Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 68 ... 101 Laatste
Acties:
  • 661.156 views
@reign-in-pain @Vliegvlug Ik heb dit ook al eens gezien, en maar in gebruik genomen omdat het koper niet geoxideerd was. Maar ik moet zeggen dat zulke afwijkingen niet goed zijn voor m'n vertrouwen.

Vertinnen van koper is wellicht niet altijd nodig, maar als die stap overgeslagen wordt, lijkt dat toch wel een productiefout. En als zoiets opvallends al door de kwaliteitscontrole komt, wat glipt er dan nog meer doorheen? Als ik twijfelachtige meuk wil, kies ik wel een ander merk (trouwe lezers weten meteen welke :P).

• KoHa
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:12
Juerd schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 22:13:
[...]

Verwacht je dat een verzwaarde aansluiting significant goedkoper zal worden in de toekomst, of heb je gewoon geld te veel? :P
Eerder om rekening te houden met de mogelijkheid tot solar charging met 1 fase op 32A ;)
@KoHa Ah, een andere vorm van geld te veel ;)

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:00
Juerd schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 22:25:
@reign-in-pain @Vliegvlug Ik heb dit ook al eens gezien, en maar in gebruik genomen omdat het koper niet geoxideerd was. Maar ik moet zeggen dat zulke afwijkingen niet goed zijn voor m'n vertrouwen.

Vertinnen van koper is wellicht niet altijd nodig, maar als die stap overgeslagen wordt, lijkt dat toch wel een productiefout. En als zoiets opvallends al door de kwaliteitscontrole komt, wat glipt er dan nog meer doorheen? Als ik twijfelachtige meuk wil, kies ik wel een ander merk (trouwe lezers weten meteen welke :P).
Kan me serieus niet voorstellen dat ABB dit niet door heeft en het eigenlijk de bedoeling is alles te vertinnen. Niet iets wat je over het hoofd kan zien bij de kwaliteitscontrole namelijk.
Juerd schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 22:25:

Het is niet alleen een andere materiaalafwerking, de hele klem is anders.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nxJeERNB58Ve0MK875QYwp8FHpk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/h4HVn8BwjU1RYL56QINPVu6l.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sxv7Sx3E0OiICrz86fgQKM2gpbA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qEWpu2ShFN9oPVVPxlos8AdJ.jpg?f=fotoalbum_large
(Foto's komen uit dit topic)

Bij de zilverkleurige klemmen kijk je dwars door de klem heen op wit plastic, bij de koperkleurige klemmen is ook de onderkant van koper.

Ik weet niet hoe dit productieproces bij ABB in elkaar steekt maar wellicht maken ze een 3P+N automaat door gewoon 4 componenten tegen elkaar aan te plakken. Deze componenten zouden uit een verschillende batch of misschien zelfs uit een verschillende fabriek kunnen komen. Iets anders kan ik niet echt verzinnen.

Heb me ook wel eens over deze verbaast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WA3vNdjfPDNeNuahBT2gCioTPIQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x1huNPvPfmmYRqBhBOsEfNrf.jpg?f=fotoalbum_large
Dit soort automaten worden letterlijk samengesteld uit 3x 1-polige automaten en een schakelcontact voor de nul, maar hoe krijgt ABB het voor elkaar om automaten met verschillend opschrift te bundelen 8)7 ("230/400V~" vs. "230V~").

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20:46
Untouchablezz20 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 21:34:
Overweeg een laadpaal aan te laten sluiten, maar willen jullie even meekijken naar mijn meterkast of het gaat passen of dat ik moet uitbreiden? Wil voor een 3-fase aansluiting 11kw gaan.[Afbeelding]i
Heb je al 3 fase of moet je dat nog aanvragen? Als je t al hebt zou de automaat van de lader er nog in passen, zo niet moet je ook een 4p hoofdschakelaar, dan gaat het niet passen en zal je moeten uitbereiden.

Maar ik vind een hele nieuwe kast geen overbodige luxe.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Xander schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 23:05:
[...]
Ik weet niet hoe dit productieproces bij ABB in elkaar steekt maar wellicht maken ze een 3P+N automaat door gewoon 4 componenten tegen elkaar aan te plakken.
Bij een automaat kan ik me dat nog voorstellen, maar bij een aardlekautomaat/-schakelaar is het binnenwerk toch wel anders. Maar toch... Je theorie over componenten samenvoegen lijkt daar ook wel deels op te kunnen gaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uM1SYvljeRny1s-vAIyyF7d9LQc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rJdCZKMyQtjjcJPAHE2RgUb3.png?f=user_large

Als het inderdaad gebaseerd is op een 2-polige, met links iets anders eraan geplakt, dan zou dat verklaren waarom de twee rechter klemmen anders zijn.
Heb me ook wel eens over deze verbaast:
[Afbeelding]
Dit soort automaten worden letterlijk samengesteld uit 3x 1-polige automaten en een schakelcontact voor de nul, maar hoe krijgt ABB het voor elkaar om automaten met verschillend opschrift te bundelen 8)7 ("230/400V~" vs. "230V~").
Indrukwekkend!

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:25
Makrolon schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 23:18:
[...]

Heb je al 3 fase of moet je dat nog aanvragen? Als je t al hebt zou de automaat van de lader er nog in passen, zo niet moet je ook een 4p hoofdschakelaar, dan gaat het niet passen en zal je moeten uitbereiden.

Maar ik vind een hele nieuwe kast geen overbodige luxe.
Heb inderdaad al 3-fase. Ga toch voor de zekerheid voor een uitbreidingskast.
Untouchablezz20 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 21:34:
Overweeg een laadpaal aan te laten sluiten, maar willen jullie even meekijken naar mijn meterkast of het gaat passen of dat ik moet uitbreiden? Wil voor een 3-fase aansluiting 11kw gaan.[Afbeelding]i
Een 3f alamat lijkt nog net te passen. Neem dan wel een ABB (of Hager), anders krijg je nog een merk erbij...

edit: ik zag de aardlek even voor de hoofdschakelaar aan; ik zou 2 ABB-HAF kasten van 2x 12 nemen.
Eventueel huidige inhoud over zetten, Maar niet nog meer verschillende merken onderdelen.

[ Voor 12% gewijzigd door onetime op 12-05-2024 02:32 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

emreupdates schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 19:49:
[...]
1. LaadpaalLocatie: binnenparkeerplaatsAfstand: ~40 meter
2. Zonnepanelen Locatie: schuurAfstand: ~20 meter
3. Access Point (PoE)Locatie: schuurAfstand ~20 meter
4. VerlichtingLocatie: tuinAfstand: ~20 meter
Er loopt een mantelbuis (50mm) van de meterkast, onder het huis naar de achtertuin, daar kunnen hopelijk alle kabels doorheen.
Bekabeling voor de laadpaal en zonnepanelen op de schuur heb ik eigenlijk nu nog niet direct nodig maar lijkt me handig om alvast te trekken nu de boel toch open komt te liggen
Netwerk
1 kabel naar de schuur voor een access point ~20 meter
1 kabel naar de laadpaal ~40 meter

De netwerkkabels komen dus deels in de mantelbuis naast de grondkabels te liggen maar ook voor een deel in de grond, de aders moeten van koper zijn i.v.m. PoE.
Netwerk kabel is van koper, anders is het geen netwerkkabel. CCA kan het nooit zijn. Voldoet niet.
En als de boel toch open gaat, doe jezelf een plezier en leg deze ook helemaal in een buis.
[...]
Grondkabels
1. kabel naar de schuur voor ik denk max. 2 zonnepanelen, is een schuurtje van 3 bij 2 op ~20 meter afstand.
YMVK-as grondkabel 4x2.5
Neem een solar verdeler en je hebt een 16A groep voor je schuur en ook voor je zonnepanelen. Kan je genoeg op kwijt, als je de omvormer maar tot 3,6kW beperkt. Heb je aan 1 fase ook gewoon genoeg, -as 2x 2,5.
Vraag: handig om hier alvast 3 fase te trekken of voldoet 1 fase altijd?

2. kabel naar de achtertuin voor wat verlichting ~20 meter.
YMvK-AS Grondkabel 2X2.5

3. kabel naar de laadpaal ~40 meter
YMvK-AS grondkabel 4x10

Vraag: wat kan ik hier het beste doen om toekomstbestendig te zijn? ik heb naar een Tesla lader gekeken en dit zou voldoende moeten zijn?

Hiervoor heb ik geprobeert om de calculator van elektramat te gebruiken.
https://www.elektramat.nl...lator/?preset=laadpaal-ev

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Ik heb net iets nieuws geleerd via 'n ander forum. Ik dacht dat selectiviteit niet verplicht was omdat het niet in de NEN 1010 (:2015 en eerder) is uitgewerkt, maar het blijkt vanuit de Netcode elektriciteit verplicht t.o.v. de hoofdzekering. Artikel 2.13 lid 1 zegt: De beveiliging van elektrische installaties (en onderdelen daarvan) is selectief ten opzichte van de beveiliging die de netbeheerder in de aansluiting van de elektrische installatie of in het voedende net toepast.

Daarom heb ik een eerdere post in dit topic bijgewerkt, die ging over de 2-van-de-3-keuze tussen selectiviteit, 80%-regel, en 11 kW EV laden.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:01
Juerd schreef op zondag 12 mei 2024 @ 04:20:
Ik heb net iets nieuws geleerd via 'n ander forum. Ik dacht dat selectiviteit niet verplicht was omdat het niet in de NEN 1010 (:2015 en eerder) is uitgewerkt, maar het blijkt vanuit de Netcode elektriciteit verplicht t.o.v. de hoofdzekering. Artikel 2.13 lid 1 zegt: De beveiliging van elektrische installaties (en onderdelen daarvan) is selectief ten opzichte van de beveiliging die de netbeheerder in de aansluiting van de elektrische installatie of in het voedende net toepast.
Die tekst is hier welbekend, maar je conclusie klopt niet. Dat heb ik drie jaar geleden in het vorige deel van dit topic al uitgelegd: Andrehj in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
Er staat namelijk het woordje "of" in die zin, waarmee het dus voldoende is als de zekeringen in je groepenkast selectief zijn van de zekeringen in het voedende net, wat uiteraard geen enkel probleem is.
Als de zekeringen in je groepenkast selectief hadden moeten zijn t.o.v. de hoofdzekering, dan was de tekst veel eenvoudiger geweest:
De beveiliging van elektrische installaties (en onderdelen daarvan) is selectief ten opzichte van de beveiliging die de netbeheerder in de aansluiting van de elektrische installatie toepast.

Maar zo is de tekst dus niet, dus er is (nog steeds) geen enkele verplichting om selectief te zijn t.o.v. je hoofdzekeringen.

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 12-05-2024 08:58 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• carefree7
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 04-11 07:02
Voor YMVK-kabel die van buiten via een muur in de houten schuur komt, wat moet ik gebruiken om te voorkomen dat er water via dat gat naar binnen komt? Zou zoiets werken? https://www.hornbach.nl/p...-grijs-10-stuks/10598372/

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

carefree7 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 09:48:
Voor YMVK-kabel die van buiten via een muur in de houten schuur komt, wat moet ik gebruiken om te voorkomen dat er water via dat gat naar binnen komt? Zou zoiets werken? https://www.hornbach.nl/p...-grijs-10-stuks/10598372/
Die ringen zijn bedoeld om lasdoosingangen mee af te sluiten.
Een doorgang in een muur boor je iets schuin omhoog (buiten naar binnen) en sluit je af door er een lasdoos op te zetten en de kabel door een onderin/uitgang te voeren.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

• carefree7
DeBolle schreef op zondag 12 mei 2024 @ 09:56:
[...]

