Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 67 ... 101 Laatste
Acties:
  • 647.771 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carefree7
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-06 13:43
Septillion schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 12:55:
@carefree7 Als je al een -as kabel neemt heeft de matelbuis weinig meerwaarde meer. En voor alleen een netwerkkabel (of twee!) zou ik dan een slagvaste buis pakken en die er naast leggen met goede (buiten) netwerkkabel. Over het algemeen zou ik me meer zorgen maken om de zon dan om ongedierte qua kabels.
Ter bevestiging, bedoel je dat de netwerkkabel in de slagvaste buis moet, en niet ernaast?
TGEN schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:49:
[...]

Wat @Septillion zegt. Ikzelf zou voornamelijk niet kiezen voor een mantelbuis omdat ik dit bovengronds niet bepaald aantrekkelijk eruit vind zien, maar da's persoonlijk ;). Kabels met een neopreenmantel zijn UV-bestendig, en vallen niet op tussen je beplanting. Als je bang bent voor bijtgrage dieren dan snap ik de keuze voor -as wel; dan zit je wel met het dilemma tussen een makkelijker te doorkauwen neopreenkabel versus een niet-UV-bestendige -as-kabel met PVC mantel. Voor zover ik weet zijn er geen -as-kabels te koop met een neopreen buitenmantel...
Goed uitgelegd, zal deze dingen overwegen.

---

Even iets anders: als ik de buitenkabel in de houten overkapping wil brengen, gebruik ik dan de wartel voor trekontlasting en om te voorkomen dat er water naar binnen komt? Of is er iets beters?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:47
@carefree7 Het hoeft volgen mij niet in een losse buis omdat de ymvk al dubbele isolatie heeft. Doelde vooral op dat als je gewoon een losse -as legt dat ik de netwerkkabel wel in een slagvaste buis zou doen omdat die lang niet zo stevig is, zelfs een buiten netwerkkabel.

En wartels zijn voor een behuizing in. Nu zou je dat misschien in je schuur kunnen tappen maar zou vooral gaatje schuin naar beneden boren dat niet veel te groot is. En dan misschien afkitten. Of onder de grond door daar ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:57
Even een kort vraagje over correctie ringen voor dubbele inbouwdozen. Knippen jullie ringen voor enkele inbouwdozen op maat of bestellen jullie geschikte ringen voor dubbele inbouwdozen zoals de ABB HAF 23?

Btw. waarom ik wil verlengen is vanwege een aanstaande klusproject om akoestische houten panelen aan te brengen die 2cm dik zijn en waarbij ik graag de stopcontacten erop afgemonteerd willen hebben.

Voorbeeld geplukt van internet: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uipJZV0w6PXABC6oEkHVhVQDEnY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/87bKSdrISFhVYsgwlVt3crrT.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door Miki op 08-05-2024 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-06 19:25

Eboman

Ondertitel

Even een kleine vraag over hoe dit volgens de regels uitgewerkt zou moeten worden. Ik heb momenteel 1 groep die een aardlek deelt met andere groepen uit het huis doorgetrokken naar de schuur en ik heb een 3-fase groep voor de sauna in de tuin. Deze is met een Kracht-automaat beveiligd. Nu wil ik 220v verlichting in de tuin aanbrengen, maar ik heb liever dat de aardlek van de sauna eruit klapt dan die van de schuur. De kabel gaat meteen van de automaat naar de sauna via een lasdoos bij de sauna. Mag ik hier 1 fase van pakken voor de verlichting of moet ik dan buiten alsnog een groepen kast maken? Of kan dit helemaal niet?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-06 21:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

In een 1 fase klushuis meet ik als de lichtschakelaar uit staat van de kamers boven 95V (onbelast) en het staat op de nul, mijn voltstick ging af vandaar dat ik ging meten.

Het lijkt me vrij hoog, iemand een idee waarom en hoe dit kan zijn, de schakelaars zijn wel allemaal jung drukschakelaars dus drukken aan, drukken uit.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:47
@Rol-Co hoe gemeten? Laag impedant met een duspol of met een dmm? En wat was je referentie dat je zegt dat het op de N staat?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:58
Ik vind dat ik me nu wel hobby elektricien mag noemen, heb gisteren een duspol gekocht en gebruikt. Geen gekloot meer met een multimeter bij testen van spanning. Deze kan ook draaiveld detecteren en werking aardlek automaat testen. Best handig dus(pol).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pI8S0Eizi6_wprGZ9ckgbTwoYPc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nbJfcwYupcSrr1NfGDwAOUC2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-06 21:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Septillion schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 18:49:
@Rol-Co hoe gemeten? Laag impedant met een duspol of met een dmm? En wat was je referentie dat je zegt dat het op de N staat?
Zoals ik normaal doe met een fluke voltstick en die begint bij 90V
https://www.fluke.com/nl-...lectrische-testers/1ac-ii

Doordat ie af ging en niet uit maakte welke stand van de schakelaar eens gemeten en gaf met de multimeter 93V , nu snap ik best dat je onbelast wat meet maar 93V heb ik nog nooit gemeten in een huis, en het huis is nagenoeg gelijk aan de onze.
Door de zwarte lampdraad en de nul ver uit elkaar te buigen kan ik met die voltstick wel zien dat het op de nul staat, of in elk geval op de blauwe draad.

Wel even vermelden dat er een trafo omvormer hangt voor pv.

@Vaevictis_
Heb ik, alleen nog die oude versie, hier de rechtse. Wel oud maar genoeg om belast te meten, draairichting heb ik een draairichting meter voor.
https://nl.linkedin.com/p...-7087873641480081408--vxD

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPZ01
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-06 21:56
Waar tussen gaf de multimeter 93 V door? Tussen de zwarte draad en de blauwe draad, tussen zwart en geel/groen of tussen blauw en geel-groen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09:39
Vaevictis_ schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 19:14:
Ik vind dat ik me nu wel hobby elektricien mag noemen, heb gisteren een duspol gekocht en gebruikt. Geen gekloot meer met een multimeter bij testen van spanning. Deze kan ook draaiveld detecteren en werking aardlek automaat testen. Best handig dus(pol).[Afbeelding]
En de aardlek beneden uit zetten als je vanaf boven de boel even spanningsloos wil maken 😎

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:58
Makrolon schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 23:06:
[...]

En de aardlek beneden uit zetten als je vanaf boven de boel even spanningsloos wil maken 😎
He he he, is wel een goede test.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-06 22:27
Eboman schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 18:07:
Even een kleine vraag over hoe dit volgens de regels uitgewerkt zou moeten worden. Ik heb momenteel 1 groep die een aardlek deelt met andere groepen uit het huis doorgetrokken naar de schuur en ik heb een 3-fase groep voor de sauna in de tuin. Deze is met een Kracht-automaat beveiligd. Nu wil ik 220v verlichting in de tuin aanbrengen, maar ik heb liever dat de aardlek van de sauna eruit klapt dan die van de schuur. De kabel gaat meteen van de automaat naar de sauna via een lasdoos bij de sauna. Mag ik hier 1 fase van pakken voor de verlichting of moet ik dan buiten alsnog een groepen kast maken? Of kan dit helemaal niet?
Tip, voer de verlichting in je tuin uit met 12 V of 24 V spanning dan heb je nooit problemen met uitvallende aardlekschakelaars. Bij mijn ouders heb ik binnen een ouderwetse gewikkelde transformator opgehangen en in de tuin zijn alle 230 Vac peertjes met E27 fitting vervangen door een 24 Vac LED variant met E27 schroefdraad. Sindsdien zijn er nul storingen. Hoe dicht je een lasdoos ook maakt er kruipt altijd op één of andere manier vocht in en ook insecten weten in je lasdoos te kruipen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
Rol-Co schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 20:44:
[...]

Zoals ik normaal doe met een fluke voltstick en die begint bij 90V
https://www.fluke.com/nl-...lectrische-testers/1ac-ii

Doordat ie af ging en niet uit maakte welke stand van de schakelaar eens gemeten en gaf met de multimeter 93V , nu snap ik best dat je onbelast wat meet maar 93V heb ik nog nooit gemeten in een huis, en het huis is nagenoeg gelijk aan de onze.
Door de zwarte lampdraad en de nul ver uit elkaar te buigen kan ik met die voltstick wel zien dat het op de nul staat, of in elk geval op de blauwe draad.

Wel even vermelden dat er een trafo omvormer hangt voor pv.

@Vaevictis_
Heb ik, alleen nog die oude versie, hier de rechtse. Wel oud maar genoeg om belast te meten, draairichting heb ik een draairichting meter voor.
https://nl.linkedin.com/p...-7087873641480081408--vxD
Dat soort rare spanningen zijn doorgaans het resultaat van caritatieve koppeling. Een multimeter meet doorgaans met een hoge impedantie, ver in de Megaohm en een 'Voltstick' is contactloos (hoewel ook via caritatieve koppeling). Ze slaan beide aan op dergelijke 'spook' spanningen.

Voor een correcte spanningsmeting is in dit geval een lage impedantie noodzakelijk (Low-Z) en die duspol zou de daadwerkelijke spanning moeten aangeven, bij caritatieve koppeling zou de duspol 0 Volt moeten aangeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

FrankHe schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 11:39:
[...]

Dat soort rare spanningen zijn doorgaans het resultaat van caritatieve koppeling. Een multimeter meet doorgaans met een hoge impedantie, ver in de Megaohm en een 'Voltstick' is contactloos (hoewel ook via caritatieve koppeling). Ze slaan beide aan op dergelijke 'spook' spanningen.

Voor een correcte spanningsmeting is in dit geval een lage impedantie noodzakelijk (Low-Z) en die duspol zou de daadwerkelijke spanning moeten aangeven, bij caritatieve koppeling zou de duspol 0 Volt moeten aangeven.
https://www.google.com/search?q=%22caritatieve+koppeling%22
>:) die is nieuw voor mij.

