Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 70 ... 101 Laatste
Acties:
  • 655.881 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:49
Juerd schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 23:17:
[...]

Het probleem met "weet wat je aan het doen bent" is dat veel mensen zichzelf overschatten, of het gevaar onderschatten.

Laat ik heel expliciet zijn over het gevaar, zodat er geen misverstand over bestaat: werken onder spanning is levensgevaarlijk. Je kunt dood gaan. Je kunt lelijke brandwonden oplopen aan je handen en je gezicht. Je kunt brand veroorzaken. Laat je niet misleiden door mensen die vertellen dat ze het hebben overleefd: er zijn ook mensen die het niet kunnen navertellen.

Als je dit al gaat doen, en ik zou het echt afraden, neem dan in elk geval de volgende voorzorgsmaatregelen:
  • Schakel alles uit; haal de draden nooit los onder last.
  • Draag een gelaatsscherm om je gezicht te beschermen tegen vlambogen en gesmolten koper.
  • Draag 500V geïsoleerde handschoenen die in perfecte staat zijn.
  • Draag geen sierraden, horloges, etc. van metaal.
  • Gebruik een geïsoleerde tang en een geïsoleerde schroevendraaier.
  • Klem met een metalen tang nooit meer dan 1 draad tegelijk, ook niet als je de isolatie van de draad klemt.
  • Sluit een draad meteen aan voordat je aan de volgende draad begint.
  • Doe het niet.
Werk spanningsloos. Als er echt iets onder spanning moet worden gedaan, kun je dat volgens mij toch echt beter aan een professional overlaten.

[...]

Absoluut!
Deze waarschuwing mag wel sticky worden gemaakt bij TS. Ik kan geen een reden bedenken waarom je perse onder spanning wilt werken tenzij luiigheid. Een professional doet het bij jou in huis ook niet dus waarom jij dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19-09 17:59
PentaClover schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 14:59:
[...]

Een standaard Eaton systeem 55 kast, met uitbreiding voor onderaansluiting, rechts heb ik de schroef helemaal in gedraaid om te zien hoeveel ruimte er dan nog is:

[Afbeelding]

Ik heb wel een hydraulische tang om kabel ogen te persen voor mijn 70mm2 accu kabels, maar de kleinste bek die ik daar bij heb zitten is 16mm2, dus dat gaat hem ook niet worden helaas, of ik moet de 16mm2 variant pakken en er wat losse draden bijsteken. :X
Deze ader met samengeslagen kern kan je zo wel in de aardrail schroeven (wel met krimpkous om het blanke koper)... 10mm2 zou net moeten passen bij deze Eaton kasten. Als je dit in een kooiklem van een automaat gebruikt draai ik de schroeven vaak 1 keer goed aan... dan nog een keertje los zodat de aders aardig vlak liggen en dan een keer op moment vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:06
Kort vraagje. Ben bezig met de woonkamer verbouwen en ben aan het kijken hoe ik het netste de elektra kan doen voor een lamp boven de eettafel.

Huidige situatie:
Verdeeldoos in de muur op 1.80 hoogte en er loopt een 3 aderige kabel (niet in buis) achter het stucwerk naar het plafond en dan een kroonsteentje. Vorige eignaar had dan met kabelgootjes draden naar de lamp. Kroonsteentjes zijn dus zichtbaar..

Het plafond zijn kanaalplaten en overspannen het grootste deel van de woning en op die plaat staat boven de beoogde lamp positie precies een draagmuur op de 1ste verdieping.
Wil daarom eigenlijk niet frezen in die kanaalplafondplaten.

Mijn idee was een breedere en diepere sleuf frezen omhoog en dan opzij naar juiste locatie. Zodat kabel in een 16mm PVC buis kan. Dan een kleine inbouwdoos plaatsen met een adfekkapje en daar een stukje uithalen waar dan netjes een stukje kabelgoot in kan vallen.

Normale doos en kapje zou kunnen maar is wel wat groot en opvallend. Zat te kijken naar zo'n doos:
https://www.elektramat.nl...tagedoos-o16mm-28mm-3101/

Met zo'n kapje:
https://www.elektramat.nl...0-haf-deksel-v-doos-3121/

Of zijn er nettere manieren om dit op te lossen zonder in het plafond te moeten frezen?
Minste vind ik de positie van de huidige verdeeldoos die zit midden in een lange wand op zo'n 1.80m hoogte. Vorige eigenaar had hier overheen gestuckt. Wil zelf eigenlijk erbij kunnen blijven kunnen dus wordt denk ik een kapje en later iets van een schilderij eroverheen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-09 02:58
Samoht93 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 12:01:
Kort vraagje. Ben bezig met de woonkamer verbouwen en ben aan het kijken hoe ik het netste de elektra kan doen voor een lamp boven de eettafel.

Huidige situatie:
Verdeeldoos in de muur op 1.80 hoogte en er loopt een 3 aderige kabel (niet in buis) achter het stucwerk naar het plafond en dan een kroonsteentje. Vorige eignaar had dan met kabelgootjes draden naar de lamp. Kroonsteentjes zijn dus zichtbaar..

Het plafond zijn kanaalplaten en overspannen het grootste deel van de woning en op die plaat staat boven de beoogde lamp positie precies een draagmuur op de 1ste verdieping.

Mijn idee was een breedere en diepere sleuf frezen omhoog en dan opzij naar juiste locatie. Zodat kabel in een 16mm PVC buis kan. Dan een kleine inbouwdoos plaatsen met een adfekkapje en daar een stukje uithalen waar dan netjes een stukje kabelgoot in kan vallen.

Normale doos en kapje zou kunnen maar is wel wat groot en opvallend. Zat te kijken naar zo'n doos:

Met zo'n kapje:

Of zijn er nettere manieren om dit op te lossen zonder in het plafond te moeten frezen?
Minste vind ik de positie van de huidige verdeeldoos die zit midden in een lange wand op zo'n 1.80m hoogte. Vorige eigenaar had hier overheen gestuckt. Wil zelf eigenlijk erbij kunnen blijven kunnen dus wordt denk ik een kapje en later iets van een schilderij eroverheen :X
Welke afstand moet je overbruggen naar de gewenste plek? Alternatieven als dit of zoiets niet mogelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-09 14:29

Huidige situatie:
Verdeeldoos in de muur op 1.80 hoogte en er loopt een 3 aderige kabel (niet in buis) achter het stucwerk naar het plafond en dan een kroonsteentje. Vorige eigenaar had dan met kabelgootjes draden naar de lamp. Kroonsteentjes zijn dus zichtbaar..
Begrijp ik het nu goed en hangen de kroonsteentjes grof gezegd in de hoek van wand-plafond?

Met zo'n kapje:

Weet niet hoe je opties zijn, maar is een (minimaal) verlaagd plafond geen idee zodat je daar je elektra overheen kunt laten lopen naar de plaats waar je dat wenst?
Aangezien hoe ik het begrijp je de huidige kabel die in de stuc zit verwerkt toch wilt vervangen door buis met draad (en je dan toch opnieuw moet laten stucen).

Dan kan je in je verlaagde plafond bekijken hoe en/of wat je wilt wat betreft plaatsing etc.
En nu ga ik misschien een beetje "ver" maar kan je mogelijk direct elektra voorzien richting b.v. de ramen voor elektrische bediende raambekleding (binnen of buiten).

Of je maakt een stuk "zwevend" plafond zodat je de boel een beetje breekt (optisch gezien)
b.v. dit:
Afbeeldingslocatie: https://wereldklusser.nl/wp-content/uploads/2017/08/IMG_1782.jpg
random online foto
En dat dan vanaf de muur waar je je stroom hebt voorzien voor de verlichting tot hoever je zelf wenst...
Aangezien bovenstaande foto vrij hangt v/d wanden.. maar dan maak je dus een soort "schiereiland" in jou geval

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
Annuk schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 12:35:
[...]
Begrijp ik het nu goed en hangen de kroonsteentjes grof gezegd in de hoek van wand-plafond?
[...]
correct, zie onderstaande foto de kabel had ik er al uit gehaald dus in de hoek van wand en plafond kwam die uit.

Wordt sowieso opnieuw gestuckt, dus dat is geen issue.
Afstand omhoog is ongeveer 45cm (doos zit op ongeveer 1.95m ipv de eerder genoemde 1.80m) en opzij ongeveer 100cm.
De dimmer die je ziet die blijft en zit precies in het midden van waar een tafel zou komen te staan.
Dus mooiste is als de lamp daar op uitgelijnd komt uiteindelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q2Jcp15XRTffazW4JIZO_jM_y9A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ms36lPkMN4RBHvXTnKysaofP.jpg?f=fotoalbum_large

Stukje verlaagd plafond zou inderdaad een optie kunnen zijn. Denk alleen dat het in deze kamer wat minder mooi is, lange smalle kamer.

Heb trouwens overal in huis alleen wandlampen, dus nergen dozen in het palfond. Maakte het best lastig om leuke lampen te vinden voor elders in huis...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
svenk91 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 15:11:
Binnenkort wil ik wat offertes laten maken voor een nieuwe meterkast met hoofdschakelaar. Ik hoop dat jullie wat advies kunnen geven over wat ik moet meenemen bij mijn aanvraag, en waar ik ter zijne tijd op moet letten bij het beoordelen van de offertes.

