Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:05
Blihi schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 14:01:
[...]

Gebruik koper is op zich niet nodig en zorgt bij het SWW vat voor enorm warmteverlies (geen spoor van thermosifons).

Buffervat staat op de grond voor de installatie, je kunt dus nergens meer bij. De besturingsunit hangt achter de leidingen tegen de muur, daar kun je ook niet fatsoenlijk meer bij.

[...]

AVDO staat op 0,3 inderdaad. Bij 0,2 krijg je kortsluiting, maar het advies om die wat uit te draaien had ik ook al gegeven.

Er is getest met alle kleppen dicht en de pomp aan: De flow over de buffer is dan ruim meer dan de vereiste 18 liter/min met deze instelling, dus op zich zou de storing E2.24 dan niet moeten optreden, toch?
Iets afkraken vanuit je luie stoel vind ik moet je mee oppassen. Dat zie ik adviseurs teveel doen.
Als je dan een ekte vakman bent dan sluit je er een aan als voorbeeld en zo mag de installateur het dan doen. Maar de meesten hebben zelf 2 linkerhanden.

2. Weet ik niet, welke warmtepomp praat je over? Remeha ken ik niet goed al staat die hier thuis ook. :X (maar da’s een Eria Tower en die ken ik wel goed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-10 15:42
Technician- schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 14:19:
[...]

Iets afkraken vanuit je luie stoel vind ik moet je mee oppassen. Dat zie ik adviseurs teveel doen.
Eens, maar er is een reden dat de aannemer inmiddels met de derde installateur en de leverancier bezig is.

De koperen buizen die uit het SWW vat komen zijn bloedheet, de hele dag. Bewoners hebben klachten dat er te weinig warm water is, ondanks dat er een 300 liter vat staat.

De hele wijk zit met dezelfde problemen: overal storing E2.24. Er is eerst een poging gedaan dat op te lossen door die buffervaten op deze manier te plaatsen. De laatste installateur van Remeha dacht dat het opgelost zou zijn door de pomp-nadraaitijd op 8 minuten te zetten....
Als je dan een ekte vakman bent dan sluit je er een aan als voorbeeld en zo mag de installateur het dan doen. Maar de meesten hebben zelf 2 linkerhanden.
Ik niet. Ik heb er zelf thuis een aangesloten. Ook daar heb ik eerst de fout gemaakt met de SWW-vat leidingen en ook daar weet ik dat ik nog wel wat verbeterpuntjes heb (die komen van de zomer wel), maar door meten weet ik dat de installatie wel goed draait.
2. Weet ik niet, welke warmtepomp praat je over? Remeha ken ik niet goed al staat die hier thuis ook. :X (maar da’s een Eria Tower en die ken ik wel goed)
Het is een Remeha Mercuria ACE, ik meen de 7 kW versie, met de buitenunit weggewerkt in een schoorsteen (niet ideaal). De schoorsteen is wel voorzien van isolatie om kortsluiting van de luchtstroom te voorkomen. Koelleidingen hangen een beetje los in de ruimte (niet gebeugeld, maar daar kun je ook niet meer bij, want het SWW vat staat in de weg).

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19:36
Technician- schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 12:09:
[...]

Er is geen buffer. (?)
De Ta die je instelt komt er ook uit.
Er is geen bij menging of verschil in temperaturen door de overgemeten TSA. Denk dat je het nog niet snapt helemaal.
Ik denk dat ik het dan inderdaad nog niet goed snap.

Jij schrijft:
Heb een klant met een monobloc die draait primair met glycol (licht gemengd -15C) over een warmtewisselaar. Secundair een A+ pomp.

Dat werkt ook wonderbaarlijk goed.
Altijd grote flow over de warmtepomp
Nooit strominggeluiden binnen
Door de grote TSA is de retour gedwongen ong gelijk primair/secundair
Geen vorstgevaar, geen kleppen.
Hele mooie stabiele regeling, de lijn van vermogen WP is heel strak bijna continu op minimum vermogen.
De monoblock warmtepomp verwarmt water met glycol, zodat er geen bevriezingsgevaar is in het leidingwerk en de warmtepomp buiten, ook niet bij stroomuitval, correct?

En binnen een warmtewisselaar (sorry geen parallel buffervat natuurlijk), zodat er door je radiatoren/vvw gewoon normaal water zonder glycol kan stromen?

Hoe komt het dat de flow retourtemperatuur dan gedwongen ongeveer gelijk is primair en secundair? Door het TSA? (=TegenStroomApparaat). Ik probeer het goed te begrijpen.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinkys Brain
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:30
Ik neem aan retour temperatuur, niet flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Tja, de retour is niet bijzonder interessant voor een warmtepomp :)
En met een 10% glycolmix moet het debiet aan primaire zijde juist ca 10% hoger zijn voor optimale overdracht.
Het genoemde voordeel 'altijd optimale flow' geeft aan dat je niet goed begrijpt waar die flow voor nodig is: vermogen naar de warmtepomp brengen tijdens defrost (ook voor andere redenen, maar dat is de meest kritische). Met een optimale primaire en suboptimale secundaire flow schiet je dus precies niets op, tenzij de TSA zo oversized is dat hij met z'n eigen inhoud voldoende warmtecapaciteit voor een defrost heeft :)

Blijft over: geen vorstgevaar. Dat moet voldoende voordeel zijn, anders moet je er niet aan beginnen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
SebastiaanPs schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 15:08:
[...]

Jij schrijft:

[...]

De monoblock warmtepomp verwarmt water met glycol, zodat er geen bevriezingsgevaar is in het leidingwerk en de warmtepomp buiten, ook niet bij stroomuitval, correct?

En binnen een warmtewisselaar (sorry geen parallel buffervat natuurlijk), zodat er door je radiatoren/vvw gewoon normaal water zonder glycol kan stromen?

Hoe komt het dat de flow dan gedwongen ongeveer gelijk is primair en secundair? Door het TSA? (=TegenStroomApparaat). Ik probeer het goed te begrijpen.
TSA = warmtewisselaar. De primaire flow gaat vanuit de WP de ene kant op door die wisselaar, de secundaire flow de andere kant op. De warmte wordt uitgewisseld.

Op die manier is de Tr uit het secundaire circuit dus ook de Tr uit het primaire circuit omdat de warmtewisselaar voldoende capaciteit heeft (gelijk aan, of zelfs meer dan het maximum vermogen van de WP bij gegeven delta-T tussen primair en secundair).

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
SebastiaanPs schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 15:08:
[...]

Jij schrijft:

[...]

Hoe komt het dat de flow dan gedwongen ongeveer gelijk is primair en secundair? Door het TSA? (=TegenStroomApparaat). Ik probeer het goed te begrijpen.
Klopt wat je zegt.
De flow primair en secundair kunnen gaan afwijken zeker bij naregeling.
Maar door de goede warmteoverdracht in een overgemeten (dus grote) warmtewisselaar zal de retour temperatuur primair en secundair nagenoeg gelijk zijn.
Dan heb je dus niet het nadeel dat er water zo door de open verdeler warm terugstroomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Technician- dat begrijp ik niet. Tr = Ta - (vermogen/debiet/warmtecapaciteit)

Minder vermogen afnemen aan secundaire zijde is dus een hogere retour aan primaire zijde, aangenomen constant debiet en medium.

Maar in de praktijk werkt dat dus anders?

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 20-12-2024 16:00 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Proton_ schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 15:58:
@Technician- dat begrijp ik niet. Tr = Ta - (vermogen/debiet/warmtecapaciteit)

Minder vermogen afnemen aan secundaire zijde is dus een hogere retour aan primaire zijde, aangenomen constant debiet en medium.

Maar in de praktijk werkt dat dus anders?
Door de goede warmte-uitwisseling van een grote warmtewisselaar zal de eind temperatuur nabij de retour naar de warmtepomp fysiek bijna niet kunnen afwijken.
Als je nog verder doorvraagt zal ik het moeten uittekenen en doorrekenen, want ik begrijp ook wat jij zegt. Maar ik heb het zien draaien en de monitoring gezien en het viel mij op hoe goed dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Blihi schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:59:
[...]

Nee, een Nefit vaatje.
[Afbeelding]

Wel geïsoleerd inderdaad.

Als je goed kijkt zie je ook op de verdeler een ongebruikte groep. Deze is niet afgedopt 8)7 8)7

[...]

Alle klepjes dicht kan nooit, er zijn altijd nog de badkamers, maar inderdaad kan nooit kwaad.

[...]

Het probleem zit nu 100% in de defrosts. Installatie loopt prima, tot de eerste defrosts en dan valt de halve wijk in storing.
Heb je niet meer foto’s? Van iets verder af?

E2.24 is puur debiet storing vlg de manual, dus niet te koude temp tijdens defrost. Jij zegt dat die 18l/min haalt bij gesloten afgifte.

Ik denk dat niet iets anders fout gaat, en misschien is het lucht. Doordat de overstort Advo tevens een keerklep is zou de lucht weleens slecht uit die buffer kunnen komen of zich daar ophopen.
Heb je gegevens van die buffer? Zitten daar gewoon gaten bovenin of ook zeg maar ongelijke dompelbuizen?
Het zou me niet verbazen dat er meer lucht dan water in het vat zit. Kunnen ze op een van de afgedopte uitgangen een automatische ontluchter zetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
Heb die buffer gecheckt en idd, de 2 voorste aansluitingen gaan met een dompelbuis naar beneden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9b-m5Vejd_0g4-gDHqll07FmpzY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U8bbb4eG6tHXL1Q3UoAi6vr8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nC8PLCVC4uKO2naQbIDJGjcISjE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LCKEoUKFQlfFHOLNueyHKvSn.jpg?f=fotoalbum_large

Dat betekent door de keerklep werking van de AVDO dat lucht er NOOIT uitkan.

De oplossing is om een automatische ontluchter op de aansluiting links achter te zetten (welke gewoon een gat is)
Ik denk dat dat de oorzaak van alle problemen is.

Als je even de gegevens stuurt van de opdrachtgever zal ik een factuurtje sturen. Thankyoubye.

[ Voor 4% gewijzigd door Technician- op 20-12-2024 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02:02
Proton_ schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 15:32:
Tja, de retour is niet bijzonder interessant voor een warmtepomp :)
En met een 10% glycolmix moet het debiet aan primaire zijde juist ca 10% hoger zijn voor optimale overdracht.
Het genoemde voordeel 'altijd optimale flow' geeft aan dat je niet goed begrijpt waar die flow voor nodig is: vermogen naar de warmtepomp brengen tijdens defrost (ook voor andere redenen, maar dat is de meest kritische). Met een optimale primaire en suboptimale secundaire flow schiet je dus precies niets op, tenzij de TSA zo oversized is dat hij met z'n eigen inhoud voldoende warmtecapaciteit voor een defrost heeft :)

Blijft over: geen vorstgevaar. Dat moet voldoende voordeel zijn, anders moet je er niet aan beginnen.
Met een redelijk aantal radiatoren of een hork of 2 onder 1 kap woning ( mss appartementje iets minder ) heb je toen al voldoende opslag om defrost zo snel mogelijk te laten verlopen en bevriezen van leidingen tegen tegaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Technician- schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 16:18:
[...]

