Oude deurbel werkend krijgen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strudelpopje447
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 15-06 12:32
Een jaar geleden hebben we een oud huis gekocht en helemaal gerenoveerd. Hier hing nog een mooie ouderwetse bel in, een gong met 2 buizen eraan. Deze heb ik later poedercoaten en wilde ik opnieuw ophangen. De beldraad heb ik opnieuw getrokken dus dat is geen probleem. Echter denk ik dat één of meerder onderdelen van de bel verloren zijn gegaan in de loop der tijd aangezien deze niet meer werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nt_D_gSEiJgX9_OYblwDTpHUvxo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pXaY0K0lPSTdGLlqLaHm0FyS.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenstaand kastje komt aan de muur te hangen waar de buizen dan aan komen te hangen. Hier gaan batterijen in maar ik heb begrepen dat het ook met een trafo aangesloten kan worden. Zie onderstaande foto waarvan ik denk dat het probleem zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bmk1et3RFDvHo4LKVwc6eEd_tDE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g4ZrBII2hGZTlDOZhrZETzjJ.jpg?f=fotoalbum_large

Hier komen de buizen dus aan te hangen en ik meen te herinneren dat hier een veertje in heeft gezeten. Ik weet niet precies wat hier hoort ze zitten maar hier moet denk ik nog iets tussen om het werkend te krijgen. Nu heb ik al een deurbel expert op internet geraadpleegd maar die kan mij niet helpen. 8)7

Ik moet niks weten van een ring deurbel o.i.d. en wil graag deze oude deurbel weer werkend krijgen. Het maakt verder niet uit wat het kost als ik maar weet wat ik hiervoor moet aanschaffen. Ik hoop dat iemand hier een soortgelijke deurbel heeft en mij verder kan helpen.

Beste antwoord (via Strudelpopje447 op 09-12-2021 09:04)

• corneej
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-06 22:50
@Strudelpopje447 ik denk dat ik je wel blij kan maken ;)

in ons nieuwe huis zat volgensmij een zelfde deurbel.
Als je hiermee geholpen bent - pm dan even!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8GogUmmTQHf6yMYBqAeC9XUbT9w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B9nxyXGRAxlDdVCXL9YZPS0d.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06 11:44
Ik mis inderdaad nog een penvormig ijzeren deel en een veertje.

In de onderste verdikking zit een spoel. Als je hier spanning op zet (door op de deurbel te drukken) ontstaat er een magnetisch veld die een stuk (week)ijzer verplaatst. Die doet twee dingen het ijzer verplaatsen tegen de gong (de ding) en het veertje op spanning zetten. Als je de bel nu loslaat schiet het ijzer terug door de veerspanning tegen de andere gong (de dong)

De spoel heeft twee draadjes, dus gewoon even terug volgen voor een geschikt aansluitpunt. Ik zie 4 batterij houders dat is 4x1.5v= 6volt. De meeste beltrafo’s zijn 8 volt.<edit> wisselstroom deze moet je gelijkrichten(diodebrug) of een gelijkstroom trafo installeren</edit>
Mocht je het weekijzer niet meer hebben dan het gat opmeten en een stukje staal gebruiken van een bout oid.

[ Voor 7% gewijzigd door Ikke_niet op 23-11-2021 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:26
Poe, zit er een beetje vergaan uit.

Als ik het goed begrijp is het een oude uitvoering van dit ding:
https://www.elektroschake...-volt-york-404-type-87654

Je kunt dus:
- Of de juiste onderdeeltjes zoeken en op je bakelieten basis knutselen
- Of de een nieuwe gong kopen, en die onderdeeltjes overzetten
- Of gewoon een nieuwe ophangen ;) Desnoods de oude kap erovereen zetten

Zo'n gong past wel bij een oud huis ja. Hier een nieuwe opgehangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 27-06 11:57
De spoel met weekijzeren kern waar over gesproken wordt heet een solenoid. Wellicht handig om de term te weten. Wat ik er nu van begrijp is dat je dus een monostabiele solenoid met veerretour zoekt. Solenoids zijn denk ik echter vrijwel altijd monostabiel. Of je dat daadwerkelijk nodig hebt in jouw geval weet ik niet zeker ik snap namelijk niets van wat ik op je foto's zie. Ook ben ik geen deurbel expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strudelpopje447
Ikke_niet schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 15:13:
Ik mis inderdaad nog een penvormig ijzeren deel en een veertje.