De huidige situatie is een oude meterkast (ik vermoed van de oplevering in 1978), 1-fase (35A), smeltzekeringen voor drie groepen. Van die groepen is er één die niet aan de aardlekschakelaar hangt, die groep gaat naar het enige stopcontact in de badkamer waar de wasmachine aan hangt. De andere twee groepen delen een aardlekschakelaar, waarvan één groep de oost kant doet en de andere groep de west kant van het huis (maisonette, dus over twee verdiepingen). Mijn gehele keuken, cv-ketel, slaapkamer, badkamerlamp, en werkkamer zitten nu op één groep van 16A, de andere normale groep heeft de airco, tv-hoek, en wat led lampen aangesloten (ook de semi-losstaande berging zit hier op). De meeste stopcontacten zijn niet geaard, enkel die voor de wasmachine (die niet op de aardlekschakelaar zit?), de keuken, en een deel van de slaapkamer. Voor de groepenkast is er al een slimme meter, nog geen hoofdschakelaar. Volgens mij zit er ook een beltrafo in.

Mijn doel:
  1. Oude meuk vervangen en een systeem dat aan moderne veiligheidsvoorschriften voldoet
  2. Geschikt om een 3x25a aansluiting aan te vragen
  3. Genoeg ruimte voor uitbreiding ivm. van het gas af gaan (over naar inductie voor koken, warmtepompboiler, etc.)
Wat ik wil aanvragen:
  • Alles van een goed merk zoals aangegeven in de openingspost (ABB, Eaton, etc.)
  • 4-polige hoofdschakelaar die geschikt is voor een 3-fase aansluiting
  • De drie huidige groepen een-op-een vervangen, de andere groepen voor uitbreidingsplannen wil ik later zelf bij plaatsen is ik ook echt nieuwe buizen voor de stroomkabels etc ga leggen.
  • Genoeg ruimte inplannen bij het plaatsen voor eventueel een uitbreidingskast
  • geen nieuwe beltrafo, ik wil de gehele bel vervangen door iets moderners gelijk
Waar ik nog mee zit: Kan ik beter gaan voor alamats of niet? Mijn inzicht is dat het voorname verschil is dat je bij alamats maar één groep uit heb gaan bij een lekstroom, het nadeel is dat als de alamat omklapt je niet weet of het kortsluiting of lekstroom is. Alamats zijn ook iets duurder. Mijn voorkeur gaat uit naar alamats, maar ik ben benieuwd of ik nog voordelen/nadelen over het hoofd zie.

Mijn plannen in de toekomst waar de meterkast geschikt voor moet zijn:
  • De badkamergroep moet ook geschikt worden voor een droger, en nog een stopcontact voor de lader van tandenborstel & scheerapparaat. Zelf ga ik geen droger nemen, maar dat helpt vast met het doorverkopen. (kijk ik naar mijn eigen wasmachine met een aansluitwaarde van 2000 watt, dan zou er prima een warmtepompdroger van 1000 watt op dezelfde groep kunnen)
  • Mijn twee normale groepen blijf ik gebruiken voor de bovenverdieping, alle (led) verlichting boven en beneden, en de berging (waar soms zwaar klusgereedschap draait tot 2000 watt). Op de bovenverdieping verwacht ik weinig stroomvraag, daar komt alleen mogelijk nog een balansventilatie met wtw systeem. Deze groepen gaan via de bestaande bekabeling en buizen (van vermoedelijk 1978 voor de ongeaarde stopcontacten en datum onbekend voor later toegevoegde geaarde stopcontacten), voor alle nieuwe groepen die ik hieronder benoem ga ik nieuwe buizen en bekabeling in de vloer leggen (met verticaal frezen in muren):
  • Er komt een normale (16A) groep naar de werkkamer, hierop zitten pc, monitor, printer, eventueel eens een servertje voor Plex/home assistant.
  • Er komt een normale groep naar de tv-hoek, hierop zitten de tv, router (glasvezel komt hier binnen), spelcomputers, paar opladers voor smartphones etc..
  • Er komt een aparte 16A groep naar de tv hoek waar enkel de airco aan gaat hangen (dat is nu al de hoofdverwarming)
  • Er komt een aparte 16A groep naar de hoek in de keuken waar de CV-ketel nu zit en op termijn een warmtepompboiler komt (er komt ook een aparte pomp op deze groep om de warmtepompboiler ook te gebruiken om via de radiatoren bij te verwarmen als de stroomprijzen negatief zijn), de gas-ketel gaat dan weg
  • In de keuken komt een 3-fasen onderverdeler, daarop moet een inductieplaat gaan zitten, alsmede de afzuigkap, koelkast, vriezer, vaatwasser, oven, airfryer, crockpot, etc.. Het aantal groepen op die onderverdeler bepaal ik ter zijner tijd.
  • Nieuwe draadloze deurbel
  • Er komt geen laadpaal (mijn berging beneden grenst niet aan een parkeerplek van mijzelf of die openbaar is)
Enige feedback over of mijn insteek goed is, betreft aanvragen offerte nieuwe kast, of dat ik nog aandachtspunten mis of misschien ergens een geheel verkeerde richting op ga zou erg welkom zijn. Ik wil de basis gewoon in één keer goed op orde hebben, zodat ik de komende 3 jaar mijn appartement geheel op eigen tempo lekker kan verduurzamen en alles daarna tig jaar mee kan.

Foto van de meterkast nu (ik heb de sleutels nog maar net, dit is hoe ik de woning kreeg):

[Afbeelding]
Neem een gewone 2x 12 units kast, met ruimte ernaast voor een identieke.
Ik zou alleen alamats nemen. Er zijn ook alamats die aangeven of het een aardfout of overbelasting was.
De alamats bovenin, HS onderin, eventueel met OverSpanningsBeveiliging.
Nog 2 units over bij OSB en 2 units brede alamats.
Of 4 units als je ook de CV hoek in de keuken naar de onderverdeler doet.

Bij de nieuwe ABB 1 unit brede alamats heb je 9 of 10 units ruimte over.

Met natuurlijk tijdelijk een doorverbind kam voor de 3 fases; hier geen krachtgroep op aansluiten, tenzij je tot je daadwerkelijk 3 fases hebt ook de verbruikers achter dezelfde fase van de automaat aansluit, zodat bijvoorbeeld je kookplaat zolang tot 1x 16A is begrenst.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:56
onetime schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 15:58:
[...]

Neem een gewone 2x 12 units kast, met ruimte ernaast voor een identieke.
Ik zou alleen alamats nemen. Er zijn ook alamats die aangeven of het een aardfout of overbelasting was.
Nog 2 units over bij OSB en 2 units brede alamats.
Of 4 units als je ook de CV hoek in de keuken naar de onderverdeler doet.

Bij de nieuwe ABB 1 unit brede alamats heb je 9 of 10 units ruimte over.

Met natuurlijk tijdelijk een doorverbind kam voor de 3 fases; hier geen krachtgroep op aansluiten, tenzij je tot je daadwerkelijk 3 fases hebt ook de verbruikers achter dezelfde fase van de automaat aansluit, zodat bijvoorbeeld je kookplaat zolang tot 1x 16A is begrenst.
Voor de OSB's zou ik eerst een risicoanalyse doen zodat je weet of je type I en/of II en/of III nodig heb (of geen OSB's nodig heb).

Als je een dure warmtepomp heb zit er waarschijnlijk al een OSB in. Anders misschien een OSB er voor zetten. Koop dus niet blind OSB's maar kijk eerst welke apparatuur al een OSB heeft en maak een OSB plan.

[ Voor 10% gewijzigd door John245 op 18-05-2024 16:23 ]

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Guido7619 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 15:15:
Even de buurman helpen. Heeft een EV lader gekregen van een kennis.

Kabel zojuist aangesloten in zijn groepenkast.

Wat een bende!

De kookgroep zit niet achter een aardlekschakelaar.

6 automaten op 1 aardlekschakelaar.

Blote kamrails.

Blote bruggetjes op de kookgroep.

Veel doorgelust. Veel verschilllende soorten automaten. Sommige zitten nog aardig los ook.

Buurmaan heeft totaal geen kaas gegeten van elektra dus kan zelf niet beoordelen of het nu wel of niet goed is.

Wil ook wel overstappen naar 3F vanwege zijn EV lader.

Lijkt mij hoe dan ook dat deze meterkast ook wel opgeknapt moet worden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
- Geen hoofdschakelaar. -
Zet alle bestaande Attema op de bovenste rij.
Wat is ABLCDSURSUM nu weer voor merk? En nog C16 ook?
Die NOARK is "niet optimaal."
Er zit een wel heel oude HAF (K) automaat. Ouder dan de kast.
De kookgroep is al wel als krachtgroep bedraad, mooi voor de overgang naar de 3 fase krachtgroep die het dan moet worden. Wel de perilex aanpassen en controleren! En de aansluitingen van de plaat!
Doe op de onderste rij nieuwe Attema en je hebt een nette kast. (haal bij bv Hornbach nieuwe Attema)

Ik heb een 3fase EV lader die ook echt drie verschillende fases wil zien, voor een 1 fase lader is een 3 fase huisaansluiting nou net weer niet nodig.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17:36
onetime schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 16:25:
[...]Wat is ABLCDSURSUM nu weer voor merk?
Ik gok dat je elke dag wel een component van ABL Sursum in je handen hebt: dit is de Duitse elektrofabrikant die in 1925 de Schuko-steker op de markt heeft gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:56
John245 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 16:18:
[...]

Voor de OSB's zou ik eerst een risicoanalyse doen zodat je weet of je type I en/of II en/of III nodig heb (of geen OSB's nodig heb).

Als je een dure warmtepomp heb zit er waarschijnlijk al een OSB in. Anders misschien een OSB er voor zetten. Koop dus niet blind OSB's maar kijk eerst welke apparatuur al een OSB heeft en maak een OSB plan.
Zijn OSB’s goed bij te plaatsen op een later moment? De apparatuur zoek ik namelijk pas uit op een later moment. Het zal in mijn geval vooral relevant zijn voor een airco en een warmtepompboiler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
svenk91 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 17:42:
[...]