Heb je niet meer foto’s? Van iets verder af?

E2.24 is puur debiet storing vlg de manual, dus niet te koude temp tijdens defrost. Jij zegt dat die 18l/min haalt bij gesloten afgifte.

Ik denk dat niet iets anders fout gaat, en misschien is het lucht. Doordat de overstort Advo tevens een keerklep is zou de lucht weleens slecht uit die buffer kunnen komen of zich daar ophopen.
Heb je gegevens van die buffer? Zitten daar gewoon gaten bovenin of ook zeg maar ongelijke dompelbuizen?
Hmm. Lucht zou best kunnen. Dit Nefit 50 liter vat heeft 4 aansluitingen, twee die onder in het vat uitkomen en twee die direct boven in uit komen. Het hoogste punt van de buffer is afgedopt. Ik heb thuis hetzelfde vat en daar zit op dat hoogste punt een ontluchter.
Het zou me niet verbazen dat er meer lucht dan water in het vat zit. Kunnen ze op een van de afgedopte uitgangen een automatische ontluchter zetten?
Ontluchten moet je gewoon op de aansluiting middenop doen en daar zit standaard geen ontluchter op. Ik zal het meegeven.

Dank voor het meedenken overigens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Maxwp Ja, mits ze open staan etc, maar daar ging dit niet over :) Dit gaat over het werken met een tussenwisselaar om vorstbescherming met glycol te kunnen doen en de andere voordelen die dit biedt. Een van die andere genoemde voordelen is 'hogere flow door de monoblock' maar ik trek het nut daarvan in twijfel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Proton_ schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 16:32:
@Maxwp Ja, mits ze open staan etc, maar daar ging dit niet over :) Dit gaat over het werken met een tussenwisselaar om vorstbescherming met glycol te kunnen doen en de andere voordelen die dit biedt. Een van die andere genoemde voordelen is 'hogere flow door de monoblock' maar ik trek het nut daarvan in twijfel.
Js niet elke wisselaar wwwr een verlies .?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:36
Gisteren via via bij een buurtgenoot geweest om naar zijn nieuwe hybride warmtepomp te kijken. Hij vond dat ie wel veel verbruikt.
25~30 kWh per dag afgelopen week! 😱

Wat ik aantrof:
- Rijtjeswoning goed geïsoleerd met historisch gasverbruik van 485 m3/jaar (incl SWW) en enkel radiatoren
- Geïnstalleerd een Hitachi van 8 kW met parallel buffervat
- Stooklijn stond vlak op 50° C

De installateur doet dit zo omdat ze er dan zeker van zijn dat de woning warm wordt! 8)7

Wel 28mm leidingen gebruikt, dat dan weer wel! ;)
(Maand geleden bij andere buurtgenoot geweest met een Bosch 11 kW waar 22mm staal gebruikt was :? )

[ Voor 19% gewijzigd door Pim57 op 21-12-2024 10:11 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blihi
485 m3 gas en dan een 8 kW installeren met parallelbuffer.... Ja, je komt ze tegen hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:21
Pim57 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 09:39:
...........

Wat ik aantrof:
- Rijtjeswoning goed geïsoleerd met historisch gasverbruik van 485 m3/jaar (incl SWW) en enkel radiatoren
...........
Wat ik me dan afvraag: waar blijft die verbruikte energie? Woning nu op 26°C?
En dat nog zonder sww verbruik, want hybride.....

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:34
Blihi schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 10:20:
485 m3 gas en dan een 8 kW installeren met parallelbuffer.... Ja, je komt ze tegen hoor.
Kijk ik niet van op hoor, de meeste offertes die ik ontving met bijbehorend plan waren van dezelfde kwaliteit.
Van de 8 offertes wilde er 7 op de plek van de CV de boel monteren. Alles op 1 22mm buis het huis in. ca 25meter flex buis heen en 25m retour van de CV naar de buitenunit. De ene 25liter buffervat, de andere 100liter minstens, eigenlijk meer. De ene vond een kleine 4kW voldoende, de andere vond hoe groter hoe beter, 12kw is het beste (allemaal hybride opstellingen). De ene een hoge delta watertemp (20 graden, ook bij een warmtepomp), de andere juist zo min mogelijk (lijkt me logischer). Goedkope beugels waarmee de pomp 15cm van de muur stond En torenhoge facturen ook nog eens.

Even op tweakers nagevraagd en heb nu all electric (Amber95) 2x 3m leidingwerk 32mm, gelijk de 80m2 vloerverwarming in, 240L vat op zolder (2x 2m leidingwerk) en de nét iets ruim genomen buitenunit op een goede beugel netjes van de muur af.
Sinds een paar maanden van het gas af, dat stukje buis van de meterkast naar onder de voordeur gelijk een 6mm2 3fase kabel doorgetrokken voor een laadpaal (3cm gele buis in de meterkast met tape zwart gemaakt op verzoek van de Stedin monteurs, onder de voordeur was deze vlak afgezaagd en geen geel te zien).

Vanaf 5 graden en hoger staat hij lekker 24/7 rustig op 650watt te pruttelen met een verbruik tussen de 13kw-17kw, als het graat vriezen wordt dit echt wel 25kw. Als het 15graden is heb ik nog steeds prima lange runs, geen pendelgedrag oid iig.

Met het grotere vermogen en waterbesparende nippel bij de douche heb ik voldoende vermogen om de warmtepomp te gebruiken als doorstroomverwarmer, dus nooit koud water.

Een vriend van me had een alpha innotec hybrox 8 voor 3x mijn installatieprijs, maar die verbruikt in de vakantiemodus al hetzelfde als ik verbruik als ik de hele week thuis ben. (zijn huis van dezelfde grootte is van binnen en buiten voor een astronomisch bedrag aangepakt en naar Label A++ gebracht).
Maargoed, bij hem is geen leidingwerk geisoleerd (buffervat / sanitairvat staat in de garage) en geen nargeling gedaan oid, gewoon neergezet en vertrokken.
Er was nog navraag gedaan ivm isolatie en evt het ontbreken van een syfon constructie voor een eenpijpciruclatie van koud water, maar dat zou allemaal al goed zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Whiskey48 op 21-12-2024 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
Naalroc schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 10:45:
[...]

Wat ik me dan afvraag: waar blijft die verbruikte energie? Woning nu op 26°C?
En dat nog zonder sww verbruik, want hybride.....
De zolder was wel lekker warm. Daar staat de binnenunit en buffervat met al het leidingwerk ongeïsoleerd.
En pendelen dat het een lieve lust was.

[ Voor 5% gewijzigd door Pim57 op 21-12-2024 11:15 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:46
Blihi schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 10:20:
Installateurs rekenen op warmtedekking en niet warmtebehoefte.

485m3 gas toont wel aan dat de bewoners erg zuinig verwarmen gezien 100m3 gas pp al naar SWW gaat op jaarbasis.

Maar goed zo heb ik ook de zaak moeten voorliegen om niet te grote WP te krijgen, werkt prima hier overgens en ruim overcapaciteit over.

Het is een juridische kwestie dat installateurs zich indekken anders kunnen ze op eigen kosten de zaak vervangen als het huis niet warm wil worden(te weinig WP capaciteit achteraf).

[ Voor 29% gewijzigd door mr_evil08 op 21-12-2024 13:46 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pim57 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 09:39:
Gisteren via via bij een buurtgenoot geweest om naar zijn nieuwe hybride warmtepomp te kijken. Hij vond dat ie wel veel verbruikt.

Wat ik aantrof:

De installateur doet dit zo omdat ze er dan zeker van zijn dat de woning warm wordt! 8)7

Wel 28mm leidingen gebruikt, dat dan weer wel! ;)
(Maand geleden bij andere buurtgenoot geweest met een Bosch 11 kW waar 22mm staal gebruikt was :? )
Huh? Was die installateur wel helemaal lekker? En weet je zeker dat het hybride is?
Daar klopt echt helemaal niks van.
1. Die WP is zelfs voor full-electric veel te groot.
2. Voor hybride is daar een Elga Ace 4 kW (eigenlijk 3 kW) al aan de grote kant.
3. Parallel buffervat is ook al niet handig, die had serieel moeten zijn.
4. Zo'n woning had vorige week een thermische warmtebehoefte van ca 35 kWh per dag. Zelfs met een beroerde COP van 3.5 kom je dan elektrisch op zo'n 10 kWh uit. Als de WP nu 27 kWh per dag verbruikt, is de COP ca 1.3 8)7 8)7

Vragen:
1. Waarom hybride?
2. Waarom zo'n veel te grote WP?
3. Hoe is de CV-ketel aangesloten?

Ter vergelijking: Hier (1200 m³ vrijstaand, maar wel top geïsoleerd) afgelopen 7 dagen gemiddeld 12.3 kWh per dag door de warmtepomp verbruikt.

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 21-12-2024 15:04 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Whiskey48 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 10:46:
Even op tweakers nagevraagd en heb nu all electric (Amber95) 2x 3m leidingwerk 32mm, gelijk de 80m2 vloerverwarming in, 240L vat op zolder (2x 2m leidingwerk) en de nét iets ruim genomen buitenunit
De Amber 95 levert maar 5.5 kW bij -10 of 6.2 kW bij -7. Hoeveel had je volgens je berekening nodig?
op een goede beugel netjes van de muur af.
Sinds een paar maanden van het gas af, dat stukje buis van de meterkast naar onder de voordeur gelijk een 6mm2 3fase kabel doorgetrokken voor een laadpaal (3cm gele buis in de meterkast met tape zwart gemaakt op verzoek van de Stedin monteurs, onder de voordeur was deze vlak afgezaagd en geen geel te zien).

Vanaf 5 graden en hoger staat hij lekker 24/7 rustig op 650watt te pruttelen met een verbruik tussen de 13kw-17kw, als het graat vriezen wordt dit echt wel 25kw. Als het 15graden is heb ik nog steeds prima lange runs, geen pendelgedrag oid iig.
Je bedoelt waarschijnlijk kWh per dag? Let op de eenheden. Voor vermogen gebruik je W of kW. En voor energie gebruik je Joule, of hier bij warmtepompen meer gebruikelijk: kWh.
Als je kW en kWh gaat verwisselen wordt je verhaal erg verwarrend.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Technician-
Als een hybride gewenst is (vaak door onzekerheid) dan plaats ik ook een full electric met als enige verschil geen aangesloten boiler.
Dan kunnen ze een jaartje proefdraaien en gaat meestal alsnog de cv ketel eruit en boilervat erin.
Het is best overwogen actie als het systeem goed gekozen is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Technician- schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 14:51:
Als een hybride gewenst is (vaak door onzekerheid) dan plaats ik ook een full electric met als enige verschil geen aangesloten boiler.
Dan kunnen ze een jaartje proefdraaien en gaat meestal alsnog de cv ketel eruit en boilervat erin.
Heel goed dat je dat doet! Vaak is het onwetendheid en koudwatervrees. Ik zie en hoor het ook wel om me heen. Op deze manier hebben mensen de keuze om door te pakken. d:)b

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pim57
Andrehj schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 14:34:
[...]

