Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Mooie OSB trouwens. Ergens goedkoop gevonden, want ik vind de Hager adviesprijs nogal stevig tov andere merken?
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
thanks. Ik heb wel 3-fasen hoofdaansluiting maar de backupheater zit in de binnenunit en is dus 'apart' in en uit te schakelen. Heb uiteindelijk toch maar een aardlekschakelaar gehaald en de 2 groepjes mooi apart gedaan. bedankt voor de adviezen hier.Andrehj schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:54:
[...]
Dat is zelfs een mooie oplossing met als voordeel minder verlies door stroom door de nuldraad (als backup en compressor beide lopen) en dat je later gemakkelijker de WP over de fasen kunt wisselen, maar wel met de voorwaarden:
1. Dat die groep in één keer naar je WP gaat. De backupheater moet dus in je buitenunit zitten.
2. Dat je een 3-fasen hoofdaansluiting hebt.
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Duurder dan andere, maar 129,99 bij Amazon.de.Ethirty schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:19:
Officieel geloof ik wel. De vraag is of je de kast vaak gaat openen zonder de hoofdschakelaar uit te zetten.
Mooie OSB trouwens. Ergens goedkoop gevonden, want ik vind de Hager adviesprijs nogal stevig tov andere merken?
De kast gaat hopelijk niet vaak open. Wil er ook nog wel kapjes op doen, maar dan bestel ik deze mee als ik wat anders bestel. Had gedacht dat ze er bij zouden zitten, in mijn andere onderverdelers heb ik wel kapjes.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Uhh, nee. Die zit met een kookgroep nooit op de kookplaat, alleen met 3-fase automaat. Bij een kookgroep zit de N brug voor de automaten.Andrehj schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:10:
[...]
Dat klopt, die brug zit in dat geval op de kookplaat.
Tenzij je de gekke keuze maakt om een kookgroep te voeden van 2-fase (uit een 3-fase aardlekschakelaar) en hem vervolgens met 3 aders + PE naar de kookplaat te brengen. Dan heb je een brug voor de automaten, na de automaten en op de kookplaat
Gezien je kabel kan je in ieder geval nooit op 22kW laden.Zwerius schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:23:
Ik zal denk ik maar max. op 11 kW gaan laden
Ja ik maak nu een sticker die ik dan bij meerdere groepenkasten kan hangen (het is niet alleen voor mijzelf), die in zijn algemeen zegt dat de groepenkast onder spanning blijft staan door accu voorziening.blb4 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:28:
[...]
Ik heb deze plaatjes met tekst bij de groepenkast hangen, vlak bij de automaten waarop deze zijn aangesloten en in de schuur die rechter ook nog een x.
[Afbeelding]
Daarnaast inderdaad stickers die accu voltage en kWh aangeven. Dan is er voldoende informatie.
Maar wel irritant dat er geen gestandaardiseerd iets is voor noodvoorziening.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Klopt.Septillion schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:47:
[...]
Gezien je kabel kan je in ieder geval nooit op 22kW laden.
Maar de 3-fasige lader van SMA kan nu één keer max. 22 kW.
Heb ik ook niet nodig. Dus begrenzen op 11 kW.
Zwerius Kriegsman
Dat is prima mogelijk. Zo werkt het ook voor een inductiefornuis bijvoorbeeld die op drie fasen is aangesloten; als alleen de oven aan staat, wordt maar over een van de drie fases stroom afgenomen.Zwerius schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:23:
Kan ik slechts 2 polen (nul en één fase) van de aardlekautomaat gebruiken en de andere 2 fasen voorlopig even onbenut laten?
Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly
TGEN schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:15:
[...]
Dat is prima mogelijk. Zo werkt het ook voor een inductiefornuis bijvoorbeeld die op drie fasen is aangesloten; als alleen de oven aan staat, wordt maar over een van de drie fases stroom afgenomen.
Verschil met deze setup is dat bijvoorbeeld fase 2 en fase 3 nu niet aangesloten zijn!Zwerius schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:23:
Kan ik slechts 2 polen (nul en één fase) van de aardlekautomaat gebruiken en de andere 2 fasen voorlopig even onbenut laten?
Ik denk dat de 'zekeringfunctie' wel werkt, maar ik durf niet te zeggen of de aardlek-functie ook gaat werken wanneer er maar 1 fase aangesloten zit ipv. alle drie. Dat zou ik even goed testen in jouw geval.
[ Voor 16% gewijzigd door jeanpaulh op 13-04-2023 11:22 ]
Waarom zou die niet werken? De totaalstroom blijft nog steeds 0... Als je een fase niet gebruikt heeft het weinig zin er een stukje ongebruikt koperdraad in te steken?jeanpaulh schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:21:
[...]
[...]
Verschil met deze setup is dat bijvoorbeeld fase 2 en fase 3 nu niet aangesloten zijn!
Ik denk dat de 'zekeringfunctie' wel werkt, maar ik durf niet te zeggen of de aardlek-functie ook gaat werken wanneer er maar 1 fase aangesloten zit ipv. alle drie. Dat zou ik even goed testen in jouw geval.
Er is voor PV ook geen standaard. De norm schrijft alleen voor dat er duidelijk aangegeven is dat er een DC-installatie aanwezig is. Dat iedereen daarvoor (ongeveer) dezelfde sticker van elkaar kopiëert is leuk maar staat nergens vastgelegd. Je mag het bij wijze van spreken ook zelf met een stift in je meterkast schrijven.!null schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:14:
[...]
Ja ik maak nu een sticker die ik dan bij meerdere groepenkasten kan hangen (het is niet alleen voor mijzelf), die in zijn algemeen zegt dat de groepenkast onder spanning blijft staan door accu voorziening.
Daarnaast inderdaad stickers die accu voltage en kWh aangeven. Dan is er voldoende informatie.
Maar wel irritant dat er geen gestandaardiseerd iets is voor noodvoorziening.
[ Voor 40% gewijzigd door mcDavid op 13-04-2023 11:53 ]
In mijn geval was mijn 1-fase meterkast voorbereid voor de plaatsing van een 3-fase PV-omvormer. In de meterkast was alles al aangesloten als '3-fasen', alleen de invoeding was nog 1 fase (Liander moest nog langskomen). Er zat dus tijdelijk een brug tussen de 3-fases op de hoofdschakelaar, en de omvormer was nog niet geplaatst.mcDavid schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:47:
[...]
Waarom zou die niet werken? De totaalstroom blijft nog steeds 0... Als je een fase niet gebruikt heeft het weinig zin er een stukje ongebruikt koperdraad in te steken?
In dat geval werkte de test-knop van de 3-fasen Alamat niet viel me op. De reden hiervan weet ik verder niet. Misschien is het echt lekken anders dan wat de test-knop gaat simuleren, of misschien is het niet aansluiten van fase 2 en 3 ook nog weer anders. Maar het even goed testen kan sowieso geen kwaad denk ik ;-)
Had hetzelfde met een Schneider Electric 3P+N B16 alamat in een 1 fase kast die we gingen ombouwen naar 3 fase. Deze was tijdelijk aangesloten als een 1P+N voor een kookplaat, die ook op 1 fase / 230V / 16A kon (gereduceerd vermogen).jeanpaulh schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:35:
De reden hiervan weet ik verder niet. Misschien is het echt lekken anders dan wat de test-knop gaat simuleren, of misschien is het niet aansluiten van fase 2 en 3 ook nog weer anders.
Bleek dat de testknop een lekstroom genereert tussen de fases (normaal zouden dat twee verschillende fases zijn). Dat gaat dus nooit werken in een 1-fase kast, of als je hem als 1P+N gebruikt. De aardlekdetectie werkt wel, maar je kunt hem niet testen met de testknop.
Kijk dus goed naar het diagram op het component over welke polen de testfunctie zit. Ook als je wel in een 3 fase kast werkt is dat wel iets om goed op te letten als je niet alle polen gebruikt.
Dit staat op de betreffende alamat:
:fill(white):strip_exif()/f/image/6J6Li9gIcOoqYlQO6LpuZ5hU.png?f=user_large)
Bij de betreffende Schneider Electric was het helemaal verwarrend, want voor de R9D54716 staat iets anders in de catalogus (testfunctie tussen N en 1) dan op het component zelf (testfunctie tussen 2 en 3).
:fill(white):strip_exif()/f/image/1sjqPL4hDitaqUQTeZxQcnPK.png?f=user_large)
Op een duspol zit vaak een functie om de aardlek te testen.Maar het even goed testen kan sowieso geen kwaad denk ik ;-)
9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023
Nou, "blijft nul", dat is natuurlijk niet waar. Om alle eventuele misverstanden te voorkomen, het gaat om de vectoriele som van de drie fasestromen. En die is alleen nul als het echt drie exact gelijke fasestromen inclusief eventuele faseverschuivingen zijn, zodat ook de 120 graden faseverschillen tussen de drie gehandhaafd blijven. Is dat niet het geval dan kan de nulstroom maximaal gelijk zijn aan de hoogste fasestroom. Dus als er één fase ontbreekt is de som normaliter gelijk aan doch in tegenfase met de ontbrekende derde fase. En ingeval van tijdelijk alles op één fase is de stroom domweg de rekenkundige som van alle drie. Allemaal vanzelfsprekend, maar zoals het er staat zou het bij leken tot een misverstand kunnen leiden.mcDavid schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:47:
[...]
Waarom zou die niet werken? De totaalstroom blijft nog steeds 0... Als je een fase niet gebruikt heeft het weinig zin er een stukje ongebruikt koperdraad in te steken?
Het is toch wel in orde als je een 3fase+n (5x2.5mm) volledig aansluit op de perilex 3p wanddoos en dan een 2p perilex stekker er in duwt?Septillion schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:41:
[...]
Uhh, nee. Die zit met een kookgroep nooit op de kookplaat, alleen met 3-fase automaat. Bij een kookgroep zit de N brug voor de automaten.
Tenzij je de gekke keuze maakt om een kookgroep te voeden van 2-fase (uit een 3-fase aardlekschakelaar) en hem vervolgens met 3 aders + PE naar de kookplaat te brengen. Dan heb je een brug voor de automaten, na de automaten en op de kookplaat
Of moet je dan altijd een kookgroep maken uit twee 1p 16A?
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
[ Voor 90% gewijzigd door Septillion op 13-04-2023 18:52 ]
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Als je de boel 3P+N uit 3-fase wilt bedraden heb je maar 1x een N. Maar dat kan niet met een kookgroep dan. Je perilex gebruikt dan gewoon 1 poot van de 5 niet. En in je kookplaat heb je dan een brugje.copykat schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:06:
[...]
Het is toch wel in orde als je een 3fase+n (5x2.5mm) volledig aansluit op de perilex 3p wanddoos en dan een 2p perilex stekker er in duwt?
Maar als je een kookplaat uit een enkele fase voedt (nagelaten of het in de situatie mag of niet) dan is de N alleen aan de onderkant / inkomende kant van de automaat van de kookgroep verbonden. Niet erboven, niet in de perilex en niet in de kookplaat.
Brugje na de automaat heb je alleen op 3-fase (en dat dus ook gebruikt voor de kookplaat) met dan een kookgroep of flexomaat en je gaat met een enkele N naar de kookplaat.
Bedankt voor de tip, ga ik doen.Ethirty schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:32:
[mbr]<knip> verplaatst, beter dan een cross post verzoek[/mbr]
klinkt als wat ik ga krijgen:Septillion schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:42:
[...]
Als je de boel 3P+N uit 3-fase wilt bedraden heb je maar 1x een N. Maar dat kan niet met een kookgroep dan. Je perilex gebruikt dan gewoon 1 poot van de 5 niet. En in je kookplaat heb je dan een brugje.
AardlekAutomaat is een b16 3p+n dan 5x2,5mm naar de perilex. Ik dacht gewoon alle 5 aansluiten aan de wand.
De inductieplaat zijn specs:
Aansluiting op aantal fasen
2
Aansluitwaarde
7400 W
Dus dan ga ik er een beetje van uit dat in de kookplaat dit al geregeld is. (dat hij de p3 overslaat omdat er geen connectie is.)
Geen 1fase dus niet in mijn situatie.Maar als je een kookplaat uit een enkele fase voedt (nagelaten of het in de situatie mag of niet) dan is de N alleen aan de onderkant / inkomende kant van de automaat van de kookgroep verbonden. Niet erboven, niet in de perilex en niet in de kookplaat.
Dat brugje begrijp ik niet geheel.Brugje na de automaat heb je alleen op 3-fase (en dat dus ook gebruikt voor de kookplaat) met dan een kookgroep of flexomaat en je gaat met een enkele N naar de kookplaat.
p1 p2 n aarde en p3 is niet belast door de inductieplaat dus waar heb ik een brugje nodig?(of zit die in de plaat zelf?) Moet die er dan misschien niet uit zodat je een echte 3p hebt?
(Gelukkig sluit de monteur hem aan maar ik heb al gemerkt dat het best handig is om zelf ook te weten wat er gebeuren moet. Kwa voorbereiding en informatie geven bij installatie.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Perilex is "nooit" standaard. In jouw geval 3p+n+A als het goed is. Dan moet er op de kookplaat een brug om de 2 nullen van de 2 helften van de plaat, die uit verschillende fases worden gevoed, beide op die ene nul-draad aan te sluiten.copykat schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:06:
[...] Het is toch wel in orde als je een 3fase+n (5x2.5mm) volledig aansluit op de perilex 3p wanddoos en dan een 2p perilex stekker er in duwt?
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Het was even wat uitzoek werk voor iedereen hier om je goed te begrijpen. Voor zover ik het kan overzien ben je gewoon goed voor bereid op al je toekomst plannen.copykat schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:02:
@onetime sorry dat ik je aanroep maar ik heb even mijn post gerelateerde antwoorden via zoekfunctie terug gelezen om te zien of ik dingen verkeerd geïnterpreteerd heb. Op zich valt dat wel mee denk ik.
[...]
Sorry voor de lange post maar dit was effe nodig.
Ik heb bij een andere tweaker thuis nog veel uitgebreidere groepenkast gezien.
En dan heb ik het nog lang niet over de kast van Femme die op youtube beschreven wordt...
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Ah, mijn probleem was dat normaal zou ik éérst mn groepenkast vernieuwd ná informatie te hebben gevraagd aan de leveranciers/toekomstige leveranciers ten aan zien van benodigde onderdelen dat in mijn groepenkast zou moeten zitten maar vóórdat ze geplaatst zouden worden.En van dat punt zou ik mn huis installatie voor bereiden voordat er iets nieuws op gekoppeld zou worden terwijl de normale verbouwing eerst zou gebeuren, gang, badcel, stucwerk, vloeren, dak isolatie, kozijnen, garage ombouwen tot werkhok, nieuwe keuken uitzoeken en oude plek voorbereiden op die nieuwe keuken. Dat zeg maar.onetime schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 04:08:
[...]
Het was even wat uitzoek werk voor iedereen hier om je goed te begrijpen. Voor zover ik het kan overzien ben je gewoon goed voor bereid op al je toekomst plannen.
Ik heb bij een andere tweaker thuis nog veel uitgebreidere groepenkast gezien.
En dan heb ik het nog lang niet over de kast van Femme die op youtube beschreven wordt...
Ik dacht vraag alvast een offerte aan voor panelen en vraag wat ik moet hebben in mn groepenkast.
Dan vraag een elektricien over de vloer en bespreek wat wenselijk en noodzakelijk is voor de komende 10 jaar. Pas mn huis aan, installeer internet, verhuis laat wat onderhoud uitvoeren als nieuw dubbel glas, voegwerk herstel. En dan net voor de zomer de panelen op dak.
Nou die tijdlijn ontplofte in mn gezicht. Ik had niet beseft dat elke bouwvakker/elektricien tot zn nek in werk zit en letterlijk achterna gezeten moet worden om te zorgen dat je iemand daadwerkelijk over de vloer te hebben. En daarna een datum te krijgen van uitvoering zodat je een agenda kan gebruiken om een vorm van logica en voorbereiding te handhaven is nóg moeilijker.
Die panelen werden als eerste klaar gelegd. Mijn fout was dat accepteren achteraf.
Dus ik moest zonder voorbereiding in een snelstromende rivier springen zonder te weten welke obstakels ik zou tegenkomen. (nu is dat niet zo vreemd voor een ADHD'er

Dus die groepenkast is "fully armored" en "fully loaded" ontworpen in samenwerking met jullie hier om in de toekomst niet weer een groepenkast moet vervangen aka overkill volgens de bezoekende contracters.
En mijn ADHD, of te wel default chaotische impulsieve flexibele werk wijze en gebrek aan geduld, maakt het er niet beter op in sync te komen met de aanemers kwa werk planning
Ben in ieder geval blij dat de "iets" duurder uitgevallen groepenkast wel effectief is in de toekomstige aanpassingen. Ik hou vast aan de oorspronkelijke config van c20 b16.
Ondanks dat nu het met alleen de b16 zou kunnen worden aangesloten.
Moet nu alleen die kloothommel van een panelen leverancier porren om nu langs te komen en daadwerkelijk de panelen aan te sluiten. (hij heeft de panelen op dak geschroeft en de kabel lag nog los omdat de groepenkast nog niet vernieuwd was omdat de oorspronkelijke geplannede elektricien niet op kwam dagen. En mijn verzoek het anders door zijn elektricien te laten doen het ook niet echt uitblonk in daadkracht ,duidelijkheid en effectiviteit.
De kip en het ei verhaal.kosten weken van heen en weer gelul. Uiteindelijk zelf maar die kast besteld bij Sander Vunderink en gezegd je hoeft hem alleen maar op te hangen en aan te sluiten op de panelen en de liander en de oorspronkelijke groepen opnieuw te koppelen de rest (aanpassen/vernieuwen) doe ik zelf wel
En weer dikke stront in een nauw pijpje.
Toen was mn geduld op.
Uiteindelijk werkspot gebruikt en iemand kon de volgde dag al het aansluiten.
Dus de kast hangt. Voor flink wat geld 1000 ex btw , maar dat schijnt tegenwoordig normaal te zijn voor 3 units (zo werd er gerekend)

(die ander vroeg meer dan 2600 euro voor leveren en plaatsen vd nieuwe groepenkast. Alleen al 400euro meer voor de groepenkast dan SV.

Nu de rest nog.

En achter de gevel hersteller aan zitten om een werkdatum te krijgen zodat de glasman weet wanneer hij kan komen en wanneer ik de schilder kan bellen.
# wat ben ik blij dat ik geen werkvoorbereider ben als beroep
Voordeel alles achter de automaten kan ik zelf doen in mijn eigen agenda.
Net als andere klussen zoals badcel, cv aanpassen, enz.
Mooi dat er gewoon een 3x16A voor komtcopykat schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:25:
[...]
klinkt als wat ik ga krijgen:
AardlekAutomaat is een b16 3p+n dan 5x2,5mm naar de perilex. Ik dacht gewoon alle 5 aansluiten aan de wand.
De inductieplaat zijn specs:
Aansluiting op aantal fasen
2
Aansluitwaarde
7400 W
Daar kan je dan weer niet vanuit gaan omdat de meeste kookplaten meerdere aansluitmogelijkheden kennen. En Perilex is dan wel gebruikelijk in Nederland maar daarbuiten niet. Nog is het eenduidig gestandaardiseerd. Dus kookplaten komen zelden met een Perilex gemonteerd en moet deze zelf nog geplaatst worden*. Al naar gelang de kookplaat en kabel sluit je dan in de stekker de 3e fase niet aan of is er voor de 3e fase een ongebruikte positie in de kookplaat. Ook dien je dan te controleren of het bruggetje voor de N er zit. Want volgens mij is dat ook per fabrikant verschillend.Dus dan ga ik er een beetje van uit dat in de kookplaat dit al geregeld is. (dat hij de p3 overslaat omdat er geen connectie is.)