Zijn OSB’s goed bij te plaatsen op een later moment? De apparatuur zoek ik namelijk pas uit op een later moment. Het zal in mijn geval vooral relevant zijn voor een airco en een warmtepompboiler.
Zijn prima later bij te plaatsen, mits je de ruimte hebt voorbehouden in de kast ;)
Moet mijn eigen nog ff plaatsen maar heb een 22x11 kast voor de HS en daar kan de OSB voor mij naast (totaal 8 modules ruimte in die kast), en daar boven en 22x33 kast met 24 modules ruimte (Eaton kasten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
[...]

- Geen hoofdschakelaar. -
Zet alle bestaande Attema op de bovenste rij.
Die NOARK is "niet optimaal."
De kookgroep is al wel als krachtgroep bedraad, mooi voor de overgang naar de 3 fase krachtgroep die het dan moet worden. Wel de perilex aanpassen en controleren! En de aansluitingen van de plaat!
Doe op de onderste rij nieuwe Attema en je hebt een nette kast. (haal bij bv Hornbach nieuwe Attema)

Ik heb een 3fase EV lader die ook echt drie verschillende fases wil zien, voor een 1 fase lader is een 3 fase huisaansluiting nou net weer niet nodig.
Ben ook verre van fan van Chint en NoArk (meen zelfde fabrikant) maar als ik zie dat het in bijna alle publieke laadpalen zit en LS-rekken van o.a. Alfen zal er toch nog wel een (klein) beetje kwaliteit in zitten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ABL SURSUM is zoals @arievz al zei een bekend Duits merk, dat naar verluidt de (voorloper van de) Schuko-stekker heeft uitgevonden. Wat je hebt aangezien voor "CD" is hun beeldmerkje, waarvan de linkerkant een stekker moet voorstellen. Er zit te veel detail in voor deze druktechniek.

C16 is in veel situaties geen probleem. Ondanks het gepruts met allerlei verschillende merken, heb ik wel het idee dat degene die dit opgebouwd heef wel eens zou kunnen weten waar die mee bezig is. Op bepaalde keuzes valide zijn, ligt aan factoren die je aan de kast niet kunt zien.
Het moge duidelijk zijn dat deze kast is opgebouwd uit hergebruikte materialen. Die OK automaat is nog ouder: L16 is een voorloper van B16, en staat een veel grotere overbelasting toe.

Waar zie je overigens aan hoe oud de kast zelf is?
De kookgroep is al wel als krachtgroep bedraad
Nietes. Het is bedraad met dubbele nuldraad. Overigens met bruin als nul, en dat is eigenlijk de enige echte fout die ik zie (en helaas niet ongebruikelijk als men de kleuren baseert op een perilexkabel met aangegoten stekker aan een bestaande kookplaat) naast het aantal groepen achter een aardlekschakelaar.
Wel de perilex aanpassen en controleren! En de aansluitingen van de plaat!
Of meteen de perilex upgraden naar wat zinnigers.

[ Voor 6% gewijzigd door Juerd op 18-05-2024 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
onetime schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 15:58:
De afkorting "OSB" voor overspanningsbeveiliging jeukt, omdat wat mij betreft de enige plek voor OSB in de meterkast, de houten achterwand is :). De gebruikelijke afkorting voor overspanningsbeveiliging is SPD, Surge Protective Device. Dat is ook de afkorting die in de NEN 1010 wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Juerd schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 18:21:
[...]

De afkorting "OSB" voor overspanningsbeveiliging jeukt, omdat wat mij betreft de enige plek voor OSB in de meterkast, de houten achterwand is :). De gebruikelijke afkorting voor overspanningsbeveiliging is SPD, Surge Protective Device. Dat is ook de afkorting die in de NEN 1010 wordt gebruikt.
Ja, maar die afkorting staat niet in de TS.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
John245 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 18:31:
[...]

Ja, maar die afkorting staat niet in de TS.
Gelukkig is die ook van @onetime :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:33
en op die plaat staat boven de beoogde lamp positie precies een draagmuur op de 1ste verdieping.
Dus op de verdieping erboven langs die draagmuur een gaatje boren naar beneden, en dan in die muur boven een mooie route frezen richting een voedingspunt? Zit je perfect op het juiste punt zonder de route in het zicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:55
Vaevictis_ schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 11:10:
[...]

Deze waarschuwing mag wel sticky worden gemaakt bij TS. Ik kan geen een reden bedenken waarom je perse onder spanning wilt werken tenzij luiigheid. Een professional doet het bij jou in huis ook niet dus waarom jij dan wel?
De professional van de netbeheerder wel ;)

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Makrolon schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 19:56:
[...]

Ook alleen nog maar als het niet anders kan, ook daar wordt tegenwoordig zoveel mogelijk spanningsloos gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
[...]

Dat klopt maar die komen niet thuis en dat gaat om hele andere apparatuur en kabels. Er staat op YT fimpjes van Enexis over b.v. werkzaamheden aan een distributie trafo of verbindingsmoffen aanleggen een defecte aan kabels in de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Annuk schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 20:14:
[...]

Ook alleen nog maar als het niet anders kan, ook daar wordt tegenwoordig zoveel mogelijk spanningsloos gewerkt.
En groot gelijk! Safety first. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ja, maar het ging hier oorspronkelijk om het aansluiten van een hoofdschakelaar.

Mijn beperkte ervaring is dat de professional van de netbeheerder ook eerst de hoofdzekering eruit draait om veilig de draden van de hoofdschakelaar aan te kunnen sluiten.

Als toeschouwer maak ik daaruit op dat de professional in kwestie vanuit training of ervaring kan inschatten dat werken met draadjes gevaarlijker kan zijn dan de hoofdzekeringen eruit halen, en dus ervoor kiset de hoofdzekering eruit te halen als minste van twee kwaden. Je kiest immers niet zomaar voor de optie die significant extra werk is (PBM's dragen, zegels doorknippen, HAK openschroeven, zekering eruit halen, HAK dichtschroeven, en later HAK weer openschroeven, zekering terugplaatsen, nieuwe zegels plaatsen, PBM's opbergen, zegels registreren).

Het verwijderen en terugplaatsen van de hoofdzekering zelf ging wel met gelaatsscherm op en geïsoleerde handschoenen aan. Na het verwijderen van de hoofdzekering werd gecontroleerd of de spanning er ook echt wel af was.

Wellicht dat de professional in kwestie in een andere situatie een andere risico-afweging zou hebben gemaakt; het risico kunnen inschatten aan de hand van talloze factoren is immers een onderdeel van het vak, en da's precies waar ik denk dat menig leek de fout in gaat: hoe minder je weet, hoe minder gevaarlijke factoren je kunt herkennen.

[ Voor 8% gewijzigd door Juerd op 18-05-2024 20:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]

In alle eerlijkheid heb ik nog nooit iemand van de netbeheerder gezien die zijn PBMs daadwerkelijk gebruikte. Ik denk dat ik er al met al toch zeker zes spannend heb zien werken. Ik weet dat een kennis er één over de vloer had die z'n handschoenen en gelaatsscherm alleen aan en op deed omdat er een stagiair bij was en zei: "toch even het goede voorbeeld moet laten zien".
N=6 :'(

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23:48
Juerd schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 18:13:
[...]

ABL SURSUM is zoals @arievz al zei een bekend Duits merk, dat naar verluidt de (voorloper van de) Schuko-stekker heeft uitgevonden. Wat je hebt aangezien voor "CD" is hun beeldmerkje, waarvan de linkerkant een stekker moet voorstellen. Er zit te veel detail in voor deze druktechniek.

C16 is in veel situaties geen probleem. Ondanks het gepruts met allerlei verschillende merken, heb ik wel het idee dat degene die dit opgebouwd heef wel eens zou kunnen weten waar die mee bezig is. Op bepaalde keuzes valide zijn, ligt aan factoren die je aan de kast niet kunt zien.

[...]

Het moge duidelijk zijn dat deze kast is opgebouwd uit hergebruikte materialen. Die OK automaat is nog ouder: L16 is een voorloper van B16, en staat een veel grotere overbelasting toe.

[...]

Nietes. Het is bedraad met dubbele nuldraad. Overigens met bruin als nul, en dat is eigenlijk de enige echte fout die ik zie (en helaas niet ongebruikelijk als men de kleuren baseert op een perilexkabel met aangegoten stekker aan een bestaande kookplaat) naast het aantal groepen achter een aardlekschakelaar.

[...]

De groepenkast is van Attema en is van 2002. Nadien is er nog het een en ander bijgeprutst, en ook met spul uit opa's schuur ofzo.

Heb buurman al verteld dat ie toch echt een nieuwe kast nodig hebt. Hij wil eigelijk ook wel over op 3 fase dus een goed moment om het maar te doen.

Die ABB kookgroep is er 3 jaar geleden ingezet. Evenals die Noark voor zijn zonnepanelen. Die gaan via de groep van de wasmachine. Wat dus eerst een B16 was is nu een B20 geworden. En rechtstreeks op het net, zonder aardlek ertussen.

Al het andere gepruts is van de vorige bewoner die wat snoertjes hebben bijgetrokken ivm veranda en tuin verlichting.

De aardlitze van de buitenkabel zit ook niet aangesloten.

Mijn groepenkast zag er dan toch nog een stuk beter uit. In ieder geval geen blote kamrails.

Maar ik heb hem recent compleet vervangen ivm 3F.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
True schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 20:27:
[...]

In alle eerlijkheid heb ik nog nooit iemand van de netbeheerder gezien die zijn persoonlijke bescherming daadwerkelijk gebruikte.
Interessant. Ik heb nu al een paar keer mensen van Stedin bijna[1] helemaal netjes met PBMs zien werken. Zou het bij verschillende netbeheerders anders zijn, of heb ik tot nu toe precies de medewerkers ontmoet die veiliger werken dan hun collega's?

