Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 101 Laatste
Acties:
  • 655.216 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:34
Zuluman schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 16:31:
[...]

C is bijna niet te vinden. wel van abb en die is verbazingwekkend goedkoop met € 15,- maar kan m maar op 1 site vinden en daar is ie niet op voorraad.

Wordt dus maar een B dan.
Op diezelfde site kan je ook C40's of B40's van Eaton vinden voor iets meer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-09 20:51
linkforsoad schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:05:
Dag samen,

Recent een Wago 879-3000 meter in gebruik genomen die Modbus doet via RS485, zijn er Tweakers die een betaalbare TCP gateway aan kunnen raden? Of kan ik dat wel vergeten? Zoek een praktische manier om de meter met een Raspberry Pi uit te lezen.
Waarom zo moeilijk (en duur) met een TCP gateway? Het is toch veel gemakkelijker met een modbus usb-stick van een paar euro en dan met een tooltje als mbrtu uitlezen? Kost bijna niks. Zo lees ik ook mijn kWh meters uit.

[ Voor 22% gewijzigd door Andrehj op 21-04-2023 18:11 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:30

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

jordje schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 17:48:
[...]

Op diezelfde site kan je ook C40's of B40's van Eaton vinden voor iets meer. ;)
Daar zat ik ook naar te kijken. maar op de een of andere manier wil ik een 2 module brede automaat. komt wellicht over de discussie met 1 module brede aardlekautomaten. maar dat is natuurlijk niet van toepassing voor automaten bedenk ik me net. ik ga wel voor de C-karakteristiek.

[ Voor 3% gewijzigd door Zuluman op 21-04-2023 18:13 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linkforsoad
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-09 12:06
Andrehj schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 18:00:
[...]

Waarom zo moeilijk (en duur) met een TCP gateway? Het is toch veel gemakkelijker met een modbus usb-stick van een paar euro en dan met een tooltje als mbrtu uitlezen? Kost bijna niks. Zo lees ik ook mijn kWh meters uit.
De afstand tussen meter en RPi is vooral het probleem. Ik zou de utp-kabel waar ik nu de DSMR-meter mee uitlees kunnen "misbruiken" om beiden te transporteren, maar ideaal is het niet. Dan vind ik 35 euro niet onoverkomelijk.

Netwerkapparatuur hangt niet op de plek waar de groepenverdelers hangen, omdat de jaren 70 meterkast anders ramvol zit.

[ Voor 8% gewijzigd door linkforsoad op 21-04-2023 18:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:17
linkforsoad schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 18:23:
[...]

De afstand tussen meter en RPi is vooral het probleem. Ik zou de utp-kabel waar ik nu de DSMR-meter mee uitlees kunnen "misbruiken" om beiden te transporteren, maar ideaal is het niet. Dan vind ik 35 euro niet onoverkomelijk.

Netwerkapparatuur hangt niet op de plek waar de groepenverdelers hangen, omdat de jaren 70 meterkast anders ramvol zit.
Als RS485 ergens best wel goed in is, is het zonder veel gezeik grote afstanden overbruggen. Gaat prima over TP ook.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• linkforsoad
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-09 12:06
big bang schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 18:29:
[...]

Als RS485 ergens best wel goed in is, is het zonder veel gezeik grote afstanden overbruggen. Gaat prima over TP ook.
Het is meer in de praktische zin: beschikbaarheid van bekabeling. Er is 1 utp-kabel hiervoor, maar de helft van de aders daarvan wordt reeds gebruikt voor uitlezen P1-poort. En kabel bijtrekken is lastig want geen loze leidingen over.

En ergens is het ook uit nieuwsgierigheid naar de werking ;)

[ Voor 6% gewijzigd door linkforsoad op 21-04-2023 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

linkforsoad schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 18:31:
[...]

Het is meer in de praktische zin: beschikbaarheid van bekabeling. Er is 1 utp-kabel hiervoor, maar de helft van de aders daarvan wordt reeds gebruikt voor uitlezen P1-poort. En kabel bijtrekken is lastig want geen loze leidingen over.

En ergens is het ook uit nieuwsgierigheid naar de werking ;)
Heb je een stopcontact bij de meter? Dan USB-hub met aparte voeding plaatsen, data-kabels daaraan, dan de USB-hub met https://nl.aliexpress.com/item/32955638513.html via de utp-kabel op een pc/RPi aansluiten. Op die manier heb ik laatst een Pi met kuren via FTDI-kabel bediend, terwijl de pc aan het andere eind een verdieping hoger en andere kant van het huis staat.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-06 07:42
Even een groepenkast vraagje, bij mijn schoonvader gaan we zonnepanelen leggen, gelijk een mooi moment om de oude stoppenkast te vervangen.

Huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/wdzHQFz/kastje.jpg

Ik zit even te zoeken wat mooi past, huidige kast is 44x44, makkelijkste is iets vergelijkbaars of een paar cm hoger. Eaton zou mooi passen, deze heeft er een van 44x49,5 dat is prima, enkel als ik hem zo samenstel bij Elektramat, komt je op €875
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/2FLwZwp/kastje.png

Dus zit even te kijken hoe dit nog iets goedkoper kan...Ik kan onderaan evt een 22x22 doen, met 2x 22x22 er bovenop, maat dit scheelt je een x €50,-..

Schneider Elektric heeft alleen kasten van 27 hoog en 38 hoog, kom je op 65 dat gaat hem niet worden...EMAT in een EATON kast zou kunnen, maar dan heb je naar mijn mening geen top spul en is door de kast dan alsnog vrij prijzig...Hager Vision is qua maat goed, maar zitten de automaten vrij laag waardoor ik te korte draden krijg ben ik bang... iemand nog een gouden tip?

/edit
Bij de concurent Sander kom ik met Eaton op 750 uit, dat is al een stuk beter :*)

[ Voor 3% gewijzigd door Bakema op 21-04-2023 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Bakema schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 22:14:

Ik zit even te zoeken wat mooi past, huidige kast is 44x44, makkelijkste is iets vergelijkbaars of een paar cm hoger. Eaton zou mooi passen, deze heeft er een van 44x49,5 dat is prima, enkel als ik hem zo samenstel bij Elektramat, komt je op ruim 900€ uit...
[Afbeelding]

Dus zit even te kijken hoe dit nog iets goedkoper kan...Ik kan onderaan evt een 22x22 doen, met 2x 22x22 er bovenop, maat dit scheelt je een x €50,-..

Schneider Elektric heeft alleen kasten van 27 hoog en 38 hoog, kom je op 65 dat gaat hem niet worden...EMAT in een EATON kast zou kunnen, maar dan heb je naar mijn mening geen top spul en is door de kast dan alsnog vrij prijzig...Hager Vision is qua maat goed, maar zitten de automaten vrij laag waardoor ik te korte draden krijg ben ik bang... iemand nog een gouden tip?

/edit
Bij de concurent Sander kom ik met Eaton op 750 uit, dat is al een stuk beter :*)
Materialen niet verschuiven in de configurator, dan is de prijs ook 750.- (en een 440x550 kast pakken)

Als de draden te kort zijn kan je alles bovenin afmonteren op rijgklemmen.

Afbeeldingslocatie: https://www.installatieprofi.nl/images/webshop/product/244217/3213950-PTI-25-PELN-ETAGE-RIJGKLEM_large.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door jadjong op 21-04-2023 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
Dat is ook nog een idee ja evt. Medusa kast is wel erg lomp, maar zou kunnen evt ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Bakema Vanwege exacte maten, ruimte(3x 18), en prijs heb ik deze gekozen. Wat jij wilt past er ook in.
https://www.sandervunderi...18-modules-res18x320.html

edit: al vindt ik deze mooier: https://www.sandervunderi...enkast-22x33cm-hld33.html

combineren maar: https://www.sandervunderi...ege-kasten-en-onderdelen/

[ Voor 34% gewijzigd door onetime op 21-04-2023 23:29 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayRune
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:19
Goedemorgen Tweakers,

Een tijd geleden een Duspol gekocht om op de bovenverdieping zelf de installatie te kunnen testen (vanwege renovatiewerkzaamheden).
Nadat ik de Duspol had ontvangen wilde ik deze testen op de installatie in de woonkamer. Bij een WCD in de woonkamer meet ik tussen de nul en de aarde 80V.
Twee elektriciens hebben dit bekeken en kwamen tot de conclusie er is tussen twee van de centraaldozen geen aardedraad aangebracht.

Uiteindelijk ben ik in de centraaldoos gaan kijken waarin geen aardedraad uitkomt. Hierin vond ik achterin twee draden weggestopt. Een rode en groene (de oude draadkleuren) allebei voorzien van lasklem. Deze draden hadden allebei geen spanning.
Tussen de huidige bruine werkende fase en de groene draad meet ik 230V (twee oranje omcirkelde lasklemmen). Als ik daarnaast de twee knoppen van de Duspol indruk springt de ALS. Kan dit betekenen dat deze groene draad aangesloten zit op de aarde?

Ik heb al dozen van deze groep open gehad maar kan de andere kant van de draden niet vinden. Vermoedelijk zijn deze lasdozen waarin deze draden uitkomen weggesmeerd. (Huis komt uit 1957). Tevens heb ik in de meterkast gekeken maar daarvan word ik helaas niet wijzer.

