Woonboerderij verduurzamen mix VVW en radiatoren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZjelcoP
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 01-05 11:21
Wij hebben een woonboerderij betrokken en budget gereserveerd om de boel te verduurzamen.
Ik wil vooral begane grond verwarmen. Bovenverdieping buiten scope. Toekomst boven mogelijk nog verbouwen. Oude woonhuis mogelijk ook maar voorlopig niet. Aanvullende isolatie waarschijnlijk pas bij complete renovatie.
Vooral de mix van oud en nieuw maakt het een uitdaging een passende oplossing te zoeken.
Alle vragen,tips en ideeën zijn welkom!

Huis is verdeeld in 3 Blokken van 63 m2 + 1 aanbouw van 50m2
1 Blok 63m2 =oude woonhuis (slaapkamers) met minimale isolatie (dunne voorzetwand) en grote maar oudere radiatoren, 22 en 33.

2 blokken + aanbouw = gerenoveerd met voorzetwanden, overal vloerverwarming.
Hele huis HR++ glas
Gehele CV zit op 22mm buis die hele huis bedient.

Heb al een aantal adviseurs/verkopers over de vloer gehad die met zeer diverse oplossingen komen.
Welke mogelijkheden zie ik/zijn gepasseerd:
-Oude woonhuis (slaapkamers) 5KW Airco in centrale kamer/hal tbv verwarmen en koelen.
-Centrale Verwarming:
a-hybride op bestaande systeem
b-Full electric op bestaande systeem
c-Alleen Vloerverwarming op WP, Sanitair en radiatoren op CV. Radiatoren als bijverwarming bij koude
>kan zelf wel 32mm buis bij VVW verdelers krijgen voor Monobloc. Split met binnenunit bij VVW-verdelers is ook geopperd.
d-2x WP onafhankelijk, 1 voor Vloerverwarming, 1 voor radiatoren (bijverwarming) en Sanitair.

Historisch gasverbruik: 3200 m³/jaar van vorige bewoners. Niet zuinig stookgedrag.
Afgiftesysteem:
- 176 m² vloerverwarming, slangen 15 cm HoH, 9 groepen, 3 verdelers.
- 10 radiatoren : slaapkamers + hal, Woonkamer+ kantoor en badkamer
SWW:
- plek voor boiler: ja
- 300 liter nodig
- DWTW aanwezig? nee
Warmtepompvoorkeur:
L/W of W/W, zet op volgorde:
1-zuinig
2-stil
3-goedkoop
4-DIY/tweakersvriendelijk
5-domotica-integratie
6-verkrijgbaarheid
7-milieuvriendelijk
8-design
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed tenzij ik op een eenvoudige, niet complexe opstelling uit kom die ik zelf aan kan leggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aUk8SF8FmjCPSX-ocAmUz9oNW_Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BdqUBZGrz75t9DASZXR8Z1ct.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YhiQB_XI7aM6EyUNwj3EZt-Z1Fk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pVqE00ktexiVRF29wPn4912C.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GwojuIWfzGu2iJ0P158T4wdTZrA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fP6yA9WC0N36pLOWlVeoUWNC.jpg?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15-05 14:07
- Gaat het alleen om verwarmen, of wil je ook SWW maken?
- Welk systeem heeft je eigen voorkeur?
- Waarom niet eerst isoleren?
- Of beter nog, waarom niet eerst een tijdje in de woning wonen zodat je kunt ontdekken welke woningindeling het beste bij je past, en dan een plan maken voor verbouwing en verduurzaming ineens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZjelcoP
[quote]Gramser schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:59:
- Gaat het alleen om verwarmen, of wil je ook SWW maken?
SWW moet er uiteraard ook zijn. Of dat CV, WP of WPB wordt is vooral afhankelijk van het verwarmingsdeel en kosten.

c-Alleen Vloerverwarming op WP, Sanitair en radiatoren op CV. Dit lijkt me een recht-toe-recht-aan oplossing die eenvoudig en goedkoop te realiseren is. Heb offerte voor Quatt duo liggen die hier denk ik prima op zou passen. Eventueel later CV vervangen voor 2e WP.

- Waarom niet eerst isoleren?
Het grootste deel (3/4) is voldoende geïsoleerd. De slaapkamers wil ik liever niet nu gaan renoveren met drie jonge kinderen en alle overige klussen. Op zijn vroegst over 3 jaar.