[1] Iets minder netjes: werken met een beschadigde VDE-schroevendraaier, duspol achteraf niet controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23:48
[...]

In alle eerlijkheid heb ik nog nooit iemand van de netbeheerder gezien die zijn PBMs daadwerkelijk gebruikte. Ik denk dat ik er al met al toch zeker zes spannend heb zien werken. Ik weet dat een kennis er één over de vloer had die z'n handschoenen en gelaatsscherm alleen aan en op deed omdat er een stagiair bij was en zei: "toch even het goede voorbeeld moet laten zien".
Recentelijk overgestapt naar 3 fase. Liander. De man deed wel zijn masker voor en handschoenen aan toen deze onder spanning de nieuwe zekeringen plaatste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
[...]

Hier 3 maal netbeheerder over de vloer en alle keren PBM's.

Een keer over de vloer vanwege nieuwe kabel in de straat. De projectmanager vertelde dat onveilig werken geen optie was want iedere week kregen ze wel een veiligheidsinspectie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Juerd schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 20:31:
[...]

Interessant. Ik heb nu al een paar keer mensen van Stedin bijna[1] helemaal netjes met PBMs zien werken. Zou het bij verschillende netbeheerders anders zijn, of heb ik tot nu toe precies de medewerkers ontmoet die veiliger werken dan hun collega's?

[1] Iets minder netjes: werken met een beschadigde VDE-schroevendraaier, duspol achteraf niet controleren.
- Netjes het werkgebied afzetten.
- Zwaar bewapende agenten om het publiek op afstand te houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wVI6XpBNTpwNouracqHO442mBLQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tCxSeO78IYfYRQfwYity4ILO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

@Juerd @Guido7619 @John245

Er zijn drie grote en drie kleine netbeheerders, wellicht dat er daarom wat verschil in zit in welke mate ze actief herinnert worden aan het gebruik van PBMs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z2N9xoHv9A2xSPUV8XkJionWw4k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ld3FYvisvkvzno97pJj15I0C.png?f=user_large

Als er in Zuid-Limburg een flink bedrijfsongeval is zal er in Noord Groningen ook wel een regiomanager hiervan wat meekrijgen en men daar weer aansporen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Niemand is er roomser dan de paus wat betreft de PBM's en veiligheidsvoorschriften.

Je moet altijd een LMRA (Last Minute Risico Analyse) doen op de situatie alvorens je begint.
Bij sommige werkzaamheden onder spanning gebruiken de meesten de PBM's allemaal wel, bij andere werkzaamheden zoals een zekering in een huis-aansluitkast vervangen, of verzwaren naar 3F zijn de risico's wat lager over het algemeen.

Het nadeel van b.v. de 1000V handschoenen die verschaft worden zijn zo dik dat je weinig tot geen gevoel meer hebt bij je werkzaamheden.
En wat te denken als je als monteur bij iemand komt voor een zekering vervangen/verzwaring, en je gebruikt dus je volledige bepakking:
• Isolerende mat op de vloer
• Afdekmat over de spanningsvoerende delen (met name bij oudere types kabel waar nog ongeïsoleerde draden in de huisaansluitkast zitten).
• Volledige vlamwerende overall
• Gelaatscherm
• 1000V handschoenen
• ben vast nog wel iets vergeten...

Wat gaat de gemiddelde particulier denken als je bovenstaande ziet binnenkomen? Het lijkt wel iemand van de EOD b.v.
Je gaat er op die manier velen in angst achter laten wat in principe niet nodig is, zolang ze inderdaad maar met de vingertjes van de HAK afblijven.
En natuurlijk bij grote(re) projecten kan je er donder op zeggen dat er verscheidene veiligheidsmensen langs gaan komen, dan gebruik je de meeste dingen wel, of je hebt ze voor het grijpen liggen in geval van.
En het nadeel van PBM's, ze worden ook nog wel met enige regelmaat juist als stuk gereedschap gebruikt, wat niet de bedoeling is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
True schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:04:
@Juerd @Guido7619 @John245

Er zijn drie grote en drie kleine netbeheerders, wellicht dat er daarom wat verschil in zit in welke mate ze actief herinnert worden aan het gebruik van PBMs.

[Afbeelding]

Als er in Zuid-Limburg een flink bedrijfsongeval is zal er in Noord Groningen ook wel een regiomanager hiervan wat meekrijgen en men daar weer aansporen.
Bij ernstige gevallen worden alle netbeheerders ingelicht hoor, en worden er b.v. aanvullende eisen voor vergelijkbare situaties gesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:03
Een paar dagen terug is een 16 jarige overleden in een kruipruimte overleden.
Dit was een stagair bij een elektrotechnisch bedrijf.
Vanalles mis gegaan.

Een 16 jarige kan nooit bevoegd zijn om aan elektrotechnisch installatie te werken.
En al zeker niet in een besloten ruimte kruipruimte.

Heel treurig!

Een moment van slap zijn met de regels kan hele ernstige gevolgen hebben.
https://nos.nl/artikel/25...air-16-in-hotel-tubbergen

[ Voor 24% gewijzigd door leonbong op 19-05-2024 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Annuk schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 17:53:
[...]
Ben ook verre van fan van Chint en NoArk (meen zelfde fabrikant) maar als ik zie dat het in bijna alle publieke laadpalen zit en LS-rekken van o.a. Alfen zal er toch nog wel een (klein) beetje kwaliteit in zitten....
In laadpalen zal zelden iets zo fout gaan dat een automaat aanspreekt. Omdat de stroom daar al anders geregeld / gestuurd wordt. Dus zijn ze daar nauwelijks nodig. Dat zal wat ruimte geven om mindere kwaliteit te kunnen gebruiken, die sneller slijt bij echt aanspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carefree7
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18-09 10:17
Paul schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:33:
[...]
Over het al dan niet mogen zullen mensen die meer van de relevante wet- en regelgeving weten dan ik iets moeten zeggen, maar ik zou het in ieder geval niet doen.

Ik denk dat er twee opties zijn:
  • De doos ergens plaatsen waar je er nog bij kan. Als je net als in de video overlappende planken gaat plaatsen door bijvoorbeeld de doos bovenaan plaatsen zodat je alleen die plank los hoeft te halen.
  • De doos helemaal weglaten door de voeding rechtstreeks naar de schakelaar te brengen en dan alles te daisy-chainen. Op die heb je geen (extra) doos nodig
Als je de muur niet isoleert dan zou ik denk ik alles bovenin plaatsen, ook de horizontale bekabeling. Door het loshalen van die ene plank kun je overal bij, en omdat het hol is kun je hengelen/vissen tussen het gat van de WCD en de bovenkant en hoeven buizen ook niet.

Het centrale thema is onderhoudbaarheid / achteraf aan kunnen passen. Zolang je er goed bij kunt is het prima; je wil vooral voorkomen dat je ALLES los moet maken / af moet breken als er iets mis is of je er een WCD bij wil plaatsen. Niets zo vervelend als je hele overkapping af moeten breken omdat er onderin iets aangepast moet worden en de rest allemaal in de weg zit.
Ik stond op het punt om dit volgens uw suggestie te installeren met alles via de bovenkant, zodat het toegankelijk is zonder slangen. Ik vroeg me af, als je een kabel moet vervangen of toevoegen, hoe zou je die dan precies installeren? Zelfs als je het van boven laat vallen en het beneden opvangt, heb je dan het probleem dat er geen kabelclips zijn die de kabel vasthouden, of maakt dat niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
onetime schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 23:21:
In laadpalen zal zelden iets zo fout gaan dat een automaat aanspreekt.
De automaat is ervoor om de kabels te beschermen, niet om de apparatuur te beschermen. Of er aan het einde van de kabel een laadpaal, kookplaat, of ledlampje zit, maakt daarbij op zich niet uit.

Als alles goed is, is er helemaal ooit overstroom of kortsluiting. Maar die automaat is er voor om erger te voorkomen wanneer het zich toch, tegen de verwachting in, voordoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Juerd schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 18:13:
[...] ABL SURSUM is zoals @arievz al zei een bekend Duits merk, dat naar verluidt de (voorloper van de) Schuko-stekker heeft uitgevonden. Wat je hebt aangezien voor "CD" is hun beeldmerkje, waarvan de linkerkant een stekker moet voorstellen. Er zit te veel detail in voor deze druktechniek.
Op hun site kan je geen groepenkast materialen meer vinden.
[...]

De kunststof dinrail en frame maken dat hij nieuwer is dan die OK - L automaat
[...]
Hij is met de 3 fase kleuren bedraad, dat die niet juist zijn gebruikt is wat anders. De bruine nul had ik gemist.
[...]
Ben ik het niet mee eens. Dat is geen stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Juerd schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 18:21:
[...]
Maar SPD betekent wikipedia..Serial_presence_detect

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goed joh, daar hebben we wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Juerd schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 23:28:
[...]
De automaat is ervoor om de kabels te beschermen, niet om de apparatuur te beschermen. Of er aan het einde van de kabel een laadpaal, kookplaat, of ledlampje zit, maakt daarbij op zich niet uit.

Als alles goed is, is er helemaal ooit overstroom of kortsluiting. Maar die automaat is er voor om erger te voorkomen wanneer het zich toch, tegen de verwachting in, voordoet.
In huizen komt overbelasting of sluiting min of meer geregeld voor. (En weer inschakelen...)
In laadpalen niet. Zo wel, dan denk ik dat de hele wall-box wordt vervangen.
onetime schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 23:21:
[...] In laadpalen zal zelden iets zo fout gaan dat een automaat aanspreekt. Omdat de stroom daar al anders geregeld / gestuurd wordt. Dus zijn ze daar nauwelijks nodig. Dat zal wat ruimte geven om mindere kwaliteit te kunnen gebruiken, die sneller slijt bij echt aanspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
onetime schreef op zondag 19 mei 2024 @ 00:04:
[...]

In huizen komt overbelasting of sluiting min of meer geregeld voor. (En weer inschakelen...)
In laadpalen niet. Zo wel, dan denk ik dat de hele wall-box wordt vervangen.

[...]
Overstroom komt alleen min-of-meer geregeld voor op groepen met stopcontacten voor algemeen gebruik. Als het gebeurt op een groep voor een specifiek toestel, is er echt iets mis. Toch moet je dat ook afzekeren. Ik zou niet weten waarom je daar substandaard onderdelen voor zou gebruiken. Ofwel je durft te vertrouwen op het ding, of niet, maar "goed genoeg want het gaat toch niet zo vaak fout" vind ik persoonlijk raar. Ik denk dat ze deze dingen gebruiken omdat ze erop durven te vertrouwen (of dat vertrouwen terecht is, is een andere discussie), en dat het aantal keren dat 't zal trippen daarbij geen rol speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
jadjong schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:01:
[...]

- Netjes het werkgebied afzetten.
- Zwaar bewapende agenten om het publiek op afstand te houden.

[Afbeelding]
Kom net deze beelden tegen...
Was in R'dam, dit zijn de gasmonteurs die ff wat mogen gaan afsluiten.
https://www.instagram.com...M6/?igsh=d3ZrYWhnbGlidWZn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Annuk schreef op zondag 19 mei 2024 @ 07:49:
[...]

Kom net deze beelden tegen...
Was in R'dam, dit zijn de gasmonteurs die ff wat mogen gaan afsluiten.
https://www.instagram.com...M6/?igsh=d3ZrYWhnbGlidWZn
Gebied netjes afgezet. Brandweer aanwezig voor als het mis gaat. Doen ze goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:10

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Guido7619 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 15:15:
Even de buurman helpen. Heeft een EV lader gekregen van een kennis.

Kabel zojuist aangesloten in zijn groepenkast.

Wat een bende!

De kookgroep zit niet achter een aardlekschakelaar.

6 automaten op 1 aardlekschakelaar.

Blote kamrails.

Blote bruggetjes op de kookgroep.

Veel doorgelust. Veel verschilllende soorten automaten. Sommige zitten nog aardig los ook.

Buurmaan heeft totaal geen kaas gegeten van elektra dus kan zelf niet beoordelen of het nu wel of niet goed is.

Wil ook wel overstappen naar 3F vanwege zijn EV lader.

Lijkt mij hoe dan ook dat deze meterkast ook wel opgeknapt moet worden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
6 verschillende merken in een 2x12 groepenkast zou wel eens een record kunnen zijn. Deze kast heeft duidelijk een rijke historie. Ik zou aan jouw lijst met opmerkingen nog een paar toe willen voegen
  • Geen hoofdschakelaar (in die tijd niet verplicht)
  • De Noark installatieautomaat zit ook niet achter een aardlekschakelaar. Heeft het aangesloten apparaat een eigen aardlekbeveiliging?
Annuk schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 10:11:
Mijn advies:
Goed inventariseren wat er in zit/moet en een nieuwe kant en klare kast bestellen en die plaatsen.
Mee eens. Deze kast is toe aan modernisering en voor een upgrade naar 3-fase (i.v.m. de EV-lader) is sowieso geen ruimte. Voor de kookplaat zou ik een krachtgroep installeren (ik ben geen fan van een 2x16A kookgroep achter een 25A hoofdzekering).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Guido7619 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 20:29:
Evenals die Noark voor zijn zonnepanelen. Die gaan via de groep van de wasmachine. Wat dus eerst een B16 was is nu een B20 geworden. En rechtstreeks op het net, zonder aardlek ertussen.
Ik neem toch aan dat er nog ergens een PV-verdeler tussen deze groepenkast, de wasmachine en de zonnepanelen zit.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Xander schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:23:
[...]

Ik neem toch aan dat er nog ergens een PV-verdeler tussen deze groepenkast, de wasmachine en de zonnepanelen zit.
Flinke aannames nadat er een PV-boer langs geweest is. :X :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!
True schreef op zondag 19 mei 2024 @ 12:50:
[...]

Flinke aannames nadat er een PV-boer langs geweest is. :X :X
De groep verzwaren naar B20 en zonder aardlekbeveiliging aansluiten wordt meestal gedaan omdat er een PV-verdeler wordt geplaatst met B16 aardlekautomaten, om zo ook enige schijn van selectiviteit te creëren.

Als het doel was om simpelweg de PV en de wasmachine samen te knopen dan snap ik niet waarom een PV-boer überhaupt de moeite zou nemen om de groepenkast aan te passen. Tenzij de PV meer dan 16A kan leveren dan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
Samoht93 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 13:40:
[...]

correct, zie onderstaande foto de kabel had ik er al uit gehaald dus in de hoek van wand en plafond kwam die uit.

Wordt sowieso opnieuw gestuckt, dus dat is geen issue.
Afstand omhoog is ongeveer 45cm (doos zit op ongeveer 1.95m ipv de eerder genoemde 1.80m) en opzij ongeveer 100cm.
De dimmer die je ziet die blijft en zit precies in het midden van waar een tafel zou komen te staan.
Dus mooiste is als de lamp daar op uitgelijnd komt uiteindelijk.

[Afbeelding]

Stukje verlaagd plafond zou inderdaad een optie kunnen zijn. Denk alleen dat het in deze kamer wat minder mooi is, lange smalle kamer.

Heb trouwens overal in huis alleen wandlampen, dus nergen dozen in het palfond. Maakte het best lastig om leuke lampen te vinden voor elders in huis...
Nog even zitten denken wat de mooiste oplossing is en denk dat ik zelf wat ga maken. Zat te denken aan 42mm steigerbuizen met dan een 1 steun aan de wand, voetplaat is 100mm dus kan prima over een kleine 50mm doos heen. en dan 2 plafondplaten. Kabel kan dan mooi door de buis heen en dan iets van 5 losse lampen aan de steigerbuis hangen.

Kan deze lampen wel standaard vinden met 2 of 3 plafondsteuns of tussen 2 wanden bijvoorbeeld maar combi van wand en plafond niet. Voordeel is dat de doos in de muur dan ook niet helemaal tegen het plafond in de hoek hoeft dus een stuk makkelijker boren. Nu nog even bedenken wat een mooie hoogte zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:05
Hoop dat ik het hier snel mag vragen..

Ik zoek een oplossing om goedkoop stroommetingen te kunnen doen van meerdere groepen.
Herinner mij dat ik ooit een oplossing heb gezien van 1 van de grotere merken die automaten produceren, waarbij een automaat kon worden 'uitgebreid' met een stroommeter. Je kon het bovenop de automaat monteren.

En deze stroommeters communiceerde volgens mij met 1 hub/basisstation.

Kan het alleen nergens meer vinden... ben al een half uur aan het Googlen.

Iemand ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X3h79fhU2NnZ0wUZLa5QKqTht00=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vclXAO4x9gXDrXbZqaKYiw3G.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is het doosje van de hue ledstrip. Weet iemand of ik deze er af kan halen, zwart en rood kan verbinden met gewoon het lichtpunt via kroonsteentje oid en zo ook de strip werkbaar heb zonder stopcontact en draden spaghetti?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Draakje5 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 12:06:
[Afbeelding]

Dit is het doosje van de hue ledstrip. Weet iemand of ik deze er af kan halen, zwart en rood kan verbinden met gewoon het lichtpunt via kroonsteentje oid en zo ook de strip werkbaar heb zonder stopcontact en draden spaghetti?
Nee, niet als je de LED-strip heel wilt houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Xander schreef op maandag 20 mei 2024 @ 12:11:
[...]

Hmm. Is er wel een andere optie om de LED strip van HUE aan te sluiten direct op het stroomnet? Of ben ik verplicht de stekker en stopcontact te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Draakje5 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 12:18:
[...]

Hmm. Is er wel een andere optie om de LED strip van HUE aan te sluiten direct op het stroomnet? Of ben ik verplicht de stekker en stopcontact te gebruiken?
Je zou een andere 24VDC voeding kunnen gebruiken ter vervanging van de adapter.

Dit "doosje" heb je dan wel alsnog nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Draakje5 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 12:18:
[...]

Nee, er zal altijd iets van een transformator tussen moeten zitten die 230Vac omvormt naar 12Vdc (vermoedt dat het iig 212Vdc is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:30
Xander schreef op maandag 20 mei 2024 @ 12:11:
Je zult uit moeten vogelen wat voor voedingsbron (of, waarschijnlijker, stroombron) de LED's nodig hebben en die moeten aanschaffen. Dan kun je de LED's daar vervolgens op aansluiten.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Andrehj schreef op maandag 20 mei 2024 @ 14:18:
[...]

Je zult uit moeten vogelen wat voor voedingsbron (of, waarschijnlijker, stroombron) de LED's nodig hebben en die moeten aanschaffen. Dan kun je de LED's daar vervolgens op aansluiten.
Zo'n Hue strip gebruikt gewoon een 24VDC constant voltage spanningsbron.

Maar dit "doosje" is de LED-controller en hetgeen wat via Zigbee met Hue babbelt. Haal dat er tussenuit en je Hue strip is geen Hue meer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Xander schreef op maandag 20 mei 2024 @ 15:37:
[...]

Zo'n Hue strip gebruikt gewoon een 24VDC constant voltage spanningsbron.