Bedoel je niet gewoon een inductiespanning zoals je ook regelmatig op een schakeldraad treft als die niet spanning voerend zou moeten zijn? (Wikipedia: Zelfinductie)
En inderdaad dat sluit je uit met een tweepolige spanningsmeter die deze inductiespanning 'bevraagd' lees: gebruikt de stroom op de draad om een klein motortje te laten lopen als het inductiespanning is, werkt dat dus niet en toon je hiermee aan dat het een inductiespanning is.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:09
FrankHe schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 11:39:
[...]

Dat soort rare spanningen zijn doorgaans het resultaat van caritatieve koppeling.
capacitieve??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankHe
True schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 11:48:
[...]

https://www.google.com/search?q=%22caritatieve+koppeling%22
>:) die is nieuw voor mij.

Bedoel je niet gewoon een inductiespanning zoals je ook regelmatig op een schakeldraad treft als die niet spanning voerend zou moeten zijn? (Wikipedia: Zelfinductie)
En inderdaad dat sluit je uit met een tweepolige spanningsmeter die deze inductiespanning 'bevraagd' lees: gebruikt de stroom op de draad om een klein motortje te laten lopen als het inductiespanning is, werkt dat dus niet en toon je hiermee aan dat het een inductiespanning is.
Bloody #AutoIncorrect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:19
Ik kom er achter dat de Philips Hue Resonate muurlamp alleen met kabels die uit de muur komen bevestigd kan worden. Klopt dat?

Mijn kabels komen uit de grond en zitten met kabelklemmen vast op de muur. Kan ik deze lampen dan niet gebruiken??

Acties:
  • +1 Henk 'm!
turkeyhakan schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 13:44:
Ik kom er achter dat de Philips Hue Resonate muurlamp alleen met kabels die uit de muur komen bevestigd kan worden. Klopt dat?

Mijn kabels komen uit de grond en zitten met kabelklemmen vast op de muur. Kan ik deze lampen dan niet gebruiken??
Dan zal je een soort van opvul ring moeten creëren aan de achterkant van de lamp of van onderen een klein gaatje erin boren, net wat je voorkeur heeft in deze.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-06 16:10
Annuk schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 14:31:
[...]

Dan zal je een soort van opvul ring moeten creëren aan de achterkant van de lamp of van onderen een klein gaatje erin boren, net wat je voorkeur heeft in deze.
Of gewoon aan de achterkant van de lamp wat wegslijpen/hakken uit de muur. Ook vaak gedaan overigens.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MrBas schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 14:32:
[...]

Of gewoon aan de achterkant van de lamp wat wegslijpen/hakken uit de muur. Ook vaak gedaan overigens.
Is inderdaad ook nog een prima optie.

@turkeyhakan een beetje creatief denken doet wonderen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:35

pietje63

RTFM

Kun je daar niet gewoon een voeg in de muur voor gebruiken? Bij ons groot genoeg voor een kabel

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Annuk schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 14:31:
[...]

Wat voor ringen kan ik gebruiken? RVS M6 ringen? Een gaatje in een Hue lamp van meer dan €120 vind ik zonde (moet er namelijk 6 van hebben..)

Ik hoor graag van je welke opties er allemaal zijn!

[ Voor 6% gewijzigd door turkeyhakan op 09-05-2024 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
MrBas schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 14:32:
[...]

Is een optie, maar een betonnen paal van een schutting hakken of een douglas paal zie ik niet zitten :) (heb 3 verschillende plekken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
pietje63 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 14:54:
Kun je daar niet gewoon een voeg in de muur voor gebruiken? Bij ons groot genoeg voor een kabel
Zou kunnen voor de 2 lampen die op de muur bevestigd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 05:15
turkeyhakan schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 13:44:

Wat voor muur is het? Muur van een gebouw? Met spouw? etc...

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
turkeyhakan schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 16:00:
[...]

Wat voor ringen kan ik gebruiken? RVS M6 ringen? Een gaatje in een Hue lamp van meer dan €120 vind ik zonde (moet er namelijk 6 van hebben..)

Ik hoor graag van je welke opties er allemaal zijn!
Weet niet of je al een lamp hebt of niet?

Maar als je er al 1 hebt zou ik b.v. van hout of als je de connecties hebt b.v. van staal een opvulling maken die in de gehele "holle" achterkant kan, dan is de lamp namelijk ook netjes rondom afgesloten aan de achterkant, en dan met een kleine opening aan de onderkant waar de kabel in komt. dus eigenlijk creëer je zoiets:
code:
1
2
3
4
5
|---|
|   |
|- -|
  |
  | (kabel)

Iedereen moet natuurlijk doen wat hij/zij zelf wil hoor, maar vind dergelijke HUE lampen persoonlijk veeel te duur voor wat je krijgt, wat ik zelf nog wel eens doe (en vaker adviseer) zoek een leuk armatuur met wisselbare fittingen, kan je zelf kiezen wat je erin doet, warm-wit (dimbaar) of warm/koud-wit dimbaar (en regelbaar) of rgb lampjes, of wil je ze alleen maar "slim" aan/uit kunnen zetten gewone GU10 lampjes erin met b.v. een shelly ertussen om ze slim aan/uit te laten gaan

Okee, heb een unboxing video gevonden van o.a. de Hue Resonate, dit is aan de achterkant een losse plastc kap die je eigenlijk eerst monteert op je muur/paal/whatever en daaraan de rest van je armatuur bevestigd.

Weet niet wat voor kabel je gebruikt of van plan bent te gebruiken, maar als je b.v. iets van Neopreen kabel hebt/kunt gebruiken (is lekker flexibel t.o.v. iets als YMVK), dan kan je een houten plankje (misschien even netjes zwart maken zodat het minder opvalt) gewoon als vierkant/rechthoek ter grootte van je achterplaat pakken, sleufje van onderen erin maken t/m de hoogte de kabelinvoer, je bent alleen iets langere bevestigings-schroeven nodig om je lampjes op te hangen.

[ Voor 21% gewijzigd door Annuk op 09-05-2024 16:45 . Reden: zie unboxing video comment ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carefree7
Als ik een Wifi-router in mijn overkapping wil plaatsen, kan ik dan gewoon een patchkabel van 10 meter meenemen vanaf de switch in de garage, of is het veel beter als ik deze afsluit op een patchpaneel aan elke kant?

Mijn overkapping zit onder het dak, maar is technisch gezien nog steeds buiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
carefree7 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 16:47:
Als ik een Wifi-router in mijn overkapping wil plaatsen, kan ik dan gewoon een patchkabel van 10 meter meenemen vanaf de switch in de garage, of is het veel beter als ik deze afsluit op een patchpaneel aan elke kant?

Mijn overkapping zit onder het dak, maar is technisch gezien nog steeds buiten.
Dat kan prima imho, weet niet hoeveel ervaring je hebt met de RJ45 pluggen monteren, of dat je deze kant en klaar door een buisje trekt, maar wees er wel op verdacht dat patchkabel gevoeliger is voor trekken, oftewel als je moeite moet doen om deze echt door de buis te trekken dat je ze intern dan eerder sloopt (delen van de interne litzedraden die knappen), waardoor je op termijn mogelijk vreemde storingen kunt krijgen.
Zorg alleen dat je je router goed droog in een hoekje weg hangt.

P.S. dit hoort eigenlijk Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 thuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
John245 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 16:05:
[...]

Wat voor muur is het? Muur van een gebouw? Met spouw? etc...
Gewoon een muur met dezelfde gevelstenen als onze woning als erafscheiding (zonder spouw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Annuk schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 16:24:
[...]

Weet niet of je al een lamp hebt of niet?

Maar als je er al 1 hebt zou ik b.v. van hout of als je de connecties hebt b.v. van staal een opvulling maken die in de gehele "holle" achterkant kan, dan is de lamp namelijk ook netjes rondom afgesloten aan de achterkant, en dan met een kleine opening aan de onderkant waar de kabel in komt. dus eigenlijk creëer je zoiets:
code:
1
2
3
4
5
|---|
|   |
|- -|
  |
  | (kabel)

Iedereen moet natuurlijk doen wat hij/zij zelf wil hoor, maar vind dergelijke HUE lampen persoonlijk veeel te duur voor wat je krijgt, wat ik zelf nog wel eens doe (en vaker adviseer) zoek een leuk armatuur met wisselbare fittingen, kan je zelf kiezen wat je erin doet, warm-wit (dimbaar) of warm/koud-wit dimbaar (en regelbaar) of rgb lampjes, of wil je ze alleen maar "slim" aan/uit kunnen zetten gewone GU10 lampjes erin met b.v. een shelly ertussen om ze slim aan/uit te laten gaan

Okee, heb een unboxing video gevonden van o.a. de Hue Resonate, dit is aan de achterkant een losse plastc kap die je eigenlijk eerst monteert op je muur/paal/whatever en daaraan de rest van je armatuur bevestigd.

Weet niet wat voor kabel je gebruikt of van plan bent te gebruiken, maar als je b.v. iets van Neopreen kabel hebt/kunt gebruiken (is lekker flexibel t.o.v. iets als YMVK), dan kan je een houten plankje (misschien even netjes zwart maken zodat het minder opvalt) gewoon als vierkant/rechthoek ter grootte van je achterplaat pakken, sleufje van onderen erin maken t/m de hoogte de kabelinvoer, je bent alleen iets langere bevestigings-schroeven nodig om je lampjes op te hangen.
Ik heb er geen lampen en ben nu dus bezig met het aanleggen van elektra in onze tuin.

Ik heb bovengronds een ymvk 3x2,5mm kabel… bestaan er geen klant en klare dozen waarop de lamp gemonteerd kan worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
turkeyhakan schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 18:39:
[...]

Ik heb er geen lampen en ben nu dus bezig met het aanleggen van elektra in onze tuin.

