Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 101 Laatste
Acties:
  • 657.933 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:05
Dacht een simpele vraag te stellen over een geschakelde belvoeding :D Levensduur zal een ding zijn.

Over 230V beldrukknop: las ergens een duurzaamheidsknutsel waar je bij deze op een houten stokje door het kozijn drukte, op een 230V schakelaar binnen. Zo heb je een veilige bel.

Maar ik kan me niet voorstellen dat er tegenwoordig geen dubbel geïsoleerde 230V drukknoppen voor buiten bestaan. Andere probleem is namelijk de deurbeldraad, die niet gemaakt is voor 230V, in het stucwerk zit, en/of niemand verwacht dat daar 230V op staat. Ofwel, zo'n drukker moet je niet wild op de markt gooien.

Meest simpele is dan nog 1) op batterijen gaan werken, 2) een deurklopper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Zwartoog schreef op zondag 16 april 2023 @ 17:59:
Dacht een simpele vraag te stellen over een geschakelde belvoeding :D Levensduur zal een ding zijn.

Over 230V beldrukknop: las ergens een duurzaamheidsknutsel waar je bij deze op een houten stokje door het kozijn drukte, op een 230V schakelaar binnen. Zo heb je een veilige bel.

Maar ik kan me niet voorstellen dat er tegenwoordig geen dubbel geïsoleerde 230V drukknoppen voor buiten bestaan. Andere probleem is namelijk de deurbeldraad, die niet gemaakt is voor 230V, in het stucwerk zit, en/of niemand verwacht dat daar 230V op staat. Ofwel, zo'n drukker moet je niet wild op de markt gooien.

Meest simpele is dan nog 1) op batterijen gaan werken, 2) een deurklopper.
Of een briefje op de deur met je telefoonnummer... :+

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:35
Mogen de 4-voudige haakse kamrails op onderstaande wijze?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tqmq13sRmWTg4scd0AG3gAzVrkQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HxjwB5cnsUV2CABtNBupt4In.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Normaal gesproken zou je voor de achterste kamrail een rechte gebruiken ipv een haakse. Maar als je zeker weet dat ze goed geklemd zitten... 🤷

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-09 17:39
https://mdhelektroshop.nl...HIVdzdvprn8RoCo2QQAvD_BwE

Ik ga de draden volledig vervangen van onze woningen; ongeveer 140 m2. Dus ik verwacht flink wat meter nodig te hebben. Deze aanbieding komt ik tegen: 4 x 100mm (Nexans); lijkt mij wel een mooie prijs toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Pieter2 schreef op zondag 16 april 2023 @ 20:01:

Ik ga de draden volledig vervangen van onze woningen; ongeveer 140 m2. Dus ik verwacht flink wat meter nodig te hebben. Deze aanbieding komt ik tegen: 4 x 100mm (Nexans); lijkt mij wel een mooie prijs toch?
Is geen rare prijs en het is voorgesmeerde kabel, ideaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-08 17:27

Ja prima draad, en prijs is heel netjes. (zie bij mij de groothandel 35 euro ex btw vragen per doos)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online

Zeker een mooie prijs en een prima service. Bij mij was er iets mis gegaan en gelijk de volgende dag correcte kabel en oude kabel werd door de bezorger meegenomen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:35
mcDavid schreef op zondag 16 april 2023 @ 19:38:
Normaal gesproken zou je voor de achterste kamrail een rechte gebruiken ipv een haakse. Maar als je zeker weet dat ze goed geklemd zitten... 🤷
Het zit zeker weten goed vast.

Maar 'normaal gesproken' is voldoende: bestel en monteer de volgende keer dat de kast open gaat wel rechte.

Een zekere bekende webshop gebruikt dezelfde verzamelfoto met alleen 'hks' in de productnaam om aan te geven dat het haaks is -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog

Let er wel op dat je die zwarte draad niet op gaat maken, en van de rest veel meer nodig hebt. Heb er hier zo'n 500 meter per kleur inzitten denk ik (ongever zelfde woonoppervlakte).

Waarom ga je vervangen? Oude kleuren, of voor de hobby?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:18
Hier is de nieuwste bel van Nederland, geen batterijen of 230v nodig. Laat de energie door uw bezoeker leveren.
Afbeeldingslocatie: https://www.interieurbeslag.nl/media/catalog/product/0/9/095-863-8594-0ba.jpg

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:44

timovd

Voorsprong door techniek

@Pieter2 verkopen ze ook bij Hornbach. Zelf de set samenstellen en je bent voordeliger uit.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

habbekrats schreef op zondag 16 april 2023 @ 21:29:
Hier is de nieuwste bel van Nederland, geen batterijen of 230v nodig. Laat de energie door uw bezoeker leveren.
[Afbeelding]
En ondertussen wel een flinke koudebrug. Nee, zeker niet de ideale bel.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

timovd schreef op zondag 16 april 2023 @ 21:30:
[...]

En ondertussen wel een flinke koudebrug. Nee, zeker niet de ideale bel.
Dan maar wat superlijm op de knop, mag de bezoeker de koudebrug opwarmen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-09 17:39
Zwartoog schreef op zondag 16 april 2023 @ 21:14:
[...]

Let er wel op dat je die zwarte draad niet op gaat maken, en van de rest veel meer nodig hebt. Heb er hier zo'n 500 meter per kleur inzitten denk ik (ongever zelfde woonoppervlakte).

Waarom ga je vervangen? Oude kleuren, of voor de hobby?
We hebben oude kleuren inderdaad; dus dat willen we vervangen. Daarnaast krijgen we veel extra groepen dus we moeten sowieso veel nieuwe draden trekken.
timovd schreef op zondag 16 april 2023 @ 21:29:
@Pieter2 verkopen ze ook bij Hornbach. Zelf de set samenstellen en je bent voordeliger uit.
Dan kom ik op 136 euro; scheelt toch weer 9 euro. :)

[ Voor 20% gewijzigd door Pieter2 op 17-04-2023 07:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Pieter2 schreef op maandag 17 april 2023 @ 07:19:
[...]

We hebben oude kleuren inderdaad; dus dat willen we vervangen. Daarnaast krijgen we veel extra groepen dus we moeten sowieso veel nieuwe draden trekken.

[...]

Dan kom ik op 136 euro; scheelt toch weer 9 euro. :)
Neem dan ook gelijk van die electrabuizen met roze binnencoating - die trekken ook een stuk beter. En bij twijfel 19 mm, nu al her en der spijt dat ik veel met 16 mm heb gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-10 20:00
Zwartoog schreef op maandag 17 april 2023 @ 08:23:
En bij twijfeloveral waar dat kan 19 mm
FTFY :P En 90-graden-bochten zijn heel makkelijk in aanleg, maar de trekveer blijft vaak steken op de overgang. Is wel omheen te werken maar als je zelf de bocht kunt maken met een buigveer dan is dat beter.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

TGEN

Hmmmx_

Nogg een puntje: ik vind zelf Donné veel fijner trekken dan Nexans 'superglissant'.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-10 09:39
Ondanks de disclaimer lijkt mij dit toch het beste topic. Er zit standaard geen stekker aan :+
Kan iemand met iets meer verstand van elektra mij uitleggen hoe de aarding van dit model lamp gaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fEJJjyXXfmMH4xwndkSZi1SDroI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DK5hCM2GRvR4kPtaThLPRvi0.png?f=fotoalbum_large

Er is nog een model met fase/nul/PE invoer. Van beide modellen geeft de fabrikant: "Beschermingsklasse I - geaard".
Hoe gaat dat in zijn werk met zulke "click" bevestigingen? De behuizing van de lamp is metaal, enkel het ophangframe waar de draad doorheen komt is plastic. :?

Of zou ik zelf een kabelschoentje aan één van de schroeven in het metalen frame kunnen bevestigen en hier de PE draad op knijpen?

[ Voor 8% gewijzigd door Source90 op 17-04-2023 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
PE moet je inderdaad zelf er op klussen. Het idee is dat je dan altijd de aarding als eerste aansluit, de praktijk is dat niemand de aarding aan sluit. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:48

Reptile209

- gers -

Source90 schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:36:
Ondanks de disclaimer lijkt mij dit toch het beste topic. Er zit standaard geen stekker aan :+
Kan iemand met iets meer verstand van elektra mij uitleggen hoe de aarding van dit model lamp gaat:

[Afbeelding]

Er is nog een model met fase/nul/PE invoer. Van beide modellen geeft de fabrikant: "Beschermingsklasse I - geaard".
Hoe gaat dat in zijn werk met zulke "click" bevestigingen? De behuizing van de lamp is metaal, enkel het ophangframe waar de draad doorheen komt is plastic. :?

Of zou ik zelf een kabelschoentje aan één van de schroeven in het metalen frame kunnen bevestigen en hier de PE draad op knijpen?
Wat zit er in dat kastje? Als dat een galvanisch gescheiden trafo is waar bijv 12V uit komt, dan hoeft de rest van de lamp niet meer geaard te zijn denk ik. En dat schroefje links in de rechter helft zou dan de aarding van het 230V deel kunnen zijn (maar was dan wel aardig geweest om als zodanig te benoemen in het plaatje).

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Reptile209 schreef op maandag 17 april 2023 @ 18:45:
[...]

