet besteden , moet jij natuurlijk OOK betalen, dus dat zal lekker uitpakken
Nou ja het is elke installateur die bij Daikin is aangemeld en trainingen heeft gevolgd.
En dat zal in de vorm van een contract zijn.
Ik snap ook wel dat wanneer je een 24/7 organisatie op poten zet dat dat goed vergoed moet worden. Dan kijk je niet naar de minuten aan onderhoud gespendeerd maar meer aan de organisatie die er staat als er wat aan de hand is.
Of niet doen en zelf wat onderhoud doen en kapot is kapot.
Trouwens die 5 jaar garantie is alleen op onderdelen en geen slijtdelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:43
Uit mijn Daikin installatie boek.

14.3.2 Controlelijst jaarlijks onderhoud van de buitenunit

Controleer minstens eens per jaar de volgende punten:
▪ Warmtewisselaar
▪ Waterdruk
▪ Waterfilter
▪ Waterdrukveiligheidsklep
▪ Drukveiligheidsklep van de tank voor warm tapwater
▪ Schakelkast
▪ Vorstbeveiligingskleppen
▪ Vacuümverbreker

Belangrijkste is de warmtewisselaar oftewel het lamellen blok. Daar gaan vele kubieke meters lucht doorheen en wordt dus vies.
Ik haal de voorkant van de buitenunit er af. Vervolgens met een plantenspuit en lauw sopje de lamellen, ventilator en drainpan schoonspuiten.

Prima zelf te doen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iwp_97fVj8G2SYgHGhaLwPZNhqU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/VtZvsVtkt47M6T6NlTi7pJP1.jpg?f=user_large

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• Atomius
Technician- schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 18:17:
[...]

Die garantie geldt alleen als alle onderhoudsdata online wordt ingevoerd op Daikin Standby Me door een Daikin voorgeschreven installateur.
Wat vind jij als installateur van deze verlenging tot 5 jaar garantie van Daikin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Atomius schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:45:
[...]

Wat vind jij als installateur van deze verlenging tot 5 jaar garantie van Daikin?
Wat moet ik er van vinden?
Mijn ervaring is bij elke fabrikant hetzelfde, als er wat kapot is kun je na het eerste jaar meestal wel fluiten naar garantie.

• Atomius
Technician- schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:53:
[...]

Wat moet ik er van vinden?
Mijn ervaring is bij elke fabrikant hetzelfde, als er wat kapot is kun je na het eerste jaar meestal wel fluiten naar garantie.
Dat verbaast me zeer. Er is toch niet voor niets wettelijke garantie van 2 jaar? En als ze bij Daikin extra garantie tot 5 jaar op onderdelen geven dan betalen zij toch mijn nieuwe driewegklep als die kapot gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 21:19
Pim57 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:34:
Uit mijn Daikin installatie boek.

14.3.2 Controlelijst jaarlijks onderhoud van de buitenunit

Controleer minstens eens per jaar de volgende punten:
▪ Warmtewisselaar
▪ Waterdruk
▪ Waterfilter
▪ Waterdrukveiligheidsklep
▪ Drukveiligheidsklep van de tank voor warm tapwater
▪ Schakelkast
▪ Vorstbeveiligingskleppen
▪ Vacuümverbreker
Ik zelf controleer toch ook elk jaar even de koelmiddelleiding aansluitingen op de buitenunit op zichtbare lekkage.
Inmiddels de WP 14 jaar in gebruik en behalve een garantiezaak in het 2e jaar (motor van fan kapot) is er verder nooit iets mee aan de hand.

Zwerius Kriegsman

• tonwes99
Atomius schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:04:
[...]

Dat verbaast me zeer. Er is toch niet voor niets wettelijke garantie van 2 jaar? En als ze bij Daikin extra garantie tot 5 jaar op onderdelen geven dan betalen zij toch mijn nieuwe driewegklep als die kapot gaat?
Niet al die niet in de Daikin zit maar los bijgekocht is voor je all-electric.

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:52
Atomius schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:04:
[...]

