Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 101 Laatste
Acties:
  • 657.846 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:04
GeeMoney schreef op donderdag 6 april 2023 @ 22:28:
Ook zit de kast redelijk vol en ben ik dus beperkt. Ik vraag mij af wat ik nu het beste kan doen?
Als je toch aan de gang gaat, een extra tip, pak misschien ook het spinnenweb boven in je kast aan. Wat extra draad is fijn, maar pak een schroevendraaier en rol de extra draad wat je over hebt daar omheen... Dat maakt je kast een stuk overzichtelijker... Zie b.v. hoe ze dat bij mijn kast hebben gedaan voor de aarde.

Of is dat juist niet handig @medetweakers omdat je dan voor de fase/nul een spoel maakt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/piiih9Nw1AkCQPqjjPUxkCI4CNQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zuxHkiattImmYTricgHlfgm8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-10 14:37
@Andrehj @Septillion @DeHollander en anderen; dank, dat heb ik ergens over het hoofd gezien, maar klinkt duidelijk inderdaad.

Ik laat ze nu los liggen en ga de groepen combineren, dat heb ik is mogelijk. Wordt vervolgd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:21
jeeedeee schreef op donderdag 6 april 2023 @ 22:57:
[...]

Als je toch aan de gang gaat, een extra tip, pak misschien ook het spinnenweb boven in je kast aan. Wat extra draad is fijn, maar pak een schroevendraaier en rol de extra draad wat je over hebt daar omheen... Dat maakt je kast een stuk overzichtelijker... Zie b.v. hoe ze dat bij mijn kast hebben gedaan voor de aarde.

Of is dat juist niet handig @medetweakers omdat je dan voor de fase/nul een spoel maakt?

[Afbeelding]
Als ik me niet vergis (maar kan bron niet vinden), mag dat al een tijd niet meer ivm warmte ontwikkeling. Niet dat de huidige situatie daar nu zo veel beter voor is trouwens…

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:46
[...]

[Afbeelding]
In het vorige deeltje van dit topic is aangegeven door @leonbong dat het met EMC te maken heeft:
Een ouderwetse varkenskrul.
Dat was gewoon handig als je later iets moest aanpassen dat had je tenminste nog draadlengte.

Tegenwoordig wordt het niet meer gedaan omdat je wil dat een dat een kast aan de EMC-vereisten voldoet.
Meestal heeft fabrikant hem laten testen zonder zo'n krul dus om de EMC-eisen te halen kan je niet zo'n krul hebben.

Nu is dat EMC-verhaal in praktijk natuurlijk in woonhuizen heel beperkt. Maar bij grote industrieschakelkasten kan dit echt een probleem zijn als je die vol met krullen hebt.

Originele post: leonbong in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

Bij jou is enkel de aarde opgekruld dus kan me voorstellen dat het dan wat minder een probleem is, maar aangezien dat ook niet meer gedaan wordt zal dat wel een reden hebben.
Welke kan ik alleen niet beantwoorden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-10 16:40
In mijn groepenkast zijn de draden achter de DIN-rial naar beneden gestoken en gaan daarna weer omhoog naar de automaten. Zo heb je wel de extra draadlengte en geen propje met draad.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:28
Vliegvlug schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:42:
[...]

Bij jou is enkel de aarde opgekruld dus kan me voorstellen dat het dan wat minder een probleem is, maar aangezien dat ook niet meer gedaan wordt zal dat wel een reden hebben.
Welke kan ik alleen niet beantwoorden :P
EMC en Inductie, maar zoals gezegd zal het met een Aarde kabel meevallen. Echter alles eenduidig gemonteerd heeft ook wel wat.
Zelf zou ik het weghalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
[...]

Wat extra draad is fijn, maar pak een schroevendraaier en rol de extra draad wat je over hebt daar omheen...
Idd, een spoel! Uit den boze en mag ook niet meer.
Dus vroeguh was niet alles beter. ;)

Beter doen zoals Noutie het beschreef.

[ Voor 5% gewijzigd door Lord Anubis op 07-04-2023 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcovp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08-10 14:16
Ik heb een kleine vraag waar ik niet zo snel antwoord op kan vinden online. Waarom moet een wasmachine in de badkamer op een trekschakelaar worden aangesloten, terwijl er wel een wcd aanwezig kan zijn in de badkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
remcovp schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:40:
Ik heb een kleine vraag waar ik niet zo snel antwoord op kan vinden online. Waarom moet een wasmachine in de badkamer op een trekschakelaar worden aangesloten, terwijl er wel een wcd aanwezig kan zijn in de badkamer?
Dat hoeft niet, als je aan alle voorwaarden voldoet om een WCD te kunnen plaatsen hoef je dus geen trekschakelaar te gebruiken.

Die trekschakelaars zijn vooral iets van vroeger, toen er vaak geen 30mA aardlekbeveiliging werd toegepast voor de wasmachinegroep en toen er geen aanvullende potentiaalvereffening was in badkamers. Misschien was de gemiddelde badkamer vroeger ook wel kleiner waardoor je met de zone-indeling ook niet uitkomt.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyth0n
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-10 22:00
Makrolon schreef op zondag 2 april 2023 @ 21:50:
[...]

Hebben ze nou de nul ook via de Carlo gavazzi energiemeter laten lopen?? Daar zijn die contacten helemaal niet voor bedoeld.. ik denk dat je die contacten er uit fikt als je er wat stroom door heen stuurt.. en dan krijg je een zwevende nul en heb je meer schade.. dat zou ik effe checken als ik jou was. Dat contact is alleen om de meter van een nul te voorzien.
I.t.t. wat ik dacht zijn inderdaad de nul contacten gebruikt als verbinding van de hoofdschakelaar naar de aansluitblokjes, let lijkt mij op 4 mm2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_6syeqvg3k2uL5QsPIqIZjrNg_M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7q2vji8u8r3dbwUkTuTa2aZu.jpg?f=fotoalbum_large

Gelukkig heb ik intussen wel de materialen(6 mm2 draad) binnen om dit te kunnen verhelpen.
Xander schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:09:
[...]

Wel als je de hele installatie er op aansluit en die klem niet geschikt is voor de stroom die er kan lopen.

Dat is volgens @pyth0n niet het geval, maar waarom dan die 2e draad? :P Dan zou ik er maar één verwachten.

Het is me eerlijk gezegd een raadsel waarom de meter überhaupt 2 klemmen heeft.

[Afbeelding]
Dit schema staat inderdaad in de handleiding die ik online vind, maar in pagina 9 geeft hier een Fuse aan in stippellijnen, deze lijkt mij niet nodig?

Verder de rest van de meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ga86VatESyP2FiyDB4HWQopMN5o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c8vYoK11hZ44F0jEu76CKzJ3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:07
Phyth0n schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 15:32:
[...]

I.t.t. wat ik dacht zijn inderdaad de nul contacten gebruikt als verbinding van de hoofdschakelaar naar de aansluitblokjes, let lijkt mij op 4 mm2:
[Afbeelding]

Gelukkig heb ik intussen wel de materialen(6 mm2 draad) binnen om dit te kunnen verhelpen.

[...]

Dit schema staat inderdaad in de handleiding die ik online vind, maar in pagina 9 geeft hier een Fuse aan in stippellijnen, deze lijkt mij niet nodig?

Verder de rest van de meterkast:
[Afbeelding]
Wat een beunhazen... Dit moet je echt snel oplossen. Er hoeft maar een nul aan die meter, die kan je gewoon van een aftakblok aftakken. Vanaf de hoofdschakelaar moet de nul gewoon rechtstreeks naar de verbruikers.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:33

dragonhaertt

@_'.'

Elektramat had alleen 2x6mm2 adereindhulsen die 14mm lang zijn op voorraad.
Ik vind ze eerlijk gezegd wel iets te lang, wat vinden jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cXz95pD82NWqmDV_QjfCeLLReRo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3iXIWtExCrrAz6gJocwsoata.jpg?f=fotoalbum_large

De 1x6mm2 adereindhulsen zijn 12 mm en passen wel mooi helemaal in de automaat.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:13
Stukje afknippen?
Soms zijn de zelfs de korte aderhulzen nog te lang, ik knip er dan met een kabelschaar een stukje af.

[ Voor 75% gewijzigd door natural colour op 07-04-2023 20:32 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

natural colour schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 20:31:
Stukje afknippen?
Soms zijn de zelfs de korte aderhulzen nog te lang, ik knip er dan met een kabelschaar een stukje af.
:| Ik zou dat zelf niet zo snel doen denk ik. Ik kan wel eentje proberen en kijken hoe netjes dat blijft, maar het is wel een krimpverbinding. Extra vervorming van het materiaal is niet handig.

Je mag bijvoorbeeld ook nooit 2x krimpen, omdat je dan de verbinding weer zwakker maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:30
Ben een onderverdeler in elkaar aan het zetten. Het resultaat tot nu toe is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lUkJ00Ye-65tyhVCAVg4Dn1NLds=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bsMrkwquv75gHoeU1jBzGbZo.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn er nog verbeterpunten? Zelf heb ik al de volgende punten:
  1. KDN415D kamrail toevoegen (deze is in bestelling)
  2. 3 OSB's toevoegen (deze zijn in bestelling)
  3. 1 SDM 120M toevoegen
  4. Modbus kabel voor de SDM120M's installeren
Het aansluitschema van de SDM120M is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MUeg4c9KkU-K56tEA6tiscP_c4o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8TZxWYKaEXAvOIfYkdben0oz.png?f=user_large

Ik ben van plan om de N van de buizen die aan de bovenkant ingevoerd worden te verbinden met de N van de OSB's. De N voor de SDM120M's wil ik aftappen van het verdeelblok (KJ01B). Kan ik dit doen met 1 draad vanaf het verdeelblok en dan de nullen doorverbinden (dubbele adereindhulzen). Of hebben jullie betere suggesties?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dragonhaertt schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 20:38:
[...]

:| Ik zou dat zelf niet zo snel doen denk ik. Ik kan wel eentje proberen en kijken hoe netjes dat blijft, maar het is wel een krimpverbinding. Extra vervorming van het materiaal is niet handig.

Je mag bijvoorbeeld ook nooit 2x krimpen, omdat je dan de verbinding weer zwakker maakt.
Ik zou ze gewoon inkorten.

Dat doe ik meestal met het knipgedeelte van deze striptang:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cpFYoCD3UjRc-k4D01TolOykstI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2nyw5qlsDbQ92Eykj1Cvsfub.jpg?f=user_large
Dat snijdt het gewoon recht af zonder iets te vervormen.

Als je bang bent om de adereindhuls te vervormen moet je hem trouwens ook niet in een klem aansluiten. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!
John245 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 22:44:
Zijn er nog verbeterpunten?

[...]

Het aansluitschema van de SDM120M is:
[Afbeelding]

Ik ben van plan om de N van de buizen die aan de bovenkant ingevoerd worden te verbinden met de N van de OSB's. De N voor de SDM120M's wil ik aftappen van het verdeelblok (KJ01B). Kan ik dit doen met 1 draad vanaf het verdeelblok en dan de nullen doorverbinden (dubbele adereindhulzen). Of hebben jullie betere suggesties?
1-fase eindgroepen moeten 2-polig worden afgeschakeld en ik zou die meters ook zeker gewoon met beide polen achter de bijbehorende automaat aansluiten.

Ik denk dat ik de OSB's en de meters andersom had geplaatst, dus de OSB op de bovenste rij. Je kunt de afgaande draden dan netjes naast elkaar op de OSB aansluiten. Bovenop de automaat of op de kWh meter kun je dan 2x 2,5mm² soepel aansluiten met een twin adereindhuls voor de nul naar de meter en naar de OSB.

Volgens deze instructiefilm van CEDEL kun je bij deze meter trouwens wel de beide nulcontacten gebruiken om door te lussen:

... ook al is dat niet volgens het schema. Zou het dan toch? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Phyth0n schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 15:32:
[...]