- Of beter nog, waarom niet eerst een tijdje in de woning wonen zodat je kunt ontdekken welke woningindeling het beste bij je past, en dan een plan maken voor verbouwing en verduurzaming ineens?
Tegen die tijd heb ik al een volledige installatie terug verdiend schat ik. Tevens zullen alle verbouwingen in fasen plaats vinden over de komende 20 jaar :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:39
ZjelcoP schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:32:
c-Alleen Vloerverwarming op WP, Sanitair en radiatoren op CV. Dit lijkt me een recht-toe-recht-aan oplossing die eenvoudig en goedkoop te realiseren is. Heb offerte voor Quatt duo liggen die hier denk ik prima op zou passen. Eventueel later CV vervangen voor 2e WP.
Als deze opzet je voorkeur heeft, dan snap ik niet hoe een Quatt zou moeten werken. Het klinkt dan namelijk alsof je de warmtepomp in een separaat circuit op de VVW wil zetten en de rest (radiatoren en SWW) in een separaat circuit op de gasketel. Maar de Quatt heeft een extra warmtebron nodig in hetzelfde circuit, bijv tijdens defrosts, normaal gesproken is dat een CV ketel.

Als deze opzet je voorkeur heeft dan zou ik een full electric warmtepomp op de vvw zetten, niet een hybride.

Nog even terug naar de mogelijkheden:
a-hybride op bestaande systeem
b-Full electric op bestaande systeem
c-Alleen Vloerverwarming op WP, Sanitair en radiatoren op CV. Radiatoren als bijverwarming bij koude
>kan zelf wel 32mm buis bij VVW verdelers krijgen voor Monobloc. Split met binnenunit bij VVW-verdelers is ook geopperd.
d-2x WP onafhankelijk, 1 voor Vloerverwarming, 1 voor radiatoren (bijverwarming) en Sanitair.
Optie a en b vereisen extra aandacht voor het oude woonhuis, wat het slechtst geïsoleerd is en de minste afgifte heeft (alleen de radiatoren, versus vloerverwarming in de rest van het huis).
Het risico is dan dat het oude woonhuis achterblijft in temperatuur. Dus ofwel isolatie verbeteren, ofwel afgifte verbeteren (vloerverwarming of muurverwarming bijv), of een zoneregeling, of een extra warmtebron zoals een L/L warmtepomp (airco).

Optie b maakt je gasloos. Als je muurverwarming of een paar extra grote radiatoren plaatst in het oude woonhuis, met een beperkte zoneregeling (2 of 3 grote zones in het totale huis), dan is dit denk ik de mooiste oplossing op lange termijn.

Optie c heeft dus jouw voorkeur, deze is nu het simpelst en minst invasief, geeft een snelle reductie van gasverbruik en kosten.

Optie d zal duurder uitpakken.

Maar denk goed na over wat je wil, denk na over de lange termijn zou mijn advies zijn.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:00
Ik heb recent een woonboerderij met vergelijkbaar verwarmingssysteem verduurzaamd. Radiatoren in slaapkamers en vloerverwarming in woonkamer en keuken. Gekozen voor all electric monoblock op bestaande systeem, met vervanging van mengverdelers door passieve lagetemperatuurverdelers. Voor warm tapwater is de bestaande zonneboiler voorzien van een verwarmingselement (er is weinig tapwaterverbruik).
Resultaat is zuinig (voor zo'n oud en groot huis) en comfortabel. Bewoner is blij.
Wel opletten:
  1. Voor voldoende doorstroming bij zo'n groot huis heb je waarschijnlijk een DN25 of DN32 leiding naar je warmtepomp nodig met een vertakking naar de verschillende 22mm subsystemen
  2. Als blijkt dat de radiatoren in de slaapkamers het niet warm krijgen bij lage temperaturen ondanks de 24-uursverwarming kun je altijd nog dikkere exemplaren nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15-05 14:07
Of Speedcomforts of soortgelijk…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:56
Optie a gaat je gasverbruik substantieel verlagen maar levert op de lange termijn juist een gecompliceerder totaalplaatje op: gasaansluiting blijft, ketel moet je weer vervangen.
Optie b zul je wel de afgifte van de radiatoren moeten verhogen vanwege de lage Ta waarmee een WP werkt. Heatbooster fans overwegen.
Optie c is hetzelfde als a maar dan opgedeeld.