De wettelijke garantie heeft geen vastgestelde termijn. Er zit wel een verschil in aanpak na een jaar. Het eerste jaar moet de installateur aantonen dat het gebrek niet aan het apparaat of de installatie lag. Na dat jaar heb je ook nog garantie als je als consument kan aantonen dat het product niet deugt. Als de warmtepomp eerder stukgaat dan je mag verwachten heeft de installateur, mits je goed met de installatie bent omgegaan, ook na 5 jaar nog de plicht op te de boel te fixen.

Die extra garantie van Daikin maakt het wel makkelijker om aanspraak te maken op je recht.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
ZonnigY schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 23:33:
[...]

De wettelijke garantie heeft geen vastgestelde termijn. Er zit wel een verschil in aanpak na een jaar. Het eerste jaar moet de installateur aantonen dat het gebrek niet aan het apparaat of de installatie lag. Na dat jaar heb je ook nog garantie als je als consument kan aantonen dat het product niet deugt. Als de warmtepomp eerder stukgaat dan je mag verwachten heeft de installateur, mits je goed met de installatie bent omgegaan, ook na 5 jaar nog de plicht op te de boel te fixen.

Die extra garantie van Daikin maakt het wel makkelijker om aanspraak te maken op je recht.
Nu zal vaak de installateur ook de leverancier zijn maar de wettelijke garantie moet worden geleverd door de leverancier, de partij dus waar je de warmtepomp hebt gekocht. Deze garantie geldt in Nederland "zolang je mag verwachten" maar minimaal 2 jaar. Bij warmtepompen van een gerenommeerd merk mag je rekenen op een veel langere periode dan 2 jaar, denk daarbij eerder aan een periode van 10 jaar. Ik weet 't, 't is vaak lastig om die garantie, zeker na een jaar of 5 ook daadwerkelijk te krijgen. Toon maar eens aan dat 't niet aan jou als gebruiker heeft gelegen. Je moet dan b.v. aantonen dat het apparaat niet verkeerd is behandeld en al 't onderhoud tijdig en goed is uitgevoerd. Van consuwijzer:

U hebt niet altijd recht op een kosteloze reparatie of een nieuw product. U hebt dit recht alleen als u ook voldoet aan de volgende voorwaarden:

U hoefde niet te verwachten dat het al zo snel kapot zou gaan.
U hebt het product op een normale manier gebruikt.
U hebt het product niet zelf kapot gemaakt of beschadigd.
Het is geen normale slijtage.
U hebt het product goed onderhouden.

toegevoegd: Een uitspraak over de gratis reparatie en later zelfs vervanging van een CV ketel onder wettelijke garantie.

En nu ik toch bezig ben: nog een complexe uitspraak over een ondeugdelijke installatie met 2 warmtepompen.

[ Voor 44% gewijzigd door blb4 op 21-02-2025 11:00 . Reden: link naar geregelijke uitspraak gratis reparatie/vervangen CV ketel ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blihi
blb4 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 17:02:
[...]

Dit soort "garantie", waarbij je dus verplicht bent een contract af te sluiten, is geen garantie, maar een verzekering.

Dat is het businessmodel van vrijwel elke CV boer: Verkoop CV ketels zo goedkoop mogelijk en laat mensen dan een contract afsluiten voor onderhoud. En bij een CV is dat niet onlogisch. Daar moet echt onderhoud aan gebeuren en de, vaak gesponsorde, media staat bol van verhalen over hoe gevaarlijk het wel niet is om dat onderhoud uit te stellen.

Een warmtepomp heeft vrijwel geen onderhoudbare onderdelen. Ja, de systeemdruk moet je in de gaten houden, en je kunt eens per jaar de CV-zijdige filters (als je die hebt) nakijken en een keer de buitenunit afsoppen. Daar heb je geen contract voor nodig, dat kun je zelf, of je kunt dat laten doen.

