Wij krijgen in april de sleutel van ons nieuwe appartement. 120m2 begane grond met voor- en achtertuin. Is een appartement, dus onderdeel van een VvE en links/rechts en bovenburen.
Onze isolatieplannen:
Hieronder heb ik de template gekopieerd:
Historisch gasverbruik: onbekend, want ik ga verhuizen. We zitten nu in een vergelijkbare woning die iets ouder (1920) is en een stuk kleiner (86m2), met overal dubbel glas. Gasverbruik is nu 1100m3/jaar
- 180? liter nodig - 4 personen douche + incidenteel bad
- DWTW aanwezig - niet gepland, kan wel.
[Foto's/schetsen/plaatjes van mogelijk geschikte plekken voor de apparatuur]
/f/image/k5tQnZlcB8m0ok70OmYb26VM.png?f=fotoalbum_large)
- Buitenunit in voortuin, zover mogelijk van de gevel ivm bovenburen.
- Binnenunit is mij wat onduidelijk wat we nu precies nodig hebben, maar ik kan ruimte maken voor een boilervat.
Onze isolatieplannen:
- Vloerisolatie: nog niet bekend wat de beste optie is. De kruipruimte is van de VvE, dus of we die vol kunnen storten met schuimbeton is onzeker.
- Buitenmuurisolatie met voorzetwanden
- Voorkant heeft al (oud) dubbelglas, niet HR
- achterkant komt nieuw dubbelglas in bestaande kozijnen (want VvE), nog te bezien welk soort HR glas, ivm gewicht in kozijn
- Plafond gaan we misschien ook vervangen en dus isoleren, is nu nog op riet gestuct
- ventilatie is er nog niet, mogelijk moeten we ook daar een WTW systeem gaan installeren?
- Vloerverwarming icm elektrische L/W warmtepomp, inschatting is 5/6kW voor 100m2 vloer. (hal en wc ligt nog origineel granito, wat we willen behouden. Zoneregeling weet ik nog niet of dat nodig is.
- sww is nog een twijfelpunt. we hebben beperkt ruimte, dus dachten we ook aan een doorstroomboiler voor douche en bad. (in de keuken komt een Quooker). Zo'n ding vraagt echter nogal wat vermogen en ik twijfel of we dan voldoende hebben aan 3x25A icm warmtepomp en elektrisch koken. Bovendien is dat niet heel zuinig/efficient. Dan rest nog de vraag: warmtepompboiler of elektrische boiler, ik begrijp dat een warmtepompboiler veel zuiniger is, met als (enige) nadeel de investering?
- hoe gaan we de kinderkamers verwarmen? Die moeten overdag (spelen/huiswerk) warmer zijn dan 's nachts
- plaats/geluid van de buitenunit is een van de belangrijkste punten, want ik wil rekening houden met buren/VvE
Hieronder heb ik de template gekopieerd:
Historisch gasverbruik: onbekend, want ik ga verhuizen. We zitten nu in een vergelijkbare woning die iets ouder (1920) is en een stuk kleiner (86m2), met overal dubbel glas. Gasverbruik is nu 1100m3/jaar
Afgiftesysteem:
- ca 100 m² vloerverwarmingSWW:
- plek voor boiler - twijfel nog- 180? liter nodig - 4 personen douche + incidenteel bad
- DWTW aanwezig - niet gepland, kan wel.
Warmtepompvoorkeur:
L/W, zet op volgorde: stil, zuinig, verkrijgbaarheidWie gaat het installeren?
het wordt uitbesteed[Foto's/schetsen/plaatjes van mogelijk geschikte plekken voor de apparatuur]
/f/image/k5tQnZlcB8m0ok70OmYb26VM.png?f=fotoalbum_large)
- Buitenunit in voortuin, zover mogelijk van de gevel ivm bovenburen.
- Binnenunit is mij wat onduidelijk wat we nu precies nodig hebben, maar ik kan ruimte maken voor een boilervat.