Jaren 30 woning verduurzamen, wat is wijsheid?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Padvinder
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 08:31

Padvinder

doet z'n best

Topicstarter
Wij krijgen in april de sleutel van ons nieuwe appartement. 120m2 begane grond met voor- en achtertuin. Is een appartement, dus onderdeel van een VvE en links/rechts en bovenburen.

Onze isolatieplannen:
  • Vloerisolatie: nog niet bekend wat de beste optie is. De kruipruimte is van de VvE, dus of we die vol kunnen storten met schuimbeton is onzeker.
  • Buitenmuurisolatie met voorzetwanden
  • Voorkant heeft al (oud) dubbelglas, niet HR
  • achterkant komt nieuw dubbelglas in bestaande kozijnen (want VvE), nog te bezien welk soort HR glas, ivm gewicht in kozijn
  • Plafond gaan we misschien ook vervangen en dus isoleren, is nu nog op riet gestuct
  • ventilatie is er nog niet, mogelijk moeten we ook daar een WTW systeem gaan installeren?
Onze plannen voor verwarming en warm water:
  • Vloerverwarming icm elektrische L/W warmtepomp, inschatting is 5/6kW voor 100m2 vloer. (hal en wc ligt nog origineel granito, wat we willen behouden. Zoneregeling weet ik nog niet of dat nodig is.
  • sww is nog een twijfelpunt. we hebben beperkt ruimte, dus dachten we ook aan een doorstroomboiler voor douche en bad. (in de keuken komt een Quooker). Zo'n ding vraagt echter nogal wat vermogen en ik twijfel of we dan voldoende hebben aan 3x25A icm warmtepomp en elektrisch koken. Bovendien is dat niet heel zuinig/efficient. Dan rest nog de vraag: warmtepompboiler of elektrische boiler, ik begrijp dat een warmtepompboiler veel zuiniger is, met als (enige) nadeel de investering?
  • hoe gaan we de kinderkamers verwarmen? Die moeten overdag (spelen/huiswerk) warmer zijn dan 's nachts
  • plaats/geluid van de buitenunit is een van de belangrijkste punten, want ik wil rekening houden met buren/VvE
We hebben (nog) geen zonnepanelen (zou ook VvE besluit moeten zijn).

Hieronder heb ik de template gekopieerd:

Historisch gasverbruik: onbekend, want ik ga verhuizen. We zitten nu in een vergelijkbare woning die iets ouder (1920) is en een stuk kleiner (86m2), met overal dubbel glas. Gasverbruik is nu 1100m3/jaar
Afgiftesysteem:
- ca 100 m² vloerverwarming
SWW:
- plek voor boiler - twijfel nog
- 180? liter nodig - 4 personen douche + incidenteel bad
- DWTW aanwezig - niet gepland, kan wel.
Warmtepompvoorkeur:
L/W, zet op volgorde: stil, zuinig, verkrijgbaarheid
Wie gaat het installeren?
het wordt uitbesteed

[Foto's/schetsen/plaatjes van mogelijk geschikte plekken voor de apparatuur]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zT1AtVBi83IlqVtwNU0Hc-mw1IQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k5tQnZlcB8m0ok70OmYb26VM.png?f=fotoalbum_large
- Buitenunit in voortuin, zover mogelijk van de gevel ivm bovenburen.
- Binnenunit is mij wat onduidelijk wat we nu precies nodig hebben, maar ik kan ruimte maken voor een boilervat.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-09 21:49
Tja, ik zou de kruipruimte kruipbaar houden. Dan kun je leidingen nog eens uitbreiden of veranderen in de toekomst.
Als je een indirect gestookte boiler neemt, verwarmd door de warmtepomp, wil je die niet al te heet verwarmen in verband met de efficiëntie van de warmtepomp. Dan kun je voor 4 personen beter 300 liter nemen. Dat past mogelijk in de utility room? Aparte warmtepompboiler lijkt me wat ingewikkeld in te passen, want waar blaas je de koude lucht naartoe, nietwaar?
Zo te zien heb je niet veel buitengeveloppervlak, dus daar is niet veel warmte te besparen, maar voor het voorkomen van schimmel kan het alsnog de moeite waard zijn.
Er zijn redelijk stille warmtepompen. Zelf ben ik tevreden met de Vaillant Arotherm Plus serie, wat geluid betreft. Wolf heeft ook een goede reputatie.
HR++ glas is een redelijk betaalbare upgrade vanaf oud dubbelglas. Geeft ook meer comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Padvinder

Padvinder

doet z'n best

Topicstarter
@basfromasd thanks. De terminologie begint mij een beetje te duizelen. ik merk dat ik termen door elkaar haal.

Ik wil mijn huis en sww middels warmtepomp technologie verwarmen. Maar ik begrijp dat een "warmtepompboiler" een apparaat is ter grootte van een flinke koelkast met een ingebouwde warmtepomp (en dus koude lucht uitblaast) en gebruikt wordt voor sww. Zoiets plaats je dus in een schuur oid? iig niet in je woning, want dan kan de koude lucht nergens heen denk ik?