Als je zo'n contract dus als een verzekering ziet, dan moet je je afvragen of het je dat waard is. 12,50 per maand is 150 euro per jaar. De levensduur van een WP zou zo'n 15 jaar moeten zijn, dus dat is 2250 euro aan onderhoudskosten over die levensduur (en dan laat ik prijsstijgingen en inflatie even buiten beschouwing). Mijn L/L WP staat nu 5 jaar en mijn L/W WP staat nu 3 jaar. Totale rekening voor onderhoud is 0 euro en misschien 10 manuren (om de buitenunit af te spuiten, dat doe ik tegelijk met de zonnepanelen een keer per jaar en om de filters van de binnenunits van de airco schoon te maken, dat moet ook een keer per jaar).

En zoals ik hierboven zie zijn er wel mensen die een keer een reparatie van 1200 euro hadden aan de WP. Als dat een keer voorkomt gedurende die 15 jaar, ben je nog steeds de helft goedkoper uit zonder contract.

PS. Als je de stappen voor "onderhoud" bij Remeha op de site opzoekt, dan staan daar allerlei onderdelen genoemd die onderhoud nodig hebben die een L/W warmtepomp helemaal niet heeft... Alles om het maar zo uitgebreid mogelijk te laten lijken.

[ Voor 8% gewijzigd door Blihi op 21-02-2025 08:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
Blihi schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:18:
[...]

Dit soort "garantie", waarbij je dus verplicht bent een contract af te sluiten, is geen garantie, maar een verzekering.

Dat is het businessmodel van vrijwel elke CV boer: Verkoop CV ketels zo goedkoop mogelijk en laat mensen dan een contract afsluiten voor onderhoud. En bij een CV is dat niet onlogisch. Daar moet echt onderhoud aan gebeuren en de, vaak gesponsorde, media staat bol van verhalen over hoe gevaarlijk het wel niet is om dat onderhoud uit te stellen.

Een warmtepomp heeft vrijwel geen onderhoudbare onderdelen. Ja, de systeemdruk moet je in de gaten houden, en je kunt eens per jaar de CV-zijdige filters (als je die hebt) nakijken en een keer de buitenunit afsoppen. Daar heb je geen contract voor nodig, dat kun je zelf, of je kunt dat laten doen.

Als je zo'n contract dus als een verzekering ziet, dan moet je je afvragen of het je dat waard is. 12,50 per maand is 150 euro per jaar. De levensduur van een WP zou zo'n 15 jaar moeten zijn, dus dat is 2250 euro aan onderhoudskosten over die levensduur (en dan laat ik prijsstijgingen en inflatie even buiten beschouwing). Mijn L/L WP staat nu 5 jaar en mijn L/W WP staat nu 3 jaar. Totale rekening voor onderhoud is 0 euro en misschien 10 manuren (om de buitenunit af te spuiten, dat doe ik tegelijk met de zonnepanelen een keer per jaar en om de filters van de binnenunits van de airco schoon te maken, dat moet ook een keer per jaar).

En zoals ik hierboven zie zijn er wel mensen die een keer een reparatie van 1200 euro hadden aan de WP. Als dat een keer voorkomt gedurende die 15 jaar, ben je nog steeds de helft goedkoper uit zonder contract.

PS. Als je de stappen voor "onderhoud" bij Remeha op de site opzoekt, dan staan daar allerlei onderdelen genoemd die onderhoud nodig hebben die een L/W warmtepomp helemaal niet heeft... Alles om het maar zo uitgebreid mogelijk te laten lijken.
... en nog steeds de vraag wat wel en niet onder deze verlengde garantie valt. Het gaat dus om jaar 3/4/5. Zoals we van onze auto's weten hebben we de meeste problemen in het eerste jaar, en tussen de 7-15 jaar (dit heet ook wet de badkuipcurve pun intended).

Dus...
Het is uitstel van het probleem. Tussen 5-15 jaar kan er best een storing optreden. Er zullen dan meer installateurs zijn die service leveren, maar schaarste aan personeel blijft en het kan zijn dat je enkele dagen in de kou zit.
En ook in jaar 3/4/5 kan ondersteuning gewenst zijn, maar is er een redelijke kans dat het niet de Daikin is, maar een issue met instellingen of iets wat te maken heeft met de installatie in je huis (driewegklep, overdruk & vacuumventiel op je sww-vat, temperatuursensoren). Dit alles valt dus niet onder de garantie. De kosten zullen niet zeer hoog zijn.