Die ringen zijn bedoeld om lasdoosingangen mee af te sluiten.
Een doorgang in een muur boor je iets schuin omhoog (buiten naar binnen) en sluit je af door er een lasdoos op te zetten en de kabel door een onderin/uitgang te voeren.
Prima. En de waterdichte lasdoos zit toch al in de schuur? Zelfs als ik de kabel naar boven laat lopen, kan er nog steeds water door het gat lopen of is dat geen probleem?

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:32
carefree7 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 10:29:
[...]

Prima. En de waterdichte lasdoos zit toch al in de schuur? Zelfs als ik de kabel naar boven laat lopen, kan er nog steeds water door het gat lopen of is dat geen probleem?
Als je netjes en gaatje op afschot boort (hoog binnen laag buiten) en je laat de kabel binnen ook iets omhoog lopen gaat het water altijd naar het laagste punt, oftewel buiten.
Zorg dat je het gat niet te groot maakt, en evt zou je het gat rondom de kabel nog een beetje kunnen afkitten met zuurvrije kit.
Dan komt er in principe niets meer binnen.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• DeBolle
  • Nu online

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

carefree7 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 10:29:
[...]
Prima. En de waterdichte lasdoos zit toch al in de schuur?
Ik zie een misverstand - ik heb het over een lasdoos buiten.
Een VMVK kabel voer je uit een wartel onderaan de doos naar buiten, dan schuin omhoog door de muur naar binnen en waar het binnen dan op aansluit is minder van belang.

Zoals @Annuk al noemt: kit waar het de muur in gaat, heb je ook vliegende & kruipende beestjes buitengesloten.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

• carefree7
Annuk schreef op zondag 12 mei 2024 @ 11:00:
[...]

Als je netjes en gaatje op afschot boort (hoog binnen laag buiten) en je laat de kabel binnen ook iets omhoog lopen gaat het water altijd naar het laagste punt, oftewel buiten.
Zorg dat je het gat niet te groot maakt, en evt zou je het gat rondom de kabel nog een beetje kunnen afkitten met zuurvrije kit.
Dan komt er in principe niets meer binnen.
DeBolle schreef op zondag 12 mei 2024 @ 11:15:
[...]

Ik zie een misverstand - ik heb het over een lasdoos buiten.
Een VMVK kabel voer je uit een wartel onderaan de doos naar buiten, dan schuin omhoog door de muur naar binnen en waar het binnen dan op aansluit is minder van belang.

Zoals @Annuk al noemt: kit waar het de muur in gaat, heb je ook vliegende & kruipende beestjes buitengesloten.
Ok, nu begrijp ik het, jullie zeggen dat ik de lasdoos aan de buitenkant van de muur moet plaatsen en dat de kabel dan van onderaf naar binnen komt. Mijn oorspronkelijke idee was om de lasdoos binnen te plaatsen en de kabel alleen door de muur te laten lopen, of is dat niet echt volgens de eisen?

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als de kabel alleen de schuur in moet volstaat het boren van een gat.

• Annuk
carefree7 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 12:10:
[...]

[...]

Ok, nu begrijp ik het, jullie zeggen dat ik de lasdoos aan de buitenkant van de muur moet plaatsen en dat de kabel dan van onderaf naar binnen komt. Mijn oorspronkelijke idee was om de lasdoos binnen te plaatsen en de kabel alleen door de muur te laten lopen, of is dat niet echt volgens de eisen?
Nee ik doel op de lasdoos aan de binnenkant, dus in de schuur.

Dus lasdoos binnen, stukje kabel aan de onderkant, schuin naar buiten boren (hoog binnen, laag buiten) en dan naar je meterkast of waar de kabel dan ook heen gaat.

Andrehj schreef op zondag 12 mei 2024 @ 08:56:
[...]

Die tekst is hier welbekend, maar je conclusie klopt niet. Dat heb ik drie jaar geleden in het vorige deel van dit topic al uitgelegd: Andrehj in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
Direct na je post in Deel 1 wordt je interpretatie van het woord "of" in twijfel getrokken, en ik durf ook wel te stellen dat je interpretatie die neerkomt op "je mag kiezen" waarschijnlijk niet klopt.
Er staat namelijk het woordje "of" in die zin, waarmee het dus voldoende is als de zekeringen in je groepenkast selectief zijn van de zekeringen in het voedende net, wat uiteraard geen enkel probleem is.
Dat lijkt me een wishful-thinking-interpretatie. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat je het woord "of" op die manier zou moeten interpreteren, omdat het zinsdeel over de aansluiting dan realistisch gezien geen functie meer zou hebben in de zin. Het is immers in het geval van een beveiligd voedend net en een beveiligde aansluiting schier onmogelijk om niet selectief te zijn ten opzichte van de beveiliging van het net, omdat dat zou betekenen dat je de capaciteit van de bedrading van je aansluiting grof overschrijdt. Die heeft niet voor niets een eigen beveiliging (de hoofdzekeringen).
Als de zekeringen in je groepenkast selectief hadden moeten zijn t.o.v. de hoofdzekering, dan was de tekst veel eenvoudiger geweest:
De beveiliging van elektrische installaties (en onderdelen daarvan) is selectief ten opzichte van de beveiliging die de netbeheerder in de aansluiting van de elektrische installatie toepast.
Als ik vereenvoudiging van de tekst als uitgangspunt neem, dan kom ik er nog steeds op dat het deel over de beveiliging van de aansluiting (de hoofdzekeringen) geen functie zou hebben in de zin als je alleen selectief zou hoeven zijn ten opzichte van beveiligingen van het voedende net. Daarom neem ik aan dat de juiste interpretatie is dat de "of" hier bedoeld is voor het zeldzame geval dat de aansluiting zelf niet beveiligd is en dus geen hoofdzekeringen heeft. Dan is het ook meteen logisch dat er een deel is opgenomen over het voedende net, in plaats van dat een van de twee takken van de "of" er zinloos zou staan.

Ik ben techneut, maar heb vroeger een bijbaantje gehad dat voor een deel bestond uit het opzoeken van jurisprudentie, en ik heb systeembeheer gedaan voor meerdere advocatenkantoren. Dan vang je nog wel eens wat op, en een terugkerend onderwerp is dat het heel gebruikelijk is dat de letterlijke tekst voor meerdere interpretaties vatbaar is, maar dat je in de meeste gevallen moet beredeneren hoe het bedoeld is. Wetsteksten zijn (helaas) niet geschreven om technisch waterdicht te zijn en maar op 1 manier geïnterpreteerd te kunnen worden, maar dat betekent niet dat je zomaar rechten kunt ontlenen aan een letterlijke interpretatie. Oftewel: de letter van de wet is vaak ondergeschikt aan de geest van de wet. De geest van de wet kun je vaak afleiden uit een toelichting, of zoals in dit geval, uit dat een te letterlijke interpretatie zou betekenen dat een deel van de tekst net zo goed had kunnen worden weggelaten.

In dit geval lijkt het mij eigenlijk zo klaar als een klontje dat "of" hier niet is bedoeld om de aangeslotene een keuze te geven hoe selectief die wil zijn, maar om de netbeheerder een keuze te geven of de aansluiting niet te beveiligen. Dat laatste kan uitmaken bij bepaalde industriële aansluitingen.

• carefree7
Annuk schreef op zondag 12 mei 2024 @ 12:35:
[...]

Nee ik doel op de lasdoos aan de binnenkant, dus in de schuur.

Dus lasdoos binnen, stukje kabel aan de onderkant, schuin naar buiten boren (hoog binnen, laag buiten) en dan naar je meterkast of waar de kabel dan ook heen gaat.
En ik neem aan dat de lasdoos direct geplaatst moet worden waar de kabel binnenkomt? Of kan ik met de kabel naar binnen, kabel bijv. 20 cm naar boven verplaatsen op de binnenmuur en dan pas de lasdoos erin plaatsen?
carefree7 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 13:07:
En ik neem aan dat de lasdoos direct geplaatst moet worden waar de kabel binnenkomt? Of kan ik met de kabel naar binnen, kabel bijv. 20 cm naar boven verplaatsen op de binnenmuur en dan pas de lasdoos erin plaatsen?
De aanname klopt niet. Je mag de kabel gewoon naar binnen voeren, dan nog een heel traject laten afleggen (20 cm, maar ook bijvoorbeeld 20 m) en dan pas op een doos laten uitkomen. Als je water- of stofdichte doorvoeren nodig hebt zul je in het algemeen wel moeten, omdat een gat in de achterkant van een lasdoos moeilijk te voorzien is van een wartel. En omdat je volgens de regels van de kunst een beugeltje hoort te hebben op maximaal 10 cm vanaf een lasdoos, zal de kabel doorgaans ook eerst de bocht om moeten als de muur dikker is dan grofweg een plank.

• carefree7
Juerd schreef op zondag 12 mei 2024 @ 13:19:
[...]

De aanname klopt niet. Je mag de kabel gewoon naar binnen voeren, dan nog een heel traject laten afleggen (20 cm, maar ook bijvoorbeeld 20 m) en dan pas op een doos laten uitkomen. Als je water- of stofdichte doorvoeren nodig hebt zul je in het algemeen wel moeten, omdat een gat in de achterkant van een lasdoos moeilijk te voorzien is van een wartel. En omdat je volgens de regels van de kunst een beugeltje hoort te hebben op maximaal 10 cm vanaf een lasdoos, zal de kabel doorgaans ook eerst de bocht om moeten als de muur dikker is dan grofweg een plank.
Nu is het duidelijk, bedankt!

En als ik trekontlasting op de kabel wil hebben wanneer deze van buitenaf wordt getrokken, neem ik aan dat ik lasdoos dicht bij de ingang moet plaatsen met een trekontlasting wartel?
@carefree7 De kabel vastzetten op de muur, aan beide kanten van de muur vlak bij het gat waar de kabel doorheen gaat, is ook een prima trekontlasting. Sowieso moet de kabel natuurlijk om de zoveel afstand vastgezet worden zodat die niet gaat doorhangen en zodat er niet zo makkelijk iets achter blijft haken.)

• Annuk
Andrehj schreef op zondag 12 mei 2024 @ 08:56:
[...]

Maar zo is de tekst dus niet, dus er is (nog steeds) geen enkele verplichting om selectief te zijn t.o.v. je hoofdzekeringen.
Als aanvulling op @Juerd in normale particuliere situaties (kleinverbruikers aansluiting) hoort je woning beveiliging verplicht selectief te zijn aan de zekering van de netbeheerder.
De OF gaat over de eisen bij een grootverbruikers aansluiting en/of klantstations, ook daar hoort de boel selectief te zijn maar dat gaat in iets andere waardes.
heb bovenstaande even uitgevraagd bij een uitvoerder van netbeheerder

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:43
Dat er in wetteksten ruimte is voor interpretatie dat moge duidelijk zijn. Hoewel ik regelmatig uitspraken voorbij zie komen dat soms de letter van de wet, soms de geest wordt gevolgd.
Een netcode zou wel eenduidig moeten zijn, zonder ruimte voor interpretatie.
@BiLLY_daKid Er is echter geen "ruimte voor interpretatie", want dat betekent dat je enige vrijheid hebt in hoe je het opvat. Er kan pas ruimte voor interpretatie zijn als er meerdere interpretaties zijn die ergens op slaan. Als er maar één interpretatie een logisch geheel oplevert, dan vallen de andere interpretaties af. Bovenstaand heb ik uitgelegd waarom volgens mij de interpretatie "je mag voor je groepenkast kiezen of je selectief gaat zijn t.o.v. de hoofdzekering of t.o.v. de zekering in het transformatorstation" echt onlogisch is in de context van die regel, en dus ook niet juist kan zijn, terwijl er voor een andere opvatting van het woord "of" een simpele logische verklaring bestaat.

Maar ja, ik zou het ook veel praktischer vinden als zo'n tekst zo werd geschreven dat iedereen het eenduidig kan volgen zonder te hoeven beredeneren hoe het bedoeld is. Waarschijnlijk hadden de auteurs dat ook wel gewild ekiezenn bijvoorbeeld de woorden "indien aanwezig" toegevoegd als ze er op tijd hadden beseft dat er mensen zouden zijn die er in zouden lezen dat je mag kiezen of je selectief wilt zijn ten opzichte van het trafohuisje, in plaats van je de hoofdzekeringen van je eigen aansluiting. Ik denk echter dat ze die interpretatie geen moment hebben overwogen omdat het zo onlogisch zou zijn :)

• Annuk
Selectief zijn t.o.v. de netzekering in het trafohuisje is in principe ook niet zo moeilijk als je nagaat dat dat om en nabij de 160A en hoger is in een gangbare wijk.
Als je tov daar selectief moet zijn dan hoeven er in principe ook geen hoofdzekeringen meer in de huisaansluitingen en zou je daar rechtstreeks kunnen aansluiten onder de meter. Zal leuk worden dan (en een stukje gevaarlijker voor de leek).

• Treenaks
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:40
Annuk schreef op zondag 12 mei 2024 @ 13:50:
[...]

Als aanvulling op @Juerd in normale particuliere situaties (kleinverbruikers aansluiting) hoort je woning beveiliging verplicht selectief te zijn aan de zekering van de netbeheerder.
De OF gaat over de eisen bij een grootverbruikers aansluiting en/of klantstations, ook daar hoort de boel selectief te zijn maar dat gaat in iets andere waardes.
heb bovenstaande even uitgevraagd bij een uitvoerder van netbeheerder
Dat gaan al die zonnepaneel-leveranciers die B20A automaten installeren om een 1-fase 3680W omvormer aan te sluiten op een 3x25A aansluiting (om de groep niet de hele dag op 100% belasting te hebben) leuk vinden.

• Annuk
Treenaks schreef op zondag 12 mei 2024 @ 16:50:
[...]

Dat gaan al die zonnepaneel-leveranciers die B20A automaten installeren om een 1-fase 3680W omvormer aan te sluiten op een 3x25A aansluiting (om de groep niet de hele dag op 100% belasting te hebben) leuk vinden.
Even heel gechargeerd gezegd maar de meesten zijn ook cowboys die er amper vanaf weten, en die alleen maar willen rammen en verkopen. Het zal hun worst zijn uiteindelijk hoe ze het achterlaten, zij hebben hun geld (je ziet het al wel met welke "troep" ze in je groepenkast plaatsen).

En wat je al zegt een 1F omvormer aansluiten bij een 3F klant... Met een beetje sjoege plaats je ook op z'n minst dan netjes 3F omvormer zodat je alles ook iets beter uitbalanceert.
Maar ja 3F is ietsjes duurder en dat drukt dan hun marges.

Heb persoonlijk ook geen panelen en ben voorlopig ook niet van plan ze aan te schaffen, maar zou ik het wel doen dan zou ik ook met een betrouwbare lokale installateur in zee gaan ipv een Toko van weet ik het waar uit het land.

Treenaks schreef op zondag 12 mei 2024 @ 16:50:
[...]

Tja, waarschijnlijk vinden ze dat net zo leuk als leren over de andere foute dingen die ze doen om de kosten te drukken, zoals het toepassen van unidirectionele aardlekbeveiliging, spanningsafhankelijke aardlekbeveiliging (met Umin > 50 V) als foutbescherming plaatsen wanneer die niet mag om dezelfde reden dat de aardlekbeveiliging überhaupt nodig was voor foutbescherming, de installatie niet upgraden terwijl de componenten die maar 40 A mogen hebben niet meer daarvoor beveiligd zijn vanwege het toevoegen van PV, zich niet houden aan installatievoorschriften zoals aandraaimomenten, de verplichte markering in de meterkast weglaten, en zo voort.

Gebrek aan selectiviteit is in een cowboy-PV-installatie wel het minste van je zorgen.

De oplossing voor als je 3,7 kW aan panelen wilt kunnen benutten op 3×25 A is natuurlijk om gewoon een meerfaseomvormer te plaatsen. Met 1,3 kW per fase blijf je ruim binnen 80% van 16 A. De andere oplossing is om genoegen te nemen met 3 kW en te zorgen dat de omvormer niet meer dan dat doet.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:22
@Treenaks @Juerd

Op zelf energie produceren staan 2 tabelletjes
https://www.zelfenergiepr...eterkast-en-zonnepanelen/

Afbeeldingslocatie: https://www.zelfenergieproduceren.nl/wp-content/uploads/2024/02/Maximale-aantal-zonnepanelen-aansluiting.png

Afbeeldingslocatie: https://www.zelfenergieproduceren.nl/wp-content/uploads/2024/02/Eisen-meterkast-zonnepanelen-2024-nww.png

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Andrehj
Juerd schreef op zondag 12 mei 2024 @ 13:02:
Direct na je post in Deel 1 wordt je interpretatie van het woord "of" in twijfel getrokken, en ik durf ook wel te stellen dat je interpretatie die neerkomt op "je mag kiezen" waarschijnlijk niet klopt.
Ik doe niet aan interpretatie, ik doe aan taal. En er staat duidelijk "of".

Even de definitie van "of" zoals die in de Van Dale staat:
of (voegwoord)
1 - om twee mogelijkheden te geven die elkaar uitsluiten: ja of nee
Daar lijkt me geen woord Frans bij.

Elke jurist zal mij dus gelijk geven.

Verder is (zoals in dit topic al erg vaak aangetoond) selectiviteit t.o.v. een 25A hoofdzekering toch een utopie en bovendien (bij automaten) ook volkomen onnodig:
  • Bij een harde kortsluiting gaat de hoofdautomaat er toch mee uit.
  • Een 11 kW EV-lader hoor je met een 20A automaat af te zekeren. Die is sowieso al niet selectief t.o.v. de 25A hoofdautomaten. Worden 11 kW laders dan ook verboden?
  • En wat als ik een EV met meer dan 11 kW wil laden, omdat ik bijvoorbeeld overdag ook al de PV-capaciteit meeneem? Zeker ook verboden?
  • Wat is eigenlijk het probleem (voor de netbeheerder) als mijn hoofdautomaat uitschakelt? Daar heb ik toch enkel zelf last van?
Kortom, zelfs al zou die eis er vanuit de netbeheerder zijn, dan is die
a. Niet haalbaar en
b. Totaal onnodig.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Annuk
Andrehj schreef op zondag 12 mei 2024 @ 19:54:
[...]

[...]

Verder is (zoals in dit topic al erg vaak aangetoond) selectiviteit t.o.v. een 25A hoofdzekering toch een utopie en bovendien (bij automaten) ook volkomen onnodig:
  • Een 11 kW EV-lader hoor je met een 20A automaat af te zekeren. Die is sowieso al niet selectief t.o.v. de 25A hoofdautomaten. Worden 11 kW laders dan ook verboden?
  • En wat als ik een EV met meer dan 11 kW wil laden, omdat ik bijvoorbeeld overdag ook al de PV-capaciteit meeneem? Zeker ook verboden?
  • Wat is eigenlijk het probleem (voor de netbeheerder) als mijn hoofdautomaat uitschakelt? Daar heb ik toch enkel zelf last van?
Kortom, zelfs al zou die eis er vanuit de netbeheerder zijn, dan is die
a. Niet haalbaar en
b. Totaal onnodig.
Zal je direct even uit een droom halen, aangezien er nu bij de netbeheerders geluiden op gaan dat ook de hoofd automaten mogelijk achter een kap gaan komen net als de oldskool zekeringen. Dit ivm leken die officieel gezien schakelen in het net van de netbeheerder.
Oftewel dan gaat je verhaal straks niet (meer) op als dat doorgaat.
Ten tweede hoor je eigenlijk je aansluiting te verzwaren naar 3x35/3x40 als je perse 11kW wilt laden, dat doen de meesten niet aangezien je een flinke extra maandelijkse kosten hebt.
Ten derde hoor je dus je 11kW lader terug te regelen naar wat wel achter een 3x16A kan.

• habbekrats
@Annuk
Maar wat @Andrehj zegt kan natuurlijk wel als je 11 kW PV hebt kun je de auto dan laden met 11kW.

Toch moet je dan je EV en PV beveiligen met 20A terwijl er theoretisch geen enkele watt het net terug in gaat.

• Andrehj
Annuk schreef op zondag 12 mei 2024 @ 20:10:
Zal je direct even uit een droom halen, aangezien er nu bij de netbeheerders geluiden op gaan dat ook de hoofd automaten mogelijk achter een kap gaan komen net als de oldskool zekeringen.
Dat gaat ze een hoop extra werk opleveren, terwijl ze daar nu al in omkomen, want dan kunnen ze bij elke harde kortsluiting langskomen. Ik heb hier ook al eens een hoofdautomaat eruit gehad. Dat oplossen kostte misschien 1 seconde, moet er niet aan denken dat ik daarvoor de netbeheerder had moeten bellen. Ik denk (hoop) dat ze wat verstandiger zijn dan dat.
Dit ivm leken die officieel gezien schakelen in het net van de netbeheerder.
En wat is daar precies het probleem van?
Oftewel dan gaat je verhaal straks niet (meer) op als dat doorgaat.
Ten tweede hoor je eigenlijk je aansluiting te verzwaren naar 3x35/3x40 als je perse 11kW wilt laden, dat doen de meesten niet aangezien je een flinke extra maandelijkse kosten hebt.
Kosten, bepaald door diezelfde netbeheerder.... Bovendien zit die netbeheerder er helemaal niet op te wachten dat iedereen naar 3x40A gaat, want dan moeten ze nog veel harder overal trafohuisjes gaan vervangen. Die netbeheerder heeft zelf het grootste belang bij de huidige situatie, waarbij de netbelasting zoveel mogelijk wordt beperkt door o.a. load balancing bij laadpalen.
Ten derde hoor je dus je 11kW lader terug te regelen naar wat wel achter een 3x16A kan.
Op een enkele Tweaker na weet niemand hoe dat moet...

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 12-05-2024 20:20 ]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Andrehj schreef op zondag 12 mei 2024 @ 20:17:
En wat is daar precies het probleem van?
Iets met verantwoordelijkheid en veel papierwerk. Een probleem wat niet bestond totdat iemand voor iets anders een oplossing bedacht.
[...]

[...]

Je realiseert je wel dat de bepaling zoals jij hem uitlegt geen enkel nut heeft? Als het de netbeheerder niet interesseert of mijn beveiligingen selectief zijn ten opzichte van de automaat in de huisaansluitkast, waarom zou het ze dan wel interesseren of mijn beveiligingen selectief zijn ten opzichte van de beveiligingen in het net? Daar zit hun (selectieve) automaat in de huisaansluitkast toch nog tussen?