Met welke Ta krijg je het comfortabel, zeg zo'n 20C in het voorhuis bij -7 (West NL) of -12 (Zuidoost NL)?
OF
Wat is de afgifte capaciteit van de radiatoren bij 35C en wat is je warmteverlies? Zou je een indicatieve warmteverliesberekening kunnen maken van dat deel?

Zonder die informatie alvast mijn eerste visie: optie d is niet gek. WP 1 op Ta 30 voor de VV en SWW. WP 2 op een steile stooklijn en accepteren dat bij flinke vorst de slaapkamers iets koeler zijn.

Airco in centrale hal zal echt niet comfortabel zijn en dan moet je deuren open houden, je hebt geluid en luchtverplaatsing. Ook weet je zeker dat je koude hoeken hebt.

[ Voor 0% gewijzigd door GudZ op 25-12-2024 22:37 . Reden: Typo ]

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• ZjelcoP
Bedankt voor het lezen en meedenken.
SebastiaanPs schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:56:

Als deze opzet je voorkeur heeft, dan snap ik niet hoe een Quatt zou moeten werken. Het klinkt dan namelijk alsof je de warmtepomp in een separaat circuit op de VVW wil zetten en de rest (radiatoren en SWW) in een separaat circuit op de gasketel. Maar de Quatt heeft een extra warmtebron nodig in hetzelfde circuit, bijv tijdens defrosts, normaal gesproken is dat een CV ketel.
Ik dacht dat een buffervat of voldoende grote CV inhoud deze warmte leverde. Hoe gaat Quatt dan straks full electric? Heeft die ketel die ze gaan leveren dan een warmte-element of zo?
Optie a en b vereisen extra aandacht voor het oude woonhuis, wat het slechtst geïsoleerd is en de minste afgifte heeft (alleen de radiatoren, versus vloerverwarming in de rest van het huis).
Het risico is dan dat het oude woonhuis achterblijft in temperatuur. Dus ofwel isolatie verbeteren, ofwel afgifte verbeteren (vloerverwarming of muurverwarming bijv), of een zoneregeling, of een extra warmtebron zoals een L/L warmtepomp (airco).
Oude woonhuis blijft nu inderdaad achter, heb in gerenoveerde deel alle radiatoren dichtgezet, en in oude alles open. Thermostaat houdt het met VVW continu op 20 graden in de woonkamer (ketel op 55 graden ), maar zorgt er ook voor dat radiatoren in oude deel slechts af en toe warm worden.
Airco zou de snelle extra warmtebron kunnen zijn die ook kan koelen in de zomer. Maar begrijp van Gudz dat airco alleen centraal niet zo lekker werkt qua verwarmen. Voor koelen zelf wel goede ervaring mee.
Maar denk goed na over wat je wil, denk na over de lange termijn zou mijn advies zijn.
Lastige en leuke is dat we veel opties hebben maar ik ook pas over enkele jaren knopen ga doorhakken op basis van vrije tijd, budget, andere plannen en wat nog meer op ons pad komt. Lange tijd (10 jaar) zo laten qua woonverdeling is ook een optie, maar dan wordt oude deel wel aangepakt qua isolatie. Flexibiliteit voor wijzigingen en snelle reductie van stookkosten zijn wel belangrijk.

• ZjelcoP
basfromasd schreef op woensdag 25 december 2024 @ 09:07:
Ik heb recent een woonboerderij met vergelijkbaar verwarmingssysteem verduurzaamd. Radiatoren in slaapkamers en vloerverwarming in woonkamer en keuken. Gekozen voor all electric monoblock op bestaande systeem, met vervanging van mengverdelers door passieve lagetemperatuurverdelers. Voor warm tapwater is de bestaande zonneboiler voorzien van een verwarmingselement (er is weinig tapwaterverbruik).
Resultaat is zuinig (voor zo'n oud en groot huis) en comfortabel. Bewoner is blij.
Mooi te horen dat het zo ook kan lukken. Op welke temperatuur staat de aanvoer dan? Heb hem nu zelf op 55 gezet. Op zich worden de Radiatoren wel warm echter slechts af en toe als de ketel weer aan slaat. Is er een duidelijk verschil in resultaat voor radiatoren dat een CV af en toe aan gaat en WP continu warm water rond pompt?
Wel opletten:
  1. Voor voldoende doorstroming bij zo'n groot huis heb je waarschijnlijk een DN25 of DN32 leiding naar je warmtepomp nodig met een vertakking naar de verschillende 22mm subsystemen
  2. Als blijkt dat de radiatoren in de slaapkamers het niet warm krijgen bij lage temperaturen ondanks de 24-uursverwarming kun je altijd nog dikkere exemplaren nemen.
Bij optie met lage TA voor vloerverwarming zou ik inderdaad dikkere aanvoerleiding naar VVW leggen, is wel te doen zonder breken.