Op de foto heb ik even alle aardedraden los van elkaar gehaald en allemaal voor de veiligheid voorzien van een lasklem.

Bedankt wederom!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pv32k4ziS5CEX-oyDYqBUMhn_Bw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dOg9PwNEUoCyNDihg32gr3Ei.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@JayRune Ik denk dat ze van een andere groep komen. Probeer eens één voor één je andere groepen uit te zetten en meet dan nog eens? Anders met een (hf)signaalvolger de draden door het plafond / de muur heen traceren.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

@Bakema Wat is wat? Ik zie twee setjes van drie smeltzekeringen. Twee krachtgroepen? En is dat de hoofdschakelaar linksonder in een apart kastje? En waarom dat dichte 22x11 kastje rechts onderin? Wat zit daarin? Eerst alles goed in beeld brengen, anders sta je toch opeens met iets iets dat je niet verwacht.

Ik zou die twee 22x11 kastjes onderin gewoon handhaven en in één van de twee een nieuwe hoofdschakelaar plaatsen. Daarboven twee standaardkasten 22x33.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-09 21:36

copykat

Good copy isn't bad

Nu ik zie dat centraaldozen en inhoud ook tot het topic behoren even een vraagje over kansberekening van waar de aardedraden stoppen.

Tijdens het vervangen van de groepenkast kwam ik er achter dat er bij elke groep een aardedraad weggestopt was(niet aangesloten maar wel aanwezig). In mijn onervarenheid met huisinstallaties uit die tijd dacht ik ah als er dus aarde weg gaat uit de kast zal het wel naar elke centraaldoos getrokken zijn (in de plafonds achter de lampen.) zodat je simpel aarde kan toevoegen aan een lamp of wcd.
In de slaapkamers niks gevonden op 1 na. Daar liep een aarde draad door van een gat naar de andere.(zonder lus)
Vermoedelijk van badcel naar douchcel via die doos.

Mijn vraag: Was het in 1979 gewoon om 1 aardedraad te trekken naar alleen de eerste centraal doos?
Dat zou dan fase nul en aarde in de pijp zijn.
En waarom is dat dan niet als voeding doorgezet naar elke andere centraaldoos?
Tot nu toe gevonden aardedraden.
Keuken(wcd's) plafond weet ik nog niet is verlaagd met spotjes, buitenlamp (later aangelegd),badcel(plafond en wcd), douchecel(plafond)

Tweede vraag is het mogelijk/verstanding in een bestaande pijp met bestaande bedrading er een aarde draad bij te trekken?
(in mn huidige huis (1938) heb ik telkens delen vervangen, stalen pijp door pvc vervangen en nieuwe draad getrokken, maar dat lijkt me nu een beetje overdreven.)

En het risico al ik alles weg trek en dan de nieuwe fase nul en aarde niet meer terug krijg is ook aanwezig.
Al gezien dat het prefab bouwpakket beton is. (til haken gezien bij binnen muren beganegrond dus ik verwacht dat dit boven ook zo is.

Mijn bedoeling was om 1 (slaap)kamer waar de pc en zo komen een aarde te krijgen in de de WCD's.
Aardedraad lomp aan de CVleiding klemmen kan ook maar dat is niet echt volgens de regels denk ik.
Om overspanningsbeveiligings verlengsnoeren te kunnen gebruiken en zelfs om een desktop voeding goed te laten werken is er aarde nodig.(desktop heeft metalen kast en dus geaarde stekker.)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

ds23man schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:00:
[...]

Hier is ook weer een installateur van de oude stempel bezig geweest. Het krullen van de draden mag al jaren niet meer...
Puur uit interesse waar om mág het niet meer?
Ik dacht altijd dat die krul was om mooi op te lijnen op je schroefgat van je automaat.
(en je hebt nog wat vlees over als je moet verjongen.)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:15
copykat schreef op zondag 23 april 2023 @ 09:02:
[...]

Puur uit interesse waar om mág het niet meer?
Ik dacht altijd dat die krul was om mooi op te lijnen op je schroefgat van je automaat.
(en je hebt nog wat vlees over als je moet verjongen.)
Krullen geven inductieve storingen - het is in feite een kleine spoel.

Of het tot problemen leidt: in bedrijfsmatige installaties met hoge stromen is het een ander verhaal dan in een huisinstallatie. Maar met zonnepanelen en laadpalen die lange tijd hoge stromen geven misschien ook niet onrelevant voor thuis.

Dus nu moet je proppen. Minder fraai, wel makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11:28

Rzaan

Altijd zoekende

In mijn meterkast zit nu nog een gasmeter. giga groot ding eigenlijk.
Die gaat er uit.
Dan kan de elektrameter een stuk naar beneden, want die hangt nu echt hoog.
Daardoor is er niet genoeg plek voor een goede groepenkast erboven.

dus ik wil de meter naar beneden.
Moet daarvoor echt Enxis langskomen voor bijna € 600 om 8 schroeven los te draaien en ze er weer in te draaien 50 centimeter lager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recoil
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Recoil schreef op donderdag 20 april 2023 @ 23:48:
Vanwege uitbreiding van de PV-installatie ga ik een SMA Sunny Home Manager direct na de hoofdschakelaar plaatsen. (Waarom SMA stroommeting via P1 niet implementeert is me een raadsel..)

Hij is het gemakkelijkst in te bouwen in de meest rechterkast en dan linksonderin. Dat betekent echter wel dat het leeuwendeel van de installatie gevoed wordt door een lus die over twee aansluitblokjes gaat.

Mag dit en is het veilig? Overal zitten adereindhulzen aan geperst en alles is op moment aangedraaid. Of zie ik een betere oplossing over het hoofd zonder heel de kast te moeten verbouwen?

[Afbeelding]
Voor de zekerheid heb ik nog een nieuwe foto gemaakt met de SMA manager en omdat er in de tussentijd nog wat is veranderd.

Het zou dus worden:
Hoofdschakelaar -> SMA -> aansluitblokje (met twee groepen daaraan) -> aansluitblokje (rest van de installatie)

Alles met 6mm2

Is dit volgens de regelen der kunst of zou het beter kunnen? (Din rail verdeelblok, alles omgooien, etc..)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D-a32LgyIIbv2K03DoLQ66CA3Hs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VWx28SLheOFzQNOGmxxnaalh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwartoog
Rzaan schreef op zondag 23 april 2023 @ 09:13:
In mijn meterkast zit nu nog een gasmeter. giga groot ding eigenlijk.
Die gaat er uit.
Dan kan de elektrameter een stuk naar beneden, want die hangt nu echt hoog.
Daardoor is er niet genoeg plek voor een goede groepenkast erboven.

dus ik wil de meter naar beneden.
Moet daarvoor echt Enxis langskomen voor bijna € 600 om 8 schroeven los te draaien en ze er weer in te draaien 50 centimeter lager?
Ja. Die hoofdkabel wordt niet uit zichzelf korter + werken onder spanning.

Zit je met een kruipruimte waar je de kabel in kunt drukken, (of je kunt er bovengronds een S in leggen) wordt het een stuk makkelijker. Maar ook dan wil je niet rücksichtslos de boel omlaag drukken, omdat de aansluitingen in de hoofdzekeringenkast los kunnen raken.

Er is voor de meter geen noemenswaardige beveiliging, dus kortsluiting is serieus vuurwerk.

Houdt ook rekening met een minimale hoogte waarop de kast moet hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Zwartoog schreef op zondag 23 april 2023 @ 09:07:
[...]

Krullen geven inductieve storingen - het is in feite een kleine spoel.

Of het tot problemen leidt: in bedrijfsmatige installaties met hoge stromen is het een ander verhaal dan in een huisinstallatie. Maar met zonnepanelen en laadpalen die lange tijd hoge stromen geven misschien ook niet onrelevant voor thuis.

Dus nu moet je proppen. Minder fraai, wel makkelijk.
1 wikkel is dat meteen een inductieve situatie?
Ik heb overigens de krachtgroepen wel "gepropped" als daarmee bedoeld word wegwerken in organische manier :+ :
[URL="https://tweakers.net/i/NTmAXYlZ2iqNKehNrPkb7-ssorE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qYHbDG11xZKKszKTKsimVmBC.jpg?f=user_large",,"1"]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-bOHTfxW-Dp5PUCutv3fTawJFsA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qYHbDG11xZKKszKTKsimVmBC.jpg?f=fotoalbum_large[/URL
Edit: Dit is een oude foto, ondertussen is de beltrafo toegevoegd aan groep 4 en bedraad met gewone vd draad bruin blauw en de PV aansluiting naar de C20 verhuist.

Ik las net overigens dat momentschroevendraaiers met de huidige automaten, plastic behuizing, aan te raden zijn. Ik heb na de plaatsing door een electricien zelf alle schroeven nog even nagetrokken met zo'n wera automaten stift(plat en twee pikkies als kruis) en het viel me op dat ze nog wel iets vaster konden zonder de automaat te bewegen (misschien was t nazetten wat boven beschreven is, na een tijdje nalopen maar een paar dagen is wel kort dan.)
Vastzetten op gevoel is toch een dingetje van als je veel schroeft met de hand heb je een "vast is vast" momentum in je hand ontwikkeld maar op mn werk gebruik ik ook tegenwoordig een schroeftol met torclimiter om mn elleboog en pols te ontlasten.( Standje 7 voor metaal op metaal en standje 3 (spoedzoeken en indraaien) op abb plastic en grovespoed schroef.. Lui en makkelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door copykat op 23-04-2023 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Zwartoog schreef op zondag 23 april 2023 @ 09:27:
[...]