Wat zit er in dat kastje? Als dat een galvanisch gescheiden trafo is waar bijv 12V uit komt, dan hoeft de rest van de lamp niet meer geaard te zijn denk ik. En dat schroefje links in de rechter helft zou dan de aarding van het 230V deel kunnen zijn (maar was dan wel aardig geweest om als zodanig te benoemen in het plaatje).
We hebben een winnaar!
Weer wat geleerd, zit inderdaad een trafo in zo te zien (24v output) .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Hqsq-TwxOYe_hq9m-4tSPLado4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yrMjvpvahNoo8e2QP9VGXihO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mNVC4bxPb_T9WlM0XRP-z9dDOP4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tFijj7psrQbAXZjwK0dONDL9.jpg?f=fotoalbum_tile

Zag geen "warranty void" sticker, dus maar open gemaakt.
Gaat een draadje via de printplaat naar het frame (zie foto twee in achtergrond). Als ik het goed begrijp hoeft er geen aarde aangesloten te worden vanuit de meterkast, indien er een trafo in zit?

Dit is de Resonate Down van Hue. Het grote broertje (Resonate) heeft wel gewoon een aardedraad.

Dat schroefje is trouwens puur om het afdekkapje vast te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:58

Ethirty

Who...me?

Source90 schreef op maandag 17 april 2023 @ 20:54:
[...]

We hebben een winnaar!
Weer wat geleerd, zit inderdaad een trafo in zo te zien (24v output) .

[Afbeelding][Afbeelding]

Zag geen "warranty void" sticker, dus maar open gemaakt.
Gaat een draadje via de printplaat naar het frame (zie foto twee in achtergrond). Als ik het goed begrijp hoeft er geen aarde aangesloten te worden vanuit de meterkast, indien er een trafo in zit?

Dit is de Resonate Down van Hue. Het grote broertje (Resonate) heeft wel gewoon een aardedraad.

Dat schroefje is trouwens puur om het afdekkapje vast te zetten.
Er staat op het etiket 24V DC, dan was open maken toch niet nodig? 8)7

Tenzij omdat Tweaker :P

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Source90 schreef op maandag 17 april 2023 @ 20:54:
Als ik het goed begrijp hoeft er geen aarde aangesloten te worden vanuit de meterkast, indien er een trafo in zit?
Dat is wat kort door de bocht. Als de 230V bedrading voor de LED-driver door een metalen omhulsel loopt / metalen delen kan raken is het gewoon een klasse I armatuur wat geaard hoort te zijn. Mooi dat het ná de driver veilig is maar ook daarvóór kan een draad beschadigd raken en de behuizing raken.

Maar als ik plaatjes mag geloven is dit een klasse II armatuur, oftewel dubbel geïsoleerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jE9TURN-XXIfe5w7VdDP4V6EuqQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8FFpa773NQVFNScaBrn6U58f.jpg?f=fotoalbum_large
Die hoeven niet geaard te worden. Als het goed is raakt de draad dan ook nergens metaal.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Ethirty schreef op maandag 17 april 2023 @ 21:25:
[...]

Er staat op het etiket 24V DC, dan was open maken toch niet nodig? 8)7

Tenzij omdat Tweaker :P
De trafo zie je pas na open maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:03
Wel grappig dat ze een kroonsteentje gebruiken met pogo-pins, die verbinding maken op de schroeven contacten van een tweede kroonsteentje! :D

[ Voor 6% gewijzigd door Puch-Maxi op 18-04-2023 11:57 . Reden: Thanks Xander! ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Puch-Maxi schreef op maandag 17 april 2023 @ 21:37:
Wel grappig dat ze een kroonsteentje gebruiken met pogo-pins, die verbinding maken op de schroeven van een tweede kroonsteentje! :D
Niet op de schroeven, het zijn speciale contacten met een veerklem erin. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4vlrg8QhhwPaZKRCxhE8PYgKGvk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/omCUVw6qZJa1Lip0vSw8gsfK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-10 19:30

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Ik heb een vraag mbt een pv verdeler. Dit is mijn huidige situatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Acl5Nawu0xuuwSbMWhQMnMAj3iA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ARFfeWib9wNlGYkZkvjcN4YS.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet dat de hoofd pv groep niet voldoet. formeel zou ik een 20A alamat moeten plaatsen en de bekabeling moeten vervangen voor 3x4mm. Sinds 2019 is hij nog nooit eruit geklapt.

Ik heb ook sinds 2019 4 panelen op de schuur totaal 930W micro omvormer vermogen zonder pv verdeler. de panelelen zitten in de lasdoos aangesloten. en de schuur zit op een separate alamat. voorheen mocht je tot 1500W op een aparte groep aansluiten. Nu wil ik 2 extra panelen, 500W omvormer vermogen toevoegen op de schuur en een kleine warmtewarmtepomp van 1,2kW aansluitvermogen.

De schuur alamat gaat gecombineerd met de pv alamat (2din rechtsboven) met 6mm naar de hoofdrail. zo kan ik via mijn envoy de teruglevering van beide groepen meten via de spoelen. Dan is de teruglevering van de schuur panelen wel netto vanwege verbruik in de schuur, maar die is minimaal nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YKv-VMMxkwCGosNR6BbiesXcuxA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KMlpzPYmUxYqRRzrGLXlfIGh.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag heb ik de finder kwh meter weggehaald en een iq relais geinstalleerd op die plek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-tdZ_ZT2sQTMZI0pzwEOnEC0Iec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pzL0BJTqlN3iIOny8ag7X9Dg.jpg?f=fotoalbum_large

En ik heb de vrije groep 10 gebruikt om de envoy op aan te sluiten voor verbeterde communicatie. ik ben van 2 streepjes naar 5 gegaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qP-EgRWek3jGldqu_k9nUksBSYU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Z6EAaQpStbr8IfPV8MHch0W.jpg?f=fotoalbum_large

1. ik wil de pv verdeler zo aansluiten als in dit topic.
MeTooPV in "PV verdeler mogelijk of niet?"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wuu1jd4B7OxY_C67BykOMJGoQoE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/w6Yqwgv8mB405BlVvYSq206Y.png?f=user_large

Dit heb nog liggen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KCxf39ypkQopT2H7pXiGNyb6o2g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xb2Tz9Ahj4qkHCqBpVOpKsZm.jpg?f=fotoalbum_large

Nu zit de groep in de meterkast aangesloten op een 30ma alamat. Deze wou ik vervangen voor de ETI 16A 100ma alamat. ik las ergens dat indien je aardlek serieel schakelt je 3x de gevoeligheid van moet gebruiken dus min 90ma.

in de pv verdeler wil ik als volgt samenstellen:
1. sep hoofdschakelaar 40A
2. emat alamat 16A 30ma voor de schuurinfrastructuur (zwembadwarmtepomp, zwembadpomp en zoutelectrolyse en verlichting)
3. gewiss installatieautomaat 16A 30ma voor de enphase micro's totaal 1500W
4. hergebruik finder kwh meter opwekking pv
5. kwh meter schuur alamat (nr. 2)

De vragen die ik heb:
1. pv verdelers hebben vaak 1 pv groep en 1 stopcontact achter een alamat. nu doe ik net als bovenstaand voorbeeld de gehele schuur. kan dat gewoon?

2. Voor de pv groep gebruik ik geen alamat maar een Gewiss B1690327 B16 installatieautomaat, mag dat? (enhse micro's hebben geen aardlek nodig, maar ze zitten dus dan wel achter de alamat in de meterkast)

3. Het gebruik van een smalle alamat's en hoofdschakelaar is discutabel. Zo zouden sommigen niet af schakelen/werken onder een bepaald voltage. de ETI B16 kzs-1m heeft dat volgens mij niet als ik naar de specs kijk. en de EMAT zo te zien ook niet.

Ik hoop dat ik duidelijk was en sta open voor suggesties.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Zuluman Wordt dat niet een rommeltje zo? Je hebt nu 35A uit het net een dan nog eens een hoop uit PV-panelen. Er moet dan een C40 groep geplaatst worden tussen je hoofdschakelaar en de eindgroepen.
Je hebt de ruimte om er nog een kast naast te plaatsen. Gebruik die ruimte ook voor goede componenten. De ETI heeft minimaal 90V nodig zo te zien.

[ Voor 6% gewijzigd door timovd op 17-04-2023 22:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

timovd schreef op maandag 17 april 2023 @ 22:51:
@Zuluman Wordt dat niet een rommeltje zo? Je hebt nu 35A uit het net een dan nog eens een hoop uit PV-panelen. Er moet dan een C40 groep geplaatst worden tussen je hoofdschakelaar en de eindgroepen.
Je hebt de ruimte om er nog een kast naast te plaatsen. Gebruik die ruimte ook voor goede componenten. De ETI heeft minimaal 90V nodig zo te zien.
Ik mag max 5750W omvormer vermogen hebben op een 1x35A. aansluiting. ik zit nu een kleine 5000W. En er komt 500W bij. 4000W op het hoofddak en 1000W op de schuur, die ik uitbreid naar 1500W.

En ik heb nu een 3x2,5mm kabel naar de schuur waar de verdeler moet komen. Want daar zitten de pv panelen en de zwembadwarmtepomp. Dus de ruimte waar je op doelt in de meterkast is niet van toepassing.

De ETI is dus niet geschikt, maar geldt dit voor alle smalle alamats? ook voor de emat? Dan zou ik wellicht een 2 din brede alamat in de meterkast moeten plaatsen in een uitbreiding. Of dan haal ik de beltrafo weg als dat moet. maar ik zou ook direct op de rail kunnen aansluiten volgens mij en dan in de schuur een verdeler platsen met een 2 din brede hoofdschakelaar met 2 stuks 2 din brede alamats.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-10 10:49
@Zuluman Dat je 5kW in mag voeren van het net staat los van dat je aardlekschakelaars max 40A aan kunnen en daar dus tegen beveiligd dienen te zijn. Met 35A uit het net en 5kW aan PV is dat absoluut niet het geval.