Fijn dat ze ook even toelichten wat die stippellijnen betekenen, niet?

Ik meen dat ik in de meegeleverde papieren handleiding iets heb zien staan als "when required by local law". Ik zou niet weten waarom dit vereist zou zijn en vind het sowieso een beetje vreemd om alleen de nul te zekeren. Ik heb het in ieder geval niet gedaan. ;)

Het versterkt wel de gedachte dat je hier niet de hele stroom van je installatie doorheen wilt laten lopen toch? ;) Die zal groter dan 315mA zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@John245 Ik hou niet van onoverzichtelijke bedrading; ik zou van de hoofdschakelaar naar de linker alamats gaan, de onderste OSB op de rechter alamats, via de kamrail doorverbonden, voila, bijna geen draden, geen verdeelblok. Verder zo doorgaan, prima overzichtelijk.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Xander schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 23:01:
[...]

1-fase eindgroepen moeten 2-polig worden afgeschakeld en ik zou die meters ook zeker gewoon met beide polen achter de bijbehorende automaat aansluiten.

Ik denk dat ik de OSB's en de meters andersom had geplaatst, dus de OSB op de bovenste rij. Je kunt de afgaande draden dan netjes naast elkaar op de OSB aansluiten. Bovenop de automaat of op de kWh meter kun je dan 2x 2,5mm² soepel aansluiten met een twin adereindhuls voor de nul naar de meter en naar de OSB.

Volgens deze instructiefilm van CEDEL kun je bij deze meter trouwens wel de beide nulcontacten gebruiken om door te lussen:
[YouTube: Het installeren en aansluiten van een 1 fase kWh meter]
@Xander dan kan ik toch het makkelijkste van de OSB naar de SDM120M en de brugfuntie gebruiken, dan blijft alles netjes 2 polig.

De OSB's op de bovenste rij is een voorkeur. Maar ik bedraad graag van beneden naar boven. De OSB's op de bovenste rij betekent de SDM120M's niet beveiligd.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!
John245 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 23:20:
[...]

De OSB's op de bovenste rij is een voorkeur.
Het zou mijn voorkeur hebben omdat je de afgaande draden dan gewoon netjes en simpel naast elkaar kunt aansluiten, in plaats van moet prullen met de nuldraad aan de bovenkant, de fasedraad onder de rail door naar de onderkant, of zelfs de fase- en nuldraad op verschillende componenten aansluiten...
De OSB's op de bovenste rij betekent de SDM120M's niet beveiligd.
Dat kun je niet zo simpel stellen. Het is niet zo dat deze OSB alleen installatie aangesloten op de "uitgang" beveiligt, je kunt het ding ook parallel aansluiten...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZlZZq35_Aw3RhK6q3ys232IjcEg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dtLn2ftIOaNSxrW1gLENAtvI.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@John245 Als dit alles is wat er in deze kast moet, de secundaire OSB, en de meter daar boven, recht boven de bijbehorende alamat, met 1 module brede afdekkapjes er tussen. Helemaal mooi en duidelijk.

edit: als het moet kan je ze later alsnog opschuiven.

[ Voor 12% gewijzigd door onetime op 07-04-2023 23:35 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
onetime schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 23:07:
@John245 Ik hou niet van onoverzichtelijke bedrading; ik zou van de hoofdschakelaar naar de linker alamats gaan, de onderste OSB op de rechter alamats, via de kamrail doorverbonden, voila, bijna geen draden, geen verdeelblok. Verder zo doorgaan, prima overzichtelijk.
Ik zie je punt. Ik had ook een dubbele adereindhuls kunnen gebruiken in de hoofdschakelaar en dan naar de OSB en alamats. Dat is zeer overzichtelijk.

Echter ik heb ook de voordelen van mijn methode gezien. Ik heb namelijk al een onderverdeler gebouwd door een panelbouwer die het op de huidige wijze heeft gedaan en in geval van een uitbreiding is dit wel heel handig. En ik hou wel van uniformiteit :)

En er komt natuurlijk nog netjes een tye rap om de draden zodat ze netjes bij elkaar zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
onetime schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 23:34:
@John245 Als dit alles is wat er in deze kast moet, de secundaire OSB, en de meter daar boven, recht boven de bijbehorende alamat, met 1 module brede afdekkapjes er tussen. Helemaal mooi en duidelijk.

edit: als het moet kan je ze later alsnog opschuiven.
Daar had ik ook al aan gedacht. Voorlopig is dit alles wat er in de kast moet. De eindsituatie is namelijk een hoofdgroepenkast met 4 onderverdelers. En voor de nabije toekomst voorzie ik eigenlijk alleen dat er mogelijk nog 3 groepen van de hoofdgroepenkast naar deze onderverdeler gaat (afhankelijk van hoe makkelijk dit te realiseren is)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wKmP-7Erq3E2hrjmWflsdQ01zYY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YQINhk6agrWdXrpgRzVLehTM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:28

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Xander schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 23:01:
[...]

[YouTube: Het installeren en aansluiten van een 1 fase kWh meter]
Ik heb de Eastrons wel eens open gehad en intern zitten beide aansluitingen met koper aan elkaar. Doorlussen is dus geen probleem.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
John245 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 23:43:
[...] Daar had ik ook al aan gedacht. Voorlopig is dit alles wat er in de kast moet. De eindsituatie is namelijk een hoofdgroepenkast met 4 onderverdelers. En voor de nabije toekomst voorzie ik eigenlijk alleen dat er mogelijk nog 3 groepen van de hoofdgroepenkast naar deze onderverdeler gaat (afhankelijk van hoe makkelijk dit te realiseren is)

[Afbeelding]
Voor zover ik weet mogen er geen extra groepen naar een onderverdeler. Je kunt wel extra groepen in de onderverdeler plaatsen. -ÉÉN- kabel tussen hoofdgroepenkast en onderverdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
onetime schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 00:05:
[...]

Voor zover ik weet mogen er geen extra groepen naar een onderverdeler. Je kunt wel extra groepen in de onderverdeler plaatsen. -ÉÉN- kabel tussen hoofdgroepenkast en onderverdeler.
Op die wijze zoals jij beschrijft was ik het ook niet van plan. Alle onderverdelers hebben een 5x6mm2 kabel. Dus gewoon 3 alamats erbij prikken. Jammer dat ze geen kamrails hebben voor 9 modules.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@John245 Dan bedoel je 3 groepen verplaatsen van de hoofdkast naar deze onderverdeler?
Die staan nm niet op je laatste plaatje, alleen 4x C20A naar de onderverdelers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
onetime schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 00:15:
@John245 Dan bedoel je 3 groepen verplaatsen van de hoofdkast naar deze onderverdeler?
Die staan nm niet op je laatste plaatje, alleen 4x C20A naar de onderverdelers.
Die staan er inderdaad niet op. Maar er zitten ook nog een aantal alamats in de hoofdgroepenkast. En het plaatje is het uiteindelijke plaatje.

Deze kast is onderdeel van een project. Eerst deze kast installeren. Dan gaten laten boren in de kelder voor de kabel voor de onderverdeler van de Sesst's ook gelijk glasvezel en uitbreding Cat kabels. En dan hebben we als het goed is volgende week zondag een hele stap gezet.

Maar op dit moment staan er nog 30 akties op mijn aktielijst. Maar voorlopig ligt deze onderverdeler nog op het kritische pad. Maar in geval van nood kan het ook zonder de Type III OSB's aan te suiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Xander schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 22:51:
[...]

[Afbeelding]

Als je bang bent om de adereindhuls te vervormen moet je hem trouwens ook niet in een klem aansluiten. :+
Ik merk al dat de standaarden in de thuisinstallatie wat minder streng zijn dan in de industrie :P

Dan ga ik gewoon lekker knutselen, met de pijpensnijder kan ik ze ook netje inkorten heb ik ontdekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Dit zou het moeten worden, tenzij er nog hele nuttige opmerkingen zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BrxTgQroCcuquVq95_Gs0xZRh-A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pT36cOozRMSMDIuEWjqGSKTN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phyth0n
Makrolon schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 18:01:
[...]

Wat een beunhazen... Dit moet je echt snel oplossen. Er hoeft maar een nul aan die meter, die kan je gewoon van een aftakblok aftakken. Vanaf de hoofdschakelaar moet de nul gewoon rechtstreeks naar de verbruikers.
Opgelost, tijdens het overgaan naar de nieuwe meterkast behuizing merkte ik ook dat ik 9 van de 10 adereindhulzen van de kabels kon aftrekken. Soms lukte dit zelfs met geringe kracht 8)7, erg blij dat ik dit heb aangepakt, wel was het hierdoor een stuk meer werk aangezien ik alle adereindhulzen kon vervangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-KAt2EOouf8Ob1H66vZmV8dTPw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zzRf5ZC45Zf2BS6kQtKrf9vc.jpg?f=fotoalbum_large
Xander schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 23:05:
[...]

Fijn dat ze ook even toelichten wat die stippellijnen betekenen, niet?

Ik meen dat ik in de meegeleverde papieren handleiding iets heb zien staan als "when required by local law". Ik zou niet weten waarom dit vereist zou zijn en vind het sowieso een beetje vreemd om alleen de nul te zekeren. Ik heb het in ieder geval niet gedaan. ;)

Het versterkt wel de gedachte dat je hier niet de hele stroom van je installatie doorheen wilt laten lopen toch? ;) Die zal groter dan 315mA zijn.
Inderdaad handig om alleen een stippellijn te tekenen, ik zie ook niet in waarom een zekering hier nodig of vereist zou zijn, dus deze ook niet geplaatst.

Voor en na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1OQpUXcrUVRhkbuzldQVuVNQCFA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Si0VVX2xXEUNn4l1kdlA9zEm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mA-tW0qq8DmVYJO_GgWD-RIxDI8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dfSPtk6S2QMpNCeUcCcDESAL.jpg?f=fotoalbum_tile

(ja, de nieuwe Attema groepenkast hangt 2 mm hoger dan de ander, dit wil ik nog corrigeren :P)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@pyth0n Ik vind het eigenlijk nog jammer van dat Hager kastje maarja. :+

Hoe is de litze van die grondkabel links onder nu met aarde verbonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyth0n
Xander schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 22:06:
@pyth0n Ik vind het eigenlijk nog jammer van dat Hager kastje maarja. :+

Hoe is de litze van die grondkabel links onder nu met aarde verbonden?
Ja, zeker jammer van het Hager kastje, maar de kabel was helaas niet lang genoeg. Daarnaast werd het anders wel erg proppen met de Ct-klemmen in de nieuwe kast, iets dat ik juist wilde verhelpen in de 'grote' andere kast.

De mantel van de kabel naar de laadpaal is verbonden met het aardblokje van de nieuwe Attema kast(net onder de Alamat, niet goed te zien op de foto) welke via 2.5 mm2 verbonden is met de aardrail bovenin de grote kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-10 21:56
Phyth0n schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 22:18:
[...]

Ja, zeker jammer van het Hager kastje, maar de kabel was helaas niet lang genoeg. Daarnaast werd het anders wel erg proppen met de Ct-klemmen in de nieuwe kast, iets dat ik juist wilde verhelpen in de 'grote' andere kast.

De mantel van de kabel naar de laadpaal is verbonden met het aardblokje van de nieuwe Attema kast(net onder de Alamat, niet goed te zien op de foto) welke via 2.5 mm2 verbonden is met de aardrail bovenin de grote kast.
IK had dat Hager kastje vervangen door deze of zelf een met 2 rijen.
Mijn OCD kan hier niet tegen 8)7

Volgens mij kan die buisinvoer ook aan de onderkant ....

[ Voor 3% gewijzigd door DeHollander op 09-04-2023 10:29 ]

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Xander schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 22:51:
[...]