Ja. Die hoofdkabel wordt niet uit zichzelf korter + werken onder spanning.

Zit je met een kruipruimte waar je de kabel in kunt drukken, (of je kunt er bovengronds een S in leggen) wordt het een stuk makkelijker. Maar ook dan wil je niet rücksichtslos de boel omlaag drukken, omdat de aansluitingen in de hoofdzekeringenkast los kunnen raken.

Er is voor de meter geen noemenswaardige beveiliging, dus kortsluiting is serieus vuurwerk.

Houdt ook rekening met een minimale hoogte waarop de kast moet hangen.
De kabel komt uit in de ondergelegen kelder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OqShiRqXL-fo85Oh2ilkPEGaQPg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WcDuOlWI0x6cHSXLZx0tyWQ7.jpg?f=user_large

Ik denk dat Enexis gewoon een standaard bedrag rekent. Of het nu veel of weinig werk is.

Hij hangt nu echt te hoog.

In mijn huis bestaat een vreemde situatie. De hoofdmeter zit in de meterkast vlak bij de voordeur.
De stoppenkast zit in een kast aan de achterzijde van het huis.
Geen idee waarom dit ooit zo gedaan is.
Ik wil alles naar de meterkast aan de voorzijde.
Daar is zometeen ook genoeg plek als de gasmeter verdwenen is. Dan kan de elektrameter op normale hoogte komen te hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gQrbT-9EH6bXA-D0Mb4K-z7-MxY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/i70gzSo4clj8t8aUP1H2hJ54.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jMZraUz7DislN9iNfd6EXDmo2TQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KuHE83ShRpYSFNHysEFAM2Fp.jpg?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door Rzaan op 23-04-2023 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:06

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

linkforsoad schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:05:
Dag samen,

Recent een Wago 879-3000 meter in gebruik genomen die Modbus doet via RS485, zijn er Tweakers die een betaalbare TCP gateway aan kunnen raden? Of kan ik dat wel vergeten? Zoek een praktische manier om de meter met een Raspberry Pi uit te lezen.
Ik heb mijn modbusmeters gewoon via wifi verbonden met de rest van mijn systeem. Werkt prima. Je hebt een 'RS485 naar UART' converter nodig en een ESP. Kost je een paar euro via Aliexpress. De data wordt in mijn geval via MQTT gepushed.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-08 16:30
Rzaan schreef op zondag 23 april 2023 @ 09:41:
[...]

[Afbeelding]

Ik denk dat Enexis gewoon een standaard bedrag rekent. Of het nu veel of weinig werk is.

Lijkt toch standaard hoogte. Lees dit eens door.

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

DeHollander schreef op zondag 23 april 2023 @ 09:49:
[...]

Lijkt toch standaard hoogte. Lees dit eens door.
Lijkt mij ook gewoon de standaardhoogte. Denk dat de netbeheerder hier niet aan gaat meewerken.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

ds23man schreef op zondag 23 april 2023 @ 10:05:
[...]

Lijkt mij ook gewoon de standaardhoogte. Denk dat de netbeheerder hier niet aan gaat meewerken.
De onderkant zit op ± 100 van de vloer.
De bovenkant op ± 175.
Dat is inclusief het gedeelte waar de aardlekschakelaar inzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11:19
Rzaan schreef op zondag 23 april 2023 @ 10:38:
[...]

De bovenkant op ± 175.
Bovenkant meterbord volgens standaard 160 cm. Dus ik denk dat ze hem in jou geval best wel hoger willen plaatsen. :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]

[Afbeelding]

In mijn huis bestaat een vreemde situatie. De hoofdmeter zit in de meterkast vlak bij de voordeur.
Daar is zometeen ook genoeg plek als de gasmeter verdwenen is. Dan kan de elektrameter op normale hoogte komen te hangen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Volgens mij hangt je slimme meter niet eens zo heel hoog. Kan zo snel niet een variant vinden zonder gasaansluiting voor nieuwbouw maar dit zijn de maten die ze hanteren: https://www.meka.nl/wp-co...et-een-gasaansluiting.pdf van 50cm tot 1,6m hoog voor je slimme meter en elektrainstallatie.
Edit: spuit 11

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

John245 schreef op zondag 23 april 2023 @ 10:44:
[...]

Bovenkant meterbord volgens standaard 160 cm. Dus ik denk dat ze hem in jou geval best wel hoger willen plaatsen. :)
Die snap ik ff niet.
Maar ik heb ook pas 1 koffie op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Rzaan schreef op zondag 23 april 2023 @ 10:38:
[...]

De bovenkant op ± 175.
De norm is voor een nieuwe meterkast 160cm bovenkant meterbord. Je meterbord hangt al lager dan de nieuwbouwnorm als ik je aardlekkast eraf trek..... Helaas voor je is er geen norm voor gasloze huizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 19:31

Ethirty

Who...me?

Ziet er prima normaal uit. Hou er rekening mee dat het bovenste kastje vervalt als je de boel gaat reorganiseren.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ethirty schreef op zondag 23 april 2023 @ 10:47:
Ziet er prima normaal uit. Hou er rekening mee dat het bovenste kastje vervalt als je de boel gaat reorganiseren.
Zonder het bovenste deel met de aardlekschakelaars kom ik op ± 161 hoogte.
mag een installateur zelf eventueel het meterbord achter de slimme meter vervangen voor een iets lager model?
Gaat maar om een paar centimeter, maar ik ben toch benieuwd.

De groepenkast wordt namelijk aardig groot (tenminste, dat denk ik)
Zonnepanelen. Veel groepen erbij voor EV, WP, WPB, WTW, etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/phyDhEe07UutX9eMWVZh-GiaDc8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/y0x6ZMLbnyTVurMmmcsrtYfu.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

[...]

[Afbeelding]

Dat kan volgens mij niet , je zal dan elke groep separaat naar de andere kant moeten brengen en verbinden groep voor groep.
Nu is het 1 voedingskabel die daar verdeeld word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Rzaan schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:00:
[...]

Zonder het bovenste deel met de aardlekschakelaars kom ik op ± 161 hoogte.
mag een installateur zelf eventueel het meterbord achter de slimme meter vervangen voor een iets lager model?
Gaat maar om een paar centimeter, maar ik ben toch benieuwd.

De groepenkast wordt namelijk aardig groot (tenminste, dat denk ik)
Zonnepanelen. Veel groepen erbij voor EV, WP, WPB, WTW, etc.

[Afbeelding]
Zoals al gezegd, normhoogte dus. Je moet maar net mazzel hebben dus dat een monteur daaraan meewerkt bij bijv een nieuwe aansluiting, maar ik denk dat ze een geplande verlaging niet eens in behandeling nemen.

Gezien je een vrij nieuwe kast met automaten hebt denk ik dat je je kans gemist hebt.

Bedragen zijn altijd vast, of het nu een uur werk is of een dag compleet met graafploeg.

Met een kast voor 4-6x 12 eenheden kom je heel ver voor een modern all-electric huis. Je grootste werk zit denk ik in het verleggen van al je groepen naar een nieuwe locatie.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

copykat schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:01:
[...]

Dat kan volgens mij niet , je zal dan elke groep separaat naar de andere kant moeten brengen en verbinden groep voor groep.
Nu is het 1 voedingskabel die daar verdeeld word.

[...]
Ik kan toch gewoon alle groepen naar de hoofdmeterkast brengen in de hal?
Is effe wat werk, maar technisch gewoon mogelijk, lijkt me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 06:46
ds23man schreef op zondag 23 april 2023 @ 10:47:
[...]

De norm is voor een nieuwe meterkast 160cm bovenkant meterbord. Je meterbord hangt al lager dan de nieuwbouwnorm als ik je aardlekkast eraf trek..... Helaas voor je is er geen norm voor gasloze huizen.
Die norm voor gasloze meterkasten (dat het meterbord lager mag) moet er wel een keer komen.
De woonstichting/ opdrachtgever verplichte ons Eaton Medusa kasten die 55cm hoog zijn te gebruiken, maar nu zitten de automaten zo hoog dat mensen met een handicap (klein, hoog bejaard, rolstoelgebruiker) er niet bij kunnen terwijl de woningen daarvoor wel geschikt voor zijn.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

natural colour schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:08:
[...]

