Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 101 Laatste
Acties:
  • 655.194 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:24
Enig bezwaar om dit zo aan te sluiten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bx9jLAoW54djQgOOJK4xNS9YowE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hhozurLLpwbFajYkHQXWtfat.png?f=fotoalbum_large

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:39
Polyphemus schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:58:
[...]

Yes, dank voor de tip. In de meterkast meet ik 244V, terwijl de omvormers op zolder 251V meten. Dan moet ik denk ik maar op zolder 3 PV-verdelers installeren :O :P Iedere omvormer op zijn eigen groep...
Om mijzelf even te quoten :X
Ik heb i.v.m. de overspanning die ik op zolder had doordat er drie omvormers op één 3x2,5mm2 kabel zaten (en zichzelf daardoor uitschakelden als het maar een beetje zonnig werd), naar aanleiding van jullie tips drie PV-verdelers gemaakt en geïnstalleerd.
Vervolgens iedere PV-verdeler in zijn uppie op zijn eigen kabel naar de meterkast (wasmachine-groep, droger-groep en de 'oude' kabel) aangesloten, meterkast wat opnieuw ingericht voor die drie groepen, en vooralsnog werkt het nu prima :P Nu wachten op volle zon 8)

Dank allen voor het meedenken en de tips _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:14
Is S2 een schakelaar (want S) of een automaat (want C20)?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Paul schreef op maandag 24 april 2023 @ 18:36:
Is S2 een schakelaar (want S) of een automaat (want C20)?
Automaat.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@John245 Is PV1 een alamat of automaat? Dan niet via S2, maar parallel er aan, wel op L3 voor symmetrie.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
onetime schreef op maandag 24 april 2023 @ 18:43:
@John245 Is PV1 een alamat of automaat? Dan niet via S2, maar parallel er aan, wel op L3 voor symmetrie.
@onetime PV 1 PV2 en PV3 zijn alamats

Dus PV 1 gewoon op de hoofdschakelaar aansluiten die voor de automaat zit?

Dan wordt het zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m5gjQFgrZFZDeslLV2BsBSbc8N8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rnFa0yFTHB7ShZ6Ie2cDPQes.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door John245 op 24-04-2023 19:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:36

copykat

Good copy isn't bad

Ok van avond heb ik peentjes gezwegen en 7 kleuren stront gescheten....ik ook met mn optimisme.
* copykat moet onthouden dat prefab woningen geen gladde pijp gebruiken in de muren..........
Godgloeiende terin.... Wat ging het "even" fase nul vervangen voor fase nul en aarde over een metertje of 8 MOEILIJK.
Als eerste dat afgebroken bochtje wat ze in 1979 opgelost hadden met broddelwerk.
Flex er overheen ging niet te weinig ruimte
Dus een 5/8 bocht gebogen tot die 110graden was en schuin afgezaagt zodat ik hem er in kon steken enz.
Wilde ook niet, wat bleek ze hebben zwarte flex in de 3/4 gestopt en die was afgebroken.
Maar ik kon zo wel de drie draden recht naar t gat geleiden via die pijp.

Uiteindelijk op vol risico allebei de draden er uit getrokken wat meteen al behoorlijk moeilijk ging.
Ik kreeg al spijt van mn enthousiasme. :X |:(
Maar ja de teerling was gelegd, de sprong gemaakt dus vliegen zal je kreng.
Er moest nu wel nieuw in. Dus metalen trekveer er in en 3 draden er aan.
Goed recht maken zodat ze strak en glad t pijpie in kunnen.

Spoiler het is gelukt. Maar de trekveer is naar zn grootje, volledig uitgerekt.
WAT GING DAT ZWAAR! Kudt flex en haakse bochten vrees ik. Wat vreemd is want het is horizontaal.

Dus volgende traject.
Centraal doos => wcd je kon bijna beide gelijktijdig aanraken zo dichtbij.
Nou ook dit was niet een gevalletje als een aal in een emmer snot zo gladjes maar eerder als een stekelvarken achterstevoren in een klein gaatje duwen waar de zon niet schijnt. :X
Volgens mij was t gewoon 90 geknikt in plaats van gebogen.
Ook gelukt maar 3uur bezig geweest met twee man.
Als mn kinderen geaarde stopcontacten willen in hun slaapkamer gaan ze maar verhuizen. De mazzel dat t lukt heb je niet elke keer.
:w

Goede nieuws is ik heb in principe aarde in 1 wcd in mn pc kamer. simpel klusje toch?
Slechte nieuws is ik moet nu alles weer lassen en testen of werkt.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
3M glijmiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Dat zal ik kopen de volgende keer.
Als er een volgende keer komt.
😁

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:31

Ethirty

Who...me?

Of volgende keer nieuwe kabel aan je oude vast maken vóór je ze eruit trekt, scheelt je werk :P

Maar inderdaad, je vindt genoeg troep dat je hoopt dat de elektriciën in hetzelfde beton gestort zit :+

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

copykat schreef op maandag 24 april 2023 @ 21:41:
Goede nieuws is ik heb in principe aarde in 1 wcd in mn pc kamer. simpel klusje toch?
* True van Picobello BV heeft dat op deze manier tijdelijk opgelost voor zijn bureau-stekkerdoos (bedankt voor de herinnering ;)). Spoiler tags: voor de professionele elektriciens hier.
spoiler:
1 meter door de muur zit de badkamer met een aardklem richting de meterkast
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pUVMIgF.png

[ Voor 7% gewijzigd door True op 24-04-2023 22:42 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ethirty schreef op maandag 24 april 2023 @ 21:53:
Of volgende keer nieuwe kabel aan je oude vast maken vóór je ze eruit trekt, scheelt je werk :P
Dat ging niet eens, de fase zat zo klem dat we die de andere kant op moesten trekken gelukkig zat de trekveer er wel in al brak de nuldaard gewoon af op t eind.
Ik vermoed dat elke verbinding met 5/8 flex is gemaakt in een 3/4 pijp geschoven.
In mn oude huis heb ik overall glooiende bochten of dozen gebruikt.
In mn nieuwe huis de nieuwe leidingen ook.
Maar inderdaad, je vindt genoeg troep dat je hoopt dat de elektriciën in hetzelfde beton gestort zit :+
Dat dacht ik wel even toen ik vreesde dat we de drie nieuwe draden er niet in kregen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

True schreef op maandag 24 april 2023 @ 22:41:
[...]

* True van Picobello BV heeft dat op deze manier tijdelijk opgelost voor zijn bureau-stekkerdoos (bedankt voor de herinnering ;)). Spoiler tags: voor de professionele elektriciens hier.
spoiler:
1 meter door de muur zit de badkamer met een aardklem richting de meterkast
[Afbeelding]
Dit krijgt mn dochter als ze een waterkoker wilt gebruiken op de slaapkamer.
Want helemaal zonder aarde een waterkoker gebruiken is dom. Die dingen staan er om bekent doorslag te geven na een tijdje dus liever de aardlek dan aflekken over je lichaam.
Haar wcd zit aan de andere kant vd muur waar de geaarde wcd zit, zelfde afstand maar ik weet niet of ik nog een poging durf, misschien over een paar dagen als ik dat glijmiddel gekocht heb. Kan ik meteen kijken of t helpt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-08 17:27
copykat schreef op maandag 24 april 2023 @ 21:52:
[...]

Dat zal ik kopen de volgende keer.
Als er een volgende keer komt.
😁
Met flex inderdaad wat glijmiddel, maar ook 2 mensen nodig want je moet trekken en (goed)invoeren tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
Ik heb nu een 1-fase aansluiting en wil vast voorbereiden op 3-fasen. De 1-fase hoofdschakelaar zit in zijn eentje in een 220x110mm HAF-doos. De rest van de meterkast zit erboven, in een aparte kast.

Ik heb hier gelezen dat sommige netbeheerders eisen dat er al een 3-fasen hoofdschakelaar aanwezig moet zijn voordat ze de aansluiting gaan verzwaren. Weet iemand dat misschien? Aangezien ik geen schakelaar onder de meter heb, zou deze dan onder spanning vervangen moeten worden, of de hoofdzekering zou eruit gedraaid moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13-09 22:15
Polyphemus schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 09:46:
I
Ik heb hier gelezen dat sommige netbeheerders eisen dat er al een 3-fasen hoofdschakelaar aanwezig moet zijn voordat ze de aansluiting gaan verzwaren.
Elke netbeheerder eist dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Polyphemus schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 09:46:
Ik heb nu een 1-fase aansluiting en wil vast voorbereiden op 3-fasen. De 1-fase hoofdschakelaar zit in zijn eentje in een 220x110mm HAF-doos. De rest van de meterkast zit erboven, in een aparte kast.