[Afbeelding]

Ja, want dan zou je de adereindhuls ook moeten vervangen als je ooit een ader wilt verplaatsen of een automaat wilt vervangen. Denk dat gezond veiligheid-verstand hierbij een rol moet spelen; te zwak, krom of beschadigd, eruit er mee.

Let wel op met het afknippen dat, afhankelijk van de keurder, een keuring hierop kan vastlopen. Maar of hij het los gaat draaien; ziet hij er één dan...

[ Voor 8% gewijzigd door Lord Anubis op 09-04-2023 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:38

copykat

Good copy isn't bad

Iedereen vrolijk pasen,

Ik heb een vraag over kosten van vervangen groepenkast.
Werkzaamheden.
1 oude kast loshalen en verwijderen inclusief hoofdschakelaar (3fase)
2 nieuwe groepenkast met uitbreiding in de meterkast schroeven en aansluiten.
(7 bestaande groepen. 1 fase)
3 PV voedingskabel aansluiten op 3fase groep.

Kast is een dubbelekast met 12groepen alamats en 1 groep 3fase koken (niet nu aansluiten.) en 1 krachtgroep voor panelen. Beltrafo. En ik zal nog een haf 4x wcd doos er bij willen zetten.(routers enzo.)
(net zo duur als een andere doos met verlengsnoertekkerdoos.)

De twee groepenkasten heb ik al en zijn voorgeconfigureerd dus uit de doos zo op de muur te schroeven. Onderkant aansluiten bovenzijde aansluiten "klaar".
Hoeveel tijd aan uren zit daar in?
5uur?
Voorrijkosten?
Uurtarief?
Ik kom zelf op 100 euro voorrijkosten en 50 euro/uur is dan 350 euro.
Klein materiaal is nihiel denk ik.
Wat stukjes (flex) pijp en wat bevestigings materiaal.
400 euro max?

[ Voor 5% gewijzigd door copykat op 09-04-2023 11:44 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:35
@copykat het heeft weinig nut de prijs te berekenen die je denkt te gaan betalen. De enige manier om het te weten is vragen/offerte bij een electricien. En die prijs bevat meer dan jouw berekening: jij levert onderdelen dus ze missen marge. 50 euro per uur is de "we komen graag" prijs, kan ook zomaar 80 euro zijn of meer bij een "we hebben weinig trek in kleine klusjes" prijs. Hoofdschakelaar vervangen dus risico van werken onder spanning. Garantie leveren op door jou aangeleverde materiaal (wat als een groep niet werkt, meerprijs voor jou?). Verder weet ik niet hoe oud je huis is, maar bij zo'n verandering moet de hele boel up to date zijn. Kloppen de draadkleuren? Alle groepen aarde? Sowieso genoeg draadlengte voor aansluiting in nieuwe kast?

Je berekening is op zich ok, maar jouw prijs x 2 zou me ook niet verbazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:00
Lord Anubis schreef op zondag 9 april 2023 @ 10:42:
[...]

Ja, want dan zou je de adereindhuls ook moeten vervangen als je ooit een ader wilt verplaatsen of een automaat wilt vervangen. Denk dat gezond veiligheid-verstand hierbij een rol moet spelen; te zwak, krom of beschadigd, eruit er mee.

Let wel op met het afknippen dat, afhankelijk van de keurder, een keuring hierop kan vastlopen. Maar of hij het los gaat draaien; ziet hij er één dan...
Welke keurder ? In je eigen huis ben jij de baas en bepaal jij wat er wel of niet gekeurd moet worden. En keurders halen zelden iets los, buiten het feit wat de keurder dan zou moeten zien.
Afknippen van te lange adereindhulzen doe ik zelf ook, beter dan uitstekende blote delen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

phYzar schreef op zondag 9 april 2023 @ 12:12:
@copykat het heeft weinig nut de prijs te berekenen die je denkt te gaan betalen. De enige manier om het te weten is vragen/offerte bij een electricien. En die prijs bevat meer dan jouw berekening: jij levert onderdelen dus ze missen marge. 50 euro per uur is de "we komen graag" prijs, kan ook zomaar 80 euro zijn of meer bij een "we hebben weinig trek in kleine klusjes" prijs. Hoofdschakelaar vervangen dus risico van werken onder spanning. Garantie leveren op door jou aangeleverde materiaal (wat als een groep niet werkt, meerprijs voor jou?). Verder weet ik niet hoe oud je huis is, maar bij zo'n verandering moet de hele boel up to date zijn. Kloppen de draadkleuren? Alle groepen aarde? Sowieso genoeg draadlengte voor aansluiting in nieuwe kast?

Je berekening is op zich ok, maar jouw prijs x 2 zou me ook niet verbazen.
Het is 2x en een beetje geworden.
Maar wel morgen aangesloten dus dat is snel.
Reden dat het inderdaad niet 400 euro is maar dubbele is de extra uitgebreide kast met 3fase aansluitingen.
En dat er wat met 3fase en liander gedaan moet worden.
(heb wel 3fase in huis maar nog geen 3fase meter blijkbaar.) ik had wel gezien dat ik geen driefase hoofdschakelaar had maar wist niet dat de slimmemeter dan ook geen driefase is dat wist ik niet.)
En dat moet dus liander weer regelen.
Standaard kast met 1 fase is 400 euro.

Huis is 1979 en originele groepenkast.

Garantie leveren op de kast is voor de leverancier Sander Vunderink. 😊
Kost me dus wel wat maar dan is alles goed en snel geregeld.
De groepenkast die ik nu krijg is 2x een standaard kast kwa formaat (1 en een bijkastje werkte ook niet echt).
Beetje overkill voor de huidige situatie 7 groepen.
Maar in de toekomst komt er wel wat belasting bij.
Fase 1 dit jaar nieuwe keuken : 1 groep voor oven en 1 voor inbouw espressomachine en een 2p voor inductieplaat (3p automaat genomen want neemt zelfde ruimte in en ik heb al 3fase. (dacht ik, blijkbaar is het is aanwezig maar niet geheel geactiveerd/aangesloten) in dit huis.)
Fase 2 : renovatie garage. Extra groepje met aarde. (kan garage van groep 3 afgehaald worden en volledig zelfstandig aangesloten zijn als klus hok.)
Fase toekomst over 5 tot 10 jaar Als CV vv moet worden: warmtepomp enzo.
Fase als mn werk een electrische auto als bedrijfsauto geeft. Heb ik ook ruimte nodig in de kast.

Groeplast verdeling is nu een beetje een warboel van koppelingen en toevoegingen.
Opzich vooral verlichting en dat is tegenwoordig LED wat slaapkamer WCD's. Laptops, misschien een IR verwarming onder buro.
Dat wil ik later een beetje opschonen en logischer indelen. En proberen niet vol te proppen.
Omgerekend zou ik met 9 a 10 groepen genoeg gehad hebben en als ik alles tegen de 3600watt optelling aan laat lopen misschien wel 6-7 groepen maar ik weet niet wat in de toekomst allemaal aan electrische belasting komt.
Airco's die ook verwarmen?
IR panelen in plaats van hr radiatoren? Of een electrische CV in combinatie met Warmtepomp?
Electrische boiler in keuken? En voor de douche?

Is er overigens nog subsidie op zonnepanelen kwa btw en zo?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
copykat schreef op zondag 9 april 2023 @ 15:16:
Is er overigens nog subsidie op zonnepanelen kwa btw en zo?
Sinds 1 januari zijn zonnepanelen + benodigdheden 0% btw. Je hoeft dus niets meer achteraf aan te vragen of verrekenen. De webshops en installateurs rekenen al gelijk de goede, 0% btw, prijs. Zelfs als je in meerdere bestellingen dingen koopt is elke bestelling 0% btw. Toen ik nog wat extra montage-benodigdheden bestelde, bij een andere webshop dan de panelen, was het ook direct de juiste prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

phYzar schreef op zondag 9 april 2023 @ 15:54:
[...]

Sinds 1 januari zijn zonnepanelen + benodigdheden 0% btw. Je hoeft dus niets meer achteraf aan te vragen of verrekenen. De webshops en installateurs rekenen al gelijk de goede, 0% btw, prijs. Zelfs als je in meerdere bestellingen dingen koopt is elke bestelling 0% btw. Toen ik nog wat extra montage-benodigdheden bestelde, bij een andere webshop dan de panelen, was het ook direct de juiste prijs.
En voor groepenkast aanpassing? /vernieuwing?
Valt dat ook onder de zonnepanelen paraplu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
copykat schreef op zondag 9 april 2023 @ 17:49:
[...]

En voor groepenkast aanpassing? /vernieuwing?
Valt dat ook onder de zonnepanelen paraplu?
https://www.belastingdien...w/btw-tarief-zonnepanelen
Wat valt onder het 0%-tarief?

- de levering en installatie van niet-geïntegreerde zonnepanelen
Deze zonnepanelen worden het meest gebruikt. Ze worden op het dak of ergens anders bij de woning gemonteerd.
de levering en installatie van geïntegreerde zonnepanelen
Dit zijn panelen die ook fungeren als dakbedekking. Let op: voor geïntegreerde zonnepanelen op een nieuwbouwwoning geldt het 21%-tarief. Onderaan deze pagina leest u hier meer over.

- werkzaamheden en goederen die direct noodzakelijk zijn voor het aanbrengen en functioneren van de zonnepanelen
Bijvoorbeeld (de aanleg van) kabels, een PV-verdeler, montagemateriaal en zogenoemde optimizers en omvormers. En ook de aanpassing van de meterkast of het inslijpen van dakpannen voor de aanschaf van de zonnepanelen.
- demontage gevolgd door installatie van de zonnepanelen op een andere woning
Bijvoorbeeld als bij een verhuizing de zonnepanelen worden meegenomen. Ook als de zonnepanelen tijdelijk gedemonteerd worden, bijvoorbeeld omdat het onderliggende dak vervangen moet worden, geldt het 0%-tarief op de demontage. Ditzelfde geldt als de panelen vervangen moeten worden omdat ze stuk of verouderd zijn.

- zogenoemde ‘Plug and play’ zonnepanelen, zolang deze geïnstalleerd worden op of bij een woning

Wat valt niet onder het 0%-tarief?

Voor de volgende goederen en diensten blijft het btw-tarief van 21% gelden:

- de levering en installatie van niet-geïntegreerde zonnepanelen met meerdere functies
Bijvoorbeeld PVT-systemen, zonnecollectoren of zonnepanelen in ramen.
- de levering en installatie van zonnecollectoren die zonlicht in warmte omzetten
- de levering en installatie van zonnepanelen op een bedrijfspand zonder woonfunctie
- de levering en installatie van zonnepanelen op openbare gebouwen en andere gebouwen die worden gebruikt voor activiteiten van algemeen belang
- een versteviging van het dak voor de installatie van de zonnepanelen
- het infrezen van bekabeling
- de levering van een slimme meter
- de levering en installatie van een vogelwering of sneeuwschans
- goederen die niet specifiek voor de installatie van zonnepanelen worden aangeschaft
Bijvoorbeeld de levering van een nieuwe omvormer, omdat de oude omvormer kapot is gegaan. Of kabels die niet worden geleverd of geïnstalleerd in verband met de installatie van zonnepanelen.

- de levering en installatie van een warmtepomp

- de levering en installatie van een accupakket

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyth0n
DeHollander schreef op zondag 9 april 2023 @ 10:27:
[...]

IK had dat Hager kastje vervangen door deze of zelf een met 2 rijen.
Mijn OCD kan hier niet tegen 8)7

Volgens mij kan die buisinvoer ook aan de onderkant ....
Helemaal eens vanuit het OCD standpunt, het was mij alleen geen extra ~75 euro waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeHollander
Phyth0n schreef op zondag 9 april 2023 @ 19:40:
[...]