Die norm voor gasloze meterkasten (dat het meterbord lager mag) moet er wel een keer komen.
De woonstichting/ opdrachtgever verplichte ons Eaton Medusa kasten die 55cm hoog zijn te gebruiken, maar nu zitten de automaten zo hoog dat mensen met een handicap (klein, hoog bejaard, rolstoelgebruiker) er niet bij kunnen terwijl de woningen daarvoor wel geschikt voor zijn.
Nog even en je meterkast moet ook genderneutraal zijn.... :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-09 20:51
De woonstichting/ opdrachtgever verplichte ons Eaton Medusa kasten die 55cm hoog zijn te gebruiken, maar nu zitten de automaten zo hoog dat mensen met een handicap (klein, hoog bejaard, rolstoelgebruiker) er niet bij kunnen terwijl de woningen daarvoor wel geschikt zijn gemaakt.
Yep. Die norm van 1m60 is ooit uitgevonden om
  1. Ruimte eronder te hebben voor een gasmeter en
  2. Zorgen dat de meteropnemer de meter op een beetje ergonomische hoogte af kan lezen.
Beiden zijn al lang niet meer van toepassing. Die norm kan zonder problemen met zeker 60 cm worden verlaagd. Daarmee worden de groepenkasten (waar je immers veel vaker bij moet) een stuk beter bereikbaar en is er veel meer ruimte voor de steeds uitgebreider wordende elektrische installaties (vaak immers ter vervanging van gas...).
Het zou dus logisch zijn om de ruimte die door het vervallen van gasmeters vrijkomt vrij te geven voor meer elektrische groepen.
Helaas malen de ambtelijke molens van de netbeheerders nogal langzaam, en staat "klantgerichtheid" niet bepaald bovenaan hun prioriteitenlijst... :|

[ Voor 14% gewijzigd door Andrehj op 23-04-2023 11:14 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ethirty schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:07:
[...]

Zoals al gezegd, normhoogte dus. Je moet maar net mazzel hebben dus dat een monteur daaraan meewerkt bij bijv een nieuwe aansluiting, maar ik denk dat ze een geplande verlaging niet eens in behandeling nemen.

Gezien je een vrij nieuwe kast met automaten hebt denk ik dat je je kans gemist hebt.

Bedragen zijn altijd vast, of het nu een uur werk is of een dag compleet met graafploeg.

Met een kast voor 4-6x 12 eenheden kom je heel veel voor een modern all-electric huis. Je grootste werk zit denk ik in het verleggen van al je groepen naar een nieuwe locatie.
Dat is inderdaad wel wat werk, maar te doen.
Het hele huis gaat op de schop en alles ligt sowieso open over een tijdje.

Ik ga gewoon kijken of we genoeg ruimte hebben als dat aardlekschakelaar-kastje weg is.
En anders verzin ik wel een list.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Andrehj schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:10:
[...]

2. Zorgen dat de meteropnemer de meter op een beetje ergonomische hoogte af kan lezen.
Beiden zijn al lang niet meer van toepassing. Die norm kan zonder problemen met zeker 60 cm worden verlaagd. Helaas malen de ambtelijke molens van de netbeheerders nogal langzaam, en staat "klantgerichtheid" niet bepaald bovenaan hun prioriteitenlijst... :|
Misschien komt er een nieuwe norm bij:
Uw stofzuiger moet onder de meter passen

Ik zit net te kijken en volgens mij zit die houten plaat waarop alles bevestigd is, ook niet heel vast.
Onder met de multitool een strook eraf en dan kan de hele plaat zakken.
De kabel in de kelder maakt dan een iets groter bocht, maar that's it.
Geen idee of dat mag. Denk het niet eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Andrehj schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:10:
[...]

Beiden zijn al lang niet meer van toepassing. Die norm kan zonder problemen met zeker 60 cm worden verlaagd. Daarmee worden de groepenkasten (waar je immers veel vaker bij moet) een stuk beter bereikbaar en is er veel meer ruimte voor de steeds uitgebreider wordende elektrische installaties (vaak immers ter vervanging van gas...).
Het zou dus logisch zijn om de ruimte die door het vervallen van gasmeters vrijkomt vrij te geven voor meer elektrische groepen.
Helaas malen de ambtelijke molens van de netbeheerders nogal langzaam, en staat "klantgerichtheid" niet bepaald bovenaan hun prioriteitenlijst... :|
Daar ligt het probleem niet, de normen voor een meterkast zijn vastgelegd via het bouwbesluit. Momenteel gaat men ervan uit dat als je geen gas hebt op een warmtenet bent aangesloten. Die komt dan op de plaats van je gasmeter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
Rzaan schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:14:
[...]

Misschien komt er een nieuwe norm bij:
Uw stofzuiger moet onder de meter passen

Ik zit net te kijken en volgens mij zit die houten plaat waarop alles bevestigd is, ook niet heel vast.
Onder met de multitool een strook eraf en dan kan de hele plaat zakken.
De kabel in de kelder maakt dan een iets groter bocht, maar that's it.
Geen idee of dat mag. Denk het niet eigenlijk.
Mag natuurlijk niet, maar als je toch gaat kutten: zorg er in ieder geval voor dat er op geen enkel moment stress op de invoer van de hoofdkabel in je hoofdzekeringskast komt, om te voorkomen dat je daar de boel lostrekt. Dus vooraf goed vastzetten en opletten.

Over je meterbord: ik vind dat je echt een mini-meter hebt voor 3 fasen. Mijn recente upgrade bij Enexis vereiste een 22x33 cm meterbord, en die wordt door de meter ook volledig ingenomen. Ga dus niet voor een te klein bord. Als je geen slimme meter hebt (of geen 3 fasenmeter, ondanks 3F hoofdzekeringen), kun je een upgrade aanvragen. Kost ook 300 euro geloof ik. Op dat moment het meterbord vervangen is niet zo'n probleem (maar de hoofdzekeringen gaan ze niet voor je omlaag zetten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

ds23man schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:18:
[...]

Daar ligt het probleem niet, de normen voor een meterkast zijn vastgelegd via het bouwbesluit. Momenteel gaat men ervan uit dat als je geen gas hebt op een warmtenet bent aangesloten. Die komt dan op de plaats van je gasmeter.
Daar liggen ze misschien vast maar de netbeheerders hebben de regels volgens mij toch echt zelf bedacht. En ze doen er al jaren over om te bedenken of er iets moet komen voor all-electric huizen.

Zelfde als de meterkast. Die moet minimum afmetingen hebben, maar als je hem dan 3x zo groot maakt is het ook niet goed 8)7

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Zwartoog schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:25:
Over je meterbord: ik vind dat je echt een mini-meter hebt voor 3 fasen. Mijn recente upgrade bij Enexis vereiste een 22x33 cm meterbord, en die wordt door de meter ook volledig ingenomen. Ga dus niet voor een te klein bord. Als je geen slimme meter hebt (of geen 3 fasenmeter, ondanks 3F hoofdzekeringen), kun je een upgrade aanvragen. Kost ook 300 euro geloof ik. Op dat moment het meterbord vervangen is niet zo'n probleem (maar de hoofdzekeringen gaan ze niet voor je omlaag zetten).
Ik wist niet dat zo'n meter ook nog op enige manier gerelateerd was aan de grootte van je installatie.
3-fasen had ik altijd al, dus dat hadden ze kunnen voorzien.
Dit is de nieuwe slimme meter die afgelopen jaar geplaatst is.
Of het een 3-fase meter is... geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-09 21:28
Hier is de meterkast in de jaren 80 verplaatst (zat te ver van de deur) en ook daar moest de meter op 1,60m.
De gasmeter zit in een ander pand in een eigen kastje.
Nu moet je dus een krukje er bij pakken om in de kast te werken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Rzaan schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:08:
[...]

Ik kan toch gewoon alle groepen naar de hoofdmeterkast brengen in de hal?
Is effe wat werk, maar technisch gewoon mogelijk, lijkt me.
Ja technisch kan het.
Maar ik weet de structuele situatie niet. Zoals de aantal meters tussen kast a en b bijvoorbeeld.
Beton of houten vloeren?
Verlaagd plafond of niet. Dat soort beperkingen. Je kan in iedergeval niet gescheiden groepen door de zelfde pijp als je voedingskabel proppen. :+
Dus je zal 5 tot 9 pijpen naast elkaar die kant op moeten leiden, of een aantal kunnen ergens opgepikt worden die daar toch al lopen.
Die grote kast is achter toch?
En dat kleine kastje met je groepenverdeling bij je voordeur
Kan je dan makkelijk door je plafond of zo naar voren?
Ik zie geloof ik 4 groepen die pijp naar boven in verdwijnen.
En ik zie dan nog 5 stoppen die ergens anders heen gaan blijkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Rzaan schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:29:
[...]

Ik wist niet dat zo'n meter ook nog op enige manier gerelateerd was aan de grootte van je installatie.
Je hebt in ieder geval 3 meetspoelen nodig ipv 1. Eens goed naar de meter kijken. Kunt ook even de bovenste kap van je groepenkast eraf halen, en kijken of er 3 fasen zijn aangesloten, of je dat ook meet (400V tussen de fasen), en of de fasen ook afschakelen met een hoofdzekering uit.

Zo niet, is er een reden om ze terug te roepen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

copykat schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:31:
[...]

Ja technisch kan het.
Maar ik weet de structuele situatie niet. Zoals de aantal meters tussen kast a en b bijvoorbeeld.
Beton of houten vloeren?
Verlaag plafond of niet. Dat soort beperkingen. Je kan in iedergeval niet gescheiden groepen door de zelfde pijp als je voedingskabel proppen. :+
Dus je zal 5 tot 9 pijpen naast elkaar die kant op moeten leiden, of een aantal kunnen ergens opgepikt worden die daar toch al lopen.
Die grote kast is achter toch?
En dat kleine kastje met je groepenverdeling bij je voordeur
Kan je dan makkelijk door je plafond of zo naar voren?
Ik zie geloof ik 4 groepen die pijp naar boven in verdwijnen.
En ik zie dan nog 5 stoppen die ergens anders heen gaan blijkbaar.
De kast met de meter is bij de voordeur.
Het kleine kastje hangt bij de achterdeur.