Dat is dus alleen van toepassing als je geen 3P+N automaat gebruikt maar een 3-fase netaansluiting hebt. Als je een kookgroep (twee gekoppelde automaten) of een flexomaat krachtgroep (3 gekoppelde automaten) gebruikt heb je ook 3x een geschakelde N. Maar omdat het 3-fase is kan je dus vanaf de meterkast naar de kookplaat met een enkele N af.Dat brugje begrijp ik niet geheel.
p1 p2 n aarde en p3 is niet belast door de inductieplaat dus waar heb ik een brugje nodig?(of zit die in de plaat zelf?) Moet die er dan misschien niet uit zodat je een echte 3p hebt?
Maar die gekoppelde groepen zijn niet (altijd) hard gekoppeld. Ze schakelen vaak individueel af en zijn individueel aan te zetten. Als je de N naar de kokplaat gewoon op 1 van de 2/3 automaten zou aansluiten dan kan het zijn dat je één fase + de N afschakelt maar dat de andere automaat/automaten nog aan staat. Dan zou je bij de kookplaat nog nog spanningvoerende fases hebben maar geen N, dat mag niet.
De oplossing, zoals ABB ook voorschrijft bij een 3-fase flexomaat, is om de N van de automaten direct na de automaten te koppelen. Daarmee staat de N van de 2/3 automaten parallel en maakt het dus niet meer uit welke automaat is ingeschakeld, er is dan altijd ook N aanwezig bij de kookplaat.
Maar nogmaals, dit is dus alleen van toepassing als je 3-fase hebt naar de kookplaat maar geen 3P+N automaat gebruikt. Bij 1-fase mag er na de automaat dus nooit meer een brug / gekoppelde N zijn (dus ook niet 2xN onder één schroef). En bij 3-fase heb je dan ook altijd een brug voor de N in de kookplaat als de kookplaat ook de mogelijkheid heeft om op een 1-fase kookgroep (2x (P+N)) te werken.
* Of dus gewoon niet en maak je een directe aansluiting.
** Dus twee gekoppelde automaten, maar deze hoeven niet gezamenlijk af te schakelen.
Dit is mijn huidige groepenkast:
:strip_exif()/f/image/YJRDPTN86RGNAeAHjKOPbwF9.jpg?f=fotoalbum_large)
Let niet op de labels. Die ga ik op termijn vervangen want 1 t/m 9 staat er met de hand op en bij de onderste rail kloppen de locaties van de labels niet
De vraag is;
Ik ga op termijn 2 extra groepen krijgen (PV binnenkort en op een later moment L/L warmtepomp (die wil ik ook het liefst op een aparte groep)).
Nu wil ik echter ook nog mijn schuur op een aparte groep laten aansluiten. De kabel daarvoor komt netjes apart binnen in de meterkast (maar zit dus niet op een aparte groep). Dus dat is (voor een elec) geen rocketscience. Heb ik daar echter genoeg ruimte voor? Bovenin is er natuurlijk prima ruimte voor een PV groep en een groep voor de schuur.. Maar kan er (op een later moment) dan ook nog een automaat geinstalleerd worden op de 2e rail beneden of is die rail echt voorbehouden aan hoofd- en aardlekschakelaars?
Het liefst zou ik PV op 10 zetten en de groep van de schuur op 3.. (of vice versa).. En dan op een later moment een L/L warmtepomp installatie op een groep (dat wordt dan groep 11) op de rail daaronder..
Of de beltrafo naar beneden, dat kan wellicht ook nog, dan heb ik ruimte voor 12 automaten bovenin...
Ik ben een leek wat dit betref (ga het dus ook zeker niet zelf doen!) maar ik orientieer me alvast even..
[ Voor 17% gewijzigd door FreakNL op 14-04-2023 09:30 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Volgens mij heb ik 2 aardlekschakelaars (witte en groene groepen, zie label-kleur) en 1 hoofschakelaar? (op de onderste rail)..
Of bedoel je die knop daaronder als 2e hoofdschakelaar?
[ Voor 18% gewijzigd door FreakNL op 14-04-2023 09:32 ]
Er mogen 4 groepen achter één ALS en de kookgroep telt als één groep. Je mag dus nog één groep er bij plaatsen op de groene strook (bijvoorbeeld de L/L WP). Zonnepanelen zou ik achter een aardlekautomaat plaatsen. Die neemt meestal twee units in beslag. Dan zit je nog met de schuur. Eventueel kun je die achter een aardlekautomaat plaatsen. Op de onderste rail mag je ook eindgroepen plaatsen. Hoeveel ruimte heb je rechts nog over?
Mocht je echt ruimte te kort komen, kun je de bel trafo vervangen voor een losse unit buiten je groepenkast.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ik weet niet of de PV boer een aardlekautomaat gaat gebruiken.. En telt een aardlekautomaat ook mee binnen de 4 groepen achter 1 ALS?
Ik heb rechts nog ruimte zat, dat van die beltrafo zat ik ook al te bedenken...
Jouw voorstel zou dus zijn;
PV achter aardlekautomaat
schuur achter aardlekautomaat
L/L op groep 3 (dus dan 8 "gewone" groepen en dus 2xALS)
Op die manier zou ik geen extra ALS nodig hebben (als ik het goed begrijp?)
Eventueel kunnen we dan L/L en schuur nog omwisselen? (dus L/L op een aardlekautomaat en schuur gewoon op 3). Want die L/L is echt een (verre) toekomsttraject....
[ Voor 5% gewijzigd door FreakNL op 14-04-2023 09:43 ]
de twee aardlekschakelaars geheel naar links verplaatsen,
3x een aardlekautomaat er tegenaan zetten
Het geheel verbinden met een brede kamrail
Dit weer verbinden met de bestaande hoofdschakelaar
1x aardlekautomaat voor l/l wp
1x aardlekautomaat voor pv
1x aardlekautomaat voor de schuur.
Dit zijn automaten met eigen aardlek, dit werkt gewoon 1 op 1, heeft geen max van 4 groepen o.i.d.
Aangezien al deze groepen uiteindelijk buiten terecht komen zou ik aardlekautomaten gebruiken, dan heb je bij een aardfout (door vocht bijv) geen last van delen die binnen uitvallen.
EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh
Toevallig omdat jij hier over begint…onetime schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:43:
@FreakNL Een aardlekautomaat komt niet achter nog een aardlek, er zit er 1 ingebouwd...
Hoe zat dat ook al weer met aardlekautomaten selectief maken?
Ik wil boven voor de wasmachine groep een PV verdeler plaatsen met een aparte aardlekautomaat. Want stel problemen zonnepanelen dat niet de aardlek van groep 8-12 er gelijk uitklapt maar puur de zonnepanelen zelf.
Groepenkast zou ik nog kunnen uitbreiden, maar zo’n PV verdeler werkt lekker makkelijk.
Ik dacht mij te herinneren dat dit niet mogelijk is…
[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 14-04-2023 10:03 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Hmmm ik zou eerst kijken wat het vermogen van de omvormer wordt....Septillion schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:57:
Hou je alleen nog wel het >40A issue over... Zou ik de 2e hoofdschakelaar vervangen door een C40 automaat.
Mooie oplossing, toch zou ik er een 2e kast met 24modulen naast hangen.henkNL schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:46:
Hoofdschakelaar verwijderen,
de twee aardlekschakelaars geheel naar links verplaatsen,
3x een aardlekautomaat er tegenaan zetten
Het geheel verbinden met een brede kamrail
Dit weer verbinden met de bestaande hoofdschakelaar
1x aardlekautomaat voor l/l wp
1x aardlekautomaat voor pv
1x aardlekautomaat voor de schuur.
Dit zijn automaten met eigen aardlek, dit werkt gewoon 1 op 1, heeft geen max van 4 groepen o.i.d.
Aangezien al deze groepen uiteindelijk buiten terecht komen zou ik aardlekautomaten gebruiken, dan heb je bij een aardfout (door vocht bijv) geen last van delen die binnen uitvallen.
En heel de kast op 3 fase voorbereiden zeker gezien de toekomst met El rijden.....
Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde
En de (smelt)zekering van de netbeheerder. Best kans dat het 1x25 is en niet 35A.DeHollander schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:02:
[...]
Hmmm ik zou eerst kijken wat het vermogen van de omvormer wordt....
[...]
...
Wat @DeHollander zegt snijdt ook hout maar dat gaat me voor nu even te ver..
De (smelt)zekering van de netbeheerder zou 1x40a moeten zijn..
Maar de afdronk;
Er is ruimte, zeker voor 2 a 3 extra groepen (zeker als ik de beltrafo apart maak)
Er is een electricien nodig
Idd en er zijn ook andere oplossingen om je 40A aardleks te beveiligen.timovd schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:07:
[...]
En de (smelt)zekering van de netbeheerder. Best kans dat het 1x25 is en niet 35A.
Heb zelf op de fase waar de zware omvormer op zit op maar 2 groepen achter de 40A aardlekschakelaar gezet.
En een aardlekschakelaar van 63A gebruikt waar dan 3 groepen achter zitten.
Vergeet niet dat als je straks om zou moeten gaan naar krachtstroom de automaten 4 modulen breed zijnFreakNL schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:12:
De optie van @henkNL vind ik wel een mooie.
Wat @DeHollander zegt snijdt ook hout maar dat gaat me voor nu even te ver..
De (smelt)zekering van de netbeheerder zou 1x40a moeten zijn..