• ZjelcoP
GudZ schreef op woensdag 25 december 2024 @ 22:37:
Met welke Ta krijg je het comfortabel, zeg zo'n 20C in het voorhuis bij -7 (West NL) of -12 (Zuidoost NL)?
OF
Wat is de afgifte capaciteit van de radiatoren bij 35C en wat is je warmteverlies? Zou je een indicatieve warmteverliesberekening kunnen maken van dat deel?
Lastig te testen met een gezin continu in huis en CV die af en toe aan springt. Warmteverliesberekening voor oude deel is misschien nog wel te doen, zal me er eens aan wagen. Afgiftecapaciteit oude radiatoren zijn vast tabellen voor toch? Type 22 met formaat x,y of zo?
Zonder die informatie alvast mijn eerste visie: optie d is niet gek. WP 1 op Ta 30 voor de VV en SWW. WP 2 op een steile stooklijn en accepteren dat bij flinke vorst de slaapkamers iets koeler zijn.

Airco in centrale hal zal echt niet comfortabel zijn en dan moet je deuren open houden, je hebt geluid en luchtverplaatsing. Ook weet je zeker dat je koude hoeken hebt.
Fijn als iemand je plan met airco onderuit haalt met goede argumenten. Daarvoor ben ik ook hier :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
ZjelcoP schreef op donderdag 26 december 2024 @ 12:45:
[...]

Mooi te horen dat het zo ook kan lukken. Op welke temperatuur staat de aanvoer dan? Heb hem nu zelf op 55 gezet. Op zich worden de Radiatoren wel warm echter slechts af en toe als de ketel weer aan slaat. Is er een duidelijk verschil in resultaat voor radiatoren dat een CV af en toe aan gaat en WP continu warm water rond pompt?

[...]
Hij is weersafhankelijk en heeft een stooklijn met een maximale temperatuur van 35 graden. Warmtepomp is van Vaillant, net als jouw ketel. Hij gebruikt een SensoComfort systeemthermostaat en sensoNET internetgateway.

Ja, dat betekent dat de radiatoren verschillende gradaties van lauw worden en in het stookseizoen dag en nacht doorstroomd worden. Dat voelt anders (namelijk comfortabeler) dan radiatoren die af en toe heet worden en daarna weer uit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:14
Je zoekt een master/master zoneregeling. Oftewel, twee tweewegkleppen in het systeem die beide de warmtepomp aan kunnen sturen. Zo kun je een hogere aanvoertemperatuur naar het oude woonhuis sturen wanneer nodig en alsnog het gerenoveerde deel niet te warm laten worden. Een dergelijk systeem heb ik recent geïnstalleerd met een Atag warmtepomp. Werkte bij die woning perfect met een all electric systeem, per zone het afgiftesysteem ingesteld en het systeem liep netjes naar de juiste temperatuur.

Enige waar je dan even naar moet kijken is of een deel van het systeem altijd open kan blijven. Dan zou je zonder buffervat kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZjelcoP
basfromasd schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 01:25:
[...]

Hij is weersafhankelijk en heeft een stooklijn met een maximale temperatuur van 35 graden. Warmtepomp is van Vaillant, net als jouw ketel. Hij gebruikt een SensoComfort systeemthermostaat en sensoNET internetgateway.

Ja, dat betekent dat de radiatoren verschillende gradaties van lauw worden en in het stookseizoen dag en nacht doorstroomd worden. Dat voelt anders (namelijk comfortabeler) dan radiatoren die af en toe heet worden en daarna weer uit gaan.
Dat klinkt goed max 35 graden. en zoals je ook al zegt bij tegenvallend resultaat kan ik ook de radiatoren nog vervangen. Met Jaga hybrid zelfs nog koelen. Kan alle leidingen goed bereiken om deze te isoleren. Als de Airco weg blijft zijn de kosten van de radiatoren al bijna gedekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZjelcoP
Insert12 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 07:23:
Je zoekt een master/master zoneregeling. Oftewel, twee tweewegkleppen in het systeem die beide de warmtepomp aan kunnen sturen. Zo kun je een hogere aanvoertemperatuur naar het oude woonhuis sturen wanneer nodig en alsnog het gerenoveerde deel niet te warm laten worden. Een dergelijk systeem heb ik recent geïnstalleerd met een Atag warmtepomp. Werkte bij die woning perfect met een all electric systeem, per zone het afgiftesysteem ingesteld en het systeem liep netjes naar de juiste temperatuur.