Vloeren en muren van beton.

Boven de meterkast in de hal voor, zit boven een loos kamertje.
Daarboven de zolder met ook een loze ruimte.
De Solar man had sowieso zijn kabel al loodrecht via die route naar de meterkast gebracht.
De aannemer doet nu hetzelfde met de leidingen voor de nieuwe groepen.
Hoe we vanuit de slaapkamer en de BG te zijner tijd in de meterkast komen, zien we wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Rzaan schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:29:
[...]

Laten we maar stoppen met deze discussie, blijkbaar heb je geen enkel verstand van gebouwtechnische installaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Zwartoog schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:34:
[...]

Je hebt in ieder geval 3 meetspoelen nodig ipv 1. Eens goed naar de meter kijken. Kunt ook even de bovenste kap van je groepenkast eraf halen, en kijken of er 3 fasen zijn aangesloten, of je dat ook meet (400V tussen de fasen), en of de fasen ook afschakelen met een hoofdzekering uit.

Zo niet, is er een reden om ze terug te roepen :P
Dat gaat me effe boven de pet.
Ik zal er een installateur naar laten kijken.

Als ze daarvoor moeten komen, dan ga ik dat niet betalen.
Want lijkt me dan dat zij het niet goed gedaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Je hebt 3 automaten die aan staan, dus 3 fase. Dus 3 fase meter.

Je zegt dat je een nieuwe slimme meter hebt maar ik lijk ouderwetse telwerken te zien ipv een display? Op je meter staat in ieder geval 230V (1f) of 230/400V (3f).

Maar gezien je kennis, zou ik zeker niet zelfstandig de meter gaan verplaatsen met alleen goed vertrouwen dat het wel goed komt. Er is hier wel eens een berichtje langs gekomen dat kortsluiting voor de meter metalen gereedschap laat verdwijnen :X

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Ethirty schreef op zondag 23 april 2023 @ 12:02:

Je zegt dat je een nieuwe slimme meter hebt maar ik lijk ouderwetse telwerken te zien ipv een display? Op je meter staat in ieder geval 230V (1f) of 230/400V (3f).

Maar gezien je kennis, zou ik zeker niet zelfstandig de meter gaan verplaatsen met alleen goed vertrouwen dat het wel goed komt. Er is hier wel eens een berichtje langs gekomen dat kortsluiting voor de meter metalen gereedschap laat verdwijnen :X
Of bij 5000A :X
YouTube: Kurzschluss Lichtbogen, 400 V, 1.2 Sekunden, 5000 Ampere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ik heb ooit in een een fabriek waar we met brandbeveiliging en inbraak beveiliging bezig waren gezien wat een een 3x 50A doet met kortsluiting.
Dat was me een klap!
Dikke lichtflits, flinke stank van verbrande/verdampte onderdelen en een electricien met een hartverzakking maar ongedeerd. Zn gezicht en hoofd was wel wat kaler door de steekvlam maar zn handschoen en schort om die meszekeringen te trekken aan moet doen heeft heeft hem gered en door zn hoofd weg draaien was zn gezicht niet geraakt door die steekvlam alleen zn baard was verschroeit (daarna was zn gezichtmasker ook nieuw. :P ) die had hij niet op omdat de plexiglas dof geworden was door beschadigingen van het rondslingeren.

Voor het zelfde geld spat iets uit elkaar en heb je de fragmenten in je lichaam zitten op een plek waar het meer dan alleen zeer doen zit. :X

Nope ik blijf weg van niet uitschakelbare spanningen zoals dingen voor je hoofdschakelaar. 25A is al krachtstroom als jij de geleider bent laat staan 3x25A.
Dan maar flink betalen(400 euro). Stuk goedkoper dan de ziekenhuiskosten of erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

OK. Dus toch 3 fase.
De meter is eind 2022 vervangen.
Dus dan zal dat toch wel een nieuwe slimme meter zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-T7cZnC94Agu1WwCPFM_DZ0Q904=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vqLbOTJ2iS71qteEW5LdNWoM.jpg?f=fotoalbum_large
Ik ga nog niet met een schroevendraaier in buurt.
Blijf er mooi vanaf.
Ik kan dan weer goed koffie zetten. Ieder zijn ding.

Op deze zondag wilde ik gewoon even kijken wat de mogelijkheden zijn.
Vragen aan mensen die er meer verstand van hebben dan ik.

Het maakt allemaal deel uit van De Grote Verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Rzaan schreef op zondag 23 april 2023 @ 13:01:
[...]

OK. Dus toch 3 fase.
De meter is eind 2022 vervangen.
Dus dan zal dat toch wel een nieuwe slimme meter zijn?
Een of drie fase heeft niks te maken met hoe nieuw de meter is. Je hebt een contract bij de energieleverancier voor een bepaalde aansluiting, bv 35A (1f) of 3x 25A (3f). En zij zullen dus ook zorgen dat er een passende hoofd aansluiting en meter is. En wat voor contract je hebt is ook weer afhankelijk van de installatie die je hebt. Een 1f groepenkast ga je niet aansluiten op een 3f hoofdaansluiting/meter (kan wel, denk ik, als leek zijnde), een 3f groepenkast kun je niet eens aansluiten op een 1f hoofsaansluiting/meter (kom je 2 fases te kort).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Andersom Robert, een 3F groepenkast krijg je met wat doorlussen wel op een 1F hoofdaansluiting. De 1F groepenkast kan theoretisch ook op een fase van een 3F aansluiting, alleen gaat de netbeheerder rechtsomkeert (waarom niet linksom?) als die dit aantreft. Om dit te bewerkstellingen zal je zelf een 3F aansluiting met 3F groepenkast van elkaar moeten scheiden en een 1F terugplaatsen terwijl je de andere twee fase afdopt. But why....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

RobertMe schreef op zondag 23 april 2023 @ 13:20:
[...]

Je hebt een contract bij de energieleverancier voor een bepaalde aansluiting, bv 35A (1f) of 3x 25A (3f). En zij zullen dus ook zorgen dat er een passende hoofd aansluiting en meter is. En wat voor contract je hebt is ook weer afhankelijk van de installatie die je hebt.
Nou nee, als ik bij Eneco een stroomcontract afsluit gaan ze me niet vragen wat voor aansluiting ik wil. En ze gaan de aanpassingen ook niet voor me regelen. Dat regel je allemaal met je netbeheerder, of beter gezegd dat regelt in 99/100 gevallen je installateur voor je met je netbeheerder. :)

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:50
@Rzaan Je meter is inderdaad een slimme meter (er staat ESMR5 op en LTE) en is ook een drie-fasen-meter (gezien de 3x230V/400V en het logootje van de ster (3 puntjes met lijntjes ertussen, links boven het uitroepteken-logo))

Je foto's tonen verschillende situaties, de oude 'hoofdmeterkast' van toen je nog geen slimme meter had, een detailfoto van je slimme meter (die op diezelfde plek zit, maar zonder overzichtsfoto is dat niet meteen duidelijk). Ik heb een knip-en-plak werkje gemaakt van wat ik denk dat je wilt en wat me wel mogelijk lijkt mits je de ruimte aan de bovenkant hebt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ggE8IF_hAsqvDWYTGzsRtBSk6PE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sqeTrDBszOypDCipzgoMEPaI.jpg?f=fotoalbum_large

Als dat past zou dat mooi zijn. Scheelt de hele meter later verplaatsen voor veel geld. Zoals de anderen al zeggen: het lastigste is dat alle individuele groepen dus vanaf dit punt bedraad zullen moeten worden, dus je hebt wat kluswerk om alle bedrading deze kant op te krijgen.

Veilig werken moet geen probleem zijn, want je 'hoofdzekeringen' zijn al schakelaars waar je zelf bij kunt (die drie schakelaars onder je slimme meter), dus zelfs zonder hoofdschakelaar in je groepenkast kun je toch veilig spanningsvrij werken.

Of je dit zelf moet willen doen met beperkte kennis van zaken is natuurlijk de vraag, maar technisch haalbaar lijkt het me wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ik heb net even gekeken of ik inderdaad overal aarde heb en niet alleen op de originele keuken, badcel groepen. Uiteraard hebben de nieuwe groepen aarde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ko1mXPN6nkrWADXQSpd51f-ChZE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t9nIn9VwzIwyX8RrZ97faxmf.jpg?f=fotoalbum_large

Groep 2 heeft in een slaapkamer aarde die doorsteekt maar dat is niet badcel (gr3)
Enige "logische" is de groep2 keuken die via mn 1e etage centraaldoos weer naar beneden gaat de keukenmuur in voor een wcd en lichtpunten. Beetje onlogisch want groepenkast zit tegenover de hal en is dus een flinke omweg.)
Groep 3 is in iedergeval geaard van bg naar zolder (cv) en de badcel en de douch ruimte maar niet op de overloop.