Zou dus ook zeggen, pak de ruimte die je hebt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Septillion schreef op maandag 17 april 2023 @ 23:21:
@Zuluman Dat je 5kW in mag voeren van het net staat los van dat je aardlekschakelaars max 40A aan kunnen en daar dus tegen beveiligd dienen te zijn. Met 35A uit het net en 5kW aan PV is dat absoluut niet het geval.

Zou dus ook zeggen, pak de ruimte die je hebt :)
Ik begrijp je niet helemaal wat je probeert te zeggen. Met een 1x35A mag je max 5750W omvormer vermogen aansluiten. Dat is selectief 25A op 35A. Mijn 2 verbruiksgroepen hebben elke 63A aardlekschakelaars. En daarnaast heb ik dus een 16A Pv groep en 1x 4A PV groep die ik wil uitbreiden naar 6,5A. Zou ik ze op een groep zetten (alamat) van 25A dan voldoe ik volgens mij. Maar dat mag niet met verbruikers erop. Het gaat om de verdeler van de 2e groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Zuluman Dus je automaten en aardleks kunnen het TOCH NIET hebben, is je bedrading ook dik genoeg?
Met 35A uit het net plus maximale opbrengst ga je in het extreme geval buiten de spec van 40A van je aardleks. Die zouden 63A moeten zijn, of met een 40A automaat moeten zijn beveiligd.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-10 20:15
habbekrats schreef op zondag 16 april 2023 @ 21:29:
[Afbeelding]
Koppel er dan ook een knijpkat aan, heb je meteen wat extra gratis licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

onetime schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 00:11:
@Zuluman Dus je automaten en aardleks kunnen het TOCH NIET hebben, is je bedrading ook dik genoeg?
Met 35A uit het net plus maximale opbrengst ga je in het extreme geval buiten de spec van 40A van je aardleks. Die zouden 63A moeten zijn, of met een 40A automaat moeten zijn beveiligd.
Maar mijn aardleks van de 2 groepen zijn ook 63A. Hoofdschakelaar in de meterkast is 40A en de hoofdschakelaar op de pv verdeler in de schuur ook.

Ik ga het maar aan een collega e-adviseur vragen. Werkt denk ik beter direct in een gesprek dan via geschreven tekst omdat ik blijkbaar niet goed kan uitleggen wat ik bedoel en ook niet goed begrijp wat jullie bedoelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zuluman schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 00:00:
[...]

Ik begrijp je niet helemaal wat je probeert te zeggen.
Heb je op de link geklikt? Die PDF is toch een prima duidelijke uitleg volgens mij.
Mijn 2 verbruiksgroepen hebben elke 63A aardlekschakelaars.
Nee, dat zijn dus 40A aardlekschakelaars. De bedrading daar naartoe is ook niet voor 63A geschikt, geen idee van de kamrail.

Als dat wel voor 63A geschikt was, dan was er niets aan de hand.

[ Voor 6% gewijzigd door Xander op 18-04-2023 00:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Xander schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 00:51:
[...]

Heb je op de link geklikt? Die PDF is toch een prima duidelijke uitleg volgens mij.

[...]

Nee, dat zijn dus 40A aardlekschakelaars. De bedrading daar naartoe is ook niet voor 63A geschikt, geen idee van de kamrail.

Als dat wel voor 63A geschikt was, dan was er niets aan de hand.
Ik zie t nu. Ik heb verkeerd gekeken. Dus idd 63A aardlekschakelaars installeren met dikkere bekabeling en ik voldoe weer aan de nen1010. Ik lees ook dat de aardlekschakelaars kan vervangen door 40A 30ma alamats ik wist niet dat dat kon met 4 groepen achter een alamat.

Ik was even verward omdat ik een vraag vroeg over een pv verdeler maar reactie kreeg mbt de aardlekschakelaars.

Maar de config van de verdeler klopt wel?
Dus 40A hoofdschakelaar direct op de kamrail met 2x b16 alamat? M

[ Voor 7% gewijzigd door Zuluman op 18-04-2023 06:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Zuluman schreef op maandag 17 april 2023 @ 22:21:
De vragen die ik heb:
1. pv verdelers hebben vaak 1 pv groep en 1 stopcontact achter een alamat. nu doe ik net als bovenstaand voorbeeld de gehele schuur. kan dat gewoon?
Ja dat kan gewoon. Belangrijk is dat de leiding van de hoofdverdeler naar de PV-verdeler geen aftakkingen heeft en dat er in de PV-verdeler aparte groepen zitten voor afname en teruglevering. Wat voor een verbruikers je daar op aansluit maakt niet uit.
2. Voor de pv groep gebruik ik geen alamat maar een Gewiss B1690327 B16 installatieautomaat, mag dat? (enhse micro's hebben geen aardlek nodig, maar ze zitten dus dan wel achter de alamat in de meterkast)
Je hoeft geen 30mA aardlekbeveiliging te heben voor de zonnepanelen. Een installatieautomaat is voldoende, het zit al achter de 100mA aardlekbeveiliging van binnen.

Natuurlijk wel een 30mA aardlekautomaat plaatsen voor de contactdozen in de schuur.
3. Het gebruik van een smalle alamat's en hoofdschakelaar is discutabel. Zo zouden sommigen niet af schakelen/werken onder een bepaald voltage. de ETI B16 kzs-1m heeft dat volgens mij niet als ik naar de specs kijk. en de EMAT zo te zien ook niet.
Het zijn allebei spanningsafhankelijke aardlekautomaten en daarmee in mijn ogen allebei even discutabel. Neem gewoon normale, zeker als je de ruimte hebt.

In de PV-verdeler zou je wel zo'n spanningsafhankelijk exemplaar kunnen toepassen. De huidige NEN-norm (2015) heeft een hoop kanttekeningen bij het toepassen van spanningsafhankelijke aardlekautomaten voor foutbescherming, maar voor foutbescherming heb je deze niet meer nodig, bij volle kortsluiting naar aarde gaat de 100mA aardlekautomaat binnen er al uit. Je plaatst die 30mA daar alleen als aanvullende bescherming.
Zuluman schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 06:13:
Ik zie t nu. Ik heb verkeerd gekeken. Dus idd 63A aardlekschakelaars installeren met dikkere bekabeling en ik voldoe weer aan de nen1010. Ik lees ook dat de aardlekschakelaars kan vervangen door 40A 30ma alamats ik wist niet dat dat kon met 4 groepen achter een alamat.

Ik was even verward omdat ik een vraag vroeg over een pv verdeler maar reactie kreeg mbt de aardlekschakelaars.
Tja zo werkt een discussieplatform toch. ;) Lijkt me terecht dat men je er op wijst dat de huidige situatie niet voldoet.

De meesten kiezen voor een 40A automaat tussen de hoofdschakelaar en de aardlekschakelaars. Dat is de goedkoopste en minst ingrijpende optie.
Maar de config van de verdeler klopt wel?
Dus 40A hoofdschakelaar direct op de kamrail met 2x b16 alamat? M
Ja dat is in essentie een PV-verdeler. Aardlekbeveiliging voor de PV-groep zou je achterwege kunnen laten gezien je het geheel al achter een 100mA aardlekautomaat aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Xander schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 06:54:
[...]

De meesten kiezen voor een 40A automaat tussen de hoofdschakelaar en de aardlekschakelaars. Dat is de goedkoopste en minst ingrijpende optie.

[...]
edit: na het lezen van de pdf van abb ben ik eruit.

Ik ga voor de oplossing met de 40A aardlekautomaten.

[ Voor 49% gewijzigd door Zuluman op 18-04-2023 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zuluman schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 07:09:
[...]

edit: na het lezen van de pdf van abb ben ik eruit.

Let wel op dat die Attema kamrails dan waarschijnlijk niet meer gaan passen. Of je moet aardlekautomaat met de contacten op exact dezelfde plek vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Xander schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:33:
[...]

Let wel op dat die Attema kamrails dan waarschijnlijk niet meer gaan passen. Of je moet aardlekautomaat met de contacten op exact dezelfde plek vinden...
ik had gehoopt dat als ik een attema alamat koop dat dat dan wel snor zit. maar de kans is dus groot dat ze door de jaren heen de lokatie gewijzigd hebben....ik vraag het wel aan mijn buurman die electromonteur is of hij een oplossing weet. Is het handmatig verbinden een optie? Hij heeft trouwens ook dus een meterkast die niet voldoet bedenk ik me nu. Hij heeft ook een 16A groep met pv. We hadden trouwens ook geen hoofdschakelaar. meterkast is uit 2004. die hebben we toegevoegd.

Nu heb je rechtens verkregen niveau mbt welke regels je hanteert vanuit het bouwbesluit. en bij een ingrijpende wijziging moet je dan alles op niveau brengen. maar wat is een ingrijpende wijziging. volgens mij is zijn er heel veel huishoudens die niet voldoen aan deze gelijktijdigheid van pv en net voeding samen.

Ik stel eigenlijk de overstap naar 3 fase uit omdat ik stadsverwarming heb en geen auto ga/kan opladen (rijtjeshuis zonder oprit) . Sinds ik pv heb monitor ik ook verbruik. De hoogte belasting die ik heb gehad is 4.871W.

