Afweging inbouw-methode monobloc.
Na 14 jaar gebruik van een Mitsubishi Zubadan (11 kW) overweeg ik over te stappen naar een monobloc model. Eventueel een ander merk (bijv. het Oostenrijkse Lambda 3K model, maar eigenlijk net iets te groot)
De Mitsu werkt nog goed, maar is (veel) te groot. ik heb aan 5 kW voldoende (bij -10°C buiten). Dat weet ik dankzij mijn Kamstrup warmtemeter en het klopt overigens ook nog eens met de warmteverliesberekening.
Ik heb een zelf samengesteld systeem met alleen een Mitsu buitenunit met PAC-IF021 en een eigen platenwarmtewisselaar, circulatiepomp, flowdetector, etc.
Toen ik het systeem kocht waren er nog geen binnenunits beschikbaar.
Ik had dit ook min of meer nodig, omdat mijn vv-systeem (uit 1987) geen zuurstof-diffusiedichte slangen heeft. De meeste WP's zijn (vanwege de toegepaste materialen) niet geschikt om zuurstofrijk water te handlen. Je kunt natuurlijk een apart circuit maken met warmtewisselaar, maar ik heb het nu één keer zo gemaakt en het werkt goed.
Waarom wil ik toch veranderen?
Wel, mijn WP is te groot. Destijds:
- een beetje teveel reserve ingebouwd
- toen ook reserve voor warm tapwater ingebouwd, maar ik heb nu een aparte WP-boiler
- een aantal isolerende maatregelen nog niet uitgevoerd
Ondanks het feit dat ik een redelijk lage watertemp. heb (max. aanvoertemp. in de winter is ca 32°), kom ik met mijn SCOP niet verder dan ca 4,1.
Dat komt mede doordat de WP nooit boven de 50% draait (zo ingesteld) en bovendien een groot deel van het seizoen ook nog min of meer pendelt (1x per uur aan/uit).
Ik wil nu op zoek naar een kleinere WP met max. ca. 5 kW. Het liefst een type dat ook nog eens een laag temperatuur verschil heeft tussen verdamper (koelmiddelzijdig) en de buitentemperatuur. Die zijn er zelfs met 3K dT, maar meestal zijn dat monoblocks.
Op zich mooi en gemakkelijk (zelf) te installeren.
Maar het bevriezingsgevaar staat me toch een beetje tegen.
Ik ken natuurlijk de automatische vorstbeveiligingen (Caleffi kleppen), maar ik vertrouw er niet voldoende op, dat die na bijv. 10 jaar bedrijf ook werkelijk open gaan als het nodig is.
Bovendien moet ik met mijn zuurstofrijke water door de monobloc en de meesten zijn daar sowieso niet geschikt voor.
Ik denk aan een (voldoende grote) extra platenwarmtewisselaar in het CV circuit, met aan de kant van de monobloc een anti-vries oplossing en aan de vv-kant gewoon het systeem met schoon water dat ik nu heb (bestaande uit RVS en koper) dat al 37 jaar prima functioneert.
De platenwarmtewisselaar kies ik zo groot dat de dT niet meer dan bijv. 1 K is, zodat ik niet teveel COP verlies.
Maar de antivries oplossing is weer een verhaal op zich. Welke heb je nodig. Ik wil natuurlijk geen aantasting van materialen, liefst nooit de vloeistof vervangen (misschien hoeft dat ook niet, gezien de relatief lage werktemperaturen, die normaal tussen de 10 en 35°C zullen liggen), en zo weinig mogelijk "gedoe".
Wie heeft er ervaring met anti-vries middelen en welke tips kun je aan de hand daarvan geven?