In verband met de uitbreiding van een extra tuinhuis met daarop 30 zonnepanelen wil ik mijn groepenkast in het huis gaan uitbreiden. Nu past alles nog in de huidige groepenkast, maar met de uitbreiding die ik wil doen wordt het toch wel erg vol in mijn groepenkast en wil ik één onderverdeler vervangen (nog smeltzekeringen) en twee onderverdelers bijplaatsen.:strip_exif()/f/image/7S5jTXnlqbh59wotIAWc4Fok.jpg?f=fotoalbum_large)
Een foto van de huidige onderverdeler zou ik jullie besparen, dat zijn mooie smeltzekeringen...
/f/image/walkIyV8ppy1kkulrAcaq2Dh.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben erg benieuwd naar jullie mening over deze eerste opzet, ontvang graag opmerkingen
Huidige meterkast
- Een vrij grote kast, maar toch al vrij vol, twee jaar geleden uitgebreid met de aansluiting voor de laadpaal(Zappi) inclusief MID meter.
- Ook destijds uitbreiding gedaan voor Enphase Metered.
- Met de kennis van nu, had ik meer op de merken gelet bij de aanschaf van de meterkast en de verschillende partijen die zonnepanelen en laadpaal hebben geïnstalleerd. Voor de nieuwe componenten gaat mijn voorkeur uit naar Eaton.
:strip_exif()/f/image/7S5jTXnlqbh59wotIAWc4Fok.jpg?f=fotoalbum_large)
Een foto van de huidige onderverdeler zou ik jullie besparen, dat zijn mooie smeltzekeringen...
Nieuwe opzet (eerste schets)
In mijn nieuwe opzet zijn een aantal zaken veranderd/nieuw- Gewijzigd: hoofdbedrading van 6mm2 naar 10mm2
- Gewijzigd: Enphase Q-Relay verplaatst naar onderverdeler
- Nieuw: 3 Fase selectief B40/300ma aardlekschakelaar voor onderverdelers.
- Nieuw: B25 installatieautomaten voor onderverdelers. B25 om selectief te zijn tov de smelzekering van de netbeheerder.
- Nieuw: Onderverdeler in garage voor zowel Enphase alsmede de nieuwe GoodWE10K-ET. Deze wil ik voorlopig via bestaande 4mm2 bekabeling aansluiten.
- Nieuw: Onderverdeler in tuinhuis, inclusief in de toekomst een doorstroomverwarmer voor het zwembad die ik aan kan zetten bij negatieve prijzen.
Op dit tuinhuis komen de nieuwe zonnepanelen, ik ben voornemens om de DC bekabeling 6mm2 x 60 meter. naar de garage te brengen
/f/image/walkIyV8ppy1kkulrAcaq2Dh.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben erg benieuwd naar jullie mening over deze eerste opzet, ontvang graag opmerkingen
- Deze opzet is niet volledig selectief t.o.v. de hoofdzekeringen, en zal ook niet mogelijk zijn, maar zitten er grote fouten in?
- Om de kabel naar de onderverdelers te beveiligen voor aardlekfouten heb ik gekozen om hiervoor een selectieve 300mA aardlekschakelaar in te zetten. Daarbij B25 installatieautomaten om deze te kunnen uitschakelen en enigsinds selectief te zijn t.o.v. hoofdzekering. Zijn er betere opties of heb ik hier de juiste keuze gemaakt?
- Ik heb nog geen ervaring met kamrails, maar zeker voor de installatieautomaten van de onderverdelers voorzie ik dat ik die kan gebruiken. B.v. deze https://www.elektramat.nl...l-4-polig-3-voudig-215643, hoe sluit ik de draden van de voedende kant aan? Eerst de draden in 1 automaat en dan de rail daar boven?
- Als ik YMVK 4x6mm2 naar het tuinhuis breng, kan ik dan de aarding van de zonnepanelen eigenlijk dan ook daar in de onderverdeler aansluiten? In plaats van deze apart naar de omvormer te brengen?
- Upgrade van de kookgroep, deze is door de installateur van de meterkast op 1 fase gezet. Gaat wonder boven wonder al 5 jaar goed.
- Upgrade van installatieautomaat van de Zappi van B20 naar B32 zodat ik bij wat afwisselend zonnig weer wat flexibeler ben om op 1 fase tot 7 kW te laden en flexibeler om met hogere vermogens in de toekomst te kunnen laden... even dromen over de I5 touring
- De GoodWE 10KN-ET voorzien van batterijen en load van het huis op de backup aansluiting aansluiten zodat bij stroomuitval de boel doorwerkt.