Maar dit "doosje" is de LED-controller en hetgeen wat via Zigbee met Hue babbelt. Haal dat er tussenuit en je Hue strip is geen Hue meer. ;)
Helder, die moet er dus in blijven.
Dan is het dus de kunst iets aan te schaffen waar deze ronde stekker in kan en via dat apparaat aan de lichtkabels verbonden kan worden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kUUIasBRQ4Qjqsm0MCL7_xX1pWk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3FDvWUseIuNDhQ6ax1ZGj5Eb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Draakje5 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 17:28:
[...]

Helder, die moet er dus in blijven.
Dan is het dus de kunst iets aan te schaffen waar deze ronde stekker in kan en via dat apparaat aan de lichtkabels verbonden kan worden?
[Afbeelding]
Als je eens probeert uit te leggen wat je exacte wilt bereiken kunnen we misschien met je meedenken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Annuk schreef op maandag 20 mei 2024 @ 17:32:
[...]

Als je eens probeert uit te leggen wat je exacte wilt bereiken kunnen we misschien met je meedenken...
Sorry ik dacht dat ik duidelijk was :+

De ledstrip moet hier op aangesloten worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vLcAPMTCfQlQXQD31nlt1QNoNVc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WzIRvxnPgpM298HaYgUJFx6f.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Draakje5 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 17:37:
[...]

Sorry ik dacht dat ik duidelijk was :+

De ledstrip moet hier op aangesloten worden.
[Afbeelding]
Deksel van de inbouwdoos eraf, contactdoos monteren en de adapter erin steken lijkt me de meest voor de hand liggende oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Xander schreef op maandag 20 mei 2024 @ 17:46:
[...]

Deksel van de inbouwdoos eraf, contactdoos monteren en de adapter erin steken lijkt me de meest voor de hand liggende oplossing?
Mee eens, als dit inderdaad boven die kastjes is die @Draakje5 poste....
En anders als aanvulling op hierboven iets met een gootje naar boven de keukenkastjes en daar een contactdoos plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
onetime schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 23:41:
[...]
Ben ik het niet mee eens. Dat is geen stekker.
Waarom zou er een stekker moeten aan een kookplaat? Het toestel komt bijna nooit van z'n plek en kan gewoon vast bedraad worden aangesloten. Scheiden voor elektrotechnisch onderhoud kun je doen in de groepenkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15:38
Juerd schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:07:
[...]

Waarom zou er een stekker moeten aan een kookplaat? Het toestel komt bijna nooit van z'n plek en kan gewoon vast bedraad worden aangesloten. Scheiden voor elektrotechnisch onderhoud kun je doen in de groepenkast.
Bij een verbouwing naar Alber Heyn XL werd er in de kantine een complete keuken blok geplaatst met inbouw apparatuur aangesloten met CEE Form stekker.
Daar had je door de winkel een 3 fase 400 volt spanningsrail met daaronder voor de verlichting een 230 volt spanningsrail, groepenkasten werden simpel op de 3 fase rail gezet.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
natural colour schreef op maandag 20 mei 2024 @ 19:02:
Bij een verbouwing naar Alber Heyn XL werd er in de kantine een complete keuken blok geplaatst met inbouw apparatuur aangesloten met CEE Form stekker.
CEE-stekker is ook een prima oplossing, en altijd beter dan Perilex, maar misschien wat lomp groot in een gemiddelde keuken. Maar ik zou toch liever voor een aansluitdoosje gaan in mijn keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daiov97
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21-09 09:07
Juerd schreef op maandag 20 mei 2024 @ 19:08:
[...]

CEE-stekker is ook een prima oplossing, en altijd beter dan Perilex, maar misschien wat lomp groot in een gemiddelde keuken. Maar ik zou toch liever voor een aansluitdoosje gaan in mijn keuken.
Bij een Bora PURU kookplaat mag je officieel tegenwoordig geen eens meer een perilex gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Even een dubbelcheck, ik ben aan het brainstormen om een batterij installatie te plaatsen in de buurt van mijn zonnepanelen. Het zou sowieso een AC installatie worden omdat dat meer opties voor de toekomst geeft.

Ik wil hiervoor een onderverdeler plaatsen.
Huidige situatie (links in het plaatje) heb ik een alamat (B16A) in de meterkast met daarachter een kWh meter en een NO relais (deze gebruik ik om mijn panelen af te schakelen bij negatieve stroomprijzen).
Vanuit het NO relais gaat deze met 5x2,5mm2 naar de technische ruimte waar nog een werkschakelaar hangt en deze gaat vervolgens met 5x2,5mm2 het dak op naar de micro omvormers.

In de nieuwe situatie wil ik een onderverdeler plaatsen in de technische ruimte zodat ik ook een batterij pack kan aansluiten. Dit batterij pack zal maximaal 10kW kunnen laden/ontladen. Daarnaast heeft de PV nooit meer dan ~7400W opgewekt, dus ik maak me niet echt zorgen om de 5x2.5mm2 tussen de onderverdeler en de meterkast.

Ik wil vooral weten of ik niets mis in mijn nieuwe opstelling. De lijn tussen de MK en technische ruimte zal door een B20A alamat afgezekerd worden. Aan de onderverdeler kant zou ik alleen een werkschakelaar plaatsen. Is dit zo in orde?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VZG0nd0ANSVO2nlhS9tXz0N6ADI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kw9JwSropoSmUJmpP3D8qtdM.png?f=fotoalbum_large

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
JackBol schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:12:
Even een dubbelcheck, ik ben aan het brainstormen om een batterij installatie te plaatsen in de buurt van mijn zonnepanelen. Het zou sowieso een AC installatie worden omdat dat meer opties voor de toekomst geeft.

Ik wil hiervoor een onderverdeler plaatsen.
Huidige situatie (links in het plaatje) heb ik een alamat (B16A) in de meterkast met daarachter een kWh meter en een NO relais (deze gebruik ik om mijn panelen af te schakelen bij negatieve stroomprijzen).
Vanuit het NO relais gaat deze met 5x2,5mm2 naar de technische ruimte waar nog een werkschakelaar hangt en deze gaat vervolgens met 5x2,5mm2 het dak op naar de micro omvormers.

In de nieuwe situatie wil ik een onderverdeler plaatsen in de technische ruimte zodat ik ook een batterij pack kan aansluiten. Dit batterij pack zal maximaal 10kW kunnen laden/ontladen. Daarnaast heeft de PV nooit meer dan ~7400W opgewekt, dus ik maak me niet echt zorgen om de 5x2.5mm2 tussen de onderverdeler en de meterkast.

Ik wil vooral weten of ik niets mis in mijn nieuwe opstelling. De lijn tussen de MK en technische ruimte zal door een B20A alamat afgezekerd worden. Aan de onderverdeler kant zou ik alleen een werkschakelaar plaatsen. Is dit zo in orde?

[Afbeelding]
Nee, die B20 alamat die je nu voor je HS hebt moet in alle gevallen achter je HS.
En als je de ruimte hebt in je onderverdeler zou ik daar persoonlijk ook een HS plaatsen, tenzij je daar dus als HS een werkschakelaar plaatst voordat deze de rest van je onderverdeler in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Annuk schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:19:
[...]

Nee, die B20 alamat die je nu voor je HS hebt moet in alle gevallen achter je HS.
En als je de ruimte hebt in je onderverdeler zou ik daar persoonlijk ook een HS plaatsen, tenzij je daar dus als HS een werkschakelaar plaatst voordat deze de rest van je onderverdeler in gaat.
Zoals ik het begrijp is die B20 alamat wel goed. Die dient om de kabel te beschermen van de hoofdkast naar de onderverdeler. Maar misschien voor de zekerheid een volledig plaatje toepassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:01
Annuk schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:19:
[...]

Zoals ik hem begrijp is alles onder de rode lijn de huidige/bestaande verdeler. Linkerzijde oude situatie en rechts nieuwe situatie met nieuwe onderverdeler. Dus 20A in huidige verdeler naar HS nieuwe onderverdeler met daarachter 2x beveiliging voor pv/accu en 2x kw/h meter. Niks mis mee.

[ Voor 3% gewijzigd door MrBas op 20-05-2024 21:30 ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
MrBas schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:29:
[...]

Zoals ik hem begrijp is alles onder de rode lijn de huidige/bestaande verdeler. Linkerzijde oude situatie en rechts nieuwe situatie met nieuwe onderverdeler. Dus 20A in huidige verdeler naar HS nieuwe onderverdeler met daarachter 2x beveiliging voor pv/accu en 2x kw/h meter. Niks mis mee.
Ahh zo bekeek ik het niet, in dat geval inderdaad prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daiov97 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:09:
[...]

Bij een Bora PURU kookplaat mag je officieel tegenwoordig geen eens meer een perilex gebruiken.
Mooi zo! Weg met perilex!

Maar ik vraag me wel af waarom ze een vaste aansluiting vereisen, en de handleiding maakte me ook niks wijzer over de onderliggende redenen. Overigens gaan ze wel erg ver, en verbieden ze alle gebruik van stekkers; daarmee valt bijvoorbeeld een industriële IEC 60309 aka CEE ook af, en dat vind ik wel raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:21
Juerd schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:49:
[...]

Mooi zo! Weg met perilex!

Maar ik vraag me wel af waarom ze een vaste aansluiting vereisen, en de handleiding maakte me ook niks wijzer over de onderliggende redenen. Overigens gaan ze wel erg ver, en verbieden ze alle gebruik van stekkers; daarmee valt bijvoorbeeld een industriële IEC 60309 aka CEE ook af, en dat vind ik wel raar.
Weet niet wat NEN1010 hier overschrijft maar denk dat deze boven Bora’s opinie staat.
Zou beteken dat tijdens de bouw je een kabel of flexibele pijp met aders rond heb slingeren. Ook niet handig..