Dan begrijp ik dat er dus split units zijn, die ingebouwd een boilervat hebben. Dan moet ik dus daarnaar opzoek? Of kan je een split unit kiezen met een extern boilervat? Zoiets? https://www.boilergarant....ter-met-1-warmtewisselaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:19
Je beseft hopelijk, of in elk geval zo te zien ten dele, dat eigenlijk vrijwel niets van je genoemde plannen kan zonder toestemming of zelfs op initiatief van de VvE? Uitgezonderd wellicht de voorzetwanden binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Padvinder

Padvinder

doet z'n best

Topicstarter
Wilke schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:43:
Je beseft hopelijk, of in elk geval zo te zien ten dele, dat eigenlijk vrijwel niets van je genoemde plannen kan zonder toestemming of zelfs op initiatief van de VvE? Uitgezonderd wellicht de voorzetwanden binnen.
ja uiteraard, dat traject ben ik al mee bezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18-09 10:17
VVE: heb je het recht van gebruik van de tuin? Mag daar een warmtepomp? Kun je een stille vinden die onder
40dB op de erfgrens blijft (dat is dus ook naar boven toe in dit geval).
Een warmtepompboiler is prima, maar is erg langzaam met opwarmen en maakt in huis lawaai. En je kunt 'm in jouw geval niet op zolder zetten. Dus een indirect gestookte boiler is een optie. 300L wat basfromasd aanraad is best groot en klinkt logisch, maar met een zuinige douchekop kun je wellicht ook toe met een 200 L boiler. De warmtepomp warmt de boiler veel sneller op dan een warmtepompboiler en dan kun je na 1.5, 2 uur weer douchen. Doorstromer is niks: dat vraag echt zoveel vermogen voor een pisstraaltje. Met 200L kun je ook nog prima in bad. Mocht je een keer meer warm water nodig hebben, kun je hem tijdelijk ook een keer wat heter zetten, dan meng je meer koud bij en heb je in totaal meer water.

Een warmtepomp is er in een split model: 1 unit buiten en 1 unit binnen (beetje zoals een airco) of een monoblock: 1 unit buiten waar alles inzit, behalve de boiler, die staat altijd binnen. Voor de kinderkamers kun je kiezen voor lagetemperatuurconvectoren: die geven ook bij een lage watertemperatuur zoals je graag wilt bij een warmtepomp nog een hoop warmte af, in tegenstelling tot traditionele radiatoren. Dan kun je continu met vrij koud water stoken zonder moeilijke zones wat het alleen maar gecompliceerd maakt. Met vloerverwarming kun je vermoedelijk ook zonder buffer toe.

Meer isolatie (evt. later) is mooi, maar je zult daardoor niet een nog lichtere warmtepomp nodig hebben, want de meeste kleine zitten in die 5 kW range.

Vloerverwarming zonder betonstorten: droogbouw vloerverwarming zou een goede optie kunnen zijn, maar dan heb je wel veel minder bufferfunctie in de vloer. Isolatie van de vloer in de kruipruimte is dan mogelijk zonder de kruipruimte op te offeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Padvinder

Padvinder

doet z'n best

Topicstarter
@Coolmint thanks voor je uitgebreide reactie. Dus zoiets is een oplossing? of liever een losse boilerunit die verwarmd wordt door de WP?
https://www.vaillant.nl/c.../unitower-plus-90112.html
https://www.klimate.nl/da...le-split-set-3-59-kw.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18-09 10:17
Ja die 2e wellicht, maar beetje kleine boiler.
Vaak kun je elke warmtepomp wel aansluiten op een losse boiler van de juiste maat. ALs ie maar een spiraal binnenin heeft.

Kies vooral een fijne warmtepomp van een goed merk en vooral een goede installateur die ook nog installatie nog service geeft. Let op geluid: herrie hoeft tegenwoordig echt niet meer, maar kies geen opgewaardeerde airco met een kleine ventilator en verdamper: die moeten dan als het koud wordt juist erg hard buffelen en maken dan meer geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-09 21:49
Dit is een boiler met ingebouwde binnenunit. Die combineer je met een monoblock warmtepomp buiten, die warm water maakt voor verwarming en warm water. Best een elegante oplossing. Als 190 liter te weinig is neem je een losse boiler met een binnenunit in plaats van die unitower. De monoblock buiten blijft dan hetzelfde.

[ Voor 4% gewijzigd door basfromasd op 18-02-2025 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:26
Padvinder schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:41:
@basfromasd thanks. De terminologie begint mij een beetje te duizelen. ik merk dat ik termen door elkaar haal.
Begrijpelijk, het is ook best veel en soms lastige materie. Maar als je het eenmaal een beetje doorhebt dan is het ook leuk. :)
Ik kan je de warmtepomp FAQ sterk aanraden, daar staat heel veel nuttige info kernachtig en heel duidelijk beschreven!
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Pagina: 1