Maar de afdronk;
Er is ruimte, zeker voor 2 a 3 extra groepen (zeker als ik de beltrafo apart maak)
Er is een electricien nodig
Dan heb je heel snel ruimte tekort (spreek uit ervaring)
Een extra kast zijn nu de kosten niet (100€) als je het straks weer moet laten ombouwen ben je veel duurder uit. Is dan in principe dubbel werk. Zou dan nu ook een 4 polige hoofdschakelaar monteren en een 2 polige aardlekschakelaar extra. is het straks een kwestie van 3 fase aanvragen.
[ Voor 49% gewijzigd door DeHollander op 14-04-2023 10:18 ]
Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde
Ik vraag me eerder af waarom het stukje antiek eronder is blijven zitten.FreakNL schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:40:
Duidelijk.. Ik heb wel een idee; Ik heb deze kast zo gekocht (ik had eerst smeltzekeringen) en een elec heeft het geplaats.. Die kast kwam zo met hoofdschakelaar erbij (en 8 automaten en 2 ALS).. Dus de hoofdschakelaar had de elec eruit kunnen halen maar hij heeft er (blijkbaar) voor gekozen om hem gewoon te gebruiken.. Dit is alweer 9 jaar geleden.
Nee, want een aardlekautomaat wordt niet achter de aardlekschakelaar aangesloten.Ik weet niet of de PV boer een aardlekautomaat gaat gebruiken.. En telt een aardlekautomaat ook mee binnen de 4 groepen achter 1 ALS?
Niet op 3 maar op "10". Achter de linker aardlekschakelaar zitten immers al 4 eindgroepen.PV achter aardlekautomaat
schuur achter aardlekautomaat
L/L op groep 3 (dus dan 8 "gewone" groepen en dus 2xALS)
Dat kan (maar dan wel op "10"). Het voordeel van een aardlekautomaat is dat een aardfout in 1 eindgroep geen gevolgen heeft voor de andere eindgroepen. Ik weet niet waarom je de schuur op een aparte groep wilt hebben, is dat omdat je er meer vermogen aan wilt sluiten of is dat omdat je verwacht vaak aardfouten te veroorzaken? In het laatste geval heb je natuurlijk niets aan een aparte groep achter een gedeelde aardlekschakelaar, dan gaan er alsnog 3 andere groepen mee uit.Eventueel kunnen we dan L/L en schuur nog omwisselen? (dus L/L op een aardlekautomaat en schuur gewoon op 3). Want die L/L is echt een (verre) toekomsttraject....
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Als het goed is maakt de PV-installateur dat in orde. Toch?Septillion schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:57:
Hou je alleen nog wel het >40A issue over... Zou ik de 2e hoofdschakelaar vervangen door een C40 automaat.

Aardlekschakelaars selectief maken gaat wel, maar niet achter de bestaande 30mA aardlekschakelaar.DutchWing schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:00:
[...]
Toevallig omdat jij hier over begint…
Hoe zat dat ook al weer met aardlekautomaten selectief maken?
Ik wil boven voor de wasmachine groep een PV verdeler plaatsen met een aparte aardlekautomaat. Want stel problemen zonnepanelen dat niet de aardlek van groep 8-12 er gelijk uitklapt maar puur de zonnepanelen zelf.
Groepenkast zou ik nog kunnen uitbreiden, maar zo’n PV verdeler werkt lekker makkelijk.
Ik dacht mij te herinneren dat dit niet mogelijk is…
Je zou dan in de hoofdverdeler een selectieve 300mA aardlekschakelaar moeten plaatsen (let op: niet iedere 300mA aardlekschakelaar is een selectieve). Maar dat mag natuurlijk niet voor je andere groepen die nu achter dezelfde aardlekschakelaar zitten.
Je ontkomt dus niet echt aan het aanpassen van de hoofdverdeler. Als je een PV-verdeler toepast met aardlekautomaten voor allebei de groepen (afname en teruglevering), hoeft de groep in de hoofdverdeler waarschijnlijk überhaupt niet met een aardlekschakelaar te worden beveiligd. Afhankelijk van de kast is dat eenvoudig aan te passen.
Ik zou de schuur graag apart willen hebben omdat de verdeling compleet krom is... Op de groep van de schuur zit ook:
- WCDs uit de keuken,
- de CV,
- de mech ventilatie,
- WCDs en verlichting badkamer,
- WCDs en verlichting trapkast
- koelkast (keuken)
- afzuigkap (keuken)
- Mijn thuisservertje inc switch en WiFi AP (zolder)..
Terwijl er een andere groep is waar letterlijk alleen de verlichting en WCDs van de 1e verdieping opzitten... Die groep pakt in rust misschien 5watt. En bij gebruik blijft het ook onder de 300 watt (en dan moet de TV al aanstaan)...
Ik heb trouwens wel een idee over deze verdeling, het huis is uit 91 en de groep die ik noemde is toevallig de groep met allemaal ge-aarde aansluitingen.. De "licht belaste" groep is allemaal niet geaard... (alhoewel er dan weer wel aarde in de centraaldozen ligt, dus aarde bijtrekken staat ooit op de planning maar is vooralsnog niet nodig geweest, een lader van een telefoon doet het ook op een ongeaarde WCD).
Overigens zou het ook al prima zijn om de schuur bij die "licht" gebruikte groep erbij te prakken...
Dus het is nice-to-have.. Er worden nu echter zoveel dingen genoemd dat ik ga twijfelen of ik niet meteen de boel compleet op de schop te nemen haha...
Misschien moet ik het maar stap voor stap nemen.. Eerst de PV laten aanleggen. Daar ga ik wel pushen op een aardlekautomaat.. Wellicht kunnen ze die op rail-2 zetten.. En dan eens kijken of ik de schuur apart kan laten aanleggen (Wellicht op "10")... Dat heeft dan nog de minste impact.. En als ik dan ooit voor een L/L installatie ga kijk ik weer verder.
[ Voor 52% gewijzigd door FreakNL op 14-04-2023 10:32 ]
Xander schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:14:
[...]
Als het goed is maakt de PV-installateur dat in orde. Toch?![]()

Dat is een verkeerde redenatie. Tenminste, als je definitie van "het doen" is zoals bij de meeste mensen => het apparaat is te gebruiken. Want dan doet alles het net zo goed met of zonder randaarde. Alleen zijn apparaten die een geaarde stekker hebben niet zo veilig als zou moeten. Dus als je definitie van "het doen" is => het functioneert zoals de ontwerper (+ keuringsinstanties) bedacht heeft. Dan klopt dat voor een dubbel geïsoleerde telefoonlader inderdaad maar niet voor een wasmachine, sommige laptop adapters, PC's etc.FreakNL schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:24:
een lader van een telefoon doet het ook op een ongeaarde WCD).
Ding is dus dat wel of geen randaarde voor het gebruik van een correct apparaat dus (meestal) onmerkbaar is. Dus dat zou niet de drijfveer moeten zijn
De aardedraad is er in de basis niet voor het apparaat, maar voor jouw veiligheid. Een apparaat waarbij de gebruiker metalen delen aan kan raken zoals bijvoorbeeld een desktop-PC moet geaard zijn omdat interne draadbreuken er voor kunnen zorgen dat er 230V op de behuizing terecht komt. Als die weg vloeit via de aardedraad zullen de componenten in de groepenkast ingrijpen. Is er geen aardedraad aanwezig dan grijpen de componenten in de groepenkast pas in wanneer jij de behuizing aan raakt en jezelf promoveert tot aardedraad.FreakNL schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:24:
Ik heb trouwens wel een idee over deze verdeling, het huis is uit 91 en de groep die ik noemde is toevallig de groep met allemaal ge-aarde aansluitingen.. De "licht belaste" groep is allemaal niet geaard... (alhoewel er dan weer wel aarde in de centraaldozen ligt, dus aarde bijtrekken staat ooit op de planning maar is vooralsnog niet nodig geweest, een lader van een telefoon doet het ook op een ongeaarde WCD).
Apparaten die dubbel geïsoleerd zijn, bijvoorbeeld dankzij een plastic behuizing, hebben geen aardedraad nodig voor de veiligheid van de gebruiker.
Sommige apparaten hebben wel een aardedraad nodig om te functioneren, die draad hoeft dan niet zo zeer naar de fysieke aarde te lopen, maar wordt gebruikt om er voor te zorgen dat verschillende apparaten van hetzelfde systeem aan elkaar verbonden zijn. Bijvoorbeeld netwerkapparatuur. Dat zou op zich ook kunnen met een losse draad die je tussen de apparaten installeert, maar wanneer die apparaten niet op dezelfde plaatst staan is een draad door de muur netter dan iets dwars door de ruimte.
Je hebt dus twee vormen van aarding. De ene zorgt er voor dat lekstromen niet via de gebruiker naar de aarde weg lekken, de tweede zorgt er voor dat verschillende apparaten die niet alleen via de 230V met elkaar in verbinding staan een gedeeld '0-punt' hebben.
"Sommige apparaten hebben wel een aardedraad nodig om te functioneren, die draad hoeft dan niet zo zeer naar de fysieke aarde te lopen, maar wordt gebruikt om er voor te zorgen dat verschillende apparaten van hetzelfde systeem aan elkaar verbonden zijn. Bijvoorbeeld netwerkapparatuur. Dat zou op zich ook kunnen met een losse draad die je tussen de apparaten installeert, maar wanneer die apparaten niet op dezelfde plaatst staan is een draad door de muur netter dan iets dwars door de ruimte. :+"jadjong schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:47:
[...]
De aardedraad is er in de basis niet voor het apparaat, maar voor jouw veiligheid. Een apparaat waarbij de gebruiker metalen delen aan kan raken zoals bijvoorbeeld een desktop-PC moet geaard zijn omdat interne draadbreuken er voor kunnen zorgen dat er 230V op de behuizing terecht komt. Als die weg vloeit via de aardedraad zullen de componenten in de groepenkast ingrijpen. Is er geen aardedraad aanwezig dan grijpen de componenten in de groepenkast pas in wanneer jij de behuizing aan raakt en jezelf promoveert tot aardedraad.