Ik heb hier gelezen dat sommige netbeheerders eisen dat er al een 3-fasen hoofdschakelaar aanwezig moet zijn voordat ze de aansluiting gaan verzwaren. Weet iemand dat misschien? Aangezien ik geen schakelaar onder de meter heb, zou deze dan onder spanning vervangen moeten worden, of de hoofdzekering zou eruit gedraaid moeten worden.
Wat @jannus66 ook al zegt. Als je zelf werkzaamheden aan een spanningsloze groepenkast wilt en kunt uitvoeren. Kun je een 3F-hoofdschakelaar naast je huidige plaatsen. Wanneer je netbeheerder komt sluiten ze de nieuwe 3F-hoofdschakelaar aan. Punt is wel dat je direct daarna nog werkzaamheden moet verrichten om het weer werkend te krijgen.
edit: ik las volledig over die HAF doos heen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:08
@Polyphemus Inderdaad een eis. Maar weet je zeker dat huidige 1-fase is dan? Zie die extra doos eigenlijk alleen bij 3-fase hoofdschakelaars.

Is het wel een 1-fase dan kan je er misschien gewoon een 3-fase naast zetten tijdelijk. In mijn 220x110mm 4-module doosje loopt de DIN-rail namelijk wel over de volle breedte. Dus met deksel eraf zou er tijdelijk een 3-fase hoofdschakelaar naast passen. Die zou je zelfs als volledig aan kunnen sluiten + kam en dan voedt je die weer vanaf de 1-fase hoofdschakelaar. Dan kan alles netjes spanninsloos. De netbeheerder kan dan gewoon direct op de 3-fase hoofdschakelaar de boel aansluiten en dan kan de 1-fase eruit en de deksel weer dicht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
Septillion schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:37:
@Polyphemus Inderdaad een eis. Maar weet je zeker dat huidige 1-fase is dan? Zie die extra doos eigenlijk alleen bij 3-fase hoofdschakelaars.

Is het wel een 1-fase dan kan je er misschien gewoon een 3-fase naast zetten tijdelijk. In mijn 220x110mm 4-module doosje loopt de DIN-rail namelijk wel over de volle breedte. Dus met deksel eraf zou er tijdelijk een 3-fase hoofdschakelaar naast passen. Die zou je zelfs als volledig aan kunnen sluiten + kam en dan voedt je die weer vanaf de 1-fase hoofdschakelaar. Dan kan alles netjes spanninsloos. De netbeheerder kan dan gewoon direct op de 3-fase hoofdschakelaar de boel aansluiten en dan kan de 1-fase eruit en de deksel weer dicht :)
Het is echt 1-fase :)

Volgens mij is de DIN-rail maar 6 breed:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C2q4C1jadeh1nUWKOon9GCRCMyg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/llBauqxUkVF0nd2tiLzARKmR.jpg?f=fotoalbum_large

Van het typenummer word ik helaas niet veel wijzer (0903-045).

/edit: gezien het formaat en wat oudere berichten lijkt het toch wel op een 4-polige...

[ Voor 5% gewijzigd door Polyphemus op 25-04-2023 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Polyphemus Grappig, ziet er namelijk echt uit als een 3-fase model. De ABB 0903-040 is dat in ieder geval. Zeker niet gewoon 2 paar aansluitingen niet in gebruik?

En jammer dat je DIN rail niet door loopt :/ Ook al zou ik hem dan zelf denk ik als nog gewoon opschuiven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
Septillion schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:00:
@Polyphemus Grappig, ziet er namelijk echt uit als een 3-fase model. De ABB 0903-040 is dat in ieder geval. Zeker niet gewoon 2 paar aansluitingen niet in gebruik?

En jammer dat je DIN rail niet door loopt :/ Ook al zou ik hem dan zelf denk ik als nog gewoon opschuiven :+
Ik zal eens met een spiegeltje kijken :P Ik durf de knop er niet zomaar af te trekken en hem open te schroeven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Polyphemus Als hij uit staat is de bovenkant in ieder geval veilig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Polyphemus schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:01:
[...]

Ik zal eens met een spiegeltje kijken :P Ik durf de knop er niet zomaar af te trekken en hem open te schroeven :)
Als je je netbeheerder belt kunnen zij je vertellen of er 3 fase in je meterkast uitkomen en dat alleen F1 is gebruikt

In veel wijken hebben ze vaak overal 3fase naar binnen gebracht en sluiten ze vervolgens 1,2,3,1,2,3 dus per 3 huizen f1 en f2en f3. Scheelt tijd later bij opwaarderen naar 3fase en geeft een gelijkmatiger belasting in woonrijen.
(is mij verteld door een liander medewerker.)

Als ik je foto inzoom zie ik dat hokje met 3x 40A.
N, f1,f2,3 tot 40A geschikt te schakelen.
Dus dat lijkt mij als leek een drie fase hoofdschakelaar die twee fases niet aangesloten heeft.

Edit die mercedesster met HAF er in geeft volgens mij ook aan driefase

[ Voor 4% gewijzigd door copykat op 25-04-2023 12:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
@copykat Mwaaaaaa, dat ze het vroeger vaak zo aan sloten, zeker. En dat ze het van recente wijzigingen weten, dat ook.

Maar genoeg plaatsen waar ze werkelijk geeeeeeen idee hebben. Nog of er 3-fase in de meterkast binnen komt nog of je het afneemt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:04
Inderdaad een 4-polige hoofdschakelaar 40 A van HAF / ABB, je kunt gewoon 3 fase aanvragen, zonder dat je verder eerst iets moet ombouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• errrrrnie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-08 17:33
marcop23 schreef op maandag 24 april 2023 @ 12:29:
[...]

Overzichtelijkheid is toch niet zo'n issue? Als je de automaat afschakelt is de hele lijn, inclusief aftakking, spanningsloos. "Normale" afgaande groepen hebben vrijwel altijd aftakkingen, en dat is ook geen probleem.

@errrrrnie: hoe lang is de aftakking? Als het over een kort stukje gaat zou ik het toch gewoon met dezelfde kabeldikte gaat.
Je moet in ieder geval zeker weten dat de kortsluitstroom niet teveel beperkt wordt door de verjonging, waardoor het magnetische deel van de automaat niet meer aanspreekt bij een kortsluiting in de aftakking. Ik denk dat de NEN1010 hier ook wel informatie over heeft. Maar de makkelijke optie is denk ik een paar tientjes extra uitgeven voor dikkere kabel.
Aftakking wordt een meter of 15.

Heb nog een stuk 5x4 kabel liggen, vandaar dat ik die liever gebruik dan een nieuwe 5x6 kabel te moeten kopen.

Overigens zijn de bestaande panelen voorzien van micro omvormer, en de extra te leggen panelen zullen deze ook krijgen. Bij de bestaande installatie is geen hoofdschakelaar aanwezig, dit was niet nodig volgens de partij die ze heeft gemonteerd, nieuwe panelen zullen dus ook geen hoofdschakelaar krijgen.

Enige manier om de boel spanningsloos te maken is dus in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

errrrrnie schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:20:
[...]

Aftakking wordt een meter of 15.

Heb nog een stuk 5x4 kabel liggen, vandaar dat ik die liever gebruik dan een nieuwe 5x6 kabel te moeten kopen.

Overigens zijn de bestaande panelen voorzien van micro omvormer, en de extra te leggen panelen zullen deze ook krijgen. Bij de bestaande installatie is geen hoofdschakelaar aanwezig, dit was niet nodig volgens de partij die ze heeft gemonteerd, nieuwe panelen zullen dus ook geen hoofdschakelaar krijgen.

Enige manier om de boel spanningsloos te maken is dus in de meterkast.
Bedoel je een werk- of lastschakelaar? Niet nodig is iets wat de PV-cowboys wel vaker zeggen als het om iets gaat wat ze meerwerk kost maar waar ze zelf weinig aan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Polyphemus schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:54:
[...]

Het is echt 1-fase :)

Volgens mij is de DIN-rail maar 6 breed:
[Afbeelding]

Van het typenummer word ik helaas niet veel wijzer (0903-045).

/edit: gezien het formaat en wat oudere berichten lijkt het toch wel op een 4-polige...
De HS404 sticker met 400V gecombineerd met de andere opmerkingen maakt de kans inderdaad groot dat deze 4-polig is :)

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21:20

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Beste tweakers,
Ik moet het een en ander even aanpassen in de meterkast doordat ik ga uitbreiden met het aantal zonnepanelen. Maar om nu te voorkomen dat de boel eruit klapt toch nog een vraag.

Ik heb een schets gemaakt zoals ik denk dat het moet worden. (als ik het goed gedaan heb). Ik zit nog in twijfel of ik de B16 installatieautomaat van de SE3680H moet vervangen voor een aardlekautomaat 16A.

En verder heb ik het probleem dat ik geen ruimte meer heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pY6zhnJ8rTJJSmtklNpi3TO4Y_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bTXVLtfm1sgOd6PZfKAj7YRP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Speedyace op 25-04-2023 17:34 ]

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:39
Speedyace schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 17:32:
Beste tweakers,
Ik moet het een en ander even aanpassen in de meterkast doordat ik ga uitbreiden met het aantal zonnepanelen. Maar om nu te voorkomen dat de boel eruit klapt toch nog een vraag.

Ik heb een schets gemaakt zoals ik denk dat het moet worden. (als ik het goed gedaan heb). Ik zit nog in twijfel of ik de B16 installatieautomaat van de SE3680H moet vervangen voor een aardlekautomaat 16A.