Helemaal eens vanuit het OCD standpunt, het was mij alleen geen extra ~75 euro waard.
Denk dat mijn OCD erger is |:(

Dat Enphase kastje had bij mij wss ook in een lege kast gezeten i.v.m. de open aansluitingen aan de onderkant.

Heb helaas en gebrek aan ruimte anders maakte ik nog wat dingen anders.....
En je moet verder gaan waar ze ooit mee zijn begonnen Dan had het er ook anders uitgezien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SfcGZfazJIWUm0IydvnGU8VtuAg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6UeN2K1dTfv717atuoVfxKmR.png?f=fotoalbum_large

Dwars goot gemaakt voor de datakabels (moet nog een coax vervangen :X )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NPi61qDU4tKa2ZtyjwzdNvNddpg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1gnv3RqIkQfFfHeBPn5qvtRS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door DeHollander op 09-04-2023 20:21 ]

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squareware
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 02-09 16:15
Even een supersnel vraagje tussendoor, ben me nog aan het inlezen :-)

We willen van het gas af, binnenkort gaan we van gas koken naar inductie met een 5 pit, 2 fase kookplaat, dat kwam gewoon zo uit, qua design. 7000++ nog watt uit mn hoofd?

We verwarmen met airco's woonkamer 5kw en multisplit 5.2
Dan nog een cooker 1200watt?
Stoom+oven+combimagentron zal ook wel een 2000 watt doen

Voor het verwarmen van de badkamer 600 watt infrarood paneeltje en een doostromer of een boiler (nog even over inlezen)

En dan nog de rest van de handel, lampjes, computertjes koelkastje, media endergelijke, af en toe de stofzuiger, wasmachine, droger...

Oftewel een hoop groot verbruikers die soms met elkaar aan staan., redden we dat met een 3x25a 17000watt hoofdzekering,
Of zie ik beren op de weg?

Meteen effe welkom voelen door m'n stoppekast te plaatsen :p
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WAQnAF5-Bid2iv5MrepHH9MLP2w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j3YAWS1dNCBlZDDbmxH1clWB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door squareware op 09-04-2023 23:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DeHollander schreef op zondag 9 april 2023 @ 20:17:
[...]

Denk dat mijn OCD erger is |:(
Maar wel 4 verschillende soorten beugels/clips gebruiken in je meterkast? :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!
squareware schreef op zondag 9 april 2023 @ 23:41:
Voor het verwarmen van de badkamer 600 watt infrarood paneeltje en een doostromer of een boiler (nog even over inlezen)
Die doorstromer kun je met een 3x25A aansluiting vergeten als je nog een beetje comfortabel wilt douchen. Maar verder zie ik niet zoveel rare dingen waarvan ik denk dat het niet moet passen op 3x25A.

Maar alles valt of staat natuurlijk met hoe je het gebruikt
[Afbeelding]
Daar komt iets geheel nieuws voor terug gok ik? ;) Gezien al je uitbreidingsplannen.

Wel jammer dat je weinig breedte hebt in die meterkast. Kun je nog de hoogte in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
Xander schreef op zondag 9 april 2023 @ 23:59:
[...]

Maar wel 4 verschillende soorten beugels/clips gebruiken in je meterkast? :+
Scherp, dat is dus z'n puntje. Zag ook op de foto een kapotte spijkerclip zitten :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
phYzar schreef op zondag 9 april 2023 @ 15:54:
[...]

Misschien wat offtopic hier;
Is het mogelijk om bij bijv. SV/EM materiaal als aardlekautomaat en kabel t.b.v zonnepanelen met 0% te bestellen?

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

We willen van het gas af, binnenkort gaan we van gas koken naar inductie met een 5 pit, 2 fase kookplaat, dat kwam gewoon zo uit, qua design. 7000++ nog watt uit mn hoofd?

En dan nog de rest van de handel, lampjes, computertjes koelkastje, media endergelijke, af en toe de stofzuiger, wasmachine, droger...

Oftewel een hoop groot verbruikers die soms met elkaar aan staan., redden we dat met een 3x25a 17000watt hoofdzekering,

[Afbeelding]
Wat @Xander zegt, je heb weining uitbreidings ruimte te zien op je foto.
Heb je je huidige groepen al uit geschreven wat er nu op zit aan gebruikers?
Ik had geen problemen met ruimte in de kast maar wel met outdated groepenkast die "even snel" moest worden vervangen ivm zonnepanelen. Waar ik in die berekening vergeten was rekening te houden is straks is alles ledlamp dus verlichtings aansluitpunten zijn geen 50watt of meer meer. Hoogstens 10watt en de meeste wandcontact dozen krijgen ook geen grote stroom verbruikers meer. (behalve als je een airco of IR paneel in een bestaande WCD stopt.)
Voordeel van meer groepen is overzicht wat is geschakeld door wat en toekomstige uitbreidingen kunnen er bij zonder je meterkast opnieuw aan te passen.
Nadeel is meer groepen heeft meer kastruimte nodig en kost geld. Ik vind overigens alamats handiger met hun selectieve uitschakeling op aardlek wat nog meer ruimte kost en geld.

ik weet niet wat nieuwbouw huizen tegenwoordig aan aantal groepen heeft maar stuk of 10 zal wel kloppen.
Meeste is voor keuken en verwarming, water en huis.
1 groep voor je zonnepanelen om wat stroom terug te verdienen.
In principe kunnen tegenwoordig al je lichtpunten op 1 groep samen met de slaapkamer WCD's waar vermoedelijk geen dikke stereotoren meer op aangesloten word. :P wel een groot nadeel als je groep snacht's uitschakeld is alles donker. (accu noodverlichting is dan wel een noodzaak.)
Misschien kan je wat reorganiseren in je groepverdeling om "groepruimte" te maken voor je groot verbruikers? Dan kan je misschien je gewenste uitbreidingen nog in je meterkast proppen.
(ben overigens niet op de hoogte of dit zonder restricties mag (behalve wattage))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-10 16:31
@squareware Inderdaad, afgezien van doorstromer kan dat wel. En of dat de extra vast recht waard is... Laat staan als we naar een bandbreedte tarief zouden gaan.

En kon je echt ruimte te kort om de meterkast zou je een onderverdeler kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:36
copykat schreef op maandag 10 april 2023 @ 08:30:
[...]
In principe kunnen tegenwoordig al je lichtpunten op 1 groep samen met de slaapkamer WCD's waar vermoedelijk geen dikke stereotoren meer op aangesloten word. :P wel een groot nadeel als je groep snacht's uitschakeld is alles donker. (accu noodverlichting is dan wel een noodzaak.)
Misschien kan je wat reorganiseren in je groepverdeling om "groepruimte" te maken voor je groot verbruikers? Dan kan je misschien je gewenste uitbreidingen nog in je meterkast proppen.
(ben overigens niet op de hoogte of dit zonder restricties mag (behalve wattage))
Mag dit tegenwoordig wel van de NEN1010, mij staat bij dat dit per oppervlak afhankelijk is.
Subverdeler in je keuken kan wel helpen om hier ruimte te winnen.
Subverdeler op zolder voor de rest.
Mits je de kabels kan leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02:35

[Afbeelding]
Eens met @Xander hierboven.
Dat kan allemaal gemakkelijk op 3x25A, maar die doorstromer moet je niet willen. Dan beter in een warmtepompboiler investeren.
Over de belastbaarheid van 3x25A: Kijk eens in de warmtepomptopics. Daar draait iedereen full-electric op 3x25 en dat gaat probleemloos.
Hier monitor ik het verbruik ook nauwkeurig, en ik kom (ook met de korte pieken van bijvoorbeeld de Quooker) nooit boven de 20A op een fase.
Totaal van alles fasen komt op 99% van de dagen niet boven de 5 kW. Ik heb slechts 1 keer een piek van 8 kW gezien. Nog genoeg ruimte tot de 17 kW dus, maar je moet uiteraard de gebruikers wel netjes over de fasen verdelen.
Ik zie voor eventuele uitbreiding wel serieuze ruimteproblemen in je meterkastje trouwens. Kun je die niet op de een of andere manier breder maken?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-08 17:27
henkNL schreef op maandag 10 april 2023 @ 08:06:
[...]

Misschien wat offtopic hier;
Is het mogelijk om bij bijv. SV/EM materiaal als aardlekautomaat en kabel t.b.v zonnepanelen met 0% te bestellen?
Niet dat ik weet. Je zou een offerte kunnen vragen bij EM met opmerking dat het om PV installatie gaat.
Weet niet of zij er op zitten te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squareware
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 02-09 16:15
Ruimte is inderdaad een probleem, stopcontacten worden nauwelijks gebruikt met af en toe een opladertje, laptop adaptertje, simpel koffie zet-apparaat routertje / switschje en een desktop-pc, alle lampen zijn ledjes, alleen de stofzuiger wil af en toe van stopcontact wisellen en pakt max 900watt volgens de fabriek.
En niet zo'n grote verbruiker is het "media circus" in de woonkamer is max 400 watt, tv, receiver en ps4 / switch. Crypto minen doe ik niet meer.

Wat ze gedaan hebben is een verdeelkast bij de wasmachine (aparte groep) voor de zonnepanelen, ik zou hetzelfde kunnen doen voor de droger (aparte groep) en dan een E-boiler / boiler-pomp op het dak (weet nog niet welke gunstig is), ik neig naar gewoon een 120 / 150 liter E-boiler lekker simpel.

In de toekomst wil ik trouwens zo'n wc die je kont schoon spoelt, grohe sensea arena oid, gewoon omdat het bestaat :-). En dan is het wat mij betreft klaar voor de komende 50 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:10

Ethirty

Who...me?

squareware schreef op maandag 10 april 2023 @ 10:23:
Ruimte is inderdaad een probleem, stopcontacten worden nauwelijks gebruikt met af en toe een opladertje, laptop adaptertje, simpel koffie zet-apparaat routertje / switschje en een desktop-pc, alle lampen zijn ledjes, alleen de stofzuiger wil af en toe van stopcontact wisellen en pakt max 900watt volgens de fabriek.
En niet zo'n grote verbruiker is het "media circus" in de woonkamer is max 400 watt, tv, receiver en ps4 / switch. Crypto minen doe ik niet meer.

Wat ze gedaan hebben is een verdeelkast bij de wasmachine (aparte groep) voor de zonnepanelen, ik zou hetzelfde kunnen doen voor de droger (aparte groep) en dan een E-boiler / boiler-pomp op het dak (weet nog niet welke gunstig is), ik neig naar gewoon een 120 / 150 liter E-boiler lekker simpel.

In de toekomst wil ik trouwens zo'n wc die je kont schoon spoelt, grohe sensea arena oid, gewoon omdat het bestaat :-). En dan is het wat mij betreft klaar voor de komende 50 jaar.
Een e-boiler is zonde van je geld. Kijk dan naar een warmtepomp boiler.

En voor je airco’s moet je rekenen met het elektrische vermogen, niet met de warm/koel capaciteit van 5kW.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 05-10 21:10
Domme vraag misschien, maar als ik een dubbele adereindhuls 4,0 mm2 heb, is die dan bedoeld voor 2 draden van 4,0 mm2 of mag de totale draaddoorsnede van de aders die je er in steekt 4,0 mm2 zijn?

Dat laatste zou een beetje raar zijn, gezien de standaard draaddoorsnede's van 2,5 en 4,0 mm2 enz.

Dus het zal wel 2 x 4,0 mm2 zijn, maar ik vraag het alleen even voor de zekerheid.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07-10 18:35
@Zwerius twin 4 mm² is inderdaad bedoeld voor 2 x 4 mm².

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Dit is nu de buitenkant geworden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZB1xIFtW7Xuae31QwoNvetXFGi4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5MWEeWogddQOY9z3utWXqzJZ.jpg?f=fotoalbum_large

Vanmiddag nog even wat kammen ophalen en dan de binnenkant afmaken. Daarna mag hij de doos in tot ik hem kan installeren.