Apparaten die dubbel geïsoleerd zijn, bijvoorbeeld dankzij een plastic behuizing, hebben geen aardedraad nodig voor de veiligheid van de gebruiker.
Sommige apparaten hebben wel een aardedraad nodig om te functioneren, die draad hoeft dan niet zo zeer naar de fysieke aarde te lopen, maar wordt gebruikt om er voor te zorgen dat verschillende apparaten van hetzelfde systeem aan elkaar verbonden zijn. Bijvoorbeeld netwerkapparatuur. Dat zou op zich ook kunnen met een losse draad die je tussen de apparaten installeert, maar wanneer die apparaten niet op dezelfde plaatst staan is een draad door de muur netter dan iets dwars door de ruimte.![]()
Je hebt dus twee vormen van aarding. De ene zorgt er voor dat lekstromen niet via de gebruiker naar de aarde weg lekken, de tweede zorgt er voor dat verschillende apparaten die niet alleen via de 230V met elkaar in verbinding staan een gedeeld '0-punt' hebben.
Dit is onzin, ethernet werkt met gebalanceerde lijnen die galvanisch zijn gescheiden door trafo's.
Alleen op slaapkamer 1 en 2 (1e verdieping) heb ik GEEN aarde. Dat ligt wel in de centraldozen dus ik zou op termijn daar ook geaarde WVDs kunnen realiseren. Ik heb dat vooralsnog niet gedaan omdat ik de meerwaarde op dit moment niet zie. Het gaat over 5 WCDs (2 per slaapkamer en 1 op de overloop) waarop nou niet echt spannende apparaten zitten. Een wekkerradio, een nachtlampje en een telefoonlader.. Dat is het wel.. Op verdieping 1 heb ik geen desktop of wasmachine of andere zware apparatuur. Ik heb wel een klopboor maar die stop ik altijd in de WCD van de badkamer als ik hem op die verdieping moet gebruiken.
Eens dat aarde alsnog een overweging is. Maar dan moet ik ook de WCDs gaan vervangen en dat heeft op dit moment nooit prioriteit gehad.
[ Voor 17% gewijzigd door FreakNL op 14-04-2023 12:33 ]
1 pv kabel verplaatsen van b16 naar c20.
2 beltrafo van groep 11 af halen en bij groep 4 schroeven.
Before:
:strip_exif()/f/image/qYHbDG11xZKKszKTKsimVmBC.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier was zwart bruin grijs blauw aan de onderzijde aangesloten.
En op de C20 was de onderzijde "voedingzijde" dus nummertjes 1/2 3/4 5/6 n aangehouden bij over zetten:
:strip_exif()/f/image/Bn4k6urxiYCdmxznPRNeTerj.jpg?f=fotoalbum_large)
Persoonlijk zou ik denken dat voeding boven moet en afnemer onder om consistentie te houden wat life is bij activering hoofdschakelaar => (groen/rood indicator zou aan de afnemer kant moeten zitten. Maar met een automaat maakt dat zeker niet uit want ik kreeg hem zo aangeleverd.) alles aan onderzijde schakelaar/automaat life. Dan groepschakelaar en dan pas de groep. Dus alles onderzijde voeding en boven zijde afnemer.
(moet ik dit veranderen of is een gevalletje OCD? 😁)
Beltrafo zat beetje fast and dirty op groep 11 gekwakt. Dus die met bruin blauw VD draad aan groep 4 gekoppeld. (is mn pc groep) netjes achterlangs met 2x een lusje voordat ik hem in de klem geschroeft heb.
Twee hoofdschakelaars achter elkaar bij vernieuwing kast.
Als je een prefab kast besteld zit er altijd een hoofdschakelaar in blijkbaar. En als er iemand langs komt om die te plaatsen is de voorkeur spanningsloos werken/koppelen blijkbaar een hogere prioriteit dan protocol volgen met hoofdschakelaars. (zie het vaker bij kennissen in de oudere huizen zo'n oude draaiknop waar vaak de knop afgehaald is om als vaste verbinding te doen lijken.)
Aardlek is (in mijn kennis niveau) vroeger juist zonder randaarde ivm met de toendertijd nogal veel apparaten zoals wasmachines niet zo best waren in lekspanningen op "nul" volt houden en opzichte van de behuizing. En de aardlek was er om jou te beschermen als je de metalen bak vast pakte en de isolatie integriteit was beschadigd. Lees je kreeg een optater in plaats van een kleine tinteling.
Als de machine geaard zou zijn klapte de aardlek er regelmatig uit omdat tijdens wassen de condens op de machine tijdens wassen dit veroorzaakte, tijdelijke lekspanningjes.
Tegenwoordig is geaarde wasmachine een noodzaak/ regel en werkt de lekschakelaar dus ook als er stroom naar de aarddraad lekt. Wat kans op een optater heeft geminimaliseerd en dat is best fijn.
Van wat ik er van weet(das niet heel veel) is er geen enkele reden meer om geen aardlek beveiligde groep te hebben in een huis installatie.
Was vroeger overigens de besparings methode om wel elke groep tot de centraaldoos een randaarde draad mee te voeren maar die nooit te verlengen naar de WCD doos?
Randaarde heb je tegenwoordig nodig als je overspannings beveiligde verlengsnoeren gebruikt voor je electronica. Dus smart tv, pc's, nass, en dat soort spul wat regelmatig geen eurostekker meer heeft.
(geen metalen delen die je aankan raken dus dubbel geïsoleerd.
Hij had het over netwerk apparatuur, jij over ethernet. Dat is alleen maar een voorbeeld. Ik kan je vertellen dat ik in het verleden twinax apparatuur heb aangesloten, en dat dat best wel "prikkelend" was...ds23man schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:53:
[...] "Sommige apparaten hebben wel een aardedraad nodig om te functioneren, die draad hoeft dan niet zo zeer naar de fysieke aarde te lopen, maar wordt gebruikt om er voor te zorgen dat verschillende apparaten van hetzelfde systeem aan elkaar verbonden zijn. Bijvoorbeeld netwerkapparatuur. Dat zou op zich ook kunnen met een losse draad die je tussen de apparaten installeert, maar wanneer die apparaten niet op dezelfde plaatst staan is een draad door de muur netter dan iets dwars door de ruimte. :+"
Dit is onzin, ethernet werkt met gebalanceerde lijnen die galvanisch zijn gescheiden door trafo's.
Nu waren die kabels professioneel aangelegd, en dat heb ik maar verbeterd om de communicatie fouten er uit te halen. Zelf maar mijn privé soldeerbout meegenomen naar het werk. Tja, als je een beetje kleurenblind bent, al is het maar even, kan je zomaar de polariteit omwisselen, en werkt het slecht. Toen ik klaar was gaf de tester aan dat het goed was...
Is deze kast door sandervunderink.nl geassembleerd?
Die kamrails onder de aardlekautomaten vind ik wat rommelig ogen. Wringt dat niet aan alle kanten als je dit soort kamrails voor zowel fase als nul gebruikt op automaten die géén versprongen contacten hebben?
Snap niet dat ze deze niet hebben gebruikt: https://www.sandervunderi...erdeeld-over-3-fasen.html
Gelukkig, want de voeding komt via de kamrail aan de bovenkant.Hier was zwart bruin grijs blauw aan de onderzijde aangesloten.
Het maakt bij de meeste componenten niet uit of je de voeding boven of onder aansluit. Voeding onder is volgens velen wel "standaard".En op de C20 was de onderzijde "voedingzijde" dus nummertjes 1/2 3/4 5/6 n aangehouden bij over zetten:
[Afbeelding]
Persoonlijk zou ik denken dat voeding boven moet en afnemer onder om consistentie te houden wat life is bij activering hoofdschakelaar => (groen/rood indicator zou aan de afnemer kant moeten zitten. Maar met een automaat maakt dat zeker niet uit want ik kreeg hem zo aangeleverd.) alles aan onderzijde schakelaar/automaat life. Dan groepschakelaar en dan pas de groep. Dus alles onderzijde voeding en boven zijde afnemer.
(moet ik dit veranderen of is een gevalletje OCD? 😁)
In dit geval hebben ze er voor gekozen om een kamrail te gebruiken boven de hoofdschakelaar, OSB en die ene aardlekautomaat. Die keuze kan ik wel begrijpen want het houdt de kast netjes en overzichtelijk.
Heel begrijpelijk dat ze graag spanningsloos werken, daarvoor hebben de meeste fatsoenlijke monteurs zegelrecht en kunnen ze gewoon de hoofdzekeringen eruit draaien.En als er iemand langs komt om die te plaatsen is de voorkeur spanningsloos werken/koppelen blijkbaar een hogere prioriteit dan protocol volgen met hoofdschakelaars. (zie het vaker bij kennissen in de oudere huizen zo'n oude draaiknop waar vaak de knop afgehaald is om als vaste verbinding te doen lijken.)
Wasmachines zijn bij mijn weten altijd al geaard geweest (dat is iig sinds NEN1010:1962 al een eis) maar werden vroeger (bij een goede aardvoorziening) juist vaak zonder aardlekschakelaar aangesloten.Aardlek is (in mijn kennis niveau) vroeger juist zonder randaarde ivm met de toendertijd nogal veel apparaten zoals wasmachines niet zo best waren in lekspanningen op "nul" volt houden en opzichte van de behuizing. En de aardlek was er om jou te beschermen als je de metalen bak vast pakte en de isolatie integriteit was beschadigd. Lees je kreeg een optater in plaats van een kleine tinteling.
Als de machine geaard zou zijn klapte de aardlek er regelmatig uit omdat tijdens wassen de condens op de machine tijdens wassen dit veroorzaakte, tijdelijke lekspanningjes.
Tegenwoordig is geaarde wasmachine een noodzaak/ regel en werkt de lekschakelaar dus ook als er stroom naar de aarddraad lekt. Wat kans op een optater heeft geminimaliseerd en dat is best fijn.
