Direct na je post in Deel 1 wordt je interpretatie van het woord "of" in twijfel getrokken, en ik durf ook wel te stellen dat je interpretatie die neerkomt op "je mag kiezen" waarschijnlijk niet klopt.
Er staat namelijk het woordje "of" in die zin, waarmee het dus voldoende is als de zekeringen in je groepenkast selectief zijn van de zekeringen in het voedende net, wat uiteraard geen enkel probleem is.
Dat lijkt me een wishful-thinking-interpretatie. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat je het woord "of" op die manier zou moeten interpreteren, omdat het zinsdeel over de aansluiting dan realistisch gezien geen functie meer zou hebben in de zin. Het is immers in het geval van een beveiligd voedend net en een beveiligde aansluiting schier onmogelijk om niet selectief te zijn ten opzichte van de beveiliging van het net, omdat dat zou betekenen dat je de capaciteit van de bedrading van je aansluiting grof overschrijdt. Die heeft niet voor niets een eigen beveiliging (de hoofdzekeringen).
Als de zekeringen in je groepenkast selectief hadden moeten zijn t.o.v. de hoofdzekering, dan was de tekst veel eenvoudiger geweest:
De beveiliging van elektrische installaties (en onderdelen daarvan) is selectief ten opzichte van de beveiliging die de netbeheerder in de aansluiting van de elektrische installatie toepast.
Als ik vereenvoudiging van de tekst als uitgangspunt neem, dan kom ik er nog steeds op dat het deel over de beveiliging van de aansluiting (de hoofdzekeringen) geen functie zou hebben in de zin als je alleen selectief zou hoeven zijn ten opzichte van beveiligingen van het voedende net. Daarom neem ik aan dat de juiste interpretatie is dat de "of" hier bedoeld is voor het zeldzame geval dat de aansluiting zelf niet beveiligd is en dus geen hoofdzekeringen heeft. Dan is het ook meteen logisch dat er een deel is opgenomen over het voedende net, in plaats van dat een van de twee takken van de "of" er zinloos zou staan.
Ik ben techneut, maar heb vroeger een bijbaantje gehad dat voor een deel bestond uit het opzoeken van jurisprudentie, en ik heb systeembeheer gedaan voor meerdere advocatenkantoren. Dan vang je nog wel eens wat op, en een terugkerend onderwerp is dat het heel gebruikelijk is dat de letterlijke tekst voor meerdere interpretaties vatbaar is, maar dat je in de meeste gevallen moet beredeneren hoe het
bedoeld is. Wetsteksten zijn (helaas) niet geschreven om technisch waterdicht te zijn en maar op 1 manier geïnterpreteerd te kunnen worden, maar dat betekent niet dat je zomaar rechten kunt ontlenen aan een letterlijke interpretatie. Oftewel: de
letter van de wet is vaak ondergeschikt aan de
geest van de wet. De geest van de wet kun je vaak afleiden uit een toelichting, of zoals in dit geval, uit dat een te letterlijke interpretatie zou betekenen dat een deel van de tekst net zo goed had kunnen worden weggelaten.
In dit geval lijkt het mij eigenlijk zo klaar als een klontje dat "of" hier niet is bedoeld om de aangeslotene een keuze te geven hoe selectief die wil zijn, maar om de netbeheerder een keuze te geven of de aansluiting niet te beveiligen. Dat laatste kan uitmaken bij bepaalde industriële aansluitingen.