Ik heb bovengronds een ymvk 3x2,5mm kabel… bestaan er geen klant en klare dozen waarop de lamp gemonteerd kan worden?
Bedoelde of je al zo'n hue lamp thuis had liggen ;)

Maar misschien eens kijken of je een zwarte kabeldoos (lasdoos) kan vinden die beetje overeen komt met het formaat. Maar let er dan wel op dat je lamp erg ver van de muur af komt en je eigenlijk het gehele effect van die lamp (Top en down light) teniet doet.
Tevens als je deze (hoog) aan je schutting(paal) plaatst dat je een deel van het effect ook al kwijt bent van die lamp.

Beetje advocaat van de duivel misschien, maar bv deze lampen voor aan de gevel: https://www.gamma.nl/asso...-zwart-2-lichts/p/B626488

En dan de enkele versie voor aan de schutting... Doet ook iets minder pijn om er een gaatje in te maken evt.
Deze kun je dan koppelen aan een slimme stekker of Shelly of inderdaad voorzien van Hue lampjes (of ikea oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Iemand die mij kan wijzen waar ik de norm c.q. regels kan vinden m.b.t. het trekken van zowel UTP / STP / S/FTP met vd-draad in bijv. een 3/4" slagvaste buis (onder de carport)?
Dit t.b.v. het op een bedraad netwerk aansluiten van een camera die geen PoE ondersteuning heeft.

Ik lees wat verschillende 'feiten' online. Het mag wel met een buitenkabel in een elektrobuis i.c.m. ethernet of het mag met een 300V geschikte UTP kabel of het mag niet, maar nergens een verwijzing naar een norm o.i.d..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carefree7
Annuk schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 16:58:
[...]

Dat kan prima imho, weet niet hoeveel ervaring je hebt met de RJ45 pluggen monteren, of dat je deze kant en klaar door een buisje trekt, maar wees er wel op verdacht dat patchkabel gevoeliger is voor trekken, oftewel als je moeite moet doen om deze echt door de buis te trekken dat je ze intern dan eerder sloopt (delen van de interne litzedraden die knappen), waardoor je op termijn mogelijk vreemde storingen kunt krijgen.
Zorg alleen dat je je router goed droog in een hoekje weg hangt.

P.S. dit hoort eigenlijk Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 thuis
Prima, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
True schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 18:56:
Iemand die mij kan wijzen waar ik de norm c.q. regels kan vinden m.b.t. het trekken van zowel UTP / STP / S/FTP met vd-draad in bijv. een 3/4" slagvaste buis (onder de carport)?
Dit t.b.v. het op een bedraad netwerk aansluiten van een camera die geen PoE ondersteuning heeft.

Ik lees wat verschillende 'feiten' online. Het mag wel met een buitenkabel in een elektrobuis i.c.m. ethernet of het mag met een 300V geschikte UTP kabel of het mag niet, maar nergens een verwijzing naar een norm o.i.d..
Je combineert verschillende spanningen (selv/pelv uit m'n hoofd) icm 230V en dat mag volgens de normen niet tenzij het dubbel geïsoleerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Annuk schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 19:29:
[...]

Je combineert verschillende spanningen (selv/pelv uit m'n hoofd) icm 230V en dat mag volgens de normen niet tenzij het dubbel geïsoleerd is.
UTP is al dubbel geïsoleerd. En dan pak ik een xmvk 3x2,5mm2 met UTP wat samen 15,5mm is en wat dus in een 3/4" zou passen (https://www.sandervunderi...el-ymvk-dca-3x2-5mm2.html en https://www.utp-kabel.nl/...p-rol-soepel-pvc-fca.html)
En dan zou het wel voldoen, nog even los van het feit dat ik nog steeds nergens echt gezien of gelezen heb wat nu precies de regel of de norm is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
True schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 18:56:

NEN 1010 bepaling 528.1: Stroomketens behorend tot spanningsband I en II volgens NEN 10449 mogen zich niet bevinden in hetzelfde leidingsysteem, tenzij is voldaan aan een van de volgende voorwaarden: ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Juerd schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 19:56:
[...]

NEN 1010 bepaling 528.1: Stroomketens behorend tot spanningsband I en II volgens NEN 10449 mogen zich niet bevinden in hetzelfde leidingsysteem, tenzij is voldaan aan een van de volgende voorwaarden: ...
En welke mogen dat dan zijn? Want als simpele consument kan ik met geen mogelijkheid doen wat 'moet'. Met Google kom ik er ook niet achter anders dan wat ik hier vind: https://www.ew-installati...te-wijzigingen-op-een-rij maar dat is ook niet toereikend genoeg voor een degelijk antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Annuk schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 18:49:
[...]

Bedoelde of je al zo'n hue lamp thuis had liggen ;)

Maar misschien eens kijken of je een zwarte kabeldoos (lasdoos) kan vinden die beetje overeen komt met het formaat. Maar let er dan wel op dat je lamp erg ver van de muur af komt en je eigenlijk het gehele effect van die lamp (Top en down light) teniet doet.
Tevens als je deze (hoog) aan je schutting(paal) plaatst dat je een deel van het effect ook al kwijt bent van die lamp.

Beetje advocaat van de duivel misschien, maar bv deze lampen voor aan de gevel: https://www.gamma.nl/asso...-zwart-2-lichts/p/B626488

En dan de enkele versie voor aan de schutting... Doet ook iets minder pijn om er een gaatje in te maken evt.
Deze kun je dan koppelen aan een slimme stekker of Shelly of inderdaad voorzien van Hue lampjes (of ikea oid).
Ik ga mijn lampen continu voeden dus zonder zwarte draad, omdat ik de lampen graag via de app bedien als ik binnen zit.

Je hebt gelijk. Bestaan er muurlampen die smart zijn met een ingang vanuit onderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
True schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 19:55:
[...]

UTP is al dubbel geïsoleerd.
Normale UTP heeft geen isolatie voor netspanning.

Let op dat "dubbele isolatie" een specifieke technische term is, die niet hetzelfde is als zomaar "twee lagen plastic".

Het bestaat wel, maar het kan lastig zijn om te vinden. Er bestaan zelfs kabels waar netspanning en CAT5e samen in één buitenmantel zitten. Maar gebruik niet zomaar een willekeurige UTP-kabel samen met VD in een buis.
En dan pak ik een xmvk 3x2,5mm2 met UTP
Dat is prima. XMvK heeft zelf al de volledige isolatie die nodig is, en hoeft daarom niet in een buis. De buis is dan geen onderdeel van het leidingsysteem, maar puur een mechanisch ding om het mooier, steviger, en/of makkelijker te maken en dan mag er extra spul bijgepropt worden.

Je linkte overigens naar YMvK, wat beter is dan XMvK. Ik zou zelf nooit XMvK kopen; het is nauwelijks goedkoper meer en je mag er minder mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Juerd schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:03:
[...]

Normale UTP heeft geen isolatie voor netspanning.

Let op dat "dubbele isolatie" een specifieke technische term is, die niet hetzelfde is als zomaar "twee lagen plastic".

Het bestaat wel, maar het kan lastig zijn om te vinden. Er bestaan zelfs kabels waar netspanning en CAT5e samen in één buitenmantel zitten. Maar gebruik niet zomaar een willekeurige UTP-kabel samen met VD in een buis.

[...]

Dat is prima. XMvK heeft zelf al de volledige isolatie die nodig is, en hoeft daarom niet in een buis. De buis is dan geen onderdeel van het leidingsysteem, maar puur een mechanisch ding om het mooier, steviger, en/of makkelijker te maken en dan mag er extra spul bijgepropt worden.

Je linkte overigens naar YMvK, wat beter is dan XMvK. Ik zou zelf nooit XMvK kopen; het is nauwelijks goedkoper meer en je mag er minder mee.
Ah ja, die kwam naar voren toen ik 'sandervunderink xmvk' googlede.
Ik wil het wel in de buis, anders oogt het rommelig, vandaar ook de vraag ;)

Mag ik ook een 2 aderige XMvK trekken en er nog een aparte PE als VD-draad in de buis leggen naast UTP, want dan kom ik namelijk weg met een nog smallere diameter en heb ik meer speelruimte in een 3/4" buis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
True schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:00:
En welke mogen dat dan zijn? Want als simpele consument kan ik met geen mogelijkheid doen wat 'moet'.
Tja, we hebben nu eenmaal wetgeving achter paywall. Dat is volkomen kansloos en verwerpelijk.

Maar je vroeg om een verwijzing en je kreeg een verwijzing. Als je de hele norm wilt, heb je helaas pech.
Met Google kom ik er ook niet achter [...] maar dat is ook niet toereikend genoeg voor een degelijk antwoord.
Beter leren googlen. Zoek eens letterlijk naar de zin die ik had gekopieerd: "Stroomketens behorend tot spanningsband I en II volgens NEN 10449 mogen zich niet bevinden in hetzelfde leidingsysteem" (inclusief aanhalingstekens), dan vind je de rest van het citaat ook, gepost door @Xander in Deel 1 van dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
True schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:08:
Mag ik ook een 2 aderige XMvK trekken en er nog een aparte PE als VD-draad in de buis leggen naast UTP, want dan kom ik namelijk weg met een nog smallere diameter en heb ik meer speelruimte in een 3/4" buis?
543.8: Waar beveiligingstoestellen tegen overstroom worden gebruikt ter bescherming tegen elektrische schok, moet de beschermingsleiding in hetzelfde leidingsysteem als de actieve geleiders zijn opgenomen of in de onmiddellijke nabijheid daarvan zijn geplaatst.

Het kan logisch zijn om een bestaande oude tweeaderige kabel uit te breiden met een losse aardedraad als quick fix om het wat veiliger te maken, maar voor een nieuwe installatie vind ik het wel raar om de PE buitenom te doen. Er is geen handige manier om die losse draad dan weer netjes in te voeren in een omhulsel zoals een contactdoos of lasdoos.