Heb namelijk linksonder m'n meterbord nog een groepenkastje geplaatst, zou mooi zijn als ik de draden achterlangs kan laten lopen ipv via extra buizen buitenom.
Ja, apparatuur. Dat is tegenwoordig alleen nog maar ethernet, glasvezel of draadloos.onetime schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:02:
[...]
Hij had het over netwerk apparatuur, jij over ethernet. Dat is alleen maar een voorbeeld. Ik kan je vertellen dat ik in het verleden twinax apparatuur heb aangesloten, en dat dat best wel "prikkelend" was...
Nu waren die kabels professioneel aangelegd, en dat heb ik maar verbeterd om de communicatie fouten er uit te halen. Zelf maar mijn privé soldeerbout meegenomen naar het werk. Tja, als je een beetje kleurenblind bent, al is het maar even, kan je zomaar de polariteit omwisselen, en werkt het slecht. Toen ik klaar was gaf de tester aan dat het goed was...
Volgens mij mag dat niet, je zit dan in het domein van de netbeheerder. Die boiler aansluitingen werden vroeger door het netwerkbedrijf aangelegd.Zwartoog schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 16:23:
Is het trouwens geaccepteerd om draden (anders dan die van de meter) achter het meterbord te laten lopen? Ik zag dat hier een aantal keer langskomen voor oude boileraansluitingen.
Heb namelijk linksonder m'n meterbord nog een groepenkastje geplaatst, zou mooi zijn als ik de draden achterlangs kan laten lopen ipv via extra buizen buitenom.
Dat is het dubbele, want de netbeheerder stelt de afnemer verplicht voor een correct (niet te klein) meterbord. Meterbord is dus van mij.ds23man schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 16:27:
[...]
Volgens mij mag dat niet, je zit dan in het domein van de netbeheerder. Die boiler aansluitingen werden vroeger door het netwerkbedrijf aangelegd.
Het wordt inderdaad wel draden vissen
En daarvoor in de eerste druk van de norm, toen nog N1010 moest dat ook al. Ik heb het even opgezocht, die was van 1940. Geen idee hoe er voor die tijd doorgaans mee omgesprongen werd, of er toen sowieso al voorschriften bestonden.Xander schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:30:
[...]
Wasmachines zijn bij mijn weten altijd al geaard geweest (dat is iig sinds NEN1010:1962 al een eis) maar werden vroeger (bij een goede aardvoorziening) juist vaak zonder aardlekschakelaar aangesloten.
Geen idee of er toen sowieso al wasmachines bestonden?Techneut schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:17:
[...]
En daarvoor in de eerste druk van de norm, toen nog N1010 moest dat ook al. Ik heb het even opgezocht, die was van 1940. Geen idee hoe er voor die tijd doorgaans mee omgesprongen werd, of er toen sowieso al voorschriften bestonden.
Mijn beide ouders waren toen nog niet geboren, dit is een beetje te ver "voor mijn tijd".

Xander schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:19:
[...]
Geen idee of er toen sowieso al wasmachines bestonden?![]()
Mijn beide ouders waren toen nog niet geboren, dit is een beetje te ver "voor mijn tijd".
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jTiHwWvkahz5aws7ghRehfkp.jpg?f=user_large)
Was gewoon een wastobbe waar ze een motor op plakten.
Ja. De twee kwamen gekoppeld in 1 doos binnen.Xander schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:30:
[...]
Is deze kast door sandervunderink.nl geassembleerd?
Ja dat had ik gezien, ik heb eerst een foto gemaakt en daarna de bekabeling gevolgd tot uit de kast om te zien wat wat was.dat opgeschreven en toen pas dingen los gemaakt.Die kamrails onder de aardlekautomaten vind ik wat rommelig ogen. Wringt dat niet aan alle kanten als je dit soort kamrails voor zowel fase als nul gebruikt op automaten die géén versprongen contacten hebben?
Snap niet dat ze deze niet hebben gebruikt: https://www.sandervunderi...erdeeld-over-3-fasen.html
[...]
Gelukkig, want de voeding komt via de kamrail aan de bovenkant.
Zolang dat voor de juiste werking niet uitmaakt vind ik het prima.[...]
Het maakt bij de meeste componenten niet uit of je de voeding boven of onder aansluit. Voeding onder is volgens velen wel "standaard".
In dit geval hebben ze er voor gekozen om een kamrail te gebruiken boven de hoofdschakelaar, OSB en die ene aardlekautomaat. Die keuze kan ik wel begrijpen want het houdt de kast netjes en overzichtelijk.Gevolg is dat die aardlekautomaat aan de bovenkant voeding krijgt en dat je dus uiterlijk de groep aan de onderkant aansluit.
Alleen de 3p+n moet nog naar onderen gevoerd worden via rechter zijde en dan onderlangs aangesloten.
Ziet er ook netter en makkelijker uit dan tussen de alamatrij en hoofdschakelaarrij te proppen.
Zekers, ik bedoelde meer dat veel kasten zonder zegelrecht geplaatst zijn door een mannetje die dat wel even kon. Die bestelde een prefab en liet de oude hoofdschakelaar zitten[...]
Heel begrijpelijk dat ze graag spanningsloos werken, daarvoor hebben de meeste fatsoenlijke monteurs zegelrecht en kunnen ze gewoon de hoofdzekeringen eruit draaien.
Onder de oude hoofdschakelaar zit er dan een zekering onder in een aparte kast?
Bij mn oude huis was er 1 hoofdschakelaar en in de zelfde kast zat ook de 3x25A ivm electrisch koken met zo'n 4 pits stookplaat van vroeger. Die hoofdschakelaar heb ik toen laten zitten en een kast zonder hoofdschakelaar geplaatst.(ik had ook geen zegelrecht 😁, toen wel de hoofdzekering cover er af gehaald om te controleren of de hoofdschakelaar nog wel werkte omdat de knop weg was. De oude loden knijp zegel zat toch al lossig. De nuon kwam dat jaar controleren van de meterstand en heeft toen meteen even de groepenkast bekeken en goedgekeurd, nieuw zegeltje klaar.
Ja dat dus, aardlek op wasmachine werd afgeraden wegens teveel afschakelen op lekstroom.[...]
Wasmachines zijn bij mijn weten altijd al geaard geweest (dat is iig sinds NEN1010:1962 al een eis) maar werden vroeger (bij een goede aardvoorziening) juist vaak zonder aardlekschakelaar aangesloten.
Ik wil graag een aparte groep maken voor de verlichting en stroompunten in de tuin. Of dit één groep of twee aparte groepen worden moet ik nog even over denken. Ik heb een ABB groepenkast met bus syteem, dus automaat inklikken en bedraden zou je zeggen. Ik snap de gedachte hierachter echter niet.
Zie ik hier goed dat elke ALS zes groepen mag hebben? Als ik een automaat naast de "PV" klik, heeft de linker ALS toch vijf groepen? Of zie ik dit verkeerd? Ik dacht dat vier groepen per ALS de standaard was. Kan ik dus gewoon de 1 of 2 groepen voor de tuin naast die "PV" klikken? Dan heeft één ALS dus wel zes aparte groepen.
Ik zie ook dat van de linker ALS direct een aftakking gaat naar de linkerkant van de rail. Dus als ik een automaat klik helemaal links, heb ik wel stroom alleen geen ALS ervoor toch? Ik neem aan dat dit niet mag, maar misschien begrijp ik het verkeerd. Wat is het nut van directe stroom, dus zonder tussenkomst van een ALS, op de linkerkant van de rail? Is de bedrading misschien al geplaatst voor een eventuele toekomstige ALS (dus bedrading uit de rail trekken en aan de nieuwe ALS aansluiten)?
Alvast dank.
![]() | ![]() | ![]() |
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5avFdnN8ud01OQApgwhSok0b.jpg?f=user_large)
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Niet in je meterkast of niet in je groepenkast?habbekrats schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 11:41:
@xoror 30 graden is een uitstekende bedrijfstemperatuur. 45 graden in de zomer is ook niet ongewoon. Daarom heb ik die dingen niet in de meterkast.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Ja.xoror schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 11:01:
Vraagje, ik heb een warmte camera en zag in mijn meterkast dat mijn beltrafo warmer is dan de rest. Ik meet iets van 30 graden. Is het normaal dat deze warmer is dan de rest ?
Dat komt omdat die dingen nog een ouderwetse trafo zijn. Hier in het huis is het de laatste die nog geen geschakelde voeding is.
En ze storen ook nog. Ik had er eerst een ABB B21 kWh-meter direct naast, en kwam er pas na een jaar achter dat die beltrafo een off-set op de kWh meter gaf van ca 11 W.
Nu de beltrafo maar verplaatst naar ergens ver weg van de meters.
[ Voor 24% gewijzigd door Andrehj op 15-04-2023 12:49 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Welke kant op? Misschien juist een goede reden om hem naast je slimme meter te monterenAndrehj schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 12:43:
[...]
En ze storen ook nog. Ik had er eerst een ABB B21 kWh-meter direct naast, en kwam er pas na een jaar achter dat die beltrafo een off-set op de kWh meter gaf van ca 11 W.![]()
Nu de beltrafo maar verplaatst naar ergens ver weg van de meters.
It's time to play the music, it's time to light the lights
In de huidige normen is het inderdaad maximaal 4 groepen per aardlekschakelaar. Zo'n busboard met 6 posities lijkt dan onhandig, maar je ziet rechts toch al dat het wel een bestaansrecht heeft? Die 3-fasen krachtgroep (3 modules) en 2-fasen kookgroep (2 modules) tellen ook gewoon als 1 groep, dus je kunt prima 6 modules vullen met 4 groepen. Of je plaatst behalve de groepen ook nog een beltrafo.mister_S schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:29:
Ik heb een ABB groepenkast met bus syteem, dus automaat inklikken en bedraden zou je zeggen. Ik snap de gedachte hierachter echter niet.