Dus het enige voordeel is dat je in deze drie specifieke jaren een installateur kunt bellen die net 1-2 dagen eerder komt en in sommige gevallen dit kosteloos doet.

Als ik een hybride zou hebben, heb ik altijd een backup en zou ik het zeker niet doen. Full electric met een sww-vat met een extra electrisch spiraal durf ik het risico ook wel aan, kacheltje is zo geregeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
Grappig genoeg geldt dat CV ketels ook allemaal op hetzelfde moment stuk gaan en juist op die momenten is er ook geen monteur te krijgen. En dan zit je ook zonder warm water en zonder backup element.

Als je echt een keer midden in de winter met een storing komt te zitten, dan plug je drie elektrische kacheltjes in en houdt je het huis zo warm. Of je huurt even een petroleum-kachel (of je gebruikt de L/L WP als backup als je die hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:35
Blihi schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:18:
[...]

Dat is opzich waar, een warmtepomp onderhouden is vooral schoonmaken (wat ik trouwens veel installateurs ook niet of niet volledig zie doen hier, terwijl ze wel flink factureren voor het onderhoud), je hebt niet het vervangen van slijtagedelen bij een verbandingstoestel, maar als je het goed doet is het best even werk. En idd dat is heel goed zelf te doen.

Veel zaken die stuk gaan zijn hetzelfde als bij een ketel, een waterpomp of 3/4-weg klep. Dat is nog wel te doen en niet heel ingewikkeld om dat te (laten) vervangen. Maar vaak zit het issue in de stuurprints, dan ga je al meteen richting totall loss van je binnen- of buitenunit.

Het grootste probleem imho is dat de fabrikanten weigeren om je als particulier onderdelen te verkopen. Dat maakt ook de tweaker die onderhoud en reparaties prima zelf kan doen alweer snel afhankelijk van z'n installateur.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
RonJ schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:01:
[...]

Dat is opzich waar, een warmtepomp onderhouden is vooral schoonmaken (wat ik trouwens veel installateurs ook niet of niet volledig zie doen hier, terwijl ze wel flink factureren voor het onderhoud), je hebt niet het vervangen van slijtagedelen bij een verbandingstoestel, maar als je het goed doet is het best even werk. En idd dat is heel goed zelf te doen.

Veel zaken die stuk gaan zijn hetzelfde als bij een ketel, een waterpomp of 3/4-weg klep. Dat is nog wel te doen en niet heel ingewikkeld om dat te (laten) vervangen. Maar vaak zit het issue in de stuurprints, dan ga je al meteen richting totall loss van je binnen- of buitenunit.

Het grootste probleem imho is dat de fabrikanten weigeren om je als particulier onderdelen te verkopen. Dat maakt ook de tweaker die onderhoud en reparaties prima zelf kan doen alweer snel afhankelijk van z'n installateur.
Heb je daar soms statistieken van? Volgens mij (gevoel+ervaring) zit het probleem ook vaak in kapotte of versleten sensors i.p.v. in stuurprints. Ik heb voor de gasketel als particulier gewoon reserveonderdelen kunnen kopen. Stuurprints zelf zijn soms ook wel te repareren. We zijn toch Tweakers? *O*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
Mijn warmtepomp doet het binnenkort niet meer O-)
- buiten nu 13,6 °C 15,1 °C en over 2 1/2 uur is de stookgrens van 16 °C bereikt. _/-\o_
En de zon helpt nog een beetje mee 8) . Meteo WijchenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U-x_HvtYUQxBJKpPRg9dIEeKEoI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lK3svRZNwKZPlYgThSBEMALM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 63% gewijzigd door dunklefaser op 21-02-2025 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
[...]

Dus ja, wat is wijsheid?
Optie 2, en als je tzt niemand kunt vinden een aangetekend schrijven dat je geen partij kunt vinden, dat je zelf het aanbevolen onderhoud gedaan hebt, en dat je, als dit onvoldoende is, van Daikin een suggestie voor een gecertificeerd en betaalbaar onderhoudsbedrijf verwacht
Pagina: 1 ... 201 ... 224 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)