Huh? Was die installateur wel helemaal lekker? En weet je zeker dat het hybride is?
2. Voor hybride is daar een Elga Ace 4 kW (eigenlijk 3 kW) al aan de grote kant.
4. Zo'n woning had vorige week een thermische warmtebehoefte van ca 35 kWh per dag. Zelfs met een beroerde COP van 3.5 kom je dan elektrisch op zo'n 10 kWh uit. Als de WP nu 27 kWh per dag verbruikt, is de COP ca 1.3 8)7 8)7

Vragen:
1. Waarom hybride?

Ter vergelijking: Hier (1200 m³ vrijstaand, maar wel top geïsoleerd) afgelopen 7 dagen gemiddeld 12.3 kWh per dag door de warmtepomp verbruikt.
Tja, ik kom daar als een vreemde meneer op bezoek bij de trotse bezitter van een fonkelnieuwe warmtepomp.
Hoop geld uitgegeven. En dan moet ik een slecht nieuws gesprek gaan voeren. :'(
Dus ik probeer dat maar voorzichtig te brengen.

Acties
1. stooklijn een beetje normaal zetten.
2. Het echtpaar uitleggen dat ze de wp niet als een cv met nachtverlaging moeten behandelen.
3. Dus veel meer continue stoken. Ze gaan nu een week 24/7 de thermostaat op 20° C proberen.
4. Het bivalent punt straks, als ze weer wat vertrouwen hebben, naar -14° C zetten
5. En als dat goed gaat deze winter, adviseren om komende zomer all-electric te gaan.
6. Kunnen ze gasloos en kan dat buffervat met secundaire pomp ook opgeruimd worden.

De antwoorden op jouw 3 vragen heb ik even niet. Maar het is wel zeker een hybride met een Nefit cv.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:39
Technician- schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 14:51:
Dit adviseer ik ook altijd met klem. Moet het dan toch persé hybride, neem dan een FE-ready monoblock zonder vat. Veel teveel kopers willen "in kleine stapjes", "de nog goede CV als backup houden", "de investering uitsmeren" en/of "de kids willen onbeperkt douchen" en al die andere onzin om half werk te verkiezen boven in 1x goed doen.

Niet zelden zetten ze zichzelf vervolgens, stronteigenwijs en gevoed met alle welbekende onzin door de overtikmedia en gladde verkopers, dan alsnog schaakmat met een niet-upgrade-bare hybride oplossing en hebben ze daarna toch wel spijt als haren op hun hoofd, want dan zit je er financieel gezien gewoon 10 jaar aan vast. Je krijgt dan tweedehands geen bal meer voor je gloednieuwe hybride en het alsnog goed doen kost je alsnog de hoofdprijs + enorme afschrijving op je gloednieuwe aankoop en vaak ook geen subsidie meer. Ga dat maar aan het thuisfront verkopen dan...

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 21:34
RonJ schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 17:06:
Dit adviseer ik ook altijd met klem. Moet het dan toch persé hybride, neem dan een FE-ready monoblock zonder vat. Veel teveel kopers willen "in kleine stapjes", "de nog goede CV als backup houden", "de investering uitsmeren" en/of "de kids willen onbeperkt douchen" en al die andere onzin om half werk te verkiezen boven in 1x goed doen.
Tja, ik ben ook zo iemand, maar zelfs te eigenwijs om er spijt van te hebben. Tot nu toe dan (afgelopen september geïnstalleerd).

Upgraden elektra en ruimte vinden/maken voor een WP-boiler zag ik nog (te veel) tegenop.

Nu koelleidingen onder de dakpannen door, compacte binnen-unit naast de ketel, met een stekker op een bestaande groep (aansluitwaarde 1,8kW, in de praktijk nog niet boven 1,5 gezien).

Met een 'redelijk' afgiftesysteem (radiatoren) zit ik in mijn nageïsoleerde jaren '50 rijtjeswoning dit stookseizoen tot nu toe op een COP van 5, en 6% met de gasketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:46
RonJ schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 17:06:
[...]

Niet zelden zetten ze zichzelf vervolgens, stronteigenwijs en gevoed met alle welbekende onzin door de overtikmedia en gladde verkopers, dan alsnog schaakmat met een niet-upgrade-bare hybride oplossing en hebben ze daarna toch wel spijt als haren op hun hoofd, want dan zit je er financieel gezien gewoon 10 jaar aan vast. Je krijgt dan tweedehands geen bal meer voor je gloednieuwe hybride en het alsnog goed doen kost je alsnog de hoofdprijs + enorme afschrijving op je gloednieuwe aankoop en vaak ook geen subsidie meer. Ga dat maar aan het thuisfront verkopen dan...
Hier hybride dat heeft te maken met geen 200l vat kwijt kunnen en heb nog een bad...
Hier is de zaak wel upgradbaar(all-electric ready).

Die gasdoorstromer is toch wel verrekte handig voor SWW ondanks het vastrechtprobleem.
CV gasketel als backup? nah die zit er puur in als naverwarmer omdat het moet van de fabrikant gezien er anders geen naverwarmer is, backup mag hier pas bijspringen als het -10 wordt ofwel de gasketel zal nooit bijspringen als verwarming.

Besluit van het bad behouden staat nog niet vast / badkamer renovatie.
Dus er zijn ook wel andere redenen dan koudwatervrees.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 21-12-2024 19:49 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:57

silverball

De wagen voor moderne mensen

mr_evil08 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 19:41:
[...]

Hier hybride dat heeft te maken met geen 200l vat kwijt kunnen en heb nog een bad...
Hier is de zaak wel upgradbaar(all-electric ready).

Die gasdoorstromer is toch wel verrekte handig voor SWW ondanks het vastrechtprobleem.
CV gasketel als backup? nah die zit er puur in als naverwarmer omdat het moet van de fabrikant gezien er anders geen naverwarmer is, backup mag hier pas bijspringen als het -10 wordt ofwel de gasketel zal nooit bijspringen als verwarming.

Besluit van het bad behouden staat nog niet vast / badkamer renovatie.
Dus er zijn ook wel andere redenen dan koudwatervrees.
Hoe groot is je bad dan wel niet ? Hier gaan we comfortabel in bad met 80L op 60 graden

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Andrehj schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 14:42:
[...]

De Amber 95 levert maar 5.5 kW bij -10 of 6.2 kW bij -7. Hoeveel had je volgens je berekening nodig?

[...]

Je bedoelt waarschijnlijk kWh per dag? Let op de eenheden. Voor vermogen gebruik je W of kW. En voor energie gebruik je Joule, of hier bij warmtepompen meer gebruikelijk: kWh.
Als je kW en kWh gaat verwisselen wordt je verhaal erg verwarrend.
Oh excuus, ik denk dat ik dan kwh bedoel idd. Ik bedoel het aantal kwh per dag van de warmtepomp, zonder rekening te houden met de zonnepanelen, dus enkel de warmtepomp.
Ik verbruikte 1100m3 aan gas. Woning van 130m2 uit 2001 (nu 150m2).

[ Voor 9% gewijzigd door Whiskey48 op 21-12-2024 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Iemand deze installatie al eens uitgeprobeerd ?
Ze komen nadien controleren en dan heb je voldoende voor de subsidie aanvraag van meer dan 4000 euro
Houd je 1970 euronof zo over

https://www.groothandelso...eIJbjdJ1C51hoCOKsQAvD_BwE

Naast de bekende merken als diakin en LG , valiantbetc heb je ook nog merken als aurora en alps etc. Zijn dit wat of "goedkope" chinese nokoffs ?

[ Voor 10% gewijzigd door Maxwp op 22-12-2024 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Andrehj schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 14:34:
[...]

Vragen:
1. Waarom hybride?

Ik gok dat dat elektraverbruik niet alleen de WP is. Anders is er wel meer mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:03
Maxwp schreef op zondag 22 december 2024 @ 11:01:
Ze komen nadien controleren en dan heb je voldoende voor de subsidie aanvraag van meer dan 4000 euro

Naast de bekende merken als diakin en LG , valiantbetc heb je ook nog merken als aurora en alps etc. Zijn dit wat of "goedkope" chinese nokoffs ?
Zo'n ingebouwd buffervat lijkt me niet heel handig. Zeker als je het helemaal niet nodig hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22:10

Als ik het zo lees lijkt het een 3 fase 20 kW blok die terugmoduleert tot een 6.7 kW. Dat vermogen moet je dus wel kwijt kunnen tijdens voor- en naseizoen. En als je het al overweegt, misschien eens uitzoeken welke (grote) OEM fabrikant hem maakt. Dan weet je iets meer over de kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:15
Ik ben bezig met de installatie van een hybride warmtepomp en ga deze door middel van een openverdeler in serie zetten met onze cv-ketel. Het STEK-gedeelte ga ik uiteraard niet zelf doen, maar ik twijfel of ik alles al waterzijdig kan aansluiten en de warmtepomp gewoon uit kan laten staan. Kan iemand mij vertellen of dit goed gaat zonder dat de Elga aanstaat?

Ik moet flink wat leidingwerk verleggen en wil daarom zeker weten dat het huis nog verwarmd kan worden als de warmtepomp uitstaat in de onderstaande opstelling. Anders moeten we in de kou zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BFER7JMm3UqqIXaCVk8UxYSnqd0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/psbqzLDj4m7Qy3MoMupT4d2q.png?f=fotoalbum_large

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Djvdb De circulatiepomp van de Elga is nodig voor warmtetransport naar je afgifte. Als je die pomp kan forceren te draaien zonder dat de Elga aan staat kan het werken.
Door de open verdeler kan de ketel niet voor stroming door de afgifte zorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
Djvdb schreef op zondag 22 december 2024 @ 11:58:
Kan iemand mij vertellen of dit goed gaat zonder dat de Elga aanstaat?
In de getekende opstelling moet de circulatiepomp van de Elga draaien om het retourwater weer naar de ketel te krijgen. Sommige hybride modellen hebben een stand waarin het water continu wordt gepompt, zonder dat 'ie meedoet met verwarmen, maar ik weet niet of dat voor de Elga ook geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:27

Carboy54

Duurzaamheid coach

BernieW schreef op zondag 22 december 2024 @ 11:42:
[...]

Als ik het zo lees lijkt het een 3 fase 20 kW blok die terugmoduleert tot een 6.7 kW. Dat vermogen moet je dus wel kwijt kunnen tijdens voor- en naseizoen. En als je het al overweegt, misschien eens uitzoeken welke (grote) OEM fabrikant hem maakt. Dan weet je iets meer over de kwaliteit.
Gemiddelde NL woning heeft vaak al genoeg aan het minimum vermogen. Belangrijkste is de continuïteit van de leverancier en zijn skills om problemen op te lossen.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19:03
Ik ben bezig met de installatie van een hybride warmtepomp en ga deze door middel van een openverdeler in serie zetten met onze cv-ketel. Het STEK-gedeelte ga ik uiteraard niet zelf doen, maar ik twijfel of ik alles al waterzijdig kan aansluiten en de warmtepomp gewoon uit kan laten staan. Kan iemand mij vertellen of dit goed gaat zonder dat de Elga aanstaat?