Al plaats ik in mijn schuurtje een 1600A vermogensautomaat, hoe heeft de 125A of 160A beveiliging in de wijkverdeler daar last van? Als ik sluiting maak achter die vermogensautomaat dan zal toch echt alleen de C25 automaat in de huisaansluitkast uitschakelen, de kortsluitstroom in mijn schuur wordt niet magisch hoger omdat ik een 1600A component plaats. Kortom de eis zoals jij hem omschrijft is, in jouw woorden, ook "totaal onnodig".
[...]
Deze netcode gaat volgens mij al eventjes mee. Toen het werd geschreven gebruikte men nog smeltpatronen, waarmee selectiviteit prima haalbaar was en waarbij de netbeheerder er wel degelijk last van had als je de hoofdzekeringen kapot wist te krijgen.

Het is wellicht ingehaald door de werkelijkheid maar dat gebeurt vaker bij normen. :+ Maar dan wordt het tijd dat ze die bepaling in de netcode eens herschrijven zou ik zeggen.

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Ik blijf het toch lastig vinden om aan regelgeving te voldoen die achter een betaalmuur zit. Wetgeving is gewoon openbaar. En dan nog de verschillen in het bouwjaar van je huis, eerst mocht iets wel, toen weer niet en nu mag het weer wel maar wordt het niet aanbevolen (o.a. 3 fase aardlek met 1 fase automaten er achter). En ik snap selectiviteit, je wilt niet een heel huis in het donker zetten bij een probleem in een van de groepen, maar bij een flinke kortsluiting kan er toch zomaar een fase uitklappen.

Ik maak me er dus niet zo druk over, heb alles netjes gedimensioneerd en het zit echt mooi in elkaar, alleen die selectiviteit blijft een ding. (En ja, onze auto’s laden op max 13A) >:)

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:49
Is het ook niet zo dat degene die selectiviteit niet toegepast hebben, dit meestal zelf ook wel weten als er daarna een hoofdzekering uitklapt terwijl je 2 weken daarvoor ergens een kast heb bijgeplaatst bijvoorbeeld ?
En we hebben het toch over selectiviteit binnenshuis ? Die is er in feite toch altijd want de hoofdzekering is bijvoorbeeld maar 25A dus naar het net toe ben je toch altijd selectief?

Dat ik zelf 2 kasten achter elkaar heb met dezelfde zekeringen erin is toch mijn grootste probleem dat mijn 2e kast een deel van de eerste kast meeneemt? Dan schakel je toch normaliter eerst de eerste kast terug in en daarna pas de tweede om te bepalen waar je probleem nu zit (in kast 1 of kast 2 dus) ?

Het enige wat je "oplost" door die selectiviteit thuis door te trekken is dat je in 1 geval eerder weet dat het probleem in kast 1 of 2 zit. Namelijk als kast 2 alleen uitvalt vanwege problemen. Als kast 1 uitvalt raak je alsnog kast 2 kwijt en zit je in dezelfde problem solving als zonder de selectiviteit ?

Of iets met klok en klepel? :+

[ Voor 22% gewijzigd door GeeMoney op 12-05-2024 23:32 ]

• Annuk
GeeMoney schreef op zondag 12 mei 2024 @ 23:29:

Het enige wat je "oplost" door die selectiviteit thuis door te trekken is dat je in 1 geval eerder weet dat het probleem in kast 1 of 2 zit. Namelijk als kast 2 alleen uitvalt vanwege problemen. Als kast 1 uitvalt raak je alsnog kast 2 kwijt en zit je in dezelfde problem solving als zonder de selectiviteit ?

Of iets met klok en klepel? :+
Klopt, in de ideale situatie doe je dit inderdaad ook.

Maar ik weet ook ik geef af en toe het advies om je onderverdeler in de schuur bv. voor te beveiligen met een B/C25, dit zodat je de ovk wel kunt uitvoeren met 16A automaten en je dus wel je "volle mep" in je ovk hebt, als je bv een las-transformator hebt is dat wel handig.
Officieel gezien hoort het niet omdat je niet selectief bent tov de netbeheerders zekering, maar dit is praktische overweging omdat je je eindgroepen wel weer netjes voorziet/begrensd met 16A.

Als vuistregel hanteer je factor 1,6 oftewel als je 25A zekeringen voor je eindgroepen wilt plaatsen ben je een 40A hoofdzekering (of 35A klassieke zekering) nodig officieel gezien.

Ten eerste: haha, nee. Misschien ergens eentje die je gelijk geeft omdat ie zich niet in de materie heeft verdiept (wat hier helaas wel nodig is om tot een zinnige interpretatie te kunnen komen).

Ten tweede: dat zou de eerste keer in de geschiedenis zijn dat *alle* juristen het over een bepaald onderwerp met elkaar eens zijn :)

[ Voor 21% gewijzigd door Juerd op 13-05-2024 07:22 ]

Ik snap niet hoe dat zou kunnen kloppen. 5 kW bij 230 V is 21 A en de eerstvolgende automaat of zekering is 25 A. Iets zegt me dat dat toch erg lastig is om selectief te krijgen ten opzichte van... 25 A.

Edit: gewoon meerdere groepen natuurlijk.

[ Voor 22% gewijzigd door Juerd op 13-05-2024 16:43 ]

• Annuk
Juerd schreef op maandag 13 mei 2024 @ 07:21:
[...]

Ik snap niet hoe dat zou kunnen kloppen. 5 kW bij 230 V is 21 A en de eerstvolgende automaat of zekering is 25 A. Iets zegt me dat dat toch erg lastig is om selectief te krijgen ten opzichte van... 25 A.
(3x)25A en selectiviteit is in de huidige samenleving ook een pain in the ass.

@Xander zei het ook al, de netcode gaat al even mee net als het idee dat 3x25A genoeg is. Moderne full electric woningen incl 1 of 2 EVE's zouden eigenlijk 3x35/40A moeten hebben, maar gezien het feit dat de capaciteit tarieven dan zo omhoog gaan houd bijna iedereen vast aan 3x25A.
Maar anderzijds als iedereen een dikkere aansluiting wenst wordt het nog drukker voor de netbeheerders.

Himalaya schreef op zondag 12 mei 2024 @ 21:23:
Ik blijf het toch lastig vinden om aan regelgeving te voldoen die achter een betaalmuur zit.
Daar geef ik je helemaal gelijk in. Het is ronduit krankjorem dat de NEN 1010 en andere normen waar je aan moet voldoen voor normale mensen praktisch onbereikbaar zijn. Ik heb het geluk dat ik wel eens in die van iemand anders mag bladeren.

Maar in bovenstaande discussie ging het over een artikel uit de Netcode elektriciteit en die is wel openbaar. Je kunt de volledige tekst vinden op wetten.overheid.nl: https://wetten.overheid.nl/BWBR0037940/2023-06-10
En ik snap selectiviteit, je wilt niet een heel huis in het donker zetten bij een probleem in een van de groepen, maar bij een flinke kortsluiting kan er toch zomaar een fase uitklappen.
Snap je selectiviteit? Ik niet, en volgens mij is het zeldzaam dat iemand het echt snapt... Zelfs de auteurs van de NEN 1010 hebben pas in versie :2020 uitgewerkt hoe dat werkt. En dat is bij automaten geen zwart/wit-verhaal, maar een uitgebreide verhandeling over algehele en gedeeltelijke selectiviteit (het kan dus inderdaad best zijn dat er een bepaalde mate van selectiviteit is, en desalniettemin je hoofdautomaat eruit klapt bij een flinke kortsluiting), waarbij lekker wazig verwezen wordt naar informatie van fabrikanten. Die fabrikanten komen natuurlijk met informatie over selectiviteit tussen hun eigen producten, en dan alleen het huidige assortiment. Dus om te weten hoe selectief je automaten zijn ten opzichte van een hoofdautomaat zou die van hetzelfde merk moeten zijn én in ongeveer dezelfde periode geproduceerd.

Het mag dan wel verplicht zijn, je er echt zuiver aan houden is knap lastig. Toch kun je 't toch op z'n minst proberen; de factor van 1,6× die geldt bij smeltzekering lijkt me een goede ondergrens bij gebrek aan betere informatie.

Dat je laadt op 13 A is netjes. Bevalt het?
Annuk schreef op maandag 13 mei 2024 @ 07:40:
[...]

Het ging daar over 1×25 A en 5 kW; eerste regel van de tabel.
@Xander zei het ook al, de netcode gaat al even mee net als het idee dat 3x25A genoeg is. Moderne full electric woningen incl 1 of 2 EVE's zouden eigenlijk 3x35/40A moeten hebben, maar gezien het feit dat de capaciteit tarieven dan zo omhoog gaan houd bijna iedereen vast aan 3x25A.
Als er selectieve hoofdautomaten worden geplaatst, hoeft dat allemaal geen probleem te zijn. Die kunnen algeheel selectief zijn ten opzichte van een B20! Helaas pakken ze ook wel C25 hoofdautomaten.

Wat dat betreft: het zou mooi zijn als de wetgever voor de volgende versie van de Netcode wat dit betreft ook een verantwoordelijkheid bij de netbeheerder neerlegt.

• Andrehj
Xander schreef op zondag 12 mei 2024 @ 21:21:
Je realiseert je wel dat de bepaling zoals jij hem uitlegt geen enkel nut heeft? Als het de netbeheerder niet interesseert of mijn beveiligingen selectief zijn ten opzichte van de automaat in de huisaansluitkast, waarom zou het ze dan wel interesseren of mijn beveiligingen selectief zijn ten opzichte van de beveiligingen in het net? Daar zit hun (selectieve) automaat in de huisaansluitkast toch nog tussen?

Al plaats ik in mijn schuurtje een 1600A vermogensautomaat, hoe heeft de 125A of 160A beveiliging in de wijkverdeler daar last van? Als ik sluiting maak achter die vermogensautomaat dan zal toch echt alleen de C25 automaat in de huisaansluitkast uitschakelen, de kortsluitstroom in mijn schuur wordt niet magisch hoger omdat ik een 1600A component plaats. Kortom de eis zoals jij hem omschrijft is, in jouw woorden, ook "totaal onnodig".
Uiteraard realiseer ik me dat, en bovenstaande klopt ook, maar in de netcode staat iets anders. En als je wat anders bedoelt, dan moet je dat ook zo opschrijven.
Deze netcode gaat volgens mij al eventjes mee. Toen het werd geschreven gebruikte men nog smeltpatronen, waarmee selectiviteit prima haalbaar was en waarbij de netbeheerder er wel degelijk last van had als je de hoofdzekeringen kapot wist te krijgen.

Het is wellicht ingehaald door de werkelijkheid maar dat gebeurt vaker bij normen. :+ Maar dan wordt het tijd dat ze die bepaling in de netcode eens herschrijven zou ik zeggen.
Mee eens.

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:00

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Juerd schreef op maandag 13 mei 2024 @ 07:52:
Als er selectieve hoofdautomaten worden geplaatst, hoeft dat allemaal geen probleem te zijn. Die kunnen algeheel selectief zijn ten opzichte van een B20! Helaas pakken ze ook wel C25 hoofdautomaten.
Het zal vooral een kostenkwestie zijn. Selectieve hoofdzekeringautomaten (bv. ABB S751DR-E25) zijn een stuk duurder van een standaard C25. Ze zouden een aansluiting al snel tot 100 Euro duurder maken. En wat schiet je ermee op qua veiligheid (NEN1010) of netstabiliteit (Netcode)? Dat zie ik niet zo snel. Selectiviteit is ook geen doel maar een middel.
Annuk schreef op maandag 13 mei 2024 @ 07:40:
[...]

In Vlaanderen hebben ze wat je betaalt voor de afgenomen capaciteit losgekoppeld van de technische beveiliging. Daardoor kun je 40A hoofdzekeringen hebben zonder daarvoor meteen de hoofdprijs te betalen. Het Vlaamse capaciteitstarief vereist wel dat iedereen een slimme meter heeft met speciale firmware om de verbruikspieken te meten t.b.v. de facturering. Onze Tweede Kamer Het parlement heeft ooit besloten dat slimme meters in Nederland niet verplicht kunnen worden.
Maar anderzijds als iedereen een dikkere aansluiting wenst wordt het nog drukker voor de netbeheerders.
Dat valt wel mee. Door de toename van zware elektrische apparaten als EV-laders en warmtepompen wordt een steeds groter deel van de maximumcapaciteit van 3x25A aansluitingen gebruikt. Dat moet het elektriciteitsnet net zo goed verwerken, ook zonder verdere verzwaring van de aansluitingen.

Als je naar de maximumcapaciteit van kleinverbruikaansluitingen kijkt, dan is de prijs per A voor 3x25A ongeveer een derde van die voor zwaardere aansluitingen. De theorie hierachter is ongetwijfeld dat een aansluiiting met de kleinste capaciteit slechts voor een fractie wordt belast in vergelijking met een zwaardere (die neem je immers pas als de kleinste niet voldoet). Met de toename van zware elektrische apparaten is dat steeds minder het geval. Feitelijk is een 3x25A aansluiting tegenwoordig te goedkoop (of de andere (veel) te duur). Die lage prijs zal deels ook wel politiek gemotiveerd zijn.

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:05
Ik ben bezig met de voorbereiding van de aansluiting van mijn GoodWE10K-ET omvormer en hierbij is ook de smart meter GM3000 meegeleverd. Deze dient afgezekerd te worden door drie zekering(en) van 0.5A.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TrQKwi2FgCYK4CHA_VBwh1WddAo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/L5VHtRKPwQX4PYwEEzlBPqC4.png?f=user_large

Hier kan ik waarschijnlijk het best een glaszekering voor gebruiken, maar hoe breng ik die veilig onder in de groepenkast?

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-11 10:10
jeeedeee schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:22:
Ik ben bezig met de voorbereiding van de aansluiting van mijn GoodWE10K-ET omvormer en hierbij is ook de smart meter GM3000 meegeleverd. Deze dient afgezekerd te worden door drie zekering(en) van 0.5A.

[Afbeelding]

Hier kan ik waarschijnlijk het best een glaszekering voor gebruiken, maar hoe breng ik die veilig onder in de groepenkast?
Ik zou kijken naar dit soort modellen:
https://www.conrad.nl/nl/...gad_source=1&refresh=true

• Andrehj
jeeedeee schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:22:

[Afbeelding]

Als zekering kun je idd de bovengenoemde zekeringhouders gebruiken, echter, daar past geen 6mm² in, zodat je eerst met bijv een 6A krachtgroep de 6mm² bedrading van je groepenkast moet reduceren naar bijvoorbeeld 1 mm², waarmee je dan naar de zekeringenhouders kunt.
Verder vind ik het een erg bijzonder schema. Zo is bijvoorbeeld helemaal geen automaat voor de inverter in het plaatje opgenomen, zodat het nu lijkt alsof je alles direct op de hoofdschakelaar aan moet sluiten... 8)7

En dat alles voor zo'n meter...

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 13-05-2024 15:27 ]

Juerd schreef op maandag 13 mei 2024 @ 07:21:
[...]

Gewoon 2 omvormers op 2 eindgroepen en je bent er toch?

• jeeedeee
@pickboy thanks daar kan ik wel wat mee. @Andrehj Ik heb dit schema uit de handleiding van de meter, in de handleiding van de omvormer zelf staat weleen automaat voor de omvormer zelf (en de meter zelf direct op de hoofdschakelaar 8)7)... Omvormer zelf adviseren ze qua afzekering op 32A dat vind ik vrij hoog, dus wil daar eigenlijk gaan voor een 25B aardlekautomaat, maar van Eaton kan ik alleen maar een C karakteristiek vinden.

@Andrehj goede tip van die extra krachtgroep, had ik niet aan gedacht. Daarmee wordt mijn kast wel erg vol, ik zou eventueel kunnen uitwijken naar een onderverdeler die in mijn kelder hangt. Zelf vind ik het niet heel mooi, maar zou het toegestaan zijn, als ik vandaar de CT draden naar de hoofdgroepenkast breng en de CT klemmen wel in de hoofdgroepenkast onderbreng? Afstand tussen beide kasten is ongeveer 2 meter, draden zijn lang genoeg.
Xander schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:23:
[...]

Gewoon 2 omvormers op 2 eindgroepen en je bent er toch?
Ha, goed punt. Ik was zo gefocust op het onderwerp selectiviteit dat ik vergeten was dat het natuurlijk niet per se allemaal via één groep hoeft te worden gedaan.
Andrehj schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:23:
Als zekering kun je idd de bovengenoemde zekeringhouders gebruiken, echter, daar past geen 6mm² in, zodat je eerst met bijv een 6A krachtgroep de 6mm² bedrading van je groepenkast moet reduceren naar bijvoorbeeld 1 mm², waarmee je dan naar de zekeringenhouders kunt.
Het minimum is 1,5 mm² (524.1 NEN 1010).

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:13
ZwarteIJsvogel schreef op maandag 13 mei 2024 @ 11:25:
Onze Tweede Kamer heeft ooit besloten dat slimme meters in Nederland niet verplicht kunnen worden.
Dat was de Eerste kamer.
De Tweede Kamer ging gewoon akkoord met 'gevangenis straf van 6 maanden / €17.000 boete' bij het weigeren.

[ Voor 4% gewijzigd door LooneyTunes op 13-05-2024 23:52 . Reden: Juiste link toegevoegd. ]

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-11 10:10
Andrehj schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:23:
[...]

Verder vind ik het een erg bijzonder schema. Zo is bijvoorbeeld helemaal geen automaat voor de inverter in het plaatje opgenomen, zodat het nu lijkt alsof je alles direct op de hoofdschakelaar aan moet sluiten... 8)7

En dat alles voor zo'n meter...
Uh;m, volgens de specificaties van de gelinkte zekeringhouder past er maximaal 6 mm2 vaste ader in. Gebruik je soepel draad dan ben je idd beperkt tot 4 mm2.
Maar dan bestel je een maat groter, waar tot 10 of zelf 16 mm2 in kan.
Het probleem met unidirectionele aardlekschakelaars voor terugleveren (bijv. PV) is kennelijk in het VK zo groot dat er wordt gewerkt aan specifieke regels: YouTube: Wiring Regs Amendment To Be Fast-tracked Over RCD Issue

(Overigens denk ik dat de opmerking "This effectively turns the RCD into an MCB" niet klopt; ik denk dat de presentator daar RCBO bedoelde in plaats van RCD.)

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:27
pickboy schreef op maandag 13 mei 2024 @ 21:12:
[...]

Uh;m, volgens de specificaties van de gelinkte zekeringhouder past er maximaal 6 mm2 vaste ader in. Gebruik je soepel draad dan ben je idd beperkt tot 4 mm2.
Maar dan bestel je een maat groter, waar tot 10 of zelf 16 mm2 in kan.
Bij een glaszekeringhouder is van overbelasting eigenlijk geen sprake.
Het enige wat zou kunnen gebeuren is kortsluiting tussen de houders (als de boel zou smelten), dan lijkt 4mm² mij prima, ook dan zal een C25A hoofdautomaat of stop er gewoon uit gaan.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10:03
Zet er dan wel een met zand gevulde keramische zekering in en niet zo'n glaszekering.

• habbekrats
LooneyTunes schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:54:
[...]

Dat was de Eerste kamer.
De Tweede Kamer ging gewoon akkoord met 'gevangenis straf van 6 maanden / €17.000 boete' bij het weigeren.
Dat is ook niet waar alleen een digitale meter met minimaal 2 telwerken 1 voor levering en 1 voor terug levering is verplicht. Een uitvoering met slimme niet.

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:13
habbekrats schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 06:22:
Dat is ook niet waar alleen een digitale meter met minimaal 2 telwerken 1 voor levering en 1 voor terug levering is verplicht. Een uitvoering met slimme niet.
Dat is pas gekomen toen de wet is teruggestuurd naar de Tweede Kamer en is aangepast. (2011, Verhagen)
In de oorspronkelijke wet uit 2009 moest hij van Van Der Hoeven 'slim' zijn.

• carefree7
Is dergelijke bedrading toegestaan? De reden van de vraag, in mijn stopcontact zitten maar 4 gaatjes (plus aarde), dus 2 voor bruine kabels en 2 voor nul. Aangezien ik die moet doorlussen naar een tweede stopcontact, zou ik 2 draden in hetzelfde gat moeten steken als ik blauwe kabel naar kabeldoos wil sturen en bruine kabel naar de schakelaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BbOQbCM31-AAwEuZp932hbKXdsw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bAEGfdOvez4m7t8DtZDrYzQC.png?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door carefree7 op 14-05-2024 09:13 ]

@carefree7 Waarom niet via de schakelaar van kabeldoos naar kabeldoos?

edit: je hebt het plaatje waar ik op reageerde aangepast...

[ Voor 30% gewijzigd door onetime op 14-05-2024 09:39 ]

• jeeedeee
@carefree7 moet in de bovenste kabeldoos niet zwart naar de lamp? En waar haal je de bruine draad van de bovenste kabeldoos vandaan? Dit is wel ingewikkeld kan je niet gebruik maken van een lasklem bij je stopcontact rechtsonder om alle 3 de draden via de schakelaar te laten lopen? En dan 4 draden van de schakelaar naar je bovenste kabeldoos?

• carefree7
onetime schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 09:18:
@carefree7 Waarom niet via de schakelaar van kabeldoos naar kabeldoos?

edit: je hebt het plaatje waar ik op reageerde aangepast...
Ik veronderstel om het eenvoudiger te maken (dan moet ik 1 lasdoos minder en minder connectoren gebruiken). Het gaat niet om geld, ik wil gewoon een eenvoudige setup. Of begrijp ik het verkeerd?

Ja, ik heb geredigeerd, het spijt me, ik wilde snel zijn maar was het blijkbaar niet.
jeeedeee schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 09:19:
@carefree7 moet in de bovenste kabeldoos niet zwart naar de lamp? En waar haal je de bruine draad van de bovenste kabeldoos vandaan?
Zwart gaat naar de kabeldoos en vandaar naar de lamp naar boven en dan naar links naar nog een kabeldoos (rechts nog 2 lampen parallel).

De bruine draad bovenaan is verbonden met de zwarte draad van de schakelaar. Ik begreep dat het nu mogelijk is om bruin als schakeldraad te gebruiken.
jeeedeee schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 09:19:
@carefree7Dit is wel ingewikkeld kan je niet gebruik maken van een lasklem bij je stopcontact rechtsonder om alle 3 de draden via de schakelaar te laten lopen? En dan 4 draden van de schakelaar naar je bovenste kabeldoos?
Ik dacht dat schakelaar geen massa en nul draad nodig heeft, daarom bedraad ik het niet via de schakelaar.

Zou dit beter zijn, of stel je voor om gewoon bruin, blauw en geel van het stopcontact naar de schakelaar te sturen en van daaruit alles naar de kabeldoos/lampen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nvBAfP95_EkfIfp-NM6hWZN-aDU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/T2Gec8FOfw9012LKwuHLj0TH.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door carefree7 op 14-05-2024 09:46 ]

@carefree7 Bruine schakeldraad vanwege kabel, toch? Doe een stukje zwarte krimpkous erom. Duidelijker.

• carefree7
onetime schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 09:51:
@carefree7 Bruine schakeldraad vanwege kabel, toch? Doe een stukje zwarte krimpkous erom. Duidelijker.
Ja precies. Oké, goede tip!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:40
Dit lost je probleem van het meer draden dan gaten op je stopcontact niet op. Want je hebt nu nog steeds 2 afgaande blauwe en aardedraden bij je stopcontact. Je kunt daarvoor lasklemmen achter je stopcontact plaatsen. Als je dat niet wil ga je vanaf de kabeldoos rechtsonder met 3 daden via de (doos van de) schakelaar naar de bovenste kabeldoos.

Regeren is vooruitschuiven

• carefree7
T-MOB schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:04:
[...]

Dit lost je probleem van het meer draden dan gaten op je stopcontact niet op. Want je hebt nu nog steeds 2 afgaande blauwe en aardedraden bij je stopcontact. Je kunt daarvoor lasklemmen achter je stopcontact plaatsen. Als je dat niet wil ga je vanaf de kabeldoos rechtsonder met 3 daden via de (doos van de) schakelaar naar de bovenste kabeldoos.
Ah waar, je hebt helemaal gelijk. Als ik je tweede scenario volg, probeer ik te begrijpen hoe ik het naast de schakelaar moet bedraden als ik gewoon een volledige 3-aderige kabel van de eerste lasdoos naar de schakelaar stuur (inbouw gemonteerd). Mijn schakelaar accepteert slechts 2 kabels, dus betekent dit dat de volledige kabel de inbouwdoos binnenkomt, en dat ik vervolgens de bruine kabel aansluit op de schakelaar, en blauw en geel worden aangesloten op aparte 2 lasklemmen. Vanaf deze 2 lasklemmen gaan de bruine en blauwe draden verder naar de lasdoos links richting de lampen via de buis (ook de zwarte draad komt in dezelfde buis vanaf de schakelaar). Zou dit de juiste aanpak zijn?

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:40
Ik ben gewend om met los VD-draad te werken. Dan zou je met bruin-blauw-aarde naar de schakelaar gaan. En dan met zwart-bruin-blauw-aarde verder naar de centraaldoos. Als je met kabel werkt kan het inderdaad zoals jij schetst, Met 2 lasklemmen voor aarde en nul.

Voordeel van deze route is ook dat je blauw beschikbaar hebt bij je schakelpunt. Mocht je ooit iets met domotica gaan doen dan kan dat handig zijn.

Regeren is vooruitschuiven

@T-MOB @carefree7 Ik heb voor een vriendin alle schakelaars bij de deur op de 1e etage vervangen door een schakelaar met stopcontact. O.a. handig bij stofzuigen. (ja, ook draad erbij getrokken)

• Paul
  • Laatst online: 07-11 17:15
carefree7 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 09:45:
Zou dit beter zijn, of stel je voor om gewoon bruin, blauw en geel van het stopcontact naar de schakelaar te sturen en van daaruit alles naar de kabeldoos/lampen?

[Afbeelding]
Zou ik niet doen, dan heb je 2 "voedende" ingangen (al bevat eentje enkel aarde en nul).

Als je vanaf het stopcontact echt geen bruin mee kunt sturen (samen met blauw en geel/groen) dan zou ik alles vanaf de kabeldoos sturen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uf18mZkpX37lJEeEKYyyCm8mwpI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cgYLV44UpalKmwPdIsHxRkYQ.png?f=user_large

Of, als dat kan is het nog beter (want tenzij je dit heel goed documenteert zal de volgende eigenaar van de woning je erom vervloeken als je dat via de schakelaar doet; ik heb zelf ook zo'n verbinding hier in huis dankzij een vorige bewoner) om rechtstreeks van kabeldoos naar kabeldoos te gaan (aarde en nul naar schakelaar optioneel):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0zsLlrrZN5lS0FO9hbf92cOTQAs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GXSXwcvXWATidDBUlVw1RiLd.png?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door Paul op 14-05-2024 11:20 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• carefree7
T-MOB schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:01:
Ik ben gewend om met los VD-draad te werken. Dan zou je met bruin-blauw-aarde naar de schakelaar gaan. En dan met zwart-bruin-blauw-aarde verder naar de centraaldoos. Als je met kabel werkt kan het inderdaad zoals jij schetst, Met 2 lasklemmen voor aarde en nul.

Voordeel van deze route is ook dat je blauw beschikbaar hebt bij je schakelpunt. Mocht je ooit iets met domotica gaan doen dan kan dat handig zijn.
Alles duidelijk, hartelijk bedankt!
Paul schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:16:
[...]
Zou ik niet doen, dan heb je 2 "voedende" ingangen (al bevat eentje enkel aarde en nul).

Als je vanaf het stopcontact echt geen bruin mee kunt sturen (samen met blauw en geel/groen) dan zou ik alles vanaf de kabeldoos sturen:
[Afbeelding]

Of, als dat kan is het nog beter (want tenzij je dit heel goed documenteert zal de volgende eigenaar van de woning je erom vervloeken als je dat via de schakelaar doet; ik heb zelf ook zo'n verbinding hier in huis dankzij een vorige bewoner) om rechtstreeks van kabeldoos naar kabeldoos te gaan (aarde en nul naar schakelaar optioneel):
[Afbeelding]
Bedankt dat je de tijd hebt genomen om dit te tekenen. Ik kan ook de 2e optie doen als dat duidelijker is. Even ter verduidelijking, aangezien het een eenvoudige wisselschakelaar is, hoef ik geen blauwe en gele kabels van lasdoos ernaartoe te sturen, correct?

Edit, ik zie je opmerking dat het inderdaad optioneel is! Dan is het duidelijk.

• Paul
carefree7 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:39:
Even ter verduidelijking, aangezien het een eenvoudige wisselschakelaar is, hoef ik geen blauwe en gele kabels van lasdoos ernaartoe te sturen, correct?
Klopt. Maar als je daar ooit een WCD bij wil maken (je hebt nooit genoeg WCD's, al was het maar voor de stofzuiger :+ ) of iets met domotica wil doen dan is het wel handig als het er al ligt.

Ik heb niet alles vervangen / bijgetrokken, maar ik heb overal waar ik nieuwe kabels moest trekken (bijvoorbeeld omdat het punt verlegd is of omdat er oude kleuren werden gebruikt) gezorgd dat er ook nul en aarde bij naartoe ging, ook als het nu nog niet nodig is. Nu ben je toch bezig, en zoveel kost die paar meter extra nu ook weer niet :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-11 21:06

iichel

Gazoooo

In de regel heeft iedere onderverdeelkast z'n eigen hoofdschakelaar.
Nu heb ik een onderverdeelkast in mijn technische ruimte. Ik wil graag 2 kwh meters toevoegen voor mijn zonnepanelen, 1 per array (noord en zuid).

Is het nodig om in deze extra kast een hoofdschakelaar te plaatsen of is deze kast te nemen als extensie van de verdeelkast ernaast?

Situatieschets

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ryQLOQf.jpeg

(komt uiteraard een houten bord achter, invoer 1x 5xx2,5,mm2 uitvoer 2x 5x2x,5mm2 YMVK in buis)

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:10

timovd

Voorsprong door techniek

@iichel invoer doe je toch wel met 6mm2?
Waarom niet naar boven uitbreiden? Genoeg ruimte zo te zien als je de pijpjes inkort.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• iichel

iichel

Gazoooo

timovd schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:06:
@iichel invoer doe je toch wel met 6mm2?
Waarom niet naar boven uitbreiden? Genoeg ruimte zo te zien als je de pijpjes inkort.
6mm2 -> kast links -> alamat b20/30ma - 2,5mm2 - van kast links naar rechts - 2,5mm2 -> 2 kwh meters -> 2 kabels 2,5mm2 naar de zonnepanelen

als ik daarboven nog de kwh meters plaats moet ik flink wat draden laten lopen (8 groepen + 2x kracht) binnenin de kast en zijn de kwh meters niet echt leesbaar op ca 2,15m hoogte :D

[ Voor 3% gewijzigd door iichel op 14-05-2024 12:10 ]

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:23
iichel schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:09:
[...]

6mm2 -> kast links -> alamat b20/30ma - 2,5mm2 - van kast links naar rechts - 2,5mm2 -> 2 kwh meters -> 2 kabels 2,5mm2 naar de zonnepanelen

als ik daarboven nog de kwh meters plaats moet ik flink wat draden laten lopen (8 groepen + 2x kracht) binnenin de kast en zijn de kwh meters niet echt leesbaar op ca 2,15m hoogte :D
Ik ken de situatie niet helemaal daar het niet goed te zien is op de foto, maar kan je de lege kast niet links tegen de huidige kast plaatsen met een stuk hout eronder (zelfde dikte als waar de huidige op hangt)? Dan hoef je alleen maar een zijinvoer te openen en dan kan je gelijk doorlussen en weggaan vanuit deze kast. Dan wordt deze 1 geheel met de huidige kast.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• iichel

iichel

Gazoooo

Daar zit helaas een deur, dat was een mooi alternatief geweest.

• MrBas
iichel schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:14:
Daar zit helaas een deur, dat was een mooi alternatief geweest.
Om dan even terug te komen op je andere vraag. Beschouw je deze kast als een verdeelkast? In een verdeelkast zitten over het algemeen eindgroepen. Als ik jouw situatie zo lees komen er geen eindgroepen in deze kast dus hoef je ook geen hoofdschakelaar toe te passen. Als dit zo was zou je dit al moeten doen als een kW/h meter plaatst in een 2 module kast welke bijvoorbeeld in een voedingskabel van een warmtepomp wordt gebouwd. Tevens kan je de spanning afschakelen in de kast ernaast. Wat ik wel zou toepassen is een codering op de kast van welke eindgroep in de kast ernaast de spanning vandaan komt.

[ Voor 3% gewijzigd door MrBas op 14-05-2024 12:24 ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• iichel

iichel

Gazoooo

Heel strikt genomen zie ik het niet als een verdeelkast, hoewel er wel van 1 ingaande voeding twee uitgaande lijnen gemaakt worden. Er zitten echter geen automaten in inderdaad en vanwege de nabijheid neem ik het als 1 installatie. Ik wil echter wel graag aan de juiste normen voldoen en geen fouten maken. Een hoofdschakelaar zit er ook zo in, maar als het niet nodig is zal ik die achterwege laten.

• MrBas
iichel schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:52:
Heel strikt genomen zie ik het niet als een verdeelkast, hoewel er wel van 1 ingaande voeding twee uitgaande lijnen gemaakt worden. Er zitten echter geen automaten in inderdaad en vanwege de nabijheid neem ik het als 1 installatie. Ik wil echter wel graag aan de juiste normen voldoen en geen fouten maken. Een hoofdschakelaar zit er ook zo in, maar als het niet nodig is zal ik die achterwege laten.
Hoofdschakelaar is niet nodig :)

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• carefree7
Paul schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:49:
[...]
Klopt. Maar als je daar ooit een WCD bij wil maken (je hebt nooit genoeg WCD's, al was het maar voor de stofzuiger :+ ) of iets met domotica wil doen dan is het wel handig als het er al ligt.

Ik heb niet alles vervangen / bijgetrokken, maar ik heb overal waar ik nieuwe kabels moest trekken (bijvoorbeeld omdat het punt verlegd is of omdat er oude kleuren werden gebruikt) gezorgd dat er ook nul en aarde bij naartoe ging, ook als het nu nog niet nodig is. Nu ben je toch bezig, en zoveel kost die paar meter extra nu ook weer niet :)
Het is volkomen logisch. En dan neem ik aan dat ik gewoon de gele en blauwe kabels in de lasklemmen achter het mechanisme in de inbouwdoos steek?
@carefree7 Ik ben het eens met @Paul dat het het overzichtelijkst is om alle lassen in lasdozen te doen, en de lasdozen rechtstreeks met elkaar te verbinden. Dan krijg je feitelijk een centraaldozensysteem. In dat systeem is het heel gebruikelijk om een buis naar een lichtschakelaar alleen een bruine en zwarte draad te geven, dat zul je in huis meestal ook zo tegenkomen.

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:14
Juerd schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:09:
In dat systeem is het heel gebruikelijk om een buis naar een lichtschakelaar alleen een bruine en zwarte draad te geven, dat zul je in huis meestal ook zo tegenkomen.
Met het oog op led dimmen van 0% tot 100% en slimmer schakelaars, zou ik heden ten dage altijd een blauwe draad er bij trekken.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:54
@iichel ik ben het wel met @timovd eens, dat naar boven toe uitbreiden het beste is. Ik weet niet of je een bepaald type kWh-meter wilt toevoegen? Maar als je er bijvoorbeeld eentje van homewizard met wifi gebruikt, dan kijk je echt niet vaak meer op het display van de kWh-meter. Want dan kun je gewoon alles op je telefoon zien.

Pijnacker Oost/West

• Annuk
carefree7 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:06:
[...]

Het is volkomen logisch. En dan neem ik aan dat ik gewoon de gele en blauwe kabels in de lasklemmen achter het mechanisme in de inbouwdoos steek?
Als je inderdaad voor een combinatie gaat van een wcd & schakelaar naast elkaar, kan je doorlussen achter in het wcd voor de groen/gele (aarde) en de blauwe (nul), als je vanaf je schakelaar direct kabel gebruikt (dus met de bruine).
Dan pel je de kabel wat langer aan, groen/geel + blauw steek je direct achterin je stopcontact (in die doorlus poortjes), en dan steek je een stukje bruin in je schakelaar en in de doorlus-poort achterin je stopcontact.
Dan druk je bovenin je schakelaar de bruine v/d kabel daar weer in, en die markeer je even met een stukje zwarte krimpkous.
Dan is je kringetje rond en zullen je lampen het moeten doen...

Dan hanteer je grof gezegd je eigen plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BbOQbCM31-AAwEuZp932hbKXdsw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bAEGfdOvez4m7t8DtZDrYzQC.png?f=user_large

Alleen komt er dus naast je stopcontact een schakelaar.
Voordelen zijn al genoemd, lekker op hoogte, en wil je er wel een slimme schakelaar van maken heb je alles aanwezig.

• carefree7
Paul schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:49:
[...]

Oh en ik vroeg me af, met betrekking tot je tweede scenario, is er een reden waarom ik niet gewoon de hele 3-aderige kabel van stopcontact naar de bovenste kabeldoos zou kunnen leiden in plaats van van de eerste kabeldoos naar daar?

Ik veronderstel dat mijn vraag dan is of ik twee draden in elk van de drie klemmen in het stopcontact kan steken, en zo niet, zet ik dan gewoon wat lasklemmen achter het mechanisme in de verzonken gemonteerde inbouwkader.

• Annuk
carefree7 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:23:
[...]

Oh en ik vroeg me af, met betrekking tot je tweede scenario, is er een reden waarom ik niet gewoon de hele 3-aderige kabel van stopcontact naar de bovenste kabeldoos zou kunnen leiden in plaats van van de eerste kabeldoos naar daar?

Ik veronderstel dat mijn vraag dan is of ik twee draden in elk van de drie klemmen in het stopcontact kan steken, en zo niet, zet ik dan gewoon wat lasklemmen achter het mechanisme in de verzonken gemonteerde inbouwkader.
Dit bedoelt @Paul denk ik...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eXpHrv5-VKk_Ibxnt7gvWEzpnco=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/Y9j01YohhX1Y9IasFXIrXf3z.png?f=fotoalbum_medium

En dan vanaf de kabeldoos verlichting verder hoe je het wilde, of vanuit de kabeldoos verlichting 3 uitgaande lampen voeden (uitgaande van je eigen vorige tekeningen)\

Het is mogelijk iets goedkoper inderdaad om van wcd naar wcd door te gaan, maar beste voor je belasting (verwacht niet dat het heel extreem is) is het het mooiste zo centraal te doen, heb je in principe maar 1 plek waar je makkelijk kan beginnen met storing zoeken als je problemen hebt.
Tevens vind ik het persoonlijk ook netter, en zo wordt je woning in principe ook opgebouwd (centraaldoos principe)

edit 2
Als je kijkt naar mijn afbeelding, zie je dat ik vanaf de schakelaar de bruine even gemarkeerd heb met zwart als zijnde de schakeldraad.
Als je het kunt (en aandurft) als je alleen een losse schakelaar plaatst, de kabel halverwege ontmantelen, geel/groen + blauw door laten lopen, en de bruine knippen, de voedende kant in de schakelaar en de andere kant van de doorgeknipte bruine even markeren met krimpkous en in de afgaande kant v/d schakelaar doen.

[ Voor 28% gewijzigd door Annuk op 14-05-2024 16:42 ]

• carefree7
Annuk schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:07:
[...]

Als je inderdaad voor een combinatie gaat van een wcd & schakelaar naast elkaar, kan je doorlussen achter in het wcd voor de groen/gele (aarde) en de blauwe (nul), als je vanaf je schakelaar direct kabel gebruikt (dus met de bruine).
Dan pel je de kabel wat langer aan, groen/geel + blauw steek je direct achterin je stopcontact (in die doorlus poortjes), en dan steek je een stukje bruin in je schakelaar en in de doorlus-poort achterin je stopcontact.
Dan druk je bovenin je schakelaar de bruine v/d kabel daar weer in, en die markeer je even met een stukje zwarte krimpkous.
Dan is je kringetje rond en zullen je lampen het moeten doen...

Dan hanteer je grof gezegd je eigen plaatje:

[Afbeelding]

Alleen komt er dus naast je stopcontact een schakelaar.
Voordelen zijn al genoemd, lekker op hoogte, en wil je er wel een slimme schakelaar van maken heb je alles aanwezig.
Goede informatie, ik zal dit ook overwegen. Het enige probleem lijkt te zijn dat mijn stopcontact niet de doorlus poortjes heeft, en ik kan alleen 2x gele kabel gebruiken, maar geen andere. Moet ik in plaats daarvan lasklemmen gebruiken?
Annuk schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:28:
[...]

Dit bedoelt @Paul denk ik...
[Afbeelding]

En dan vanaf de kabeldoos verlichting verder hoe je het wilde, of vanuit de kabeldoos verlichting 3 uitgaande lampen voeden (uitgaande van je eigen vorige tekeningen)\

Het is mogelijk iets goedkoper inderdaad om van wcd naar wcd door te gaan, maar beste voor je belasting (verwacht niet dat het heel extreem is) is het het mooiste zo centraal te doen, heb je in principe maar 1 plek waar je makkelijk kan beginnen met storing zoeken als je problemen hebt.
Tevens vind ik het persoonlijk ook netter, en zo wordt je woning in principe ook opgebouwd (centraaldoos principe)
Wat betreft het oplossen van problemen, dit zal voornamelijk YMvK-kabel in de houten wand zijn, dus als er iets kapot gaat zal ik toch het grootste deel van de houten planken van de bovenkant moeten verwijderen (wat niet het ergste is dat kan gebeuren).

• Annuk
carefree7 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:40:
[...]

Goede informatie, ik zal dit ook overwegen. Het enige probleem lijkt te zijn dat mijn stopcontact niet de doorlus poortjes heeft, en ik kan alleen 2x gele kabel gebruiken, maar geen andere. Moet ik in plaats daarvan lasklemmen gebruiken?
Je hebt WCD's met schroefklem? Ook daar kan je doorlussen, is alleen mogelijk iets irritanter monteren dan de gangbare insteek-klemmen.
[...]

Wat betreft het oplossen van problemen, dit zal voornamelijk YMvK-kabel in de houten wand zijn, dus als er iets kapot gaat zal ik toch het grootste deel van de houten planken van de bovenkant moeten verwijderen (wat niet het ergste is dat kan gebeuren).
Maar als je je lasdozen bereikbaar houd, dan kan je daar al bij zonder je wanden te moeten slopen. Dan kan je daar beginnen met loshalen om de foutplek te zoeken ;)
En stel je verzint t.z.t. nog een ander doeleinde met één v/d wcd's (b.v. een eigen groep i.v.m. een elektrische heater), dan kan je dat makkelijker loshalen en dat stopcontact (of duo) voorzien van een eigen voeding.

• Paul
carefree7 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:23:
Je *kunt* van een kabeldoos naar een WCD en dan naar een volgende kabeldoos, maar qua troubleshooten en overzichtelijkheid is het beter om niet door te lussen op een WCD. Ik ben hier in huis nog steeds op zoek hoe één bepaalde leiding loopt (want ik wil er aarde bij trekken)...

Als het enigszins doenbaar is om de voeding van die centraaldoos / kabeldoos vanaf een andere centraaldoos / kabeldoos te betrekken ipv van een WCD dan zou ik dat zeker doen. Als dat niet kan en je WCD heeft maar twee aansluitingen dan moet je inderdaad met lasklemmen of wago's werken.

Tenzij je die wand heel makkelijk open kan maken zou ik die YMvK ook absoluut niet los achter de wand leggen, maar in een buis en de koppelingen lijmen. Buis kost geen **** en als je ooit iets aan wil passen (bijvoorbeeld omdat je de schakelaar of WCD wil verplaatsen) dan vervloek je jezelf als je het nu niet in een buis hebt gelegd, omdat dan de hele muur open moet. Als het in een buis ligt dan trek je gewoon de kabel eruit en een andere erin...

Werkt het en is het veilig als je het met een lasdop via de WCD doorlust en de kabel los in de muur legt? Werken doet het sowieso, en het lijkt me ook prima veilig. Maar het is gewoon niet handig :) Het kost nu een beetje extra werk, maar je bespaart jezelf heel veel werk in de toekomst.

Ik heb hier tijdens de verbouwing ook wat dingen gedaan waar ik nu spijt van heb, en die ik mogelijk nog ga veranderen (en waar ik gelukkig nog bij kan). Een groot deel daarvan betreft de genoemde buizen :) Doorlussen op een WCD heb ik enkel gedaan naar een enkele vloer-WCD (met documentatie, en achteraf gezien had ik daar prima een andere keuze in kunnen maken), geen compleet lichtplan zoals jij tekent :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Juerd schreef op maandag 13 mei 2024 @ 07:48:
[...]

Daar geef ik je helemaal gelijk in. Het is ronduit krankjorem dat de NEN 1010 en andere normen waar je aan moet voldoen voor normale mensen praktisch onbereikbaar zijn. Ik heb het geluk dat ik wel eens in die van iemand anders mag bladeren.

Maar in bovenstaande discussie ging het over een artikel uit de Netcode elektriciteit en die is wel openbaar. Je kunt de volledige tekst vinden op wetten.overheid.nl: https://wetten.overheid.nl/BWBR0037940/2023-06-10

[...]

Snap je selectiviteit? Ik niet, en volgens mij is het zeldzaam dat iemand het echt snapt... Zelfs de auteurs van de NEN 1010 hebben pas in versie :2020 uitgewerkt hoe dat werkt. En dat is bij automaten geen zwart/wit-verhaal, maar een uitgebreide verhandeling over algehele en gedeeltelijke selectiviteit (het kan dus inderdaad best zijn dat er een bepaalde mate van selectiviteit is, en desalniettemin je hoofdautomaat eruit klapt bij een flinke kortsluiting), waarbij lekker wazig verwezen wordt naar informatie van fabrikanten. Die fabrikanten komen natuurlijk met informatie over selectiviteit tussen hun eigen producten, en dan alleen het huidige assortiment. Dus om te weten hoe selectief je automaten zijn ten opzichte van een hoofdautomaat zou die van hetzelfde merk moeten zijn én in ongeveer dezelfde periode geproduceerd.

Het mag dan wel verplicht zijn, je er echt zuiver aan houden is knap lastig. Toch kun je 't toch op z'n minst proberen; de factor van 1,6× die geldt bij smeltzekering lijkt me een goede ondergrens bij gebrek aan betere informatie.

Dat je laadt op 13 A is netjes. Bevalt het?
Ik snap de gedachte er achter, maar ben tegelijkertijd net als anderen van mening dat de veiligheid niet in het geding is als je er niet aan voldoet, het is dan meer een afgewogen keus met een iets groter risico dat je in een donker huis zit.

Op 13A laden bevalt prima, is iets minder efficient maar we krijgen beide auto’s nog steeds ruim op tijd vol, terwijl we eigenlijk nooit voor 21:00 beginnen met laden. Het geeft in ieder geval meer rust want ik den dat het wel 20graden celsius scheelt in de kast, van echt onaangenaam om aan te raken tot lekker warm zeg maar.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• carefree7
Annuk schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:47:
[...]

Je hebt WCD's met schroefklem? Ook daar kan je doorlussen, is alleen mogelijk iets irritanter monteren dan de gangbare insteek-klemmen.

[...]

Maar als je je lasdozen bereikbaar houd, dan kan je daar al bij zonder je wanden te moeten slopen. Dan kan je daar beginnen met loshalen om de foutplek te zoeken ;)
En stel je verzint t.z.t. nog een ander doeleinde met één v/d wcd's (b.v. een eigen groep i.v.m. een elektrische heater), dan kan je dat makkelijker loshalen en dat stopcontact (of duo) voorzien van een eigen voeding.
Ja, mijn WCD's zijn met schroefklemmen. Ik kan mijn lasdozen niet echt toegankelijk houden omdat ze achter de houten wand zitten. Ik zal elektriciteit aanleggen en dan de muur dichtmaken. Tenzij je bedoelt dat alles in de pvc-pijp zit.
Paul schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 18:02:
[...]
Je *kunt* van een kabeldoos naar een WCD en dan naar een volgende kabeldoos, maar qua troubleshooten en overzichtelijkheid is het beter om niet door te lussen op een WCD. Ik ben hier in huis nog steeds op zoek hoe één bepaalde leiding loopt (want ik wil er aarde bij trekken)...

Als het enigszins doenbaar is om de voeding van die centraaldoos / kabeldoos vanaf een andere centraaldoos / kabeldoos te betrekken ipv van een WCD dan zou ik dat zeker doen. Als dat niet kan en je WCD heeft maar twee aansluitingen dan moet je inderdaad met lasklemmen of wago's werken.

Tenzij je die wand heel makkelijk open kan maken zou ik die YMvK ook absoluut niet los achter de wand leggen, maar in een buis en de koppelingen lijmen. Buis kost geen **** en als je ooit iets aan wil passen (bijvoorbeeld omdat je de schakelaar of WCD wil verplaatsen) dan vervloek je jezelf als je het nu niet in een buis hebt gelegd, omdat dan de hele muur open moet. Als het in een buis ligt dan trek je gewoon de kabel eruit en een andere erin...

Werkt het en is het veilig als je het met een lasdop via de WCD doorlust en de kabel los in de muur legt? Werken doet het sowieso, en het lijkt me ook prima veilig. Maar het is gewoon niet handig :) Het kost nu een beetje extra werk, maar je bespaart jezelf heel veel werk in de toekomst.

Ik heb hier tijdens de verbouwing ook wat dingen gedaan waar ik nu spijt van heb, en die ik mogelijk nog ga veranderen (en waar ik gelukkig nog bij kan). Een groot deel daarvan betreft de genoemde buizen :) Doorlussen op een WCD heb ik enkel gedaan naar een enkele vloer-WCD (met documentatie, en achteraf gezien had ik daar prima een andere keuze in kunnen maken), geen compleet lichtplan zoals jij tekent :)
Zeer degelijk advies! Ik ben het er helemaal mee eens dat het zinvol is. Ik heb dat alleen nog nooit gedaan en het lijkt me nogal wat meer werk (buizen installeren, hoeken en buigradius van de kabel berekenen, rekening houden met de afstand van het uiteinde van de buis tot de lasdoos). Het punt is dat ik door de verticale houten steunconstructie moet boren, dus ik wilde daar niet te grote gaten maken om de constructie sterk te houden (zie foto bij benadering, alleen heb ik geen horizontale balken). Voor buizen heb ik grotere gaten nodig, maar ik neem aan dat dat geen probleem is.

Zouden jullie een harde grijze pijp gebruiken of een cremekleurige? Of zou je flexibele buis gebruiken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bv-lflodPaKH3ALJ0qYvrkiTmFI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2K6lwXiBqbtB6XOSsPWj6zL4.png?f=user_large

• Paul
carefree7 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:25:
het lijkt me nogal wat meer werk (buizen installeren, hoeken en buigradius van de kabel berekenen, rekening houden met de afstand van het uiteinde van de buis tot de lasdoos)
Whut? Hoeken en radius berekenen? Afstand van buis tot lasdoos? De buis komt tot in de lasdoos, hoeken doe je op zicht of eventueel met prefab bochten (tip: ontbraam / 'chamfer' de binnenkant van de buis die je in een prefab bocht steekt). Een buigveer is handig om te voorkomen dat de buis knikt, en buisschaar is handig om de buizen op maat te maken, al werkt een zaagje daarvoor ook (maar niet handig).

Voor buizen zijn de gaten inderdaad iets groter, hoe erg dat is hangt van de dikte van de balken en van de belasting van die balken af, maar zou bij een fatsoenlijke constructie geen probleem moeten zijn. De balken op de foto lijken met ruim dik genoeg om zonder problemen een 16mm gat in te kunnen maken. Tenzij het een dragende muur is, dan zijn deze balken zelfs zonder gat veel te dun :P

De getoonde kabeldoos zou ik alleen gebruiken als je alles OP de muur monteert ipv er IN, want anders kun je er nooit meer bij. In de muur zou ik afhankelijk van hoeveel leidingen erop uitkomen inbouw-/hollewanddozen of centraaldozen gebruiken. 4 lukt vaak wel met een hollewanddoos of inbouwdoos, daarboven zou ik een centraaldoos pakken.

Omdat het in de muur zit en niet onder de grond: creme buis. Doe je het wel op de muur dan hangt het er een beetje vanaf waar het zit. In de garage tegen het plafond? Creme. In de garage verticaal? Grijs. Buiten? Grijs. Als je grijze buis gaat buigen dan is het (zo is mij verteld) niet meer slagvast, dus ook iets om rekening mee te houden :)

Flexibele buis: nooit doen. Voorbedraad is dat nog een beetje leuk omdat het lekker snel installeert, maar daar houdt het wel mee op. Flexibele buis doet bijna alle voordelen van een buis teniet, omdat het zwaar *** is om er draden doorheen te trekken.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:25
onetime schreef op zondag 12 mei 2024 @ 02:26:
[...]

Een 3f alamat lijkt nog net te passen. Neem dan wel een ABB (of Hager), anders krijg je nog een merk erbij...

edit: ik zag de aardlek even voor de hoofdschakelaar aan; ik zou 2 ABB-HAF kasten van 2x 12 nemen.
Eventueel huidige inhoud over zetten, Maar niet nog meer verschillende merken onderdelen.
Dus het past nu niet begrijp ik uit jouw post? Uitbreiding is dus noodzakelijk?

• carefree7
Paul schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 21:17:
[...]
Whut? Hoeken en radius berekenen? Afstand van buis tot lasdoos? De buis komt tot in de lasdoos, hoeken doe je op zicht of eventueel met prefab bochten (tip: ontbraam / 'chamfer' de binnenkant van de buis die je in een prefab bocht steekt). Een buigveer is handig om te voorkomen dat de buis knikt, en buisschaar is handig om de buizen op maat te maken, al werkt een zaagje daarvoor ook (maar niet handig).

Voor buizen zijn de gaten inderdaad iets groter, hoe erg dat is hangt van de dikte van de balken en van de belasting van die balken af, maar zou bij een fatsoenlijke constructie geen probleem moeten zijn. De balken op de foto lijken met ruim dik genoeg om zonder problemen een 16mm gat in te kunnen maken. Tenzij het een dragende muur is, dan zijn deze balken zelfs zonder gat veel te dun :P

De getoonde kabeldoos zou ik alleen gebruiken als je alles OP de muur monteert ipv er IN, want anders kun je er nooit meer bij. In de muur zou ik afhankelijk van hoeveel leidingen erop uitkomen inbouw-/hollewanddozen of centraaldozen gebruiken. 4 lukt vaak wel met een hollewanddoos of inbouwdoos, daarboven zou ik een centraaldoos pakken.

Omdat het in de muur zit en niet onder de grond: creme buis. Doe je het wel op de muur dan hangt het er een beetje vanaf waar het zit. In de garage tegen het plafond? Creme. In de garage verticaal? Grijs. Buiten? Grijs. Als je grijze buis gaat buigen dan is het (zo is mij verteld) niet meer slagvast, dus ook iets om rekening mee te houden :)

Flexibele buis: nooit doen. Voorbedraad is dat nog een beetje leuk omdat het lekker snel installeert, maar daar houdt het wel mee op. Flexibele buis doet bijna alle voordelen van een buis teniet, omdat het zwaar *** is om er draden doorheen te trekken.
Als je bijvoorbeeld de grijze pijp gebruikt, moet je die niet helemaal tot aan de kabeldoos leggen zoals ik heb begrepen, maar 5 cm of zo laten. Terwijl ik met creme pijp binnen in de kabeldoor kan steken (voor zover ik begrepen heb). Of dat YMvK kabel een bepaalde toegestane buigradius heeft. Ik heb bijvoorbeeld een oude PVC bochtbuis liggen en de bocht is te steil als je bedenkt dat de draaicirkel van YMvK kabel 11cm moet zijn. Ik probeerde alleen duidelijk te maken dat ik al deze dingen moet onderzoeken als ik het goed wil doen.

Hoe dan ook, ik installeer hier een vrij eenvoudig systeem, slechts 3 stopcontacten, 3 lampen en 1 schakelaar, dat is alles. Dat gezegd hebbende, zal ik waarschijnlijk de pijp aanschaffen en de YMvK-kabel erdoorheen laten lopen.
Untouchablezz20 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 23:01:
[...] Dus het past nu niet begrijp ik uit jouw post? Uitbreiding is dus noodzakelijk?
Je hebt in mijn ogen een beetje vreemde kast, 2x 10 units. Daar past maar 1 4units breed apparaat bij.
Als je de kast vervangt door een meer gebruikelijke 2x 12 past het net (met hoofdschakelaar) en is alles vol.
Plaats als het kan 2 kasten van 2x 12 of een 3x 12 of een 2x 18 of een 2x 12 en een 2x 6.
Dan heb je werk ruimte.

Pagina: 1 ... 68 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.