In de onderste verdikking zit een spoel. Als je hier spanning op zet (door op de deurbel te drukken) ontstaat er een magnetisch veld die een stuk (week)ijzer verplaatst. Die doet twee dingen het ijzer verplaatsen tegen de gong (de ding) en het veertje op spanning zetten. Als je de bel nu loslaat schiet het ijzer terug door de veerspanning tegen de andere gong (de dong)

De spoel heeft twee draadjes, dus gewoon even terug volgen voor een geschikt aansluitpunt. Ik zie 4 batterij houders dat is 4x1.5v= 6volt. De meeste beltrafo’s zijn 8 volt.<edit> wisselstroom deze moet je gelijkrichten(diodebrug) of een gelijkstroom trafo installeren</edit>
Mocht je het weekijzer niet meer hebben dan het gat opmeten en een stukje staal gebruiken van een bout oid.
Bedankt voor de info. Het weekijzer en de veer is dus wat ik kwijt ben.
Zwartoog schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:27:
Poe, zit er een beetje vergaan uit.

Als ik het goed begrijp is het een oude uitvoering van dit ding:
https://www.elektroschake...-volt-york-404-type-87654

Je kunt dus:
- Of de juiste onderdeeltjes zoeken en op je bakelieten basis knutselen
- Of de een nieuwe gong kopen, en die onderdeeltjes overzetten
- Of gewoon een nieuwe ophangen ;) Desnoods de oude kap erovereen zetten

Zo'n gong past wel bij een oud huis ja. Hier een nieuwe opgehangen.
Ik denk ook dat het een oude versie van de gong is die jij bedoeld. Met de onderdelen kom ik er niet uit dus ben bang dat ik dan een nieuwe moet kopen en de oude onderdelen overzetten.
Jackxl schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:32:
De spoel met weekijzeren kern waar over gesproken wordt heet een solenoid. Wellicht handig om de term te weten. Wat ik er nu van begrijp is dat je dus een monostabiele solenoid met veerretour zoekt. Solenoids zijn denk ik echter vrijwel altijd monostabiel. Of je dat daadwerkelijk nodig hebt in jouw geval weet ik niet zeker ik snap namelijk niets van wat ik op je foto's zie. Ook ben ik geen deurbel expert.
Dus als ik het goed begrijp heb ik een solenoid met een veer o.i.d. nodig? Heb je dan een voorbeeld want wat ik moet aanschaffen om de bel weer werkend te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 27-06 11:57
Misschien heb je aan een fero-metalen as genoeg. Als je het apparaat voor je houdt zoals op foto 1 en dan je arm strekt kun je waarschijnlijk door dat zwarte blok heen kijken wat op de eerste foto onder op het apparaat zichtbaar is. Een as die daar doorheen past. En de lengte heeft dat ie tussen de twee buizen in van links naar rechts kan bewegen. Zal op zijn minst voor een ding geluid zorgen. En veer zou er normaal gesproken voor kunnen zorgen dat die pen/as weer terug geslagen wordt naar de dong buis. Maar dit kan ook elektronisch gerealiseerd worden door de polariteit op de spoel om te keren wanneer de knop van de deurbel wordt los gelaten.

Edit: of die bewegende as die zich in het center van de solenoid heen en weer beweegt daadwerkelijk door een veer retour gestuurd dient te worden of dat de elektronische schakeling dat normaalgesproken doet weet ik in jouw geval niet. Beide of zelfs een combinatie zijn mogelijk. Als je namelijk niet wilt dat de hamer de gong dempt is het wenselijk dat de hamer (in jouw geval de weekwijzeren kern van de solenoid die rond van vorm is) niet na het slaan tegen de gong nog in contact met die gong komt. Een veer die de as centreert als de solenoid niet bekrachtigd wordt kan daar een oplossing voor zijn.