Enige waar je dan even naar moet kijken is of een deel van het systeem altijd open kan blijven. Dan zou je zonder buffervat kunnen.
Je stuurt me wel een goede search richting op hiermee. Zou voor de huidige situatie met CV al een uitkomst zijn, echter die gaat op de schop. Betekent dan wel dat je WP met hogere temperaturen moet gaan werken? Of kan een WP dat naar gelang wie vraagt dit aanpassen meerdere keren per dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
ZjelcoP schreef op donderdag 26 december 2024 @ 12:56:
[...]
Lastig te testen met een gezin continu in huis en CV die af en toe aan springt. Warmteverliesberekening voor oude deel is misschien nog wel te doen, zal me er eens aan wagen. Afgiftecapaciteit oude radiatoren zijn vast tabellen voor toch? Type 22 met formaat x,y of zo?
[...]
Fijn als iemand je plan met airco onderuit haalt met goede argumenten. Daarvoor ben ik ook hier :*)
Ik zou airco op de lange baan schuiven en die laten installeren met het geld dat je bespaart als je twee stookjaren op Kwh ipv m³ gas draait.

Met de Hytools app kun je radiatorafgifte in W met behulp van delta T, type en afmeting berekenen.

Die warmteverliesberekening komt echt wel in de buurt als je de buitenschil een beetje kent. Voor de muren aan de zijde met je verwarmde achterhuis vul je gewoon geen buitentemp in.

De tip van @Insert12 is niet eens gek. Wel belangrijk dat je een deel genoeg open kunt houden inderdaad om watervolume te hebben voor defrosts of het kwijtkunnen van minimaal vermogen in het tussenseizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:39
Insert12 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 07:23:
GudZ schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 13:27:
De tip van @Insert12 is niet eens gek. Wel belangrijk dat je een deel genoeg open kunt houden inderdaad om watervolume te hebben voor defrosts of het kwijtkunnen van minimaal vermogen in het tussenseizoen.
Ik zou dan zeggen: houd de afgifte van het oude woonhuis dan permanent open. Dat is het slechtst geisoleerd en heeft ook nog eens de minste warmteafgifte (alleen radiatoren).

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
@ZjelcoP Ook even de inhoud van de radiatoren en leidingen van het voorhuis in je lijstje opsommen dus. Dan kun je dit gelijk checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
ZjelcoP schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 13:27:
[...]

Je stuurt me wel een goede search richting op hiermee. Zou voor de huidige situatie met CV al een uitkomst zijn, echter die gaat op de schop. Betekent dan wel dat je WP met hogere temperaturen moet gaan werken? Of kan een WP dat naar gelang wie vraagt dit aanpassen meerdere keren per dag?
Op basis van warmtevraag wordt een benodigde aanvoertemperatuur bepaald en dat kan prima meerdere keren per dag variëren. Dus als de thermostaat in het oude deel warmte vraagt dan zal de warmtepomp even naar een hogere temperatuur gaan dan wanneer alleen het nieuwe deel warmte vraagt.
SebastiaanPs schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 13:30:
[...]

[...]

Ik zou dan zeggen: houd de afgifte van het oude woonhuis dan permanent open. Dat is het slechtst geisoleerd en heeft ook nog eens de minste warmteafgifte (alleen radiatoren).
Maar ook de hoogst benodigde aanvoertemperatuur. Met 24/7 verwarmen en ventilatoren onder de radiatoren kan het wellicht werken omdat dan de benodigde aanvoertemperatuur flink omlaag gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZjelcoP
GudZ schreef op woensdag 25 december 2024 @ 22:37:

OF
Heb nu Ta op 55 staan en halen 20C niet, blijven op 16 hangen. Wel thermostaat die in warme deel hangt.

Warmteverliesberekening 20C/-12C:
-verwarmingsvraag 10,08 kW
-transmissieverlies 7,37 kW
-ventilatieverlies 2,15 kW

Vermogen radiatoren:
-1,45kW bij 35-30 Truimte 20
-9 kW bij 75/65 Truimte 20

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Insert12
ZjelcoP schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:41:
[...]

Heb nu Ta op 55 staan en halen 20C niet, blijven op 16 hangen. Wel thermostaat die in warme deel hangt.

Warmteverliesberekening 20C/-12C:
-verwarmingsvraag 10,08 kW
-transmissieverlies 7,37 kW
-ventilatieverlies 2,15 kW

Vermogen radiatoren:
-1,45kW bij 35-30 Truimte 20
-9 kW bij 75/65 Truimte 20
Oftewel, je moet aan de gang met je afgiftesysteem. Wat zal helpen is T33 radiatoren met ventilatoren over de volle breedte er onder. Op die manier creëer je veel meer afgiftevermogen bij 35/30/20. Eventueel kun je ook rekenen met 45/40/20 zodat je met een iets hogere aanvoertemperatuur naar het oude gedeelte gaat. Dan zal je wat minder afgiftevermogen nodig hebben in je radiatoren. Let wel, des te groter de radiatoren des te beter het is. Een lagere aanvoertemperatuur zorgt voor een flink hoger rendement dan hogere temperaturen.

-12 is wel erg enthousiast overigens, -7 of -10 is meer gangbaar tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
Bruikbare informatie. Ik vind persoonlijk dat je afgifte voor ouderwetse maatstaven al aan de lichte kant is. Ter illustratie: ik heb in mijn ongeïsoleerde parterre 8,8Kw bij 70/50/20 hangen.

Zoals @Insert12 schrijft kun je calculeren wat je afgifte doet met gebooste T33's. Dat vergt wel enige investeringen:
Radiatoren verbangen
Heatboosters kopen
Eventuele installatiekosten

Ik zou een tabel maken van de ruimtes en radiatoren met afgifte 75/65, afgifte 45/40, afgifte 35/30. Daarna kijken wat je acceptabel vindt, wellicht kom je op 6kW wel prima uit qua investering en accepteer je een lagere temperatuur binnen als het ooit -12 is (daggemiddelde is dan ook vaak niet lang de koudste temp).

65m2 best flinke warmtevraag voor die oppervlakte, laat het ca. 9kW bij -10 zijn.
De keuze om voor 2 hydraulisch gescheiden warmtepompen te kiezen lijkt zo wel dichtbij te komen. 6-10 Kw unit voor het oude huis op de radiatoren en dan een X (warmtevraag?) unit voor het gerenoveerde deel die ook je SWW doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrd
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-05 19:21
Ik heb zelf in 2018 een oude boerderij gekocht en ben gelukkig al een stuk verder in het verbouwingsproces.
wij kwamen ook van 3500 kuub gas en 3500 kWh electra en dan nog was het in huis in de winter geen feestje. Eerst maar een 10kw pelletkachel in de woonkamer geplaatst. De eerste jaren ging er bijna 1000kg aan pellets per winter door omdat hij vaak en hard aan moest staan om het aangenaam te houden.

Wij hebben inmiddels het asbest dak laten vervangen, geïsoleerd en voorzien van zonnepanelen.
De houten ongeisoleerde vloer uit de woonkamer en op laten vullen met isolatiebeton en vloerverwarming.
In de keuken en deel zat al geruime tijd vloerverwarming. (zal dus minder effectief zijn met grotere lussen)
Op de bovenverdieping een aantal radiatoren vervangen voor een grotere variant.

Afgelopen jaar buitenmuur om het voorhuis verwijderd en geïsoleerd met pir platen.
Alle isolatie die we plaatsen zit rond RD waarde 4 a 4.5.
In stapjes is hierdoor het wooncomfort flink verbeterd, maar het verbruik bleef nog hetzelfde.

Wij hebben in 2022 een Daikin intergas hybride laten plaatsen en verbruiken sindsdien wel minder.
Er zaten kennelijk 2 dikke pompen in de ATAG ketel die best veel stroom verbruikten.

Nu zitten we er warmpjes bij in de hele boerderij met 20 a 20.5 graden ingesteld. (Bij veel wind of tempraturen onder de 0 gaat de pelletkachel er nog wel bij aan om de hybride wat te ontlasten)
In principe krijgt hij het deze weken prima warm met de oude vloerverwarming en radiatoren terwijl hij maar op 45 graden staat ingesteld voor de stooklijn.