De Beltrafo en PV groep moeten uit de oude kast komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
dragonhaertt schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:00:

De Beltrafo en PV groep moeten uit de oude kast komen.
Beltrafo opnieuw monteren? Is dat niet een beetje uit de tijd? ;)
Ik heb een bel met een mini zonnepaneeltje bij de belknop. Bel-geluid op drie plaatsen in de woning. Werkt al 12,5 jaar zonder storing.
Staat een beschrijving op mijn website (maar ik mag hier geen link plaatsen ;) )

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Zwerius schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:03:
[...]

Beltrafo opnieuw monteren? Is dat niet een beetje uit de tijd? ;)
Ik heb een bel met een mini zonnepaneeltje bij de belknop. Bel-geluid op drie plaatsen in de woning. Werkt al 12,5 jaar zonder storing.
Staat een beschrijving op mijn website (maar ik mag hier geen link plaatsen ;) )
Ja, misschien wel!
Later kan ik hem natuurlijk altijd nog vervangen, maar nu zit hij er in (en werkt) dus ik zie nog geen reden om dat nu al te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Update, de beide kasten hangen eindelijk. *O*
Maar ik word langzamerhand helemaal debiel van de verschillende meningen/adviezendit is fout dat had anders gekund. Van de vakmensen die over de vloer komen... -O-
Ok 12 alamats is overkill. Dat besef ik maar ach ik had de ruimte en selectivity in uitschakelen is veel belangrijker dan groepen vol gooien tot 3680watt.
Feitelijk door led verlichting is je nominaal verbruik in de kamers in je huis gezakt tot 10% van vroeger. Zelfde geld voor pc's en tv's niemand heeft meer van die 600watt plus desktop kasten op hun kamertje of plasma's gladbakken. De stereotoren is ook op de vuilnisbelt bij de meeste. Dus je gehele 1e en 2e etage op 1 groep kan makkelijk. Nu zijn t groep 4, groep 3 groep 2 en beneden groep 5. Soit zal ir panelen moeten kopen om die groepen even te mazen.
Enige wat echt stroom vraagt is ovens, kookplaten, vaatwassers, wasmachines, drogers.
En elektrische boilers en verwarmings elementen. /airco's. En je electrische auto als je die hebt.
Koelkasten/vriezers in mindere maten.
Je reciever met 6x 100wat speakers op vol vermogen 8) oOo #ruzie met je buren in no time.
-O-
Allemaal waar en dus tel je aansluit waardes in je keuken op, plus 1 voor je wasmachine/droger combi en 2 groepjes voor je Wcd's en verlichting in huis en je bent er wel. Ik denk ach groepke meer of minder is altijd fijn met uitbreiden in de toekomst. Keuze vrijheid.

Maar waar ik nu helemaal debiel van word is het 2p kook groep vs 3p. (1 maakt niet uit sluit gewoon 1 fase niet aan heeft zelfde ruimte nodig als 2 1p+n 's gekoppeld dus d:)b
Ander: Je moet met een 2p plaat twee groepen koppelen en niet op 3p zetten dat mag niet......

Of configuratie main groepen kast en PV beide 3fase met een 5x4mm, ja overkill in mm maar als t ligt eet t geen brood en als je boven meer groot verbruikers er aan koppels in de toekomst hoef je niet te denken word mn kabel niet te zwaar belast.
Zonnepanelen een zegt C20 automaat 3p+n dan 5x4 naar boven dan hoofdschakelaar(4p) dan B16 300mA alamat 3p+n dan je qrelais en dan pas je kabel er op. (dit heb ik gekocht en geconfigureerd.)
Tezwaar? Ja indien alleen 12A panelen er opzit. Again toekomst warmtepomp oid zou het kunnen nodig hebben. Op advies geconfigureerd.

Mensen over de vloer: Nee je mag geen 2 hoofdschakelaars hebben. Eh want? Toch makkelijk duidelijke afkoppeling?
En je moet eigenlijk alleen een automaat beneden hebben voor die panelen.
Haal die 20c automaat er uit plaats die aardlek automaat 16 300mA beneden laat boven alleen het qrelais het regelen. (aka sloop de 2e hoofdschakelaar er uit.)
8)7

Dus:
Mijn vraag is wat is "tweakers" config als in vind ik leuk om te hebben config en wat is noodzakelijk volgens nen1010 en wat is wenselijk om nog wat flexibiliteit in te bouwen voor later zonder overkill.

Die 12 alamats begrijp ik: mijn keus om er 2 meer te plaatsen dan de 10 die ik misschien maximaal nodig heb.
De overspannings beveiliging type 2, zinloos zegt de 1, de ander zegt kom ik alleen tegen in bedrijven met grote servers enz.
Ik dacht ach als hij nooit aangesproken word dan is dat fijn=> geen schade.
Als hij ooit aangesproken word dan heb ik geld bespaard door anderes door overspanning gefryde huis apparatuur. Dus die opmerkingen snap ik en is prima. Logisch en beredeneerbaar.

Maar dat hoofdgroepen kast en PV kast verhaal word ik een beetje draaierig van. :S
Setup is 3fase beneden, 3fase boven en 3fase qrelais voor gelijkere verdeling over de fases bij zonnige dagen.
Optie 1 op zolder ooit een WP, EB, HybridCV, Airco/ cold hot unit. Of IRpanelen als bij verwarming.
2x 1p+n los van onder (groep11 en 12)
1 ruimte om een extra 3p+n automaat te plaatsen in de PV kast.
Weet nu nog niet wat er komt maar dat als de gasgestookte HR CV vervangen moet worden zal het niet weer een gasgestookte unit worden dat weet ik wel.
Optie 2 electrische auto.
Beneden ruimte om die een automaat in de groepenkast te plaatsen. ( iets met extra kast voor de omvormer naar DC enz. )
(alle bestaande groepen hebben aarde tot de centraaldoos. Dus ik kan geaarde wcd's maken zonder frezen *O* (was in de oude kast weg gepropt.)
Groepje extra naar garage.
Wat selectievere verdeling van keuken apparatuur.
2groepjes extra plus 3fase perilex.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 07-10 16:14
Goed verhaal. Lekker kort ook.....
Maar wat is nu je vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:21
@copykat Kun je een schema tekenen van de huidige situatie? Ik raak nu de draad een beetje kwijt (pun intended).

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Je hebt een beunhaas norm - ik doe wat ik al 40 jaar doe.
Je hebt de NEN1010, waarvan een groot deel helemaal niet op woonhuizen gericht is.
Je hebt Tweakers - die het ook niet altijd met elkaar eens zijn.

Dus wat is de vraag :?

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

heren ik snap het de tekst is verklarend maar niet helder beetje zoals mijn hoofd is op dit onderwerp :+

De vraag gegevens:
Meterkast met groepenkast 3fase.
5x4mm kabel( op advies hier geen 5x2.5mm) van meterkast naar zolder waar een andere kast hangt de PV genoemd geloof ik.
Hier in zit het 3 fase Qrelay in van de Enphase zonnepanelen. Hierop word de kabel aangesloten die van de panelen en micro omvormers afkomt.
Waar het nu warrig word door diverse kanten is.
Wat zet ik beneden in de GK aangesloten op 3fase tussen de hoofdschakelaar en de voedingskabel naar boven, de 5x4mm?Nu zit er een C20 automaat. (gedaan op advies hier ivm toekomstige uitbreiding van ( misschien 3fase? Of 3 keer een 1fase groep) Warmtepomp of iets van dien aard.

Vraag is die C20 goed of niet?

aan de andere kant zit dus eerst een 4polige schakelaar aan de kabel vast, aka "hoofdschakelaar." Als hij beneden gezeten had. Nu is het een ik schakel de kast spannings vrij van onder niet van de panelen!. (kan ook met de C20 maar die kan iemand perongeluk weer omzetten. En ik had hem over van de kast beneden.
Vraag mag dit en is het aan te raden?

Tenslotte ook weer op advies hier een aardlek automaat 16A 300mA te plaatsen. Vanwege risico op overstroom panelen? 12A max nominaal 8 (4100kwh/jaar) en je kan de panelen los koppelen van je eigen net. Dus met hoofdschakelaar onder voeding losgekoppeld en met aardlekautomaat afgeschakeld is zonnepanelen losgrkoppeld, beide betekend PV kast tussen in spanningsloos.
Word gezegt moet alleen maar beneden afgezekerd zijn. Dus in de hoofd groepenkast C20 er uit C16 300mA er in.
Boven alleen qrelay klaar.

Dus vraag 2: klopt dit of moet ik gewoon C20 beneden houden en C16 boven voor de zonnepanelen?
En de 4p schakelaar is een extraatje.

Komt ooit nog een autolader dus die automaat is niet overbodig welke dan ook. En anders marktplaats.

Nou dat dus.
:)

Edit hopelijk weet ik straks te vertellen wat de panelen man moet doen en wat de man die de kast heeft gemonteerd nog moet doen om het naar mijn tevredenheid te monteren en tevens op een goede manier is gedaan installatietechnisch.

[ Voor 5% gewijzigd door copykat op 11-04-2023 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
copykat schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:02:
heren ik snap het de tekst is verklarend maar niet helder beetje zoals mijn hoofd is op dit onderwerp :+

De vraag gegevens:
Meterkast met groepenkast 3fase.
5x4mm kabel( op advies hier geen 5x2.5mm) van meterkast naar zolder waar een andere kast hangt de PV genoemd geloof ik.
Hier in zit het 3 fase Qrelay in van de Enphase zonnepanelen. Hierop word de kabel aangesloten die van de panelen en micro omvormers afkomt.
Waar het nu warrig word door diverse kanten is.
Wat zet ik beneden in de GK aangesloten op 3fase tussen de hoofdschakelaar en de voedingskabel naar boven, de 5x4mm?Nu zit er een C20 automaat. (gedaan op advies hier ivm toekomstige uitbreiding van ( misschien 3fase? Of 3 keer een 1fase groep) Warmtepomp of iets van dien aard.

Vraag is die C20 goed of niet?
Het antwoord is denk ik niet zo straight-forward als je misschien hoopt. AFAIK hoor je die kabel iig af te zekeren op een (voor die kabel) veilige stroom. Daarvoor is C20 idd "goed". Maar B16 of C25 was ook "goed" geweest. B16 heeft daarbij het voordeel dat die selectief is tov je hoofdzekering en C25 dat je boven meer vermogen beschikbaar hebt. C20 heeft geen van beide voordelen en is dus een opmerkelijke keuze, maar niet fout. Ook kun je je afvragen waarom je uberhaupt een C-karakteristiek toe zou willen passen in een woonhuis.
aan de andere kant zit dus eerst een 4polige schakelaar aan de kabel vast, aka "hoofdschakelaar." Als hij beneden gezeten had. Nu is het een ik schakel de kast spannings vrij van onder niet van de panelen!. (kan ook met de C20 maar die kan iemand perongeluk weer omzetten. En ik had hem over van de kast beneden.
Vraag mag dit en is het aan te raden?
Als ik het goed begrijp heb je hier boven dus: Hoofdschakelaar -> alamat -> q-relais? Dan is de hoofdschakelaar een beetje dubbelop (die alamat kun je ook gebruiken om af te schakelen), maar zou niet weten waarom het niet zou mogen. Ga je méér (verbruikers)groepen in deze verdeelkast aansluiten, dan is een hoofdschakelaar gewoon verplicht.
Tenslotte ook weer op advies hier een aardlek automaat 16A 300mA te plaatsen. Vanwege risico op overstroom panelen? 12A max nominaal 8 (4100kwh/jaar) en je kan de panelen los koppelen van je eigen net. Dus met hoofdschakelaar onder voeding losgekoppeld en met aardlekautomaat afgeschakeld is zonnepanelen losgrkoppeld, beide betekend PV kast tussen in spanningsloos.
Word gezegt moet alleen maar beneden afgezekerd zijn. Dus in de hoofd groepenkast C20 er uit C16 300mA er in.
Boven alleen qrelay klaar.