Edit2: Interessant artikel over de werking van een dergelijke deurbel. https://www.knockdoorbells.com/advice_main.htm

Edit3: https://www.oldhouseonlin...pair-vintage-door-chimes/
In dit artikel laten ze een bel zien die lijkt op die van jou. Er is daar zichtbaar dat de veer verantwoordelijk is voor de 'dong' en het centreren van de hamer nadat deze de laatste van de twee bellen heeft geslagen.
Met een elektronische schakeling de polariteit van de solenoid omdraaien om na een 'ding' een 'dong' te produceren lijkt me dus onnodig ingewikkeld (pun not intended) en dus onwaarschijnlijk. Waarschijnlijk heb je dus ook een veer nodig zoals je ziet in dit laatste artikel.

[ Voor 53% gewijzigd door Jackxl op 24-11-2021 18:21 ]

• Strudelpopje447
@Jackxl Wow, echt bedankt voor alle informatie! Hier kan ik zeker wel wat mee. Ik vraag me nu dus nog af als ik dan een dergelijke solenoid (met veer) bestel of ik het dan ook daadwerkelijk weer werkend kan krijgen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• corneej
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-06 22:50
@Strudelpopje447 ik denk dat ik je wel blij kan maken ;)

in ons nieuwe huis zat volgensmij een zelfde deurbel.
Als je hiermee geholpen bent - pm dan even!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8GogUmmTQHf6yMYBqAeC9XUbT9w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B9nxyXGRAxlDdVCXL9YZPS0d.jpg?f=fotoalbum_large

• Strudelpopje447
@corneej Dat is exact wat ik nodig heb! Je hebt pb :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.appel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-04-2023
Mijn ouders hadden ook zo'n bel. Een echte "ding-dong", die 47 jaar bij hen in de hal heeft gehangen. Vorig jaar is mijn vader overleden en is mijn moeder naar een verpleeginstelling verhuisd. Voor het verkopen van het huis, heb ik die bel eruit gehaald en bij mij thuis opgehangen.

In mijn bel zit het weekijzertje nog wel, maar... de veer is gebroken. Daardoor doet ie het niet goed meer. Ik heb geprobeerd de veer uit te rekken (dan doet ie het 2 dagen goed, maar daarna helemaal niet meer), iets strakker te maken (pakt ie alleen de ene gong) en een andere veer geprobeerd te maken (van een ballpoint veer), maar dat werkte al helemaal niet.

Kan iemand mij helpen: hoe maak ik een veer (of waar haal ik een veertje vandaan) met de juiste veerkracht en de juiste grootte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:30
a.appel schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 17:44:

Kan iemand mij helpen: hoe maak ik een veer (of waar haal ik een veertje vandaan) met de juiste veerkracht en de juiste grootte?
Ik hou dit even in de gaten, want ik heb laatst een zelfde bel uit het huis van mijn oma meegenomen, nadat ze naar het verzorgingstehuis ging... (en ik kon zo'n mooie bel toch niet laten hangen). Eveneens met van die messing ronde buizen. Die moet ik nog monteren en aansluiten..

Maar eigenlijk ben ik nog wel het meest benieuwd hoe die gepoedercoate nieuwe bel van @Strudelpopje447 er nu, een half jaar na topicstart, uitziet en erbij hangt...
Zou je hier eens een foto van kunnen delen?
Zijn het de buizen die je gepoedercoat hebt? En heeft dat impact op de klank gehad?
Of is alleen de kunststof behuizing gepoedercoat?

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:36
Hornbach heeft een beperkt assortiment veren. Op de website worden ze per 50 of 100 aangeboden, maar in de winkel zelf kan je ze per stuk kopen.

Zelf een veer maken? Als ik op dat soort vragen zelf het antwoord niet weet, dan kijk ik op Youtube. Je kan het zo gek niet bedenken of er is wel een filmpje te vinden, want er wordt wat afgeknutseld in de wereld. Je moet vaak wel een Engelstalige zoekopdracht geven.
https://www.youtube.com/r...ry=DIY+compression+spring

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IFASS
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-02 12:45
Mijn ouders hadden ook zo'n bel. Een echte "ding-dong", die 47 jaar bij hen in de hal heeft gehangen. Vorig jaar is mijn vader overleden en is mijn moeder naar een verpleeginstelling verhuisd. Voor het verkopen van het huis, heb ik die bel eruit gehaald en bij mij thuis opgehangen.

In mijn bel zit het weekijzertje nog wel, maar... de veer is gebroken. Daardoor doet ie het niet goed meer. Ik heb geprobeerd de veer uit te rekken (dan doet ie het 2 dagen goed, maar daarna helemaal niet meer), iets strakker te maken (pakt ie alleen de ene gong) en een andere veer geprobeerd te maken (van een ballpoint veer), maar dat werkte al helemaal niet.