[ Voor 22% gewijzigd door Juerd op 09-05-2024 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Juerd schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:16:
[...]

543.8: Waar beveiligingstoestellen tegen overstroom worden gebruikt ter bescherming tegen elektrische schok, moet de beschermingsleiding in hetzelfde leidingsysteem als de actieve geleiders zijn opgenomen of in de onmiddellijke nabijheid daarvan zijn geplaatst.

Het kan logisch zijn om een bestaande oude tweeaderige kabel uit te breiden met een losse aardedraad als quick fix om het wat veiliger te maken, maar voor een nieuwe installatie vind ik het wel raar om de PE buitenom te doen. Er is geen handige manier om die losse draad dan weer netjes in te voeren in een omhulsel zoals een contactdoos of lasdoos.
Maar dat is dan ook niet nodig als je buiten, onder een carport/overkapping van lasdoos naar lasdoos gaat met een op maat gemaakte 3/4" elektrabuis en je hierin een 2-aderige XMvK 2,5mm2 + PE VD-draad 2,5mm2 + UTP hebt zitten en die aan beide kanten met een wartel netjes waterdicht op een lasdoos laat uitkomen.

Of ik zie nu weer een norm over het hoofd waar ik als simpele consument geen weet van kan hebben :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
True schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:30:
[...]

Maar dat is dan ook niet nodig als je buiten, onder een carport/overkapping van lasdoos naar lasdoos gaat met een op maat gemaakte 3/4" elektrabuis en je hierin een 2-aderige XMvK 2,5mm2 + PE VD-draad 2,5mm2 + UTP hebt zitten en die aan beide kanten met een wartel netjes waterdicht op een lasdoos laat uitkomen.

Of ik zie nu weer een norm over het hoofd waar ik als simpele consument geen weet van kan hebben :9
Als je de buis inderdaad van doos tot doos laat gaan, heb je denk ik een prima oplossing gevonden.

Maar heb je al UTP gevonden die voor de juiste spanning geïsoleerd is? Update: idd niet nodig met Y/XMvK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
True schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:00:
[...]

En welke mogen dat dan zijn? Want als simpele consument kan ik met geen mogelijkheid doen wat 'moet'. Met Google kom ik er ook niet achter anders dan wat ik hier vind: https://www.ew-installati...te-wijzigingen-op-een-rij maar dat is ook niet toereikend genoeg voor een degelijk antwoord.
Als consument kun je ook de NEN 1010 kopen

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Juerd schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:32:
[...]

Als je de buis inderdaad van doos tot doos laat gaan, heb je denk ik een prima oplossing gevonden.

Maar heb je al UTP gevonden die voor de juiste spanning geïsoleerd is?
Dat was toch niet nodig i.c.m. een XMvK (of YMvK) kabel?

Edit, ik bedoel dan deze:

[ Voor 37% gewijzigd door True op 09-05-2024 20:36 . Reden: quote verwijzing toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
turkeyhakan schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 18:36:
[...]

Gewoon een muur met dezelfde gevelstenen als onze woning als erafscheiding (zonder spouw).
Dan vinden de buren het vast niet mooi als je de kabel via de achterkant laat lopen en een gat door de muur boort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

John245 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:33:
[...]

Niet dat ik die 400€/jr ga lappen, maar hier: https://www.werkenmetnen1010.nl/abonnementen wordt gewoon om een (verplichte) bedrijfsnaam gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
True schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:35:
[...]

Niet dat ik die 400€/jr ga lappen, maar hier: https://www.werkenmetnen1010.nl/abonnementen wordt gewoon om een (verplichte) bedrijfsnaam gevraagd.
Volgens mij kun je ook gewoon een pdf kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
John245 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:33:
Dat is wel heel erg theoretisch hoor. Het ding kost 495,95 €. En dan ben je er voor veel dingen nog steeds niet, want de NEN 1010 verwijst naar talloze andere extreem dure documenten, zoals IEC 61439-3 voor de regels waar groepenkasten aan moeten voldoen.

Het is maar goed dat sommige mensen hun exemplaar wel eens willen uitlenen. Mocht overigens nog iemand nog een PDF van IEC 61439-3 aan mij willen uitlenen dan staat m'n inbox voor je open :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
True schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:33:
Dat was toch niet nodig i.c.m. een XMvK (of YMvK) kabel?

Edit, ik bedoel dan deze:
Klopt, ik lag half te slapen. Heb het doorgestreept in m'n post hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carefree7
[...]

Behalve als je in een bouwmarkt bent. Ik heb alle 4 grootste winkels gecontroleerd en ze verkopen meestal XMVK. De enige YMVK ooptie is 25m of meer, en het kost bijna 2x van de online prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
carefree7 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:44:
[...]

Behalve als je in een bouwmarkt bent. Ik heb alle 4 grootste winkels gecontroleerd en ze verkopen meestal XMVK. De enige YMVK ooptie is 25m of meer, en het kost bijna 2x van de online prijs.
Als je het vandaag besteld heb je het vermoedelijk zaterdag binnen. Of je moet het mogelijk kunnen afhalen.
Maar meende dat de Hornbach het wel per meter verkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
carefree7 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:44:
Ik dacht even dat je 4 bouwmarkten had gevonden die groter zijn dan Hornbach. Inderdaad is hun 25 meter kabel prijzig.

Maar ja, ik heb denk ik nog nooit installatiekabel in een bouwmarkt gekocht. Altijd van webshops of een restje via Marktplaats.

[ Voor 21% gewijzigd door Juerd op 09-05-2024 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
John245 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:34:
[...]

Dan vinden de buren het vast niet mooi als je de kabel via de achterkant laat lopen en een gat door de muur boort.
Dat ga ik ook niet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:01
In hoeverre is het wenselijk een aardpen te slaan voor een kleine onderverdeler in een schuur in de tuin?

Heb al een YMvK-as 4x4mm2+ 4mm2 liggen die in de onderverdeler wordt gesplitst naar 3 losse groepen.
Deze grondkabel is via de groepenkast in huis verbonden met de aarde en ongeveer 25 meter lang.

Ergens leek me het handig deze onderverdeler van een eigen aardpen te voorzien met het idee dat meer aarde beter is. En ook dat overspanning of weglekkende stroom dan niet eerst het huis ingebracht hoeft te worden voordat het de aarde kan bereiken en dat dit dan ook minder risico vormt voor de apparatuur in de meterkast. Bijv. bij een blikseminslag in de buurt.
Maar dat is enkel op onderbuikgevoelens gebaseerd.

Las al wel dat een aardlus een probleem kan vormen, zelfs op lange afstand wat ik niet verwacht had. In het wikipedia artikel hebben ze het voorbeeld van de aarde in het CAI wijkverdeelpunt die enkele tientallen meters verderop ligt.

Mijn meterkast en schuur staan hemelsbreed ongeveer 15m uit elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolf87
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:25
Juerd schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:37:
[...]

Dat is wel heel erg theoretisch hoor. Het ding kost 495,95 €. En dan ben je er voor veel dingen nog steeds niet, want de NEN 1010 verwijst naar talloze andere extreem dure documenten, zoals IEC 61439-3 voor de regels waar groepenkasten aan moeten voldoen.

Het is maar goed dat sommige mensen hun exemplaar wel eens willen uitlenen. Mocht overigens nog iemand nog een PDF van IEC 61439-3 aan mij willen uitlenen dan staat m'n inbox voor je open :)
Mocht je de norm echt niet kunnen vinden en wel inzien. Dit kan je doen op maandag bij NEN in Delft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-06 10:49
Vliegvlug schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 08:56:
In hoeverre is het wenselijk een aardpen te slaan voor een kleine onderverdeler in een schuur in de tuin?

Heb al een YMvK-as 4x4mm2+ 4mm2 liggen die in de onderverdeler wordt gesplitst naar 3 losse groepen.
Deze grondkabel is via de groepenkast in huis verbonden met de aarde en ongeveer 25 meter lang.

Ergens leek me het handig deze onderverdeler van een eigen aardpen te voorzien met het idee dat meer aarde beter is. En ook dat overspanning of weglekkende stroom dan niet eerst het huis ingebracht hoeft te worden voordat het de aarde kan bereiken en dat dit dan ook minder risico vormt voor de apparatuur in de meterkast. Bijv. bij een blikseminslag in de buurt.
Maar dat is enkel op onderbuikgevoelens gebaseerd.

Las al wel dat een aardlus een probleem kan vormen, zelfs op lange afstand wat ik niet verwacht had. In het wikipedia artikel hebben ze het voorbeeld van de aarde in het CAI wijkverdeelpunt die enkele tientallen meters verderop ligt.

Mijn meterkast en schuur staan hemelsbreed ongeveer 15m uit elkaar.
Waarom zou "meer aarde beter zijn"?
Begin eens met het (laten) meten van de aardweerstand in de schuur. Gezien de gebruikte kabel zou dat gewoon prima moeten zijn en kun je een punt achter dit idee zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Oilman schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:11:
[...]

Waarom zou "meer aarde beter zijn"?
Zoals gezegd vanwege onderbuik ;)
Begin eens met het (laten) meten van de aardweerstand in de schuur. Gezien de gebruikte kabel zou dat gewoon prima moeten zijn en kun je een punt achter dit idee zetten.
Klinkt goed, want meten is weten! :*)
Hoe kan ik dat zelf doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carefree7
Kunt u kijken of mijn overkapping elektriciteitsplan zinvol is? Het idee is om een enkele schakelaar te hebben die 3 lampen bedient, evenals 3 dubbele wandcontactdozen. Alle bedrading wordt tussen 2 houten muren geplaatst (10 cm afstand).