Naast de zwembadwarmtepomp (1,2kW) komt er ook warmtepompboiler (2,9kW) en een kleine airco (3,5kW).
Dus denk ik even na over de config bij 3 fase en hergebruik van bestaande kasten componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:50
Wat is momenteel het gebruik bij het aansluiten van de eindgroepen? Vroeger zag je vaak met een krul
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j6AkOQl-JCC2CXxCmyAPoNPa19Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BxQ2Q7dMlzWl23Ti9oatHQHU.jpg?f=fotoalbum_large
Maar tegenwoordig lijkt het meer op geen overlengte toepassen en recht aansluiten. Een beetje dit idee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/f9e1cb36a36e76964e184cae321886ffd1d281f2/?url=https%3A%2F%2Fi.imgur.com%2FDj12ObX.png
Wat is de beste manier om strak in een nieuwe groepenkast aan te sluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
MeTooPV schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:16:
Wat is momenteel het gebruik bij het aansluiten van de eindgroepen?
De krul heeft afgedaan (al zie ik daar bij PE nog steeds geen bezwaar tegen), bij de kasten waar er ruimte voor is wordt de overlengte nu vaak onder de din-rail doorgestoken en dan met een lus terug naar boven.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zuluman schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 07:09:
[...] edit: na het lezen van de pdf van abb ben ik eruit.

Ik hoop dat ik je verkeert interpreteer;
- neem één 40A automaat, en zet die tussen alle leverende leidingen en alle gebruikers
- of vervang alle automaten door aardlekautomaten en verwijder de aardlekschakelaars

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-10 10:49
@onetime Hoeft niet, de 30mA aardlekschakelaars vervangen door 40A/30mA aardlekautomaten lost het probleem ook op. Maar is wel stuk kostbaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

onetime schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:30:
[...]

Ik hoop dat ik je verkeert interpreteer;
- neem één 40A automaat, en zet die tussen alle leverende leidingen en alle gebruikers
- of vervang alle automaten door aardlekautomaten en verwijder de aardlekschakelaars
Ik denk dat ik het eerder verkeerd begrijp.

Aan de hand van je uitleg installeer ik dus een 40A (installatie)automaat tussen de hoofdrail en de groep.

Wat ik begreep uit het stuk van ABB en de uitleg @Xander

is dat je de aardlekschakelaar van een groep vervangt voor aardlekautomaat met daarachter de installatieautomaten. Maar wat ik nu van jou begrijp is dat elke groep vervangt voor een alamat.

1e optie is parallelle invoeding. goedkopere wat materiaal betreft maar meer ruimte en meer arbeid

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1nhfPSgLlf9zWetqRurT_igfMI0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QB6GPDIO0g8KPS5FUflGBWcz.png?f=fotoalbum_large
2e optie aardlekautomaten ipv aardlekschakelaars cf onderstaand schema

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CMxxleJ2c7w3HHHl9La1RzpstLU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s4ODuBvPfMXdKPaTueIBSEAl.png?f=fotoalbum_large

Optie 2 is dus veel duurder en ook niet eenvoudiger als ik jouw uitleg lees ipv die van ABB. maar ik kan het verkeerd lezen en begrijpen. Ik ben immers bouwkundige en geen electrotechnicus.

edit: ik kan zo snel geen 40A aardlekautomaten vinden. alleen deze Kopp aardlekautomaat 40A 30mA 2-polig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Zuluman Ik begreep jou hier verkeerd, zie ook de reactie van septillion ..."
Ik zou voor de goedkoopste optie gaan, of voor de "beste"
Goedkoopste:
Aan de hand van je uitleg installeer ik dus een 40A (installatie)automaat tussen de hoofdrail en de groep.
[...]
1e optie is parallelle invoeding. goedkopere wat materiaal betreft maar meer ruimte en meer arbeid
Ook goed:
is dat je de aardlekschakelaar van een setje groepen vervangt vdoor aardlekautomaat met daarachter de installatieautomaten.
[...]
2e optie aardlekautomaten ipv aardlekschakelaars cf onderstaand schema
Mooiste optie, nooit meer dan één groep tegelijk uit door aardlek:
Maar wat ik nu van jou begrijp is dat elke groep vervangt vdoor een alamat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frozensun744
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-05 10:48
helaas, dit is niet de bedoeling op het forum.

[ Voor 83% gewijzigd door teacher op 18-04-2023 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:00
Sinds vorige week ben ik eigenaar van een nieuwe woning, met daarin de volgende stoppenkast: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IUEmbacE5BqfLlc4Ud1_S1Tm620=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JxETYeQUtSDYjVexwsrKDhdy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bQ1cU2pIFs1HRcJG0amcUK3107E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XfR01J0v59TBKkgDCmHQtKLm.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb ik weinig verstand van elektrische installaties, maar zie ik hier nu een hoofdschakelaar, 12 groepen en geen aardlekschakelaar? Dat kan toch niet?

Bouwkundige keuring gaf geen bijzonderheden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:27
migchiell schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:48:
Sinds vorige week ben ik eigenaar van een nieuwe woning, met daarin de volgende stoppenkast: [Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu heb ik weinig verstand van elektrische installaties, maar zie ik hier nu een hoofdschakelaar, 12 groepen en geen aardlekschakelaar? Dat kan toch niet?

Als je even de nummer van de inhoud opgezocht had, dan zie je dat je dus wel:

Een hoofdschakelaar hebt met
een hele boel aardlekautomaten.
Zelf even wat actie verrichten mag ook hoor.

En waarom zou het niet kunnen? Hoe oud is je woning?
Enige wat niet kan is het tape bij de voeding van je 'bel?' trafo.

[ Voor 4% gewijzigd door Lord Anubis op 19-04-2023 16:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

TGEN

Hmmmx_

migchiell schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:48:
Sinds vorige week ben ik eigenaar van een nieuwe woning, met daarin de volgende stoppenkast: [Afbeelding]

[Afbeelding]

Je kijkt naar 12 ETI aardlekautomaten (kans bestaat dat deze ook spanningsafhankelijk zijn).

Edit: even opgezocht in de factsheet van de KZS-1M, en deze is inderdaad spanningsafhankelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door TGEN op 19-04-2023 15:56 ]

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@TGEN Het staat er zelfs op: vanaf 90V...
@migchiell Het staat er 12x op: 16A 30mA, automaten met ingebouwde aardlek = alamat = aardlekautomaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Lord Anubis schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:52:
Enige wat niet kan is het tape bij de voeding van je 'bel?' trafo.
Lijkt mij een inbouw of een opbouw(zonder omkasting) beltrafo waarbij de tape gebruikt wordt om het aanraakveilig te maken zie ook de schroefjes aan de 8V kant.
edit: Let op; dit is niet aanraakveilig! :X

[ Voor 7% gewijzigd door True op 20-04-2023 15:23 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
True schreef op woensdag 19 april 2023 @ 16:23:
[...]

Lijkt mij een inbouw of een opbouw(zonder omkasting) beltrafo waarbij de tape gebruikt wordt om het aanraakveilig te maken zie ook de schroefjes aan de 8V kant.
Er horen zowel kapjes op zowel boven als onder; dus onder zijde is zeker aanraakgevoelig; tape is niet een aanraakgevoelige beveiliging en zeker niet zo op deze manier.

We weten verder niet hoe het gemonteerd is, enige wat ik zie is dat de kabel een bocht maakt achter de tape.

Misschien heeft de persoon een drieD-printer en kan iets zelf printen voor €0,20; zo'n trafo kost tussen de €13-€17. Of straks met de vrijmarkt wel te vinden voor €1-€2. Alles is beter dan Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Lord Anubis schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:04:
[...]

Er horen zowel kapjes op zowel boven als onder; dus onder zijde is zeker aanraakgevoelig; tape is niet een aanraakgevoelige beveiliging en zeker niet zo op deze manier.

We weten verder niet hoe het gemonteerd is, enige wat ik zie is dat de kabel een bocht maakt achter de tape.

Misschien heeft de persoon een drieD-printer en kan iets zelf printen voor €0,20; zo'n trafo kost tussen de €13-€17. Of straks met de vrijmarkt wel te vinden voor €1-€2. Alles is beter dan Tape.
Dat is ook de reden dat ik aanraakgevoelig in italic zette ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord Anubis
True schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:23:
[...]

Dat is ook de reden dat ik aanraakgevoelig in italic zette ;)
Ooooh, }) en ik begreep juist omdat je cursief zetten dat je het juist goed vond. ;)

Vond het al vreemd.
Altijd gevaarlijk hoor om sarcastisch te zijn hier op Tweakers, mensen zien niet eens het cursieve en nemen nu voor hun rest van hun leven aan dat True tape goed vind!! :P >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
  • Laatst online: 07-10 07:19
Laatste fase is aangebroken om volledig gasloos te wonen. Een nieuwe keuken is besteld met een inductiekookplaat. Daarvoor moet ik de meterkast aanpassen en dat wil ik doen op de volgende manier:
Groep 1 haal ik daar weg. 2 en 3 gaan fysiek naar links. Daardoor ontstaat er ruimte voor de kookgroep. Groep 2, 3 en kookgroep aan de onderzijde verbinden met een 4p aansluitrail. Nul-/schakeldraad gaat dan van groep 2 naar aardleksckakelaar.

Eaton kookgroep

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hCaB0qiDya-wqQdD7QWswcD2gIs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IcYsxzyrRHV2qR4SNwGHaOrK.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna de grondkabel aansluiten op de kookgroep en perilex opbouwstopcontact. Zijn er richtlijnen welke 2 overgebleven kleuren in de grondkabel zwart/grijs gebruikt worden voor N2/L2 ?

En om het helemaal te begrijpen. Optie 3 uit de montagehandleiding heeft betrekking op mijn situatie aansluiten icm een kookgroep 1fase?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YkD0JhSrU_417tg5S0ktJVt3Up4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lQRmpG8lLXnDE1N0D4Al5f7n.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Jirure1984 Heb je een 1-fase 1x35A/1x40A of 3-fasen 3x25A huisaansluiting?

In het laatste geval niet gaan prullen met een kookgroep, maar gewoon een 3-fasen krachtgroep plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Jirure1984 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:54:
Laatste fase is aangebroken om volledig gasloos te wonen. Een nieuwe keuken is besteld met een inductiekookplaat. Daarvoor moet ik de meterkast aanpassen en dat wil ik doen op de volgende manier:
Groep 1 haal ik daar weg. 2 en 3 gaan fysiek naar links. Daardoor ontstaat er ruimte voor de kookgroep. Groep 2, 3 en kookgroep aan de onderzijde verbinden met een 4p aansluitrail. Nul-/schakeldraad gaat dan van groep 2 naar aardleksckakelaar.

Eaton kookgroep

[Afbeelding]

Daarna de grondkabel aansluiten op de kookgroep en perilex opbouwstopcontact. Zijn er richtlijnen welke 2 overgebleven kleuren in de grondkabel zwart/grijs gebruikt worden voor N2/L2 ?

En om het helemaal te begrijpen. Optie 3 uit de montagehandleiding heeft betrekking op mijn situatie aansluiten icm een kookgroep 1fase?

[Afbeelding]
Hier is ook weer een installateur van de oude stempel bezig geweest. Het krullen van de draden mag al jaren niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
  • Laatst online: 07-10 07:19
Xander schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:57:
@Jirure1984 Heb je een 1-fase 1x35A/1x40A of 3-fasen 3x25A huisaansluiting?

In het laatste geval niet gaan prullen met een kookgroep, maar gewoon een 3-fasen krachtgroep plaatsen.
1-fase in het huis aanwezig.
ds23man schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:00:
[...]

Hier is ook weer een installateur van de oude stempel bezig geweest. Het krullen van de draden mag al jaren niet meer...
zo gekocht helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jirure1984 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:12:
[...]

1-fase in het huis aanwezig.
Als je dat voorlopig ook zo verwacht te houden dan is jouw plan het juiste. :)

Gebruikelijk qua kleurcodering is:
L1 = bruin
N1 = blauw
L2 = zwart
N2 = grijs

Dat komt ook overeen met de kleuren in het aansluitsnoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Gisteren wat voorbereidingen afgerond voor het (laten) installeren van zonnepanelen binnenkort. Hiervoor heb ik een tweede System55 kast naast de huidige gezet en beide klemrails op elkaar aangesloten en vanuit de hoofdschakelaar naar de eerste klemrail verbonden. De huidige componenten (kamrails & inductie) heb ik ook vanuit de klemrail aangesloten en wel praktisch op kleur per fase.

Helaas kwam ik er achter dat de twee buitenste schroefjes per klemrail volledig los kunnen komen uit de klemrail er is er eentje achter het netbeheerderdeel gevallen :X
Mijn vraag aan de experts hier, in hoeverre kan dit kwaad (zie foto beneden) en is het raadzaam deze te laten verwijderen door de netbeheerder? NB. de netbeheerder moet ergens in de nabije toekomst (lees maanden) sowieso al langskomen om de aansluiting spanningsloos te maken zodat ik de hoofdschakelaar kan vervangen voor een merk waar ik wat meer vertrouwen in heb. Dan ga ik ook gelijk even een inzetstuk voor de onderzijde plaatsen in de groepenkast boven het netbeheerderdeel.

Het schroefje is links zichtbaar en ligt onderin net boven een bevestigingspunt(schroef) van de bodemplaat voor de slimme meter. Ik denk niet dat die ergens heen kan. Op de foto kijk je onder de hoofdschakelaar naar beneden. Op klik = high res.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7uZvOmm.png

Feedback op het resultaat is welkom. Op klik = high res.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HKZUzHl.png

Ik heb het afgelopen najaar niet zelf geïnstalleerd, met de kennis die ik de afgelopen maanden opgedaan heb zou ik het absoluut anders gedaan hebben o.a.:
  • geen EMAT, maar Eaton, ABB, Hager of SE;
  • een 3P+N krachtaardlekautomaat voor de inductiekookplaat i.p.v. een fornuisgroep;
  • een inzetstuk voor de onderzijde :'( ;
  • de fornuisgroep niet met 200Nm aan laten draaien zodat het een omgedraaide trapezium wordt waardoor je de 2DIN bovenin niet meer kunt gebruiken omdat de fornuisgroep bijna aan gort gedraaid is (zie deze: link) 8)7 ;
  • netjes een buizen/kabel zadel monteren boven de groepenkast als die toch los is t.b.v. nette afwerking;
  • niet je vader die 30 jr geleden elektricien geweest is vertrouwen op z'n blauwe ogen dat hij het wel netjes installeert. ;w (ook nog fase 2 & 3 verwisselen waardoor er een redelijke onbalans was bij het koken afgelopen maanden: oven groep+keuken groep via één v.d. fases die ook de inductie gebruikt i.p.v. juist de door de inductie ongebruikte fase)

[ Voor 5% gewijzigd door True op 20-04-2023 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frozensun744
Hallo Experts!

Momenteel heb ik een oude groepenkast met smeltzekeringen. Graag wil ik deze vervangen door een nieuwe kast. Ik zou graag advies van jullie willen hebben.

De situatie is als volgt:
Ik heb een 3x 25A hoofdaansluiting. Momenteel zijn er 8 'normale' 16A groepen in gebruik. Daarnaast hebben we 2 krachtstroomgroepen. Hiervan heeft een groep 25A stoppen, deze groep loopt naar de schuur waar de hele schuur op zit aangesloten, zowel 230v als 400v(als stopcontact maar ook in gebruik voor de zwembadpomp). De andere krachtstroomgroep is 16A en die loopt naar de keuken, daar zit o.a. de oven op. Verder koken we op gas.
Verder hebben we momenteel zonnepanelen (5200wp) op een eigen kabel, deze zit op een 4.6kW 1-fase omvormer. Deze zit nu in de meterkast op een aardlekautomaat van 40A aangesloten. (lijkt me niet helemaal juist?)

Momenteel ben ik bezig om nieuwe zonnepanelen op het dak van de schuur erbij te leggen. De nieuwe panelen worden in totaal 4920wp (12x410wp), op een 5kW 1-fase omvormer. Hiervoor wil ik een nieuwe kabel trekken van de meterkast naar de schuur. Ik zat te denken om hiervoor een 3-fase kabel te trekken(4x 6mm²).

Mijn vragen:
Hoe dient dit allemaal op een nieuwe meterkast te worden aangesloten? Ik wil graag dit laten doen, maar daarvoor wil ik wel ook zelf de kennis hebben zodat ik zeker weet dat alles juist gebeurt.
Hebben jullie verder een idee over de nieuwe situatie voor de nieuwe zonnepanelen? Raden jullie bijv. een extra verdeelkast aan in de schuur?
Andere ideeën/tips zijn uiteraard welkom!
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Om het aantal groepen te bepalen en de gelijktijdigheidsfactor rees bij mij de volgende vraag.

Iemand reeds bekend met "group rated current of a main circuit" groepbelastingstroom als vervanging van gelijktijdigheidsfactor?

Zijn daar bekende of onbekende formules voor?

De huidige gelijktijdigheid is een wassen neus.
Als je ieder apparaat een Automaat geef, zit ik zo boven de 10 groepen en mag gelijktijdigheid van 0,5 gebruiken, of er nu meer of minder totale Ampjes gebruikt worden.

Met de voorbeelden die ik zag komt het met die voorbeelden gelijkwaardig uit.

Ben dus wel benieuwd wat het nieuwe inhoud.

Iemand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@True Laat dat schroefje lekker wachten totdat ze toch komen... (ligt toch niet in de weg)

- Die kapotte kookgroep vervangen door een 3fase alamat
- Weg met die 3fase aardlekschakelaar, nergens voor nodig, toch?
- In principe heel erg eens met alamats
- Hoofdschakelaar, ik zou me er niet druk om maken, alleen schakelaar
- Als wel, dan de rest ook.

Als je zorgt dat iedereen uit de buurt blijft is overzetten van bedrading, één voor één, ook onder spanning, niet zo een probleem. Als je je er comfortabel bij voelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Frank
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-09 11:44

.Frank

Frank.

.Frank schreef op zondag 26 maart 2023 @ 11:02:

[Afbeelding]

Snelle toelichting:
- 3-fase hoofdschakelaar rechterkast midden onder.
- Van daaruit de drie fasen naar verdeelblokjes (heten die zo?) onderin de meterkasten: fase 1 & 2 direct naar de eerste twee verdeelblokjes in de linkerkast, de derde fase met een tussenstop in het verdeelblokje links onderin de rechterkast.
- Op elke fase zit dan een 40A aardlekschakelaar aangesloten (gemarkeerd met I, II en III)
- Achter I zitten groepen 1 t/m 3 met kW-uur meters op 2 & 3 (die zijn voor de warmtepomp), achter II groepen 4 t/m 7 en achter III groepen 8 t/m 11 (niet meer dan 4 per aardlekschakelaar dus).
- Voor de inductieplaat een 3-fase aardlekautomaat (12).
- 13, 14, 15 en 16 zijn aardlekautomaten waarop (alleen) sets 1-fase-omvormers voor zonnepanelen zijn aangesloten.
Het duurde even, maar na zeer waardevolle input na mijn vorige post (zie foto daar) heb ik wat aanpassingen gedaan! :) Dit is de nieuwe situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eg4_3QKJlrY-1_Ox4TjrzN_dNrM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GRUhx9NFRzrJjruPy1C6RlQz.jpg?f=fotoalbum_large

Ten opzichte van de vorige post zijn wat kleine slordigheidjes weggewerkt en:
- De Wago-klem verwijderd bij de neutrale lijn voor de zonnepanelen op automaten 13 tm 16 - die zitten nu netjes met een kamrail verbonden.
- Beter passende kamrails onder automaten 1 tm 3.
- Aanraakgevoelige kamrails onder automaten 5 tm 7 vervangen.
- En meest belangrijk: de aardlekschakelaar die op fase 3 zit aangesloten (rechts onderin) is vervangen door een 63A-model. Op fase 3 (en alléén op die fase) zitten namelijk twéé automaten (15 en 16) met omvormers die per automaat theoretisch maximaal 12.8A leveren, dus 25.6A extra op fase 3. Samen met de 25A uit het net zou er dus, als groepen 8 tm 11 vol belast worden, meer dan 40A door die aardlekschakelaar kunnen gaan. Zéér onwaarschijnlijk dat die groepen zo vol belast zouden worden én praktisch onmogelijk dat de panelen 2 x 12.8A zouden leveren (ze liggen namelijk half op west en half op oost), maar toch maar netjes zo gedaan om elke hint van 'installatiefout' te voorkomen. Hartelijk dank voor dit inzicht! Ik heb trouwens om helemaal netjes te zijn ook de bedrading van en naar die nieuwe aardlekschakelaar in 10mm2 uitgevoerd.