Voor eigen projecten bestel ik weleens veren bij Alcomex. Breed aanbod en ze verkopen per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:20

Vliegvlug

Flight Simple

Zo te zien verkopen ze dergelijke buisgongen nog nieuw:
Afbeeldingslocatie: https://media.elektrobode.nl/images/product/friedland-buisgong-8v-1a-wit-119x175x45-766-845-90dba-400ma-e2683.jpg
Met een beetje geluk zijn daar bij Friedland Honeywell nog losse onderdelen voor te krijgen als het mechaniek tenminste vergelijkbaar is.

Of anders een degelijke gong Friedland D117 op marktplaats kopen hopelijk zit daar een bruikbare veer in.
Als ik de foto’s van binnen bekijk zie ik daar eind geen zichtbare veer maar ik weet dat oudere modellen wel een zichtbare veer hebben, dus zoek naar oudere.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Strudelpopje447
BrainCrash schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 18:02:
[...]

Ik hou dit even in de gaten, want ik heb laatst een zelfde bel uit het huis van mijn oma meegenomen, nadat ze naar het verzorgingstehuis ging... (en ik kon zo'n mooie bel toch niet laten hangen). Eveneens met van die messing ronde buizen. Die moet ik nog monteren en aansluiten..

Maar eigenlijk ben ik nog wel het meest benieuwd hoe die gepoedercoate nieuwe bel van @Strudelpopje447 er nu, een half jaar na topicstart, uitziet en erbij hangt...
Zou je hier eens een foto van kunnen delen?
Zijn het de buizen die je gepoedercoat hebt? En heeft dat impact op de klank gehad?
Of is alleen de kunststof behuizing gepoedercoat?
Uiteindelijk is ie heel mooi geworden. Alle onderdelen zijn gepoedercoat en heeft totaal geen invloed gehad op de klank. Was nog wel een gedoe om het uiteindelijk werkend te krijgen aangezien niet helemaal duidelijk was welk draadje waar moest aangesloten worden (snel er af gehaald voor de verbouwing en niet meer naar gekeken). In ieder geval dankzij corneej een prachtige bel hangen! Destijds heb ik ook contact gehad met Friedland maar die konden mij niet helpen. Je moet geluk hebben dat je een zelfde soort bel tegen komt en die onderdelen kunt gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/16mvA_WFcigorfyi8Y6aq-ls_TQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f0VIYcvbOKdd66uTxMamqxBy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furioussparco
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-05-2024
Zo oude bel/ gong zoek ik nog. Iemand die toevallig nog wat heeft liggen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oxlAGLWx4Ml3gHFZtIPn9VPRfkM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MWTRcvrOLwVokOSFr0TwQS1o.webp?f=user_large

[ Voor 173% gewijzigd door Furioussparco op 19-10-2023 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deurbelletje
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 20-11-2023
Goedemorgen, ik heb exact zo'n bel, maar krijg hem niet aan de praat, heb er 4 batterijen in gedaan , en als ik met spanningzoeker, de boel doormeet staat er geen spanning op de 2 draadjes bij de spoel, ook niet al de deurbel ingedrukt blijft. Heeft iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WUf3G4xtF2q9RMpey3XOUgGjAk4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xxz41NedGzheBqP8JpFnNKYO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:58

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Deurbelletje schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 08:02:
Goedemorgen, ik heb exact zo'n bel, maar krijg hem niet aan de praat, heb er 4 batterijen in gedaan , en als ik met spanningzoeker, de boel doormeet staat er geen spanning op de 2 draadjes bij de spoel, ook niet al de deurbel ingedrukt blijft. Heeft iemand een idee?

[Afbeelding]
Nieuwe batterijen of de contactjes een beetje oppoetsen?

Het kan niet anders dan dat het een vrij simpel apparaat is, ik neem even aan dat de "ding" bij het indrukken is en de "dong" bij het loslaten? Dus niets van printplaten/software e.d.

Praktisch gezien moet:

- Het 'ding' zeggen als je (4x1,5V?) op de spoel zet

- Op het moment dat je de bel indrukt moet op de draden van de bel bijna geen weerstand zijn (zoek op continuïteit meten met multimeter)

- Over de uiterste polen van de batterijen moet dus ongeveer 4x1,5V staan.