Wat ik nog steeds niet begrijp is welke kabels ik moet gebruiken van de schakelaar naar de lampen. Ik heb een YMVK 3x2,5mm kabel gekocht (bruin, blauw, geel/groen) die ik naar de stopcontacten zal sturen. Ik heb ook een 1,5mm zwarte kabel apart. Maar hoe stuur ik de zwarte, blauwe en geel/groene kabel naar de lampen? Bestaat er een YMVK-kabel met bruine, blauwe en 1,5mm zwarte draden?

Als ik vanaf de schakelaar alleen bruin en zwart moet sturen, is het dan de bedoeling dat ik een losse kabel koop met bruine en blauwe draden erin?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R8u-AHyyCFbNs0UhU17ouJGHyLo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/M9Af7cwbysxmSpXkSuPmnfAY.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
carefree7 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:41:
Kunt u kijken of mijn overkapping elektriciteitsplan zinvol is? Het idee is om een enkele schakelaar te hebben die 3 lampen bedient, evenals 3 dubbele wandcontactdozen. Alle bedrading wordt tussen 2 houten muren geplaatst (10 cm afstand).

Wat ik nog steeds niet begrijp is welke kabels ik moet gebruiken van de schakelaar naar de lampen. Ik heb een YMVK 3x2,5mm kabel gekocht (bruin, blauw, geel/groen) die ik naar de stopcontacten zal sturen. Ik heb ook een 1,5mm zwarte kabel apart. Maar hoe stuur ik de zwarte, blauwe en geel/groene kabel naar de lampen? Bestaat er een YMVK-kabel met bruine, blauwe en 1,5mm zwarte draden?

Als ik vanaf de schakelaar alleen bruin en zwart moet sturen, is het dan de bedoeling dat ik een losse kabel koop met bruine en blauwe draden erin?

[Afbeelding]
Plaats je evt lasdozen in de wand?
Zo ja kun je misschien de boel verdelen, 1 doos voor de constante voeding, en je schakelaar (bruin) voeden uit het stopcontact, vanuit de schakelaar naar een nieuwe lasdoos voor de lampen waarbij je de bruine gebruikt als voedende draad voor de verlichting.
Anders moet je 5 aderig gaan gebruiken als je het wilt combineren in 1 kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carefree7
Annuk schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:45:
[...]

Plaats je evt lasdozen in de wand?
Zo ja kun je misschien de boel verdelen, 1 doos voor de constante voeding, en je schakelaar (bruin) voeden uit het stopcontact, vanuit de schakelaar naar een nieuwe lasdoos voor de lampen waarbij je de bruine gebruikt als voedende draad voor de verlichting.
Anders moet je 5 aderig gaan gebruiken als je het wilt combineren in 1 kabel.
Ja, ik heb lasdozen in de muur gezet. Ik dacht dat er van de schakelaar naar de lampen een zwarte kabel moest lopen en geen bruine, of heb ik je voorstel verkeerd begrepen?

In het algemeen zeggen de specificaties dat de schakelaar naar de lamp 1,5 mm zwart kan gebruiken. Dus hoe maak ik normaal gebruik van deze kabel? Als ik een 5-aderige kabel koop, wordt deze 5x 2,5mm, dus zwart is geen 1,5mm kabel meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
carefree7 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:06:
[...]

Ja, ik heb lasdozen in de muur gezet. Ik dacht dat er van de schakelaar naar de lampen een zwarte kabel moest lopen en geen bruine, of heb ik je voorstel verkeerd begrepen?

In het algemeen zeggen de specificaties dat de schakelaar naar de lamp 1,5 mm zwart kan gebruiken. Dus hoe maak ik normaal gebruik van deze kabel? Als ik een 5-aderige kabel koop, wordt deze 5x 2,5mm, dus zwart is geen 1,5mm kabel meer.
De norm hanteert normaal inderdaad zwart 1,5mm als schakeldraad, maar er zijn uitzonderingen, denk je dat in bedrijfsinstallaties met flinke lichtlijnen 5-aderig wordt gebruikt? Dat gaat meestal in 3-aderig 2,5mm uitgevoerd worden zodat alles achter elkaar door gerijgd wordt ;)

Weet niet of je in je overkapping inbouw of opbouw materiaal gebruikt, maar ik ga even uit van opbouw, dan komt onderin je stopcontact/schakelaar combinatie je voedende kabel met bruin/blauw/geel&groen.
Dan kan je aan de bovenkant ook weer 3-aderig in die kleuren gebruiken, geel&groen + blauw combineer je vanaf je stopcontact, en bruin steek je vanuit je stopcontact onderin de schakelaar (P contact) en aan de afgaande kant pak je de bruine weer op het wissel-contact, vanuit daar ga je dus naar je lampen.

Of je pakt een klein stukje 5 aderige kabel vanuit je eerste lasdoos naar je wcd/schakelaar combinatie, dan sluit je netjes de zwarte aan op het schakelcontact terug naar je eerste lasdoos.
Vanuit je eerste lasdoos ga je met 3-aderig (of ook 5 aderig voor duidelijkheid) naar een 2e lasdoos die je gebruikt voor je verlichting.
In de eerste lasdoos las je de zwart op de bruine naar je 2e doos (of dus zwart op zwart naar je 2e doos) en van daaruit ga je met 3 aderig naar je lampen.

En ja er zijn her en der 4 aderige kabels te krijgen, maar die zijn meestal voorzien van bruin/zwart/grijs + geel&groen...
Met dom geluk kan je mogelijk 4 aderig vinden met bruin/zwart/blauw + geel&groen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:34

Ethirty

Who...me?

Vliegvlug schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:34:
[...]

Klinkt goed, want meten is weten! :*)
Hoe kan ik dat zelf doen?
Je kan het bij benadering zelf doen aldus het internet*. Maar een volledige en juiste meting vereist gespecialiseerde en dus dure apparatuur.

* Methode 2; geen idee of dit juist is, maar gezien methode 1 heb ik mijn twijfels. Op eigen risico!

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17-06 15:58
Annuk schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:29:
De norm hanteert normaal inderdaad zwart [...] als schakeldraad, maar er zijn uitzonderingen
Sterker nog, de norm is veranderd en de schakeldraad heeft geen vaste kleur meer.
Zolang je geen blauw of groen/geel gebruikt zijn dus alle kleuren prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vliegvlug schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 08:56:
Volgens mij heb je meer aan een SPD dan aan een extra aardelektrode, als je apparatuur wilt beschermen tegen de spanningspieken van een blikseminslag in de buurt.

De nadelen van een extra aardelektrode heb ik niet helemaal helder. Ik meen me te herinneren dat het problematisch kan zijn als de aardedraad tussen de twee elektroden zo dun is als 4 mm², maar ik kan me de redenering niet herinneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Ethirty schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:35:
[...]

Je kan het bij benadering zelf doen aldus het internet*. Maar een volledige en juiste meting vereist gespecialiseerde en dus dure apparatuur.
Zag dat je bij Eleshop deze “UNI-T UT521 aarde weerstand meter” kan kopen voor €165. Niet super duur maar wel voor een eenmalige meeting.
* Methode 2; geen idee of dit juist is, maar gezien methode 1 heb ik mijn twijfels. Op eigen risico!
Kwam dit duidelijke Belgische filmpje tegen: zelf je aarding uitmeten.
Ziet er prima zelf te doen uit.
Gebruikt een dergelijk apparaat als die Eleshop verkoopt.

Probleem is dat ik dat ding nergens kan vinden om te huren in Nederland, kom enkel Belgische websites tegen waar je dat ding voor weinig een dagje kan huren. Maar dat zal komen door de verplichte keuring van elektrische huisinstallaties daar waardoor er een markt voor is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
carefree7 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:06:
[...]
Ik dacht dat er van de schakelaar naar de lampen een zwarte kabel moest lopen en geen bruine [...]

Allereerst: mm is niet hetzelfde als mm². Voor geleiders noem je niet de diameter (mm), maar het oppervlak van de doorsnede (mm²). Andere notaties voor mm² zijn mm2 of qmm. Gezien de getallen 1,5 en 2,5 ga ik ervan uit dat je mm² bedoelde, want een diameter van 1,5 en 2,5 mm zou neerkomen op een doorsnede van resp. 1,76 of 4,91 mm² en dat zijn geen gangbare maten :)

Voor de kleur is het onderscheid tussen kabel en draad relevant voor het bepalen van de kleur van een geschakelde leiding: een "kabel" heeft meerdere aders, de rest is "draad". Een schakelader mag elke fasekleur (bruin, zwart, of grijs) zijn, maar een schakeldraad moet zwart of grijs zijn. In de nieuwe versie van de norm (NEN 1010:2020) vervalt dit onderscheid en mag een bruine installatiedraad ook als schakeldraad worden gebruikt. Die versie is echter nog niet aangewezen in het BBL (Bouwbesluit) en dus vaak nog niet van toepassing.

1,5 mm² is gebruikelijk voor een schakeldraad omdat dat het minimum is en je niet makkelijk dikker kunt kopen als losse draad. Maar 2,5 mm² is beter en mag ook gewoon.

[ Voor 16% gewijzigd door Juerd op 10-05-2024 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Juerd schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:50:
[...]

Volgens mij heb je meer aan een SPD dan aan een extra aardelektrode, als je apparatuur wilt beschermen tegen de spanningspieken van een blikseminslag in de buurt.
Heb al een overspanningsbeveiliging liggen maar die moet ik nog steeds een keer gaan plaatsen.
De nadelen van een extra aardelektrode heb ik niet helemaal helder. Ik meen me te herinneren dat het problematisch kan zijn als de aardedraad tussen de twee elektroden zo dun is als 4 mm², maar ik kan me de redenering niet herinneren.
Hmm, dat icm de reactie van @Oilman maakt me wel duidelijk dat een extra aardpen bij de onderverdeler geen goed idee is.

Dan gaat het me er nu om te meten of de huidige aardpen goed genoeg is. Kijken waar ik zo’n apparaat kan huren.
In België is de maximale waarde 30 Ω maar van Nederland kan ik niet zo snel een eenduidig waarde vinden.