Volgens mij ben ik nu klaar voor de check door de elektricien O-) . Of zie ik nog onreglementaire zaken over het hoofd?

Edit: oh en nog 'n vraag! Ik zie een installateur bij me in de buurt die voor een controle van de meterkast ook een warmtecamera mee kan nemen. Ik snap dat je daarmee slechte contacten kan opsporen waar hitte vrij komt. Maar zou dat dan alleen werken als dat slechte contact ook (al dan niet flink) belast wordt? As in: zou ik even flink moeten verbruiken in het kwartier voordat de camera aan gaat, om eventuele slechte contacten dan ook daadwerkelijk te zien?

Er kwam trouwens laatst 9200W uit m'n zonnepanelen! Woei! :Y) Verkeerde topic, maar wilde 't toch even laten weten 8) .

[ Voor 6% gewijzigd door .Frank op 20-04-2023 19:08 ]

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

onetime schreef op donderdag 20 april 2023 @ 18:55:
@True Laat dat schroefje lekker wachten totdat ze toch komen... (ligt toch niet in de weg)
Helder thanks!
- Die kapotte kookgroep vervangen door een 3fase alamat
Dat is het plan, die past nu ook mooi bovenin in de linkerkast.
- Weg met die 3fase aardlekschakelaar, nergens voor nodig, toch?
Dan niet meer nodig, nu nog wel althans voor de fornuisgroep c.q. inductiekookplaat heb ik momenteel nog wel iets van een aardlek nodig.
- In principe heel erg eens met alamats
Ik heb op zich nu ook de ruimte om de 8 groepen 1DIN EMAT spanningsafhankelijke alamats te vervangen voor 2DIN A-merk spanningsonafhankelijke alamats. Behalve als ik de loterij win dan komen er 1DIN ABB spanningsonafhankelijke alamats :9 .
- Hoofdschakelaar, ik zou me er niet druk om maken, alleen schakelaar
Ik had laatst die Hager SFT440 Modulaire omschakelaar in mijn handen wat een wereld van verschil qua schakelen t.o.v. die EMAT. Met die EMAT heb ik het gevoel dat ik zoveel kracht moet zetten dat ik de hele hoofdschakelaar van het DIN-rail af druk.
- Als wel, dan de rest ook.

Als je zorgt dat iedereen uit de buurt blijft is overzetten van bedrading, één voor één, ook onder spanning, niet zo een probleem. Als je je er comfortabel bij voelt.
Op zich zou dat wel kunnen, maar ik wil ook netjes een inzetstuk voor de onderzijde plaatsen, daar ga ik niet mee lopen pielen als er ook nog 25A op zo'n draad staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:32
Ik heb dit topic doorgezocht op "moment schroevendraaier", helaas kom ik er niet helemaal uit. Bij mijn zus thuis wordt de installatie omgezet naar 3-fase, mijn zwager heeft een vriend die een nieuwe groepenkast plaatst. De beste man lijkt te weten waar hij over praat, is ook elektricien bij één of ander bedrijf. Dit is meer een vriendendienst. Nu zag ik hem gewoon alles aandraaien met een normale schroevendraaier, alles wel netjes aangesloten. Alleen bij de vraag waarom hij geen moment schroevendraaier gebruikt, kreeg ik het antwoord dat dat bij een simpele groepenkast niet echt belangrijk is. Gewoon alles goed vastdraaien en een paar weekjes later even controleren of het allemaal nog goed vastzit. Op de vraag wat "goed vast" is, kreeg ik het antwoord "dat doe ik op gevoel". "Op gevoel" leek bij toekijken "draaien tot het niet meer kan".
Nu is het natuurlijk niet echt mijn probleem, maar de autist in me wil een schroevendraaier kopen en het allemaal eens checken. Op de groepenkast wordt nog een 1-fase PV omvormer en een 3-fase EV lader aangesloten. Het zijn dus niet een paar LED lampjes die erop zitten.

Loopt dit wel los, of moet ik me zorgen maken (ondanks dat de mensen die zelf in het huis wonen zich geen zorgen maken)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
True schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:48:
Gisteren wat voorbereidingen afgerond voor het (laten) installeren van zonnepanelen binnenkort. Hiervoor heb ik een tweede System55 kast naast de huidige gezet en beide klemrails op elkaar aangesloten en vanuit de hoofdschakelaar naar de eerste klemrail verbonden. De huidige componenten (kamrails & inductie) heb ik ook vanuit de klemrail aangesloten en wel praktisch op kleur per fase.

Helaas kwam ik er achter dat de twee buitenste schroefjes per klemrail volledig los kunnen komen uit de klemrail er is er eentje achter het netbeheerderdeel gevallen :X
Mijn vraag aan de experts hier, in hoeverre kan dit kwaad (zie foto beneden) en is het raadzaam deze te laten verwijderen door de netbeheerder? NB. de netbeheerder moet ergens in de nabije toekomst (lees maanden) sowieso al langskomen om de aansluiting spanningsloos te maken zodat ik de hoofdschakelaar kan vervangen voor een merk waar ik wat meer vertrouwen in heb. Dan ga ik ook gelijk even een inzetstuk voor de onderzijde plaatsen in de groepenkast boven het netbeheerderdeel.

Het schroefje is links zichtbaar en ligt onderin net boven een bevestigingspunt(schroef) van de bodemplaat voor de slimme meter. Ik denk niet dat die ergens heen kan. Op de foto kijk je onder de hoofdschakelaar naar beneden. Op klik = high res.
[Afbeelding]

Feedback op het resultaat is welkom. Op klik = high res.
[Afbeelding]
Ok, ik heb dus *exact* dit ook gehad, alleen lag het schroefje op de hoofdautomaat. Op een zondagmiddag, zo'n moment dat je je ook belast voelt om de netbeheerder te bellen. Ook omdat het zo'n stomme situatie is.

Wat ik heb gedaan: kauwgom kauwen totdat het goed plakt, dat op een houten stokje geplakt. Met stokje erachter en kauwgom op het schroefje drukken. Dan met zeer vaste hand omhoog. Dat was peentjes zweten :o Ik had op dat moment weinig middelen tot me (klussen in nieuwe woning, Corona, dus alle winkels dicht), dus vandaar dat kauwgompje :X

Als je meer geduld kan hebben, zou ik een magnetische schroeverdraaier oid pakken, vasttapen aan een stok.

Of in jouw geval: ik zou hem eigenlijk gewoon laten liggen, die rolt niet zomaar verder omlaag. Als de beheerder langs moet komen, dan even melden. Zou ik vooraf doen, zodat deze niet alsnog op de draden vallen.

Ben sindsdien trouwens fan van om de bodemplaat ook in dit geval te plaatsen. Helaas heeft de electriciën bij installatie van de 3F-meter m'n bodemplaat weer meegenomen zonder dat ik het merkte |:(

[ Voor 3% gewijzigd door Zwartoog op 20-04-2023 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@frozensun744 Boodschappenlijst:
  • Hoofdschakelaar
  • 8x 16A 1F alamats
  • 16A 3F alamat
  • 25A 3F automaat
  • 1 20A 1F alamat
  • eventueel overspannings beveiliging
Die 40A alamat, is dat niet gewoon een aardlekschakelaar? Met nog ergens een normale automaat?
  • Onderverdeler voor schuur
  • 1 fase alamat 16A voor stopcontacten en verlichting
  • 3 fase alamat 16/...A voor .?.
  • 1 fase alamat 20A voor nieuwe omvormer
Dat is het denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:22
mister_S schreef op donderdag 20 april 2023 @ 19:51:
Ik heb dit topic doorgezocht op "moment schroevendraaier", helaas kom ik er niet helemaal uit.
Je krijgt meer als je in het vorige topic op moment schroevendraaier zoekt. ;)
Bij mijn zus thuis wordt de installatie omgezet naar 3-fase, mijn zwager heeft een vriend die een nieuwe groepenkast plaatst. De beste man lijkt te weten waar hij over praat, is ook elektricien bij één of ander bedrijf. Dit is meer een vriendendienst. Nu zag ik hem gewoon alles aandraaien met een normale schroevendraaier, alles wel netjes aangesloten. Alleen bij de vraag waarom hij geen moment schroevendraaier gebruikt, kreeg ik het antwoord dat dat bij een simpele groepenkast niet echt belangrijk is. Gewoon alles goed vastdraaien en een paar weekjes later even controleren of het allemaal nog goed vastzit. Op de vraag wat "goed vast" is, kreeg ik het antwoord "dat doe ik op gevoel". "Op gevoel" leek bij toekijken "draaien tot het niet meer kan".
Nu is het natuurlijk niet echt mijn probleem, maar de autist in me wil een schroevendraaier kopen en het allemaal eens checken. Op de groepenkast wordt nog een 1-fase PV omvormer en een 3-fase EV lader aangesloten. Het zijn dus niet een paar LED lampjes die erop zitten.