Ik kom bij groep 4 op zolder aarde tegen,(opbouw dozen) maar weer niet in de 2 slaapkamer centraal dozen op de 1e etage.. 8)7

Er is dus ergens een splitsing en ik vermoed hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jgNVJLZCOcC_jpqsrEfHBV_rj8Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xKMaOTyqF74Zs8TowXPD4uC8.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jNdTO6IixWPFDUso-0m4g9I4qNI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E0wQB5fKGaH2i5wbqnCjQD1y.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is de vloer van de zolder en het plafond van de slaapkamers.

Vraagje mag je een kabeltracer, zo'n signaalgever en detector, aansluiten op aarde in de groepen kast terwijl de groepen gedeeltelijk aan zijn?
De aardrail is van buitenaf bereikbaar.
Scheelt een hoop open schroeven hoop ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
RobertMe schreef op zondag 23 april 2023 @ 13:20:
[...]
Je hebt een contract bij de energieleverancier voor een bepaalde aansluiting, bv 35A (1f) of 3x 25A (3f). En zij zullen dus ook zorgen dat er een passende hoofd aansluiting en meter is.
Volgens mijn stroomboer heb ik 3 X 25A.
Feitelijk heb ik maar 1 X 25A.

Wil ik 3 fase, gaat Vattenval dat toch echt niet voor mij regelen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
Zwartoog schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:34:
Je hebt in ieder geval 3 meetspoelen nodig ipv 1.
Bij de meter die Big Clive openmaakte zat er gewoon een weerstand in, zonder meetspoel.

Nu is dit helemaal niet representatief voor Nederlandse meters, die hebben geen 'afsluit relais' om vanaf afstand de stroom uit te schakelen. Maar meet-technisch zal dat niet veel uitmaken.

[ Voor 1% gewijzigd door LooneyTunes op 23-04-2023 16:39 . Reden: Niet - toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

LooneyTunes schreef op zondag 23 april 2023 @ 15:20:
[...]

Bij de meter die Big Clive openmaakte zat er gewoon een weerstand in, zonder meetspoel.
[YouTube: Inside a smart meter, and the REAL problem with them.]

Nu is dit helemaal representatief voor Nederlandse meters, die hebben geen 'afsluit relais' om vanaf afstand de stroom uit te schakelen. Maar meet-technisch zal dat niet veel uitmaken.
Zou je zo vriendelijk willen zijn om geen nepnieuws te verspreiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Update. Kon t niet laten uit tevogelen waar ik geen aarde meer kreeg,
Op zolder inderdaad.
Met stift even elke pijp benoemd en inhoud.
En de enige die geen aarde heeft is juist.
Al tijdens de bouw beschadigd.....in 1979.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IzZGt-RRp_q4lUrXac-7KQaMoIQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mfw3hcE3Vspl3dfvyi6VaSOq.jpg?f=fotoalbum_large
Deze hebben ze open gebroken en de zwarte flex gewoon tegen aan gefrommeld.
Kan er niet zomaar bij om te herstellen. |:(
zeker niet nu de extra pijpen er ook bij zitten.

Uithakken naast het gat om de pijp op een eerder punt een sok te geven zou een optie kunnen zijn.
Punt is er zit nog een pijp boven die dan ook beschadigd. Groep 2.

Daredevilplan zou kunnen zijn.
1 vind de bedrading uiteinde aan de andere kant.
2 zaag voorzichtig het gebroken lipje weg terwijl die bedrading er nog in zit rekeninghoudend met dat er genoeg pijp uitsteekt. (uiteraard is de groep al uitgeschakeld.)
3 schuif een fabrieks bocht (sok met bocht) over de bestaande bekabeling richting die pijp en fruts het om de pijp heen. Kudt werk maar vooral je gereedschap niet in de koof laten vallen en niks anders raken dan wat je bedoelt dan lukt dat wel als de bocht überhaupt past.
4 en dat is de tricky part, koppel je trekveer aan de bestaande vd draad of direct je drie vd draden fase nul en aarde aan je bestaande fase nul.

Als dit vastloopt halverwege dan heb ik geen stroom in slaapkamer zuid 1 en zuid 2, :X

Iemand ervaring met dit soort herstelwerk? Kans op slagen is
25% 50% 75% net geen 90% ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-09 17:39
Zijn er voordelen van een 16mm installatiebuizen t.o.v. een 19mm installatiebuis? Met 19mm kan je makkelijker trekken denk ik; waarom zou je eventueel voor 16mm gaan?

Ik ga mijn hele huis voorzien van nieuwe elektra en het lijkt mij gewoon handig om 1 typ buis in te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

phYzar schreef op zondag 23 april 2023 @ 14:10:
@Rzaan

Je foto's tonen verschillende situaties, de oude 'hoofdmeterkast' van toen je nog geen slimme meter had, een detailfoto van je slimme meter (die op diezelfde plek zit, maar zonder overzichtsfoto is dat niet meteen duidelijk). Ik heb een knip-en-plak werkje gemaakt van wat ik denk dat je wilt en wat me wel mogelijk lijkt mits je de ruimte aan de bovenkant hebt:
Dat de foto van de totale kast nog met de oude meter was, heb ik niet bij stilgestaan.
Excuses aan de eerdere beantwoorders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

phYzar schreef op zondag 23 april 2023 @ 14:10:
Of je dit zelf moet willen doen met beperkte kennis van zaken is natuurlijk de vraag, maar technisch haalbaar lijkt het me wel.
Gebeurt allemaal door de aannemer. Dus daar brandt ik letterlijk en figuurlijk mijn vingers niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Rzaan schreef op zondag 23 april 2023 @ 10:47:
[...]

Die snap ik ff niet.
Maar ik heb ook pas 1 koffie op.
Jij schrijft bovenkant 175 met kastje ik denk kastje minder dan 15 cm dus je meter hangt te laag.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Ethirty schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:07:
[...]

Met een kast voor 4-6x 12 eenheden kom je heel ver voor een modern all-electric huis. Je grootste werk zit denk ik in het verleggen van al je groepen naar een nieuwe locatie.
Soms kun je geluk hebben en doen ze vooraf een inspectie. Bij mij hebben ze lang geleden de meterkast gratis verplaatst gelijktijdig met andere werkzaamheden. Volgens kantoor ging het veel geld kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:23
Pieter2 schreef op zondag 23 april 2023 @ 15:53:
Zijn er voordelen van een 16mm installatiebuizen t.o.v. een 19mm installatiebuis? Met 19mm kan je makkelijker trekken denk ik; waarom zou je eventueel voor 16mm gaan?

Ik ga mijn hele huis voorzien van nieuwe elektra en het lijkt mij gewoon handig om 1 typ buis in te kopen.
Voordelen zijn kosten en eventueel aansluiten op bestaande spul. Ik heb in mijn huis bijna alles vernieuwd, maar heb ook wat stopcontacten verplaatst waarbij originele buizen zijn blijven zitten. Alleen in dat geval heb ik 16mm gebruikt. Alle nieuwe dingen zijn 19mm.

En in de meterkast, naast de groepenkast, heb ik 16mm toegepast. Er waren oorspronkelijk (1962) twee groepen in huis die meteen ergens de muur in gingen en er zijn er 9 bijgekomen. Die leidingen moesten allemaal naast mijn meterbord naar beneden in de trapkast en vanaf daar verder. Afgezien van PV (3*4mm2) en krachtgroep (5*2,5mm2) heb ik daar vanwege beschikbare ruimte 16mm buizen toegepast.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
ds23man schreef op zondag 23 april 2023 @ 15:39:
Zou je zo vriendelijk willen zijn om geen nepnieuws te verspreiden?
Waren juist de meters met meetspoelen die tot bijna 600% aan verbruik gingen meten bij idiote spanningspieken waar de TU-Twente een heel rapport over heeft geschreven een aantal jaar geleden?
De onderzoekers hebben de energiemeters gedemonteerd en constateerden dat de geteste energiemeters waarin een zogenoemde ‘Rogowski-spoel’ was verwerkt een te hoge uitslag gaven,
Bron

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

LooneyTunes schreef op zondag 23 april 2023 @ 17:41:
[...]

Waren juist de meters met meetspoelen die tot bijna 600% aan verbruik gingen meten bij idiote spanningspieken waar de TU-Twente een heel rapport over heeft geschreven een aantal jaar geleden?

[...]

Bron

;)
Dit verhaal was toch al duidelijk weerlegt in vervolgonderzoeken? Wederom een broodje aap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
ds23man schreef op zondag 23 april 2023 @ 17:48:
Dit verhaal was toch al duidelijk weerlegt in vervolgonderzoeken? Wederom een broodje aap.
[bron?]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Zoek het zelf lekker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
Ergo: geen bronnen dus.
Duidelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door LooneyTunes op 23-04-2023 19:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik zoek de bron er niet bij: Er was iemand die ook 's nachts opbrengst van zijn teruglevering zònder zonnepanelen had...
(En overdag veel meer opbrengst dan de Wp van zijn panelen kon leveren. - dat was iemand ergens anders, met een aangepaste omvormer...)
Het ging om piek stromen met een bepaalde fase hoek t.o.v. de spanning.

edit: toch even gezocht: via: nieuws: 'Slimme schakelaar kan voor teruglevering op slimme meter zorgen' is in de reacties https://www.engineersonli...-slimme-energiemeter.html te vinden. Inderdaad: "Het ging om piek stromen met een bepaalde fase hoek t.o.v. de spanning."