[Afbeelding]
Je schema is niet helemaal duidelijk, bedoel je met lader & 3F omvormer deze apparaten? Dan missen de automaten. Bij de 1F omvormer heb je wel een installatieautomaat getekend nl. Gebruikelijk is dat PV & EV met alamats (aardlekautomaten) worden beveiligd.

De term remautomaat is nieuw voor mij, weer wat geleerd. Hij zit op een verkeerde plek (of beter; PV zit verkeerd, beide PV moet ook op de plek waar de EV zit worden aangesloten.

Ik, ook nog: is die kookgroep daadwerkelijk voor fornuis is gebruik? Een kookgroep hoort niet in een 3F kast thuis.

[ Voor 5% gewijzigd door blb4 op 25-04-2023 17:57 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-08 16:30
Speedyace schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 17:32:
Beste tweakers,

[Afbeelding]
Die 40A automaat moet voor je aardlekschakelaars zitten.
Dus de aftakkingen voor je pv staan parallel aan de autooplader.

Voor een 16A omvormer zou ik zelf kiezen voor een B20 aardlekautomaat.
100% belasten voor langere tijd lijkt me niet wenselijk. (Heb daar ooit hier op tweakers eens iets over gelezen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WULkyCEslu9i0T6Eo0E1QTnvoDU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mb6FIkgvnxA0dTIMEEB9YJVp.png?f=user_large

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Speedyace Nee, daar zit hij juist niet goed. Hij moet alleen voor de 40A aardlekschakelaars. PV en eventuele aardlekautomaten komen er juist voor.

Alleen als de aardweerstand laag genoeg is (en dus bekend of TN stelsel) en de fabrikant van de lader/omvormer of whaterever geen aardlekbeveiliging eist mag je ze weg lagen.
Meeste gevallen wil je een aardlekautomaat ja. Ook voor de autolader, dus dan mag die er ook voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Het zit nu zo in de meterkast. Ik ben wel aan het kijken of ik de kast van de zonnepanelen en van de EV-Box weg kan halen, om dan een kast ernaast te zetten als dit past heb maar iets van 20 á 22cm ernaast. Maar dan moet ik het e.e.a. verschuiven in de meterkast.

Of de ALS vervangen voor aarlekautomaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s728wJ7USqfGn5_lTfKwcTFhn74=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bUgjLf1VlWYcZDRABDkXLoRy.jpg?f=fotoalbum_large

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Septillion
@Speedyace Die extra kastjes eruit geeft je denk ik makkelijk de benodigde ruimte :) Zou ik zelf de Emat en zeker de Chint niet terug hangen.

Als je toch bezig ben, check dan ook even of die kookgroep wel op 2 fases zit aangesloten of vervang hem door een 3-fase groep :)

Bovenin lijk ik ook nog twee groepen geen aardlekschakelaar te hebben net als de EV. Waar gaan die heen? En aardweerstand bekend of TN stelsel?

* Septillion gaat nu even rustig bijkomen van de nummering....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
Speedyace schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 18:28:
Het zit nu zo in de meterkast. Ik ben wel aan het kijken of ik de kast van de zonnepanelen en van de EV-Box weg kan halen, om dan een kast ernaast te zetten als dit past heb maar iets van 20 á 22cm ernaast. Maar dan moet ik het e.e.a. verschuiven in de meterkast.

Of de ALS vervangen voor aarlekautomaten.

[Afbeelding]
Die twee Hager kasten desnoods wat opschuiven, passen de zelfde kasten er naast.

Post eens een foto van heel de ruimte.

Maar er kloppen een aantal dingen niet.
-2 groepen niet achter aardlek? Of op de onderste aarlekschakelaars? Dan teveel achter 1 aardlek?
-kabel ingevoerd zonder buis.
-EV geen aardlekautomaat? Kan evt wel kloppen afhankelijk van het model.

Ben ook benieuwd hoe de interne bedrading nu zit.

Hopelijk is die kabel van je EV lader lang genoeg ander moet je die ook nog verlengen.

[ Voor 3% gewijzigd door DeHollander op 25-04-2023 19:20 ]

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
_O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:51
Je schema staat op de kop...

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 25-04-2023 19:23 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
Andrehj schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 19:21:
[...]

Je schema staat op de kop...
Komt zo van het WEB.

Maar als je dit schema niet kan lezen, moet je zeker niet aan een meterkast gaan sleutelen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
Interessevraag, in de foto van Speedyace, daar zitten zo te zien twee 4-polige ALS, die dan elk naar 4 losse automaten gaan. Mag dat? Ik dacht altijd dat als je naar een automaat 'gaat' je van een 2-polige ALS af moet komen, dus per fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Polyphemus schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 19:36:
Interessevraag, in de foto van Speedyace, daar zitten zo te zien twee 4-polige ALS, die dan elk naar 4 losse automaten gaan. Mag dat? Ik dacht altijd dat als je naar een automaat 'gaat' je van een 2-polige ALS af moet komen, dus per fase.
Vier keer gelezen, beetje dylecties, maar ALS is lekstroom meting dus verschil in stroom tussen fase (heen) en nul(terug).
Volgens mij mag je max 4 groepen op 1 ALS zetten die van uit 1 fase gevoed word. En uiteraard gezamelijke nul anders klapt hij er altijd uit. :+ en dat is hier volgens mij gebeurd 4 groepen per ALS..

Hoe een 3fase aardlek werkt heb ik geen idee, iets met opgetelde stroom uit drie fases die terug door de nul gaan maar hoe dat met fase verschuiving enzo werkt. Geen idee.
Ik koop gewoon een aardlek automaat dan zit het bij elkaar in en is het altijd goed. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
copykat schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 19:49:
[...]

Vier keer gelezen, beetje dylecties, maar ALS is lekstroom meting dus verschil in stroom tussen fase (heen) en nul(terug).
Volgens mij mag je max 4 groepen op 1 ALS zetten die van uit 1 fase gevoed word. En uiteraard gezamelijke nul anders klapt hij er altijd uit. :+ en dat is hier volgens mij gebeurd 4 groepen per ALS..

Hoe een 3fase aardlek werkt heb ik geen idee, iets met opgetelde stroom uit drie fases die terug door de nul gaan maar hoe dat met fase verschuiving enzo werkt. Geen idee.
Ik koop gewoon een aardlek automaat dan zit het bij elkaar in en is het altijd goed. ;)
Ik heb het inderdaad wel een beetje krom verwoord, sorry :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Polyphemus Het mocht een tijdje niet maar nu weer wel. Zelf geen fan van omdat door de verschuiving theorethisch een deel weg kan lekken dat je niet ziet. Want net als dat gelijke stroom door de fases voor geen stroom in de N zorgt heb je dat met lekstroom ook.

Dus zou het niet plaatsen maar als het er al zit (zeker als het een goed merk is) zou ik het ook niet vervangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Septillion schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:10:
@Polyphemus Het mocht een tijdje niet maar nu weer wel. Zelf geen fan van omdat door de verschuiving theorethisch een deel weg kan lekken dat je niet ziet. Want net als dat gelijke stroom door de fases voor geen stroom in de N zorgt heb je dat met lekstroom ook.

Dus zou het niet plaatsen maar als het er al zit (zeker als het een goed merk is) zou ik het ook niet vervangen :)
Dan zou dus als ik het goed begrijp in theorie.

Als je dan per fase een lekstroom hebt van zeg 50mA de aardlek niet uitslaan?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
@copykat 4-polige ALS werkt exact hetzelfde alleen dan met 4 metingen. Waar bij een 2-polige moet gelden dat P1 + P2 < 30mA. Doordat de stroom terug negatief telt klopt dit dus als je niets verliest. Bij een 4-polige heb je P1 + P2 + P3 + P4 < 30mA. Alleen kan het nu zijn dat de stoom terug niet via de N loopt maar via de andere fases. Stroomt dan nog steeds omgekeerd dus zal de toevoeg nog steeds uitdempen bij geen verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Septillion schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:14:
@copykat 4-polige ALS werkt exact hetzelfde alleen dan met 4 metingen. Waar bij een 2-polige moet gelden dat P1 + P2 < 30mA. Doordat de stroom terug negatief telt klopt dit dus als je niets verliest. Bij een 4-polige heb je P1 + P2 + P3 + P4 < 30mA. Alleen kan het nu zijn dat de stoom terug niet via de N loopt maar via de andere fases. Stroomt dan nog steeds omgekeerd dus zal de toevoeg nog steeds uitdempen bij geen verlies.
Zou zo'n ding echt niet elke fase tov de nul vergelijken? Bij de oosterburen zie je die dingen best vaak gebruikt worden met daaraan meestal 6 automaten.

Lijkt me niet dat ze een aardlek ontwikkelen die niet goed lekstroom kan detecteren. Maar dat is mijn leken-verstand.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Septillion schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 19:10:
@Speedyace Die extra kastjes eruit geeft je denk ik makkelijk de benodigde ruimte :) Zou ik zelf de Emat en zeker de Chint niet terug hangen.

Als je toch bezig ben, check dan ook even of die kookgroep wel op 2 fases zit aangesloten of vervang hem door een 3-fase groep :)

Bovenin lijk ik ook nog twee groepen geen aardlekschakelaar te hebben net als de EV. Waar gaan die heen? En aardweerstand bekend of TN stelsel?