Wel dit blog: Hoeveel weerstand bij een aardpen?
Waarbij 2 Ohm blijkbaar het meest ideaal is maar er ook een bovengrens van 166 Ohm wordt genoemd met deze disclaimer:
”In die gevallen is het toegestaan om een aardpen met een weerstand van 166 Ohm of lager te gebruiken. Dit is alleen mogelijk als de elektrische installatie achter een aardlekschakelaar zit én u de aardlekschakelaar maandelijks test. U dient zich te realiseren dat de aardlek dan uw enige beveiliging is. Dit is echter niet aan te raden, omdat de meeste mensen de aardlekschakelaars nooit testen.”

Wat lijkt te suggereren dat als je de 2 Ohm niet haalt je het kan opgeven maar dat lijkt me ook wat overdreven.
Er zal vast nog wel een waarde tussen zitten. Mogelijk de 30 Ohm die België hanteert?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Vliegvlug schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 11:18:
Dan gaat het me er nu om te meten of de huidige aardpen goed genoeg is. Kijken waar ik zo’n apparaat kan huren.
o.a. hier.
In België is de maximale waarde 30 Ω maar van Nederland kan ik niet zo snel een eenduidig waarde vinden.
"Er is geen maximale waarde" wordt wel eens gezegd en dat is tegelijkertijd waar en niet waar. Er is geen maximale waarde, omdat het niet gaat om de waarde van de aardeverbinding maar om het halen van de vereiste afschakeltijd. Maar om die afschakeltijd te kunnen halen, is er wel weer een maximum...

De afschakeltijd bij een fout naar aarde moet maximaal 0,2 seconden zijn bij een TT-stelsel (tabel 41.1). In de praktijk zal meestal ook wel worden voldaan aan de eisen om er 0,4 van te mogen maken. Maar da's nog steeds best snel, dus ga er maar van uit dat je de magnetische afschakeling van een installatieautomaat nodig hebt, en dus dat er voor een B16 minstens 5 × In = 80 A moet kunnen lopen, wat zich vertaalt naar een maximale impedantie van het foutstroomcircuit van V / I = 230 V / 80 A = ~2,8 ohm. Zou je een C25 hebben, dan gaat het alweer om 10 × In = 250 A en dus maximaal circa 0,9 ohm.

Die lage waarden zijn moeilijk te halen. Maar voldoende snelle foutbescherming kan ook worden bereikt met aardlekbeveiliging, liefst 30 mA natuurlijk. Dan hoef je in plaats van bijvoorbeeld 80 A nog maar 30 mA te kunnen halen: een wereld van verschil! Dit haal je bij 230 V als de impedantie van het foutstroomcircuit onder de 230 V / 0,03 A = 7666,66... ohm blijft.

Maar er is nog een overweging: je aardlekbeveiliging moet 't ook doen bij lagere spanning (zie ook de discussie over spanningsafhankelijke aardlekschakelaars), totaan de grens van 50 V wat geldt als aanraakveilig (411.5.3). Bij een 30 mA aardlekbeveiliging is de maximale foutstroomimpedantie dan nog "maar" 50 V / 0,03 A = 1666,66... ohm.

2 ohm is moeilijk te halen, maar tientallen gaat wel. Het zou hoger mogen zijn voordat het onveilig wordt, maar lager is beter en een hoog getal kan een indicatie zijn van een maffe situatie.

[ Voor 7% gewijzigd door Juerd op 10-05-2024 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Juerd schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 11:43:
De afschakeltijd bij een fout naar aarde moet 0,2 seconden zijn bij een TT-stelsel. In de praktijk zal meestal ook wel worden voldaan aan de eisen om er 0,4 van te mogen maken. Maar da's nog steeds best snel, dus ga er maar van uit dat je de magnetische afschakeling van een installatieautomaat nodig hebt, en dus dat er voor een B16 minstens 80 A moet kunnen lopen, wat zich vertaalt naar een maximale impedantie van het foutstroomcircuit van 2,8 ohm. Zou je een C25 hebben, dan gaat het alweer om 250 A en dus maximaal 0,9 ohm.
Tegenwoordig wordt al bij een B16A uitgegaan van een maximale impedantie van 1,9A (correctiefactor 0,67). Dit aangezien je aardweerstand gedurende het jaar niet altijd hetzelfde is (natte/droge ondergrond).

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@MrBas Nuttig om te weten! Ik wil er graag meer over lezen. Heb je het nummer van de bijbehorende bepaling voor me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Ik krijg het idee dat ze enkel aan bedrijven verhuren en niet aan particulieren en dan ook nog zo’n heel offerte traject door.

Maar ik kan ze op zijn minst even aanschrijven, als het als particulier niet kan weten ze mogelijk opties waar het wel kan.
[...]

"Er is geen maximale waarde" wordt wel eens gezegd en dat is tegelijkertijd waar en niet waar. Er is geen maximale waarde, omdat het niet gaat om de waarde van de aardeverbinding maar om het halen van de vereiste afschakeltijd. Maar om die afschakeltijd te kunnen halen, is er wel weer een maximum...

De afschakeltijd bij een fout naar aarde moet 0,2 seconden zijn bij een TT-stelsel (tabel 41.1). In de praktijk zal meestal ook wel worden voldaan aan de eisen om er 0,4 van te mogen maken. Maar da's nog steeds best snel, dus ga er maar van uit dat je de magnetische afschakeling van een installatieautomaat nodig hebt, en dus dat er voor een B16 minstens 5 × In = 80 A moet kunnen lopen, wat zich vertaalt naar een maximale impedantie van het foutstroomcircuit van V / I = 230 V / 80 A = ~2,8 ohm. Zou je een C25 hebben, dan gaat het alweer om 10 × In = 250 A en dus maximaal circa 0,9 ohm.

Die lage waarden zijn moeilijk te halen. Maar voldoende snelle foutbescherming kan ook worden bereikt met een aardlekschakelaar, liefst 30 mA natuurlijk. Dan hoef je in plaats van bijvoorbeeld 80 A nog maar 30 mA te kunnen halen: een wereld van verschil! Dit haal je als de impedantie van het foutstroomcircuit onder de 230 V / 0,03 A = 7666,66... ohm blijft.

Maar er is nog een overweging: je wilt dat de aanraakspanning onder de veilige grens van 50 V blijft als de aardlekschakelaar niet zou werken (411.5.3). Bij een 30 mA aardlekbeveiliging is de maximale foutstroomimpedantie dan 50 V / 0,03 A = 1666,66... ohm.
Dat laatste snap ik niet; als de aardlekschakelaar niet werkt is die 30 mA dan nog relevant?
2 ohm is moeilijk te halen, maar tientallen gaat wel. Het zou hoger mogen zijn voordat het onveilig wordt, maar lager is beter en een hoog getal kan een indicatie zijn van een maffe situatie.
En daarbij maken de omstandigheden buiten ook nog uit had ik gelezen. Bij nat weer haal je een betere waarde dan bij droog weer.
Je kan dus het beste meten bij erg droog weer, dan heb je de “worst case” waarde te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
Juerd schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 11:58:
@MrBas Nuttig om te weten! Ik wil er graag meer over lezen. Heb je het nummer van de bijbehorende bepaling voor me?
Geen bepaling uit NEN 1010, is een tabel met maximale impedanties(v1.4b) welke wij hanteren voor inspecties op elektrische installaties van Elektroraad, zoals menig andere inspectiebedrijf overigens in Nederland.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vliegvlug schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 11:59:
Dat laatste snap ik niet; als de aardlekschakelaar niet werkt is die 30 mA dan nog relevant?
Wat ik eerst had gepost, klopt ook niet. Ik had de volgorde van m'n uitleg veranderd (eerst begon ik met de aardlekschakelaar als basis, maar dat klopt niet) en daar was nog een stukje van blijven staan dat in die context niet klopt. Ik zag het na het posten en heb het snel aangepast, maar blijkbaar was jij nog sneller :).

[ Voor 10% gewijzigd door Juerd op 10-05-2024 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carefree7
Annuk schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:29:
[...]

De norm hanteert normaal inderdaad zwart 1,5mm als schakeldraad, maar er zijn uitzonderingen, denk je dat in bedrijfsinstallaties met flinke lichtlijnen 5-aderig wordt gebruikt? Dat gaat meestal in 3-aderig 2,5mm uitgevoerd worden zodat alles achter elkaar door gerijgd wordt ;)

Weet niet of je in je overkapping inbouw of opbouw materiaal gebruikt, maar ik ga even uit van opbouw, dan komt onderin je stopcontact/schakelaar combinatie je voedende kabel met bruin/blauw/geel&groen.
Dan kan je aan de bovenkant ook weer 3-aderig in die kleuren gebruiken, geel&groen + blauw combineer je vanaf je stopcontact, en bruin steek je vanuit je stopcontact onderin de schakelaar (P contact) en aan de afgaande kant pak je de bruine weer op het wissel-contact, vanuit daar ga je dus naar je lampen.

Of je pakt een klein stukje 5 aderige kabel vanuit je eerste lasdoos naar je wcd/schakelaar combinatie, dan sluit je netjes de zwarte aan op het schakelcontact terug naar je eerste lasdoos.
Vanuit je eerste lasdoos ga je met 3-aderig (of ook 5 aderig voor duidelijkheid) naar een 2e lasdoos die je gebruikt voor je verlichting.
In de eerste lasdoos las je de zwart op de bruine naar je 2e doos (of dus zwart op zwart naar je 2e doos) en van daaruit ga je met 3 aderig naar je lampen.

En ja er zijn her en der 4 aderige kabels te krijgen, maar die zijn meestal voorzien van bruin/zwart/grijs + geel&groen...
Met dom geluk kan je mogelijk 4 aderig vinden met bruin/zwart/blauw + geel&groen
Bedankt voor je gedetailleerde uitleg. Ik ben van plan om alle stopcontacten en schakelaars inbouw te installeren. Het zou vergelijkbaar zijn met hier.