[ Voor 51% gewijzigd door onetime op 24-04-2023 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• errrrrnie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-08 17:33
Heb op dit moment een 5x6^2 kabel van ca 80 mtr naar mijn huidige opstelling van 20 zonnepanelen liggen.

Ben van plan binnenkort nog wat extra panelen op een schuurtje te plaatsen (locatie van dit schuurtje is ongeveer halverwege de kabel)
dus ik wil de bestaande kabel aftakken naar de bij de plaatsen panelen zodat niet mijn hele tuin opengegraven hoeft te worden

Omdat het maar op een paar extra panelen gaat wil ik hier graag een dunnere kabel voor gebruiken.

Dit moet gewoon kunnen toch? Of zie ik iets over het hoofd qua vermogens/spanningsverlies oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-08 17:27
copykat schreef op zondag 23 april 2023 @ 14:33:
Ik heb net even gekeken of ik inderdaad overal aarde heb en niet alleen op de originele keuken, badcel groepen. Uiteraard hebben de nieuwe groepen aarde.

[Afbeelding]

Groep 2 heeft in een slaapkamer aarde die doorsteekt maar dat is niet badcel (gr3)
Enige "logische" is de groep2 keuken die via mn 1e etage centraaldoos weer naar beneden gaat de keukenmuur in voor een wcd en lichtpunten. Beetje onlogisch want groepenkast zit tegenover de hal en is dus een flinke omweg.)
Groep 3 is in iedergeval geaard van bg naar zolder (cv) en de badcel en de douch ruimte maar niet op de overloop.

Ik kom bij groep 4 op zolder aarde tegen,(opbouw dozen) maar weer niet in de 2 slaapkamer centraal dozen op de 1e etage.. 8)7

Er is dus ergens een splitsing en ik vermoed hier:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit is de vloer van de zolder en het plafond van de slaapkamers.

Vraagje mag je een kabeltracer, zo'n signaalgever en detector, aansluiten op aarde in de groepen kast terwijl de groepen gedeeltelijk aan zijn?
De aardrail is van buitenaf bereikbaar.
Scheelt een hoop open schroeven hoop ik.
Hoe zit de aardedraad naar je ovp vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
errrrrnie schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:52:
Heb op dit moment een 5x6^2 kabel van ca 80 mtr naar mijn huidige opstelling van 20 zonnepanelen liggen.

Ben van plan binnenkort nog wat extra panelen op een schuurtje te plaatsen (locatie van dit schuurtje is ongeveer halverwege de kabel)
dus ik wil de bestaande kabel aftakken naar de bij de plaatsen panelen zodat niet mijn hele tuin opengegraven hoeft te worden
Aftakken zou ik niet doen, eventueel kun je wel terug van je 20 panelen naar het schuurtje met een onderverdeler.
Omdat het maar op een paar extra panelen gaat wil ik hier graag een dunnere kabel voor gebruiken.
Of dat kan hangt er onder meer van af hoe dat je 5x6mm2 is afgezekerd. Je hebt niet alleen met de spanningsval en maximale stroom door een aderdikte te maken, maar ook met het snel genoeg bereiken van je kortsluitstroom bij een fout zodat de automaat ingrijpt. Bij dit soort lengtes is 1,5mm2 al snel te dun en 2,5 bij een c-automaat ook al snel.
Dit moet gewoon kunnen toch? Of zie ik iets over het hoofd qua vermogens/spanningsverlies oid?
Het grootste bezwaar vind ik misschien nog wel dat een installatie overzichtelijk dient te zijn. Nu kun je de inverter van de 20 panelen uitschakelen en verwachten dat die lijn spanningsloos is (mits automaat afgeschakeld), terwijl die kleine groep er ook nog op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

IplugNplay schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:59:
[...]

Ovp, onderverdelerpanel?

Geschroefd en beneden op de zelfde aardrail als boven.
Maar ik heb de aarddraad van groep 4 gevonden.
In mn MV ruimte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jNdTO6IixWPFDUso-0m4g9I4qNI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E0wQB5fKGaH2i5wbqnCjQD1y.jpg?f=fotoalbum_large
In dat verdeeldoosje wit geschilderd.
En van daar uit gaat de aarde draad overal heen behalve naar mn slaapkamers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IzZGt-RRp_q4lUrXac-7KQaMoIQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mfw3hcE3Vspl3dfvyi6VaSOq.jpg?f=fotoalbum_large
Zie mn post over de open liggende pijp.

Morgen even naar de Hornbach op zoek naar een flexmantel die over 3/4 pijp heen kan schuiven.
(ik denk dat de 5/8 in 3/4 geschoven is als een soort extra mantel tijdens het instorten in beton.)
Voor een fabrieks sok in bocht vorm 3/4 is net te weinig ruimte in die nis.
En eerst een sok en dan flex is ook te krap.
Dus beetje improviseren.

Heb ondertussen wel 100% zeker de centraal doos gevonden waar het uit komt/naar toe gaat.
In de kamer waar ik de geaarde wcd's wilt hebben. 8)

Vraagje mag je achter een oven met vmvk langs de muur een wcd benaderen of moet het in een buis gevoerd worden?
Ik moet even snel 2 groepjes voorbereiden voor oven en andere inbouw apparaten.
Ik heb nog 10meter 3 aderig vmvk liggen dus vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
ericplan schreef op zondag 23 april 2023 @ 08:46:
@Bakema Wat is wat? Ik zie twee setjes van drie smeltzekeringen. Twee krachtgroepen? En is dat de hoofdschakelaar linksonder in een apart kastje? En waarom dat dichte 22x11 kastje rechts onderin? Wat zit daarin? Eerst alles goed in beeld brengen, anders sta je toch opeens met iets iets dat je niet verwacht.

Ik zou die twee 22x11 kastjes onderin gewoon handhaven en in één van de twee een nieuwe hoofdschakelaar plaatsen. Daarboven twee standaardkasten 22x33.
Nee het aller linkse losse kastje met de 3 smeltzekeringen is de krachtgroep voor de kookplaat incl de schakelaar eronder. En het dichte 22x11 kastje is een soort verdeelblok;
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/LP3tgBj/IMG-4753.jpg
Raar vond ik die 3 links, die als doorlus gebruikt worden(zaten ook geen zekeringen in).

Het wordt nu een 1x 22x11 centraal onderin met hoofdschakelaar, en daarboven 2x 22x33. Dan kunnen we alles mooi kwijt:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

@Bakema Dat wordt wel mogelijk spannend met draadlengte vanaf de meter. Plan B zou zijn om dat rechter 22x11 kastje toch te laten zitten en links daarvan een (oud of nieuw) 22x11 kastje met een nieuwe HS.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ericplan schreef op maandag 24 april 2023 @ 07:01:
@Bakema Dat wordt wel mogelijk spannend met draadlengte vanaf de meter.
Dat red je makkelijk met zo'n 11cm kastje direct boven het meterbord.

De grotere uitdaging met zo'n 11cm kastje en een dicht meterbord is om de stugge draad daadwerkelijk aan de onderzijde van de schakelaar in de klem te krijgen. :+ Die kastjes zijn best wel krap.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-08 17:27
copykat schreef op zondag 23 april 2023 @ 22:10:
[...]

Ovp, onderverdelerpanel?

Geschroefd en beneden op de zelfde aardrail als boven.
Maar ik heb de aarddraad van groep 4 gevonden.
In mn MV ruimte:
[Afbeelding]
In dat verdeeldoosje wit geschilderd.
En van daar uit gaat de aarde draad overal heen behalve naar mn slaapkamers.
[Afbeelding]
Zie mn post over de open liggende pijp.

Morgen even naar de Hornbach op zoek naar een flexmantel die over 3/4 pijp heen kan schuiven.
(ik denk dat de 5/8 in 3/4 geschoven is als een soort extra mantel tijdens het instorten in beton.)
Voor een fabrieks sok in bocht vorm 3/4 is net te weinig ruimte in die nis.
En eerst een sok en dan flex is ook te krap.
Dus beetje improviseren.

Heb ondertussen wel 100% zeker de centraal doos gevonden waar het uit komt/naar toe gaat.
In de kamer waar ik de geaarde wcd's wilt hebben. 8)

Vraagje mag je achter een oven met vmvk langs de muur een wcd benaderen of moet het in een buis gevoerd worden?
Ik moet even snel 2 groepjes voorbereiden voor oven en andere inbouw apparaten.
Ik heb nog 10meter 3 aderig vmvk liggen dus vandaar.
Ovp is je voltage bescherming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:15
big bang schreef op zondag 23 april 2023 @ 21:25:
[...]

Aftakken zou ik niet doen, eventueel kun je wel terug van je 20 panelen naar het schuurtje met een onderverdeler.

[...]

Of dat kan hangt er onder meer van af hoe dat je 5x6mm2 is afgezekerd. Je hebt niet alleen met de spanningsval en maximale stroom door een aderdikte te maken, maar ook met het snel genoeg bereiken van je kortsluitstroom bij een fout zodat de automaat ingrijpt. Bij dit soort lengtes is 1,5mm2 al snel te dun en 2,5 bij een c-automaat ook al snel.