Ik denk idd dat ik de kastjes eruit ga halen en dan een Hager kast er naast ga plaatsen. Ik heb nog een deel liggen zoals het bovenste deel.
Ik zal alleen even wat utp leidingen moeten verleggen en een waterleiding zien op te schuiven dan zal het net passen.

De kookgoep is idd 2 fase aangesloten en de EV aansluiting zit direct op de hoofdschakelaar volgens mij. Hier had ik toen ook al vragen over gesteld. (beide niet bekend bij mij. aardweerstand bekend of TN stelsel?) Waar de warmtepomp heen gaat! geen idee waar die op aan is gesloten. Maar er komen wel meer vraagtekens om de hoek kijken bij mij qua aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

DeHollander schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 19:11:
[...]

Die twee Hager kasten desnoods wat opschuiven, passen de zelfde kasten er naast.

Post eens een foto van heel de ruimte.

Maar er kloppen een aantal dingen niet.
-2 groepen niet achter aardlek? Of op de onderste aarlekschakelaars? Dan teveel achter 1 aardlek?
-kabel ingevoerd zonder buis.
-EV geen aardlekautomaat? Kan evt wel kloppen afhankelijk van het model.

Ben ook benieuwd hoe de interne bedrading nu zit.

Hopelijk is die kabel van je EV lader lang genoeg ander moet je die ook nog verlengen.
Het opschuiven van de kast, kan dit geen kwaad voor de kabels die uit de hoofdaansluiting komen. Ik zal niet veel ruimte hebben denk ik. Maar 2 á 4 cm naar rechts heb ik genoeg aan. Dan past wel een zelfde kast naast aan de linkerkant.

Zal ik moeten kijken of er nog wat ligt in de kruipruimte

[ Voor 8% gewijzigd door Speedyace op 25-04-2023 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Septillion ah volgens t zelfde principe als dat bij evenwichtige vermogensafname bij 3fase er geen stroom door de nul stroomt? En bij onevenwichtige maar wel de zelfde vermogensafname er wel stroom door de nul stroomt maar opgeteld het zelfde amperage blijft als bij evenwichtige?

Moet overigens een 2p ALS en vier groepen combinatie altijd via een rail gevoed worden? Of zit die verbinding in de ALS? Dus gewoon 4x bruine draad er in steken en 1 blauwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Ethirty schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:17:
[...]

Zou zo'n ding echt niet elke fase tov de nul vergelijken? Bij de oosterburen zie je die dingen best vaak gebruikt worden met daaraan meestal 6 automaten.

Lijkt me niet dat ze een aardlek ontwikkelen die niet goed lekstroom kan detecteren. Maar dat is mijn leken-verstand.
Nee, hoe zou hij dat moeten doen? Hij heeft maar 1 doorgang voor de N (1x in, 1x uit). Hij heeft geen idee welk deel van de stroom door welke fase komt.

En sterker nog, bij een "echte" 3-fase last (dus gelijke last van de fases zoals een motor) is de stroom door de N zelfs altijd 0A :)

Voor de duidelijkheid maar eens een simulatie gemaakt:
3-fase aardlekschakelaar (ALS)

Zoals je ziet is de verschilstroom door de ALS ook 0A als alle 3 de fases lekken :)

[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 25-04-2023 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@copykat Ja, eigenlijk wel :) Zie ook de simulatie hierboven :)

Ik ken geen ALS waar 4 draden in mogen per aansluiting. 2P ALS heeft maar 4 aansluitenen, 2x in, 2x uit. Dus dan gebruik je of een kam, of je lust door met draad met twin-adereindhulzen of, als er twee draden in mogen, losse draden. Kam is dan wel by far het makkelijkste :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Speedyace Tijd voor hoofdschakelaar uit, kapje eraf en echt draden volgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Ronald.42 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:13:
[...]

Dan zou dus als ik het goed begrijp in theorie.

Als je dan per fase een lekstroom hebt van zeg 50mA de aardlek niet uitslaan?
Correct, zie ook de simulatie in Septillion in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Ik heb deze nog liggen. Morgen eens kijken of ik deze er tussen kan krijgen aan de linkerkant. En dan alle draden maar eens volgen en de twee losse kastje weghalen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/urF4pjEVP5-Md3ci8bao46B_6-c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3JcEj9m276Y84hKtag1PVjyt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Speedyace op 25-04-2023 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMeester
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11-12-2024
Enige tijd geleden een nieuwbouwhuisgekocht, inclusief warmtepomp. Deze is initieel, volgens de tekeningen als volgt aangesloten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vcRRu8uKhOK841He10iNeWn5Poc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/v3MPYR90q9Z15POmSCiBWMB4.png?f=user_large

De tweede rode stopcontacten zouden moeten behoren tot de volgende groepen:
1. Groep 2: Boiler Warmtepomp
2. Groep 3: Buitenunit Warmtepomp
De blauw omcirkelde stopcontact staat op een algemene groep.
Dit komt overeen zoals beschreven in de groepenverklaring:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DhMCqf46LJMi1YtSG5Qm_AK8gpQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FirgTNT20reGSwZtXaJMxmHB.png?f=user_large

Na enige tijd begon de aardlekschakelaar op vreemde momenten te springen, en heeft de elektricien wat zaken aangepast. Daarnaast nog zelf wat aanvullend onderzoek gedaan. Huidige situatie
Als referentie nogmaals de bouwtekening

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vcRRu8uKhOK841He10iNeWn5Poc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/v3MPYR90q9Z15POmSCiBWMB4.png?f=user_large

Stopcontact 1 (oorspronkelijk voor de boiler op groep 2) bevindt zich op een onbruikbare plek, namelijk achter de boiler:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r6XGDwUlbRcE9hmf59xCL-n7PFg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HmWX0roUoX8caZ1GsGVp2URm.png?f=user_large

Stopcontact 2 (oorspronkelijk voor de buitenunit op groep 3) bevat nu zowel de buitenunit als de boiler. Er zit wel een verzwaarde zekering op (anders sprong de stop constant).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GCIsrEp1LY0cVlfluSaF6RtWmq8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/L6CNrgu543bppFZSmWRamC8y.png?f=user_large

Samengevat: er zijn initieel twee aparte elektragroepen aangelegd, waarvan er nu slechts één gebruikt wordt. Vanuit de bouw waren er dus wel losse groepen bedacht voor de Boiler als de Buitenunit. Ik ben zelf niet zo thuis in de elektra/warmtepompen, dus ik hoop dat er iemand is die mij in advies kan zien of deze installatie wel aan de wettelijke normgeving voldoet na al dit geknutsel.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Maar als dat binnen 1 apparaat valt is het wel goed?
Bijv. Ons fornuis.
De kookplaat neemt 2 fasen, links en rechts een fase de middelste weet ik niet waar die bij hangt en de oven neemt de derde fase.
Ik gebruik alleen de oven dus 1 fase hoe werkt dat dan?

Nu ligt dat ding natuurlijk goed aan de aarde en is geheel rvs dus risico is nul zolang de aarde niet verbroken is.

Mischien een rare vraag maar ik probeer even te begrijpen waar het risico ligt.

Ik heb tot nu toe nog nooit de constructie driefasen aardlekautomaat naar gescheiden groepen gebruikt maar vraag me gewoon even af waar het verschil dan zit.
Net als dat ik de 4 groepen per aardlek aanhoud ondanks dat het losgelaten is in de nen1010 daar is tegenwoordig minimaal 2 aardleks per woning de norm dacht ik.

[ Voor 132% gewijzigd door Septillion op 25-04-2023 21:54 . Reden: Excuses , foutje! ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Met een beetje mazzel ziet de kast er straks zo uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YZFIFzrppEgih8MA4wbthWnP3KY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zeLzsNSPyu5jQcy8m5WCn5xP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Puur uit interesse: Ik zie wel vaker een wcd direct naast een wasmachinekraan met beluchternippel in warmtepomp ruimtes of vlak bij een overstort/ontluchtings ventiel.
In natte ruimtes (badcel) is dat een no go, je moet dit en dat en minimaal zoveel meter van een waterpunt af zijn (wasmachines in badcels zijn op 2m hoogte aangesloten maar in de wp wereld maakt t allemaal niet uit. Schroef de wcd gewoon tussen de kranen en afvoer punten in.
Blijkbaar gewoon, en ook nog een open wcd niet eens een buitenversie met een waterwerende klep.
Alsof daar die beluchter niet open kan slaan als de waterdruk weg valt en dus gaat spuiten als de waterdruk weer terug komt en t kraantje stond nog open.
Of bovenop zit een overdruk ventiel met een slangnippel en inplaats van een slang er op doen die in een afvoer verdwijnt is het blijkbaar geen als die (nood)uitgang gewoon loost op je vloer.

De logica ontgaat me volledig.

Dat terzijde @JMeester als het werkt op 1 groep maar met vertraagde afval karkteristiek zal je warmtepomp combinatie net op de 230x16 => 3680watt rand zitten. Iets er onder maar met af en toe een opstart piek er boven/gelijk aan max 16A.