Ik moet flink wat leidingwerk verleggen en wil daarom zeker weten dat het huis nog verwarmd kan worden als de warmtepomp uitstaat in de onderstaande opstelling. Anders moeten we in de kou zitten.

[Afbeelding]
In de aan en afvoer Elga een afsluiter en nog een bypass met afsluiter erbij. Kun je de boel geheel isoleren. Ook later met storing of vervanging handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[Afbeelding]
Dit ziet er uit als een oude Elga. Dat is natuurlijk erg duurzaam en zo, maar een nieuwe Elga Ace is met aftrek van de subsidie erg goedkoop en biedt nogal wat voordelen (omdat het een doorontwikkeling is van de oude). Waarom wil je nog een oud model installeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bromptonrijder
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 21-10 11:13
Guido7619 schreef op zondag 22 december 2024 @ 12:56:
[...]

In de aan en afvoer Elga een afsluiter en nog een bypass met afsluiter erbij. Kun je de boel geheel isoleren. Ook later met storing of vervanging handig.
Dan kan de ketel alsnog circuleren over de open verdeler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:15
Andrehj schreef op zondag 22 december 2024 @ 13:11:
[...]

Dit ziet er uit als een oude Elga. Dat is natuurlijk erg duurzaam en zo, maar een nieuwe Elga Ace is met aftrek van de subsidie erg goedkoop en biedt nogal wat voordelen (omdat het een doorontwikkeling is van de oude). Waarom wil je nog een oud model installeren?
Omdat ik deze zo’n beetje gratis over heb genomen van een medetweaker en wat je zegt mooi duurzaam. Mocht het niks worden dan kan er zo een elga ace aan gehangen worden👌.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:47
.

[ Voor 99% gewijzigd door ArjoK op 22-12-2024 13:28 ]

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19:03
Bromptonrijder schreef op zondag 22 december 2024 @ 13:13:
[...]

Dan kan de ketel alsnog circuleren over de open verdeler
Ja inderdaad. Zie het nu. Open verdeler bypassen. Wordt een heel manifold zo. Wel goed redundant. Als ooit de wp in storing gaat, afsluiters omzetten en doordraaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Hang het ding op en alles kun je aansluiten behalve de inpassing in de cv. Dan later alleen nog de cv inkoppelen kost nog maar 2 uur werk.

Ik gebruik als de leiding 22mm is vaak de open verdeler van Intergas Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0o0UIbZBesi7WoPngpIwduNOmfc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PDOEierw0tejZoV9zt904bnI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20-10 11:11
Afweging inbouw-methode monobloc.

Na 14 jaar gebruik van een Mitsubishi Zubadan (11 kW) overweeg ik over te stappen naar een monobloc model. Eventueel een ander merk (bijv. het Oostenrijkse Lambda 3K model, maar eigenlijk net iets te groot)
De Mitsu werkt nog goed, maar is (veel) te groot. ik heb aan 5 kW voldoende (bij -10°C buiten). Dat weet ik dankzij mijn Kamstrup warmtemeter en het klopt overigens ook nog eens met de warmteverliesberekening.

Ik heb een zelf samengesteld systeem met alleen een Mitsu buitenunit met PAC-IF021 en een eigen platenwarmtewisselaar, circulatiepomp, flowdetector, etc.
Toen ik het systeem kocht waren er nog geen binnenunits beschikbaar.
Ik had dit ook min of meer nodig, omdat mijn vv-systeem (uit 1987) geen zuurstof-diffusiedichte slangen heeft. De meeste WP's zijn (vanwege de toegepaste materialen) niet geschikt om zuurstofrijk water te handlen. Je kunt natuurlijk een apart circuit maken met warmtewisselaar, maar ik heb het nu één keer zo gemaakt en het werkt goed.

Waarom wil ik toch veranderen?
Wel, mijn WP is te groot. Destijds:
  • een beetje teveel reserve ingebouwd
  • toen ook reserve voor warm tapwater ingebouwd, maar ik heb nu een aparte WP-boiler
  • een aantal isolerende maatregelen nog niet uitgevoerd
Ondanks het feit dat ik een redelijk lage watertemp. heb (max. aanvoertemp. in de winter is ca 32°), kom ik met mijn SCOP niet verder dan ca 4,1.
Dat komt mede doordat de WP nooit boven de 50% draait (zo ingesteld) en bovendien een groot deel van het seizoen ook nog min of meer pendelt (1x per uur aan/uit).

Ik wil nu op zoek naar een kleinere WP met max. ca. 5 kW. Het liefst een type dat ook nog eens een laag temperatuur verschil heeft tussen verdamper (koelmiddelzijdig) en de buitentemperatuur. Die zijn er zelfs met 3K dT, maar meestal zijn dat monoblocks.

Op zich mooi en gemakkelijk (zelf) te installeren.

Maar het bevriezingsgevaar staat me toch een beetje tegen.
Ik ken natuurlijk de automatische vorstbeveiligingen (Caleffi kleppen), maar ik vertrouw er niet voldoende op, dat die na bijv. 10 jaar bedrijf ook werkelijk open gaan als het nodig is.

Bovendien moet ik met mijn zuurstofrijke water door de monobloc en de meesten zijn daar sowieso niet geschikt voor.

Ik denk aan een (voldoende grote) extra platenwarmtewisselaar in het CV circuit, met aan de kant van de monobloc een anti-vries oplossing en aan de vv-kant gewoon het systeem met schoon water dat ik nu heb (bestaande uit RVS en koper) dat al 37 jaar prima functioneert.

De platenwarmtewisselaar kies ik zo groot dat de dT niet meer dan bijv. 1 K is, zodat ik niet teveel COP verlies.

Maar de antivries oplossing is weer een verhaal op zich. Welke heb je nodig. Ik wil natuurlijk geen aantasting van materialen, liefst nooit de vloeistof vervangen (misschien hoeft dat ook niet, gezien de relatief lage werktemperaturen, die normaal tussen de 10 en 35°C zullen liggen), en zo weinig mogelijk "gedoe".

Wie heeft er ervaring met anti-vries middelen en welke tips kun je aan de hand daarvan geven?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Hoogstwaarschijnlijk Chinese OEM merken, je hebt geen garantie dat onderdelen 12-15 jaar na productie nog leverbaar blijven. Gezien de prijs heeft dit echt geen meerwaarde ten aanzien van de gevestigde merken met wel goede onderdelen garantie.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Zwerius schreef op zondag 22 december 2024 @ 15:58:
Ik ken natuurlijk de automatische vorstbeveiligingen (Caleffi kleppen), maar ik vertrouw er niet voldoende op, dat die na bijv. 10 jaar bedrijf ook werkelijk open gaan als het nodig is.
Is helemaal afhankelijk van de opbouw en of deze failsafe is uitgevoerd.
Je kunt ze altijd nog in de winter periode functioneel testen, of het het onderdeel 1x per 10 jaar (los) preventief vervangen.
Bovendien moet ik met mijn zuurstofrijke water door de monobloc en de meesten zijn daar sowieso niet geschikt voor.
Ik zou dat sowieso gewoon scheiden van je binnen installatie.
Ik denk aan een (voldoende grote) extra platenwarmtewisselaar in het CV circuit, met aan de kant van de monobloc een anti-vries oplossing en aan de vv-kant gewoon het systeem met schoon water dat ik nu heb (bestaande uit RVS en koper) dat al 37 jaar prima functioneert.

De platenwarmtewisselaar kies ik zo groot dat de dT niet meer dan bijv. 1 K is, zodat ik niet teveel COP verlies.
Dat wordt dan wel een erg prijzige warmtewisselaar, zou dus even goed te prijzen vergelijken.
Maar de antivries oplossing is weer een verhaal op zich. Welke heb je nodig. Ik wil natuurlijk geen aantasting van materialen, liefst nooit de vloeistof vervangen (misschien hoeft dat ook niet, gezien de relatief lage werktemperaturen, die normaal tussen de 10 en 35°C zullen liggen), en zo weinig mogelijk "gedoe".
Glycol heb je in 2 varianten.
Wie heeft er ervaring met anti-vries middelen en welke tips kun je aan de hand daarvan geven?
Ik zou gewoon anti vrieskleppen gebruiken, veel makkelijker en hogere COP.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Zwerius Mitch291 in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" heeft een glycolwisselaar (installatie in Polen).
Die wisselaar (VWZ MWT 150) kost op 12 kW circa 2K Ta.

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 22-12-2024 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Proton_ schreef op zondag 22 december 2024 @ 19:52:
@Zwerius Mitch291 in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" heeft een glycolwisselaar (installatie in Polen).
Die wisselaar (VWZ MWT 150) kost op 12 kW circa 2K Ta.
Ik heb nog 2 stuks alfa laval type "ACH70X 50 plates" liggen.
Ik heb er nog niet in detail naar gekeken, maar ik schat zo even in, dat als ik deze allebei (in serie) gebruik, dat ik dan misschien wel ruim onder 1K uit kom.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Zwerius schreef op zondag 22 december 2024 @ 15:58:
Afweging inbouw-methode monobloc.

Na 14 jaar gebruik van een Mitsubishi Zubadan (11 kW) overweeg ik over te stappen naar een monobloc model. Eventueel een ander merk (bijv. het Oostenrijkse Lambda 3K model, maar eigenlijk net iets te groot)
De Mitsu werkt nog goed, maar is (veel) te groot. ik heb aan 5 kW voldoende (bij -10°C buiten). Dat weet ik dankzij mijn Kamstrup warmtemeter en het klopt overigens ook nog eens met de warmteverliesberekening.

Ik heb een zelf samengesteld systeem met alleen een Mitsu buitenunit met PAC-IF021 en een eigen platenwarmtewisselaar, circulatiepomp, flowdetector, etc.
Toen ik het systeem kocht waren er nog geen binnenunits beschikbaar.
Ik had dit ook min of meer nodig, omdat mijn vv-systeem (uit 1987) geen zuurstof-diffusiedichte slangen heeft. De meeste WP's zijn (vanwege de toegepaste materialen) niet geschikt om zuurstofrijk water te handlen. Je kunt natuurlijk een apart circuit maken met warmtewisselaar, maar ik heb het nu één keer zo gemaakt en het werkt goed.

Waarom wil ik toch veranderen?
Wel, mijn WP is te groot. Destijds:
  • een beetje teveel reserve ingebouwd
  • toen ook reserve voor warm tapwater ingebouwd, maar ik heb nu een aparte WP-boiler
  • een aantal isolerende maatregelen nog niet uitgevoerd
Ondanks het feit dat ik een redelijk lage watertemp. heb (max. aanvoertemp. in de winter is ca 32°), kom ik met mijn SCOP niet verder dan ca 4,1.
Dat komt mede doordat de WP nooit boven de 50% draait (zo ingesteld) en bovendien een groot deel van het seizoen ook nog min of meer pendelt (1x per uur aan/uit).

Ik wil nu op zoek naar een kleinere WP met max. ca. 5 kW. Het liefst een type dat ook nog eens een laag temperatuur verschil heeft tussen verdamper (koelmiddelzijdig) en de buitentemperatuur. Die zijn er zelfs met 3K dT, maar meestal zijn dat monoblocks.

Op zich mooi en gemakkelijk (zelf) te installeren.

Ja kan natuurlijk ook weer voor split gaan als je bang bent voor bevriezen bv de Arotherm Plus Split die nu leverbaar is.

Maar zoek je glycol dan kan je mono ethyleen of propyleen nemen, waarbij de laatste non-toxic is.

Een fijne partij die snel levert en voor schappelijke prijzen is Huchem. Hun mono elthyleen noemen ze axti temp E. En heeft naast glycol nog wat inhibitoren die eigenschappen hebben die bv alggroei tegengaan en nog wat antischuim en anti-corrosie eigenschappen. En is gemixt met demi-water in verhouding 30-70%.
1 jerrycan 20L €50 ben je klaar.

TSA bv 20 platen, overbemeten kost hier €130
https://www.wiltec.de/nl/...warmtewisselaar-rvs/50680

Dat opzich minder dan 2 vorstbeveiligingskleppen, wat ook wel zegt hoe belachelijk duur die zijn.

Dat is eigenlijk nog wel een voordeel als je een oudere installatie hebt. Dan blijft je primaire gedeelte mooi schoon en de wisselaar en je unit mooi schoon.
Neem wel een overgemeten TSA om je Ta pri-sec zo laag mogelijk te houden.

[ Voor 3% gewijzigd door Technician- op 22-12-2024 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:47
@Technician- Voor afweging kosten tussen 2 vorstbeveiligingskleppen en een warmtewisselaar met glycol moet je denk ik ook de aanschaf van een extra pomp, 't wat lagere rendement en 't stroomverbruik van die extra pomp meenemen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
blb4 schreef op maandag 23 december 2024 @ 01:22:
@Technician- Voor afweging kosten tussen 2 vorstbeveiligingskleppen en een warmtewisselaar met glycol moet je denk ik ook de aanschaf van een extra pomp, 't wat lagere rendement en 't stroomverbruik van die extra pomp meenemen.
uiteraard realiseer ik me dat

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Met vorstkleppen is intussen wel aardig ervaring.
Cr3ator in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2"
Maurice1066 in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2"
zwimmiz in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Met glycol heb je deze problemen alvast niet en start de boel na een storing weer gewoon op, geen gedoe met bijvullen & ontluchten als je de houtkachel hebt gebruikt.
Plus de paradox dat je voor vorstbeveiliging de isolatie plaatselijk weg moet laten (op die paar centimeter bloot messing verlies je meer warmte dan door tien meter grondleiding was laatst uitgerekend)
Tradeoffs :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Zwerius : Gezien je overwegingen over bevriezingsgevaar, je ervaring met warmtewisselaars, en het feit dat je die nog hebt liggen: Wat is er op tegen om een standaard (Mitsubishi) split WP te kopen en dan direct daar achter je eigen warmtewisselaar te plaatsen? Die heb je toch al, en de verliezen waren maar laag, zo had je uitgerekend.
De pomp van dat secundaire systeem hang je dan aan de binnenunit (is een extra uitgang voor beschikbaar), zodat die altijd draait als de pomp in de binnenunit ook draait.
Ter beveiliging zou ik dan nog een serieel buffervat in het primaire circuit opnemen (en uiteraard een expansievat), zodat er altijd voldoende systeeminhoud is, ook als je eigen pomp zou falen (aan de secundaire kant zit immers geen flowbewaking).

Volgens mij is dat verreweg de simpelste oplossing, en je hebt geen gedoe met vorstbeveiliging.

Bovendien heb je dan een zoveel mogelijk standaard WP-installatie, die elke installateur kan onderhouden. En mocht jij (of een volgende eigenaar van je woning) ooit gaan verbouwen en de oude VVW vervangen, dan kun je gemakkelijk de warmtewisselaar + extra pomp verwijderen.

[ Voor 16% gewijzigd door Andrehj op 23-12-2024 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
We hadden het laatst over de nefit dakwarmtwpomp en bereikbaarheid.
Wat ik niet wist is dat Nefit daar wel degelijk over heeft nagedacht. En een concept aanbied voor plaatsing en service.

Hier het verhaal:
Nieuwe dakwarmtepomp met meerdere oplossingen voor lastige bereikbaarheid
Uko Reinders19 dec. 2024Laatste update: 22 dec. 2024
Delen

Opslaan
TIP

Voorlezen
Nieuwe dakwarmtepomp met meerdere oplossingen voor lastige bereikbaarheid
Vanwege het gedoe om aan een dakwarmtepomp te sleutelen, regelt Nefit Bosch een hoogwerker en kan desgewenst ook alle werkzaamheden uit handen nemen.
Onlangs kwam uit onderzoek naar voren dat onderhoud van warmtepompen niet overal goed geregeld is. Bijvoorbeeld bij plaatsing op het dak. Nefit Bosch heeft hiervoor oplossingen gevonden; de nieuwe dakwarmtepomp van het bedrijf is namelijk onderhoudsvrij. Mocht reparatie nodig zijn, dan kan het bedrijf voor een hoogwerker zorgen, of de werkzaamheden geheel overnemen. Ook het plaatsen van de warmtepomp kan Nefit Bosch regelen.
Tijdens de VSK-beurs van begin 2022 presenteerde Nefit Bosch de dakwarmtepomp voor het eerst. Nu, bijna drie jaar later, is deze warmtepomp - de Compress 5800i AWR - ook daadwerkelijk leverbaar. Het bedrijf spreekt van een intensief ontwikkel- en testtraject, waarbij zes patenten voor innovaties zijn aangevraagd. De plek op het dak heeft voordelen, maar ook een belangrijk nadeel, namelijk dat de warmtepomp moeilijk bereikbaar is. Daarvoor heeft het bedrijf oplossingen gevonden.
Volledig onderhoudsvrij
Een belangrijke oplossing is dat de monoblock-warmtepomp, die de vorm van een schoorsteen heeft, volledig onderhoudsvrij is. Dat is volgens Nefit Bosch mogelijk door een combinatie van slimme technologie en een zelfreinigende constructie. Dankzij de standaard geïntegreerde wifi-module in combinatie met Bosch HomeCom Pro, kan een installateur het systeem ook op afstand monitoren en beheren. De warmtepomp is verder specifiek ontworpen voor schuine daken.
Nefit Bosch regelt hoogwerker
Mocht het nodig zijn om een reparatie aan de warmtepomp uit te voeren, dan zal daarvoor in veel gevallen een hoogwerker nodig zijn. Voor installateurs levert dat veel gedoe op. Daarom heeft Nefit Bosch besloten om dit uit handen te nemen. Het bedrijf is daarvoor een samenwerking aangegaan met een partner die landelijke dekking met hoogwerkers of verreikers biedt. Hiermee kan Nefit Bosch, via de afdeling de Full Service Support, regelen dat een installateur hierover kan beschikken. Het bedrijf kan desgewenst ook de werkzaamheden aan de warmtepomp overnemen.
Plaatsing uit handen nemen
Naast het repareren is voor veel installateurs ook plaatsing van een warmtepomp op een dak een lastig verhaal. Daarom heeft Nefit Bosch besloten om ook deze klus indien gewenst uit handen te nemen. Het bedrijf is hiervoor een samenwerking aangegaan met bouwconcern Van Wijnen. Dat bedrijf kan voor plaatsing zorgen, waarbij de warmtepomp op locatie wordt geleverd en gemonteerd. De installateur hoeft alleen het binnendeel aan te sluiten.
Seriematige productie gestart
Nu aan de specifieke randvoorwaarden van een dakwarmtepomp kan worden voldaan, is Nefit Bosch gestart met de seriematige productie van de Compress 5800i AWR. Bijzonder is dat de meeste componenten van de warmtepomp uit Europa komen. Dat zorgt volgens het bedrijf voor een stabiele aanvoer. Dit in vergelijking tot Zuidoost-Azië, waar haperende logistiek in het verleden voor forse aanvoerproblemen zorgde. Een kwart van de onderdelen (in waarde) komt uit Nederland en de helft uit andere Europese landen. Zo wordt in Zweden, in de warmtepompfabriek van Bosch, het koudemiddelcircuit geproduceerd. De assemblage vindt plaats bij Nefit Bosch in Deventer. Hier worden de warmtepompen ook ingeregeld en getest, waarna ze klaar zijn voor transport naar een bouwlocatie.
Serieproductie van de Compress 5800i AWR dakwarmtepompen bij Nefit Bosch in Deventer.
Serieproductie van de Compress 5800i AWR dakwarmtepompen bij Nefit Bosch in Deventer.
Koudemiddel propaan
Volgens Nefit Bosch is de Compress 5800i AWR vooral geschikt voor renovatieprojecten van onder meer woningcorporaties en voor nieuwbouw. Het gebruik van het natuurlijke koudemiddel propaan, waarmee hogere temperaturen gemaakt kunnen worden, zorgt ervoor dat warmtepomp ook minder goed geïsoleerde woningen gasloos of hybride kan verwarmen, zonder ingrijpende extra aanpassingen aan de woning. Verder is de plaatsing op het dak een uitkomst voor woningen waar de tuin, vanwege geluid of ruimte, geen geschikte optie is.
Lage TCO moet doel zijn
Belangrijk voor klanten die de Compress 5800i AWR overwegen, is dat ze volgens Nefit Bosch een zo laag mogelijke Total Cost of Ownership (TCO) als doel hebben. De dakwarmtepomp is namelijk op basis van dit uitgangspunt ontwikkeld. Hiervoor zijn de onderhoudskosten geminimaliseerd en zorgt het bedrijf voor een efficiënt serviceconcept. Voor wie de afschafprijs belangrijk is, is een gewoon monoblock waarschijnlijk een betere optie. Maar als een warmtepomp op het schuine dak moet staan, dan kan de Compress 5800i AWR wel weer een optie zijn. De prijs komt volgens Nefit Bosch namelijk overeen met andere oplossingen voor deze toepassing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Technician- schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:54:
Wat ik niet wist is dat Nefit daar wel degelijk over heeft nagedacht. En een concept aanbied voor plaatsing en service.

Hier het verhaal:
[...]
Mooi verhaal. Maar er staat niet wie het gaat betalen. En dat zal ongetwijfeld de consument zijn.
Als dus je fan (ik noem maar een component) ooit stuk gaat, zal toch die hoogwerker moeten komen. En de rekening daarvan komt bij de eigenaar terecht. Vervanging van die fan wordt daardoor veel duurder.
En even zelf een fan vervangen (hoe moeilijk kan het zijn) is er om dezelfde reden ook niet meer bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:00
Daarnaast ben je ook nog eens extra afhankeljk van het weer: b.v. waait het hard met windkracht 6 of hoger, dan zullen de hoogwerker werkzaamheden uitgesteld moeten worden*.

Er zullen vast wel situaties zijn waarbij een schuindak opstelling de enige optie is, maar anders...

*https://www.arbocentrum.n...le-windkracht-hoogwerker/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Andrehj schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:01:
[...]