Als dat allemaal zo is, dan is hij alleen te troubleshooten/repareren als je 'm verder uitelkaar schroeft, dan zou er ergens een draadje los moeten zitten o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Even goed schoonmaken. Er zit overal bagger en de batterijcontacten zijn groen uitgeslagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 22:37
Deurbelletje schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 08:02:

[Afbeelding]
Dat kan nooit werken.

Als die 2 draden van de drukker zijn dan gebruik je de deurbel nu om de spoel kort te sluiten, en als het een voeding is dan zou de spoel continue bekrachtigd zijn en maak je de fout om batterijen en een vaste voeding te gebruiken. Dat is allemaal fout.

Als die 2 draden een spanningsloze drukker zijn, zet die dan even op 0 en 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deurbelletje
Bedankt voor de reactie, ik zal het zo effe proberen om die 2 draden op 0 en 1 te zetten.
Aan die draden heb ik trouwens nooit wat veranderd, ik heb destijds alleen de batterijen eruit gehaald, en er is een draad halverwege doorgeknipt. Deze zit weer aan elkaar,
De beldrukker buiten zat idd groene aanslag op en hen ik licht geschuurd.
Als ik de rest doormeten staat overal wel spanni g op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deurbelletje
Ik heb nu de draden omgewisseld naar 0 en 1, maar veranderd niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deurbelletje
Het zijn idd wel gewoon de draden van de drukker, en geen voeding, de draden weer terug gezet op 3 en 4.
Op de uiteinden staat nu 3 volt.
Op de punten 0 en 1 staat 6 v. Op de punten 0 en 1 staat niks, en ik had buiten de uiteinden van de drukker aan elkaar gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 22:37
Kun je de batterijen er eens uithalen en dan meten waar punten 0,1,2 en 3 naartoe gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deurbelletje
Dannis er helemaal geen stroom meer en zal hij altijd 0 volt geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deurbelletje
Ik bedoel in eerder reactie 0 en 1. 6 volt en 2 en 3 0 volt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Deurbelletje schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 19:37:
Dannis er helemaal geen stroom meer en zal hij altijd 0 volt geven
Kan je geen weerstanden meten, dan?
Nul Ohm is verbinding, oneindig Ohm is geen verbinding.
M.b.v. die metingen weet je dan welke klemmen met elkaar verbonden zijn. Maak een tekening en teken daar ook de batterijen in. Dan kan je wat gerichter foutzoeken en w.s. zelfs beredeneren hoe je e.e.a. aan moet sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deurbelletje
Dit heb ik zojuist gemeten,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P8sBbQGgKVAdPc2yV0YQNKAZcWk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sA34welCM6PsBIND0okhgANu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
1 Ohm zal de spoel zijn.
Dan moet de drukker worden aangesloten op de bovenste klemmen. Ook omdat je daar 6 Volt heb gemeten met de batterijen er in.
Alles is dan in serie aangesloten:
drukker 0 - batterij - batterij - spoel - batterij - batterij - drukker 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-06 22:35
Deurbelletje schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:04:
Op de punten 0 en 1 staat 6 v. Op de punten 0 en 1 staat niks,
Wut?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deurbelletje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TXT6fmyePUIOPluAOXAyzxnO4nA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O5kRBrQOuSuIux7Xwpr60PtV.jpg?f=fotoalbum_large

Ala ik draadjes in bovenste heb meet ik onder 6 volt, als ik de draden in onderste heb meet ik boven 6 volt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:15
Ikke_niet schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 15:13:
......of een gelijkstroom trafo installeren.....
Da's knap 🤡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Deurbelletje Pak er eens een paperclip of stukje koperdraad bij.

Doe de batterijen er in, waarvan je zeker weet dat ze vol zijn, en maak even contact met de paperclip of stukje koperdraad tussen de punten 0 en 1. Als alles werkt zou de spoel in ieder geval de pen in moeten trekken en tegen de metalen koker tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deurbelletje
Ik weet niet wat het probleem nu wat, maar hij doet het, draden staan op 0 en 1 mis toch iets met contact punten geen idee.
Iedereen in ieder geval bedankt voir jullie hulp
Pagina: 1