Dus vraag 2: klopt dit of moet ik gewoon C20 beneden houden en C16 boven voor de zonnepanelen?
En de 4p schakelaar is een extraatje.

Komt ooit nog een autolader dus die automaat is niet overbodig welke dan ook. En anders marktplaats.

Nou dat dus.
:)
Sorry maar dit verhaal volg ik niet?

Ja je moet wel aardlekbeveiliging toepassen. Zelf zou ik dat het liefst beneden al doen, maar zover ik weet is dat niet verplicht. Een B16/300mA alamat zou hiervoor toereikend zijn, mits dat is wat enphase voorschrijft. Anders gewoon de standaard B16/30mA nemen. Is een stuk veiliger en goedkoper.

Ik weet niet waarom je de hele tijd over C-curves begint dat is echt nergens voor nodig (althans, niet tenzij je nog hele zware apparatuur hebt die je hier niet noemt).

Ik denk dat het er een beetje op neerkomt dat hetgeen je gebouwd hebt gewoon overkill is. Met één B16/300mA alamat in je hoofdgroepenkast was je klaar geweest, en had meer sense gemaakt. Had je evt naast je q-relais een werkschakelaar kunnen zetten mocht je dat fijn vinden. Maar ik denk niet dat er iets fundamenteel verkeerd is aan je huidige setup.

Disclaimer: Ik ben geen elektriciën en je verhaal is zo warrig dat ik een hoop aannames gedaan heb in wat je nou bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

mcDavid schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:40:
[...]

Het antwoord is denk ik niet zo straight-forward als je misschien hoopt. AFAIK hoor je die kabel iig af te zekeren op een (voor die kabel) veilige stroom. Daarvoor is C20 idd "goed". Maar B16 of C25 was ook "goed" geweest. B16 heeft daarbij het voordeel dat die selectief is tov je hoofdzekering en C25 dat je boven meer vermogen beschikbaar hebt. C20 heeft geen van beide voordelen en is dus een opmerkelijke keuze, maar niet fout. Ook kun je je afvragen waarom je uberhaupt een C-karakteristiek toe zou willen passen in een woonhuis. Op vraag 20A was om selectiviteit boven dan beneden te handhaven, indien er een warmtepomp aan zou hangen bijv. 9A in zou 6A terug leveren zijn en 3 afgeven op pomp plus max 16-3 13 van beneden of zo.. Dan zou bij 20A pas de kabel beveiliging inschakelen. Iers met fase verschil en op elke fase 1 groep zou weer minder door de nul laten gaan maar pfff dat word me echt ingewikkeld.
De C was ook hier weer benoemd. (zal vanavond even de post gaan zoeken.)
De 300mA aardlekautomaat was "speciaal voor zonnepanelen..." Op de website.
Dus dat.

[...]
Als ik het goed begrijp heb je hier boven dus: Hoofdschakelaar -> alamat -> q-relais? Dan is de hoofdschakelaar een beetje dubbelop (die alamat kun je ook gebruiken om af te schakelen), maar zou niet weten waarom het niet zou mogen. Ga je méér (verbruikers)groepen in deze verdeelkast aansluiten, dan is een hoofdschakelaar gewoon verplicht. Ok dus nu niet nodig maar plaats je 1 groep in die kast wel, zelfs verplicht. (had oorspronkelijk 2 alamats boven maar door al t gereken hier met oooeii veel stroom door nul... Dacht ik fuck it ik trek wel 2x fna naar boven en zeker groep 11 en 12 beneden af.

[...]

Sorry maar dit verhaal volg ik niet?

Ja je moet wel aardlekbeveiliging toepassen. Zelf zou ik dat het liefst beneden al doen, maar zover ik weet is dat niet verplicht. Een B16/300mA alamat zou hiervoor toereikend zijn, mits dat is wat enphase voorschrijft. Anders gewoon de standaard B16/30mA nemen. Is een stuk veiliger en goedkoper.

Ik weet niet waarom je de hele tijd over C-curves begint dat is echt nergens voor nodig (althans, niet tenzij je nog hele zware apparatuur hebt die je hier niet noemt).

Ik denk dat het er een beetje op neerkomt dat hetgeen je gebouwd hebt gewoon overkill is. Met één B16/300mA alamat in je hoofdgroepenkast was je klaar geweest, en had meer sense gemaakt. Had je evt naast je q-relais een werkschakelaar kunnen zetten mocht je dat fijn vinden. Maar ik denk niet dat er iets fundamenteel verkeerd is aan je huidige setup.

Disclaimer: Ik ben geen elektriciën en je verhaal is zo warrig dat ik een hoop aannames gedaan heb in wat je nou bedoelt.
Die overkill is hier een beetje ontwikkeld misschien door de "ik weet niet wat ik later boven op de groep moet bijplaatsen in de toekomst als alles electrisch word,"
Overkill is opzich niet erg nu want geld is nu al uitgegeven.

Optie zou zijn B16/300mA naar beneden. C20 er uit.
Hoofdschakelaar laten zitten. C20 op marktplaats of in de kast voor indien later nodig.
Om t duidelijker te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
een vraag waar ik niet helemaal.uitkom. voor een warmtepomp heb ik 2 groepen van 16A nodig, 1 voor de wp zelf en 1 voor de backup-heater (zal dus weinig gebruikt worden maar goed). nu heb ik per ongeluk een 3 fase alamat gehaald, dus een 4 polige B16 0.03A. kan ik daar 2 groepen uit aftakken voor de wp of moet ik een aparte aardlekschakelaar gebruiken en daarna dan 2x een B16 automaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:25
Fr33z schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:36:
een vraag waar ik niet helemaal.uitkom. voor een warmtepomp heb ik 2 groepen van 16A nodig, 1 voor de wp zelf en 1 voor de backup-heater (zal dus weinig gebruikt worden maar goed). nu heb ik per ongeluk een 3 fase alamat gehaald, dus een 4 polige B16 0.03A. kan ik daar 2 groepen uit aftakken voor de wp of moet ik een aparte aardlekschakelaar gebruiken en daarna dan 2x een B16 automaat?
Je kan de driefasenautomaat gebruiken mits het direct naar één apparaat gaat. Dus als die intern in de WP bijvoorbeeld pas opgesplitst wordt. Je mag hem eigenlijk niet eerder al, in een lasdoos of gelijk bij de meterkast, splitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:17
Even een crosspost vanuit het buurtopic omtrent thuis laden van je EV:

Een vraag voor de kenners. Binnenkort komt mijn eerste EV en ik moet hiervoor uiteraard wat aanpassingen doen aan de groepenlast voor de installatie van de laadpaal. Nu heb ik een maand geleden uitbreiding aangevraagd bij Liander om naar 3-fasen te gaan, en daar werd opgemerkt dat het wel een half jaar kon duren.

Nu heb ik vandaag de mail ontvangen om e.e.a. te gaan inplannen, dus het gaat allemaal wat sneller dan gedacht, ook de levering van de auto is een stuk sneller dan geanticipeerd.

Hieronder een foto van de groepenkast, woning is van 2001. Zoals jullie zien zit er nog geen hoofdschakelaar in mijn groepenkast, en zal ik er wel 1 moeten plaatsen als ik naar 3 fasen ga. Dan houd ik geen ruimte meer over in de groepenkast voor apparatuur welke ik nodig heb voor een laadpaal (denk ik?)

Nu wil ik voor de Zappi v2.1 gaan, alleen weet ik niet wat ik dan nog meer nodig heb in de groepenkast zelf. Uiteraard een geschikte kabel van groepenkast naar de plek waar de Zappi komt maar moet ik hier bijvoorbeeld nog een automaat plaatsen (of zit alles in de Zappi?) Ik moet ook een MID gecertificeerde meter hebben voor declaratie bij de werkgever.

Nu moet ik dus sowieso een uitbreiding van de groepenkast gaan doen, maar ik wilde dit eigenlijk met een apart kastje naast mijn huidige groepenkast doen, ik heb ruimte voor een 110x220 module, eigenlijk ook voor 220 maar aan de rechterkant loopt ook de aarde in een buis welke dit voorkomt.

Kan iemand mij aangeven of dit ook voldoende ruimte is, of gaat het sowieso niet passen? Ik moet namelijk ook de kwh meter hebben en dat is ook al weer 4 posities breed in de groepenkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fyHPFUKh-s5m4Uokncs9Qthp-Ps=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sKFHBHBvugHy7xJDaLrPO1kP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Het spul is inmiddels ruim 20 jaar oud. Ik zou even goed nadenken wat je nog meer wil doen in de nabije toekomst (koken, airco/warmtepomp?) en dan genoeg plek rekenen voor alle extra's. Groep voor de lader (alamat), meter en hoofdschakelaar is al de helft van de ruimte die je nu totaal hebt.

Het hakt er even in, maar ik zou alles nieuw doen.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-08 17:27
Tribunus schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 22:36:
Even een crosspost vanuit het buurtopic omtrent thuis laden van je EV:

Een vraag voor de kenners. Binnenkort komt mijn eerste EV en ik moet hiervoor uiteraard wat aanpassingen doen aan de groepenlast voor de installatie van de laadpaal. Nu heb ik een maand geleden uitbreiding aangevraagd bij Liander om naar 3-fasen te gaan, en daar werd opgemerkt dat het wel een half jaar kon duren.

Nu heb ik vandaag de mail ontvangen om e.e.a. te gaan inplannen, dus het gaat allemaal wat sneller dan gedacht, ook de levering van de auto is een stuk sneller dan geanticipeerd.

Hieronder een foto van de groepenkast, woning is van 2001. Zoals jullie zien zit er nog geen hoofdschakelaar in mijn groepenkast, en zal ik er wel 1 moeten plaatsen als ik naar 3 fasen ga. Dan houd ik geen ruimte meer over in de groepenkast voor apparatuur welke ik nodig heb voor een laadpaal (denk ik?)

Nu wil ik voor de Zappi v2.1 gaan, alleen weet ik niet wat ik dan nog meer nodig heb in de groepenkast zelf. Uiteraard een geschikte kabel van groepenkast naar de plek waar de Zappi komt maar moet ik hier bijvoorbeeld nog een automaat plaatsen (of zit alles in de Zappi?) Ik moet ook een MID gecertificeerde meter hebben voor declaratie bij de werkgever.

Nu moet ik dus sowieso een uitbreiding van de groepenkast gaan doen, maar ik wilde dit eigenlijk met een apart kastje naast mijn huidige groepenkast doen, ik heb ruimte voor een 110x220 module, eigenlijk ook voor 220 maar aan de rechterkant loopt ook de aarde in een buis welke dit voorkomt.

Kan iemand mij aangeven of dit ook voldoende ruimte is, of gaat het sowieso niet passen? Ik moet namelijk ook de kwh meter hebben en dat is ook al weer 4 posities breed in de groepenkast.

[Afbeelding]
Aardedraad naar de andere kant of naast de uitbreiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Fr33z schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:36:
Dat is zelfs een mooie oplossing met als voordeel minder verlies door stroom door de nuldraad (als backup en compressor beide lopen) en dat je later gemakkelijker de WP over de fasen kunt wisselen, maar wel met de voorwaarden:
1. Dat die groep in één keer naar je WP gaat. De backupheater moet dus in je buitenunit zitten.
2. Dat je een 3-fasen hoofdaansluiting hebt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:16

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Tribunus schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 22:36:
Er zijn meer gevolgen dan alleen een hoofdschakelaar toevoegen en een alamat + meter voor je laadpaal: je fornuisgroep moet vervangen worden door een 3-fase aardlekautomaat óf er moet een 3-fase aardlek voor. Dat kost ook weer ruimte.