Begrijp ik het goed dat ik gewoon losse draden kan kopen (blauw/zwart/geel&groen) en deze gewoon in de installatiebuis kan steken zoals hier in mijn garage? Dan kan ik gewoon de extra losse draden kopen waar nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YMZHP_tYMRdqa2VVv_uj4DFofc8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wEXT4uPFMzBzyr3uAjBdyNPZ.jpg?f=user_large
Juerd schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 11:04:
[...]

Allereerst: mm is niet hetzelfde als mm². Voor geleiders noem je niet de diameter (mm), maar het oppervlak van de doorsnede (mm²). Andere notaties voor mm² zijn mm2 of qmm. Gezien de getallen 1,5 en 2,5 ga ik ervan uit dat je mm² bedoelde, want een diameter van 1,5 en 2,5 mm zou neerkomen op een doorsnede van resp. 1,76 of 4,91 mm² en dat zijn geen gangbare maten :)

Voor de kleur is het onderscheid tussen kabel en draad relevant voor het bepalen van de kleur van een geschakelde leiding: een "kabel" heeft meerdere aders, de rest is "draad". Een schakelader mag elke fasekleur (bruin, zwart, of grijs) zijn, maar een schakeldraad moet zwart of grijs zijn. In de nieuwe versie van de norm (NEN 1010:2020) vervalt dit onderscheid en mag een bruine installatiedraad ook als schakeldraad worden gebruikt. Die versie is echter nog niet aangewezen in het BBL (Bouwbesluit) en dus vaak nog niet van toepassing.

1,5 mm² is gebruikelijk voor een schakeldraad omdat dat het minimum is en je niet makkelijk dikker kunt kopen als losse draad. Maar 2,5 mm² is beter en mag ook gewoon.
Ahh alles is nu duidelijk! Ik vroeg me stomweg af waarom de draaddiameter geen 2,5 mm is. |:(

Dezelfde vraag die ik aan Annuk stelde, kan ik dan gewoon extra losse draden kopen en die in de installatiebuis stoppen? Bijv. van Kabeldoos naar stopcontacten laat ik 3 aderige YMVK kabel lopen, en van schakelaar naar lampen steek ik losse draden (zwart, blauw, geel/groen) in de installatiebuis.

[ Voor 4% gewijzigd door carefree7 op 10-05-2024 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@carefree7 Ja, installatiedraad in buis mag, als aan beide uiteinden van de buis een doos zit die daarvoor geschikt is.

Veel mensen geven zelfs de voorkeur aan buis, omdat je daar achteraf draden in kunt trekken bij uitbreiding of beschadiging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
carefree7 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 12:28:
[...]

Bedankt voor je gedetailleerde uitleg. Ik ben van plan om alle stopcontacten en schakelaars inbouw te installeren. Het zou vergelijkbaar zijn met hier.

Begrijp ik het goed dat ik gewoon losse draden kan kopen (blauw/zwart/geel&groen) en deze gewoon in de installatiebuis kan steken zoals hier in mijn garage? Dan kan ik gewoon de extra losse draden kopen waar nodig.

[Afbeelding]

[...]

Ahh alles is nu duidelijk! Ik vroeg me stomweg af waarom de draaddiameter geen 2,5 mm is. |:(

Dezelfde vraag die ik aan Annuk stelde, kan ik dan gewoon extra losse draden kopen en die in de installatiebuis stoppen? Bijv. van Kabeldoos naar stopcontacten laat ik 3 aderige YMVK kabel lopen, en van schakelaar naar lampen steek ik losse draden (zwart, blauw, geel/groen) in de installatiebuis.
Als je inderdaad met draad in buis gaat werken wordt het een ander verhaal (en makkelijker) zoals @Juerd ook al zegt.
Ik ging uit van het feit dat je installatiekabel (YmVK/XmVK) ging gebruiken, ook daar hangen nog weer iets andere eisen aan dan draad in buis (kwa wat wel en niet mag, en hoe je kleurcoderingen kan/mag gebruiken etc.)

Als je dus bovenstaande uitvoert (draad in buis) kan je het doen zoals je vermoedelijk in je hoofd hebt/had, dus bruin/blauw + geel&groen voor de stopcontacten, en vanaf je schakelaar zwart/blauw + geel&groen naar je verlichting. Dan hoef je ook niet met extra lasdozen te werken in principe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carefree7
Juerd schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 13:02:
@carefree7 Ja, installatiedraad in buis mag, als aan beide uiteinden van de buis een doos zit die daarvoor geschikt is.

Veel mensen geven zelfs de voorkeur aan buis, omdat je daar achteraf draden in kunt trekken bij uitbreiding of beschadiging.
Annuk schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 14:29:
[...]

Als je inderdaad met draad in buis gaat werken wordt het een ander verhaal (en makkelijker) zoals @Juerd ook al zegt.
Ik ging uit van het feit dat je installatiekabel (YmVK/XmVK) ging gebruiken, ook daar hangen nog weer iets andere eisen aan dan draad in buis (kwa wat wel en niet mag, en hoe je kleurcoderingen kan/mag gebruiken etc.)

Als je dus bovenstaande uitvoert (draad in buis) kan je het doen zoals je vermoedelijk in je hoofd hebt/had, dus bruin/blauw + geel&groen voor de stopcontacten, en vanaf je schakelaar zwart/blauw + geel&groen naar je verlichting. Dan hoef je ook niet met extra lasdozen te werken in principe.
Nou ben ik nog steeds aan het uitzoeken wat ik nodig heb, ik realiseerde me niet echt dat ik gewoon overal draden in buis kan hebben.

Maar omdat je nu zei dat die schakeldraad niet zwart hoeft te zijn, betekent dat dan dat ik gewoon mijn bestaande 3x2,5mm2 YMvK kabel voor alles kan gebruiken? Dus ik zou alleen 2 bruine draden in buis hebben van kabeldoos naar schakelaar, maar verder overal een YMvK kabel. Dat lijkt me makkelijker omdat ik dan niet alle aparte buizen hoef te kopen, lijmen, kabels doorvoeren, etc. Of mogen er geen 2 bruine draden uit dezelfde schakelaar komen?

Dus zoiets als dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DsiXYVf8dd8VKsPUiTyDrMzrfQ0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cltEhda7IsHYL80B6x2w15TI.png?f=user_large(bijgewerkte afbeelding)

[ Voor 5% gewijzigd door carefree7 op 11-05-2024 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@carefree7 Een van de voorschriften is duidelijkheid. Ik denk niet dat er iemand is die 2x bruin waar je eigenlijk bruin en zwart verwacht duidelijk vindt. Neem gewoon ook zwarte draden. Paar Euro extra.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carefree7
onetime schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 19:37:
@carefree7 Een van de voorschriften is duidelijkheid. Ik denk niet dat er iemand is die 2x bruin waar je eigenlijk bruin en zwart verwacht duidelijk vindt. Neem gewoon ook zwarte draden. Paar Euro extra.
Goed punt! Maar bedoel je dat ik gewoon van de schakelaar naar de kabeldoos zwart en bruin moet laten lopen, en dat ik dan nog steeds het bruin/blauw/geel&groen van de kabeldoos naar de lampen kan laten lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
carefree7 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 20:22:
[...]

Goed punt! Maar bedoel je dat ik gewoon van de schakelaar naar de kabeldoos zwart en bruin moet laten lopen, en dat ik dan nog steeds het bruin/blauw/geel&groen van de kabeldoos naar de lampen kan laten lopen?
Als jij daar kabel gebruikt wel, als je draad in buis gebruikt niet.
En misschien voor de duidelijkheid even op de deksels van de dozen zetten dat het verlichting is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
onetime schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 19:37:
Volgens mij is er niks mis met wat @carefree7 voorstelt, behalve dan dat het niet conform de NEN 1010:2015 zou zijn met een bruine schakeldraad in buis. Maar vanaf NEN 1010:2020 mag het en er zijn zat landen waar het al een tijdje mag.

En ik zou eigenlijk niet weten waarom niet. Het iets minder overzichtelijk, dat klopt, maar het is niet anders dan de 3 zwarte draden bij 1 schakelaar in een hotelschakeling, en daar zijn we ook al decennia aan gewend.

Bovendien: je hebt een schakelaar en 2 draden. Het maakt ter hoogte van een normale schakelaar niet uit welke draad de geschakelde is :)

Zelf zou ik wel de geschakelde bruine draad een merkje geven aan beide kanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrandir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-06 22:08
Vraagje. Ik ben buiten stop contacten aan het aanleggen en kom op een beetje onhandige plek uit in de meterkast.

Tegen de achterwand aan zit een zware betonnen balk waar ik niet doorheen wil gaan met de klopboor. Daarom moet het via de zijkant.

Nu is mijn vraag, waar kan ik het beste deze leiding langs laten lopen? Direct op de grond naar de achter muur toe of pas boven de gasleiding?

In de slag vaste buis komt een ymvk kabel. Moet die compleet door een buis in de meterkast of alleen in de rechte stukken zodat het er een beetje knap uit ziet?

Let niet op de kabel ratjetoe dat ga ik zeker nog mooier maken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PLVh45gdeAkur2efghNNul7zVZ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3opI1KEnwv4YkVCxNCFUdwST.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Mithrandir op 11-05-2024 13:00 ]

Verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carefree7
Annuk schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 20:26:
[...]

