blb4 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 17:02:
[...]
Dat dus voor 't geval je waarde ziet in die extra garantie en je die middels 't Daikin onderhoud kan veilig stellen.
Als je daar geen waarde inziet kan je dat Daikin onderhoud waarschijnlijk ook zelf eenvoudig uitvoeren.
Dit soort "garantie", waarbij je dus verplicht bent een contract af te sluiten, is geen garantie, maar een verzekering.
Dat is het businessmodel van vrijwel elke CV boer: Verkoop CV ketels zo goedkoop mogelijk en laat mensen dan een contract afsluiten voor onderhoud. En bij een CV is dat niet onlogisch. Daar moet echt onderhoud aan gebeuren en de, vaak gesponsorde, media staat bol van verhalen over hoe gevaarlijk het wel niet is om dat onderhoud uit te stellen.
Een warmtepomp heeft vrijwel geen onderhoudbare onderdelen. Ja, de systeemdruk moet je in de gaten houden, en je kunt eens per jaar de CV-zijdige filters (als je die hebt) nakijken en een keer de buitenunit afsoppen. Daar heb je geen contract voor nodig, dat kun je zelf, of je kunt dat laten doen.
Als je zo'n contract dus als een verzekering ziet, dan moet je je afvragen of het je dat waard is. 12,50 per maand is 150 euro per jaar. De levensduur van een WP zou zo'n 15 jaar moeten zijn, dus dat is 2250 euro aan onderhoudskosten over die levensduur (en dan laat ik prijsstijgingen en inflatie even buiten beschouwing). Mijn L/L WP staat nu 5 jaar en mijn L/W WP staat nu 3 jaar. Totale rekening voor onderhoud is 0 euro en misschien 10 manuren (om de buitenunit af te spuiten, dat doe ik tegelijk met de zonnepanelen een keer per jaar en om de filters van de binnenunits van de airco schoon te maken, dat moet ook een keer per jaar).
En zoals ik hierboven zie zijn er wel mensen die een keer een reparatie van 1200 euro hadden aan de WP. Als dat een keer voorkomt gedurende die 15 jaar, ben je nog steeds de helft goedkoper uit zonder contract.
PS. Als je de stappen voor "onderhoud" bij Remeha op de site opzoekt, dan staan daar allerlei onderdelen genoemd die onderhoud nodig hebben die een L/W warmtepomp helemaal niet heeft... Alles om het maar zo uitgebreid mogelijk te laten lijken.
[
Voor 8% gewijzigd door
Blihi op 21-02-2025 08:29
]
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp