Ter bevestiging, bedoel je dat de netwerkkabel in de slagvaste buis moet, en niet ernaast?Septillion schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 12:55:
@carefree7 Als je al een -as kabel neemt heeft de matelbuis weinig meerwaarde meer. En voor alleen een netwerkkabel (of twee!) zou ik dan een slagvaste buis pakken en die er naast leggen met goede (buiten) netwerkkabel. Over het algemeen zou ik me meer zorgen maken om de zon dan om ongedierte qua kabels.
Goed uitgelegd, zal deze dingen overwegen.TGEN schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:49:
[...]
Wat @Septillion zegt. Ikzelf zou voornamelijk niet kiezen voor een mantelbuis omdat ik dit bovengronds niet bepaald aantrekkelijk eruit vind zien, maar da's persoonlijk. Kabels met een neopreenmantel zijn UV-bestendig, en vallen niet op tussen je beplanting. Als je bang bent voor bijtgrage dieren dan snap ik de keuze voor -as wel; dan zit je wel met het dilemma tussen een makkelijker te doorkauwen neopreenkabel versus een niet-UV-bestendige -as-kabel met PVC mantel. Voor zover ik weet zijn er geen -as-kabels te koop met een neopreen buitenmantel...
---
Even iets anders: als ik de buitenkabel in de houten overkapping wil brengen, gebruik ik dan de wartel voor trekontlasting en om te voorkomen dat er water naar binnen komt? Of is er iets beters?