Mooi verhaal. Maar er staat niet wie het gaat betalen. En dat zal ongetwijfeld de consument zijn.
Als dus je fan (ik noem maar een component) ooit stuk gaat, zal toch die hoogwerker moeten komen. En de rekening daarvan komt bij de eigenaar terecht. Vervanging van die fan wordt daardoor veel duurder.
En even zelf een fan vervangen (hoe moeilijk kan het zijn) is er om dezelfde reden ook niet meer bij.
Ja helemaal eens. Ik kraakte het eerst helemaal af omdat normaliter het service bedrijf met de ellende wordt opgescheept bij dakopbouwen.
Maar hier is i.i.g. over nagedacht EN het wordt van tevoren gemeld. Dat is al heel wat.

Het zal vast een contract zijn van bv €175 per jaar ( noem maar wat) waarbij afkoop van onderdeel en hoogwerker inzit. onderhoud doen ze dan alleen online. En dit zal gelden als er meerdere woningen in blokken zo’n ding hebben en er gecombineerd kan worden (al is dat bij storingen niet te overzien)

Het is i.i.g. specifiek ontworpen voor het dak, dus goede luchtstroom, weinig gevoelig voor vervuiling.
(Sneeuw is echt een uitdaging)

[ Voor 6% gewijzigd door Technician- op 23-12-2024 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Het is ook een propaanpomp hè? Is intressant als je een rijtjeswoning hebt, en nergens ruimte hebt voor een buitendeel.
Maar vnl woningbouwverenigingen en aannemers zullen dit kiezen bij een renovatie denk ik.

[ Voor 47% gewijzigd door Technician- op 23-12-2024 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
Andrehj schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:51:
@Zwerius : Gezien je overwegingen over bevriezingsgevaar, je ervaring met warmtewisselaars, en het feit dat je die nog hebt liggen: Wat is er op tegen om een standaard (Mitsubishi) split WP te kopen en dan direct daar achter je eigen warmtewisselaar te plaatsen? Die heb je toch al, en de verliezen waren maar laag, zo had je uitgerekend.
De pomp van dat secundaire systeem hang je dan aan de binnenunit (is een extra uitgang voor beschikbaar), zodat die altijd draait als de pomp in de binnenunit ook draait.
Ter beveiliging zou ik dan nog een serieel buffervat in het primaire circuit opnemen (en uiteraard een expansievat), zodat er altijd voldoende systeeminhoud is, ook als je eigen pomp zou falen (aan de secundaire kant zit immers geen flowbewaking).

Volgens mij is dat verreweg de simpelste oplossing, en je hebt geen gedoe met vorstbeveiliging.

Bovendien heb je dan een zoveel mogelijk standaard WP-installatie, die elke installateur kan onderhouden. En mocht jij (of een volgende eigenaar van je woning) ooit gaan verbouwen en de oude VVW vervangen, dan kun je gemakkelijk de warmtewisselaar + extra pomp verwijderen.
Op zich ben ik dat met je eens.
Ik ben ook altijd een groot liefhebber geweest van Mitsubishi WP's. En nog wel een beetje.

Maar.............

Ik heb recent ontdekt dat er andere WP-fabrikanten bestaan met veel efficientere WP's.
Of althans in elk geval één fabrikant. En dat is het Oostenrijkse merk Lambda.

Die gebruikt hun zogenoemde 3K-technologie. Volgens mij simpelweg een verhoudingsgewijs erg grote verdamper, zodanig dat de dT tussen buitenlucht en verdampingstemperatuur maar 3K is, daar waar die bij de meeste fabrikanten al gauw richting 10K gaat.

En dat levert natuurlijk flink wat COP verbetering op. Theoretisch (als je het Carnot-rendement berekent) levert dat ca 2,5% verbetering op per 1K vermindering van de DT.

Eigenlijk vraag je je af waarom andere fabrikanten dat niet doen.
Ja, natuurlijk wordt een grotere verdamper duurder, maar met een SCOP van 6 heb je dat snel terug verdiend.

Probleem met deze Lambda is, dat die alleen als Monoblock geleverd wordt. Dus dat is de achterliggende reden dat ik naar de anti-bevriezingsmaatregelen aan het kijken ben.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zwerius schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:59:
Ik ben ook altijd een groot liefhebber geweest van Mitsubishi WP's. En nog wel een beetje.

Maar.............

Ik heb recent ontdekt dat er andere WP-fabrikanten bestaan met veel efficientere WP's.

Die gebruikt hun zogenoemde 3K-technologie. Volgens mij simpelweg een verhoudingsgewijs erg grote verdamper, zodanig dat de dT tussen buitenlucht en verdampingstemperatuur maar 3K is, daar waar die bij de meeste fabrikanten al gauw richting 10K gaat.

En dat levert natuurlijk flink wat COP verbetering op. Theoretisch (als je het Carnot-rendement berekent) levert dat ca 2,5% verbetering op per 1K vermindering van de DT.
Geen idee hoe groot bij mij die dT is. Maar mijn PUHZ-SW75YAA heeft ook een erg grote verdamper t.o.v. het WP-vermogen. Zeker ook omdat ie meestal op zo'n 4 à 5 kW draait.
Ik heb geen idee hoe ik de verdampingstemperatuur kan berekenen of bepalen, maar het zou zomaar kunnen dat ik dan al aardig in de buurt van die 3K kom.
Hoeveel kost die exclusieve Lambda meer dan een Mitsubishi? Bij Mitsubishi heb je al een complete 6 kW set voor € 4460, of € 2733 + € 2665, als je de grote behuizing wilt.
Ga je het verschil in aanschafprijs met het iets lagere energieverbruik terugverdienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:29
[...]

Maar.............

Ja, natuurlijk wordt een grotere verdamper duurder, maar met een SCOP van 6 heb je dat snel terug verdiend.

Probleem met deze Lambda is, dat die alleen als Monoblock geleverd wordt. Dus dat is de achterliggende reden dat ik naar de anti-bevriezingsmaatregelen aan het kijken ben.
oei nog 0,6 te gaan en zelfde SCOP van 6 :9

Nog even finetunen dus want zit nu op 5,4 :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:34

Seafarer

XXX

[...]

Maar.............

Hij wordt gebouwd in Oostenrijk. :) Dan heeft de fabrikant toch wel uitgekookte oplossingen voor vorstbescherming?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
[...]

Maar.............

@Zwerius mijn Mitsubishi Electric Ecodan meet de verdampertemperatuur via een thermistor die onderaan de hoek van de verdamper zit. Deze heet defrost thermistor en wordt ook wel aangeduid met de codes TH3 en RT61. Typisch is het verschil tussen de Tbuiten en deze verdampertemperatuur 2 tot 4 graden. Dus ook een klein verschil.

Zou mijn Mitsu ook 3K technologie hebben? Of is het goede marketing van Lambda?
Ik weet dat jij hier al lang meedraait en veel van warmtepompen weet, wellicht heb je meer bronnen die de hogere efficiëntie van de Lambda warmtepompen ondersteunen.

Over de defrost thermistor, zie ook de figuur hieronder en mijn eerdere posts op het Mitsubishi Electric L/W WP topic hier en hier.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/85jLfd2vBYDC6sVtCq1zhP2UC2A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kukyO8MeaoNp2bmNXnEDYvI8.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Andrehj schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:08:
Geen idee hoe groot bij mij die dT is.
Kan jij dat niet ook via informatie werking met codes 005 (=TH3 defrost thermistor, bij jou "liquid") en 009 =(TH7 ambient temperature) uitlezen?
In de service manual van jouw buitenunit hebben die thermistors dezelfde aanduiding als bij mij (de TH3 en TH7 codes dan) en we hebben dezelfde binnenunit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
Technician- schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:54:
In het hele marketingverhaal lees ik niks over wat ze allemaal wel (of niet?!) gedaan hebben om te voorkomen dat er trillingen worden overgedragen aan de dakconstructie.

Op een plat dak kan je nog wat trial&error cycli door, met verschillende combinaties van rubbers, veren en beton, maar zo'n schoorsteen moet in een keer goed geplaatst worden, en als er toch geluidsoverlast komt, dan krijg je dat niet zomaar verholpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
[...]

Maar.............

Is dit niet gewoon de suction subcooling die ze heel laag kunnen houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
@Zwerius de website van de Lambda warmtepompen ziet er goed uit, klinkt inderdaad interessant. Ze hebben een aardig databook waarin een mooi vermogensbereik te zien is. Wat me wel opvalt: ze tonen op de website een grafiek waarbij de SCOP van de Lambda-warmtepompen ver boven alle andere L/W warmtepompen uit torent. Dat is gebaseerd op deze tabel (pdf hier). Daar vind ik voornamelijk wat obscure merken? Geen enkel model van Mitsubishi Electric, Vaillant, Panasonic, enz. Dat is niet erg overtuigend. Je zou op zijn minst wel één of meer onafhankelijke bronnen willen zien die de uitzonderlijke performance ondersteunen.
Edit: het document is van een geaccrediteerd warmtepomp-testcentrum in Zwitserland, zie de website hier. Er staan in het document wel enkele merken bij die ook bij ons bekend zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door SebastiaanPs op 23-12-2024 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:26
Nou, Heliotherm, Viessmann en Waterkotte staan er ook tussen en dat zijn toch geen kleine jongens. De rest heb ik niet nagelopen, maar zijn inderdaad niet de merken die wij hier hebben.

Ten aanzien van de Lambda weet ik dat familie van mij er een heeft draaien (in Tirol, dat wel) en die zijn er erg over te spreken.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

SebastiaanPs schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:40:
[...]

@Zwerius mijn Mitsubishi Electric Ecodan meet de verdampertemperatuur via een thermistor die onderaan de hoek van de verdamper zit.
Verdampingstemperatuur en condensatietemperatuur kun je alleen bepalen door de drukken te meten.
Deze heet defrost thermistor en wordt ook wel aangeduid met de codes TH3 en RT61. Typisch is het verschil tussen de Tbuiten en deze verdampertemperatuur 2 tot 4 graden. Dus ook een klein verschil.

Zou mijn Mitsu ook 3K technologie hebben? Of is het goede marketing van Lambda?
Ik verwacht gewoon goede marketing.
De warmtepomp bepaalt zelf aan de hand van z’n regelmethode en hoeveel onderkoeling en oververhitting hij wilt creëren. De meeste kiezen tussen de 5-10K oververhitting en hoger als 3K onderkoeling, je wilt namelijk ook geen vloeistofslag.
Ik weet dat jij hier al lang meedraait en veel van warmtepompen weet, wellicht heb je meer bronnen die de hogere efficiëntie van de Lambda warmtepompen ondersteunen.

Over de defrost thermistor, zie ook de figuur hieronder en mijn eerdere posts op het Mitsubishi Electric L/W WP topic hier en hier.
[Afbeelding]
Ik zou persoonlijk als ik @Zwerius was gewoon lekker bij Mitsubishi blijven, je bent er bekend mee en er is vast wel iemand op het forum die hem met de F-Gassen handelingen wilt helpen als hij de rest zelf wilt installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
[...]

Maar.............