Loopt dit wel los, of moet ik me zorgen maken (ondanks dat de mensen die zelf in het huis wonen zich geen zorgen maken)?
Klinkt alsof je zo’n ding gewoon sowieso wilt kopen en ik kan je geen ongelijk geven :P

Ik heb deze Wera Kraftform Kompakt VDE 16 Torque 1,2-3,0 Nm extra slim 1, 16‑delig (05135906001):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TC-ENHdTapNITctayt3eRsnuaeA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PPWqtfpenm67mo1tlQnXyxvx.jpg?f=user_large
En die bevalt prima. (y)

Wiha maakt ook een prima versie die meen ik tot 5Nm en daardoor wat ruimer toepasbaar.
Kwam ook ergens in het vorige topic voorbij of in het grote gereedschap topic, dat weet ik niet meer precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
@Vliegvlug misschien heb je gelijk en moet ik er gewoon eentje kopen :)
Ik ben van plan om zelf ook een ALS en wat automaten bij te plaatsen, maar zoals dat met plannen gaat zal het wel herfst worden. Om nou iets te kopen zodat ik bij een ander schroeven aan kan draaien gaat wel een beetje ver.

Ik vroeg me gewoon af of dit tot gevaarlijke situaties kan leiden. Blijft familie, ook al is het een know-it-all zwager met zijn elektricien (?) vriend. Ik geloof best dat die gast hier gevoel voor zal hebben hoor, maar hoe je op gevoel Nm kan bepalen is voor mij een raadsel. Mijn vader kon ook van alles knutselen met zijn gamma schroevendraaier en dat handige heb ik ook van hem, maar vroegah hing er geen 3 fase kookplaat, PV omvormer en EV lader in ons huis.
Als het echt gevaar vormt koop ik wel een moment schroevendraaier en draai ik die schroeven aan voor mijn eigenwijze zwager.

[ Voor 7% gewijzigd door mister_S op 20-04-2023 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frozensun744
onetime schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:14:
@frozensun744 Boodschappenlijst:
  • Hoofdschakelaar
  • 8x 16A 1F alamats
  • 16A 3F alamat
  • 25A 3F automaat
  • 1 20A 1F alamat
  • eventueel overspannings beveiliging
Die 40A alamat, is dat niet gewoon een aardlekschakelaar? Met nog ergens een normale automaat?
  • Onderverdeler voor schuur
  • 1 fase alamat 16A voor stopcontacten en verlichting
  • 3 fase alamat 16/...A voor .?.
  • 1 fase alamat 20A voor nieuwe omvormer
Dat is het denk ik?
@onetime Bedankt voor je reactie!
Even nog wat 'leek' vraagjes: waarom kies je voor de 25A 3F een automaat en geen alamat? Kan verder deze 25A krachtstroomgroep wel ivm selectiviteit?
Waar gaat verder de 1x 20A 1F alamat uit je lijstje naartoe? Als dit voor de nieuwe kabel voor in de schuur is, moet het dan geen 3F zijn?
Verder is die 40A volgens mij inderdaad een aardlekschakelaar, maar geen normale automaat erbij volgens mij. Voor de duidelijk nog even een foto van de huidige kast + huidige 40A schakelaar/automaat waar de huidige zonnepanelen opzitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FsRmmW5qo7tMHY1hUeUCSqZgq5Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VSsr40awqEvl836kZ7bdGFA9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aIjoZvreOQzkX-nrFSkql-a_Y2A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lMzHgyaerXE6wqRNLV4Dzmcl.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recoil
  • Niet online
Vanwege uitbreiding van de PV-installatie ga ik een SMA Sunny Home Manager direct na de hoofdschakelaar plaatsen. (Waarom SMA stroommeting via P1 niet implementeert is me een raadsel..)

Hij is het gemakkelijkst in te bouwen in de meest rechterkast en dan linksonderin. Dat betekent echter wel dat het leeuwendeel van de installatie gevoed wordt door een lus die over twee aansluitblokjes gaat.

Mag dit en is het veilig? Overal zitten adereindhulzen aan geperst en alles is op moment aangedraaid. Of zie ik een betere oplossing over het hoofd zonder heel de kast te moeten verbouwen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zo_nFKnwjHo1VrlFA9Mwul9VrOc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LKXpDrLjFuaJ7pMN5ofihlg1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-10 18:26
mister_S schreef op donderdag 20 april 2023 @ 23:01:
Ik ben van plan om zelf ook een ALS en wat automaten bij te plaatsen, maar zoals dat met plannen gaat zal het wel herfst worden. Om nou iets te kopen zodat ik bij een ander schroeven aan kan draaien gaat wel een beetje ver.

Ik vroeg me gewoon af of dit tot gevaarlijke situaties kan leiden. Blijft familie, ook al is het een know-it-all zwager met zijn elektricien (?) vriend. Ik geloof best dat die gast hier gevoel voor zal hebben hoor, maar hoe je op gevoel Nm kan bepalen is voor mij een raadsel. Mijn vader kon ook van alles knutselen met zijn gamma schroevendraaier en dat handige heb ik ook van hem, maar vroegah hing er geen 3 fase kookplaat, PV omvormer en EV lader in ons huis.
Als het echt gevaar vormt koop ik wel een moment schroevendraaier en draai ik die schroeven aan voor mijn eigenwijze zwager.
Op gevoel vastdraaien is makkelijk: Tot een kwartslag voordat 'ie breekt. :+

Maar op serieuze noot, het kneitervast draaien van kooiklemmen kan het koper behoorlijk kneuzen. Dat hoeft niet direct een probleem te zijn, en misschien wordt het nooit een probleem, maar zeker met pv en autoladers zit er wel risico aan. Het is me alleen een raadsel waarom een professional dat risico wil nemen. Moet wel toegeven dat het met een goede klem vaak wel losloopt en je waarschijnlijk eerst de schroef stript voordat je de ader te veel kneust. Aan de andere kant kan je met te hard aandraaien ook het schroefdraad slopen en dat is ook geen aanrader.

Wera maakt ook nog niet-VDE schroevendraaiers (bijvoorbeeld deze die ik heb) die wat goedkoper zijn. Alleen voor het mooie nog een lang PZ/SL bitje erbij kopen.

[ Voor 6% gewijzigd door jordje op 21-04-2023 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Laatst online: 23:22
mister_S schreef op donderdag 20 april 2023 @ 23:01:
Dat gaat misschien wel wat ver maar als je toch van plan bent om het zelf ook te gaan gebruiken maakt het aanschafmoment ook niet uit, alles wordt toch maar duurder. Of je moet op een aanbieding willen wachten hoewel ik niet de indruk heb dat deze veel voorkomen met VDE moment schroevendraaiers.

En dan kan je gelijk al wat oefenen bij je zwager en hun schroeven kapot draaien als je toch niet genoeg druk zet en je eruit schiet :+
Ik vroeg me gewoon af of dit tot gevaarlijke situaties kan leiden. Blijft familie, ook al is het een know-it-all zwager met zijn elektricien (?) vriend. Ik geloof best dat die gast hier gevoel voor zal hebben hoor, maar hoe je op gevoel Nm kan bepalen is voor mij een raadsel.
Ik heb hetzelfde als jij en wil het gewoon zeker weten, blijft bij anders toch knagen en dat is niet fijn.
De 2,8 Nm van mijn ABB componenten vond ik trouwens flink harder dan ik vooraf gedacht had.
Moest er echt zwaar in gaan hangen en flink druk geven om te voorkomen dat de schroevendraaier eruit schoot.
Dus de quote van @jordje ”Tot een kwartslag voordat 'ie breekt” hierboven zit wel een kern van waarheid in

Het merk van de componenten speelt ook een rol.
De ABB schroeven gaven geen krimp en had nauwelijks schade waar die er een keer uit schoot.
Mijn Eastron kWh meter uit china daarentegen heeft beduidend mindere kwaliteit schroeven.
Heb er daar één van kapot gedraaid, kop was uitgewoond bij 1x eruit schieten. Deze moest ook op 3.0 ipv 2.8Nm maar heb niet het idee dat dit het grote verschil heeft gemaakt. Die schroeven zijn gewoon van zachter materiaal gemaakt
Heb ik uiteindelijk wel vast gekregen door de platte schroevendraaier te pakken die nog net genoeg grip had.
Ik moet die schroef nog een keer vervangen en omdat mijn eerst geleverde Eastron DOA was en niet teruggestuurd hoefde te worden heb ik nu 8 reserve schroeven. ;)

Weet niet welk merk componenten jouw zwager heeft maar als dat chinees spul is zou ik extra voorzichtig zijn of er helemaal van af zien.
Mijn vader kon ook van alles knutselen met zijn gamma schroevendraaier en dat handige heb ik ook van hem, maar vroegah hing er geen 3 fase kookplaat, PV omvormer en EV lader in ons huis.
Ik denk dat het in de praktijk wel los loopt, kookplaat staat maar kort aan, PV en EV lader wel stuk langer maar er zitten vast toleranties in dat wat losser of vaster niet gelijk tot gevaar leidt maar zoals gezegd ben ik liever zeker voor mijn eigen gemoedsrust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Dank beiden, ik ga er gewoon één kopen omdat ik weet dat ik me daaraan ga storen elke keer als ik op visite ben :).
Groepenkast bestaat uit ABB componenten trouwens, dus geen goedkoop spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Vliegvlug schreef op donderdag 20 april 2023 @ 22:39:
[...]