[...]

Het grootste bezwaar vind ik misschien nog wel dat een installatie overzichtelijk dient te zijn. Nu kun je de inverter van de 20 panelen uitschakelen en verwachten dat die lijn spanningsloos is (mits automaat afgeschakeld), terwijl die kleine groep er ook nog op zit.
Overzichtelijkheid is toch niet zo'n issue? Als je de automaat afschakelt is de hele lijn, inclusief aftakking, spanningsloos. "Normale" afgaande groepen hebben vrijwel altijd aftakkingen, en dat is ook geen probleem.

@errrrrnie: hoe lang is de aftakking? Als het over een kort stukje gaat zou ik het toch gewoon met dezelfde kabeldikte gaat.
Je moet in ieder geval zeker weten dat de kortsluitstroom niet teveel beperkt wordt door de verjonging, waardoor het magnetische deel van de automaat niet meer aanspreekt bij een kortsluiting in de aftakking. Ik denk dat de NEN1010 hier ook wel informatie over heeft. Maar de makkelijke optie is denk ik een paar tientjes extra uitgeven voor dikkere kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

marcop23 schreef op maandag 24 april 2023 @ 12:29:
[...]

Overzichtelijkheid is toch niet zo'n issue? Als je de automaat afschakelt is de hele lijn, inclusief aftakking, spanningsloos. "Normale" afgaande groepen hebben vrijwel altijd aftakkingen, en dat is ook geen probleem.

@errrrrnie: hoe lang is de aftakking? Als het over een kort stukje gaat zou ik het toch gewoon met dezelfde kabeldikte gaat.
Je moet in ieder geval zeker weten dat de kortsluitstroom niet teveel beperkt wordt door de verjonging, waardoor het magnetische deel van de automaat niet meer aanspreekt bij een kortsluiting in de aftakking. Ik denk dat de NEN1010 hier ook wel informatie over heeft. Maar de makkelijke optie is denk ik een paar tientjes extra uitgeven voor dikkere kabel.
Als hij z'n:
Groepenkast -- kabel -- PV upgrade naar:
Groepenkast -- kabel -- PV
.................... |_ kabel -- PV #2

Moet je dus om veilig te werken de omvormers van beide PVs uitschakelen én natuurlijk de automaat. Als je dit niet heel scherp hebt schakel je de automaat om, loop je naar de eerste PV installatie, schakelt de omvormer uit en je hebt nog steeds prik van de andere. Ik ben maar een amateur, maar overzichtelijk vind ik dit niet.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

IplugNplay schreef op maandag 24 april 2023 @ 12:00:
[...]

Ovp is je voltage bescherming.
Ah, via de vierde unit op de aardrail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
True schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:17:
[...]

Als hij z'n:

Moet je dus om veilig te werken de omvormers van beide PVs uitschakelen én natuurlijk de automaat. Als je dit niet heel scherp hebt schakel je de automaat om, loop je naar de eerste PV installatie, schakelt de omvormer uit en je hebt nog steeds prik van de andere. Ik ben maar een amateur, maar overzichtelijk vind ik dit niet.
Dit bedoelde ik inderdaad. En ik heb het even niet 100% scherp, maar dient niet iedere inverter zijn eigen groep te hebben, al dan niet op een onderverdeler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
copykat schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:22:
[...]

Ah, via de vierde unit op de aardrail.
@IplugNplay bedoelt denk ik dat die draad nog niet voor de helft in de klem lijkt te hangen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ivYaNO71MiVKbvTcL1diPRweL3M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mBBehbVKDjlla48tryINgcK8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Xander schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:52:
[...]

@IplugNplay bedoelt denk ik dat die draad nog niet voor de helft in de klem lijkt te hangen?

[Afbeelding]
Net gekeken,
Sterker nog hij hangt gewoon los.
Beetje jammer, betaald je vakmensen om fouten te voorkomen.......

Waar moet ik deze vast schroeven.
Achter dat plastic of er voor?

Edit, er achter, heb de andere gebruikt als hoever kan ik hem uit draaien en toen de huls er achter geschoven en vast gedraaid.
Thanks heren voor deze scherpe opmerking. Nu kunnen herstellen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u-DCsXGPt3U2kbblsDtiDeDTRj8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RPAhVrGWYu4qBOImnqvJeWlM.jpg?f=fotoalbum_large

Blijkbaar geld het spreekwoord toch ook hier "als iets goed moet gebeuren moet je zelf alles goed controleren wat anderen doen...." 😁
Vrije intepretatie van als iets goed gedaan moet worden doe het zelf.

[ Voor 40% gewijzigd door copykat op 24-04-2023 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
True schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:17:
[...]

Als hij z'n:

In theorie zou het natuurlijk al veilig moeten zijn op het moment dat je de groep afschakelt, omvormers horen automatisch uit te schakelen bij wegvallen van de netspanning.
big bang schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:46:
[...]

Dit bedoelde ik inderdaad. En ik heb het even niet 100% scherp, maar dient niet iedere inverter zijn eigen groep te hebben, al dan niet op een onderverdeler?
Een "PV-installatie" moet worden aangesloten op een aparte eindgroep, maar volgens mij is nergens gedefinieerd hoeveel omvormers een PV-installatie mag hebben voordat het niet meer als één installatie telt. :+
Wordt anders wel een lastig verhaal als je micro-omvormers toepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

IplugNplay schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:59:
[...]

Niet dus.
Hing los!
Net hersteld.
Bedankt voor je scherpe blik. d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!
copykat schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:57:
[...]

Net gekeken,
Sterker nog hij hangt gewoon los.
Beetje jammer, betaald je vakmensen om fouten te voorkomen.......
Die leiding erboven verdient ook niet echt de schoonheidsprijs he...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:44
op advies van @J.E. Weinor

Hallo,

ik weet niet of ik het hier direct kan plaatsen. Maar zit met het volgende.

Ik heb een HAGER zekeringskast 3-rijig inbouw met deur gekocht een jaart geleden. In de tussentijd is er veel hier en daar gesjouwd. Waardoor ik de benamingspapier verloren heb. waar ik alles kan opschrijven welke zekering wat is.

Is dit nog los te verkrijgen? want HAGER duitsland, waar ik nu ook woon heeft niet genatwoord. dus ik vermoed die zien mijn email niet,

iemand misschien in nederland die een adres voor me heeft, ik betaal er eventueel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Xander schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:20:
[...]

Die leiding erboven verdient ook niet echt de schoonheidsprijs he...
Pijpje is net te kort. Soort schuif kaas of onder of boven bedrading zichtbaar.

Zal als ik tijd heb die groep even los maken en nieuw langer stukje.
Ook dit is een gevalletje beetje jammer dat er niet meer afwerk eer is geweest bij de installateur. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

copykat schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:17:
[...]

Pijpje is net te kort. Soort schuif kaas
Ik weet oprecht niet wat auto-correct hiermee bedoelt of wat je wel wilde zeggen _O-

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:44
bedankt, zal kijken of ze ook van HAGER zelf hebben, omdat ik alles van HAGER heb de zekeringen, hoofdschakelaar ook namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

theduke1989 schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:11:

Hallo,

Ik heb een HAGER zekeringskast 3-rijig inbouw met deur gekocht een jaart geleden. In de tussentijd is er veel hier en daar gesjouwd. Waardoor ik de benamingspapier verloren heb. waar ik alles kan opschrijven welke zekering wat is.

Is dit nog los te verkrijgen? want HAGER duitsland, waar ik nu ook woon heeft niet genatwoord. dus ik vermoed die zien mijn email niet,

iemand misschien in nederland die een adres voor me heeft, ik betaal er eventueel voor.
Gewoon de Hager app downloaden, je kastje selecteren en namaken en daarna kan je een PDF uitdraaien met alle labels op schaal :)

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
theduke1989 schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:11:

Hallo,

Zoals @Ethirty al zegt kun je met de Hager app mooie stroken uitprinten.

Of je gebruikt gewoon Excel.

Maar zelfs de blanco papieren stroken van Hager zijn te bestellen: https://hager.com/nl/cata...n-vision-vkg-10x5-stroken

En de houders mocht je die kwijt zijn: https://hager.com/nl/cata...ngstrookhouder-12-modulen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ethirty schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:29:
[...]

Ik weet oprecht niet wat auto-correct hiermee bedoelt of wat je wel wilde zeggen _O-
Owh sorry lokale spraak. Schuifkaas is als je 1 plakje hebt en meer brood. Dan schuif je na elke hap je kaas iets op zodat je uiteindelijk ook aan het eind nog wat kaas smaak hebt.
Arme arbeiders hadden schuifkaas op brood.
Dus als je te weinig hebt en toch verder gaat met de klus.
(ik had pijp zat liggen maar dat was blijkbaar teveel moeite tijdens de. Groepenkast ombouwen.)

Maar ik kon t niet laten meteen even netjes te maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MTdXKQk8_M-bLynhKtpQ7bBe7X8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w0pPG5vvNAeLd2zwYqEfzdyq.jpg?f=fotoalbum_large
Die 3/4 verlengd met 5/8ste zodat het in de geleider paste.

Nog iets?
Ben nu toch bezig :+

Pagina: 1 ... 10 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.