In 2023 en 2024 verbruiken we nu zo'n beetje 5500 kWh stroom, 600 kuub gas en 450kg pellets.

Over een aantal weken komen er nog nieuwe kunststof kozijnen en wordt de schoorsteen die eigenlijk voor een houtkachel was aangepast en geïsoleerd voor onze pelletkachel hopelijk elimineren we hier weer wat tochtplekken mee.

In het proces heb ik wel gemerkt dat het alle kanten opgaat met de adviezen van de verkopers en je vooral moet vasthouden aan je eigen plan. Sommige zaken kun je eenvoudig zelf of kies je voor de goedkoopste optie, maar bij een CV/Warmtepomp zou ik wel goed kijken naar een partij die ook het onderhoud wil gaan doen en samen met jou de tuning doet om de afweging uitgave/comfort goed weg te zetten in het apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:04
Myrd schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:50:

Nu zitten we er warmpjes bij in de hele boerderij met 20 a 20.5 graden ingesteld. (Bij veel wind of tempraturen onder de 0 gaat de pelletkachel er nog wel bij aan om de hybride wat te ontlasten)
In principe krijgt hij het deze weken prima warm met de oude vloerverwarming en radiatoren terwijl hij maar op 45 graden staat ingesteld voor de stooklijn.
45 graden is echt heel hoog voor vloerverwarming en kost je veel rendement van je WP. Kun je de verdelers niet ombouwen naar gesloten (dus zonder pomp) en dan de watertemperatuur naar een graad of 30 brengen?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZjelcoP
Insert12 schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:17:
[...]

Oftewel, je moet aan de gang met je afgiftesysteem. Wat zal helpen is T33 radiatoren met ventilatoren over de volle breedte er onder. Op die manier creëer je veel meer afgiftevermogen bij 35/30/20. Eventueel kun je ook rekenen met 45/40/20 zodat je met een iets hogere aanvoertemperatuur naar het oude gedeelte gaat. Dan zal je wat minder afgiftevermogen nodig hebben in je radiatoren. Let wel, des te groter de radiatoren des te beter het is. Een lagere aanvoertemperatuur zorgt voor een flink hoger rendement dan hogere temperaturen.

-12 is wel erg enthousiast overigens, -7 of -10 is meer gangbaar tegenwoordig.
(y) Ik ga aan de slag met Heatbooster over de volle lengte.
Hiermee kan ik ook een test doen voor volledige huis op 35/30/20 in de komende wintermaanden zonder ijsbloemen op de ramen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZjelcoP
GudZ schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:07:
Zoals @Insert12 schrijft kun je calculeren wat je afgifte doet met gebooste T33's. Dat vergt wel enige investeringen:
Radiatoren verbangen
Heatboosters kopen
Eventuele installatiekosten
Investeringen zijn te overzien met Heatbooster en zelfbouw. Gaan er zsm komen. Heb al 2x 33 en 2x 22 hangen. Als die 22 te veel achterblijven upgraden naar convector zoals Jaga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZjelcoP
Myrd schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:50:
Klinkt als een mooi project en veel werk. Ik heb nu een mooie Franklin kachel staan die meer voor de gezelligheid gestookt wordt. Maar voor de koudste dagen kan ik deze ook gebruiken om beetje bij te stoken.
In het proces heb ik wel gemerkt dat het alle kanten opgaat met de adviezen van de verkopers en je vooral moet vasthouden aan je eigen plan. Sommige zaken kun je eenvoudig zelf of kies je voor de goedkoopste optie, maar bij een CV/Warmtepomp zou ik wel goed kijken naar een partij die ook het onderhoud wil gaan doen en samen met jou de tuning doet om de afweging uitgave/comfort goed weg te zetten in het apparaat.
Dat is een goede aanbeveling bij eenzelfde ervaring. Zoek vooral breed allesomvattend advies wat meeste verkopers blijkbaar niet kunnen bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
ZjelcoP schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 16:08:
[...]

Dat is een goede aanbeveling bij eenzelfde ervaring. Zoek vooral breed allesomvattend advies wat meeste verkopers blijkbaar niet kunnen bieden.
Klinkt bekend. Ik had zo'n moeite om geschikt praktisch advies te krijgen dat ik de missende vaardigheden heb aangeleerd en uiteindelijk de adviseur/installateur ben geworden die ik zelf een paar jaar geleden zocht.
Pagina: 1