[ Voor 8% gewijzigd door Lord Anubis op 20-05-2024 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lord Anubis schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:53:
[...]

Weet niet wat NEN1010 hier overschrijft maar denk dat deze boven Bora’s opinie staat.
Zou beteken dat tijdens de bouw je een kabel of flexibele pijp met aders rond heb slingeren. Ook niet handig..
NEN1010 schrijft niets wat het vast aansluiten van een toestel verbiedt. Dat zou lastig zijn want hoe moet je een plafondlamp dan nog aansluiten?

Geen idee waarom er dan iets rond moet slingeren, die leiding laat je natuurlijk gewoon eindigen in een lasdoos of speciale verbindingsdoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:21
Xander schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:57:
[...]

NEN1010 schrijft niets wat het vast aansluiten van een toestel verbiedt. Dat zou lastig zijn want hoe moet je een plafondlamp dan nog aansluiten?

Geen idee waarom er dan iets rond moet slingeren, die leiding laat je natuurlijk gewoon eindigen in een lasdoos of speciale verbindingsdoos.
Ging hier over kookplaat.
Lasdoos las ik ergens in een Duits schrijven dat ze dat ook niet wilden, moest uit 1 stuk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lord Anubis schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:53:
[...]

De NEN 1010 zegt dat je Bora's instructies niet zomaar naast je neer mag leggen:

143.1.1 (...) Elektrisch materieel moet worden geïnstalleerd volgens de instructies van de fabrikant van het materieel.

421.1 (...) In aanvulling op de eisen uit deze norm moet rekening worden gehouden met alle van toepassing zijnde montagevoorschriften van de fabrikant.

Overigens is het gebruik van perilex al heel lang niet meer voorgeschreven in de NEN 1010. Het is eerst verhuisd naar blad 41 van de NPR 5310, een onverplichte richtlijn, en sinds NPR 5310:2017 is blad 41 en daarmee de richtlijn voor het gebruik van perilex geheel geschrapt.
Hoe kom je daarbij? Je kan gewoon een aansluitdoosje gebruiken om een mooi stuk snoer, bijvoorbeeld H07RN-F, aan te sluiten met trekontlasting. Als je echt cheap bent, kun je zelfs een kniedeksel met wartel gebruiken. Maar ik zou liever zo'n aansluitdoosje met wago's hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Xander schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:57:
[...]

Met een "DCL", een speciale stekker voor plafondlampen. In Frankrijk, Noorwegen, en Zweden al verplicht, bij ons niet verplicht maar wel toegestaan. Ik heb er nog nooit een in het echt gezien. Op zich vind ik het wel een goed idee om daar een stopcontact voor te gebruiken, omdat lichtarmaturen heel vaak worden vervangen door mensen die niks van elektra afweten; behalve verlichting is het immers ook een decoratief ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waarom zou dat essentieel anders zijn? Het blijft een vast aangesloten toestel. NEN1010 heeft geen voorschriften specifiek voor een kookplaat.

Ook PV-omvormers, autoladers, airco's etc. sluit men in de regel niet met een stekker aan trouwens, om even wat andere voorbeelden erbij te halen. En vroeger was het heel normaal om de wasmachine vast aan te sluiten op een trekschakelaar.
Lasdoos las ik ergens in een Duits schrijven dat ze dat ook niet wilden, moest uit 1 stuk zijn.
Dat haal ik niet uit de installatiehandleiding.

Maar ook dan kun je de leiding afmonteren in een lasdoosje en bij installatie van de kookplaat het lasdoosje verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Breezz schreef op maandag 20 mei 2024 @ 11:53:

Ik zoek een oplossing om goedkoop stroommetingen te kunnen doen van meerdere groepen.
Herinner mij dat ik ooit een oplossing heb gezien van 1 van de grotere merken die automaten produceren, waarbij een automaat kon worden 'uitgebreid' met een stroommeter. Je kon het bovenop de automaat monteren.

Iemand ?
Zoek je PowerTag van Schneider Electric?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6kz97lPRYdEhqj2UwG4Xx3j3E74=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zAcZa7qMoEpAZIOXD0E76ASR.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

MrBas schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:29:
[...]

Dit is inderdaad de situatie. Dank voor de bevestiging.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:57
Draakje5 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 12:06:
er af kan halen, zwart en rood kan verbinden met gewoon het lichtpunt via kroonsteentje oid
Ik zou hier beginnen als ik jou was: :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ygcWsH8Hq61iqgYE0WmNDYTUw4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ODE4zxQMJ1rtRlm3mmB4yfum.jpg?f=user_large

En pas daarna uberhaupt weer iets open gaan maken waar draden aan zitten. :P

In de tussentijd is de beste oplossing hierboven al genoemd, waar ik me bij aansluit:
(inbouw of opbouw) stopcontact plaatsen op die inbouwdoos waar nu de deksel in de muur zit, en dan in dat nieuw geplaatste stopcontact daar direct de originele adapter in steken. (En ook alléén die originele adapter)
[...]
iets aan te schaffen waar deze ronde stekker in kan en via dat apparaat aan de lichtkabels verbonden kan worden?
Dat “iets” heb je in dat geval al, dat is die voedingsadapter waar je nu dat kruis door getekend hebt.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:57
Breezz schreef op maandag 20 mei 2024 @ 11:53:

Iemand ?
Dit iets voor jou?:

Shelly EM
https://www.shelly.com/en...-em-120a/shelly-em-2x-50a

Kun je twee losse groepen mee meten, simpel via een ferrietkern currentsensor om de bestaande draad te klikken. Hoef je niet eens bestaande bekabeling voor loste halen als je een beetje ruimte hebt.
Als twee groepen niet voldoende is, kun je er gewoon nog een ShellyEM extra set bij plaatsen.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:05
Xander schreef op maandag 20 mei 2024 @ 22:26:
[...]

Zoek je PowerTag van Schneider Electric?

[Afbeelding]
Yep, dat is hem!
Lijkt me nog steeds een mooie oplossing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 17:23
Daiov97 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:09:
[...]
Ik heb een paar weken terug een 11kW inductieplaat aangesloten. Met perilex gegoten snoer/stekker en opbouw WCD, want zo staat het in tientallen instructies die je tegenkomt. Fabrikant (Bosch) liet in zijn instructies het aansluiten in het midden (je krijgt er een 2-fase en 3-fase kabel bij, zonder stekker).

Ik kwam er pas later achter dat (hier op Tweakers) nogal wat mensen de voorkeur hebben voor zo'n Merten aansluitdoosje. Ik ben het er mee eens dat een stekker weinig toevoegt: je kunt er niet makkelijk bij, en als er iets mis zou gaan, is spanningsvrij maken via de groepenkast sowieso het eerste dat je doet, en niet eerst een paar loeizware lades uit de kast trekken.

Maar zijn er voorbeelden van weggesmolten perilexdozen o.i.d.? Ik heb bij de leverancier nog wel gevraagd naar de aanhaalmomenten voor de schroeven in dat stopcontact, maar die konden niet gegeven worden.

Nu vraag ik mij af: toch maar vervangen door zo'n Merten doosje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
TCMR schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 08:27:

Maar zijn er voorbeelden van weggesmolten perilexdozen o.i.d.? Ik heb bij de leverancier nog wel gevraagd naar de aanhaalmomenten voor de schroeven in dat stopcontact, maar die konden niet gegeven worden.
Er is geen standaard voor het aansluiten van perilex, je moet daarom voor het inpluggen eigenlijk het ding openen en doormeten. Als je toch het ding opent, kan je net zo goed de stekker overslaan en draden in een lasdoos stoppen, weet je ook gelijk dat blauw op blauw zit. Voor een werkende installatie zou ik niet de moeite nemen om het te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 17:23
jadjong schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 08:30:
[...]
Er is geen standaard voor het aansluiten van perilex
Klopt, dat was ook mijn conclusie nadat ik instructies op verschillende plaatsen had doorgelezen. Hoogst ongebruikelijk in de elektra.
Helemaal met je eens dat zo'n stopcontact dan weinig toevoegt (behalve onduidelijkheid). Maar over brandgevaar kom ik (gelukkig) niets tegen. Dus zolang ik "hoofd-elektra" ben, en inmiddels weet dat zo'n perilex WCD eigenlijk een je-weet-nooit-wat-het-is-doos is, laat ik het maar zo.

[oh, en gezien de topicwaarschuwing "Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic" had ik die stekker beter achterwege kunnen laten ;) ]

[ Voor 11% gewijzigd door TCMR op 21-05-2024 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-09 22:51
[Afbeelding]
Ik heb goed nieuws voor je, je hoeft niets aan te schaffen, dat heb je al. Dat is dat ding waar je een kruis op hebt getekend.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Paul schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 08:50:
[...]
Ik heb goed nieuws voor je, je hoeft niets aan te schaffen, dat heb je al. Dat is dat ding waar je een kruis op hebt getekend.
:+
Helaas past dat ding met kruis niet op een stroomdraadje.

De bedoeling is/was om de ledstrip boven de kapstop te hangen. Kan ook wel met een WCD, wordt alleen niet fraaier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Draakje5 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 08:58:
[...]

:+
Helaas past dat ding met kruis niet op een stroomdraadje.

De bedoeling is/was om de ledstrip boven de kapstop te hangen. Kan ook wel met een WCD, wordt alleen niet fraaier.
Word je blijer van zoiets?

https://www.ledstripxl.nl...24-volt-30-watt-ip67.html

Dat zou je in de inbouwdoos moeten kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik laat binnenkort airco plaatsen, en moet hiervoor nog een stroomkabeltje aanleggen. De buitenunit komt in de tuin te staan, vlakbij de YMVK-as die er al ligt.