Hogere wattages op langere tijd geeft meer warmte in je koperen aders wat zacht worden van de isolerende mantel kan opleveren. In je specificaties van je type warmtepomp zou een nominale stroom bij werking moeten staan.
Ben niet thuis in warmtepompen en of electrische installaties die dat voeden maar logisch nadenkend zou ik me afvragen waarom hij het op 1 groep zette?
Iets met lekstromen tussen de twee units die nu balanced zijn aka uiteindelijk weer samenkomen en dus niet als lekstroom herkend word?

[ Voor 29% gewijzigd door copykat op 25-04-2023 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Ronald.42 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:34:
[...]

Maar als dat binnen 1 apparaat valt is het wel goed?
Bijv. Ons fornuis.
De kookplaat neemt 2 fasen, links en rechts een fase de middelste weet ik niet waar die bij hangt en de oven neemt de derde fase.
Ik gebruik alleen de oven dus 1 fase hoe werkt dat dan?
Voor apparaten waar 3-fase in gaat kan je er ook niets aan doen. Maar die delen dan wel dezelfde behuizing en aarde. Dus kans dat een lek van één fase door een mens gaat is dan wel kleiner. Maar als het losse eindgebruikers zijn wordt het wel anders.

Maar als 2-fases al lekken via de behuizing maar te weinig om de aardlek aan te spreken en je raakt de derde fase aan kan er een hogere stroom door je heen lopen dan 30mA voor hij tript.

Zie deze simulatie. Door de mens loopt nu 46mA maar de aardlek ziet maar 23mA. Het lekken van 23mA op de andere fases zorgt voor deze verschuiving.

Tuurlijk is de kans klein maar aanwezig. Genoeg dat het dus ook een tijdje niet mocht en eigenlijk weer tot verbazing heeft geleid dat het wel weer mocht.

Max 4 groepen per aardlekschakelaar of minimaal 2 aardlekschakelaars is dan ook niet direct voor de veiligheid.

1e is omdat een verbruiker wel wat lek kan hebben in normaal gebruik. Maar die tellen wel op. Met maar max 4 groepen beperk je aantal normale lekken en dus onnodig uitschakelen.

Min 2 aardlekschakelaar is zodat niet het hele huis donker is met een enkel foutje. Op zich aardig maar met de groepenverdeling van het gemiddelde Nederlandse huis waar een hele verdieping dezelfde groep (of in ieder geval zelfde aardlekschakelaar) deelt doet dit toch wel weer teniet :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
@copykat Voornaamste reden, aan die beluchtingsnippel sta je niet poedelnaakt te hannessen :+ Dan ben je echt veel kwetsbaarder. En de regels zijn ook soepeler geworden nu er aardlek is.

offtopic:
Of in ieder geval niet het beluchtingsnippel waar we het hier over hebben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Septillion schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:59:
[...]

Voor apparaten waar 3-fase in gaat kan je er ook niets aan doen. Maar die delen dan wel dezelfde behuizing en aarde. Dus kans dat een lek van één fase door een mens gaat is dan wel kleiner. Maar als het losse eindgebruikers zijn wordt het wel anders.

Maar als 2-fases al lekken via de behuizing maar te weinig om de aardlek aan te spreken en je raakt de derde fase aan kan er een hogere stroom door je heen lopen dan 30mA voor hij tript.

Zie deze simulatie. Door de mens loopt nu 46mA maar de aardlek ziet maar 23mA. Het lekken van 23mA op de andere fases zorgt voor deze verschuiving.

Tuurlijk is de kans klein maar aanwezig. Genoeg dat het dus ook een tijdje niet mocht en eigenlijk weer tot verbazing heeft geleid dat het wel weer mocht.

Max 4 groepen per aardlekschakelaar of minimaal 2 aardlekschakelaars is dan ook niet direct voor de veiligheid.

1e is omdat een verbruiker wel wat lek kan hebben in normaal gebruik. Maar die tellen wel op. Met maar max 4 groepen beperk je aantal normale lekken en dus onnodig uitschakelen.

Min 2 aardlekschakelaar is zodat niet het hele huis donker is met een enkel foutje. Op zich aardig maar met de groepenverdeling van het gemiddelde Nederlandse huis waar een hele verdieping dezelfde groep (of in ieder geval zelfde aardlekschakelaar) deelt doet dit toch wel weer teniet :/
Zo snel niet gezien wat je met mijn vorige post uitgevreten had :+

Wat betreft die driefasen aardlek kan ik me wel vinden in die redenatie.
En dan is het ook idd niet handig om het zo toe te passen. Dus dat houden we dan ook zo maar aan.

Ik heb hier wel de licht groepen en wcd groepen apart op verschillende aardlekschakelaars.
Maar ik kom idd ook vaak het 1 groepje naar boven want daar zit toch weinig tegen.

Als iemand grondig gaat renoveren en bij mij komen voor een meterkast is dat ook mijn advies.
Zorg dat je de boel zo verdeelt dat je niet ineens een hele verdieping in het donker zet als er 1 aardlek of zekering uit gaat.

Maar soms is het nu eenmaal zo en dan ben ik blij dat ze van 1x 300mA aardlek met 2 groepjes en nog 2 groepjes zonder aardlek naar wat meer bij de tijd gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMeester
Ben niet thuis in warmtepompen en of electrische installaties die dat voeden maar logisch nadenkend zou ik me afvragen waarom hij het op 1 groep zette?
Iets met lekstromen tussen de twee units die nu balanced zijn aka uiteindelijk weer samenkomen en dus niet als lekstroom herkend word?
Simpelweg omdat het stopcontact voor de tweede groep weggewerkt was achter de boiler :DAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r6XGDwUlbRcE9hmf59xCL-n7PFg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HmWX0roUoX8caZ1GsGVp2URm.png?f=user_large

Het was dus enkel uit noodzaak dat ze voor deze oplossing zijn gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

JMeester schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 22:48:
[...]

Simpelweg omdat het stopcontact voor de tweede groep weggewerkt was achter de boiler :D[Afbeelding]

Het was dus enkel uit noodzaak dat ze voor deze oplossing zijn gegaan.
Eh,
Heeft het nu wel of niet eerst op 2 groepen gedraaid?
Was t slecht bereikbaar of niet bereikbaar om een stekker er in te krijgen?
(als t die zwarte stekkers zijn vermoed ik nooit gedraaid op 2 groepen.)
Na enige tijd begon de aardlekschakelaar op vreemde momenten te springen, en heeft de elektricien wat zaken aangepast. Daarnaast nog zelf wat aanvullend onderzoek gedaan. Huidige situatie
Als referentie nogmaals de bouwtekening
[quote]
Ik dacht dat bovenstaande de reden was om van 2 naar 1 groep te gaan.

Of is dit gebeurd na plaatsen op 1 B16 groep waardoor er een C16 geplaatst is?

En sloeg de aardlek af of de aardlekautomaat? Dat zijn twee verschillende dingen.
Of was het de automaat die afsloeg?
Aardlek is als er een paar (>30)mA "verdwijnt" en dan poef veiligheid slaat af.
Automaat afslag is als er overstroom in het circuit is. Er verdwijnt geen stroom uit het circuit maar er loopt meer dan gewenst/bedoeld is.
Als je warmtepomp bijvoorbeeld 3,6kw nodig heeft zit je best dicht op de 16A op 1 groep.
Als eens bedacht om een (of twee) verbruiksmeter er tussen te hangen?
Kan je bijhouden welk wattage de units vragen gedurende een periode.
Als dit vrij dicht op 16A is en voor langere periodes, uren, vraag ik me af wat de experts hier op tweakers er op te melden hebben. :) persoonlijk zou ik het niet fijn vinden als een groep zo zwaar belast is met langdurige bijna max stromen dat hij af en toe afvalt.

En is die wcd die onbereikbaar is niet met wat freeswerk te verplaatsen?
Opzoeken in de muur en iets eerder openmaken en een nieuwe WCD plaatsen op een bereikbare plek?
En anders zou je een doosdeksel met 5/8 pijpwartel kunnen gebruiken (kan even geen plaatje vinden maar het is een witte afsluitdeksel met een opening er op waar je een electrapijp in kan duwen.) en de draden verlengen naar een opbouw wcd. Zal wat gepruts zijn maar moet niet heel moeilijk zijn.

