Ik heb een vraag mbt een pv verdeler. Dit is mijn huidige situatie.
Ik weet dat de hoofd pv groep niet voldoet. formeel zou ik een 20A alamat moeten plaatsen en de bekabeling moeten vervangen voor 3x4mm. Sinds 2019 is hij nog nooit eruit geklapt.
Ik heb ook sinds 2019 4 panelen op de schuur totaal 930W micro omvormer vermogen zonder pv verdeler. de panelelen zitten in de lasdoos aangesloten. en de schuur zit op een separate alamat. voorheen mocht je tot 1500W op een aparte groep aansluiten. Nu wil ik 2 extra panelen, 500W omvormer vermogen toevoegen op de schuur en een kleine warmtewarmtepomp van 1,2kW aansluitvermogen.
De schuur alamat gaat gecombineerd met de pv alamat (2din rechtsboven) met 6mm naar de hoofdrail. zo kan ik via mijn envoy de teruglevering van beide groepen meten via de spoelen. Dan is de teruglevering van de schuur panelen wel netto vanwege verbruik in de schuur, maar die is minimaal nu.
Vandaag heb ik de finder kwh meter weggehaald en een iq relais geinstalleerd op die plek.
En ik heb de vrije groep 10 gebruikt om de envoy op aan te sluiten voor verbeterde communicatie. ik ben van 2 streepjes naar 5 gegaan.
1. ik wil de pv verdeler zo aansluiten als in dit topic.
MeTooPV in "PV verdeler mogelijk of niet?"
Dit heb nog liggen:
Nu zit de groep in de meterkast aangesloten op een 30ma alamat. Deze wou ik vervangen voor de ETI 16A 100ma alamat. ik las ergens dat indien je aardlek serieel schakelt je 3x de gevoeligheid van moet gebruiken dus min 90ma.
in de pv verdeler wil ik als volgt samenstellen:
1. sep hoofdschakelaar 40A
2. emat alamat 16A 30ma voor de schuurinfrastructuur (zwembadwarmtepomp, zwembadpomp en zoutelectrolyse en verlichting)
3. gewiss installatieautomaat 16A 30ma voor de enphase micro's totaal 1500W
4. hergebruik finder kwh meter opwekking pv
5. kwh meter schuur alamat (nr. 2)
De vragen die ik heb:
1. pv verdelers hebben vaak 1 pv groep en 1 stopcontact achter een alamat. nu doe ik net als bovenstaand voorbeeld de gehele schuur. kan dat gewoon?
2. Voor de pv groep gebruik ik geen alamat maar een Gewiss B1690327 B16 installatieautomaat, mag dat? (enhse micro's hebben geen aardlek nodig, maar ze zitten dus dan wel achter de alamat in de meterkast)
3. Het gebruik van een smalle alamat's en hoofdschakelaar is discutabel. Zo zouden sommigen niet af schakelen/werken onder een bepaald voltage. de ETI B16 kzs-1m heeft dat volgens mij niet als ik naar de specs kijk. en de EMAT zo te zien ook niet.
Ik hoop dat ik duidelijk was en sta open voor suggesties.
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput