Wij hebben een woonboerderij betrokken en budget gereserveerd om de boel te verduurzamen.
Ik wil vooral begane grond verwarmen. Bovenverdieping buiten scope. Toekomst boven mogelijk nog verbouwen. Oude woonhuis mogelijk ook maar voorlopig niet. Aanvullende isolatie waarschijnlijk pas bij complete renovatie.
Vooral de mix van oud en nieuw maakt het een uitdaging een passende oplossing te zoeken.
Alle vragen,tips en ideeën zijn welkom!
Huis is verdeeld in 3 Blokken van 63 m2 + 1 aanbouw van 50m2
1 Blok 63m2 =oude woonhuis (slaapkamers) met minimale isolatie (dunne voorzetwand) en grote maar oudere radiatoren, 22 en 33.
2 blokken + aanbouw = gerenoveerd met voorzetwanden, overal vloerverwarming.
Hele huis HR++ glas
Gehele CV zit op 22mm buis die hele huis bedient.
Heb al een aantal adviseurs/verkopers over de vloer gehad die met zeer diverse oplossingen komen.
Welke mogelijkheden zie ik/zijn gepasseerd:
-Oude woonhuis (slaapkamers) 5KW Airco in centrale kamer/hal tbv verwarmen en koelen.
-Centrale Verwarming:
a-hybride op bestaande systeem
b-Full electric op bestaande systeem
c-Alleen Vloerverwarming op WP, Sanitair en radiatoren op CV. Radiatoren als bijverwarming bij koude
>kan zelf wel 32mm buis bij VVW verdelers krijgen voor Monobloc. Split met binnenunit bij VVW-verdelers is ook geopperd.
d-2x WP onafhankelijk, 1 voor Vloerverwarming, 1 voor radiatoren (bijverwarming) en Sanitair.
Historisch gasverbruik: 3200 m³/jaar van vorige bewoners. Niet zuinig stookgedrag.
- 10 radiatoren : slaapkamers + hal, Woonkamer+ kantoor en badkamer
- 300 liter nodig
- DWTW aanwezig? nee
1-zuinig
2-stil
3-goedkoop
4-DIY/tweakersvriendelijk
5-domotica-integratie
6-verkrijgbaarheid
7-milieuvriendelijk
8-design
/f/image/BdqUBZGrz75t9DASZXR8Z1ct.png?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pVqE00ktexiVRF29wPn4912C.jpg?f=user_large)
Ik wil vooral begane grond verwarmen. Bovenverdieping buiten scope. Toekomst boven mogelijk nog verbouwen. Oude woonhuis mogelijk ook maar voorlopig niet. Aanvullende isolatie waarschijnlijk pas bij complete renovatie.
Vooral de mix van oud en nieuw maakt het een uitdaging een passende oplossing te zoeken.
Alle vragen,tips en ideeën zijn welkom!
Huis is verdeeld in 3 Blokken van 63 m2 + 1 aanbouw van 50m2
1 Blok 63m2 =oude woonhuis (slaapkamers) met minimale isolatie (dunne voorzetwand) en grote maar oudere radiatoren, 22 en 33.
2 blokken + aanbouw = gerenoveerd met voorzetwanden, overal vloerverwarming.
Hele huis HR++ glas
Gehele CV zit op 22mm buis die hele huis bedient.
Heb al een aantal adviseurs/verkopers over de vloer gehad die met zeer diverse oplossingen komen.
Welke mogelijkheden zie ik/zijn gepasseerd:
-Oude woonhuis (slaapkamers) 5KW Airco in centrale kamer/hal tbv verwarmen en koelen.
-Centrale Verwarming:
a-hybride op bestaande systeem
b-Full electric op bestaande systeem
c-Alleen Vloerverwarming op WP, Sanitair en radiatoren op CV. Radiatoren als bijverwarming bij koude
>kan zelf wel 32mm buis bij VVW verdelers krijgen voor Monobloc. Split met binnenunit bij VVW-verdelers is ook geopperd.
d-2x WP onafhankelijk, 1 voor Vloerverwarming, 1 voor radiatoren (bijverwarming) en Sanitair.
Historisch gasverbruik: 3200 m³/jaar van vorige bewoners. Niet zuinig stookgedrag.
Afgiftesysteem:
- 176 m² vloerverwarming, slangen 15 cm HoH, 9 groepen, 3 verdelers.- 10 radiatoren : slaapkamers + hal, Woonkamer+ kantoor en badkamer
SWW:
- plek voor boiler: ja- 300 liter nodig
- DWTW aanwezig? nee
Warmtepompvoorkeur:
L/W of W/W, zet op volgorde:1-zuinig
2-stil
3-goedkoop
4-DIY/tweakersvriendelijk
5-domotica-integratie
6-verkrijgbaarheid
7-milieuvriendelijk
8-design
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed tenzij ik op een eenvoudige, niet complexe opstelling uit kom die ik zelf aan kan leggen./f/image/BdqUBZGrz75t9DASZXR8Z1ct.png?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pVqE00ktexiVRF29wPn4912C.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fP6yA9WC0N36pLOWlVeoUWNC.jpg?f=user_large)