Dat is techniek. Maar je hebt ook een product, wat aan veel moet voldoen. Basis principes als gewicht, toegepaste materialen, recyclebaarheid, geschikt voor serieproductie, materialen voor diverse types enz. zorgen voor een product wat een goede prijs/kwaliteit verhouding heeft en voldoet aan (EU) regelgeving.
Nu is er veel te doen om de basis milieu belasting van alle materialen die je in een stopt bij nieuwbouw. Een warmtepomp heeft al een relatief groot aandeel daarin normaliter. Door meer en zwaardere materialen te gebruiken dan een HR ketel. Dat is een milieu voetprint.
In nieuwbouw zijn daar eisen voor.

Tuurlijk kan ME ook zo’n pomp bouwen en weten ze zeker hoe dat moet, maar doen ze dat niet omdat ze deze nichemarkt niet willen betreden.
Voor nieuwbouw oplossingen doen ze wel hard mee.
En de kleine praktijk rendementswinst zal nauwelijks opwegen aan de enorme massa aan grondstoffen die in zo’n monobloc verwerkt zijn.
Buiten unit weegt 150kg ipv 100kg.

Nog zo’n voorloper: Remko warmtepompen uit Duitsland. Al 5 jaar op koudemiddel R454B gwp 146 (en R290)

Deze merken lossen vorst op door compleet intern bodem invoering. Als je de leiding diep ingraaft en bij stijging goed isoleert zal dat ook bij vorst zonder stroom lang dooi blijven. Buitendelen zijn extreem geïsoleerd hrdrailisch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/738CFGzS22CngiRuUVR6OT0wCIU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TruMVYqUFYVhNQYmcJ2XMB7Z.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romeboarder
  • Laatst online: 20-10 19:46
Als je je gasverbruik gebruikt, inclusief SWW, om vervolgens met de Koevlaas-formule het vermogen van je WP te berekenen, moet je dan nog extra rekening houden dat je WP het SWW vat warm moet houden? Of zit dat juist in het stuk dat je je SWW gasverbruik meeneemt? Wat logisch klinkt, maar zo iets zou ik wel zeker willen weten.

Voorbeeld hier, gasverbruik is max 900 m3 (waarvan 260 m3 SWW).
Formule is 900 * 8 / 1650 = 4,3 -> Afronden naar boven 5 kW.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Romeboarder schreef op maandag 23 december 2024 @ 21:50:
Als je je gasverbruik gebruikt, inclusief SWW, om vervolgens met de Koevlaas-formule het vermogen van je WP te berekenen, moet je dan nog extra rekening houden dat je WP het SWW vat warm moet houden? Of zit dat juist in het stuk dat je je SWW gasverbruik meeneemt? Wat logisch klinkt, maar zo iets zou ik wel zeker willen weten.

Voorbeeld hier, gasverbruik is max 900 m3 (waarvan 260 m3 SWW).
Formule is 900 * 8 / 1650 = 4,3 -> Afronden naar boven 5 kW.
Dat is het totaal benodigde vermogen idd.

Dus 5kW excl. defrost. Sommige merken laten het vermogen incl. defrost en andere excl. defrost zien.
Weet je het niet zeker kies dan voor 6kW, minimaal vermogen tussen 5-6 kW is veelal verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romeboarder
DutchWing schreef op maandag 23 december 2024 @ 22:13:
[...]

Dat is het totaal benodigde vermogen idd.

Dus 5kW excl. defrost. Sommige merken laten het vermogen incl. defrost en andere excl. defrost zien.
Weet je het niet zeker kies dan voor 6kW, minimaal vermogen tussen 5-6 kW is veelal verwaarloosbaar.
Klopt, ik heb ook vaak 6 kW aangeboden gekregen en als het minimaal vermogen niet aangepast wordt daardoor kan ik ook voor 6 kW gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-10 22:53

dof

[...]

Maar.............

Specs van die Lambda's zien er mooi uit. Het ~10 kW model (EU10L) kan terug moduleren tot 1,7 kW (thermisch!) en up tot 12 kW, en volgens specs ook erg stil (flinke fan zag ik). Ben benieuwd naar ervaringen daarmee.

Maarre.. de modellen zijn min. 1,7 mtr hoog en dan moet er natuurlijk nog wat aan verhoging onder (bigfoots o.i.a.), zijn ~ 150 kg aan de haak en zie prijzen van zo'n model rond de 14 kW€ !

Dat is dan meteen wel de bovenklasse WP dunkt me. Maar goed, ben wel nieuwsgierig :)

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
dof schreef op maandag 23 december 2024 @ 23:52:
Specs van die Lambda's zien er mooi uit. Het ~10 kW model (EU10L) kan terug moduleren tot 1,7 kW (thermisch!) en up tot 12 kW, en volgens specs ook erg stil (flinke fan zag ik).
Het kleinste model wat 8.4 kW levert bij A-7W35 heeft een max geluidsvermogen van 56 dB, zo stil is dat toch niet? Zie het databook.
Zoals gewoonlijk staat er ergens op de website 42 dB, weer wat misleidend net als bij veel andere WP fabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:03
SebastiaanPs schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:17:
[...]

Het kleinste model wat 8.4 kW levert bij A-7W35 heeft een max geluidsvermogen van 56 dB, zo stil is dat toch niet? Zie het databook.
Zoals gewoonlijk staat er ergens op de website 42 dB, weer wat misleidend net als bij veel andere WP fabrikanten.
Het is zelfs in de datasheet nog misleidend, want alleen bij 42 dB (in stille modus) staat EN12102 vermeld, terwijl de 56 dB daar ook bij hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runner15
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:33
Andrehj schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:08:
[...]

Geen idee hoe groot bij mij die dT is. Maar mijn PUHZ-SW75YAA heeft ook een erg grote verdamper t.o.v. het WP-vermogen. Zeker ook omdat ie meestal op zo'n 4 à 5 kW draait.
Ik heb geen idee hoe ik de verdampingstemperatuur kan berekenen of bepalen, maar het zou zomaar kunnen dat ik dan al aardig in de buurt van die 3K kom.
Hoeveel kost die exclusieve Lambda meer dan een Mitsubishi? Bij Mitsubishi heb je al een complete 6 kW set voor € 4460, of € 2733 + € 2665, als je de grote behuizing wilt.
Ga je het verschil in aanschafprijs met het iets lagere energieverbruik terugverdienen?
ME verdampers zijn ook ontworpen op 3K :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZjelcoP
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19-10 14:16
Al ontzettend veel gelezen en geleerd hier maar daarmee kom je ook maar zover.
Heb een topic aangemaakt. Advies en ideeën zijn zeer welkom! :)

Woonboerderij verduurzamen mix VVW en radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:25
Romeboarder schreef op maandag 23 december 2024 @ 22:26:
[...]

Klopt, ik heb ook vaak 6 kW aangeboden gekregen en als het minimaal vermogen niet aangepast wordt daardoor kan ik ook voor 6 kW gaan.
En dat is dan het vermogen dat de WP nog moet halen bij een temp. van -7 of -10 en de te verwachten Ta toch? Dus goed naar de specs kijken.

[ Voor 7% gewijzigd door Switek op 24-12-2024 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romeboarder
Switek schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:18:
[...]

En dat is dan het vermogen dat de WP nog moet halen bij een temp. van -7 of -10 en de te verwachten Ta toch? Dus goed naar de specs kijken.
Inderdaad, ivm met mij woonplaats (oosten) heb ik een ontwerptemperatuur van -10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
De kamstrup meters die hier vaak worden genoemd. Er zijn er hier veel verschillende in gebruik (qua nummertjes en uitlees behoefte).

Ik zie de 403, de 603 en ook de 3xx regelmatig voorbij komen.

In mijn geval heb ik 1" / 32mm mlb leidingen. Ik zou dus graag een bijpassende meter willen hebben. Nu vind ik de meters eigenlijk alleen in 3/4".

Waar kan ik 1" vinden?

En ik zie dat wireless m-bus, wired m-bus, modbus, enz, een addon is. Of begrijp ik dit verkeerd?

M.a.w., wat zijn de aandachtspunten? :)
Qua vindbaarheid in Nederland vond ik overigens enkel proshop.nl maar zij hebben dus een 3/4" en niet een 1".

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Op de foto staat overigens wel G1B. https://www.proshop.nl/Me...-403-outlet-15m3h/2897769
Maar in de beschrijving staat heel duidelijk G34B. Dus dat hoef ik niet te proberen. :)

En deze meter heeft verder ook geen uitlees mogelijkheden: daar is dan dus die addon voor nodig?

De 603 lijkt me dan weer een uitgebreidere variant, is deze het geld en de moeite waard?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
@Tanuki ik, en veel andere Tweakers, hebben de Kamstrup hier besteld.

Ik heb een 1” , moest er wel nog apart een kogelkraan met m10 poort bij bestellen voor de sensor in de retour, die zat er namelijk niet bij. Die heb ik uiteindelijk in NL besteld. Je vindt ze met de zoektermen:
- 1” kogelkraan met M10 sensorsaansluiting
- ⁠1” kogelkraan met M10 plug
- ⁠1” kogelkraan met M10 injectiepunt

Verder kwam ik er later achter dat er hier de meeste ervaring is met wired mbus. Evt met de shop mailen om de juiste variant te krijgen. Succes.

Edit: @Tanuki hier de link naar de warmtemeters bij de genoemde online winkel.

[ Voor 13% gewijzigd door SebastiaanPs op 25-12-2024 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
SebastiaanPs schreef op woensdag 25 december 2024 @ 10:29:
@Tanuki ik, en veel andere Tweakers, hebben de Kamstrup hier besteld.
Dank!! Als ik zoek op "kamstrup" op Zählershop.com zijn er helaas 0 resultaten.

Dank voor de referenties naar de genoemde kogelkranen!

Verder ben ik nog benieuwd naar hoe men de afweging kan maken tussen de 3xx, 4xx en 6xx.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
Tanuki schreef op woensdag 25 december 2024 @ 10:34:
[...]

Dank!! Als ik zoek op "kamstrup" op Zählershop.com zijn er helaas 0 resultaten.

Dank voor de referenties naar de genoemde kogelkranen!

Verder ben ik nog benieuwd naar hoe men de afweging kan maken tussen de 3xx, 4xx en 6xx.
https://www.kernbauer-sol...t-500-direktfuehler-130mm

Je hebt ze ook met een 230V aansluiting. Deze leest veel frequenter uit dan op accu.

[ Voor 10% gewijzigd door Whiskey48 op 25-12-2024 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joydashy
  • Laatst online: 21-10 13:28
Ik probeer iets te begrijpen.
  • Nibe MT-WH 21 – Ventilatielucht/water warmtepompboiler – 260 liter (~2.849 Euro)
  • Nibe VPB300– Boilervat 282 liter (~3.599 Euro)
De 2e unit is toch ongeveer de 1e maar dan zonder de warmtepomp? Waarom dan zelfs duurder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:09
@Tanuki De Kamstrup selecteer ik op de nominale flow - bij deze Qn flow is de precisie maximaal.
Welke flow heb je gemiddeld en welke maximaal?
(Ik heb ook een Kamstrup voor warm water - dan wil je een met een mogelijkst kleine Qn)

De nieuwere Kamstrups hebben blijkbaar een beperking bij de registratie van koude,
dit doen ze dus niet meer.
Oudere Kamstrups waren als gecombineerde warmte/koudemeters verkrijgbaar.

