Als je het al aandurft om onder spanning te werken, moet je dat toch echt zoveel mogelijk beperken.
Met een hoofdschakelaar is dat verder geen probleem meer. Ga er maar vanuit dat er later echt nog wijzigingen gewenst zijn. Afhankelijk van jouw kennis en kunde kan je dat met een hoofdschakelaar wel zelf, want je zet hem uit en je kast is verder spanningsloos. Combineer het met de huidige wijziging en de meer kosten vallen mee, daar zou je later wel eens veel mee uit kunnen sparen en veel plezier van hebben.
Het werkt wel, maar ik weet niet of het
in deze situatie wel mag zonder hoofdschakelaar.
Ik zou hem zeker wel plaatsen.
dreamscape schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 22:42:
[...] Het installeren van een hoofdschakelaar is wat mij betreft het enige dat je onder spanning zou moeten overwegen om te doen. Alleen maar omdat je daarna nooit onder spanning hoeft te werken.
En inderdaad, alleen als je het aandurft en zeker weet wat je aan het doen bent.
Eenieder die overweegt om die HS achterwege te laten om wat ruimte in een kast te winnen, die weer dus echt niet wat 'ie doet. En zou er dus met zijn ongeïsoleerde tengels van af moeten blijven.
Juerd schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 23:17:
dreamscape schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 22:42:
Het installeren van een hoofdschakelaar is wat mij betreft het enige dat je onder spanning zou moeten overwegen om te doen. Alleen maar omdat je daarna nooit onder spanning hoeft te werken.
En inderdaad, alleen als je het aandurft en zeker weet wat je aan het doen bent.
Het probleem met "weet wat je aan het doen bent" is dat veel mensen zichzelf overschatten, of het gevaar onderschatten.
Laat ik heel expliciet zijn over het gevaar, zodat er geen misverstand over bestaat: werken onder spanning is levensgevaarlijk. Je kunt dood gaan. Je kunt lelijke brandwonden oplopen aan je handen en je gezicht. Je kunt brand veroorzaken. Laat je niet misleiden door mensen die vertellen dat ze het hebben overleefd: er zijn ook mensen die het niet kunnen navertellen.
Als je dit al gaat doen, en ik zou het echt afraden, neem dan in elk geval de volgende voorzorgsmaatregelen:
In rood toevoeging van @
onetime :
- Zorg dat alles en iedereen minstens op meerdere meters afstand blijft.
- Zorg ook dat je niet afgeleid kunt worden, zet je telefoon op stil en leg deze weg.
- Schakel alles uit; haal de draden nooit los onder last.
- Draag een gelaatsscherm om je gezicht te beschermen tegen vlambogen en gesmolten koper.
- Draag 500V geïsoleerde handschoenen die in perfecte staat zijn.
- Draag geen sierraden, horloges, etc. van metaal.
- Gebruik een geïsoleerde tang en een geïsoleerde schroevendraaier.
- Klem met een metalen tang nooit meer dan 1 draad tegelijk, ook niet als je de isolatie van de draad klemt.
- Sluit een draad meteen aan voordat je aan de volgende draad begint.
- Doe het niet.
Werk spanningsloos. Als er echt iets onder spanning moet worden gedaan, kun je dat volgens mij toch echt beter aan een professional overlaten.
Eenieder die overweegt om die HS achterwege te laten om wat ruimte in een kast te winnen, die weet dus echt niet wat 'ie doet. En zou er dus met zijn ongeïsoleerde tengels van af moeten blijven.
Absoluut!
True schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 23:21:
[...] Toevoeging: meestal kun je de netbeheerder op korte termijn tweemaal langs laten komen om op die dag de schroefzekeringen los te draaien en weer vast te draaien. Als je enkel de hoofdschakelaar wilt vervangen willen ze er gerust op wachten, kosten hiervan zijn vergelijkbaar aan het tarief 'zekering er door'.
NB Een gelaatsscherm is 100€ en 500V handschoenen zijn 30€ daarvoor kan ik mijn netbeheerder bijna twee keer laten langskomen.
@
onetime kan de post van @
Juerd een pin krijgen?

Ik wilde toch achtergrond en als eerste punt toevoegen dat als je al onder spanning gaat werken, iedereen op meerdere meters afstand moet blijven. Zo gaat dat ook in transformatorhuisjes. Met nog veel meer en betere veiligheids- en beschermingsmaatregelen. Ik sta bij voor mij nieuwe dingen graag altijd met mijn neus er bovenop om te leren.