Nou zit ik erover te denken om die YMVK-as te onderbreken en er een gietmof tussen te zetten. Maar kan ik daarbij gewone WAGO lasklemmen gebruiken? Op alle voorbeeldfoto's die ik van gietmoffen zie, staan lasdoppen afgebeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-09 13:20
sOid schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 17:32:
Ik laat binnenkort airco plaatsen, en moet hiervoor nog een stroomkabeltje aanleggen. De buitenunit komt in de tuin te staan, vlakbij de YMVK-as die er al ligt.

Nou zit ik erover te denken om die YMVK-as te onderbreken en er een gietmof tussen te zetten. Maar kan ik daarbij gewone WAGO lasklemmen gebruiken? Op alle voorbeeldfoto's die ik van gietmoffen zie, staan lasdoppen afgebeeld.
ymvk-as is van buitenverlichting oid ? Dan zou ik het niet doen, handigste is toch gewoon een aparte voedingskabel, en deze met werkschakelaar bij de buitenunit

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Cybersijp schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 17:55:
[...]

ymvk-as is van buitenverlichting oid ? Dan zou ik het niet doen, handigste is toch gewoon een aparte voedingskabel, en deze met werkschakelaar bij de buitenunit
Ik vermoed dat @sOid een kabel met vaste spanning naar zijn schuurtje o.i.d. heeft lopen, en daar een aftakker op wil maken.

Ja het kan, maar het is niet praktisch werken, want je hebt denk ik niet daar ergens een lusje kabel liggen die je door kunt halen of wel @sOid?
Dan gaat het je namelijk gigantisch tegen vallen om de draden weer netjes aan elkaar te krijgen. Mijns inziens kan je het beste vanaf je woning/schuurtje een kabel naar de airco trekken en dan netjes monteren.

Tevens als je geen ervaring hebt met dergelijke moffen, het is een gigantische smeerzooi 8)7 en een kabel uit 1 stuk is altijd minder storingsgevoelig dan dergelijke verbindingen onder de grond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
[...]

Ymvk-as is gewoon grondkabel en een airco unit verbuikt over het algemeen niet veel, hangt af van het aantal cassetes binnen. Let hier wel op elektrisch vermogen en niet koelvermogen. Als de airco 3kW is hoeft dit niet te betekenen dat deze ook 3kW elektrisch verbruikt. Zonde om daar een apparte kabel voor aan te leggen. Let overigens wel op diameter van de wartel van de werkschakelaar. Ken er een paar waar een 2x2,5mm2+1x2,5mm2 niet doorheen wilt gaan. Werkschakelaar altijd overigens laten installeren bij buitenunits. Alleen schakelen met de automaat is niet voldoende.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

MrBas schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 19:33:
[...]

Ymvk-as is gewoon grondkabel en een airco unit verbuikt over het algemeen niet veel, hangt af van het aantal cassetes binnen. Let hier wel op elektrisch vermogen en niet koelvermogen. Als de airco 3kW is hoeft dit niet te betekenen dat deze ook 3kW elektrisch verbruikt. Zonde om daar een apparte kabel voor aan te leggen. Let overigens wel op diameter van de wartel van de werkschakelaar. Ken er een paar waar een 2x2,5mm2+1x2,5mm2 niet doorheen wilt gaan. Werkschakelaar altijd overigens laten installeren bij buitenunits. Alleen schakelen met de automaat is niet voldoende.
Ik denk dat de insteek van die post meer was, zal ik niet doen want buitenverlichting en een aardlekschakelaar dan dat het om het vermogen zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
[...]

Die YMVK-as is voor 230v naar schuurtje, zoals @Annuk hieronder goed gokt ;)
Annuk schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 18:34:
[...]

Ik vermoed dat @sOid een kabel met vaste spanning naar zijn schuurtje o.i.d. heeft lopen, en daar een aftakker op wil maken.

Ja het kan, maar het is niet praktisch werken, want je hebt denk ik niet daar ergens een lusje kabel liggen die je door kunt halen of wel @sOid?
Dan gaat het je namelijk gigantisch tegen vallen om de draden weer netjes aan elkaar te krijgen. Mijns inziens kan je het beste vanaf je woning/schuurtje een kabel naar de airco trekken en dan netjes monteren.

Tevens als je geen ervaring hebt met dergelijke moffen, het is een gigantische smeerzooi 8)7 en een kabel uit 1 stuk is altijd minder storingsgevoelig dan dergelijke verbindingen onder de grond.
Je snijdt inderdaad twee punten aan waar ik al over twijfelde; kabels weer aan elkaar knopen en eventuele storingen. Knoop intussen doorgehakt; ik ga er toch maar gewoon een aparte kabel voor aanleggen. Graven moet ik toch, en dat is het meeste werk :X
MrBas schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 19:33:
[...]

Ymvk-as is gewoon grondkabel en een airco unit verbuikt over het algemeen niet veel, hangt af van het aantal cassetes binnen. Let hier wel op elektrisch vermogen en niet koelvermogen. Als de airco 3kW is hoeft dit niet te betekenen dat deze ook 3kW elektrisch verbruikt. Zonde om daar een apparte kabel voor aan te leggen.
Yes, ben ik mee bekend. Maar goede aanvulling. Ik vroeg het toevallig vandaag aan de aircoverkoper die kwam kijken; stond me glazig aan te kijken. Hij wist het verschil blijkbaar niet :O
Let overigens wel op diameter van de wartel van de werkschakelaar. Ken er een paar waar een 2x2,5mm2+1x2,5mm2 niet doorheen wilt gaan. Werkschakelaar altijd overigens laten installeren bij buitenunits. Alleen schakelen met de automaat is niet voldoende.
Wat doet zo'n werkschakelaar dan? Die term ken ik niet. Ik ging er eigenlijk vanuit dat die kabel direct de buitenunit in ging met een wartel oid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrBas
sOid schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 20:36:
Wat doet zo'n werkschakelaar dan? Die term ken ik niet. Ik ging er eigenlijk vanuit dat die kabel direct de buitenunit in ging met een wartel oid.
De werkschakelaar zorgt ervoor dat je de buitenunit ,waar hij dan ook staat, op die locatie veilig kan stellen (spanningsvrij maken) bij inspectie, onderhoud of calamiteit. Schakelen van alleen de automaat is niet afdoende, ook niet wenselijk als je ook nog is een tuinhuis e.d. op de groep hebt zitten. Zo zorg je er dus ook voor dat alleen dat installatiedeel spanningsloos is.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Laatst online: 23:33
Van het weekend mijn nieuwe elektrische barbecue in gebruik genomen waar tot mijn verbazing een 10mA aardlekschakelaar in de stekker ingebouwd zit (had zoiets nog niet eerder gezien):
Stekker met geïntegreerde aardlekschakelaar
Ik weet dat stekkers hier off-topic zijn maar mijn vraag hopelijk niet want het label op het snoer geeft aan dat je de BBQ alsnog moet aansluiten op een stopcontact welke beveiligd is met een aardlekschakelaar van ten hoogste 30mA.

Maar wat voegt die 30mA ALS in de groepenkast nog toe als de stekker in het snoer al een 10mA aardlekschakelaar bevat?

[ Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 22-05-2024 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Vliegvlug schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:56:
Van het weekend mijn nieuwe elektrische barbecue in gebruik genomen waar tot mijn verbazing een 10mA aardlekschakelaar in de stekker ingebouwd zit:
[Afbeelding: Stekker met geïntegreerde aardlekschakelaar]
Ik weet dat stekkers hier off-topic zijn maar mijn vraag hopelijk niet want het label op het snoer geeft aan dat je de BBQ alsnog moet aansluiten op een stopcontact welke beveiligd is met een aardlekschakelaar van ten hoogste 30mA.

Maar wat voegt die 30mA ALS in de groepenkast nog toe als de stekker in het snoer al een 10mA aardlekschakelaar bevat?
Stukje Amerikaanse liability verwacht ik. Of Chinese QC :P van hun eigen product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Laatst online: 23:33
True schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 12:03:
[...]

Stukje Amerikaanse liability verwacht ik. Of Chinese QC :P van hun eigen product.
Lijkt me ergens wel gek want waarom zou je als producent dan überhaupt kosten maken door zo’n aardlek in de stekker te zetten als je het ook kan afdekken met alleen het label?
Dacht eerder dat er een mogelijk een technische reden zou zijn en ben benieuwd welke dat dan is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:18

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

offtopic:
@Vliegvlug er zijn ook landen waar een aardlekschakelaar voor je gehele woning niet standaard is. Bijvoorbeeld de VS en Canada waar ze eigenlijk alleen wandcontactdozen met een ingebouwde aardlekschakelaar plaatsen in de badkamer. Heb ik van ElectroBOOM geleerd. Wellicht dat het voor die landen wel verplicht is om een ALS in te bouwen in het apparaat en voor een Chinese fabrikant kan het handig zijn om maar één variant van het prouct te maken.

Maar goed, dit is natuurlijk vrij offtopic allemaal gezien de topicwarning en we het nu letterlijk over een stekker hebben :P

[ Voor 6% gewijzigd door Gizz op 22-05-2024 12:30 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrBas schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 08:37:
[...] Schakelen van alleen de automaat is niet afdoende, ook niet wenselijk als je ook nog is een tuinhuis e.d. op de groep hebt zitten.
Niet wenselijk als er nog meer op de groep zit, die kan ik volgen. Maar waarom zou scheiden met de automaat niet afdoende zijn? De automaat is een vermogensschakelaar en een vermogensschakelaar mag als werkschakelaar worden gebruikt volgens 536.3.2.1. Zie ik iets over het hoofd?
Pagina: 1 ... 70 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.