Zie ik hier goed dat elke ALS zes groepen mag hebben? Als ik een automaat naast de "PV" klik, heeft de linker ALS toch vijf groepen? Of zie ik dit verkeerd? Ik dacht dat vier groepen per ALS de standaard was.
Volgens NEN1010:2015 mag dat inderdaad niet. Die harde grens is losgelaten in NEN1010:2020 (nog niet aangewezen in het bouwbesluit), maar daarmee is de norm vooral vager geworden want ze roepen nog steeds dingen als "toestellen voor aardlekbeveiliging moeten zo worden gekozen en geïnstalleerd dat de kans op ongewenst aanspreken wordt beperkt". Tja...Kan ik dus gewoon de 1 of 2 groepen voor de tuin naast die "PV" klikken? Dan heeft één ALS dus wel zes aparte groepen.
Je zou op dat linker deel van het busboard bijvoorbeeld drie aardlekautomaten (aardlekschakelaar en installatieautomaat gecombineerd) kunnen plaatsen. Één zo'n aardlekautomaat voor je tuin lijkt me een prima oplossing, met aparte aardlekbeveiliging alleen voor de tuin heb je er binnen ook zeker geen last van als er eens een grondspot vol met water loopt ofzo.Ik zie ook dat van de linker ALS direct een aftakking gaat naar de linkerkant van de rail. Dus als ik een automaat klik helemaal links, heb ik wel stroom alleen geen ALS ervoor toch? Ik neem aan dat dit niet mag, maar misschien begrijp ik het verkeerd. Wat is het nut van directe stroom, dus zonder tussenkomst van een ALS, op de linkerkant van de rail? Is de bedrading misschien al geplaatst voor een eventuele toekomstige ALS (dus bedrading uit de rail trekken en aan de nieuwe ALS aansluiten)?
Zitten de draden gewoon ingedrukt, of zitten ze ergens vast in de rails? Kan ik die wel zomaar eruit trekken?
Dat kan natuurlijk ook. Maar juist bij dingen als een tuininstallatie lijkt een aparte aardlekautomaat me niet gek.mister_S schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 17:18:
@Xander dank voor de mooie uitleg. Zou het voor die prijs niet beter zijn om een ALS erbij te doen zodat ik dan later eventueel vier nieuwe groepen kan maken?
Wat bedoel je met rails? Het busboard? Daar krijg je de draden niet uit, je zult ze aan de andere kant moeten losmaken.Kan ik die draden die nu van de linker ALS lopen, uit de rails trekken en hier een nieuwe ALS aan hangen? Vanuit die dan nieuwe draden naar die rails.
Zitten de draden gewoon ingedrukt, of zitten ze ergens vast in de rails? Kan ik die wel zomaar eruit trekken?
Als ik een aparte ALS kan plaatsen, kan ik er gelijk drie groepen achter hangen. Belichting, stroom voor tuin en gelijk een hele aparte groep voor de garage. De bouwer heeft helaas alles in de garage doorgelust vanaf een centraaldoos waar al veel aan hangt. En dat in een woning van 2021Xander schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 17:23:
[...]
Wat bedoel je met rails? Het busboard? Daar krijg je de draden niet uit, je zult ze aan de andere kant moeten losmaken.
Bedoel je dat ik de hele groepenkast los moet schroeven om die draden eruit te halen? Ik kan natuurlijk gewoon de draden loskoppelen bij de bestaande ALS in dat geval.
Dank in ieder geval, alles is nu duidelijker.
Nee ik bedoel dat je de draden niet uit het busboard kunt losmaken. Je zult ze dus aan de andere kant (van de draden) moeten losmaken.mister_S schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 17:48:
[...]
Bedoel je dat ik de hele groepenkast los moet schroeven om die draden eruit te halen?
Hmm ik dacht waaht? Dus meteen even mn nieuwe abb trafo gemeten met de laser thermometer.habbekrats schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 11:41:
@xoror 30 graden is een uitstekende bedrijfstemperatuur. 45 graden in de zomer is ook niet ongewoon. Daarom heb ik die dingen niet in de meterkast.
13 graden aka omgevings temp. Ok een Ferm dus niet echt een accuraat geval maar goed genoeg.😊
Dan laat ik die draden in de bus zitten en haal ik ze uit de ALS. Je hebt me goed geholpen dank.Xander schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 17:50:
[...]
Nee ik bedoel dat je de draden niet uit het busboard kunt losmaken. Je zult ze dus aan de andere kant (van de draden) moeten losmaken.
Mooi systeem vind ik het wel. Eenmaal een nieuwe ALS erin kan ik gewoon automaten erin klikken
Is er een reden dat dit nog steeds trafo's zijn ipv geschakeld? Bestaan ze überhaupt?Andrehj schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 12:43:
[...]
Ja.
Dat komt omdat die dingen nog een ouderwetse trafo zijn. Hier in het huis is het de laatste die nog geen geschakelde voeding is.
Voor zover ik weet hebben de meeste deurbellen die 8V AC nodig om te kunnen rinkelen. En uit een geschakelde voeding komt enkel DC.Zwartoog schreef op zondag 16 april 2023 @ 10:41:
Is er een reden dat dit nog steeds trafo's zijn ipv geschakeld? Bestaan ze überhaupt?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Een deurbel heeft een verbreekcontact naar spoel waardoor die rinkelt, dat doet ie dan zowel op AC of DC.Andrehj schreef op zondag 16 april 2023 @ 10:42:
[...]
Voor zover ik weet hebben de meeste deurbellen die 8V AC nodig om te kunnen rinkelen. En uit een geschakelde voeding komt enkel DC.
Dat maakt het nog vreemder dat er dan geen deurbeltrafo's met schakelende voeding zijn...ds23man schreef op zondag 16 april 2023 @ 11:52:
Een deurbel heeft een verbreekcontact naar spoel waardoor die rinkelt, dat doet ie dan zowel op AC of DC.
Edit: Misschien dat onderstaande post van @onetime de juiste reden is.
[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 16-04-2023 11:58 ]
Toch altijd verbazingwekkend hoe op dit forum een probleem verzonnen wordt voor iets wat al 50-60 jaar bestaat.onetime schreef op zondag 16 april 2023 @ 11:57:
@ds23man Maar ze zullen niet allemaal het zelfde reageren, en sommige niet goed. Bovendien, met DC dooft de vlamboog van het rinkel-contact langzamer, en slijt dat dus sneller. (inbranden)
:strip_exif()/f/image/DSUWZdgo1KcB6EMCHXlnWlyz.jpg?f=fotoalbum_large)
De standaard Friedland deurbel, kan op batterijen ( zit een vak in) of op een AC trafo. Ben nu 55 en kan me nog heugen als klein kereltje dat dat ding op het demonstratiebord in de winkel van mijn Opa hing. De bel was ook los verkrijgbaar.
Nee, de reden is dat een AC beltrafo na 50-100 jaar nog werkt, bij een smps mag je blij zijn dat je 10 jaar haalt. Gevalletje KISS.....Andrehj schreef op zondag 16 april 2023 @ 11:57:
[...]
Dat maakt het nog vreemder dat er dan geen deurbeltrafo's met schakelende voeding zijn...
Dan moet het al in de spoel zelf zitten, het anker dat tegen de buizen aan slaat kun je er zó eruit halen, zit nergens aan vast.
Overigens moet er bij mij ook nog een zuinig trafo komen, een ringkern trafo had altijd weinig verliezen, mss heb ik ergens nog één liggen.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
https://www.deoudeschakel.../1000/1933101426.jpg.webp
Zoiets had ik in gedachten, maar dan origineel. In de loop van de tijd meerdere van in handen gehad en altijd enige inbranding. Meestal van messing. En een 50Hz vlamboog dooft nu eenmaal sneller dan DC.
In principe heb je hier gelijk, maar echt, zo slecht? 30 tot 50 jaar lijkt me reëler.ds23man schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:04:
[...] Nee, de reden is dat een AC beltrafo na 50-100 jaar nog werkt, bij een smps mag je blij zijn dat je 10 jaar haalt. Gevalletje KISS.....
Die bel werkt exact volgens hetzelfde principe: magneetspoel, hamertje en verbreekcontact. Maar om nou even reëel te zijn, hoeveel belminuten heeft een gemiddeld woonhuis nou per jaar?onetime schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:09:
Toch verbazend hoe sommige mensen zich geen andere situaties dan hun eigen kunnen voorstellen.
https://www.deoudeschakel.../1000/1933101426.jpg.webp
Zoiets had ik in gedachten, maar dan origineel. In de loop van de tijd meerdere van in handen gehad en altijd enige inbranding. Meestal van messing. En een 50Hz vlamboog dooft nu eenmaal sneller dan DC.
[...]
In principe heb je hier gelijk, maar echt, zo slecht? 30 tot 50 jaar lijkt me reëler.
Deze lamp heeft 5 draden, de standaard 3 (bruin, blauw en aarde) en 2 Dali draden (paars en grijs). De elektricien heeft alles voorbereid en uit de muur komen naast de 3 standaard draden ook 2 draden die rood/zwart en zwart/grijs. Online kan ik het niet vinden, weten jullie hoe deze laatste 2 draden moeten worden aangesloten?
:strip_exif()/f/image/XnihNR3wnyoBo9s00cQTz8m2.jpg?f=fotoalbum_large)
Tja, toch heb ik ooit een versleten exemplaar in handen gehad...ds23man schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:22:
[...] Die bel werkt exact volgens hetzelfde principe: magneetspoel, hamertje en verbreekcontact. Maar om nou even reëel te zijn, hoeveel belminuten heeft een gemiddeld woonhuis nou per jaar?
Natuurlijk kunnen ze slijten, vooral op een sleepcontact van een winkeldeur.onetime schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:45:
[...]
Tja, toch heb ik ooit een versleten exemplaar in handen gehad...
Rood/zwart moet op grijs/paars. Hoe maakt niet uit, dali kent geen polariteit.Figaro9 schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:32:
Ik heb een vraag over de aansluiting van een DALI lamp.