Ter referentie dit plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bpmw_g9aAPn_1ueyeyky0aT7UHk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0OiYdrTejxO94vxRBQ8EGkrh.png?f=user_large

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:17
Ethirty schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 23:00:
Het spul is inmiddels ruim 20 jaar oud. Ik zou even goed nadenken wat je nog meer wil doen in de nabije toekomst (koken, airco/warmtepomp?) en dan genoeg plek rekenen voor alle extra's. Groep voor de lader (alamat), meter en hoofdschakelaar is al de helft van de ruimte die je nu totaal hebt.

Het hakt er even in, maar ik zou alles nieuw doen.
Ik begrijp je standpunt maar koken doe ik inmiddels al elektrisch en een WP komt er voorlopig niet, 2021 een nieuwe CV-ketel gekocht na ik e.e.a. heb getest in de woning op lage temperatuur. Daar hoef ik het dus niet voor te doen. Dan vind ik de investering zelf wel erg hoog, ook omdat we met een schuin oog blijven kijken naar andere woningen.

Dus wat heb ik nodig:
4P hoofdschakelaar (kost 4 posities) en dan zit de "primaire" groepenkast vol (eventueel zou ik de PV groep naar boven kunnen verplaatsen en houdt ik onder nog 4 posities over)
Alamat voor de laadpaal, wederom 4 posities
kwh meter, ook weer 4 posities

Dus de uitbreiding moet 8 posities breed zijn, of ik moet een aanpassing doen in de huidige kast qua verplaatsen van groepen. Maar het zou dus moeten kunnen qua ruimte. Ook al ben ik het met je eens dat er dan eigenlijk geen ruimte meer is voor andere zaken.

Nu vind ik wel kasten met 8 posities, maar die zijn allemaal 220 breed. Iemand die een versie kent die 200 breed is?
Gizz schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:18:
[...]

Er zijn meer gevolgen dan alleen een hoofdschakelaar toevoegen en een alamat + meter voor je laadpaal: je fornuisgroep moet vervangen worden door een 3-fase aardlekautomaat óf er moet een 3-fase aardlek voor. Dat kost ook weer ruimte.

hmm, bekruipt mij toch steeds meer het gevoel dat ik maar een elektricien moet gaan inschakelen. Maar waarom mag dit niet? Dan is het toch niet anders aangesloten dan het nu is? Ik heb nu ook 2 groepen en de kookgroep op 1 aardlek aangesloten, of mag dat nu ook al niet?

Maargoed, de kookgroep kan ik dan aanpassen naar jou eerste optie, daar heb ik dan in principe ruimte voor.

[ Voor 20% gewijzigd door Tribunus op 12-04-2023 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Gizz schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:18:
[...]

[Afbeelding]
Wat doet doe blauw brug op de uitgang van de kookgroep?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:16

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Tribunus omdat je dan de situatie zoals in het plaatje rechts krijgt. Je gaat van je 1 fase 35A naar 3x 25A. Verander je niks, dan sluit je de fornuisgroep van 32A aan op 1 fase van 25A. En dat hoort niet, de hoofdzekering voor de groep dient groter te zijn dan de verbruikersgroep erachter. Met 1 fase van 35A klopt dat (dat is meer dan de 32A van de fornuisgroep), met een hoofdzekering van 25A niet.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Out.of.Control
@jadjong Voorkomen dat je een zwevende nul hebt als de ene automaat afschakelt door overbelasting of kortsluiting en de ander niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
Tribunus schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:27:
[...]

hmm, bekruipt mij toch steeds meer het gevoel dat ik maar een elektricien moet gaan inschakelen. Maar waarom mag dit niet? Dan is het toch niet anders aangesloten dan het nu is? Ik heb nu ook 2 groepen en de kookgroep op 1 aardlek aangesloten, of mag dat nu ook al niet?

Maargoed, de kookgroep kan ik dan aanpassen naar jou eerste optie, daar heb ik dan in principe ruimte voor.
"Het mag niet" is te kort door de bocht. Het is een grijs gebied. Een kookgroep is 2x 16A ofwel 32A. Je kunt er over discussieren of het qua selectiviteit moet gelden als 2x 16A of als 32A.

Als je een éénfase aansluiting hebt is die meestal afgezekerd op 35A of 40A. Daar kun je dus redelijk straffeloos een 32A groep achter zetten (al kom je dan strikt genomen ook al in de knoei qua selectiviteit).

Als je een 3-fasen aansluiting hebt is dat meestal 3x 25A (of je moet heel veel meer gaan betalen). Als je dan één fase met 32A gaat belasten, gaat je hoofdzekering er natuurlijk als eerste uit. Om dat te voorkomen moet je de kookgroep op twee verschillende fasen aansluiten (wat alleen kan achter een 3-fasen aardlek).

Maar goed, overal en nergens worden nieuwbouwhuizen gewoon opgeleverd met kookgroep achter een 25A hoofdzekering, en meestal gaat dat gewoon goed. Aan te raden is het echter zeker niet. Of het echt "niet mag" (lees: niet volgens de norm is, er bestaan geen wetten/regels hieromtrent) is dus grijs gebied.

[ Voor 17% gewijzigd door mcDavid op 12-04-2023 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Out.of.Control schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:47:
@jadjong Voorkomen dat je een zwevende nul hebt als de ene automaat afschakelt door overbelasting of kortsluiting en de ander niet.
De automaten zijn gekoppeld en iedere automaat heeft een blauwe draad naar het betreffende apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
jadjong schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:55:
De automaten zijn gekoppeld en iedere automaat heeft een blauwe draad naar het betreffende apparaat.
Je snapt het niet. Dit is de situatie waarin je een kookgroep kunt gebruiken achter een 3-fase hoofdaansluiting. Dan heb je maar 1 blauwe draad (nodig) naar je kookplaat. Maar dan moet je dus wel een brug op de kookgroep maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Andrehj schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:03:
[...]

Je snapt het niet. Dit is de situatie waarin je een kookgroep kunt gebruiken achter een 3-fase hoofdaansluiting. Dan heb je maar 1 blauwe draad (nodig) naar je kookplaat. Maar dan moet je dus wel een brug op de kookgroep maken.
Ah, uiteraard. 8)7 Alleen niet nodig op het rechter plaatje, maar dat zal wel een knip/plak foutje in paint zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Andrehj schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:03:
[...]

Dat zou ik toch niet zo opleveren.

Maak óf een krachtgroep, met 3 fasen en 1 nul, óf een kookgroep, met 2x fase en 2x nul. Niet een beetje iets er tussenin.

Dat de totaalstroom door de 0 niet boven de 16A uit zal komen is waar, maar dat betekent niet dat je een halfbakken implementatie moet maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
jadjong schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:06:
Ah, uiteraard. 8)7 Alleen niet nodig op het rechter plaatje, maar dat zal wel een knip/plak foutje in paint zijn.
Dat klopt, die brug zit in dat geval op de kookplaat.
mcDavid schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:07:
Dat zou ik toch niet zo opleveren.
Maak óf een krachtgroep, met 3 fasen en 1 nul, óf een kookgroep, met 2x fase en 2x nul. Niet een beetje iets er tussenin.
Dat laatste is geen optie op een 3x25A aansluiting, omdat dan die fase overbelast wordt. De middelste optie is dan een stuk beter. Maar de linker is uiteraard het best. En dat geeft het plaatje allemaal netjes aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Andrehj schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:10:
[...]

Dat laatste is geen optie op een 3x25A aansluiting, omdat dan die fase overbelast wordt. De middelste optie is dan een stuk beter. Maar de linker is uiteraard het best. En dat geeft het plaatje allemaal netjes aan.
Dan nog kun je 2 nuldraden naar je keuken trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@onetime sorry dat ik je aanroep maar ik heb even mijn post gerelateerde antwoorden via zoekfunctie terug gelezen om te zien of ik dingen verkeerd geïnterpreteerd heb. Op zich valt dat wel mee denk ik.
Ik zal het zo duidelijk mogelijk op een rijtje zetten. #lange post 🙂( het is geen verwijt naar iemand maar ik heb nu t gevoel dat ik een wedstrijd speel waar de spelregels elke keer veranderen afhankelijk van wie ik spreek.)

Advies 1: (Habbekrats.)Laat in-kast WCD's weg en zet er een losse naast. Gedaan heb nu op de 1 socket een 6 socket aangesloten voor alle routers enzo. Logisch advies.

Advies 2 : Jou advies kies ABB, aangenomen ook al omdat ik tevreden was met mn oude huis installatie. ABB is het geworden. Logisch advies.

Vraag van TGEN : Waarom overal aardlek automaten? Voordeel selectiviteit in afschakelen bij aardlekfout. (zal vaker gebeuren dan 16A plus afschakeling zeker gezien het feit dat de originele groepindeling nu niet vol is kwa vermogen. 75w per lichtpunt en 100w per wcd als rekenmethode is achterhaalt door led verlichting en weinig groot verbruikers meer in je slaapkamers. Vandaar mij andere post dat voor 16A groepbelasting te halen je bijna 3 groepen zou kunnen samenvoegen.)

Vraag van jou: Kookgroep 2p of 3p? Antwoord aardlek b16automaat. Ook al is de gekozen inductieplaat nu 7400watt en 2p aansluiting. (ook weer verwarring want elektricien zegt wij doen altijd 2p kookgroep want dat is 9 van de 10keer voldoende.) vraag nu is: Gewoon perilex 2p aansluiten op de 3p automaat mag toch?
Ik mag toch gewoon een 3fase perilex wanddoos laten maken waar de 2p stekker in gaat?
(ik ben uitgegaan van je opmerking )
onetime schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:27:
@copykat Voor de zekerheid; die inductie "kookgroep" is toch wel een 3fase -kracht- groep?
Een kookgroep (2P2N) hoort niet in een 3fase kast.
Gamer dénis advies van sander vunderink ook opgevolgd. Klopte zeker.

Septilion vroeg over de b en c karakteristiek.
Zonnepanelen hebben voor zich zelf geen 3fase nodig. Max12A. Wel genomen omdat ik op zolder vermoedelijk wat electrische grootverbruiker krijg in de toekomst zoals een WP of zoiets.
Dus op advies van hier niet alleen 3fase enphase qrelais maar ook een 5x4mm kabel gelegd om onder andere minder risico te lopen op de Nul kwa stroom (over)belasting kost niet veel meer dus kabel ligt er.

Tot hier is het voor mij simpel en duidelijk advies. De overdaad aan groepen (12) is gevalletje van ach ik heb de ruimte en doel was toch al niet om alle groepen maximaal te vullen tot 3680watt maar flexibiliteit te hebben en selectiviteit van afschakelen te houden.

Maar nu word het me wat verwarrend door input van diverse uitvoerders/dienstverleners.
Om te beginnen schijnt een B16 300mA aardlekautomaat speciaal voor zonnepanelen te zijn. Iets met piek stromen? Een B16 30mA was blijkbaar ook prima. Vraag maakt dit uit? Of is het prima als het die 300mA is? (deze zit nu boven in de pv achter een hoofdschakelaar.) hier uitgelegd door Septilion.
Septillion in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2"
Hier komt ook die 20A beneden vandaan.
In de post's gaat t vanaf hier ingewikkeld worden met fase verschuiving en nul stromen dus ik die 5x4mm er in geplaatst ondanks dat de 2/3 mensen die langs kwamen zeiden van over dimensie totaal niet nodig. Mijn redenering was ik kan er straks niet meer bij zonder veel sloop werk dus liever te zwaar dan achteraf toch te licht. Logisch en niet een probleem.
Reacties van de mensen over de vloer dit is overkill en ik zou het anders doen schuif streep change.
Uiteindelijk zelf de groepenkast besteld en vastgehouden aan de C20 5x4mm B16.
Ik begrijp dat de c20 alleen als ik boven nog wat zwaarverbruikers toevoeg op de pvkast aangesproken zou kunnen worden en anders alleen als mn 5x4mm kabel kortsluiting krijgt.
Maar het zit er nu in dus beter toch om te laten zoals het is? Of moet ik nu het terug brengen naar de b16 300mA naar beneden halen geen automaat boven zolang er niks anders op de PV aangesloten zit en de c20 opslaan voor indien nodig later?