(Het oorspronkelijke besluit om 2 groepen te gebruiken was vermoedelijk niet voor niks.)
:)

[ Voor 6% gewijzigd door copykat op 26-04-2023 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMeester
Eh,
Heeft het nu wel of niet eerst op 2 groepen gedraaid?
Was t slecht bereikbaar of niet bereikbaar om een stekker er in te krijgen?
(als t die zwarte stekkers zijn vermoed ik nooit gedraaid op 2 groepen.)
Klopt, nooit op 2 groepen gedraaid. Maar daar kwamen we pas na de oplevering van de bouw achter... Op een gegeven moment gingen de stoppen (automaat) er regelmatig uit waardoor er een "zwaardere," automaat in is gezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Even een nieuwe indeling gemaakt. Dit moet beter zijn lijkt mij. Of zijn er nog op of aanmerkingen. Die ontvang ik graag want hierna ga ik die meterkast niet meer aanpassen. :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iAZ2q0mp2HrCMW4Wgr9Wu600PC4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W6xn2heAnALMYGuKnDPEIHWk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-09 15:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Speedyace wat doet die kookgroep in een 3-fase kast?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Gizz schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:41:
@Speedyace wat doet die kookgroep in een 3-fase kast?
Mijn kookplaat van stroom voorzien. :P Nee, zonder dollen.
Deze zat er al vanaf de oplevering van de woning in en gaat over 2 fase als ik mij niet vergis..
De zonnepanelen (SE5K) en EV zijn later toegevoegd en nu komt er nog een SE3680H 1 fase omvormer bij te hangen. Maar dan zit ik een beetje te hoog in de piek en ben nu een oplossing aan het zoeken zodat de boel er niet uit ploft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-09 15:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Speedyace omdat je aangeeft hierna niets meer aan je kast te wilen veranderen zou ik daar meteen een krachtgroep van maken.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Gizz schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:03:
@Speedyace omdat je aangeeft hierna niets meer aan je kast te wilen veranderen zou ik daar meteen een krachtgroep van maken.
Dan zal ik ook een nieuwe kabel moeten trekken richting de kookplaat ben ik bang voor.

Maar buiten deze kookgroep om wat zijn jouw bevindingen verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:03
Ik zou zoiets doen. (Alleen rechterhelft aangepast). Je 1 fase groepen op 1 fase aardlekschakelaars, en dan de twee 1-fase aardlekschakelaars verdeeld over 2 fases (je zou een derde kunnen doen om nog betere balans te creëren, maar ben nu even van je huidige verdeling uitgegaan). En dan inderdaad een aparte 3 fase aardlekautomaat voor je kookplaat zoals @Gizz voorstelt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AbMdiGimUDaGKD7TcDBr7MpwVNI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HGx6fUebGllsbdR4vpB97Aja.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Speedyace schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:37:
Even een nieuwe indeling gemaakt. Dit moet beter zijn lijkt mij. Of zijn er nog op of aanmerkingen. Die ontvang ik graag want hierna ga ik die meterkast niet meer aanpassen. :P
[Afbeelding]
Je remautomaat zit nog steeds verkeerd, deze moet juist tussen de hoofdschakelaar en de bestaande 40A aardlekschakelaars. Zoals jij hem tekent heeft geen enkel nut.

Maareh, die hele remautomaat is in de huidige opstelling naar mijn idee niet nodig. Omdat je 4-poligr aardlekschakelaars hebt met maximaal 2x16A eindgroepen per fase loopt er toch al niet meer dan 32A door zo'n aardlekschakelaar. Alleen de bedrading moet dan geschikt zijn voor ~48A maar dat is een stuk goedkoper te realiseren dan die extra automaat.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
Met de opmerkingen van @Xander over de juiste plek voor de remautomaat, en daarbij dan de auto ook aan de verbruikerskant ipv de opwekkingskant zou je dan zoiets krijgen

#paint #wog

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8uPSw60doiuuXSeC9rGRWdHd4FA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9UuhsEASdoDx6PcJ46bKX4Ny.png?f=fotoalbum_large

//edit, gummetje vergeten bij de 1 fase PV alamat, die hoeft geen 4 draden te hebben natuurlijk, 1 fase plus nul is genoeg

[ Voor 10% gewijzigd door phYzar op 26-04-2023 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

phYzar schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:06:
Met de opmerkingen van @Xander over de juiste plek voor de remautomaat, en daarbij dan de auto ook aan de verbruikerskant ipv de opwekkingskant zou je dan zoiets krijgen

#paint #wog

[Afbeelding]

//edit, gummetje vergeten bij de 1 fase PV alamat, die hoeft geen 4 draden te hebben natuurlijk, 1 fase plus nul is genoeg
Ik was hem net aan het intekenen maar jij was mij net voor. ;)
Bedankt voor de genomen moeite mannen er staat mij weer een leuk klusje te wachten.
En alles gewoon met 4mm neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

JMeester schreef op woensdag 26 april 2023 @ 08:43:
[...]

Klopt, nooit op 2 groepen gedraaid. Maar daar kwamen we pas na de oplevering van de bouw achter... Op een gegeven moment gingen de stoppen (automaat) er regelmatig uit waardoor er een "zwaardere," automaat in is gezet
Laat ik het zo zeggen ze hebben hun fout met een workaround opgelost.
En workarounds zijn meestal niet geheel volgens de regels. ;)
Garantie technisch zou ik zeggen: Zorg maar dat het op 2 groepen aangesloten word.
Wie hier de fout gemaakt heb doet er niet toe jij als consument in ieder geval niet.
(of je moet gezegd hebben met een krijtje hier een stopcontact)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:51
Speedyace schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:12:
En alles gewoon met 4mm neem ik aan.
Nee. 6 mm² H07V2-K is in meterkasten al jaren de standaard.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JMeester schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:17:
[Afbeelding]

Samengevat: er zijn initieel twee aparte elektragroepen aangelegd, waarvan er nu slechts één gebruikt wordt. Vanuit de bouw waren er dus wel losse groepen bedacht voor de Boiler als de Buitenunit. Ik ben zelf niet zo thuis in de elektra/warmtepompen, dus ik hoop dat er iemand is die mij in advies kan zien of deze installatie wel aan de wettelijke normgeving voldoet na al dit geknutsel.
Vooral groep 2 valt mij op, dit is een 20A automaat. Standaard contactdozen zijn maar geschikt voor een stroom van 16A en horen ook niet zwaarder dan dat te worden beveiligd (tenzij je het een Belg vraagt).

Ook vraag ik mij af waar ze die Eaton automaat zonder opschrift vandaan hebben getoverd? Lijkt wel of ze op de een of andere manier een 4-polige automaat hebben gedemonteerd? 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s-o1Q86KqC9WWkNv8tLCgF1AQJc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vTpPj1YmoX47Ppg75w9S1iX5.jpg?f=user_large
Jij hebt precies alleen het 4e kwart daarvan met alleen het schakelstandsymbooltje. (Zijn je klemmen stiekem ook 7 en 8 genummerd toevallig? :') 8)7 ).

Lekker teun beun, je hebt nu bijvoorbeeld ook geen idee welke karakteristiek dat het is? (B? C? D?)

Maar dit is juist de groep die nu niet wordt gebruikt, als ik het goed volg.

Groep 3 zullen ze een B16 hebben vervangen door een C16, daar is op zich niets mis mee mits de netimpedantie voldoende laag is.
Maar ik zou niet meer dan 3,7kW op 1 eindgroep willen aansluiten. Ieder apparaat >2kW hoort in nieuwbouw gewoon op een aparte eindgroep. Laat ze dat maar gewoon regelen, zo staat het toch ook niet voor niets op tekening... De WCD verplaatsen zodat deze wel bereikbaar is, en dan de ?20 automaat vervangen door B16 of C16.
JMeester schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:17:
Na enige tijd begon de aardlekschakelaar op vreemde momenten te springen
Bedoel je echt de aardlekschakelaar? Wat wij nu zien zou voor de aardlekschakelaar geen verschil moeten maken. Of 1 van de groepen moet nu stiekem ook niet meer achter de aardlekschakelaar zijn aangesloten... :?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:50

timovd

Voorsprong door techniek

Ik heb een Attema XLL115 waarvan één van de uitbreekpoorten (zijkant) er uit is.
Afbeeldingslocatie: https://assets.attema.com/products/11/11333/1260x1260/AT16966.pjpeg
Zo te zien zijn hier geen afdichtingen o.i.d. voor beschikbaar. Kan ik dit afdichten met isolatietape of zijn er betere opties?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Andrehj schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:40:
[...]

Nee. 6 mm² H07V2-K is in meterkasten al jaren de standaard.
Ja, dat bedoel ik 8)7 , ik ga al vanaf de 1 fase omvormer met 3x4mm de meterkast in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Speedyace schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:37:
[Afbeelding]
Ik zou voor de kleuren van de draden bruin, zwart grijs blauw aanhouden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@copykat Hoewel 3-fase automaat/alamat mooier is was het niet fout, kreeg netjes uit twee fases voeding :)

@Speedyace Je zal de aansluiting van de kookplaat wel na moeten lopen als je het als volledige krachtgroep wilt doen. Maar kans de bekabeling niet als ze daar gewoon een 5x2,5mm kabel voor is gebruikt, dan is de tweede N nu al grijs :)

En ipv een 3P+N 40A automaat zou daar 3x een 1P ook mogen. Heeft als voordeel dat bij overbelasting van een enkele fase niet je hele huis donker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Septillion schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:56:
@copykat Hoewel 3-fase automaat/alamat mooier is was het niet fout, kreeg netjes uit twee fases voeding :)

@Speedyace Je zal de aansluiting van de kookplaat wel na moeten lopen als je het als volledige krachtgroep wilt doen. Maar kans de bekabeling niet als ze daar gewoon een 5x2,5mm kabel voor is gebruikt, dan is de tweede N nu al grijs :)
Dat kan ik mooi bekijken als de inductie kookplaat wordt vervangen. De glasplaat kan namelijk niet tegen een fles olijfolie die er opvalt. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMeester
Bedoel je echt de aardlekschakelaar? Wat wij nu zien zou voor de aardlekschakelaar geen verschil moeten maken. Of 1 van de groepen moet nu stiekem ook niet meer achter de aardlekschakelaar zijn aangesloten... :?
Nee sorry, niet de aardlekschakelaar maar een "normale stop" (als ik dat goed verwoord)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GCIsrEp1LY0cVlfluSaF6RtWmq8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/L6CNrgu543bppFZSmWRamC8y.png?f=user_large

DUs in het plaatje rechts was er dan eentje versprongen.. Excuus voor mijn gebrek aan kennis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Ik heb net voor de aardigheid even de kast open gemaakt om te kijken hoe het nu daadwerkelijk is aangesloten. En zoals @Septillion al zei draden volgen.