Je krijgt meer als je in het vorige topic op moment schroevendraaier zoekt. ;)

[...]

Klinkt alsof je zo’n ding gewoon sowieso wilt kopen en ik kan je geen ongelijk geven :P

Ik heb deze Wera Kraftform Kompakt VDE 16 Torque 1,2-3,0 Nm extra slim 1, 16‑delig (05135906001):
[Afbeelding]
En die bevalt prima. (y)

Wiha maakt ook een prima versie die meen ik tot 5Nm en daardoor wat ruimer toepasbaar.
Kwam ook ergens in het vorige topic voorbij of in het grote gereedschap topic, dat weet ik niet meer precies.
Hier ook dit setje. Inmiddels al wat stiftjes versleten en die zijn ook los te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:14
Binnenkort verhuizen wij naar een nieuwe woning. Deze is destijds opgeleverd met 'schoonmetselwerk' dus de stenen aan de binnenzijde zichtbaar. (jaren70).

Hier wil ik wandcontactdozen gaan toevoegen en verplaatsen. Hoe kan ik dit het beste doen?
Ik ga ervanuit dat er schoonmetselwerk inbouwdozen zijn gebruikt en dat de leidingen dan in de spouw lopen.

In een gewone muur kan je leidingen eenvoudig uithakken en verplaatsen/verlengen. Maar hier gaat dat volgens mij niet.

Heeft er iemand tips hoe dit aan te pakken?

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:58

Ethirty

Who...me?

Recoil schreef op donderdag 20 april 2023 @ 23:48:
Vanwege uitbreiding van de PV-installatie ga ik een SMA Sunny Home Manager direct na de hoofdschakelaar plaatsen. (Waarom SMA stroommeting via P1 niet implementeert is me een raadsel..)
Omdat de Home Manager veel meer doet. Weersvoorspellingen ophalen, energie sturen, etc. Puur meten hebben ze ook nog een Energy Meter voor. In beide gevallen veel te duur voor wat het is imo, maar dat is SMA 🤷🏻‍♂️

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-10 18:26
Vliegvlug schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 07:51:

Ik heb hetzelfde als jij en wil het gewoon zeker weten, blijft bij anders toch knagen en dat is niet fijn.
De 2,8 Nm van mijn ABB componenten vond ik trouwens flink harder dan ik vooraf gedacht had.
Moest er echt zwaar in gaan hangen en flink druk geven om te voorkomen dat de schroevendraaier eruit schoot.
Ja hè, en de 1,2-1,5 Nm voor een automaat voelt juist weer alsof het niks is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
jordje schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:21:
[...]

Ja hè, en de 1,2-1,5 Nm voor een automaat voelt juist weer alsof het niks is.
Hier componenten met 3,8 Nm. Bijna niet te doen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

John245 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:30:
[...]

Hier componenten met 3,8 Nm. Bijna niet te doen.
2,8 is zo zwaar dat je de automaat vast moet houden omdat je hem anders van de din rail afdraait, zeker met dat plastic spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linkforsoad
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:23
Dag samen,

Recent een Wago 879-3000 meter in gebruik genomen die Modbus doet via RS485, zijn er Tweakers die een betaalbare TCP gateway aan kunnen raden? Of kan ik dat wel vergeten? Zoek een praktische manier om de meter met een Raspberry Pi uit te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Nu online
linkforsoad schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:05:
Dag samen,

Recent een Wago 879-3000 meter in gebruik genomen die Modbus doet via RS485, zijn er Tweakers die een betaalbare TCP gateway aan kunnen raden? Of kan ik dat wel vergeten? Zoek een praktische manier om de meter met een Raspberry Pi uit te lezen.
RS485 hoedje op de framboos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linkforsoad
big bang schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:08:
[...]

RS485 hoedje op de framboos?
Dat zou m'n plan B zijn inderdaad, maar dacht hier een aantal keren gateways voorbij te hebben zien komen, al kan m'n geheugen me ook in de steek laten. Dacht waag de gok en vraag er eens naar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
linkforsoad schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:05:
Dag samen,

Wat is je definitie van betaalbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linkforsoad
John245 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:24:
[...]

Wat is je definitie van betaalbaar?
100-200 euro, pak 'm beet. Hoef niet voor een prikkie, maar de resultaten die ik krijg zijn vooral voor industrieel gebruik. Dan gaat het wel heel hard met de prijs. Dit gaat om een thuissetup, meter zit op de PV en hopelijk binnenkort een tweede op de laadpaal. Misschien vraag ik iets onrealistisch, dan wordt het alsnog een headertje op de RPi idd.

[ Voor 22% gewijzigd door linkforsoad op 21-04-2023 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
linkforsoad schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:25:
[...]

100-200 euro, pak 'm beet. Hoef niet voor een prikkie, maar de resultaten die ik krijg zijn vooral voor industrieel gebruik. Dan gaat het wel heel hard met de prijs. Dit gaat om een thuissetup, meter zit op de PV en hopelijk binnenkort een tweede op de laadpaal. Misschien vraag ik iets onrealistisch, dan wordt het alsnog een headertje op de RPi idd.
https://www.amazon.nl/RS4...&pd_rd_i=B09QMNWYLQ&psc=1

Ik heb wel industrieel, maar daar hangen ook meerdere apparaten aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linkforsoad
John245 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:30:
[...]

https://www.amazon.nl/RS4...&pd_rd_i=B09QMNWYLQ&psc=1

Ik heb wel industrieel, maar daar hangen ook meerdere apparaten aan.
Mijn dank is groot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Laatst online: 02:20
als 't niet DIN mount hoeft kan 't nog wat voordeliger. zoeken op RS485 to RJ45

Zit er ook een power adapter bij.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-10 18:42
mister_S schreef op donderdag 20 april 2023 @ 19:51:
Ik heb dit topic doorgezocht op "moment schroevendraaier", helaas kom ik er niet helemaal uit. Bij mijn zus thuis wordt de installatie omgezet naar 3-fase, mijn zwager heeft een vriend die een nieuwe groepenkast plaatst. De beste man lijkt te weten waar hij over praat, is ook elektricien bij één of ander bedrijf. Dit is meer een vriendendienst. Nu zag ik hem gewoon alles aandraaien met een normale schroevendraaier, alles wel netjes aangesloten. Alleen bij de vraag waarom hij geen moment schroevendraaier gebruikt, kreeg ik het antwoord dat dat bij een simpele groepenkast niet echt belangrijk is. Gewoon alles goed vastdraaien en een paar weekjes later even controleren of het allemaal nog goed vastzit. Op de vraag wat "goed vast" is, kreeg ik het antwoord "dat doe ik op gevoel". "Op gevoel" leek bij toekijken "draaien tot het niet meer kan".

In zware installaties kijkt het allemaal een stuk nauwer dan in een lichte installatie. Een goede elektriciën voelt wanneer het aandraaimoment goed is. Het kan geen kwaad om alles netjes met het juiste moment na te lopen en daarvoor een goede momentschroevendraaier te gebruiken. Wanneer je alles goed-vast draait en een week later de boel nog een slagje na geeft dan zit je helemaal goed. Koper vloeit waardoor het correct is om een week nadien nog even de boel aan te draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• linkforsoad
blb4 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:46:
[...]

DIN lijkt me wel zo netjes, kan de hele boel naast elkaar in de kast. Van deze prijzen schrik ik een stuk minder. Dank beiden! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

onetime schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 12:43:
@Zuluman Ik begreep jou hier verkeerd, zie ook de reactie van septillion ..."
Ik zou voor de goedkoopste optie gaan, of voor de "beste"
Goedkoopste:

[...]

Ook goed:

[...]

Mooiste optie, nooit meer dan één groep tegelijk uit door aardlek:

[...]
Ik ga voor de goedkoopste optie met een installatieautomaat. maar ga ik voor een B of C karakteristiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Nu online
blb4 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:46:
[...]

Dat maakt modbus RTU nog niet meteen modbus TCP. In RTU zit een checksum die bij modbus TCP in de TCP laag zit en niet in de modbus laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linkforsoad
Achter de link van @John245 zat ook een versie met voeding over PoE, heb die besteld. Ben over een paar weken terug in Nederland, dan maar eens aansluiten en proberen. Thanks nogmaals :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
linkforsoad schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 15:01:
Achter de link van @John245 zat ook een versie met voeding over PoE, heb die besteld. Ben over een paar weken terug in Nederland, dan maar eens aansluiten en proberen. Thanks nogmaals :)
Ja die stond op dezefde pagina. Geen garantie dat het werkt.

In het begin had ik ook een goedkope omvormer van het signaal die deed het bij 5 van de 6 systemen. Echter bij 1 systeem resulteerde het in het regelmatig vastlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Laatst online: 02:20
big bang schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 14:35:
[...]

Dat maakt modbus RTU nog niet meteen modbus TCP. In RTU zit een checksum die bij modbus TCP in de TCP laag zit en niet in de modbus laag.
Van de (modbus) details heb ik geen verstand. 't enige dat ik weet is dat die adapter waar ik naar linkte bij mij werkt om modbus kWh meter aan mijn omvormer te hangen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zuluman schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 14:21:
[...] Ik ga voor de goedkoopste optie met een installatieautomaat. maar ga ik voor een B of C karakteristiek?
Maakt niet echt uit, ga voor de goedkoopste. (B?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

onetime schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 15:53:
[...]

Maakt niet echt uit, ga voor de goedkoopste. (B?)
C is bijna niet te vinden. wel van abb en die is verbazingwekkend goedkoop met € 15,- maar kan m maar op 1 site vinden en daar is ie niet op voorraad.

Wordt dus maar een B dan.

Pagina: 1 ... 9 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.