[ Voor 11% gewijzigd door dunklefaser op 25-12-2024 12:58 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
dunklefaser schreef op woensdag 25 december 2024 @ 12:56:
@Tanuki De Kamstrup selecteer ik op de nominale flow - bij deze Qn flow is de precisie maximaal.
Welke flow heb je gemiddeld en welke maximaal?

De nieuwere Kamstrups hebben blijkbaar een beperking bij de registratie van koude,
dit doen ze dus niet meer.
Oudere Kamstrups waren als gecombineerde warmte/koudemeters verkrijgbaar.
Qua leidingwerk gebruik ik 1" en 32mm buizen. Er zal natuurlijk wat verlies zijn door alle koppelingen enz. Hoe ik dan exact die nominale flow moet uitrekenen, ik heb geen idee.

Het nadeel is een beetje dat ik nu alles aan het vervangen ben. :D Juist alles beter aan het bemeten zodat er een grotere flow mogelijk zal zijn. (Voorheen 20mm mlb aanvoer en retour naar de vloerverwarming verdelers bijvoorbeeld, niet zo handig.)

Het is een 8 kW Daikin Altherma 3 warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
Tanuki schreef op woensdag 25 december 2024 @ 13:06:
[...]

Qua leidingwerk gebruik ik 1" en 32mm buizen. Er zal natuurlijk wat verlies zijn door alle koppelingen enz. Hoe ik dan exact die nominale flow moet uitrekenen, ik heb geen idee.

Het nadeel is een beetje dat ik nu alles aan het vervangen ben. :D Juist alles beter aan het bemeten zodat er een grotere flow mogelijk zal zijn. (Voorheen 20mm mlb aanvoer en retour naar de vloerverwarming verdelers bijvoorbeeld, niet zo handig.)

Het is een 8 kW Daikin Altherma 3 warmtepomp.
8 kW is natuurlijk een huisnummer. De vraag is: Welke "gemiddelde" flow verwacht je?
Wanneer heb je de 8 kW nodig en welke deltaT hoort daarbij?
Als je dat weet weet je ook de maximale flow over de wp - de nominale flow zal een stuk lager zijn.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Tanuki
  • Niet online
SebastiaanPs schreef op woensdag 25 december 2024 @ 10:29:
Edit: @Tanuki hier de link naar de warmtemeters bij de genoemde online winkel.
Oef, wat complex! Ik heb een meter besteld, maar deze heeft op de body van de meter enkel "cooling meter" staan, wat geloof ik inhoudt dat de meter geen warmte meet?

Op ZaehlerOnlineshop.de zie ik weer meters die enkel en alleen warmte meten. "Wärmezähler"

M.a.w., dit zijn allemaal geen geschikte meters? Tenminste, ik zie in dit topic regelmatig genoemd worden dat het prettig is dat je meter zowel warmte als koude registreert.

Ik wil met mijn warmtepomp ook gaan koelen, dus dat is wel interessant. En defrost zal ook kou opleveren?
Sww wordt door de WPB gemaakt, dus dat is iig niet van toepassing.

Als ik dan kijk bijvoorbeeld bij deze: https://zaehleronlineshop...-MultiCal-403-Qp-25-52-mm
Staat er wel "2..180 graden celcius", maar in de omschrijving staat "Temperature range: 15 - 90 °C"
Klopt dit dan niet, of is de conclusie dat het heel moeilijk gaat zijn om precies de juiste meter te gaan vinden?

• Naalroc
  • Laatst online: 22:21
Tanuki schreef op donderdag 26 december 2024 @ 09:56:
[...]

Oef, wat complex! Ik heb geloof ik een meter besteld,
..............
:? :?

EDIT: Hoe kan jij een edit doen, zonder dat dit te zien is in je post?
Want het dik gedrukte stond er toch echt!!!!
En nu is het weg. :X

[ Voor 25% gewijzigd door Naalroc op 26-12-2024 17:17 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Jef04
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 20-10 20:55
Dag allemaal, met veel plezier heb ik al ontzettend veel gelezen en geleerd over warmtepompen door Tweakers. Ik wil graag de knoop doorhakken, maar jullie snappen vast: lastig om te kiezen. Op dit moment heb ik dit in gedachten, hopelijk kunnen kort adviseren of dit kan. Mocht het hier niet horen, lees ik dat ook graag ;)

Ik wil een monoblock warmtepomp van 5kw voor de verwarming. Ik twijfel tussen de Remeha Elga en de Panasonic J serie. Beneden hebben we vloerverwarming (Warp, voorbereid voor WP), boven verwarmen we nu elektrisch en met airco, maar alleen voor “warm”houden. Eventueel wil ik hier in de toekomst een of twee Jaga radiator bijplaatsten. Welke WP adviseren jullie? Ik lees op tweakers veel over de Panasonic.

-> kan ik ervan uitgaan dat ik het monoblock direct op de verdeler/leidingen aan kan sluiten en dat deze het dus prima gaat volhouden zonder CV ketel? Wil namelijk vooral het laatste stapje van het gas af maken. Het verbruik is nu al erg laag namelijk en dat wil ik graag naar 0.

Is een buffervat nodig? Ik heb een elektrische boiler van 80l, deze zou ik dan nog kunnen gebruiken daarvoor?

Voor warm water wil ik dan een Atlantic Explorer WPB aanschaffen. De systemen werken dan dus naast elkaar. Eventueel met een coil, welke aangesloten is op de WP, puur om te verwarmen als de temperatuur in de WPB < x aantal graden is.

Gaat dit zo werken zoals ik het in mijn hoofd heb? Of zie ik iets te makkelijk of over het hoofd?

Heel erg bedankt alvast voor de reacties en eventuele adviezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tanuki schreef op donderdag 26 december 2024 @ 09:56:
Oef, wat complex! Ik heb een meter besteld, maar deze heeft op de body van de meter enkel "cooling meter" staan, wat geloof ik inhoudt dat de meter geen warmte meet?

Op ZaehlerOnlineshop.de zie ik weer meters die enkel en alleen warmte meten. "Wärmezähler"
Een meter op de gok bestellen is niet zo'n goed idee...
Voor warmtemeters geldt hetzelfde als voor warmtepompen (of andere technische artikelen die primair bedoeld zijn om door professionals en niet door consumenten te worden geïnstalleerd): Je zult je in de catalogus moeten verdiepen, uitzoeken wat je wilt, en dan (aan de hand van het exacte typenummer van de meter op de site) bekijken of deze bij je wensen past.
Belangrijk zijn o.a.:
- Het flowbereik (moet qua stromingsweerstand en meetbereik passen bij de flow in je systeem)
- Of je warmte en/of koude wilt meten
- Het materiaal
- Hoe je de 2e temperatuursensor gaat monteren.
- Hoe groot de meter is
- Hoe groot de batterij is
- Welke mechanische interface de meter heeft
- Welke elektrische interface de meter heeft
- etc.

Als je op de gok zomaar een meter koopt is de kans dat deze bij je verwachtingen past niet zo groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verplaatst naar Andrehj in "Monoblock WP advies gevraagd"

[ Voor 101% gewijzigd door Andrehj op 26-12-2024 16:11 ]

• dunklefaser
@Tanuki Ik zou proberen een gebruikte Multical M302 te scoren,
deze meet/integreert zowel warmte als koude, ook staat er alleen "Wärmezähler" op.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
pi@hassbian:~ $ date;  python3.5 kam58.py;date
Thu 26 Dec 10:45:03 CET 2024
ID                Value Description (Unit)
 0             67763258 Fabrication number
 1                15134 Energy (100 Wh) WARMTE
 2                  202 Energy (100 Wh) KOUDE (hier defrosts)
 3               117747 Manufacturer specific
 4               104843 Manufacturer specific
 5               452040 Volume (m m^3)
 6                54103 On time (hours)
 7                   27 On time (hours)
 8                 2742 Flow temperature (1e-2 deg C)
 9                 2409 Return temperature (1e-2 deg C)
10                  333 Temperature Difference (1e-2  deg C)
11                   33 Power (100 W)
12                   58 Power (100 W)
13                  859 Volume flow (m m^3/h)
14                 1068 Volume flow (m m^3/h)
15                    0 Error flags
16  2024-12-26T10:45:00 Time Point (time & date)
17                 1656 Energy (100 Wh)
18                   17 Energy (100 Wh)
19                 8904 Manufacturer specific
20                 7486 Manufacturer specific
21                30450 Volume (m m^3)
22                  -63 Power (100 W)
23                 1067 Volume flow (m m^3/h)
24           2024-11-30 Time Point (date)
25             67763258 Manufacturer specific
26                37239 Manufacturer specific
27             13302000 Manufacturer specific
28                 6145 Manufacturer specific
29                 2049 Firmware version
Thu 26 Dec 10:45:05 CET 2024

Edit0: 20,2 kWh / 1.513,4 kWh => defrosts: 1,33% van de gepompte warmte sinds 27 november. (inbedrijfstelling)

• Tanuki
  • Niet online
dunklefaser schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:18:
@Tanuki Ik zou proberen een gebruikte Multical M302 te scoren,
deze meet/integreert zowel warmte als koude, ook staat er alleen "Wärmezähler" op.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
pi@hassbian:~ $ date;  python3.5 kam58.py;date
Thu 26 Dec 10:45:03 CET 2024
ID                Value Description (Unit)
 0             67763258 Fabrication number
 1                15134 Energy (100 Wh) WARMTE
 2                  202 Energy (100 Wh) KOUDE (hier defrosts)
 3               117747 Manufacturer specific
 4               104843 Manufacturer specific
 5               452040 Volume (m m^3)
 6                54103 On time (hours)
 7                   27 On time (hours)
 8                 2742 Flow temperature (1e-2 deg C)
 9                 2409 Return temperature (1e-2 deg C)
10                  333 Temperature Difference (1e-2  deg C)
11                   33 Power (100 W)
12                   58 Power (100 W)
13                  859 Volume flow (m m^3/h)
14                 1068 Volume flow (m m^3/h)
15                    0 Error flags
16  2024-12-26T10:45:00 Time Point (time & date)
17                 1656 Energy (100 Wh)
18                   17 Energy (100 Wh)
19                 8904 Manufacturer specific
20                 7486 Manufacturer specific
21                30450 Volume (m m^3)
22                  -63 Power (100 W)
23                 1067 Volume flow (m m^3/h)
24           2024-11-30 Time Point (date)
25             67763258 Manufacturer specific
26                37239 Manufacturer specific
27             13302000 Manufacturer specific
28                 6145 Manufacturer specific
29                 2049 Firmware version
Thu 26 Dec 10:45:05 CET 2024
Dank! Ik zie inmiddels in de pdf's van kamstrup staan dat de koude meter tot 50 graden kan meten. (Dat is in orde voor mijn ltv systeem, zonder sww)

Hoe moet dit dan worden gezien? Zou de meter dan niets meten en enkel met de defrosts wel iets meten, en enkel als koeling in de wp wordt aangezet iets gaan meten?

Waar zit die threshold dan? Tussen welke temperaturen zit de schakel tussen het opslaan als heat energy en cooling energy?

Pagina: 1 ... 187 ... 228 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)