Nu zag ik dat de SE5K omvormer verbonden is met zijn eigen 3F 16A ALS en deze is vervolgens weer aangesloten op de 40A HS. En verder zag ik, dat ze de EV-Box via zijn eigen 3F 16A ALS op één van de ALS hebben aangesloten. :|

Werk aan de winkel dus.

[ Voor 5% gewijzigd door Speedyace op 26-04-2023 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
Speedyace schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:49:
Ik heb net voor de aardigheid even de kast open gemaakt om te kijken hoe het nu daadwerkelijk is aangesloten. En zoals @Septillion al zei draden volgen.

Nu zag ik dat de SE5K omvormer verbonden is met zijn eigen 3F 16A ALS en deze is vervolgens weer aangesloten op de 40A HS.
Dat lijkt te kloppen, hoewel het een aardlekautomaat is (C16 3 fasen 0,03A), geen aardlekschakelaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v-WhAFsXTVnhOi9B88BcLEt4_3M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YbKjU6IBZ9GqfZjraqcA0ugi.png?f=user_large
En verder zag ik, dat ze de EV-Box via zijn eigen 3F 16A ALS op één van de ALS hebben aangesloten. :|
Twee aardlekschakelaars achter elkaar lijkt me niet ok, maar volgens mij is je EV-installatiautomaat geen aardlekschakelaar (maar een C16 3 fase installatieautomaat):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3XqPWKQOcUAdba8OXaD7u8lAEt8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SX1XE3RaWpnhXp6CZJo3g78b.png?f=user_large
Werk aan de winkel dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Septillion schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:56:

En ipv een 3P+N 40A automaat zou daar 3x een 1P ook mogen. Heeft als voordeel dat bij overbelasting van een enkele fase niet je hele huis donker is.
Sorry. Ik mis de context nu even. Op welk onderwerp reageer je nu?
De 2groepen warmtepomp? Als ik het goed begreep zat hij juist van af het begin op 1 verzwaarde groep tegen het trip punt aan te hikken.
🙂

De foto van @JMeester b16 , onbekende schakelaar, c16. Eaton kast/automaat dat herken ik maar zijn dit 1 polige automaten? P1's dus nul niet geschakeld.
@Xander verwoorde het iets beter dan mij en als inderdaad blauwe schakelaar een 20A betreft zou ik jeuk krijgen als dit bij mij thuis is afgeleverd zonder onderbouwing waarom dit mag/kan/moet. Als de bedrading gaat lopen "bakken" in je muren door te hoge amperage's ben je verder van huis. Dan word het zeker frezen of opbouw.

Overige nog een dingetje wat ik me afvroeg volledig los van jmeester zn onderwerp.
Lasdoppen gedraaid of stekers? Wat is het beste? En zit er veel verschil in?
Ik neig naar ouderwets draaien als het kan, ondanks dat met linkshandigheid erg opletten is dat je de juiste richting op draait met vlechten. Omdat 1) meer koper dat elkaar raakt, contact oppervlakte betekend lagere weerstand betere vermogensoverdracht van voedings draad naar vertakkingen.
En 2) zo'n verend mes beschadigd de draad wat breuk kan opleveren op den duur, los van de zeer kleine stroom overdracht oppervlakte bij zo'n steker.
Nadeel 4 x 2,5mm2 kan nog getwist worden en dan kan je er nog een dop op krijgen 5 word zeuren die dikke draai doppen zie ik zelden meestal maken ze lusjes om te verdelen 3 plus 1 en 1plus 3 .(zeker als je het al eerder losgehaald heb en en iets verjongt heb.

Stekers kan je iets platter in de doos frommelen en er is makkelijker iets aan toe te voegen zonder loshalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
copykat schreef op woensdag 26 april 2023 @ 15:57:
[...]

Sorry. Ik mis de context nu even. Op welk onderwerp reageer je nu?
De 2groepen warmtepomp? Als ik het goed begreep zat hij juist van af het begin op 1 verzwaarde groep tegen het trip punt aan te hikken.
🙂
Excuses, ik ook schijnbaar :X Negeer maar :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ethirty schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:17:
[...] Zou zo'n ding echt niet elke fase tov de nul vergelijken? Bij de oosterburen zie je die dingen best vaak gebruikt worden met daaraan meestal 6 automaten.

Ik heb aardleks open gehad, de stroom-verschil-meting gaat met een trafo, dat zijn een aantal wikkelingen op een ringkern. Bij gelijke stroom, zonder lek dus, is de output -0-.
Bij 1 fase is dat simpel, bij 3fase komt het op hetzelfde neer. 5 ipv 3 wikkelingen, waarvan 1 voor de output.

Even kijken of ik later een foto kan toevoegen. edit:

De stroom kant van een Gacia L80M B16 30mA
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UNwRarocQNAbd2CWXUyCSyQpP9k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EgvsUL55XSEFgZpSrZe13ga6.jpg?f=fotoalbum_large

De aardlek kant van een Gacia L80M B16 30mA
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0j7nxnqK1PKqVtnSOATlApvMCFE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HAIqmXecaPsl3NcT9TBRjaUD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door onetime op 26-04-2023 22:12 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Bij mijn groepenkast ga ik een ABB HLD33 kast bijplaatsen.
Bij deze kast wil ik een buisinvoer aan de onderkant maken voor minimaal 6x 3/4 buizen.

Voor zover ik weet is hier bij ABB geen standaard oplossing voor.
Ik heb hier wel het ABB buisinvoerstuk 175-04R liggen, deze past bijna geheel aan de onderkant.
Er zou alleen een klein randje vanaf gehaald moeten (dremel).

Weet iemand of dit de manier is, of zijn er beter oplossingen voor?

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@henkNL Ik zou het (netjes) doen. Of is de HLD33 op zijn kop een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-09 13:22
Om nog even terug te komen op eerdere problemen met een thuisbatterij. Dit is nu bijna opgelost, er was een earth / ground loop gemaakt waardoor de omvormer van slag raakte en continu uitviel daarnaast nog een oude kWh meter verwijderd die met twee vd draden onder een klem was aangesloten door een elektricieen.

Het laatste probleem is nu dat er op ac net voeding voltage faults foutmeldingen voorkomen en paar keer per dag off-grid gaat. Dus niet helemaal uitvalt gelukkig maar via de batterij stroom levert. Zeer kortstondig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mRV8MBoiYZgy6Yo8_QIyfNX9KTs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/H6WfakxYkyaJvoODRGkz7OgW.jpg?f=user_large

Ik zie dus hele hoge spanningen op l1 tot 253V dus afschakelen van pv omvormers maar tegelijkertijd dus veel spanningspieken. Ook dus in de nacht swells en off-grid gaan van de batterij omvormer.

Zouden deze swells (voltage pieken op l1) de oorzaak van mijn problemen zijn?

Mijn 1f laadpaal heb ik op l1 aangesloten en zie bij laden 7v inzakken. Dat zou wat meer impedantie kunnen betekenen, maar ik ben geen elktro technicus dus kan het lastig achterhalen.

Morgen weer de storingsdienst bellen en vragen of ze nu eindelijk willen meten en oplossing verzinnen.