Als jij daar kabel gebruikt wel, als je draad in buis gebruikt niet.
En misschien voor de duidelijkheid even op de deksels van de dozen zetten dat het verlichting is.
Kunt u uitleggen wat ik niet kan doen? Ik heb de bovenstaande afbeelding nu bijgewerkt. Het idee is dus dat draad in buis alleen van de eerste kabeldoos naar wisselschakelaar gaat (bruine draad) en van wisselschakelaar naar tweede kabeldoos (zwarte draad). De rest van de kabels zou YMvK zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Mithrandir Ik zou meteen naar de achtermuur gaan, en achter 2 bestaande langs, zodat je links van die dikke kabel omhoog gaat, zonder verdere obstructie.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Mithrandir heeft een schakelaar voor de hele 'hood :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Snelle korte vraag: ik heb een restpartij XMVK-as van 30 meter gekregen. Ideaal om mijn tuinverlichting en electra opnieuw aan te leggen (vorige eigenaar heeft huishoudsnoer in de grond gelegd…).

Nu weet ik dat YMVK-as de voorkeur heeft, maar dit cadeautje is te mooi om af te slaan.

Nu de vraag: ik weet dat je XMVK niet mag bundelen. Maar ik neem aan dat het geen probleem is om er twee naast elkaar in een sleuf in de grond te leggen. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:17
Ethiron schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 15:27:
Snelle korte vraag: ik heb een restpartij XMVK-as van 30 meter gekregen. Ideaal om mijn tuinverlichting en electra opnieuw aan te leggen (vorige eigenaar heeft huishoudsnoer in de grond gelegd…).

Nu weet ik dat YMVK-as de voorkeur heeft, maar dit cadeautje is te mooi om af te slaan.

Nu de vraag: ik weet dat je XMVK niet mag bundelen. Maar ik neem aan dat het geen probleem is om er twee naast elkaar in een sleuf in de grond te leggen. Klopt dat?
Als je daar 5cm tussenruimte laat is er geen enkel probleem

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emreupdates
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-06 16:50
Goedenavond! We gaan binnenkort de tuin doen en er moeten een aantal kabels gelegd worden, ik heb hier het e.e.a. voor uitgezocht en het zou fijn zijn als iemand hier een blik op zou kunnen werpen.
Als bepaalde onderdelen in een ander topic horen, dan hoor ik dat graag.

1. Laadpaal
Afstand: ~40 meter

2. Zonnepanelen
Afstand: ~20 meter

3. Access Point (PoE)
Afstand ~20 meter

4. Verlichting
Afstand: ~20 meter

Er loopt een mantelbuis (50mm) van de meterkast, onder het huis naar de achtertuin, daar kunnen hopelijk alle kabels doorheen.
Bekabeling voor de laadpaal en zonnepanelen op de schuur heb ik eigenlijk nu nog niet direct nodig maar lijkt me handig om alvast te trekken nu de boel toch open komt te liggen
Netwerk
1 kabel naar de schuur voor een access point ~20 meter
1 kabel naar de laadpaal ~40 meter

De netwerkkabels komen dus deels in de mantelbuis naast de grondkabels te liggen maar ook voor een deel in de grond, de aders moeten van koper zijn i.v.m. PoE.

Vraag: moeten dus F/FTP kabels zijn of voldoet ook een F/UTP?

Danicom CAT6 S/FTP kabel stug LSZH rol van 100 meter - blauw (DC-SFTP6-100S-ECA)
Danicom CAT6 F/UTP kabel stug LSZH rol van 100 meter - blauw (DC-FTP6-100S-ECA)
Grondkabels
1. kabel naar de schuur voor ik denk max. 2 zonnepanelen, is een schuurtje van 3 bij 2 op ~20 meter afstand.
YMVK-as grondkabel 4x2.5

Vraag: handig om hier alvast 3 fase te trekken of voldoet 1 fase altijd?

2. kabel naar de achtertuin voor wat verlichting ~20 meter.
YMvK-AS Grondkabel 2X2.5

3. kabel naar de laadpaal ~40 meter
YMvK-AS grondkabel 4x10

Vraag: wat kan ik hier het beste doen om toekomstbestendig te zijn? ik heb naar een Tesla lader gekeken en dit zou voldoende moeten zijn?

Hiervoor heb ik geprobeert om de calculator van elektramat te gebruiken.
https://www.elektramat.nl...lator/?preset=laadpaal-ev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Toekomstgericht zou ik me toch op 3 fasen voorzien met de kabel die je legt, mocht je ooit je lader willen verzwaren. Voor de zonnepanelen is de spanningsval ook van belang, idealiter 1% dacht ik. Begroot je kabel (die solar moet zijn, geen gewone elektriciteitskabel) dus dik genoeg. Bereken maar wat dat geeft voor 20 m op 2,5 mm², volgens mij heb je daar ruim onvoldoende aan.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrandir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-06 22:08
Juerd schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 15:26:
@Mithrandir heeft een schakelaar voor de hele 'hood :D
Haha ja heb m op de groei aangelegd :7

Nu 5 groepen in reserve voor de nieuwe keuken, aparte groepen voor tuin en garage, eventueel nog ruimte voor krachtstroom en zonnepanelen...

Verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!
emreupdates schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 19:49:
3. kabel naar de laadpaal ~40 meter
YMvK-AS grondkabel 4x10
10 mm² lijkt me overdreven. 2,5 mm² voldoet al voor 40 meter 3×16 A door de grond. Omdat de lengte in de buurt komt van de grens voor 5% spanningsval, is 4 mm² misschien een leuke upgrade, maar waarom zou je het nog dikker maken?

Ik ben benieuwd naar de gedachtengang. Die calculator van Elektramat lijkt geoptimaliseerd te zijn om een duurdere kabel te verkopen, door maximaal 1% spanningsverlies toe te staan. Misschien dat ze de aanbeveling voor PV per ongeluk hebben gekopieerd voor EV.

[ Voor 24% gewijzigd door Juerd op 11-05-2024 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Overweeg een laadpaal aan te laten sluiten, maar willen jullie even meekijken naar mijn meterkast of het gaat passen of dat ik moet uitbreiden? Wil voor een 3-fase aansluiting 11kw gaan.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ojzntHKbwaYGg6R8SzeX3M0AR9w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KNm88crEt8x7LHA3f01gDxG2.jpg?f=fotoalbum_largei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reign-in-pain
  • Laatst online: 08:24
Ik ben op het moment wat voorbereidingen aan het treffen voor een laadpaal.
Nu had ik alvast wat spulletjes besteld, waaronder een ABB alamat. Nu lijkt het alleen of er op twee contacten een koperen voering ontbreekt (L3 en nul). Zie ook foto hieronder. De L1 en L2 hebben ze wel en de andere zijde ook alle vier. Ben ik gek of is dit een productiefout?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sxv7Sx3E0OiICrz86fgQKM2gpbA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qEWpu2ShFN9oPVVPxlos8AdJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

habbekrats schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 16:33:
[...]

Als je daar 5cm tussenruimte laat is er geen enkel probleem
Top, thanks!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vliegvlug
reign-in-pain schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 21:35:
Ik ben op het moment wat voorbereidingen aan het treffen voor een laadpaal.
Nu had ik alvast wat spulletjes besteld, waaronder een ABB alamat. Nu lijkt het alleen of er op twee contacten een koperen voering ontbreekt (L3 en nul). Zie ook foto hieronder. De L1 en L2 hebben ze wel en de andere zijde ook alle vier. Ben ik gek of is dit een productiefout?
[Afbeelding]
Dat is normaal bij ABB dus hoef je je geen zorgen om te maken! :)

Zie bijvoorbeeld deze twee automaten bij mij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t4ffxcxiI-yOYtUuOYueD8Ryc3c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aswepefDUDtV8zZ4jX0QWBy2.jpg?f=user_large
Links een B16 automaat met 3 koperen contacten en 1 ijzerkleurig en rechts een C20 automaat met enkel ijzerkleurige contacten.

Geen idee waarom ze dat doen overigens.

Ik heb het me ook al eerder afgevraagd.
Zie Vliegvlug in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoHa
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-06 08:43
Juerd schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 20:44:
[...]

10 mm² lijkt me overdreven. 2,5 mm² voldoet al voor 40 meter 3×16 A door de grond. Omdat de lengte in de buurt komt van de grens voor 5% spanningsval, is 4 mm² misschien een leuke upgrade, maar waarom zou je het nog dikker maken?

Ik ben benieuwd naar de gedachtengang. Die calculator van Elektramat lijkt geoptimaliseerd te zijn om een duurdere kabel te verkopen, door maximaal 1% spanningsverlies toe te staan. Misschien dat ze de aanbeveling voor PV per ongeluk hebben gekopieerd voor EV.
Die calculator van Elektramat is wel heel erg raar opportunistisch voor het verkopen van dikke kabel inderdaad. Voor 3×16 A (met een B20A automaat voor continu belasting) kom je met 2,5 mm² toch maar tot ≈2.5% spanningsval?

Zelf zou ik om toekomst bestendig te zijn wel al rekening houden met 3×32A (22kW) en dus minimaal bedraden op 4 mm², maar waarschijnlijk zelfs 6 mm².

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KoHa schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 22:07:
Zelf zou ik om toekomst bestendig te zijn wel al rekening houden met 3×32A (22kW) en dus minimaal bedraden op 4 mm², maar waarschijnlijk zelfs 6 mm².
Verwacht je dat een verzwaarde aansluiting significant goedkoper zal worden in de toekomst, of heb je gewoon geld te veel? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reign-in-pain
  • Laatst online: 08:24
Vliegvlug schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 22:05:
[...]

Dat is normaal bij ABB dus hoef je je geen zorgen om te maken! :)

Zie bijvoorbeeld deze twee automaten bij mij:
[Afbeelding]
Links een B16 automaat met 3 koperen contacten en 1 ijzerkleurig en rechts een C20 automaat met enkel ijzerkleurige contacten.

Geen idee waarom ze dat doen overigens.

Ik heb het me ook al eerder afgevraagd.
Zie Vliegvlug in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
Bedankt, ben ik gerust gesteld.
(Ik had al even terug gelezen en gezocht, niet gevonden, fijn die link)
Pagina: 1 ... 67 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.