Wat het nu geworden is is dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-bOHTfxW-Dp5PUCutv3fTawJFsA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qYHbDG11xZKKszKTKsimVmBC.jpg?f=fotoalbum_large

Note de 5x4mm zit perongeluk op de 3fase kookgroep (installateur heeft zich vergist.) en moet nog naar de C20 verhuizen.

Oorspronkelijke groepen gewoon 1 op 1 terug gezet.
Bij gekomen:
- 3fase B16 voor inductie die in eind dit jaar aangesloten word. (huidige fornuis aansluiting word verwijderd voor de 5x2,5mm kookgroep.) en ik kan dan die groep weer terug brengen als koelkast plus extra utility wcd (zo'n grillplaat ding bijv. Tosti ijzer dat spul. Andere groepen(2 en 3) bevoeden de WCD's die er al zijn.
- 2 extra groepen voor in de keuken. Inbouw espresso machine, 60x60cm combi oven.
(misschien kan de espresso machine en koelkast op 1 groep (ik geloof 2200watt en max 800watt?) houd ik nog 600watt over.)
- 3 fase c20 voor de PV waar de zonnepanelen op zitten.
- beltrafo, nu op groep 11 aangesloten. (groep 4 is mn 6xstekker aan de zijkant.) ik zou die later op bijv. groep 4 willen aansluiten omdat daar ook de desktop en nass'en en switchen op komen in pc kamer.
Enige op gr4 is de zuid slaapkamers 1e en de zolder slaapkamers plus MV. (meganische ventilatie.)
- groep naar garage voor geaarde wcd's voor klussen.

Vrije kast ruimte voor de autolader te koppelen aan de 3fase. En onder de ABB kast nog ruimte voor de DC dingen van de autolader waar ik geen weet van heb wat dat zou moeten zijn en of dat daar moet zitten of gewoon buiten aan de muur.
Heb ik ergens een fout gemaakt? (ok overspanningbeveiliging is overbodig in 99% van de gevallen.)
Ondanks dat iedereen hier over de vloer roept dat ik gek ben en een fabrieks/kantoor kast heb
Heb ik zelf t gevoel dat misschien de 3fase groepen wat overdone zijn maar daardoor wel flexibel zijn voor toekomstige aanpassingen die nodig zijn om van het gas af te kunnen.
Is mijn gevoel correct?

Meterkast indeling buiten de groepenkast.
Rechter zijde meterkast komen de router en utp's binnen. (over 2 jaar glasvezel dus wat ik dan krijg aan apparaat weet ik niet.)
Onder de plank zit gasmeter en watermeter. En daaronder in de kruipruimte komt de kpn uit een hoofd pijp zetten samen met de oude centrale antenne coax.

Sorry voor de lange post maar dit was effe nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
jadjong schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:55:
[...]

Voor zover ik weet zorgt die koppeling er alleen voor dat je de beide automaten in één handeling kunt uitzetten. Ik dacht niet dat de tweede automaat ook wordt uitgeschakeld als de eerste tript. Beetje vergelijkbaar met de gekoppelde groepen als je nog smeltzekeringen hebt. Daar zorgt de mechanische koppeling tussen de lastscheiders er ook niet voor dat de tweede zekering ook smelt als de eerste gaat.
Maar ik hoor graag als ik het fout heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Door ze te koppelen met een pen trekt de ene ook de andere mee omlaag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
mcDavid schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:15:
Dan nog kun je 2 nuldraden naar je keuken trekken.
Daar heeft die klant (met een 3x25A aansluiting) helemaal niets aan. Als je met die klant mee wilt denken trek je drie fasedraden (uiteraard netjes bruin-zwart-grijs, zodat je ook in de keuken nog kunt zien welke draad van welke fase is), zodat die klant ooit zonder dat er nog draden getrokken moeten worden kan upgraden naar een 11 kW kookplaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
jadjong schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:21:
Door ze te koppelen met een pen trekt de ene ook de andere mee omlaag.
Heb je daar een foto van? Ik ken alleen het plastic kapje dat je op de hendel klikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Out.of.Control schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:48:
[...]

Heb je daar een foto van? Ik ken alleen het plastic kapje dat je op de hendel klikt.
De implementatie verschilt per merk, maar dat kapje doet precies het zelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-10 20:12
Hoe dient een noodstroomvoorziening aangegeven te worden in een meterkast volgens NEN 1010? (of andere normering wat dat betreft)
Vroeger had je (delen van) installaties die gevoed konden blijven worden door bijvoorbeeld een backup generator. Tegenwoordig krijgen we steeds meer accu systemen.
Maar hoe geef je dit aan in de meterkast, met een pictogram of sticker?

Er zijn wel van die officiële PV stickers (ook met AC en DC scheiding), maar die vertellen niet het hele verhaal, en zijn daarmee waarschijnlijk erger dan zelf iets maken. Dit omdat iemand dan kan denken dat hij/zij klaar is als hij de PV omvormers heeft uitgezet (die sowieso al nooit aan eilandbedrijf doen in de praktijk), maar het gaat hier om accu systemen die een groepenkast nog onder spanning kunnen houden terwijl er (bijvoorbeeld elders in het pand) de hoofdschakelaar al is uitgezet.

Het concept vreemde spanning is het overigens ook niet, dat is een ander verhaal.

Maar noodstroomvoorziening is op zich niks nieuws. Hoe geef je dit op een gestandaardiseerde manier aan?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Laatst online: 02:50
!null schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:27:
Hoe dient een noodstroomvoorziening aangegeven te worden in een meterkast volgens NEN 1010? (of andere normering wat dat betreft)
Vroeger had je (delen van) installaties die gevoed konden blijven worden door bijvoorbeeld een backup generator. Tegenwoordig krijgen we steeds meer accu systemen.
Maar hoe geef je dit aan in de meterkast, met een pictogram of sticker?

Er zijn wel van die officiële PV stickers (ook met AC en DC scheiding), maar die vertellen niet het hele verhaal, en zijn daarmee waarschijnlijk erger dan zelf iets maken. Dit omdat iemand dan kan denken dat hij/zij klaar is als hij de PV omvormers heeft uitgezet (die sowieso al nooit aan eilandbedrijf doen in de praktijk), maar het gaat hier om accu systemen die een groepenkast nog onder spanning kunnen houden terwijl er (bijvoorbeeld elders in het pand) de hoofdschakelaar al is uitgezet.

Het concept vreemde spanning is het overigens ook niet, dat is een ander verhaal.

Maar noodstroomvoorziening is op zich niks nieuws. Hoe geef je dit op een gestandaardiseerde manier aan?
Ik vind zo snel alleen dit: https://www.brandweer.nl/...iteit-opslag-systeem-eos/

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-10 20:12
Ja men noemt het een EOS en komt hiermee met nieuw onderzoek/richtlijnen.

Er staat op die pagina al tot 20kWh, daarboven vind men het een systeem voor PGS-37, die nog niet helemaal af is.

De sticker die er bij staat gebruik ik inderdaad al. Maar ondanks dat hij op vele ISO 7010 stickers lijkt, is hij niet onderdeel van ISO 7010.
In ISO 7010 vind je alleen een accu sticker met wolkje en lekkend plasje ernaast. Wellicht nog steeds een goed idee, maar slaat eigenlijk meer op lood accu systemen.

Bij het accu systeem zelf doe ik ook de sticker die de brandweer ook aangeeft, met nog wat info erbij.

Echter in de meterkast/groepenkast zie je dat hele accu systeem niet maar moet je er wel op gewezen worden.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
Even een vraag.
Ik heb inmiddels 9 jaar een elektrische auto.

Tot nu toe heb ik die altijd geladen met een "Granny-charger".
Deze is gewoon ingeplugd in een stopcontact in een "laadkastje" naast de oprit en trekt 10A.
De lader zelf zit ook in dat kastje. Dat is dus enkelfasig laden.

De zaak is in de meterkast aangesloten op de verbruiksgroep "schuur".

De kabel naar het laadkastje heb ik destijds wel al als 5 aderige (5 x 2,5 mm2) VMVK-as kabel uitgevoerd. Om twee redenen. Misschien zou ik in de toekomst nog eens een keer op drie fasig laden overgaan en als tweede reden: tot die tijd heb ik gewoon de geleiders (2x fase en 2x nul) parallel geschakeld, zodat ik feitelijk 5 mm2 kabel had. Ik had uitgerekend dat ik de meerprijs tov enkelfasige kabel (3x2,5 mm2) in ca 5 jaar had terugverdiend.

Nu is het echter zo ver dat ik ga overstapen naar 3-fasig.

Zelfs afhankelijk van de hoeveelheid zelfopgewekte PV-stroom, Het wordt een SMA 22 kW lader, omdat ik ook al andere SMA componenten gebruik. Ik zal denk ik maar max. op 11 kW gaan laden, gezien de maximale PV vermogens (3 strings oost en 3 strings west, elk ca. 2600 Wp).

Ik ben al vast de meterkast aan het ombouwen. Tevens komen er nog wat andere zaken bij in.
O.a. een SMA home manager om de lader aan te sturen, maar ook andere verbruikers in huis aan te sturen (en in de toekomst mogelijk ook een accu).

Uiteraard komt de lader nu op een eigen groep en daarvoor monteer ik dus een standaard 3-fasige (EATON) aardlekautomaat (gelijkstroom lekstroombeveiliging zit al in de lader zelf).

Ik heb de lader echter nog niet en wil tijdelijk nog mijn oude "granny-charger" blijven gebruiken, totdat de lader arriveert.

Maar ik wil die "Granny-charger" (die nu dus nog op de verbruiksgroep "schuur" zit), eigenlijk wel al vast via de nieuwe 3-fasige aardlek automaat laten voeden, zodat die dan in elk geval al op een eigen groep zit.

Kan ik slechts 2 polen (nul en één fase) van de aardlekautomaat gebruiken en de andere 2 fasen voorlopig even onbenut laten?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Laatst online: 02:50
!null schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:49:
[...]

Ja men noemt het een EOS en komt hiermee met nieuw onderzoek/richtlijnen.

Er staat op die pagina al tot 20kWh, daarboven vind men het een systeem voor PGS-37, die nog niet helemaal af is.

De sticker die er bij staat gebruik ik inderdaad al. Maar ondanks dat hij op vele ISO 7010 stickers lijkt, is hij niet onderdeel van ISO 7010.
In ISO 7010 vind je alleen een accu sticker met wolkje en lekkend plasje ernaast. Wellicht nog steeds een goed idee, maar slaat eigenlijk meer op lood accu systemen.

Bij het accu systeem zelf doe ik ook de sticker die de brandweer ook aangeeft, met nog wat info erbij.

Echter in de meterkast/groepenkast zie je dat hele accu systeem niet maar moet je er wel op gewezen worden.
Ik heb deze plaatjes met tekst bij de groepenkast hangen, vlak bij de automaten waarop deze zijn aangesloten en in de schuur die rechter ook nog een x.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fHRufXXrM0T2ZA5EnWGEuRNGq3I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QBWmTPPvyey6Wbc5A0osikiw.png?f=fotoalbum_large

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Out.of.Control schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:48:
[...]

Hager, Schneider en Eaton hebben voorgemonteerde kookgroepen. ABB met busboard heeft het los omdat je waarschijnlijk niet twee automaten tegelijk in de rail kan klikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Zwerius schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:23:
Kan ik slechts 2 polen (nul en één fase) van de aardlekautomaat gebruiken en de andere 2 fasen voorlopig even onbenut laten?
Dat kan.
Pagina: 1 ... 7 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.