[ Voor 7% gewijzigd door Vaevictis_ op 27-04-2023 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Vaevictis_ Die 7v spanningsval is wel erg veel. Zou wel eens ergens een probleempje kunnen zitten.
Slecht contact denk ik aan. (hoeveel stroom neem je dan af die die 7V veroorzaakt?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
onetime schreef op donderdag 27 april 2023 @ 17:15:
@Vaevictis_ Die 7v spanningsval is wel erg veel. Zou wel eens ergens een probleempje kunnen zitten.
Slecht contact denk ik aan. (hoeveel stroom neem je dan af die die 7V veroorzaakt?)
Was hier 7kW, vandaar dat ik aan impedantie zat te denken.

ik heb alles gecontroleerd en alle klemmen aangedraaid. Helaas geen moment schroevendraaier (elektricieen had deze ook niet) hij zij handvast is voldoende. Wat wel gek is want staat wel in beschrijving van een installatie automaat maar goed aangezien ik een leek ben heb ik mijn mond maar gehouden. @onetime

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Vaevictis_ 7kW = 7V -> 1kW = 1V -> ~5A = 1V -> net impedantie ~0,2Ohm. Dat is niet onredelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
onetime schreef op donderdag 27 april 2023 @ 17:57:
@Vaevictis_ 7kW = 7V -> 1kW = 1V -> ~5A = 1V -> net impedantie ~0,2Ohm. Dat is niet onredelijk.
Maar die voltage swells op l1 kan toch niet goed zijn. Vind het niet gek dat batterij omvormer hierdoor in de war raakt. Denk dat het wel gerelateerd is aan te hoge voltages op l1 door pv. Ik zit ook vlak naast een pv dak van sportclub want achterin de wijk zijn voltages veel lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:19
Even een korte intro: we zijn bezig met nieuwbouw, op dit moment gaat de installateur de 'definitieve' tekening maken voor de groepenkast. Ik wil graag zo flexibel mogelijk zijn naar de toekomst toe. Heb al de nodige loze leidingen laten aanleggen naar diverse ruimtes. Maar is natuurlijk handig als ook de meterkast flexibel is naar de toekomst toe. Ik denk dan aan de volgende zaken:
EDIT: aangevuld n.a.v. reacties hieronder zodat het lijstje completer wordt
  • Plaatsing van de groepenkast aan de "zijkant" zodat er later nog een kast naast kan
  • Bovenstaande ook vanwege de wens op termijn een SAP aan te vragen
  • DIN rails niet geheel vullen zodat er later 'gerelateerde' zaken zoals kWh meters bij geplaatst kunnen worden
  • Teken componenten vast in zodat je daadwerkelijk vooruit kunt plannen
  • separate groepen voor buiten elektra (tuin en tuinkamer) i.v.m. risico aardlek te trippen, lijkt op dit moment nog niet het geval?
  • Ruimte voor kWh meter interfaces en splitters (bij P1 en Modbus, niet nodig bij Wifi)
  • Reserveer ruimte voor omschakelaar t.b.v. PAP/SAP (b.v. Hager SFT440)
  • Overspanningbeveiligingen
  • ...?
Overige tips:
  • Gebruik binnen een (grotere) ruimte meerdere groepen door de centraaldozen in de ruimte te verdelen over verschillende groepen in de MK
  • Gebruik geen kookgroep voor een kookplaat in een 3-fasige meterkast (wordt soms gedaan uit kostenoverwegingen?)
  • ...?
Ik mis vast nog wel wat zaken, alle inputs zijn welkom. De huidige groepenindeling is alsvolgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_BMk5BSgQdycoZq2X7i3Om02-I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2JQP2UfD4vxyFzL9e8tBQ8iS.jpg?f=user_large

De K groepen zijn 3-fase groepen (K3 en K4 nog niet aangesloten, wel voorzien).
Ik vind het wel wat typisch dat sommige groepen over 3 verdiepingen verspreid zijn (van kelder tot zolder), vind ik persoonlijk wat onoverzichtelijk, maar wellicht wel gebruikelijk?

Overige info: PV ca 10.000Wp met Micro's (Enphase), in toekomst uitbreidbaar met ca 32 m2 op plat dak en 20 m2 op schuin dak (WNW 50 graden). Nog geen EV, maar wel voorzien op niet al te lange termijn (1 tot 3 jaar, eerst 1, later 2 stuks). Indien handig kan ik ook nog wel tekeningen plaatsen
Overigens heb ik niet gekozen voor domotica op basis van een systeem als Dali of KNX, maar ga gewoon met Zigbee werken (Hue en/of Z2M).

Verder plannen om na (grotendeels) verdwijnen van saldering te gaan werken met thuisbatterij (waarschijnlijk op basis van Victron of Deye/Sunsink, al krijg ik nu Enphase, helaas niet de IQ8 maar de IQ7) en SAP.

Alle kritiek is welkom :). Zodra ik tekeningen heb, zal ik ze posten ter beoordeling

[ Voor 20% gewijzigd door Batilan op 27-04-2023 23:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Vaevictis_ Kan je eens bij die sportclub spanningen meten... Gewoon op (zoveel en) zover mogelijk uit elkaar liggende stopcontacten in dat gebouw. Liefst even vragen, anders gewoon met multimeter binnen lopen.

Als je vaak in de buurt van 253V zit in je groepenkast terwijl je eigen solar uit staat zou ik dat zeker bij de netbeheerder melden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
Batilan schreef op donderdag 27 april 2023 @ 18:11:
Even een korte intro: we zijn bezig met nieuwbouw, op dit moment gaat de installateur de 'definitieve' tekening maken voor de groepenkast. Ik wil graag zo flexibel mogelijk zijn naar de toekomst toe. Heb al de nodige loze leidingen laten aanleggen naar diverse ruimtes. Maar is natuurlijk handig als ook de meterkast flexibel is naar de toekomst toe. Ik denk dan aan de volgende zaken:
  • Plaatsing van de groepenkast aan de "zijkant" zodat er later nog een kast naast kan
  • DIN rails niet geheel vullen zodat er later 'gerelateerde' zaken zoals kWh meters bij geplaatst kunnen worden
  • separate groepen voor buiten elektra (tuin en tuinkamer) i.v.m. risico aardlek te trippen, lijkt op dit moment nog niet het geval?
  • ...?
Ik mis vast nog wel wat zaken, alle inputs zijn welkom. De huidige groepenindeling is alsvolgt:

[Afbeelding]

Ik vind het wel wat typisch dat sommige groepen over 3 verdiepingen verspreid zijn (van kelder tot zolder), vind ik persoonlijk wat onoverzichtelijk, maar wellicht wel gebruikelijk?

Overige info: PV ca 10.000Wp met Micro's (Enphase), in toekomst uitbreidbaar met ca 32 m2 op plat dak en 20 m2 op schuin dak (WNW 50 graden). Nog geen EV, maar wel voorzien op niet al te lange termijn (1 tot 3 jaar, eerst 1, later 2 stuks). Indien handig kan ik ook nog wel tekeningen plaatsen
Overigens heb ik niet gekozen voor domotica op basis van een systeem als Dali of KNX, maar ga gewoon met Zigbee werken (Hue en/of Z2M).

Verder plannen om na (grotendeels) verdwijnen van saldering te gaan werken met thuisbatterij (waarschijnlijk op basis van Victron of Deye/Sunsink, al krijg ik nu Enphase, helaas niet de IQ8 maar de IQ7) en SAP.

Alle kritiek is welkom :). Zodra ik tekeningen heb, zal ik ze posten ter beoordeling
Ik zou geen kookgroepen gebruiken in een 3-fase systeem.
De ruimtes verdelen over groepen. Bijvoorbeeld niet je hele woonkamer op 1 groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
onetime schreef op donderdag 27 april 2023 @ 18:13:
@Vaevictis_ Kan je eens bij die sportclub spanningen meten... Gewoon op (zoveel en) zover mogelijk uit elkaar liggende stopcontacten in dat gebouw. Liefst even vragen, anders gewoon met multimeter binnen lopen.

Als je vaak in de buurt van 253V zit in je groepenkast terwijl je eigen solar uit staat zou ik dat zeker bij de netbeheerder melden.
Sterker nog die kwam er zelf mee, oh ja het sportpark zit ook op de wijk trafo aangesloten. En wij zijn echt een van de eerste waar de kabel de wijk in gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:19
John245 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 18:15:
[...]
Ik zou geen kookgroepen gebruiken in een 3-fase systeem.
De ruimtes verdelen over groepen. Bijvoorbeeld niet je hele woonkamer op 1 groep.
Bedankt!

De huidige groepen indeling komt van de installateur na overleg met de keuken leverancier. Je zou dan gewoon een 3-fase groep naar de Inductie kookplaat aanleggen? (het gaat om een Bora Pure inductiekookplaat). EDIT: Ik begrijp intussen ook waar dit waarschijnlijk vandaan komt.

De grotere ruimtes verdelen over groepen kan inderdaad handig zijn zodat je niet in het donker komt te zitten, en je in geval van een hardnekkig probleem makkelijk stroom van dichtbij kunt halen. Bij ons zijn de keuken en de kamer in principe 1 (grote) ruimte, dus we zitten niet helemaal in het donker bij het uitvallen van een groep.
Al het leidingwerk is al (letterlijk) in beton gegoten, maar het lijkt me dat door de centraaldozen wat anders te verdelen in de meterkast dit nog wel aan te passen is? In ruimtes met 1 centraaldoos wordt dat wat lastiger :)

[ Voor 6% gewijzigd door Batilan op 27-04-2023 23:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• John245
Batilan schreef op donderdag 27 april 2023 @ 18:11:
  • ...?

[Afbeelding]

Ik zou ook je KwH meters al intekenen en bepalen welk protocol je wil gebruiken in vervand met eventueel benodigde interfaces in de meterkast. Je kan ook nog denken aan OSB's type 1, type 2 en type 3. Indien je meerdere P1 meters krijg wil je dan een splitter op DIN rail in de groepenkast. Allemaal zaken om over na te denken. Wat heb je nodig voor je accu? Een groepenkast zit zo vol (zelf heb ik plaats voor 270 modules).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@John245 Waar staat een foto van die 270 plaatsen? #Benieuwd

Pagina: 1 ... 11 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.