Deze lamp heeft 5 draden, de standaard 3 (bruin, blauw en aarde) en 2 Dali draden (paars en grijs). De elektricien heeft alles voorbereid en uit de muur komen naast de 3 standaard draden ook 2 draden die rood/zwart en zwart/grijs. Online kan ik het niet vinden, weten jullie hoe deze laatste 2 draden moeten worden aangesloten?
[Afbeelding]
Overigens werkt de bekende ding dong bel anders:onetime schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:45:
[...]
Tja, toch heb ik ooit een versleten exemplaar in handen gehad...
Oude deurbel werkend krijgen
Die heeft geen verbreekcontact.
:strip_exif()/f/image/JscT1w0BLficPbMF02NFd5J6.jpg?f=fotoalbum_large)
Oke dus rood/zwart bv op paars en zwart/grijs bv op grijs?jadjong schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:50:
[...]
Rood/zwart moet op grijs/paars. Hoe maakt niet uit, dali kent geen polariteit.
Waarom vind je dat vreemd als ik mag vragen? Gezien de zeer geringe tijd dat de bel gaat zou een schakelende voeding met het argument van energiezuinig zijn ervan totaal overbodig zijn en dus nodeloos ingewikkeld en duur. Dus waarom zou je het dan doen als het super eenvoudig, dus gewoon een ouderwetse beltransformator zonder welke poespas dan ook kan? Meer dan honderd jaar geleden maakte men die ook al, en ze gingen soms wel een leven lang of nog langer mee. Zie ook de verdere commentaren hier met min of meer vergelijkbare strekking.Andrehj schreef op zondag 16 april 2023 @ 11:57:
[...]
Dat maakt het nog vreemder dat er dan geen deurbeltrafo's met schakelende voeding zijn...
Het gaat niet om het rendement, maar om het standbyverbruik.Techneut schreef op zondag 16 april 2023 @ 14:26:
[...]
Waarom vind je dat vreemd als ik mag vragen? Gezien de zeer geringe tijd dat de bel gaat zou een schakelende voeding met het argument van energiezuinig zijn ervan totaal overbodig zijn en dus nodeloos ingewikkeld en duur. Dus waarom zou je het dan doen als het super eenvoudig, dus gewoon een ouderwetse beltransformator zonder welke poespas dan ook kan? Meer dan honderd jaar geleden maakte men die ook al, en ze gingen soms wel een leven lang of nog langer mee. Zie ook de verdere commentaren hier met min of meer vergelijkbare strekking.
Bij een beltrafo is dat zomaar 1W of meer (daarom worden ze ook zo warm, waar deze hele discussie immers door begon) terwijl een schakelende voeding rond de 0.1W zit. Dat scheelt flink.
Daar heb je gelijk in. Maar.....Andrehj schreef op zondag 16 april 2023 @ 14:29:
[...]
Het gaat niet om het rendement, maar om het standbyverbruik.
Bij een beltrafo is dat zomaar 1W of meer (daarom worden ze ook zo warm, waar deze hele discussie immers door begon) terwijl een schakelende voeding rond de 0.1W zit. Dat scheelt flink.
Een smps heeft altijd een gelijkrichter en daarna een elco direct op het net. Probleem is dat die elco niet het eeuwige leven heeft en de beperkende factor is in de levensduur. Vandaar dat ik eerder de 10 jaar noemde.
Als je het probleem sec wil oplossen moet je de belknop 230 Volt laten schakelen. Daar zit niemand op te wachten tenzij er een deurwaarder voor je deur staat.
Die niet, die in het huis hing dat mijn ouders 45jaar terug kochten wel; niet ding-dong, maar herhalend.[/ot]ds23man schreef op zondag 16 april 2023 @ 14:10:
[...] Overigens werkt de bekende ding dong bel anders:
Oude deurbel werkend krijgen
Die heeft geen verbreekcontact.
Dan had ie geen anti dram mechanisme.onetime schreef op zondag 16 april 2023 @ 14:43:
[...]
Die niet, die in het huis hing dat mijn ouders 45jaar terug kochten wel; niet ding-dong, maar herhalend.[/ot]
Daar heb je wel gelijk in en dat realiseerde ik me ook echt wel. Die 1 watt klopt wel ongeveer met een gemiddelde kleine beltrafo van secundair 0,5A voor een simpele bel, ik heb dat ook zelf ooit een keer nagemeten met een goede wattmeter. Maar uiteindelijk zou het om een besparing van slechts 8 à 9 kWh per jaar gaan. En dat is zo gering, dat ik me heel goed kan voorstellen dat de meeste fabrikanten er weinig in zien om voor zo weinig besparing moeite te doen. En dat geldt ook voor een wat zwaarder type transformator.Andrehj schreef op zondag 16 april 2023 @ 14:29:
[...]
Het gaat niet om het rendement, maar om het standbyverbruik.
Ik verbaas me hier dan ook niet over. Vergeet ook niet dat een schakelende voeding voor dit doel uit veiligheidsoverwegingen gevoed moet worden door een scheidingstrafo en dat je er daardoor nog maar weinig mee opschiet.
8 kWh per jaar maal 30 jaar is al 240 kWh. Maal 30 cent per kWh is al 72 euro. Daar kun je gemakkelijk een schakelende voeding voor betalen...Techneut schreef op zondag 16 april 2023 @ 16:34:
[...]
Daar heb je wel gelijk in en dat realiseerde ik me ook echt wel. Die 1 watt klopt wel ongeveer met een gemiddelde kleine beltrafo van secundair 0,5A voor een simpele bel, ik heb dat ook zelf ooit een keer nagemeten met een goede wattmeter. Maar uiteindelijk zou het om een besparing van slechts 8 à 9 kWh per jaar gaan. En dat is zo gering, dat ik me heel goed kan voorstellen dat de meeste fabrikanten er weinig in zien om voor zo weinig besparing moeite te doen. En dat geldt ook voor een wat zwaarder type transformator.
Ik verbaas me hier dan ook niet over. Vergeet ook niet dat een schakelende voeding voor dit doel uit veiligheidsoverwegingen gevoed moet worden door een scheidingstrafo en dat je er daardoor nog maar weinig mee opschiet.
Verder is elke schakelende voeding intern al voorzien van een galvanische scheiding, dus ik zie niet in waarom daar nog een extra scheidingstrafo tussen zou moeten. Kun je dat uitleggen?
Om nog wat groter te denken: Er zijn ca 6 miljoen huishoudens in NL. Als die allemaal 8 kWh per jaar besparen, dan scheelt dat toch weer 48 GWh. Dat is het jaarverbruik van ca 16.000 huishoudens, oftewel een flink dorp. Best de moeite dus.
:strip_exif()/f/image/vNoc1r06Oog7Ri0UZSQ21Q9J.jpg?f=fotoalbum_large)
Oldskool kabel ingegoten in het beton. Gelukkig steekt er nog net genoeg uit in een doosje.
Probleem 1: de kabel gaat loshangende bijna 2 meter omhoog met nog 1 half afgebroken kabelklem om hem enigszins op zijn plek te houden.
:strip_exif()/f/image/k2pAlza55hjxFuSC70nGsDTh.jpg?f=fotoalbum_large)
Probleem 2: de aarde zit nergens aan vast, wel geaarde stopcontacten

:strip_exif()/f/image/eIkGMmsuytALsFkuig3jChA1.jpg?f=fotoalbum_large)
Probleem 3-8: Uhhh, wat is wat? Maakt die losse aarde ineens ook niet zoveel meer uit.
:strip_exif()/f/image/gBGHiYLUQ5quuVZOn9v7DAmp.jpg?f=fotoalbum_large)
Work in progess. Vanaf de grond nu in ieder geval in de juiste kleuren en op de juiste manier gebruikt. Oh en netjes in buis, nu valt er ook geen prut meer in de doos op de grond.
Ja, de aarde mag officieel eigenlijk niet zo, maar ik heb nu wél werkende aarde en geen geel/groen meer als neutraal, of fase, of schakeldraad

Onderverdeler met eigen hoofdschakelaar, alamat voor de schuur zelf en eentje voor de PV. Netjes met kammen voor een minimum aan bedrading, want OCD
Inmiddels is het deel boven de onderverdeler ook al een eind gesaneerd met nieuwe dozen, kabels en draden, maar ik moet nog een paar meter nakijken/vervangen

Maar de PV is operationeel
#team_UTC+1
Deze had ik even gemist. Bij een ding dong wordt de spoel bekrachtigd en slaat de hamer op de ding, bij het loslaten van de belknop slaat de hamer terug en doet de dong.natural colour schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:08:
Ik heb een buizen ding dong, met de beste wil van de wereld kan ik daar geen verbreek contact in vinden.
Dan moet het al in de spoel zelf zitten, het anker dat tegen de buizen aan slaat kun je er zó eruit halen, zit nergens aan vast.
Overigens moet er bij mij ook nog een zuinig trafo komen, een ringkern trafo had altijd weinig verliezen, mss heb ik ergens nog één liggen.
Deel de levensduur maar door 3. Dat is echt max wat je uit een smps haalt die 24/7 aan het net hangt.Andrehj schreef op zondag 16 april 2023 @ 16:41:
[...]
8 kWh per jaar maal 30 jaar is al 240 kWh. Maal 30 cent per kWh is al 72 euro. Daar kun je gemakkelijk een schakelende voeding voor betalen...
Verder is elke schakelende voeding intern al voorzien van een galvanische scheiding, dus ik zie niet in waarom daar nog een extra scheidingstrafo tussen zou moeten. Kun je dat uitleggen?
Om nog wat groter te denken: Er zijn ca 6 miljoen huishoudens in NL. Als die allemaal 8 kWh per jaar besparen, dan scheelt dat toch weer 48 GWh. Dat is het jaarverbruik van ca 16.000 huishoudens, oftewel een flink dorp. Best de moeite dus.
Dit topic is gesloten.
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.